Unifi Dream Router icm KPN glasvezel XGSPON

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 24-07-2024
Goedemiddag,

Aangezien verschillende gebruikers problemen ervaren met de Unifi Dream Router icm KPN glasvezel met de XGSPON, leek het mij handig om een apart Topic aan te maken.
Let op dit topic betreft Unifi Dream Router, de Dream Machine is een ander verhaal.
De Dream Machine is geen probleem, De Dream Router ervaart op dit moment problemen met de XGSPON van KPN. De Dream Router heeft andere hardware dan de Dream Machine daar zit het probleem in.
Hopelijk word dit in de toekomst opgelost met een mogelijk software update of welicht is het verhelpen met een andere configuratie.

Op het KPN forum heb ik ook hulp gevraagd, maar daar is jammer genoeg ook geen oplossing bekend.

De Unifi dream router isdirect aan de NTU gekoppeld (Dus geen experiabox). De netwerk instellingen heb ik geconfigureerd volgens de bekende handleiding: https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Deze configuratie is niet stabiel:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vci7HnewnjxflhxzneBJ8PnhYJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/64OVehCVAV8xbwe7xhdaGj1t.png?f=fotoalbum_large

Ook is mij geadviseerd dat het eventueel aan de MTU instellingen ligt, hier word beschreven hoe dat valt in te stellen: https://community.ui.com/...e9-4504-9987-945ec28a57a4
Deze instelling heb ik nog niet getest.
Het probleem zit hem er alleen in dat als de router herstart is, dat dit opnieuw moet worden ingesteld, dit is voor mij daarom niet een lange termijn oplossing.

Ben benieuwd of er binnenkort een oplossing komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11-2024
Hoe vaak verbreekt hij bij jou/jullie de verbinding? Bij mij ongeveer om de 2 minuten dat hij Internet disconnected, connection restored.
Ik wil nog even de internet Event Logs inzien, om te kijken of deze wellicht nog iets meer zegt. Eerst even zorgen dat hij de ssh verbinding niet weigert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Bij mij gebeurt het elke 30/60 minuten Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uhbsI4-eAj9hGF_vUunKjJtQ_lo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IPhxly65cAKwK0o8j7s0eGNw.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:39

nelizmastr

Goed wies kapot

Moet dan wel XGSPON specifiek zijn? Vorig jaar hadden we een 200/200 KPN GPON verbinding en daar leek het OK te werken op een nog EA model UDR. Weliswaar zonder werkende IPTV want daar heeft de UDR zelf echt de resources niet voor met maar 2 cores en 2GB RAM (igmp proxy in docker met name).

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
nelizmastr schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:28:
Moet dan wel XGSPON specifiek zijn? Vorig jaar hadden we een 200/200 KPN GPON verbinding en daar leek het OK te werken op een nog EA model UDR. Weliswaar zonder werkende IPTV want daar heeft de UDR zelf echt de resources niet voor met maar 2 cores en 2GB RAM (igmp proxy in docker met name).
Tot nu toe lees ik dat alleen gebruikers met een XGSPON problemen ervaren met de UDR.
Ik weet niet wat de technische verschillen zijn tussen de XGSPON & GPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De UDR weet niks van GPON of XGSPON. Het praat gewoon ethernet met de ONT.
De ONT is verschillende tussen die twee. Misschien dat de UDR net lekker praat met de 2.5G ethernet interface van de XGSPON ONT.

Misschien helpt het als je WAN van de UDR op 1G zet ipv auto. Laat /var/log/message via ssh iets zien rond de tijd dat de verbinding verbreekt?

Heb je het Probleem ook zonder de iptv settings. Kan zijn dat die niet lekker werkt met die modificatie

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-10-2022 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:18:
Heb je het Probleem ook zonder de iptv settings. Kan zijn dat die niet lekker werkt met die modificatie
Hier niks ingesteld van IPTV settings. Dat dat het probleem is, kan uitgesloten worden.

Tijdelijk een Netgear router tussen de ONT en de UDR hangen zodat ik in ieder geval mijn Unifi hardware kan gebruiken. Beetje nadeel dat je in de KPN Box ook niks qua DHCP kan aanpassen en altijd gebonden bent aan 192.168.2.X, die er nu in ieder geval tussenuit gehaald

[ Voor 4% gewijzigd door Lennart95 op 10-10-2022 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Verwijderd schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 07:18:
De UDR weet niks van GPON of XGSPON. Het praat gewoon ethernet met de ONT.
De ONT is verschillende tussen die twee. Misschien dat de UDR net lekker praat met de 2.5G ethernet interface van de XGSPON ONT.

Misschien helpt het als je WAN van de UDR op 1G zet ipv auto. Laat /var/log/message via ssh iets zien rond de tijd dat de verbinding verbreekt?

Ik heb gekeken maar deze instelling kan ik niet vinden bij de WAN instellingen (Zie screenshot).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vci7HnewnjxflhxzneBJ8PnhYJo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/64OVehCVAV8xbwe7xhdaGj1t.png?f=fotoalbum_large

Wel heb ik bij Traffic Management een regel gemaakt die al het internet limiteert op 200mb up & down.
Echter blijft de verbindingen wegvallen, dus helaas is dat niet de oplossing.

IPTV is voor mij niet van belang dus daar heb ik geen software aanpassingen voor gedaan.

