The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Kon hem net nog bestellen. Nieuwe voorraad?rorie schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:35:
[...]
Dat dacht ik dus ook, in het artikel van tweakers waar hij werd aangekondigd werd er gesproken over 144 euro. Heb hem zelf nu direct bij Ubiquiti store europe besteld, totaal voor net geen 154 euro. Ben benieuwd wat de lever tijden zijn, hij is trouwens al uitverkocht.
To Cow or not to Cow, that is the Chicken
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 20:44
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Maar die resultaten waren ook onbetrouwbaar. Zeker de USG 3P had een te trage SoC om zelf tot 1Gbit/s te kunnen verwerken. Door hardware offloading kan die perfect 1Gbit/s van LAN naar WAN en omgekeerd sturen. Maar als die zelf verkeer moet "genereren" vanuit het OS dan is die gewoon te langzaam.Tonne schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:34:
[...]
Die speedtest is enkel nog beschikbaar op de UXG en UDM/R. Dus niet meer op de USG’s.
Officieel wegens ‘onbetrouwbare resultaten’.
USG 4P precies hetzelfde. Als hij de packets moet genereren komt die net boven de 400Mb/s uit. Dus op een 1Gbps lijn vrij waardeloos als "speedtest".RobertMe schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:42:
[...]
Maar die resultaten waren ook onbetrouwbaar. Zeker de USG 3P had een te trage SoC om zelf tot 1Gbit/s te kunnen verwerken. Door hardware offloading kan die perfect 1Gbit/s van LAN naar WAN en omgekeerd sturen. Maar als die zelf verkeer moet "genereren" vanuit het OS dan is die gewoon te langzaam.
Qua routeren is 1Gbps geen probleem, dat doet ie op zijn sokken. Ik snap wel dat de functie verdwenen is (overigens is ie er nog wel, als je de legacy UI aanzet staat de speedtest optie er nog)
:fill(white):strip_exif()/f/image/D3XAwebNkoA3C2MmWFZMjtBy.png?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Dutchess_Nicole op 21-11-2023 08:40 ]
Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.
Ik heb de UXG lite gekocht, maar er wordt eigenlijk niets over verteld.
Alleen wil ik binnenkort overstappen naar Tmobile/Odido en nu las ik op verschillende plekken dat ik dan handig gebruik zou kunnen maken van de SFP poort op de US-8-150W. Maar die wil ik dus eigenlijk vervangen voor de 16 poort switch. Te weinig ervaring hiermee, maar kan ik beter de US-8-150W blijven gebruiken of zou glasvezel converter het ook prima doen?
Andere vraag; wil mijn oude cloud key ook wel met pensioen sturen maar ik zie dat de Gen2 uit de handel is en zelf hosten zou alleen op mijn Home Assistant server kunnen en dat is nou weer niet 'zo' stabiel dat ik toch graag online bronnen wil raadplegen als het fout gaat
Overstappen naar een Dream Machine zou financieel misschien wel haalbaar zijn maar heb ondertussen een schattig 10 inch rack bij elkaar gespaard en dan zou ik ook een nieuwe patchkast moeten kopen en de 8 poorten van de Dream Machine is net te weinig, dus dan zou er ook meteen een Standard 24 bij moeten, wat de hele upgrade meteen een heel stuk duurder zou maken.
Je kan niet direct van je glasconverter naar een switch uiteraard, daarvoor heb je je USG of UXG-Lite. Dus moet prima werken zo met je nieuwe switch, of je oude.Jfwiet schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:08:
Gister iets te gretig een UXG lite gekocht en een 16 poort Lite switch. Heb nu een opstelling met een USG en een US-8-150W.
Alleen wil ik binnenkort overstappen naar Tmobile/Odido en nu las ik op verschillende plekken dat ik dan handig gebruik zou kunnen maken van de SFP poort op de US-8-150W. Maar die wil ik dus eigenlijk vervangen voor de 16 poort switch. Te weinig ervaring hiermee, maar kan ik beter de US-8-150W blijven gebruiken of zou glasvezel converter het ook prima doen?
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Dag of 2/3 gemiddeld bij mij.prekz schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:58:
iemand ervaring met de ubiquiti store hoelang de gemiddelde levertijden zijn?
vaak besteld daar; met een dag of 4 a 5 was het wel binnen.prekz schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:58:
iemand ervaring met de ubiquiti store hoelang de gemiddelde levertijden zijn?
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Al geupdate? Problemen?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Je kunt wel direct van glas naar de switch. SFP module er in en gaan. Uiteraard dan wel allemaal correct configureren. In de zin van dat de SFP poort dan een (/het) VLAN ID van Odido moet krijgen. Vervolgens een gewone switch port hetzelfde VLAN ID geven (untagged of tagged) en van daaruit een kabeltje naar de WAN poort van de router. In de router dan evt weer het VLAN ID instellen (als je tagged doorzet vanaf de switch) en dan uiteraard nog een draadje vanuit LAN van de router naar de switch.DennusB schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:11:
[...]
Je kan niet direct van je glasconverter naar een switch uiteraard, daarvoor heb je je USG of UXG-Lite. Dus moet prima werken zo met je nieuwe switch, of je oude.
Maar afgaande op de Controller vraag zou ik voor KISS gaan. Gewoon lekker de glas-converter van Odido gebruiken en daaruit een ethernet draadje naar de WAN van router. En het niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn dus. In de categorie "als je niet weet / zelf kunt beredeneren hoe het te doen, doe het dan gewoon niet". Want een foute configuratie levert meteen potentieel grote problemen op naast uberhaupt "geen internet".
Daarnaast is de USW 8-150W ook notoire onzuinig. Alleen om die reden zou ik hem al lekker weg doen als je toch al een nieuwe besteld hebt. * RobertMe heeft zo'n onzuinige USW 8-150W én 16-150W

Je hebt gelijk, maar het maakt het inderdaad nodeloos ingewikkeld.RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:20:
[...]
Je kunt wel direct van glas naar de switch. SFP module er in en gaan. Uiteraard dan wel allemaal correct configureren. In de zin van dat de SFP poort dan een (/het) VLAN ID van Odido moet krijgen. Vervolgens een gewone switch port hetzelfde VLAN ID geven (untagged of tagged) en van daaruit een kabeltje naar de WAN poort van de router. In de router dan evt weer het VLAN ID instellen (als je tagged doorzet vanaf de switch) en dan uiteraard nog een draadje vanuit LAN van de router naar de switch.
Maar afgaande op de Controller vraag zou ik voor KISS gaan. Gewoon lekker de glas-converter van Odido gebruiken en daaruit een ethernet draadje naar de WAN van router. En het niet moeilijker maken dan het hoeft te zijn dus. In de categorie "als je niet weet / zelf kunt beredeneren hoe het te doen, doe het dan gewoon niet". Want een foute configuratie levert meteen potentieel grote problemen op naast uberhaupt "geen internet".
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Maar an zich is het wel leuk om eens mee te knutselenDennusB schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:22:
[...]
Je hebt gelijk, maar het maakt het inderdaad nodeloos ingewikkeld.
