[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 218 ... 318 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:06
Ik heb me al redelijk rotgezocht op het internet, maar ik kan geen oplossing vinden. Ik heb issues met Apple apparaten en Wi-Fi hier in huis. Er zijn ook talloze Android devices in huis (TV, Smartphone) en ook Windows laptops hebben geen issue. Ik heb een screenshot toegevoegd. Elk Apple apparaat doet om de zoveel minuten aan disconnect om vervolgens weer keurig te verbinden. Even later weer hetzelfde geval en dit blijft maar doorgaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KIrq_kTsByx6cS-90vM5dDRBXnA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qbr3IHM8B5z5YMeQzFFtiCOU.png?f=fotoalbum_large

Het gaat om een SSID dat zowel 2,4GHz als 5GHz doet, met volgens mij default settings. Ik heb nu op de iPhone het stukje 'Private Wi-Fi address' uitgezet, maar ook dat mag helaas niet baten. Het internet staat er vol mee maar ik zie weinig oplossingen, hoewel er wel veel opties worden aangedragen.

Men heeft het vaak over de automatische setting van Wi-Fi wat volgens mij in de nieuwe settings-versie 'Channel optimalization' heet, dat heb ik nu uitstaan, maar dat gebeurde alleen in de nacht om 03:00. Daar wisselde hij wel elke nacht van 1 naar 11 en weer terug. Ook wordt er veel gepraat over High Performance Devices, maar die optie kan ik uberhaupt niet vinden.

De Entertainmentkamer en Main-Bedroom zijn trouwens Apple TV (2022) apparaten.

Qua Ubiquiti apparatuur gaat het om een Switch Lite 16 PoE en een UniFi 6 Pro.

[ Voor 7% gewijzigd door rscheper op 12-01-2023 08:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:16
Ik maak gebruik van diverse unifi apparatuur :
Cloudkey Gen2
16 Ports Poe Switch
2 X Unifi Pro 6

Afgelopen periode zie ik regelmatig het device "wlan0" connected op het wifi.
Ik kom er niet achter wat dit precies is.
Iemand die dit weet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2YJ6UweL5op5jZf6eDpTJEdp4-U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dnBnpWfaW62O6lDKwPbI3vq7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-06 15:15

FTL

We hebben thuis de U6 lite and U6 LR op de officiele kabels hangen.
Direct aan een bestaande router; waar geen wifi op aanstaat.

We hebben geen enkele andere wifi in de buurt, behalve onze eigen.
Beneden de U6-LR, en boven de U6-lite.

U6-LR
2,4Ghz kanaal 1, 20Mhz, zendsterkte medium
5Ghz kanaal op 36, 40Mhz, zendsterkte high

U6-Lite
2,4Ghz kanaal 6, 20Mhz, zendsterkte medium
5Ghz kanaal op 44, 40Mhz, zendsterkte high

Alle andere opties staan uit.
Allemaal wired op de Ubiquiti kabels die we direct bijbesteld hebben.

Wat ons opvalt is dat de download speed op de 2,4Ghz maar 50-60Mbit p/s is en upload maximale internet snelheid. Ook al staan we er direct naast; andere zendsterktes en kanalen en kanaal breedtes.

We zien veel andere mensen die hier ook last van hebben
https://community.ui.com/...a0a7-31cd90d06093?page=12

Zien jullie dit ook? Is het een U6 gewoon niet zo sterk op de 2,4Ghz band?

[ Voor 4% gewijzigd door FTL op 12-01-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

rscheper schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:29:
Ik heb me al redelijk rotgezocht op het internet, maar ik kan geen oplossing vinden. Ik heb issues met Apple apparaten en Wi-Fi hier in huis. Er zijn ook talloze Android devices in huis (TV, Smartphone) en ook Windows laptops hebben geen issue. Ik heb een screenshot toegevoegd. Elk Apple apparaat doet om de zoveel minuten aan disconnect om vervolgens weer keurig te verbinden. Even later weer hetzelfde geval en dit blijft maar doorgaan.

[Afbeelding]

Het gaat om een SSID dat zowel 2,4GHz als 5GHz doet, met volgens mij default settings. Ik heb nu op de iPhone het stukje 'Private Wi-Fi address' uitgezet, maar ook dat mag helaas niet baten. Het internet staat er vol mee maar ik zie weinig oplossingen, hoewel er wel veel opties worden aangedragen.

Men heeft het vaak over de automatische setting van Wi-Fi wat volgens mij in de nieuwe settings-versie 'Channel optimalization' heet, dat heb ik nu uitstaan, maar dat gebeurde alleen in de nacht om 03:00. Daar wisselde hij wel elke nacht van 1 naar 11 en weer terug. Ook wordt er veel gepraat over High Performance Devices, maar die optie kan ik uberhaupt niet vinden.

Welke firmware gebruik je op je AP's? Ik heb een klant met een U6 Pro en 2x U6 In-Wall die vergelijkbare problemen had. Die heb ik nu teruggezet naar 6.2.39 en sindsdien heb ik hem niet meer gehoord. Zal zo eens informeren of de problemen ook echt weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Timmert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:23:
[...]

Welke firmware gebruik je op je AP's? Ik heb een klant met een U6 Pro en 2x U6 In-Wall die vergelijkbare problemen had. Die heb ik nu teruggezet naar 6.2.39 en sindsdien heb ik hem niet meer gehoord. Zal zo eens informeren of de problemen ook echt weg zijn.
De AP heeft versie 6.2.49, volgens mij de nieuwste. Daar had ik nog niet aangedacht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

rscheper schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:28:
[...]

De AP heeft versie 6.2.49, volgens mij de nieuwste. Daar had ik nog niet aangedacht..
Daar zijn diverse problemen mee bekend betreffende het verbreken van WiFi verbindingen op Apple devices. Hoewel ik die versie hier thuis weer wel zonder problemen draai, dus gek is het wel.

Maar probeer eens 6.2.39 en laat ons de uitkomst weten :)
Ook even auto firmware upgrade uitzetten in de controller bij de site-instellingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

FTL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:18:

U6-LR

U6-Lite

Wat ons opvalt is dat de download speed op de 2,4Ghz maar 50-60Mbit p/s is en upload maximale internet snelheid. Ook al staan we er direct naast; andere zendsterktes en kanalen en kanaal breedtes.

Op 2,4ghz is dat geen gekke score. Hoge snelheden haal je altijd op 5ghz. Zet daarvoor wel je kanaalbreedte op minimaal 80mhz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Timmert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Daar zijn diverse problemen mee bekend betreffende het verbreken van WiFi verbindingen op Apple devices.
Bij elke release lees je eigenlijk dit soort problemen wel met Apple. Toch heb ik er zelf nooit last van in een bijna volledig apple-netwerk.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

Timmert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:34:
[...]

Op 2,4ghz is dat geen gekke score. Hoge snelheden haal je altijd op 5ghz. Zet daarvoor wel je kanaalbreedte op minimaal 80mhz.
Wel gek toch dat upload volle bak is en download maar 40-60. Upload dus 150-170

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
Timmert schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Daar zijn diverse problemen mee bekend betreffende het verbreken van WiFi verbindingen op Apple devices. Hoewel ik die versie hier thuis weer wel zonder problemen draai, dus gek is het wel.

Maar probeer eens 6.2.39 en laat ons de uitkomst weten :)
Ook even auto firmware upgrade uitzetten in de controller bij de site-instellingen.
Ik heb de AP nu op 6.2.39 gezet en auto-update inderdaad uitgezet. Ook alles een reboot gegeven, helaas geen vordering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
hier meer mensen last dat op de nieuwe MacOS versie de unify.app niet meer werkt? geeft aan dat hij corrupt zou zijn. nieuwste versie opnieuw gedownload en na installatie geeft hij dezelfde melding....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rscheper schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Ik heb de AP nu op 6.2.39 gezet en auto-update inderdaad uitgezet. Ook alles een reboot gegeven, helaas geen vordering.
UniFi Access Point 6.5.23

Bugfixes
[UAP] Fix "bouncing connection, reason: minrate(AP:1000,STA:0)" logs for some clients. Please note that "bouncing connection" messages will still be logged for clients actually failing to connect because of minimum rate settings.
[UAP] Fix certain iPad models disconnecting when band steering is enabled.
[UAP] Fix APs picking DFS channels on 5GHz and overlapping channels on 2.4GHz after an RF Scan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gunner schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Bij elke release lees je eigenlijk dit soort problemen wel met Apple. Toch heb ik er zelf nooit last van in een bijna volledig apple-netwerk.
Precies dat, ik heb ook 0,0 problemen met Apple. Deel WiFi 5 en een deel WiFi 6.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:57
pitchdown schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:39:
Cloudkey Gen2
16 Ports Poe Switch
2 X Unifi Pro 6

Iemand die dit weet?

