[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 219 ... 318 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
OMX2000 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:44:
Ik heb ook niet heel erg hoge eisen. Behalve dat het ding stabiel moet draaien, voldoende performance heeft voor een 1 Gbit glasvezel verbinding, en makkelijk te beheren moet zijn.
Wat is makkelijk te beheren :).

Unifi komt erg in de buurt van de probleemloze enterprise oplossingen. De opensource oplossingen vereisen wat meer onderhoud én zeker wat meer experimenten in het begin.

Gigabit bij PPPoE is ook net tricky voor veel routers die dit in software moeten afhandelen. En de hardware offloading werkt vaak niet in open source software.

In het geval van openwrt: Vind je het ok om vier keer per jaar 15-30 minuten bezig te zijn met een openwrt upgrade? Is het acceptabel om 600 mbit te halen zonder gedoe, of wil je dit dan uitzoeken? :)

offtopic:
Ik heb het geaccepteerd dat mijn router geen gigabit haalt. In de praktijk is 600 mbit-voor-single-flow, link-speed-voor-veel-flows genoeg :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:12
Ik heb een AP AC Lite van een aantal jaren oud. Deze heeft een rubberachtige coating die helemaal plakkerig begint te worden. Ik wilde het accespoint afnemen met een vochtige doek (water), maar stof bleef juist plakken. Met m’n nagel kan ik de coating er zo af krabben.

Waarmee poets ik die coating eraf zodat het accespoint weer een beetje toonbaar wordt? Aceton o.i.d.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
ThinkPad schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:56:
Ik heb een AP AC Lite van een aantal jaren oud. Deze heeft een rubberachtige coating die helemaal plakkerig begint te worden. Ik wilde het accespoint afnemen met een vochtige doek (water), maar stof bleef juist plakken. Met m’n nagel kan ik de coating er zo af krabben.

Waarmee poets ik die coating eraf zodat het accespoint weer een beetje toonbaar wordt? Aceton o.i.d.?
Wasbenzine? Maar ik heb t zelf nooit geprobeerd hoor. Herken het wel op sommige producten. Vies voelt het aan en ziet er niet uit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• verzenden
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 18-06 20:43

Doekje met alcohol erop! Ik probeerde van alles en vroeg uiteindelijk onze huishoudster om raad. Werkt perfect.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ANdrode schreef op zondag 22 januari 2023 @ 10:53:
Wat is makkelijk te beheren :).

Unifi komt erg in de buurt van de probleemloze enterprise oplossingen. De opensource oplossingen vereisen wat meer onderhoud én zeker wat meer experimenten in het begin.

Gigabit bij PPPoE is ook net tricky voor veel routers die dit in software moeten afhandelen. En de hardware offloading werkt vaak niet in open source software.

In het geval van openwrt: Vind je het ok om vier keer per jaar 15-30 minuten bezig te zijn met een openwrt upgrade? Is het acceptabel om 600 mbit te halen zonder gedoe, of wil je dit dan uitzoeken? :)

offtopic:
Ik heb het geaccepteerd dat mijn router geen gigabit haalt. In de praktijk is 600 mbit-voor-single-flow, link-speed-voor-veel-flows genoeg :X
Klinkt alsof je de verkeerde hardware hebt gekocht dan wel de verkeerde software gebruikt en daardoor een slechte ervaring bent opgelopen :?

Ik gok hetzelfde als de coating van muizen/toetsenborden/afstandsbedieningen weghalen : Schuursponsje + CIF en leef je uit! :D

Daarna kan je eventueel iets van een polishing middeltje gebruiken om de boel weer shiny te krijgen : RoaDHouse in "Gamingmuizen [Deel 2]" :*)

Ik heb op die manier het volgende behandeld :
- uitvoering: Razer DeathAdder (1800dpi - PC)
- uitvoering: Logitech diNovo Media Desktop Laser
- uitvoering: Logitech Harmony 555 Advanced Universal Remote

En mijn uitvoering: CM Storm QuickFire Rapid-i (Cherry brown) moet er waarschijnlijk ook een keer aan geloven! :)

[ Voor 24% gewijzigd door nero355 op 22-01-2023 16:38 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48

Ik kreeg zelf de suggestie - overigens nog niet uitgeprobeerd - om het met een vlakgom te proberen.

In mijn geval gaat het om een Bitfenix kast die nogal "sticky" is geworden, maar het zou geen verschil mogen maken.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 16:36:
[...]

Klinkt alsof je de verkeerde hardware hebt gekocht dan wel de verkeerde software gebruikt en daardoor een slechte ervaring bent opgelopen :?
Het is geen slechte ervaring. Het is een bewuste keuze om iets te accepteren in plaats van er tijd in te steken :). Wanneer je geen PPPoE nodig hebt haalt een recent arm bordje link speed.
Ik gok hetzelfde als de coating van muizen/toetsenborden/afstandsbedieningen weghalen : Schuursponsje + CIF en leef je uit! :D
Spiritus of aceton werken vaak ook goed. Als het een dikke laag is (gereedschap) weet ik niet wat je kan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
_AcS_ schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 19:28:
[...]

Die heb ik gezien, maar in mijn 7590 zit de Duitse firmware.
Daarin staan geen Nederlandse providers.
Is het niet mogelijk om er een internationale firmware op te flashen?

Ik neem aan dat er geen hardwarematige verschillen zijn tussen de diverse versies.

Update;

Dat schijnt lastiger te zijn dan ik dacht, valt mij toch tegen.

Er word hier het eea duidelijk gemaakt.

[ Voor 19% gewijzigd door Comp User op 22-01-2023 18:47 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:26
Comp User schreef op zondag 22 januari 2023 @ 18:41:
[...]

Is het niet mogelijk om er een internationale firmware op te flashen?

Ik neem aan dat er geen hardwarematige verschillen zijn tussen de diverse versies.

Update;

Dat schijnt lastiger te zijn dan ik dacht, valt mij toch tegen.

Er word hier het eea duidelijk gemaakt.
Die link had ik ook gevonden, vandaag nog het een en ander geprobeerd met de Fritzboxen, maar helaas zonder resultaat.

Nu zag ik vandaag op het forum van KPN dat de UDR ook geschikt is voor IPTV?
Ik dacht alleen de UDM(pro/se) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
nero355 schreef op zondag 22 januari 2023 @ 19:59:
[...]

Die UDR heeft weer allerlei andere rare problemen geloof ik... :/

Ik zou wat betreft IPTV echt gewoon dit plan aanhouden : _AcS_ in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Dan ben je niet van allerlei UDR/UDM ellende afhankelijk qua IPTV gedoe! d:)b
Heb jij het op deze manier opgelost?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 19:19

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Ik weet niet zeker of dit hier thuishoort maar ter informatie Ubiquiti spul valt ook onder de BTW weg ermee kortingsactie. Zojuist een Unifi 6 Pro besteld met leuke korting :)

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:12
verzenden schreef op zondag 22 januari 2023 @ 11:21:
[...]

Doekje met alcohol erop! Ik probeerde van alles en vroeg uiteindelijk onze huishoudster om raad. Werkt perfect.
Alcohol werkt inderdaad d:)b , heb even een plekje geprobeerd. Je hebt alleen redelijk wat nodig, dus heel economisch is het niet (zo'n flesje alcohol is best duur). Aceton ook geprobeerd, maar werkte minder goed. Ik ga spiritus nog even proberen en anders Cif schuurmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfight
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mototaz schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:16:
Ik weet niet zeker of dit hier thuishoort maar ter informatie Ubiquiti spul valt ook onder de BTW weg ermee kortingsactie. Zojuist een Unifi 6 Pro besteld met leuke korting :)
Dank! Helaas is de Dream Machine SE niet op voorraad/bestelbaar. Weet iemand of je deze in een winkel wel kan bestellen?

Vaillant aroTHERM plus VWL55/6, Zehnder WHR 930 WTW, Itho Daalderop douche-WTW, SolarEdge SE6K 6610Wp, SE3000H 3160Wp, Kia EV6 GT-line RWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 19:19

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

Speedfight schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:42:
[...]

