En ook CAT6 SFTP, maar SFP is wel echt weer wat anders
[ Voor 10% gewijzigd door Tonne op 04-06-2022 09:28 ]
En ook CAT6 SFTP, maar SFP is wel echt weer wat anders
[ Voor 10% gewijzigd door Tonne op 04-06-2022 09:28 ]
Ik heb eigenlijk precies dezelfde opstelling als jij, maar merk helaas dezelfde problemen als Savagegek. Het lijkt er wel op dat met de standaard Experiabox (12) het probleem zich niet voordoet.Skynett schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:44:
@Savagegek
Hier staat de UDR zelfs in een andere ruimte en loopt de WAN-aansluiting via een kabel door een buis en twee patchkabels.
ph34r my [WCG] Cows :P
Joh! Meen je niet!
Dat ^^^^ dus!Tonne schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 09:27:
En ook CAT6 SFTP, maar SFP is wel echt weer wat anders.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Je hebt gelijk dat de ONT niks met de UDR te maken heeft en andersom.RobertMe schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:09:
[...]
En hoe zou de UDR moeten weten welk ONT jij hebt? De UDR ziet gewoon een ethernet verbinding en stuurt ethernet pakketjes heen en weer. Het is al gek genoeg dat de UDR regelmatig problemen blijkt te geven en een andere kabel gebruiken een oplossing biedt, maar dat kan nog een fysiek probleem zijn met de poort of mogelijk iets van instraling / verstoring. Maar welk kastje er aan de andere kant van de verbinding hangt zou echt niet uit moeten / mogen maken. Beide babbelen ethernet en andere protocollen die al meer dan 20, 30 jaar oud zijn (en waarschijnlijk nog wel ouder).
De aansluiting heb ik inderdaad al meermaals gecontroleerd omdat die best slap is.Skynett schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:44:
@Savagegek
Ik heb ook zo'n Enexis xgspon en kpn glas en een UDR en dat werkt allemaal werkelijk probleemloos.
Wel heb ik gemerkt dat de patchcover, waar de xgspon in zit, vrij makkelijk los komt. Je schuift de patchcover vrij makkelijk naar beneden en dan valt de xgspon in storing.
Dus ik heb hem goed naar boven gedrukt, en nog geen verbindingsproblemen.
Hier staat de UDR zelfs in een andere ruimte en loopt de WAN-aansluiting via een kabel door een buis en twee patchkabels.
Daar ben ik dus wel benieuwd naar, laatst hier in de straat iemand gezien die nog zo'n kleine GPON kast had.nero355 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 17:21:
[...]
Volgens mij zijn al die Genexis XGS-PON kastjes op het moment zwaar buggy en moet je het waarschijnlijk daarin zoeken!![]()
Bron : Meerdere eigenaren van dat ding met een XGS-PON Glasvezel aansluiting.
De Nokia variant schijnt beter te werken, maar dat is i.c.m. Caiway/Delta aansluitingen en ik heb geen idee of dat bij KPN ook zo is dus zoek dat effe goed uit!
[ Voor 22% gewijzigd door Savagegek op 05-06-2022 14:42 ]
Volgens mij kan je die gewoon omruilen, maar met het gevolg dat KPN denkt dat jij de buurman bent en andersom, echter maakt dat natuurlijk niks uit voor een korte test!Savagegek schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:33:
Daar ben ik dus wel benieuwd naar, laatst hier in de straat iemand gezien die nog zo'n kleine GPON kast had.
Dan zou ik eens moeten kijken om die te lenen ergens/te testen. Dat zal alleen wel in samengang met KPN moeten.
Daar wil je dus voorlopig echt niet aan beginnen!Enige oplossing als dat het is, zou het direct aansluiten van de piggytail zijn en de ont er tussenuit te halen.
Alhoewel een udm pro met sfp nu wel de voorkeur krijgt, mensen die die gebruiken met een pon verbinding?
Choeso jeijOH en correctie, ik bedoelde bij het aansluiten van de ont - udr uiteraard SFTP cat6a
Hier werkt alles helemaal prima ongeacht de telefoon/tablet/laptop die ik ermee verbindWackmack schreef op zondag 5 juni 2022 @ 14:11:
Vraag over de outdoor access point. Nu de buitenkeuken klaar is, werk ik wat vaker achterin de tuin. Deels werk, deels bbqen. Wil hier werken met mijn laptop, telefoon, Sonos speakers en WiFi bbq meter.
