Eh ja want als je dan niet meer terug kunt of licenties nodig hebt welnero355 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:31:
[...]
Maakt het wat uit![]()
Doe mij maar een reguliere HP(E) Switch waarbij ik lekker op de CLI kan rommelen!
Niet iedereen is noob en dat wil ik ook niet beweren.Jelte schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:46:
Ik hoop dat ik later hier gewoon terecht kan met mijn vragen rondom unifi en niet weggezet wordt als iemand die het verkeerde product heeft gekocht.
Iets als unifi leren kennen kost gewoon tijd. Tijd die een aantal hier er al ruimschoots in heeft gestopt. En dat kun je gebruiken door af te geven op ons 'noobs', of juist door de vragen te stellen die je kunt (en wil) beantwoorden. Dan blijft de sfeer hier een stuk fijner
Dat gezegd hebbende. Volgende week komt hier waarschijnlijk een Dream Machine Pro alvast vooruitlopend op de 1gbit aansluiting begin volgend jaar.
Ben benieuwd en al aangenaam verrast door het geheel. Als het goed is zorgt de dream machine pro ervoor dat het geheel nog beter geregeld kan worden.
Soms is het de intonatie of vraagstelling die mij doet afvragen of men zelf al iets ondernomen heeft.
Maar ik hou er over op ivm sfeer. Stel gerust elke vraag. Er is altijd wel iemand die tijd heeft om te reageren.
Interessant om in jouw reactie en dan de reacties eronder te lezen dat er zo’n verschillend beeld is van Ubiquiti en wat de doelgroep zou moeten zijn.laurens0619 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 09:00:
@Vliegvlug
er is een groep gebruikers die een prosumer oplossing koopt als unifi maar niet de interesse heeft om te begrijpen hoe het werkt. Die komen dan regelmatig op tweakers langs met noob vragen, willen het niet begrijpen maar willen gewoon goede wifi. Die groep heeft gewoon het verkeerde product gekocht. Het tweaken, uitzoeken, leren en begrijpen vind ik juist de charme van dit product.
Eerlijk gezegd kreeg ik niet het idee dat jij bij de eerst genoemde groep zit hoor, anders had ik je ook niet geholpen![]()
Dus zet die tweaker pet op, lees je in op docker en ga lekker nerdenof besluit dat je te oud bent geworden voor het getweak en je gewoon simpele goede wifi wilt. Verkoop de unifi en koop iets consumer achtig (heb ik gedaan want kids etc maar had de unifi tijd nooit willen missen)
Ik heb precies 3 jaar geleden mijn eerste Ubiquiti AP gekocht omdat ik juist gewoon goede wifi wilde en ik klaar was met eerst de tegenvallende wifi op de ziggo modem en daarna de NetGear Nighthawk die toch goed aangeschreven stond.
Een vriend had alles van Ubiquiti en raadde me dat aan omdat het gewoon goed en stabiel is.
Na die eerste AP volgde al snel een tweede en die hebben hier de afgelopen 3 jaar zonder enig probleem gedraaid, destijds ingesteld met de app wat erg eenvoudig was en heb er verder ook geen omkijken meer naar gehad.
Omdat er een 3de AP moest komen en een PoE switch me daarvoor handiger leek dan nog een derde PoE injector in de meterkast heb ik onlangs een USW-Lite-16-PoE aangeschaft en die zonder verder configureren in de meterkast geschroefd ter vervanging van de niet-PoE switch en de injectoren.
Werkte nog steeds allemaal prima.
Het is dat ik sinds kort Home Assistant draai en daar een UniFi add-on voor beschikbaar is dat ik nu ook de mogelijkheid kreeg een controller te draaien.
Een cloud key leek me nog makkelijker maar veel te duur dus daarom die niet aangeschaft.
Mijn eerdere ervaringen en het beeld dat ik heb van Ubiquiti is dat het juist het merk is wat ook de complexe zaken die je bij de pro merken zoals Cisco hebt op een toegankelijke manier bereikbaar maakt voor de consument die wat meer wil dat enkel een wifi verbinding.
Iets dat de consumenten merken blijkbaar nu wel bieden maar waar je niet echt veel meer mee kan.
Waarschijnlijk was mijn verwachting daarom wat te hoog en verwachtte ik dat het zomaar zou werken en zelf uitleggend zou zijn.
Ik denk trouwens dat het met een hardware cloud key wel aardig in de buurt zou zijn komen want ik ben nu eigenlijk alleen tegen adoptie problemen aangelopen vanwege het docker IP.
Dus heb nog steeds wel het gevoel dat je Ubiquiti zou kunnen zien als stabiel en makkelijk te gebruiken als je gewoon een goed wifi netwerk wilt.
Of dat kostentechnisch ook de beste oplossing is weet ik niet.
Dus grappig om hier te horen dat consumenten merken inmiddels ook stabiele en goede wifi kunnen leveren.
En dat ik lees dat wifi en switching van ubiquiti prima is maar routing wat minder.
Ik heb hier nog een ER4 staan die nog moet gaan inzetten maar die integreert zover ik weet niet in UniFi dus dat scheelt hopelijk.
Uiteindelijk wil ik ook iets wat geavanceerdere dingen doen zoals eigen vlan voor zaken als Shelly’s, de omvormer en de youless en een gasten wifi SSID waarmee je niet het interne netwerk kan benaderen.
Uiteindelijk zal ik daar wel uitkomen en verwacht dat dit wel dingen zijn die misschien niet heel erg makkelijk zijn in te stellen met UniFi, maar mocht ik er niet uitkomen dan vraag ik hier om hulp
@Vliegvlug dan kan ik je deze serie aanraden:
https://youtube.com/playl...ULPqDleeq-Su98Y7IYKJ5iLbA
Zeker over het vlan en aparte wifi netwerken.
https://youtube.com/playl...ULPqDleeq-Su98Y7IYKJ5iLbA
Zeker over het vlan en aparte wifi netwerken.
Ik heb weer een IP gekregen door hem in een andere vlan te gooien. Wel gek, want de andere vlan is exact hetzelfde geconfigureerd.Jay-B schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:11:
[...]
Is er een overeenkomst tussen deze apparaten? Connecten ze toevallig met dezelfde AP?
Zo heb ik wel meer gekke dingen de laatste tijd met de UDM.
Ik heb nu bijvoorbeeld de nest thermostaat in een andere vlan gezet, maar hij blijft in de GUI de oude vlan ip subnet vasthouden. Hij zat op 192.168.80.10 en hij zit nu in een 192.168.70.0/24 netwerk, maar hij blijft aangeven dat het ip adres 192.168.80.10 is. Ik heb hem al een keer gereconnect, een keer verwijderd uit het netwerk en opnieuw toegevoegd, maar hij blijft zich maar vasthouden aan dat ip adres.
En zo kom ik wel meer gekke dingen tegen de laatste tijd.
Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!
Is de nest wel online als hij dat foute IP heeft? Of is de communicatie verbroken zoals je doet vermoeden?Wachten... schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:11:
[...]
Ik heb weer een IP gekregen door hem in een andere vlan te gooien. Wel gek, want de andere vlan is exact hetzelfde geconfigureerd.
Zo heb ik wel meer gekke dingen de laatste tijd met de UDM.
Ik heb nu bijvoorbeeld de nest thermostaat in een andere vlan gezet, maar hij blijft in de GUI de oude vlan ip subnet vasthouden. Hij zat op 192.168.80.10 en hij zit nu in een 192.168.70.0/24 netwerk, maar hij blijft aangeven dat het ip adres 192.168.80.10 is. Ik heb hem al een keer gereconnect, een keer verwijderd uit het netwerk en opnieuw toegevoegd, maar hij blijft zich maar vasthouden aan dat ip adres.
En zo kom ik wel meer gekke dingen tegen de laatste tijd.
Nee hij is gewoon verbonden en online. Ik kan ook met mijn telefoon dingen aanpassen, en dit wordt dan direct doorgevoerd op de Nest. Dus hij is zeker online.stormfly schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:14:
[...]
Is de nest wel online als hij dat foute IP heeft? Of is de communicatie verbroken zoals je doet vermoeden?
Ik kwam er namelijk ook achter met een andere Tweaker, dat in de app bijvoorbeeld de DHCP (ip range) niet goed wordt weergegeven. Hij zet de DHCP range gewoon op 192.168.10.6 - 192.168.10.6. Als je echter kijkt in de webbrowser, dan klopt het wel gewoon.
Zo zijn er wel meer dingen die niet echt kloppen en soms een gekke en rare indruk geven van je netwerk.
[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 30-10-2022 20:19 ]
Dan lijkt het alsof je hem toch niet omgehangen hebt naar het andere netwerk. Als hij via het 80 netwerk gewoon online is, dan zit hij in het 80 netwerk en niet in het 70 netwerk. My2cents.Wachten... schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:19:
[...]
Nee hij is gewoon verbonden en online. Ik kan ook met mijn telefoon dingen aanpassen, en dit wordt dan direct doorgevoerd op de Nest. Dus hij is zeker online.
Ik kwam er namelijk ook achter met een andere Tweaker, dat in de app bijvoorbeeld de DHCP (ip range) niet goed wordt weergegeven. Hij zet de DHCP range gewoon op 192.168.10.6 - 192.168.10.6. Als je echter kijkt in de webbrowser, dan klopt het wel gewoon.
Zo zijn er wel meer dingen die niet echt kloppen en soms een gekke en rare indruk geven van je netwerk.
Heb je wel in de port profiel aangegeven dat het verkeer getagd moet zijn voor dit VLAN naar de AP toe? Anders krijg je geen IP.Wachten... schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 20:11:
[...]
Ik heb weer een IP gekregen door hem in een andere vlan te gooien. Wel gek, want de andere vlan is exact hetzelfde geconfigureerd.
