Je kunt lokaal de controller-software installeren en je hebt een prachtige GUI voor een fijne switch.
@robfranken klinkt alsof je beter af bent met de EdgeMAX series van Ubiquiti in plaats van de UniFi productreeks. Bijvoorbeeld de EdgeSwitch 16XP heeft een eigen beheerinterface en kan je prima met SSH configureren, net zoals bij de Cisco appliances.
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.
Gelukkig stond er ook nog een firmware update klaar voor de CK2+. Deze gedraaid en de network applicatie kwam ook weer tot leven. Maar inderdaad, niet echt handig dit soort dingen....nero355 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:07:
[...]
Ik gok dat je straks een "Reset to Factory Settings" van dat gekke ding moet uitvoeren...
Dat is gelijk ook de reden dat ik zo'n ding nooit zou kopen : Teveel rare fratsen!
/post
Ik zou nu echt weg blijven van de EdgeMax series. UI houdt het nu in leven omdat hun UISP producten nog niet op niveau zijn maar zal het vrijwel zeker als een baksteen laten vallen als het moment daar is.RomeoJ schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:37:
@robfranken klinkt alsof je beter af bent met de EdgeMAX series van Ubiquiti in plaats van de UniFi productreeks. Bijvoorbeeld de EdgeSwitch 16XP heeft een eigen beheerinterface en kan je prima met SSH configureren, net zoals bij de Cisco appliances.
Er zijn genoeg switches van andere merken te vinden die prima functioneren en betere prijs/kwaliteit hebben inclusief support. Netgear en Mikrotik zou ik eerder aanraden en wellicht Aruba Instant On.
correct; de filosofie achter de Unifi lijn is dat alle beheer (router, firewall, switches, acces points) plaatsvind via een centrale controller. Die draait in sommige gevallen op de router en in andere gevallen op een server danwel een aparte mini-server van Unifi zelf.robfranken schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:14:
Het is dus (kennelijk) een lastig benaderen switch met een niet gebruikersvriendelijke GUI als je alleen een switch hebt ??
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Dat is fijn te weten. Heb je een simpele wegwijzing welke stappen daarvoor nodig zijn ? En dat kan ook op een (Synology)NAS ??emile schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:17:
Je kunt lokaal de controller-software installeren en je hebt een prachtige GUI voor een fijne switch.
Ik verwacht niet dat dat op een NAS kan. Stappen alhier: https://unifi.shop/artike...ler-installeren-op-je-pc/robfranken schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:47:
[...]
Dat is fijn te weten. Heb je een simpele wegwijzing welke stappen daarvoor nodig zijn ? En dat kan ook op een (Synology)NAS ??
ik zeg het niet snel op dit forum, maar nu wel: je mag best even door het topic zoeken om antwoord op je vraag te krijgenrobfranken schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:47:
[...]
Dat is fijn te weten. Heb je een simpele wegwijzing welke stappen daarvoor nodig zijn ? En dat kan ook op een (Synology)NAS ??

Of het op een NAS kan hangt ervan af of je Docker erop kan draaien. Er is namelijk een docker image beschikbaar. Maar dat kan naar mijn weten alleen op een Synology NAS met een Intel processor (volgens mij enkel de + modellen). Ik had dit probleem ook in mijn vorige huis en had het daar daarom op een Raspberry Pi draaien. Nu een Cloudkey in mijn setup draaien, dus er al helemaal geen noodzaak toe.
Gewoon niet doen. aan je openings post te horen gaat unifi hem gewoon niet worden (niets ergs aan) en zou ik hem retourneren. En gewoon die bestelde Cisco of geld terug vragen.robfranken schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:47:
[...]
En zo als sommige hier al zeggen het is leuk als ook unifi WiFi(core product ) hebt maar de switches (bij product ) zij heel beperkt in mogelijkheden. Ook al installeer je de controller dan nog heb geen volledig controle over bijv igmp snooping in de switch ook niet via ssh.
Misschien als Cisco kennis gebruiker iets meer configureren via telnet. Maar zie de waarschuwing in de ssh en telnet sessie ”Warning!
The changes may break controller settings and only be effective until reboot. ”
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| BusyBox v1.19.4 (2017-07-12 21:42:26 PDT) built-in shell (ash) Enter 'help' for a list of built-in commands. US.v3.8.6# telnet 127.0.0.1 Entering character mode Escape character is '^]'. Warning! The changes may break controller settings and only be effective until reboot. (UBNT) >enable (UBNT) #show run !Current Configuration: ! !System Description "USW-48P-500, 3.8.6.6650, Linux 3.6.5" !System Software Version "3.8.6.6650" !System Up Time "61 days 16 hrs 24 mins 2 secs" !Additional Packages QOS,IPv6 Management ! |
[ Voor 36% gewijzigd door xbeam op 30-05-2022 12:37 ]
Lesdictische is mijn hash#
Hij heeft een Gen2.. dacht dat daar telnet uit gesloopt is. Dat dien je met 'cli' commando te doen.xbeam schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:28:
[...]
Gewoon niet doen. aan je openings post te horen gaat unifi hem gewoon niet worden (niets ergs aan) en zou ik hem retourneren. En gewoon die bestelde Cisco of geld terug vragen.
En zo als sommige hier al zeggen het is leuk als ook unifi WiFi(core product ) hebt maar de switches (bij product ) zij heel beperkt in mogelijkheden. Ook al installeer je de controller dan nog heb geen volledig controle over bijv igmp snooping in de switch ook niet via ssh.
Misschien als Cisco kennis gebruiker iets meer configureren via telnet. Maar zie de waarschuwing in de ssh en telnet sessie ”Warning!
The changes may break controller settings and only be effective until reboot. ”
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 BusyBox v1.19.4 (2017-07-12 21:42:26 PDT) built-in shell (ash) Enter 'help' for a list of built-in commands. US.v3.8.6# telnet 127.0.0.1 Entering character mode Escape character is '^]'. Warning! The changes may break controller settings and only be effective until reboot. (UBNT) >enable (UBNT) #show run !Current Configuration: ! !System Description "USW-48P-500, 3.8.6.6650, Linux 3.6.5" !System Software Version "3.8.6.6650" !System Up Time "61 days 16 hrs 24 mins 2 secs" !Additional Packages QOS,IPv6 Management !
Op mijn lite-switches werkt het iig wel zo, wat in feite ook een sort-of gen-2 is.
telnet naar localhost is iig niet op alle types beschikbaar.
Voor QNAP is een app beschikbaar die werkte in het verleden erg goed, geen idee of dat nu nog het geval is.
Wellicht mis ik hier iets, maar je kan igmp snooping toch in de controller via Network aanzetten? dan is het aan voor elke switch die het ondersteunt binnen het netwerk wat je geselecteerd hebt. In het geval van 1 enkele unifi switch is dat dus de enige waar het aangezet kan/zal worden, en zou dat toch voldoende moeten zijn voor deze use case?xbeam schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:28:
[...]
Ook al installeer je de controller dan nog heb geen volledig controle over bijv igmp snooping in de switch ook niet via ssh.
De controller draait idd prima in docker op pc, raspberry pi of een docker ondersteunende nas, mijn 2 oude synology beestjes konden het ook prima. Daarnaast heb je ook de windows versie van de controller die je zou kunnen gebruiken, voor 1 enkele switch neem ik aan dat je niet extreem vaak de config zal willen aanpassen. Enige nadeel van de windows versie is natuurlijk wel dat je er java voor moet installeren (en die meuk houdt ik liever ver van mn pc af
[ Voor 37% gewijzigd door djbarney op 30-05-2022 13:11 ]
Goed nieuws voor de liefhebbers van de in wall serie:
De U6-IW is eindelijk beschikbaar buiten EA in de USA store. Dat zou moeten betekenen dat deze ook snel beschikbaar komt in de EU store.
https://store.ui.com/coll...cess-point-wifi-6-in-wall
Ik heb er 6 nodig en vond EA een beetje te spannend ivm EOL etc. Nu hopen dat ze snel de supply chain issues weten op te lossen en gaan leveren hier in Europa
.
Jammer dat ze nog niet meer dan 1G uplink hebben, gebruik ze ook als "normale" switches.
De U6-IW is eindelijk beschikbaar buiten EA in de USA store. Dat zou moeten betekenen dat deze ook snel beschikbaar komt in de EU store.
https://store.ui.com/coll...cess-point-wifi-6-in-wall
Ik heb er 6 nodig en vond EA een beetje te spannend ivm EOL etc. Nu hopen dat ze snel de supply chain issues weten op te lossen en gaan leveren hier in Europa
Jammer dat ze nog niet meer dan 1G uplink hebben, gebruik ze ook als "normale" switches.
[ Voor 29% gewijzigd door Workaholic op 30-05-2022 14:20 ]
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Amplifi High Density WiFi Router
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Als je dat soort dingen eng vindt dan moet je bij Netgear of Linksys of zo rondshoppen...robfranken schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:17:
Via SSH de switch ingaan vind ik geen optie (wordt bovendien ook afgeraden lees ik hier en daar).
Mag je lekker een uur lang dingen aan gaan zitten clicken die je via SSH op de CLI binnen 5 minuten doet!

Mag hopen van niet!jgsr schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:27:
Een Cisco benader je toch ook via de Console?? Of is dat tegenwoordig een app voor?

Dat heeft die al gedaan en dat beviel niet : LEZEN!emile schreef op maandag 30 mei 2022 @ 10:17:
Ik lees dat soort dingen steeds meer hier en daar, maar is er nou wel of niet een officiëel statement vanuit Ubiquiti geweestMiki schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:20:
Ik zou nu echt weg blijven van de EdgeMax series. UI houdt het nu in leven omdat hun UISP producten nog niet op niveau zijn maar zal het vrijwel zeker als een baksteen laten vallen als het moment daar is.
