[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 211 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Jazco2nd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:07:
Ik draai weer ff Unifi Controller container via docker-compose om mijn Unifi 6 In-Wall te configureren.
Ben klaar, dus wil eigenlijk nog even een speed test vanuit de controller doen voordat ik de container weg doe, maar ik zie die optie nergens? Hoe zit dat?

Ik zou graag mijn snelheid willen testen van een laptop tot aan mijn server waar de Controller op draait, dus zonder internet. Geen idee of dat het doel is van de Unifi speed test, maar lijkt me wel een leuke.
Als je toch al met docker bezig bent. Zet een Openspeedtest docker ernaast: https://hub.docker.com/r/openspeedtest/latest

Afbeeldingslocatie: https://github.com/openspeedtest/v2-Test/raw/main/images/10G-S.gif

Ideaal om de snelheid van je lokale netwerk te testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:52
Jazco2nd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:46:
Thanks!
De UI is best veranderd in 2 jaar tijd. Het enige wat ik nu nog mis is de optie om zelf je transmit power in te stellen. Ik weet zeker dat dit er vroeger was. Nu heb ik alleen Auto/Low/Medium/High :(
Jawel hoor, onder transmit power kun je ook custom kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Jazco2nd schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 11:46:
Thanks!
De UI is best veranderd in 2 jaar tijd. Het enige wat ik nu nog mis is de optie om zelf je transmit power in te stellen. Ik weet zeker dat dit er vroeger was. Nu heb ik alleen Auto/Low/Medium/High :(
Ik heb voor mijn AP's (Lite en HD-IW) ook een custom optie waar ik het zendvermogen zelf kan instellen. Ik draai de 7.2.94 software op een Cloudkey 1.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 09:23
@Behoorlijk Leek @loeberce jaa mijn fout, kwestie van scrollen..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:22
Er is weer een voorraadje.
Zelf ook 1 besteld.

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slonzo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online

Slonzo

Taarsidath-an Halsaam

Hebben jullie de laatste maanden ook problemen met de apps op de UDMP?

Ik moet de UDMP om de paar weken rebooten omdat Network niet meer reageert. Zonet had ik het weer: Network klikken, dan krijg je de AP-schotel-loading-spinner en na 30 seconden geeft hij een time-out. Ik moest dus rebooten en probeerde eerst nog de Protect app up te daten, maar dat lukte ook niet. Meestal komt de boel gewoon terug goed na een keer rebooten, maar deze keer kwam 'ie zelfs na meerdere reboots niet meer up... (recovery berichtje op het LCD schermpje)

Via de shell dan maar een `ubnt-upgrade` gedaan en nu draait 'ie weer. Maar blij word ik hier toch allemaal niet van... :(

EDIT: Ohja en ik krijg ook al een half jaar 'Everything is great!' te zien, maar ook dat mijn HDD 'at risk' is met 0 bad sectors 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Slonzo op 24-10-2022 18:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:36

Yucko

One clown to rule them all !

Het ligt vast aan mij maar ik zie in de UniFi Network app geen mogelijkheid om de poorten van de Lite 8 PoE in te stellen, maar alleen via de browser.
En dat terwijl ik de poorten van de Flex Mini wel kan instellen via de app :?

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FSw3Qa3M9P00LtX2dReTcz4vgGU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JufjPXdp2w8Xksxi0vhGKawu.jpg?f=fotoalbum_large

@Yucko zelfde scherm in de app?
Klik op de poort en rechts daar onder op configureren?

[ Voor 18% gewijzigd door jack zomer op 24-10-2022 21:44 ]

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:45
nero355 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 19:58:

Hopelijk wordt het een stuk minder erg als ze straks voor alle modellen afstappen van dat Container geneuzel! :)
Kan je iets vertellen over wat ze van plan zijn? Ik heb werkelijk geen idee, maar ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:54
Yucko schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:51:
Het ligt vast aan mij maar ik zie in de UniFi Network app geen mogelijkheid om de poorten van de Lite 8 PoE in te stellen, maar alleen via de browser.
Je hebt er zeker eentje met het ‘unifi’ logo. Dat is een nieuwe versie en die heeft momenteel idd dit probleem. En ook meer problemen.
https://community.ui.com/...49-49f8-902e-1e921a8f5571

[ Voor 12% gewijzigd door Tonne op 24-10-2022 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

Tonne schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Je hebt er zeker eentje met het ‘unifi’ logo. Dat is een nieuwe versie en die heeft momenteel idd dit probleem. En ook meer problemen.
inderdaad :D was al aan het overwegen om hem te verwijderen en opnieuw te gaan adopten

icoon in de webinterface is ook incorrect, lijkt op een 19" model

[ Voor 6% gewijzigd door Yucko op 25-10-2022 04:44 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Yucko schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 04:40:
[...]

inderdaad :D was al aan het overwegen om hem te verwijderen en opnieuw te gaan adopten

icoon in de webinterface is ook incorrect, lijkt op een 19" model
Okee ik had het nog niet eens gezien, maar ik heb ook het ‘rack’ icoontje in de webinterface. En ook het niet kunnen zien van de poorten in de app.

[ Voor 7% gewijzigd door Tonne op 25-10-2022 08:09 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 16:27:
[...]

Zit daar een accu in :? Check eens wat er gebeurt als je de stroom eraf haalt :
- Meteen uit = Accu stuk.
- Safe shutdown = Accu OK :)

[...]

Ik heb geen Apple meuk in huis, maar op dit moment draai ik deze firmwares en dat lijkt allemaal OK te zijn :
code:
1
2
3
4
5
UniFi Security Gateway 3P       4.4.56.5449062
UniFi Switch 16 POE-150W        6.3.11.14082
UniFi Switch 8                  6.3.11.14082
UniFi AP-AC-In Wall             6.2.35.14043
UniFi AP-AC-Mesh                6.2.35.14043

:)

Zie echter wel dat er blijkbaar updates beschikbaar zijn dus als het een keer goed uitkomt dan gaan we eens kijken of er wat stuk gaat na de upgrade! :+

[...]

Zet die eens op Low of 4 dBi :)
Dan los je dit ook gelijk op :

[...]

Als het goed is...

[...]

Waarom heb je daar überhaupt een Accessoint staan :?

Het is geen "All-in-One" model van je ISP :P

[...]

Toevallig onlangs nieuwe Multicast apparaten aan je netwerk toegevoegd :?

[...]

Is dat echt te vertrouwen :?

[...]

+1 maar dan de Genexis 7840 van Caiway/Delta :F

[...]

Apps draaien op je telefoon/tablet dus... ehh... zullen we het bij (web)applicatie houden ?! :P
Nou, inmiddels heb ik het afgelopen weekend gevonden. Mijn zoon had de utp kabels wat verwisseld. De smart switch (netgear) had namelijk vlan 3 (iot) niet meer toegekend aan de poort waarop het ap zat aangesloten. Zijn playstation echter deed het perfect 8)7
Verwisseld, en nu gaat het perfect!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 19:46

Falcon10

Hit it i would !

koelkast schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 10:02:
[...]

Nou, inmiddels heb ik het afgelopen weekend gevonden. Mijn zoon had de utp kabels wat verwisseld. De smart switch (netgear) had namelijk vlan 3 (iot) niet meer toegekend aan de poort waarop het ap zat aangesloten. Zijn playstation echter deed het perfect 8)7
Hoog tijd om lijfstraffen weer in te voegen me dunkt ! >:)
Van papas speelgoed blijf je af ! :D

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Yucko schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 20:51:
Dat is gedaan zodat iedereen nou eens eindelijk van die app rommel afblijft en gewoon de echte UniFi Controller gebruikt! >:) :P :+
jack zomer schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:43:
[[Afbeelding]

@Yucko zelfde scherm in de app?
Klik op de poort en rechts daar onder op configureren?
Of je doet het gewoon op de JUISTE manier! :P
Tonne schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 22:23:
When app, then problem! :+

Gewoon niet gebruiken! :P
LOL! :o :D

Tijd voor een slotje op het geheel zodat die daar met zijn poten van afblijft! >:) :P :+
GioStyle schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 21:56:
Kan je iets vertellen over wat ze van plan zijn? Ik heb werkelijk geen idee, maar ben wel benieuwd.
Voor zover ik het goed heb begrepen zijn ze van plan om voor alle UniFi OS apparaten de Portman Containers onder Alpine Linux te dumpen en elk onderdeel gewoon native te draaien direct onder het OS zelf zoals je dat met een willekeurig programma zou doen :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Laatst online: 12:45
nero355 schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 14:05:

Voor zover ik het goed heb begrepen zijn ze van plan om voor alle UniFi OS apparaten de Portman Containers onder Alpine Linux te dumpen en elk onderdeel gewoon native te draaien direct onder het OS zelf zoals je dat met een willekeurig programma zou doen :)
Ah, Ubiquiti kennende weet ik niet wat ik hier van moet vinden... :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Zo unifi6 lite ac's binnen. IN docker de Unifi software geïnstalleerd en alles even uitgetest. Daarna ssid en wachtwoord van bestaand netwerk overgenomen en de oude uit. Klaar :)

En in principe is één access point genoeg in dit huis met houten vloeren. En ik heb die zo opgehangen dat ik zelfs achterin de tuin (30m) toch een aardige snelheid heb. Er zijn echter wel wat dode hoeken, maar daar komen ik niet zo vaak.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
[...]