Dank! Helaas is de Dream Machine SE niet op voorraad/bestelbaar. Weet iemand of je deze in een winkel wel kan bestellen?
Als ik met mijn postcode kijk zie ik ook geen winkelvoorraad, ik vermoed dat ze hem helemaal niet meer op voorraad hebben of nog niet hebben :o

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• verzenden
  • Laatst online: 18-06 20:43
ThinkPad schreef op maandag 23 januari 2023 @ 08:38:
[...]

Alcohol werkt inderdaad d:)b , heb even een plekje geprobeerd. Je hebt alleen redelijk wat nodig, dus heel economisch is het niet (zo'n flesje alcohol is best duur). Aceton ook geprobeerd, maar werkte minder goed. Ik ga spiritus nog even proberen en anders Cif schuurmiddel.
Ik heb een 70% alcohol oplossing gebruikt welke hier in Frankrijk wordt verkocht voor het desinfecteren van wonden. Kost 3 à 4 Euro per liter. Ik had ook niet zoveel nodig. Schuurmiddelen als Cif zou ik zeker niet proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23

Falcon10

Hit it i would !

verzenden schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:06:
[...]

Ik heb een 70% alcohol oplossing gebruikt welke hier in Frankrijk wordt verkocht voor het desinfecteren van wonden. Kost 3 à 4 Euro per liter. Ik had ook niet zoveel nodig. Schuurmiddelen als Cif zou ik zeker niet proberen.
Niet doen met Isobetadine .... is je accesspoint helemaal oranje.
Of misschien net wel doen jullie Nederlanders >:)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boeie
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-06 14:40
Mijzelf ook eens melden in dit topic, ik draai al een aantal jaren met tevredenheid een uitgebreide Unifi setup:
  • Cloud Key Gen2 (met Protect en Network)
  • Switch US16
  • Switch US8
  • 2x USW-Flex-Mini
  • 3x UAP-AC-Lite
  • 5 camera's (G3 Flex en G3 Pro)
  • G4 Doorbell
Omdat lange geschiedenis mij niet zoveel interesseerde heb ik de HDD in de CKG2 nooit vervangen. Echter afgelopen week kreeg ik de melding
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SwwBbfOX3wgwuMmIWbhXx8PIwg4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QZT7Ww1ZJZUQEcNhwgIiZL85.jpg?f=fotoalbum_large

Zonder eerdere waarschuwingen gehad te hebben. De Cloud Key werd altijd wel redelijk warm, maar zo warm nou ook weer niet, hij hangt in een vrijhangend bracket in de meterkast. Volgens S.M.A.R.T. is hij max 57c geworden, wat nog wel oke is.

Helaas al buiten garantie, maar de schijf heeft het net 1000 dagen volgehouden :+ Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qi_GWxHp8cn8romvvOji8iVYL_I=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qUONut2qCh0cdKZFrDwf8Uhk.jpg?f=user_large

Best wel jammer, de deurbel toont nu gelijk het bericht 'Offline', en de controller is niet meer benaderbaar.

Dus heb ik de schijf nu tijdelijk voor een losse SSD vervangen en heb een vervangende schijf besteld.

Echter nu het probleem:

Mijn Network setup komt niet meer up. En, de config hiervan is blijkbaar recent niet meer gebackupt naar de cloud (in de settings staat dit uit, ook nooit meer gecheckt). Ik heb de schijf inmiddels eruit en heb geprobeerd te zoeken op de partities maar die zijn niet meer benaderbaar. Ik had er ook (voor de zekerheid) een MicroSD in zitten maar hier staat niets op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N7ten12hwTYoyW8FgExgDVMSBtQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/t98xdfxvSVhzQ4EoCFRY5mCR.jpg?f=user_large

Echter als ik kijk naar het gebruik van het interne geheugen lijkt er nog wel gewoon data op te staan, internal storage is namelijk: 256 MB / 6.27 GB

Uiteraard al gereboot, geprobeerd via SSH te connecten om de service te stoppen/starten maar ik krijg geen connectie.

Heeft iemand een idee?

(Edit: overigens ook al gemeld bij UB zelf)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
verzenden schreef op maandag 23 januari 2023 @ 14:06:
Schuurmiddelen als Cif zou ik zeker niet proberen.
CIF + Schuursponsje waarmee je de afwas doet werkt gewoon prima voor die ranzige coatings die op allerlei produkten zitten! ;)

Sterker nog : Ik ga binnenkort mijn oude GoPro Hero2 aan het lijstje behandelde produkten toevoegen, want die blijkt helemaal plakkerig te zijn geworden na een lange tijd ongebruikt in de waterproof behuizing te hebben gezeten... ;(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 29-06 20:41
Boeie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 16:44:
Mijzelf ook eens melden in dit topic, ik draai al een aantal jaren met tevredenheid een uitgebreide Unifi setup:
  • Cloud Key Gen2 (met Protect en Network)
  • Switch US16
  • Switch US8
  • 2x USW-Flex-Mini
  • 3x UAP-AC-Lite
  • 5 camera's (G3 Flex en G3 Pro)
  • G4 Doorbell
Omdat lange geschiedenis mij niet zoveel interesseerde heb ik de HDD in de CKG2 nooit vervangen. Echter afgelopen week kreeg ik de melding
[Afbeelding]

Zonder eerdere waarschuwingen gehad te hebben. De Cloud Key werd altijd wel redelijk warm, maar zo warm nou ook weer niet, hij hangt in een vrijhangend bracket in de meterkast. Volgens S.M.A.R.T. is hij max 57c geworden, wat nog wel oke is.

Helaas al buiten garantie, maar de schijf heeft het net 1000 dagen volgehouden :+ [Afbeelding]

Best wel jammer, de deurbel toont nu gelijk het bericht 'Offline', en de controller is niet meer benaderbaar.

Dus heb ik de schijf nu tijdelijk voor een losse SSD vervangen en heb een vervangende schijf besteld.

Echter nu het probleem:

Mijn Network setup komt niet meer up. En, de config hiervan is blijkbaar recent niet meer gebackupt naar de cloud (in de settings staat dit uit, ook nooit meer gecheckt). Ik heb de schijf inmiddels eruit en heb geprobeerd te zoeken op de partities maar die zijn niet meer benaderbaar. Ik had er ook (voor de zekerheid) een MicroSD in zitten maar hier staat niets op.

[Afbeelding]

Echter als ik kijk naar het gebruik van het interne geheugen lijkt er nog wel gewoon data op te staan, internal storage is namelijk: 256 MB / 6.27 GB

Uiteraard al gereboot, geprobeerd via SSH te connecten om de service te stoppen/starten maar ik krijg geen connectie.

Heeft iemand een idee?

(Edit: overigens ook al gemeld bij UB zelf)
Ook al met een usb lader getest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
Behoorlijk Leek schreef op maandag 23 januari 2023 @ 18:02:
[...]

Ook al met een usb lader getest?
Gereboot met een USB lader (QC3.0) eraan, het leek er even op dat hij de Network component ging booten, maar helaas niet gelukt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Boeie schreef op maandag 23 januari 2023 @ 19:49:
Gereboot met een USB lader (QC3.0) eraan, het leek er even op dat hij de Network component ging booten, maar helaas niet gelukt.
Probeer eens :
- Via SSH de Podman Container een schop te geven als je daar nog steeds van afhankelijk bent.
- Zo niet dan het UniFi Controller proces zelf.
- En anders maar gewoon een Factory Defaults Reset proberen, want je zal niet de eerste zijn die dat heeft moeten doen... :X :| :/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-06 02:47
Er is een hotfix voor de USG en Edgerouter beschikbaar.
https://community.ui.com/...18-400f-8f44-7242a553e449

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:23

Falcon10

Hit it i would !