MikroTik kan via de GUI maar IMHO is het meer een CLI product dus dat valt dan ook gelijk af...Er zijn genoeg switches van andere merken te vinden die prima functioneren en betere prijs/kwaliteit hebben inclusief support. Netgear en Mikrotik zou ik eerder aanraden en wellicht Aruba Instant On.
En is de Aruba Instant On serie niet gewoon een soort UniFi maar dan zonder lokale Controller
emile schreef op maandag 30 mei 2022 @ 11:55:
Ik verwacht niet dat dat op een NAS kan.
Onzin!captain007 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:02:
Of het op een NAS kan hangt ervan af of je Docker erop kan draaien. Er is namelijk een docker image beschikbaar. Maar dat kan naar mijn weten alleen op een Synology NAS met een Intel processor (volgens mij enkel de + modellen).
Docker kan op zowel x86-64 als ARM hardware draaien, maar dan moeten er geen kunstmatige onzinnige beperkingen vanuit zo'n Synology/QNAP achtig merk op zo'n NAS zitten!
Goed punt! Bijna vergeten dat ze dat geintje ook hebben geflikt en dus nóg een reden om de volgende keer goed na te denken of ik verder wil met UniFi Switches op mijn netwerk!ed1703 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 12:52:
Hij heeft een Gen2.. dacht dat daar telnet uit gesloopt is. Dat dien je met 'cli' commando te doen.
Op mijn lite-switches werkt het iig wel zo, wat in feite ook een sort-of gen-2 is.
telnet naar localhost is iig niet op alle types beschikbaar.

AppSlux schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:01:
Voor QNAP is een app beschikbaar die werkte in het verleden erg goed, geen idee of dat nu nog het geval is.
Bedoel je niet gewoon een Container die onder Docker draait ?!
Je hebt er niet zoveel controle over zoals je dat via de CLI zou hebbendjbarney schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:08:
Wellicht mis ik hier iets, maar je kan igmp snooping toch in de controller via Network aanzetten? dan is het aan voor elke switch die het ondersteunt binnen het netwerk wat je geselecteerd hebt. In het geval van 1 enkele unifi switch is dat dus de enige waar het aangezet kan/zal worden, en zou dat toch voldoende moeten zijn voor deze use case?
My people!Enige nadeel van de windows versie is natuurlijk wel dat je er java voor moet installeren (en die meuk houdt ik liever ver van mn pc af)
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ben het met je eens hoor, maar zolang Synology geen Docker package beschikbaar stelt die non x86-64 compiled zijn is het niet standaard ondersteund. Schijnt via wat trucs wel onofficieel mogelijk te zijn (nou zal performance ook wel heel erg afhankelijk zijn van je model en hoeveelheid RAM), maar goed dat moet je dan maar willen en geen idee hoe stabiel dat is met firmware upgrades, etc. Ik zou dat zelf in elk geval nooit met mijn NAS willen die ook als functie data opslag heeft en daarvoor gewoon betrouwbaar moet blijven (zonder het risico dat er van alles breekt bij een update). En ik zou iemand die daar geen ervaring mee heeft sowieso niet willen adviseren om dan allerlei hacks toe te passen.nero355 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:11:
Onzin!
Docker kan op zowel x86-64 als ARM hardware draaien, maar dan moeten er geen kunstmatige onzinnige beperkingen vanuit zo'n Synology/QNAP achtig merk op zo'n NAS zitten!
Nee het was of is echt een app, ik kreeg het nooit werkend onder docker die app was voor mij de oplossing.nero355 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:11:
[...]
App
Bedoel je niet gewoon een Container die onder Docker draait ?!
https://www.qnapclub.eu/nl/qpkg/394
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Kortom :captain007 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:26:
Zolang Synology geen Docker package beschikbaar stelt die non x86-64 compiled zijn is het niet standaard ondersteund.
nero355 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:11:
Kunstmatige onzinnige beperkingen vanuit zo'n Synology/QNAP achtig merk op zo'n NAS zitten!

Dat ziet eruit als een soort .deb of waarschijnlijk vanwege de Java en MongoDB dependencies iets van een Snap/FlatPak achtig idee voor QNAP NAS modellen en zolang het niet om een telefoon of tablet gaat noem ik die veel liever gewoon een applicatie!Slux schreef op maandag 30 mei 2022 @ 16:53:
Nee het was of is echt een app, ik kreeg het nooit werkend onder docker die app was voor mij de oplossing.
https://www.qnapclub.eu/nl/qpkg/394
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Natuurlijk is er geen officieel statement van UI maar nieuwe ontwikkelingen op hardware en software gebied blijven uit. Met moeite komt nu hotfix 3 voor de Edgerouter lijn binnenkort uit. Waarbij het pijnpunt is dat alles nog op Vyatta OS is gebaseerd waarvan we al weten dat dat binnen UI EOL is.nero355 schreef op maandag 30 mei 2022 @ 15:11:
[...]
Ik lees dat soort dingen steeds meer hier en daar, maar is er nou wel of niet een officiëel statement vanuit Ubiquiti geweest
[...]
MikroTik kan via de GUI maar IMHO is het meer een CLI product dus dat valt dan ook gelijk af...
En is de Aruba Instant On serie niet gewoon een soort UniFi maar dan zonder lokale Controller
En dan over de alternatieven, zoveel is er niet behalve wat ik al noemde voor switches. TP-Link Omada lijn zou nog kunnen maar ik ben geen fan van hun incrementele hardware revisies die ze stiekem steeds doorvoeren.
Geen idee of alles (niemand weet welke imgp instelling precies) aan of uit voldoende is voor iemand die een Cisco switch heeft besteld en unifi als alternatief krijgt toe gestuurd.djbarney schreef op maandag 30 mei 2022 @ 13:08:
[...]
Wellicht mis ik hier iets, maar je kan igmp snooping toch in de controller via Network aanzetten? dan is het aan voor elke switch die het ondersteunt binnen het netwerk wat je geselecteerd hebt. In het geval van 1 enkele unifi switch is dat dus de enige waar het aangezet kan/zal worden, en zou dat toch voldoende moeten zijn voor deze use case?
UNIFI heeft trouwens een lang en uitgebreid verleden wat betreft het niet werken van igmp snooping met de dvb IPTV standaard gebruikt door Europese providers.
[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 30-05-2022 19:28 ]
Je kunt na mijn weten IGMP snooping gewoon aanzetten bij onder het "networks" en dan het netwerk selecteren.xbeam schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:25:
[...]
UNIFI heeft trouwens een lang en uitgebreid verleden wat betreft het niet werken van igmp snooping met de dvb IPTV standaard gebruikt door Europese providers.
Vorig jaar bij mijn aanschaf van de UDM heeft dit mij veel issues opgeleverd nadat ik was vergeten IGMP snooping aan te zetten.
Ik gebruikte nog van kastjes van T-mobile en moest dus vlan 640 maken en taggen en zonder IGMP snooping ging het totale netwerk plat.(DHCP issues)
Dus na mijn weten werkt IGMP snooping juist al geruime tijd.
Igmp snooping is bij veel merken geen aan voor alles en uit voor alles functies. Daar stel je het in per poort, vlan, gebruikte versie en join-group.Arthion-nl schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:33:
[...]
Je kunt na mijn weten IGMP snooping gewoon aanzetten bij onder het "networks" en dan het netwerk selecteren.
Vorig jaar bij mijn aanschaf van de UDM heeft dit mij veel issues opgeleverd nadat ik was vergeten IGMP snooping aan te zetten.
Ik gebruikte nog van kastjes van T-mobile en moest dus vlan 640 maken en taggen en zonder IGMP snooping ging het totale netwerk plat.(DHCP issues)
Dus als vanaf bijv Cisco switches komt zijn de unifi switch instelling heel beperkt.
https://networklessons.com/multicast/igmp-version-3
Waarschijnlijk werkt het in de recente firmwares beter, of heb je mazzel kan ookArthion-nl schreef op maandag 30 mei 2022 @ 20:33:
[...]
Je kunt na mijn weten IGMP snooping gewoon aanzetten bij onder het "networks" en dan het netwerk selecteren.
Gebruikte je puur de UDM pro of een variant (tegenwoordig heb je special super editie?) dan zat IGMP niet eens in de firmware. (was voor mij de reden om een ER12 te gebruiken i.p.v. een UDM pro) dat was ~3 jaar terug.
Wellicht dat IGMP proxy op je switch wel goed werkt. op de dream machine zat het niet, later viel het uit enz.
Het hobby knutsel gehalte is sowieso wat hoog bij UBNT, dus dat is de reden dat ik het in de toekomst links laat liggen.
Be nice, You Assholes :)
Igmp proxy zorgt voor routering van mulcast verkeer en draait inderdaad alleen op een USG en edgerouter en is inderdaad nog steeds niet beschikbaar op een UDM.3DDude schreef op maandag 30 mei 2022 @ 22:54:
[...]
Waarschijnlijk werkt het in de recente firmwares beter, of heb je mazzel kan ook.
Gebruikte je puur de UDM pro of een variant (tegenwoordig heb je special super editie?) dan zat IGMP niet eens in de firmware. (was voor mij de reden om een ER12 te gebruiken i.p.v. een UDM pro) dat was ~3 jaar terug.
Wellicht dat IGMP proxy op je switch wel goed werkt. op de dream machine zat het niet, later viel het uit enz.
Het hobby knutsel gehalte is sowieso wat hoog bij UBNT, dus dat is de reden dat ik het in de toekomst links laat liggen.
igmp snooping draait op de switch en acces points en zorgt voor de filter van multicast en gebruik je om de broadcast stroom te sturen, in te dammen of blokkeren tot delen van je netwerk.
