[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 213 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:59
Campo di Casa schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 13:19:
[...]

De Switch is rechtstreeks aangesloten op de KPN Mediabox v10. Deze is ingesteld als DHCP server.
De mediabox is schijnbaar v.d. week gereset doordat wij bezig zijn met een overstap van DSL naar Glasvezel wat niet lukt. (Lang verhaal maar KPN heeft de boel verkloot met het aanpassen van mijn abbo en is hierdoor geen enkele wijziging meer mogelijk. Dit is iets waarvoor ik maandag weer telefonisch contact mag opnemen...) Maar dit lijkt mij niks te maken hebben met het probleem waar ik tegen aan loop aangezien het om de LAN gaat. En ik verder via de default netwerk gewoon verbinding heb met het internet.

Er zijn nog 2 domme switches (Netgear en TP-link) aangesloten maar op een andere port. Hier zitten de TV's, media spul en Raspberry Pi's op aangesloten.

[...]

Geen probleem :) .
Dat zal ik nog moeten testen. Werk voornamelijk met de Macbook, maar moet dan ff de oude laptop tevoorschijn halen en testen. Het valt mij wel de hele tijd op dat de devices welke verbinding maken met de AP, IP's nummers krijgen als 192.168.2.x i.p.v. de verwachte 192.168.1.x reeks zoals aangegeven in het Netwerk default welke is aangemaakt.

Heb wel ff zitten denken om de DHCP instellingen (van de switch of AP) na te lopen en wat te gaan pielen maar wou daar nog ff mee wachten.

Zal vanmiddag jouw antwoord ff testen.

[...]

Yup, ik was mij er al van bewust dat iPhone's soms vage dingen doen met het maskeren van MAC adressen en IP's. Dus had al getest om Prive wifi-adres uit te zetten en te kijken of dit het probleem zou oplossen. Overige instellingen staan allemaal standaard en lijken mij niet het probleem te veroorzaken.

[...]

Check, dat had ik als eerste gecontroleerd. Ik merkte ook op dat wanneer ik de IoT SSID koppel aan mijn default netwerk ik wel verbinding heb, maar wanneer ik mijn SSID koppel aan mijn IoT netwerk het niet mogelijk is om verbinding te krijgen.

Daarom dacht ik dat er een instelling verkeerd stond in mijn IoT netwerk en heb ik dit vergeleken met de default netwerk. Los van het Subnet, 2 i.p.v. 1, zie ik geen verschil. de VLAN ID voor het IoT netwerk staat zelfs netjes ingesteld op 2.

Dus ja, ik heb echt wel wat nagelopen ondanks mijn beperkte kennis ;)
Als je geen USG of UDM of andere router hebt van Unifi, dan heb je ook geen dhcp server. Daar zit je probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12:28
Thanks iedereen!

Dus het probleem waar ik tegen aan liep heeft te maken met DHCP. En dat ik dus, mocht ik gebruik willen maken van VLAN, een router nodig heb welke de DHCP regelt en kan zien dat er meerdere VLAN is.

@nero355 Ik had in eerste instantie subnet 20, maar later heb ik dit aangepast naar 2 zonder te weten dat dit juist word afgeraden. Ik ga niet moelijk doen en wil dat wel aannemen :)
En stop met klakkeloos YouTube Tutorials volgen! :P :P
:P Dat heb ik niet gedaan.

@stormfly Ik heb de SSID voor IoT aangepast naar guest en kan nu idd wel toegang krijgen. Als netwerk default gekozen. Nu kan ik natuurlijk de devices die verbonden zijn met het guest netwerk niet laten verbinden met de HA op mijn Raspberry Pi. Maar dat spreekt voor zich. Voor nu dus maar alleen een SSID voor onszelf en een SSID guest voor het volk wat hier over de vloer komt.

Zal dan maar moeten kijken naar een router van Unifi om gebruik te kunnen maken van VLAN en (eventueel) de Experiabox af te koppelen. vanmiddag wel vluchtig wat gelezen op het KPN forum.
Owh nice, ik heb exact hetzelfde gehad. Aannemer plaatst ONT, order loopt vast bij KPN en je moet 14 dagen uitzitten voordat backoffice de order mag killen. Daarna was het binnen 48hr geregeld overigens...ze moeten een order bij backoffice loggen. Die hebben overigens (2e lijns) netjes nog een keer savonds gebeld of alles opgelost was en ik online was.
Ik kon mij al niet voorstellen dat KPN alleen bij ons de boel zou verkloten :D . bedankt voor jouw ervaring, kan ik wat mee als ik maandagochtend KPN ga bellen. Die 2 weken ben ik al lang voorbij.

update.
@stormfly . Net contact gehad met KPN medewerker en hij heeft een ticket aangemaakt waardoor ik binnen een half uur terug werd gebeld door schijnbaar iemand van backoffice. Ze gaan binnen een paar dagen de order killen en zal alles weer moeten werken. Het systeem van KPN kan niet multitasken en verslikt zich wanneer er 2 abbonementen naast elkaar lopen. Quote van backoffice :)

[ Voor 10% gewijzigd door Campo di Casa op 07-11-2022 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee IK was het die dat deed! LOL! :P

Echt wel! >:) :P
Nu kan ik natuurlijk de devices die verbonden zijn met het guest netwerk niet laten verbinden met de HA op mijn Raspberry Pi.
Ligt er een beetje aan wat je wilt...

Opzich kan je op die Raspberry Pi natuurlijk wel :
- VLAN Interfaces aanmaken.
- AVAHI als IGMP Proxy misbruiken.

En als je IoT apparaten ook met het Internet moeten kunnen praten dan kan die Raspberry Pi ook voor NAT Router en DHCP Server spelen, maar dan zit je dus wel met NAT achter NAT :)

Het is maar net waar je zin in hebt...

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20-09 22:28
Ik weet niet of het mogelijk. Maar ik wil snachts om een uur of 1 dat mij ubiquiti usg wordt uitgeschakeld.
Deze functie heb ik wel aan staan voor de UniFi access point. Maar weet niet of dit ook kan voor de USG.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Evertt schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:58:
Ik weet niet of het mogelijk. Maar ik wil snachts om een uur of 1 dat mij ubiquiti usg wordt uitgeschakeld.
Deze functie heb ik wel aan staan voor de UniFi access point. Maar weet niet of dit ook kan voor de USG.
Dat kun je bij een L3 router en/of een L2 switch alleen maar bewerkstelligen met een extern geschakelde voeding. Als je dat vervolgens doet om stroom te gaan besparen dan wens ik je veel succes maar adviseer je meteen met klem om het NIET te gaan doen op die manier .... Je gaat, in jouw geval, een veelvoud aan voedingen én USG3P's verslijten :*)

Managed L1, L2 en L3 netwerkcomponenten zijn gemaakt om altijd aan te (blijven) staan, die apparaten kennen ook geen 'shutdown' commando net zoals andere apparatuur dat commando (meestal) wel kent.

[ Voor 16% gewijzigd door Will_M op 06-11-2022 23:38 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:35

OMX2000

By any means necessary...

Echt mijn USG Pro lijkt wel dagelijks te 1 keer te crashen. Start dan ook wel redelijk snel weer op. Maar als ik met ssh inlog en de uptime check is het ook maar een paar minuten.

Qua performance loop alles gewoon goed. Ik heb wel threat management aanstaan, en ik vermoed dat dat roet in het eten gooit.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:46

Falcon10

Hit it i would !

Evertt schreef op zondag 6 november 2022 @ 19:58:
*knip*. Dat mag de volgende keer echt wat minder bot.

[ Voor 49% gewijzigd door rens-br op 07-11-2022 11:47 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 12:54
OMX2000 schreef op zondag 6 november 2022 @ 21:21:
Echt mijn USG Pro lijkt wel dagelijks te 1 keer te crashen. Start dan ook wel redelijk snel weer op. Maar als ik met ssh inlog en de uptime check is het ook maar een paar minuten.

Qua performance loop alles gewoon goed. Ik heb wel threat management aanstaan, en ik vermoed dat dat roet in het eten gooit.
Dan zet je die toch ff uit om te testen :?
Is het al een oudje? Want zoals meerdere unifi devices kent ook een usg 4 een voedings probleem of een eventuele ram probleem.
Voor de handige harry's, ram vervangen YouTube: Ubiquiti Unifi USG Pro 4 reboot problem solved (RAM Replacement) En andere voeding in elkaar flansen. https://community.ui.com/...6f-49b6-b8f0-19d88a648775

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
Behoorlijk Leek schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:18:
[...]

Is het al een oudje? Want zoals meerdere unifi devices kent ook een usg 4 een voedings probleem of een eventuele ram probleem.
Voor de handige harry's, ram vervangen YouTube: Ubiquiti Unifi USG Pro 4 reboot problem solved (RAM Replacement) En andere voeding in elkaar flansen. https://community.ui.com/...6f-49b6-b8f0-19d88a648775
Er is nog een USG pro probleem. Er zit ook een opslag in, emmc. Ik heb er eentje gehad waarbij dat rot was. Maar dat was toen zo ver dat de lampjes ook uit bleven. Maar de emmc is niet zelf te vervangen. Je kunt er wel een usb drive voor in de plaats zetten. Gelukkig had ik garantie.
https://community.ui.com/...b8-4a9c-8f4a-a26a8b47424d

[ Voor 8% gewijzigd door Tonne op 07-11-2022 06:06 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tonne
Qua inhoud ben ik het met je eens. Maar de vorm zou wel wat vriendelijker kunnen. Bovendien, wat is de achterliggende reden om dit te willen? Daarover kun je enkel aannames doen nu.