Mmm, is een fix ivm een security iets met IPv6 op de WANpoort van de routers.
Vraag me dan af, als je IPv6 niet hebt op staan, of ie dan eigenlijk ook vulnerable is.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Well, that's gonna be interesting. Nu ik op mijn USG Wireguard heb draaien en hetzelfde heb gedaan op een ER4 bij familie. Want die releases matchen sowieso al nauw met de EdgeOS versie (dus een Wireguard build / package werkt echt maar met 1 EdgeOS versie). En daarnaast dan ook in hoeverre zaken v.w.b. configuratie behouden blijven na de update.

Bij de USG kan ik mij zomaar indenken dat ik een config.gateway.json aan het maken kom zonder Wireguard stuff omdat die anders niet provisioned (en potentieel zo lang inloggen met SSH, om de .deb te installeren, ook een issue is). EdgeOS op de ERs heb ik minder ervaring mee, dus geen idee hoe vergevingsgezind die is met nodes in de boot config die die vervolgens niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:43
-

[ Voor 100% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:23 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-06 18:38

Mr-D.

interpunctie? no hero here

SgtElPotato schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:09:
Vraagje.

Ik heb persoonlijk alleen maar omgevingen uitgerold met Unifi AP's (voornamelijk de NanoHD's). Nu krijg ik thuis een glasvezelverbinding zonder router opgeleverd. Ik zit dus te kijken naar spul van Ubiquiti maar ik weet niet exact wat.

Ik heb een aantal keuzes. De UDM is al wat ouder maar sneller dan de UDR. De UDR heeft betere technieken (laatste Wifi standaard) maar de WAN gaat tot max 700mbps (kunstmatig geknepen). Ik kan dan voor een USG gaan met een losse NanoHD erbij. Mijn thuisnetwerk is te klein om ook maar iets van de Pro lijn te kunnen verantwoorden (die krijg ik er ook niet doorheen haha :+ )

Wat zou jullie keuze zijn voor router? Ik denk dat ik zelf toch meer neig naar een USG + losse AP. Ik gebruik verder geen IPS/IDS/DPI en ben ook niet van plan dat te gaan gebruiken.
die vraag kan je beter hier stellen dit is namelijk niet het juiste topic hiervoor.

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:27
Vraagje.

Ik heb persoonlijk alleen maar omgevingen uitgerold met Unifi AP's (voornamelijk de NanoHD's). Nu krijg ik thuis een glasvezelverbinding zonder router opgeleverd. Ik zit dus te kijken naar spul van Ubiquiti maar ik weet niet exact wat.

Ik heb een aantal keuzes. De UDM is al wat ouder maar sneller dan de UDR. De UDR heeft betere technieken (laatste Wifi standaard) maar de WAN gaat tot max 700mbps (kunstmatig geknepen). Ik kan dan voor een USG gaan met een losse NanoHD erbij. Mijn thuisnetwerk is te klein om ook maar iets van de Pro lijn te kunnen verantwoorden (die krijg ik er ook niet doorheen haha :+ )

Wat zou jullie keuze zijn voor router? Ik denk dat ik zelf toch meer neig naar een USG + losse AP. Ik gebruik verder geen IPS/IDS/DPI en ben ook niet van plan dat te gaan gebruiken.
Dat is sterk afhankelijk van hoe je je netwerk zou willen inrichten en of je eventueel TV afneemt bij de provider.

Wil je totale controle over je inrichting dan zou ik eerder kiezen voor een PFsense/OPNsense bakje en gaat het je alleen om de AP’s dan zou je ook met een Fritzbox van marktplaats uit de voeten kunnen als je weinig geeft om netwerk segmentatie.

De routers in de Unifi lijn zijn in mijn ogen het net niet. De USG is zo oud dat je er eigenlijk niet aan zou moeten willen beginnen. Idem geldt voor de Edgerouter lijn waar de toekomst allesbehalve rooskleurig is met de komst van de UISP lijn.
En ja de UDM/ UDR is het eigenlijk ook niet. De UDR is eigenlijk te licht en de UDM is toe aan een update. Daarbij ben je aan allerlei lelijke “hacks” overgeleverd als je TV afneemt bij je provider ivm ontbreken van mogelijkheid om op de WAN een dubbele VLAN op te zetten.
De Pro lijn zou dan nog uitkomst bieden als je het formaat kwijt kunt of er voor wilt betalen.

Je zou ook kunnen kijken naar TP-Link Omada lijn als je iets integraals wilt, modulair en redelijk bij de tijd is. Zij zijn in het gat gesprongen wat UI heeft gecreëerd dwz modulaire setup van je netwerkcomponenten. Uiteraard heeft TP-Link ook zo zijn fratsen met productversies binnen dezelfde lijn waardoor je als early adaptor evenredig hard wordt gestraft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:44
Vraagje.

Ik had 500Mbit glas via Xs4all en een UDR en dat ging prima samen. Was ook erg tevreden met het ingebouwde AP dat gewoon in mijn huiskamer staat (gewoon met twee utp kabels met de meterkast verbonden). Nu Xs4all inmiddels geheel geassimileerd is door KPN had ik recent ineens vanzelf een 1Gbit snelheid op mijn glasaansluiting gekregen. Ter info: bij Xs4all was 500mbit de max snelheid en KPN levert alleen 200mbit als alternatief. Ik draai ook zonder IDS/IPS etc, en heb het gewoon een weekje aangekeken qua snelheid. Down haal ik ergens tussen de 700-800 (soms nog wat meer) en up vaak altijd net wat hoger.
Uiteindelijk besloten om de UDR gewoon te laten zitten, en dat bevalt me tot nu toe prima. Die 200-300mbit minder ervaar ik niet als een gemis.

Zat ook even met een schuin oog naar een UDM-SE te kijken, maar dat spul is ook knetterduur geworden. Paar jaar geleden was een USG-pro nog gewoon €200,- en nu mag je gewoon drie keer zo veel neertellen. 8)7

Dat heeft de beslissing om de UDR lekker te laten zitten wel wat makkelijker gemaakt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marvine
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 17:30
Vraag over UDM SE en Extraip /29 block

Graag wil ik terug naar het unifi-ecosysteem, maar ik kan mijn /29 ip-blok nog steeds niet aan de praat krijgen ondanks er al wat meer opties in de UDM SE interface zijn voor meerdere ip adressen.
Was al op reddit en verschillende forums aan het zoeken geweest naar informatie over meerdere ip's en configuraties maar vond enkel oude berichten.

Ook al geprobeerd om enkele routes / statisch in te stellen. Maar ik denk dat het nog steeds niet mogelijk is vanwege het ontbreken van dnat / snat?

Heeft iemand ooit een ip-blok van bijvoorbeeld ExtraIP met een UDM/Pro/SE werkend gekregen?
Ik ken de aanpassingen van het json-bestand (als dat uberhaupt werkt op een SE) maar ben niet van plan na elke update deze opnieuw te configuren haha;)

Hoop iemand een antwoord heeft en anders maar weer terug naar OPNsense.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21:43
-

[ Voor 99% gewijzigd door SgtElPotato op 23-05-2023 13:23 ]

Zucht...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
SgtElPotato schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:46:
[...]

Ik neem geen TV af dus die issues heb ik niet, genoeg over gelezen ja..
Ik host mijn eigen controller al in de cloud voor meerdere locaties, het liefst zou ik dus wel alles van van dezelfde fabrikant willen.

Maar als ik puur kijk naar throughput zou een USG de 1GB wel aan moeten kunnen toch?
Als je hardware offloading aanzet op de USG en geen gebruik maakt van IPS/IDS dan is 1Gbit (930/940 Mbits)geen probleem.
Maar mind you, dat ding is echt stok oud en al zwaar over de houdbaarheidsdatum heen. Kijk voor de gein ook naar de Omada lijn van de buren als je recentere hardware zou willen.

[ Voor 14% gewijzigd door Miki op 24-01-2023 12:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Goof2000
  • Laatst online: 02:41
Miki schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:53:
[...]