Heb inmiddels een Dream Machine gekocht, maar het netwerk instellen wil nog niet echt lukken...-Jaap-io schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:58:
[...]
wellicht had je beter een Dream Router kunnen kopen.
Deze heeft een netwerk controller aan boord (cloudkey), heeft 4 netwerkpoorten, is een AP en kan ook je AP's van stroom voorzien (poe).
Prijs technisch ook een gunstige keus
Ik heb de dream machine aan de KPN Experiabox v12 gehangen (poort 5).
In de UniFi Network app vervolgens de UDM (standaard) geconfigureerd en een WAN aangemaakt.
Het WAN is zichtbaar, en ik kan ook verbinding maken met mijn laptop en telefoon. So far so good
Omdat het signaal niet goed is op de 1e verdieping en zolder wil ik daar een AP (U6-Lite) plaatsen. Voeding via PoE van een UniFi switch (USW-Lite-8-POE).
Probleem
[list]
• Zowel de switch als het AP willen niet adopteren. Na zo'n 20 seconden krijg ik de melding "Adoptie mislukt: Het apparaat kon niet worden geadopteerd. Zorg ervoor dat het apparaat online is met de fabrieksinstellingen en dat uw UniFI OS-console is verbonden internet, en probeer het opnieuw"
• De ene keer als ik de app open zie ik in het overzicht van UniFi apparten onder het kopje 'adoptie op afstand' zowel de U6-Lite als de USW-Lite-8-PoE staan. Even letter is er niets zichtbaar of maar één van de devices.
[/list]
Wat heb ik al geprobeerd
[list]
• Factory reset van U6-Lite en USW-Lite-8-PoE
• Via SSH (vanaf MacBook) kan ik in ieder geval in de U6-Lite benaderen. Ook op die manier nog een keer 'set-default' commando gedaan.
• Ik zie in het overzicht 'Clients' wel apparaten die via de switch zijn verbonden
• Had al een keer geprobeerd de experiabox er tussen uit te halen en het Glasvezel kastje direct op de UDM aan te sluiten. Maar dan kreeg ik geen verbinding met het internet (wel WiFi).
[/list]
Iemand tips
Lang verhaal, uiteindelijk via de browser software update kunnen installeren op de UDM en daarna werkte het wel...
[ Voor 3% gewijzigd door SquareOne op 31-05-2022 14:31 ]
Heb je ook al "override inform host" gedaan?
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Na decennialang DD-WRT gebruikt te hebben, heb ik een flinke bundel met Ubiquiti apparatuur gekocht.
Het hart is een UDM SE, zodat ik daar direct POE-devices op kan aansluiten.
Daarnaast voor de benedenverdieping en de tuin één WiFi6-LR access point.
Voor op de eerste verdieping komt een In-Wall HD op de plek waar vroeger een PTT-aansluiting zat. Daar zitten nu al twee kabels naar een wall socket, dus één kabel komt te vervallen.
Op zolder ben ik er nog niet helemaal uit wat er komt. Er lopen nu 4 kabels naar boven voor mijn warmtepompbesturing, omvormer PV-installatie en twee voor het thuiskantoor. Het liefst installeer ik daar ook nog een In-Wall, maar dan heb ik liever de WiFi6-versie. Heeft iemand een idee waneer deze weer in stock is?
Verder wil ik 4 netwerken opzetten voor (1) IoT-netwerk (alleen naar buiten, niet naar binnen), (2) intern (security camera's, Hue, e.d.), (3) privé-computers en (4) een gastennetwerk (lage prio).
Ik ken het YouTube-kanaal van The Hook Up en Crosstalk solutions die heel informatief zijn, maar liever lees ik e.e.a. met voorbeeld configs. Iemand tips?
Het hart is een UDM SE, zodat ik daar direct POE-devices op kan aansluiten.
Daarnaast voor de benedenverdieping en de tuin één WiFi6-LR access point.
Voor op de eerste verdieping komt een In-Wall HD op de plek waar vroeger een PTT-aansluiting zat. Daar zitten nu al twee kabels naar een wall socket, dus één kabel komt te vervallen.
Op zolder ben ik er nog niet helemaal uit wat er komt. Er lopen nu 4 kabels naar boven voor mijn warmtepompbesturing, omvormer PV-installatie en twee voor het thuiskantoor. Het liefst installeer ik daar ook nog een In-Wall, maar dan heb ik liever de WiFi6-versie. Heeft iemand een idee waneer deze weer in stock is?
Verder wil ik 4 netwerken opzetten voor (1) IoT-netwerk (alleen naar buiten, niet naar binnen), (2) intern (security camera's, Hue, e.d.), (3) privé-computers en (4) een gastennetwerk (lage prio).
Ik ken het YouTube-kanaal van The Hook Up en Crosstalk solutions die heel informatief zijn, maar liever lees ik e.e.a. met voorbeeld configs. Iemand tips?
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
App weggooien, en via de homepage van de DreamMachine je netwerk opzetten.SquareOne schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:48:
[...]
Heb inmiddels een Dream Machine gekocht, maar het netwerk instellen wil nog niet echt lukken...
Ik heb de dream machine aan de KPN Experiabox v12 gehangen (poort 5).
In de UniFi Network app vervolgens de UDM (standaard) geconfigureerd en een WAN aangemaakt.
Het WAN is zichtbaar, en ik kan ook verbinding maken met mijn laptop en telefoon. So far so good.
Omdat het signaal niet goed is op de 1e verdieping en zolder wil ik daar een AP (U6-Lite) plaatsen. Voeding via PoE van een UniFi switch (USW-Lite-8-POE).
ProbleemWat heb ik al geprobeerd
- Zowel de switch als het AP willen niet adopteren. Na zo'n 20 seconden krijg ik de melding "Adoptie mislukt: Het apparaat kon niet worden geadopteerd. Zorg ervoor dat het apparaat online is met de fabrieksinstellingen en dat uw UniFI OS-console is verbonden internet, en probeer het opnieuw"
- De ene keer als ik de app open zie ik in het overzicht van UniFi apparten onder het kopje 'adoptie op afstand' zowel de U6-Lite als de USW-Lite-8-PoE staan. Even letter is er niets zichtbaar of maar één van de devices.
Iemand tips
- Factory reset van U6-Lite en USW-Lite-8-PoE
- Via SSH (vanaf MacBook) kan ik in ieder geval in de U6-Lite benaderen. Ook op die manier nog een keer 'set-default' commando gedaan.
- Ik zie in het overzicht 'Clients' wel apparaten die via de switch zijn verbonden
- Had al een keer geprobeerd de experiabox er tussen uit te halen en het Glasvezel kastje direct op de UDM aan te sluiten. Maar dan kreeg ik geen verbinding met het internet (wel WiFi).
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Probleem lag bij software versie die ik niet geupdate kreeg via de app..Skynett schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:10:
[...]
App weggooien, en via de homepage van de DreamMachine je netwerk opzetten.
Uiteindelijk ben ik inderdaad via het IP van de DreamMachine via de browser naar het apparaat gegaan en daar kon ik de software update installeren. Vervolgens werden de andere Unifi apparten ook netjes toegevoegd.
Nu nog even gaan puzzelen of ik de KPN router/modem er tussenuit moet halen om NAT achter NAT issues te voorkomen of dat die toch moet blijven voor IPTV.
Ik zie hier vaker negatieve reacties t.a.v. de app voorbij komen, maar waarom eigenlijk? Via een app de controller en devices beheren zou toch prima moeten kunnen werken?
Ik vermoed een beetje snobisme. Die app is goed genoeg om de dingen in het oog te houden. Maar als je dingen moet instellen is een browser toch handiger.SquareOne schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:34:
[...]
Ik zie hier vaker negatieve reacties t.a.v. de app voorbij komen, maar waarom eigenlijk? Via een app de controller en devices beheren zou toch prima moeten kunnen werken?
Persoonlijk ben ik met Unifi begonnen met één access point. Die was perfect via de App te installeren en te beheren. Later is er de USG bijgekomen en toen is er een Controller op m'n Raspberry bij gekomen.
Bij mij geen snobisme hoor. Opzetten altijd via de homepage, daar ging de vraag ook over.
De functionaliteit van de App is namelijk beperkt.
Ik heb de App ook, maar gebruik hem gewoon erg weinig. Update pushen of zo kan prima.
Maar mooi dat het werkt.
Nat achter nat werkt uitstekend als je niet van buiten naar binnen hoeft. Ik gebruik het zelf ook. En dan de KPN ontvangers direct in de kpn router en klaar is Kees.
Ik heb de App ook, maar gebruik hem gewoon erg weinig. Update pushen of zo kan prima.
Maar mooi dat het werkt.
Nat achter nat werkt uitstekend als je niet van buiten naar binnen hoeft. Ik gebruik het zelf ook. En dan de KPN ontvangers direct in de kpn router en klaar is Kees.
Dat is dan wellicht nog een probleem in mijn situatie. Ik wil graag een paar poorten open zetten naar m'n NAS.Skynett schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:47:
Bij mij geen snobisme hoor. Opzetten altijd via de homepage, daar ging de vraag ook over.
Maar mooi dat het werkt.
Verder nogal irritant dat sommige clients nu met het KPN wifi netwerk gaan verbinden nog los van dat het vast neit handig is voor het wifi signaal als er twee routers (met wifi) direct naast elkaar staan.
WiFi gewoon uitzetten op je KPN router.
Zou mij niet verbazen dat de app dan weer niet compatibel is met de firmware versie die ze uit de doos meeleveren (heel oud zoals gebruikelijk). Heb daar ook al eens gedoe mee gehad bij een USG die echt stokoude firmware out-of-the-box hadden. Heel leuk dat je dan setup via een app kan doen, maar dan moet het wel werken.SquareOne schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:34:
[...]