Ik vermoed toch echt dat het MTU verhaal het probleem is, daar ga ik vanavond mee aan de slag.
Op deze review heeft Miki gereageerd, hij zag dit probleem al aankomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tB0wVA2ZcYDKTjhcXzUGAPFTpgk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/HYWbFroVozyVJgVssEZF4xYN.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Zojuist een test gedaan op: http://www.letmecheck.it/mtu-test.php
Daar kwam het volgende uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KONJP2kElPLJipKzIacbwypmILA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qQMRdnXgcksKm1VGcgMPFi9r.png?f=fotoalbum_large

Wat wel jammer is dat ik zie dat er al twee jaar op de UNIFI forum's gevraagd word om de mogelijheid om de MTU makkelijk te configureren en dat deze optie er steeds nog niet is...
https://community.ui.com/...-ae00-c8ce2bf2e724?page=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Nog een gebruiker die dit probleem ervaartAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H2Pdo3koef9cleI2SqocTCHFQqc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/In9Gi2qU6eccx11g5ycnRy3i.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
STEAMIT schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 16:58:
[...]
Ik vermoed toch echt dat het MTU verhaal het probleem is, daar ga ik vanavond mee aan de slag.
Ben je hier nog wijzer mee geworden?

• STEAMIT
Lennart95 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:39:
[...]

Ben je hier nog wijzer mee geworden?
Nee helaas niet, er lijkt geen oplossing voor te zijn..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08 19:55
Hallo,

ik heb ook een KPN XGS-PON aan mijn Dream Router gekoppeld en heb dezelfde problemen dat ongeveer ieder uur (meestal 62 minuten zoiets) de verbinding eruit knalt.

Ik heb ook nog een oude USG-3P gekoppeld om te testen en deze is na 1,5 dag nog steeds stabiel.

Inmiddels heb ik sinds 2 weken contact met Ubiquiti Escalation Team (wat dat dan ook mag zijn) en ben samen met hun naar de oorzaak aan het zoeken om vervolgens een fix te maken.

Keep you posted!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 13-09 08:55
Hallo,

Ook ik heb de XGSPON en heb sinds deze week exact beschreven issues.

Daarvoor ruim 2 weken geen issues gehad en vanaf deze week opeens om het uur een drop.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KpWHoM8VJZnXvW8iDR5-gRj_60=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/280j3D5cfdNnfR0LnLoaoNjT.jpg?f=user_large

Heb nu de ExperiaBox direct gekoppeld en daarachter de UDR (dubbel NAT dus) en dan is het issue weg.

Mocht ik iets voor je kunnen betekenen voor het escalation team hoor ik het graag!

Wil graag weer van de dubbel NAT situatie af uiteraard!

Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
BSDforMe schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:55:
Hallo,

ik heb ook een KPN XGS-PON aan mijn Dream Router gekoppeld en heb dezelfde problemen dat ongeveer ieder uur (meestal 62 minuten zoiets) de verbinding eruit knalt.

Ik heb ook nog een oude USG-3P gekoppeld om te testen en deze is na 1,5 dag nog steeds stabiel.

Inmiddels heb ik sinds 2 weken contact met Ubiquiti Escalation Team (wat dat dan ook mag zijn) en ben samen met hun naar de oorzaak aan het zoeken om vervolgens een fix te maken.

Keep you posted!
Toevallig al een update? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
nou, wel een update maar nog niet verder gekomen.
Ik moet weer een nieuwe setup maken

Fiber >> XGSPON >> USG >> UDR

En dan een log UniFi OS log opsturen van de UDR....geen idee wat hier de toegevoegde waarde van is maar we doen het maar als men dat vraagt.
Ga dat dit weekend zo aansluiten en info aanleveren.
(eerst even werken...en wil dan stabiel internet ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
tussentijdse update: ik wacht nog op de resultaten van het onderzoek van Ubiquiti. (sinds afgelopen zondag)
Volgende update zal zijn als ik de resultaten heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
BSDforMe schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:01:
[...]

nou, wel een update maar nog niet verder gekomen.
Ik moet weer een nieuwe setup maken

Fiber >> XGSPON >> USG >> UDR

En dan een log UniFi OS log opsturen van de UDR....geen idee wat hier de toegevoegde waarde van is maar we doen het maar als men dat vraagt.
Ga dat dit weekend zo aansluiten en info aanleveren.
(eerst even werken...en wil dan stabiel internet ;) )
Erg bijzondere troubleshoot inderdaad!

Geen issues dus als je deze setup aanhoud?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BSDforMe
Baseje schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:47:
[...]
Geen issues dus als je deze setup aanhoud?
Nope....de USG werkt zonder problemen met de PPPoE setup icm KPN fiber....ook de UDM die dan alleen een DHCPv4 request doet blijft in deze setup gewoon zijn werkt doen.

Vanochtend wederom een reply van Ubiquiti dat men nog bezig is met de anaylyse.....

[ Voor 12% gewijzigd door BSDforMe op 01-02-2023 13:30 . Reden: onvolledig antwoord ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
Collega komt net met de volgende link (Alleen bereikbaar via early access login);
https://community.ui.com/...45-47c4-b767-5acb45efa0e4

Lijkt alsof ze iets hebben aangepast;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BdES6sFMIOi5hzsBpnsJk0CDK4k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/04QYbt8jvzjRWswfiWoZQb3Z.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Baseje schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 14:31:
Collega komt net met de volgende link (Alleen bereikbaar via early access login);
https://community.ui.com/...45-47c4-b767-5acb45efa0e4

Lijkt alsof ze iets hebben aangepast;
[Afbeelding]
Bedankt ik ga dit vanavond testen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruisantox
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-08-2023
Hi