Als je hardware offloading aanzet op de USG en geen gebruik maakt van IPS/IDS dan is 1Gbit (930/940 Mbits)geen probleem.
Maar mind you, dat ding is echt stok oud en al zwaar over de houdbaarheidsdatum heen. Kijk voor de gein ook naar de Omada lijn van de buren als je recentere hardware zou willen.
Of naar een MikroTik. Ik heb een MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX icm Switches en WiFi van Ubiquiti. Op mijn Proxmox draait de Ubiquiti controller en alles werkt goed en zonder problemen. Ik wil nog wel de slag gaan maken naar VLAN's (gast en iot) daar heb ik (nog) geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Goof2000 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Of naar een MikroTik. Ik heb een MikroTik Routerboard RB750Gr3 - hEX icm Switches en WiFi van Ubiquiti. Op mijn Proxmox draait de Ubiquiti controller en alles werkt goed en zonder problemen. Ik wil nog wel de slag gaan maken naar VLAN's (gast en iot) daar heb ik (nog) geen ervaring mee.
Helemaal vergeten maar dat is zeker een uitstekend alternatief samen met de 5009 serie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
marvine schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:29:
Vraag over UDM SE en Extraip /29 block

Graag wil ik terug naar het unifi-ecosysteem, maar ik kan mijn /29 ip-blok nog steeds niet aan de praat krijgen ondanks er al wat meer opties in de UDM SE interface zijn voor meerdere ip adressen.

Hoop iemand een antwoord heeft en anders maar weer terug naar OPNsense.
Dat laatste! d:)b
SgtElPotato schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:46:
Maar als ik puur kijk naar throughput zou een USG de 1GB wel aan moeten kunnen toch?
Dat kan die prima, maar... :
- Aankopen bespreken doen we dus in een ander topic :
Mr-D. schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 10:35:
die vraag kan je beter hier stellen dit is namelijk niet het juiste topic hiervoor.
- Je kan beter beginnen met het bepalen van welk type Glasvezel verbinding je gaat krijgen : AON/GPON/XGS-PON
Daar zitten namelijk FLINKE verschillen tussen! B)
Miki schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:53:
Kijk voor de gein ook naar de Omada lijn van de buren als je recentere hardware zou willen.
Die doen af en toe ook vreemde dingen : Routers met 4 of 8-poorts Switch die geen Switch is en in feite losse Interfaces zijn! 7(8)7
Miki schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:40:
Helemaal vergeten maar dat is zeker een uitstekend alternatief samen met de 5009 serie :)
Prachtig spul! d:)b

Maar het lijkt erop dat de laatste firmware een SFP/SFP+ probleem heeft... :+

Fijn al die fabrikanten die ons als Beta Testers gebruiken! ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
Iemand ervaring met split vpn op de UDM SE. Ik las vandaag dat het standaard niet mogelijk is.

Nu zag ik 2 manieren:
https://di-marco.net/blog...ifi_dream_machine_pro_se/

https://community.ui.com/...b0-4c4b-b94d-5531f965b316

Heeft iemand 1 van deze 2 opties geprobeerd of werkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 09:25
Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik POE invoer wil gebruiken met 3 modules RJ45 10gbit. Zou POE voldoende zijn of is POE+ sowieso vereist, ik kan dat niet zo uit de specs halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
nero355 schreef op maandag 23 januari 2023 @ 20:14:
[...]

Probeer eens :
- Via SSH de Podman Container een schop te geven als je daar nog steeds van afhankelijk bent.
- Zo niet dan het UniFi Controller proces zelf.
- En anders maar gewoon een Factory Defaults Reset proberen, want je zal niet de eerste zijn die dat heeft moeten doen... :X :| :/
Die factory default hoop ik niet, want dan moet ik ook alle apparaten weer opnieuw gaan adopten...

Hoe geef ik volgens jou die podman container/unifi controller een schop? Als ik 'service unifi start' doe via SSH krijg ik geen feedback.

Van Ubiquiti zelf kreeg ik terug (na het sturen van mijn logs) dat [is_default=false] mist van de system.properties file. Zij adviseerden mij om deze toe te voegen dmv [echo "is_default=false" >> /srv/unifi/data/system.properties].

Allemaal leuk, nu ziet t er op het applications scherm weer goed uit (geen 'setup' melding bij network), maar als ik erin ga dan is het nog steeds een lege console waarbij de devices niet geadopteerd zijn 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 21:20
Welke in-wall zouden jullie aanraden om een AC Lite te vervangen?
De U6-IW hoeft van mij niet, onder andere vanwege prijs een stroomverbruik.
De AC-IW-PRO is EOL en valt daarmee af.

Blijft over de AC-IW en de AC-IW-HD. Voor mijn use case is de AC-IW voldoende, maar misschien is de IW-HD minder snel EOL?

De AC-M-PRO lijkt me overkill..

[ Voor 15% gewijzigd door S0epkip op 25-01-2023 11:07 ]

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-06 08:51
Het verschil in stroomverbruik is toch niet zo ontzettend groot? :?

U6 In-Wall: 13.5 W
In-Wall HD: 11 W
Het verschil van 2,5 watt is ongeveer 2 kWh per maand

De prijs in de store is ook hetzelfde voor de twee: 220 euro

[ Voor 13% gewijzigd door Sand0rf op 25-01-2023 11:25 ]

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:03

lier

MikroTik nerd

Sand0rf schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:23:
Daarnaast gaat het om maximaal stroomverbruik, afhankelijk van de belasting zal het stroomverbruik nog flink lager liggen. Voor mij zou dit (mits beschikbaar) een no brainer zijn.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +2 Henk 'm!
S0epkip schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:05:
Welke in-wall zouden jullie aanraden om een AC Lite te vervangen?
De U6-IW hoeft van mij niet, onder andere vanwege prijs een stroomverbruik.
De AC-IW-PRO is EOL en valt daarmee af.

Blijft over de AC-IW en de AC-IW-HD. Voor mijn use case is de AC-IW voldoende, maar misschien is de IW-HD minder snel EOL?
De IW is nog van eerste generatie AC modellen, met een Qualcomm chip (mogelijk dezelfde als de Lite). De IW HD zit dezelfde Mediatek chip als de NanoHD in. Die laatste zijn daarbij apparaten die 802.11ac wave 2 ondersteunen en dus echt nieuwere apparaten zijn. Maar wat Ubiquiti met support doet is natuurlijk altijd een groot vraagteken.

Overigens zou ik zelf de AC IW HD ook links laten liggen. Zo duur als de U6 IW alleen echt een substantieel oudere wifi standaard. Oftewel: voor een uithoek waar het niet uit maakt en het budget doorslaggevend is zou ik de AC IW pakken en anders de U6 IW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Als ik m'n US-8-150's mag geloven dan verbruiken m'n UAP-NanoHD AP's maar iets van 2.4W/stuk (PoE+). Met VIJF van die AP's door m'n hele woning zit ik dus nog niet eens aan het verbruik van ÉÉN U6-IW :o :*)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:05:
[...]

Als ik m'n US-8-150's mag geloven dan verbruiken m'n UAP-NanoHD AP's maar iets van 2.4W/stuk (PoE+). Met VIJF van die AP's door m'n hele woning zit ik dus nog niet eens aan het verbruik van ÉÉN U6-IW :o :*)
* Maximale verbruik van ÉÉN U6-IW ;)

Als je een speedtest laat lopen over die NanoHD zal het verbruik ook wel toenemen. En Ubiquiti vernoemd vast geen testmethode. Is die 13W het absoluut maximale excl. PoE passthrough? Dus alle 4 de switchpoorten volop in gebruik én wifi vol in gebruik? Of alleen wifi? Of...?

Hetzelfde met CPUs. In het zuinige server topic komen systemen met een i7 of zo langs met een idle verbruik van (ver) onder de 10W. Als je op zo'n systeem een stresstest / benchmark draait zal het verbruik ook wel een veelvoud zijn. Dus als je dan op papier ziet "Verbruik: 100W" schrik je ook. Laat je het systeem idle of onder lage belasting staan zit je dus maar op 1/10e ervan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-06 21:20
Dat is het nadeel van de "rated" power in de spec sheets... ik wil eigenlijk weten wat het idle/normal verbruik is.