Probleem lag bij software versie die ik niet geupdate kreeg via de app..
Voor het bekijken van wat statistieken en eenvoudige taken zoals een firmware update op apparaten uitvoeren (met name ook op afstand) vind ik die app prima. Maar als je echt wat meer configuratiewerk wil gaan doen dan is de webinterface een stuk overzichtelijker. Ik denk dat het beide een ander doel dient.SquareOne schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:34:
[...]
Check je DM!xbeam schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:25:
[...]
ik heb er vorige week één terug gehad van klant met de melding dat hij het even deed en daarna niet meer. (electricien heeft de trafo doorgebrand) de nieuw geleverde werkt prima. Als je genoegen neemt met 24volt poe adapter als voeding kunnen we wel kijken of we er onderling uit kunnen komen.
De DreamMachine in DMZ zetten kan ook, heb je er minder last van. En houdt je de EB voor je IPTV en evt telefonie.SquareOne schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:34:
[...]
Probleem lag bij software versie die ik niet geupdate kreeg via de app..
Uiteindelijk ben ik inderdaad via het IP van de DreamMachine via de browser naar het apparaat gegaan en daar kon ik de software update installeren. Vervolgens werden de andere Unifi apparten ook netjes toegevoegd.
Nu nog even gaan puzzelen of ik de KPN router/modem er tussenuit moet halen om NAT achter NAT issues te voorkomen of dat die toch moet blijven voor IPTV.
De app is leuk voor een snelle check, maar via browser is eea echt wel makkelijker te zien en in te stellen.
Waiting on the world to change
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dat vind ik nog steeds geen reden om te gaan speculeren of geruchten te gaan zitten verzinnen over de mogelijke gevolgen van de huidige situatie en zo...Miki schreef op maandag 30 mei 2022 @ 19:09:
Natuurlijk is er geen officieel statement van UI maar nieuwe ontwikkelingen op hardware en software gebied blijven uit. Met moeite komt nu hotfix 3 voor de Edgerouter lijn binnenkort uit. Waarbij het pijnpunt is dat alles nog op Vyatta OS is gebaseerd waarvan we al weten dat dat binnen UI EOL is.
Niks dat je tegenhoudt om een HP Switch te kopen en die via een Console Cable of SSH te beheren en vaak hebben de wat goedkopere modellen ook nog eens een webGUI ernaast!En dan over de alternatieven, zoveel is er niet behalve wat ik al noemde voor switches. TP-Link Omada lijn zou nog kunnen maar ik ben geen fan van hun incrementele hardware revisies die ze stiekem steeds doorvoeren.
Die script van Fabian lost dat toch mooi op tegenwoordigxbeam schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 01:04:
Igmp proxy zorgt voor routering van mulcast verkeer en draait inderdaad alleen op een USG en edgerouter en is inderdaad nog steeds niet beschikbaar op een UDM.
Ik geloof zelfs dat Ubiquiti ondertussen zelf het een en ander aan IGMP dingen heeft toegepast in de Linux Kernel die de UDR/UDM modellen gebruiken ?!
Het enige probleem dat nu nog speelt is het kijken van IPTV die van RTSP afhankelijk is als ik het goed heb begrepen!
Ik vind de voorbeelden van Ubiquiti zelf omtrent dat hele verhaal nog steeds best wel een beetje raar en daarom is het best wel verstandig de "Aparte IPTV VLAN" optie te volgen in het IPTV Topic om zodoende dat hele gezeik lekker in een apart VLAN te laten!igmp snooping draait op de switch en acces points en zorgt voor de filter van multicast en gebruik je om de broadcast stroom te sturen, in te dammen of blokkeren tot delen van je netwerk.
NICE!!!timovd schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 10:27:
Voor op de eerste verdieping komt een In-Wall HD op de plek waar vroeger een PTT-aansluiting zat.
Tja, wat wil je weten :Verder wil ik 4 netwerken opzetten voor (1) IoT-netwerk (alleen naar buiten, niet naar binnen), (2) intern (security camera's, Hue, e.d.), (3) privé-computers en (4) een gastennetwerk (lage prio).
Ik ken het YouTube-kanaal van The Hook Up en Crosstalk solutions die heel informatief zijn, maar liever lees ik e.e.a. met voorbeeld configs.
Iemand tips?
- Maak een VLAN aan.
- Stel je DHCP voorkeuren in.
- Maak eventueel een apart Switch Port Profile aan voor dat VLAN indien er niks handigs automatisch wordt aangemaakt.
- Stel die Profile in voor een bepaalde LAN poort op je Switch(es).
- Als je ook WiFi voor dat VLAN wilt dan maak je een SSID aan en Tag je dat VLAN daarin.
KLAAR!!!
Zo moeilijk is het niet echt... ?!
Omdat het absurd is om je netwerk te beheren vanaf een apparaat dat afhankelijk is van WiFi en ook nog eens een veel te klein onoverzichtelijk scherm heeft en ook nog eens helemaal geen LAN poort heeft!SquareOne schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:34:
Ik zie hier vaker negatieve reacties t.a.v. de app voorbij komen, maar waarom eigenlijk?
Via een app de controller en devices beheren zou toch prima moeten kunnen werken?
Pak gewoon een Laptop (Met een LAN poort erop!) of een PC en ga lekker aan de slag op een groot overzichtelijk scherm!
Lees gewoon goed [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie door en dan komt het wel goed!SquareOne schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 14:58:
Dat is dan wellicht nog een probleem in mijn situatie. Ik wil graag een paar poorten open zetten naar m'n NAS.
Zolang je een SSID aanmaakt dat dezelfde Security meuk gebruikt als je ExperiaBox WiFi en daarna de WiFi op de ExperiaBox uitzet dan is er niks aan de hand!Verder nogal irritant dat sommige clients nu met het KPN wifi netwerk gaan verbinden nog los van dat het vast neit handig is voor het wifi signaal als er twee routers (met wifi) direct naast elkaar staan.
Natuurlijk mag jij dag vinden, ik ga alleen geen enkele cent stoppen in EdgeMax producten nog deze aanbevelen als UI deze lijn als abandonware behandeld. En het is verre van een verzinsel dat UI weinig meer doet met Vyatta OS. Dan hadden ze de ontwikkeling namelijk wel doorgezet en we zien juist in zowel de Unifi lijn als de UISP lijn dat ze hun eigen OS aan het doorontwikkelen zijn en af zijn gestapt van Vyatta OS.nero355 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:47:
[...]
Dat vind ik nog steeds geen reden om te gaan speculeren of geruchten te gaan zitten verzinnen over de mogelijke gevolgen van de huidige situatie en zo...
[...]
Maar goed als jij nog vertrouwen hebt in de toekomst van EdgeMax producten, succes ermee
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
IMHO is het geen ramp om één van de eerste drie uit deze lijst te kopen : https://tweakers.net/pric...b0l8J07t9hdChxZpA34Y_D_gEMiki schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:23:
Maar goed als jij nog vertrouwen hebt in de toekomst van EdgeMax producten, succes ermee
Dus deze modellen :
- pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
- pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP
- pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
En volgens mij zei jij al een keer eerder dat de goedkoopste variant ook OpenWRT kan draaien dus die optie is er ook nog!
Heeft iemand een idee wat de maximale snelheid van de UniFi AC Lite en LR is? Bij Ziggo haalde ik 600 Mbps, maximale van m’n abonnement. Bij KPN hoogst haalbare 550 Mbps. Bedraad haal ik 935 Mbps.
Heb al wat met settings gerommeld. Maar maakt geen verschil.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 22:50
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Dat ligt ook aan de client natuurlijk. Beide zijn 2x2 op 5GHz, als je vervolgens met een 1x1 client test dan kom je maar al tot ee helft. Heb je een 2x2 client dan kun je de maximale snelheid zo in de specificaties opzoeken. En dan uiteraard rekening er mee houden dat wifi half duplex is, dus dat "kost snelheid". En daarnaast is de kans klein dat je echt de maximale snelheid haalt.THE_BASE schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:12:
Heeft iemand een idee wat de maximale snelheid van de UniFi AC Lite en LR is? Bij Ziggo haalde ik 600 Mbps, maximale van m’n abonnement. Bij KPN hoogst haalbare 550 Mbps. Bedraad haal ik 935 Mbps.
En de specificaties zeggen dus 867Mbit/s. Dan vind ik rond de 600Mbit/s niet heel slecht. Maar dat het slechter is nu je KPN hebt is wel gek. Maar waarschijnlijk gewoon interferentie en dat de snelheid weer wat hoger uit valt als je op een ander moment test.
Bedankt voor je antwoord, klinkt helder en logisch. Het is zo rond de 500 Mbit/s bij KPN, dus prima voor WiFi.RobertMe schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:49:
[...]
Dat ligt ook aan de client natuurlijk. Beide zijn 2x2 op 5GHz, als je vervolgens met een 1x1 client test dan kom je maar al tot ee helft. Heb je een 2x2 client dan kun je de maximale snelheid zo in de specificaties opzoeken. En dan uiteraard rekening er mee houden dat wifi half duplex is, dus dat "kost snelheid". En daarnaast is de kans klein dat je echt de maximale snelheid haalt.
En de specificaties zeggen dus 867Mbit/s. Dan vind ik rond de 600Mbit/s niet heel slecht. Maar dat het slechter is nu je KPN hebt is wel gek. Maar waarschijnlijk gewoon interferentie en dat de snelheid weer wat hoger uit valt als je op een ander moment test.