Toen ik ben overgestapt naar een TopTon router heeft die eerst even op mijn bureau gedraaid bij installatie en daarna een tijd "in productie" op zolder, met het modem in de kelder. Daarbij het Ziggo modem aan een tagged port gehangen op de 8-150W in de kelder. Dit VLAN ging vervolgens over "All" (/trunk) over het glasvezeldraadje naar de 16-150W op zolder en rolde daar weer untagged uit een poort (of een die gepatcht was naar mijn bureau of dan eentje met kort kabeltje naar TopTon doosje in de patchkast). Waarbij apparatuur die was aangesloten op de switch in de kelder die naar het internet wilde dus 2x over de lijn ging, eerst via de switch in de kelder naar switch op zolder naar de router, en dan weer van router naar switch op zolder naar switch in kelder naar het Ziggo modem. Ergo: het werkte, maar verre van ideaal. Maar voor tijdelijke (test) opstelling prima. Op later moment de TopTon in kelder gehangen en klaar.
Nadeel van zo'n opzet met internet op de switch is overigens ook dat natuurlijk de "All" / trunk ports ook het WAN VLAN bevatten. Dat gaat an zich nog wel, zolang het maar geen broadcast verkeer is dat dan juist alle poorten uit zal gaan. Dan zou je dus ook al geen All/trunk meer moeten gebruiken maar zeker op die switch de poorten aanpassen met specifiek een untagged VLAN en gefilterde tagged VLAN lijst.
Jazekers
En ik heb verder nog geen problemen mogen ervaren deze keer
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik gebruik sinds kort een openbare iperf3 server, die vind ik persoonlijk wat betrouwbaarder dan een speedtest via de GUI of een speedtest website.Dutchess_Nicole schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 08:39:
[...]
USG 4P precies hetzelfde. Als hij de packets moet genereren komt die net boven de 400Mb/s uit. Dus op een 1Gbps lijn vrij waardeloos als "speedtest".
Qua routeren is 1Gbps geen probleem, dat doet ie op zijn sokken. Ik snap wel dat de functie verdwenen is (overigens is ie er nog wel, als je de legacy UI aanzet staat de speedtest optie er nog)
[Afbeelding]
Dat had bij mij alleen nog wel een aantal voeten in de aarde, dus hierbij mijn stappenplan. Wellicht hebben andere er ook wat aan:
- Maak een backup van je bestaande Unifi Controller;
- Update docker naar de laatste versie (hier Docker version 24.0.7, build afdd53b);
- Zet je bestaande docker container uit;
- Maak een directory aan voor de nieuwe container (hier /opt/unifi-controller);
- Geef deze de juiste rechten, in mijn geval de user met UID / GID 1000:1000;
- Maak een directory aan voor de database files (hier /opt/unifi-controller/mongodb);
- Maak een MongoDB init file aan (init-mongo.js);
- Maak een docker compose file aan (docker-compose.yml);
- Complieer en start de nieuwe container;
- Ga naar IP-adress:8443;
- Laadt de backup van stap 1;
- Klaar.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| mkdir /opt/unifi-controller/ cd /opt/ chown USER unifi-controller cd /opt/unifi-controller/ mkdir mongodb cd mongodb sudo nano init-mongo.js cd - sudo nano docker-compose.yml docker-compose up -d |
init-mongo.js file:
1
2
| db.getSiblingDB("unifi").createUser({user: "unifi", pwd: "PASSWORD", roles: [{role: "dbOwner", db: "unifi"}]}); db.getSiblingDB("unifi_stat").createUser({user: "unifi", pwd: "PASSWORD", roles: [{role: "dbOwner", db: "unifi_stat"}]}); |
Zet op PASSWORD je eigen verzonnen wachtwoord
Docker-compose file:
Zet op PASSWORD je eigen verzonnen wachtwoordcode:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 version: '3.1' services: unifi-db: image: docker.io/mongo:4.4 container_name: unifi-db restart: always ports: - 27017:27017 volumes: - /opt/unifi-controller/mongodb/data:/data/db - /opt/unifi-controller/mongodb/init-mongo.js:/docker-entrypoint-initdb.d/init-mongo.js:ro unifi-network-application: image: lscr.io/linuxserver/unifi-network-application:latest container_name: unifi-network-application depends_on: - unifi-db environment: - PUID=1000 - PGID=1000 - TZ=europe/amsterdam - MONGO_USER=unifi - MONGO_PASS=PASSWORD - MONGO_HOST=unifi-db - MONGO_PORT=27017 - MONGO_DBNAME=unifi - MEM_LIMIT=2048 - MEM_STARTUP=2048 # - MONGO_TLS= #optional # - MONGO_AUTHSOURCE= #optional volumes: - /opt/unifi-controller/data:/config ports: - 8443:8443 - 3478:3478/udp - 10001:10001/udp - 8080:8080 - 1900:1900/udp - 8843:8843 - 8880:8880 # - 6789:6789 - 5514:5514/udp restart: unless-stopped
Ik draai hier het geheel op een Asus Chromebox 2 met Debian 11.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dit gaat specifiek over de container van linuxserver.io toch? En dan nog specifieker dat je naar een zelfstandige MongoDB instance moet? De tekst zelf lijkt nogal alsof er een officieel image is, wat niet zo is, en link gaat dan naar die van Linuxserver. En dat het issue de zelfatandige MongoDB instance is blijkt ook alleen uit het verhaal.rens-br schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:35:
Nog meer mensen die gebruik maken van de Unifi Controller docker? Die wordt namelijk vanaf januari niet meer ondersteund en je zal moeten overstappen naar Unifi network application. Dat had bij mij alleen nog wel een aantal voeten in de aarde, dus hierbij mijn stappenplan. Wellicht hebben andere er ook wat aan:Kwa commando's ziet dat er als volgt uit:
- Update docker naar de laatste versie (hier Docker version 24.0.7, build afdd53b);
- Maak een directory aan voor de database files (hier /opt/unifi-controller/mongodb);
- Klaar.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 mkdir /opt/unifi-controller/ cd /opt/ chown USER unifi-controller cd /opt/unifi-controller/ mkdir mongodb cd mongodb sudo nano init-mongo.js cd - sudo nano docker-compose.yml docker-compose up -d
init-mongo.js file:
code:
1 2 db.getSiblingDB("unifi").createUser({user: "unifi", pwd: "PASSWORD", roles: [{role: "dbOwner", db: "unifi"}]}); db.getSiblingDB("unifi_stat").createUser({user: "unifi", pwd: "PASSWORD", roles: [{role: "dbOwner", db: "unifi_stat"}]});
Docker-compose file:
[...]
Kort samengevat is dat inderdaad de issue. En inderdaad dit is geen officiele container van Unifi, die biedt unifi namelijk helemaal niet aan.RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:39:
[...]
Dit gaat specifiek over de container van linuxserver.io toch? En dan nog specifieker dat je naar een zelfstandige MongoDB instance moet? De tekst zelf lijkt nogal alsof er een officieel image is, wat niet zo is, en link gaat dan naar die van Linuxserver. En dat het issue de zelfatandige MongoDB instance is blijkt ook alleen uit het verhaal.
Ben niet zo heel ervaren in firewall rules maar ben mijzelf aan het verdiepen in het opzetten van een IoT VLAN.
Ik volg hierbij deze instructies als basis:
https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-vlan-configuration/
Nu ervaar ik dat mijn rule Default to all VLANs niet werkt en ik vermoed door de setting "Isolation" van het Guest netwerk.
Kan deze roet in het eten gooien ondanks de rule?
Ik heb ook een leuke computer..
Thanks!rens-br schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:35:
Nog meer mensen die gebruik maken van de Unifi Controller docker? Die wordt namelijk vanaf januari niet meer ondersteund en je zal moeten overstappen naar Unifi network application.
