Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexF
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 07-05 10:22
Beste Tweakers, hier weer de zoveelste post over Ubiquiti hardware om de KPN hardware te vervangen, maar ik kom er echt niet uit helaas. Ik heb de meeste posts gelezen, en heb het ook werkend, maar niet op de verwachte snelheid.

Oorspronkelijke situatie: KPN 1Gbps glasvezelverbinding, via KPN glasvezelkastje (NT?) in de meterkast, naar KPN Experia Box v10 met 2 SuperWifi-punten. Dit werkte oké, maar ik wil graag eigen hardware om meer de kunnen tweaken met instellingen voor bijv. een Pi-hole en een los IoT WiFi-netwerk/VLAN.

Gewenste situatie: KPN 1Gbps glasvezelverbinding, via KPN glasvezelkastje in de meterkast, naar UniFi Dream Router (die nieuwe met WiFi 6 in Early Access) met 1 wired UniFi Pro WiFi 6 Access Point. Dit werkt ook goed en ik kan al heerlijk spelen met settings en Pi-holes.

Het probleem is echter dat ik in de gewenste situatie geen 1Gbps verbinding weet te krijgen, en het netwerk lijkt instabiel aan het worden met Apple HomeKit hubs (Apple TV via ethernet en 3 HomePod minis die als hub remote zijn verbroken, terwijl ze lokaal nog prima fungeren). De max snelheid is 700 down/500 up getest vanuit wired Mac mini en vanaf UDR's interne speed test. Als ik de Mac mini terug op de Experia Box aansluit, gaat netwerk direct naar 930/930. Dit is de verwachte snelheid die ik hoop te kunnen halen.

Heb net alles naar fabrieksinstellingen gereset en een paar dingen geprobeerd.
  • Als ik de Experia Box tussen glasvezelkastje en UDR plaats, haalt UDR's interne speed test wel 930/930. Dit zegt me dat het geen hardware defect is.
  • Ik heb allerlei instellingen uitgezet, waaronder DPI (Device Identification and Traffic Identification) en IPS (threat management). Levert niet de snelheidswinst op naar 930/930.
  • WiFi gepauzeerd en alles behalve de Mac mini ontkoppeld om ander netwerk traffic uit te sluiten: zelfde resultaat
  • Alle HomePods ge-factory-reset. Veel problemen met opnieuw configureren, geen idee waarom. Code 301014. Uiteindelijk wel gelukt, maar probleem is niet opgelost. Geen idee wat er mis is, van de een op de andere dag werken ze minder goed.
Alles is up-to-date. Ik heb de WAN-instellingen van Fabian gebruikt voor KPN, enkel van internet want we hebben geen tv-abonnement.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fdoJRrLjlKJhAghWoAjpxYCFQzA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7Nbq9ceFs9K9JdWHVSuXORhT.png?f=fotoalbum_large

De LAN-instellingen zijn voor nu allemaal default, als de snelheid gefixt is ga ik pas weer spelen met Pi-holes en VLANs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5HVkBeKyrTgZQfZ4UhWjye4LCik=/x800/filters:strip_exif()/f/image/TMREpKqPAEQbMqUEf1tsJi7k.png?f=fotoalbum_large

De WiFi-instellingen zijn dit voor het hoofdnetwerk:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/65rR4hAoOCod-igzm7eM7jbKM5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ikmSARxTIHEfYd4LvknLD2ZP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7mAuYPLOOhgv5PN00TCeqTHHaQM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1koomRDQGNdRpEj2YxSGwDUt.png?f=fotoalbum_large

En dit voor het verborgen IoT-netwerk:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BT4gRZlDBX6RMK3GEGo5dBF_5eo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/kL8HBlfV7UDluQWga1suUhZF.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T8tf3T0NWX38mSNSVtg7fkPND-0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2QOw6Ebjr0nCad5pjRWsGIkA.png?f=fotoalbum_large

Full disclosure: ik had in het begin (3 weken terug) per ongeluk de poorten naar mijn Pi-hole op de UDR openstaan naar de buitenwereld en kreeg van KPN een abuse notice. Hierna poorten uiteraard direct gesloten en toen was het weer goed. Geen idee of dit ermee te maken heeft. Na dit akkefietje werkte de Experia Box wel nog steeds op volle snelheid. Ik kan me niet herinneren of de UDR hiervoor wel op volle snelheid werkte.