@Wachten...
Jouw argument sluit in ieder geval absoluut niet uit dat het niet met port profielen te maken kan hebben. Ik doe even de aanname dat je meerdere AP's hebt. Het is prima mogelijk dat één AP op een port aangesloten zit die per ongeluk een andere port profiel heeft. Dan kan je nog zo mooi over 1 VLAN praten maar als het verkeer daardoor niet getagd is dan zal een client die verbonden is met de bewuste AP alsnog geen IP krijgen. Vandaar mijn vraag of de apparaten toevallig met dezelfde AP verbinden
Jouw argument sluit in ieder geval absoluut niet uit dat het niet met port profielen te maken kan hebben. Ik doe even de aanname dat je meerdere AP's hebt. Het is prima mogelijk dat één AP op een port aangesloten zit die per ongeluk een andere port profiel heeft. Dan kan je nog zo mooi over 1 VLAN praten maar als het verkeer daardoor niet getagd is dan zal een client die verbonden is met de bewuste AP alsnog geen IP krijgen. Vandaar mijn vraag of de apparaten toevallig met dezelfde AP verbinden
[ Voor 8% gewijzigd door Jay-B op 31-10-2022 00:53 ]
Dan is het waarschijnlijk wat @Jay-B zegt. Gebruik je vlans? Dan kan je gewoon vlan all gebruiken op de poort naar het ap. Of is de nest bedraad aangesloten dan moet het zonder vlan tag op de poort.Wachten... schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 23:28:
@stormfly @Jay-B
Het gaat om een Wifi IoT netwerk.
Ik heb meerdere apparaten op exact hetzelfde wifi netwerk, en deze krijgen wel allemaal de juiste IP range. Dat is het gekke ervan.
Het heeft dus niks met port profiel te maken.
@Jay-B @stormfly
Oke excusses dan voor het wat slecht formuleren.
Alle appparaten zitten momenteel op de Unifi Dream Machine Zodra ik (welk apparaat dan ook) verbindt met één van de netwerken, dan krijgen deze gewoon een IP uit de goede range. De Nest daarentegen niet. Dus of ik nou de laptop, telefoon of wat dan ook verbindt met het IoT netwerk, (en op dezelfde AP) dan ontvangen zij wel gewoon een juiste IP uit de goede IP range.
Daarom doelde ik erop dat het niks met de port profiles te maken had.
Alle appparaten zitten momenteel op de Unifi Dream Machine Zodra ik (welk apparaat dan ook) verbindt met één van de netwerken, dan krijgen deze gewoon een IP uit de goede range. De Nest daarentegen niet. Dus of ik nou de laptop, telefoon of wat dan ook verbindt met het IoT netwerk, (en op dezelfde AP) dan ontvangen zij wel gewoon een juiste IP uit de goede IP range.
Jeps ik begreep dat al, daarom ook mijn controle vraag of hij wel online is. Als dat antwoord ja is, zoals jij zei. Dan kan hij de gateway van het 80 segment benaderen en zit hij in het 80 netwerk, als hij namelijk met een 80 ip adres in het 70 netwerk had geland, dan had hij niet online geweest.Wachten... schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 08:06:
@Jay-B @stormfly
Ik denk dat dit een gevalletje: reset de NEST eens | of schakel al je overige IOT netwerken uit.
Alhoewel ik de Nest wel even ga resetten, snap ik je nog steeds niet. Welk apparaat ik ook in het netwerk gooi, krijgt het juist ip adres. Enkel de nest niet.stormfly schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 09:24:
[...]
Jeps ik begreep dat al, daarom ook mijn controle vraag of hij wel online is. Als dat antwoord ja is, zoals jij zei. Dan kan hij de gateway van het 80 segment benaderen en zit hij in het 80 netwerk, als hij namelijk met een 80 ip adres in het 70 netwerk had geland, dan had hij niet online geweest.
Ik denk dat dit een gevalletje: reset de NEST eens | of schakel al je overige IOT netwerken uit.
Ik denk persoonlijk dat hij dus wel een goede ip setting krijgt, maar dit niet correct weergeeft in de GUI van Unifi. En dat is ook precies wat ik bedoelde dat je op deze manier soms een verkeerde indruk krijgt van je netwerk
De Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE is trouwens nog steeds op voorraad in de EU store.
Scheelt toch weer zo'n €15 - €23 ten opzichte van V&A
Scheelt toch weer zo'n €15 - €23 ten opzichte van V&A
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Ik ga er vanuit dat je het IP opleest uit het apparaatWachten... schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:22:
[...]
Alhoewel ik de Nest wel even ga resetten, snap ik je nog steeds niet. Welk apparaat ik ook in het netwerk gooi, krijgt het juist ip adres. Enkel de nest niet.
Ik denk persoonlijk dat hij dus wel een goede ip setting krijgt, maar dit niet correct weergeeft in de GUI van Unifi. En dat is ook precies wat ik bedoelde dat je op deze manier soms een verkeerde indruk krijgt van je netwerk

Ik ben me aan het verdiepen in een nieuwe Switch. ik heb hier in huis 2 AC Pro's i.c.m. een USG.
Werkt allemaal prima!
Nu heb ik qua switches hele simpele linksys switches staan (2 stuks), en 1 Netgear (ook een goedkoop, standaard gevalletje), dit draait al jaren prima.
Aangezien er nu één bij moet komen (of ik ga ze in de loop van de tijd vervangen voor Unifi spul...) zou ik willen weten wat de meerwaarde is om bijvoorbeeld voor een UniFi Switch Lite 8 PoE te gaan. Ik zie nu inderdaad dat er voorraad is bij de EU store maar voordat ik zomaar iets ga kopen zou ik graag willen weten wat dit beter maakt dan mijn (hele) simpele linksys switch...
(en sorry als dit een stomme vraag blijkt te zijn :-) )
Werkt allemaal prima!
Nu heb ik qua switches hele simpele linksys switches staan (2 stuks), en 1 Netgear (ook een goedkoop, standaard gevalletje), dit draait al jaren prima.
Aangezien er nu één bij moet komen (of ik ga ze in de loop van de tijd vervangen voor Unifi spul...) zou ik willen weten wat de meerwaarde is om bijvoorbeeld voor een UniFi Switch Lite 8 PoE te gaan. Ik zie nu inderdaad dat er voorraad is bij de EU store maar voordat ik zomaar iets ga kopen zou ik graag willen weten wat dit beter maakt dan mijn (hele) simpele linksys switch...
Systeem : I7-12700K, 32GB, RTX 3080
PoE. Om maar eens wat te noemen. En uiteraard het feit dat je al in het ecosysteem zit, en zo de switch vanuit de ui kan beheren.martin484 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:46:
Ik ben me aan het verdiepen in een nieuwe Switch. ik heb hier in huis 2 AC Pro's i.c.m. een USG.
Werkt allemaal prima!
Verder wil je uitbreiden met een 8poorts switch? Dus die andere 3 blijven ook?
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 13:34
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
PoE? Managed? Te beheren via UniFi Controller? Beter inzicht (apparaat X zit op switch Y aangesloten en specifiek poort Z)martin484 schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:46:
Werkt allemaal prima!
Ja, de meerprijs ervoor is fors. En PoE & managed vind je ook vele malen goedkopere modellen van de merken die je zelf al aan haalt. Dus of het je waard is zul je zelf moeten bepalen.
Nee, ik denk dat één komt te vervallen en dat deze het dan over moet nemen.Koekstra schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 22:53:
[...]
PoE. Om maar eens wat te noemen. En uiteraard het feit dat je al in het ecosysteem zit, en zo de switch vanuit de ui kan beheren.
Verder wil je uitbreiden met een 8poorts switch? Dus die andere 3 blijven ook?
PoE is zeker een voordeel en het eco systeem plus bedieninging vanuit de UI is dan ook beter geregeld. Ik denk eigenlijk dat ik het wel weet, alleen de meerprijs t.o.v. andere merken is inderdaad fors.
Dat betere inzicht vind ik ook zeer zeker een meerwaarde plus dat ik in hetzelfde eco systeem dan blijf ook een beter geheel vind..RobertMe schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 23:05:
[...]
PoE? Managed? Te beheren via UniFi Controller? Beter inzicht (apparaat X zit op switch Y aangesloten en specifiek poort Z)
Ja, de meerprijs ervoor is fors. En PoE & managed vind je ook vele malen goedkopere modellen van de merken die je zelf al aan haalt. Dus of het je waard is zul je zelf moeten bepalen.
statement Regarding OpenSSL 3.x Vulnerability 001
https://community.ui.com/...5d-4a26-90c8-0ac068dd757eOfficial Security update
UniFi, UniFi Routing & Switching, UniFi Wireless, UniFi Protect,EdgeMAX, airMAX, airCube, LTU, UISP
Overview
In response to the recent OpenSSL3.x vulnerability announcement, we have conducted an extensive audit of multiple Ubiquiti product lines in conjunction with their respective development teams. As a result, we can confirm that the following are NOT vulnerable:
# AmpliFi Alien
# AmpliFi HD
# AmpliFi Instant
# Cloud Key
# Cloud Key Gen2
# Cloud Key Gen2 Plus
# EdgeRouters
# EdgeSwitches
# UFIBER
# UISP airCube
# UISP airFiber
# UISP airMAX
# UISP LTU
# UISP Router
# UISP Switches
# UISP Wave
# UniFi Access Points
# UniFi Gateways
# UniFi Protect Cameras
# UniFi Switches
# UniFi Talk Phones
# UNVR
# UNVR PRO
We will continue to monitor this and other potential vulnerabilities and promptly update you if any of our solutions have been impacted.