Fysiek onmogelijk maken, dat rommelen met kabels! Mijn zwager had 15 jaar geleden de PC van zijn dochters in een hokje met hangslot op de deur gezet, zodat ze behalve MSN-en ook nog aan andere meer zinvollere bezigheden toekwamen B-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:12
Mijn Unifi netwerk bestaat uit een USG-3P, US-8-60W switch, UAP-IW-HD en een UAP-AC-IW acces points. Allemaal voorzien van de laatste firmware, accespoints draaien 6.2.41. Nu lijkt het er sterk op dat sinds de laatste update naar 6.2.41 apparaten die op de 2.4 Ghz band zitten problemen hebben met verbinden of wel verbinden maar niet slecht bereikbaar zijn. Dit betreft dus bijna al mijn ESP`s in mijn netwerk.

In de release notes van 6.2.41 zag ik dat dit probleem (wat ik hiervoor nooit had) juist opgelost zou moeten zijn. Is er hier iemand die ook deze problemen heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rorie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:10:
Mijn Unifi netwerk bestaat uit een USG-3P, US-8-60W switch, UAP-IW-HD en een UAP-AC-IW acces points. Allemaal voorzien van de laatste firmware, accespoints draaien 6.2.41. Nu lijkt het er sterk op dat sinds de laatste update naar 6.2.41 apparaten die op de 2.4 Ghz band zitten problemen hebben met verbinden of wel verbinden maar niet slecht bereikbaar zijn. Dit betreft dus bijna al mijn ESP`s in mijn netwerk.

In de release notes van 6.2.41 zag ik dat dit probleem (wat ik hiervoor nooit had) juist opgelost zou moeten zijn. Is er hier iemand die ook deze problemen heeft?
Niet specifiek, maar: RobertMe in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" . Maar mijn ESPs werken nog op de nieuwe UAP firmware (verbonden met AC Lite op oude firmware & AC LR op nieuwe firmware).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rorie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:12
RobertMe schreef op donderdag 20 oktober 2022 @ 15:16:
[...]

Ergens tussen "doet het niet" en "firmware downgrade" :p
Ik heb een soortgelijk probleem hier, nadat mijn accespoints zijn geupdate naar .41 firmware. Sommige ESP`s zijn wel verbonden maar niet bereikbaar of verliezen steeds hun verbinding. Al een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12:50
Ik had even een vraagje, In Unifi heb je nu een optie om wifi groepen aan te maken. Ik heb alleen mijn twijfels bij deze groepen over iets.

Klopt het alleen dat het enige verschil met bijvoorbeeld de optie Lock to Access Point (die je bij iedere device apart kunt instellen), Dat je met groepen ook specifiek een band aan kunt geven.
Oftewel, heeft dit de voorkeur om te gebruiken t.o.v. de Lock to Access Point optie.

Het enige nadeel wat ik namelijk heb met de group optie, is dat je veel meer SSID`s krijgt, en dus ook meer interference lijkt mij, want hoe de meeste het maken is als volgt:

Er even vanuit gaande dat je 3 AP`s hebt, beneden, eerste verdieping en de zolder:
  • netwerk_iot_beneden band 2.4Ghz
  • netwerk_iot_eersteverdieping band 2.4Ghz
  • netwerk_iot_zolder band 2.4Ghz
  • netwerk_local_iot_beneden band 2.4Ghz
  • netwerk_loca_iot_eersteverdieping band 2.4Ghz
  • netwerk_loca_iot_zolder band 2.4Ghz
Ik heb dus een aantal IoT apparaten op verschillende verdiepingen, maar ik weet niet of het klopt wat ik zeg dat er nu zes 2.4Ghz kanalen lopen te stralen en dus interference (kunnen) veroorzaken. Bovenstaande is echter wel hoe een aantal mensen het gebruiken als ik wat tutorials moet geloven.

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 26-10-2022 11:43 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:27
Ik heb bij mijn tv meubel sinds korte tijd een uitdaging wat betreft ethernet aansluitingen dus ik dacht laat ik eens kijken naar de flex mini, toch leuk zo’n kastje voor erbij om je Unifi netwerkje uit te breiden. Maar WTF na 2 jaar zijn die dingen nog steeds beperkt in functionaliteiten -O-

Dan maar een ouderwetse robuuste Netgear GS105E die nog eens fors goedkoper is. Waarom nou toch Ubiquiti :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:18:
Ik heb bij mijn tv meubel sinds korte tijd een uitdaging wat betreft ethernet aansluitingen dus ik dacht laat ik eens kijken naar de flex mini, toch leuk zo’n kastje voor erbij om je Unifi netwerkje uit te breiden. Maar WTF na 2 jaar zijn die dingen nog steeds beperkt in functionaliteiten -O-

Dan maar een ouderwetse robuuste Netgear GS105E die nog eens fors goedkoper is. Waarom nou toch Ubiquiti :?
Wat voor functionaliteit mis je dan? Ze werken perfect hier in m'n full Unifi setup

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maussert
  • Laatst online: 22-09 23:29
Same here, heb er 2 in mijn setup. Ze worden gevoed door de PoE vanaf een Switch 16 Lite en ondersteunen ook gewoon het gebruik van VLANS. Ik vind ze juist ideaal voor in een TV-meubel of iets dergelijks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
DennusB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:29:
[...]

Wat voor functionaliteit mis je dan? Ze werken perfect hier in m'n full Unifi setup
IGMP Snooping is toch wel een groot gemis, zeker als je zo'n ding achter een in-wall hebt zitten want die in-wall mist dat ook al. Daarnaast VLAN gebeuren ook beperkt tot alles of niets en kun je niet terugvallen op de custom profielen lees VLAN's taggen/untaggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Miki schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:42:
[...]

IGMP Snooping is toch wel een groot gemis, zeker als je zo'n ding achter een in-wall hebt zitten want die in-wall mist dat ook al. Daarnaast VLAN gebeuren ook beperkt tot alles of niets en kun je niet terugvallen op de custom profielen lees VLAN's taggen/untaggen.
Dan koop je toch de 8 ports als deze functies belangrijk voor je zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
stormfly schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:50:
[...]

Dan koop je toch de 8 ports als deze functies belangrijk voor je zijn?
Waarom zou ik als ik voor een kleine 25 Euro klaar ben met een Netgear switch-je :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:26
....

[ Voor 97% gewijzigd door Polyphemus op 26-10-2022 14:54 . Reden: Vergeten te refreshen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Waarom zou ik als ik voor een kleine 25 Euro klaar ben met een Netgear switch-je :?
Omdat t dan niet in je Unifi omgeving zit :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
DennusB schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:54:
[...]

Omdat t dan niet in je Unifi omgeving zit :)
Dat zit mijn router ook al niet, want ook daar slaat Ubiquiti de plank goed mis met hun "Enterprise" hardware ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
Miki schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:55:
[...]

Dat zit mijn router ook al niet, want ook daar slaat Ubiquiti de plank goed mis met hun "Enterprise" hardware ;)
Hmm oke, ja dan is het wellicht minder een issue. Hier doet m'n Dream Machine Pro alles wat ik nodig heb van een router :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jelte schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 23:18:
Zo unifi6 lite ac's binnen. IN docker de Unifi software geïnstalleerd en alles even uitgetest. Daarna ssid en wachtwoord van bestaand netwerk overgenomen en de oude uit. Klaar :)

En in principe is één access point genoeg in dit huis met houten vloeren. En ik heb die zo opgehangen dat ik zelfs achterin de tuin (30m) toch een aardige snelheid heb. Er zijn echter wel wat dode hoeken, maar daar komen ik niet zo vaak.
Vanuit je huis 30 meter diep in je tuin WiFi ontvangst hebben betekent waarschijnlijk dat je 2.4 GHz signaal veel te hoog staat dus ik zou daar nog eens goed over nadenken! ;)
Wachten... schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 11:40:
Ik had even een vraagje, In Unifi heb je nu een optie om wifi groepen aan te maken. Ik heb alleen mijn twijfels bij deze groepen over iets.

Klopt het alleen dat het enige verschil met bijvoorbeeld de optie Lock to Access Point (die je bij iedere device apart kunt instellen), Dat je met groepen ook specifiek een band aan kunt geven.
Oftewel, heeft dit de voorkeur om te gebruiken t.o.v. de Lock to Access Point optie.

Het enige nadeel wat ik namelijk heb met de group optie, is dat je veel meer SSID`s krijgt, en dus ook meer interference lijkt mij, want hoe de meeste het maken is als volgt:

Er even vanuit gaande dat je 3 AP`s hebt, beneden, eerste verdieping en de zolder:
Ik heb dus een aantal IoT apparaten op verschillende verdiepingen, maar ik weet niet of het klopt wat ik zeg dat er nu zes 2.4Ghz kanalen lopen te stralen en dus interference (kunnen) veroorzaken. Bovenstaande is echter wel hoe een aantal mensen het gebruiken als ik wat tutorials moet geloven.
Je kan niet per SSID de Channels aanpassen dus je hebt alleen wat meer verkeer in de lucht en daarmee niet echt veel meer interferentie dan als je maar één SSID zou hebben IMHO :)
Miki schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:18:

Dan maar een ouderwetse robuuste Netgear GS105E die nog eens fors goedkoper is.

