[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 220 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 21:20
RobertMe schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:21:
[...]

De AC Pro heeft de twee poorten in een verschrikkelijk domme bridge staan. Dus alle verkeer dat over de ene poort gaat gaat ook over de andere poort, ook al is dat totaal niet nodig (bv verkeer vanaf internet naar een wifi client zal ook bij de TV aankomen).

@chimera2 kan dan beter voor een IW model gaan. Daar zit een echte, configureerbare, switch in. Met dan ook nog eens de mogelijkheid om 2 of 4 apparaten aan te sluiten i.p.v. maar 1.
Tnx maar wat bedoel je met een IW model?
Miki schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:39:
[...]

KPN TV? Dan wordt lastig als je het broadcast verkeer niet kunt afvangen in een aparte VLAN. Geen idee of je je AP poorten zodanig kunt instellen.
Nee caiway. die werken met een amino kastje. Denk niks spannends aan

[ Voor 21% gewijzigd door chimera2 op 30-01-2023 07:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Tonne schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:08:
[...]

Ze zijn inmiddels een maand geleden begonnen met 2.4 in de early access. Dat is een soortgelijke versie als de 3.0 reeks. Alleen waren er nog te veel problemen, dus het gaat nog wel even duren. En deze week gaat er zeker nog niks uit komen. Maar er is dus wel iets onderweg voor je.
Klopt. Ik stond op het punt de sprong te nemen naar 2.x toen ze die release weer terugtrokken :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20:01

zeroday

There is no alternative!

En eindelijk de hotspot manager eens een keer goed bereikbaar via het menu aan de linkerkant

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
Frank schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:27:
[...]

Klopt. Ik stond op het punt de sprong te nemen naar 2.x toen ze die release weer terugtrokken :P
Wees blij dat je even hebt gewacht. Anderen hebben nu gevloekt en getierd en jij had nergens last van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:48
chimera2 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 07:27:
[...]

[...]

Nee caiway. die werken met een amino kastje. Denk niks spannends aan
Ik ben niet bekend met Caiway netwerken maar als er Multicast verkeer overheen gaat en je AP is lekker actief dan kan het nog wel eens leiden tot happerend beeld of stotterend geluid. Met setup Fritzbox > USW 8 lite > AC-IW > KPN Arris 2592 ging met name bij het kijken van de glaszenders met enige regelmaat de boel in de soep, bij de reguliere zenders af en toe hakkelend geluid. Dat alles ondanks dat in switch IGMP snooping was aangezet. Ervaring betreft overigens een kleine 2 jaar geleden maar gezien het tempo van UI zal dit nog steeds van toepassing zijn.

Je kunt het proberen maar ik acht de kans klein dat het goed gaat werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:58
RobertMe schreef op maandag 30 januari 2023 @ 06:43:
[...]

Hoe werkt de UniFi Controller dan? Als je de Controller in het "management VLAN" plaatst kan die wel met de devices communiceren maar kun je van op een PC (of via de app) de controller niet benaderen omdat die zich in een ander, dicht getimmerd, VLAN bevindt.
Plaats je de Controller in het VLAN met de PCs kunnen is er geen communicatie tussen de Controller en devices.
Enige wat je kunt doen is een gaatje openen voor poort 8443 zodat je de Controller kunt benaderen vanaf het client VLAN. Maar ook dat maakt je niet immuun voor lekken. En als je <hardware waarop Controller draait> dan in VLAN met de devices plaatst kan die hardware natuurlijk nog steeds aan de devices komen. En Controller in ander VLAN plaatsen levert weer een berg andere issues op (geen auto discovery en dus handmatig inform URL instellen etc).
Mijn 0,100 Euro:
Waarschijnlijk is het idee dat je als beheerder met tenminste één pc/laptop/android (ook?) in het management vlan zit. Of in ieder geval de mogelijkheid hebt. En als "normale" gebruiker niet - en is dat ook niet nodig. :Y)

Zo maak ik gebruik van een Linux Mint desktop als beheerstation met enkel een bedrade verbinding. Die is aangesloten op een poort met (op een na) alle vlans. Waarbij het management vlan native/pvid is. :9

Idem voor Pihole, Synology en nog een paar andere servertjes - ze zijn aangesloten op een poort met (op een na) alle vlans en daardoor ook in allemaal die vlans beschikbaar. Ook hier staat het management vlan ingesteld als native/pvid voor beheer - mocht dat nodig zijn. :z

Wel hebben ze allemaal firewall rules die er bij elkaar voor zorgen dat de "bewegingsvrijheid" van gebruikers tot een minimum beperkt wordt.

Alle gebruikersapparaten zijn aangesloten op een poort of wifi-ssid met alleen het voor hun relevante native/pvid vlan (lees: iets anders dan het management vlan). Waardoor ze alleen de voor hun relevante apps en systemen kunnen bereiken. Ook kunnen ze onderling geen verbinding leggen - ook niet binnen hetzelfde vlan. >:)

Daarnaast is er een quarantine vlan ingeregeld. Op het moment dat een gebruikersapparaat rare fratsen uithaalt wordt het in dat vlan gezet. Dan kan dat apparaat nergens meer naar toe doordat dit vlan nergens anders bekend is. Ook is er geen internet verkeer mogelijk waardoor er een stok in de wielen van eventueel C2 verkeer wordt gestoken.

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Miki schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:29:
[...]

Ik ben niet bekend met Caiway netwerken maar als er Multicast verkeer overheen gaat en je AP is lekker actief dan kan het nog wel eens leiden tot happerend beeld of stotterend geluid. Met setup Fritzbox > USW 8 lite > AC-IW > KPN Arris 2592 ging met name bij het kijken van de glaszenders met enige regelmaat de boel in de soep, bij de reguliere zenders af en toe hakkelend geluid. Dat alles ondanks dat in switch IGMP snooping was aangezet. Ervaring betreft overigens een kleine 2 jaar geleden maar gezien het tempo van UI zal dit nog steeds van toepassing zijn.

Caiway heeft geen mulitcast voor het tv signaal. Dus dat zou al een hele hoop moeten schelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
[...]

https://eu.store.ui.com/c...cess-point-wifi-6-in-wall

InWall modellen. Die hebben aan de onderkant 4 switch poorten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=unifi+iw :+ (in principe AC IW, IW HD en U6 IW, anderen zijn oud of zelfs EOL)

Deze modellen kun je op een inbouwdoos in de muur monteren, i.p.v. een WCD dus, middels een aansluiting op de achterkant van het AP. Aan de onderkant zitten er vervolgens 2 (AC IW), of 4 (IW HD & U6 IW) switch poorten waarop je dus weer downstream apparaten kunt aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18-09 11:09
Tonne schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:24:
[...]

Wees blij dat je even hebt gewacht. Anderen hebben nu gevloekt en getierd en jij had nergens last van ;)
Ik ben zelf naar 2.4.23 gegaan met mijn UDM-Pro.

Deze was zo onstabiel als de pest, de UDM-Pro crashte iedere avond (rond dezelfde tijd, heel apart).
Helaas hadden ze ondertussen 2.4.26 teruggetrokken, dus ik kon niet upgraden, maar ook niet downgraden.

Na wat gezeur op het forum toch de 2.4.26 firmware gekregen en handmatig geupdate. Werkt nu prima, geen enkel probleem. Stabiel, (VEEL) snellere/vloeiendere Protect en wat nieuwe features.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
OverSoft schreef op maandag 30 januari 2023 @ 09:58:
[...]

Ik ben zelf naar 2.4.23 gegaan met mijn UDM-Pro.

Deze was zo onstabiel als de pest, de UDM-Pro crashte iedere avond (rond dezelfde tijd, heel apart).
Helaas hadden ze ondertussen 2.4.26 teruggetrokken, dus ik kon niet upgraden, maar ook niet downgraden.

Na wat gezeur op het forum toch de 2.4.26 firmware gekregen en handmatig geupdate. Werkt nu prima, geen enkel probleem. Stabiel, (VEEL) snellere/vloeiendere Protect en wat nieuwe features.
En nu is net 2.4.47 uit
https://community.ui.com/...67-4ed4-9b8f-4ebfcd92e90e

[ Voor 7% gewijzigd door Tonne op 30-01-2023 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:40
Ik heb de laatste tijd regelmatig dat accespoints (AP AC Lite) de inform url kwijtraken. Hierdoor gaan ze op 'offline' in de controller. Ik zie dit bij mijn eigen AP's gebeuren, maar ook bij AP's bij m'n ouders en die via een port forward in mijn controller hangen.

Ik doe dan set-inform en dan is het even goed, maar een paar dagen later staat hij weer op de default http://unifi:8080/inform. Ik heb 'override' optie niet aan staan in de controller. De accespoints zijn ook niet gereboot aan de uptime te zien.

Heb nu maar een static DNS aangemaakt die 'unifi' resolved naar de Docker host. Voor thuis werkt dat, maar voor de AP's bij m'n ouders niet, die kunnen het 192.168.x.x adres niet resolven. Heb daar maar hetzelfde gedaan, maar dan met mijn WAN IP (en dan hopen dat die niet binnenkort wijzigt).

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Verder valt het mij op dat devices niet goed meer worden weergeven als zijnde actief. Ik kan mijn telefoon pingen vanaf mijn desktop, maar volgens UniFi controller is hij 'last seen 36m ago'.

Dit is erg vervelend, want ik gebruik dit in home automation (Node-RED) om de aanwezigheid te bepalen.

Dit komt natuurlijk omdat er twee AP's offline zijn (o.a. eentje waar m'n telefoon nu mee is verbonden). Hij kan dan de data ook niet ophalen.

Ik draai op 7.3.76 in een Docker container. Deze wordt elke zondagavond automatisch bijgewerkt (indien upgrade beschikbaar)

Laatste tijd wel vaak dit soort vage issues met UniFi moet ik zeggen :(

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 30-01-2023 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
ThinkPad schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:16:
Verder valt het mij op dat devices niet goed meer worden weergeven als zijnde actief. Ik kan mijn telefoon pingen vanaf mijn desktop, maar volgens UniFi controller is hij 'last seen 36m ago'.