Ik hoop dat jullie willen meedenken wat het probleem kan zijn voor:
  1. Lagere netwerksnelheid van 700/500 ipv 930/930
  2. Instabiel netwerk voor Apple devices sinds 2 dagen (zonder hiervoor gewijzigd netwerk)
EDIT: Ik realiseer me nu dat de Apple problemen begonnen lijken te zijn met een nachtelijke auto-update van de UDR naar UniFi OS UDR 2.4.9. Zucht, geen idee wat ik daar nu weer mee moet/kan.

[ Voor 3% gewijzigd door LexF op 28-04-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadiQal
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05-2024
Kan je wat LAN testjes draaien om te kijken of je daar wel richting de 1 Gbps gaat? Dan kan je in ieder geval uitsluiten dat het tot en met de WAN gewoon goed zit (wat ook wel blijkt als je je ExpBox er weer tussen zet). Als je dan verder gaat troubleshooten kan je je richten op je LAN en networks binnen Unifi.

[ Voor 10% gewijzigd door RadiQal op 28-04-2022 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexF
@RadiQal Ik dacht dat de netwerk-snelheid icm Experia Box ertussen op zich wel eea uitsloot. Maar hoe kan ik zo'n LAN test draaien? Ubiquiti support begon over iPerf tussen 2 laptops, maar dat kreeg ik niet werkend. De server kon niet worden gevonden vanaf de client, zowel van WAN-naar-LAN en van LAN-naar-LAN...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:22
De CPU van de dream router is de bottleneck.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:12
Ik denk ook dat het de CPU is. PPPoE zorgt namelijk wel voor overhead op de CPU.
Op pfSense kan dit ook een issue zijn, omdat het PPPoE process single threaded is.

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:39
Als ik dit zo lees was/is dit op de dream machine ook een issue:
https://www.reddit.com/r/...nally_improved_the_pppoe/

Eigenlijk kunnen het 3 zaken zijn:
- VLAN
- PPoE
- Binnenkomend traffic vanaf internet

iets anders kan het niet zijn omdat als je achter de experiabox zit wel de volle gigabit haalt via de udr.
Ik gok op PPoE

edit:
kijk anders even in dit topic
Ik lees daar ook de 700mbit terug bij udr
Anoniem: 1299462 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Eigenlijk bij al die ubiquiti producten icm ppoe is 600-700mbit de max.
Dus overstappen naar tmobile (dan heb je geen ppoe) of iets kopen wat minder idioot ontworpen is (sorry voor mijn taalgebruik maar komop anno 2022 een router uitbrengen die geen gigabit kan routeren is wel sneu)

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 28-04-2022 14:59 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaffeh
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:22
Ik ben niet helemaal thuis in de materie maar zat het probleem niet mede in de IPS/IDS functionaliteit en de last die dit brengt op de CPU?

Ik had eerlijk gezegd gehoopt dat het definitieve product een betere (quad core) CPU zou hebben dan het Early Access model. Helaas, ik sla deze over. Inderdaad van de zotten dat zo'n mooi apparaat geen gigabit WAN ondersteunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-04 00:14
laurens0619 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 13:42:Je kan ook zeggen dat KPN eens moet stoppen met dat idiote PPPOE gebeuren, dat is echt zo 2000.... :)

Als ik dit zo lees was/is dit op de dream machine ook een issue:
https://www.reddit.com/r/...nally_improved_the_pppoe/

