[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 234 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteefOne
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 18-06 19:42
Fun fact. Als ik enkel de switch, ERx (zonder WAN), en mijn PC aansluit via de switch, krijg ik nog steeds een DUP. (3 apparaten)
Wat ook interessant is, is dat wanneer ik er een tijdje niet aanzit (na vanacht bijvoorbeeld) er ineens niks meer aan de hand is. Vanochtend een kloppende ARP table, pingen zonder DUP etc. Tot de seconde dat ik de switch wil benaderen via de webgui. Dan valt alles weg. Het werkt pas weer bij van het stroom halen van de ERx.

Nu kan ik mij herinneren van voorgaande troubleshooting dat de ERx p2p met mijn laptop of PC ook zat te haperen en te malfunctioneren. Ik heb daarom destijds een nieuwe gekocht, maar heb daar hetzelfde probleem mee.

Vanuit de doos haal ik eth0 en 1 uit de switch0 configuratie, maak ik op de eth1 wat vlans met bijhorende firewall regels, en daar gaat het al fout. Ik heb niet eens de kans om geavanceerde instellingen te gebruiken..

Ben nu bezig om de Netgear switch even te vervangen voor een TPlink die ik nog heb liggen. Ik vermoed dat het hier niet aan zal liggen vanwege de eerder beschreven p2p situatie, maar toch. Ik laat het weten.

Edit:
Other funfact, als ik vanuit hetzelfde broadcast domain ping naar de de .120, krijg ik geen dups, tegelijkertijd vanaf mijn PC uit een ander broadcast domain wel. Daar zit dus de ERx tussen, wat mij doet vermoeden dat het dus toch in de ERx moet zitten 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door SteefOne op 07-07-2023 12:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:52
Ik heb sinds vanmorgen ineens dat 4 van de 5 devices (switches en ap’s) in adopting staan en er niet meer uit komen.

Herstarten van de devices helpt niet.

Ik zou de devices kunnen verwijderen (forget) en reset doen maar dan moet ik ladders pakken enz dus als iemand een tip heeft? Of kan ik een reset doen via ssh naar de devices (als ik er nog bij kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dracula schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 14:31:
Ik heb sinds vanmorgen ineens dat 4 van de 5 devices (switches en ap’s) in adopting staan en er niet meer uit komen.

Herstarten van de devices helpt niet.
Welke devices en welke firmwares + UniFi Controller versie :?

En hoe is alles aangesloten ?!
Ik zou de devices kunnen verwijderen (forget) en reset doen maar dan moet ik ladders pakken enz dus als iemand een tip heeft? Of kan ik een reset doen via ssh naar de devices (als ik er nog bij kan)
Er is een of ander "Factory Defaults script" op alle UAP's aanwezig die je kan aanroepen via SSH maar waar die zit en hoe die heet moet je effe met de Search bovenaan terugzoeken :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
nero355 schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 19:13:
[...]

Welke devices en welke firmwares + UniFi Controller versie :?

En hoe is alles aangesloten ?!

[...]

Er is een of ander "Factory Defaults script" op alle UAP's aanwezig die je kan aanroepen via SSH maar waar die zit en hoe die heet moet je effe met de Search bovenaan terugzoeken :)
Adopting:
1x AC Pro
1x AC Lite
1x 8 port POE switch
1x flex mini

Up and running:
1x flex mini
1x USG

Op een van de flex mini’s na is alle firmware up to date.

Cloud key (running in Docker) 7.4.156

Alles hangt aan de POE switch

Update:

Resetten van een van de AP's via cli werkt dus niet, controller zegt nu reset AP via reset knop. Ook dit werkt niet....

Update 2:

De lite is nu weer online maar hoe krijg ik de POE switch ok als alles aan die switch hangt?

Update 3:

Ok probleem gevonden, de Set-inform status klopte helemaal niks meer van. AP's en POE switch hadden en heel raar IP staan voor de cloud key. (set-inform http://<cloud key ip>:8080/inform via cli fixte het probleem)

Nu alleen nog de mini flex fixen met ik denk een reset want SSH erheen werkt niet.

Update 4: Reset van de laatste flex mini gedaan alleen die blijft in adopting wat ik ook maar probeer.

Reset meerdere keren, forget in cloud key controller maar hij weigert uit adopting te komen.

[ Voor 40% gewijzigd door Dracula op 08-07-2023 13:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BulliT888
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 18:06
Dracula schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:21:
[...]

Update 3:

Ok probleem gevonden, de Set-inform status klopte helemaal niks meer van. AP's en POE switch hadden en heel raar IP staan voor de cloud key. (set-inform http://<cloud key ip>:8080/inform via cli fixte het probleem)

Nu alleen nog de mini flex fixen met ik denk een reset want SSH erheen werkt niet.

Update 4: Reset van de laatste flex mini gedaan alleen die blijft in adopting wat ik ook maar probeer.

Reset meerdere keren, forget in cloud key controller maar hij weigert uit adopting te komen.
Omdat je controller in docker draait; Heb je in de controller onder Settings --> Networks --> Default --> DHCP Service Management --> Option 43 het ip-adres van jouw docker host opgegeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dracula
BulliT888 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 14:08:
[...]

Omdat je controller in docker draait; Heb je in de controller onder Settings --> Networks --> Default --> DHCP Service Management --> Option 43 het ip-adres van jouw docker host opgegeven?
Nee dat had ik niet toegevoegd. Nu wel gedaan.

Nu is de flex mini die de hele tijd dwars lag online maar nu is de andere weer foetsie.

Zwaar frustrerend dit.

Update: Er is echt iets goed mis want nu gaat de boel weer gedeeltelijk offline.

[ Voor 8% gewijzigd door Dracula op 08-07-2023 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BulliT888
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 16-09 18:06
Dracula schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 15:51:
[...]

Nee dat had ik niet toegevoegd. Nu wel gedaan.

Nu is de flex mini die de hele tijd dwars lag online maar nu is de andere weer foetsie.

Zwaar frustrerend dit.

Update: Er is echt iets goed mis want nu gaat de boel weer gedeeltelijk offline.
Gekopieerd van https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller :

For Unifi to adopt other devices, e.g. an Access Point, it is required to change the inform IP address. Because Unifi runs inside Docker by default it uses an IP address not accessible by other devices. To change this go to Settings > System > Advanced and set the Inform Host to a hostname or IP address accessible by your devices. Additionally the checkbox "Override" has to be checked, so that devices can connect to the controller during adoption (devices use the inform-endpoint during adoption).

Dit zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
BulliT888 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 16:28:
[...]

Gekopieerd van https://hub.docker.com/r/linuxserver/unifi-controller :

For Unifi to adopt other devices, e.g. an Access Point, it is required to change the inform IP address. Because Unifi runs inside Docker by default it uses an IP address not accessible by other devices. To change this go to Settings > System > Advanced and set the Inform Host to a hostname or IP address accessible by your devices. Additionally the checkbox "Override" has to be checked, so that devices can connect to the controller during adoption (devices use the inform-endpoint during adoption).

Dit zou ook nog een mogelijkheid kunnen zijn.
Yes, dat was hem denk ik (misschien wel samen met DHCP option 43). De ellende lijkt nu eindelijk opgelost te zijn _/-\o_

Heb devices gereboot, en alles komt netjes terug. Wat een gezeik en gedoe ineens hoppa kaduk zonder enige aanleiding want had al tijden niks veranderd.

Update: Hmz das een leugen ik zie dat de controller onlangs geupdate is geweest naar nieuwste versie door middel van Watchtower.

Zetten we voor nu maar ff uit en doen we het wel met het handje 1x in de zoveel tijd.

[ Voor 11% gewijzigd door Dracula op 08-07-2023 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16-09 18:58
Mijn internet komt binnen op een Huawei 5g cpe pro 2 modem/router en is verbonden met mijn UDM pro. Nu dacht ik de Huawei eens in bridge mode te zetten maar ik krijg het niet werkend.

Op de huawei staat dhcp en wifi uit en is bridge mode geactiveerd. De udm pro wan port staat ingesteld op auto en DHCPv4. De udm pro geeft aan: no ip / geen internet connectie.

Beide apparaten heb ik enkele keren opnieuw opgestart. Zonder resultaat. Ik weet niet in welke richting ik moet zoeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dracula schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 21:21:
Cloud key (running in Docker) 7.4.156

Update 3:

Dracula schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 17:06:
Yes, dat was hem denk ik (misschien wel samen met DHCP option 43).
De ellende lijkt nu eindelijk opgelost te zijn _/-\o_

Update: Hmz das een leugen ik zie dat de controller onlangs geupdate is geweest naar nieuwste versie door middel van Watchtower.

Zetten we voor nu maar ff uit en doen we het wel met het handje 1x in de zoveel tijd.
Zelf je update/upgrade momenten bepalen is sowieso verstandig! ;)

Daarnaast zou ik je aanraden om je hele Docker toestand om te bouwen naar MACVLAN i.p.v. dat lelijke NAT gedoe, zodat je Docker Containers gewoon een lokaal IP adres krijgen op je eigen netwerk! :Y)
Dat kan niet eens met die dingen en is het grootste nadeel ervan! B)

Daarom is het zo belangrijk om :
- Een apart Management VLAN in VLAN 1 te houden zoals die standaard wordt aangeleverd!
- DHCP Option 43 goed in te stellen!
- Ook je DNS Records in orde te hebben waarbij unifi naar het IP adres van je UniFi Controller wijst!
- Het IP adres van je UniFi Controller dus te forceren zoals al eerder uitgelegd!