[ Voor 55% gewijzigd door rens-br op 07-11-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Campo di Casa
Ik ben nog wat verder gaan zoeken naar de oplossing voor het niet kunnen aanmaken van VLAN zonder geschikte router. Stom dat ik dit over het hoofd heb gezien...

Ik heb mijzelf ook de vraag gesteld of het echt wel nodig is om de Experiabox te vervangen of er een eigen router achter te hangen. En het antwoord is ja. Ik wil echt meerdere VLAN's hebben.

Er worden een aantal routers vernoemd door @darkrain ; UDM, USG, UXG als voorbeeld.
Ben daar wat info over gaan opzoeken en kwam tot de conclusie dat de USG zo goed als afvalt i.v.m. EOL. Misschien nog niet officieel, maar zo goed als. Jammer, aangezien ik dit formaat router zoek die ik naast de switch aan de wand (meterkast) kan monteren. Er is ook in deze topic wel vaker de vraag gesteld wat nu de opvolger zou zijn voor de USG... die vraag ga ik niet stellen :)

de UDM is qua form-factor wat minder en ook wat overkill aangezien ik al een 16-port switch heb met een apart AP (in de zomer een 2e AP buiten). Dan is het leuk dat de UDM daarnaast een CK-Gen2+ zou kunnen vervangen mocht ik een G4 deurbell van Unifi wil aansluiten. Andere camera's is niet echt nodig.

Met de UDR heb ik hetzelfde qua form-factor. Verder zou het een optie kunnen zijn.

een UXG lijkt mij een beetje overkill voor mijn thuis situatie :)

Daarom heb ik ook gekeken naar de EdgeRouters van Unifi. Al lees je soms dat deze serie niet echt meer word voorzien van updates en EOL word verwacht. Aangezien ik eventueel mijn Experiabox zou willen vervangen door een eigen router zou de Edgerouter X en Edgerouter 4 wel een goede optie kunnen zijn. Zeker als je naar het prijskaartje kijkt van de ERX voor net 60-70 euro.

Wat ik mij alleen afvraag en niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden is het feit wat er gebeurt wanneer Unifi een EOL stempel drukt op de gehele ER-reeks. Mits je geen hardware problemen krijgt, hoelang zou je nog kunnen doen met een router die eigenlijk al van 2017 op de markt is en geen firmware updates meer krijgt.

Naast het EOL heeft de Edgerouter nog een "nadeel" dat deze niet te beheren is vanuit de Controller, maar een eigen UI gebruikt. Dat is iets waar ik wel mee kan leven.

Ook heb ik nog niet duidelijk op welk device (UI) ik straks de Firewall rules moet instellen bij gebruik van VLAN. Laat je dan de Edgerouter de firewall regelen of via de USW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Campo di Casa schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:24:
Ik ben nog wat verder gaan zoeken naar de oplossing voor het niet kunnen aanmaken van VLAN zonder geschikte router. Stom dat ik dit over het hoofd heb gezien...

Ik heb mijzelf ook de vraag gesteld of het echt wel nodig is om de Experiabox te vervangen of er een eigen router achter te hangen. En het antwoord is ja. Ik wil echt meerdere VLAN's hebben.

Er worden een aantal routers vernoemd door @darkrain ; UDM, USG, UXG als voorbeeld.
Ben daar wat info over gaan opzoeken en kwam tot de conclusie dat de USG zo goed als afvalt i.v.m. EOL. Misschien nog niet officieel, maar zo goed als. Jammer, aangezien ik dit formaat router zoek die ik naast de switch aan de wand (meterkast) kan monteren. Er is ook in deze topic wel vaker de vraag gesteld wat nu de opvolger zou zijn voor de USG... die vraag ga ik niet stellen :)

de UDM is qua form-factor wat minder en ook wat overkill aangezien ik al een 16-port switch heb met een apart AP (in de zomer een 2e AP buiten). Dan is het leuk dat de UDM daarnaast een CK-Gen2+ zou kunnen vervangen mocht ik een G4 deurbell van Unifi wil aansluiten. Andere camera's is niet echt nodig.

Met de UDR heb ik hetzelfde qua form-factor. Verder zou het een optie kunnen zijn.

een UXG lijkt mij een beetje overkill voor mijn thuis situatie :)

Daarom heb ik ook gekeken naar de EdgeRouters van Unifi. Al lees je soms dat deze serie niet echt meer word voorzien van updates en EOL word verwacht. Aangezien ik eventueel mijn Experiabox zou willen vervangen door een eigen router zou de Edgerouter X en Edgerouter 4 wel een goede optie kunnen zijn. Zeker als je naar het prijskaartje kijkt van de ERX voor net 60-70 euro.

Wat ik mij alleen afvraag en niet echt een duidelijk antwoord op kan vinden is het feit wat er gebeurt wanneer Unifi een EOL stempel drukt op de gehele ER-reeks. Mits je geen hardware problemen krijgt, hoelang zou je nog kunnen doen met een router die eigenlijk al van 2017 op de markt is en geen firmware updates meer krijgt.

Naast het EOL heeft de Edgerouter nog een "nadeel" dat deze niet te beheren is vanuit de Controller, maar een eigen UI gebruikt. Dat is iets waar ik wel mee kan leven.

Ook heb ik nog niet duidelijk op welk device (UI) ik straks de Firewall rules moet instellen bij gebruik van VLAN. Laat je dan de Edgerouter de firewall regelen of via de USW?
Je zou om te starten ook een usg-3p kunnen kopen. Kijken hoe het bevalt om vanuit unifi alles te regelen. Wie weet is er over een tijdje een goede opvolger en koop je die. Of het bevalt niet en dan verkoop je hem weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:14
Ik heb een merkwaardig probleem. Sinds blijkbaar een paar uur heb ik geen internetverbinding meer, tenminste, ik werd wakker, had op mijn telefoon wel wifi verbinding, maar kon geen pagina's openen. Tablet en alle andere devices via Wifi hetzelfde issue.

Bekabeld had ik ook niks. Prima, gaan kijken naar de Dream Machine, daar knipperde de blauwe ring blauw. Oke, misschien stroom er af / er op. Start op...wederom blauw knipperende ring. Ziggo modem eruit getrokken en weer er in...ik zag dat de modem online kwam, maar blauwe knipperende ring bleef.

Terug naar boven gelopen, en ik zag op mijn PC ineens dat er in plaats van een wereldbolletje (geen verbinding) een LAN-verbinding was. Internet proberen en...ja hoor?

De laptop die er naast staat die OOK met een LAN-kabel is aangesloten laat nog steeds het wereldbolletje zien, maar ook dié heeft internetverbinding. Mijn telefoon heeft óók weer Wifi. Maar de blauwe ledring knippert nog steeds. Mijn IP camera's buiten die met wifi verbinden zijn online.

Echter, mijn omvormer, die met een kabel rechtstreeks op een van de poorten van de Dream Machine is aangesloten, heeft géén internet. Als ik probeer mijn Dream Machine te benaderen, kan dat niet want dan krijg ik de melding dat de console offline is.

Dit krijg ik zowel via een apparaat dat bekabeld is aangesloten, als een wifi device. Wat is hier aan de hand?!

Edit:
Alsof de duivel er mee speelt; ik plaats deze post, en zie vanuit mijn ooghoek ineens een blauw lampje aanspringen op de omvormer. Dat betekent dat ie online is. Ik denk huh? kijk naar mijn laptop, en daar is ook het wereldbolletje weg maar zie ik het icoontje van een LAN-verbinding.

Ik ga naar mijn Unifi console en dat werkt ook...?

Dan ben ik alsnog benieuwd naar wat hier nu aan de hand is/was. Is die Dream Machine kapot of zo?

[ Voor 13% gewijzigd door Just_A_User op 07-11-2022 08:49 ]

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op maandag 7 november 2022 @ 06:03:
Er is nog een USG pro probleem. Er zit ook een opslag in, emmc. Ik heb er eentje gehad waarbij dat rot was. Maar dat was toen zo ver dat de lampjes ook uit bleven. Maar de emmc is niet zelf te vervangen. Je kunt er wel een usb drive voor in de plaats zetten. Gelukkig had ik garantie.
https://community.ui.com/...b8-4a9c-8f4a-a26a8b47424d
Als je de eMMC gerepareerd wilt hebben of beter gezegd vervangen en geflashed wilt hebben dan kan je in principe gewoon op zoek gaan naar iemand die het voor je kan doen of overwegen zelf de apparatuur ervoor in huis te halen :)

Vroeger zag ik weleens dergelijke diensten in V&A langskomen, maar op dit moment kan ik zo gauw helaas niks vinden... bummer... :-(
Campo di Casa schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:24:
Zoals al een paar keer eerder vermeld : De EdgeRouter X kan OpenWRT draaien dankzij de MediaTek SoC die erin zit dus dat is ook nog een optie! ;)
Je zou wel kunnen kijken naar het hele UISP gebeuren : Een Controller voor de Edge modellen.
Ligt eraan of je Switch een Layer 3 apparaat is en of je daar gebruik van maakt...

Zo niet dan gewoon je EdgeRouter natuurlijk! ;)
Just_A_User schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:45:
Dan ben ik alsnog benieuwd naar wat hier nu aan de hand is/was. Is die Dream Machine kapot of zo?
Brakke voeding in dat ding of zo :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Campo di Casa
nero355 schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:10:

Zoals al een paar keer eerder vermeld : De EdgeRouter X kan OpenWRT draaien dankzij de MediaTek SoC die erin zit dus dat is ook nog een optie! ;)
[...]

Ligt eraan of je Switch een Layer 3 apparaat is en of je daar gebruik van maakt...