Eigenlijk kunnen het 3 zaken zijn:
- VLAN
- PPoE
- Binnenkomend traffic vanaf internet

iets anders kan het niet zijn omdat als je achter de experiabox zit wel de volle gigabit haalt via de udr.
Ik gok op PPoE

edit:
kijk anders even in dit topic
Ik lees daar ook de 700mbit terug bij udr
Anoniem: 1299462 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Eigenlijk bij al die ubiquiti producten icm ppoe is 600-700mbit de max.
Dus overstappen naar tmobile (dan heb je geen ppoe) of iets kopen wat minder idioot ontworpen is (sorry voor mijn taalgebruik maar komop anno 2022 een router uitbrengen die geen gigabit kan routeren is wel sneu)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
LexF schreef op donderdag 28 april 2022 @ 12:56:
Staat IGMP Proxy aan? Ik heb zelf ook een UDM PRO met glas van KPN rechtstreeks in mijn UDM Pro en haal probleemloos 930up en 930down met een lan verbinding.

Beste Tweakers, hier weer de zoveelste post over Ubiquiti hardware om de KPN hardware te vervangen, maar ik kom er echt niet uit helaas. Ik heb de meeste posts gelezen, en heb het ook werkend, maar niet op de verwachte snelheid.

Oorspronkelijke situatie: KPN 1Gbps glasvezelverbinding, via KPN glasvezelkastje (NT?) in de meterkast, naar KPN Experia Box v10 met 2 SuperWifi-punten. Dit werkte oké, maar ik wil graag eigen hardware om meer de kunnen tweaken met instellingen voor bijv. een Pi-hole en een los IoT WiFi-netwerk/VLAN.

Gewenste situatie: KPN 1Gbps glasvezelverbinding, via KPN glasvezelkastje in de meterkast, naar UniFi Dream Router (die nieuwe met WiFi 6 in Early Access) met 1 wired UniFi Pro WiFi 6 Access Point. Dit werkt ook goed en ik kan al heerlijk spelen met settings en Pi-holes.

Het probleem is echter dat ik in de gewenste situatie geen 1Gbps verbinding weet te krijgen, en het netwerk lijkt instabiel aan het worden met Apple HomeKit hubs (Apple TV via ethernet en 3 HomePod minis die als hub remote zijn verbroken, terwijl ze lokaal nog prima fungeren). De max snelheid is 700 down/500 up getest vanuit wired Mac mini en vanaf UDR's interne speed test. Als ik de Mac mini terug op de Experia Box aansluit, gaat netwerk direct naar 930/930. Dit is de verwachte snelheid die ik hoop te kunnen halen.

Heb net alles naar fabrieksinstellingen gereset en een paar dingen geprobeerd.
  • Als ik de Experia Box tussen glasvezelkastje en UDR plaats, haalt UDR's interne speed test wel 930/930. Dit zegt me dat het geen hardware defect is.
  • Ik heb allerlei instellingen uitgezet, waaronder DPI (Device Identification and Traffic Identification) en IPS (threat management). Levert niet de snelheidswinst op naar 930/930.
  • WiFi gepauzeerd en alles behalve de Mac mini ontkoppeld om ander netwerk traffic uit te sluiten: zelfde resultaat
  • Alle HomePods ge-factory-reset. Veel problemen met opnieuw configureren, geen idee waarom. Code 301014. Uiteindelijk wel gelukt, maar probleem is niet opgelost. Geen idee wat er mis is, van de een op de andere dag werken ze minder goed.
Alles is up-to-date. Ik heb de WAN-instellingen van Fabian gebruikt voor KPN, enkel van internet want we hebben geen tv-abonnement.
[Afbeelding]

De LAN-instellingen zijn voor nu allemaal default, als de snelheid gefixt is ga ik pas weer spelen met Pi-holes en VLANs.
[Afbeelding]

De WiFi-instellingen zijn dit voor het hoofdnetwerk:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

En dit voor het verborgen IoT-netwerk:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Full disclosure: ik had in het begin (3 weken terug) per ongeluk de poorten naar mijn Pi-hole op de UDR openstaan naar de buitenwereld en kreeg van KPN een abuse notice. Hierna poorten uiteraard direct gesloten en toen was het weer goed. Geen idee of dit ermee te maken heeft. Na dit akkefietje werkte de Experia Box wel nog steeds op volle snelheid. Ik kan me niet herinneren of de UDR hiervoor wel op volle snelheid werkte.