I have the same problem. Exactly like described. Let's see when available if this update solves it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Net even getest met de 3.0.16 software. Helaas blijft het probleem bij nog steeds terugkomen.
Na 30 minuten was het al raak
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JMZ-g9Vdsr1uNMzFE2sdfnO1fF4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VfY8HlkoJTBhXcEh10iRzDYt.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-09 22:06
valt de Lan poort op de XGS ont uit ? zo ja heb je dan gnxs nummer 2xxx reeks ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
STEAMIT schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:02:
Net even getest met de 3.0.16 software. Helaas blijft het probleem bij nog steeds terugkomen.
Na 30 minuten was het al raak
[Afbeelding]
Ah jammer! Dacht misschien is het de oplossing!
jopoh schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:47:
Hoe zou je moeten zien of die lan-poort uitvalt? Heb in de UDR nooit iets van een fysieke disconnect gezien. En waar kan ik dat gnxs nummer vinden, en is er iets specifieks met die 2xxx reeks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
serie nummer wat op de voorkant staat van de XGS ONT. bepaalde serie XGS ONT zijn onstabiel hebben ook lan poort uitval als stroom er afgeweest of herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Jaa zeer jammer ik hoop dat Unifi dit gaat oplossen.
Aangezien dit probleem nu al langer speelt.

[ Voor 79% gewijzigd door STEAMIT op 02-02-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
jopoh schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 21:48:
serie nummer wat op de voorkant staat van de XGS ONT. bepaalde serie XGS ONT zijn onstabiel hebben ook lan poort uitval als stroom er afgeweest of herstart.
Als ik de originele KPN box gebruik is alles stabiel, dus mij lijkt het onwaarschijnlijk dat de ONT onstabiel is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• STEAMIT
jopoh schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 19:47:
Als ik de KPN box gebruik icm de ONT is alles stabiel. Dus ik ga er vanuit dat de ONT stabiel is.
Het is echt de combinatie van de ONT - Unifi Dream Router.
Gebruikers met een Unifi Dream machine ervaren dit probleem niet, dus het lijkt een Dream Router gerelateerd probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brajopie
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15-09 11:41
Heeft iemand nog een update?
Ik heb sinds 2 weken mijn UDR draaien en heb last van exact dezelfde symptomen.

Begin vorige week heb ik mijn UDR herstart en daarna was de verbinding WEL stabiel. Hij heeft het 4 dagen goed gedaan maar zodra ik een instelling had terug gezet kreeg ik weer dezelfde problemen.

Het lijkt alsof de UDR geen respons krijgt van een echo-server, vervolgens in wan-failover gaat, daarmee ook geen antwoord krijgt en vervolgens de verbinding met de KPN ONT verbreekt.
Direct wordt de verbinding hersteld en heb ik na ~30s weer internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:45
Gek genoeg heb ik hier nu opeens hetzelfde probleem. De setup (ONT -> UDM Pro) heeft hier ongeveer een jaar stabiel gedraaid. Nu heb ik laatst kort de stroom van het huis gehad en sinds dien heb ik ook vaak dropouts. Eerder is het ook wel eens gebeurd dat na een stroomstoring internet het niet deed, maar na het ontkoppelen en koppelen van de ONT werkte alles weer goed.

Ik heb gister de Experiabox er weer tussen gezet en dat werkte goed. Nu wat verschillende instellingen geprobeerd, daarvan lijken de onderstaande instellingen het momenteel nog het langste te doen. Morgen ochtend maar even kijken of die stabiel is gebleven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dMhTSf1g-CbpSlC1yZ_Obkenw1o=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8e4R2H6HJlssStYzYm78CH8Z.png?f=fotoalbum_large

edit (21-02): Helaas, het blijft ook nu niet stabiel draaien. Heeft iemand nog tips?

[ Voor 34% gewijzigd door EnergyExplorer op 21-02-2023 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruisantox
Brajopie schreef op zondag 19 februari 2023 @ 17:37:
Heeft iemand nog een update?
Ik heb sinds 2 weken mijn UDR draaien en heb last van exact dezelfde symptomen.

Begin vorige week heb ik mijn UDR herstart en daarna was de verbinding WEL stabiel. Hij heeft het 4 dagen goed gedaan maar zodra ik een instelling had terug gezet kreeg ik weer dezelfde problemen.

Het lijkt alsof de UDR geen respons krijgt van een echo-server, vervolgens in wan-failover gaat, daarmee ook geen antwoord krijgt en vervolgens de verbinding met de KPN ONT verbreekt.
Direct wordt de verbinding hersteld en heb ik na ~30s weer internet.
No update from my side. I have still a support ticket open at Unifi and I even point to this forum to show that I am not alone.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BSDforMe
enkele dagen nog een update van Ubiquiti ontvangen dat men nog met de analyse bezig is en for-the-time-being adviseren om de KPN modem in between te laten.

Heb een tijdslijn gevraagd maar nog geen info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnergyExplorer
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22:45
Veel meldingen die ik terug zie komen zijn:

<inform_stat-1> WARN X - skip matching ifname=ppp0, value of 'ifname' is null

<inform_stat-1> WARN X - skip matching ifname=eth0, value of 'ifname' is null

<ucare-device-check-task> WARN ucare - Device check failed: warranty.svc.ui.com

<inform-6> WARN udm - No reported ethernets[idx_reported=false, idx_mac=null] match cached ethernet[idx=1, Mac=xx:xx:xx:xx:xx:xx]

<ws-notify> WARN api - unable to send over websocket java.lang.IllegalStateException: The WebSocket session [19] has been closed and no method (apart from close()) may be called on a closed session

<ws-notify> WARN api - unable to send over websocket java.lang.IllegalStateException: The remote endpoint was in state [TEXT_FULL_WRITING] which is an invalid state for called method

<ips-alert-caching> WARN ips - Error in ips

De meldingen lijken te beginnen op 17-2-2023 na het draaien van update UniFi 7.2.97. Helaas werkte het terugzetten naar een backup van daarvoor niet. Sommige meldingen zie ik honderden keren terugkomen. Ziet iemand een bekende melding of oorzaak?