Zo niet dan gewoon je EdgeRouter natuurlijk! ;)
ohja, had idd bij de reviews op Tweakers gelezen dat iemand de Edgerouter out-of-the-box geflashed had met OpenWRT. Dan is dat ook weer opgelost als er geen firmware updates meer zijn.

De switch die ik heb is een layer 2 (USW-Lite-16-PoE). Maar ik vind het wel best.

Ik ben er wel uit. Meteen vanmiddag de Edgerouter X opgepikt. Damn dat ding is tiny :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 13:14
nero355 schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:10:

Brakke voeding in dat ding of zo :?
Ik heb geen idee, maar, als dat ding knippert krijgt ie dus wel stroom, want anders kan ie niet knipperen. Ik snap er helemaal niks van. Het werkt weer, en heeft nu de hele dag gewerkt, maar vreemd vind ik het wel.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:30

rally

Deyterra Consultancy

Just_A_User schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:10:
[...]

Ik heb geen idee, maar, als dat ding knippert krijgt ie dus wel stroom, want anders kan ie niet knipperen. Ik snap er helemaal niks van. Het werkt weer, en heeft nu de hele dag gewerkt, maar vreemd vind ik het wel.
Met een defecte (of defect rakende) voeding knipperen er vaak wel lampjes.
Idem voor een defecte (of defect rakende) USB stick.
Beide zou je preventief kunnen vervangen.

Of je begint met (tijdelijk) de voeding te vervangen. 12V met 1A is prima (hoger dan 1A kan uiteraard ook. Ik gebruik meestal 2A voedingen).

Blijft hij vreemd doen, dan is de ingebouwde USB stick waarschijnlijk defect aan het raken.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
rally schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:52:
[...]

Met een defecte (of defect rakende) voeding knipperen er vaak wel lampjes.
Idem voor een defecte (of defect rakende) USB stick.
Beide zou je preventief kunnen vervangen.

Of je begint met (tijdelijk) de voeding te vervangen. 12V met 1A is prima (hoger dan 1A kan uiteraard ook. Ik gebruik meestal 2A voedingen).

Blijft hij vreemd doen, dan is de ingebouwde USB stick waarschijnlijk defect aan het raken.
@Just_A_User heeft een UDM Base, die heeft geen 12v voeding en wss ook geen usb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
Just_A_User schreef op maandag 7 november 2022 @ 08:45:

Edit:
Alsof de duivel er mee speelt; ik plaats deze post, en zie vanuit mijn ooghoek ineens een blauw lampje aanspringen op de omvormer. Dat betekent dat ie online is. Ik denk huh? kijk naar mijn laptop, en daar is ook het wereldbolletje weg maar zie ik het icoontje van een LAN-verbinding.

Ik ga naar mijn Unifi console en dat werkt ook...?

Kijk even in je logs of hij niet vaker offline is geweest, en als het weer gebeurt probeer dan eerst een rma te krijgen als er nog garantie op zit.
Wat me zo te binnen schiet is dat de firmware er mss niet lekker op zit, dus als er geen garantie meer is zou je het kunnen proberen. YouTube: Ubiquiti Dream machine not booting | Quick Fix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Ik heb hier even een twijfelgevalletje en denk eerder dat het aan mijn hardware of Software ligt maar toch even een check.

Ik gebruik een Macbook Air (M2) > Aangesloten met Thunderbolt Kabel op een Apple Studio Display.
Op het Studio Display zitten extra USB C poorten en daar zit mijn TP-Link UE300C USB-C naar ethernet-adapter op.

Op die manier dus bedraad internet in plaats van Wifi.

Echter sinds kort merk ik soms dat het IP Adres op de MacBook af en toe van 192.xxx ineens op 169.xxx staat met alle gevolgen van dien (geen bedraad internet, Plex werkt niet etc)

Kan dit probleem nog in mijn netwerk apparatuur of instellingen zitten (Glas > MediaConverter > UDM Pro > Gen2 Switch > AP's of denken jullie dat ik het toch daar buiten moeten zoeken?

[ Voor 3% gewijzigd door Greatsword op 07-11-2022 18:14 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:36
Ik geloof dat vanmiddag na 1,5 jaar de AC Mesh weer eens op voorraad was. Kreeg een notificatie in de auto, dus ik dacht dat ik wel op tijd thuis zou zijn. 360 stuks in 40 minuten uitverkocht en net te laat 8)7 :D

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Greatsword schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:13:
Ik heb hier even een twijfelgevalletje en denk eerder dat het aan mijn hardware of Software ligt maar toch even een check.

Ik gebruik een Macbook Air (M2) > Aangesloten met Thunderbolt Kabel op een Apple Studio Display.
Op het Studio Display zitten extra USB C poorten en daar zit mijn TP-Link UE300C USB-C naar ethernet-adapter op.

Echter sinds kort merk ik soms dat het IP Adres op de MacBook af en toe van 192.xxx ineens op 169.xxx staat met alle gevolgen van dien (geen bedraad internet, Plex werkt niet etc)

Kan dit probleem nog in mijn netwerk apparatuur of instellingen zitten (Glas > MediaConverter > UDM Pro > Gen2 Switch > AP's of denken jullie dat ik het toch daar buiten moeten zoeken?
Wat een armoede... -O-

* nero355 geeft zijn laptop met LAN NIC een knuffel! :Y) 8) :*) O+

Ik zou eerst de kabel eens goed nalopen/testen en als dat niks oplevert kan je altijd nog een nieuwe USB LAN NIC halen om mee te testen, want ze kosten geen bal zo te zien : uitvoering: TP-Link UE300C USB Type-C naar RJ45 Gigabit Ethernet-netwerkadapter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvanommen
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 22:44
Greatsword schreef op maandag 7 november 2022 @ 18:13:

Heb je wellicht een hele kleine DHCP reeks ingesteld staan, dan zou het net kunnen zijn dat er een apparaat extra in je netwerkt zit waardoor je MacBook geen IP adres meer krijgt. Klinkt duf maar ik heb dit fenomeen op de zaak een aantal keer gehad omdat we weer een aantal extra apparaten hadden aangesloten waardoor de range ineens vol was. Vervolgens zoek je je dan de blubber naar de issue :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Ubiquiti stelt UniFi EV Station voor met Connect kan je EV laadstation beheren. In Early Access
YouTube: UInnovations: UniFi EV Station (Early Access)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

abusimbal schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:56:
Ubiquiti stelt UniFi EV Station voor met Connect kan je EV laadstation beheren. In Early Access
YouTube: UInnovations: UniFi EV Station (Early Access)
Ziet er wel fancy uit, en snap enerzijds wel waarom ze zich in die markt begeven. Hun userinterface past perfect in de rest van de Unifi interface, maar of je dit soort infrastructuur wil beheren met de gekende Ubiquiti firmware perikelen....
Denk voor bij jezelf thuis dat het wel lollig kan zijn om in dezelfde Unifi omgeving te beheren, maar of dat de beste optie is of het best product op de markt is ....

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:54

GerkeP

Vragen mag altijd........

Falcon10 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:14:
[...]

Ziet er wel fancy uit, en snap enerzijds wel waarom ze zich in die markt begeven. Hun userinterface past perfect in de rest van de Unifi interface, maar of je dit soort infrastructuur wil beheren met de gekende Ubiquiti firmware perikelen....
Denk voor bij jezelf thuis dat het wel lollig kan zijn om in dezelfde Unifi omgeving te beheren, maar of dat de beste optie is of het best product op de markt is ....
Mijn Easee hangt nu ook gewoon in mijn netwerk. Ik zie het voordeel er wel van, want de Easee is ook niet altijd even betrouwbaar (helaas) waardoor laadsessies niet uitbetaald worden (en dat is een gevecht waar veel teveel negatieve energie in gaat zitten).
Dus heel welkom als Ubiquiti zich in die markt gaat mengen.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Laatst online: 21:03
Na een jaar+ lang 1.10.0 gebruikt te hebben was het dringend nodig om naar 1.12.30 te upgraden, want ik liep behoorlijk achter. Nu krijg ik echter SFP glasvezel niet meer aan de praat. Iemand (met kennis) suggesties over de instellingen?
  • Het gaat om een t-mobile connectie.
  • Het heeft hiervoor prima gewerkt.
  • Het systeem heeft een factory reset gehad, want noodzakelijk na 1.10
  • Het is een schone configuratie
  • Internet via wan1 (utp) werkt prima.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gMsMcPll.jpg
vlan 300 tag ivm t-mobile
DNS servers werken prima met UTP aansluiten. lokaal adres is adguard.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/5BrCeiOl.jpg
Port 10 is internet
Port 11 is een DAC naar mijn switch.

Zijn er nog andere suggesties? iemand bekend met commandos om de SFP te herstarten, resetten of suggestie hoe ik het probleem kan achterhalen?

En daarom heeft * Cardinal een tyfus hekel aan upgraden.

[ Voor 3% gewijzigd door Cardinal op 08-11-2022 19:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Cardinal schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 19:57:
Na een jaar+ lang 1.10.0 gebruikt te hebben was het dringend nodig om naar 1.12.30 te upgraden, want ik liep behoorlijk achter. Nu krijg ik echter SFP glasvezel niet meer aan de praat. Iemand (met kennis) suggesties over de instellingen?
Moet je niet rommelen met die SFP poort zoals dat al een aantal keren is voorgekomen in dit topic :?

- Dus of forceren op Full Duplex 1 Gbps snelheid.
- Of pas de SFP aansluiten op het moment dat alles al opgestart is ?!