[Afbeelding]
Zou wlan0 een Slimme stekker kunnen zijn? Ik heb slimme stekkers van Humbli, die melden zichzelf als wlan0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr

U6-LR

U6-Lite

De snelheid op 2,4ghz klopt hoor.. de U6 LR heeft een throughput van 600mbps en de U6 Lite 300...dus dit klopt aardig met wat jij haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FTL

FTL

jgsr schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:16:
[...]

De snelheid op 2,4ghz klopt hoor.. de U6 LR heeft een throughput van 600mbps en de U6 Lite 300...dus dit klopt aardig met wat jij haalt.
Ik haal 50 tot 60 mbit/s, hij kan 600 zeg je. Ik zal het wel niet snappen maar dat lijk me een factor 10 minder? Kan ook gebrek aan inzicht van mijn kan zijn hoor :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
FTL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:38:
[...]

Is dit op beide AP's U6-lite en U6-LR gelijkwaardig, trek je de stekker ook van het AP waar je niet mee test om verwarring te voorkomen? Je zult niet de eerste zijn waar je te lang op 2.4Ghz blijft kleven en denkt dat je al op het AP van de andere ruimte zit.

Als beide AP's het hebben zou ik het daar niet in zoeken, dat lijkt eerder iets in je test device of in je LAN/Kabels/Router.

Je kunt het nog wel uitsluiten, een linux servertje met iperf in je LAN hangen. En dan met een iPerf client (app store) een test opzetten. Dan moet je LAN speed halen met moderne clients, op een U6-LR haal ik met een moderne MacBook Air 850Mbit op 5Ghz.

Owh nog een stukje reflectie, als je terugvalt naar 2.4Ghz heb je te weinig AP's gekocht, of je moet kleiner gaan wonen in lijn met aantal AP's 8) Als je naar 2.4Ghz terugvalt zit je al eigenlijk te ver van je accesspoint om deze pro spullen goed tot zijn recht te laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgsr
FTL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:20:
[...]

Ik haal 50 tot 60 mbit/s, hij kan 600 zeg je. Ik zal het wel niet snappen maar dat lijk me een factor 10 minder? Kan ook gebrek aan inzicht van mijn kan zijn hoor :)
Klopt je zou max 75 kunnen halen. In de praktijk zal je echter niet het maximale halen vanwege bereik, signaal sterkte etc

Oh wacht misschien begrijp ik je verkeerd.. je AP zou 600Mbps aan kunnen, dat zou 75MB/sec zijn.. als jij nu 50-60Mbps haalt en dus 6MB/sec dan klopt er inderdaad iets niet..

[ Voor 17% gewijzigd door jgsr op 12-01-2023 14:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12:43
jgsr schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:29:
[...]

Klopt je zou max 75 kunnen halen. In de praktijk zal je echter niet het maximale halen vanwege bereik, signaal sterkte etc

Oh wacht misschien begrijp ik je verkeerd.. je AP zou 600mbps aan kunnen, dat zou 75MB/sec zijn.. als jij nu 50-60mbps haalt en dus 6MB/sec dan klopt er inderdaad iets niet..
Jij hebt het over 75MB/s, @FTL heeft het over 50-60 Mbit/s... Ik haal op mijn wifi 5Ghz zo'n 450-500 Mbit/s down en rond de 350-400 Mbit/s up (ouderwetse UAP-AC-Lite). Dus de snelheid die gehaald wordt is zoals gezegd zo'n factor 10 kleiner dan dat in mijn geval gehaald wordt op 5Ghz. Wel belangrijk om de juiste eenheden te blijven gebruiken ;)

Op beide frequenties is het natuurlijk heel erg afhankelijk van de omstandigheden en de mogelijkheden van de apparaten en hoeveelheid verbonden apparaten.

[ Voor 10% gewijzigd door mrdemc op 12-01-2023 14:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgsr
mrdemc schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:35:
[...]

Jij hebt het over 75MB/s, @FTL heeft het over 50-60 Mbit/s... Ik haal op mijn wifi 5Ghz zo'n 450-500 Mbit/s down en rond de 350-400 Mbit/s up (ouderwetse UAP-AC-Lite). Dus de snelheid die gehaald wordt is zoals gezegd zo'n factor 10 kleiner dan dat in mijn geval gehaald wordt. Wel belangrijk om de juiste eenheden te blijven gebruiken ;)
Klopt ik interpreteerde zijn eerste reactie verkeerd, mijn reactie daarop aangepast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

Ik zie daar zoveel Connect/Disconnect meldingen dat ik aan je bekabeling of de PoE Switch zou twijfelen :?

Verder wel zoiets ooit gehad met een iWerktelefoon maar verder niet naar gekeken, want #AppleMeuk dus lekker negeren! :+
pitchdown schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 08:39:
Cloudkey Gen2
16 Ports Poe Switch
2 X Unifi Pro 6

Iemand die dit weet?

[Afbeelding]
wlan0 is in principe een WLAN Interface onder Linux dus misschien een bugje in de U6 Pro firmware die zich af en toe zo meldt :?
jgsr schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 14:16:
Ik vind het raar, want dat kan helemaal niet :
U6-LR

U6-Lite
Daarmee zal je grofweg zoiets halen :
1x1 Antennes : 72 Mbps waarvan meestal 50 a 60 Mbps effectief.
2x2 Antenens : 144 Mbps waarbij ik het dubbele van 1x1 verwacht.

Dan is dit :
FTL schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:38:
Onmogelijk! ;)
Wat moeten we onder maximale internet snelheid verstaan :?
Leipo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:50:
hier meer mensen last dat op de nieuwe MacOS versie de unify.app niet meer werkt? geeft aan dat hij corrupt zou zijn. nieuwste versie opnieuw gedownload en na installatie geeft hij dezelfde melding....
Dat klinkt alsof je de UniFi Controller draait op je Mac/MacBook of bedoel je wat anders :?

TIP :

Overweeg eens een Raspberry Pi of Orange Pi of Intel Atom NUC achtig iets voor je UniFi Controller ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:19:
Dat klinkt alsof je de UniFi Controller draait op je Mac/MacBook of bedoel je wat anders :?

TIP :

Overweeg eens een Raspberry Pi of Orange Pi of Intel Atom NUC achtig iets voor je UniFi Controller ;)
klopt, heb wel een pi voor dns/pi-hole, maar heb er geen noodzaak voor om de controller 24/7 te hebben draaien. Dus heb hem al een hele tijd op m'n macbook draaien zonder issues, tot nu dan....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennis_LU
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:20
Ik heb me al redelijk rotgezocht op het internet, maar ik kan geen oplossing vinden. Ik heb issues met Apple apparaten en Wi-Fi hier in huis.

Elk Apple apparaat doet om de zoveel minuten aan disconnect om vervolgens weer keurig te verbinden. Even later weer hetzelfde geval en dit blijft maar doorgaan.
De fix die ik heb toegepast:

In de legacy interface, in de instellingen van elke SSID die je uitzend:

ADVANCED OPTIONS (open klappen)

802.11 RATE AND BEACON CONTROLS (open klappen)

DTIM Mode Use Default (vinkje uit)
DTIM 2G Period 3
DTIM 5G Period 3

Dit lost het geklapper van Apple devices op. Overige apparaten hebben er geen last van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Leipo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 10:50:
OK, blijkbaar is de nieuwe macOS wat strenger. UI laat de installer niet signen door Apple. voorheen moest je bij installatie al via instellingen aangeven dat hij de installer toch mocht openen, dat is nu dus niet meer voldoende => rechtermuis op de applicatie > open > in de pop-up ook weer op open clicken en dan maakt hij schijnbaar een security-exception aan voor de unify app.

hierna doet hij het weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Leipo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:30:
klopt, heb wel een pi voor dns/pi-hole, maar heb er geen noodzaak voor om de controller 24/7 te hebben draaien.

Dus heb hem al een hele tijd op m'n macbook draaien zonder issues, tot nu dan....
Mijn Pi 3B draait :
- UniFi Controller en dus ook de Java en MongoDB zooi...
- Pi-Hole i.c.m. Unbound waarbij FTLDNS actief is op meerdere VLAN Interfaces.