Dat had bij mij alleen nog wel een aantal voeten in de aarde, dus hierbij mijn stappenplan. Wellicht hebben andere er ook wat aan:Kwa commando's ziet dat er als volgt uit:
- Klaar.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 mkdir /opt/unifi-controller/ cd /opt/ chown USER unifi-controller cd /opt/unifi-controller/ mkdir mongodb cd mongodb sudo nano init-mongo.js cd - sudo nano docker-compose.yml docker-compose up -d
init-mongo.js file:
code:
1 2 db.getSiblingDB("unifi").createUser({user: "unifi", pwd: "PASSWORD", roles: [{role: "dbOwner", db: "unifi"}]}); db.getSiblingDB("unifi_stat").createUser({user: "unifi", pwd: "PASSWORD", roles: [{role: "dbOwner", db: "unifi_stat"}]});
Docker-compose file:
[...]
Deze stappen gevolgd, aangepast aan mijn situatie en het ging probleemloos!
Toevallig gisteravond ook bezig geweest met deze setup. Alleen start mijn nieuwe unifi container op met een error 404 op hrtps://ip:8443, is dit toevallig herkenbaar voor jou?rens-br schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:35:
Nog meer mensen die gebruik maken van de Unifi Controller docker? Die wordt namelijk vanaf januari niet meer ondersteund en je zal moeten overstappen naar Unifi network application.
Dat had bij mij alleen nog wel een aantal voeten in de aarde, dus hierbij mijn stappenplan. Wellicht hebben andere er ook wat aan:Kwa commando's ziet dat er als volgt uit:
- Klaar.
code:
init-mongo.js file:
code:
Docker-compose file:
[...]
Ik ben er helaas mee moeten stoppen vanwege de tijd, hopelijk kan ik vanavond weer verdere troubleshooten
Staat er iets in de logs van docker?prekz schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:48:
[...]
Toevallig gisteravond ook bezig geweest met deze setup. Alleen start mijn nieuwe unifi container op met een error 404 op hrtps://ip:8443, is dit toevallig herkenbaar voor jou?
Ik ben er helaas mee moeten stoppen vanwege de tijd, hopelijk kan ik vanavond weer verdere troubleshooten
|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||
Log ik in met docker exec op de mongo container en ik zoek naar de databases zie ik dat hij deze netjes (vanuit de json) heeft aangemaakt.
Deel even je docker compose file, log files en verdere stappen die je hebt ondernomen. En ik neem even aan dat je ook daadwerkelijk een IP-adres invoert?prekz schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:02:
@pven die van de unifi network application zeer weinig (middels docker logs containerid) die van mongo laat wel wat meer zien.
Log ik in met docker exec op de mongo container en ik zoek naar de databases zie ik dat hij deze netjes (vanuit de json) heeft aangemaakt.
Ja, als je e.e.a. wilt openzetten, dan moet je geen guest network gebruiken.Tranzy schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 14:14:
Kort vraagje.
Ben niet zo heel ervaren in firewall rules maar ben mijzelf aan het verdiepen in het opzetten van een IoT VLAN.
Ik volg hierbij deze instructies als basis:
https://lazyadmin.nl/home-network/unifi-vlan-configuration/
Nu ervaar ik dat mijn rule Default to all VLANs niet werkt en ik vermoed door de setting "Isolation" van het Guest netwerk.
Kan deze roet in het eten gooien ondanks de rule?
Gisteren dan maar de UXG Lite besteld toen ik zag dat hij beschikbaar was, vandaag de verzendbevestiging en donderdag zou hij geleverd moeten worden, ik heb er zin in.
Nu nog een oplossing vinden om hem tegen de muur te hangen in de woonkamer..
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Daarvoor hebben ze 3D printers uitgevondenbibi2205 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:59:
Nu nog een oplossing vinden om hem tegen de muur te hangen in de woonkamer..
Het is me gelukt. Blijkbaar is het defaul guest VLAN net even wat anders.ASS-Ware schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:45:
[...]
Ja, als je e.e.a. wilt openzetten, dan moet je geen guest network gebruiken.
IoT Vlan en Wifi netwerk opgezet. En uiteindelijk was mijn fout dat mijn allow Default vlan to all vlan rule niet op de juiste positie stond. Deze stond onder de block inter vlan traffice rule.
Nu al die krengen opnieuw instellen naar het nieuwe wifi netwerk.

Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht en mijn pa heeft een 3D printer.. Maar voorlopig heb ik nog geen ontwerp gevonden.RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:18:
[...]
Daarvoor hebben ze 3D printers uitgevondenZo heb ik mijn TopTon aan de muur gehangen
Intel Core i7-12700K : Noctua NH-D15S chromax.black : MSI MPG Z690 Edge Wifi DDR4 : 32GB DDR4 G.Skill Trident-Z Neo 3600C16 : Crucial P5 Plus 2TB : AMD Radeon 6800XT Midnight Black : Fractal Design Define R6 : Corsair RM850x
Over die onzuinige 16-150, zelf een eerste gen draaien. Volgens de controller 19-20W POE, aan de stekker 44W. Is een nieuwe gen echt zoveel zuiniger? 19” maakt me niet zoveel uit, de SFP poort wel.RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:20:
[...]
Je kunt wel direct van glas naar de switch. SFP module er in en gaan. Uiteraard dan wel allemaal correct configureren. In de zin van dat de SFP poort dan een (/het) VLAN ID van Odido moet krijgen. Vervolgens een gewone switch port hetzelfde VLAN ID geven (untagged of tagged) en van daaruit een kabeltje naar de WAN poort van de router. In de router dan evt weer het VLAN ID instellen (als je tagged doorzet vanaf de switch) en dan uiteraard nog een draadje vanuit LAN van de router naar de switch.
Daarnaast is de USW 8-150W ook notoire onzuinig. Alleen om die reden zou ik hem al lekker weg doen als je toch al een nieuwe besteld hebt. * RobertMe heeft zo'n onzuinige USW 8-150W én 16-150W. Maar op "extreem onzuinig" na zie ik geen directe reden om te vervangen. En vervangen is relatief duur (zeker een 19" model) en dan heb je nog steeds geen 2,5Gbit/s. Daarvoor moet je al naar de categorie "heel duur". Dus daarvoor mogen de onzuinige nog wel even doorpruttelen.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Daarom hangt die van mij in de kelderbibi2205 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:47:
[...]
Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht en mijn pa heeft een 3D printer.. Maar voorlopig heb ik nog geen ontwerp gevonden.

"Issue" is natuurlijk ook dat je "beugel" / "bakje" one way or another op de muur moet kunnen schroeven zonder dat alles in de weg zit. Dus of schroefgaten aan de buitenkant, of aan een uitstekende "flap" tegen de muur waar je dan de schroeven in draait en vervolgen de router voor valt. Ik ben daarbij voor de easy way out gegaan. Ding staat in bakje / beugeltje aan de onderkant met schroeven aan de zij en onderkant, en vervolgens wat hogerop nog twee beugeltjes zodat die niet voorover kan kiepen (maar de voorkant / bovenkant wel open is, voor de koelvinnen). Maar as said, ding hangt in de kelder, ziet toch niemand. Niet een design dat ik zou hanteren voor in de woonkamer.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik meen dat een 16-Lite met niks aangesloten onder de 5W zit? Terwijl die Gen 1 modellen met niks aangesloten denk ik niet onder de 15 tot 20W komen (mijn USW 16-150W draait op ~22W met 1 UAP AC Lite via PoE (passive) en nog een poort of 6 aangesloten). Als ik dan de specs van de USW 16 Lite pakt geeft Ubiquiti zelf aan dat het maximale verbruik 15W is zonder PoE output. Dus dat is dan 15W met 16 poorten die 1Gbit/s vol trekken? Dus de een is "idle" at best net zo zuinig als wat de ander aan maximale verbruik heeft onder volle belasting (ex PoE).gastje01 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:57:
[...]