For more information, you can refer to the original announcement:
# https://mta.openssl.org/p.../2022-October/000238.html
# https://www.openssl.org/b.../email-address-overflows/
# https://mta.openssl.org/p...2022-November/000243.html
Regards,
The Ubiquiti Cybersecurity team
[ Voor 97% gewijzigd door xbeam op 01-11-2022 19:51 ]
Lesdictische is mijn hash#
Gewoon 1SSID in combinatie met 802.11x en dynamische Vlans.Wachten... schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 13:05:
[...]
Ja daar was ik al een beetje bang voor. Ik snapte dan ook niet zo heel goed dat bepaalde mensen het op die manier doen. In de situatie zoals eerder aangegeven krijg ik dan namelijk 8 SSID`sAls ik het dus goed begrijp kan ik beter de onderstaande SSID`s aanmaken en dan in de GUI toch per apparaat aangeven met welke AP ze verbonden moeten worden?
- netwerk_iot_beneden band 2.4Ghz
- netwerk_iot_eersteverdieping band 2.4Ghz
- netwerk_iot_zolder band 2.4Ghz
- netwerk_local_iot_beneden band 2.4Ghz
- netwerk_loca_iot_eersteverdieping band 2.4Ghz
- netwerk_loca_iot_zolder band 2.4Ghz
- Netwerk_standaard
- Netwerk_guest
Is het overigens nog nodig om voor camera`s die aan Wifi hangen aan aparte VLAN en SSID aan te maken, of is enkel een aparte VLAN en dan aan de Netwerk_Local_IoT SSID hangen genoeg (dit heb ik gemaakt voor alle apparaten die niet aan het internet hoeven te hangen)
- Netwerk
- Netwerk_Guest
- Netwerk_IoT
- Netwerk_Local_IoT
Ik ben wel benieuwd hoe jullie dit precies indelen allemaal.
[ Voor 91% gewijzigd door xbeam op 01-11-2022 19:26 ]
Lesdictische is mijn hash#
Mensen die hier een eigen controller PC draaien heb ik een vraagje voor. Ik wil een Unifi Controller gaan draaien in een nieuw te installeren VM in Proxmox. Enige dingetje is dat de desbetreffende VM nog maar 1-1.5GB ram kan gebruiken. Kom ik hiermee weg? En zo ja/nee welke distro gebruiken jullie?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik heb de UniFi Controller in een Debian LXC container draaien op Proxmox met 2GB RAM voor de LXC container. Momenteel 911 in gebruik, 900 vrij, en 1136 available. Draait vervolgens ook nog eens in Docker, met daarnaast PiHole en Traefik. Dus voor de UniFi Controller zelf moet 1,5GB ruim voldoende zijn. Vraag is alleen hoeveel overhead de VM geeft (en vervolgens het OS in de VM).BlackWhizz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:55:
Mensen die hier een eigen controller PC draaien heb ik een vraagje voor. Ik wil een Unifi Controller gaan draaien in een nieuw te installeren VM in Proxmox. Enige dingetje is dat de desbetreffende VM nog maar 1-1.5GB ram kan gebruiken. Kom ik hiermee weg? En zo ja/nee welke distro gebruiken jullie?
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Het draait prima op een Raspberry Pi 3B met maar 1 GB RAM onder RaspBian Lite/Raspberry Pi OS Lite die op Debian is gebaseerd en in mijn geval ook nog eens met die 256 MB RAM beperkingen die je hier en daar kan toepassen in de MongoDB en Java Settings volgens de UniFi website dus ik zou me daar niet al te druk over maken!BlackWhizz schreef op dinsdag 1 november 2022 @ 20:55:
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik had problemen met de backup. Telkens liep de controller vast als ik een backup deed. Dat was incl de statistische gegevens van 96 devices. Daarna heb ik de geheugenlimiet op 2 GB gezet en sindsdien heb ik er geen last meer van.
Voor een single site setup is het zeker voldoende. Maar ga je meerdere sites draaien, of een hele grote site, dan zou het wel eens te krap kunnen zijn.
Voor een single site setup is het zeker voldoende. Maar ga je meerdere sites draaien, of een hele grote site, dan zou het wel eens te krap kunnen zijn.
USW Lite 16 PoE switch is weer op voorraad: https://eu.store.ui.com/c.../products/usw-lite-16-poe
Lijkt er nu toch op dat ze de bevoorrading steeds beter op orde krijgen. Elke week/paar weken is de Lite 8 of Lite 16 switch wel weer even op voorraad. Dus zoek je wat, heb even wat geduld, dan is het wel te krijgen.
Ze zijn wel de moeite waard om even op te wachten, zo ligt het energieverbruik een stuk lager dan van de kleine switches van de vorige generatie:
https://gathering.tweaker...message/72860474#72860474
Lijkt er nu toch op dat ze de bevoorrading steeds beter op orde krijgen. Elke week/paar weken is de Lite 8 of Lite 16 switch wel weer even op voorraad. Dus zoek je wat, heb even wat geduld, dan is het wel te krijgen.
Ze zijn wel de moeite waard om even op te wachten, zo ligt het energieverbruik een stuk lager dan van de kleine switches van de vorige generatie:
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Begrijp ik het goed dat jij idle verbruik van een US-8-60W op 15W schat/meet?Skynett schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:49:
USW Lite 16 PoE switch is weer op voorraad: https://eu.store.ui.com/c.../products/usw-lite-16-poe
Ja, dat heb ik gewoon gemeten. Wel even wachten totdat hij helemaal is opgestart. Die dingen worden ook behoorlijk warm. En de nieuwe nauwelijks handwarm. Verschil is echt groot.GioStyle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 11:57:
[...]
Begrijp ik het goed dat jij idle verbruik van een US-8-60W op 15W schat/meet?
Door die link naar die 16 Lite PoE zie ik dat er al een controller op 7.2.95 draait
Ik hold zelf m'n debian based controller op een bepaalde versie maar apt-get ziet niet verder dan
(ik heb nu dus 7.1.66)
edit: of lees ik dit verkeerd
Ik hold zelf m'n debian based controller op een bepaalde versie maar apt-get ziet niet verder dan
7.2.95 zou gewoon upgradable moeten zijn vanaf m'n huidige versie, toch?unifi/oldstable 7.1.68-17885-1 all [upgradable from: 7.1.66-17875-1]
(ik heb nu dus 7.1.66)
edit: of lees ik dit verkeerd
edit 2: kan het zijn dat ie hem niet oppakt omdat ik niet de goede InRelease heb?Existing UniFi Network Applications must be on one of the following versions in order to upgrade directly to this version:
7.1.68 and earlier 7.1.x versions.
edit 3: fixed door een andere release channel denk ik toe te voegenHit:9 https://dl.ubnt.com/unifi/debian unifi-7.1 InRelease
code:
1
| echo 'deb https://www.ui.com/downloads/unifi/debian stable ubiquiti' | sudo tee /etc/apt/sources.list.d/100-ubnt-unifi.list |
code:
1
| unifi/stable 7.2.95-18699-1 all [upgradable from: 7.1.68-17885-1] |
[ Voor 42% gewijzigd door Gunner op 02-11-2022 12:30 ]
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Dan ben ik het oneens met je meting.Skynett schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:01:
[...]
Ja, dat heb ik gewoon gemeten. Wel even wachten totdat hij helemaal is opgestart. Die dingen worden ook behoorlijk warm. En de nieuwe nauwelijks handwarm. Verschil is echt groot.
GioStyle in "[Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 3"
Maar je statement dat de nieuwe generatie switches zuiniger zijn klopt wel hoor.
Het verschil is echt groot, en de temperatuur van de behuizing maakt dat ook direct duidelijk. Ik heb niet met de IR thermometer gemeten, maar gewoon met de hand er op leggen is het verschil gewoon erg groot.GioStyle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:14:
[...]
Dan ben ik het oneens met je meting.
Maar je statement dat de nieuwe generatie switches zuiniger zijn klopt wel hoor.
En ik heb met de ELV Energy master gemeten, die is juist erg nauwkeurig bij lage vermogens.
Ik heb de oude switch niet meer, dus herhalen van de meting zit er niet in.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Die uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) had verder geen poorten in Shutdown/Disabled staan of tenminste PoE/PoE+ op OFF/Disabled staan ??GioStyle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 12:14:
Dan ben ik het oneens met je meting.
Aan de andere kant : De voeding die ze daarin hebben gebruikt was ook niet echt bepaald een groot succes dus misschien is die gewoon zo inefficiënt
Wat is dat kreng duur geworden! Dat is gewoon € 100 bovenop de reguliere prijs!

En de reguliere prijs van € 289 was eigenlijk ook al te hoog...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
@nero355
Nee, de metingen die ik destijds heb gedaan is met standaardconfiguratie, dat wil zeggen alle poorten 'aan'. Met onderstaande link meer informatie over de US-24:
Volgens mij heb ik nog ergens een post met de US-8-60W waar ik de poorten heb uitgeschakeld. Die over de US-8-60W kan ik niet meer zo 1, 2, 3 vinden.. Is ondertussen ook al 3 jaar geleden. Destijds was mijn interesse voor zo min mogelijk stroomverbruik al een belangrijke factor. Dat betaalt zich in het heden veelvoudig terug.
Ik heb trouwens ook een tijdje een US-8-150W gehad.. Maar daar wil ik het niet over hebben...
Nee, de metingen die ik destijds heb gedaan is met standaardconfiguratie, dat wil zeggen alle poorten 'aan'. Met onderstaande link meer informatie over de US-24:
Volgens mij heb ik nog ergens een post met de US-8-60W waar ik de poorten heb uitgeschakeld. Die over de US-8-60W kan ik niet meer zo 1, 2, 3 vinden.. Is ondertussen ook al 3 jaar geleden. Destijds was mijn interesse voor zo min mogelijk stroomverbruik al een belangrijke factor. Dat betaalt zich in het heden veelvoudig terug.