En de belasting van het gekke ding is op dit moment :
code:
1
2
3
Load:  0.1  0.12  0.05
Memory usage:  59.9 %
Temp: 49.4 °C

Dus ik stel voor dat je binnenkort eens lekker gaat knutselen! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
@nero355 ik heb de pi zo draaien dat hij zo min mogelijk de sd-kaart belast om zo corruptie van de sd-kaart te voorkomen (is al eens voorgekomen). daarom wil ik de controller er dus niet op omdat die wel weer veel gebruik maakt van het filesystem...
En de boel ombouwen naar een m2.ssd is ook weer zoiets (past weer niet in de case die ik nu heb)

first world problems :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Leipo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:40:
@nero355 ik heb de pi zo draaien dat hij zo min mogelijk de sd-kaart belast om zo corruptie van de sd-kaart te voorkomen (is al eens voorgekomen). daarom wil ik de controller er dus niet op omdat die wel weer veel gebruik maakt van het filesystem...
En de boel ombouwen naar een m2.ssd is ook weer zoiets (past weer niet in de case die ik nu heb)

Eerder gepruts met cheapass microSDXC kaartjes en slechte voedingen! :P

Zie : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Als je het een keer op de juiste manier wilt doen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
[quote]nero355 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:19:
[...]

Ik zie daar zoveel Connect/Disconnect meldingen dat ik aan je bekabeling of de PoE Switch zou twijfelen :?

Verder wel zoiets ooit gehad met een iWerktelefoon maar verder niet naar gekeken, want #AppleMeuk dus lekker negeren! :+

[...]

Begrijpelijk, maar de Xbox, Android TV en Android smartphones laten dit gedrag niet zien. Ik zie het in de logging alleen van Apple apparaten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
dennis_LU schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:31:
[...]

De fix die ik heb toegepast:

In de legacy interface, in de instellingen van elke SSID die je uitzend:

ADVANCED OPTIONS (open klappen)

802.11 RATE AND BEACON CONTROLS (open klappen)

DTIM Mode Use Default (vinkje uit)
DTIM 2G Period 3
DTIM 5G Period 3

Dit lost het geklapper van Apple devices op. Overige apparaten hebben er geen last van.
Check, ik ga deze bekijken. Ik denk nog te weten dat als ik dat vinkje uitzet hij default 1 op 2G en 3 al op 5G heeft staan. Zodra ik thuis ben ga ik het bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:54

Mr-D.

interpunctie? no hero here

rscheper schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:15:

Begrijpelijk, maar de Xbox, Android TV en Android smartphones laten dit gedrag niet zien. Ik zie het in de logging alleen van Apple apparaten..
Dit lijkt mij toch een Android device
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKri5JTg3f-qED-KMhry85faaJk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/p9pDNItDZvqJu1dF3xYeHF0x.png?f=user_large

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[quote]rscheper schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:15:
Begrijpelijk, maar de Xbox, Android TV en Android smartphones laten dit gedrag niet zien. Ik zie het in de logging alleen van Apple apparaten..[/quote]
Wat zijn dan die dingen zoals "EntertainmentKamer" en "Main-Bedroom" :?

/EDIT :
Mr-D. schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:35:
Zie rscheper in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

:)
d0h! :F Helemaal overheen gelezen... :$

Maar dan nog de vraag : Zijn deze dus ook via WiFi aangesloten :?

[ Voor 40% gewijzigd door nero355 op 12-01-2023 16:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

nero355 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:33:
[...]

Zie rscheper in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:48:
[...]

Eerder gepruts met cheapass microSDXC kaartjes en slechte voedingen! :P

Zie : nero355 in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
Als je het een keer op de juiste manier wilt doen! ;)
ik gebruik exact dezelfde microsd + originele voeding :D
maar dat is verder off-topic hier ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rscheper
nero355 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:33:
[quote]rscheper schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 16:15:
Begrijpelijk, maar de Xbox, Android TV en Android smartphones laten dit gedrag niet zien. Ik zie het in de logging alleen van Apple apparaten..[/quote]

/EDIT :

[...]

d0h! :F Helemaal overheen gelezen... :$

Maar dan nog de vraag : Zijn deze dus ook via WiFi aangesloten :?
Deze zijn inderdaad allemaal op Wi-Fi aangesloten, bekabeld is voor komende maand ;-)

Ik heb nu toch voor de zekerheid alle kabels vervangen door nieuwe kabels en ook de early access update geïnstalleerd. Ik ga vanavond weer kijken, ook heb ik nog de DTIM Period aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frid0
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-05 16:36
Morgen!

Ik wil graag de stap naar Unifi maken en de software dan draaien op mijn Nas, Syno DS412+. Ik wil graag weten of mensen dat hebben draaien, zo ja, bevalt dat of raden jullie het af?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 30-05 07:46
Frid0 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:54:
Morgen!

Ik wil graag de stap naar Unifi maken en de software dan draaien op mijn Nas, Syno DS412+. Ik wil graag weten of mensen dat hebben draaien, zo ja, bevalt dat of raden jullie het af?
Ik had het draaien maar was er geen fan van. Je moet vertrouwen op builds van derden, die zijn altijd (een pak) later dan de officiële release en je bent niet zeker van de kwaliteit van de port. Bij mij werkten sommige features niet en wou er ook niet veel tijd insteken dus maar gewoon een cloud key genomen toen en ging veel beter. Ondertussen een UDR die als controller fungeert.

EDIT: Misschien nog een tip, ik zeg wel dat ik een cloud key genomen had maar dat klopt niet helemaal, in eerste instantie heb ik de controller gewoon op mijn computer gezet. Eens de installatie gedaan is moet die controller niet draaien, tenzij je wat data en grafiekjes wilt uitlezen, maar in de praktijk is dat leuk in het begin en daarna kijk je er niet meer naar.

[ Voor 21% gewijzigd door Tha Render_2 op 13-01-2023 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:50
Frid0 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 10:54:
Morgen!

Draait prima hoor! Zelf draai ik de controller onder docker m.b.v. dit image: https://registry.hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi/
Is super stabiel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tha Render_2
schraal schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 12:58:
[...]

Draait prima hoor! Zelf draai ik de controller onder docker m.b.v. dit image: https://registry.hub.docker.com/r/jacobalberty/unifi/
Is super stabiel.
Die docker image: "The current "latest" version is Unifi Controller 7.1.68.". De officiële controller van Unifi is momenteel 7.3.76. Vandaar dat ik aanhaalde dat je altijd zal achterlopen met ports van derden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Greebs
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-05 22:21

Greebs

inert

Dat klopt niet. Ik draai het ook in Docker (op een DS218+) via de genoemde image, die staat gewoon op 7.3.76. Nooit problemen gehad met missende features (maar iedereen gebruikt natuurlijk andere dingen) en werkt stabiel. Overigens kan het met Unifi soms ook een voordeel zijn om een beetje achter te lopen op de allernieuwste versies...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
Blijkbaar is inderdaad zijn documentatie niet up2date, nog zoiets hatelijk :D Feit is dat je vertrouwen hebt in 1 persoon, als die morgen zijn been breekt, of gewoon beslist om er mee te stoppen, dan is het gedaan met updates krijgen. Ook moet je vertrouwen in het feit dat die geen aanpassingen maakt en een regelrechte port bouwt, zonder persoonlijke toevoegingen of tweaks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kwdr
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:20
Greebs schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:31:
Dat klopt niet. Ik draai het ook in Docker (op een DS218+) via de genoemde image, die staat gewoon op 7.3.76. Nooit problemen gehad met missende features (maar iedereen gebruikt natuurlijk andere dingen) en werkt stabiel. Overigens kan het met Unifi soms ook een voordeel zijn om een beetje achter te lopen op de allernieuwste versies...
Het is de website documentatie die niet up to date is. De container zelf is 7.3.76 en is meestel twee dagen na release door Ubiquiti aangepast.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-06 21:11
kwdr schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Het is de website documentatie die niet up to date is. De container zelf is 7.3.76 en is meestel twee dagen na release door Ubiquiti aangepast.
Dat inderdaad. En er zijn ook andere docker containers beschikbaar. Dus als deze om wat voor reden dan ook stopt, dan is er altijd een alternatief.
Het voordeel van een container is dat updaten heel simpel is. Ik zou hem niet zonder container op mijn synology willen eerlijk gezegd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• schraal
Voor up-to-date documentatie en de gemaakte wijzigingen in de docker image kun je naar de bron kijken op github: https://github.com/jacobalberty/unifi-docker
Daar zie je ook dat het project 68 contributers heeft, waarvan plm 20 in het laatste jaar. En 1.6k sterren. Dus niet echt een one-man-show.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tha Render_2 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 13:36:
Blijkbaar is inderdaad zijn documentatie niet up2date, nog zoiets hatelijk :D Feit is dat je vertrouwen hebt in 1 persoon, als die morgen zijn been breekt, of gewoon beslist om er mee te stoppen, dan is het gedaan met updates krijgen. Ook moet je vertrouwen in het feit dat die geen aanpassingen maakt en een regelrechte port bouwt, zonder persoonlijke toevoegingen of tweaks.
Tja, weet je... het probleem zijn gewoon de gebruikers uiteindelijk, want Docker is eigenlijk ontstaan om op zo'n manier gebruikt te worden :

- Developer wil zijn software testen.
- Knalt alles in een Container.
- Doet wat testjes.
- Ziet dat er wat mis is gegaan.
- Sloopt Container.
- Bakt Software 0.2 en gaat weer aan de slag zonder zijn test systeem te hebben vervuild!