Over die onzuinige 16-150, zelf een eerste gen draaien. Volgens de controller 19-20W POE, aan de stekker 44W. Is een nieuwe gen echt zoveel zuiniger? 19” maakt me niet zoveel uit, de SFP poort wel.
Ik zou hem donderdag moeten krijgen aldus UPS!ironleg schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:17:
Ik heb er gisteren ook een besteld, ik heb zojuist een Track & Trace code ontvangen. Dus ga er vanuit dat ik hem morgen of vrijdag dan wel binnen zal hebben.
Verbruik van netwerk apparatuur is nog wel een lastige. Echt idle is mijn switch nooit, belasting van POE blijft gelijk, dan zou t puur het verbruik van de switch zelf zijn waarop ik m terug moet verdienen als t om de besparing gaat. Zolang ie t nog prima doet laat ik ‘m lekker hangen.RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:10:
[...]
Ik meen dat een 16-Lite met niks aangesloten onder de 5W zit? Terwijl die Gen 1 modellen met niks aangesloten denk ik niet onder de 15 tot 20W komen (mijn USW 16-150W draait op ~22W met 1 UAP AC Lite via PoE (passive) en nog een poort of 6 aangesloten). Als ik dan de specs van de USW 16 Lite pakt geeft Ubiquiti zelf aan dat het maximale verbruik 15W is zonder PoE output. Dus dat is dan 15W met 16 poorten die 1Gbit/s vol trekken? Dus de een is "idle" at best net zo zuinig als wat de ander aan maximale verbruik heeft onder volle belasting (ex PoE).
Was vooral een beetje op zoek naar real world data van zo’n ding onder normale belasting. Als ik conservatief reken kijk ik met een beetje geluk tegen 10W besparing aan. En dan moet ik het ontbreken van de SFP nog compenseren. Zo slecht is die 16-150 dan nog niet.
[ Voor 3% gewijzigd door gastje01 op 21-11-2023 21:49 ]
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)gastje01 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:57:
[...]
Over die onzuinige 16-150, zelf een eerste gen draaien. Volgens de controller 19-20W POE, aan de stekker 44W. Is een nieuwe gen echt zoveel zuiniger? 19” maakt me niet zoveel uit, de SFP poort wel.
Bovenstaande switch met 1 utp aangesloten, adopted verbruikt 9,2W.
Enige bron voor het verbruik van de 16-Lite? Ben ik nog steeds erg benieuwd naar, maar niemand die het even meet.RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:10:
[...]
Ik meen dat een 16-Lite met niks aangesloten onder de 5W zit? Terwijl die Gen 1 modellen met niks aangesloten denk ik niet onder de 15 tot 20W komen (mijn USW 16-150W draait op ~22W met 1 UAP AC Lite via PoE (passive) en nog een poort of 6 aangesloten). Als ik dan de specs van de USW 16 Lite pakt geeft Ubiquiti zelf aan dat het maximale verbruik 15W is zonder PoE output. Dus dat is dan 15W met 16 poorten die 1Gbit/s vol trekken? Dus de een is "idle" at best net zo zuinig als wat de ander aan maximale verbruik heeft onder volle belasting (ex PoE).
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Jup. Zoals in mijn eerdere post al stond / ik impliceerde: de nieuwe zijn niet zodanig eem verbetering dat ze voor mij de upgrade waard zijn. Zeker met mijn gesplitste setup met een op zolder en een in de kelder. Vervolgens wil ik ook wel een "functionele" update, lees: 2,5Gbit/s, en dan zit je op misschien wel 1000 euro. En ook zonder 2,5Gbit/s kijk ik waarschijnlijk zo tegen 500 euro aan. Not worth it (for now).gastje01 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:46:
[...]
Verbruik van netwerk apparatuur is nog wel een lastige. Echt idle is mijn switch nooit, belasting van POE blijft gelijk, dan zou t puur het verbruik van de switch zelf zijn waarop ik m terug moet verdienen als t om de besparing gaat. Zolang ie t nog prima doet laat ik ‘m lekker hangen.
Was vooral een beetje op zoek naar real world data van zo’n ding onder normale belasting. Als ik conservatief reken kijk ik met een beetje geluk tegen 10W besparing aan. En dan moet ik het ontbreken van de SFP nog compenseren. Zo slecht is die 16-150 dan nog niet.
En wellicht ga ik dan wel voor goedkopere niet Ubiquiti switches. Op servethehome ataan leuke lijstjes met 2,5Gbit/s switches die niet perse heel duur zijn.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Vind ik eigenlijk nog fors?GioStyle schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:55:
[...]
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
En dat bedoel ik dus, €3xx en dan nog maar SFP (geen SFP+) en 1Gbit/s

Ik meende zoiets eens gelezen te hebben, maar kan ook dikke brainfart zijn geweest. En met Google DuckDuckGo vond ik ook alleen maar vragen op Reddit maar (ook daar) geen antwoord.[...]
Enige bron voor het verbruik van de 16-Lite? Ben ik nog steeds erg benieuwd naar, maar niemand die het even meet.
Schiet het verbruik nog omhoog als je iets met poe doet? Als ik dit zie is de waarde die ik zelf meet nog niet eens zo slecht, is met 9 poorten + SFP aangesloten, belasting is door camera’s constant minimaal 60 mbit.GioStyle schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:55:
[...]
uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (24-poorts 95W PoE+)
[...]
Enige bron voor het verbruik van de 16-Lite? Ben ik nog steeds erg benieuwd naar, maar niemand die het even meet.
De 8 poort lite kan ik wel voor je meten, die hangt hier in de schuur z’n werk te doen.
Ben in principe tevreden maar met filtering lever ik een beetje throughput in op mijn WAN. Ook vraag ik mijzelf af het aantal devices (39) een performance impact hebben.
Misschien denk ik bigger = better maar merk ik er weinig van in real life.
Kan iemand mij argumenten geven waarom ik wel of juist niet over zou moeten stappen?
Heb in het verleden zo'n beetje elke UniFi switch in mijn handen gehad en voor mijn use case past deze switch het beste. Het is ook echt de enige switch die ik hier in huis heb. Ik heb er destijds nog ruim €400 voor betaald, maar volgende maand draait de switch hier alweer 4 jaar non stop. Ben er tot op heden nog altijd content mee. In verhouding is 9,2W wel weinig ten opzichte van de features: 24 Gbit UTP poorten, 2 SFP poorten, managed en PoE.RobertMe schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:59:
[...]
Vind ik eigenlijk nog fors?
En dat bedoel ik dus, €3xx en dan nog maar SFP (geen SFP+) en 1Gbit/s
Als je iets leuks weet met ongeveer dezelfde features met minder verbruik, dan laat het vooral weten!
Ja, klein beetje, maar het stijgt in verhouding met het PoE verbruik zelf. Ik ben wel benieuwd wat die 8 poort verbruikt. Over het algemeen geldt bij Ubiquiti dat het idle verbruik ongeveer de helft is van de opgegeven maximum verbruik. Jouw 8 poort lite switch zal vermoed ik rond de 4W verbruiken.gastje01 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:03:
[...]