Ik heb trouwens ook een tijdje een US-8-150W gehad.. Maar daar wil ik het niet over hebben...
[ Voor 7% gewijzigd door GioStyle op 02-11-2022 13:36 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
* RobertMe gaat zich deze winter opwarmen aan een USW 8-150W en USW 16-150WGioStyle schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:35:
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik heb betere ervaringen met verschillende Multi-GPU opstellingen i.c.m. een 1250 Watt voeding :RobertMe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:43:
* RobertMe gaat zich deze winter opwarmen aan een USW 8-150W en USW 16-150W
- 2 x HD5870
- 4 x HD5870
- 2 x R9 290X
#PrivéSaunaFTW!!!

Dus sinds we nu toch al videokaarten hebben die opeens richting de 600 Watt gaan kan je dat heel makkelijk voor elkaar krijgen met maar één videokaart!

Ik heb nog even teruggekeken naar de metingen van de switches, en dit is wat ik heb genoteerd bij de USW-Lite-16-PoE
Van de US-8-60W heb ik alleen deze opmerking teruggevonden:
19,6W met op PoE 1*Rpi 4, 2* AC Lite, 1* USW Flex Mini en 1 uplink en 1 client.
Waarmee het uiteindelijke verbruik bij belasting dus helemaal niet zo ver uit elkaar ligt. Jammer dat ik niet meer heb genoteerd destijds.
Ports connected | opgenomen vermogen (W) | PoE consumption (W) | Vermogen in de switch zelf geabsorbeerd (W) |
0 | 4.9 | 0 | 4.9 |
6 Ethernet | 6 | 0 | 6 |
1 AC Lite | 9.8 | 3 | 6.8 |
2 AC Lite | 13.6 | 5.3 | 8.3 |
2 AC Lite + Rpi 4 | 17.6 | 9.5 | 8.1 |
Van de US-8-60W heb ik alleen deze opmerking teruggevonden:
19,6W met op PoE 1*Rpi 4, 2* AC Lite, 1* USW Flex Mini en 1 uplink en 1 client.
Waarmee het uiteindelijke verbruik bij belasting dus helemaal niet zo ver uit elkaar ligt. Jammer dat ik niet meer heb genoteerd destijds.
Unifi spul moet je, indien voorradig gewoon bij de eu.store.ui.com halen. Het gros van de resellers heeft een belachelijk hoge winstmarge.nero355 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 13:24:
[...]
Die uitvoering: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) had verder geen poorten in Shutdown/Disabled staan of tenminste PoE/PoE+ op OFF/Disabled staan ??
Aan de andere kant : De voeding die ze daarin hebben gebruikt was ook niet echt bepaald een groot succes dus misschien is die gewoon zo inefficiënt
Wat is dat kreng duur geworden! Dat is gewoon € 100 bovenop de reguliere prijs!![]()
En de reguliere prijs van € 289 was eigenlijk ook al te hoog...![]()
Sarcasm is my superpower! What's yours?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
In theorie is dat slecht voor de economie en eigenlijk ook wel iets waar ik een beetje een hekel aan heb gekregen de afgelopen jaren...Nnoitra schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:03:
Unifi spul moet je, indien voorradig gewoon bij de eu.store.ui.com halen.
Of er zijn helaas teveel mensen die idioot genoeg zijn om er belachelijke bedragen voor te betalen en daar maken zij gretig gebruik van...?!Het gros van de resellers heeft een belachelijk hoge winstmarge.
Toen al die "tekorten" toestanden er niet waren heb ik gewoon bij één van mijn vaste winkels alles in één klap gekocht voor de normale prijzen :
- USG 3P voor € 100
- US 16 PoE+ 150 Watt voor € 289
- UAP IW AC voor € 89
- UAP M AC voor € 79
- US 8 voor € 100
Als ik nu de prijzen daarvan zie dan is dat toch wel effe schrikken!

- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Want jij gelooft zeker nog steeds dat in China "alle fabrieken gesloten" zijn i.v.m. een verzonnen virus, alleen zodat fabrikanten een (iets) hogere prijs kunnen vragen / hogere winst op enkele verkoop hebben i.p.v. gewoon vele malen meer te kunnen verkopen met een wat lagere winst?nero355 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:28:
Toen al die "tekorten" toestanden er niet waren

- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Uiteraard!RobertMe schreef op woensdag 2 november 2022 @ 14:44:
Want jij gelooft zeker nog steeds dat in China "alle fabrieken gesloten" zijn i.v.m. een verzonnen virus
Als ze daaraan niet hadden meegewerkt dan zaten ze niet in deze shit die ze zelf hebben veroorzaakt!
Misschien, maar in principe nietalleen zodat fabrikanten een (iets) hogere prijs kunnen vragen / hogere winst op enkele verkoop hebben i.p.v. gewoon vele malen meer te kunnen verkopen met een wat lagere winst?
#NeverTrustBigEvilCorp
Nieuwe AP's gelanceerd:
https://dl.ui.com/ds/u6+_ds.pdf
U6+ en U6+LR
UniFi Access Point 6.4.13
Overview
* This is the first release for the U6+ and U6+LR.
U6+ en U6+LR
Overview
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Het antwoord op mijn eerste vraag: "Nee". En de vraag was? => Wifi 6E ondersteuning?.stormfly schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:27:
Nieuwe AP's gelanceerd:
U6+ en U6+LR
Overview
En dan scroll ik door het datasheet: nog steeds 1Gbit/s ethernet dus...
Ik ben bezig om mij te verdiepen in het controller software en de mogelijkheden van de managed switch. Ben een noob op dit vlak en moet mij dus flink in verdiepen.
Nu hadden wij al een tijdje de UAP lite in huis en had ik deze ingesteld via de Unifi Netwerk app.
Sinds zaterdag in het bezit van de USW-Lite-16-PoE en deze toegevoegd aan de controller. De controller draait op mijn Raspberry Pi via Home Assistant.
Als ik in de controller kijk op de Raspberry Pi zie ik alleen de Switch en niet de AP. Kijk ik in de Unifi Netwerk app, zie ik wel de AP staan en de Switch.
Ook zie ik in de controller bij Settings - WIFI dat je daar een WIFI netwerk kan opzetten. Nu had ik verwacht dat je daar bij Broadcast AP de aangesloten AP zou kunnen selecteren. Maar dit is niet het geval. Ondanks dat de AP wel is aangesloten op de switch en verder werkt.
Ik kan via Google niet echt iets vinden hoe ik dit kan oplossen. Maar ik vermoed dat de AP zelfstandig draait en deze gekoppeld moet worden aan de switch.
Klopt dit? En hoe pak ik dit aan? Ik vermoed dat ik eerst de AP moet verwijderen uit de Unifi Netwerk en Inform moet gebruiken om te koppelen aan de switch/controller. Maar ik kan er zelf niks over vinden...
Nu hadden wij al een tijdje de UAP lite in huis en had ik deze ingesteld via de Unifi Netwerk app.
Sinds zaterdag in het bezit van de USW-Lite-16-PoE en deze toegevoegd aan de controller. De controller draait op mijn Raspberry Pi via Home Assistant.
Als ik in de controller kijk op de Raspberry Pi zie ik alleen de Switch en niet de AP. Kijk ik in de Unifi Netwerk app, zie ik wel de AP staan en de Switch.
Ook zie ik in de controller bij Settings - WIFI dat je daar een WIFI netwerk kan opzetten. Nu had ik verwacht dat je daar bij Broadcast AP de aangesloten AP zou kunnen selecteren. Maar dit is niet het geval. Ondanks dat de AP wel is aangesloten op de switch en verder werkt.
Ik kan via Google niet echt iets vinden hoe ik dit kan oplossen. Maar ik vermoed dat de AP zelfstandig draait en deze gekoppeld moet worden aan de switch.
Klopt dit? En hoe pak ik dit aan? Ik vermoed dat ik eerst de AP moet verwijderen uit de Unifi Netwerk en Inform moet gebruiken om te koppelen aan de switch/controller. Maar ik kan er zelf niks over vinden...
@Campo di Casa ap
Een factory reset geven en daarna adopten via de controller in de pi
CISSP! Drop your encryption keys!
De U6+ is de U6 lite versie 2, nu een gen6 AP. En dezelfde specs als bv de U6 mesh.stormfly schreef op woensdag 2 november 2022 @ 19:27:
Nieuwe AP's gelanceerd:
U6+ en U6+LR
Overview
De U6+LR daar geldt eigenlijk hetzelfde voor.
-edit-
My bad. De + versie blijkt toch een gen5 AP te zijn met betere specs
[ Voor 8% gewijzigd door Tonne op 03-11-2022 10:54 ]
UI geeft aan dat ze het gen5 noemen.Tonne schreef op donderdag 3 november 2022 @ 04:47:
[...]
De U6+ is de U6 lite versie 2, nu een gen6 AP. En dezelfde specs als bv de U6 mesh.
[ Voor 21% gewijzigd door stormfly op 03-11-2022 07:37 ]
Thanks, AP zit nu ook netjes in de controllerlaurens0619 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 21:34:
@Campo di Casa ap
Tonne schreef op donderdag 3 november 2022 @ 04:47:
[...]
De U6+ is de U6 lite versie 2, nu een gen6 AP. En dezelfde specs als bv de U6 mesh.
The 6+ is basically a 6 but with lower power consumption (9W vs 12W). 6+ has double 5GHz throughput (2402 vs 1201) and almost double 2.4GHz throughput (573.5 vs 300). 6+ also has greater antenna gain, 5GHz 5.4 dBi vs3 dBi, 2.4GHz 3dBi vs 2.8 dBi. I suspect a different chip set is responsible for lower power and greater throughput but maybe not.