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AngelusHD schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:35:
Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik POE invoer wil gebruiken met 3 modules RJ45 10gbit.
Zou POE voldoende zijn of is POE+ sowieso vereist, ik kan dat niet zo uit de specs halen.
Wat ik al eerder zei : Dat wil je in principe niet, want een heleboel hitte van die RJ45 SFP+ modules!

Ik zou dan maximaal met 2 stuks beginnen bij het 4/5-poorts model of alleen i.c.m. het 8-poorts model 3 van zulke modules gebruiken en kijken hoe dat gaat! ;)

Die RJ45 modules gebruiken 3 tot 5 Watt geloof ik dus reguliere PoE op basis van 802.3af zou genoeg moeten zijn...
S0epkip schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:36:
Dat is het nadeel van de "rated" power in de spec sheets... ik wil eigenlijk weten wat het idle/normal verbruik is.
Ik heb hier de volgende setup :

Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) waarop een Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk) is aangesloten en daarop weer een Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts is aangesloten.

En volgens de UniFi Controller stuurt de Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) per poort 10 a 11 Watt uit :)
Boeie schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:36:
Die factory default hoop ik niet, want dan moet ik ook alle apparaten weer opnieuw gaan adopten...
Dat is nou eenmaal helaas vaak zo met die dingen...

Daarom zijn Backups zo belangrijk! :+
Hoe geef ik volgens jou die podman container/unifi controller een schop?
Als ik 'service unifi start' doe via SSH krijg ik geen feedback.
Dat is het commando om een UniFi Controller een schop te geven als die via SystemD draait en niet via Podman in een Container ;)

Pak gewoon de manual erbij : https://docs.podman.io/en/latest/Commands.html
- https://docs.podman.io/en...kdown/podman-start.1.html
- https://docs.podman.io/en...own/podman-restart.1.html
- https://docs.podman.io/en/latest/markdown/podman-stop.1.html

En als bonus voor het geval je wat moet fixen : https://linuxhandbook.com/autostart-podman-containers/

Succes alvast! :)
Van Ubiquiti zelf kreeg ik terug (na het sturen van mijn logs) dat [is_default=false] mist van de system.properties file. Zij adviseerden mij om deze toe te voegen dmv [echo "is_default=false" >> /srv/unifi/data/system.properties].
Dat is geloof ik om te bepalen welk profiel er default is of welke site dat moet zijn of zo...
Allemaal leuk, nu ziet t er op het applications scherm weer goed uit (geen 'setup' melding bij network), maar als ik erin ga dan is het nog steeds een lege console waarbij de devices niet geadopteerd zijn 8)7
Dan moet je dus effe de juiste site/profile opzoeken en default maken! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeie
nero355 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Dat is nou eenmaal helaas vaak zo met die dingen...

Daarom zijn Backups zo belangrijk! :+

[...]

Dat is het commando om een UniFi Controller een schop te geven als die via SystemD draait en niet via Podman in een Container ;)

Pak gewoon de manual erbij : https://docs.podman.io/en/latest/Commands.html
- https://docs.podman.io/en...kdown/podman-start.1.html
- https://docs.podman.io/en...own/podman-restart.1.html
- https://docs.podman.io/en/latest/markdown/podman-stop.1.html

En als bonus voor het geval je wat moet fixen : https://linuxhandbook.com/autostart-podman-containers/

Succes alvast! :)

[...]

Dat is geloof ik om te bepalen welk profiel er default is of welke site dat moet zijn of zo...

[...]

Dan moet je dus effe de juiste site/profile opzoeken en default maken! :)
Die van mij draait geen podman, als ik de services list via SSH zie ik alleen SystemD, vandaar :D

Met systemctl restart unifi herstart ik wel de network service, maar daar verandert weinig aan. het juiste site/profile vinden moet ik nog even uitvogelen.

[ Voor 7% gewijzigd door Boeie op 25-01-2023 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
nero355 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:21:
[...]

Wat ik al eerder zei : Dat wil je in principe niet, want een heleboel hitte van die RJ45 SFP+ modules!

Ik zou dan maximaal met 2 stuks beginnen bij het 4/5-poorts model of alleen i.c.m. het 8-poorts model 3 van zulke modules gebruiken en kijken hoe dat gaat! ;)

Die RJ45 modules gebruiken 3 tot 5 Watt geloof ik dus reguliere PoE op basis van 802.3af zou genoeg moeten zijn...
Ik snap het, het idee was om poort 1 van glas verbinding te voorzien, 2 en 4 een RJ45 module, hierdoor zit er tussen ruimte ivm de warmte. Als de 8 poort al een twijfel geval is of het überhaupt werkt, dan is dit gewoon niet de switch voor mijn setup en zal ik verder zoeken naar een alternatief. Ik heb geen intentie om dit in de werkkamer te verbinden, ik heb me voorgenomen dit centraal te switchen met de bekabeling die hier aangelegd is.

nogmaals bedankt _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:44
AngelusHD schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:35:
[...]

Moet ik nog ergens rekening mee houden als ik POE invoer wil gebruiken met 3 modules RJ45 10gbit. Zou POE voldoende zijn of is POE+ sowieso vereist, ik kan dat niet zo uit de specs halen.
Ik heb de 4 poorts 10Gbit van Mikrotik uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN in gebruik met DAC kabels en die ook via PoE gevoed wordt. Dac kabels zijn vrijwel volledig passief in tegenstelling tot glas of UTP SFP+ modules. Eerst werd deze via de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) met PoE gevoed en dat ging goed tot maximaal 2 Dac kabels, werd er een derde ingestoken dan werkte het niet meer omdat er teveel vermogen gevraagd werd. Op zijn eigen voeding werkt alles dan weer normaal.
Later overgestapt op de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE en die heeft PoE+ en dan kon ik de switch gewoon volstoppen met 4 dac kabels en bleef hij gewoon werken.

Met glas en/of UTP SFP+ is PoE+ dan wel een vereiste.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
Skynett schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:25:
[...]

Ik heb de 4 poorts 10Gbit van Mikrotik uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN in gebruik met DAC kabels en die ook via PoE gevoed wordt. Dac kabels zijn vrijwel volledig passief in tegenstelling tot glas of UTP SFP+ modules. Eerst werd deze via de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) met PoE gevoed en dat ging goed tot maximaal 2 Dac kabels, werd er een derde ingestoken dan werkte het niet meer omdat er teveel vermogen gevraagd werd. Op zijn eigen voeding werkt alles dan weer normaal.
Later overgestapt op de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE en die heeft PoE+ en dan kon ik de switch gewoon volstoppen met 4 dac kabels en bleef hij gewoon werken.

Mooi top, bedankt hiervoor. Voor mijn situatie wordt het dus POE+ met 1x DAC (poort 1) naar de NAS en 2x SFP+RJ45 (poort 2 en 4) Zijn er nog waardige sites/links te bezichtigen? Ivm warmte kan ik maar weinig info vinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AngelusHD schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:03:
Ik snap het, het idee was om poort 1 van glas verbinding te voorzien, 2 en 4 een RJ45 module, hierdoor zit er tussen ruimte ivm de warmte.
Zou moeten kunnen denk ik...
Als de 8 poort al een twijfel geval is of het überhaupt werkt, dan is dit gewoon niet de switch voor mijn setup en zal ik verder zoeken naar een alternatief.
Als je de 8-poorts neemt dan heb je natuurlijk veel meer ruimte om overhitting te voorkomen! :)
Ik heb geen intentie om dit in de werkkamer te verbinden, ik heb me voorgenomen dit centraal te switchen met de bekabeling die hier aangelegd is.
IMHO wel de makkelijkste optie, want =>
DAC kabels zijn vrijwel volledig passief in tegenstelling tot glas of UTP SFP+ modules.
:)

Goed om te weten! Thnx! d:)b

Wat zie je qua verbruik uitgelezen worden in de UniFi Controller ongeveer ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Help mij even, dit is een full UTP switch? Wat moet ik dan voorstellen bij een DAC kabel? Op mijn werk gebruik ik Direct Attach Copper/Cable en die monden uit in een SFP+ slot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AngelusHD
stormfly schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:34:
[...]