Waarom nou toch Ubiquiti :?
Omdat het een stelletje prutsers zijn! -O-
Miki schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:54:
Miki schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 14:55:
Kan het alleen maar 100% met je eens zijn wat al die dingen betreft! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 22-09 10:27

Mr-D.

interpunctie? no hero here

Mr-D. schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:01:
ik heb ook weer eens een vraagje

ik heb meedere vlan's en met de firewall zo geregeld dat het werk vlan geen toegang heeft tot het privenetwerk.
op een ipreeks (via groups)na.
alle instellingen op de switches en desbetreffende poorten zijn hetzelfde

als ik een ip toevoeg aan de group die gewhitelist is om van het werk vlan te communiceren met het prive vlan werkt dit perfect mits het bekabeld is.
ik krijg met geen mogelijkheid toegang tot de draadloze printer met het werk vlan.

weet iemand hier de gouden tip (de U6 lites hebben toegang tot alle vlan netwerken)
na een "paar" maanden toch nog maar eens kijken nu ik wat vaker thuis werk om die printer toch aan de gang te krijgen op het andere Vlan.

Niet schrikken maar het lag niet aan Unifi maar aan de printer, die vandaag een factory reset gegeven en werkt nu ook in het andere Vlan 8)7 |:(

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11:00
[...]

Als je je IPTV gewoon op een eigen VLAN zet werkt het uitstekend met een mini in de keten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rorie schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 09:41:
[...]

Ik heb een soortgelijk probleem hier, nadat mijn accespoints zijn geupdate naar .41 firmware. Sommige ESP`s zijn wel verbonden maar niet bereikbaar of verliezen steeds hun verbinding. Al een oplossing?
Ik heb er niks mee gedaan. Alleen dat ene AP waar die Nokia op zit gedowngrade naar ik meen 6.0.27. Maar de ESPs heb ik geen issues mee gemerkt en die zijn dus over beide APs verdeeld (1 met nieuwe(re) firmware, 1 dan de oude).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Vanuit je huis 30 meter diep in je tuin WiFi ontvangst hebben betekent waarschijnlijk dat je 2.4 GHz signaal veel te hoog staat dus ik zou daar nog eens goed over nadenken! ;)

[...]
Ik heb niet aan die instellingen gezeten. Dus dit is standaard?
Kun je me wijzen waar ik dit kan instellen?

Het AP hangt wel zo dat er eigenlijk alleen een raam tussenzit. Er is dus een line of sight.

[ Voor 10% gewijzigd door Jelte op 26-10-2022 19:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:31:
[...]

Printers zijn altijd krengen dus het lag niet aan jou! ;) :+
Netwerkprinters zijn ansich geen 'krengen', het probleem met die machientjes is alleen dat eindgebruikers er met d'r tengels aan kunnen zitten en zo'n ding derhalve dus ook kunnen gaan verslepen naar een andere locatie (desnoods aan de andere kant van het land in een vestiging van de zelfde partij/klant). Gevolg: De eindgebruiker komt met de melding "Printer 'IS STUQUE" en vervolgens komt niemand er meer aan uit waar de oorzaak ligt dankzij het feit dat dat kreng met FIXED IP instellingen is weggezet door de printerboer / leverancier terwijl het ding dankzij die 'verhuizing' spontaan op een heel ander IP netwerk / VLAN staat aangesloten op een willekeurige accesspoort op een managed switch.

ALLES wat van IP gebruikt maakt én waar een eindgebruiker met z'n TENGELS aan kan komen moet je op DHCP laten werken ... op L2 kun je het MAC adres vinden en dus ook het IP adres achterhalen na zo'n actie.

Port-Security zet de Interface op een échte managed switch overigens keurig dicht.... Alleen werkt dat dan weer niet met UI spullen >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 26-10-2022 20:10 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14:07
Will_M schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:29:
[...]

Netwerkprinters zijn ansich geen 'krengen', het probleem met die machientjes is alleen dat eindgebruikers er met d'r tengels aan kunnen zitten en zo'n ding derhalve dus ook kunnen gaan verslepen naar een andere locatie (desnoods aan de andere kant van het land in een vestiging van de zelfde partij/klant). Gevolg: De eindgebruiker komt met de melding "Printer 'IS STUQUE" en vervolgens komt niemand er meer aan uit waar de oorzaak ligt dankzij het feit dat dat kreng met FIXED IP instellingen is weggezet door de printerboer / leverancier terwijl het ding dankzij die 'verhuizing' spontaan op een heel ander IP netwerk / VLAN staat aangesloten op een willekeurige accesspoort op een managed switch.

ALLES wat van IP gebruikt maakt én waar een eindgebruiker met z'n TENGELS aan kan komen moet je op DHCP laten werken ... op L2 kun je het MAC adres vinden en dus ook het IP adres achterhalen na zo'n actie.

Port-Security zet de Interface op een échte managed switch keurig dicht.... Alleen werkt dat dan weer niet met UI spullen >:)
Zijn ook gewoon krengen wat mij betreft :P
Er is een hele hoop mis met printers, hun drivers en de combinatie ervan met Windows.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
mrdemc schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:08:
[...]

Er is een hele hoop mis met printers, hun drivers en de combinatie ervan met Windows.
Het ligt gelukkig nooit aan HET NETWERK :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 22-09 19:46

Falcon10

Hit it i would !

Ik denk dat dikwijls bij printers het probleem ligt bij het soort protocol waar ze mee geinstalleerd zijn.
Als het gewoon fixed IP is of via USB heb je meestal geen problemen, echter vanaf je dat soort "print-from-everywhere-in-the-world" gedoe, dan begint de soep op een gegeven moment. Want het is een soort DHCP protocol en als het eens niet goed refreshed ofzo, dan kan je heel het kreng weer volledig uninstallen printer opnieuw instellen etc. Vooral HP is op dat vlak vind ik een kampioen.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
nero355 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 16:18:
[...]

Je kan niet per SSID de Channels aanpassen dus je hebt alleen wat meer verkeer in de lucht en daarmee niet echt veel meer interferentie dan als je maar één SSID zou hebben IMHO :)
Dus als je op een AP sowieso al 2.4Ghz aan hebt staan, dan maakt het niet meer uit of je dat nog verder opdeelt in meerdere SSID`s? Of begrijp ik je dan verkeerd?

Want ergens is het ook wel weer handig om op die manier te doen zoals ik eerder aan had gegeven. Als je van een nieuwe apparaat weet waar hij komt te staan, dan hoef je hem alleen maar aan de juist groep (plaats) SSID te koppelen en klaar. Normaal moest ik dit dan nog in de GUI instellen met de optie "Lock to Access Point" zoals eerder vermeld.

[ Voor 27% gewijzigd door Wachten... op 26-10-2022 20:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Laatst online: 21-09 09:45
Wachten... schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:41:
[...]

Dus als je op een AP sowieso al 2.4Ghz aan hebt staan, dan maakt het niet meer uit of je dat nog verder opdeelt in meerdere SSID`s? Of begrijp ik je dan verkeerd?

Want ergens is het ook wel weer handig om op die manier te doen zoals ik eerder aan had gegeven. Als je van een nieuwe apparaat weet waar hij komt te staan, dan hoef je hem alleen maar aan de juist groep (plaats) SSID te koppelen en klaar. Normaal moest ik dit dan nog in de GUI instellen met de optie "Lock to Access Point" zoals eerder vermeld.
https://whatsabyte.com/internet/multiple-ssid-router/ en andere bronnen geven aan dat er wel wat overhead nodig is voor elke SSID die erbij komt. Veel SSID's kunnen wel wat performance kosten dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Frij5fd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 03:19:
[...]

https://whatsabyte.com/internet/multiple-ssid-router/ en andere bronnen geven aan dat er wel wat overhead nodig is voor elke SSID die erbij komt. Veel SSID's kunnen wel wat performance kosten dus
Ja daar was ik al een beetje bang voor. Ik snapte dan ook niet zo heel goed dat bepaalde mensen het op die manier doen. In de situatie zoals eerder aangegeven krijg ik dan namelijk 8 SSID`s
  • Netwerk_standaard
  • Netwerk_guest
Als ik het dus goed begrijp kan ik beter de onderstaande SSID`s aanmaken en dan in de GUI toch per apparaat aangeven met welke AP ze verbonden moeten worden?
  • Netwerk
  • Netwerk_Guest
  • Netwerk_IoT
  • Netwerk_Local_IoT
Is het overigens nog nodig om voor camera`s die aan Wifi hangen aan aparte VLAN en SSID aan te maken, of is enkel een aparte VLAN en dan aan de Netwerk_Local_IoT SSID hangen genoeg (dit heb ik gemaakt voor alle apparaten die niet aan het internet hoeven te hangen)

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit precies indelen allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 00:02
Wachten... schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:05:
[...]

Ja daar was ik al een beetje bang voor. Ik snapte dan ook niet zo heel goed dat bepaalde mensen het op die manier doen. In de situatie zoals eerder aangegeven krijg ik dan namelijk 8 SSID`s
  • Netwerk_standaard
  • Netwerk_guest
Als ik het dus goed begrijp kan ik beter de onderstaande SSID`s aanmaken en dan in de GUI toch per apparaat aangeven met welke AP ze verbonden moeten worden?
  • Netwerk
  • Netwerk_Guest
  • Netwerk_IoT
  • Netwerk_Local_IoT
Is het overigens nog nodig om voor camera`s die aan Wifi hangen aan aparte VLAN en SSID aan te maken, of is enkel een aparte VLAN en dan aan de Netwerk_Local_IoT SSID hangen genoeg (dit heb ik gemaakt voor alle apparaten die niet aan het internet hoeven te hangen)

Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit precies indelen allemaal.
Ik heb niet alles terug gelezen maar wat je volgens mij wil is 4 SSID's en dan via AP groepen bepalen welke AP welk ssid uit zend. Als je apparaten aan APs willen koppelen dan zal dst via de lock gaan zoals je al schreef...

Met een AP groep kan je bijv. de AP op zolder enkel het iot ssid laten zenden, en bijv de AP op de begane grond alleen de guest en local .