Een andere optie is :

- Beheerder wil zijn software op meerdere plekken tegelijk deployen.
- Pakt "Software Bak Server" erbij.
- Installeert daarop de software.
- Maakt daar een Container Image van.
- Deployed deze naar meerdere Servers of Clients.

Maar ondertussen is Docker een soort "Doe jij het maar voor me dan download ik het wel bij jou vandaan!" toestand geworden en zorgt er niemand meer voor zijn eigen meuk! 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens362
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-06 17:43
Hoi,

Roborock app wordt geblokkeerd door mijn usg lijkt het. Zodra ik de roborock app open blijft hij maar foutmeldingen geven zoals overal oneindig lang draaien en vervolgens een melding "loading failed"& bij inloggen krijg ik meteen een foutmelding "cant connect"... Dit omzeil ik dus door in te loggen op 4g.. Maar de volgende stappen kan ik dus niet doen aangezien roborock verbinding moet maken met wifi via mijn telefoon.

Ik gebruik een
usg3
2 unfi ap lite
8 switch lite

Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Voor zover ik weet heb ik verder geen problemen met diverse apps..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens362 schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 22:56:
Roborock app wordt geblokkeerd door mijn usg lijkt het.

Zodra ik de roborock app open blijft hij maar foutmeldingen geven zoals overal oneindig lang draaien en vervolgens een melding "loading failed"& bij inloggen krijg ik meteen een foutmelding "cant connect"...

Dit omzeil ik dus door in te loggen op 4g..

Maar de volgende stappen kan ik dus niet doen aangezien roborock verbinding moet maken met wifi via mijn telefoon.

Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn?
Wat ben je precies aan het doen ?!

Heeft het iets te maken met merk: Roborock :?

Kan het zijn dat je iets van adblocking doet en die het een en ander blokkeert ??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-06 10:02

Copitano

Hoorn NH

Leipo schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 15:40:

Off topic :$ , maar ............
Koop een eMMC in plaats van die brakke SD kaartjes. Kost wat meer, maar is een stuk stabieler. Ook als je stroom eens uit valt start het systeem gewoon weer netjes op. Dat was bij de SD kaatjes wel anders. Als het goed is zit er in je behuizing een sleufje voor je SD kaart. Daar past ook de interface voor je eMMC in. Ik gebruik dezeal een hele tijd in mij Pi 3B+ zonder enig probleem.

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Copitano schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 01:44:
Off topic :$ , maar ............
Koop een eMMC in plaats van die brakke SD kaartjes. Kost wat meer, maar is een stuk stabieler. Ook als je stroom eens uit valt start het systeem gewoon weer netjes op. Dat was bij de SD kaatjes wel anders. Als het goed is zit er in je behuizing een sleufje voor je SD kaart. Daar past ook de interface voor je eMMC in. Ik gebruik dezeal een hele tijd in mij Pi 3B+ zonder enig probleem.
Vandaar dat er Ubiquiti producten zijn met eMMC die kapot is gegaan of corrupt is geraakt... :+

eMMC is niks anders dan Enhanced MMC en als je dan weet hoe bagger MMC kaartjes waren in het verleden... ;)

Verder mag die link wel wat korter : https://nl.aliexpress.com/item/1005002923883378.html :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 25-06 10:02

Copitano

Hoorn NH

nero355 schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:24:
[...]

Vandaar dat er Ubiquiti producten zijn met eMMC die kapot is gegaan of corrupt is geraakt... :+

eMMC is niks anders dan Enhanced MMC en als je dan weet hoe bagger MMC kaartjes waren in het verleden... ;)

Verder mag die link wel wat korter : https://nl.aliexpress.com/item/1005002923883378.html :P
Naja, bij mij hebben ze in ieder geval al een aantal (ongeplande) stroom onderbrekingen overleeft. Dat kan ik van de SD kaartjes (Samsung EVO) niet zeggen. Okay, ze zijn opnieuw te formateren en weer te gebruiken, maar data foetsie :| .

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 14:03
Ik mag m'n eerste patchpanel inrichten voor thuis (2 onder 1 kap, 2 verdiepingen) en ben nog beetje zoekende naar de juiste bewakingsconsole en switch om het allemaal draaiende te houden.

Alle aansluitingen en devices vragen in totaal plusminus 14 normale poorten en 7 PoE.

De PoE-apparaten:
  • 3x ac pro
  • deurbel g4 (is niet de pro, maar wil iig voor de toekomst 1tj vrij hebben(
  • 1x Camera Bullet (om op de tuin te richten)
  • 2x Camera Flex (onder carport en in de garage)
Waar ik zelf aan denk is, maar ben geen expert.
  • Unifi Dream machine SE
  • Switch 24 poorten, maar welke? (de UDM heeft al genoeg PoE)
Vragen waar ik verder benieuwd naar ben:
  • Stel ik hang zo'n AC Lite of Pro in het midden van een garage (6x3) heb ik dan de tuin (15x5) ernaast voldoende dekking? Of moet ik dan echt voor een buitenunit gaan?
  • Ik wil ook een eigen cloud of backup voor persoonlijke bestanden. Heeft Unifi hier ook een oplossing voor. Ik zie alleen Unifi Protect gerelateerde dingen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:40

GerkeP

Vragen mag altijd........

Als het nieuwbouw is zoals bij ons, dan kom je niet door de buitenmuren heen naar buiten.
Ik heb daarom een 2 tal AC-Mesh ingezet.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 25-06 22:10

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

deTuinman schreef op zondag 15 januari 2023 @ 12:55:
Ik mag m'n eerste patchpanel inrichten voor thuis (2 onder 1 kap, 2 verdiepingen) en ben nog beetje zoekende naar de juiste bewakingsconsole en switch om het allemaal draaiende te houden.

Alle aansluitingen en devices vragen in totaal plusminus 14 normale poorten en 7 PoE.

De PoE-apparaten:
  • 3x ac pro
  • deurbel g4 (is niet de pro, maar wil iig voor de toekomst 1tj vrij hebben(
  • 1x Camera Bullet (om op de tuin te richten)
  • 2x Camera Flex (onder carport en in de garage)
Waar ik zelf aan denk is, maar ben geen expert.
  • Unifi Dream machine SE
  • Switch 24 poorten, maar welke? (de UDM heeft al genoeg PoE)
Vragen waar ik verder benieuwd naar ben:
  • Stel ik hang zo'n AC Lite of Pro in het midden van een garage (6x3) heb ik dan de tuin (15x5) ernaast voldoende dekking? Of moet ik dan echt voor een buitenunit gaan?
  • Ik wil ook een eigen cloud of backup voor persoonlijke bestanden. Heeft Unifi hier ook een oplossing voor. Ik zie alleen Unifi Protect gerelateerde dingen
Even een kleine opmerking om te checken. Ik heb zelf een UDM Pro met een USW POE 24 switch erachter. De reden bij mij hiervoor was dat de UDM geen POE heeft en dat ik overal las dat de backbone van de UDM slechts 1gb totaal is. Ik zou even checken of de UDM Pro SE een betere backbone heeft. Trouwens beiden zijn prima te verbinden via een DAC kabel, eventjes instellen bij de UDM dat hij max 1GB geeft en dan werkt het. Of het echt voordelen heeft durf ik niet te zeggen maar ik vond het wel mooi om een RJ poort te besparen :)

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mototaz schreef op maandag 16 januari 2023 @ 08:29:
[...]