EV3 GT LR iPhone 17 Pro iPad mini 6 MacBook Air M2 iMac M4 Watch Series 10 TV 4K HDR AirPods Pro 2 & Max
Ik heb bewust voor de Er-X gekozen zodat ik eventueel een uitweg heb als UI de handdoek in de ring gooit. OpenWRT wordt redelijk goed ondersteund maar kent zoals veel opensource projecten een sterke afhankelijkheid van dev’s die er energie in steken. Met de laatste stabiele update is bijvoorbeeld de hardware offloading ter ziele gegaan en is het wachten op een oplossing die wel in de maak is maar niet duidelijk is wie er regie over heeft.nero355 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 17:36:
[...]
IMHO is het geen ramp om één van de eerste drie uit deze lijst te kopen : https://tweakers.net/pric...b0l8J07t9hdChxZpA34Y_D_gE
Dus deze modellen :
- pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X
- pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter X SFP
- pricewatch: Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
En volgens mij zei jij al een keer eerder dat de goedkoopste variant ook OpenWRT kan draaien dus die optie is er ook nog!
Daarbij is het flashen ook geen eenvoudig klusje. Door het beperkte flash geheugen kun je niet één keer een OpenWRT release erop flashen en zit je te klooien met een “tussen” firmware die je verder moet opwaarderen met een volledige OpenWRT upgrade via de cli.
Was hier iets te enthousiast meeSkynett schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:02:
WiFi gewoon uitzetten op je KPN router.

Ik was deze tutorial aan het volgen: https://forum.kpn.com/mod...ter-de-experia-box-164983pinda powerrr schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:25:
[...]
De DreamMachine in DMZ zetten kan ook, heb je er minder last van. En houdt je de EB voor je IPTV en evt telefonie.
De app is leuk voor een snelle check, maar via browser is eea echt wel makkelijker te zien en in te stellen.
hier staat:
"
Stap 2: De Experia Box configureren.
...
Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.".
Ik lees dit als; je moet DMZ aanzetten op de experia box?
Overigens, om welk MAC adres gaat het?In de dream machine portal zie ik f4:92;bf:7b:ce:b1,
/f/image/vvYQDU3RARf6sylA2PUXQ2tz.png?f=fotoalbum_large)
Terwijl in KPN DMZ zie ik f4:92;bf:7b:ce:b5
/f/image/U7gEG1HBU9lqyyMzCBwYxJ00.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door SquareOne op 31-05-2022 21:53 ]
@SquareOne DreamMachine static ip geven in EB.
Dan dat ip adres in DMZ zetten, dat zou genoeg moeten zijn.
En het DMZ stel in inderdaad in op de EB.
Dan kan je de EB dus voor je IPTV blijven gebruiken zonder scripts e.d. en de DreamMachine je hele netwerk laten regelen.
Hou voor de duidelijkheid op de DM wel een ander subnet aan.
Dan dat ip adres in DMZ zetten, dat zou genoeg moeten zijn.
En het DMZ stel in inderdaad in op de EB.
Dan kan je de EB dus voor je IPTV blijven gebruiken zonder scripts e.d. en de DreamMachine je hele netwerk laten regelen.
Hou voor de duidelijkheid op de DM wel een ander subnet aan.
Waiting on the world to change
Vanuit je Unifi (WiFi) LAN netwerk moet je gewoon op het IP adres van je EB terecht kunnen.SquareOne schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:48:
Was hier iets te enthousiast mee, moest eerst nog wat aanpassingen maken maar kwam nu niet meer in de router omdat ik geen laptop met ethernet aansluiting heb. Terug naar fabrieksinstellingen
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Als ze een lange uptime hebben dan heb je kans dat je wat hoger uitkomt nadat je ze een reboot hebt gegevenTHE_BASE schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:12:
Maar als ik heel eerlijk ben : Lekker boeiend!
Zolang je maar overal goede 5 GHz dekking hebt dan komt het allemaal wel goed!
Nou Nou .. het heeft even geduurd .. (beta)
maar de controller heeft nu ondersteuning voor Local DNS Record bij de clients ..
ah en mijn local clients in de config.gateway.json zijn foetsie ..
iets om rekening mee te houden mocht je het daar gedefinieerd hebben (ik was al over naar local dns via een pihole)
maar de controller heeft nu ondersteuning voor Local DNS Record bij de clients ..
iets om rekening mee te houden mocht je het daar gedefinieerd hebben (ik was al over naar local dns via een pihole)
[ Voor 44% gewijzigd door zeroday op 01-06-2022 07:44 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Je weet dat iig in geval van een USG en de hostnaam van de client correct is ingesteld, dit al 6 jaar aanwezig is in de USG, zolang je dhcp gebruikt?zeroday schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 07:18:
Nou Nou .. het heeft even geduurd .. (beta)
Een linkje wordt gewaardeerd
Voor de EA-ers onder ons op de community: https://community.ui.com/...c0-4c22-9837-a7ed7442ae89
Ik kan er met mijn hoofd nie bij dat de statistieken gewoon niet werken. Ik heb een USG pro en cloud key gen2 plus, een zwik AP's en een paar switches. Deep packet inspection staat aan, database een keer gerebuild, maar helemaal niks.
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Idem, USG-Pro-4, 3x UAP-AC-Lite's en een US-16-150W maar in beide categorieën ('All' en 'Idenitfied') komt de 'Traffic Overview' totaal niet overeen met de realiteit.OMX2000 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:25:
Ik kan er met mijn hoofd nie bij dat de statistieken gewoon niet werken. Ik heb een USG pro en cloud key gen2 plus, een zwik AP's en een paar switches. Deep packet inspection staat aan, database een keer gerebuild, maar helemaal niks.
Onlangs had ik een DR gekocht en veel problemen met spontane reboots. Die ging RMA en de webwinkel gaf al aan dat ze op dat moment geen ander exemplaar voor mij hadden. Groot was mijn verbazing dan ook toen ik een dag later toch een geheel nieuwe DR ontving
Van het weekend aangesloten en blijkbaar had ik in 1e instantie toch echt een maandagmorgen exemplaar van de DR want het vervangende exemplaar heeft eigenlijk geen problemen en is ondertussen al bijna 4 dagen Up zonder ook maar 1 spontane reboot. De interface voelt ook sneller aan.
* Yucko is weer happy
Omdat ik zag dat verschillende devices op de 1e verdieping echt teveel retries/drops hadden (>80%) waardoor ze soms niet online kwamen en mijn wederhelft soms ook problemen ervaarde met haar iPad zou ik graag nog een WiFi 6 In-Wall exemplaar op de bovenverdieping willen, maar omdat deze nog EA is en op dit moment uitverkocht is toch maar voor een AP WiFi 6 Lite gegaan die ik bovenop een kast kan leggen. Hopenlijk komt deze morgen binnen en kunnen we gaan klooien.
Vraagje:
toen mijn DR retour was, en ik alleen de 2 Flex Mini switches had, zag ik beide (in de controller, draaiende in Docker) in de Topology netjes weergegeven met de aangesloten clients, maar nu de DR weer de controller is zie ik ze niet meer in de Topology alsmede de clients die aangesloten zijn. Ik zie de Flex Mini's enkel onder het tabje UniFi devices. Dit lijkt mij niet normaal gedrag.
Resetten en opnieuw adopten vanuit de DR heeft in ieder geval niet geholpen.
Iemand nog een idee hoe dit te fixen?
* Yucko is weer happy
Omdat ik zag dat verschillende devices op de 1e verdieping echt teveel retries/drops hadden (>80%) waardoor ze soms niet online kwamen en mijn wederhelft soms ook problemen ervaarde met haar iPad zou ik graag nog een WiFi 6 In-Wall exemplaar op de bovenverdieping willen, maar omdat deze nog EA is en op dit moment uitverkocht is toch maar voor een AP WiFi 6 Lite gegaan die ik bovenop een kast kan leggen. Hopenlijk komt deze morgen binnen en kunnen we gaan klooien.
Vraagje:
toen mijn DR retour was, en ik alleen de 2 Flex Mini switches had, zag ik beide (in de controller, draaiende in Docker) in de Topology netjes weergegeven met de aangesloten clients, maar nu de DR weer de controller is zie ik ze niet meer in de Topology alsmede de clients die aangesloten zijn. Ik zie de Flex Mini's enkel onder het tabje UniFi devices. Dit lijkt mij niet normaal gedrag.
Resetten en opnieuw adopten vanuit de DR heeft in ieder geval niet geholpen.
Iemand nog een idee hoe dit te fixen?
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Waarschijnlijk had je dan beter even kunnen wachtenYucko schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:02:
Iemand hier een oplossing voor, bij Unify klaagt men ook al
"UniFi is having trouble with this direction" een herstart van de hele zooi en het werkt weer een paar dagen
UDM meanmachine pro
"UniFi is having trouble with this direction" een herstart van de hele zooi en het werkt weer een paar dagen
UDM meanmachine pro
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=46229&sid=42168
Zekers, maar dat werkte nooit helemaal vlekkeloosed1703 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 08:08:
[...]
Je weet dat iig in geval van een USG en de hostnaam van de client correct is ingesteld, dit al 6 jaar aanwezig is in de USG, zolang je dhcp gebruikt?
Want of ik moest teveel handelingen verrichten om het dan ook op een bijv. windows machine te gebruiken
of soms was een herstart van het netwerk op die machine nodig. Niet helemaal handig vandaar dat ik de json gebruikte om dit beter voor elkaar te krijgen.
