[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 243 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 11:13
Voor degenen die wachten op de opvolger van de USG. Er staan specificaties op de Ubiquiti website volgens Hostifi. Ik kan de locatie niet vinden, maar dit is de afbeelding die Hostifi op X (voorheen Twitter) heeft geplaatst.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hdsdCYZ7ar9I8zXzWNsz9tuEhvw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WJtmLkmtpLH3ljTV1IJbU0Hx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PixelRanger03
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:41
Nevermind, na nog wat verder speurwerk bleek het mijn Dell USB-C monitor te zijn welke de snelheid throttled. Keurig 1 Gbps via de 'kale' kabel.
Masimo schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:04:
[...]

Vraag aan alle lezers: Is dit een algemeen probleem waar meer mensen last van hebben?

Ik maak binnenkort de overstap naar 1 Gb glasvezel en heb nu een USW-24-PoE als centrale switch. In de huidige situatie komt de internetverbinding binnen op de switch via de modem van Ziggo.

Ik was van plan een UDM Pro als eigen router aan te schaffen om die direct met de glasvezel te verbinden. Of dat via UTP of SFP wordt is nog te bezien. Maar als ik ook tegen dit probleem ga aanlopen, dan kan ik me de UDM Pro besparen, toch?

Dus graag jullie ervaringen.
Genoeg mensen die hem zo draaien. Aan de UDM lag het niet in mijn geval. Lekker doen, krijgt er genoeg mooie features voor terug :). Bedenk wel even of je de UDM en switch via SFP wilt verbinden of niet, mijn Unifi SFP ding lust geen 10gbit, alleen 1gbit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16-09 11:44
RobertMe schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:44:
[...]

400/400 zou geen probleem moeten zijn voor een USG. Zonder PPPoE (dat Odido niet gebruikt) moet je bij mijn weten 1Gbit/s kunnen halen zolang je IDS/IPS niet aan zet (met dat aan haal je met geluk 135Mbit/s meen ik).
Dat is gek, voor zover ik weet staat IDS/IPS uit, ook via een bekabelde verbinding haal ik hooguit de 300/300.
Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Tussen de USG-P3 en de glasvezel aansluiting zit alleen een Zyxel mediaconverter van Odido. Daarnaast zit er op de USG-P3 een Unifi switch aangesloten en twee wall accesspoints.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:56
rorie schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:28:
[...]

Dat is gek, voor zover ik weet staat IDS/IPS uit, ook via een bekabelde verbinding haal ik hooguit de 300/300.
Enig idee waar dit aan zou kunnen liggen? Tussen de USG-P3 en de glasvezel aansluiting zit alleen een Zyxel mediaconverter van Odido. Daarnaast zit er op de USG-P3 een Unifi switch aangesloten en twee wall accesspoints.
Ben je met de cliënt direct op de switch aangesloten met de kabel? En hoe test je deze snelheid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
mrdemc schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:56:
[...]

Ben je met de cliënt direct op de switch aangesloten met de kabel? En hoe test je deze snelheid?
Laptop zit via een kabel aangesloten op een in wall access point. Zal hem vanavond eens direct op de switch aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:27
Tonne schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:51:
Voor degenen die wachten op de opvolger van de USG. Er staan specificaties op de Ubiquiti website volgens Hostifi. Ik kan de locatie niet vinden, maar dit is de afbeelding die Hostifi op X (voorheen Twitter) heeft geplaatst.
[Afbeelding]
de locatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[Afbeelding]
De opvolger is met foto's van het device hier te vinden:

https://fccid.io/SWX-UXG/...hotos-revised-6730180.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:28
Het is altijd wel te zien dat de founder van ubiquiti, Robert Pera, een EX apple werknemer is maar dat nieuwe product is op het logo na 99% een Airport Express of witte Apple tv

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

laurens0619 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:30:
Het is altijd wel te zien dat de founder van ubiquiti, Robert Pera, een EX apple werknemer is maar dat nieuwe product is op het logo na 99% een Airport Express of witte Apple tv
Elk doosje met afgeronde hoeken zit er natuurlijk een beetje hetzelfde uit :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JeroenED
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 15:37
[Afbeelding]
Hij is vanaf 20 november beschikbaar. Mijn wekker is gezet!

https://eu.store.ui.com/e...ateways/products/uxg-lite

Elke gebeurtenis in de wereldgeschiedenis begon met een nijlpaard

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij draait volgens mij console software zoals de UDM's. Als je USG scripts hebt geïnstalleerd met eventueel custom.json config dan moet je bij de migratie daar wel rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medjai
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15:27
Dat is wel snel.
Wel jammer dat het geen "cloud gateway" zoals de UDR/UDM is maar er een cloud key nodig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Nice, zit al lang tegen vervanging van mijn USG aan te hikken. Benieuwd wat dit ding moet gaan kosten.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Joris748 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:59:
[...]
Benieuwd wat dit ding moet gaan kosten.
Dat staat er toch?
120,00 €
144,00 € VAT Incl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenED
stormfly schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:50:
Hij draait volgens mij console software zoals de UDM's. Als je USG scripts hebt geïnstalleerd met eventueel custom.json config dan moet je bij de migratie daar wel rekening mee houden.
Nee, deze draait enkel je router. Je hebt nog externe een cloud key of controller nodig. Die custom json config zal denk ik dan ook wel lukken via je huidige controller. Is directe vervanging van de USG.
Medjai schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:51:
[...]

Dat is wel snel.
Wel jammer dat het geen "cloud gateway" zoals de UDR/UDM is maar er een cloud key nodig is
Volgens de geruchten komt die nog. Zelfde formaat alleen een extra schermpje. De Unifi Express.

https://fccid.io/SWX-UX

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenED schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:52:
[...]

Nee, deze draait enkel je router. Je hebt nog externe een cloud key of controller nodig. Die custom json config zal denk ik dan ook wel lukken via je huidige controller. Is directe vervanging van de USG.
Laat ik het concreter vragen wat jij bedoelt. Bedoel jij dat hij EdgeRouterOS/Vayatta draait onder water net als de huidige USG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenED
stormfly schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:56:
[...]