Even een kleine opmerking om te checken. Ik heb zelf een UDM Pro met een USW POE 24 switch erachter. De reden bij mij hiervoor was dat de UDM geen POE heeft en dat ik overal las dat de backbone van de UDM slechts 1gb totaal is. Ik zou even checken of de UDM Pro SE een betere backbone heeft. Trouwens beiden zijn prima te verbinden via een DAC kabel, eventjes instellen bij de UDM dat hij max 1GB geeft en dan werkt het. Of het echt voordelen heeft durf ik niet te zeggen maar ik vond het wel mooi om een RJ poort te besparen :)
Backplane van de UDM Pro en UDM SE (niet UDM Pro SE, de Pro hebben ze na de EA fase laten vallen) is dezelfde, met dus dezelfde beperking. Voor wat cameras en de deurbel (/ook camera) zou ik die overigens gewoon inzetten. Allemaal apparaten die niet ineens de verbinding zullen dicht trekken en sowieso al in alle verkeer met de UDM moeten babbelen en dus niet "beter" kunnen switchen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 25-06 23:04
Even in EU store gekeken bij wifi en switches, bijna allemaal zijn ze leverbaar.
Het gaat dus beter met de beschikbaarheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Backplane van de UDM Pro en UDM SE (niet UDM Pro SE, de Pro hebben ze na de EA fase laten vallen) is dezelfde, met dus dezelfde beperking. Voor wat cameras en de deurbel (/ook camera) zou ik die overigens gewoon inzetten. Allemaal apparaten die niet ineens de verbinding zullen dicht trekken en sowieso al in alle verkeer met de UDM moeten babbelen en dus niet "beter" kunnen switchen.
Is die backplane niet gewoon hetzelfde als een externe switch op een 1Gbit poort verbinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 31-03 09:25
Goedeavond,

Mijn oog is gevallen op Unify om mijn wifi en vlan aan te pakken, tevens zou ik graag op een later moment 10Gbit lan willen opzetten tussen een NAS en 2 computers. Nu draai ik nog een 916+ NAS, die dus al een tijdje draait.

Een UDM SE leek mij wel een mooi begin met twee AP 6 Lite waar 1 in de woonkamer komt en de andere in de trappenhuis tussen de 1e verdieping en zolder. Verder heeft elke ruimte 2 CAT6 kabel aansluitingen. Om alles te bekabelen koop ik een Unify 8 poort POE switch erbij om mijn IOT te managen.

Ik heb de volgende onderzoeken gedaan maar ben nog even opzoek naar bevestig:
  • UDM SE switch backbone is 16gbit en backplane of cpu is 1gbit
  • UDM SE IDR/IPS beperkt de snelheid vooral voor 10gbit
  • Unify 16 of 24 pro versie ondersteunen 10gbit, overige switches hebben een limiet op 1gbit
  • UDM SE 8 poort switch is daardoor net zo snel als de non pro versies.
Vragen:
  1. kan je IDR/IPS beperken op de UDM SE switch en de 2 SFP+ volledig buitenspel zetten om de 10gbit te halen?
  2. Met twee SFP+ poorten kom ik 1 poort te kort voor een NAS en twee computers, hoe los ik dit het makkelijkste op

Acties:
  • +3 Henk 'm!
AngelusHD schreef op maandag 16 januari 2023 @ 18:49:
Met twee SFP+ poorten kom ik 1 poort te kort voor een NAS en twee computers, hoe los ik dit het makkelijkste op
Ik ben nogal fan van deze twee :
- uitvoering: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
- uitvoering: MikroTik CRS309-1G-8S+IN
Maar dan voor de originele € 129 en € 229 of zo en niet voor deze idiote prijzen! :X :| :F

Maar ik begrijp je volkomen als je daar geen zin in hebt! :)

/EDIT :
Mr-D. schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:24:
ik heb deze https://tweakers.net/pric...-rm-crs312-4c+8xg-rm.html in mijn rack hangen laatste jaar doet deze het perfect en lekker snel en zo op de UDM
:o 12 x 10 Gbps _O_ Ook erg sexy! :Y d:)b

/EDIT #2 :
Mr-D. schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:56:
voor de 10G spulletjes heb ik hier boodschappen gedaan. https://www.uptimed.nl
Één van de weinige winkels die 10 Gbps hardware voor hele redelijke prijzen verkoopt inderdaad! d:)b

[ Voor 33% gewijzigd door nero355 op 19-01-2023 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AngelusHD
nero355 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Maar dan voor de originele € 129 en € 229 of zo en niet voor deze idiote prijzen! :X :| :F

Dat zou een mooie optie zijn.

Wil graag mijn bestaande cat 6 bekabeling gebruiken, ik heb 2 stuks in mijn werkkamer beschikbaar, beide worden afgemonteerd op een cat 6 patchpaneel en op een outlet in de wand. Maximaal is dat van de switch en computer 20meter per kabel. NAS komt in de meterkast te staan, die zou met glasvezel aangesloten kunnen worden ivm warmte en stroom verbruik? :)

Welke RJ45 en glas modules in de switch adviseer je?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-06 14:03
RobertMe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Maar zeg je dan dat het beter is om de deurbel en camera's op de UDM SE aan te sluiten en de Unifi 6 Pro en Mesh op de PoE switch te zetten? Of maakt dat niets uit.

Welke dac kabel zou overigens werken om beide te koppelen?
https://eu.store.ui.com/c...es/products/sfp-accessory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Laatst online: 25-06 10:53

nexhil

BAM!

Heeft iemand hier toevallig al een keer de fans van zijn/haar UDM-pro vervangen?

Ik hoorde gisteren een nogal wat hoge tonen van 1 (of 2) van de fans (bleek ook uit de test die je op het frontlines kunt uitvoeren) Zika welke heb je gebruikt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:15
nexhil schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 14:16:
Heeft iemand hier toevallig al een keer de fans van zijn/haar UDM-pro vervangen?

Ik hoorde gisteren een nogal wat hoge tonen van 1 (of 2) van de fans (bleek ook uit de test die je op het frontlines kunt uitvoeren) Zika welke heb je gebruikt?
https://community.ui.com/...60-4876-871a-999cd6fe0511
En mss FF googelen op, udm pro fan replace ,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
AngelusHD schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 12:57:
Dat zou een mooie optie zijn.

Wil graag mijn bestaande cat 6 bekabeling gebruiken, ik heb 2 stuks in mijn werkkamer beschikbaar, beide worden afgemonteerd op een cat 6 patchpaneel en op een outlet in de wand. Maximaal is dat van de switch en computer 20meter per kabel. NAS komt in de meterkast te staan, die zou met glasvezel aangesloten kunnen worden ivm warmte en stroom verbruik? :)

Welke RJ45 en glas modules in de switch adviseer je?
Ehh... eigenlijk gewoon niet... O-)

Ik zou eens aan de slag gaan met het verplaatsen van je 10 Gbps Servers/Clients naar dezelfde kamer en voor zover mogelijk ze allemaal voorzien van zoiets :
- https://www.ebay.com/itm/313294055931
- https://www.ebay.com/itm/284397641113
- https://www.ebay.com/itm/392609640949
Pff... dit soort kitjes had je vroeger ook voor € 25 a € 50 i.p.v. deze ellendige prijzen! :(

En als er dan nog steeds één 10 Gbps Server/Client tussen zit die een RJ45 module nodig heeft dan moet je maar effe op de MikroTik Forums rondneuzen naar een betrouwbare module die niet te warm wordt, want teveel van die dingen naast elkaar laten een Switch vaak helemaal trippen! ;)
offtopic:
LOL! :o Dat is een redelijk recent model qua firmware support en NAT snelheden dat dus gewoon de nieuwste versie van RouterOS kan draaien! :D _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 15:29:
[...]

offtopic:
LOL! :o Dat is een redelijk recent model qua firmware support en NAT snelheden dat dus gewoon de nieuwste versie van RouterOS kan draaien! :D _O-
offtopic:
en 't was nog hier in de buurt ook, Enschede/Oldenzaal noemde die, misschien toch maar weer eens gaan rondsnuffelen bij kringloopwinkels :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

[...]

ik heb deze https://tweakers.net/pric...-rm-crs312-4c+8xg-rm.html in mijn rack hangen laatste jaar doet deze het perfect en lekker snel en zo op de UDM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AngelusHD
[...]

Ik zou eens aan de slag gaan met het verplaatsen van je 10 Gbps Servers/Clients naar dezelfde kamer.

En als er dan nog steeds één 10 Gbps Server/Client tussen zit die een RJ45 module nodig heeft dan moet je maar effe op de MikroTik Forums rondneuzen naar een betrouwbare module die niet te warm wordt, want teveel van die dingen naast elkaar laten een Switch vaak helemaal trippen! ;)

[...]

offtopic:
Thanks, voor mij zou client server in dezelfde ruimte niet de voorkeur hebben, ik zal het forum even afstruinen, thx voor de tip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 17:03
[quote]RobertMe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Backplane van de UDM Pro en UDM SE (niet UDM Pro SE, de Pro hebben ze na de EA fase laten vallen) is dezelfde, met dus dezelfde beperking.

Is die backplane van de UDM Pro SE (de EA versie zeg maar) dan anders ?

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-06 17:03
Cloud_VII schreef op maandag 16 januari 2023 @ 14:30:
[...]

Is die backplane niet gewoon hetzelfde als een externe switch op een 1Gbit poort verbinden?
Zo is het.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roy Batty schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 22:25:
[quote]RobertMe schreef op maandag 16 januari 2023 @ 09:33:
[...]

Backplane van de UDM Pro en UDM SE (niet UDM Pro SE, de Pro hebben ze na de EA fase laten vallen) is dezelfde, met dus dezelfde beperking.