Daarna is het een kwestie van apparaat aansluiten, paar keer clicken, en KLAAR!!! :Y)
verzenden schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 18:28:
Mijn internet komt binnen op een Huawei 5g cpe pro 2 modem/router en is verbonden met mijn UDM pro.
Nu dacht ik de Huawei eens in bridge mode te zetten maar ik krijg het niet werkend.

Op de huawei staat dhcp en wifi uit en is bridge mode geactiveerd. De udm pro wan port staat ingesteld op auto en DHCPv4. De udm pro geeft aan: no ip / geen internet connectie.

Beide apparaten heb ik enkele keren opnieuw opgestart. Zonder resultaat.

Ik weet niet in welke richting ik moet zoeken?
Welke ISP en weet je zeker dat zoiets überhaupt goed kan werken :?

Misschien de juiste VLAN Taggen op je WAN Interface of iets ?!

[ Voor 17% gewijzigd door nero355 op 08-07-2023 22:05 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dracula
nero355 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:03:
[...]

[...]

Zelf je update/upgrade momenten bepalen is sowieso verstandig! ;)

Daarnaast zou ik je aanraden om je hele Docker toestand om te bouwen naar MACVLAN i.p.v. dat lelijke NAT gedoe, zodat je Docker Containers gewoon een lokaal IP adres krijgen op je eigen netwerk! :Y)
Ik bepaal voor veel zaken idd zelf update moment maar de controller had ik op auto gezet omdat ik die steeds vergat en nog niet zo lang terug op versie 5 zat :)

MACVLAN is idd aangemaakt op de Synology voor Docker alleen moet die nog even in gebruik gaan genomen worden maar ik wil de controller ook verplaatsen naar mijn Pi ipv mijn synology (minder tot geen docker gerammel meer op de disken 24x7 in mijn werkkamer)
[...]

Dat kan niet eens met die dingen en is het grootste nadeel ervan! B)
Ja dat las ik ook, lekker stompzinnig :'(
Daarom is het zo belangrijk om :
- Een apart Management VLAN in VLAN 1 te houden zoals die standaard wordt aangeleverd!
- Ook je DNS Records in orde te hebben waarbij unifi naar het IP adres van je UniFi Controller wijst!
- Het IP adres van je UniFi Controller dus te forceren zoals al eerder uitgelegd!

Daarna is het een kwestie van apparaat aansluiten, paar keer clicken, en KLAAR!!! :Y)

Alle devices zitten in VLAN 1 (switches, ap's, cloudkey (nou ja container)) en ja mijn synology zit er ook in met clients. Ooit een guide gevolgd waarbij VLAN1 (default of home of hoe hij ook heet) te gebruiken voor je clients. Moet nog een apart VLAN aanmaken voor de clients alleen moet een hele berg firewall rules na lopen en aanpassen.

O.a. Docker containers op synology verplaatsen naar pi's in management VLAN. Syno host ook streaming zaken naar appletv toe bijvoorbeeld en door firewalll heen streamen is geen oplossing dus die twee moeten samen in een VLAN komen.

Als je nog goede voorbeeld guide hebt voor inrichting hou ik mij aanbevolen.

Al dus gedaan.

Gaan we in duiken

Al dus gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:34

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Ik ben even een beetje het spoor bijster.
Zelf mijn huis behangen met diverse UniFi AP's en lokaal een dockertje met UniFi controller software.
So far allemaal prima.

Nu heeft mijn buurman voor zijn kantoor een verkeerde router besteld (ik adviseerde een EdgeRouter X, hij kocht een USG).
Ik dacht: hey tegenwoordig hebben ze die software gratis in de cloud draaien, dus geen gedoe met een lokaal servertje.
Maar hoe meer ik google, hoe onduidelijker het me word.

Dus, wie kan mij vertellen hoe het zit?

Moet ik met een USG gewoon lokaal een controller installeren, of kom ik weg met een online gratis UNMS account?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Koffie schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 22:52:
Ik ben even een beetje het spoor bijster.
Zelf mijn huis behangen met diverse UniFi AP's en lokaal een dockertje met UniFi controller software.
So far allemaal prima.

Nu heeft mijn buurman voor zijn kantoor een verkeerde router besteld (ik adviseerde een EdgeRouter X, hij kocht een USG).
Ik dacht: hey tegenwoordig hebben ze die software gratis in de cloud draaien, dus geen gedoe met een lokaal servertje.
Maar hoe meer ik google, hoe onduidelijker het me word.

Dus, wie kan mij vertellen hoe het zit?

Moet ik met een USG gewoon lokaal een controller installeren, of kom ik weg met een online gratis UNMS account?
Een USG kan niet in UNMS. Moet in lokale controller, cloud key of Unifi controller op een VPS.

Edit: als hij een USG3P heeft kan ie die beter terugsturen. Dat ding is al een poos EOL en niet echt aan te raden.

[ Voor 6% gewijzigd door Timmert op 08-07-2023 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:34

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Timmert schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:04:
[...]

Een USG kan niet in UNMS. Moet in lokale controller, cloud key of Unifi controller op een VPS.
Check, duidelijk. Dankje :)

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Timmert schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 23:04:
[...]

Edit: als hij een USG3P heeft kan ie die beter terugsturen. Dat ding is al een poos EOL en niet echt aan te raden.
Imho zouden alle devices die een EOL status hebben überhaupt niet meer verkocht mogen worden.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk9999_33
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-08 17:06
Eerlijk gezegd ben ik alleen maar gewend om de GUI te gebruiken om mijn UDMP in te stellen. Dat was ook de reden om voor Ubiquiti te kiezen, de webinterface en de apps. Nu loop ik tegen configuratie zaken aan die niet lukken in de GUI, en krijg ik de tip om me in config files te verdiepen. Dat wil ik graag even tegen mijn mede Tweakers aanhouden :-)

Mijn Internet provider is Delta, en daar heb ik GPS PON internet abo. Inmiddels is dat zover dat ik poort 10 op mijn UDMP als WAN poort heb ingesteld (met een SFP) en daar een snelheid op heb van 2 Gbps up en down (conform mijn abo bij Delta). Dat ging allemaal prima via de GUI.

Nu wil ik die snelheid ook ervaren op mijn werkplek. Dus ik heb een cat7 kabel getrokken, en wil die via een SFP op poort 11 aansluiten. Maar wat ik ook doe in de GUI, ik krijg dat niet aan het werk. Ik heb de SFP's omgewisseld, die zijn beide in orde. Ik heb andere kabels geprobeerd, geen verschil. Via poorten 1 t/m 8 werkt het direct, via poort 11 niet. Ik heb naast automatisch ook andere snelheden geprobeerd omdat ik daarover iets las. Volgens mij heb ik alles in de GUI wel gehad...

Kan iemand me in de goede richting sturen? Of lukt dit niet met deze UDMP en moet ik naar de SE?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hk9999_33 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:52:
Eerlijk gezegd ben ik alleen maar gewend om de GUI te gebruiken om mijn UDMP in te stellen. Dat was ook de reden om voor Ubiquiti te kiezen, de webinterface en de apps. Nu loop ik tegen configuratie zaken aan die niet lukken in de GUI, en krijg ik de tip om me in config files te verdiepen. Dat wil ik graag even tegen mijn mede Tweakers aanhouden :-)

Mijn Internet provider is Delta, en daar heb ik GPS PON internet abo. Inmiddels is dat zover dat ik poort 10 op mijn UDMP als WAN poort heb ingesteld (met een SFP) en daar een snelheid op heb van 2 Gbps up en down (conform mijn abo bij Delta). Dat ging allemaal prima via de GUI.

Nu wil ik die snelheid ook ervaren op mijn werkplek. Dus ik heb een cat7 kabel getrokken, en wil die via een SFP op poort 11 aansluiten. Maar wat ik ook doe in de GUI, ik krijg dat niet aan het werk. Ik heb de SFP's omgewisseld, die zijn beide in orde. Ik heb andere kabels geprobeerd, geen verschil. Via poorten 1 t/m 8 werkt het direct, via poort 11 niet. Ik heb naast automatisch ook andere snelheden geprobeerd omdat ik daarover iets las. Volgens mij heb ik alles in de GUI wel gehad...

Kan iemand me in de goede richting sturen? Of lukt dit niet met deze UDMP en moet ik naar de SE?
Welke SFP's gebruik je? Devices zijn vaak "picky", het beste resultaat krijg je als je aan beide zijden een SFP van de leverancier van het slot aanschaft. Bij de UDMP dan een UI SFP.