Het is in ieder geval niet de eerste keer dat die krengen daar problemen mee hebben... :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
@nero355 Ja erg stabiel is het niet, maar wel makkelijk (mits het werkt), waar ik liever de mediasplitter er tussenuit heb.
  • Zie tweede plaatje, geconfigureerd op 1Gbps FDX
  • Al geprobeerd, althans de fiber in een opgestart systeem geprikt. Kan ook eens proberen met de SFP eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
@nero355 gedaan, maar mocht helaas niet baten. Hij "ziet" de SFP wel, maar ik krijg geen IP toegewezen.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/TFFB9qel.jpg

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
@Cardinal Ik zou gewoon lekker een support ticket aanmaken, ze reageren tegenwoordig bijzonder snel...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ron555
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Cardinal schreef op woensdag 9 november 2022 @ 00:14:
@nero355 gedaan, maar mocht helaas niet baten. Hij "ziet" de SFP wel, maar ik krijg geen IP toegewezen.

[Afbeelding]
Ik heb dit laatst ook gehad. SFP module kapoet. Nieuwe/andere module en het draaide weer. Als je er nog een hebt liggen die eens proberen voordat je wat gaat opsturen.
(ps bij mij was het wel een sfp naar UTP module)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Cardinal
Dank.
  • Ik heb een ticket aangemaakt
  • MC220L besteld om de SFP te testen. Heb er al 1, maar voor backup/testen wel handig.
De SFP module zou niet stuk moeten zijn, omdat hij voor de upgrade werkte. de upgrade van 1.10 naar 1.11 exact hetzelfde probleem gaf, dus ik vermoed eerder Ubiquiti quirks, maar laten we het uitsluiten.

Update Donderdag:
Ubiquiti support is snel, maar de kwaliteit...
  • * Cardinal Probleem
  • Ubiquiti: "Can you try using UniFi SFP module and check if it works?"
  • * Cardinal Ow, Heeft Ubiquiti SFP modules met TX=1310nm, RX=1550nm SC specs?
:X

Vanmiddag komt de MC220L binnen, eens de FS SFP testen.

[ Voor 72% gewijzigd door Cardinal op 10-11-2022 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:13
Cardinal schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:30:
Dank.
  • MC220L besteld om de SFP te testen. Heb er al 1, maar voor backup/testen wel handig.
De SFP module zou niet stuk moeten zijn, omdat hij voor de upgrade werkte. de upgrade van 1.10 naar 1.11 exact hetzelfde probleem gaf, dus ik vermoed eerder Ubiquiti quirks, maar laten we het uitsluiten.

Update Donderdag:
  • * Cardinal Probleem

Het lijkt Cisco wel: gebruik eerst maar de juiste en supported SFP modules en kom daarna maar terug (en begrijpelijk)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
@SniperGuy Als ze de benodigde SFP zou bestaan, dan zou ik het zo bestellen.

Probleem hier is dat (zover ik weet) alleen een Ubiquiti UTP SFP bestaat en dan heb je nog steeds een media splitter nodig. Voor een product wat stelt dat je internet kan aansluiten via SFP, zou ik dat dan ook minimaal verwachten. Het werkte ook prima onder 1.10, doe een upgrade en blijkt een downgrade te zijn.

#medelijden met cisco-klanten. "Did you turn it off and on again?"

[ Voor 9% gewijzigd door Cardinal op 10-11-2022 10:47 ]

• nils_vdg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-09 08:56
Ik heb een simpele noob vraag, waar ik niet uit kom via zoeken, omdat de termen te vaak voorkomen.
Hoe kom ik achter het IP adres van mijn Unifi controller voor SSH login?

Ik volg de tutorial om mijn glasvezel via mijn Ubiquity USG 3P te laten lopen: https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Via SSH wil ik inloggen mbv WinSCP. Hiervoor heb ik het juiste IP adres nodig.
Ik draai de Unifi Controller op dezelfde Windows laptop. Het IP adres van de betreffende laptop pakt hij niet (toegang geweigerd).
De laptop is via wifi verbonden met mijn ubiquity netwerk (nog nog los van het KPN glasvezel signaal).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 22:51
Cardinal schreef op woensdag 9 november 2022 @ 19:30:
Dank.

Update Donderdag:
  • * Cardinal Probleem

Volgens mij hebben ze die wel als ik deze specsheet mag geloven:

https://dl.ubnt.com/datas...Modules_FiberCable_DS.pdf

• laurens0619
  • Laatst online: 22:16
@nils_vdg
ik weet niet bij welke stap je bent van de handleiding maar ik gok dat ze bedoelen dat je met ssh moet inloggen op de USG, niet de pc waar de controller draait. Je moet dus het ip van de usg invoeren

CISSP! Drop your encryption keys!

nils_vdg schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:48:
Ik heb een simpele noob vraag, waar ik niet uit kom via zoeken, omdat de termen te vaak voorkomen.
Hoe kom ik achter het IP adres van mijn Unifi controller voor SSH login?

Ik volg de tutorial om mijn glasvezel via mijn Ubiquity USG 3P te laten lopen: https://www.vanachterberg...teway-kpn-ftth-iptv-ipv6/

Via SSH wil ik inloggen mbv WinSCP. Hiervoor heb ik het juiste IP adres nodig.
Ik draai de Unifi Controller op dezelfde Windows laptop. Het IP adres van de betreffende laptop pakt hij niet (toegang geweigerd).
De laptop is via wifi verbonden met mijn ubiquity netwerk (nog nog los van het KPN glasvezel signaal).
Uhm, als je de controller gewoon op de Windows laptop hebt draaien dan kun je ook gewoon in Windows die dingen doen? :P Als je bv de config.gateway.json wilt aanmaken kun je dat gewoon met kladblok, of welke andere tekst editor dan ook, doen, en gewoon op de juiste plaats opslaan (/naar juiste plek kopiëren als alleen administrator naar die map mag schrijven). Daarvoor is dan natuurlijk geen SSH nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils_vdg
laurens0619 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:59:
@nils_vdg
ik weet niet bij welke stap je bent van de handleiding maar ik gok dat ze bedoelen dat je met ssh moet inloggen op de USG, niet de pc waar de controller draait. Je moet dus het ip van de usg invoeren
Bij die stap er boven..
Het was dus echt zo simpel als RobertMe al omschreef.

In de tutorial gaan ze er van uit dat de controller in een container op een NAS draait, maar even overheen gelezen dat ik het gewoon zo via de verkenner in de juiste map kon plaatsen :z

Ondertussen heb ik mijn internet weer draaien zonder tussenkomst van het KPN modem, dus alles is gelukt. Toch bedankt voor de snelle reacties :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ook wel eens leuk om te vermelden, hele positieve ervaring met Ubiquiti support. Ik had een defecte UAP-AC-M-EU buiten garantie. Was niet op voorraad bij RMA, dus kreeg gratis een UAP-AC-M-PRO opgestuurd. Deze bleek alleen veeeel groter, dus gevraagd of ik hem mocht swappen voor een Unifi6 mesh en ook dat was geen probleem, was 2 dagen later al binnen <3

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DennusB schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:17:
Ook wel eens leuk om te vermelden, hele positieve ervaring met Ubiquiti support. Ik had een defecte UAP-AC-M-EU buiten garantie. Was niet op voorraad bij RMA, dus kreeg gratis een UAP-AC-M-PRO opgestuurd. Deze bleek alleen veeeel groter, dus gevraagd of ik hem mocht swappen voor een Unifi6 mesh en ook dat was geen probleem, was 2 dagen later al binnen <3
Dus een defect apparaat, buiten garantie, vervangen door een veel nieuwer model? Klinkt dan wel leuk om te proberen via V&A of Marktplaats een defecte te kopen en dan via RMA te wisselen voor een U6 Mesh :+

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:19:
[...]

Dus een defect apparaat, buiten garantie, vervangen door een veel nieuwer model? Klinkt dan wel leuk om te proberen via V&A of Marktplaats een defecte te kopen en dan via RMA te wisselen voor een U6 Mesh :+
Tja, als mensen het gaan misbruiken zal die goede service binnenkort wel weg zijn ja, haha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cardinal
Dennism schreef op donderdag 10 november 2022 @ 11:59:
[...]
Volgens mij hebben ze die wel als ik deze specsheet mag geloven:

https://dl.ubnt.com/datas...Modules_FiberCable_DS.pdf
De gene die bestaan zijn LC connectors en helaas heb ik een SC connector, nou kan ik er wel een sc/lc verloop tussen zetten, maar ook dat maakt het lastig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

Behoorlijk Leek schreef op zondag 6 november 2022 @ 22:18:
[...]

Ik heb threat management uitgezet. En daarnet viel de internet verbinding weer weg. Ik heb een console kabel besteld, en ga eerst maar eens kijken wat dan te zien krijg als de boel weer klapt.

Op Reddit beweert iemand dat, het memory probleem, een misdiagnose van hun kant was. Had te maken met verkeerde memory timings te maken. Dat zou opgelost moeten worden door een nieuwe versie van de software voor de USG.
Correction: there was never a bad batch of USG-Pro hardware with bad RAM. We mis-diagnosed it initially as replacing RAM seemed to fix the reboot issues... Until we found that units with new RAM also sometimes reboot (just less often). We later found that it was a memory timing configuration problem. 4.4.29 addresses that issue and we have not seen reboots due to the RAM issue anymore.
Ik vermoed dat het 3 dingen die het issue verklaren. RAM is stuk, CPU wordt te warm of de voeding is aan gort.

Ik hoop dat het het ram is, da's makkelijk vervangbaar. CPU temperatuur heb ik volgens mij nooit boven de 80 graden zien uitkomen.