Dit is erg vervelend, want ik gebruik dit in home automation (Node-RED) om de aanwezigheid te bepalen.

Dit komt natuurlijk omdat er twee AP's offline zijn (o.a. eentje waar m'n telefoon nu mee is verbonden). Hij kan dan de data ook niet ophalen.

Ik draai op 7.3.76 in een Docker container. Deze wordt elke zondagavond automatisch bijgewerkt (indien upgrade beschikbaar)

Laatste tijd wel vaak dit soort vage issues met UniFi moet ik zeggen :(
Ik zou de override even aanzetten. Daarna evt weer uit. Want er zijn meer instellingen die gaan over het inform adres. En zo overschrijf je er meer.
Maar wel gek, want ik heb dezelfde controller en ook sites met losse ap’s. En juist de laatste tijd vind ik het bijzonder stabiel, na een periode met heel vaak dingen die niet goed werkten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ThinkPad schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:14:
Ik heb de laatste tijd regelmatig dat accespoints (AP AC Lite) de inform url kwijtraken. Hierdoor gaan ze op 'offline' in de controller. Ik zie dit bij mijn eigen AP's gebeuren, maar ook bij AP's bij m'n ouders en die via een port forward in mijn controller hangen.

Ik doe dan set-inform en dan is het even goed, maar een paar dagen later staat hij weer op de default http://unifi:8080/inform. Ik heb 'override' optie niet aan staan in de controller. De accespoints zijn ook niet gereboot aan de uptime te zien.

Heb nu maar een static DNS aangemaakt die 'unifi' resolved naar de Docker host. Voor thuis werkt dat, maar voor de AP's bij m'n ouders niet, die kunnen het 192.168.x.x adres niet resolven. Heb daar maar hetzelfde gedaan, maar dan met mijn WAN IP (en dan hopen dat die niet binnenkort wijzigt).
Vanuit vroeger moest je een de volgende flow doorlopen met remote AP's:

-set-inform
-adopten in controller
-nogmaals een set-inform

Overigens heb ik het ook ingericht zoals jij nu hebt gedaan, voor LAN en WAN dns. En voor WAN gebruik ik wel override.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Ik heb nog een aantal servers in mijn Unifi management VLAN zitten (1). Dat is historisch zo gegroeid, nog nooit tijd/zin gehad om het recht te trekken. De servers naar een ander VLAN/subnet migreren is teveel gedoe, dus ik zou eigenlijk de omgekeerde beweging willen doen: servers blijven in VLAN 1, maar de management VLAN verleggen naar VLAN 99 (ofzo).

Is dat haalbaar zonder al teveel gedoe?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 30 januari 2023 @ 06:43:
Hoe werkt de UniFi Controller dan? Als je de Controller in het "management VLAN" plaatst kan die wel met de devices communiceren maar kun je van op een PC (of via de app) de controller niet benaderen omdat die zich in een ander, dicht getimmerd, VLAN bevindt.
Plaats je de Controller in het VLAN met de PCs kunnen is er geen communicatie tussen de Controller en devices.
Enige wat je kunt doen is een gaatje openen voor poort 8443 zodat je de Controller kunt benaderen vanaf het client VLAN. Maar ook dat maakt je niet immuun voor lekken. En als je <hardware waarop Controller draait> dan in VLAN met de devices plaatst kan die hardware natuurlijk nog steeds aan de devices komen. En Controller in ander VLAN plaatsen levert weer een berg andere issues op (geen auto discovery en dus handmatig inform URL instellen etc).
Deze reactie gaat door voor de Wasmachine :
Airw0lf schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:38:
Mijn 0,100 Euro:
Waarschijnlijk is het idee dat je als beheerder met tenminste één pc/laptop/android (ook?) in het management vlan zit. Of in ieder geval de mogelijkheid hebt. En als "normale" gebruiker niet - en is dat ook niet nodig. :Y)

Zo maak ik gebruik van een Linux Mint desktop als beheerstation met enkel een bedraade verbinding.
Intel Atom NUCje met een leuke Linux distro naar keuze erop en daarnaast nog wat poorten door het huis heen die je meteen in VLAN 1 brengen in noodgevallen! :)
Zie : nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" ;)
Miki schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:29:

Caiway klanten sinds 2018 of zo hebben gewoon Unicast IPTV via Tagged VLAN 100 aan de WAN kant en hoeven niet meer met VLAN 101/102 of zo en IPTV Routing te klooien! :)
stormfly schreef op maandag 30 januari 2023 @ 11:40:
Vanuit vroeger moest je een de volgende flow doorlopen met remote AP's:

-set-inform
-adopten in controller
-nogmaals een set-inform
Dat hoeft al jaren niet meer als het goed is...

Je kan zelfs vanuit de webGUI bestaande UniFi apparaten adopteren in een nieuwe schone installatie van je UniFi Controller op voorwaarde dat je nog de oude login details weet! :*)
Slonzo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:40:
Ik heb nog een aantal servers in mijn Unifi management VLAN zitten (1). Dat is historisch zo gegroeid, nog nooit tijd/zin gehad om het recht te trekken. De servers naar een ander VLAN/subnet migreren is teveel gedoe, dus ik zou eigenlijk de omgekeerde beweging willen doen: servers blijven in VLAN 1, maar de management VLAN verleggen naar VLAN 99 (ofzo).

Dat is haalbaar sinds een jaar of 2 of zo toen ze eindelijk de optie om een Tagged VLAN als Management VLAN te gebruiken hebben geïntroduceerd, maar best wel een gedoe en als je pech hebt en er gaat wat stuk dan levert het je nog meer gedoe op! :/

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09 12:06
Hi,

Na veel gezeur van de goedkopere MESH setjes van de verschillende merken heb ik besloten om totaal over te gaan naar Unifi. Via Marktplaats heb ik nu een USG, Cloudkey, Switch en 3 AP wifi 6 gekocht.

Ik wil dit allemaal voor de eerste keer gaan installeren, ben benieuwd of dat echt zo gemakkelijk gaat als ik hier en daar lees maar heb wel wat ervaring waardoor ik denk dat het wel goed gaat komen.

Wil alleen graag advies over de kabels. Tijdens een verbouwing 1.5 jaar geleden heb ik allemaal CAT6 kabels laten leggen naar de verschillende kamers, woonkamer, slaapkamers en zolder. De CAT6 kabels heeft elektricien afgemonteerd met stekkers en kunnen zo mijn PoE switch in. Als ik wat meer thuis ben met kabels en monteren daarvan komt er in de toekomst wellicht ook een patchpanel maar voor nu kies ik nog voor gemak.

Daarover gesproken, welke kabels adviseren jullie voor naar de 3 verschillende AP's? Zijn 2x Lite en 1 Pro en alle 3 wifi 6 en wil ze aansluiten via PoE wat op de 16-poort Switch zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-09 15:52
Ik heb een Experiabox V10 in gebruik en daarachter een Unifi Dream machine router. Als ik de IPv6 firewall open zet op de Unifi krijg ik netjes overal IPv6. Vervolgens sluit ik alles en open ik poort 546 UDP. Binnen enkele dagen na het toevoegen stopt IPv6 met werken totdat ik de firewall weer volledig open gooi op de Unifi.

Iemand een idee? Ik heb VDSL dus de V10 is nodig.

Ik heb de tips op https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/unifi-usg-ipv6-498555 doorlopen. Dat werkt dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
@king006 Ik zou de UDM in de DMZ van de EBV10 zetten, zo doe ik het ook altijd met een eigen modem. Je hebt dan geen bemoeienis meer van het providermodem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• emile
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 04-08 07:40
Frid0 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:00:
[...]
Tijdens een verbouwing 1.5 jaar geleden heb ik allemaal CAT6 kabels laten leggen naar de verschillende kamers, woonkamer, slaapkamers en zolder. De CAT6 kabels heeft elektricien afgemonteerd met stekkers en kunnen zo mijn PoE switch in. Als ik wat meer thuis ben met kabels en monteren daarvan komt er in de toekomst wellicht ook een patchpanel maar voor nu kies ik nog voor gemak.

Daarover gesproken, welke kabels adviseren jullie voor naar de 3 verschillende AP's?
[...]
Dan heb je de kabels toch al? cat6 zou meer dan voldoende moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
emile schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:16:
[...]

Dan heb je de kabels toch al? cat6 zou meer dan voldoende moeten zijn.
Nee, moet de 3 AP,s nog gaan plaatsen op de verschillende verdiepingen. De Pro wil ik op de begane grond doen, monteren op ons verlaagd plafond in de hal zodat die tenminste uit de meterkast is. Alleen welke kabel raden jullie vanaf de Switch naar de AP's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toet3r
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Toet3r

¿?

Ik heb een probleem waar ik maar niet uit kom.
Ik heb op mijn edgerouter-x-sfp 2 NAT regels die het verkeer op poort 53 door stuur naar mijn pi-hole.
Dit vanwege stoute apparaten die de DNS server van DHCP negeren.

Ik heb op mijn router 3 vlans gemaakt: 10,20 en 30.
Mijn pi-hole zit in vlan 10 op poort eth2
Nou merkte ik laatst dat deze NAT regels alleen lijken te werken voor apparaten in vlan 10.
Deze guide legt uit hoe je de NAT regels maakt. Deze gaat niet uit van gebruik van meerdere vlans.Andere sites met uitleg zeggen het zelfde.

Ik heb geprobeerd meerdere NAT regels aan te maken met de andere vlans ingesteld als outbound interface maar dat lijkt niet te werken.

