Beste Tweakers, hier weer de zoveelste post over Ubiquiti hardware om de KPN hardware te vervangen, maar ik kom er echt niet uit helaas. Ik heb de meeste posts gelezen, en heb het ook werkend, maar niet op de verwachte snelheid.
Oorspronkelijke situatie: KPN 1Gbps glasvezelverbinding, via KPN glasvezelkastje (NT?) in de meterkast, naar KPN Experia Box v10 met 2 SuperWifi-punten. Dit werkte oké, maar ik wil graag eigen hardware om meer de kunnen tweaken met instellingen voor bijv. een Pi-hole en een los IoT WiFi-netwerk/VLAN.
Gewenste situatie: KPN 1Gbps glasvezelverbinding, via KPN glasvezelkastje in de meterkast, naar UniFi Dream Router (die nieuwe met WiFi 6 in Early Access) met 1 wired UniFi Pro WiFi 6 Access Point. Dit werkt ook goed en ik kan al heerlijk spelen met settings en Pi-holes.
Het probleem is echter dat ik in de gewenste situatie geen 1Gbps verbinding weet te krijgen, en het netwerk lijkt instabiel aan het worden met Apple HomeKit hubs (Apple TV via ethernet en 3 HomePod minis die als hub remote zijn verbroken, terwijl ze lokaal nog prima fungeren). De max snelheid is 700 down/500 up getest vanuit wired Mac mini en vanaf UDR's interne speed test. Als ik de Mac mini terug op de Experia Box aansluit, gaat netwerk direct naar 930/930. Dit is de verwachte snelheid die ik hoop te kunnen halen.
Heb net alles naar fabrieksinstellingen gereset en een paar dingen geprobeerd.
/f/image/7Nbq9ceFs9K9JdWHVSuXORhT.png?f=fotoalbum_large)
De LAN-instellingen zijn voor nu allemaal default, als de snelheid gefixt is ga ik pas weer spelen met Pi-holes en VLANs.
/f/image/TMREpKqPAEQbMqUEf1tsJi7k.png?f=fotoalbum_large)
De WiFi-instellingen zijn dit voor het hoofdnetwerk:
/f/image/ikmSARxTIHEfYd4LvknLD2ZP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1koomRDQGNdRpEj2YxSGwDUt.png?f=fotoalbum_large)
En dit voor het verborgen IoT-netwerk:
/f/image/kL8HBlfV7UDluQWga1suUhZF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2QOw6Ebjr0nCad5pjRWsGIkA.png?f=fotoalbum_large)
Full disclosure: ik had in het begin (3 weken terug) per ongeluk de poorten naar mijn Pi-hole op de UDR openstaan naar de buitenwereld en kreeg van KPN een abuse notice. Hierna poorten uiteraard direct gesloten en toen was het weer goed. Geen idee of dit ermee te maken heeft. Na dit akkefietje werkte de Experia Box wel nog steeds op volle snelheid. Ik kan me niet herinneren of de UDR hiervoor wel op volle snelheid werkte.
Ik hoop dat jullie willen meedenken wat het probleem kan zijn voor:
Oorspronkelijke situatie: KPN 1Gbps glasvezelverbinding, via KPN glasvezelkastje (NT?) in de meterkast, naar KPN Experia Box v10 met 2 SuperWifi-punten. Dit werkte oké, maar ik wil graag eigen hardware om meer de kunnen tweaken met instellingen voor bijv. een Pi-hole en een los IoT WiFi-netwerk/VLAN.
Gewenste situatie: KPN 1Gbps glasvezelverbinding, via KPN glasvezelkastje in de meterkast, naar UniFi Dream Router (die nieuwe met WiFi 6 in Early Access) met 1 wired UniFi Pro WiFi 6 Access Point. Dit werkt ook goed en ik kan al heerlijk spelen met settings en Pi-holes.
Het probleem is echter dat ik in de gewenste situatie geen 1Gbps verbinding weet te krijgen, en het netwerk lijkt instabiel aan het worden met Apple HomeKit hubs (Apple TV via ethernet en 3 HomePod minis die als hub remote zijn verbroken, terwijl ze lokaal nog prima fungeren). De max snelheid is 700 down/500 up getest vanuit wired Mac mini en vanaf UDR's interne speed test. Als ik de Mac mini terug op de Experia Box aansluit, gaat netwerk direct naar 930/930. Dit is de verwachte snelheid die ik hoop te kunnen halen.
Heb net alles naar fabrieksinstellingen gereset en een paar dingen geprobeerd.
- Als ik de Experia Box tussen glasvezelkastje en UDR plaats, haalt UDR's interne speed test wel 930/930. Dit zegt me dat het geen hardware defect is.
- Ik heb allerlei instellingen uitgezet, waaronder DPI (Device Identification and Traffic Identification) en IPS (threat management). Levert niet de snelheidswinst op naar 930/930.
- WiFi gepauzeerd en alles behalve de Mac mini ontkoppeld om ander netwerk traffic uit te sluiten: zelfde resultaat
- Alle HomePods ge-factory-reset. Veel problemen met opnieuw configureren, geen idee waarom. Code 301014. Uiteindelijk wel gelukt, maar probleem is niet opgelost. Geen idee wat er mis is, van de een op de andere dag werken ze minder goed.
/f/image/7Nbq9ceFs9K9JdWHVSuXORhT.png?f=fotoalbum_large)
De LAN-instellingen zijn voor nu allemaal default, als de snelheid gefixt is ga ik pas weer spelen met Pi-holes en VLANs.
/f/image/TMREpKqPAEQbMqUEf1tsJi7k.png?f=fotoalbum_large)
De WiFi-instellingen zijn dit voor het hoofdnetwerk:
/f/image/ikmSARxTIHEfYd4LvknLD2ZP.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/1koomRDQGNdRpEj2YxSGwDUt.png?f=fotoalbum_large)
En dit voor het verborgen IoT-netwerk:
/f/image/kL8HBlfV7UDluQWga1suUhZF.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/2QOw6Ebjr0nCad5pjRWsGIkA.png?f=fotoalbum_large)
Full disclosure: ik had in het begin (3 weken terug) per ongeluk de poorten naar mijn Pi-hole op de UDR openstaan naar de buitenwereld en kreeg van KPN een abuse notice. Hierna poorten uiteraard direct gesloten en toen was het weer goed. Geen idee of dit ermee te maken heeft. Na dit akkefietje werkte de Experia Box wel nog steeds op volle snelheid. Ik kan me niet herinneren of de UDR hiervoor wel op volle snelheid werkte.
Ik hoop dat jullie willen meedenken wat het probleem kan zijn voor:
- Lagere netwerksnelheid van 700/500 ipv 930/930
- Instabiel netwerk voor Apple devices sinds 2 dagen (zonder hiervoor gewijzigd netwerk)
[ Voor 3% gewijzigd door LexF op 28-04-2022 13:02 ]