Edit (23-2): Opgelost na het uitvoren van een early release update.

[ Voor 3% gewijzigd door EnergyExplorer op 23-02-2023 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooz
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-07 19:41

ooz

Laat ik mijzelf ook maar even kenbaar maken in dit topic.

Zelfde issue KPN <--> UDR (xgspon 1gbs internet).
Problemen zijn ontstaan na de update van de UDR naar 3.0.17.

In het verleden net nadat ik KPN glasvezel heb gekregen hetzelfde issue gehad, toen was het na bijna 2 weken ineens verdwenen.
Weet helaas niet meer precies hoe, wat en waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morohtar
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-09-2024
ik heb een udm pro en ik heb hetzelfde probleem,bij mij zijn de disconnects alleen qua timing en duur wat meer random. als ik het modem ertussenuit laat valt mijn verbinding steeds weg. zet ik deze er tussen werkt het wel.

het heeft maanden goed gewerkt zonder modem. tot ik stroomstoring had. en daarna wil de verbinding niet meer goed blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooz

ooz

Nou, ik vind het lang genoeg duren en de KPN Experia Box 12 ertussen gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
ooz schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 14:51:
Nou, ik vind het lang genoeg duren en de KPN Experia Box 12 ertussen gezet.
Haha die setup draai ik ook al een maand of 3, geen issues meer inderdaad.
Door de aanpassing heb ik ook een hogere troughput, die UDR kan minder aan als hij ook PPPoE voor z'n rekening neemt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooz

ooz

Baseje schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 15:13:
[...]

Haha die setup draai ik ook al een maand of 3, geen issues meer inderdaad.
Door de aanpassing heb ik ook een hogere troughput, die UDR kan minder aan als hij ook PPPoE voor z'n rekening neemt..
Ja de throughput is inderdaad gestegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRLHO6fsNtWfT_Sbr2-2ZfBRxfs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sHsSSbvZxqb14tW4Lg4L6Wi9.jpg?f=fotoalbum_large

Er lijkt in de nieuwe beta een aanpassing te zitten mbt PPPoE...

Ben benieuwd of Unifi al wat heeft teruggekoppeld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morohtar
Ik heb zelf wel het idee dat het probleem bij de ont zit. Door het probleem is ontstaan na een stroomstoring. En is de ont dus stroomloos geweest. Ik weet niet of het kan maar zou deze een update gehad kunnen hebben ??? Al mijn unify spull is enige tijd voor de problemen nog ge-update / gereboot geweest. Ik ben benieuwd of een eigen ont het zou kunnen oplossen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopoh
morohtar schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:31:
Ik heb zelf wel het idee dat het probleem bij de ont zit. Door het probleem is ontstaan na een stroomstoring. En is de ont dus stroomloos geweest. Ik weet niet of het kan maar zou deze een update gehad kunnen hebben ??? Al mijn unify spull is enige tijd voor de problemen nog ge-update / gereboot geweest. Ik ben benieuwd of een eigen ont het zou kunnen oplossen
Er zijn instabiele XGS-ONT in omloopt die hebben vooral problemen als er stroom uitval is geweest of uit gezet in de Lan poort er van niet terug komt. dat is meest voorkomende.
heb al wel paar nu gezien ook de snelheid erna klappert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooz

ooz

Baseje schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 14:16:
[Afbeelding]

Er lijkt in de nieuwe beta een aanpassing te zitten mbt PPPoE...

Ben benieuwd of Unifi al wat heeft teruggekoppeld!
Deze update heeft bij mij niets geholpen.
Zou ergens begin deze week contact krijgen met 3e lijn (escalatie team?) van Ubiquiti, nog niets vernomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morohtar
jopoh schreef op dinsdag 21 maart 2023 @ 21:38:
[...]

Er zijn instabiele XGS-ONT in omloopt die hebben vooral problemen als er stroom uitval is geweest of uit gezet in de Lan poort er van niet terug komt. dat is meest voorkomende.
heb al wel paar nu gezien ook de snelheid erna klappert
maar waarom is deze dan wel stabiel met KPN zijn eigen modem, dat is iets wat ik dan niet helemaal volg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
morohtar schreef op zaterdag 25 maart 2023 @ 11:03:
[...]

maar waarom is deze dan wel stabiel met KPN zijn eigen modem, dat is iets wat ik dan niet helemaal volg.
Jaa mij lijkt het inderdaad sterk dat het aan de ONT ligt, aangezien ik met de Experia Box geen problemen ervaar. Ik hoop dat er binnenkort een oplossing komt.
Zijn er al update's over de tickets bij Ubiquiti?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Op het KPN forum zijn nog meer gebruikers met het probleem.
Er blijkt een tijdelijke oplossing te zijn:

De “fix” die werkt is een unmanaged switch tussen de UDM en de XGSPON zetten.