Ik hoop dat jullie willen meedenken wat het probleem kan zijn voor:
  1. Lagere netwerksnelheid van 700/500 ipv 930/930
  2. Instabiel netwerk voor Apple devices sinds 2 dagen (zonder hiervoor gewijzigd netwerk)
EDIT: Ik realiseer me nu dat de Apple problemen begonnen lijken te zijn met een nachtelijke auto-update van de UDR naar UniFi OS UDR 2.4.9. Zucht, geen idee wat ik daar nu weer mee moet/kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Zie die reddit draad. Op de pro hebben ze het inderdaad gefixt met een firmware maar die is afaik (nog) niet voor andere devices beschikbaar. als je in het ubiquiti draadje kijkt is 600-700 wel de standaard voor de udr

Maar je hebt gelijk ik had onterecht "alle" aangezien ze het op de udm pro hebben gefixt

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 28-04-2022 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
laurens0619 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 14:56:Artikel in Reddit is 7 maanden oud en betreffende bus is opgelost in 1.11.0 versie, zie https://community.ui.com/...76-499b-9169-bf6dfbbcc209.
Verder had ik al aangegeven dat ik gewoon 930/930 haal met ids/ips aan.
[...]

[...]

Zie die reddit draad. Op de pro hebben ze het inderdaad gefixt met een firmware maar die is afaik (nog) niet voor andere devices beschikbaar. als je in het ubiquiti draadje kijkt is 600-700 wel de standaard voor de udr

Maar je hebt gelijk ik had onterecht "alle" aangezien ze het op de udm pro hebben gefixt

[ Voor 4% gewijzigd door brandon op 28-04-2022 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@brandon
zet even je reactie buiten een quote, leest wat gemakkelijker :P
Maar die firmware update is niet voor de UDR toch? Alleen voor de UDM en UDM-pro zie ik bij related products staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brandon
laurens0619 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:07:
@brandon
zet even je reactie buiten een quote, leest wat gemakkelijker :P
Maar die firmware update is niet voor de UDR toch? Alleen voor de UDM en UDM-pro zie ik bij related products staan
klopt, ik zie ik het nu :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:21

jurroen

Security en privacy geek

@LexF: Je gaat dit helaas niet kunnen oplossen. De UDR heeft een andere, minder snelle CPU dan de UDMB heeft - en PPPoE heeft een flinke CPU overhead (wat @Saeverix correct aangaf). Zelfs met IDS/IPS uitgeschakeld is de performance er simpelweg niet om een Gbit te pushen in combinatie met PPPoE.

Dan zijn er een aantal mogelijkheden:
  1. Je kunt een "transparante" bridge gebruiken voor de PPPoE offload. Blijf je (helaas) wel met een extra apparaat zitten.
  2. Je kunt overstappen naar een provider die geen PPPoE vereist. Ik geloof dat Solcon daar een voorbeeld van is, op het KPN netwerk.
  3. Of je verlies nemen en het doen met een minder snelle link. Maar dat lijkt mij het minst wenselijke scenario.
In hoeverre de Experiabox ingezet kan worden als een transparante bridge, weet ik niet. Daarvoor ken ik die modems niet goed genoeg. Het lijkt mij ook niet wenselijk om een "dubbele NAT" situatie te creëren, door zowel de Experiabox als UDR te gebruiken.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexF
Thanks voor al jullie reacties. Droevige situatie wel zeg, ik was er heilig van overtuigd dat Ubiquiti the shit was 😔 Ik hoop dat Ubiquiti hier nog iets aan kan doen, ben ook met hun in contact en inmiddels bij de 2e lijns support beland 🤷‍♂️ Maar ik verwacht dat jullie gelijk hebben.

Laat ik dan de vraag wat doortrekken, en jullie gaven het al een beetje aan. (Hoe) kan ik de Experia Box v10 zo instellen dat deze enkel de PPPoE functie afhandelt, en dat ik de UDR voor al het andere* gebruik? Wat @jurroen de transparante bridge noemt, in mijn ouderwetse hoofd de "modemfunctie".