Nadat ik over was gestapt op local dns records in de pihole was het toevoegen en het toepassen hetgeen wat ik zocht. Als dit nieuwe net zo werkt als de pihole dan is in principe de pihole niet meer nodig (tenzij ik nog steeds allerlei adblocks wil blijven behouden .. heb al wat moeten aanpassen om de WAF te blijven behouden omdat bepaalde spelletjes blokkeren ivm de ads ..
ik ben je dankbaarEen linkje wordt gewaardeerd
Voor de EA-ers onder ons op de community: https://community.ui.com/...c0-4c22-9837-a7ed7442ae89
Het beste is om vanuit je Pihole een doorverwijzing te maken naar UniFi.zeroday schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:50:
[...]
Nadat ik over was gestapt op local dns records in de pihole was het toevoegen en het toepassen hetgeen wat ik zocht. Als dit nieuwe net zo werkt als de pihole dan is in principe de pihole niet meer nodig (tenzij ik nog steeds allerlei adblocks wil blijven behouden .. heb al wat moeten aanpassen om de WAF te blijven behouden omdat bepaalde spelletjes blokkeren ivm de ads ..
server=/lan/ipadres
Ofzo. Wat je domein ook mag zijn.
Mja, ik zal in de tussentijd het vrouwtje toch ook tevreden moeten houdenRobertMe schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 10:45:
[...]
Waarschijnlijk had je dan beter even kunnen wachtenHier poste maandag of eind vorige week nog iemand dat de In-Wall GA is in de US. Recentelijk lijkt nieuwe hardware dan ook een paar weken later (2 tot ? 4 of zo?) ook in de EU store te staan.
Maar bedankt voor je bericht, zal de EU store in de gaten houden.
conditional forwarding ..ed1703 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:55:
[...]
Het beste is om vanuit je Pihole een doorverwijzing te maken naar UniFi.
server=/lan/ipadres
Ofzo. Wat je domein ook mag zijn.
Inderdaad ook een manier
Gebruik je ipv6?OMX2000 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:25:
Yes. Is dat de oorzaak?
Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast
Ja dat verkeer gaat momenteel buiten de statistieken om
Update UDM (Pro) 1.12.22
https://community.ui.com/...39-40ef-bd71-786766512c58
Redelijk wat updates en fixes in deze release.
Add support for IGMP snooping on UDM/UDM-Pro switch ports.Hulliee schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:53:
Update UDM (Pro) 1.12.22
http://www.xbmcfreak.nl/
Het gaat nog wel eens wat worden, kwa features komt het nu in de buurt van de budget koopjes die je met enige regelmaat vindt in de bakken van de Mediamarkt. IGMP snooping en verbetering in het PPPoE protocol met IPV6 verbindingen. Hoera 🥳Hulliee schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:53:
Update UDM (Pro) 1.12.22
Ben nog steeds op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Mijn SMA 4000TL-21 maakt via Webconnect verbinding met de Sunnyportal van SMA. Sinds ik mijn Experiabox heb vervangen door een USG krijgt hij geen DNS adres meer.BasvanS schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:43:
[...]
Helaas, niks :(!
Zojuist ook nog even een reboot van de omvormer gedaan, AC & DC disconnect, wachten tot hij uit is. DC er weer op, AC er weer op. Maar nog steeds de zelfde geen DNS boodschap.
Kan dit te maken hebben met een firewall instelling? En zo ja welke?
* Oplossing is gevonden, er bleek ergens in de omvormer (die nu alleen nog via bluetooth bereikbaar was) een fixed DNS ingesteld te zijn. Deze stond nog op 192.168.2.254 ipv 253...*
Tnx @rally voor het meedenken!
[ Voor 15% gewijzigd door BasvanS op 01-06-2022 18:38 ]
Nou, 3 6 Lite AP's besteld. Nu nog een in-wall 6 AP en dan ben ik klaar.
Lastig zo met die matige beschikbaarheid. Die AP's gingen nog wel, maar die in-wall....
Lastig zo met die matige beschikbaarheid. Die AP's gingen nog wel, maar die in-wall....
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
De U6 In-Wall is inderdaad slecht beschikbaar, want dat is die nog nooit geweestRiCk schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:18:
Nou, 3 6 Lite AP's besteld. Nu nog een in-wall 6 AP en dan ben ik klaar.
Die wat in de store stond was een Early Access model, oftewel beta product bedoeld voor beta testers. En uit jouw bericht maak ik op dat je deze "gewoon wilt inzetten" en dus niet wilt beta testen.
Echter... Is die in Amerika verschillende dagen terug officieel uitgebracht / naar GA gegaan. Mogelijk dat deze dus ook spoedig in de EU store zal verschijnen (en is uitverkocht voordat je het in de gaten hebt
Ja, klopt hoor. Had het in de gaten allemaal. Ook via Reddit.RobertMe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:24:
[...]
De U6 In-Wall is inderdaad slecht beschikbaar, want dat is die nog nooit geweest
Die wat in de store stond was een Early Access model, oftewel beta product bedoeld voor beta testers. En uit jouw bericht maak ik op dat je deze "gewoon wilt inzetten" en dus niet wilt beta testen.
Echter... Is die in Amerika verschillende dagen terug officieel uitgebracht / naar GA gegaan. Mogelijk dat deze dus ook spoedig in de EU store zal verschijnen (en is uitverkocht voordat je het in de gaten hebt)
En t.a.v. EA vs GA: ik ga er maar van uit dat het puur software is dan qua beta, komt vast wel goed. Maar hij gaat vast wel GA soon, en dan weer hopen dat de notificaties werken en ik op tijd ben.
De AI Bullet is op voorraad in EA:
https://eu.store.ui.com/c...ducts/camera-ai-bullet-ea
Net eentje gekocht.
Net eentje gekocht.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Daar kun je vanuit gaan, maar of dat zo is is een heel ander verhaal.RiCk schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:26:
[...]
Ja, klopt hoor. Had het in de gaten allemaal. Ook via Reddit.
En t.a.v. EA vs GA: ik ga er maar van uit dat het puur software is dan qua beta, komt vast wel goed.
De USW Flex Mini heeft pas na eerste EA ronde en vele verzoeken ondersteuning gekregen voor PoE (nieuwe EA versie)
De U6 LR heeft tussen EA en GA wat wijzigingen gehad meen ik waardoor de GA iets kan of kon dat de EA versie niet kan (intussen wellicht wel). Volgens mij was dat 160MHz bandbreedte, not sure though
Volgens mij is het de U6 In Wall geweest die ruim een jaar geleden in EA heeft gestaan, ineens helemaal verdwenen was, en vele maanden later terug kwam. En daarbij hebben ze toen een compleet nieuwe gemaakt met een Qualcomm SoC i.p.v. MediaTek (waarvan ook een model in de U6 Lite en U6 LR zitten IIRC, de U6 Pro zit ook Qualcomm in meen ik).
Oftewel: in het verleden zijn er ook voorbeelden te vinden waar daadwerkelijk nog de hardware is aangepast, en ogenschijnlijk ook tussen de nieuwste EA revisie en GA.
Inderdaad, hoop wijzigingen, hoop wel al jaren dat ze wat meer uitleg geven bij hun 'improvements' maar helaas blijft het altijd pandora's boxHulliee schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:53:
Update UDM (Pro) 1.12.22
- Improve system stability.
Hoe dan? Wat is er gewijzigd?
- Improve internet connectivity check.
Wat doet die dan nu anders/beter?
Zo van die dingen..
En ohja, dat er ook enkele nieuwe supported features zijn die zelfs niet in de change log staan:
EDIT:This is the first official UDM release to support Traffic Routes as introduced in Network 7.1.61
It is. First to support Teleport as well.
Ok die "improved internet connectivity check" kan misschien nog wel iets worden, ik zie zo'n screenshots voorbij komen:
Als we dit in de toekomst nog kunnen customizen ook en zelf het adres ingeven welke hij moet checken (wat nu NIET kan) zou het helemaal TOP zijn, kan je daar SaaS business apps in toevoegen. Maar kan het zelf niet testen want al mijn UDM's staan in productie bij klanten
[ Voor 41% gewijzigd door Tha Render_2 op 02-06-2022 10:26 ]
En al weer "Sold Out"ApC_IcE schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:34:
De AI Bullet is op voorraad in EA:
Net eentje gekocht.
Voor mensen welke een EA product kopen: Onderstaande is wel iets om even rekening mee te houden!!
We view participation in the Early Access (EA) program as a privilege and value your part in it. As a program member, you agree that any products purchased from the Early Access store (“EA store”) and any information concerning these products (including their features, functionality, and screen shots, pictures or videos thereof) will be considered “Confidential Information” and shall remain subject to the confidentiality obligations in Section 3(e) of the Terms of Service until the applicable products’ public release. This includes no posting of photos, videos, or description of experience on YouTube or other social media until the products are made available at store.ui.com.
Without limiting its remedies, if Ubiquiti determines, in its sole and absolute discretion, that you have violated your confidentiality obligations or have engaged in any conduct that Ubiquiti believes is in violation of any applicable law or regulation or is otherwise harmful to the interest of Ubiquiti, Ubiquiti may terminate your access to the EA store, place an indefinite hold on your Ubiquiti store account and pursue any other damages available at law.
By purchasing a product from the EA store, you also consent to receive periodic email surveys for the purposes of product research and development. You may opt out at any point.
Thank you.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik heb 'm "per ongeluk" gisteren meteen geinstalleerd (ik wacht meestal enkele weken/maanden, had niet door dat deze update zo vers wasHulliee schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 15:53:
Update UDM (Pro) 1.12.22
Deze update lijkt ook een lang bestaand probleem op te lossen waarbij de SFP+ link tussen mijn UDMP en (oude) USW48 niet meer up kwam na een UDMP reboot. Ik moest na een reboot telkens de fiber loshalen en terug insteken om de link te restoren. Deze keer ging het gewoon goed
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik denk dat @xbeam daar heel blij mee is. Volgens mij heeft die daar ook regelmatig over geschreven.Slonzo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:11:
[...]