NB. of managed met de poorten op clan-trunking en vlan6 aangemaakt en toegestaan op de poort naar de XGSPON en de UDM WAN poort 9

Ik heb een koper SFP besteld voor WAN poort 10, eens zien of dat ook werkt, scheelt een apparaat er tussen...

https://forum.kpn.com/thu...quiti-dream-router-579318

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Helaas werkt de fix met de unmanaged switch tussen de UDM en de XGSPON niet voor mij.
Dus de KPN box zit er weer tussen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjannn
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-09 15:49
Ik zie dat de Unifi Dream Machine Pro met versie 3.0.19 een fix heeft gekregen hiervoor.
Fixed connection issues with some GPON modules.
Ondertussen heb ik trouwens ook getest met een unmanaged switch (oude TP-LINK die nog ergens lag) tussen de XGSPON module en mijn UDR (op 3.1.6) en moet zeggen dat deze nu al zo'n 16u probleemloos draait. Voorheen had ik ongeveer elk uur dat de verbinding een halve minuut weg was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruisantox
Did anyone test with another router than the ones from KPN using PPPoE ?

Unforantaly I do not have a spare router to make the test. This will help to know if is an Unfi or KPN problem. Note: Putting a switch in the middle might change another parameter. The correct test in my opinion is to use another router using PPPoE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:26
Ik heb een Supermicro server met pfSense hangen:
Mar 30 21:32:17 pfSense kernel: ix2: link state changed to DOWN
Mar 30 21:32:17 pfSense kernel: ix2.6: link state changed to DOWN
Mar 30 21:32:19 pfSense kernel: ix2: link state changed to UP
Mar 30 21:32:19 pfSense kernel: ix2.6: link state changed to UP
Mar 30 21:42:29 pfSense kernel: ix2: link state changed to DOWN
Mar 30 21:42:29 pfSense kernel: ix2.6: link state changed to DOWN
Mar 30 21:42:32 pfSense kernel: ix2: link state changed to UP
Mar 30 21:42:32 pfSense kernel: ix2.6: link state changed to UP
Mar 30 21:45:04 pfSense kernel: ix2: link state changed to DOWN
Mar 30 21:45:04 pfSense kernel: ix2.6: link state changed to DOWN
Mar 30 21:45:07 pfSense kernel: ix2: link state changed to UP
Mar 30 21:45:07 pfSense kernel: ix2.6: link state changed to UP
Mar 31 09:27:41 pfSense kernel: ix2: link state changed to DOWN
Mar 31 09:27:41 pfSense kernel: ix2.6: link state changed to DOWN
Mar 31 09:27:44 pfSense kernel: ix2: link state changed to UP
Mar 31 09:27:44 pfSense kernel: ix2.6: link state changed to UP
Mar 31 09:29:50 pfSense kernel: ix2: link state changed to DOWN
Mar 31 09:29:50 pfSense kernel: ix2.6: link state changed to DOWN
Mar 31 09:29:53 pfSense kernel: ix2: link state changed to UP
Mar 31 09:29:53 pfSense kernel: ix2.6: link state changed to UP
De verbinding is met regelmaat eventjes weg en komt kort daarna weer up. Elke event zorgt voor het opnieuw opzetten van de PPPoE link.
Switch ertussen zorgt ervoor dat de router het klapperen van de verbinding niet opmerkt.

Iets zegt mij dat die nieuwe Genexis XGS-PON modules niet heel erg stabiel zijn. Voorheen had deze verbinding een GPON module, die was gewoon 100% stabiel zonder onderbrekingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruisantox
_JGC_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:43:

[...]

De verbinding is met regelmaat eventjes weg en komt kort daarna weer up. Elke event zorgt voor het opnieuw opzetten van de PPPoE link.
Switch ertussen zorgt ervoor dat de router het klapperen van de verbinding niet opmerkt.

Iets zegt mij dat die nieuwe Genexis XGS-PON modules niet heel erg stabiel zijn. Voorheen had deze verbinding een GPON module, die was gewoon 100% stabiel zonder onderbrekingen.
True Nice finding. Time to ask KPN for a replacement. Stange that some router do not have the problem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
ruisantox schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:57:
[...]

True Nice finding. Time to ask KPN for a replacement. Stange that some router do not have the problem.
Zo vreemd is dat niet. De meest gangbare routers zijn opgebouwd met een managed switch die met VLANs onderscheid maakt tussen LAN en WAN. Die hebben de workaround dus al ingebouwd zitten in het ontwerp van de router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ruisantox
_JGC_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 11:16:
[...]

Zo vreemd is dat niet. De meest gangbare routers zijn opgebouwd met een managed switch die met VLANs onderscheid maakt tussen LAN en WAN. Die hebben de workaround dus al ingebouwd zitten in het ontwerp van de router.
If KPN implemented something to work with their own ONT, it is not correct. They should follow the specs. This is a ping pong problem. I simply would like to understand is Ubiquity or KPN that is wrong ?! And the true cause of the problem !?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morohtar
_JGC_ schreef op vrijdag 31 maart 2023 @ 10:43:

[...]

mmmm als ik het goed heb, betekend dit dus dat het geen unify probleem is maar een ont probleem en door door het modem\switch er tussen te zetten maskeer je het probleem.

dit komt dan ook wel weer overeen met wat ik zie. ik ben op het moment aangewezen op een Mac met geforce now om te gamen, mijn game pc heeft wat nieuwe waterpolo onderdelen nodig :P. wat ik hierbij opmerk is dat ik met tijden ineen in geforce now de melding krijg dat de verbinding slecht is maar ik zie hier niks van terug in mijn udm pro.

misschien toch nog eens de kan bellen en kijken of ik een monteur hier naartoe kan laten komen, want wordt er eigenlijk wel een beetje gek van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
morohtar schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:29:
[...]

mmmm als ik het goed heb, betekend dit dus dat het geen unify probleem is maar een ont probleem en door door het modem\switch er tussen te zetten maskeer je het probleem.

dit komt dan ook wel weer overeen met wat ik zie. ik ben op het moment aangewezen op een Mac met geforce now om te gamen, mijn game pc heeft wat nieuwe waterpolo onderdelen nodig :P. wat ik hierbij opmerk is dat ik met tijden ineen in geforce now de melding krijg dat de verbinding slecht is maar ik zie hier niks van terug in mijn udm pro.

misschien toch nog eens de kan bellen en kijken of ik een monteur hier naartoe kan laten komen, want wordt er eigenlijk wel een beetje gek van.
Klopt. Unifi heeft zo zijn beperkingen, maar deze bug is 100% de schuld van de Genexis ONT.