Overigens "het werkt niet" is voor Tweakers een vrij vlakke uitleg. Wat werkt er niet, de link, de snelheden, wat is het resultaat met een kortere kabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Ik snap er niets van, ik heb 4 maal een uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) , die onder het afdak is normaal bekabeld aangesloten maar gaat meermaal daags simpelweg offline (ik krijg een notificatie via Unifi app) en na een uurtje om soms minuten komt die weer online. Nu geeft die ook nog eens een vreemde status qua bekabeling weer. De instellingen op alle AP's zijn hetzelfde behalve de kanalen.
Iemand tips?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNyLPbsxD6dOdO89tjqHsIetP28=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bcz0KIk2ucCWBPFh8KRLG6dl.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CUQ3zgYZs6zhpMvF95-V01EYl0I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hskNBJTHYDdKr28EkCdTIwU1.png?f=fotoalbum_large

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:10
Kecin schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:04:
Ik snap er niets van, ik heb 4 maal een uitvoering: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack) , die onder het afdak is normaal bekabeld aangesloten maar gaat meermaal daags simpelweg offline (ik krijg een notificatie via Unifi app) en na een uurtje om soms minuten komt die weer online. Nu geeft die ook nog eens een vreemde status qua bekabeling weer. De instellingen op alle AP's zijn hetzelfde behalve de kanalen.
Iemand tips?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Rotte kabel of rotte poort op switch of AP? Ik zou beginnen met de kabel te wisselen en anders ook de poort op de switch als dat het niet op lost.

If it aint broke, fix it till it is!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Venxir schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:06:
[...]

Rotte kabel of rotte poort op switch of AP? Ik zou beginnen met de kabel te wisselen en anders ook de poort op de switch als dat het niet op lost.
Nu je het zegt... Ik heb de kabel richting de switch wel gewisseld, alle andere apparaten op de switch werken goed, echter die van switch->ap nog niet vervangen. Wat dom... Met dat ik het lees denk ik bij mezelf; dat heb ik toch zeker wel gedaan? Nou mooi niet dus. Ik ga het gelijk proberen, thanks :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk9999_33
Ik gebruik de 'originele' SFP's, de UACC-CM-RJ45-10G-MG. Ik heb verschillende kabels geprobeerd, van 1 meter tot 10 meter, cat7 en cat6.

De link werkt uberhaupt niet, ook niet op 1 Gbps. Er gaat geen lampje branden. In de poort manager staat poort 11 wel tussen de LAN poorten, maar dat is dan alles.

De aangesloten computer krijgt een 'zelftoegekende IP'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FHjyqhTJdN0ac9KvTKYjJuuHdKk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H2fVUIqXe5V2EKQUDQLieS6d.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door hk9999_33 op 09-07-2023 11:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Comp User schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:47:
[...]

Imho zouden alle devices die een EOL status hebben überhaupt niet meer verkocht mogen worden.
De USG is alleen niet EOL, en hetzelfde voor de EdgeRouters, alleen komen er nog alleen (zeldzaam) belangrijke (security) updates voor uit.

Dus zeer zeker het persoonlijke advies om deze apparaten niet meer te kopen, maar ze zijn niet end of life en ontvangen nog support.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

hk9999_33 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:12:
Ik gebruik de 'originele' SFP's, de UACC-CM-RJ45-10G-MG. Ik heb verschillende kabels geprobeerd, van 1 meter tot 10 meter, cat7 en cat6.

De link werkt uberhaupt niet, ook niet op 1 Gbps. Er gaat geen lampje branden. In de poort manager staat poort 11 wel tussen de LAN poorten, maar dat is dan alles.

[Afbeelding]
Poort 10 gebruik je voor je internet? Ik dacht dat 11 bedoeld was voor internet en 10 voor intranet. Maar dat ik sinds 3.0.XX gewijzigd zodat je die ook inprincipe zou moeten kunnen gebruiken.
Wellicht 10 en 11 eens wisselen? (incl internet settings van poort 10 naar 11)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk9999_33
Internet op poort 11 werkt niet, heb het nogeens geprobeerd. Handleiding heeft het over Internet op poort 10 en LAN op poort 11, zie screendump:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GGN1iZn-zEhNOe-8uwn9YC71PaM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/62RYxl6iNydU9zOwMTcvRqHR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venxir

[Afbeelding]
Al geprobeerd je poort van auto-negoiate af te halen in de unifi en te forceren op 1 gbit?

Nu ik erover nadenk zal dat het wel niet zijn. Je switch negoiate met de module of hij op 1G(SFP) of 10G(SFP+) gaat werken en daarna is het aan die module om dit om te toveren in 1/2.5/5/10G...

Zijn je firmwares up-to-date en je macbook draait op 1Gb?

[ Voor 14% gewijzigd door Venxir op 09-07-2023 19:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
hk9999_33 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:55:
Internet op poort 11 werkt niet, heb het nogeens geprobeerd. Handleiding heeft het over Internet op poort 10 en LAN op poort 11, zie screendump:

[Afbeelding]
offtopic:
Een afbeelding van 1800x800 voor een paar regels tekst... :X

Stel je effe voor hoe dat eruit ziet op een laptopscherm van 1600x900 @ 15,6 inch bijvoorbeeld ?! :F

Verklein de afbeelding of post een thumbnail via https://tweakers.net/my.tnet/fotoalbum/ waarbij staat "GoT - Grote thumbnail" en het vreet opeens niet zoveel schermruimte op! B)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hk9999_33
Dat heb ik idd al geprobeerd, las het ook ergens als tip. Helaas haalt 't niets uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Venxir
hk9999_33 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 19:38:
Dat heb ik idd al geprobeerd, las het ook ergens als tip. Helaas haalt 't niets uit.
Ik vrees dat die sfp+ module eigenlijk geen 1Gbit ondersteunt aan de koperkant en dat is het enige waar je macbook raad mee weet.

https://help.ui.com/hc/en...h-SFP-Modules-Can-be-Used
https://community.ui.com/...9a-4485-aaeb-2766d295f3f0

Je bent niet de enige....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[Afbeelding]
Wat als je de LAN en de WAN SFP+ aan elkaar loop-ed? Krijg je dan wel link of blijft het down, en wat doet de WAN port in je huidige test opstelling. Wat voor kaart/SFP zit er in je test PC?

Ben jij zeker over het exacte typenummer UACC-CM-RJ45-10G-MG?

Er is wel een: UACC-CM-RJ45-MG of de UACC-CM-RJ45-1G daarna combineren ze de datasheet wat het niet heel overzichtelijk maakt. Ik denk dat de bold lines per item zijn, met die SFP zou je op 1G een link moeten krijgen. Helaas is jouw typenummer anders.

1/2.5/5/10 Gbps throughput
1G: SFP to RJ45 adapter, 10/100/1000 Mbps
10G: SFP+ to RJ45 adapter, 1/2.5/5/10 Gbps
Supports connections up to 100 m*

[ Voor 4% gewijzigd door stormfly op 09-07-2023 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hk9999_33
Ga ik later vanavond proberen.

Ik ga ook even foto maken van de sticker... Want als ik de onderstaande foto zo zie is die van de 1G...

De specificaties van die SFP+ zijn (ze noemen 'm UACC-CM-RJ45-10G-MG):
SFP+ naar RJ45 adapter
Kan ingezet worden voor 1GbE/2.5GbE/5GbE/10GbE snelheden.
Behaalt tot en met 10G snelheden over max 100 meter, minimale kabelvereiste CAT6A.
Max power consumpie 1.9W.
Operating temperature 0-70°.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IA0ZivWDnhvfHZNPE_LXQx2kddA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3AzzYPiyfKS9ZzzHBPVtWhtf.png?f=user_large

[ Voor 12% gewijzigd door hk9999_33 op 09-07-2023 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:24:
1/2.5/5/10 Gbps throughput
1G: SFP to RJ45 adapter, 10/100/1000 Mbps
10G: SFP+ to RJ45 adapter, 1/2.5/5/10 Gbps
Supports connections up to 100 m*
hk9999_33 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:15:
De specificaties van die SFP+ zijn (ze noemen 'm UACC-CM-RJ45-10G-MG):
SFP+ naar RJ45 adapter
Kan ingezet worden voor 1GbE/2.5GbE/5GbE/10GbE snelheden.
Behaalt tot en met 10G snelheden over max 100 meter, minimale kabelvereiste CAT6A.
Dat is een flinke claim, want volgens mij kan dat helemaal niet en komen al die modules niet verder dan 30 meter @ 10 Gbps snelheid :?

/EDIT :
Bor schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:53:
Waar verwijst het sterretje naar?
Dat ook inderdaad! :)

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 10-07-2023 22:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kecin
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Kecin schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:10:
[...]

Nu je het zegt... Ik heb de kabel richting de switch wel gewisseld, alle andere apparaten op de switch werken goed, echter die van switch->ap nog niet vervangen. Wat dom... Met dat ik het lees denk ik bij mezelf; dat heb ik toch zeker wel gedaan? Nou mooi niet dus. Ik ga het gelijk proberen, thanks :).
Nou, het leek erop dat het probleem verholpen was, maar dat is niet het geval. Nieuwe kabel. Probeer nu een andere poort op de switch...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

nero355 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 23:41:
[...]

[...]

Dat is een flinke claim, want volgens mij kan dat helemaal niet en komen al die modules niet verder dan 30 meter @ 10 Gbps snelheid :?
Waar verwijst het sterretje naar?
up to 100 m*

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 16:42:
[...]