De laptop pakt wel automatisch het access point van de tuin maar de telefoon vindt soms niks, heel bijzonder. Hoe is dat bij jullie?
Check de VHT Settings van de UAP-AC-M en zet die eens op 80 MHz voor 5 GHz en probeer het nog een keerOp mijn oude laptop heb ik alles ingesteld met de controller maar die is weg. Nu nieuwe laptop en even ingelogd in de controller. Alles opnieuw adopteren.
Nu heb ik één ssid maar dat lijkt toch niet optimaal te werken. Qua verbinding heb ik 100mbit glasvezel.
Boven, recht boven een AP haal ik 400mpbs en buiten nu 28mbps, dat kan toch niet de bedoeling zijn. Laptop zit op 60mbps.
Zolder/1ste verdieping/Begane grond/Tuin = Allemaal 1 SSID hier en dat werkt PERFECT!Denk dat een apart netwerk voor buiten beter is, met alleen het outdoor acces point, mee eens?
Ik ken de layout van je tuin niet, maar ik heb het idee dat de gekozen plek misschien niet de meest handige is ondanks het feit dat een UAC-AC-M om zich heen straalt in een bol vorm zeg maar
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Hmmmm het zou dus wel goed moeten werken. Ga morgen met je tips aan de slag, dank!nero355 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:17:
[...]
Volgens mij kan je die gewoon omruilen, maar met het gevolg dat KPN denkt dat jij de buurman bent en andersom, echter maakt dat natuurlijk niks uit voor een korte test!
[...]
Daar wil je dus voorlopig echt niet aan beginnen!
Wacht een jaartje of twee en kijk dan weer een keer wat er allemaal tekoop is op het gebied van GPON SFP/XGS-PON SFP+ modules
[...]
Choeso jeij![]()
Maar effe serieus : Heb je al een hele simpele normale UTP kabel geprobeerd ?
De reden dat ik dat vraag :
Bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) kan niet zo goed tegen Shielded UTP kabels dus misschien de UDR ook
[...]
Hier werkt alles helemaal prima ongeacht de telefoon/tablet/laptop die ik ermee verbind
Welke modellen heb je precies ?!
[...]
Check de VHT Settings van de UAP-AC-M en zet die eens op 80 MHz voor 5 GHz en probeer het nog een keer
Verder kan je ook checken of je niet stiekem via 2.4 GHz met een accesspoint bent verbonden die binnen staat i.p.v. de UAP-AC-M die buiten staat ?!
[...]
Zolder/1ste verdieping/Begane grond/Tuin = Allemaal 1 SSID hier en dat werkt PERFECT!
[...]
Ik ken de layout van je tuin niet, maar ik heb het idee dat de gekozen plek misschien niet de meest handige is ondanks het feit dat een UAC-AC-M om zich heen straalt in een bol vorm zeg maar
Zelfde probleem hier, maar dan met een TP-Link R605 routertje.Savagegek schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 16:12:
Bedankt voor de reacties iig.
Toevallig is de kabel tussen ONT en router al een SFP cat 6a, en al eens vervangen.
Waar ik nu zelf aan denk is dat het mogelijk met de ONT type te maken heeft, waar de UDR niet goed op gaat.
Ik heb namelijk een GPON verbinding, met zo'n nieuwe Genexis ONT (XGSPON) en veel gebruikers hebben nog dat kleine ONT kastje voor (G)PON.
Ja, dat gaat (in theorie) ten kosten van de Wifi bandbreedte, maar met Wifi haal je met de meeste apparaten maximaal 580-730Mbit. Dus heb je nog 420-270Mbit over voor de bekabelde apparatuur.Ferra schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:00:
Bij de unifi in-wall hd AP's zitten ook 4 lan aansluitingen. Gaat dit ten koste van de bandbreedte van de wifi als je iets extra's aansluit op 1 van deze poorten?
http://www.deyterra.com
Dat ligt aan het gebruik. Exact zoals @rally aangeeft heb je maar één uplink naar de rest van het netwerk. Dus als je verkeer hebt tussen bv een laptop via wifi van de IW en een PC die op de IW is aangesloten met kabel dan hebben andere wifi of bedrade apparaten daar geen last van*. Maar als die PC ergens anders is aangesloten, dus bv dezelfde switch als waar de IW op aangesloten is gaat dat uiteraard wel ten kosten van de bandbreedte van de andere wifi apparaten (waarvan het verkeer ook via die switch moet lopen).Ferra schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:00:
Bij de unifi in-wall hd AP's zitten ook 4 lan aansluitingen. Gaat dit ten koste van de bandbreedte van de wifi als je iets extra's aansluit op 1 van deze poorten?