Pi-Hole: open-source netwerk advertentie blocker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 21-09 15:52
ThinkPad schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:12:
@king006 Ik zou de UDM in de DMZ van de EBV10 zetten, zo doe ik het ook altijd met een eigen modem. Je hebt dan geen bemoeienis meer van het providermodem.
Dat had ik erbij moeten zetten 😅 Zelfs dat heb ik al gedaan. Toch stopt IPv6 met werken na enkele dagen. Het lijkt een Firewall issue op de Unifi. Maar welke dan?

[ Voor 13% gewijzigd door king006 op 30-01-2023 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 00:32
Slonzo schreef op maandag 30 januari 2023 @ 14:40:

Waarom zou je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Frid0 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:00:
Daarover gesproken, welke kabels adviseren jullie voor naar de 3 verschillende AP's?
De Belden kabel die vaak wordt gebruikt @ Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 :)

Daar kan je echt ALLES vinden wat je ook maar nodig denkt te hebben! ;)
king006 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:07:
Ik heb VDSL dus de V10 is nodig.
Helemaal niet!

Koop een losse DrayTek Modem erbij uit de 130/160/165 serie en dump die doos! ;)
Toet3r schreef op maandag 30 januari 2023 @ 17:22:
Ik heb op mijn edgerouter-x-sfp 2 NAT regels die het verkeer op poort 53 door stuur naar mijn pi-hole.
Dit vanwege stoute apparaten die de DNS server van DHCP negeren.

Ik heb op mijn router 3 vlans gemaakt: 10,20 en 30.
Mijn pi-hole zit in vlan 10 op poort eth2
Nou merkte ik laatst dat deze NAT regels alleen lijken te werken voor apparaten in vlan 10.
Deze guide legt uit hoe je de NAT regels maakt. Deze gaat niet uit van gebruik van meerdere vlans.Andere sites met uitleg zeggen het zelfde.
Zoek effe met de Search bovenaan in dit of het vorige deel naar de juiste CLI commands voor die setup! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richo999
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 19-09 11:55
Frid0 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Nee, moet de 3 AP,s nog gaan plaatsen op de verschillende verdiepingen. De Pro wil ik op de begane grond doen, monteren op ons verlaagd plafond in de hal zodat die tenminste uit de meterkast is. Alleen welke kabel raden jullie vanaf de Switch naar de AP's?
Ligt eraan, wil je zelf gaan knijpen of keystone? Anders niet te moeilijk doen en meten is weten voor de patchkabel.

AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:26
Na bijna 3 maanden cases heen en weer beweert Ubiquiti dat de UDR niet compatible is met de Genexis GPON van KPN. Dus als iemand van plan is eentje aan te schaffen...Iemand een idee voor een oplossing? ik doe nu double nat maar is niet ideaal. En een nieuwe router is de laatste optie.

[ Voor 26% gewijzigd door m3gA op 31-01-2023 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-09 14:31
Inderdaad, ik meen me te herinneren dat Unifi apparatuur over de zeik ging als het niet in default management vlan 1 zat (meestal na een update).
Het fijne weet ik er niet van, maar wel dat als je anders dan standaard gaat doen het vragen is om problemen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
SniperGuy schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:07:
[...]

Inderdaad, ik meen me te herinneren dat Unifi apparatuur over de zeik ging als het niet in default management vlan 1 zat (meestal na een update).
Het fijne weet ik er niet van, maar wel dat als je anders dan standaard gaat doen het vragen is om problemen.
Ken die problemen niet van updates, heb er zelf althans nooit problemen mee ondervonden.
Wat wel een dingtje is om in overweging te nemen: als je de switch- en ap-apparatuur in een ander mgmt-vlan plaatst dat als je router afsterft je bij een default installatie niet bij je switches en ap's kunt komen. Dat is voor mij al een tijdje terug de keuze geweest om alles weer terug te bouwen naar het default vlan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slonzo
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Pfoe, dat klinkt allemaal niet best. Dan zal het even puzzelen worden om de servers toch te migreren naar een ander VLAN. Bedankt voor de inzichten (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 09:27:
Ken die problemen niet van updates, heb er zelf althans nooit problemen mee ondervonden.
Wat wel een dingtje is om in overweging te nemen: als je de switch- en ap-apparatuur in een ander mgmt-vlan plaatst dat als je router afsterft je bij een default installatie niet bij je switches en ap's kunt komen. Dat is voor mij al een tijdje terug de keuze geweest om alles weer terug te bouwen naar het default vlan.
Dat is ook geen probleem IMHO want je kan een PC of Laptop pakken en dan op het juiste VLAN gooien via de NIC Settings en i.c.m. een Static IP address komt dat dan wel goed! :)

Wat een veel vervelender probleem is : UniFi apparatuur vervangen of toevoegen aan dat Tagged Management VLAN :X :| :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 14:57:
[...]

Dat is ook geen probleem IMHO want je kan een PC of Laptop pakken en dan op het juiste VLAN gooien via de NIC Settings en i.c.m. een Static IP address komt dat dan wel goed! :)
Punt is juist dat je dat helemaal niet moet willen, want welk probleem probeer je eigenlijk op te lossen door je netwerkinfra in een ander vlan te proppen?
Wat een veel vervelender probleem is : UniFi apparatuur vervangen of toevoegen aan dat Tagged Management VLAN :X :| :/
Ook dat is wel te regelen door dit via DHCP met de juiste settings te laten opstarten. En als je weet hoe je via NIC settings eea in te regelen, weet je ook vast wel hoe je via een CLI op een switch tijdelijk de settings kunt aanpassen. Flex mini uitgezonderd dan ;)

Bij vervanging van hardware is Unifi sowieso geen gebruiksvriendelijk product.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:10:
Punt is juist dat je dat helemaal niet moet willen, want welk probleem probeer je eigenlijk op te lossen door je netwerkinfra in een ander vlan te proppen?
Misschien heeft hij wel een hoop CISCO/HP/MikroTik/enz. spul staan waarbij dat eigen doodnormaal is ?! :+
Ook dat is wel te regelen door dit via DHCP met de juiste settings te laten opstarten.
En als je weet hoe je via NIC settings eea in te regelen, weet je ook vast wel hoe je via een CLI op een switch tijdelijk de settings kunt aanpassen. Flex mini uitgezonderd dan ;)
Hehehe! De Switch die nooit had mogen bestaan! >:) :D
Bij vervanging van hardware is Unifi sowieso geen gebruiksvriendelijk product.
Nieuwe spullen adopteren is een fluitje van een cent als alles goed is ingericht, maar vervangen heb ik (gelukkig!) nog niet meegemaakt...

Ik heb wel een paar keer gelezen dat het vervangen van een USG 3P redelijk simpel ging en de oude config meteen werd overgezet, maar over Switches en Accesspoints ben ik nog niks tegengekomen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Misschien heeft hij wel een hoop CISCO/HP/MikroTik/enz. spul staan waarbij dat eigen doodnormaal is ?! :+
Ik meen dat er op dit forum een of andere Nero was die aangaf dat het een verplichting is om netwerk apparatuur in een eigen VLAN te zetten. Maar ik kan mij vergissen.
[...]

Hehehe! De Switch die nooit had mogen bestaan! >:) :D
De Flex Mini is een prima switch. Lekker via PoE gevoed in TV meubel gooien en TV, mediaspeler, versterker etc aansluiten.
[...]

Nieuwe spullen adopteren is een fluitje van een cent als alles goed is ingericht, maar vervangen heb ik (gelukkig!) nog niet meegemaakt...

Ik heb wel een paar keer gelezen dat het vervangen van een USG 3P redelijk simpel ging en de oude config meteen werd overgezet, maar over Switches en Accesspoints ben ik nog niks tegengekomen!
Ergens zit een Copy config ingebakken. Fluitje van een cent dus lijkt mij. Nieuwe apparaat adopteren, en vervolgens een copy config vanaf het defecte apparaat. Vermoed wel dat dan nog wat instellingen aangepast moeten worden (static IP bv zal die lijkt mij niet over nemen), maar dat mag de pret niet drukken.
Interessanter is dan hoe het zit met afwijkende apparaten. Als je de config van een 24 poorts switch wilt kopiëren naar een 8 poorts model of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 16:33:
Ik meen dat er op dit forum een of andere Nero was die aangaf dat het een verplichting is om netwerk apparatuur in een eigen VLAN te zetten. Maar ik kan mij vergissen.
Het ging meer om een ander VLAN dan Untagged VLAN 1 ;)
Ergens zit een Copy config ingebakken. Fluitje van een cent dus lijkt mij. Nieuwe apparaat adopteren, en vervolgens een copy config vanaf het defecte apparaat. Vermoed wel dat dan nog wat instellingen aangepast moeten worden (static IP bv zal die lijkt mij niet over nemen), maar dat mag de pret niet drukken.
Is dat iets van de UniFi Controller 6.x.x of 7.x.x generatie toevallig ?

En hoe gaat dat dan in zijn werk ?
Interessanter is dan hoe het zit met afwijkende apparaten. Als je de config van een 24 poorts switch wilt kopiëren naar een 8 poorts model of zo.
Dat zou ik ook wel een keer willen zien! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 10:01
Ik heb een vraagje mbt Amplifi Alien en HD.

Sinds Beta 4 is het mogelijk om de Alien met de HD's te combineren.
AmpliFi Firmware - HD and Instant 4.0.0beta2
Early Access

Overview
We are removing restrictions to pair AmpliFi HD (AFi-P-HD, AFi-HD-R, AFi-G) family devices to AmpliFi Alien setups where Alien is the gateway. Before adoption, AFi-HD devices must be on 4.0.0beta1 or later firmware and unpaired from the previous kit.
Mijn vraag is:

Ik heb thuis 2x Amplifi HD, een als router, een als meshpoint. Omdat ik glasvezel heb, heb ik de router middels PPPOE aangesloten, waardoor de mogelijkheid om NAT aan te zetten vervalt.

Sinds vorige week een upgrade naar 1gbps glasvezel gedaan, maar doordat ik geen NAT heb, haal ik tussen de 500-600mbps.