En hier kan je alle generaties & modellen vinden: https://help.ui.com/hc/en...7qnrygC4aDNV2bxqsaveKDB1A6-Lite, U6-LR, U6+, U6+LR are classified as Gen 5, which means MTK chipsets.
U6-Pro, U6-Mesh, U6-EP are classified as Gen 6, which are QCA chipsets.
Hence, they are not direct comparison, even if the technical specs differ.
Ik heb een Dream Machine, en daarbij 2 Access Points en nog een paar switches. Nu wil het geval dat ik ergens een apparaat ga krijgen dat geen wifi slikt, alleen maar een netwerkkabeltje. Echter, op locatie waar het ding moet komen te staan heb ik geen kabel liggen, en die is daar ook niet zonder veel moeite te krijgen.
Nu hoop ik dus dat er van Ubiquiti een ding is dat Wifi ontvang, en waar ook een kabel aansluiting op zit zodat ik mijn apparaat weliswaar bedraad kan aansluiten, maar dat 'de andere kant' van dat draadje gewoon naar een Wifi ontvangertje gaat, die Wifi uit de lucht plukt.
Ik heb het idee dat ik een hele simpele vraag stel, maar ik weet het antwoord echt niet. Dat moet dan wel van Ubiquiti zijn. Of ja , moet moet, zou het prettigste zijn. Ik heb daar wél een stopcontact trouwens, alleen geen netwerkkabel dus.
Nu hoop ik dus dat er van Ubiquiti een ding is dat Wifi ontvang, en waar ook een kabel aansluiting op zit zodat ik mijn apparaat weliswaar bedraad kan aansluiten, maar dat 'de andere kant' van dat draadje gewoon naar een Wifi ontvangertje gaat, die Wifi uit de lucht plukt.
Ik heb het idee dat ik een hele simpele vraag stel, maar ik weet het antwoord echt niet. Dat moet dan wel van Ubiquiti zijn. Of ja , moet moet, zou het prettigste zijn. Ik heb daar wél een stopcontact trouwens, alleen geen netwerkkabel dus.
Och ja, je moet toch wat he.
In dat geval zou je een UniFi AP wireless kunnen linken aan één van je bestaande AP's. De LAN aansluiting op de PoE adapter is in dat geval bruikbaar om je bedrade apparaat te verbinden met het netwerk.Just_A_User schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:46:
Ik heb een Dream Machine, en daarbij 2 Access Points en nog een paar switches. Nu wil het geval dat ik ergens een apparaat ga krijgen dat geen wifi slikt, alleen maar een netwerkkabeltje. Echter, op locatie waar het ding moet komen te staan heb ik geen kabel liggen, en die is daar ook niet zonder veel moeite te krijgen.
Dus dan krijg je <DEVICE> met draad naar een Unifi AP dus op de poort die normaal gesproken als signaal/voeding wordt gebruikt...en die dan wireless aan mijn Wifi hangen? En dit werkt zeker weten?Timmert schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:50:
[...]
In dat geval zou je een UniFi AP wireless kunnen linken aan één van je bestaande AP's. De LAN aansluiting op de PoE adapter is in dat geval bruikbaar om je bedrade apparaat te verbinden met het netwerk.
Want volgens mij hebben die AP's toch alleen maar 1 netwerkaansluiting, want het is PoE? Hm, lastig uit te leggen wat ik bedoel. Normaal heb je bij die AP's toch een blokje dat in het stopcontact gaat, en de andere kant duw je je netwerkkabel in, die dan weer in het AP gaat, zodat het AP stroom krijgt als je daar niet al een gevoede netwerkkabel hebt liggen?
Maar in dit geval heb ik daar dus geen gevoede netwerkkabel, dus ik moet hem aan de stroom hangen, maar die AP heeft geen normale aansluiting voor een stroomkabeltje, dus ik moet alsnog die netwerkpoort gebruiken en die is dan bezet?
Of begrijp ik het gewoon niet? (dat laatste zal het wel zijn).
[ Voor 40% gewijzigd door Just_A_User op 03-11-2022 10:02 ]
Het AP maakt een draadloze verbinding met een ander AP. Je hebt dus de LAN poort op de PoE adapter niet nodig voor het signaal. Deze poort kun je vervolgens gebruiken om je bedrade device op aan te sluiten.Just_A_User schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:59:
[...]
Dus dan krijg je <DEVICE> met draad naar een Unifi AP dus op de poort die normaal gesproken als signaal/voeding wordt gebruikt...en die dan wireless aan mijn Wifi hangen? En dit werkt zeker weten?
Want volgens mij hebben die AP's toch alleen maar 1 netwerkaansluiting, want het is PoE? Hm, lastig uit te leggen wat ik bedoel. Normaal heb je bij die AP's toch een blokje dat in het stopcontact gaat, en de andere kant duw je je netwerkkabel in, die dan weer in het AP gaat, zodat het AP stroom krijgt als je daar niet al een gevoede netwerkkabel hebt liggen?
Maar in dit geval heb ik daar dus geen gevoede netwerkkabel, dus ik moet hem aan de stroom hangen, maar die AP heeft geen normale aansluiting voor een stroomkabeltje, dus ik moet alsnog die netwerkpoort gebruiken en die is dan bezet?
Of begrijp ik het gewoon niet? (dat laatste zal het wel zijn).
Ik heb het zelf nooit zo gedaan, maar meermaals in dit topic gelezen dat dit weldegelijk werkt.
ik heb daar in mijn speel omgeving 2 u6-meshes voor geprobeerd, en dan wireless linking. de situatie was dan dreammachine se > poe ethernet kabel > u6-mesh > wireless mesh > u6 mesh > ethernet kabel > raspberri pi als test machientje. werkte prima, maar t kost wel wat performance natuurlijk. UI heeft er een artikeltje over:Just_A_User schreef op donderdag 3 november 2022 @ 09:46:
https://help.ui.com/hc/en...al-Wireless-Mesh-Networks
Maar, ik heb dus geen mesh. Tenminste, ik weet dat er van die 'mesh pakketten' te koop zijn, waar je dan een base station hebt en dan 2 ontvangers door je huis heen, maar dat is dus niet wat ik heb. Ik heb een Dream Machine, en dan 2 AP's waarvan 1 AP al wireless is, dus die dient als soort van repeater. Die performance is inderdaad niet geweldig, maar dat is puur zodat ik in achter in de tuin ook nog wifi heb op mn telefoon, en dáárvoor werkt het goed genoeg.djbarney schreef op donderdag 3 november 2022 @ 10:44:
[...]
ik heb daar in mijn speel omgeving 2 u6-meshes voor geprobeerd, en dan wireless linking. de situatie was dan dreammachine se > poe ethernet kabel > u6-mesh > wireless mesh > u6 mesh > ethernet kabel > raspberri pi als test machientje. werkte prima, maar t kost wel wat performance natuurlijk. UI heeft er een artikeltje over:
https://help.ui.com/hc/en...al-Wireless-Mesh-Networks
Maar op dát AP zit dus al een netwerkkabel aangesloten, want daarmee krijgt dat ding stroom zeg maar.
In dit geval gaat het om een warmtepomp die wél een netwerkaansluiting heeft, maar géén wifi verbinding. Die warmtepomp hoef ik alleen maar uit te kunnen lezen, en niet continue, maar gewoon, als ik de app open wil ik gewoon de gegevens uit die pomp kunnen uitlezen.
We praten dus niet over continue een full-hd videostream ofzo.
Aan de andere kant van het ding dat stroom geeft kun je een netwerkkabel stoppen. Dat is waar het over gaat.Just_A_User schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:04:
[...]
Maar, ik heb dus geen mesh. Tenminste, ik weet dat er van die 'mesh pakketten' te koop zijn, waar je dan een base station hebt en dan 2 ontvangers door je huis heen, maar dat is dus niet wat ik heb. Ik heb een Dream Machine, en dan 2 AP's waarvan 1 AP al wireless is, dus die dient als soort van repeater. Die performance is inderdaad niet geweldig, maar dat is puur zodat ik in achter in de tuin ook nog wifi heb op mn telefoon, en dáárvoor werkt het goed genoeg.
Maar op dát AP zit dus al een netwerkkabel aangesloten, want daarmee krijgt dat ding stroom zeg maar.
In dit geval gaat het om een warmtepomp die wél een netwerkaansluiting heeft, maar géén wifi verbinding. Die warmtepomp hoef ik alleen maar uit te kunnen lezen, en niet continue, maar gewoon, als ik de app open wil ik gewoon de gegevens uit die pomp kunnen uitlezen.
We praten dus niet over continue een full-hd videostream ofzo.
En de U6 Mesh is een bepaald product uit de Unifi reeks. Jij hebt het over mesh points in het algemeen. Maar wat er gezegd werd ging specifiek over dat AP
Oke, dus als ik gewoon weer zo'n zelfde AP koop als wat ik nu heb, dan kan ik wat ik wil gewoon bereiken dus. Ik snap dat de performance niet je van het is, maar ik hoef er ook geen dikke stromen data overheen te sturen.Tonne schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:13:
[...]
Aan de andere kant van het ding dat stroom geeft kun je een netwerkkabel stoppen. Dat is waar het over gaat.
En de U6 Mesh is een bepaald product uit de Unifi reeks. Jij hebt het over mesh points in het algemeen. Maar wat er gezegd werd ging specifiek over dat AP
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Precies!Just_A_User schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:27:
Oke, dus als ik gewoon weer zo'n zelfde AP koop als wat ik nu heb, dan kan ik wat ik wil gewoon bereiken dus.
Zolang het signaal tussen de twee goed is gaat dat prima werken en is al heel vaak toegepast door verschillende medeTweakers in deze reeks om bijvoorbeeld een schuurtje van Internet te voorzien!Ik snap dat de performance niet je van het is, maar ik hoef er ook geen dikke stromen data overheen te sturen.