Dat kan je dus beter niet doen! :P

Je moet echt dat ding bij je ISP apart laten registreren en provisionen i.p.v. zelf ermee te gaan rommelen! ;)
Heb gisteren nog eens omgeplugd en toen had ik vrijwel direct een internetverbinding. Echter, slechts voor een minuut of 5, daarna was ie verdwenen.

De apparatuur van de provider lijkt dus inderdaad over de zeik te gaan doordat ik twee apparaten heb met dezelfde serienummers etc. :P

Ik zal eens zien of ik het originele serienummer nog kan herstellen (dat is nog wel een dingetje eigenlijk..) en dan geef ik dat inderdaad maar even door aan de provider. In ieder geval had ik eventjes een werkende verbinding dus de SFP ONU werkt op zich wel. Ook niet onbelangrijk om even te testen, want daar had ik nog wel wat twijfel over.

Want als je een serienummer doorgeeft en aan laat passen, terwijl de bijbehorende ONU niet werkt, dan zit je een tijdje zonder verbinding... Dat is niet echt wenselijk in een productieomgeving (al hebben we wel LTE back-up).

Bedankt voor de hulp tot dusver.

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39
Kecin schreef op maandag 10 juli 2023 @ 10:43:
[...]

Nou, het leek erop dat het probleem verholpen was, maar dat is niet het geval. Nieuwe kabel. Probeer nu een andere poort op de switch...
En als dat het niet is zou ik de ap omwisselen en kijken of het probleem mee gaat. Ook een ap kan een rotte poort hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:44
Ik heb per ongeluk op de installatie van Access geklikt binnen mijn UNVR. Heeft iemand ook een idee hoe dit te verwijderen?

Google geeft veel informatie, maar de woorden application, access en Ubiquiti zijn blijkbaar erg algemeen..

Te makkelijk en te snel hier de vraag gesteld. SSH aan en: apt purge unifi-access

[ Voor 15% gewijzigd door rscheper op 10-07-2023 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:49

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Gisteren stopte opeens mijn internet verbinding ermee. Ff gekeken en mijn UDM-PRO niet te benaderen. Dus de meterkast ingedoken en ding gaf melding dat ik de wankabel er in moest doen..

Kabel eruit gehaald en terug gestopt, melding bleef. Stekker uit de UDM gehaald en daarna ding opnieuw op laten starten. Helaas, na bootsequence de melding dat het allemaal wat langer duurt en na zo'n 10 minuten de melding dat de UDM opnieuw opgestart moet worden. Okay, en daarna heel hetzelfde riedeltje.

Na zon 4 pogingen toch maar eens de reset knop gebruikt waarna je zou verwachten dat je in recovery mode verder kan. Maar krijg gewoon weer hetzelfde riedeltje. Stekker eruit en dat ding een nachtje rust gegeven. Maar ook vanochtend geen beweging te krijgen in dat ding.....

Iemand een idee wat te doen?

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Stormtrooper schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:44:
Gisteren stopte opeens mijn internet verbinding ermee. Ff gekeken en mijn UDM-PRO niet te benaderen. Dus de meterkast ingedoken en ding gaf melding dat ik de wankabel er in moest doen..

Kabel eruit gehaald en terug gestopt, melding bleef. Stekker uit de UDM gehaald en daarna ding opnieuw op laten starten. Helaas, na bootsequence de melding dat het allemaal wat langer duurt en na zo'n 10 minuten de melding dat de UDM opnieuw opgestart moet worden. Okay, en daarna heel hetzelfde riedeltje.

Na zon 4 pogingen toch maar eens de reset knop gebruikt waarna je zou verwachten dat je in recovery mode verder kan. Maar krijg gewoon weer hetzelfde riedeltje. Stekker eruit en dat ding een nachtje rust gegeven. Maar ook vanochtend geen beweging te krijgen in dat ding.....

Jeps hier staan wat tips ook halverwege.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oxize
  • Laatst online: 17-02-2024

Oxize

Social Engineering Specialist

Timmert schreef op donderdag 29 juni 2023 @ 08:37:
[...]

Maar de vraag is dan wel.. welke firmware is dan aan te raden? Nog altijd good old 4.3.20?

Hier heb ik overigens een mix van 2x AC Pro, U6-IW en AC-IW, allemaal op 6.5.x en geen problemen. Ook niet met de Toon. Toch apart... Moet er wel bij zeggen dat ik een dedicated 2,4ghz IoT netwerk gebruik voor zulke apparaten.
Wat zou ik kunnen doen om Toon toch werkend te krijgen op de laatste firmwares van AC-LR?

Je zei 2.4ghz IoT?

Intel I7 970 CPU | Asus Rampage III Extreme | Asus ROG Strix GTX 1060 OC | Lian Li V1200 Case | Ocz Revodrive 3 X2 240GB | 12 GB Corsair Dominator | Creative Recon 3D | Corsair AX750 PSU | | Oxize Photography: www.Oxize.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oxize schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:20:
[...]

Wat zou ik kunnen doen om Toon toch werkend te krijgen op de laatste firmwares van AC-LR?

Je zei 2.4ghz IoT?
Ik zou zo eens beginnen met een apart IoT SSID.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0HnjzmB-VKEP9ef6eFkVrtPm4U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AN8aoqUk8VR7i3CxxGGdpW6t.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Behoorlijk Leek schreef op maandag 10 juli 2023 @ 11:57:
En als dat het niet is zou ik de ap omwisselen en kijken of het probleem mee gaat. Ook een ap kan een rotte poort hebben.
UAP of Accesspoint please! :P
Stormtrooper schreef op maandag 10 juli 2023 @ 17:44:

Mooi moment om hem weg te donderen en een MirkoTik RB5009 of DIY Router neer te zetten! >:) d:)b :Y)

Dit is namelijk niet de eerste keer dat ik lees dat zo'n ding zichzelf helemaal ophangt en vervolgens niet meewerkt! :(
stormfly schreef op maandag 10 juli 2023 @ 18:21:
Ik zou zo eens beginnen met een apart IoT SSID.

[Afbeelding]
offtopic:
1400x1300 voor die paar regeltjes ?!

Come on... :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:49

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

[...]
Mooi moment om hem weg te donderen en een MirkoTik RB5009 of DIY Router neer te zetten! >:) d:)b :Y)

Dit is namelijk niet de eerste keer dat ik lees dat zo'n ding zichzelf helemaal ophangt en vervolgens niet meewerkt! :(
[...]
Deels mee eens maar deze unit is maar iets ouder dan een jaar, mag toch wel iets langer meegaan

Pas een leuke Lenovo Tiny gekocht voor Adguard Home, Kavita en nog wat taakjes, had leuk geweest als daar een tweede NIC in kon, dan had ik het inderdaad wel geweten. Maar ga niet lopen kloten met een USB NIC, denk niet dat ik daar heel vrolijk van ga worden.

De tips hierboven werken in ieder geval niet, case aangemaakt bij Ubi, maar eerste reacties daarvan helpen ook niet, ik voel een RMA aankomen. Ach, we draaien nu ff op een oer-routertje (oude D-link met wat aangepaste software).

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
rscheper schreef op maandag 10 juli 2023 @ 15:58:
Ik heb per ongeluk op de installatie van Access geklikt binnen mijn UNVR. Heeft iemand ook een idee hoe dit te verwijderen?

Google geeft veel informatie, maar de woorden application, access en Ubiquiti zijn blijkbaar erg algemeen..

Te makkelijk en te snel hier de vraag gesteld. SSH aan en: apt purge unifi-access
Die optie middels SSH werkt inderdaad altijd (als je SSH enabled hebt) maar je had ook in de Web-GUI van Unifi-OS onder Applications een uninstall kunnen doen.

Als je over de 'tegel' van een APP hooverd dan komen er, héél minimalistisch, een 3-tal puntjes in de rechterbovenhoek van de tegel te staan. Achter die puntjes zit de 'Uninstall' knop verstopt.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 16:38
Heeft iemand wel eens last gehad dat in Unifi Network hij niet meer netjes de nieuwe device firmwares ophaalt/laat zien? En hoe is dit te fixen? Het is al enige tijd rustig met updates vanuit de controller....

Er is bijvoorbeeld van de week een switch firmware update uitgekomen, nergens te bekennen. Alsmede ook AP updates.

[ Voor 24% gewijzigd door Mitssz op 11-07-2023 14:46 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 16-09 18:23

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Mitssz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 14:44:
Heeft iemand wel eens last gehad dat in Unifi Network hij niet meer netjes de nieuwe device firmwares ophaalt/laat zien? En hoe is dit te fixen? Het is al enige tijd rustig met updates vanuit de controller....

Er is bijvoorbeeld van de week een switch firmware update uitgekomen, nergens te bekennen. Alsmede ook AP updates.
Welke controller versie zit je?
Ik zit op 7.4.126 en die switches staan al een tijdje gereed voor installatie.
@nero355 sorry voor dit plaatje ben onderweg en heb alleen mijn phone bij mij.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rdv6yXKojM3yAlJUwFVVlle11wY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jrGH58tBhvsihfmppM0JhNIg.jpg?f=fotoalbum_medium

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 15:21

Switch update is Release Candidate: linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitssz
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 16:38
Mr-D. schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:16:
[...]