Is het mogelijk om de Amplifi Alien aan te sluiten middels PPPOE en NAT, om vervolgens de HD's als meshpoints te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Keiran schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 17:02:

Sinds vorige week een upgrade naar 1gbps glasvezel gedaan, maar doordat ik geen NAT heb, haal ik tussen de 500-600mbps.

Is het mogelijk om de Amplifi Alien aan te sluiten middels PPPOE en NAT, om vervolgens de HD's als meshpoints te gebruiken?
Wat heeft NAT te maken met de snelheid?

[ Voor 29% gewijzigd door Tonne op 31-01-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Tonne schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:20:
[...]

Wat heeft NAT te maken met de snelheid?
Met de Amplifi HD kan ik alleen 1gb halen, als NAT enabled is. Dat kan alleen in bridge mode, maar omdat ik direct op de glasvezel hang, heb ik PPPOE.

Nu kan ik de KPN router er tussen hangen, Amplifi HD op brigde, NAT aan en dan haal ik vermoedelijk wel 1000/1000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Keiran schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:44:
[...]

Met de Amplifi HD kan ik alleen 1gb halen, als NAT enabled is. Dat kan alleen in bridge mode, maar omdat ik direct op de glasvezel hang, heb ik PPPOE.

Nu kan ik de KPN router er tussen hangen, Amplifi HD op brigde, NAT aan en dan haal ik vermoedelijk wel 1000/1000.
Ja haalt die snelheid niet door NAT, maar doordat de amplifi met PPPoE kennelijk een lagere doorvoersnelheid heeft. Met de kpn modem voor de PPPoE haal je wel de volle snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Tonne schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 19:58:
[...]

Ja haalt die snelheid niet door NAT, maar doordat de amplifi met PPPoE kennelijk een lagere doorvoersnelheid heeft. Met de kpn modem voor de PPPoE haal je wel de volle snelheid.
Klopt.

Maar ik wil mijn Amplifi wel kunnen benutten en niet achter de KPN router zitten. Dus ik vroeg me af of die Alien dan wel de 1000/1000 haalt met PPPOE...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Keiran schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:07:
[...]

Klopt.

Maar ik wil mijn Amplifi wel kunnen benutten en niet achter de KPN router zitten. Dus ik vroeg me af of die Alien dan wel de 1000/1000 haalt met PPPOE...
Ja dat snap ik. Maar dan nog is dat ‘zonder NAT’. Ik neem aan dat je namelijk dubbele NAT bedoelt. Ik heb geen idee, ken de amplifi serie niet zo van binnen en buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiran
Tonne schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 20:16:
[...]

Ja dat snap ik. Maar dan nog is dat ‘zonder NAT’. Ik neem aan dat je namelijk dubbele NAT bedoelt. Ik heb geen idee, ken de amplifi serie niet zo van binnen en buiten.
Ik was in de veronderstelling dat ik PPPOE icm NAT aan moest hebben, op de router, om de maximale snelheid te halen. Dat ik daarna de HD's in bridge zet, zonder NAT, is geen probleem.

Eigenlijk is de vraag misschien wel, kan de Amplifi Alien WEL 1000/1000 aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-08 12:18
Het wil nog steeds niet helemaal lukken met mijn USW-FLEX en de U6-Lite. Na een paar dagen gewerkt te hebben ging de USW-flex offline. En het lukt me niet meer om hem online te krijgen. Ik heb hem ondertussen gereset. Dat lijkt gelukt, want witte led na opstarten brandt. En er lijkt ook een netwerk verbinding te zijn, want de groene led bij poort 1 knippert ook. Echter hij krijgt geen IP adres van de Experia Box V10 (KPN). En kan dus ook niet adopted worden. En voor de U6-Lite geldt hetzelfde. Worden niet gezien in het netwerk. Iemand enig idee wat ik hier fout doe / wat er fout gaat met de modem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 21:33
FreddyT schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:24:
Het wil nog steeds niet helemaal lukken met mijn USW-FLEX en de U6-Lite. Na een paar dagen gewerkt te hebben ging de USW-flex offline. En het lukt me niet meer om hem online te krijgen. Ik heb hem ondertussen gereset. Dat lijkt gelukt, want witte led na opstarten brandt. En er lijkt ook een netwerk verbinding te zijn, want de groene led bij poort 1 knippert ook. Echter hij krijgt geen IP adres van de Experia Box V10 (KPN). En kan dus ook niet adopted worden. En voor de U6-Lite geldt hetzelfde. Worden niet gezien in het netwerk. Iemand enig idee wat ik hier fout doe / wat er fout gaat met de modem?
Ik ga een hele rare suggestie doen maar is je DHCP range wel groot genoeg. Wellicht heb je recentelijk nieuwe clients toegevoegd? Ik heb op de zaak met regelmaat de situatie gehad dat de hele DHCP poel toegewezen was (niet in gebruik alleen toegewezen, en de leasetijd was nog niet voorbij). En dan krijgt elk nieuw apparaat wat online komt geen DHCP meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
wvanommen schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:27:
[...]

Ik ga een hele rare suggestie doen maar is je DHCP range wel groot genoeg. Wellicht heb je recentelijk nieuwe clients toegevoegd? Ik heb op de zaak met regelmaat de situatie gehad dat de hele DHCP poel toegewezen was (niet in gebruik alleen toegewezen, en de leasetijd was nog niet voorbij). En dan krijgt elk nieuw apparaat wat online komt geen DHCP meer.
De range zou groot genoeg moeten zijn. Ik heb typisch maximaal 25 devices aangesloten, en heb een range van 200:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyGAul59uvCy49OnTgcORVBi-J8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OE18XDYxgkeeBSbvWbZjdlUd.jpg?f=fotoalbum_large

Wat wel bijzonder is dat DHCP binding niet lijkt te werken. Ik heb daar 1 apparaat staan, maar die krijgt een ander IP adres dan hier vastgelegd. Voor de poging tot introductie van de ubiquiti switch gebruikte ik een Nighthawk R7000 als DHCP server, en die deed dat wel volgens verwachting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
Airw0lf schreef op maandag 30 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Mijn 0,100 Euro:

Zo maak ik gebruik van een Linux Mint desktop als beheerstation met enkel een bedrade verbinding. Die is aangesloten op een poort met (op een na) alle vlans. Waarbij het management vlan native/pvid is. :9

Idem voor Pihole, Synology en nog een paar andere servertjes - ze zijn aangesloten op een poort met (op een na) alle vlans en daardoor ook in allemaal die vlans beschikbaar. Ook hier staat het management vlan ingesteld als native/pvid voor beheer - mocht dat nodig zijn. :z

Wel hebben ze allemaal firewall rules die er bij elkaar voor zorgen dat de "bewegingsvrijheid" van gebruikers tot een minimum beperkt wordt.

Alle gebruikersapparaten zijn aangesloten op een poort of wifi-ssid met alleen het voor hun relevante native/pvid vlan (lees: iets anders dan het management vlan). Waardoor ze alleen de voor hun relevante apps en systemen kunnen bereiken. Ook kunnen ze onderling geen verbinding leggen - ook niet binnen hetzelfde vlan. >:)

Daarnaast is er een quarantine vlan ingeregeld. Op het moment dat een gebruikersapparaat rare fratsen uithaalt wordt het in dat vlan gezet. Dan kan dat apparaat nergens meer naar toe doordat dit vlan nergens anders bekend is. Ook is er geen internet verkeer mogelijk waardoor er een stok in de wielen van eventueel C2 verkeer wordt gestoken.
DÁT staat ook nog op mijn planning :) maar Unifi, VLAN’s en ik zijn nog geen succes. Ondanks de honderden tutorials op Internet blijf ik er “gezeik” mee houden. Heb je toevallig ergens in het Nederlands vast gelegd hoe je eea gebouwd hebt? O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Aherin schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:02:
[...]

DÁT staat ook nog op mijn planning :) maar Unifi, VLAN’s en ik zijn nog geen succes. Ondanks de honderden tutorials op Internet blijf ik er “gezeik” mee houden. Heb je toevallig ergens in het Nederlands vast gelegd hoe je eea gebouwd hebt? O-)
Eeehhh - soort van... maar dan op basis van de concullega TP-link/Omada (i.c.m. pihole die onder water weer gebruik maakt van dnsmasq). Maar dat zou eigenlijk niet uit moeten maken.

Ik ben begonnen met de aanmaak van vlans/subnetten in Omada.
En heb die voor dhcp en dns doorgestuurd naar pihole.
In pihole heb ik vervolgens twee dnsmasq-config-bestandjes aangemaakt - een voor een paar aanvullende instellingen op de algemene werking van pihole. En een voor de vlans.
En dat weer i.c.m. een Ubuntu servertje waar via /etc/network/interfaces alle vlans zijn aangemaakt. Elke vlan interface wijst op zijn beurd weer naar de fysieke interface. Pihole/dnsmasq gebruiken die weer voor dhcp en dns.

In het linux-mint beheerstation heb ik de standaard install gedaan. En vervolgens vlan interfaces toegevoegd - een voor elk vlan met verwijzing naar de fysieke ethernet poort.

Dat is het eigenlijk wel. Eventueel kan ik de verschillende config bestandjes nog posten - mocht je daar wat aan hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
FreddyT schreef op dinsdag 31 januari 2023 @ 23:24:
Gezien de reputatie van experia box zou ik dat ding alleen laten routen, DHCP en DNS op dat ding uitzetten en die services in een pihole docker op een NAS of RPI draaien :X :X :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aherin schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 10:02:
Unifi, VLAN’s en ik zijn nog geen succes.
Wat lukt er niet dan :?