Zo heb ik een In-Wall AP die ik enkel gebruik voor PoE doorgifte en heb deze uitgesloten uit de AP groepen zodat AP helemaal geen ssids uitzend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
jgsr schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 14:17:
[...]

Ik heb niet alles terug gelezen maar wat je volgens mij wil is 4 SSID's en dan via AP groepen bepalen welke AP welk ssid uit zend. Als je apparaten aan APs willen koppelen dan zal dst via de lock gaan zoals je al schreef...

Met een AP groep kan je bijv. de AP op zolder enkel het iot ssid laten zenden, en bijv de AP op de begane grond alleen de guest en local .

Zo heb ik een In-Wall AP die ik enkel gebruik voor PoE doorgifte en heb deze uitgesloten uit de AP groepen zodat AP helemaal geen ssids uitzend.
Ja dit is ook hoe ik het oorspronkelijk heb . Ik werd alleen een beetje in de war gebracht door de onderstaande video (op 22:33). Normaal gesproken kan ik me goed vinden in de keuzes die hij maakt. Maar toen hij over al de SSID`s ging praten, was ik de logica een beetje kwijt. Althans, ik snap hem wel, echter leek het mij niet zo slim vanwege interference om zoveel SSID`s te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jelte schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 18:54:
Ik heb niet aan die instellingen gezeten. Dus dit is standaard?
Kun je me wijzen waar ik dit kan instellen?
Ehh...

Click de UAP aan en dan Settings en dan een beetje scrollen zou ik zeggen voor de webGUI van een 5.x.x UniFi Controller maar hoe dat zit in de 6.x.x en 7.x.x reeks geen idee... :$ :+
Het AP hangt wel zo dat er eigenlijk alleen een raam tussenzit. Er is dus een line of sight.
Een raam zou in principe het signaal flink blokkeren (Vooral bij dubbel glas of beter!) dus moet je nagaan hoe hard je 2.4 GHz signaal is op het moment! :X
Will_M schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 19:29:

Port-Security zet de Interface op een échte managed switch overigens keurig dicht.... Alleen werkt dat dan weer niet met UI spullen >:)
Leuk verhaal, maar dat bedoelde ik niet echt... :+

Eerder zoiets :
mrdemc schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:08:
Vooral als je ook nog eens met RDP gebruikers te maken hebt! :X :| :F

En dan heb je nog de Print Server die raar doen en kieskeurigheid qua papier en zo... VERSCHRIKKELIJK!!! :P
Falcon10 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:37:
Ik denk dat dikwijls bij printers het probleem ligt bij het soort protocol waar ze mee geinstalleerd zijn.
Als het gewoon fixed IP is of via USB heb je meestal geen problemen, echter vanaf je dat soort "print-from-everywhere-in-the-world" gedoe, dan begint de soep op een gegeven moment. Want het is een soort DHCP protocol en als het eens niet goed refreshed ofzo, dan kan je heel het kreng weer volledig uninstallen printer opnieuw instellen etc. Vooral HP is op dat vlak vind ik een kampioen.
Ja, maar... het gaat via een !! app !! en dat is zo GEWELDIG!!! ;) :+

NEE dus... :')
Wachten... schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 20:41:
Het is niet zo dat het niks uitmaakt, maar het is ook weer geen ramp zoals jij het tot nu toe ervaart/begrijpt ;)
Frij5fd schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 03:19:
Op voorwaarde dat je "Wireless Uplink" uitschakelt kan je geloof ik tot 8 of zelfs 16 SSID's gaan dus ik zou zeggen leef je uit en kijk maar hoe het voor jou uitpakt! :)

Uiteraard heb je dan meer netwerken in de lucht die naast elkaar leven en zal de SoC in je Accesspoints het drukker krijgen, maar hey... daar is dat ding tenslotte voor gemaakt...

P.S. : Het verhaal over het aantal SSID's is meerdere keren door @RobertMe gepost geloof ik dus die zal het wel beter weten dan ik als het gaat om hoe dat precies in elkaar zit en mocht die zelf geen zin hebben om het ALWEER te posten dan kan je ook gewoon zijn reacties terugzoeken met de Search bovenaan! :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

Ehh...

Click de UAP aan en dan Settings en dan een beetje scrollen zou ik zeggen voor de webGUI van een 5.x.x UniFi Controller maar hoe dat zit in de 6.x.x en 7.x.x reeks geen idee... :$ :+

[...]

Een raam zou in principe het signaal flink blokkeren (Vooral bij dubbel glas of beter!) dus moet je nagaan hoe hard je 2.4 GHz signaal is op het moment! :X

[...]
Ik zit inderdaad op 7. En ik zie dat de sterkte nu op Auto staat. Met opties tot Low, med and High en custom.Ik zie dat als ik achterin te tuin ga staan, de wifi-ontvangst eerst niet zo denderend is, maar dat word rap beter. Ik vermoed dat de AC, dan gaat 'blazen'.

Wat is het probleem met dat mijn 2.4GHz signaal hard is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:42:
[...]

[...]

Op voorwaarde dat je "Wireless Uplink" uitschakelt kan je geloof ik tot 8 of zelfs 16 SSID's gaan dus ik zou zeggen leef je uit en kijk maar hoe het voor jou uitpakt! :)

Uiteraard heb je dan meer netwerken in de lucht die naast elkaar leven en zal de SoC in je Accesspoints het drukker krijgen, maar hey... daar is dat ding tenslotte voor gemaakt...

P.S. : Het verhaal over het aantal SSID's is meerdere keren door @RobertMe gepost geloof ik dus die zal het wel beter weten dan ik als het gaat om hoe dat precies in elkaar zit en mocht die zelf geen zin hebben om het ALWEER te posten dan kan je ook gewoon zijn reacties terugzoeken met de Search bovenaan! :P :+
Wireless uplink aan is 4 per band (en 4 gereserveerd voor de uplink). Wireless uplink uit is dan 8 per band. Met wireless uplink uit en unieke SSDs voor 2,4GHz en 5GHz dus 16 stuks in totaal. (Of eigenlijk sowieso 16 stuks in totaal, als je dezelfde SSID op 2,4GHz en 5GHz uitzend is effectief hetzelfde als met twee unieke SSIDs)

En "probleem" bij "veel" zal ook niet in de SoC zitten. Maar het AP zal ook regelmatig een beacon moeten sturen met "hier is SSID1" gevolgd door "hier is SSID2", .... En dat gebruikt natuurlijk ook een redelijke aanslag op de airtime.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jelte schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:32:
Ik zit inderdaad op 7. En ik zie dat de sterkte nu op Auto staat. Met opties tot Low, med and High en custom.
Auto was vroeger in principe hetzelfde als High dus als dat nog steeds zo is dan zou ik die lekker flink terugschroeven!

Hier staat alles op Low a.k.a. 4 dBi en ik mis eigenlijk niks, zelfs met die paar oude 2.4 GHz Clients :)
Ik zie dat als ik achterin te tuin ga staan, de wifi-ontvangst eerst niet zo denderend is, maar dat word rap beter. Ik vermoed dat de AC, dan gaat 'blazen'.
Eerder dat je toestel van 5 GHz naar 2.4 GHz omschakelt denk ik, maar ik kan het natuurlijk mis hebben! :)
Wat is het probleem met dat mijn 2.4GHz signaal hard is?
In principe niet handig voor je Roaming en je 5 GHz capabele Clients zullen minder snel/vaak omschakelen naar 5 GHz :)

Zoals al zo vaak vermeld :
- Zet 2.4 GHz op Low
- Zet 5 GHz op High

En ga dan eens kijken hoe alles werkt en of je ergens wat moet finetunen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 15:31
Wachten... schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:05:
[...]

• Netwerk_standaard
  • Netwerk_guest
Je hebt misschien wel 8ssids maar per accesspoint (channel) heb je er maar 4:
• Netwerk_standaard
• Netwerk_guest
• netwerk_iot_$verdieping band 2.4Ghz
• netwerk_local_iot_$verdiepinf band 2.4Ghz

Dat is absoluut geen probleem, helemaal niet omdat snelheid op 2.4 toch al niet veel uitmaakt met
Iot. Daarnaast kun je nog spelen met beacon frames/delay om de impact nog lager te maken
https://community.ui.com/...5a-4a77-b8c8-754715c73962

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 27-10-2022 18:35 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:07

Vliegvlug

Flight Simple

Gisteren eindelijk mijn 3 ubiquiti devices aan mijn controller die onder Home Assistant draait kunnen koppelen!
Betreft een USW-Lite-16-PoE, UAP-AC-LR en UAP-AC-InWall, waarvan de laatste twee eerst aan de UniFi Network app hingen.

Die switch kwam nieuw uit doos en leek me simpel te adopten te moeten zijn maar die bleef helaas steeds adopten, paar secoden adopted en dan weer op adopting.
Probleem bleek na erop aanoggen met ssh te zijn dat de inform url verkeerd stond.
Status: Timeout (http://172.30.33.0:8080/inform)

Geen idee waar dat IP vandaan komt want mijn thuisnetwerk zit in de 192.168-range
Het goede adres middels set-inform instellen bleek de oplossing! :)

De twee AP's waren helaas minder makkelijk. Die waren in de controller niet eens te zien als adopteerbaar wat waarschijnlijk kwam doordat ze al aan de app hingen.
Op de UAP-AC-LR aanloggen met ssh gaf aan dat deze ook weer dezelfde verkeerde inform url had

Hier het set-inform instellen hielp echter niet.
Daarna het ding een factory reset gegeven wat leidde tot dit
Status: Unable to resolve (http://unifi:8080/inform) Zal wel de default url zijn.
Die aangepast naar het controller IP leverde dit
Status: Server Reject (http://192.168.178.22:8080/) :?