Schiet het verbruik nog omhoog als je iets met poe doet? Als ik dit zie is de waarde die ik zelf meet nog niet eens zo slecht, is met 9 poorten + SFP aangesloten, belasting is door camera’s constant minimaal 60 mbit.
De 8 poort lite kan ik wel voor je meten, die hangt hier in de schuur z’n werk te doen.
Tie wrap er omheen, daar kun je hem aan ophangen.bibi2205 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:47:
[...]
Daar heb ik inderdaad ook al aan gedacht en mijn pa heeft een 3D printer.. Maar voorlopig heb ik nog geen ontwerp gevonden.
Het is nog even zien wanneer ik hem ga installeren. Met de USG heb ik destijds veel moeite gehad ivm gedoe met IP-ranges enzo. En vooral nét niet snappen hoe het allemaal werkt.

Hopelijk kan ik ergens een goede tutorial vinden hoe de USG makkelijk te vervangen door de UxG
Als het een kwestie is van adopten en de oude USG er uit gooien, dan is dat mooi. Maar dat zal wel niet zo zijn
Life is not about specs, it is about joy!
Zou ook moeten werken voor USG-3P naar UXG-Lite.
Ga ik vanavond ook proberen. Mijn UXG-Lite wordt voor 13.00u bezorgd. Extra sites zijn al aangemaakt. Ga USG-3P niet resetten, maar hang hem in een aparte site, zodat die ook makkelijk weer geactiveerd kan worden (als spare of als de UXG-Lite niet goed werkt).
[ Voor 35% gewijzigd door BB72 op 22-11-2023 12:09 ]
Bedankt, dit gaan we vanavond eens proberen als de UXG Lite binnen is.BB72 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:41:
https://support.hostifi.com/en/articles/7855106-unifi-how-to-migrate-from-the-usg-to-uxg
Zou ook moeten werken voor USG-3P naar UXG-Lite.
Mooi hè, dat het centrale magazijn tegenwoordig gewoon in Eindhoven staat (Son en Breugel eigenlijk)Danfoss schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:40:
Mail UPS: Scheduled Delivery Thursday 11/23/2023 10:00 AM - 12:00 PM
UPS half uur na bovenstaande mail:
[Afbeelding]
Mijn tweede reactie: hè verdorie, geen wall mount mogelijkheid…
Dat vermoeden had ik al wel, maar het leek me een vreemde keuze. Maar vreemde keuzes zijn Ubiquiti niet onbekend 😄
Ik heb hier momenteel nog een tweetal USW8-150 machientjes werkeloos in de kast liggen dus ik dacht: Zal eens kijken wat zo'n ding IDLE uit de muur trekt aan Watt's ....Valt me alles behalve tegen: ~9W zonder aangesloten apparatuur. Zou 'm eigenlijk ook nog even moeten adopten om vervolgens te kunnen kijken wat er aan Watt's door gaat als 'ie ook daadwerkelijk wat moet switchen.GioStyle schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:19:
[...]
Heb in het verleden zo'n beetje elke UniFi switch in mijn handen gehad en voor mijn use case past deze switch het beste. Het is ook echt de enige switch die ik hier in huis heb. Ik heb er destijds nog ruim €400 voor betaald, maar volgende maand draait de switch hier alweer 4 jaar non stop. Ben er tot op heden nog altijd content mee. In verhouding is 9,2W wel weinig ten opzichte van de features: 24 Gbit UTP poorten, 2 SFP poorten, managed en PoE.
Als je iets leuks weet met ongeveer dezelfde features met minder verbruik, dan laat het vooral weten!
[...]
Ja, klein beetje, maar het stijgt in verhouding met het PoE verbruik zelf. Ik ben wel benieuwd wat die 8 poort verbruikt. Over het algemeen geldt bij Ubiquiti dat het idle verbruik ongeveer de helft is van de opgegeven maximum verbruik. Jouw 8 poort lite switch zal vermoed ik rond de 4W verbruiken.
Ik zit te denken (ik heb ze beide) maar kom niet eens ver met argumenten. Hier de 'voors' die ik kon bedenken, zijn meteen de 'tegens' van de ander.Tranzy schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:16:
Kan iemand mij argumenten geven waarom ik wel of juist niet over zou moeten stappen?
UDM-P/SE:
Beter toekomstbestendig (krachtiger CPU en meer RAM)
Meer camera`s en opslag mogelijk
10Gbps WAN/LAN
2 x WAN
IPS/IDS uitgebreider
Meer throughput met IPS/IDS aan
UDR
Small form factor (MK-proof)
AP on board
Hoe spannend het allemaal is voor je, mag je uiteraard zelf beoordelen ;-)
Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
Ik sta namelijk niet te popelen om een alternatieve cloud key te gebruiken, en de Gen 2 is niet verkrijgbaar + duur....
(ಠ_ಠ) ¿doʞ u,z do ʇıp ʇɐɐʇs ɯoɹɐɐʍ
Geen bevestigingsmogelijkheden. In degaten houden of er binnenkort een houder voor 3D-printer online komt.
:fill(white):strip_exif()/f/image/MEdUdFDvgooUdzRPb136o1rk.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/DGdsIzKZ3mqMKiJgJMDsJaoo.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ns8Cwg6mwJ8CumSBWFN3YFbZ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/In1QOxk5aZXtvN4l25NLkM9E.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TcLTA84vLvJwvhPigTqYHULv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 198% gewijzigd door BB72 op 22-11-2023 13:35 ]
Klopt, je moet UNA versie 8.0.7 of hoger hebben volgens de specificaties op https://store.ui.com/us/en/products/uxg-lite. En de UC-CK gaat niet verder dan 7.2 (staat bijvoorbeeld in de release notes van 7.3 https://community.ui.com/...0f-4e99-aa90-7068af4f1141)J-P schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:56:
Ik krijg vandaag ook mijn UXG Lite binnen, maar ik lees net HIER dat de UXG Lite niet werkt in combinatie met de Cloud Key Gen 1.
Kan iemand dat bevestigen of ontkrachten?
Ik sta namelijk niet te popelen om een alternatieve cloud key te gebruiken, en de Gen 2 is niet verkrijgbaar + duur....
[ Voor 11% gewijzigd door nanoChip op 22-11-2023 13:09 ]
Even uit mijn archief gevist:Will_M schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:49:
[...]
Ik heb hier momenteel nog een tweetal USW8-150 machientjes werkeloos in de kast liggen dus ik dacht: Zal eens kijken wat zo'n ding IDLE uit de muur trekt aan Watt's ....Valt me alles behalve tegen: ~9W zonder aangesloten apparatuur. Zou 'm eigenlijk ook nog even moeten adopten om vervolgens te kunnen kijken wat er aan Watt's door gaat als 'ie ook daadwerkelijk wat moet switchen.
Adopted met 1 UTP kabel aangesloten:
US-8-60W = 7,5W
US-16-150W = 16,8W
US-24 = 13,4W
USW-24-POE Gen2 = 9,4W
Hij is hier ook binnen, vraag me alleen even af hoe ik nu het beste mijn oude USG kan vervangen met mijn nieuwe UXG Lite. Tijdens de setup kan je niet verder als de WAN kabel niet aangesloten is. Is dit gewoon een kwestie van WAN kabel uit mijn USG en in de UXG Lite waarna de setup voortgezet kan worden?BB72 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:57:
Die van mij is ook binnen.