Maar als een goede Tweaker, heb ik nu een excuus om naar een "upgrade" uit te gaan kijken. :P Ik heb een Cloud Key Gen 2 plus. Dus ik kan voor de Next-Generation Gateway Pro gaan, of de Cloud Key verkopen, en dan voor een UDM Pro/SE gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft hier iemand ervaring met IPv6 op een gast netwerk? Ik heb dit een tijd terug ingeschakeld. Om, veel later pas, er achter te komen dat IPv6 nog steeds niet werkte. Dit in de zin van dat het verkeer geblokkeerd werd, maar wel een IPv6 adres werd toegekend.

Met een beetje zoeken / DuckDuckGo-en kom ik uit op dat deze twee regels in de config.properties zouden moeten werken:
code:
1
2
config.system_cfg.1=ebtables.101.cmd=-t nat -I GUESTIN 1 -p IPv6 -j ACCEPT
config.system_cfg.2=ebtables.102.cmd=-t nat -I GUESTOUT 2 -p IPv6 -j ACCEPT

Maar daarbij is dan wat discussie of het wel goed werkt en voornamelijk niet de gast functionaliteit sloopt. Oftewel: of waar nodig het verkeer nog steeds geblokkeerd wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kuwerti
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:03
Goedemorgen,

Ik heb een USG-PRO4 en zie dat mijn traffic stats pagina leeg is terwijl ik wel DPI aan het staan. Weet iemand hoe dit kan en hoe op te lossen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5bEZ6CM1mWe4WdXZkfdCQYFITo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1IQlxvFNL8EGlE9O429lg0fn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IaEWJeD6aLKBZE6QDZpaz6arqjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ryr4baoikI7xc88xuhvonRjU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:40

The Legend

*Plop*

Weer een n00b vraag die ik ook na googlen niet scherp krijg. Ik heb mijn unmanaged TP-Link switch vervangen voor een USW-24-PoE. Voor de PoE (voor mijn AP’s en eventuele camera’s) maar ook omdat ik binnenkort overstap van Ziggo naar KPN inclusief IP-TV. Dat laatste zou problemen geven binnen netwerken met domme switches als gevolg van het multi-cast gedrag van de I-TV decoder. Een switch met IMGP-snooping zou dit verhelpen. De UniFi switch ondersteunt dit, maar ik vraag me nu af of dit wel werkt als je geen UniFi router in het netwerk hebt zitten :? In de controller (draait op een Synology NAS aangesloten op de switch) bij Network settings kun je IMGP snooping aanzetten, maar daar staan bijvoorbeeld ook instellingen die niks kunnen doen (omdat ik geen UniFi router heb, en mijn Ziggo modem dat nu regelt) zoals DHCP met een heel ander LAN subnet. Hoe weet ik nu of IMGP snooping wel of niet werkt, of dat ik nu alleen een vinkje aanzet en er verder niks gebeurt :+

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
The Legend schreef op zondag 13 november 2022 @ 08:48:
Weer een n00b vraag die ik ook na googlen niet scherp krijg. Ik heb mijn unmanaged TP-Link switch vervangen voor een USW-24-PoE. Voor de PoE (voor mijn AP’s en eventuele camera’s) maar ook omdat ik binnenkort overstap van Ziggo naar KPN inclusief IP-TV. Dat laatste zou problemen geven binnen netwerken met domme switches als gevolg van het multi-cast gedrag van de I-TV decoder. Een switch met IMGP-snooping zou dit verhelpen. De UniFi switch ondersteunt dit, maar ik vraag me nu af of dit wel werkt als je geen UniFi router in het netwerk hebt zitten :? In de controller (draait op een Synology NAS aangesloten op de switch) bij Network settings kun je IMGP snooping aanzetten, maar daar staan bijvoorbeeld ook instellingen die niks kunnen doen (omdat ik geen UniFi router heb, en mijn Ziggo modem dat nu regelt) zoals DHCP met een heel ander LAN subnet. Hoe weet ik nu of IMGP snooping wel of niet werkt, of dat ik nu alleen een vinkje aanzet en er verder niks gebeurt :+
IMGP snooping is een functie van de switch. En wordt dus op die manier ondersteund.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nils_vdg
Deze week is de KPN Glasvezel bij mij aangesloten. Ik heb de tutorial gevolgd voor mijn USG P-3. En na installatie werkte internet direct op mijn bestaande netwerk. Behalve 1 van mijn access points.

Deze access point in aangesloten op de LAN2 poort.
Klopt het dat deze niet werkt ivm de aangepaste settings?
Hoe krijg ik deze weer aan de praat?

Ik gebruik overigens de IPTV niet. Daar is deze tutorial wel op gebaseerd.
Echter zonder tutorial kreeg ik heel het KPN internet niet aan de praat. En bovendien vind ik het ergens wel prettig om te weten dat wanneer ik de overstap naar KPN TV wil maken dat dit dan ook gewoon kan.

Als het werkbaar maken van de LAN2 poort er voor zorgt dat ik geen IPTV meer kan gebruiken is dat voor nu wat mij betreft ook in orde. (Dat heeft zeer de voorkeur boven de aanschaf van een extra switch in mijn meterkast waar 2 poorten noodzakelijk zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:31
nils_vdg schreef op zondag 13 november 2022 @ 12:12:
Deze week is de KPN Glasvezel bij mij aangesloten. Ik heb de tutorial gevolgd voor mijn USG P-3. En na installatie werkte internet direct op mijn bestaande netwerk. Behalve 1 van mijn access points.

Deze access point in aangesloten op de LAN2 poort.
Klopt het dat deze niet werkt ivm de aangepaste settings?
Hoe krijg ik deze weer aan de praat?

Ik gebruik overigens de IPTV niet. Daar is deze tutorial wel op gebaseerd.
Echter zonder tutorial kreeg ik heel het KPN internet niet aan de praat. En bovendien vind ik het ergens wel prettig om te weten dat wanneer ik de overstap naar KPN TV wil maken dat dit dan ook gewoon kan.

Als het werkbaar maken van de LAN2 poort er voor zorgt dat ik geen IPTV meer kan gebruiken is dat voor nu wat mij betreft ook in orde. (Dat heeft zeer de voorkeur boven de aanschaf van een extra switch in mijn meterkast waar 2 poorten noodzakelijk zijn).
Als je alleen gebruik maakt van internet, heb je de tutorial niet nodig en is het mogelijk om alle instellingen vanuit de GUI te doen. Ik zou als ik jou was dus even opnieuw beginnen.

Los daarvan, als je toch hierop wilt verder gaan, heb ik even gekeken naar de bestanden. Mogelijk zit het erin dat in de config.gateway.json alleen eth0 en eth1 interfaces staan gedefinieerd. Daar zul je dan vermoedelijk eth2 ook moeten configureren.

[ Voor 8% gewijzigd door mrdemc op 13-11-2022 12:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
OH! SFP!

Ben ik ook mee begonnen :) via een ub shop twee SFP kabels besteld, van switch naar switch werkt prima! zelfde kabel van switch naar udm werkt niet :X Vind ergens een andere SFP kabel, werkt prima van switch naar udm :X

Schiet mij maar lek :) maar goed het werkt :) Nu me eens verdiepen in vlans etc. want dat snap ik nog niet zo. Maar willen we er wel graag in hebben :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Aherin schreef op zondag 13 november 2022 @ 20:57:
OH! SFP!

Ben ik ook mee begonnen :) via een ub shop twee SFP kabels besteld, van switch naar switch werkt prima! zelfde kabel van switch naar udm werkt niet :X Vind ergens een andere SFP kabel, werkt prima van switch naar udm :X

Schiet mij maar lek :) maar goed het werkt :)
"Just UDM things..." :+

Maar ehh...

Noem effe de exacte modellen erbij dan heeft een ander er ook wat aan in de toekomst! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000

OMX2000

De USG Pro blijft helaas nog steeds steeds crashen.

Ik kan nu vanaf een Raspberry Pi een verbinding maken met de console poort van de USG Pro. Dus ik heb dan toegang tot de console. Maar wat ik eigenlijk wil is de console/logging output zien, zodat ik die kan wegschrijven op de Raspberry Pi, en achteraf kan checken wat er nu steeds gebeurd.

Iemand tips? Ik gebruik nu conserver op de rpi, en die logt automatisch alle output naar een bestand. En ik kan ook tegelijk een interactieve verbinding maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mototaz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21-09 14:02

Mototaz

Hobbymatige beunhaas

OH! SFP!

Schiet mij maar lek :) maar goed het werkt :) Nu me eens verdiepen in vlans etc. want dat snap ik nog niet zo. Maar willen we er wel graag in hebben :)
Misschien een overbodige opmerking maar als je van een switch die maar 1gb sfp heeft naar je sfp+ van je udm pro gaat moet je die handmatig op sfp/1gb zetten wil het werken. Althans dat heb ik wel moeten doen tussen mijn UDM Pro en mijn USW-24-POE

Wil je iets snel of goed, zorg dan dat je het zelf doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aherin
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 16:37
nero355 schreef op zondag 13 november 2022 @ 22:22:
[...]

"Just UDM things..." :+

Maar ehh...

Noem effe de exacte modellen erbij dan heeft een ander er ook wat aan in de toekomst! ;)
Ik had niks moeten zeggen, nu werkt het niet meer *zucht* nouja dan maar gewoon een ethernet kabel er tussen :) De UDM Pro Gen 2, en de USW Gen 1, 24 poorts ;-)
Mototaz schreef op maandag 14 november 2022 @ 13:32:
[...]