Echt moeilijk is het in principe niet : Clickje hier, Clickje daar, en je bent KLAAR! :)
SniperGuy schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 12:59:
Gezien de reputatie van experia box zou ik dat ding alleen laten routen, DHCP en DNS op dat ding uitzetten en die services in een pihole docker op een NAS of RPI draaien :X :X :X
@FreddyT Of je zet een EdgeRouter X neer dan wel een tweedehands USG en je bent van het gezeik af! :)

In het geval van de USG desnoods alleen als DHCP en DNS ding dat je makkelijk vanuit de UniFi Controller beheert! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 01-02-2023 16:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
@Aherin | Nog een aanvulling op de passage "Ik ben begonnen met de aanmaak van vlans/subnetten in Omada." (zie ook bijgevoegde afbeeldingen):
De aanmaak van vlans/subnetten is gedaan i.c.m. de aanmaak van twee soorten "Port Profiles".

Een soort "Port Profile" bevat de vlan-instellingen voor endpoints. En wordt enkel gekoppeld aan switchpoorten voor endpoints die in dat vlan terecht moeten komen. In de voorbeeld-afbeelding zijn dat IoT/Domotica endpoints met de vlan aanduiding P-IoT. In mijn geval zijn IoT controllers op aangesloten. De IoT clients gaan meest via wifi met een SSID in hetzelfde vlan.

Voor elk vlan heb ik een dergelijke "Port Profile" aangemaakt en toegewezen aan een aantal switchpoorten.

Voor de verbindingen tussen netwerk apparaten (switches en ap's) en servers heb ik ook "Port Profiles" aangemaakt. Alleen is hier de instelling gericht op het doorgeven van die vlans op basis van tagging - vandaar de naam vlan-trunk. Die instelling bestaat eruit dat de "Tagged Networks" alle vlans bevat die je door wil gegeven naar een volgend netwerk apparaat of een server.

Het verschil tussen een server vlan-trunk en een netwerk-vlan-trunk is het type "Loopback Control". Bij een netwerk-vlan-trunk heb ik die op "Spanning Tree" ingesteld zodat er bij redundante verbindingen tussen twee eindpunten gestuurd kan worden op de paden die actief moeten zijn bij normaal gebruik. Dat sturen doe je met zogenaamde bridge-priority en path-cost. Maar het voert (denk ik) te ver om de werking van spanning-tree hier uit te gaan leggen => laat deze parameters voorlopig maar op factory default staan - mocht je dit gebruiken.

Het management vlan heeft de stikker P-tech opgeplakt gekregen. En is de factory default die normaliter op 1 staat.

Het voordeel van deze "Port Profile" aanpak is dat je maximaal grip houd op de vlans die doorgegeven worden. Het nadeel is dat je de bij elke vlan wijziging de "Port Profiles" voor vlan-trunks moet nalopen om zeker te stellen dat de juiste vlans meegnomen worden.

Omdat ze bij TP-link met Omada eigenlijk een kopie hebben gemaakt van Ubiquiti verwacht ik dat het er daar niet veel anders uit ziet (aanname!). Maar ik kan dat zelf niet controleren => voel je vrij om daar iets over te roepen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hOr_apH38b-U3VooOUiE1hpQKZs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oK7z53gtJZmq3PmMqM2NGYmo.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lSAqIAknDLQsKepS3gAPYJH6ykk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/b85iGRwDSRWD1V0MeayCOK24.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 01-02-2023 23:22 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tonne
Gaan we zo niet een beetje te veel off-topic? Ondanks dat het interessant is, gaat het niet meer over Unifi netwerken. Ik snap de link wel en ik zie dat er duidelijk moeite in is gestoken, waarvoor waardering.
Maar dus graag: back on topic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Airw0lf
Tonne schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 06:08:
Gaan we zo niet een beetje te veel off-topic? Ondanks dat het interessant is, gaat het niet meer over Unifi netwerken. Ik snap de link wel en ik zie dat er duidelijk moeite in is gestoken, waarvoor waardering.
Maar dus graag: back on topic
Met de aanname dat je het over mijn post/screenshots hebt:
In mijn beleving is het on-topic: hoe configureer je vlans in Ubiquiti/Unify netwerken.
Ik heb alleen geen Ubiquiti/Unify spullen staan om die screenshots te maken - vandaar deze aanvliegroute.
Met het idee dat het voor @Aherin genoeg herkenning oplevert om de vertaalslag te kunnen maken.

Maar als er iemand is die de vertaalslag al gemaakt heeft en de bijbehorende screenshots wil maken is dat ook prima (en beter)...

[ Voor 13% gewijzigd door Airw0lf op 02-02-2023 07:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreddyT
nero355 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:43:

@FreddyT Of je zet een EdgeRouter X neer dan wel een tweedehands USG en je bent van het gezeik af! :)

In het geval van de USG desnoods alleen als DHCP en DNS ding dat je makkelijk vanuit de UniFi Controller beheert! :*)
en ook @SniperGuy : bedankt voor de tips. De EdgeRouter is besteld....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
nero355 schreef op woensdag 1 februari 2023 @ 16:43:
[...]

Wat lukt er niet dan :?

Echt moeilijk is het in principe niet : Clickje hier, Clickje daar, en je bent KLAAR! :)

[...]

VLAN's op zich zijn idd niet zo moeilijk, ook het routeren ertussen gaat automagisch.
Lastig wordt het wanneer je FW rules wil gaan bouwen. Dan moet je echt in de logica van Unifi duiken (met LAN IN, GUEST IN etc)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
dank @Airw0lf en @nero355 :)

Mijn excuus voor de late reactie. Het lukt mij wel om een vlan te maken, het probleem zit m in het koppelen van de telefoons, en sommige accespoints.
onder settings > Networks:
"WIFI-Gast" = VLAN 30 IP 192.168.30.0/24
"WIFI-Intern" = VLAN 20 IP 192.168.20.0/24

Settings > Profiles:
GAST = Native Network "WIFI-Gast"
INTERN = Native Network "MGT"
MGT = Native Network "MGT"

Settings > Wifi:
GAST = Network "WIFI-Gast"
INTERN = Network "MGT"

Ik heb verder nog geen firewall rules etc aangemaakt :)

Dit werkt, gast gebruikers krijgen netjes een IP volgens de VLAN 30 instellingen, medewerkers krijgen netjes een IP volgens de VLAN 20 instellingen.

Bij port profiles op de switch staan alle accespoints op INTERN.
de desktop telefoons staan op INTERN. Als ik deze op "GAST" zet krijgen ze vervolgens geen IP meer.

Ik zal kijken of ik vanmiddag plaatjes kan plaatsen, dat maakt eea misschien duidelijker :)

Daarnaast heb ik een UDM Pro, een USW en een USW Pro.

De USW en USW Pro heb ik via SFP aan elkaar gelinkt. maar ik krijg ze geen van beide aan de UDM Pro via SFP. Ik heb speciaal via udmshop de UACC-DAC-SFP10-0.5M kabels gekocht. Nou weet ik dat het voor de snelheid niks uit maakt, maar ik wil de switches en de firewall graag via sfp verbinden, want ICT autisme. :Y

[ Voor 17% gewijzigd door Aherin op 02-02-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
Hi,

Wil eerst aangeven dat ik een beginner ben.
Dat gezegd te hebben, vorige week ben ik overgestapt naar Unifi naar slecht ervaringen met MESH netwerken van verschillende merken. Wij zijn verhuist bijna 2 jaar geleden en na een flink verbouwing wil ik nu in 1 keer een goed netwerk en wifi aanleggen zodat het gezin happy is en ik minder storingen en regelmatig ermee aan de slag kan puur omdat ik het leuk vind en wil leren.

Nu heb ik afgelopen weekend een begin gemaakt door alles in de meterkast te plaatsen en doordeweeks in de avond rest gedaan. Ik heb een USG, Cloudkey (gen1), Switch 16p PoE, 1x AP Pro 6 en 2x AP Lite 6. Dit alles is aangesloten in mijn meterkast en de AP op de desbetreffende plekken.

Dat draait na mijn weten. Heb verder nog niks met de instellingen gedaan, neergezet en geinstalleerd. Nu kan ik met de IOS app van Unifi bij mijn netwerk thuis, zie ook de apparatuur staan etc etc maar als ik dat doe vanaf mijn werk lukt dat niet. Of tenminste, gaat heeeeeeeeeeel traag.

Ik login via de UniFi Portal en zie dan gelijk de melding, Don't see your Cloud Keys? View Legacy Platform. Verder kan ik niks in de Portal zover ik kan zien. Klik ik daarop ik naar het Unifi Network Portal en daar zie ik 1 regel staan met groen wolkje met een sleutel erin, Cloudkey neem ik aan. Allemaal gegevens erachter, Online, 1 sites, 5 apparaten, 5 clients, versie, firmware etc. Kan dan helemaal rechts bij Acties kiezen voor Start of Vergeet. Als ik dan bij Start kijk kan ik kiezen op 3 manieren hoe ik het wil Starten, met hostname, IP van de Controller of vanuit Cloud (WebRTC). De enige die werkt is bij mij vanuit de Cloud, bij de andere 2 krijg ik een melding, Deze Site is niet bereikbaar.

Vanuit de Cloud kom ik dan terug lijkt het in mijn Unifi Portal en zie Network staan. Zie dan mijn dashboard met allerlei gegevens. Lijkt te werken dus, maar zodra ik dan verder ga kijken en kies voor bv Unifi Devices zie ik niks, alleen een blauwe lijn/balk die probeert te zoeken/verbinding probeert te maken. En daarna kan ik eigenlijk niks meer doen. Dashboard is ook niet zichtbaar meer.

Via de IOS app kan ik wel alles zien en is alles beschikbaar. Kan daarin dingen wijzigen maar wil het juist op de pc van mijn werk kunnen. Of beter gezegd, remote kunnen doen.

Heel verhaal, maar hopelijk herkent iemand dit en kan/wil deze beginner hierbij helpen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
Aherin schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:58:
dank @Airw0lf en @nero355 :)

Mijn excuus voor de late reactie. Het lukt mij wel om een vlan te maken, het probleem zit m in het koppelen van de telefoons, en sommige accespoints.