Welke controller versie zit je?
Ik zit op 7.4.126 en die switches staan al een tijdje gereed voor installatie.
[Afbeelding]
Versie 7.4.156
loyske schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Nu je het zegt 8)7
Maar de vorige release stond er ook niet. Mijn AP's(6.2.49) staan nog niet op de nieuwe versie(6.5.54) van afgelopen maand, die geven ook niet aan dat er een update moet zijn.

EDIT: op een andere sites hangen AP's met 6.5.28, die "willen" ook niet naar 6.5.54.
Manual update werkt uiteraard wel.

EDIT2: Manual update werkt tot op zekere hoogte. AP geupdate van 6.2.49 naar 6.5.28(om die laatste update misschien te triggeren). Komt hij daarna idd met click to update. Naar 6.2.49...

EDIT3: issue al gevonden, blijkbaar zijn de 6.5.x releases nog niet official voor de NanoHD en AC Pro's :( Handig dat de Official tag er wel bij staat en het ergens in de release notes staat...

[ Voor 21% gewijzigd door Mitssz op 11-07-2023 16:22 ]

Yamaha R6 RJ15 2008 | Yamaha XJ6 Diversion 2011 | Honda MSX125 Grom 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
loyske schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:18:
[...]

Gisteren een update voor de USW Flex Mini gehad, kan er wel al langer zijn, ik kijk niet elke week of er updates zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Er is bijvoorbeeld van de week een switch firmware update uitgekomen, nergens te bekennen.
Alsmede ook AP updates.
De laatste keer dat ik zoiets had was echt heel lang geleden en toen was het na een reboot van de UniFi Controller draaiende Raspberry Pi gefixt! :)
Mitssz schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:04:
EDIT3: issue al gevonden, blijkbaar zijn de 6.5.x releases nog niet official voor de NanoHD en AC Pro's :( Handig dat de Official tag er wel bij staat en het ergens in de release notes staat...
Als je meerdere generaties UAP's hebt staan dan is dat helemaal niet zo raar hoor! ;)

Soms doen ze bepaalde generaties eerst of zelfs apart en komt de rest later erbij!
Mr-D. schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:16:
[Afbeelding]
offtopic:
Je geeft juist daarmee het goede voorbeeld! d:)b _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:03
Ik twijfel even of ik het juiste besteld heb, heb ook al gezocht, maar ben nog steeds niet overtuigd dat het goed is.

Ik wil mijn glasvezel direct aansluiten op mijn UDM Pro.

Ik heb de volgende patchcover besteld:
https://apparatuurvoorthu...tchcover-pakket-ftu-ty01/

En voor in de UDM Pro de onderstaande:
uitvoering: Ubiquiti UACC-OM-SM-1G-S-2

Is dat de juiste?

Zo ja, dan zou ik dus de Fiber Patchcord SC/PC to LC/APC armoured 2 meter, 3mm kabel moeten gebruiken. Alleen moet ik dan de gele of blauwe SFP module gebruiken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
@Phoolie Ik ben hier ook mee bezig, maar het is nog niet heel succesvol. Heeft ook met name met de apparatuur van je provider te maken.

Of dat de juiste producten zijn, hangt af van je FTU en wat voor apparatuur je internetprovider gebruikt.

Wat voor FTU heb je? Een TY01? Dat is al een relatief oudje, maar het dat is mogelijk. Dan is dat de juiste patchcover.

Belangrijkste is de juiste SFP-module voor in je UDM.

Weet je wat voor type glasvezel je hebt? AON of (G)PON?

Voor AON zou ik naar deze kijken (specs even cheken met je provider). Volgens mij gaan die Ubiquiti dingen sowieso niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
JanHenk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:32:
@Phoolie Ik ben hier ook mee bezig, maar het is nog niet heel succesvol. Heeft ook met name met de apparatuur van je provider te maken.

Of dat de juiste producten zijn, hangt af van je FTU en wat voor apparatuur je internetprovider gebruikt.

Wat voor FTU heb je? Een TY01? Dat is al een relatief oudje, maar het dat is mogelijk. Dan is dat de juiste patchcover.

Belangrijkste is de juiste SFP-module voor in je UDM.

Weet je wat voor type glasvezel je hebt? AON of (G)PON?

Voor AON zou ik naar deze kijken (specs even cheken met je provider). Volgens mij gaan die Ubiquiti dingen sowieso niet werken.
Ik heb idd een TY01. Met van die mooie oranje kap(pen) er op.

Hoe kan je je type glasvezel achterhalen?

Waarom zou die van Ubiquiti niet werken? Die met het blauwe hendeltje heeft dezelfde RX & TX als de specs van de module die jij aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Phoolie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:50:
[...]

Ik heb idd een TY01. Met van die mooie oranje kap(pen) er op.
Ja, ik ken ze, die had ik ook in mijn eerste eigen woning :)
Hoe kan je je type glasvezel achterhalen?
Bij je provider, maar sommige providers leveren zowel AON, GPON als XGSPON... Wat voor kastje heb je nu om het glas om te zetten in koper? Daar is het ook altijd wel aan te zien.
Waarom zou die van Ubiquiti niet werken? Die met het blauwe hendeltje heeft dezelfde RX & TX als de specs van de module die jij aangeeft.
Het bereik van 3 kilometer is niet echt veel. Bij mijn weten wordt in principe altijd 20 kilometer aangehouden. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van... Je kunt het proberen, want het is wel een SM BiDi SFP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
JanHenk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:05:
[...]

Bij je provider, maar sommige providers leveren zowel AON, GPON als XGSPON... Wat voor kastje heb je nu om het glas om te zetten in koper? Daar is het ook altijd wel aan te zien.
Deze foto komt van t-mobile, maar het ziet er hetzelfde uit als onderstaande:
https://uploads-eu-west-1...705-a83e-523973597d72.jpg
[...]

Het bereik van 3 kilometer is niet echt veel. Bij mijn weten wordt in principe altijd 20 kilometer aangehouden. Maar zoveel verstand heb ik er ook niet van... Je kunt het proberen, want het is wel een SM BiDi SFP.
Die 3 kilometer, wil dat zeggen dat de kabel tot de POP niet langer dan 3 km mag zijn? In dat geval zou het moeten kunnen werken. Woon in een klein dorpje, waar de POP behoorlijk in de buurt staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phoolie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 12:05:
Ik wil mijn glasvezel direct aansluiten op mijn UDM Pro.
Welke ISP ?!
AON/GPON/XGS-PON ?!
Zo ja, dan zou ik dus de Fiber Patchcord SC/PC to LC/APC armoured 2 meter, 3mm kabel moeten gebruiken.
Alleen moet ik dan de gele of blauwe SFP module gebruiken?
Kijk uit voor dit : voorstad in "[KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)"

Als je het verkeerd doet dan zit je straks met een hoop ellende die je liever niet wilt! ;)
JanHenk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 13:32:
Als je AON hebt dan kan je over het algemeen de SFP module van je ISP gewoon in de SFP aansluiting van je Router prikken en dan werkt het meteen! :)

Eventueel eerst je WAN DHCP IP Lease effe Releasen voor een (hopelijk) snellere nieuwe DHCP Lease in je eigen Router ;)
JanHenk schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:05:
Als je GPON of XGS-PON hebt dan heb je twee opties :
- Lekker de ONT laten staan en daarvan genieten! :Y)
- Als je geen losse ONT hebt dan een eigen Genexis/Nokia/Huawei ONT aanschaffen, afhankelijk van wat er het beste op het netwerk van je ISP werkt en die via de Helpdesk in het netwerk op laten nemen! :)
Phoolie schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:13:
Die 3 kilometer, wil dat zeggen dat de kabel tot de POP niet langer dan 3 km mag zijn?
In dat geval zou het moeten kunnen werken.
Woon in een klein dorpje, waar de POP behoorlijk in de buurt staat.
Geen risico nemen en indien je een losse SFP/SFP+ module moet bestellen altijd voor 10 km. of 20 km. kiezen samen met 1390/1490 of 1390/1550 Rx/Tx specificaties :)

Als ik het goed heb onthouden wat die Rx/Tx golflengtes betreft...
Kan je het beste effe dubbelchecken mocht het ooit zover komen! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
nero355 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Welke ISP ?!
AON/GPON/XGS-PON ?!

[...]

Kijk uit voor dit : voorstad in "[KPN WBA] Ervaringen XGS.PON direct op glas (zonder NTU/ONT)"

Als je het verkeerd doet dan zit je straks met een hoop ellende die je liever niet wilt! ;)

[...]

[...]

[...]

[...]