Geen bevestigingsmogelijkheden. In degaten houden of er binnenkort een houder voor 3D-printer online komt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eigenlijk dus totaal niet interessant om m'n huidige USW8-150'ers de deur te gaan wijzen om er vervolgens recentere machientjes voor terug te moeten gaan hangenGioStyle schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:34:
[...]
Even uit mijn archief gevist:
Adopted met 1 UTP kabel aangesloten:
US-8-60W = 7,5W
US-16-150W = 16,8W
US-24 = 13,4W
USW-24-POE Gen2 = 9,4W
Één zo'n ding een jaar lang IDLE laten draaien kost me dus ~90kWh = ~€30,- in plaats van ~€25,- als ik er de Lite-8 PoE voor terug zou gaan halen.
Al m'n UI apparatuur thuis pakt gezamelijk de opwek van één zonnepaneel op jaarbasis bij me weg.......
[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 22-11-2023 14:03 ]
op zich is het niet zozeer dat je een WAN kabel erin moet hebben, maar je kan hem gewoonweg niet adopten omdat het unifi netwerk geen 2 routers in het netwerk wil hebbenrorie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:45:
[...]
Hij is hier ook binnen, vraag me alleen even af hoe ik nu het beste mijn oude USG kan vervangen met mijn nieuwe UXG Lite. Tijdens de setup kan je niet verder als de WAN kabel niet aangesloten is. Is dit gewoon een kwestie van WAN kabel uit mijn USG en in de UXG Lite waarna de setup voortgezet kan worden?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/65Eib4XDFxngNQCIdQuvM02Z.jpg?f=user_large)
dus een 'seamless' migratie zal het niet worden en ik ben bang dat een berg machines hier een ander IP krijgen
[ Voor 14% gewijzigd door zeroday op 22-11-2023 14:10 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Volgens mij heb ik hier iets in de firmware release notes over voorbij zien komen - maar het kan zijn dat het EA firmware was. Zal het straks ff voor je nazoeken!rorie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:45:
[...]
Hij is hier ook binnen, vraag me alleen even af hoe ik nu het beste mijn oude USG kan vervangen met mijn nieuwe UXG Lite. Tijdens de setup kan je niet verder als de WAN kabel niet aangesloten is. Is dit gewoon een kwestie van WAN kabel uit mijn USG en in de UXG Lite waarna de setup voortgezet kan worden?
[ Voor 3% gewijzigd door jurroen op 22-11-2023 14:14 ]
Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry
Seamless migratie is dus wel mogelijk. Je moet in je controller een extra site aanmaken, omdat je per site maar 1 gateway/router kan hebben. Ik heb 2 extra sites aangemaakt > Migration en Old.zeroday schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:08:
[...]
dus een 'seamless' migratie zal het niet worden en ik ben bang dat een berg machines hier een ander IP krijgen
Heb de UXG-Lite ge-adopt in nieuwe Migration site. Gewoon kabel in switch en in WAN-port UXG-Lite. Ga vanavond USG-3P moven naar Old en dan kan ik de UXG-Lite moven naar mijn "normale" site. UXG-Lite zou dan gewoon alles over moeten nemen van mijn "normale" site.
Zie ook: https://support.hostifi.c...grate-from-the-usg-to-uxg
In deze procedure doen ze echter een remove en wipe van de USG-3P.
[ Voor 18% gewijzigd door BB72 op 22-11-2023 14:30 ]
De config van IP-adressen zit toch in de Unifi network controller, die dat dan weer pusht naar je 'router'-device?zeroday schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:08:
[...]
op zich is het niet zozeer dat je een WAN kabel erin moet hebben, maar je kan hem gewoonweg niet adopten omdat het unifi netwerk geen 2 routers in het netwerk wil hebben
[Afbeelding]
Meer throughput met IPS/IDS aan. Die zou uiteindelijk doorslaggevend kunnen zijn in de toekomst.Roy Batty schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:51:
[...]
Ik zit denken (ik heb ze beide) maar kom niet eens ver met argumenten. Hier de 'voors' die ik kon bedenken, zijn meteen de 'tegens' van de ander.
UDM-P/SE:
Beter toekomstbestendig (krachtiger CPU en meer RAM)
Meer camera`s en opslag mogelijk
10Gbps WAN/LAN
2 x WAN
IPS/IDS uitgebreider
Meer throughput met IPS/IDS aan
UDR
Small form factor (MK-proof)
AP on board
Hoe spannend het allemaal is voor je, mag je uiteraard zelf beoordelen ;-)
Voor nu denk ik dat een upgrade niet echt toegevoegde waarde heeft. Had voor een Early Access prijs gekocht destijds en nog altijd wel content.
Voorbelangrijke zaken (DNS servers, Unifi controllers, NAS etc) ALTIJD een statisch IP gebruiken!rorie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:07:
Oke, volgens mij heb ik net iets heel doms gedaan, ik heb mijn USG verwijderd en de nieuwe UXG lite aangesloten. Halverwege de setup van mijn nieuwe UXG loot deze vast omdat hij mijn Unifi server niet kan vinden. Deze draai ik vanuit een docker container, deze machine zal ongetwijfeld een nieuw ip hebben gekregen. Hier kan ik dus met geen mogelijkheid meer bij. Ook niet nu ik mijn oude USG weer heb aangesloten, momenteel werkt dus helemaal niets meer. Enig idee hoe ik weer terug kan naar de oude situatie?
Niet alleen opgeven in de controller maar ook STATISCH instellen op de devices zelf! Dan ben je nooit afhankelijk van een DHCP server.
Voor jouw geval: je laptop een statisch IP adres geven en daarna even een ping sweep doen om te kijken welk IP adres je docker heeft. In proberen te loggen een statisch IP geven
Jammer dat dat Multi-Site op een aantal controllers niet meer werkt...BB72 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:26:
[...]
Seamless migratie is dus wel mogelijk. Je moet in je controller een extra site aanmaken, omdat je per site maar 1 gateway/router kan hebben. Ik heb 2 extra sites aangemaakt > Migration en Old.
Heb de UXG-Lite ge-adopt in nieuwe Migration site. Gewoon kabel in switch en in WAN-port UXG-Lite. Ga vanavond USG-3P moven naar Old en dan kan ik de UXG-Lite moven naar mijn "normale" site. UXG-Lite zou dan gewoon alles over moeten nemen van mijn "normale" site.
Jammer dat controller 8.0.7 niet op arm 32 bit kan draaien (bij self-hosted). Verplicht upgraden herintalleren naar 64 bit
[ Voor 8% gewijzigd door SniperGuy op 22-11-2023 15:37 ]
De resultaten zijn gelijk aan de test zonder ips/ids.
https://www.speedtest.net...44-45aa-8530-45fe68314f7b
:fill(white):strip_exif()/f/image/5EttSHaL0CEiFDZsFE2i5H8r.png?f=user_large)
[ Voor 123% gewijzigd door Siroj op 22-11-2023 18:51 ]
Ik ook.....voor welgeteld 68 Euro excl. BTW. Voor dat bedrag heeft ie hier een apart WAN adres en kan ik er heerlijk (EA) op testen tot ik een ons weeg (en dat gaat lang duren). Helaas is dat EA programma er niet meer.Tranzy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:36:
[...]
Had voor een Early Access prijs gekocht destijds en nog altijd wel content.