Heb het bij deze klant eerder gehad, toen was het advies om de ONT even stroomloos te maken, vervolgens was ie dood. Monteur geweest, heeft de glasvezel opnieuw aangesneden en afgemonteerd en een nieuwe ONT geplaatst, daarna werkte het een halfjaar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Wat jullie dus nodig hebben is een router die het onderscheid niet maken tussen WAN en LAN.
Je wilt een device wat gewoon 2 ethernet interfaces heeft.
(Daarbij kun je dus zelf uitmaken wat er geconfigureerd moet worden op elk van de interfaces)
Dat is ook wat je die lui van Ubiquit moet vertellen. "Uw product ondersteunt niet de complete IP stack, go fix."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Kabouterplop01 schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:45:
Wat jullie dus nodig hebben is een router die het onderscheid niet maken tussen WAN en LAN.
Je wilt een device wat gewoon 2 ethernet interfaces heeft.
(Daarbij kun je dus zelf uitmaken wat er geconfigureerd moet worden op elk van de interfaces)
Dat is ook wat je die lui van Ubiquit moet vertellen. "Uw product ondersteunt niet de complete IP stack, go fix."
Dat ding heeft gewoon 2 losse ethernet interfaces en die klapperen omdat de link steeds kort wegvalt. Reactie van het OS is om de VLAN interface en de PPPoE sessie daarover tegelijk ook te laten klapperen.

Switch ertussen verbloemt het "link down" event waardoor je alleen een paar seconde packet loss hebt.

In mijn geval is het een dual WAN setup met Ziggo. Zodra de link plat gaat schakelt die over naar Ziggo, komt ie op, schakelt ie terug. Alle states naar een verbinding die down is worden daarbij opgeheven. Failover van KPN naar Ziggo betekent dat je Teams call eruit klapt, failover terug blijft je Teams call op de Ziggo interface zolang die loopt. Ziggo interface is backup zonder monitoring, wordt pas gebruikt als KPN eruit ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12-09 08:29

Kabouterplop01

chown -R me base:all

_JGC_ schreef op zondag 9 april 2023 @ 11:53:
[...]

Dat ding heeft gewoon 2 losse ethernet interfaces en die klapperen omdat de link steeds kort wegvalt. Reactie van het OS is om de VLAN interface en de PPPoE sessie daarover tegelijk ook te laten klapperen.

Switch ertussen verbloemt het "link down" event waardoor je alleen een paar seconde packet loss hebt.

In mijn geval is het een dual WAN setup met Ziggo. Zodra de link plat gaat schakelt die over naar Ziggo, komt ie op, schakelt ie terug. Alle states naar een verbinding die down is worden daarbij opgeheven. Failover van KPN naar Ziggo betekent dat je Teams call eruit klapt, failover terug blijft je Teams call op de Ziggo interface zolang die loopt. Ziggo interface is backup zonder monitoring, wordt pas gebruikt als KPN eruit ligt.
Heel vervelend.
Ik doel eigenlijk op o.a. die algemene issues o.a.multi vlan support op een "WAN interface"; het is een router en die verbindt ongelijke netwerken, punt. "Een WAN-interface" ... 8)7 Heeft er niets mee te maken. Zeer zeker niet als het daadwerkelijk 2 ethernet interfaces zijn. Ik kan het me voorstellen als er niet gelijke carriers worden gebruikt zoals atm/dsl/... (maar goed dat is beroepsdeformatie)

En die workaround! Die workaround snap ik. Vervelend dat dat zo moet. (wel goed dat je dat zo hebt gebouwd, dat doe je niet even als je een huis/tuin/keuken gebruiker bent.)

Klapperende interfaces zijn als het echt ethernet is meestal of te hoge demping in geval van glasvezel.
Defecte koperaders igv cat kabels, of een speed/duplex mismatch.

(Ik volg daarom ook met interesse jullie topic; als er een incompatibiliteit is in hardware onderling is dat verdraaid interessant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Ethernet kabel is het probleem niet. Heb bij die klant de kabels van Ziggo en KPN gewisseld, 30 meter CAT6 op wanddoosjes afgemonteerd. Storing bleef op de KPN lijn, Ziggo nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruisantox
I think @_JGC_ is right. It is time to start asking KPN to fix it.

Maybe can someone try another router from another brand using PPPoE to be sure that the problem is the ONT?

KPN did something to their own router to make it work. That is the strange part of the story.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baseje
Leuk om te zien dat er paralell ook een topic loopt op het forum van KPN;
https://forum.kpn.com/thu...router-579318/index2.html

Zijn dus flink meer mensen welke klagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjannn
Ik heb gisteravond versie 3.1.8 op de UDR geinstalleerd. Deze zit nog altijd met een switch ertussen direct op de ONT. Het was niet 100% stabiel, maar ik had er geen last van.
Maar nu met deze versie 3.1.8 valt de verbinding regelmatig weg. Weet niet of het er mee te maken heeft, maar er is verder niks veranderd dus ik zou nog even niet updaten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyudtYUlN80UQfnx5Hpx9pHI0MM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/UO6F38PfMcebGLJJmjQ0TZ9z.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door Arjannn op 19-04-2023 08:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Auxority
  • Laatst online: 12-09 14:18
ruisantox schreef op donderdag 13 april 2023 @ 10:44:
I think @_JGC_ is right. It is time to start asking KPN to fix it.