In principe heb je aan een UAP + PoE/PoE+ Injector genoeg, maar als je misschien wat meer apparatuur daar gaat verzamelen dan zou je eens aan zoiets kunnen denken :
- uitvoering: TP-Link TL-SG105PE
- uitvoering: TP-Link TL-SG108PE
Heb je net wat meer poortjes erbij met 802.3af PoE en VLAN ondersteuning zonder gelijk dure UniFi Switches te moeten kopen!
Als er mensen weer zin hebben om d'r AP's te updaten: Unifi AP 6.2.44 is naar Official Build gezet.
Overview
* This release is only for Gen2/Gen3/Gen4/Gen5.
Improvements
[UAP] Make band steering less strict.
[UAP] Improve overall stability.
Bugfixes
[UAP] Fix IPv6 inform address resolution not working (affects L3 adoptions).
[UAP-Gen2/3] Fix incorrect TX Retries being reported by UAPs. More fixes coming in future Network application releases.
Additional information
U6-Pro/Mesh needs to be upgraded to 5.67.0 first before upgrading to 5.68.0+.
Instead of using the manual links, you can also subscribe to your desired firmware channel, as described here.
Please refer to this article to find more details on how to identify your Access Point generation.
All URLs use HTTPS. This assumes your device(s) are running 3.7.56 or later and that the device's date is properly set. Please change URLs to HTTP for device(s) running earlier firmware or if the date is incorrect (e.g. if device can't reach a NTP server).
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Gisteren meteen geupdatetWill_M schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:11:
Als er mensen weer zin hebben om d'r AP's te updaten: Unifi AP 6.2.44 is naar Official Build gezet.
[...]
Ik gebruik ook een dergelijke setup om netwerk in mijn garage te krijgen. De Zolder AP is een UAP-AC-Lite en de AP in de garage een UAP-AC-M. Achter de UAP-AC-M hangt nog een G4 Pro camera.Just_A_User schreef op donderdag 3 november 2022 @ 11:27:
Oke, dus als ik gewoon weer zo'n zelfde AP koop als wat ik nu heb, dan kan ik wat ik wil gewoon bereiken dus. Ik snap dat de performance niet je van het is, maar ik hoef er ook geen dikke stromen data overheen te sturen.
/f/image/aRoJxhAKsrubBfxFOGzsCAlq.png?f=fotoalbum_large)
* Raven zit nog steeds op 4.0.80....Will_M schreef op donderdag 3 november 2022 @ 14:11:
[...]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Heb je tenminste af en toe een nieuwe versie geprobeerd ?!
* nero355 heeft vandaag ook maar effe alle UAP en US modellen een schop naar de laatste versie gegeven en alles lijkt nog goed te gaan dus op hoop van zegen en zo...
Nu je controller nognero355 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:19:
[...]
* nero355 heeft vandaag ook maar effe alle UAP en US modellen een schop naar de laatste versie gegeven en alles lijkt nog goed te gaan dus op hoop van zegen en zo...
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
NEVER!!!

Maar wie weet doe ik eens een keer gek als ik mijn Raspberry Pi een fresh install moet geven vanwege nieuwe eisen in RaspBian/Raspberry Pi OS omtrent de /boot partitie waardoor een upgrade eigenlijk wordt afgeraden ondanks dat die wel kan lukken en kijk ik heel effe wat 7.x.x te bieden heeft
Ik heb geloof ik Glenn van Ubiquiti een beetje boos gemaakt net op het UI-forum, omdat ik blijkbaar een vraag stelde die in tig pagina's ergens al gesteld was
Het leek erop dat sinds een laatste early access release threats niet meer geblokkeerd werden in de firewall, omdat ze altijd op Allowed in de logging staan. Daar maakte ik me een beetje zorgen over. Schijnt alleen iets optisch te zijn in de GUI van de controller, maar toch. Bevestigt toch wel een beetje @nero355 zijn argwaan
Ik vind het alleen raar, om IPS te testen kun je een curl-request doen naar een willekeurige site met "BlackSun" als user agent, wat de IPS dan als threat moet blokkeren. De eerste keren dat je het probeert blokkeert ie hem niet, maar na een paar keer wel.
Hoe zou dat met echte threats gaan dan? Eerste paar keren wordt er niks geblokkeerd en na drie keer pas wel?
Ik vind het alleen raar, om IPS te testen kun je een curl-request doen naar een willekeurige site met "BlackSun" als user agent, wat de IPS dan als threat moet blokkeren. De eerste keren dat je het probeert blokkeert ie hem niet, maar na een paar keer wel.
Hoe zou dat met echte threats gaan dan? Eerste paar keren wordt er niks geblokkeerd en na drie keer pas wel?
Niks van aantrekken, communicatief is het daar een drama en daar plukken ze de vruchten van.Polyphemus schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:48:
Ik heb geloof ik Glenn van Ubiquiti een beetje boos gemaakt net op het UI-forum,
Ik heb hem ook al boos gehad en hij verwijderd nu gewoon mijn posts.
Bij mij verwijdert hij ook sinds kort de wat kritische vragen. Dat is best jammer want als je ze van feedback en logs voorzien mag, dan zijn ze heel behulpzaam.blaaspijp schreef op donderdag 3 november 2022 @ 21:43:
[...]
Niks van aantrekken, communicatief is het daar een drama en daar plukken ze de vruchten van.
Ik heb hem ook al boos gehad en hij verwijderd nu gewoon mijn posts.
Ik heb een Dream Machine Pro binnen en heb die opgehangen onder een plankje. Ik merkte echter dat de utp kabels uit het huis te kort zijn om de poorten te betreiken.
Ik heb de udm pro op de kop gehangen om de poorten dichterbij te te krijgen.
De vraag is nu, is dat erg?
Koeling technisch gezien lijkt me dat niet ideaal. Al zal het ding niet super belast worden hier thuis.
Koeling technisch gezien lijkt me dat niet ideaal. Al zal het ding niet super belast worden hier thuis.
High TCP Latency and High Retries Warningsnero355 schreef op donderdag 3 november 2022 @ 19:19:
[...]
Nog steeds vanwege die DHCP toestand
Heb je tenminste af en toe een nieuwe versie geprobeerd ?!
DNS Timeout on Unifi AP-AC-Pro for some clients
Issues after updating to controller 6.0 (High TCP, DNS, Wifi latency and High wifi retries warnings)
^ bij mijn weten is daar nog altijd niets mee gedaan.
Nou werd een deel van de klachten veroorzaakt door buggy e1000e driver op router-pc (een bug die op zijn vroegst al in 2015 is gemeld, workaround: alle offload opties uitzetten) maar toch werkt het AP met recentere firmware nog steeds niet zo goed als met oude firmware.
[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 04-11-2022 10:07 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Iemand enig idee of je in de controller een specifiek alert uit kan zetten.
Ik heb een flex-mini switch aan mijn bureau hangen en als ik er niet zet gaat het stekkerblok uit en dus ook de switch.
Hierdoor wordt de Alert log helemaal vol gespammed en dat vind ik reuze irritant.
Iemand een idee of ik dat kan voorkomen ( en nee switch niet uit doen is niet de oplossing die ik in gedachten heb 😊)
Ik heb een flex-mini switch aan mijn bureau hangen en als ik er niet zet gaat het stekkerblok uit en dus ook de switch.
Hierdoor wordt de Alert log helemaal vol gespammed en dat vind ik reuze irritant.
Iemand een idee of ik dat kan voorkomen ( en nee switch niet uit doen is niet de oplossing die ik in gedachten heb 😊)
@Dracula PoE is niet mogelijk?
RobertMe in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Die van mij word hooguit handwarm.
Vaste locatie, vast netwerk.
Ik heb voor dit soort situaties van die keystone koppelblokjes gebruikt waar je twee kabels mee kan verlengen/verbinden. Mooi is anders maar het werkt 😄Jelte schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 07:37:
Ik heb een Dream Machine Pro binnen en heb die opgehangen onder een plankje. Ik merkte echter dat de utp kabels uit het huis te kort zijn om de poorten te betreiken.
Jawel maar waarom iets aan laten staan als het niet nodig is?Comp User schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:33:
@Dracula PoE is niet mogelijk?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Omdat dit soort hardware in principe niet is gemaakt om constant On/Off gezet te worden...Dracula schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:11:
Jawel maar waarom iets aan laten staan als het niet nodig is?
zou kunnen maar klinkt niet goedkooprobertwebbe schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:31:
@Jelte Had ik ook en heb het via een patch panel opgelost.
[Afbeelding]
Die Keystone koppel blokjes zijn dan misschien de meest logische opties.
Dank @Polyphemus
Eens maar ja dacht doe lekker aan besparen. Geen idee hoeveel energie extranero355 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:53:
[...]
Omdat dit soort hardware in principe niet is gemaakt om constant On/Off gezet te worden...
De poe switch doet als de flex-mini aan staat.
@Dracula Wat je zou kunnen doen is een PoE adapter (van bijvoorbeeld Unifi) gebruiken. Die stop je in het stekkerblok. De netwerkkabel van de Flex stop je in de PoE adapter. Als je dan het stekkerblok uitzet gaat de PoE adapter uit en daarmee de switch.
Maar ik ben het wel eens met de rest, in mijn ogen is dit soort apparatuur niet gemaakt om veelvuldig aan/uit te zetten. Geen idee waarom, want het is niet anders dan een random stroomverbruiker, maar het voelt niet ok
Maar ik ben het wel eens met de rest, in mijn ogen is dit soort apparatuur niet gemaakt om veelvuldig aan/uit te zetten. Geen idee waarom, want het is niet anders dan een random stroomverbruiker, maar het voelt niet ok
Die flex-mini zit naar mijn mening wel in een andere categorie, hij start echt heel vlot op, dat zijn 10 seconden of zo. Dit soort spul zet ik dan ook gewoon uit als ik hem niet nodig heb. Ik voed hem via USB vanaf de TV, en die gaat vrolijk met de TV aan en uit. Ik hou niet van verspilling.nero355 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:53:
[...]