Ik heb 'm "per ongeluk" gisteren meteen geinstalleerd (ik wacht meestal enkele weken/maanden, had niet door dat deze update zo vers was).
Deze update lijkt ook een lang bestaand probleem op te lossen waarbij de SFP+ link tussen mijn UDMP en (oude) USW48 niet meer up kwam na een UDMP reboot. Ik moest na een reboot telkens de fiber loshalen en terug insteken om de link te restoren. Deze keer ging het gewoon goed
Of zou die intussen al alle zakelijk UniFi spul het raam uit hebben gegooid?
Je zou voor minder, echt een super vervelend probleem...RobertMe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:37:
Ik denk dat @xbeam daar heel blij mee is. Volgens mij heeft die daar ook regelmatig over geschreven.
Het is al vervelend als je on-site bent, als je niet on-site bent gaat alles down en sta je met je broek op de enkels

Maar goed, hopelijk is het bij deze dus opgelost
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Naast alle dingen die zijn genoemd qua Firmware en UniFi Controller veranderingen vielen me nog een aantal dingen op tijdens het doorspitten van mij mailbox :

Ja, die typo staat er echt zo!

Ik zou zweren dat je altijd al maar één PPPoE verbinding kan aanmaken ?!
Daarnaast wordt het weleens tijd voor een optie in de webGUI om DNAT/SNAT Redirects aan te kunnen maken...

En... natuurlijk... zoals altijd... :
Dat is dus nog steeds een flinke uitdaging![U6-IW] Fix incorrect topology when plugged into a UDM-SE or UDR.
Was dit verdwenen tijdens "the journey" van UniFi Controller 5.x.x naar 7.x.x of zoAdd Anteann Gain value for UAP-AC-M.
Ja, die typo staat er echt zo!
Sinds wanneer hebben we controle over DNAT/SNAT en Multi WAN toestandenFix issue where SNAT does not work for additional public IPs with PPPoE.
Ik zou zweren dat je altijd al maar één PPPoE verbinding kan aanmaken ?!
Daarnaast wordt het weleens tijd voor een optie in de webGUI om DNAT/SNAT Redirects aan te kunnen maken...

Zal @xbeam blij van wordenFix issue with Internet VLAN ID 0 and QoS Tag.
En... natuurlijk... zoals altijd... :
Met de speciale notificatie erbij :[UAP-Gen2/Gen3] Improve 2.4GHz IoT interoperability.
Good old IoT 2.4 GHz issues!Please pay special attention to 2.4GHz IoT devices. We are specifically interested in any devices that have had trouble connecting to APs in recent releases.
Please report any devices that are unable to establish or maintain connectivity on this version. Thanks!
Beter om het dan op v&a te droppen, je weet nooit wie er alsnog mogelijkheden voor ziet.RobertMe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:37:
[...]
.l
[ Voor 0% gewijzigd door Comp User op 02-06-2022 17:58 . Reden: Correctie typo ]
Vaste locatie, vast netwerk.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik las eerder iets over het weggooien van spullen i.p.v. ze RMA te doen dus wie weet wat @xbeam straks allemaal met die spullen gaat uitspoken!Comp User schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:37:
Beter om het dan om v&a te droppen, je weet nooit wie er alsnog mogelijkheden voor ziet.
Dat is inderdaad best wel vreselijk jammer!Will_M schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:41:
@nero355 Weet je wat ik stiekem nog veel erger vind? De UP-Chime heeft alléén 2,4Ghz aan boord dus UI werkt zelf ook niet al te hard mee aan het kunnen uitfaseren van de 2,4Ghz WiFi banden.....
Aan de andere kant : De meeste merken koppelen hun Chimes via 433 MHz dus dat er überhaupt WiFi op zit is al heel wat!

Maar voor dat geld mag er wel PoE op zitten trouwens, want elk bespaard stopcontact is mooi meegenomen!
Bij de UP-Chime is JUIST handig dat 't ding gewoon een normale 230V DC stekker heeft, vind ik. Je prikt het ding in een vrij stopcontact in de ruimte waar je op dat moment aan het werk bent én je hebt meteen een gong voor de deurbel in die kamer (er vanuit gaande dat je WiFi netwerk voldoende dekkend is in je hele huis, natuurlijk).
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Wat, jij hebt wel vrije stopcontacten in elke ruimte, maar geen vrije UTP poorten, met PoE support?Will_M schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:52:
Bij de UP-Chime is JUIST handig dat 't ding gewoon een normale 230V DC stekker heeft, vind ik. Je prikt het ding in een vrij stopcontact in de ruimte waar je op dat moment aan het werk bent én je hebt een gong voor de deurbel in die kamer (er vanuit gaande dat je WiFi netwerk voldoende dekkend is in je hele huis, natuurlijk).
Schan-Da-Lig héRobertMe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:54:
[...]
Wat, jij hebt wel vrije stopcontacten in elke ruimte, maar geen vrije UTP poorten, met PoE support?
Ik denk dat ik die bouwvakkers / aannemer én architect welke die kiet hier in de jaren '70 neerzette maar eens een proces aan d'r broek ga smeren, die achterlijk hansworsten hadden destijds best wel een beetje verder in de toekomst mogen denken toen ze hier aan't knutselen gingen
edit:
Ik moet overigens ook nog een oplossing zien te gaan vinden voor het probleem wat ontstaat als het opperhoofd hier thuis dat ding UIT het stopcontact pakt om de elektrische bezem aan te kunnen sluiten én vervolgens het ding later niet terug in het stopcontact steekt als het bezemen klaar is....
Ik moet overigens ook nog een oplossing zien te gaan vinden voor het probleem wat ontstaat als het opperhoofd hier thuis dat ding UIT het stopcontact pakt om de elektrische bezem aan te kunnen sluiten én vervolgens het ding later niet terug in het stopcontact steekt als het bezemen klaar is....
[ Voor 24% gewijzigd door Will_M op 02-06-2022 16:14 ]
Kwestie van beter africhtenWill_M schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:57:
[...]
Schan-Da-Lig hé![]()
Ik denk dat ik die bouwvakkers / aannemer én architect welke die kiet hier in de jaren '70 neerzette maar eens een proces aan d'r broek ga smeren, die achterlijk hansworsten hadden destijds best wel een beetje verder in de toekomst mogen denken toen ze hier aan't knutselen gingen![]()
edit:
Vaste locatie, vast netwerk.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
leave me alone!!!! Grrrr ;-)
Dat weggooien van instap hardware is goedkoper dan RMA is voornamelijk bij de wij hebben witte stranden en palmboom klanten. Dus ja, dat geld nog steeds binnen Nederland is het schrapen en sparen wat betreft hardware.nero355 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 15:49:
[...]
Ik las eerder iets over het weggooien van spullen i.p.v. ze RMA te doen dus wie weet wat @xbeam straks allemaal met die spullen gaat uitspoken!![]()
Ik word van heel veel dingen blij. Waar ik momenteel Vooral niet blij van wordt is de deze week uitgekomen nieuwe Follina Office functie.Zal @xbeam blij van worden![]()
Klopt hetzelfde issue speelde op de SFP-wan port. ik heb er op Q&A forum van UBNT vorige jaar ruzie met mister G over gehad waar hij vol bleef houden da niet aan UBNT maar aan mij lag. En dat meneer de door Eekhoorns geliefde Noot met muts (ja ****veld ik weet dat je meeleest) tijdens het troubleshoot vrijdag na 17:00 tot maandag uit het niets stopte met communiceren terwijl de klant speciaal voor hem op mijn kosten platlag/bleef om het probleem te onderzoeken.RobertMe schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:37:
[...]
Ik denk dat @xbeam daar heel blij mee is. Volgens mij heeft die daar ook regelmatig over geschreven.
Hij heeft zeker een grote vinger in de pap gehad waarom we zijn overgestapt naar Cambium Networks en UniFi inderdaad nog net niet in Hoef en Hel maar. Hier in de kliko beland.Of zou die intussen al alle zakelijk UniFi spul het raam uit hebben gegooid?
[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 02-06-2022 22:44 ]
Als ik de vier netwerken heb, wij ik van mijn "privé netwerk" de apparaten in "LAN-only" (geen wan) kunnen bereiken. Hoe kun je dat configureren?nero355 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 16:47:
[...]
Tja, wat wil je weten :
- Maak een VLAN aan.
- Stel je DHCP voorkeuren in.
- Maak eventueel een apart Switch Port Profile aan voor dat VLAN indien er niks handigs automatisch wordt aangemaakt.
- Stel die Profile in voor een bepaalde LAN poort op je Switch(es).
- Als je ook WiFi voor dat VLAN wilt dan maak je een SSID aan en Tag je dat VLAN daarin.
...
Edit:
Stel ik heb:
Een privé laptop en een NAS waar data op staat en mijn containers op draaien. Ik heb lampen die alleen toegang tot de NAS moeten hebben en niets naar buiten mogen verbinden en die ik wel moet bereiken (voor onderhoud) vanaf mijn privé laptop. Daarnaast heb ik nog een PV-installatie die alleen naar buiten mag communiceren (via API haal ik vervolgens data op).
Gastennetwerk is volledig los.
Heb ik dan vier VLANs nodig binnen het zelfde subnet? Is bovenstaande wel mogelijk?
[ Voor 28% gewijzigd door timovd op 02-06-2022 21:41 ]
Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)
Krijg net een notificatie van een update voor mijn UDM. 1.12.2 oid? Maar nergens te vinden in zowel app als portal. Mis ik ergens waar ik moet kijken?
[ Voor 13% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2022 22:03 ]
https://community.ui.com/...39-40ef-bd71-786766512c58MikeyMan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:52:
Krijg net een notificatie van een update voor mijn UDM. 1.12.2 oid? Maar nergens te vinden in zowel app als portal. Mis ik ergens waar ik moet kijken?