Waarom?
Je hoeft de netwerkpoorten, waar de AP's aan hangen, geen vlan te geven, laat deze gewoon op "All" staan.
De wifi clients krijgen n.a.v. de SSID een VLAN en bijbehorend IP adres toegewezen en Unifi zorgt voor de juiste routeringen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SniperGuy schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:43:
VLAN's op zich zijn idd niet zo moeilijk, ook het routeren ertussen gaat automagisch.
Lastig wordt het wanneer je FW rules wil gaan bouwen. Dan moet je echt in de logica van Unifi duiken (met LAN IN, GUEST IN etc)
Uiteraard, maar je zou in het begin effe genoegen kunnen nemen met de standaard Guest VLAN optie die meteen helemaal dichtgetimmerd is en alleen het Internet op kan! :)

Daarna kan je hem altijd nog een keer vervangen of aan de slag gaan met een nieuw VLAN en die dan handmatig deels dichtgooien!
Aherin schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:58:
Het lukt mij wel om een vlan te maken, het probleem zit m in het koppelen van de telefoons, en sommige accespoints.
Koppelen van telefoons als in verbinden met de WiFi SSID of hebben we het over VoIP telefoons die bedraad zijn aangesloten :?

Settings > Profiles:
GAST = Native Network "WIFI-Gast"
INTERN = Native Network "MGT"
MGT = Native Network "MGT"

Settings > Wifi:
GAST = Network "WIFI-Gast"
INTERN = Network "MGT"

Ik heb verder nog geen firewall rules etc aangemaakt :)

Dit werkt, gast gebruikers krijgen netjes een IP volgens de VLAN 30 instellingen, medewerkers krijgen netjes een IP volgens de VLAN 20 instellingen.
Medewerkers :? Als in een bedrijf ?!

Dan zou ik zeggen huur @xbeam of @Kavaa in en blijf overal heel ver vandaan! d:)b
de desktop telefoons staan op INTERN. Als ik deze op "GAST" zet krijgen ze vervolgens geen IP meer.
Naast dit :
ASS-Ware schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 14:43:
Waarom?
Je hoeft de netwerkpoorten, waar de AP's aan hangen, geen vlan te geven, laat deze gewoon op "All" staan.
De wifi clients krijgen n.a.v. de SSID een VLAN en bijbehorend IP adres toegewezen en Unifi zorgt voor de juiste routeringen.
Klinkt het alsof ook je Switches onderling niet goed met de Router zijn verbonden qua VLAN Tagging :?

Dat hoort zo te staan :
code:
1
Router <- Alle VLAN's Tagged -> Switch #1 <- Alle VLAN's Tagged -> Switch #2

En dat is dus standaard al helemaal prima als je dat "All" Profile gebruikt! ;)
Ik zal kijken of ik vanmiddag plaatjes kan plaatsen, dat maakt eea misschien duidelijker :)

Daarnaast heb ik een UDM Pro, een USW en een USW Pro.

De USW en USW Pro heb ik via SFP aan elkaar gelinkt. maar ik krijg ze geen van beide aan de UDM Pro via SFP. Ik heb speciaal via udmshop de UACC-DAC-SFP10-0.5M kabels gekocht. Nou weet ik dat het voor de snelheid niks uit maakt, maar ik wil de switches en de firewall graag via sfp verbinden, want ICT autisme. :Y
Volgens mij kwamen er een paar keer wat SFP of SFP+ koperen DAC kabels langs dus pak effe de Search bovenaan het topic erbij om zeker te weten of het de juiste is! :)
Frid0 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 12:00:
Nu heb ik afgelopen weekend een begin gemaakt door alles in de meterkast te plaatsen en doordeweeks in de avond rest gedaan. Ik heb een USG, Cloudkey (gen1), Switch 16p PoE, 1x AP Pro 6 en 2x AP Lite 6. Dit alles is aangesloten in mijn meterkast en de AP op de desbetreffende plekken.

Dat draait na mijn weten. Heb verder nog niks met de instellingen gedaan, neergezet en geinstalleerd. Nu kan ik met de IOS app van Unifi bij mijn netwerk thuis, zie ook de apparatuur staan etc etc maar als ik dat doe vanaf mijn werk lukt dat niet. Of tenminste, gaat heeeeeeeeeeel traag.

Ik login via de UniFi Portal en zie dan gelijk de melding, Don't see your Cloud Keys? View Legacy Platform. Verder kan ik niks in de Portal zover ik kan zien. Klik ik daarop ik naar het Unifi Network Portal en daar zie ik 1 regel staan met groen wolkje met een sleutel erin, Cloudkey neem ik aan. Allemaal gegevens erachter, Online, 1 sites, 5 apparaten, 5 clients, versie, firmware etc. Kan dan helemaal rechts bij Acties kiezen voor Start of Vergeet. Als ik dan bij Start kijk kan ik kiezen op 3 manieren hoe ik het wil Starten, met hostname, IP van de Controller of vanuit Cloud (WebRTC). De enige die werkt is bij mij vanuit de Cloud, bij de andere 2 krijg ik een melding, Deze Site is niet bereikbaar.

Vanuit de Cloud kom ik dan terug lijkt het in mijn Unifi Portal en zie Network staan. Zie dan mijn dashboard met allerlei gegevens. Lijkt te werken dus, maar zodra ik dan verder ga kijken en kies voor bv Unifi Devices zie ik niks, alleen een blauwe lijn/balk die probeert te zoeken/verbinding probeert te maken. En daarna kan ik eigenlijk niks meer doen. Dashboard is ook niet zichtbaar meer.

Via de IOS app kan ik wel alles zien en is alles beschikbaar. Kan daarin dingen wijzigen maar wil het juist op de pc van mijn werk kunnen. Of beter gezegd, remote kunnen doen.

Heel verhaal, maar hopelijk herkent iemand dit en kan/wil deze beginner hierbij helpen.
Twee dingen :
- DUMP alles wat een APP heet voorlopig!
- Bekijk alles gewoon vanaf een PC of Laptop met een normale browser!

En laat ons dan weten wat er wel of niet werkt :)

Verder gok ik inderdaad dat je naar de oude UniFi Portal toe moet als je de CloudKey v1 hebt, want dat is inderdaad Legacy meuk ondertussen qua het Portal gebeuren als het goed is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Laatst online: 19-09 19:48
Ik kan al een paar dagen op mijn laptop de controllersoftware (Unifi) niet meer starten, ik krijg een melding "start-up failed". Ik denk sinds de stroomstoring van afgelopen dinsdag.

Wifi werkt gewoon (USG met 16p switch en 3 APs).

Herstarten van laptop helpt niet, en de knop troubleshoot brengt me naar een niet bestaande URL. Iemand een idee wat dat is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Stefke schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:21:
Ik kan al een paar dagen op mijn laptop de controllersoftware (Unifi) niet meer starten, ik krijg een melding "start-up failed". Ik denk sinds de stroomstoring van afgelopen dinsdag.

Wifi werkt gewoon (USG met 16p switch en 3 APs).

Herstarten van laptop helpt niet, en de knop troubleshoot brengt me naar een niet bestaande URL. Iemand een idee wat dat is?
Lokale software?
Corrupte database misschien.
Heb je een backup die je terug kan zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ja, ik gebruik de controller op mijn laptop (heb dus niet zo'n stick of NAS waar ie op zou staan)

Ik heb wel een (wat oudere) backup maar dat is denk ik alleen configuratie? (Of bedoel je dat ook) Die kan ik echter zonder controllersoftware niet installeren.
Misschien de controller opnieuw installeren over de huidige?

edit: gelukt maar dan krijg ik dezelfde fout

[ Voor 63% gewijzigd door Stefke op 02-02-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefke schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 16:21:

Herstarten van laptop helpt niet, en de knop troubleshoot brengt me naar een niet bestaande URL.

Iemand een idee wat dat is?
Gokje : Java versie geneuzel :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
nero355 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 15:27:

Twee dingen :
- DUMP alles wat een APP heet voorlopig!
- Bekijk alles gewoon vanaf een PC of Laptop met een normale browser!

En laat ons dan weten wat er wel of niet werkt :)

Verder gok ik inderdaad dat je naar de oude UniFi Portal toe moet als je de CloudKey v1 hebt, want dat is inderdaad Legacy meuk ondertussen qua het Portal gebeuren als het goed is...
Okay, dus de Unifi Network APP for IOS verwijderen en totaal richten op werken vanaf mijn Laptop met Unifi. Ga ik doen!

Mmm, dus? Het klopt op zich wel omdat ik een CK v1 heb dat naar Legacy moet? Alleen daar kan ik vrij weinig en gaat ontzettend traag als ik er überhaupt in kom. Wat is dan je advies, CKv1 vervangen voor een CKv2, USG vervangen voor een USG Pro4 of?

Wil het wel een beetje vriendelijke houden kwa kosten want heb nog niet zo lang geleden van alles aangeschaft wat we al flink wat geld gekost heeft waardoor ik hoopte hiermee klaar te zijn. Zal jammer zijn als ik nu nog een keer (flinke) kosten moet maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
nero355 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 17:37:
[...]

Gokje : Java versie geneuzel :?
Ik heb Unifi verwijderd (maar de settings behouden) maar nu krijg ik bij het installeren van de laatste versie inderdaad Java errors. Welke versie moet ik hebben? (gewoon de laatste?)
\
edit: laatste Java gedownload (hopelijk de juist) maar ik blijf Java errors houden en ook telkens de melding dat C:\Users\....\bin\mongod.exe in gebruik is (Dat had ik straks ook de hele tijd)

edit: dat laatste heb ik niet meer na een reboot, nu wel Unifi opnieuw kunnen installeren maar ik blijf een Java expeption error krijgen (Java v8u361 geinstalleerd)

[ Voor 35% gewijzigd door Stefke op 02-02-2023 18:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:58
Stefke schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:35:
[...]