Laat ik het concreter vragen wat jij bedoelt. Bedoel jij dat hij EdgeRouterOS/Vayatta draait onder water net als de huidige USG?
Geen idee of de software nog altijd vayatta based is, maar de use cases waar je vroeger voor een USG ging, ga nu met de UXG Lite doen. Zoals ik zei, is directe vervanging van de USG zoals iphone 13 word opgevolgd door de iphone 14. Zit alleen iets meer tijd tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:01

pinda powerrr

Slow down...

Mooi! Draai hier op de zaak nog op een USG, die eigenlijk voldoet, maar vervangen kan geen kwaad

Al zal de Express wellicht nog iets interessanter zijn. Kan die losse cloud key gelijk weg, je weet nooit wanneer die accu zich gaat opblazen :X

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:27

rally

Deyterra Consultancy

Ik vind het vooral jammer dat het geen Dual WAN heeft zoals de originele USG :(
Maar mijn wekker is ook gezet!

Stroomverbruik is overigens belachelijk laag. 3.83W

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15:23
JeroenED schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:52:
[...]

Nee, kijkt maar naar de UXG Pro. De config.gateway.json werkt alleen op de USG lijn (EdgeOS), niet op de UXG lijn (welk geen gebruik maakt van EdgeOS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenED schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:26:
[...]

Geen idee of de software nog altijd vayatta based is, maar de use cases waar je vroeger voor een USG ging, ga nu met de UXG Lite doen. Zoals ik zei, is directe vervanging van de USG zoals iphone 13 word opgevolgd door de iphone 14. Zit alleen iets meer tijd tussen.
De iPhone 13 werd dan wel opgevolgd door de iPhone 14, maar beiden draaien ook nog eens iOS. En als de USG "iOS" draaide dan draait deze opvolger "Android". Totaal ander besturingssysteem. En eigenlijk andersom. De USG kun je nu nog steeds meer aan configureren dan dan die nieuwe rommel die ze hebben uitgebracht. Zo las ik laatst dat de UDM/UDR/UXG lineup niet eens IPv6 ondersteund op meerdere VLANs?! WTF

De enige overeenkomst tussen de USG 3p en dit nieuwe ding is de prijs(?), het kleine formaat, dat er geen controller op draait en het puur een router is (1 WAN en 1 LAN poort, geen switch, AP, ...). Maar voor de rest zal die net zo kreupel zijn als de UDM/UDR/UXG lineup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
UDM Pro geeft latency en uitval issues op de WAN1 poort een een ziggo modem. Ik zie dat dit wel eens voorkomt. ARP cache timeout aanpassen en /of met een converter in WAN2 zie ik oa langskomen.

Wat is wijsheid qua eerst proberen etc?

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 21:51

Falcon10

Hit it i would !

Stom dat ze die USG Lite niet in een 1U formfactor brengen.
Gemiste kans me dunkt.
Hier zal de USG4-pro dus in de rack blijven.

[ Voor 21% gewijzigd door Falcon10 op 15-11-2023 14:15 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17:01

pinda powerrr

Slow down...

RobertMe schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:26:
[...]

De iPhone 13 werd dan wel opgevolgd door de iPhone 14, maar beiden draaien ook nog eens iOS. En als de USG "iOS" draaide dan draait deze opvolger "Android". Totaal ander besturingssysteem. En eigenlijk andersom. De USG kun je nu nog steeds meer aan configureren dan dan die nieuwe rommel die ze hebben uitgebracht. Zo las ik laatst dat de UDM/UDR/UXG lineup niet eens IPv6 ondersteund op meerdere VLANs?! WTF

De enige overeenkomst tussen de USG 3p en dit nieuwe ding is de prijs(?), het kleine formaat, dat er geen controller op draait en het puur een router is (1 WAN en 1 LAN poort, geen switch, AP, ...). Maar voor de rest zal die net zo kreupel zijn als de UDM/UDR/UXG lineup.
Dit wilde ik weten, je bevestigt mijn vermoeden. Dus laat ik deze alsnog schieten. Het makkelijke is het OS, waardoor mijn collega het ook snapt :+ klein bedrijf, geen grote enterprise zaken nodig, maar wel handig als het goed werkt en voor iedereen begrijpelijk te benaderen is.

Als die nieuwe echt een ander OS heeft en daardoor dus niet compatible met het huidige Unifi netwerk, kan ik er maar beter niet aan beginnen.
Al lees ik ook dat het gewoon met een Cloud Key werkt. Dus wat snap ik dan weer niet 8)7

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
  • Laatst online: 12:13
Fuck, net een USG 3 op de kop getikt (met verrotte USB stick, moet ik nog ff fixen), naja voor 20 euro... ;) ik dacht dat deze nog wel wat maanden zou gaan duren haha.

Wel gek dat ze een 3A adapter leveren bij een apparaat wat slechts 4 watt max trekt :) maargoed.

[ Voor 23% gewijzigd door spokje op 15-11-2023 14:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sikkek
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16-09 20:59
@Kweetnie080 , @Eraser127 , @pitchdown , @Tonne ,

Hier ook hetzelfde probleem met ConnectON als client namen. Ik heb een post aangemaakt bij Ubiquiti : https://community.ui.com/...51-4f91-8a22-058b41de881a

Wellicht kunnen jullie daar ook in reageren zodat het wat aandacht van Ubiquiti krijgt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 18-09 16:27
Falcon10 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:14:
Gemiste kans me dunkt.
De originele USG had ook geen 1U formfactor, deze USG Lite is daar de vervanger voor. De vervanger voor je USG4-PRO is de Gateway Professional welke wel met 1U formfactor komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:21:
[...]

Dit wilde ik weten, je bevestigt mijn vermoeden. Dus laat ik deze alsnog schieten. Het makkelijke is het OS, waardoor mijn collega het ook snapt :+ klein bedrijf, geen grote enterprise zaken nodig, maar wel handig als het goed werkt en voor iedereen begrijpelijk te benaderen is.

Als die nieuwe echt een ander OS heeft en daardoor dus niet compatible met het huidige Unifi netwerk, kan ik er maar beter niet aan beginnen.
Al lees ik ook dat het gewoon met een Cloud Key werkt. Dus wat snap ik dan weer niet 8)7
Ten eerste: ik speculeer ook maar. Ten tweede: het is een UniFi router, dus beheer zal via de UniFi Controller gaan. Dus zit het niet in de controller dan kan het niet(?).