Is die backplane van de UDM Pro SE (de EA versie zeg maar) dan anders ?
Ik doelde puur op de naamgeving, niet op de backplane :)

Overigens had de aller eerste versie van de UDM Pro weer wel een 2,5Gbit/s backplane. Maar in ieder geval de GA versie was dat nog maar een 1Gbits/s model. Of er meerdere revisies in EA zijn geweest en daarbij een nieuwere versie ook maar 1Gbit/s had weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theduke1989
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:20
Beste tweakers,

ik heb een vraag. Ik heb een AC Pro en die werkt momenteel ook.

Nu wil ik graag weten, of ik de launcher bijvoorbeeld ook werkend kan krijgen op een NAS op een virtuele machine te laten draaien? ik hoef niet veel resourches, alleen 4gb meer en dat is alleen wanneer ik het laat draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:31
theduke1989 schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 14:58:
Beste tweakers,

ik heb een vraag. Ik heb een AC Pro en die werkt momenteel ook.

Nu wil ik graag weten, of ik de launcher bijvoorbeeld ook werkend kan krijgen op een NAS op een virtuele machine te laten draaien? ik hoef niet veel resourches, alleen 4gb meer en dat is alleen wanneer ik het laat draaien.
Op een VM kan, ik zou niet weten waarom niet.
Kan ook in een Docker container als je NAS dat kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik wil het toch hier posten, ik ben zelf al jaren UniFi fan veel contact gehad met de dev's in de eerste jaren. Vaak een AP opgestuurd gekregen in ruil voor bug hunting, maar het lijkt op slot te zitten bij UI. Er wordt weinig met bugs gedaan op het routing platform en de gekste dingen komen uit de fabriek zoals een EV charging unit, of LED lampen.

Spijtig want ik ben meer van het karakter; graag bezig met verbeteren en kwaliteit ipv kwantiteit. Recent kocht ik een UniFi flex mini voor 35 euro.

Nu heb ik wat uitdagingen met IPTV thuis, en dat wilde ik sniffen. Dit verkeer loopt niet over de bovengenoemde FlexMini. Ik wilde het WAN verkeer mirroren en daarnaast specifiek vlan 4 aftakken naar mijn proxmox cluster zodat ik het IPTV vlan ook kan laten benaderen door VM's. Toen vroeg ik mijzelf af:

Koop ik dan weer een Flex Mini of zijn er betere alternatieven op de markt voor een simpele WAN switch die vooral energiezuinig moet zijn en jaren lang slechts 2 vlans hoeft te forwarden?

Ja die zijn er, ik heb twee modellen gekocht omdat ik graag wilde weten wat het verschil is in energieverbruik. Ik zet ze hieronder even uiteen zodat jullie er mogelijk ook wat mee kunnen, goedkoper en meer features ;-)

uitvoering: TP-Link TL-SG105E-Gigabit (5-poorts)
Deze is voor mij de winnaar, ondanks dat je hem niet kunt benaderen via een browser vanwege het ontbreken van een html interface. Je hebt een Windows applicatie nodig, en dat OS gebruik ik alleen tijdens werktijd. Desondanks heeft hij de volgende voordelen.
  • 22euro
  • Stroomverbruik tussen de 0.7 en 1.1 watt met LEDs uit, echt record laag
  • Mogelijkheid om alle LED's uit te schakelen, heerlijk voor in een TV kastje. Compleet zwart/donker is hij dan.
  • IGMP snooping ondersteuning.
  • VLAN aware je kunt zelf VLAN's aanmaken en toekennen, tagged of untagged.
uitvoering: Netgear GS305E
  • 25euro
  • Stroom verbruik tussen de 1.4 en 2.0 watt.
  • HMTL GUI is een voordeel, lijkt wel beperkter in opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

[...]

Ik zou eens aan de slag gaan met het verplaatsen van je 10 Gbps Servers/Clients naar dezelfde kamer en voor zover mogelijk ze allemaal voorzien van zoiets :
- https://www.ebay.com/itm/313294055931
- https://www.ebay.com/itm/284397641113
- https://www.ebay.com/itm/392609640949
Pff... dit soort kitjes had je vroeger ook voor € 25 a € 50 i.p.v. deze ellendige prijzen! :(

[...]

offtopic:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:04:
Deze is voor mij de winnaar, ondanks dat je hem niet kunt benaderen via een browser vanwege het ontbreken van een html interface. Je hebt een Windows applicatie nodig, en dat OS gebruik ik alleen tijdens werktijd. Desondanks heeft hij de volgende voordelen.
  • 22euro
  • Stroomverbruik tussen de 0.7 en 1.1 watt met LEDs uit, echt record laag
  • Mogelijkheid om alle LED's uit te schakelen, heerlijk voor in een TV kastje. Compleet zwart/donker is hij dan.
Dit is een leuke goedkope switch.

Ze missen wel een feature van de flex min: het via PoE kan voeden. Scheelt weer een adapter.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 21:41

Falcon10

Hit it i would !

Ik wil het toch hier posten, ik ben zelf al jaren UniFi fan veel contact gehad met de dev's in de eerste jaren.

..... knip knip
Bedankt voor de info.

Maar inderdaad wat ze daar bij UI tegenwoordig uitspoken buiten dingen uitbrengen waarvan je enerzijds hebt : best wel leuk, maar anderzijds : maar maak verdomme toch eens jullie core business spul in orde ! :D

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schraal
Leuke switch die https://tweakers.net/pric...05e-gigabit-5-poorts.html, maar kijk uit dat je de juiste koopt! Er is zowel een managed als unmanaged variant. Die van 22 euro (op dit moment in de pricewatch) is de unmanaged versie.

[ Voor 51% gewijzigd door schraal op 19-01-2023 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

ANdrode schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:21:
[...]

Dit is een leuke goedkope switch.

Ze missen wel een feature van de flex min: het via PoE kan voeden. Scheelt weer een adapter.
je moet het kwa vermogen meer zien als een stopcontact over ipv de adapter.
zijn inderdaad wel lekker zuinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AngelusHD
Mr-D. schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 21:56:
[...]

Heb de SFP+ naar RJ45 Converter toegevoegd 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Catscratch
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-06 13:39
Voor ons buitenverblijf wat binnenkort wordt opgeleverd en occasioneel zal worden verhuurd, zou ik volgende netwerkconfiguratie willen.

Een apart wifi-netwerk voor gasten. Via dit netwerk wil ik configureren welk ander apparaat op het netwerk ze kunnen benaderen. Bijvoorbeeld gasten hebben niets te zoeken bij m'n router of NAS. Langs de andere kant wil ik ze wel toegang geven tot m'n versterker om bijvoorbeeld Spotify te streamen.

De meeste kamers zijn ook voorzien van een UTP aansluiting. Vreemde apparaten die worden ingeplugd moeten standaard geweigerd worden door de router. Als er een nieuw vertrouwd apparaat wordt aangesloten, zou ik dit moet kunnen aanvinken in de router als vertrouwd apparaat vooraleer het meespeelt in mijn netwerk.

Zou ik ermee komen met een Dream Machine Pro in combinatie met een Unifi 6 Pro access point?

Frank Lenaerts

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Catscratch schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 10:18:
Voor ons buitenverblijf wat binnenkort wordt opgeleverd en occasioneel zal worden verhuurd, zou ik volgende netwerkconfiguratie willen.

Een apart wifi-netwerk voor gasten. Via dit netwerk wil ik configureren welk ander apparaat op het netwerk ze kunnen benaderen. Bijvoorbeeld gasten hebben niets te zoeken bij m'n router of NAS. Langs de andere kant wil ik ze wel toegang geven tot m'n versterker om bijvoorbeeld Spotify te streamen.

De meeste kamers zijn ook voorzien van een UTP aansluiting. Vreemde apparaten die worden ingeplugd moeten standaard geweigerd worden door de router. Als er een nieuw vertrouwd apparaat wordt aangesloten, zou ik dit moet kunnen aanvinken in de router als vertrouwd apparaat vooraleer het meespeelt in mijn netwerk.

Zou ik ermee komen met een Dream Machine Pro in combinatie met een Unifi 6 Pro access point?
Ik zou het simpeler doen : Alle kabels die je "buitenverblijf" in gaan taggen met een separaat VLAN, compleet firewallen van je normale "LAN". Dan kunnen ze doen wat ze willen, maar kunnen ze niet buiten dat VLAN. En spullen die ze daar inpluggen kunnen ze gewoon benaderen :)

Owner of DBIT Consultancy

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens mij heb je dan een oud exemplaar of de verkeerde revisie of iets in die richting, want die Windows afhankelijkheid is volgens mij op een gegeven moment eruit gesloopt! :)
VLAN aware je kunt zelf VLAN's aanmaken en toekennen, tagged of untagged.
Zowel de TP-Link als de Netgear hadden wel een aandachtspuntje op het moment je ze aan de WAN hangt : VLAN 1 die je niet bij sommige poorten weg kon halen!