* Routing, port forwarding, VPN, traffic inzichten, fixed IPs etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

LexF schreef op donderdag 28 april 2022 @ 15:53:
Thanks voor al jullie reacties. Droevige situatie wel zeg, ik was er heilig van overtuigd dat Ubiquiti the shit was 😔 Ik hoop dat Ubiquiti hier nog iets aan kan doen, ben ook met hun in contact en inmiddels bij de 2e lijns support beland 🤷‍♂️ Maar ik verwacht dat jullie gelijk hebben.

Laat ik dan de vraag wat doortrekken, en jullie gaven het al een beetje aan. (Hoe) kan ik de Experia Box v10 zo instellen dat deze enkel de PPPoE functie afhandelt, en dat ik de UDR voor al het andere* gebruik? Wat @jurroen de transparant bridge noemt, in mijn ouderwetse hoofd de "modemfunctie".

* Routing, port forwarding, VPN, traffic inzichten, fixed IPs etc.
De beste keuze qua apparatuur is volledig afhankelijk van het scenario en de voorkeuren - er is niet zoiets als "one size fits all". Ik weet niet wat de UDMB kan verstouwen op een PPPoE verbinding, wellicht is dat nog interessant om na te zoeken. Als dat wel op Gbit niveau zit, zou je kunnen overwegen om je UDR te verkopen en te vervangen met een UDMB. Als je twijfelt waar je de UDR kwijt kunt: PM mij >:)

Zo ver ik kan vinden is de Experiabox V10 niet in staat om de PPPoE offloading te verzorgen; na een rondje zoeken lijkt het er sterk op dat de routing functionaliteit helemaal niet uit te schakelen is. Lijkt beperkt te zijn tot een DMZ setup - wat iets anders is. Maarrr, mogelijk dat het wel voldoet aan jouw scenario.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LexF
Wat is de UDMB? Is dat de UniFi Dream Machine Pro? Daar heb ik ook op zitten azen, maar dat krijg ik niet in mijn meterkast gepast vrees ik.

En wat houdt DMZ in voor mijn scenario?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@LexF (vinger) horizontaal of verticaal? Verticaal zou die udm pro wel moeten passen hoor :)

Sowieso is een meterkast een van de slechtste locaties voor een accesspoint, het is vaak logischer om een aparte router te installeren in je meterkast en bedraad een aantal accesspoints in vrije ruimtes in het huis te plaatsen. Een udm/udr vind ik eerder een product waar bv ergens in de woonkamer de internet verbinding binnenkomt

Maar om antwoord te geven op je vraag:
Als je DMZ doet dan krijg je nat over nat. Eigenlijk precies wat je had met "Als ik de Experia Box tussen glasvezelkastje en UDR plaats, haalt UDR's interne speed test wel 930/930.". DMZ hoef je ook niet perse te doen maar dat maakt de port mappings wat makkerlijker als je die nodig hebt (want je experiabox zet al je verkeer door naar je udr)

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 28-04-2022 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LexF
Nou dan ga ik maar weer geld tegen het probleem aangooien. UDM Pro is besteld, hopen dat die alles aankan op volle snelheid. En dat ik het geïnstalleerd krijg in de meterkast 😅

@jurroen PM incoming voor de UDR…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

LexF schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:56:
Nou dan ga ik maar weer geld tegen het probleem aangooien. UDM Pro is besteld, hopen dat die alles aankan op volle snelheid. En dat ik het geïnstalleerd krijg in de meterkast 😅

Ik weet dat de UDMP het op gigabit snelheid kan, met een PPPoE uplink. Zojuist nog een speedtest gedaan, 968 Mbit down en 954 Mbit up.

Geen van mijn UDMBs (stuk of elf) zitten op Gbit via PPPoE fiber. Zónder PPPoE halen die ook ongeveer een Gbit. Ben wel benieuwd of die dat wel trekken.