En het AP was in de controller nog steeds niet zichtbaar als adoptable device.
Wel als netwerk device trouwens dus die dan maar verwijderd middels de forget optie
Daarna was de AP wel zichtbaar in de controller maar nog niet echt adopteerbaar:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gJ149IO5LhH5CWCWcb9RfxGvyks=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/JVgzCqLnFDCGTpXx88VRo6fq.jpg?f=user_large
Omdat ik geen idee had hoe ik iets in de app kon reassignen en het ding al factory reset was ben ik voor Advanced Adoption gegaan.

Helaas pakte die het wachtwoord niet wat ik gebruikt had voor installeren onder de mobile app:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7yINK_0AyrcUVsxXbs7MWuzl5b4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/xRYpUjTQAf7Vq5BIsP5T2IS5.jpg?f=user_large
Met wachtwoord 'ubnt' lukte het dan weer wel gelukkig, maar ik snap nog steeds niet waarom eigenlijk.
Een factory reset herstelt dus wel het wachtwoord naar default maar de nieuwe controller kan alsnog zien dat hij wel eerder door de app adopted is geweest :?

De UAP-AC-InWall had uiteraard ook weer die verkeerde inform url, maar na een reset en de juiste url invullen kwam deze met weer een andere foutmelding op de proppen:
Status: Not Adopted (http://192.168.178.22:8080/inform)
Dat houdt het wel afwisselend :P

Ik heb deze uiteindelijk ook geadopteerd gekregen met dezelfde advanced adoptation meerdere malen uitvoeren tot het lukt ;)

Hopelijk hebben andere nog wat aan bovenstaande, vandaar dat ik het hier vermeld.

Heb nu nog wel wat vragen:

1.
Ik kan nu ze adopted zijn de devices niet meer in met ssh. Waar voorheen het oude wachtwoord nog werkte en na de reset het standaard 'ubnt' wachtwoord werken die beiden niet meer en ook het ww van het lokale account waar de controller mee geïnstalleerd is doet het niet.
Wat is nu het ww om weer met ssh erin te komen?

2.
De console van een device via device settings -> debug benaderen heeft heel even gewerkt toen ik het gisteren probeerde maar nu werkt het niet meer. Krijg uiteindelijk een device time-out.
Dit geldt zowel voor de switch als AP's. Hoe is dit werkend te krijgen?

3.
De devices hebben hun IP nu middels DHCP gekregen maar ik kan er natuurlijk ook een fixed IP in zetten. Wat is het beste?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Vliegvlug
Vreemd, ik kon dit vinden met dat ip
was sure that it is default IP, kind of "last chance" to reach management, but after your question I checked my network one more time and found that it is a docker addressing - my Unifi controller is installed as a plugin for Home Assistant server, on linux machine (Raspberry), and it seems, AP's learns this internal docker IP, not physical.
https://community.ui.com/...9f-487f-a172-ffb3fc953d36

Miss gebruik jij ook docker/home assistant en kun je dat ip daar vinden?
Is wel opmerkelijke range

Edit: lol staat in je eerste zin, helemaal overheen gelezen… denk dat je het dan in je home assistant/docker moet zoeken :)

[ Voor 21% gewijzigd door laurens0619 op 27-10-2022 21:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
laurens0619 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:52:
@Vliegvlug
Vreemd, ik kon dit vinden met dat ip

[...]

https://community.ui.com/...9f-487f-a172-ffb3fc953d36

Miss gebruik jij ook docker/home assistant en kun je dat ip daar vinden?
Is wel opmerkelijke range
Dat is de standaard docker range op Hass OS. Als je behalve je eigen site, geen externe sites in je controller hebt kun je gewoon override inform host gebruiken, staat ook in de documentatie van de homeassistant add-on :)

Alternatief is dat je het, net zoals ik gedaan heb, met DNS oplost en unifi laat resolven naar het Ip adres van je homeassistant installatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

@laurens0619 Dan zal dat het zijn!
Want het is de UniFi Network Application Add-on voor Home Assistant die zover ik weet inderdaad als docker draait.

Gaat blijkbaar nog iets niet helemaal goed in dat ding dat die zijn interne IP doorstuurt als inform url ipv het externe IP.

Vraag me af of ik dat ergens moet aanpassen of dat dit een bug is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Vliegvlug
Miss dit?
https://community.ui.com/...ba-4003-98d2-7d2175e3c5e2

En anders goed de doc lezen zoals @gastje01 zegt, misschien staat er daar iets in

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

gastje01 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:58:
[...]

Dat is de standaard docker range op Hass OS. Als je behalve je eigen site, geen externe sites in je controller hebt kun je gewoon override inform host gebruiken, staat ook in de documentatie van de homeassistant add-on :)
Wat bedoel je daar precies mee, 'externe sites'?
Alternatief is dat je het, net zoals ik gedaan heb, met DNS oplost en unifi laat resolven naar het Ip adres van je homeassistant installatie.
Dat is ook wel een mooie oplossing ja.
Maar met die Ziggo Connect box is daar niet zo veel mee mogelijk vermoed ik.
Het nog wel een Ubiquiti ER4 liggen die ik nog steeds moet configureren waar dat wel mee kan ga ik vanuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Dat is een handig linkje want in "settings (gears icon in the bottom left)" kwam ik de sectie "Network Device SSH Authentication" tegen waar ik zowaar het nieuwe SSH wachtwoord vond! :D
Dus mijn vraag nummer 1 is daarmee beantwoord. (y)

Helaas heb ik echter niet de plek gevonden waar ik het IP van de controller kan overschrijven.
Er staat:
  • Go to the settings (gears icon in the bottom left) -> Controller (tab).
  • Change the Controller Hostname/IP to match the IP or hostname of the device running Home Assistant.
  • Check the box Override inform host with controller hostname/IP.
  • Hit the “Apply Changes” button to activate the settings.
Dat kan ik echter niet vinden.

Waarbij iemand nog de volgende toevoeging onder heeft gezet: "the setting is now in System > Application Configuration in the new GUI."

Maar die kan ik ook niet vinden, blijkbaar heb ik de 'new new GUI' :P
En anders goed de doc lezen zoals @gastje01 zegt, misschien staat er daar iets in
In die Unifi HA add-on documentatie staat hetzelfde stappenplan als in jouw linkje.
Maar dat is dus voor de oude GUI blijkbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Vliegvlug schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:02:
[...]

Wat bedoel je daar precies mee, 'externe sites'?
Sites ( Unifi omgeving) die buiten m’n eigen huis draait en mijn controller dus niet op het interne IP adres kan bereiken.
Dat is ook wel een mooie oplossing ja.
Maar met die Ziggo Connect box is daar niet zo veel mee mogelijk vermoed ik.
Het nog wel een Ubiquiti ER4 liggen die ik nog steeds moet configureren waar dat wel mee kan ga ik vanuit.
Zeker kan dat met die ER4.

Ik heb zelf geen Ziggo, maar er staat me iets bij dat je bij die ConnectBox dingen niet zelf een DNS server kan instellen. Als alternatief kun je AdGuard (ook als HA addon) laten draaien en die DHCP laten doen, je eigen DNS instellingen voor je netwerk beheren en je bent meteen van een sloot reclame af.

Als het alleen voor de inform url is, dan is overide inform de makkelijkste optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

gastje01 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:15:
[...]

Sites ( Unifi omgeving) die buiten m’n eigen huis draait en mijn controller dus niet op het interne IP adres kan bereiken.
Ah, op die manier, ik draai geen publiek toegankelijke externe websites dus dat is dan niet van toepassing voor mij.
[...]

Zeker kan dat met die ER4.
Ga ik ook zeker wat mee doen :)
Ik heb zelf geen Ziggo, maar er staat me iets bij dat je bij die ConnectBox dingen niet zelf een DNS server kan instellen. Als alternatief kun je AdGuard (ook als HA addon) laten draaien en die DHCP laten doen, je eigen DNS instellingen voor je netwerk beheren en je bent meteen van een sloot reclame af.
Je kan er inderdaad bedroevend weinig mee.
Daarvoor heb ik die ER4 ook aangeschaft maar nog niet aan toegekomen tot nu toe, en dat ding ligt er al tijden. :X
Als het alleen voor de inform url is, dan is overide inform de makkelijkste optie.
Dat lijkt me ook wel maar waar vind ik die optie? :?

Heb wel de optie 'Legacy Interface' gevonden in de settings en geactiveerd maar zelfs dan kan ik die optie zoals hierboven beschreven, noch de toevoeging die voor de 'new GUI' zou gelden vinden. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:52
Vliegvlug schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:24:
[...]
Dat lijkt me ook wel maar waar vind ik die optie? :?

Heb wel de optie 'Legacy Interface' gevonden in de settings en geactiveerd maar zelfs dan kan ik die optie zoals hierboven beschreven, noch de toevoeging die voor de 'new GUI' zou gelden vinden. :'(
New interface-Settings-System-Advanced-Inform host

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Behoorlijk Leek schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 00:22:
[...]