Is dat ondertussen al beter geworden :?

Gevolg was namelijk dat er een heleboel TP-Link en Netgear spul aan het Internet hing met de webGUI bereikbaar! :+
uitvoering: Netgear GS305E
• HMTL GUI is een voordeel, lijkt wel beperkter in opties.
De voorgangers GS105E en GS108E werden door KPN aan hun IPTV klanten verkocht dus dat zou de betrouwbare Multicast geneuzel keuze moeten zijn! :*)

Spit nog effe goed die webGUI's door en laat effe weten hoe en wat qua verschillen ;)
ANdrode schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 22:21:
Maar hebben geen DHCP Option geneuzel nodig om ze te adopteren! :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Zowel de TP-Link als de Netgear hadden wel een aandachtspuntje op het moment je ze aan de WAN hangt : VLAN 1 die je niet bij sommige poorten weg kon halen!

Is dat ondertussen al beter geworden :?

Gevolg was namelijk dat er een heleboel TP-Link en Netgear spul aan het Internet hing met de webGUI bereikbaar! :+
SG3216 (v1, 2011) hier, die nog altijd uitstekend dienst doet :D

Toen de WAN nog via de switch ging i.v.m. VLAN's (IPFire + VLAN was toen :N ) kon ik - als ik het mij goed herinner - zonder problemen poorten uit VLAN1 halen en anders was er altijd nog poort-isolatie, om de poort met glasvezelmodem en poort met router-pc af te scheiden van de rest (naast VLAN dus).

... zit net ff de webinterface te bekijken en kan zo te zien inderdaad VLAN Members (a.k.a. poorten) uitvinken bij VLAN 1.

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 16:07:
[...]

Volgens mij heb je dan een oud exemplaar of de verkeerde revisie of iets in die richting, want die Windows afhankelijkheid is volgens mij op een gegeven moment eruit gesloopt! :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NirnwQc7j77G4YqOSt3nbC9bD3g=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KImbDThewaqZrI52kFXjGuLR.png?f=fotoalbum_large

Je hebt gewoon gelijk ;-) tnx voor attenderen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
  • Laatst online: 16:26
Ik ben sinds een paar maanden op 2 locaties overgegaan van kabel(Ziggo) en VDSL naar glasvezel.

Op locatie 1 had ik ADSL met Fritzbox 7580 en een Cloudkey Gen2+, waarvoor ik nu sinds 3 weken een UDM SE heb geïnstalleerd. Deze werkt uitstekend icm glasvezelaansluiting.

Op locatie 2 had ik Ziggo met Fritzbox 7590 (in bridgemode) en nu KPN met IPTV.
Nu wil ik graag op deze locatie de Experiabox V12 vervangen zodat ik weer een VPN tussen beide locaties kan opzetten.
Ik heb geprobeerd de 7590 (duitse versie) via de WAN te installeren, maar tot op heden nog niet werkend gekregen.
Op de andere glasvezelaansluiting (locatie 1) werken beide Fritzboxen wel.

Nu zat ik zelf te denken voor locatie 2 een USG met de bestaande Cloudkey + managed switch of een UDM (geen pro) aan te schaffen.

Wat is jullie advies hierin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
Het ging mij niet specifiek om het instellen van IPTV, maar om advies voor een goede router waarbij ik de site2site VPN verbinding kan opzetten en dat deze ook geschikt moet zijn voor IPTV.

Aangezien de USG al wat ouder is dan de UDM dit ivm ondersteuning, EOL van router, etc.

Misschien dat jullie meer ervaring of een betere alternatief hebben. Vandaar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
Ik ben sinds een paar maanden op 2 locaties overgegaan van kabel(Ziggo) en VDSL naar glasvezel.
Over welke provider(s) heb je het?

Gezien AVM profielen heeft "ingebakken" in hun routers kan je daar oa IPTV mee instellen.
Ik heb geprobeerd de 7590 (duitse versie) via de WAN te installeren, maar tot op heden nog niet werkend gekregen.
Op de andere glasvezelaansluiting (locatie 1) werken beide Fritzboxen wel.
Daarom dat ik het aangeef.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-06 23:04

OMX2000

By any means necessary...

De vraag is hier al vaker langs gekomen. En wat ik proef is dat best wel een aantal posters hier neigen naar het vervangen van een USG/USG Pro door een niet Unifi/Ubiquiti product.

Ik zelf twijfel nog wel of ik mijn USG Pro + Cloud Key Gen 2 Plus (met rackmount) vervang door een UDM Pro. Of door een OpnSense/Fortigate/Sophos bak.

Ik heb internet van Xs4all. En moet dus een igmp-proxy draaien voor iptv. Dat werkt op zich wel. Maar omdat mijn USG Pro dagelijk crasht, moet ik ik die proxy helaas ook een trap geven... En ja er draait een script om te restarten.

Ik vind het echt waardeloos dat Ubiquiti zo'n rommel maakt van hun router oplossingen. De USG en USG pro zijn/waren gewoon goede producten. Maar doordat ze daar niks meer aan doen, en dus EOL zijn zou die hele UDM reeks de vervangers moeten zijn. Maar ik heb nog weinig mensen gezien/gesproken die er echt heel erg tevreden over zijn.

Ik heb ook niet heel erg hoge eisen. Behalve dat het ding stabiel moet draaien, voldoende performance heeft voor een 1 Gbit glasvezel verbinding, en makkelijk te beheren moet zijn.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
OMX2000 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:44:
De vraag is hier al vaker langs gekomen. En wat ik proef is dat best wel een aantal posters hier neigen naar het vervangen van een USG/USG Pro door een niet Unifi/Ubiquiti product.

Ik zelf twijfel nog wel of ik mijn USG Pro + Cloud Key Gen 2 Plus (met rackmount) vervang door een UDM Pro. Of door een OpnSense/Fortigate/Sophos bak.

Ik heb internet van Xs4all. En moet dus een igmp-proxy draaien voor iptv. Dat werkt op zich wel. Maar omdat mijn USG Pro dagelijk crasht, moet ik ik die proxy helaas ook een trap geven... En ja er draait een script om te restarten.

Ik vind het echt waardeloos dat Ubiquiti zo'n rommel maakt van hun router oplossingen. De USG en USG pro zijn/waren gewoon goede producten. Maar doordat ze daar niks meer aan doen, en dus EOL zijn zou die hele UDM reeks de vervangers moeten zijn. Maar ik heb nog weinig mensen gezien/gesproken die er echt heel erg tevreden over zijn.

Ik heb ook niet heel erg hoge eisen. Behalve dat het ding stabiel moet draaien, voldoende performance heeft voor een 1 Gbit glasvezel verbinding, en makkelijk te beheren moet zijn.
Er zullen hier genoeg mensen zijn welke hartstikke tevreden zijn met de UDP pro... Al ben ik van mening dat OPNsense/PFsense veel meer kan dan de UDM. Qua hardware ben je vrij om te gebruiken wat je wilt.
een OPNsense/PFsense bakkie kun je overigens ook goedkoper in elkaar flansen dan de UDM Pro
ik hebt de USG pro een aantal jaar ingeruild voor een OPNsense zelfbouw bakkie, nooit meer een Unifi gateway voor mij, al kreeg ik geld toe!

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
OMX2000 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:44:

Welke vraag? Ik lees er namelijk geen :p

Maar ik verwacht dat je doelt op USG vs UDM vs "zelfbouw" (*sense, OpenWRT, ...)? Ik zou denk ik zo spontaan dan zeggen: UDM is leuk voor iemand die niet genoeg heeft aan een consumenten router (bv om VLANs te kunnen gebruiken), maar verder nils vraagt ervan / geen kennis er van heeft. Je hebt je fancy UI waar je de VLANs instelt, meteen een controller voor beheer van switches & APs en klaar. Ben je een * drumroll * tweaker, dan denk ik dat de UDMs te beperkt zijn. Ik heb er zelf nooit een gehad, maar waar je bij de USG nog de config.gateway.json had en je zo de hele EdgeOS / Vyatta config tree kunt "besturen" mist zoiets bij mijn weten op de UDM en is er geen officiële manier om aanpassingen aan het OS / configuratie te doen? En gezien de USG dan oud & "EOL" is (officieel dan niet) zou ik die dus ook niet meer kopen. Blijft over dat je voor een €200 best leuke systeempjes op bv AliExpress kunt kopen waar je zelf alle keuze hebt in wat je ermee wilt doen. Zij het *sense, zij het OpenWRT, zij het volledig zelf opzetten of welke andere oplossing dan ook.
TL;DR zou ik dus zeggen: als consumenten spul te beperkt is ben je beter af met "zelfbouw". Dat is goedkoper dan wat Ubiquiti met de UDM lijn levert, een stuk flexibeler / configurabeler, en waarschijnlijk veel langer ondersteund. Tenzij je net in het "hokje" zit dat je net iets meer wilt dan consumenten spul kan, je geen netwerk kennis hebt en je het niet wilt / kunt leren, en je een dikke portemonnee hebt. Heb je die dikke portemonnee niet kun je beter overwegen of je wel of niet die features die consumenten spul niet kan nodig hebt. Of pogen alsnog iets van zelfbouw te doen al dan niet met bv OpenWRT op het consumenten spul. Waarbij je VLANs ook "bij elkaar klikt".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
Comp User schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 16:22:
[...]