Behalve bij de USGs dan. De USGs draaien een (licht) aangepaste versie van EdgeOS, dat op zijn beurt een aangepaste versie van Vyatta / VyOS is. En bij Vyatta / VyOS wordt de volledige configuratie middels één grote config gedaan. Deze config staat vervolgens in een JSON file die bij het opstarten en wijzigen van configuratie wordt gebruikt om alle individuele software pakketten te configureren. In EdgeOS (& Vy zelf?) zit in de web interface ook letterlijk een grote config tree van waaruit je elk dingetje kunt aanpassen "raw". Waarbij de "fancy" kant van de webinterface ook de aanpassingen in die config tree doet. Alleen dan dus verpakt in een duidelijke interface. De USG werkt vervolgens exact hetzelfde, alleen... wordt de JSON configuratie file volledig gegenereerd door de UniFi Controller, vervolgens ingeladen en toegepast. En meteen? later? heeft Ubiquiti toen de optie toegevoegd om in de Controller installatie map ergens een JSON configuratie bestand te zetten. Dit bestand wordt vervolgens samengevoegd met de configuratie die uit de instellingen uit de Controller rolt en dat levert de configuratie op. Hierdoor is het bij de USG dus mogelijk om veeo meer aan te passen dan wat in de Controller UI zit. Immers kun je dan alles aanpassen dat met Vyatta / VyOS / EdgeOS aangepast kan worden. Daar waar je bij de UDM etc locked in in de controller zit. En AFAIK kun je bij de UDM etc wel zaken via SSH aanpassen, maar de kans is dan aanwezig dat ze na een reboot of firmware update "weg" zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34

tozzke

aka tozzert

spokje schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:36:
Fuck, net een USG 3 op de kop getikt (met verrotte USB stick, moet ik nog ff fixen), naja voor 20 euro... ;) ik dacht dat deze nog wel wat maanden zou gaan duren haha.

Wel gek dat ze een 3A adapter leveren bij een apparaat wat slechts 4 watt max trekt :) maargoed.
Beter een adapter die het apparaat met 2 vingers in z'n neus kan voeden dan een die op z'n max van z'n kunnen aan het leveren is zoals bij de USG-3P het geval lijkt te zijn. :)
Ik ben inmiddels al toe aan m'n 3e adapter @ USG-3P (augustus 2017 op UniFi overgestapt; inmiddels ook een adapter die 3A kan leveren volgens mij en nog een op voorraad liggen voor het geval)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:55
Sikkek schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:58:

Hier ook hetzelfde probleem met ConnectON als client namen. Ik heb een post aangemaakt bij Ubiquiti : https://community.ui.com/...51-4f91-8a22-058b41de881a

Wellicht kunnen jullie daar ook in reageren zodat het wat aandacht van Ubiquiti krijgt :)
Fijn dat je deze informatie deelt :-)

Overigens heb je nutoe een hopeloos antwoord op het antwoord gekregen ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12:45

zeroday

There is no alternative!

ben benieuwd hoe we eea kunnen migreren van de USG naar de nieuwe ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown

Heb je dit overigens ook met een KPN glasvezel lijn? of zit er bij jouw een andere provider achter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
pitchdown schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:26:
[...]

Fijn dat je deze informatie deelt :-)

Overigens heb je nutoe een hopeloos antwoord op het antwoord gekregen ;-)
Ja, handmatig een alias opgeven had ik ook al verzonnen.... Beetje een omslachtige workaround.
pitchdown schreef op woensdag 15 november 2023 @ 20:57:
[...]

Heb je dit overigens ook met een KPN glasvezel lijn? of zit er bij jouw een andere provider achter?
Nee, hier ook met een KPN ljjn (KPN Experiabox 12 = Sagecom Fast 5359 KPN)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Falcon10 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:14:
Gemiste kans me dunkt.
Daar is de UXG Pro toch al ruim 2 jaar voor op de markt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
Lol, UXG-Lite met 1Gbit WAN/LAN. Kom op zeg, het is bijna 2024.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:39
Geen uitsparingen om hem aan de muur te hangen?
Damn wat slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:06:
Lol, UXG-Lite met 1Gbit WAN/LAN. Kom op zeg, het is bijna 2024.
Interface speed is niet zo relevant. Wat hij kan forwarden in PPPoE (KPN en Glasnet) is voor mij een belangrijkere waarde.
Daar valt een UDM (AnyType) behoorlijk door de mand. Op een KPN 4Gigabit aansluiting is 1,5Gigabit het maximaal haalbare met een UI router + PPPoE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19:33
stormfly schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:22:
[...]

Interface speed is niet zo relevant. Wat hij kan forwarden in PPPoE (KPN en Glasnet) is voor mij een belangrijkere waarde.
Daar valt een UDM (AnyType) behoorlijk door de mand. Op een KPN 4Gigabit aansluiting is 1,5Gigabit het maximaal haalbare met een UI router + PPPoE.
Mijn hele netwerk omvat UniFi spul, behalve de router. Ik heb de USG vervangen door een Edgerouter X met OpenWrt. Beide apparaten kunnen KPN PPPoE Gbit aan. Reden voor vervanging was dat de USG 8,5W verbruikte en de Edgerouter X slechts 2,2W. Dit is wel zonder IPS/IDS, en dat is waar jij denk ik op doelt?

Deze UXG-Lite is een leuke vervanger om alles weer in één ecosysteem te krijgen, maar nee, met slechts Gbit aansluitingen trek je mij niet meer over de streep. Dan hadden ze deze UXG-Lite 5 jaar geleden moeten uitbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GioStyle schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:28:
[...]

Mijn hele netwerk omvat UniFi spul, behalve de router. Ik heb de USG vervangen door een Edgerouter X met OpenWrt. Beide apparaten kunnen KPN PPPoE Gbit aan. Reden voor vervanging was dat de USG 8,5W verbruikte en de Edgerouter X slechts 2,2W. Dit is wel zonder IPS/IDS, en dat is waar jij denk ik op doelt?