Wat ik frapant vind (of eerder teleurstellend) is dat de zojuist uitgebrachte UXG-Lite exact dezelfde CPU heeft als de UDR maar dan lager geklokt en 1GB RAM ipv 2GB bij de UDR. Nu staat de UDR al niet bekend om z`n spierballen maar om precies 2 jaar later een apparaat uit te brengen met hetzelfde zwakke hart snap ik niet helemaal.
Interessante manier .. die ga ik denk ik overnemen .. alleen nu nog weten waar de knop Move zit tussen site 1 en site 2BB72 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:26:
[...]
Seamless migratie is dus wel mogelijk. Je moet in je controller een extra site aanmaken, omdat je per site maar 1 gateway/router kan hebben. Ik heb 2 extra sites aangemaakt > Migration en Old.
Update .. ooh gevonden .. easy
Multisite werkt nog wel, maar staat default uit. Deze moet je enablen.SniperGuy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:26:
[...]
Jammer dat dat Multi-Site op een aantal controllers niet meer werkt...Hmmm maar dat lijkt niet echt een probleem
/f/image/Jnc6ScUU69O6FpjVT7YhLwwf.png?f=fotoalbum_large)
Move to new site zit bij de settings van je device.zeroday schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:49:
[...]
Interessante manier .. die ga ik denk ik overnemen .. alleen nu nog weten waar de knop Move zit tussen site 1 en site 2
/f/image/9McAfK8B0ivVkGnrCsL8eeA3.png?f=fotoalbum_large)
maar wel zwaar ..En binnen. Klein ding zeg
had um gevondenBB72 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:01:
[...]
Move to new site zit bij de settings van je device.
[Afbeelding]
Dat kan toch gewoon zonder probleem? Nieuwe container naar de zelfde folder wijzen en klaar is kees lijkt me?SniperGuy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:26:
[...]
Jammer dat controller 8.0.7 niet op arm 32 bit kan draaien (bij self-hosted). Verplicht upgraden herintalleren naar 64 bit
Mooi, dankSiroj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:42:
Ik heb hier net ips/ids aangezet op mijn UXG Lite en getest op mijn Delta 1Gbit verbinding.
[Afbeelding]
Heb je ook alle IPS/IDS categorieën aangezet? Of is dat nog mijn oude kennis van de controller-opties
Gisteren heb ik deze controller perongeluk zelf gewist uit mijn UniFi app (gelinkt aan mijn email), maar ik krijg deze er op geen enkele manier meer in. Alles werkt nog perfect en via de browser kan ik de controller nog wel raadplegen. Enkel niet meer via de app.

Dat probleem heb ik ook, heb de app maar vervangen voor een browserXanthine schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:55:
Ik heb een rare vraag. Ik host thuis zelf een UniFi controller, en kon deze altijd in de mobiele app zien.
Gisteren heb ik deze controller perongeluk zelf gewist uit mijn UniFi app (gelinkt aan mijn email), maar ik krijg deze er op geen enkele manier meer in. Alles werkt nog perfect en via de browser kan ik de controller nog wel raadplegen. Enkel niet meer via de app.
![]()
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik heb geen UXG-Lite, maar wel een USG gehad. Maar waarschijnlijk stelt de migratie niet veel voor en hoef je niet veel in te stellen. Dat is nu juist het voordeel van UniFi. Je doet de router niet configureren, maar je stelt een site wide netwerk configuratie op. Als je bij Settings => Networks alle zaken op orde hebt is de migratie dan ook peanuts. Na het adopten hoef je waarschijnlijk alleen maar bij elk netwerk het Gateway device (of iets dergelijks) aan te passen (van non naar de UXG). En vervolgens zal dat netwerk automatisch worden geconfigureerd in de UXG. Dus de DHCP server, VLAN poort configuratie, etc etc, gaat dan helemaal vanzelf.spokje schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:01:
Ik ga vanavond maar ff prutsen met die UXG lite. Ik heb nu een Edgerouter X. Dat wordt gewoon handmatig alles configureren voor Unifi zodra nieuwe device adopted is of niet. Kan zeker weinig overzetten van de oude situatie naar de nieuwe?
Doet de UXG-lite standaard 192.168.1.1 toevallig? Ik ga zo m'n edgerouter (op dat ip) maar eens vervangen door de uxg-lite. Heb eerst wel de controller maar een vast IP gegevenSiroj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:42:
Ik heb hier net ips/ids aangezet op mijn UXG Lite en getest op mijn Delta 1Gbit verbinding.
[Afbeelding]
Of is het kwestie van adopten in de controller en dan kun je hem vervolgens zelf een ip toewijzen?
Ik heb device en traffic identification aangezet. Dus deze: https://help.ui.com/hc/en...and-Device-IdentificationPolyphemus schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:50:
[...]
Mooi, dank
Heb je ook alle IPS/IDS categorieën aangezet? Of is dat nog mijn oude kennis van de controller-opties
Ip adres van mijn Unifi controller kunnen achterhalen, uiteindelijk mijn UXG kunnen adopteren. Het goeie nieuws is dat het Internet werkt, alleen gebruikt hij nu een heel andere ip range waardoor veel lokale apparaten niet meer kan vinden. Het lijkt er dus op dat al mijn instellingen weg zijn. Enig idee hoe ik deze weer terug krijg, ik heb nog een recente backup liggen alleen was deze wel nog met de oude USG.SniperGuy schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:21:
[...]
Voorbelangrijke zaken (DNS servers, Unifi controllers, NAS etc) ALTIJD een statisch IP gebruiken!
Niet alleen opgeven in de controller maar ook STATISCH instellen op de devices zelf! Dan ben je nooit afhankelijk van een DHCP server.
Voor jouw geval: je laptop een statisch IP adres geven en daarna even een ping sweep doen om te kijken welk IP adres je docker heeft. In proberen te loggen een statisch IP geven
https://support.hostifi.c...grate-from-the-usg-to-uxg
mijn net binnen gekomen uxg-lite te adopteren, maar dat "Adoption Failed" steeds.
Reset gedaan ect, blijft maar falen.|
De foutmelding is
"If this device was previously managed by another console, you can:
Reassign the device in the Network mobile app, or
Perform an Advanced Adoption using the device's credentials set in its original Network instance under Network Device SSH Authentication, or
Restore the Network application to a past configuration that managed this device.
If this device has not previously been managed elsewhere, perform a factory-reset then readopt the device."
Maar nieuw uit doos met alle zegels er nog op
Mijn netwerk versie is Network 8.0.7 en ik draai dit op een Cloud Key Gen2 Plus
Had hetzelfde. Bij mij bleek dat er al een ander device hetzelfde IP adres had. Toen dat opgelost was ging adoption probleemloos.jossie67 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:40:
Ik probeer volgens de methode
https://support.hostifi.c...grate-from-the-usg-to-uxg
mijn net binnen gekomen uxg-lite te adopteren, maar dat "Adoption Failed" steeds.
Dus zorgen dat er geen ander device 192.168.1.1 heeft.
Thanks, ik ga kijken bedankt voor de tipE.Dijkie schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:46:
[...]
Had hetzelfde. Bij mij bleek dat er al een ander device hetzelfde IP adres had. Toen dat opgelost was ging adoption probleemloos.
Dus zorgen dat er geen ander device 192.168.1.1 heeft.
Idle heb ik m niet gemeten, maar ik heb op dit moment 4 devices (POE) aangesloten + een uplink. Switch mag 2 camera’s, een AC-M en een OpenDTU voeden en lust zo’n 19W. De Unifi console geeft aan dat er 11W aan POE gebruikt wordt. Kom ik op ongeveer 8W onder constante belasting.GioStyle schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 22:19:
[...]