Help mij even, dit is een full UTP switch? Wat moet ik dan voorstellen bij een DAC kabel? Op mijn werk gebruik ik Direct Attach Copper/Cable en die monden uit in een SFP+ slot.
Ik denk dat je hem verkeerd leest, de DAC insert kabels waar hij naar refereert zitten op de 4 aanwezige SFP+ poorten van de switch en heeft ook 1 inkomend 1Gbit uplink POE/POE+ voeding. De unify switch 16 Lite verzorgd alleen de 1Gbit uplink en POE+ naar die switch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
AngelusHD schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:26:
[...]

Ik denk dat je hem verkeerd leest, de DAC insert kabels waar hij naar refereert zitten op de 4 aanwezige SFP+ poorten van de switch en heeft ook 1 inkomend 1Gbit uplink POE/POE+ voeding. De unify switch 16 Lite verzorgd alleen de 1Gbit uplink en POE+ naar die switch.
Later overgestapt op de uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE en die heeft PoE+ en dan kon ik de Mikrotik switch gewoon volstoppen met 4 dac kabels en bleef hij gewoon werken.

Zo dan ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Laatst online: 29-06 12:04
Ik heb een 16 Ports POE Switch van Unifi.
Hierop op verschillende AP`s aangesloten waaronder een AP voor buiten.
Dit AP wil ik alleen in de zomer aanzetten, en dit deed ik door op de betreffende Port POE aan of uit te zetten.
Ik heb door een defecte cloudkey een migratie naar een nieuwe cloudkey moeten doen.
Hierna lukt het mij niet meer om het betreffende AP uit te zetten door POE uit te schakelen. Kortom, het AP blijft gewoon online en gevoed worden door de switch.

Iemand die weet wat hier mis gaat en hoe dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
pitchdown schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:45:
Ik heb een 16 Ports POE Switch van Unifi.
Hierop op verschillende AP`s aangesloten waaronder een AP voor buiten.
Dit AP wil ik alleen in de zomer aanzetten, en dit deed ik door op de betreffende Port POE aan of uit te zetten.
Ik heb door een defecte cloudkey een migratie naar een nieuwe cloudkey moeten doen.
Hierna lukt het mij niet meer om het betreffende AP uit te zetten door POE uit te schakelen. Kortom, het AP blijft gewoon online en gevoed worden door de switch.

Iemand die weet wat hier mis gaat en hoe dit op te lossen?
Een forget en een reset geven al geprobeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
UniFi Network Application 7.4.140 heeft wel een leuke nieuwe feature
https://community.ui.com/...93-482b-86c3-044c2382967f
Add support for IPTV through IGMP Proxy (for UXG/UniFi OS Consoles with gateway functions).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:44
This release will only appear on UniFi OS Consoles running version 3.0 or newer, it's not recommended for consoles running older UniFi OS versions.
Wie heeft dit al op op versie 2.4 geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
blaaspijp schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:45:
[...]

Er komt echt wel een 3.0/3.1 versie voor de UDM Pro hoor ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

2.4 heeft toch nog dat containerized OS? Dat gaat goed mis als je dan een unsupported optie als igmp proxy inschakelt. Lijkt mij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:40:
UniFi Network Application 7.4.140 heeft wel een leuke nieuwe feature
https://community.ui.com/...93-482b-86c3-044c2382967f
Add support for IPTV through IGMP Proxy (for UXG/UniFi OS Consoles with gateway functions).
@Coolhva check hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
[...]

This release will only appear on UniFi OS Consoles running version 3.0 or newer, it's not recommended for consoles running older UniFi OS versions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chimera2
  • Laatst online: 07:57
ik heb boven slecht internet.
Er loopt al een kabel ( naar de tv)
kan ik dan deze op de kabel aansluiten met POE
Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO
en dan de uitpoort weer naar de tv?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
chimera2 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:32:
Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO
KPN TV? Dan wordt lastig als je het broadcast verkeer niet kunt afvangen in een aparte VLAN. Geen idee of je je AP poorten zodanig kunt instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:00
Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO
Yup, dat heb ik gedaan met een accesspoint, ook de Pro, en een nas in de vliering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Miki schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:39:
[...]

KPN TV? Dan wordt lastig als je het broadcast verkeer niet kunt afvangen in een aparte VLAN. Geen idee of je je AP poorten zodanig kunt instellen.
Nee, daar valt niets op in te stellen qua vlan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online

Ik heb ze allebei:

4.2w in wall HD
6w in wall 6
4.6w ap 6 lite

Mijn V&A

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Miki schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 12:39:
[...]

De AC Pro heeft de twee poorten in een verschrikkelijk domme bridge staan. Dus alle verkeer dat over de ene poort gaat gaat ook over de andere poort, ook al is dat totaal niet nodig (bv verkeer vanaf internet naar een wifi client zal ook bij de TV aankomen).

@chimera2 kan dan beter voor een IW model gaan. Daar zit een echte, configureerbare, switch in. Met dan ook nog eens de mogelijkheid om 2 of 4 apparaten aan te sluiten i.p.v. maar 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper8014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-04 19:02
Wij hebben in onze setup soms nogal een gek probleem.

De switches en accespoints moeten soms opnieuw worden geadopteerd.
Wat dan mislukt. Soms is dit na enkele minuten al vanzelf opgelost soms kan dit uren duren.
Meestal helpt gewoon de stroom eraf halen, dan gaat sneller. Maar dit lijkt me niet het beste om te doen.

Dit probleem was er al toen de netwerk controller draaide in docker, maar nu ook terwijl hij draait op de umd pro.

Onderstaande een lijst met de netwerk apparatuur.
Dik gedrukt de apparatuur die wel eens een mislukte adoptie hebben.

- Ubiquiti Dream Machinie Pro
- Netgear XS508M
- Ubiquiti US-8-150W
- 2x Ubiquiti USW-Lite-8-PoE
- Ubiquiti ToughSwitch PoE Pro
- 2x Ubiquiti Nanostation M5
- Ubiquiti U6-LR
- Ubiquiti U6-Mesh
- Ubiquiti UAP-AC-M

Wat kan het probleem zijn?
En wat is mogelijk de oplossing?

Alles draait op de laatste officiële firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ubiquiti UniFi AP-AC-PRO
Dit =>
RobertMe schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:21:
De AC Pro heeft de twee poorten in een verschrikkelijk domme bridge staan. Dus alle verkeer dat over de ene poort gaat gaat ook over de andere poort, ook al is dat totaal niet nodig (bv verkeer vanaf internet naar een wifi client zal ook bij de TV aankomen).

@chimera2 kan dan beter voor een IW model gaan. Daar zit een echte, configureerbare, switch in. Met dan ook nog eens de mogelijkheid om 2 of 4 apparaten aan te sluiten i.p.v. maar 1.
Echter kan je geen bal configureren aan zo'n In Wall qua Switch gedeelte dus koop de goedkoopste die er is en voed hem met PoE+ 802.3at zodat je daar weer een US 8 via de PoE Out kan aansluiten! :)

Dus bijvoorbeeld :
- Core Switch : Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+)
- Daarop aangesloten een Ubiquiti UniFi AC In-Wall (per stuk)
- En daarop aangesloten een Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts

Werkt PERFECT voor dergelijke situaties! d:)b
Jasper8014 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:51:
Wij hebben in onze setup soms nogal een gek probleem.

De switches en accespoints moeten soms opnieuw worden geadopteerd.
Wat dan mislukt. Soms is dit na enkele minuten al vanzelf opgelost soms kan dit uren duren.
Meestal helpt gewoon de stroom eraf halen, dan gaat sneller. Maar dit lijkt me niet het beste om te doen.
Heb je wel of niet een apart Management VLAN in de vorm van VLAN 1 :?