Omdat dit soort hardware in principe niet is gemaakt om constant On/Off gezet te worden...
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
lolgast schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:36:
Het is en blijft Embedded spul dus er zit iets van opslag in die je het liefst zo min mogelijk wilt belasten en daarnaast vindt alle andere electronica het ook wel fijn als de boel niet constant ontladen en hergeladen wordt!Skynett schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:36:
Die flex-mini zit naar mijn mening wel in een andere categorie, hij start echt heel vlot op, dat zijn 10 seconden of zo. Dit soort spul zet ik dan ook gewoon uit als ik hem niet nodig heb. Ik voed hem via USB vanaf de TV, en die gaat vrolijk met de TV aan en uit. Ik hou niet van verspilling.
Dat gekke ding verbruikt bijna niks dus laat het gewoon lekker draaien!
Thanks maar het gaat niet om hoe hem uit te zetten. Het gaat om de alerts in de cloud key wat ik irritant vind. Die wil ik uit kunnen schakelen ofzo dat als ik de switch uit zet er niet meteen weer een alert getriggered wordt.lolgast schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 16:36:
@Dracula Wat je zou kunnen doen is een PoE adapter (van bijvoorbeeld Unifi) gebruiken. Die stop je in het stekkerblok. De netwerkkabel van de Flex stop je in de PoE adapter. Als je dan het stekkerblok uitzet gaat de PoE adapter uit en daarmee de switch.
Met PoE gebruikt de switch 1,43WDracula schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 15:53:
[...]
Eens maar ja dacht doe lekker aan besparen. Geen idee hoeveel energie extra
De poe switch doet als de flex-mini aan staat.
Bij push notifications settings de toggle bij UniFi Device Connection weghalen?Dracula schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 19:14:
[...]
Thanks maar het gaat niet om hoe hem uit te zetten. Het gaat om de alerts in de cloud key wat ik irritant vind. Die wil ik uit kunnen schakelen ofzo dat als ik de switch uit zet er niet meteen weer een alert getriggered wordt.
Ow ja das wel heel weinig. Vraag me nu ineens alleen af of ik nog wel een pPoE poort over heb.
Zal eens een meter er tussen hangen hoeveel hij met de usb voeding gebruikt als hij wel aan is.
UPDATE: Heb even een energy socket aan de switch gehangen en hij meet 1.4w en onder load (downloaden) is het 2w
Zal hem ook weer een via PoE voeden en zien wat hij dan doet.
[ Voor 26% gewijzigd door Dracula op 10-11-2022 11:42 ]
Ik ben bezig om op mijn USW-Lite-16-PoE met UAP-AC-Lite meerdere VLAN's op te zetten.
Hiervoor heb ik deze howto gebruikt en kan redelijk volgen wat er word gedaan. Probleem is alleen dat ik geen verbinding kan maken met bijvoorbeeld de VLAN voor IoT. Om te kijken wat er nu fout is gegaan ben ik helemaal weer terug gegaan naar het begin. De Firewall regels en Port en IP Groups verwijderd om te kijken of daar iets fout is gegaan.
Heb ook de SSID's terug gebracht naar alleen een SSID voor Default en IoT. Hetzelfde gedaan met het de netwerken voor Default en IoT.
Nu kan ik verbinding maken via WiFi met het default netwerk. Maar ik kan geen verbinding maken met het IoT netwerk. Verwijs ik de koppeling voor de IoT SSID naar het default netwerk, dan kan ik wel verbinding krijgen.
Dus, gekeken wat nu het verschil is tussen beide netwerken.
Netwerk Default
VLAN-only Netwerk Disable
Auto-Scale Netwerk Disable
Host Address 192.168.1.1 Netmask 24
Gateway IP 192.168.1.1
Broadcast IP 192.168.1.255
IP Range 192.168.1.6 - 192.168.1.254
Subnet 255.255.255.0
Netwerk Type Standard
Multicast DNS Enable
DHCP Mode DHCP Server
DHCP Range 192.168.1.6 - 192.168.1.254
DHCP Guarding Disable
Netwerk IoT
Host Address 192.168.2.1 Netmask 24
Gateway IP 192.168.2.1
Broadcast IP 192.168.2.255
IP Range 192.168.2.6 - 192.168.2.254
Subnet 255.255.255.0
VLAN ID 2
Netwerk Type Standard
Multicast DNS Enable
DHCP Mode DHCP Server
DHCP Range 192.168.2.6 - 192.168.2.254
DHCP Guarding Disable
Aan bovenstaande zie ik weinig verschil. Alleen natuurlijk verschil in het subnet.
Ik heb ook gekeken naar de instellingen van de AP en Port instelling.
Band Steering Disable
Network using DHCP
Port profile All
Ik heb ook de SSID en het Netwerk voor de IoT verwijderd en opnieuw aangemaakt om zeker te zijn dan ik niet een bepaalde instelling verkeerd had staan welke ik over het hoofd zag. Maar dit loste het probleem niet op.
Ik heb ook de Switch en AP opnieuw opgestart.
Het rare is dat als ik naar de Topology kijk zie ik bijvoorbeeld dat mijn iPhone waarmee ik test eerst is verbonden met de SSID Default. Probeer ik dan verbinding te maken met de SSID IoT verdwijnt de iPhone bij de SSID default en is deze wel zichtbaar bij de SSID IoT maar mijn iPhone lijkt wel in een loop te blijven hangen.
Heb ik dan de verkeerde wachtwoord gebruikt? Ook het wachtwoord waarmee ik probeer verbinding te maken is hetzelfde wachtwoord zoals ingevuld bij mij SSID voor IoT.
Ik heb ook gekeken onder Settings/Wifi/global AP Settings maar heb daar bij mijn weten niks aangepast en zie geen rare instellingen die ik kan linken met het probleem.
Dus ik loop nu echt vast met ideeën waar ik het zou kunnen zoeken.
Hiervoor heb ik deze howto gebruikt en kan redelijk volgen wat er word gedaan. Probleem is alleen dat ik geen verbinding kan maken met bijvoorbeeld de VLAN voor IoT. Om te kijken wat er nu fout is gegaan ben ik helemaal weer terug gegaan naar het begin. De Firewall regels en Port en IP Groups verwijderd om te kijken of daar iets fout is gegaan.
Heb ook de SSID's terug gebracht naar alleen een SSID voor Default en IoT. Hetzelfde gedaan met het de netwerken voor Default en IoT.
Nu kan ik verbinding maken via WiFi met het default netwerk. Maar ik kan geen verbinding maken met het IoT netwerk. Verwijs ik de koppeling voor de IoT SSID naar het default netwerk, dan kan ik wel verbinding krijgen.
Netwerk Default
Gateway IP 192.168.1.1
Subnet 255.255.255.0
Netwerk Type Standard
Multicast DNS Enable
DHCP Mode DHCP Server
DHCP Guarding Disable
Netwerk IoT
Gateway IP 192.168.2.1
Subnet 255.255.255.0
VLAN ID 2
Netwerk Type Standard
Multicast DNS Enable
DHCP Mode DHCP Server
DHCP Guarding Disable
Aan bovenstaande zie ik weinig verschil. Alleen natuurlijk verschil in het subnet.
Band Steering Disable
Network using DHCP
Port profile All
Ik heb ook de SSID en het Netwerk voor de IoT verwijderd en opnieuw aangemaakt om zeker te zijn dan ik niet een bepaalde instelling verkeerd had staan welke ik over het hoofd zag. Maar dit loste het probleem niet op.
Het rare is dat als ik naar de Topology kijk zie ik bijvoorbeeld dat mijn iPhone waarmee ik test eerst is verbonden met de SSID Default. Probeer ik dan verbinding te maken met de SSID IoT verdwijnt de iPhone bij de SSID default en is deze wel zichtbaar bij de SSID IoT maar mijn iPhone lijkt wel in een loop te blijven hangen.
Heb ik dan de verkeerde wachtwoord gebruikt? Ook het wachtwoord waarmee ik probeer verbinding te maken is hetzelfde wachtwoord zoals ingevuld bij mij SSID voor IoT.
Ik heb ook gekeken onder Settings/Wifi/global AP Settings maar heb daar bij mijn weten niks aangepast en zie geen rare instellingen die ik kan linken met het probleem.
De meest gemaakte fout is dat het juiste vlan niet meekomt naar de poort waar het AP op zit. Bevalt de port naar het AP " vlan all "?Campo di Casa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:32:
Ik ben bezig om op mijn USW-Lite-16-PoE met UAP-AC-Lite meerdere VLAN's op te zetten.
Netwerk Default
Gateway IP 192.168.1.1
Subnet 255.255.255.0
Netwerk Type Standard
Multicast DNS Enable
DHCP Mode DHCP Server
DHCP Guarding Disable
Netwerk IoT
Gateway IP 192.168.2.1
Subnet 255.255.255.0
VLAN ID 2
Netwerk Type Standard
Multicast DNS Enable
DHCP Mode DHCP Server
DHCP Guarding Disable
Band Steering Disable
Network using DHCP
Port profile All
Klopt. dat heb ik gecontroleerd en de port waar de AP op zit bij de switch staat de Port Profile ingesteld op "All'. Dit had ik ook vermeld in mijn post. Tenzij jij toch iets anders bedoeld.stormfly schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:36:
[...]
De meest gemaakte fout is dat het juiste vlan niet meekomt naar de poort waar het AP op zit. Bevalt de port naar het AP " vlan all "?