Deze UXG-Lite is een leuke vervanger om alles weer in één ecosysteem te krijgen, maar nee, met slechts Gbit aansluitingen trek je mij niet meer over de streep. Dan hadden ze deze UXG-Lite 5 jaar geleden moeten uitbrengen.
Edgerouter X heeft hardware offloading voor PPPoE meen ik. Dat heeft de UDM SE of Pro niet. Als je dan denkt “ ik koop een 10Gi router ”. Dan kom je van een koude kermis thuis op een 4Gi lijn van KPN. Want doordat PPPoE maar op 1 core draait ipv multi thread haal je netto maar een 1,5Gi op een 10Gi UDM.

Als dit nieuwe UXG Lite model van de 1 Gigabit de lijn ook daadwerkelijk vol trekt met PPPoE en misschien ook nog wel met IPS en IDS. Dan is het een ongekend krachtig apparaat. Ondanks “de 1Gigabit poort”.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 21:28
Edgerouter x was dan ook super apparaat.

Blijft vreemd dat ze de router reeks bij unifi zo hebben weten te verknallen en het goede, de edge reeks gestopt lijkt te zijn.
Jammer dat er nooit nieuw model voor de x gekomen, ik vond het op de falende memory chips na echt fijn ding met super interface/cli

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sikkek

Ook maar op het KPN forum in een topic gereageerd, feel free om daar ook nog even te melden dat je het probleem ook ervaart...
https://forum.kpn.com/thu...ostid=1854535#post1854535

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:30
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:43:

Blijft vreemd dat ze de router reeks bij unifi zo hebben weten te verknallen en het goede, de edge reeks gestopt lijkt te zijn.
Jammer dat er nooit nieuw model voor de x gekomen, ik vond het op de falende memory chips na echt fijn ding met super interface/cli
Helemaal mee eens.
Ik heb jaren de ERX gehad met veel plezier en gebruik daarnaast veel spullen uit het Unifi eco systeem.
Echter, recent was het tijd om de router te vervangen/upgraden....
Helaas geen Unifi, omdat die (in mijn mening) geen fatsoenlijk vervangd product hebben.
Kwa router, ben ik opgestapt op Mikrotik.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:48
Het zou eens tijd worden dat er een degelijke vervanger (qua formfactor en prijs) van de USG3 komt :Y
Ik ben benieuwd naar de eerste test en reviews :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:59
Ik voel me een beetje stom, maar ik kom hier niet uit. Heb het zelfs al aan ChatGPT om advies gevraagd maar zonder succes ;)

Ik wil mijn USG een factory reset geven (ik had allerlei custom dingen gedaan ivm KPN IPTV die ik nu niet meer nodig heb). Maar: ik heb echt geen idee hoe ik dat ding daarna weer moet adopten.

Ik heb de controller draaien op een headless Ubuntu machine. Die benader ik vanuit de browser op mijn laptop. Maar, als ik de USG een factory reset geef kan ik mijn controller ook niet meer benaderen. En zou ik dus ook niet weten hoe ik moet adopten.

Ik heb al bedacht dat ik mijn laptop een static IP moet geven (192.168.1.100 oid) en die dan direct op de LAN poort van de USG moet aansluiten. Op dat moment kan ik, in theorie, de USG benaderen. Maar wat doe ik daarna?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
posttoast schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:51:
Ik voel me een beetje stom, maar ik kom hier niet uit. Heb het zelfs al aan ChatGPT om advies gevraagd maar zonder succes ;)

Ik wil mijn USG een factory reset geven (ik had allerlei custom dingen gedaan ivm KPN IPTV die ik nu niet meer nodig heb). Maar: ik heb echt geen idee hoe ik dat ding daarna weer moet adopten.

Ik heb de controller draaien op een headless Ubuntu machine. Die benader ik vanuit de browser op mijn laptop. Maar, als ik de USG een factory reset geef kan ik mijn controller ook niet meer benaderen. En zou ik dus ook niet weten hoe ik moet adopten.

Ik heb al bedacht dat ik mijn laptop een static IP moet geven (192.168.1.100 oid) en die dan direct op de LAN poort van de USG moet aansluiten. Op dat moment kan ik, in theorie, de USG benaderen. Maar wat doe ik daarna?
Het volgende commando draaien via SSH:

set-inform http://ip-van-controller:8080/inform

Daarna verschijnt ie in je controller

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
DennusB schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:55:
[...]

Het volgende commando draaien via SSH:

set-inform http://ip-van-controller:8080/inform

Daarna verschijnt ie in je controller
Maar: mijn controller is toch helemaal niet meer benaderbaar via ip-van-controller (in mijn geval 10.0.0.100) als de USG er niet is om te routeren?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
posttoast schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:56:
[...]

Maar: mijn controller is toch helemaal niet meer benaderbaar via ip-van-controller (in mijn geval 10.0.0.100) als de USG er niet is om te routeren?
https://community.ui.com/...27-4e43-a288-37e96ccc5270

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Misschien lees ik niet goed, maar dit gaat toch over AP's? Die fallbacken automatisch naar 192.168.1.20 blijkbaar. Mijn Ubuntu machine doet dat niet. Dat doet me wel denken: moet ik misschien mijn Ubuntu-bak een vast IP-adres geven? Daarmee zou het dan potentieel moeten lukken.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
posttoast schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:01:
[...]

Misschien lees ik niet goed, maar dit gaat toch over AP's? Die fallbacken automatisch naar 192.168.1.20 blijkbaar. Mijn Ubuntu machine doet dat niet. Dat doet me wel denken: moet ik misschien mijn Ubuntu-bak een vast IP-adres geven? Daarmee zou het dan potentieel moeten lukken.
AP's, Routers, allemaal zelfde software (more or less). Na je factory reset neemt je USG ook een default IP aan, kabeltje er in, SSH, fall-back aanpassen naar je subnet waar je controller in zit, reboot, login via SSH en het set-inform commando draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 13:56
posttoast schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:56:
[...]