Maybe can someone try another router from another brand using PPPoE to be sure that the problem is the ONT?

KPN did something to their own router to make it work. That is the strange part of the story.
Ja daar lijkt het wel op, maar aangezien het KPN is weet ik niet of ze dat ooit zullen oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morohtar
Bij mij werkt alles van het ene op het andere moment weer normaal geen uitval meer gezien zonder modem of switch ertussen geen idee wat het uiteindelijk geweest is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ooz

ooz

morohtar schreef op donderdag 27 april 2023 @ 19:06:
Bij mij werkt alles van het ene op het andere moment weer normaal geen uitval meer gezien zonder modem of switch ertussen geen idee wat het uiteindelijk geweest is
Datzelfde had ik enkele maanden terug ook, vanuit het niets deed alles het ineens zonder problemen.
Na een update was het overigens weer terug.

Verder heb ik inmiddels een sluitend antwoord gekregen van de servicedesk bij Ubiquiti.
De conclusie vanuit servicedesk is dat de UDR niet compatible is met de KPN XGSPON.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 00:27
Is er iemand die deze combinatie nu wel werkend heeft? Want als ik het goed begrijp worden alle nieuwe glasvezel-klanten op XGSPON aangesloten; correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Nee ik zelf ervaar nog steeds deze problemen, er lijkt (nog) geen oplossing te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baseje
Ook nogsteeds dezelfde issues, heb al heel lang de experiabox er gewoon nog tussen zitten en dan deze in DMZ. Voor mij de stabielste oplossing atm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennart95
SyS_ErroR schreef op donderdag 1 juni 2023 @ 14:26:
Is er iemand die deze combinatie nu wel werkend heeft? Want als ik het goed begrijp worden alle nieuwe glasvezel-klanten op XGSPON aangesloten; correct?
Ik weet niet of KPN klanten zonder dat de klant erom vraagt de nieuwe XGSPON krijgt, misschien nog iets te voorbarig, maar het lijkt bij mij nu te werken.
Door installatie zonnepanelen vanochtend de stroom er even af gehad en volgens de KPN monteur kon de XGSPON 1.0 slecht tegen powercycles en blies hij dan nog wel eens de ethernet poort op, zo ook bij mij. Heb nu een XGSPON 1.1 zoals de monteur het noemde. Het lijkt vooralsnog bij mij te werken nu zeg ik met enige voorzichtigheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieAndereJurre
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 10-09 23:27
Lennart95 schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 19:29:
[...]

Ik weet niet of KPN klanten zonder dat de klant erom vraagt de nieuwe XGSPON krijgt, misschien nog iets te voorbarig, maar het lijkt bij mij nu te werken.
Door installatie zonnepanelen vanochtend de stroom er even af gehad en volgens de KPN monteur kon de XGSPON 1.0 slecht tegen powercycles en blies hij dan nog wel eens de ethernet poort op, zo ook bij mij. Heb nu een XGSPON 1.1 zoals de monteur het noemde. Het lijkt vooralsnog bij mij te werken nu zeg ik met enige voorzichtigheid
Ik heb vandaag ook mijn kpn verbinding opgeleverd gekregen, ik ervaar het zelfde probleem als hier beschreven. Hoe herken je of je een 1.0 of een 1.1 hebt gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
DieAndereJurre schreef op dinsdag 13 juni 2023 @ 23:32:
[...]

Ik heb vandaag ook mijn kpn verbinding opgeleverd gekregen, ik ervaar het zelfde probleem als hier beschreven. Hoe herken je of je een 1.0 of een 1.1 hebt gekregen?
Dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Bij mij brandde power en connection op de XGSPON, maar bleef internet op de KPN box 12 ongeveer een halve seconde aan halve seconde uit knipperen. Ingelogd op het modem bij connectivity no connection.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
Lennart95 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 08:58:
[...]

Dat antwoord moet ik je schuldig blijven. Bij mij brandde power en connection op de XGSPON, maar bleef internet op de KPN box 12 ongeveer een halve seconde aan halve seconde uit knipperen. Ingelogd op het modem bij connectivity no connection.
Nog een extra keer gechecked maar is aan de buitenkant niks aan te zien. Draait hier overigens goed stabiel voor bijna een week.

Edit: Vanmiddag heb ik even stroom eraf moeten hebben. Hierna ben ik elk uur even mijn verbinding kwijt
Edit: wel paar keer de XGSPON stroom eraf gehaald maar had mijn Dream Router nog niet herstart. Draait nu weer stabiel

[ Voor 18% gewijzigd door Lennart95 op 21-06-2023 18:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• STEAMIT
Goed nieuws na de installatie van de 3.1.14 Beta op mijn Dream Router werkt deze eindelijk stabiel als ik deze direct aansluit ONT van KPN. Ik heb de standaard instelling gehanteerd zie: https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Met deze nieuwe update is er iets veranderd op het gebied van MSS Clamping, ik weet mij te herinneren dat MSS Clamping ook een probleem kon opleveren.
Hopelijk is dit voor andere dit het zelfde probleem ervaren ook de oplossing.
De eerste 48 uur zijn stabiel :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ooz

ooz

STEAMIT schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:43:
Goed nieuws na de installatie van de 3.1.14 Beta op mijn Dream Router werkt deze eindelijk stabiel als ik deze direct aansluit ONT van KPN. Ik heb de standaard instelling gehanteerd zie: https://github.com/fabianishere/udm-iptv
Met deze nieuwe update is er iets veranderd op het gebied van MSS Clamping, ik weet mij te herinneren dat MSS Clamping ook een probleem kon opleveren.
Goed om te horen, ik had eigenlijk zelf al de hoop opgegeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Auxority
  • Laatst online: 12-09 14:18
STEAMIT schreef op maandag 24 juli 2023 @ 11:43:
Zag je berichtje op het forum voorbijkomen. Super bedankt voor het delen!
Bij mij draait het nu ook al 5 uur stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• STEAMIT
Goed om te horen dat het bij andere ook nu stabiel draait :)
Auxority schreef op maandag 24 juli 2023 @ 20:58:
[...]