Over welke provider(s) heb je het?

Gezien AVM profielen heeft "ingebakken" in hun routers kan je daar oa IPTV mee instellen.

[...]

Daarom dat ik het aangeef.
Ik heb op locatie 1 Deutsche Glasfaser en locatie 2 KPN.

Bij de 7590 zit geen KPN instellingen in, alleen Duitse providers.

Ik ben met Unifi Cloudkey begonnen icm de G4 deurbel, later 2x AP erbij en andere camera's. Dat beviel mij erg goed, vandaar de UDM SE, zodat ik ook redelijk makkelijk het netwerk beter kan instellen.

Ik heb een keertje een oude pc gehad met Pfsense erop, maar meer om het stroom verbruik had ik het weer uit elkaar gehaald.

OPENWRT is al wel heel lang geleden (15 jaar) dat daar iets mee gedaan heb icm een Draytek.

Ik heb ook gedacht aan andere merken routers, maar ik heb niet veel tijd ervoor in de avonden. Ik wil graag weer meer leren over netwerken, maar de televisie is net zoals bij velen heilig. :P

[ Voor 42% gewijzigd door _AcS_ op 20-01-2023 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 13:42
_AcS_ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:09:
[...]

Ik heb op locatie 1 Deutsche Glasfaser en locatie 2 KPN.

Bij de 7590 zit geen KPN instellingen in, alleen Duitse providers.

Ik ben met Unifi Cloudkey begonnen icm de G4 deurbel, later 2x AP erbij en andere camera's. Dat beviel mij erg goed, vandaar de UDM SE, zodat ik ook redelijk makkelijk het netwerk beter kan instellen.

Ik heb een keertje een oude pc gehad met Pfsense erop, maar meer om het stroom verbruik had ik het weer uit elkaar gehaald.

OPENWRT is al wel heel lang geleden (15 jaar) dat daar iets mee gedaan heb icm een Draytek.

Ik heb ook gedacht aan andere merken routers, maar ik heb niet veel tijd ervoor in de avonden. Ik wil graag weer meer leren over netwerken, maar de televisie is net zoals bij velen heilig. :P
Als het goed is kun je met wat tools/informatie die op het internet prima te vinden is een Internationale versie maken van die 7590, dan kun je als het goed is wel KPN kiezen. De laatste keer dat ik dat met een Fritzbox gedaan heb was wel even klooien, maar we zijn hier natuurlijk wel op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Laatst online: 16:16
Ik heb mijn cloudkey gen2 terug moeten zetten naar factory default omdat deze niet meer werkte.
Ik heb een restore van unifi network gedaan maar die is failed, hierna zie ik ook al mijn backup-files niet meer. Ook niet wanneer ik in het online portal van unifi inlog.

Iemand die weet waar ik mijn backup-files van unifi-network nog vandaan kan halen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-06 21:41

Falcon10

Hit it i would !

RobertMe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:00:
[...]

Welke vraag? Ik lees er namelijk geen :p
Jij plaagbeest ! ;)

Ik snap de ongestelde vraag wel van OMX2000.

Ik zit ook wel beetje in die situatie, met het enige verschil dat mijn USG Pro 4 nog ( hou hout vast ) goed werkt.
Maar meer ook niet.
Ik hou er van omdat ie mee in de Unifi console zit en zo dus makkelijk mee te managen is ivm updates ( die inderdaad al even niet meer komen, 362 dagen uptime, dan weet je genoeg ), maar als je meer wil dan gewoon snel snel een netwerk opzetten, en meer met VLAN en routing etc wil werken dan kom je toch met de USG aan de beperkingen/frustraties van Ubiquiti. jsons die na updates om zeep zijn etc om maar eentje te noemen, heel je netwerk om zeep na een versie update, .... We hebben het hier al regelmatig in dit topic zien langskomen.
Enerzijds heb ik momenteel ervaringen met Fortinet. Die zijn inderdaad ook niet heilig, kostelijker, en gedoe met licenties wat een jaarlijks terugkerende kost geeft. Dus ja.
PFsense en OpenWRT nog niet echt ervaring mee, ook geen zin/tijd om daar na de gewone werkuren veel tijd in te gaan steken, zeker niet als er dan nog we een deel UBNT materiaal achter/tussen hangt ( boel switchen, AP's, cameras en een deurbel ). Dusja, momenteel een beetje geketend aan de USG, en hopend dat ie niet direct de geest geeft, want voor mijzelf vind ik momenteel geen goed alternatief dat ook naar kostprijs en integratie van alle toestellen fijn is.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _AcS_
wvanommen schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:50:
[...]

Als het goed is kun je met wat tools/informatie die op het internet prima te vinden is een Internationale versie maken van die 7590, dan kun je als het goed is wel KPN kiezen. De laatste keer dat ik dat met een Fritzbox gedaan heb was wel even klooien, maar we zijn hier natuurlijk wel op Tweakers.
Dankjewel, daar heb ik nog niet aan gedacht. Ik zal eens rond zoeken.

@Falcon10 Dat vind ik juist ook fijn, dat je met de Unifi console alles kunt bijhouden.
Vandaar het idee om op de andere locatie een USG of UDM te plaatsen.

Ik had ook gekeken naar een Mikrotik maar dat lijkt me nog iets te veel van het goede.
Vooral omdat niet de hele tijd de televisie uit kan, anders krijg ik gezeur met moeders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_AcS_ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 18:09:
Ik wil graag weer meer leren over netwerken, maar de televisie is net zoals bij velen heilig. :P
_AcS_ schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 19:52:
Ik had ook gekeken naar een Mikrotik maar dat lijkt me nog iets te veel van het goede.
Vooral omdat niet de hele tijd de televisie uit kan, anders krijg ik gezeur met moeders.
Is Reclame TV serieus zo belangrijk :?

Ik begrijp echt niet waarom men nog steeds bereid is ervoor te betalen op een aantal zenders na dus ik zou zeggen ga gewoon aan de slag! >:) :P

Eventueel kan je ook zoiets overwegen : https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/
Dan hoeft de MikroTik zich niet met die ellende bezig te houden! :)
RobertMe schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 17:00:
Blijft over dat je voor een €200 best leuke systeempjes op bv AliExpress kunt kopen waar je zelf alle keuze hebt in wat je ermee wilt doen. Zij het *sense, zij het OpenWRT, zij het volledig zelf opzetten of welke andere oplossing dan ook.
Als we ooit nog een keer in normale tijden gaan leven dan kan je voor dat geld ook een uitvoering: MikroTik RB5009UG+S+IN kopen! :)

Het stomme ding is namelijk heel slecht leverbaar en degenen die hem wel op voorraad hebben willen er een fortuin voor hebben... :r

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
nero355 schreef op vrijdag 20 januari 2023 @ 22:56:
[...]

[...]

Is Reclame TV serieus zo belangrijk :?

Ik begrijp echt niet waarom men nog steeds bereid is ervoor te betalen op een aantal zenders na dus ik zou zeggen ga gewoon aan de slag! >:) :P

Eventueel kan je ook zoiets overwegen : https://berthub.eu/articl...nteractieve-tv-zelf-doen/
Dan hoeft de MikroTik zich niet met die ellende bezig te houden! :)
Voor mij niet, maar soms moet je ook rekening houden met anderen. O-)

Ik zal vandaag naar de link kijken, ik heb nog een 3b+ liggen die niks doet. Misschien ook een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 10-06 18:48
@_AcS_ ter aanvulling op wat @wvanommen aangeeft, deze uitleg zou je verder kunnen helpen.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _AcS_
Comp User schreef op zaterdag 21 januari 2023 @ 18:51:
@_AcS_ ter aanvulling op wat @wvanommen aangeeft, deze uitleg zou je verder kunnen helpen.
Die heb ik gezien, maar in mijn 7590 zit de Duitse firmware.
Daarin staan geen Nederlandse providers.
Pagina: 1 ... 218 ... 318 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.