Het is inderdaad, zoals je zelf al concludeerde, handig om de controller een vast ip-adres te geven. Een andere benadering is om de hostnaam van de machine 'unifi' te laten zijn, of in ieder geval om de hostnaam te laten resolven naar de controller. Standaard zal de USG (en andere unifi apparatuur) namelijk binnen het subnet dat gegeven is, zoeken naar een unifi hostnaam om verbinding mee te maken. Daarnaast zul je zeker moeten weten dat er bijv. geen aparte VLAN is voor de controller die je hebt gebruikt (vanuit de switch) en dat dus ook het subnet waarop de controller zit gelijk is aan die van de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:36

elmo1

Kona Electric jan-2019

Vraagje doe denk ik iets fout maar wil portfward aanzetten voor mijn PS5, die in apart vlan hangt.
En heb nu volgende geconfigureerd:
Forward Rule
port: 9296-9298,987,9303-9305
IP: fixed ip van de ps
forward port: 9296-9298,987,9303-9305
protocol: UDP

En een 2e vergelijkbaar voor TCP en UDP port nummers 8572,9295

volgens het i-tje moet je dit zo kunnen opvoeren. Dit = port nummers met, en - voor range

Gebruik UDM Pro v3.0.20 Network 7.5.176

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
mrdemc schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:06:
[...]

Het is inderdaad, zoals je zelf al concludeerde, handig om de controller een vast ip-adres te geven. Een andere benadering is om de hostnaam van de machine 'unifi' te laten zijn, of in ieder geval om de hostnaam te laten resolven naar de controller. Standaard zal de USG (en andere unifi apparatuur) namelijk binnen het subnet dat gegeven is, zoeken naar een unifi hostnaam om verbinding mee te maken. Daarnaast zul je zeker moeten weten dat er bijv. geen aparte VLAN is voor de controller die je hebt gebruikt (vanuit de switch) en dat dus ook het subnet waarop de controller zit gelijk is aan die van de USG.
Gelukt :)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002

elmo1

Kona Electric jan-2019

elmo1 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:28:
Vraagje doe denk ik iets fout maar wil portfward aanzetten voor mijn PS5, die in apart vlan hangt.
En heb nu volgende geconfigureerd:
Forward Rule
port: 9296-9298,987,9303-9305
IP: fixed ip van de ps
forward port: 9296-9298,987,9303-9305
protocol: UDP

En een 2e vergelijkbaar voor TCP en UDP port nummers 8572,9295

volgens het i-tje moet je dit zo kunnen opvoeren. Dit = port nummers met, en - voor range

Gebruik UDM Pro v3.0.20 Network 7.5.176
Dit werkt gewoon lag aan wifi waar ik vandaan kwam.

[ Voor 8% gewijzigd door elmo1 op 17-11-2023 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pitchdown
Sikkek schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:54:
[...]

Ook maar op het KPN forum in een topic gereageerd, feel free om daar ook nog even te melden dat je het probleem ook ervaart...
https://forum.kpn.com/thu...ostid=1854535#post1854535
Ook KPN zelf heeft gereageerd op mijn thread op forum : https://forum.kpn.com/thu...n-unifi-controller-602882

Het lijkt in de DHCP-server van KPN te zitten. KPN zou dit moeten oplossen

Het is volgens mij niet mogelijk om een DHCP-server op te zetten op de unifi-controller voor slechts 1 site?

[ Voor 8% gewijzigd door pitchdown op 18-11-2023 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
pitchdown schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:26:
[...]

Ook KPN zelf heeft gereageerd op mijn thread op forum : https://forum.kpn.com/thu...n-unifi-controller-602882

Het lijkt in de DHCP-server van KPN te zitten. KPN zou dit moeten oplossen

Het is volgens mij niet mogelijk om een DHCP-server op te zetten op de unifi-controller voor slechts 1 site?
Voor DHCP heb je een gateway nodig. De controller heeft geen dhcp sever. Dus een UXG-lite of een USG of UDR etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Laatst online: 21:43

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan natuurlijk ook DHCP server op iets anders draaien, stel je hebt al iets draaien als een Raspberry Pi, daar kan je ook een DHCP server op draaien.

Of kan je in de laatste versie van de Experia Box de DHCP server niet aanpassen/uitzetten?

Gallery V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16-09 08:05
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 21:43:

Maar hij is nog niet afgeschreven vorige week net een early access update gedaan.( ook ander edgerouters )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:29

Eraser127

Nijkerk

BiG-GuY schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:52:
Je kan natuurlijk ook DHCP server op iets anders draaien, stel je hebt al iets draaien als een Raspberry Pi, daar kan je ook een DHCP server op draaien.

Of kan je in de laatste versie van de Experia Box de DHCP server niet aanpassen/uitzetten?
Jahoor, DHCP kun je gewoon uitzetten. Mocht @pitchdown ook een pi-hole hebben draaien kun je die ook inzetten als DHCP server.

My Discogs

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:06
Vandaag komt de uxg lite uit, zijn hier meer mensen die er met smart op zitten te wachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 23:26
prekz schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:42:
Vandaag komt de uxg lite uit, zijn hier meer mensen die er met smart op zitten te wachten?
Ik vind de 1Gbit poorten en de relatief zwakke CPU een gemiste kans voor bijna 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Polyphemus schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:02:
[...]

Ik vind de 1Gbit poorten en de relatief zwakke CPU een gemiste kans voor bijna 2024.
Daarom is er ook de pro versie met 10Gbit poorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
Tonne schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:07:
[...]

Daarom is er ook de pro versie met 10Gbit poorten.
Maar dan vind ik het prijsverschil tussen 144 euro en 500+ euro ook niet gerechtvaardigd :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
[...]

Als je dit soort routers inzet daar waar ze voor bedoeld zijn (MKB) dan hebben ze méér dan genoeg throughput en rekenkracht. Zelfs voor de normale particulier die niet dagelijks z'n XboX -Series X/S of PS5 wil voorzien van de halve bibliotheek aan spellen is het ding al méér dan krachtig genoeg ;)
Polyphemus schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:10:
[...]

Maar dan vind ik het prijsverschil tussen 144 euro en 500+ euro ook niet gerechtvaardigd :P
Dan haal je een Fritzbox o.i.d. .... >:)

[ Voor 20% gewijzigd door Will_M op 20-11-2023 10:12 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Will_M schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:11:
[...]

[...]

Dan haal je een Fritzbox o.i.d. .... >:)
:D

Ik was alleen teleurgesteld in mijn UDR, omdat ie al bij traffic shaping met 100Mbit/s al vastloopt op een PPPoE lijntje.

Gelukkig binnenkort maar de UDMP installeren :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Polyphemus schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:16:
[...]