Zo niet : Begin daar eens mee! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper8014
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 17-04 19:02
nero355 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:11:

Heb je wel of niet een apart Management VLAN in de vorm van VLAN 1 :?

Zo niet : Begin daar eens mee! :)
Je bedoelt een VLAN voor de switches en Accespoints?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
nero355 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:21:
[...]

YUP! :)

Zie ook : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Het hele Management VLAN concept heb ik namelijk ietsje te vaak gepost in dit topic en op andere plekken op GoT O-) :+

offtopic:
Voor mooiere Topic Search linkjes kan je op Topic Search link de term laten weergeven ? stemmen!

Alvast bedankt! _O_
Heb ik niet gedaan, alle Unifi apparaten zitten bij mij in het standaard vlan en de pc’s enzo ook.
Andere spullen zitten wel in aparte vlans.
Geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carlob
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-06 19:24
Ik heb een gastnetwerk op het 'default network' ingesteld. Dus niet op een separaat VLAN maar door 'Apply guest policies' aan te vinken. Dat werkt voor mij prima.

In het bijgebouw staat een Denon X-2000 receiver die via een UTP-kabel aan mijn default network hangt. De UTP-verbinding tussen het bijgebouw en de switch in huis loopt via een Devolo Powerline-set (verder is alles Unifi zoals USG-3P, switch en accesspoint).

In het bijgebouw hangt een iPad die via WiFi verbonden is met het gastnetwerk. Ik wil immers niet dat bezoek via die iPad op mijn default thuisnetwerk kan. Via [Guest Control] - [Access Control] heb ik het IP-adres van de receiver (192.168.2.50/32) toegevoegd aan de lijst met 'Pre-Authorization Access'. De iPad kan hierdoor via Airplay muziek afspelen op de receiver.

Nu het probleem:
Wanneer ik de iPad en de receiver (vanuit standby) aanzet, is de receiver als Airplay-device telkens niet zichtbaar op de iPad. Pas als ik de stekker van de receiver uit het stopcontact haal en weer terug plaats, kan ik de receiver op de iPad selecteren (receiver op standby en weer terug heeft niet hetzelfde effect).

Als ik de iPad op mijn normale Wifi-netwerk aanmeld (dus niet als gast), is de receiver trouwens wel altijd zichtbaar.

Is er iemand die dit herkent? Of beter nog: een oplossing hiervoor heeft? Op zich is het geen probleem om de receiver even van de stroom te halen maar ik ben benieuwd naar de oorzaak en wellicht een 'betere' oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 17:21:
[...]

YUP! :)

Zie ook : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Het hele Management VLAN concept heb ik namelijk ietsje te vaak gepost in dit topic en op andere plekken op GoT O-) :+
offtopic:
"Ietsje"? :X :+

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ASS-Ware schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:00:
Heb ik niet gedaan, alle Unifi apparaten zitten bij mij in het standaard vlan en de pc’s enzo ook.
Andere spullen zitten wel in aparte vlans.
Geen problemen.
Tja, het is een keuze, maar niet de mijne in ieder geval! :)
offtopic:
O-) :+
carlob schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:16:
Ik heb een gastnetwerk op het 'default network' ingesteld. Dus niet op een separaat VLAN maar door 'Apply guest policies' aan te vinken. Dat werkt voor mij prima.
Dat is een beetje vreemd om te doen, tenzij je een geheel ander netwerk gebruikt om bij je apparaten via webGUI of SSH te komen :?
In het bijgebouw staat een Denon X-2000 receiver die via een UTP-kabel aan mijn default network hangt. De UTP-verbinding tussen het bijgebouw en de switch in huis loopt via een Devolo Powerline-set (verder is alles Unifi zoals USG-3P, switch en accesspoint).

In het bijgebouw hangt een iPad die via WiFi verbonden is met het gastnetwerk. Ik wil immers niet dat bezoek via die iPad op mijn default thuisnetwerk kan. Via [Guest Control] - [Access Control] heb ik het IP-adres van de receiver (192.168.2.50/32) toegevoegd aan de lijst met 'Pre-Authorization Access'. De iPad kan hierdoor via Airplay muziek afspelen op de receiver.

Nu het probleem:
Wanneer ik de iPad en de receiver (vanuit standby) aanzet, is de receiver als Airplay-device telkens niet zichtbaar op de iPad. Pas als ik de stekker van de receiver uit het stopcontact haal en weer terug plaats, kan ik de receiver op de iPad selecteren (receiver op standby en weer terug heeft niet hetzelfde effect).

Als ik de iPad op mijn normale Wifi-netwerk aanmeld (dus niet als gast), is de receiver trouwens wel altijd zichtbaar.

Is er iemand die dit herkent? Of beter nog: een oplossing hiervoor heeft? Op zich is het geen probleem om de receiver even van de stroom te halen maar ik ben benieuwd naar de oorzaak en wellicht een 'betere' oplossing.
Ik herken dat meer als Denon/Marantz ellende als je ze via de app op je netwerk wilt bedienen, maar blijkbaar werkt het wel op je normale netwerk dus dan wordt het een heel ander verhaal waar zelfs al die Guest toestanden niks mee te maken lijken te hebben...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
carlob schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:16:

Nu het probleem:

Ik zou deze setup bevriezen, je wilt meer dan mogelijk is met de huidige optie.

Dan een setup bouwen waarbij je twee VLAN interfaces aanmaakt op de USG waarvan je er 1 markeert als Guest. Dan de MDNS repeater inschakelen op de USG dan zie je als het goed is de versterker direct. En daarna moet je nog IP rules toestaan dat je van Guest wel naar je versterker mag verbinden. mDNS repeater is alleen een discovery protocol, vandaar dat je ernaast nog FW rules moet doorlaten.

Waarom je hem wel in een flits ziet als je de stekker eruit en erin steekt, is mij een raadsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
nero355 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:03:
Tja, het is een keuze, maar niet de mijne in ieder geval!
Wat is het nadeel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Unifi Network 7.4.140 zou wel eens een interessante versie voor vélen hier kunnen gaan worden (als 'ie over een tijdje uit de EA én RC status komt) ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 29-01-2023 15:43 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Will_M schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:28:
Unifi Network 7.4.140 zou wel eens een interessante versie voor vélen hier kunnen gaan worden (als 'ie over een tijdje uit de EA én RC status komt) ;)
Bijna een decennia te laat maar dan toch:

Add support for IPTV through IGMP Proxy (for UXG/UniFi OS Consoles with gateway functions)
Wow dat ik dat nog mag meemaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Miki schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Add support for IPTV through IGMP Proxy (for UXG/UniFi OS Consoles with gateway functions)
Blijft m'n Good'Ol USG-3P hier gewoon lekker hangen én z'n ding doen zonder dat er een config.json noodzakelijk is >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 19:04
Will_M schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:53:
[...]

Blijft m'n Good'Ol USG-3P hier gewoon lekker hangen én z'n ding doen zonder dat er een config.json noodzakelijk is >:)
Alleen dit is niet voor de USG :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nanoChip schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:25:
[...]

Alleen dit is niet voor de USG :|
Klopt. Is voor de Unifi controller waar je de USG-3P mee aan stuurt / managed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23-06 19:04
Will_M schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Ja, wellicht ben ik iets wat pessimistisch geworden door de manier waarop Ubiquiti de laatste jaren de USG lijn behandeld. Er staat namelijk: Add support for IPTV through IGMP Proxy (for UXG/UniFi OS Consoles with gateway functions). Er is in de controller nu geen mogelijkheid om het al voor de USG in te stellen (behalve via de config.gateway.json), dus ik lees dit als "geen support voor USG".

Ik laat mij positief verrassen als het tegendeel waar is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

nanoChip schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:39:
[...]