Zag je berichtje op het forum voorbijkomen. Super bedankt voor het delen!
Bij mij draait het nu ook al 5 uur stabiel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjannn
Ik heb 't thuis nu ook getest. Hele weekend al stabiel met de UDR direct op de ONT. Perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruisantox
Fixed for me too

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChiLLeR
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
Maakt het nog uit of ik een Dream Router of een Dream Machine Pro koop. Als ik 1gbit wil, dan moet ik de pro hebben begrijp ik maar qua instellingen e.d. Is hetzelfde volgens mij? Ik heb nu 200mbit, maar kans is groot dat er 1gbit komt.

Ik ben de KPN router goed zat, die is zo langzaam en moet ik redelijk vaak resetten als hij weer eens vastgelopen is. Rest van het netwerk is allemaal Unifi.

>> Signature?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffee
  • Laatst online: 15-09 23:35

Coffee

Coffee

De Dream Router werkt bij mij volledig naar behoren met KPN Glasvezel. Geen last gehad van wegvallende verbindingen. Mogelijk dus door die recente update.

EV3 +A LR, HA Yellow, Prusa Mini+, ERGA08EAV3H7 & EHBH08EF6V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno168
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 10-09 16:58
@Arjannn welke spf+ module gebruik u hier voor om direct aan ntu aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjannn
Hoi Jarno,
Ik heb de mijne nog wel met de KPN XGS-PON ONT er tussen, dus niet direct op de glasvezel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno168
Is er wel all een spf+ module voor of nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno168
Heb namelijk deze gevonden zou dit werken

https://www.fs.com/de-en/products/185594.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvank
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 14-09 21:12
Ik zou graag mijn UDM Pro direct op glas willen aansluiten. allen de geleverd KPN spullen is een NT box zoals deze: https://www.heldenvan.nu/ty01-p2110/
Het is een enkele NT box, volgens beschrijving is het een FTU box. Nu zie ik dat men spreek over NTU en FTU.

Daarnaast had ik bij KPN een patch cover gezien voor FTU:
https://apparatuurvoorthu...tchcover-pakket-ftu-ty01/

Dit lijkt het mogelijk te maken om een fiber direct op een SFP+ module aan te sluiten welke in WAN SFP+ slot zou kunnen.

Is er iemand die gelijk de fiber van de FTU op zijn UDM Pro heeft aangesloten?
Welke SFP+ module is hiervoor gebruikt?

is dit de juiste module?
https://www.fs.com/de-en/products/185594.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennart95
Voor de mensen die nog problemen hebben, XGSPON wordt bij een aantal klanten vervangen:
nieuws: KPN gaat bestaande Genexis-glasvezelkastjes vervangen door Nokia-model

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyroy12
  • Laatst online: 16-09 14:37
Ik ben onlangs overgestapt van Delta naar KPN en heb mijn DreamRouter werkend zonder ExperiaBox via de handleiding van Github: https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Wat ik wel merk is dat ik een 1GB down/up glas abonnement heb maar als ik een speedtest doe op de Dream Router direct kom ik rond de 438 down en 200 up....

Hebben meerdere hier last of of is er een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ooz

ooz

wesleyroy12 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:50:

Wat ik wel merk is dat ik een 1GB down/up glas abonnement heb maar als ik een speedtest doe op de Dream Router direct kom ik rond de 438 down en 200 up....

Hebben meerdere hier last of of is er een oplossing voor?
Dit kunnen normale snelheden zijn.
Is een beetje afhankelijk wat je allemaal hebt draaien aan apps op de dreamrouter en welke mate van security je aan hebt staan.

Zelf draai ik "Protect" met 2 camera's en heb security intrusion enigzins aangepast.
Met een 1GB verbinding haal ik dan max 730 MB up en 700 MB down, dat is zover ik weet ook wel een beetje de max wat haalbaar is vanwege de hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesleyroy12
  • Laatst online: 16-09 14:37
ooz schreef op vrijdag 25 oktober 2024 @ 12:11:
[...]

Dit kunnen normale snelheden zijn.
Is een beetje afhankelijk wat je allemaal hebt draaien aan apps op de dreamrouter en welke mate van security je aan hebt staan.

Zelf draai ik "Protect" met 2 camera's en heb security intrusion enigzins aangepast.
Met een 1GB verbinding haal ik dan max 730 MB up en 700 MB down, dat is zover ik weet ook wel een beetje de max wat haalbaar is vanwege de hardware.
Ik heb inderdaad twee camera's met protect draaien. Dus het zou meer een hardware issue zijn, ik heb nog een Dream Machine liggen (te grof voor in mijn meterkast) maar ik zal eens kijken of dat verschil uitmaakt.

Bedankt voor je reactie in ieder geval _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:14
https://community.ui.com/...3d-4e97-93ac-69eecd9ab3ab

Het lijkt erop dat sinds 4.1.2 er PPPoE hardware offloading is geïmplementeerd
Pagina: 1