:D

Ik was alleen teleurgesteld in mijn UDR, omdat ie al bij traffic shaping met 100Mbit/s al vastloopt op een PPPoE lijntje.

Gelukkig binnenkort maar de UDMP installeren :P
Ik heb hier een hele tijd geleden m'n USG-3P en CKG2+ vervangen door een UDM-SE en ik wist toen ook al dat KPN met een 4Gbps verbinding zou gaan komen en dat die UDM-SE dat vervolgens niet kan verwerken op de 10Gbps poorten vanwege de PPPoE afhandeling welke (nog?) maar op één Core van de CPU plaatsvind....

Voor m'n 100Mbit VDLS2 lijntje is het ding echter méér dan goed genoeg :9 :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
Polyphemus schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:10:
[...]

Ik vind die 144 euro goedkoop. En die 500+ euro duur voor wat je krijgt. Maar ik geloof dat het nog steeds zo is dat je voor een echte router beter naar een ander merk kunt.
Ik heb echter de USG hangen in wat winkels. Daar zitten lijntjes van 50Mbit heen. En daar is de UXG lite denk ik een prima vervanger. Ook omdat KPN zijn modems van een USB 4g dongle voorziet als backup. Dus de extra WAN-poort heb ik ook niet nodig.

Het grote voordeel vind ik dat je nauwelijks werk hebt om alles in de lucht te houden. En dat je de kleine probleempjes die soms optreden gemakkelijk en snel via een blik op je telefoon oplost.

Ik hoop vooral dat OpenVPN verbindingen nu de 50Mbit gewoon halen en stiekem dat je een WireGuard VPN site to site verbinding kunt maken in de toekomst.

De UXG-pro vind ik trouwens ook een fijn apparaat. Die haalt op een Ziggo 1000/100 lijn gewoon 900Mbit met Smart Queues aan. Dat laatste is nodig ivm de telefonie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 19:06
[...]

Ik verwacht in mijn situatie dat hij handig 3-5 jaar mee kan.

Ik heb nu een 50mbit vdsl lijn, en als ik straks overstap naar glasvezel pak ik waarschijnlijk 100mbit omdat ik niet meer nodig heb.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:25

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Ik ben al de hele dag aan het F5'en tot de bestelknop beschikbaar komt...

Sys Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
Het is een leuk dingetje, maar het feit dat dat ding niet rack-mountable is is erg jammer. En de UXG-Pro die dat wel is is weer gelijk 500 euro dus helaas pindakaas. ;w

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:54
Dutchess_Nicole schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:35:
[...]

Het is een leuk dingetje, maar het feit dat dat ding niet rack-mountable is is erg jammer. En de UXG-Pro die dat wel is is weer gelijk 500 euro dus helaas pindakaas. ;w
De doelgroep van de UXG Lite is ook helemaal niet rackmount gebeuren. Het is echt bedoelt als desktop/in de meterkast neerzetten en niet meer naar kijken principe :)

De UXG Pro is rackmount, maar ik denk dat je kan verwachten dat er in 2024 nog wel iets tussen gaat zitten qua specs en formaat ;)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:37
tcviper schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:06:
[...]

De doelgroep van de UXG Lite is ook helemaal niet rackmount gebeuren. Het is echt bedoelt als desktop/in de meterkast neerzetten en niet meer naar kijken principe :)

De UXG Pro is rackmount, maar ik denk dat je kan verwachten dat er in 2024 nog wel iets tussen gaat zitten qua specs en formaat ;)
Nee, ik weet ook dat ik niet de doelgroep ben. Ik wil juist rack-mountable spullen hebben. Dat is handiger in een rack.

Gelukkig heb ik geen haast, mijn USG4Pro werkt nog prima en ik heb toch maar een 1G lijn dus voor de snelheid hoeft ik er nu niets aan te veranderen.

Ik kijk over een half jaartje wel weer wat de status van de markt is.

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:54
Dutchess_Nicole schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:10:
[...]

Nee, ik weet ook dat ik niet de doelgroep ben. Ik wil juist rack-mountable spullen hebben. Dat is handiger in een rack.

Gelukkig heb ik geen haast, mijn USG4Pro werkt nog prima en ik heb toch maar een 1G lijn dus voor de snelheid hoeft ik er nu niets aan te veranderen.

Ik kijk over een half jaartje wel weer wat de status van de markt is.
Komt vast goed :)

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19:17
Danfoss schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:31:
[...]

Ik ben al de hele dag aan het F5'en tot de bestelknop beschikbaar komt...
Ik weet mijn spullen altijd te scoren door de URL tijdelijk toe te voegen aan mijn changedetection en die voor mij te laten kijken -> https://hub.docker.com/r/dgtlmoon/changedetection.io, dan ben je sneller dan dat je zelf op F5 klikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spokje
Hoe laat wordt het denken jullie? Amerikaanse tijdzone vs Europese timezone?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Will_M schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:11:
[...]

Als je dit soort routers inzet daar waar ze voor bedoeld zijn (MKB) dan hebben ze méér dan genoeg throughput en rekenkracht. Zelfs voor de normale particulier die niet dagelijks z'n XboX -Series X/S of PS5 wil voorzien van de halve bibliotheek aan spellen is het ding al méér dan krachtig genoeg ;)
Maar dat geldt eigenlijk ook voor de USG (zonder IDS/IPS dan).
Will_M schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:22:
[...]

Ik heb hier een hele tijd geleden m'n USG-3P en CKG2+ vervangen door een UDM-SE en ik wist toen ook al dat KPN met een 4Gbps verbinding zou gaan komen en dat die UDM-SE dat vervolgens niet kan verwerken op de 10Gbps poorten vanwege de PPPoE afhandeling welke (nog?) maar op één Core van de CPU plaatsvind....

Dus je hebt nu een router van honderden euro's met 10Gbit/s poorten die een 4Gbit/s verbinding niet aan kan? :X
prekz schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:38:
[...]

Ik verwacht in mijn situatie dat hij handig 3-5 jaar mee kan.