New interface-Settings-System-Advanced-Inform host
Bedankt voor de informatie, helaas heb ik die optie niet :|
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5CbSvmGzscIhE0CkcTqZOHNCDNU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CMX42gVICRVNj6uRe1kKsoBD.jpg?f=user_large

[ Voor 24% gewijzigd door Vliegvlug op 28-10-2022 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

iemand trouwens nog een advies over wat beter is; ubiquiti switch en AP’s op DHCP laten of ze beter een fixed IP geven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 10:22
Vliegvlug schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:40:
iemand trouwens nog een advies over wat beter is; ubiquiti switch en AP’s op DHCP laten of ze beter een fixed IP geven?
Dat ligt eraan wat je zelf wilt, in principe hanteer ik zelf altijd vast IP instellen voor alle UniFi hardware (switches, ap's etc). Dus eenmaal handmatig erin zetten.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Off topic

[ Voor 103% gewijzigd door MisteRMeesteR op 31-10-2022 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gastje01
Vliegvlug schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:34:
[...]

[Afbeelding]
Helemaal naar beneden scrollen, daar staat ie bij mij, controller 7.2.94

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

[...]

[Afbeelding]
helemaal beneden onder het kopje "Other Configuration"

Afbeeldingslocatie: https://vrtmmn.nl/tweakers//images/unifi_network.png

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

[Afbeelding]
Zie ik daar device auto updates aan staan?
Lefgozer :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
laurens0619 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Staat bij mij gepland op wekelijkse basis om automatisch te updaten sinds ik deze opstelling heb (2017) en is eigenlijk altijd goed gegaan, nooit problemen mee gehad :) dus je kan ook geluk hebben en dan is het erg fijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

gastje01 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 09:08:
[...]

Helemaal naar beneden scrollen, daar staat ie bij mij, controller 7.2.94
&
Yucko schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:07:
[...]

helemaal beneden onder het kopje "Other Configuration"

[Afbeelding]
Beiden hartelijk dank! _/-\o_

Kreeg bij het aanzetten wel onderstaande melding:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Zwh-2O1LzDv-6H0giKX0DcY7NTs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uyGWUppXlwSKTmZDa8T2rzTF.jpg?f=user_large
Dus voor de zekerheid eerst maar op de devices aangelogd met ssh om te kijken of hun inform nog wel op het 192.168 adres stond en niet was teruggesprongen naar 172.30 van de docker maar dat was gelukkig niet het geval. :)

Dan moet straks de adoption van mijn Unifi6 Mesh AP als het goed is vanzelf gaan. :9
Kon mijn pas gekochte FlexHD AP gelukkig nog net terugsturen toen na een maand wachten deze UniFi6 Mesh eindelijk op voorraad kwam. Kostte wel €31 extra maar dat had ik wel over voor een nieuwer model.

[ Voor 13% gewijzigd door Vliegvlug op 28-10-2022 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

laurens0619 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 10:59:
[...]

Ehhh, dat is een gevalletje 'living on the edge' als ik jou en de plusjes op je post goed begrijp? >:)

Ik heb helemaal nog niet naar de settings gekeken dus dit zal een standaard instelling zijn.

Maar beter om dat uit te zetten dus, ik vermoed dan dat Ubiquiti een niet al te best track record heeft qua firmware updates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

mrdemc schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 14:26:
[...]

Staat bij mij gepland op wekelijkse basis om automatisch te updaten sinds ik deze opstelling heb (2017) en is eigenlijk altijd goed gegaan, nooit problemen mee gehad :) dus je kan ook geluk hebben en dan is het erg fijn :P
Dat klonk wel bemoedigend totdat je over 'geluk hebben' begon. ;)

Ik ga het maar uitzetten dat auto updaten. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

tcviper schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 07:50:
[...]

Dat ligt eraan wat je zelf wilt, in principe hanteer ik zelf altijd vast IP instellen voor alle UniFi hardware (switches, ap's etc). Dus eenmaal handmatig erin zetten.
Op zich heb ik ook van oudsher een beter gevoel bij vaste IP adressen maar gezien de moeite die het me kostte het aan de praat te krijgen en het nu goed werkt ben ik eerlijk gezegd huiverig om nu weer aanpassingen door te voeren.

En als het verder weinig uitmaakt laat ik het dan maar zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Vliegvlug schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 21:33:
Gisteren eindelijk mijn 3 ubiquiti devices aan mijn controller die onder Home Assistant draait kunnen koppelen!
Betreft een USW-Lite-16-PoE, UAP-AC-LR en UAP-AC-InWall, waarvan de laatste twee eerst aan de UniFi Network app hingen.

Die switch kwam nieuw uit doos en leek me simpel te adopten te moeten zijn maar die bleef helaas steeds adopten, paar secoden adopted en dan weer op adopting.
Probleem bleek na erop aanoggen met ssh te zijn dat de inform url verkeerd stond.

Geen idee waar dat IP vandaan komt want mijn thuisnetwerk zit in de 192.168-range
Het goede adres middels set-inform instellen bleek de oplossing! :)
TIP : Leer de meuk waarmee je werkt eerst goed kennen VOORDAT je van alles ervan afhankelijk gaat maken! :P

Blijkbaar activeert Home Assistant een Docker Container voor je en heb je daar te weinig kennis over : Dat is niet handig!

Lees eens https://docs.docker.com/ door en dan zal je ontdekken dat :
- Je het Default Network van Docker beter niet kan gebruiken en altijd een nieuw netwerk moet aanmaken voor eigen gebruik!
- Er manieren bestaan om je eigen LAN met het Docker netwerk te koppelen op een manier waarbij elke Docker Container gewoon een IP adres van je eigen LAN kan hebben!
De populairste optie lijkt daarbij MACVLAN te zijn als ik verschillende medeTweakers mag geloven ;)

Verder kan je een heleboel vragen beantwoorden door simpelweg de Search bovenaan dit topic te gebruiken of één van de vorige delen uiteraard! B)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

de nieuwste beta van de UniFi Network app (jaja, vloeken in de kerk voor sommigen :P) geeft de laatste versie van de USW-Lite-8-PoE correct weer

nu wachten tot de network app in de verschillende devices zelf geupdate wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

nero355 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 23:55:
[...]

TIP : Leer de meuk waarmee je werkt eerst goed kennen VOORDAT je van alles ervan afhankelijk gaat maken! :P
De grap van deze UniFi add-on voor Home Assistant is natuurlijk juist dat het niet nodig is de werking onder de motorkap goed te leren kennen voordat je er mee aan de slag gaat. ;)

Wel had ik de documentatie van die add-on beter moeten lezen want daar stond wel dat je het inform adres moest overriden.
Al waren de instructies voor de oude oude GUI en had ik er daarom alsnog weinig aan gehad waarschijnlijk.
Blijkbaar activeert Home Assistant een Docker Container voor je en heb je daar te weinig kennis over : Dat is niet handig!
Ik heb inderdaad geen kennis van docker, wel van gehoord overigens en gelezen dat die UniFi blijkbaar een docker is.
Voor de rest, zie de opmerking hierboven :)
Lees eens https://docs.docker.com/ door en dan zal je ontdekken dat :
- Je het Default Network van Docker beter niet kan gebruiken en altijd een nieuw netwerk moet aanmaken voor eigen gebruik!
- Er manieren bestaan om je eigen LAN met het Docker netwerk te koppelen op een manier waarbij elke Docker Container gewoon een IP adres van je eigen LAN kan hebben!
De populairste optie lijkt daarbij MACVLAN te zijn als ik verschillende medeTweakers mag geloven ;)
Allemaal heel interessant maar ik draai zoals gezegd HA OS wat allemaal containers zijn zag ik met een "docker ls" en kan dat verder niet aanpassen en waarom zou ik ook, ik wil HA draaien, niet docker uitpluizen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
EDIT: Ik heb even de speaker er weer bij gepakt. Bekabeld verbonden, en vervolgens de device verwijderd. Nu krijg ik de melding niet meer

Ik ben even mijn netwerk wat aan het aanpassen en wil o.a. een VLAN ID en iprange aanpassen.

Ik krijg alleen de melding dat er nog een Sonos One is die een Fixed ip adres heeft en dat ik daardoor de IP rangen niet aan kan passen. Als ik echter zoek in de device list, dan zie ik die Sonos One helemaal niet. het is ook een oude die helemaal niet meer gebruikt wordt.

heeft iemand enig idee hoe of waar ik de Sonos zou kunnen vinden en kan verwijderen? Zoals gezegd hangt deze Sonos helemaal niet meer in het netwerk.

[ Voor 12% gewijzigd door Wachten... op 29-10-2022 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:22
Wachten... schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:58:
EDIT: Ik heb even de speaker er weer bij gepakt. Bekabeld verbonden, en vervolgens de device verwijderd. Nu krijg ik de melding niet meer

Ik ben even mijn netwerk wat aan het aanpassen en wil o.a. een VLAN ID en iprange aanpassen.

Ik krijg alleen de melding dat er nog een Sonos One is die een Fixed ip adres heeft en dat ik daardoor de IP rangen niet aan kan passen. Als ik echter zoek in de device list, dan zie ik die Sonos One helemaal niet. het is ook een oude die helemaal niet meer gebruikt wordt.

heeft iemand enig idee hoe of waar ik de Sonos zou kunnen vinden en kan verwijderen? Zoals gezegd hangt deze Sonos helemaal niet meer in het netwerk.
Onder "Devices" ga je 'm ook niet vinden, daar staat alleen je Unifi spul ;)
Je moet bij "Insights" kijken en dan ff met de settings spelen, vooral "Client History", dan hoeveel dagen terug, 2x "All" en "configured".
Dan moet ie wel tevoorschijn komen.

---
Whoops, die edit gemist :+

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Nnoitra schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:22:
[...]

Onder "Devices" ga je 'm ook niet vinden, daar staat alleen je Unifi spul ;)
Je moet bij "Insights" kijken en dan ff met de settings spelen, vooral "Client History", dan tijdbestel, 2x "All" en "configured".
Dan moet ie wel tevoorschijn komen.