Ja, wellicht ben ik iets wat pessimistisch geworden door de manier waarop Ubiquiti de laatste jaren de USG lijn behandeld. Er staat namelijk: Add support for IPTV through IGMP Proxy (for UXG/UniFi OS Consoles with gateway functions). Er is in de controller nu geen mogelijkheid om het al voor de USG in te stellen (behalve via de config.gateway.json), dus ik lees dit als "geen support voor USG".

Ik werk morgen vanuit huis dus ik ga er nú niet al te veel tijd meer aan spenderen (én het risico lopen dat ik morgen alsnog naar een pand van m'n werkgever moet afreizen en/of vanavond geen TV meer kan kijken...) :'( :*)

Maar: Onderstaand is nu dus in E.A. beschikbaar voor de USG-3P (Network Application draait hier op een CKG-2+).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Z_rqZdjg6FXk1guHx_BWag-c6g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ATYMZpeGjDy94e9qoRnvrjM7.png?f=fotoalbum_large

Zijn settings welke de USG-3P stiekem eigenlijk al lang aan boord heeft (redelijk standaard L3) maar welke tot nu toe alléén middels een config.json te injecteren zijn in/op dat apparaatje.

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 29-01-2023 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Will_M schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:53:
Will_M schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:33:
nanoChip schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:39:

Will_M schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:54:
Ik werk morgen vanuit huis dus ik ga er nú niet al te veel tijd meer aan spenderen (én het risico lopen dat ik morgen alsnog naar een pand van m'n werkgever moet afreizen en/of vanavond geen TV meer kan kijken...) :'( :*)

Maar: Onderstaand is nu dus in E.A. beschikbaar voor de USG-3P (Network Application draait hier op een CKG-2+).

[Afbeelding]

Zijn settings welke de USG-3P stiekem eigenlijk al lang aan boord heeft (redelijk standaard L3) maar welke tot nu toe alléén middels een config.json te injecteren zijn in/op dat apparaatje.
PsssT : Tonne in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" ;) B) :+
Dat een besmette QNAP/Synology NAS of Windows PC meteen bij al je netwerkapparatuur kan onder andere! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Wil je echt lachen :P _/-\o_ IGMP-proxy support komt uit in de week dat KPN het KPN+ televisie kastje (Android) lanceert. En die heeft een schakelaar voor unicast en multicast mode ;w

De bitrate bij multicast is fixed, en daardoor is het beeld mooier. Maar als je igmp-proxy etc niet doorgrond icm een UDx device, dan het unicast tv een prima alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
nero355 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:15:
Dat een besmette QNAP/Synology NAS of Windows PC meteen bij al je netwerkapparatuur kan onder andere! ;)
Wat is dat nou voor onzin?
Als ik een apart vlan maak voor de Unifi spullen, dan moet dat vlan toch bereikbaar zijn vanaf het vlan voor de pc’s en nassen en loop je hetzelfde gevaar.

[ Voor 19% gewijzigd door ASS-Ware op 29-01-2023 21:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ASS-Ware schreef op zondag 29 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Wat is dat nou voor onzin?
Als ik een apart vlan maak voor de Unifi spullen, dan moet dat vlan toch bereikbaar zijn vanaf het vlan voor de pc’s en nassen en loop je hetzelfde gevaar.
Speciaal voor @nero355

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCOmM7_9PlBpt-1eZigrUQd0_MA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WQqAieUNowQKBVlr4ZJYpiby.png?f=user_large

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreddyT
  • Laatst online: 25-06 21:40
Ik zit met het volgende probleem;
Ik heb sinds kort een USW-Flex switch (met een 60W PoE injector). Aan de switch hangt o.a. 1 PoE device (U6-Lite AP). Aansluiting van de U6-Lite vanaf de switch is via een CAT 6 kabel (~20 m) naar een UTP contactdoos. En vervolgens een kabel naar het AP. Probleem wat ik heb is:
- maak ik voor de laatste stap (contact doos naar AP) gebruikt van ~8 meter CAT 6 UTP kabel, dan blijft het AP offline. Het rode PoE ledpje op de switch gaat aan bij de poort, groene link ledje is uit
- gebruik ik een korte kabel (~1.5 m) dan komt het AP wel online.
In beide gevallen is het stroomverbuik volgens de app ~6 mW.

Bij gebruik van de 8m kabel direct op de switch, komt het AP online. Die kabel lijkt dus goed.

Is het nu echt zo dat bij nog geen 30m kabel dit soort problemen mag verwachten? Of doe ik iets verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FreddyT schreef op zondag 29 januari 2023 @ 23:04:
Ik heb sinds kort een USW-Flex switch (met een 60W PoE injector). Aan de switch hangt o.a. 1 PoE device (U6-Lite AP). Aansluiting van de U6-Lite vanaf de switch is via een CAT 6 kabel (~20 m) naar een UTP contactdoos. En vervolgens een kabel naar het AP. Probleem wat ik heb is:
- maak ik voor de laatste stap (contact doos naar AP) gebruikt van ~8 meter CAT 6 UTP kabel, dan blijft het AP offline. Het rode PoE ledpje op de switch gaat aan bij de poort, groene link ledje is uit

Bij gebruik van de 8m kabel direct op de switch, komt het AP online. Die kabel lijkt dus goed.

Is het nu echt zo dat bij nog geen 30m kabel dit soort problemen mag verwachten? Of doe ik iets verkeerd?
Bij die flex kan je volgens mij iets instellen met de bron POE qua power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek

Volgens mij kun je aangeven in de controller dat de flex door een injector gevoed wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
stormfly schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:46:
Wil je echt lachen :P _/-\o_ IGMP-proxy support komt uit in de week dat KPN het KPN+ televisie kastje (Android) lanceert.
En die heeft een schakelaar voor unicast en multicast mode ;w
:o _O- Dat werd eigenlijk ook wel tijd! :D
Ga eens een keer niet in RAGE MODE!!! op GoT zitten voor de grap! O+ :(:)
Nee, helemaal niet, want dat is echt nergens voor nodig! :)
Die had je zeker in gebruik voor die veel te late reactie van je ?? >:) :P :+

Ik denk dat je gewoon een slechte UTP WCD te pakken hebt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank
  • Registratie: Maart 2010
  • Niet online
Zit je dan met je UDM Pro, op 1.12.x.... Zucht. Dit kan ik goed gebruiken met mijn overstap naar KPN deze week.

[ Voor 7% gewijzigd door Frank op 30-01-2023 06:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Laatst online: 06:44
Frank schreef op maandag 30 januari 2023 @ 06:20:
[...]

Zit je dan met je UDM Pro, op 1.12.x.... Zucht. Dit kan ik goed gebruiken met mijn overstap naar KPN deze week.
Nee, voor de laatste netwerk versie is de Unifi console 3.x noodzakelijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 30 januari 2023 @ 00:31:
[...]

Nee, helemaal niet, want dat is echt nergens voor nodig! :)
Hoe werkt de UniFi Controller dan? Als je de Controller in het "management VLAN" plaatst kan die wel met de devices communiceren maar kun je van op een PC (of via de app) de controller niet benaderen omdat die zich in een ander, dicht getimmerd, VLAN bevindt.
Plaats je de Controller in het VLAN met de PCs kunnen is er geen communicatie tussen de Controller en devices.
Enige wat je kunt doen is een gaatje openen voor poort 8443 zodat je de Controller kunt benaderen vanaf het client VLAN. Maar ook dat maakt je niet immuun voor lekken. En als je <hardware waarop Controller draait> dan in VLAN met de devices plaatst kan die hardware natuurlijk nog steeds aan de devices komen. En Controller in ander VLAN plaatsen levert weer een berg andere issues op (geen auto discovery en dus handmatig inform URL instellen etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Frank schreef op maandag 30 januari 2023 @ 06:20:
[...]

Ze zijn inmiddels een maand geleden begonnen met 2.4 in de early access. Dat is een soortgelijke versie als de 3.0 reeks. Alleen waren er nog te veel problemen, dus het gaat nog wel even duren. En deze week gaat er zeker nog niks uit komen. Maar er is dus wel iets onderweg voor je.
Pagina: 1 ... 219 ... 318 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.