Ja, klein beetje, maar het stijgt in verhouding met het PoE verbruik zelf. Ik ben wel benieuwd wat die 8 poort verbruikt. Over het algemeen geldt bij Ubiquiti dat het idle verbruik ongeveer de helft is van de opgegeven maximum verbruik. Jouw 8 poort lite switch zal vermoed ik rond de 4W verbruiken.
Met deze opties aan haalt de USG-3P ook 1gbit. Dit is de beruchte IPS/IDS optie waar de USG blijft steken onder de 100 mbit: https://help.ui.com/hc/en...teway-Suspicious-ActivitySiroj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 17:01:
[...]
Ik heb device en traffic identification aangezet. Dus deze: https://help.ui.com/hc/en...and-Device-Identification
Voor de volledigheid, dit is dus niet gemeten met IPS/IDS, maar alleen met ‘Device Identification’ en ‘Traffic Identification’.Siroj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:42:
[Afbeelding]
Kan je dat ook nog eens testen/posten met die opties aan? IPS/IDSmicrocuts schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:02:
[...]
Voor de volledigheid, dit is dus niet gemeten met IPS/IDS, maar alleen met ‘Device Identification’ en ‘Traffic Identification’.
Damn it's good 2b a Tweaker!
https://www.speedtest.net...56-4520-abee-d05a53092b93
Je hebt gelijk, my badmicrocuts schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:02:
[...]
Voor de volledigheid, dit is dus niet gemeten met IPS/IDS, maar alleen met ‘Device Identification’ en ‘Traffic Identification’.

Ik ga het direct doen voor jespanx schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:15:
[...]
Kan je dat ook nog eens testen/posten met die opties aan? IPS/IDS
[ Voor 72% gewijzigd door Siroj op 22-11-2023 19:00 ]
Met de volgende settings:spanx schreef op woensdag 22 november 2023 @ 18:15:
[...]
Kan je dat ook nog eens testen/posten met die opties aan? IPS/IDS
/f/image/AvoLkqW4xKCDpTmH7mMU9xB9.png?f=fotoalbum_large)
Haal ik de volgende snelheid:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ANPnp8VtoGJaspp9qkvC0y6K.png?f=user_large)
Ik heb de tests ook meerdere keren herhaald, met ongeveer dezelfde resultaten. Maar max is wel ong die 933 bij mij. Al was het zonder die settings ook richting de 940. Tevens heb ik hier nog 2 fervente youtube gebruikers in huis die mogelijk enigszins van invloed kunnen zijn
/f/image/WGe2UQhSpUnQ63PrqDGyRpAp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 28% gewijzigd door Siroj op 22-11-2023 19:06 ]
Super bedankt, ik ga hem nu uitpakken!Siroj schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:01:
[...]
Met de volgende settings:
[Afbeelding]
Haal ik de volgende snelheid:
[Afbeelding]
Ik heb de tests ook meerdere keren herhaald, met ongeveer dezelfde resultaten. Maar max is wel ong die 933 bij mij. Al was het zonder die settings ook richting de 940. Tevens heb ik hier nog 2 fervente youtube gebruikers in huis die mogelijk enigszins van invloed kunnen zijn
[Afbeelding]
Damn it's good 2b a Tweaker!
Onder gateway heb je drie tabjes -> Traffic, Filtering en Geo.
Traffic laat bij mij alleen down/upload zien:

Het merendeel is SSL en hij pakt alleen maar enkele bekende websites zoals youtube, linkedin, apple etc. Voor mij erg summier imho zonder enige opties. Mis ik misschien wat?
En als je dan naar de tab filtering kijkt -> is deze bij mij totaal leeg (werkt niet?).

Terwijl ik bij security alles aan heb staan behalve country restrictions en ad blocking.

Mis ik wat? Of krijg je bij gateway onder filtering -> normaal alleen ad blocking te zien (Wat ik heb uitstaan?).
Ad blocking doe ik nu nog met een Pihole.. had het idee om helemaal over te gaan naar de UDM Se, dus ipv dns op pihole (stroombesparing) maar ik ben bang dat de functionaliteit dus erg beperkt is? Zijn er hier tweakers die toelichting kunnen geven op bovenstaande functies (filtering tab leeg?) en ervaring hebben met switch pihole -> udm gateway?
[ Voor 7% gewijzigd door Workaholic op 22-11-2023 19:37 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Vrij simpel: DPI / IDS/IPS werkt niet in de moderne wereld waarbij veel via HTTPS gaat. Dat is juist het hele idee van SSL: zorgen dat er geen Man in the Middle (MitM) kan meekijken. Het herkennen van YouTube zal dan waarschijnlijk gaan op basis van IP adres dat dan "hopelijk" uniek is voor YouTube.Workaholic schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:30:
Wat mij nog tegenvalt (en of niet duidelijk is), in mijn geval met een UDM SE:
Onder gateway heb je drie tabjes -> Traffic, Filtering en Geo.
Traffic laat bij mij alleen down/upload zien:
[Afbeelding]
Het merendeel is SSL en hij pakt alleen maar enkele bekende websites zoals youtube, linkedin, apple etc. Voor mij erg summier imho zonder enige opties. Mis ik misschien wat?
En als je dan naar de tab filtering kijkt -> is deze bij mij totaal leeg (werkt niet?).
Terwijl ik bij security alles aan heb staan behalve country restrictions en ad blocking.
[Afbeelding]
Mis ik wat? Of krijg je bij gateway onder filtering -> normaal alleen ad blocking te zien (Wat ik heb uitstaan?).
Ad blocking doe ik nu nog met een Pihole.. had het idee om helemaal over te gaan naar de UDM Se, dus ipv dns op pihole (stroombesparing) maar ik ben bang dat de functionaliteit dus erg beperkt is? Zijn er hier tweakers die toelichting kunnen geven op bovenstaande functies (filtering tab leeg?) en ervaring hebben met switch pihole -> udm gateway?
Maar zeer vele andere sites en services maken gebruik van bv Cloudflare of de load balancers van "de grote cloud boeren" (AWS, GC en Azure) dus daar valt totaal niks aan te zien behalve dat je verkeer stuurt naar (of ontvangt van) een van die grote cloud boeren.
Er zijn vervolgens weer wel manieren om daadwerkelijk het verkeer te inspecteren. Maar dat gaat in techniek verder en hangt een heel ander prijskaartje aan. Dan krijg je firewalls die daadwerkelijk SSL verkeer onderscheppen en het "lokale" verkeer tussen firewall en PC/telefoon/tablet versleutelen met een eigen certificaat en richting de server doen alsof ze zelf de "eindgebruiker" zijn. Echter trappen de lokale clients daar natuurlijk helemaal niet in, want de SSL verbinding met de firewall is helemaal niet ondertekend met een vertrouwd root certificaat (dat onderdeel van het OS is). En daarom moet je het root certificaat waarmee de firewall het verkeer versleuteld weer installeren op alle clients. Anders krijg je alleen maar foutmeldingen, in bv de browser, dat het opzetten van de beveiligde verbinding is mislukt.
En dat maakt IDS/IPS op de UniFi routers ook vrij nutteloos. De UniFi router heeft helemaal geen mogelijkheid om in het met SSL versleutelde verkeer te kijken. Terwijl juist steeds meer (en intussen vrijwel alle) verkeer via met SSL beveiligde verbindingen gaat.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.