Geen risico nemen en indien je een losse SFP/SFP+ module moet bestellen altijd voor 10 km. of 20 km. kiezen samen met 1390/1490 of 1390/1550 Rx/Tx specificaties :)

Als ik het goed heb onthouden wat die Rx/Tx golflengtes betreft...
Kan je het beste effe dubbelchecken mocht het ooit zover komen! ;)
Ik heb deze in gebruik genomen destijds - de blauwe - de andere is andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 21:44
Ik heb een fritzbox 7590 en verder allemaal unify switchen en AP's.
De wifi van de fritzbox heb ik uitgeschakeld maar ik wil wel graag een gastennetwerk welke alleen op internet kunnen en niet in mijn gewone netwerk.
Zonder een USG of UDM kan ik dat niet instellen (geen dhcp server).
In de fritzbox is een optie om op LAN4 van de fritzbox gastennetwerk toegang te geven, hierbij deelt de fritzbox dhcp dan een IP adres uit op een andere range.
Ik heb dat dus ingesteld en een kabel van een unify switch op poort 4 aangesloten en op die poort vlan2 ingesteld.
Werkt goed alleen nu kreeg ik mijn tv ontvanger niet meer aan de gang, blijkt die dus ook een IP in de gasten range te krijgen. (hij zit op een andere poort op de switch).
Wat doe ik fout?
Of heeft iemand met dezelfde soort opstelling (fritzbox in combinatie met unify) een andere oplossing voor een gastennetwerk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:55
ComTech schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:51:
De wifi van de fritzbox heb ik uitgeschakeld maar ik wil wel graag een gastennetwerk welke alleen op internet kunnen en niet in mijn gewone netwerk.
In de fritzbox is een optie om op LAN4 van de fritzbox gastennetwerk toegang te geven, hierbij deelt de fritzbox dhcp dan een IP adres uit op een andere range.
Ik heb dat dus ingesteld en een kabel van een unify switch op poort 4 aangesloten en op die poort vlan2 ingesteld.
Werkt goed alleen nu kreeg ik mijn tv ontvanger niet meer aan de gang, blijkt die dus ook een IP in de gasten range te krijgen. (hij zit op een andere poort op de switch).
Wat doe ik fout?
Of heeft iemand met dezelfde soort opstelling (fritzbox in combinatie met unify) een andere oplossing voor een gastennetwerk?
Je hebt de poort van de switch die aan de fritzbox guest hangt untagged vlan 2 gegeven en toen op de relevante poorten (die met je accesspoints eraan) van je switch tagged vlan 2 toegevoegd en daaraan je gasten wifi gehangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-09 15:31
Vandaag is mijn T-Mobile fiber aansluiting opgeleverd, 1000/1000.
Laptop bedraad aangesloten op de Zyxel modem, speedtest.net, lekker snel.
USG 3P uit de Ziggo modem gehaald en in de Zyxel modem geprikt, ik weet het, NAT over NAT, maar dat werkt al jaren goed hier.
Ga ik een testfile van 10GB downloaden, dan schiet de download snelheid omhoog naar 105-110MB/Sec, maar na een seconde of 10 stort de snelheid in naar 20-30MB/Sec.

Hardware offloading staat aan, threat management staat uit, smart queues staat uit.
Hier had ik met mijn Ziggo lijntje van 600/50 nooit last van.
USG er tussenuit gehaald, hetzelde resultaat.

Iemand een idee?

Edit:
Opgelost, het bleek de mapping naar de NAS te zijn, die bleek te traag om de download en het uitpakken tegelijkertijd voor zijn rekening te nemen.
Dus nu eerst downloaden en na afloop pas uitpakken en we halen nu wel een constante hoge snelheid.

[ Voor 20% gewijzigd door ASS-Ware op 17-07-2023 17:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ComTech
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-09 21:44
wvanommen schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:18:
[...]

Je hebt de poort van de switch die aan de fritzbox guest hangt untagged vlan 2 gegeven en toen op de relevante poorten (die met je accesspoints eraan) van je switch tagged vlan 2 toegevoegd en daaraan je gasten wifi gehangen?
Ja zo heb ik het ingesteld inderdaad, het werkte prima alleen de iptv ontvanger deed het niet omdat die dus ook een IP in het gastennetwerk kreeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 09:55
ComTech schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:46:
[...]

Ja zo heb ik het ingesteld inderdaad, het werkte prima alleen de iptv ontvanger deed het niet omdat die dus ook een IP in het gastennetwerk kreeg.
Misschien moet je even een ander VLAN ID proberen 40 of zo, wellicht dat de ontvanger ook op tag 2 reageert?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
nero355 schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:21:
[...]

Welke ISP ?!
AON/GPON/XGS-PON ?!
Zo, volgens mij ben ik toe aan vakantie. Ik was dus in de veronderstelling dat ik deze vraag in het KPN glasvezel topic had gesteld 8)7 Misschien eerst via daar dan maar even achterhalen of mijn vermoede dat ik AON heb, wel klopt en dan na de vakantie maar eens proberen de boel draaiende te krijgen.
Comp User schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 18:47:
[...]

Ik heb deze in gebruik genomen destijds - de blauwe - de andere is andersom.
Dat is de oude versie van die ik heb gekocht. Bij Ubiquiti zelf is nu alleen de nieuwe nog te koop. Maar de specs zijn verder hetzelfde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Phoolie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:51:
[...]

Zo, volgens mij ben ik toe aan vakantie. Ik was dus in de veronderstelling dat ik deze vraag in het KPN glasvezel topic had gesteld 8)7 Misschien eerst via daar dan maar even achterhalen of mijn vermoede dat ik AON heb, wel klopt en dan na de vakantie maar eens proberen de boel draaiende te krijgen.
Aan de NT te zien (van je plaatje) is het AON, dus dat maakt het wel lekker eenvoudig.

Laat maar weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
JanHenk schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:12:
[...]

Aan de NT te zien (van je plaatje) is het AON, dus dat maakt het wel lekker eenvoudig.

Laat maar weten.
Ondertussen heeft ook iemand in het KPN glasvezel topic dat bevestigd.

Klopt het dan dat ik de SC/PC to LC/APC kabel moet gebruiken? Dat lijkt de enige die past op die SFP module? Maar hoe weet ik of ik een blauwe of groene (LC/APC) plug moet hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AzertyNL
  • Laatst online: 13-09 13:44
Ik hoopte het bereik van mijn pro6 AP dat (in huis) het dichtste bij de achtertuin is te verbeteren door geforceerd het vermogen van de 2.4 GHz band op 'high' te zetten. (Wat mogelijk is door hem te excluden in de 'global AP settings'.)
Nadat ik dat gedaan heb zie ik, als ik het goed begrijp, dat het zend-vermogen toch niet de maximale 20 dBm is, zie plaatje.
Weet iemand hoe dit komt?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r_j4Plz2gFStG6KsniU64JgIgPI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oddPeGGvJ8p1sFVbzslTYdmp.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Phoolie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:30:
[...]
Klopt het dan dat ik de SC/PC to LC/APC kabel moet gebruiken? Dat lijkt de enige die past op die SFP module? Maar hoe weet ik of ik een blauwe of groene (LC/APC) plug moet hebben?
De Ubiquiti SFP's zijn allemaal (U)PC met LC connector. Daar moet je dus geen APC in doen, dan gaat je patchkabel stuk. Er moet dus een blauwe LC connector in.

Wat er aan de zijde van de FTU-patchcover gaat is mij niet helemaal duidelijk, maar de juiste patchkabel lijkt niet bij je pakket te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
JanHenk schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:44:
[...]

De Ubiquiti SFP's zijn allemaal (U)PC met LC connector. Daar moet je dus geen APC in doen, dan gaat je patchkabel stuk. Er moet dus een blauwe LC connector in.

Wat er aan de zijde van de FTU-patchcover gaat is mij niet helemaal duidelijk, maar de juiste patchkabel lijkt niet bij je pakket te zitten.
De kabels die er bij zitten zijn SC/UPC naar SC/UPC, SC/PC naar LC/APC en SC/UPC naar SC/APC. Maar als ik jou dus goed begrijp moet ik een SC/(U)PC naar LC/(U)PC hebben?

Dan kom ik op onderstaande uit:
https://www.fs.com/de-en/products/40469.html

Waar kan je trouwens zien dat die Ubiquiti SFP'sallemaal (U)PC met LC connector zijn?

[ Voor 6% gewijzigd door Phoolie op 13-07-2023 10:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
Phoolie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:54:
[...]

De kabels die er bij zitten zijn SC/UPC naar SC/UPC, SC/PC naar LC/APC en SC/UPC naar SC/APC. Maar als ik jou dus goed begrijp moet ik een SC/(U)PC naar LC/(U)PC hebben?

Dan kom ik op onderstaande uit:
https://www.fs.com/de-en/products/40469.html
Het lijkt erop dat de FTU patchcover dus een SC/PC aansluiting heeft, dan heb je inderdaad zo'n patchkabel als die jij noemt nodig.
Waar kan je trouwens zien dat die Ubiquiti SFP'sallemaal (U)PC met LC connector zijn?
Eerlijk gezegd noemt Ubiquiti nergens wat voor type connectors hun SFP-modules zijn, in hun datasheets etc., maar volgens diverse forumposts zijn het 'gewoon' UPC connectoren. UPC en PC zijn overigens uitwisselbaar.

Het is ook wel logisch, APC wordt vooral gebruikt bij GPON systemen, hele lange afstanden, etc. De Ubiquiti modules zijn eigenlijk om de ene switch aan de andere te koppelen over een wat langere afstand (grote ondernemingen bijv.), dan is PC meer dan voldoende. Daarom koop je bij hen ook altijd twee met de tegengestelde Rx/Tx golflengtes... Daarnaast, als het een APC connector zou zijn, zou het er m.i. ook specifiek bij staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
JanHenk schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 12:12:
[...]