Misschien een overbodige opmerking maar als je van een switch die maar 1gb sfp heeft naar je sfp+ van je udm pro gaat moet je die handmatig op sfp/1gb zetten wil het werken. Althans dat heb ik wel moeten doen tussen mijn UDM Pro en mijn USW-24-POE
Die was ik tegen gekomen ja, helaas hield dit ook niet. Deze week ook geen tijd meer om er in te duiken. Dus maar gewoon een ethernet kabel tussen gelegd. Misschien dat ik nog eens SPF ga proberen omdat mijn OCD dat liever heeft, maargoed.

[ Voor 42% gewijzigd door Aherin op 14-11-2022 13:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:13
Ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN glas maar mijn UDR gaat ieder uur ongeveer 1 minuut offline. volgens @stormfly ligt dit aan de MTU. Nu heb ik wel wat topics gevonden over hoe je dit aanpast op UDMB en UDMPro maar niet op de UDR. heeft iemand de juiste commando's? Dacht dat eth4 de wan poort is maar dat lijkt niet te werken. ppp0 staat nog op een mtu van 1492 na het wijzigen.

code:
1
2
3
4
sed -i 's/ 1492/ 1500/g' /etc/ppp/peers/ppp0
ip link set dev eth4 mtu 1508
ip link set dev ppp0 mtu 1500
killall -HUP pppd

[ Voor 32% gewijzigd door m3gA op 14-11-2022 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
m3gA schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:24:
Ik ben overgestapt van Ziggo naar KPN glas maar mijn UDR gaat ieder uur ongeveer 1 minuut offline. volgens @stormfly ligt dit aan de MTU. Nu heb ik wel wat topics gevonden over hoe je dit aanpast op UDMB en UDMPro maar niet op de UDR. heeft iemand de juiste commando's? Dacht dat eth4 de wan poort is maar dat lijkt niet te werken. ppp0 staat nog op een mtu van 1492 na het wijzigen.

code:
1
2
3
4
killall -HUP pppd
Ik heb mijn UDR ook aan KPN glas hangen, rechtstreeks de ethernetkabel uit de NTU in de UDR gestopt, en heb geen connectieproblemen :/

Acties:
  • +2 Henk 'm!
m3gA schreef op maandag 14 november 2022 @ 15:24:

code:
1
2
3
4
killall -HUP pppd
Hoho ik weet dat niet zeker 🫣 maar het was het enige wat ik kon bedenken. Je hebt elk uur een outage gaf je aan.

Wat zeggen je logs op dat tijdstip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Ik heb hier een Cloudkey 2 plus ( 1 TB hdd )

Spullen:
2x een U6-LR
1x een UVC G3 Instant
1x een UVC G4 Instant
1x een UVC G4 Doorbell

Al ik op wifi zit werkt de protect app prima. Maakt meteen verbinding.

Op mijn telefoon (samsung S22 Ultra) heb ik de protect app. Deze roept 99% van de tijd dat hij geen verbinding kan maken. Als het wel lukt is het altijd "slow connection"

Gebruik ik chrome op zeflde telegoon en ga dus via de website unifi.ui.com dan werkt het gewoon.

Iemand bekent met dit probleem?

Overige info
KPN 1000/1000
pfsense als router

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
stormfly schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:18:
[...]

Hoho ik weet dat niet zeker 🫣 maar het was het enige wat ik kon bedenken. Je hebt elk uur een outage gaf je aan.

Wat zeggen je logs op dat tijdstip?
Ik ga dit weekend even verder zoeken. Incl een factory reset. Maar mijn thuiswerkende vrouw was not amused. Internet valt wel ieder uur weg, rare is dat het wel niet exact is. Er zit ongeveer een speling van 5 minuten in.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kleuvert
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 23-06 19:01
OH! SFP!

Ik heb deze kabel van UB tussen mijn POE16 switch zitten en UDM pro.
Ik moest alleen in de UDM handmatig naar 1Gbs zetten. Werkte direct.
Voelt wat tegenstrijdig omdat de kabel 10Gbs geschikt is. Maar wat werkt dat werkt.

https://eu.store.ui.com/c...able-sfp-10gbps-0-5-meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 21:38
Weet iemand of de USW24 non-pro, non-PoE uberhaubt nog wordt gemaakt? Volgensmij is die Switch al maanden niet meer op voorraad. Ik heb in mijn nieuwe huis naast een UDM-SE geen PoE nodig maar het lijkt erop alsof die gewoon helemaal niet meer wordt gemaakt...

/post

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
Sand0rf schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:07:
Weet iemand of de USW24 non-pro, non-PoE uberhaubt nog wordt gemaakt? Volgensmij is die Switch al maanden niet meer op voorraad. Ik heb in mijn nieuwe huis naast een UDM-SE geen PoE nodig maar het lijkt erop alsof die gewoon helemaal niet meer wordt gemaakt...
12 oktober blijkbaar nog. Ik gebruik 'altijd' deze link daarvoor:
https://ui.networkingstoc...24&relative_date=thisyear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Sand0rf schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:07:
Ik heb het vermoeden dat de schaarse chips die ze ontvangen gebruiken voor de duurdere modellen met meer marge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
m3gA schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:18:
[...]

Ik heb het vermoeden dat de schaarse chips die ze ontvangen gebruiken voor de duurdere modellen met meer marge.
Meer marge dat kan je niet weten, maar ik acht de kans groot dat er gewoon meer vraag is naar PoE switches dan non-PoE switches, zeker bij een, voornamelijk, PoE wifi fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tha Render_2 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 13:28:
[...]

Meer marge dat kan je niet weten, maar ik acht de kans groot dat er gewoon meer vraag is naar PoE switches dan non-PoE switches, zeker bij een, voornamelijk, PoE wifi fabrikant.
Daarnaast is het ook zo dat als je een switch met PoE zoekt je niks aan een model zonder PoE hebt. Maar als je een model zonder PoE zoekt maar ze alleen het model met PoE hebben dat wel werkt / bruikbaar is. Enige obstakel is dan de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robv73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:55
Ik krijg over 2-3 maanden de sleutel tot een nieuwbouw woning. Wil afscheid nemen van mijn huidige USG 4 en deze vervangen voor een UDM SE of een Dream Wall maar ik kan niets vinden over de beschikbaarheid van die laatste.
Heeft iemand wellicht insight info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Niet online
robv73 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:43:
Ik krijg over 2-3 maanden de sleutel tot een nieuwbouw woning. Wil afscheid nemen van mijn huidige USG 4 en deze vervangen voor een UDM SE of een Dream Wall maar ik kan niets vinden over de beschikbaarheid van die laatste.
Heeft iemand wellicht insight info?
https://eu.store.ui.com/products/dream-machine-se -> Op voorraad hoor!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
"Die laatste" verwijst naar de Dream Wall ;)

@robv73, was die Dream Wall niet zwaar gericht op de Amerikaanse markt met hun holle wanden en zo? Zelf vind ik het maar een "bijzonder" apparaat, en dat bedoel ik niet positief :p. Maar ik heb ook niks meegekregen dat die überhaupt al is uitgekomen. Way back when wel zien langskomen, of de aankondiging of dat die in EA store stond, maar het hele ding is in ieder geval in dit topic verder nooit meer besproken / benoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robv73
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 15:55
Die Dream Wall zou mooi tegen de achterkant in mijn meterkast geplaatst kunnen worden. En ik was eigenlijk wel gecharmeerd van de specs. Met name ook het aantal (PoE) switchpoorten. Heb echter nog geen praktijk ervaringen gelezen of gezien.
@robv73, was die Dream Wall niet zwaar gericht op de Amerikaanse markt met hun holle wanden en zo? Zelf vind ik het maar een "bijzonder" apparaat, en dat bedoel ik niet positief :p. Maar ik heb ook niks meegekregen dat die überhaupt al is uitgekomen. Way back when wel zien langskomen, of de aankondiging of dat die in EA store stond, maar het hele ding is in ieder geval in dit topic verder nooit meer besproken / benoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online
(overleden)
Ik lees hier in het topic ook veel issues met Microsoft Teams. Ik heb er nu ook last van.

Gisteren ben ik van een Asus router naar een USG-3P met de laatste firmware gegaan. Tijdens het Teams bellen valt nu iedere minuut, soms vaker soms minder vaak, het geluid een seconde weg. Het beeld gaat prima door maar het geluid valuit lang genoeg weg om een paar woorden te missen. Wat ik nog vervelender vind is als ze aan de andere kant mij een paar tellen kwijtraken.

Nu wordt er snel naar Wifi gewezen maar dat is het issue niet. Ik werk zelf bekabeld met een desktop waar het probleem is en mijn vrouw beneden aan de keukentafel via de laptop draadloos hetzelfde issue. Switchen we even naar de hotspot gaat alles goed. Gezien de klachten online durf ik hem wel aan dat het iets met de USG is.

Weten jullie zo een setting die ik kan aanpassen om dit op te lossen? Zijn er mensen hier die tegen hetzelfde aangelopen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• La1974
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:42
Kenny_026 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 09:43:
Ik lees hier in het topic ook veel issues met Microsoft Teams. Ik heb er nu ook last van.

Gisteren ben ik van een Asus router naar een USG-3P met de laatste firmware gegaan. Tijdens het Teams bellen valt nu iedere minuut, soms vaker soms minder vaak, het geluid een seconde weg. Het beeld gaat prima door maar het geluid valuit lang genoeg weg om een paar woorden te missen. Wat ik nog vervelender vind is als ze aan de andere kant mij een paar tellen kwijtraken.

Nu wordt er snel naar Wifi gewezen maar dat is het issue niet. Ik werk zelf bekabeld met een desktop waar het probleem is en mijn vrouw beneden aan de keukentafel via de laptop draadloos hetzelfde issue. Switchen we even naar de hotspot gaat alles goed. Gezien de klachten online durf ik hem wel aan dat het iets met de USG is.