Ik heb Unifi verwijderd (maar de settings behouden) maar nu krijg ik bij het installeren van de laatste versie inderdaad Java errors. Welke versie moet ik hebben? (gewoon de laatste?)
\
edit: laatste Java gedownload (hopelijk de juist) maar ik blijf Java errors houden en ook telkens de melding dat C:\Users\....\bin\mongod.exe in gebruik is (Dat had ik straks ook de hele tijd)

edit: dat laatste heb ik niet meer na een reboot, nu wel Unifi opnieuw kunnen installeren maar ik blijf een Java expeption error krijgen (Java v8u361 geinstalleerd)
Even de release notes bekijken van de betreffende controller software, eerst was het java 8 en bij de laatste controllers java 11 dacht ik.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stefke
Ik heb Java gedeinstalleerd en nu kan ik wel de laatste controllerversie installeren en opstarten/gebruiken? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stefke schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 20:18:
Ik heb Java gedeinstalleerd en nu kan ik wel de laatste controllerversie installeren en opstarten/gebruiken? :?
Dan had je er twee die elkaar in de weg zaten gok ik :)

Daarom gebruik ik zo graag een ander systeem voor de UniFi Controller : Geen Java gezeik op mijn PC/Laptop :Y) 8) :*) d:)b
Frid0 schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 18:02:
Okay, dus de Unifi Network APP for IOS verwijderen en totaal richten op werken vanaf mijn Laptop met Unifi. Ga ik doen!
d:)b
Mmm, dus? Het klopt op zich wel omdat ik een CK v1 heb dat naar Legacy moet?
Alleen daar kan ik vrij weinig en gaat ontzettend traag als ik er überhaupt in kom. Wat is dan je advies, CKv1 vervangen voor een CKv2, USG vervangen voor een USG Pro4 of?
Zelf hosten op een Raspberry Pi 2B/3B of Intel Atom/Celeron/Pentium NUC :)

Of die CloudKey v1 op de een of andere manier in een Raspberry Pi omtoveren, zodat je een hogere UniFi Controller versie dan 7.3 kan draaien!
Wil het wel een beetje vriendelijke houden kwa kosten want heb nog niet zo lang geleden van alles aangeschaft wat we al flink wat geld gekost heeft waardoor ik hoopte hiermee klaar te zijn. Zal jammer zijn als ik nu nog een keer (flinke) kosten moet maken.
Tja, dan heb je die CloudKey v1 eigenlijk te laat gekocht en dus waarschijnlijk niet goed uitgezocht of die EOL is gegaan VOORDAT je hem kocht! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik dacht dat ik Java (ooit) geinstalleerd had vanwege de controller eigenlijk (als in vereist voor)? (Dat was t waarschijnlijk ergens anders voor ..)

Ik heb hier nog een Arduino Uno R3 liggen, zou daar de controller op kunnen? Lang geleden gebruikt voor het uitlezen van zonnepanelen in mijn oude huis (ik heb geen idee hoe zo'n ding werkt, destijds gewoon een tutorial gevolgd)

[ Voor 44% gewijzigd door Stefke op 03-02-2023 07:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Weet iemand een optie om een export te maken van de settings van mijn unifi controller (in het bijzonder de firewall) in begrijpelijke tekst of een spreadsheet? Ik ga binnenkort overstappen op pfsense voor de firewall en copy pasten van ip adressen gaat gemakkelijker en secuurder dan overtypen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
m3gA schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:11:
Weet iemand een optie om een export te maken van de settings van mijn unifi controller (in het bijzonder de firewall) in begrijpelijke tekst of een spreadsheet? Ik ga binnenkort overstappen op pfsense voor de firewall en copy pasten van ip adressen gaat gemakkelijker en secuurder dan overtypen.
Dat is volgens mij geen standaard optie in de controller in ieder geval.

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
DennusB schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:12:
[...]

Dat is volgens mij geen standaard optie in de controller in ieder geval.
Nee klopt. Maar hopelijk weet iemand een script of iets vergelijkbaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je een USG? Dan is het wellicht makkelijker om de boot config daaruit te lezen? (Dus /config/config.boot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
RobertMe schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:15:
[...]

Heb je een USG? Dan is het wellicht makkelijker om de boot config daaruit te lezen? (Dus /config/config.boot)
Een UDR jammer genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Voor de Amplifi lijn is dit een mooie wijziging;
Removing restrictions to pair AmpliFi HD (AFi-P-HD, AFi-HD-R, AFi-G) family devices to AmpliFi Alien
Heb je wel firmware versie 4.0.0 voor nodig
https://help.amplifi.com/...b5-4cd8-af51-1d0aa8b1d16b

Oa de HD routers waren EOL maar je kan je netwerk nu wel verder uitbreiden, een Alien router moet dan wel de basisrouter worden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Stefke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 07:44:
Ik dacht dat ik Java (ooit) geinstalleerd had vanwege de controller eigenlijk (als in vereist voor)?
Is inderdaad helaas verplicht als je de UniFi Controller wilt gebruiken...
Ik heb hier nog een Arduino Uno R3 liggen, zou daar de controller op kunnen? Lang geleden gebruikt voor het uitlezen van zonnepanelen in mijn oude huis (ik heb geen idee hoe zo'n ding werkt, destijds gewoon een tutorial gevolgd)
Dat gaat hem niet worden helaas... ;)

Kies wat leuks uit :
- V&A categorie: Barebones
- V&A categorie: Singleboardcomputers

Knal daar een leuk Linux smaakje op en je hebt je eigen UniFi Controller zonder al dat CloudKey gezeik! :Y) 8) :*) d:)b
Kan je niet op dat ding inloggen en gewoon wat config files uitlezen ?!

# cat /etc/dnsmasqd./<een_of_andere_file.conf>
# iptables -L 

enz...
enz..
enz.

:?

De IP adressen zou je gewoon vanaf je Clients gedeelte kunnen Copy -> Pasten als je de filters goed instelt waardoor je dan zowel online als offline apparaten ziet!
sambalbaj schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 11:20:
Voor de Amplifi lijn is dit een mooie wijziging;

[...]

Heb je wel firmware versie 4.0.0 voor nodig
https://help.amplifi.com/...b5-4cd8-af51-1d0aa8b1d16b

Oa de HD routers waren EOL maar je kan je netwerk nu wel verder uitbreiden, een Alien router moet dan wel de basisrouter worden.
Heb jij zo'n opstelling toevallig :?

Want dan kan je Keiran in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" misschien wel helpen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefke
nero355 schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 14:34:
[...]

Is inderdaad helaas verplicht als je de UniFi Controller wilt gebruiken...
Vreemd dan, want ik heb nu geen Java en het werkt prima nu.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
Stefke schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 15:15:
[...]

Vreemd dan, want ik heb nu geen Java en het werkt prima nu.
Ik denk dat je nog wel Java hebt, maar bijv nog 64 bits en de 32 bits niet meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Tonne schreef op vrijdag 3 februari 2023 @ 20:16:
[...]

Ik denk dat je nog wel Java hebt, maar bijv nog 64 bits en de 32 bits niet meer.
Java =! JRE =! JScript >:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
FreddyT schreef op donderdag 2 februari 2023 @ 08:05:
[...]

en ook @SniperGuy : bedankt voor de tips. De EdgeRouter is besteld....
En de EdgeRouter X is binnen. En nu ben ik van de situatie dat de USW-FLEX niet herkend wordt door de Experia V10 box terecht gekomen in de situatie dat de EdgeRouter X niet herkend wordt door de Experia. Sluit ik de ER X aan op de Nighthawk, dan wordt die wel herkend.... 8)7

Op de Experia heb ik de DHCP aan staan en een DHCP binding gemaakt voor de Edgerouter (op 192.168.2.199). Op de EdgeRouter staat DHCP aan op eth0, en daarmee verbind ik de Experia.En dan is op de Experia in de LAN status geen ER X te zien. Iemand een idee wat ik hier niet goed doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:51

nexhil

BAM!

Zie je iets in je ARP tabel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
TIL: niet de USG upgraden met Wireguard configuratie actief.

* RobertMe heeft intussen laptop via serial console aan de route hangen om via die weg het Wireguard package weer te installeren (SSH direct op de router / default VLAN werkte wellicht ook, but hey, this is cooler).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
FreddyT schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 08:24:
[...]

En de EdgeRouter X is binnen. En nu ben ik van de situatie dat de USW-FLEX niet herkend wordt door de Experia V10 box terecht gekomen in de situatie dat de EdgeRouter X niet herkend wordt door de Experia. Sluit ik de ER X aan op de Nighthawk, dan wordt die wel herkend.... 8)7

Op de Experia heb ik de DHCP aan staan en een DHCP binding gemaakt voor de Edgerouter (op 192.168.2.199). Op de EdgeRouter staat DHCP aan op eth0, en daarmee verbind ik de Experia.En dan is op de Experia in de LAN status geen ER X te zien. Iemand een idee wat ik hier niet goed doe?
het is nog iets vreemder geworden. Ik heb ondertussen de ER X aangesloten aan poort 4 van de Experia, in plaats van poort 1. Heb daarovvor dezelfde kabel gebruikt. En nu verschijnt hij wel. 8)7 De Nighthawk heeft dus jaren aan poort 1 gehangen met diezelfde kabel zonder enig probleem. Geen idee wat er dus aan de hand is. Bedankt voor het meedenken. Ik ga me nu maar eens verdiepen in de mogelijkheden van de ER X.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FreddyT schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:05:
het is nog iets vreemder geworden. Ik heb ondertussen de ER X aangesloten aan poort 4 van de Experia, in plaats van poort 1. Heb daarovvor dezelfde kabel gebruikt. En nu verschijnt hij wel. 8)7 De Nighthawk heeft dus jaren aan poort 1 gehangen met diezelfde kabel zonder enig probleem.