---
Whoops, die edit gemist :+
Ja dat bedoelde ik ook. Maar thx, ik zal het onthouden voor de volgende keer.

Op de een of andere manier krijg ik alleen nu op bepaalde apparaten geen IP adres.
Ze zijn wel verbonden met de Wifi, dat kan ik zien in het overzicht. Maar ze ontvangen geen IP adres.
Andere apparaten die met dezelfde IoT netwerk verbonden zijn, krijgen wel een IP :S

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Vliegvlug schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:01:
[...]

De grap van deze UniFi add-on voor Home Assistant is natuurlijk juist dat het niet nodig is de werking onder de motorkap goed te leren kennen voordat je er mee aan de slag gaat. ;)

Wel had ik de documentatie van die add-on beter moeten lezen want daar stond wel dat je het inform adres moest overriden.
Al waren de instructies voor de oude oude GUI en had ik er daarom alsnog weinig aan gehad waarschijnlijk.

[...]

Ik heb inderdaad geen kennis van docker, wel van gehoord overigens en gelezen dat die UniFi blijkbaar een docker is.
Voor de rest, zie de opmerking hierboven :)

[...]

Allemaal heel interessant maar ik draai zoals gezegd HA OS wat allemaal containers zijn zag ik met een "docker ls" en kan dat verder niet aanpassen en waarom zou ik ook, ik wil HA draaien, niet docker uitpluizen. :)
En als het dan niet werkt dan wil je graag dat mensen die wel zaken hebben uitgeplozen je helpen. Waarbij verwacht wordt dat je ook zelf inzet toont.
Het is ook een beetje tweerichtingsverkeer hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jay-B
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Wachten... schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:27:
[...]

Ja dat bedoelde ik ook. Maar thx, ik zal het onthouden voor de volgende keer.

Op de een of andere manier krijg ik alleen nu op bepaalde apparaten geen IP adres.
Ze zijn wel verbonden met de Wifi, dat kan ik zien in het overzicht. Maar ze ontvangen geen IP adres.
Andere apparaten die met dezelfde IoT netwerk verbonden zijn, krijgen wel een IP :S
Is er een overeenkomst tussen deze apparaten? Connecten ze toevallig met dezelfde AP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:30

jurroen

Security en privacy geek

Gelukkig is gisteravond UniFiOS 3.0.12 vrijgegeven met de notificatiefix. Begon al ietwat vervelend te worden dat Protect (sinds UniFiOS 3.0.10) geen notificatie meer gaf als iemand aanbelde.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vliegvlug

Vliegvlug

Flight Simple

Tonne schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:50:
[...]

En als het dan niet werkt dan wil je graag dat mensen die wel zaken hebben uitgeplozen je helpen. Waarbij verwacht wordt dat je ook zelf inzet toont.
Het is ook een beetje tweerichtingsverkeer hier.
Ik ben zelf nooit zo strikt van het quid pro quo als ik mensen kan helpen en vind dat ook leuk om te doen.

Mensen mogen mijn vraag ook negeren en als je wat naar boven had gekeken had je gezien dat ik uitgebreid mijn troubleshooting om mijn apparatuur aan de praat te krijgen heb beschreven, juist zodat anderen er ook wat aan hebben:
Vliegvlug in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Gezien je mijn reactie quote op iemand die aangeeft dat ik me in docker moet verdiepen snap ik jou reactie niet helemaal want dat lijkt me geen vereiste om met ubiquiti apparatuur aan de slag te mogen en hier vragen te mogen stellen. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Vliegvlug schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 19:24:
[...]

Ik ben zelf nooit zo strikt van het quid pro quo als ik mensen kan helpen en vind dat ook leuk om te doen.

Mensen mogen mijn vraag ook negeren en als je wat naar boven had gekeken had je gezien dat ik uitgebreid mijn troubleshooting om mijn apparatuur aan de praat te krijgen heb beschreven, juist zodat anderen er ook wat aan hebben:
Vliegvlug in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Gezien je mijn reactie quote op iemand die aangeeft dat ik me in docker moet verdiepen snap ik jou reactie niet helemaal want dat lijkt me geen vereiste om met ubiquiti apparatuur aan de slag te mogen en hier vragen te mogen stellen. :P
Ik heb je eerste post gelezen (al vlak nadat je hem plaatste). Denk er maar over na wat ik bedoel. Want natuurlijk mag je vragen stellen en ik vind het ook leuk om mensen te helpen, daarom ben ik hier. Maar back ontopic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Laatst online: 22-09 12:28
poeh, het heeft mij gisteravond en vanmorgen aardig wat kopzorgen bezorgd om mijn USW-Lite-16-POE te adopten. Ik kreeg het maar niet voor elkaar.

Ik kreeg het maar niet voor elkaar tot ik las dat het probleem waarschijnlijk kwam doordat ik nog via SSH de Inform URL moest aanpassen. Vervolgens voor geen mogelijkheid via SSH toegang kunnen krijgen en heb mij een uurtje moeten verdiepen in SSH-RSA waar ik totaal geen verstand van heb, maar nog steeds kreeg ik geen toegang via SSH om die verdomde Inform URL aan te passen.

Tot wel 20 keer toe de switch gereset, uren aan het zoeken geweest en uit geprobeerd tot ik net eindelijk ontdekte dat je ook via de app de Inform Host Override kan doen |:(

Daar het IP van Home Assistant maar ingevuld en tada, na een herstart weer een poging gedaan om te adopten. Het adopten bleef 3x herhalen tot ik eindelijk een blauw lampje zag en de switch aan het updaten was. Na het updaten werd het adopten vrolijk nog een keer gestart om mij te stangen en kwam eindelijk de verlossing; koppeling was een feit.
Voor een leek is dit best stressvol :)

Zometeen eerst een testopstelling doen om te kijken of de KPN kastjes gaan werken (IGMP aan) en vervolgens morgen alle kabels netjes aansluiten en de boel installeren in de meterkast op het glasvezel punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Vliegvlug
er is een groep gebruikers die een prosumer oplossing koopt als unifi maar niet de interesse heeft om te begrijpen hoe het werkt. Die komen dan regelmatig op tweakers langs met noob vragen, willen het niet begrijpen maar willen gewoon goede wifi. Die groep heeft gewoon het verkeerde product gekocht. Het tweaken, uitzoeken, leren en begrijpen vind ik juist de charme van dit product.

Eerlijk gezegd kreeg ik niet het idee dat jij bij de eerst genoemde groep zit hoor, anders had ik je ook niet geholpen :p
Dus zet die tweaker pet op, lees je in op docker en ga lekker nerden :p of besluit dat je te oud bent geworden voor het getweak en je gewoon simpele goede wifi wilt. Verkoop de unifi en koop iets consumer achtig (heb ik gedaan want kids etc maar had de unifi tijd nooit willen missen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:51
laurens0619 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:00:

(heb ik gedaan want kids etc maar had de unifi tijd nooit willen missen)
Dit stukje snap ik niet zo. Behalve mijn router is alle netwerkapparatuur hier van Unifi (2 switches, 4 access points). Als dat eenmaal draait heb je er toch geen omkijken meer naar :? Ik heb 2 jonge kinderen en mijn vrije tijd is me inmiddels dierbaarder dan ooit, maar ik heb de afgelopen maanden geen seconde aan Unifi hoeven te besteden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Vliegvlug
er is een groep gebruikers die een prosumer oplossing koopt als unifi maar niet de interesse heeft om te begrijpen hoe het werkt. Die komen dan regelmatig op tweakers langs met noob vragen, willen het niet begrijpen maar willen gewoon goede wifi. Die groep heeft gewoon het verkeerde product gekocht. Het tweaken, uitzoeken, leren en begrijpen vind ik juist de charme van dit product.

Eerlijk gezegd kreeg ik niet het idee dat jij bij de eerst genoemde groep zit hoor, anders had ik je ook niet geholpen :p
Dus zet die tweaker pet op, lees je in op docker en ga lekker nerden :p of besluit dat je te oud bent geworden voor het getweak en je gewoon simpele goede wifi wilt. Verkoop de unifi en koop iets consumer achtig (heb ik gedaan want kids etc maar had de unifi tijd nooit willen missen)
Eens de laatste maanden zie ik een grotere groep in dit topic die beter af waren geweest met smart-pods van hun provider inclusief telefoonnummer waarnaar ze kunnen bellen.

Ik mis vooral de eerste stap tot verdieping in de materie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
lolgast schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:11:
[...]

Dit stukje snap ik niet zo. Behalve mijn router is alle netwerkapparatuur hier van Unifi (2 switches, 4 access points). Als dat eenmaal draait heb je er toch geen omkijken meer naar :? Ik heb 2 jonge kinderen en mijn vrije tijd is me inmiddels dierbaarder dan ooit, maar ik heb de afgelopen maanden geen seconde aan Unifi hoeven te besteden?
Ja voor sommige is het idd rock solid. Dat was het bij mij helaas niet altijd maar dat was vooral de router door iptv (pre coolhva tijdperk) en mijn getweak :p

Heb toen de experiabox teruggezet en had daarna waarsch jaren zonder omkijken de unifi ac lite kunnen doordraaien. Mrja ik had die set niet om “zonder omkijken” te draaien, vond het tweaken leuk en het maximale eruit te halen. Zonder router met vlans werd de functie flinterdun. Gewoon ssid in de lucht en gastenwifi met ebtables

Omdat ik hem zo “plat” ging gebruiken dus besloten een andere tweaker ermee blij te maken en iets simpels terug te kopen met cloud controller. Dat bedoelde ik met getweak, niet perse noodzakelijk onderhoud om t draaiende te houden

[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 30-10-2022 09:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
stormfly schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:20:
[...]