Weten jullie zo een setting die ik kan aanpassen om dit op te lossen? Zijn er mensen hier die tegen hetzelfde aangelopen zijn?
Ik heb thuis ook een USG met o.a. mijn laptop bekabeld. Ik heb 0 issues met Teams.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Welke provider heb je? Ziggo? Met een wit modem? (ConnectBox / ConnectBox Giga). Zo ja, dan ben je waarschijnlijk slachtoffer van de brakke Puma chipset die vooral bij veel UDP verkeer over zijn nek gaat. Videobellen en VPNs zijn daarbij bekende dingen waarbij de problemen met deze chipset de kop op steken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
RobertMe schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:10:
[...]

Welke provider heb je? Ziggo? Met een wit modem? (ConnectBox / ConnectBox Giga). Zo ja, dan ben je waarschijnlijk slachtoffer van de brakke Puma chipset die vooral bij veel UDP verkeer over zijn nek gaat. Videobellen en VPNs zijn daarbij bekende dingen waarbij de problemen met deze chipset de kop op steken.
Ja klopt inderdaad. Gekke is dat die modem in combinatie met de Asus router geen issues heeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Savagegek schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 11:20:
Een tijd geleden ben ik hier in de lucht geweest wegens de problemen die heb ik met mijn Unifi Dream Router op een KPN pon verbinding.
Ongeveer elk uur dat de verbinding eruit klapt, en ook een berg meldingen in de log zijn te vinden dat de PPPoe sessie opnieuw opgebouwd word.

Alleen is er nog weinig duidelijk geworden omdat testen nog niet mogelijk is geweest met iemand die ik ken.
Diegene heeft blijkbaar geen problemen met de UDR.
Het (enige) verschil lijkt te zijn, dat ik een XGSPON ont erop heb zitten, en hij nog de oude nokia GPON ont.

Zijn er hier mensen met een UDMP(SE) die hem gebruiken met een KPN (xgspon ont) verbinding?
Ook ervaringen met het direct aansluiten van de piggytail op de sfp+ poort van de UDMP?

De UDR gaat er binnenkort uit, en moet even kijken welke opties er zijn.
Oog voor nu is gevallen op een UDMP of OPNsense appliance.

Wegens de problemen die ik heb, zou ik het liefst die ont volledig overslaan.
Eerst wil ik even uitsluiten dat de problemen echt door de xgspon komen, en opgelost zijn zodra er een oude gpon ont word gebruikt.
(voor mij niet zo snel te verklaren als het zo is..)
@m3gA hier KPN direct op het LAN geprikt vanuit de XGSPON en daarna in een pfSense NUC. Heel erg stabiel.

@Savagegek Heb jij wel eens verder gekeken naar die wan2 logs? Kan die die wan dpinger service niet uitschakelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Savagegek
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:46
stormfly schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:27:
[...]

@m3gA hier KPN direct op het LAN geprikt vanuit de XGSPON en daarna in een pfSense NUC. Heel erg stabiel.

@Savagegek Heb jij wel eens verder gekeken naar die wan2 logs? Kan die die wan dpinger service niet uitschakelen?
Veel geprobeerd, maar de meldingen in de log lijken vooral voor onrust te zorgen op het eerste oog.
Er is namelijk maar 1 wan aansluiting, en ook de meldingen over failover etc werken vertroebelend maar lijken het probleem niet te zijn.

Als ik het zo begrijp heb je dus op de pfsense je pppoe ingesteld, dat lijkt dus ook te bevestigen wat ik denk.
Dat of de UDR niet goed gaat met pppoe, of de combi van het ont en UDR niet goed gaat.

Ondertussen heb ik nu een tijdje een mini pc met opnsense als test draaien, en die zal ik binnenkort eens ertussen hangen om te kijken of dat het bevestigd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
[...]

welke gpon gebruik jij? Collega heeft een UDR met het oudere model en die werkt prima.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:20

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

YouTube: UInnovations: UniFi Mobile Router (Early Access)

Oke mok hebbuh. Mooi voor vakantie.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:22

Ik heb al een jaar of 6 Unifi spullen en heb nog nooit problemen gehad met Teams.
Bedraad of via wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:54

GerkeP

Vragen mag altijd........

Nog nooit issues gehad met teams.
En ik werk inmiddels al meer dan 10 jaar met Ubiquiti hardware.
Enige waar ik dat heb meegemaakt is bij collega's op een Ziggo aansluiting met CGN.
En dat is een bekend probleem, maar heeft niets te maken met Ubiquiti apparatuur.

GerkeP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:11

Mimiix

Professioneel Prutser

GerkeP schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:23:
[...]

Enige waar ik dat heb meegemaakt is bij collega's op een Ziggo aansluiting met CGN.
En dat is een bekend probleem, maar heeft niets te maken met Ubiquiti apparatuur.
Ik ook niet en heb er ook niet veel van gezien verder. Waar moet ik laat van hebben dan?

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
GerkeP schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 22:23:
[...]

Het lastige is een beetje dat je als “leek” of niet expert op de forums nooit echt gekend lijkt te worden in de unifi forums. Het ligt nooit aan Unifi lijkt een beetje de tendens te zijn.

Punt is wel heel simpel, als ik de asus router met default settings tussen mn ziggo modem en mijn netwerk zet dan gaat alles vlekkeloos en als ik dat met de usg doe met default settings dan loop ik tegen dit probleem aan.
En ik ben niet de enige..

https://community.ui.com/...ca-41d6-b613-28934708b853

https://community.ui.com/...64-4d96-a84c-513059b863c3

https://www.reddit.com/r/..._issues_with_teamsgoogle/

En zo nog meer te vinden.

En het is fijn voor de mensen die het al x jaar gebruiken zonder problemen maar dat wil ook niet zeggen dat het probleem er niet is. En het kan ook best zijn dat de apparatuur en of software het issue niet is maar er zit duidelijk iets in de weg wat er bij mijn andere router niet zit.

Ik heb voor nu wat zaken als dpi uitgeschakeld om te kijken of dat iets oplost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Kenny_026 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:29:
[...]

Het lastige is een beetje dat je als “leek” of niet expert op de forums nooit echt gekend lijkt te worden in de unifi forums. Het ligt nooit aan Unifi lijkt een beetje de tendens te zijn.
Sorry als dat zo overkomt, maar ik geef alleen maar aan dat ik er geen last van heb.
En het is fijn voor de mensen die het al x jaar gebruiken zonder problemen maar dat wil ook niet zeggen dat het probleem er niet is.
Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat het probleem er niet is, ik heb zat andere problemen met Unifi, alleen deze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Kenny_026 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:29:
[...]

Punt is wel heel simpel, als ik de asus router met default settings tussen mn ziggo modem en mijn netwerk zet dan gaat alles vlekkeloos en als ik dat met de usg doe met default settings dan loop ik tegen dit probleem aan.
En ik ben niet de enige..

https://community.ui.com/...ca-41d6-b613-28934708b853

https://community.ui.com/...64-4d96-a84c-513059b863c3

https://www.reddit.com/r/..._issues_with_teamsgoogle/

En zo nog meer te vinden.

En het is fijn voor de mensen die het al x jaar gebruiken zonder problemen maar dat wil ook niet zeggen dat het probleem er niet is. En het kan ook best zijn dat de apparatuur en of software het issue niet is maar er zit duidelijk iets in de weg wat er bij mijn andere router niet zit.

Ik heb voor nu wat zaken als dpi uitgeschakeld om te kijken of dat iets oplost.
Even voor de zekerheid. Je hebt door dat de links die je postte van een ander apparaat zijn, namelijk de UDM pro?
Zou je wat specifieker kunnen zeggen wat het probleem precies is en wat je geprobeerd hebt? Want met ‘wat zaken als dpi’ heb ik daar niet echt een beeld bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenny_026
  • Niet online
(overleden)
Tonne schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 17:22:
[...]

Even voor de zekerheid. Je hebt door dat de links die je postte van een ander apparaat zijn, namelijk de UDM pro?
Zou je wat specifieker kunnen zeggen wat het probleem precies is en wat je geprobeerd hebt? Want met ‘wat zaken als dpi’ heb ik daar niet echt een beeld bij.
Ja dat kan inderdaad van een andere versie zijn maar het is best een breed probleem met Teams/Zoom/etc als je gaat zoeken op de forums, reddit, microsoft sites etc. De USG-3P die ik heb heeft het probleem ook.

Ik heb thuis echt een prima netwerk. Heb kabels getrokken want het was nieuwbouw met vloerverwarming op iedere verdieping dus ik heb ook op iedere verdieping een Unifi AP hangen via PoE en heb ook goede wifi. Maar heb ook in iedere kamer 2 WCD's met RJ45 aangelegd. Allemaal Cat6A dus helemaal goed.

Nu heb ik de eerste 5 jaar dat ik hier woonde altijd de Asus RT-AC87U gehad als router en de Ziggo modem in bridge. Vanuit de Asus gaat er een kabel naar een linksys gbit switch en die door naar het patch paneel.

Altijd op zolder (kantoor) 1gbit gehad zonder problemen met de Asus router. Nu is Unifi een beetje het merk we love to hate. Stiekem heel mooi en peppy om te hebben maar soms ook om de haren erbij uit te trekken. Zoals nu dus. Sinds twee weken in het bezit van de deurbel, de USG en een Cloud key Gen2. Allemaal fantastisch spul.