Ik heb nu een 50mbit vdsl lijn, en als ik straks overstap naar glasvezel pak ik waarschijnlijk 100mbit omdat ik niet meer nodig heb.
Ik vind dat best kort? Mijn USG-3p heb ik 6 jaar gebruikt. En die heb ik alleen maar vervangen omdat die, en Ubiquiti uberhaupt, niet te bieden had wat ik wilde. * RobertMe draait nu een TopTon doosje met plain Debian als router. Waarbij het ontzettend grote voordeel van de USG wel was dat alsnog veel kon. Zo had ik op alle VLANs ook een custom IPv6 subnet in gebruik lokaal: fd00:<vlan id>::/64 waardoor lokale systemen lokaal bereikbaar zijn, ook over VLANs heen (wat link local niet is), makkelijk herkenbare IPs gebruikt kunnen worden, en als de ISP besluit de prefix te veranderen draait alles vrolijk verder. Daarnaast had ik eind vorig jaar ook Wireguard op gezet, zowel server als client, en ook dat werkte prima. Als ik dan vervolgens lees dat de nieuwe apparaten IPv6 maar ondersteunen op één VLAN (zonder configurabele prefix ID) dan vallen mij de schoenen uit. En werken met private subnets zal er dan ook niet in zitten. En Wireguard support is er ook pas gekomen nadat ik het op de USG aan de praat had (en die support / package ervoor vanuit Wireguard devs) was er al veel langer). En dat was dan server only, en client support komt nu pas met 8.0 als ik het goed begrepen heb?

Mijn TopTon systeem geeft mij dan en meer vrijheid, en er zitten 2,5Gbit/s poorten op, en ik kan RAM & opslag uitbreiden, en.... En dat nog steeds voor ~150 euro (barebone, maar RAM & SSD had ik over dus "gratis") hetzelfde als wat die UXG-Lite kost

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Will_M schreef op maandag 20 november 2023 @ 10:22:
[...]

Zit zelf een beetje in twijfel. USG3 in gebruik die het probleemloos doet (is nu 1,5 jaar oud ofzo). Maar omdat ze niet meer te krijgen zijn zoek ik een vervanger (het is niet de vraag of de USG kapot gaat maar wanneer…)
>1Gbit kan ik voorlopig niet krijgen (AON netwerk) waardoor ik voorlopig toch op Gbit zat zit). Kortom als deze gewoon 1Gbit voltrekt met PPPoE zonder issues en het TV netwerk aankan is dit een prima oplossing.
UXG Pro is qua hardware identiek aan de UDM Pro (SE) maar mist het video gedeelte toch? Dus die zal ook de 10Gbit niet vol kunnen trekken mocht dat ooit relevant zijn?
RobertMe schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:20:
[...]

[...]

Dus je hebt nu een router van honderden euro's met 10Gbit/s poorten die een 4Gbit/s verbinding niet aan kan? :X

[...]

Ik vind dat best kort? Mijn USG-3p heb ik 6 jaar gebruikt. En die heb ik alleen maar vervangen omdat die, en Ubiquiti uberhaupt, niet te bieden had wat ik wilde. * RobertMe draait nu een TopTon doosje met plain Debian als router. Waarbij het ontzettend grote voordeel van de USG wel was dat alsnog veel kon. Zo had ik op alle VLANs ook een custom IPv6 subnet in gebruik lokaal: fd00:<vlan id>::/64 waardoor lokale systemen lokaal bereikbaar zijn, ook over VLANs heen (wat link local niet is), makkelijk herkenbare IPs gebruikt kunnen worden, en als de ISP besluit de prefix te veranderen draait alles vrolijk verder. Daarnaast had ik eind vorig jaar ook Wireguard op gezet, zowel server als client, en ook dat werkte prima. Als ik dan vervolgens lees dat de nieuwe apparaten IPv6 maar ondersteunen op één VLAN (zonder configurabele prefix ID) dan vallen mij de schoenen uit. En werken met private subnets zal er dan ook niet in zitten. En Wireguard support is er ook pas gekomen nadat ik het op de USG aan de praat had (en die support / package ervoor vanuit Wireguard devs) was er al veel langer). En dat was dan server only, en client support komt nu pas met 8.0 als ik het goed begrepen heb?

Mijn TopTon systeem geeft mij dan en meer vrijheid, en er zitten 2,5Gbit/s poorten op, en ik kan RAM & opslag uitbreiden, en.... En dat nog steeds voor ~150 euro (barebone, maar RAM & SSD had ik over dus "gratis") hetzelfde als wat die UXG-Lite kost
Ik heb een TopTon N6005 / 16GB ram bakkie draaien met Proxmox erop (draait Home Assistant en een simpel tooltje om data op te slaan naar pvoutput) maar durf de overstap niet te maken om hem als OPNSense router te gaan gebruiken. Mijn kennis op dit vlak is te beperkt waardoor ik geen storing opgelost krijg zonder hulp.

Kortom een fatsoenlijke vervanger voor ~€150 zou welkom zijn, echter heeft de UXG-lite ook behoorlijk wat nadelen zoals je zelf al noem. Misschien toch eens wat meer verdiepen in OPNSense en dat gaan inrichten… bak heeft nog resources genoeg momenteel!

[ Voor 54% gewijzigd door Tortelli op 20-11-2023 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tortelli schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:20:
UXG Pro is qua hardware identiek aan de UDM Pro (SE) maar mist het video gedeelte toch? Dus die zal ook de 10Gbit niet vol kunnen trekken mocht dat ooit relevant zijn?
Ik meen zelfa gelezen te hebben dat deze UXG-Lite dezelfde SoC heeft. Als dat zo is, waarom is de UXG Pro dan zo verschrikkelijk veel duurder? Zo duur kan 10Gbit/s SFP+ etc toch niet zijn? En dat beetje metaal extra voor de grotere "doos" ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:20:
[...]

[...]

[...]

M'n USG-3P is ook nog steeds een, nu inmiddels werkeloos, top apparaatje en werkt eigenlijk al volledig probleemloos sinds de aanschaf een jaar of 5 á 6 geleden, zelfs met de originele voeding en USB OS-Disk. Issue wat ik hier thuis had was dat m'n CKG2+ z'n interne geheugen/RAM corrupt gemaakt had (waarschijnlijk door een groot aantal spanningsvallen tijdens m'n verbouwing dit jaar) en ik dat ding ook gebruikte voor m'n Unifi Protect omgeving. De accu van dat ding, waarmee dat ding netjes zou moeten afsluiten bij zo'n voorval, was al na iets meer dan twee jaar gebruik, en dus ook buiten de garantie, 'dood'...