Eens de laatste maanden zie ik een grotere groep in dit topic die beter af waren geweest met smart-pods van hun provider inclusief telefoonnummer waarnaar ze kunnen bellen.

Ik mis vooral de eerste stap tot verdieping in de materie.
Ja en toch zijn die groepen vaak weer geadviseerd door unifi gebruikers. (Of topic search met oude topics)

6-9 jaar geleden adviseerde ik ook bijna iedereen unifi, hoe noob ze ook waren. Destijds was er niets vergelijkbaars voor dat geld te krijgen. De rest was echt prut/duur. Sommige mensen zijn alleen een beetje in dat 2015 sentiment blijven hangen en alhoewel unifi nog steeds zeer gaaf is, zijn er inmiddels voor de n00b gebruikers wel betaalbare kwalitatief goede wifi producten op de markt :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 15:34

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

laurens0619 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:44:
[...]

Ja en toch zijn die groepen vaak weer geadviseerd door unifi gebruikers. (Of topic search met oude topics)

6-9 jaar geleden adviseerde ik ook bijna iedereen unifi, hoe noob ze ook waren. Destijds was er niets vergelijkbaars voor dat geld te krijgen. De rest was echt prut/duur. Sommige mensen zijn alleen een beetje in dat 2015 sentiment blijven hangen en alhoewel unifi nog steeds zeer gaaf is, zijn er inmiddels voor de n00b gebruikers wel betaalbare kwalitatief goede wifi producten op de markt :)
Ik vind de WiFi nog steeds ongeëvenaard. Laatst Aruba Instant On getest. Komt niet in de buurt van de performance en flexibiliteit van UniFi. Routers en switches vind ik een ander verhaal. Zou dan eerder bij Mikrotik of OPNsense shoppen.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:31:
[...]

Ja voor sommige is het idd rock solid. Dat was het bij mij helaas niet altijd maar dat was vooral de router door iptv (pre coolhva tijdperk) en mijn getweak :p

Heb toen de experiabox teruggezet en had daarna waarsch jaren zonder omkijken de unifi ac lite kunnen doordraaien. Mrja ik had die set niet om “zonder omkijken” te draaien, vond het tweaken leuk en het maximale eruit te halen. Zonder router met vlans werd de functie flinterdun. Gewoon ssid in de lucht en gastenwifi met ebtables

Omdat ik hem zo “plat” ging gebruiken dus besloten een andere tweaker ermee blij te maken en iets simpels terug te kopen met cloud controller. Dat bedoelde ik met getweak, niet perse noodzakelijk onderhoud om t draaiende te houden
Op een gegeven moment wil je ook stabiliteit, vroeger kreeg je in ruil voor wat testen nog wel eens gratis hardware opgestuurd van MikeD. Dat is al jaren niet meer, waarom zou ik dan in huis beta software gaan testen, als ik daar gezinsleden mee irriteer.

Nieuwe TV gekocht vorige week, die heeft er knap last van als het AP een update heeft gekregen, de Taiwan software heeft meer moeite om het AP te re-connecten dan bv een AppleTV. We hebben geen lineaire tv meer, waardoor ook het gezin het direct merkt.

Als je al dat soort outages elke keer moet fixen dan ben je wel een keer klaar met beta software _/-\o_ als je motiveert met gratis hardware is het een hele andere vibe. Dan heb je een prikkel, om de range, stabiliteit bugs etc te hunten als ik voor mijzelf spreek. De nieuwsgierigheid van een nieuw product wint het dan.

Qua routers is de beste overstap voor mij pfsense geweest, voor switching en WiFi heb ik UniFi en ben ik tevreden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Campo di Casa schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 08:48:
poeh, het heeft mij gisteravond en vanmorgen aardig wat kopzorgen bezorgd om mijn USW-Lite-16-POE te adopten. Ik kreeg het maar niet voor elkaar.

Ik kreeg het maar niet voor elkaar tot ik las dat het probleem waarschijnlijk kwam doordat ik nog via SSH de Inform URL moest aanpassen. Vervolgens voor geen mogelijkheid via SSH toegang kunnen krijgen en heb mij een uurtje moeten verdiepen in SSH-RSA waar ik totaal geen verstand van heb, maar nog steeds kreeg ik geen toegang via SSH om die verdomde Inform URL aan te passen.

Tot wel 20 keer toe de switch gereset, uren aan het zoeken geweest en uit geprobeerd tot ik net eindelijk ontdekte dat je ook via de app de Inform Host Override kan doen |:(

Daar het IP van Home Assistant maar ingevuld en tada, na een herstart weer een poging gedaan om te adopten. Het adopten bleef 3x herhalen tot ik eindelijk een blauw lampje zag en de switch aan het updaten was. Na het updaten werd het adopten vrolijk nog een keer gestart om mij te stangen en kwam eindelijk de verlossing; koppeling was een feit.
Voor een leek is dit best stressvol :)

Zometeen eerst een testopstelling doen om te kijken of de KPN kastjes gaan werken (IGMP aan) en vervolgens morgen alle kabels netjes aansluiten en de boel installeren in de meterkast op het glasvezel punt.
Dat is best wel raar, want daar hadden we het net over dus :
Zie mijn eerdere reactie => nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" O-) :P
Erhnam schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 10:52:
Ik vind de WiFi nog steeds ongeëvenaard. Laatst Aruba Instant On getest. Komt niet in de buurt van de performance en flexibiliteit van UniFi.
HP Aruba Instant On is toch dat "Cloud" gebeuren :?

Dat zou ik sowieso niet willen! :/

Maar ik ben wel stiekem benieuwd naar je ervaring ermee en wat er zo vreselijk aan was ?? :)
Routers en Switches vind ik een ander verhaal. Zou dan eerder bij Mikrotik of OPNsense shoppen.
DIY OPNsense dan, want die appliances van ze zijn behoorlijk duur! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

HP Aruba Instant On is toch dat "Cloud" gebeuren :?

Dat zou ik sowieso niet willen! :/

Maar ik ben wel stiekem benieuwd naar je ervaring ermee en wat er zo vreselijk aan was ?? :)
"The Aruba Instant On switches can also be managed using the local WebUI of the switch. This can be done when the switch is in its factory default state and connected to the internet."
https://www.arubainstanto...ted/switch-local-mode.htm

edit: @nero355 Zie ook Aruba Instant On AP22 WiFi-6 tegenvallende prestaties

[ Voor 8% gewijzigd door Raven op 30-10-2022 17:04 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:03:
[...]

"The Aruba Instant On switches can also be managed using the local WebUI of the switch. This can be done when the switch is in its factory default state and connected to the internet."

En zodra de switch de cloud geroken heeft stopt de lokale functionaliteit? Of blijft dat actief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Raven schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:03:

Thnx! :)

Maar als ik dat topic zo gauw effe doorlees dan is het weer het zoveelste geval waar dit van toepassing is :
Er is een groep gebruikers die een prosumer oplossing koopt als unifi maar niet de interesse heeft om te begrijpen hoe het werkt. Die komen dan regelmatig op tweakers langs met noob vragen, willen het niet begrijpen maar willen gewoon goede wifi. Die groep heeft gewoon het verkeerde product gekocht.
stormfly schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:20:
En daarnaast vind ik die webGUI screenshots echt verschrikkelijk! :X

Nog erger dan die AVM Fritz!Box dingen en de UniFi Controller 6.x.x en hoger bij elkaar! :F
stormfly schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:07:
En zodra de switch de cloud geroken heeft stopt de lokale functionaliteit? Of blijft dat actief?
Maakt het wat uit :? :+

Doe mij maar een reguliere HP(E) Switch waarbij ik lekker op de CLI kan rommelen! :Y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Ik hoop dat ik later hier gewoon terecht kan met mijn vragen rondom unifi en niet weggezet wordt als iemand die het verkeerde product heeft gekocht.
Iets als unifi leren kennen kost gewoon tijd. Tijd die een aantal hier er al ruimschoots in heeft gestopt. En dat kun je gebruiken door af te geven op ons 'noobs', of juist door de vragen te stellen die je kunt (en wil) beantwoorden. Dan blijft de sfeer hier een stuk fijner :)

Dat gezegd hebbende. Volgende week komt hier waarschijnlijk een Dream Machine Pro alvast vooruitlopend op de 1gbit aansluiting begin volgend jaar.
Ben benieuwd en al aangenaam verrast door het geheel. Als het goed is zorgt de dream machine pro ervoor dat het geheel nog beter geregeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Laatst online: 22-09 12:28
nero355 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 15:02:
[...]

Dat is best wel raar, want daar hadden we het net over dus :
Zie mijn eerdere reactie => nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" O-) :P
Dat is niet raar. Heb wel eens om hulp gevraagd terwijl het antwoord dan best makkelijk te vinden was mits ik de moeite had genomen.
Dit keer dus voorgenomen eerst flink zelf te zoeken voordat ik een topic op GOT moet doorlezen en uiteindelijk om hulp vragen.
Maar ik had dit keer mazzel en hadden jullie het er net over en gaf mij net dat ene stukje info wat ik nog miste.

Voor zo ver ik kan zien draait alles. Vandaag druk geweest om kabels te trekken en plafond weer te sluiten. Heb nu ook de AP netjes op het plafond van de gang slaapkamers. Morgen de kabels aansluiten, testen en verdiepen in het opzetten van het netwerk.
Pagina: 1 ... 211 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.