Net ff gekeken of ik de Port Profile All kan aanpassen maar dat kan schijnbaar niet?
Er zitten geen andere switches in je netwerk?Campo di Casa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:07:
[...]
Klopt. dat heb ik gecontroleerd en de port waar de AP op zit bij de switch staat de Port Profile ingesteld op "All'. Dit had ik ook vermeld in mijn post. Tenzij jij toch iets anders bedoeld.
Net ff gekeken of ik de Port Profile All kan aanpassen maar dat kan schijnbaar niet?
Overheen gelezen omdat het blokje begon met bandsteering.Campo di Casa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:07:
[...]
Klopt. dat heb ik gecontroleerd en de port waar de AP op zit bij de switch staat de Port Profile ingesteld op "All'. Dit had ik ook vermeld in mijn post. Tenzij jij toch iets anders bedoeld.
Als je vlans goed staan dan is de vraag of je ip adressen goed staan, krijg je een IP adres als je een laptop met een kabel inplugt in een port met het IOT port profile.
Goede vraag ;-) een linksys van 4euro zonder vlan herkenning maakt een hoop stuk in dit ontwerp.Tonne schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:11:
[...]
Er zitten geen andere switches in je netwerk?
Ik denk niet dat het relevant is voor deze troubleshoot, met of zonder prive-adres zal hij moeten kunnen browsen en een IP ontvangen.Hulliee schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:24:
[...]
En je iPhone heeft privé-wifiadres uitstaan?
/f/image/nMdWEDhhcHZ6WCgmPNtVdueJ.png?f=fotoalbum_large)
Heb je het SSID ook gekoppeld aan het IOT netwerk?
[ Voor 39% gewijzigd door stormfly op 05-11-2022 11:35 ]
De Switch is rechtstreeks aangesloten op de KPN Mediabox v10. Deze is ingesteld als DHCP server.Tonne schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:11:
[...]
Er zitten geen andere switches in je netwerk?
De mediabox is schijnbaar v.d. week gereset doordat wij bezig zijn met een overstap van DSL naar Glasvezel wat niet lukt. (Lang verhaal maar KPN heeft de boel verkloot met het aanpassen van mijn abbo en is hierdoor geen enkele wijziging meer mogelijk. Dit is iets waarvoor ik maandag weer telefonisch contact mag opnemen...) Maar dit lijkt mij niks te maken hebben met het probleem waar ik tegen aan loop aangezien het om de LAN gaat. En ik verder via de default netwerk gewoon verbinding heb met het internet.
Er zijn nog 2 domme switches (Netgear en TP-link) aangesloten maar op een andere port. Hier zitten de TV's, media spul en Raspberry Pi's op aangesloten.
Geen probleemstormfly schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:12:
[...]
Overheen gelezen omdat het blokje begon met bandsteering.
Als je vlans goed staan dan is de vraag of je ip adressen goed staan, krijg je een IP adres als je een laptop met een kabel inplugt in een port met het IOT port profile.
Dat zal ik nog moeten testen. Werk voornamelijk met de Macbook, maar moet dan ff de oude laptop tevoorschijn halen en testen. Het valt mij wel de hele tijd op dat de devices welke verbinding maken met de AP, IP's nummers krijgen als 192.168.2.x i.p.v. de verwachte 192.168.1.x reeks zoals aangegeven in het Netwerk default welke is aangemaakt.
Heb wel ff zitten denken om de DHCP instellingen (van de switch of AP) na te lopen en wat te gaan pielen maar wou daar nog ff mee wachten.
Zal vanmiddag jouw antwoord ff testen.
Yup, ik was mij er al van bewust dat iPhone's soms vage dingen doen met het maskeren van MAC adressen en IP's. Dus had al getest om Prive wifi-adres uit te zetten en te kijken of dit het probleem zou oplossen. Overige instellingen staan allemaal standaard en lijken mij niet het probleem te veroorzaken.Hulliee schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:24:
[...]
En je iPhone heeft privé-wifiadres uitstaan?
Check, dat had ik als eerste gecontroleerd. Ik merkte ook op dat wanneer ik de IoT SSID koppel aan mijn default netwerk ik wel verbinding heb, maar wanneer ik mijn SSID koppel aan mijn IoT netwerk het niet mogelijk is om verbinding te krijgen.stormfly schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 11:33:
[...]
Heb je het SSID ook gekoppeld aan het IOT netwerk?
Daarom dacht ik dat er een instelling verkeerd stond in mijn IoT netwerk en heb ik dit vergeleken met de default netwerk. Los van het Subnet, 2 i.p.v. 1, zie ik geen verschil. de VLAN ID voor het IoT netwerk staat zelfs netjes ingesteld op 2.
Dus ja, ik heb echt wel wat nagelopen ondanks mijn beperkte kennis
Welk apparaat (router) heeft kennis van alle VLANS in je netwerk? Ik heb zelf het gevoel dat dat hier misgaat... er is geen router of layer 3 switch aanwezig die kennis heeft van zowel 192.168.1.0/24 als 192.168.2.0/24...Campo di Casa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:19:
[...]
De Switch is rechtstreeks aangesloten op de KPN Mediabox v10. Deze is ingesteld als DHCP server.
De mediabox is schijnbaar v.d. week gereset doordat wij bezig zijn met een overstap van DSL naar Glasvezel wat niet lukt. (Lang verhaal maar KPN heeft de boel verkloot met het aanpassen van mijn abbo en is hierdoor geen enkele wijziging meer mogelijk. Dit is iets waarvoor ik maandag weer telefonisch contact mag opnemen...) Maar dit lijkt mij niks te maken hebben met het probleem waar ik tegen aan loop aangezien het om de LAN gaat. En ik verder via de default netwerk gewoon verbinding heb met het internet.
Er zijn nog 2 domme switches (Netgear en TP-link) aangesloten maar op een andere port. Hier zitten de TV's, media spul en Raspberry Pi's op aangesloten.
[...]
Geen probleem.
Dat zal ik nog moeten testen. Werk voornamelijk met de Macbook, maar moet dan ff de oude laptop tevoorschijn halen en testen. Het valt mij wel de hele tijd op dat de devices welke verbinding maken met de AP, IP's nummers krijgen als 192.168.2.x i.p.v. de verwachte 192.168.1.x reeks zoals aangegeven in het Netwerk default welke is aangemaakt.
Heb wel ff zitten denken om de DHCP instellingen (van de switch of AP) na te lopen en wat te gaan pielen maar wou daar nog ff mee wachten.
[...]
Yup, ik was mij er al van bewust dat iPhone's soms vage dingen doen met het maskeren van MAC adressen en IP's. Dus had al getest om Prive wifi-adres uit te zetten en te kijken of dit het probleem zou oplossen. Overige instellingen staan allemaal standaard en lijken mij niet het probleem te veroorzaken.
[...]
Check, dat had ik als eerste gecontroleerd. Ik merkte ook op dat wanneer ik de IoT SSID koppel aan mijn default netwerk ik wel verbinding heb, maar wanneer ik mijn SSID koppel aan mijn IoT netwerk het niet mogelijk is om verbinding te krijgen.
Daarom dacht ik dat er een instelling verkeerd stond in mijn IoT netwerk en heb ik dit vergeleken met de default netwerk. Los van het Subnet, 2 i.p.v. 1, zie ik geen verschil. de VLAN ID voor het IoT netwerk staat zelfs netjes ingesteld op 2.
Dus ja, ik heb echt wel wat nagelopen ondanks mijn beperkte kennis
Daar is voor Unifi iets van een UDM/USG/UXG nodig of een appliance met daarop OPNsense of iets dergelijks...
Owh nice, ik heb exact hetzelfde gehad. Aannemer plaatst ONT, order loopt vast bij KPN en je moet 14 dagen uitzitten voordat backoffice de order mag killen. Daarna was het binnen 48hr geregeld overigens...ze moeten een order bij backoffice loggen. Die hebben overigens (2e lijns) netjes nog een keer savonds gebeld of alles opgelost was en ik online was.Campo di Casa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:19:
[...]
De Switch is rechtstreeks aangesloten op de KPN Mediabox v10. Deze is ingesteld als DHCP server.
Hier gaat het eigenlijk mis, want je geeft zelf aan dat je de EB gebruikt als DHCP server. De netwerken die je hebt aangemaakt zijn alleen in gebruik als je ook een router van UniFi hebt. Het is heel suf dat de GUI het wel toelaat deze aan te maken als je nog niet de volledige hardware stack hebt gekocht.[...]
Geen probleem.
Wat jij kan doen is al die netwerken weggooien en dan onder de WiFi instellingen het vinkje guest network aanzetten. Dan limiteert het AP dat een guest/IOT naar je overige IP clients kan.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Campo di Casa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:19:
Naast het feit dat je niet ver gaat komen zonder een VLAN Aware Router kan je eigenlijk beter ook geen VLAN 2 gebruiken, want in de praktijk slaat men altijd VLAN 1 t/m 5 helemaal over!Campo di Casa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 10:32:
Hiervoor heb ik deze howto gebruikt en kan redelijk volgen wat er word gedaan.
Netwerk IoT
VLAN ID 2
De reden hierachter weet ik effe niet meer precies

Maar...
Zoals je wel weet ondertussen is UniFi dol op VLAN 1 voor beheer en adopting gebruiken dus doe jezelf een lol en laat die helemaal links liggen als een puur Management VLAN
Dat moet je zien als een VLAN waarin je apparaten :
- Bereikbaar zijn via een webGUI zoals die van de UniFi Controller onder andere.
- Bereikbaar zijn via SSH/Telnet/enz.
- In dit geval dus ook de Adopting gebeurt
En stop met klakkeloos YouTube Tutorials volgen!
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.