Het lijkt erop dat de FTU patchcover dus een SC/PC aansluiting heeft, dan heb je inderdaad zo'n patchkabel als die jij noemt nodig.
Aalle 3 de kabels hebben aan 1 kant een SC/PC connector. Dus eigenlijk is het een aanname, maar ik zal het nog even dubbelchecken.
[...]

Eerlijk gezegd noemt Ubiquiti nergens wat voor type connectors hun SFP-modules zijn, in hun datasheets etc., maar volgens diverse forumposts zijn het 'gewoon' UPC connectoren. UPC en PC zijn overigens uitwisselbaar.

Het is ook wel logisch, APC wordt vooral gebruikt bij GPON systemen, hele lange afstanden, etc. De Ubiquiti modules zijn eigenlijk om de ene switch aan de andere te koppelen over een wat langere afstand (grote ondernemingen bijv.), dan is PC meer dan voldoende. Daarom koop je bij hen ook altijd twee met de tegengestelde Rx/Tx golflengtes... Daarnaast, als het een APC connector zou zijn, zou het er m.i. ook specifiek bij staan.
Kijk, dat klinkt logisch. Weer wat geleerd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Phoolie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:30:
Ondertussen heeft ook iemand in het KPN glasvezel topic dat bevestigd.

Als je AON hebt dan pak je de SFP van je ISP en prop je die in je Router = KLAAR!!! :Y)

Tenminste...

Als dat een optie is i.c.m. de hardware die je van KPN hebt gekregen :?
AzertyNL schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:37:
Ik hoopte het bereik van mijn pro6 AP dat (in huis) het dichtste bij de achtertuin is te verbeteren
Daar hebben we Outdoor modellen voor! ;)
door geforceerd het vermogen van de 2.4 GHz band op 'high' te zetten. (Wat mogelijk is door hem te excluden in de 'global AP settings'.)
Nadat ik dat gedaan heb zie ik, als ik het goed begrijp, dat het zend-vermogen toch niet de maximale 20 dBm is, zie plaatje.
Weet iemand hoe dit komt?
[Afbeelding]
Dat is afhankelijk van meerdere factoren :
- 2.4 GHz vs. 5 GHz
- De Antenna Gain waardes voor die frequenties.
- De Channels die je kiest.
Vooral op de 5 GHz band hebben DFS Channels een andere waarde dan de normale Channels ;)
- Daarnaast kan je ook nog effe kijken wat je als resultaat kijkt als je niet Low/Medium/High kiest, maar meteen Custom kiest en dan 20 dBm invult :?
ASS-Ware schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:10:
Vandaag is mijn T-Mobile fiber aansluiting opgeleverd, 1000/1000.
Laptop bedraad aangesloten op de Zyxel modem, speedtest.net, lekker snel.
USG 3P uit de Ziggo modem gehaald en in de Zyxel modem geprikt, ik weet het, NAT over NAT, maar dat werkt al jaren goed hier.
Ga ik een testfile van 10GB downloaden, dan schiet de download snelheid omhoog naar 105-110MB/Sec, maar na een seconde of 10 stort de snelheid in naar 20-30MB/Sec.

Hardware offloading staat aan, threat management staat uit, smart queues staat uit.
Hier had ik met mijn Ziggo lijntje van 600/50 nooit last van.
USG er tussenuit gehaald, hetzelde resultaat.

Iemand een idee?
- Loop zowel de nieuwe GUI als de Classic/Legacy GUI na qua alle instellingen!
- Probeer meerdere Servers en dan het liefst in het netwerk van je ISP :)
- Het kan natuurlijk net die eene kabel of poort zijn die na verloop van tijd gaar is geworden en dus vervangen moet worden...
- "Have you tried rebooting it yet ?!" O-)
Wat doe ik fout?
ComTech schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 22:46:
[...]

Paar dingen :
- Ik heb altijd geleerd om niks te doen met VLAN 1 t/m 5 of zo dus probeer inderdaad eens VLAN 50 of zo...
- Staat op de poort waar dat IPTV kastje aan hangt puur en alleen het VLAN dat je nodig hebt als Native VLAN of beter gezegd Untagged VLAN :?

Daarnaast zou ik dat IPTV kastje ook effe een reboot geven NADAT je de poort goed hebt ingesteld :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Phoolie
nero355 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 22:51:
[...]

Als je AON hebt dan pak je de SFP van je ISP en prop je die in je Router = KLAAR!!! :Y)

Tenminste...

Als dat een optie is i.c.m. de hardware die je van KPN hebt gekregen :?

[...]
Als die optie er was had ik dat zeker gedaan. Helaas zit er geen SFP bij de spullen van KPN.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57

pinda powerrr

Slow down...

Ik blijf het toch apart vinden, dat als internet eruit ligt (zoals bij mij in het dorp nu), niks meer bereikbaar is. Kan ook niet op de camera's kijken, terwijl ik verbonden ben met het netwerk. Je moet eerst online aanmelden om lokaal in te loggen 8)7

De deurbel doet het nog wel, de draadloze chimes gaan gewoon over.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09:24
pinda powerrr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:30:
Ik blijf het toch apart vinden, dat als internet eruit ligt (zoals bij mij in het dorp nu), niks meer bereikbaar is. Kan ook niet op de camera's kijken, terwijl ik verbonden ben met het netwerk. Je moet eerst online aanmelden om lokaal in te loggen 8)7

Met een UDM-Pro? Dat is vreemd... ik meen toch echt met een lokale user te werken en kan gewoon lokaal inloggen als internet er uit ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 07:57

pinda powerrr

Slow down...

jgsr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Met een UDM-Pro? Dat is vreemd... ik meen toch echt met een lokale user te werken en kan gewoon lokaal inloggen als internet er uit ligt.
Ja, ik gewoon naar het lokale ip adres en dan krijg je een inlogscherm waarop dan weer staat, you must have internet access to login 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door pinda powerrr op 14-07-2023 14:55 ]

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
pinda powerrr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:45:
[...]

Ja, ik gewoon naar het lokale ip adres en dan krijg je een inlogscherm waarop dan weer staat, you must have internet access to login 8)7
heb ik met de UNVR4 ook, inloggen met een lokaal account lukt niet, maar op apparaten welke al ingelogd zijn met het lokale account blijven wel werken 8)7

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Phoolie
jgsr schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:36:
[...]

Net even gekeken en als je een nieuwe user aanmaakt kan je idd gewoon kiezen om een lokale user aan te maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware

Dan moet je connecten met het lokale IP adres en een lokaal aangemaakt account, dan werkt het wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
geenwindows schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 14:59:
[...]

heb ik met de UNVR4 ook, inloggen met een lokaal account lukt niet, maar op apparaten welke al ingelogd zijn met het lokale account blijven wel werken 8)7
Hier ook een UNVR4, werkt prima als ik de WAN plug er uit trek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Al een tijdje heb ik geen USG meer, maar de rest van mijn netwerk is van de UniFi lijn. Zodra ik naar mijn netwerk-app ga in de Cloudkey Gen2+ controller zie ik in het beginscherm staan: Cloudkey.local.domain. Die local.domain heb ik ooit in een ver verleden ergens ingevuld, maar door alle updates door de jaren heen kan ik het nergens meer terugvinden. Wie weet waar ik deze instelling kan vinden? Als ik ergens een bestandje moet aanpassen via ssh is dat ook geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:18

Ethirty

Who...me?

Poeh, dat was weet ik hoe lang geleden een ding toen ze het introduceerden. Nog steeds niet opgelost dus.

Blij dat ik gekozen heb te beginnen met een ander lokaal camera systeem, waar je tenminste ook 4K ipv 2K camera’s krijgt tegen een schappelijke prijs.

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 22:39
GioStyle schreef op zaterdag 15 juli 2023 @ 21:53:
Al een tijdje heb ik geen USG meer, maar de rest van mijn netwerk is van de UniFi lijn. Zodra ik naar mijn netwerk-app ga in de Cloudkey Gen2+ controller zie ik in het beginscherm staan: Cloudkey.local.domain. Die local.domain heb ik ooit in een ver verleden ergens ingevuld, maar door alle updates door de jaren heen kan ik het nergens meer terugvinden. Wie weet waar ik deze instelling kan vinden? Als ik ergens een bestandje moet aanpassen via ssh is dat ook geen probleem.
Heeft dat niet te maken met optie 43?
Controller-Settings-Networks- Jouw main netwerk selecteren- DHCP Service Management- Show options

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Wie heeft hier een g5 dome?
Ik heb een probleem met of de camera of de handleiding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gHWPKjcVfO2rpVyC6l8MPQptjUg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fLsEdiW2dfm8FQac4Bpn0v3P.jpg?f=fotoalbum_large

2, de camera kan links en rechts op de basis draaien.

3a deze snap ik niet. Er zit echt geen beweging in de camera van links naar rechts zonder de basis te draaien..

3b camera kan naar boven en beneden.

Ben ik nu geheel gek en snap ik blijkbaar niet hoe ik deze lens naar links gedraaid krijg. Of interpreteer ik de handleiding verkeerd?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 16-09 07:20
jack zomer schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:19:
[Afbeelding]

3a deze snap ik niet. Er zit echt geen beweging in de camera van links naar rechts zonder de basis te draaien..