Ja ok, maar wel een notificatie en geen mogelijkheid tot upgraden te vinden?
En 7.1.66 zit ik al op ook overigens.
Edit... Blijkbaar toch op OS 1.11.4.
Via een klein linkje 'manage updates' gevonden waar te updaten.
[ Voor 19% gewijzigd door MikeyMan op 02-06-2022 22:28 ]
Nee, je kunt de UDM niet updaten vanuit de Network apps (mobiel of web), moet echt via de web portal van de UDM zelf: https://192.168.1.1/settings/updatesMikeyMan schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:52:

[ Voor 10% gewijzigd door EagleTitan op 03-06-2022 09:07 ]
Lukt uiteindelijk wel via de portal inderdaad. Maar ik had daar ook een notificatie verwacht. Het navigatiepad is ook weat onhandig.EagleTitan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:06:
[...]
Nee, je kunt de UDM niet updaten vanuit de Network apps (mobiel of web), moet echt via de web portal van de UDM zelf: https://192.168.1.1/settings/updates
je had het zelf al gevonden, stomme Tweakers functie om nieuwe posts in te laden zonder de edits
Nu met 1.22 wel beter geworden, de settings pagina opent op de firmware status. Maar nog steeds moet je inderdaad wel weten dat je op de portal van Unifi OS moet zijn, en niet op die van een van de apps.MikeyMan schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 09:25:
[...]
Lukt uiteindelijk wel via de portal inderdaad. Maar ik had daar ook een notificatie verwacht. Het navigatiepad is ook weat onhandig.
Een goede introductie voor het inrichten van je VLANs en firewall rules vind ik dit filmpje van Crosstalk Solutions:timovd schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:23:
[...]
Als ik de vier netwerken heb, wij ik van mijn "privé netwerk" de apparaten in "LAN-only" (geen wan) kunnen bereiken. Hoe kun je dat configureren?
Edit:
Stel ik heb:
Een privé laptop en een NAS waar data op staat en mijn containers op draaien. Ik heb lampen die alleen toegang tot de NAS moeten hebben en niets naar buiten mogen verbinden en die ik wel moet bereiken (voor onderhoud) vanaf mijn privé laptop. Daarnaast heb ik nog een PV-installatie die alleen naar buiten mag communiceren (via API haal ik vervolgens data op).
Heb ik dan vier VLANs nodig binnen het zelfde subnet? Is bovenstaande wel mogelijk?
YouTube: 05 - IoT Network Setup - UDM-Pro Complete Setup 2021
Als je het zo inricht snap je gelijk de basics en kun je van daaruit verder bouwen. Zo kun je gaten schieten in de firewall zodat je lampen via bepaalde poorten toch cross vlan kunnen communiceren.
Hallo mede Ubiquiti/Unifi apparaten eigenaren
Zijn er hier toevallig ook mensen die een Unifi Dream Router hebben?
Reden is dat ik namelijk problemen heb met mijn UDR icm KPN glas.
In het KPN topic ook al gepolst maar daar gebruikt tot nu toe niemand anders ook een UDR.
Mogelijk dat het cross isp is, en er dus meerdere UDR eigenaren zijn.
Problemen zijn dat elk uur eigenlijk de verbinding wegvalt, de UDR report dan ook dat de link down is, en kort erna de PPPoe sessie opnieuw gaat starten.
Nu ben ik wel een ander topic tegengekomen van iemand die ook problemen had met een UDR icm KPN glas.
Alleen puur problemen met de snelheid, ipv wegvallende verbinding elk uur.
UniFi Dream Router met KPN glasvezel 1Gbps
Zijn er hier meer "lotgenoten"?
Het gaat bij mij om een pon verbinding van KPN, met specifiek een XGSPON ONT.
In het KPN topic ook al gepolst maar daar gebruikt tot nu toe niemand anders ook een UDR.
Problemen zijn dat elk uur eigenlijk de verbinding wegvalt, de UDR report dan ook dat de link down is, en kort erna de PPPoe sessie opnieuw gaat starten.
Nu ben ik wel een ander topic tegengekomen van iemand die ook problemen had met een UDR icm KPN glas.
[ Voor 9% gewijzigd door Savagegek op 03-06-2022 11:19 ]
Ik heb een UDR in gebruik maar geen KPN glas, sorry
Ik heb een UDR met AON-glas van KPN. Ik had ook wegvallende connecties, maar niet met grote regelmaat. Tip (wat ik geloof ik ook in een ander topic getypt had) was, van Ubiquiti support, om een CAT6 SFP kabel tussen tussen het 'glaskastje' en de WAN-poort van de UDR te gebruiken, en dat heeft mijn probleem opgelost, raar maar waarSavagegek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 11:17:
Hallo mede Ubiquiti/Unifi apparaten eigenaren
Bedankt voor de reacties iig.
Toevallig is de kabel tussen ONT en router al een SFP cat 6a, en al eens vervangen.
Waar ik nu zelf aan denk is dat het mogelijk met de ONT type te maken heeft, waar de UDR niet goed op gaat.
Ik heb namelijk een GPON verbinding, met zo'n nieuwe Genexis ONT (XGSPON) en veel gebruikers hebben nog dat kleine ONT kastje voor (G)PON.
Toevallig is de kabel tussen ONT en router al een SFP cat 6a, en al eens vervangen.
Waar ik nu zelf aan denk is dat het mogelijk met de ONT type te maken heeft, waar de UDR niet goed op gaat.
Ik heb namelijk een GPON verbinding, met zo'n nieuwe Genexis ONT (XGSPON) en veel gebruikers hebben nog dat kleine ONT kastje voor (G)PON.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
En hoe zou de UDR moeten weten welk ONT jij hebt? De UDR ziet gewoon een ethernet verbinding en stuurt ethernet pakketjes heen en weer. Het is al gek genoeg dat de UDR regelmatig problemen blijkt te geven en een andere kabel gebruiken een oplossing biedt, maar dat kan nog een fysiek probleem zijn met de poort of mogelijk iets van instraling / verstoring. Maar welk kastje er aan de andere kant van de verbinding hangt zou echt niet uit moeten / mogen maken. Beide babbelen ethernet en andere protocollen die al meer dan 20, 30 jaar oud zijn (en waarschijnlijk nog wel ouder).Savagegek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:12:
Bedankt voor de reacties iig.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Door geen Gateway via DHCP uit te delen in "LAN-only" en de juiste Firewall regels aan te maken tussen je VLAN's of simpelweg een Guest VLAN aan te maken!timovd schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:23:
Als ik de vier netwerken heb, wij ik van mijn "privé netwerk" de apparaten in "LAN-only" (geen wan) kunnen bereiken. Hoe kun je dat configureren?
Daar zijn dit soort Ubiquiti HowTo's voor bedoeld :Edit:
Stel ik heb:
- https://help.ui.com/hc/en...Disable-InterVLAN-Routing
- https://help.ui.com/hc/en...duction-to-Firewall-Rules
En dat vind je op zo'n manier : https://duckduckgo.com/?q=unifi+inter-vlan+firewall
Alles is mogelijk als je weet waar je mee bezig bent!Heb ik dan vier VLANs nodig binnen het zelfde subnet? Is bovenstaande wel mogelijk?
Je kan niet meerdere VLAN's in één subnet aanmaken, maar je kan wel meerdere subnets in één VLAN aanmaken, echter wil je beiden niet!
Voor de bijdehandjes : Ik sluit DHCP Relay toestanden effe uit in dit geval!
Wat je gewoon moet doen is dus :
- Meerdere Enterprise of Guest VLAN's aanmaken.
- De Firewall Rules tussen de Enterprise VLAN's aanmaken.
- Guest VLAN's zijn automatisch volledig afgesloten van alle andere VLAN's en kunnen alleen het Internet op!
What's in a namePolyphemus schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:42:
een CAT6 SFP kabel
Seriously ?!Savagegek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:12:
een SFP cat 6a
Volgens mij zijn al die Genexis XGS-PON kastjes op het moment zwaar buggy en moet je het waarschijnlijk daarin zoeken!Waar ik nu zelf aan denk is dat het mogelijk met de ONT type te maken heeft, waar de UDR niet goed op gaat.

Bron : Meerdere eigenaren van dat ding met een XGS-PON Glasvezel aansluiting.
De Nokia variant schijnt beter te werken, maar dat is i.c.m. Caiway/Delta aansluitingen en ik heb geen idee of dat bij KPN ook zo is dus zoek dat effe goed uit!
@Savagegek
Ik heb ook zo'n Enexis xgspon en kpn glas en een UDR en dat werkt allemaal werkelijk probleemloos.
Wel heb ik gemerkt dat de patchcover, waar de xgspon in zit, vrij makkelijk los komt. Je schuift de patchcover vrij makkelijk naar beneden en dan valt de xgspon in storing.
Dus ik heb hem goed naar boven gedrukt, en nog geen verbindingsproblemen.
Hier staat de UDR zelfs in een andere ruimte en loopt de WAN-aansluiting via een kabel door een buis en twee patchkabels.
Ik heb ook zo'n Enexis xgspon en kpn glas en een UDR en dat werkt allemaal werkelijk probleemloos.
Wel heb ik gemerkt dat de patchcover, waar de xgspon in zit, vrij makkelijk los komt. Je schuift de patchcover vrij makkelijk naar beneden en dan valt de xgspon in storing.
Dus ik heb hem goed naar boven gedrukt, en nog geen verbindingsproblemen.
Hier staat de UDR zelfs in een andere ruimte en loopt de WAN-aansluiting via een kabel door een buis en twee patchkabels.
Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.