Beide apparaatjes dus maar ineens vervangen door een UDM-SE met een WD-Purple van 18TB (SE voornamelijk vanwege de PoE+ mogelijkheid bóven de UDM-Pro én de 128GB SSD OS-Disk). Met die actie dus ook meteen een USW-8-150 overbodig kunnen maken....

10Gbps ansich is voor de UDM-SE overigens geen probleem, het is het PPPoE deel op de WAN verbinding wat maar door één core (van de 4) afgehandeld wordt waardoor de throughput vervolgens "maar" iets van maximaal 2Gbps is. De KPN Expiabox-14 lijkt overigens hetzelfde 'euvel' in zich te herbergen :>

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 20-11-2023 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Mijn F5 is bijna versleten :9 Ik denk uitverkocht binnen no-time

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• SniperGuy
*** BESCHIKBAAR! ***

Ik heb hem in de pocket :9

[ Voor 48% gewijzigd door SniperGuy op 20-11-2023 14:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
SniperGuy schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:53:
*** BESCHIKBAAR! ***

Ik heb hem in de pocket :9
Dank! Besteld 8)

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spokje
Besteld! woep!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
Ik ga eens een migratiescenario opzoeken om een USG door een UXG-LITE te vervangen.
Stap 1 zal denk ik zijn de controller updaten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danfoss
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:25

Danfoss

Deze ruimte is te koop..

Besteld!
Nu hopen dat UPS zijn werk goed doet. Laatste keer dat ik bij Ubiquiti iets bestelde kreeg ik ineens een melding 'afgeleverd op pakketpunt' terwijl ik gewoon thuis was en camera beelden aantoonden dat de beste man niet eens in de straat geweest was. Lag het pakketje 10km verderop bij een of andere vage autodealer

Sys Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WouTer14
  • Registratie: November 2006
Bedankt voor de notificatie. Ook gelijk besteld!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-09 14:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

(jarig!)
Ook gekocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-09 11:39

mutsje

Certified Prutser

Zit te twijfelen om mijn usg pro om te wisselen voor dit kleine gevalletje wat weer zwaardere hardware heeft. Zal wel leverbaar blijven hoop ik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

Zou deze wel willen bestellen als vervanger van m'n Experiabox12, maar hoe makkelijk kan deze voor KPN internet en TV worden ingezet? moeilijk via JSON, of gewoon de betreffende vlans aanmaken en die extra codes toevoegen?

[ Voor 3% gewijzigd door Eraser127 op 20-11-2023 15:11 ]

My Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Eraser127 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:08:
Zou deze wel willen bestellen als vervanger van m'n Experiabox12, maar hoe makkelijk kan deze voor KPN worden ingezet? moeilijk via JSON, of gewoon de betreffende vlans aanmaken en die extra codes toevoegen?
Voor alleen internet is het bijzonder makkelijk. Voor ook TV is het lastiger.

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eraser127

Eraser127

Nijkerk

TKroon schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:10:
[...]

Voor alleen internet is het bijzonder makkelijk. Voor ook TV is het lastiger.
Post aangepast naar internet + tv

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
SniperGuy schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:59:
Ik ga eens een migratiescenario opzoeken om een USG door een UXG-LITE te vervangen.
Stap 1 zal denk ik zijn de controller updaten :)
Sowieso er voor zorgen dat Unifi OS (op de USG-3P) een 3.1.16 versie heeft en dat de back-up dus ook daarmee gemaakt is. Daarna kun je de back-up gewoon cross-device restoren (er van uitgaande dat de UXG-Lite al up-2-date is, anders moet je die ook eerst laten updaten).

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 20-11-2023 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
Eraser127 schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:08:
Zou deze wel willen bestellen als vervanger van m'n Experiabox12, maar hoe makkelijk kan deze voor KPN internet en TV worden ingezet? moeilijk via JSON, of gewoon de betreffende vlans aanmaken en die extra codes toevoegen?
Voor zover ik heb kunnen zien doet de UXG-Lite GEEN JSON! Maar dat is volgens deze bron: https://evanmccann.net/blog/2023/11/uxg-lite-preview

[ Voor 9% gewijzigd door SniperGuy op 20-11-2023 15:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:22
SniperGuy schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:12:
[...]

Mijn F5 is bijna versleten :9 Ik denk uitverkocht binnen no-time
Ik heb 'm net besteld. Toch niet zo snel uitverkocht als ik dacht. :+

Trouwens, wel smerig dat er winkels zijn die er € 192 voor durven te vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• spokje
Mawlana schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:24:
[...]

Dat is één dezelfde winkel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
spokje schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:37:
[...]

Vooral ook leuk dat ze geen exacte levertijd aan kunnen/willen geven. Ze wachten dus ook nog op dat wat ze hebben kunnen 'scrapen' op de particuliere markt (want: géén official reseller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:22
spokje schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:37:
[...]

Dacht ik al.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
On Another Note:
  • Unifi Network Official -> 8.0.7
  • Unifi Protect Official -> 2.9.42
;)

[ Voor 64% gewijzigd door Will_M op 20-11-2023 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:36
Ik heb een USG-3P. Vroeger was er een WAN speedtest. Ik kan die nergens meer vinden.

Ook heb ik een gek probleem dat via wifi mijn upload veel sneller is dan mijn download. Verschil van 2x.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
giantgiantus schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:24:
Ik heb een USG-3P. Vroeger was er een WAN speedtest. Ik kan die nergens meer vinden.

Ook heb ik een gek probleem dat via wifi mijn upload veel sneller is dan mijn download. Verschil van 2x.
Die speedtest is enkel nog beschikbaar op de UXG en UDM/R. Dus niet meer op de USG’s.
Officieel wegens ‘onbetrouwbare resultaten’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rorie
Mawlana schreef op maandag 20 november 2023 @ 15:24:
[...]

Dat dacht ik dus ook, in het artikel van tweakers waar hij werd aangekondigd werd er gesproken over 144 euro. Heb hem zelf nu direct bij Ubiquiti store europe besteld, totaal voor net geen 154 euro. Ben benieuwd wat de lever tijden zijn, hij is trouwens al uitverkocht.
Pagina: 1 ... 243 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.