Ben ik nu geheel gek en snap ik blijkbaar niet hoe ik deze lens naar links gedraaid krijg. Of interpreteer ik de handleiding verkeerd?
Ik heb m niet, maar volgens mij wordt daar geen links naar rechts bedoeld maar kantelen tegen de klok in of met de klok mee. Heb je dat al geprobeerd?
Mocht tijd worden! :P ben benieuwd waar ze mee gaan komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 22:30
Nice, heb alleen nog geen nieuwe FCC filings gezien :|

edit: zo te zien wordt het de "UXG", form factor lijkt op de USG-3P

[ Voor 8% gewijzigd door nanoChip op 18-07-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nanoChip schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:35:
[...]

Nice, heb alleen nog geen nieuwe FCC filings gezien :|
Moet dat dan? USG opvolger, die zou dus niks met wifi & bluetooth hoeven te doen en dus niet gekeurd hoeven te worden?

Als je een FCC keuring verwacht is dit dus waarschijnlijk niet het apparaat voor jou, maar verwacht je een UDM / UDR opvolger :p

* RobertMe vindt het nu al too little too late. Heb net een paar maanden een zelfbouw router op basis van een TopTon systeempje met plain Debian.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
RobertMe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:43:
[...]

Moet dat dan? USG opvolger, die zou dus niks met wifi & bluetooth hoeven te doen en dus niet gekeurd hoeven te worden?

Als je een FCC keuring verwacht is dit dus waarschijnlijk niet het apparaat voor jou, maar verwacht je een UDM / UDR opvolger :p

* RobertMe vindt het nu al too little too late. Heb net een paar maanden een zelfbouw router op basis van een TopTon systeempje met plain Debian.
Gokje dat het wel BLE aan boord heeft? En nee ik wil geen UDM, UDR, UDW o.i.d. :P

[ Voor 3% gewijzigd door nanoChip op 18-07-2023 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-v
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Jay-v

Uhhhh......

Behoorlijk Leek schreef op zondag 16 juli 2023 @ 00:00:
[...]

Heeft dat niet te maken met optie 43?
Controller-Settings-Networks- Jouw main netwerk selecteren- DHCP Service Management- Show options
Lijkt me eerder DHCP option 15 (Domain Name)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nanoChip schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 09:48:
[...]

Gokje dat het wel BLE aan boord heeft? En nee ik wil geen UDM, UDR, UDW o.i.d. :P
De USG heeft ook geen Bluetooth, en de UXG ook niet? Waarom zou "de opvolger van de USG" die ook nog eens een "UXG Lite" is dan wel Bluetooth hebben? Ben het niet vaak met @nero355 eens, maar ik zie echt totaal geen nut voor Bluetooth op zo'n apparaat. Voegt alleen maar kosten toe. Bij APs kan ik me heel wellicht nog een beetje er bij voorstellen, en zeker aan de client kan zit wifi + BT op één (nano)Chip (:+), en bij de station kant intussen wellicht ook, dus dan zijn het geen (enorme) extra kosten en is geen additionele FCC keuring nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
RobertMe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 10:18:
[...]

De USG heeft ook geen Bluetooth, en de UXG ook niet? Waarom zou "de opvolger van de USG" die ook nog eens een "UXG Lite" is dan wel Bluetooth hebben? Ben het niet vaak met @nero355 eens, maar ik zie echt totaal geen nut voor Bluetooth op zo'n apparaat. Voegt alleen maar kosten toe. Bij APs kan ik me heel wellicht nog een beetje er bij voorstellen, en zeker aan de client kan zit wifi + BT op één (nano)Chip (:+), en bij de station kant intussen wellicht ook, dus dan zijn het geen (enorme) extra kosten en is geen additionele FCC keuring nodig.
Ik ben het met je eens dat het overbodig is maar op die UXG Pro zit ook BLE voor 'easy setup via de App voor o.a. het koppelen aan hun cloud UNA'. Ik zou het vreemd vinden als ze dan de nieuwe UXG zonder BLE zouden uitbrengen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsjohan
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:19
Wat doe ik fout?
Ik doe hetzelfde (fritzbox als router en dhcp, wireless uit, Unifi AP's voor de Wifi).
je kunt in de Unifi controller een extra SSID aanmaken en daarop instellen dat alle wireless guests geisoleerd zijn ten opzichte van elkaar en ook niet bij de rest van je netwerk kunnen. Dat doet precies wat je zoekt. ik zie in mijn config dat dit nu onder het kopje 'Hotspot Portal' valt (ook al gebruik ik geen portal/landig page voor guests). https://help.ui.com/hc/en...pot-Portal-and-Guest-WiFi

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

jack zomer schreef op maandag 17 juli 2023 @ 23:19:
[Afbeelding]

Je bent niet gek, ik heb hier ook mee lopen stoeien.

Je kunt het plastic kapje draaien en eraf halen (er zit een soort bajonet-sluiting op). Dat bedoelen ze met 3A.
Daarna kun je, met het kapje eraf, 3B doen, namelijk de lens op en neer kantelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09:57
Waarom vebruiken de U6 APs van Unifi zoveel meer vermogen dan de AC APs?
Zelfs zonder 6 Ghz band.
Vergelijk bijvoorbeeld de AC Pro met de U6 Pro.

De AC Pro doet maximaal 9W vermogen
De U6 Pro doet maximaal 13W vermogen

De AC is uit 2015, de U6 uit 2021.
Ik zou verwachten dat de chip wellicht een nieuwer productieproces volgt en daarmee zuiniger is geworden.
Daarnaast, de AC kan al WPA3, dus het voornaamste verschil tussen de AC en de U6 is de ondersteuning voor AX-protocol. Heeft dit zoveel nodig?!?

Bij de Lite-versie is het verschil nog groter.
De AC Lite doet maximaal 6,5W vermogen
De U6 Lite doet maximaal 12W vermogen

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GarBaGe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:25:
Zelfs zonder 6 Ghz band.

Ik zou verwachten dat de chip wellicht een nieuwer productieproces volgt en daarmee zuiniger is geworden.
Daarnaast, de AC kan al WPA3, dus het voornaamste verschil tussen de AC en de U6 is de ondersteuning voor AX-protocol. Heeft dit zoveel nodig?!?

De U6-pro is zuiniger. Hij gebruikt maar 6 watt in de praktijk. En dat met 4 radio’s 4x4.

Die datasheet waarden zijn om de bootup te borgen. Of tijdens een upgrade als de CPU moet rekenen.

[ Voor 5% gewijzigd door stormfly op 18-07-2023 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GarBaGe schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:25:
Zelfs zonder 6 Ghz band.

V.w.b. de U6 Lite, die is alweer opgevolgd door de U6+. Zelfde specs meen ik, maar wel een andere SoC. Nog steeds Mediatek maar wel zuiniger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Timmert schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 11:00:
[...]

Je bent niet gek, ik heb hier ook mee lopen stoeien.

Je kunt het plastic kapje draaien en eraf halen (er zit een soort bajonet-sluiting op). Dat bedoelen ze met 3A.
Daarna kun je, met het kapje eraf, 3B doen, namelijk de lens op en neer kantelen.
yep was er vanacht ook achter gekomen.
beetje stom aangezien ze tegenwoordig het kapje apart verpakt leveren in de doos.
maar goed, kreng hangt. Overdag prima beeld maar snachts veel flare-out van het kapje.

Maar goed, dat wist ik. de detectie is verder goed op de belangrijke punten. en het is 1 ipv anders 2 cameras

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
Ik wil een 10Gb SPF+ naar rj45 kopen (UACC-CM-RJ45-MG), bij Ubiquiti is deze helaas uitverkocht. Kan ik elk ander merk kopen? Of moet ik wachten tot hij weer leverbaar is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
verzenden schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:00:
Ik wil een 10Gb SPF+ naar rj45 kopen (UACC-CM-RJ45-MG), bij Ubiquiti is deze helaas uitverkocht. Kan ik elk ander merk kopen? Of moet ik wachten tot hij weer leverbaar is?
Wil je een theoretisch of een praktisch antwoord? :p

SFP(+) is een universele standaard, dus theoretisch moeten ook andere modules werken. In de praktijk zijn er echter ook merken die met een (vendor en of model?) whitelist werken meen ik. Bij Ubiquiti is dat in ieder geval niet aan de orde (heb zelf een fiber module van fs.com in zowel een USW 8-150W als 16-150W). Maar er kunnen natuurlijk altijd compatibiliteitsissues zijn.

Waarom overigens SFP+ RJ45 10Gb/s? Dat verbruikt enorm veel stroom en wordt enorm warm. DAC of fiber zullen dus veel beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verzenden
RobertMe schreef op woensdag 19 juli 2023 @ 11:16:
[...]
Waarom overigens SFP+ RJ45 10Gb/s? Dat verbruikt enorm veel stroom en wordt enorm warm. DAC of fiber zullen dus veel beter zijn.
Ik wil een nieuw modem met een 2.5 Gb rj45 wan port aansluiten op de udm pro. Dus dacht ik deze nodig te hebben.
Pagina: 1 ... 234 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.