[ Voor 27% gewijzigd door jurroen op 28-04-2022 20:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:24
LexF schreef op donderdag 28 april 2022 @ 19:56:

Hier ook iemand met KPN 1 Gbps glasvezel en een UDMP. Verticaal is dit prima te doen in een meterkast van tegenwoordig. Onderstaande mijn snelheid nu, maar dit is ook wel eens hoger.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iQyvKwiEpeNhHgJP66PM-s_Ogw0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/X40rue74p0X8S1PMZx3qsPHQ.png?f=fotoalbum_large

Het enige nadeel met KPN (pppoe) en Unifi apparatuur is dat je de MTU niet goed kan zetten via de gui. Dit moet weer via een bash script maar standaard MTU is ook niet erg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kasper1985
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-05 00:31
Is dit gpon? Welk kastje zit er tussen?

Ik had precies hetzelfde probleem 700mbit ipv gbit. Uiteindelijk is het nokia ntu kastje omgewisseld voor een zwart kastje wat over de glas hoofdaansluiting wordt geklikt en toen had ik wel gbit.
Helpdesk van provider gooide het ook op pppoe en mijn eigen router.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Kasper1985 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:15:
Is dit gpon? Welk kastje zit er tussen?

Ik had precies hetzelfde probleem 700mbit ipv gbit. Uiteindelijk is het nokia ntu kastje omgewisseld voor een zwart kastje wat over de glas hoofdaansluiting wordt geklikt en toen had ik wel gbit.
Helpdesk van provider gooide het ook op pppoe en mijn eigen router.
Ja dit is GPON, maar nee, de NTU omwisselen gaat hier geen verschil maken. De UDR heeft simpelweg niet de throughput voor Gbit over PPPoE. Lees anders het topic even goed door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:45
Ik haal max 450 Mbps op mijn UDR. Bekabeling is het niet want met de KPN router haal ik 1 Gbps. Iemand tips wat ik op de UDR nog kan aanpassen om 750Mbps te kunnen halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EC20DNZ
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 03-05 17:57
Als je goed leest op de product pagina van Ubiquiti dan kom je al een heel eind :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BicwDzFYmBppAAdcPF1fjFpXB50=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J2Z9rywHg0lrB17O9wnYuSGW.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:11
klopping schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:05:
Ik haal max 450 Mbps op mijn UDR. Bekabeling is het niet want met de KPN router haal ik 1 Gbps. Iemand tips wat ik op de UDR nog kan aanpassen om 750Mbps te kunnen halen?
Baby jumbo frames erin hacken via de shell kan verbetering geven. Zit helaas na meerdere jaren zeuren vanuit de community nog steeds niet in de unifi controller :(

Hierboven wordt al gelinkt dat die router 700Mbit doet, een PPPoE tunnel voegt nog wat overhead toe, dus 700Mbit kan je alvast vergeten met deze router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klopping
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:45
Kan je de commando's delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

klopping schreef op zondag 9 juli 2023 @ 10:05:
Wat heb je aan staan bij Network => Settings => Firewall & Security => Threat Management? Want PPPoE heeft een overhead, maar IDS/IPS (Suricata) heeft dat óók.

Mijn inziens slaat Ubiquiti de plank flink mis met de UDR - voor de EA prijs van 69 dollar was het een leuk introductie-model, maar een prijs die vrijwel gelijk is aan de UDMB is ... bizar. De UDMB heeft een veel krachtigere processor en probeert niet alles te kunnen, zoals de UDR.

Onder bepaalde omstandigheden kan het een goede keuze zijn, maar verwacht zeker niet teveel van dit beestje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-05 18:17
Ik dacht er over na om van Ziggo over te stappen naar KPN maar ben blij dat ik nog even heb rondgekeken over de (on) mogelijkheden van Bridge mode. Ik ga toch maar blijven zitten totdat ik een echt alternatief heb gevonden. Ik wil niet moeten kloten met SSH en scripts om iets essentieels als internet werkend te krijgen in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-05 09:52
PHiXioN schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:06:
Ik dacht er over na om van Ziggo over te stappen naar KPN maar ben blij dat ik nog even heb rondgekeken over de (on) mogelijkheden van Bridge mode. Ik ga toch maar blijven zitten totdat ik een echt alternatief heb gevonden. Ik wil niet moeten kloten met SSH en scripts om iets essentieels als internet werkend te krijgen in huis.
Zit nu met precies hetzelfde.
Al 10 jaar kijk ik uit naar glasvezel, binnenkort gaan ze het bij mij aanleggen.
Kom ik er nu achter dat KPN geen modem heeft die als "bridge" kan functioneren.
En dat ze PPPoE vereisen waardoor mijn huidige Unifi 'Dream machine' dit mogelijk niet kan bijhouden.