Geen idee wat er dus aan de hand is.
Netwerkpoorten kunnen ook stukgaan hé! :)

Ik had dat in het verleden met een poortje van de HP Procurve V1410-8G (J9559A) (die zag er alleen uit zoals de HP Procurve 1410-16G) helaas : Een beetje met de kabel bewegen en je had meteen 100 Mbps i.p.v. 1 Gbps of zelfs helemaal geen verbinding meer! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 20-09 19:03
RobertMe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 11:54:
TIL: niet de USG upgraden met Wireguard configuratie actief.

* RobertMe heeft intussen laptop via serial console aan de route hangen om via die weg het Wireguard package weer te installeren (SSH direct op de router / default VLAN werkte wellicht ook, but hey, this is cooler).
Zojuist de USG bijgewerkt naar 4.4.57 met actieve wireguard configuratie. Dat kan dankzij install-edgeos-packages :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:02

jurroen

Security en privacy geek

nero355 schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 15:11:
[...]

Netwerkpoorten kunnen ook stukgaan hé! :)
En of! Zo heb ik.laatst een 48 poorts switch vervangen waarvan de eerste 16 poorten niet meer werkte, naar verluid door "blixeminslag".

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrLuc
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 17:07
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van en UniFi netwerk bij mij thuis. Nu ben ik op zoek naar bijpassende blauwe ‘dunne’ patchkabels voor tussen mijn patchpanels, switch en UDM SE.

Heeft iemand ervaring met onderstaande kabel?;

https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pol_2&nbc=1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:58
MrLuc schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 20:52:
Ik ben momenteel bezig met het opzetten van en UniFi netwerk bij mij thuis. Nu ben ik op zoek naar bijpassende blauwe ‘dunne’ patchkabels voor tussen mijn patchpanels, switch en UDM SE.

Heeft iemand ervaring met onderstaande kabel?;

https://www.reichelt.nl/n....html?&trstct=pol_2&nbc=1
Geen ervaring, maar ze zijn er ook van 10 cm bij unifi zelf.
https://eu.store.ui.com/c...nifi-ethernet-patch-cable

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nanoChip schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 17:14:
[...]

Zojuist de USG bijgewerkt naar 4.4.57 met actieve wireguard configuratie. Dat kan dankzij install-edgeos-packages :)
Dus basically:
$ cd /tmp
$ curl -O https://raw.githubusercontent.com/britannic/install-edgeos-packages/master/install-pkgs
$ sudo install -o root -g root -m 0755 install-pkgs /config/scripts/post-config.d/install-pkgs
$ sudo mkdir -p /config/data/install-packages
$ curl -OL https://github.com/WireGuard/wireguard-vyatta-ubnt/releases/download/1.0.20220627-1/ugw3-v1-v1.0.20220627-v1.0.20210914.deb
$ sudo mv ugw3-v1-v1.0.20220627-v1.0.20210914.deb /config/data/install-packages

En dit zou dan ook onthouden worden na upgrades? (doordat /config mogelijk wordt behouden bij updates?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nanoChip
RobertMe schreef op zaterdag 4 februari 2023 @ 22:46:
[...]

Dus basically:
$ cd /tmp
$ curl -O https://raw.githubusercontent.com/britannic/install-edgeos-packages/master/install-pkgs
$ sudo install -o root -g root -m 0755 install-pkgs /config/scripts/post-config.d/install-pkgs
$ sudo mkdir -p /config/data/install-packages
$ curl -OL https://github.com/WireGuard/wireguard-vyatta-ubnt/releases/download/1.0.20220627-1/ugw3-v1-v1.0.20220627-v1.0.20210914.deb
$ sudo mv ugw3-v1-v1.0.20220627-v1.0.20210914.deb /config/data/install-packages

En dit zou dan ook onthouden worden na upgrades? (doordat /config mogelijk wordt behouden bij updates?)
Klopt, /config/scripts/post-config.d/install-pkgs is een simpel script wat door /config/data/install-packages heen loopt en controleert of de package al geïnstalleerd is. Is dat niet het geval dan installeert het script de package.

Wat betreft de /config/ directory, volgens mij wordt met een firmware update de volledige inhoud uit de huidige image gekopieerd naar de nieuwe (welk vervolgens als system image default boot wordt ingesteld).

Zo heb ik in /config/wireguard/ mijn private en preshared keys staan. Dan staan die gegevens niet hardcoded in config.gateway.json :)

[ Voor 5% gewijzigd door nanoChip op 05-02-2023 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nanoChip schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:09:
Zo heb ik in /config/wireguard/ mijn public/private en preshared keys staan. Dan staan die gegevens niet hardcoded in config.gateway.json :)
Dat heeft natuurlijk ook weer zijn voor en nadelen. Als de USG crasht en je de USB stick moet vervangen of andere USG moet kopen dan moet je of deze bestanden opnieuw genereren of toch weten over te zetten. Anders zal die neem ik aan ook dan niet provisionen.

Maar op gebied van veiligheid is het uiteraard wel weer iets beter als ze alleen op het device staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
RobertMe schreef op zondag 5 februari 2023 @ 11:16:
[...]

Dat heeft natuurlijk ook weer zijn voor en nadelen. Als de USG crasht en je de USB stick moet vervangen of andere USG moet kopen dan moet je of deze bestanden opnieuw genereren of toch weten over te zetten. Anders zal die neem ik aan ook dan niet provisionen.

Maar op gebied van veiligheid is het uiteraard wel weer iets beter als ze alleen op het device staan.
Klopt, maar aangezien de wireguard package op dezelfde storage staat zal dat bij het vervangen van de USB of zelfs de hele USG altijd het geval zijn. Overigens heb ik een kopie van de public/private en preshared key in een vault staan. Dat is (imo) iets veiliger dan in config.gateway.json.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostBurn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 16:54
Ik heb mijn huidige Ubiquiti setup al enkele jaren maar loop nu tegen een vervelend probleem aan.

Mijn huidige setup:

Ziggo modem in bridge modus
Ubiquiti USG-3P
2x Ubiquiti UAP-AC-Lite
Raspberry Pi met Unifi 7.3.76

Met "normaal" internet gebruik streamen/internetten/gamen werkt alles naar behoren.
Maar zodra ik via nieuwsgroepen gedownloade NZB inlaad in SabNZB crashed het hele netwerk,
Als ik dan in de Unifi app kijk staan alle devices op niet adopteer baar.
Enige oplossing is om alles een harde reboot te gegeven (powercycle) daarna komt alles weer op.
Hebben meer mensen hier last van?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 18:46

rally

Deyterra Consultancy

FrostBurn schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 10:01:
Ik heb mijn huidige Ubiquiti setup al enkele jaren maar loop nu tegen een vervelend probleem aan.

Mijn huidige setup:

Ziggo modem in bridge modus
Ubiquiti USG-3P
2x Ubiquiti UAP-AC-Lite
Raspberry Pi met Unifi 7.3.76

Met "normaal" internet gebruik streamen/internetten/gamen werkt alles naar behoren.
Maar zodra ik via nieuwsgroepen gedownloade NZB inlaad in SabNZB crashed het hele netwerk,
Als ik dan in de Unifi app kijk staan alle devices op niet adopteer baar.
Enige oplossing is om alles een harde reboot te gegeven (powercycle) daarna komt alles weer op.
Hebben meer mensen hier last van?
Hoe oud is die USG? Het zou kunnen dat de voeding aan het overlijden is nl.
Deze symptomen lijkt daar heel erg op. Bij grotere belasting wordt er meer van de standaard voeding gevraagd, en laat die nu net over de tijd langzaam overlijden (4-5 jaar is mijn ervaring)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 19-09 15:07
rally schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Dat is precies waar ik aan dacht. :)
Anders even kijken of je een vergelijkbare hebt liggen (voltage, Amps en polarisatie op de connector).

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FrostBurn
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19-09 16:54
rally schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:13:
[...]

Deze symptomen lijkt daar heel erg op. Bij grotere belasting wordt er meer van de standaard voeding gevraagd, en laat die nu net over de tijd langzaam overlijden (4-5 jaar is mijn ervaring)
Daar had ik echt nog nooit van gehoord :)
Net even opgezocht eind 2018 aangeschaft! zal eens rond zoeken of ik een andere voeding ergens heb!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Laatst online: 19-09 15:07
Vorige week van een FlexHD naar een 6 Pro gegaan.
Ik had diverse issues met ESP modules die ik in huis heb en lange tijd maar voor lief nam. Kwam langs een blogpost van iemand die precies dezelfde issues had als ik met een FlexHD en na vervangen van zijn AP hier geen last meer van had.

Sinds ik de 6 Pro in gebruik heb ook helemaal geen problemen meer gehad met ESP en ook andere apparaten die af en toe verbinding kwijt waren doen het nu perfect op de 2,4Ghz. Verder haal ik nu 650 down/800 up via Wifi6 met mijn laptop tov 350/350 die ik eerder had (wat overigens al meer dan genoeg was).

Vanmiddag ga ik 'm aan de muur hangen, heb een mooie plek waar ik een kabel door de muur kan en aan de andere kant een RJ45 outlet die naar de meterkast gaat (uit het zicht). Had wat testen gedaan en door het hele huis prima bereik, inclusief de draadloze watermeter in de kruipruimte die geen verbinding kan maken op de plek waar de 6 Pro nu ligt.

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20-09 18:46

rally

Deyterra Consultancy

FrostBurn schreef op dinsdag 7 februari 2023 @ 11:18:
[...]

Daar had ik echt nog nooit van gehoord :)
Net even opgezocht eind 2018 aangeschaft! zal eens rond zoeken of ik een andere voeding ergens heb!
Dat is vrijwel precies de "sweetspot" voor dergelijke problemen.
Mijn advies om een 12V, 2A voeding te nemen (minimaal is nl. 1A). LET WEL OP DE POLARISATIE!

http://www.deyterra.com

Pagina: 1 ... 220 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.