De seconde dat ik de Asus Router verving voor de USG twee issues die ik niet kan oplossen. De dropout van audio in teams en van de gigabit verbinding nog maar 600mbit over. Beide weet ik niet op te lossen. En nu ben ik nog wel IT-er die iets kan maar dit vergt next-level kennis. En uiteindelijk kom ik er vast uit maar het is nou niet dat je aan de hand wordt genomen door een product wat alles out of the box goed aanbiedt.

Betreffende Teams audio drops heb ik deep packet inspection uitgezet en wat zaken in security. Als het niet meer voorkomt (kom ik maandag achter) dan kan ik de security weer wat strakker zetten.

Het probleem met de 600mbit is ook een raadsel. Ik ben met onderstaande setting bezig geweest.

set firewall options mss-clamp mss 1492

Echter is het zo dat Ziggo een mtu van 1500 heeft en ik met de Unifi maar tot 1492 kan gaan. Weet niet zo goed wat ik nog meer kan proberen.

En dat is een beetje het ding met Unifi, het is allemaal prachtig maar erg lastig om de juiste info aan elkaar te knopen als je geen netwerkspecialist bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
[...]
Als ik een switch met SFP+ poort had dan zou ik toch echt mijn eigen hardware proberen. Ik heb nu ook het verhaal gehoord van iemand die de SFP+ daadwerkelijk in bestelling heeft.
offtopic:
Helaas vergeten WIE het was :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 22:16
@Kenny_026
Is het niet een idee om die usg eruit te halen en je ziggo in router modus te zetten? Unifi is prima in wifi maar wat “minder” in routeren.
Of gebruik je vlans oid dat je een usg nodig hebt?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
Kenny_026 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 19:03:
[...]

Ja dat kan inderdaad van een andere versie zijn maar het is best een breed probleem met Teams/Zoom/etc als je gaat zoeken op de forums, reddit, microsoft sites etc. De USG-3P die ik heb heeft het probleem ook.

Ik heb thuis echt een prima netwerk. Heb kabels getrokken want het was nieuwbouw met vloerverwarming op iedere verdieping dus ik heb ook op iedere verdieping een Unifi AP hangen via PoE en heb ook goede wifi. Maar heb ook in iedere kamer 2 WCD's met RJ45 aangelegd. Allemaal Cat6A dus helemaal goed.

Nu heb ik de eerste 5 jaar dat ik hier woonde altijd de Asus RT-AC87U gehad als router en de Ziggo modem in bridge. Vanuit de Asus gaat er een kabel naar een linksys gbit switch en die door naar het patch paneel.

Altijd op zolder (kantoor) 1gbit gehad zonder problemen met de Asus router. Nu is Unifi een beetje het merk we love to hate. Stiekem heel mooi en peppy om te hebben maar soms ook om de haren erbij uit te trekken. Zoals nu dus. Sinds twee weken in het bezit van de deurbel, de USG en een Cloud key Gen2. Allemaal fantastisch spul.

De seconde dat ik de Asus Router verving voor de USG twee issues die ik niet kan oplossen. De dropout van audio in teams en van de gigabit verbinding nog maar 600mbit over. Beide weet ik niet op te lossen. En nu ben ik nog wel IT-er die iets kan maar dit vergt next-level kennis. En uiteindelijk kom ik er vast uit maar het is nou niet dat je aan de hand wordt genomen door een product wat alles out of the box goed aanbiedt.

Betreffende Teams audio drops heb ik deep packet inspection uitgezet en wat zaken in security. Als het niet meer voorkomt (kom ik maandag achter) dan kan ik de security weer wat strakker zetten.

Het probleem met de 600mbit is ook een raadsel. Ik ben met onderstaande setting bezig geweest.

set firewall options mss-clamp mss 1492

Echter is het zo dat Ziggo een mtu van 1500 heeft en ik met de Unifi maar tot 1492 kan gaan. Weet niet zo goed wat ik nog meer kan proberen.

En dat is een beetje het ding met Unifi, het is allemaal prachtig maar erg lastig om de juiste info aan elkaar te knopen als je geen netwerkspecialist bent.
Je hebt een heel verhaal. Fijn dat je wat extra info geeft. Maar welke settings heb je nu exact gewijzigd. Met ‘wat extra zaken in security’ weet ik niet wat je gedaan hebt.

Je hebt een usg-3p. Tweedehands gekocht?
Je gebruikt ook de cli, waarom?
Wat voor switch gebruik je? Welke versie van de contoller? Welke firmware op de usg?

En het andere is. Het ene apparaat is het andere niet. De usg heeft andere hardware dan de udm pro. Dus op die manier vergelijken gaat krom. Als er informatie te vinden is, wat geven ze daar dan als oplossing of denkrichting? Heb je 1 link van een usg-3p met hetzelfde probleem?

Het is ook lastig om het juiste advies te geven als je niet specifiek bent. Ik begrijp dat je iets anders had verwacht, iets dat vanzelf goed werkte. Maar dat is niet zo, volgende stap is het wel goed werkend te krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
Even terugkomen op een eerder door mij gemeld probleem met de UNVR.
Ubiquiti heeft me een nieuwe gestuurd en dit lijkt wel een nieuwer model, want er zitten bepaalde opties in het menu die mijn bestaande UNVR (met dezelfde firmware versie) niet heeft.
Maar het probleem is hetzelfde!

Ik neem de iPhone app, kies een camera, tap op 10 sec terug, hij springt 50 sec terug, speelt 50 sec lang af en springt weer naar live.
Ik kan toch niet de enige zijn die dit heeft?

Ik had iets soortgelijks met de browser, die sprong terug als ik op "15 sec terug" klikte en liep na 10-15 seconden afspelen vast, maar dat is opgelost.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
ASS-Ware schreef op zondag 20 november 2022 @ 12:56:
Even terugkomen op een eerder door mij gemeld probleem met de UNVR.
Ubiquiti heeft me een nieuwe gestuurd en dit lijkt wel een nieuwer model, want er zitten bepaalde opties in het menu die mijn bestaande UNVR (met dezelfde firmware versie) niet heeft.
Maar het probleem is hetzelfde!

Ik neem de iPhone app, kies een camera, tap op 10 sec terug, hij springt 50 sec terug, speelt 50 sec lang af en springt weer naar live.
Ik kan toch niet de enige zijn die dit heeft?

Ik had iets soortgelijks met de browser, die sprong terug als ik op "15 sec terug" klikte en liep na 10-15 seconden afspelen vast, maar dat is opgelost.
Ik heb ook even gekeken bij de UNVR. Maar ik heb hetzelfde. Met de iphone is het 10 sec en met de ipad 15 sec. In beide gevallen hetzelfde gedrag als jij beschrijft. Bij de ipad is het ongeveer 55 seconden dat hij terug springt.
Is me nooit opgevallen omdat ik het zo niet gebruik.
Ik gebruik protect 2.2.6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15:17
Was het al iemans opgevallen dat de G3 camera nu ineens 90,- euro kost ipv 30. Kon er vorige week nog 2 in mijn winkelmandje doen voor 30 p/s.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Tomas_ schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:06:
Was het al iemans opgevallen dat de G3 camera nu ineens 90,- euro kost ipv 30. Kon er vorige week nog 2 in mijn winkelmandje doen voor 30 p/s.
Vrijdag opeens 75% korting, kost ie 30 euro ;)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:39
Ik heb momenteel een ER X, deze heeft 1x PoE out. Daar heb ik nu een AP AC aan hangen, ik krijg straks 2x AP AC's erbij. Hoe moet ik deze voeden? Ik denk dat de ER X vervangen met iets anders, maar waarmee? Een ER X SFP?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
c-nan schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:35:
Ik heb momenteel een ER X, deze heeft 1x PoE out. Daar heb ik nu een AP AC aan hangen, ik krijg straks 2x AP AC's erbij. Hoe moet ik deze voeden? Ik denk dat de ER X vervangen met iets anders, maar waarmee? Een ER X SFP?
Met een PoE switch of PoE injectors per AP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jossie67
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20:49
Hoi ik heb issue en ik kom er maar niet uit.
Ik heb een US-8-150W en 2 x UF-RJ45-1G
De UF-RJ45-1G heb ik in de SFP poorten gestop. De moeten toch automatisch worden herken. Of moet ik deze nog ergens enablen?
Als ik kijk in de UniFi Network Application versie 7.2.95, blijven ze ook gewoon 'wit'
Wat doe ik fout?

Ik heb er uiteraard wel iets op aangesloten

[ Voor 6% gewijzigd door jossie67 op 21-11-2022 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-nan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:39
loeberce schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:38:
[...]

Met een PoE switch of PoE injectors per AP.
De OP is (sterk) verouderd, maar daar zie ik bijv de ER X SFP, die heeft kennelijk 5x PoE, maar is wel inmiddels een 7 jaar oud product.
Via de website van Ubiquiti kan ik helemaal niet filteren op PoE, dus dat wordt 'm ook niet.

Welke PoE switches heeft Ubiquiti?

EU DNS: 86.54.11.100

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16:23
c-nan schreef op maandag 21 november 2022 @ 12:56:
[...]

De OP is (sterk) verouderd, maar daar zie ik bijv de ER X SFP, die heeft kennelijk 5x PoE, maar is wel inmiddels een 7 jaar oud product.
Via de website van Ubiquiti kan ik helemaal niet filteren op PoE, dus dat wordt 'm ook niet.

Welke PoE switches heeft Ubiquiti?
Unifi shop? Staat toch PoE bij elke switch in de naam? Bv de Switch Lite 8 PoE.

[ Voor 6% gewijzigd door loeberce op 21-11-2022 12:59 ]

Pagina: 1 ... 213 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.