Waarom zit KPN nog met het glasvezelnetwerk op een heel oud protocol? waarom niet DHCP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Ik heb al een glasvezelaansluiting die stof staat te happen. Deze kan een maximum snelheid van 1Gbe halen wat de vraag oproept waarom je glas nodig hebt. Via de kabel krijg ik dezelfde snelheid. Alleen jammer dat Ziggo duurder is en je zo de overstap bonussen mist. Had die extra PS5 of korting wel leuk gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:02

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

PHiXioN schreef op zondag 29 september 2024 @ 15:06:
Hoezo doe je zo moeilijk, bij glas is het al een soort van bridge, de ONT doet alleen het modem werk, de router erachter kun je gewoon vrij inzetten welke je wilt.
Hoezo zou je met SSH moeten kloten? ik snap totaal niet waar je aan refereert

GLAS -> ONT -> jouw router

[ Voor 8% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-10-2024 15:58 ]

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

OCTiMod schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 10:23:
[...]

Zit nu met precies hetzelfde.
Al 10 jaar kijk ik uit naar glasvezel, binnenkort gaan ze het bij mij aanleggen.
Kom ik er nu achter dat KPN geen modem heeft die als "bridge" kan functioneren.
En dat ze PPPoE vereisen waardoor mijn huidige Unifi 'Dream machine' dit mogelijk niet kan bijhouden.

Waarom zit KPN nog met het glasvezelnetwerk op een heel oud protocol? waarom niet DHCP?
Hoezo staar je je blind op bridge?
De ONT is al het modem, dus je hebt geen bridge nodig, de router komt erachter. (De ONT doet geen routering)
Je pakt dus het ip op achter de ONT en doet achter de ONT de routering.
Of je nou de box12 van KPN gebruikt, of je eigen UDM, of welke router dan ook, is vrij voor jou om te bepalen.

Reden van PPPoE is dat KPN nog heel veel DSL doet. ;)

[ Voor 17% gewijzigd door CrankyGamerOG op 04-10-2024 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

PHiXioN schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 15:49:
Ik heb al een glasvezelaansluiting die stof staat te happen. Deze kan een maximum snelheid van 1Gbe halen wat de vraag oproept waarom je glas nodig hebt. Via de kabel krijg ik dezelfde snelheid. Alleen jammer dat Ziggo duurder is en je zo de overstap bonussen mist. Had die extra PS5 of korting wel leuk gevonden.
Omdat je bij glas 1gb down en UP hebt, bij ziggo heb je maar 60mbit UP ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

Ik heb nu ONT -> Opnsense -> switch.

Dus ik snap totaal niet waar jullie 2 zo moeilijk over doen, of jullie begrijpen de techniek gewoon niet zo goed, kan, maar dan moet je niet dingen gaan roepen die niet kloppen.
Bridge mode is dus totaal irrelevant bij glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PHiXioN
Die 1Gbe upload had ik idd niet op de radar.

Ik begrijp echter dat zonder de Box 12 het een gekloot is met config om je TV box aan de praat te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrankyGamerOG

CrankyGamerOG

PHiXioN schreef op vrijdag 4 oktober 2024 @ 18:54:
Die 1Gbe upload had ik idd niet op de radar.

Ik begrijp echter dat zonder de Box 12 het een gekloot is met config om je TV box aan de praat te krijgen.
Dat valt reuze mee, ligt aan je setup.

Pagina: 1