Thanks! Weten jullie toevallig ook of er nog nieuwe types IW's op komst zijn?RobertMe schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:55:
[...]
Dat ligt aan het gebruik. Exact zoals @rally aangeeft heb je maar één uplink naar de rest van het netwerk. Dus als je verkeer hebt tussen bv een laptop via wifi van de IW en een PC die op de IW is aangesloten met kabel dan hebben andere wifi of bedrade apparaten daar geen last van*. Maar als die PC ergens anders is aangesloten, dus bv dezelfde switch als waar de IW op aangesloten is gaat dat uiteraard wel ten kosten van de bandbreedte van de andere wifi apparaten (waarvan het verkeer ook via die switch moet lopen).
In zoverre dus niet anders als een switch. Als je i.p.v. de IW een switch plaatst en daar meerdere apparaten op aansluit dan zullen die ook de uplink snelheid delen. En met een IW is dat natuurlijk niet anders. Immers is er maar 1 kabel van de IW naar een upstream device (switch of router) en die ene kabel heeft een limitatie van 1Gbit/s. Als dus 2 apparaten op de IW zijn aangesloten die elk 1Gbit/s willen gebruiken zul je effectief zien dat minimaal een gethrottled wordt en ze theoretisch beiden 500Mbit/s doen (of dus een andere verhouding die tezamen op 1Gbit/s uit komt).
* Buiten dat wifi an zich een gedeeld medium is, dus twee wifi apparaten hebben altijd invloed op elkaar.
begin anders eens met 1 AP's te updaten naar 6.0.19 en kijk dat eens aan hoe het gaat, loopt dat goed update dan de rest, zo niet dan downgrade je ze weer terug.Maarten60 schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:00:
Mag ik van jullie kennis gebruik maken??
In het verleden zijn er regelmatig problemen geweest met verschillende Unifi firmware versies en ik heb dus een tijdje geen updates gedaan (behalve USG). Verder hadden ze veel release candidates en soms official releases maar dat verschil lijkt verdwenen.
Het lijkt de laatste periode wat stabieler en daarom overweeg ik weer een update te doen. Ik heb een simpel netwerk met alleen bedrade AP's. Bijgevoegd mijn huidige status en Unifi advies upgrades
UAP-AC-M van 4.3.21 naar 6.0.19.13671
UAP-nanoHD van 4.3.21 naar 6.0.19.13671
UAP-AC-pro van 4.3.21 naar 6.0.19.13671
US-8-150W van 5.76.7 naar 6.2.14.13855
Als ik het forum commentaar over 6.0.19 lees zie ik veel connectivity klachten. Toch een release candidate?
Iemand suggesties over de beste weg voorwaarts? Wat is een goede stabiele versie combinatie? Of gewoon niet aankomen als het werkt? Security updates?
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Ja, de IW6 (ook met 4 netwerkpoorten, maar dan met WiFi6 ipv WiFi5) zit er aan te komen.Ferra schreef op maandag 6 juni 2022 @ 14:05:
[...]
Thanks! Weten jullie toevallig ook of er nog nieuwe types IW's op komst zijn?
http://www.deyterra.com
Ferra schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:00:
Bij de unifi in-wall hd AP's zitten ook 4 lan aansluitingen.
Gaat dit ten koste van de bandbreedte van de wifi als je iets extra's aansluit op 1 van deze poorten?
Misschien moeten we voortaan de In Wall modellen als "Switch met ingebouwde WiFi" i.p.v. "Accesspoint met ingebouwde Switch" gaan zien zodat het wat begrijpelijker is voor de nieuwelingen hierRobertMe schreef op maandag 6 juni 2022 @ 13:55:
Als je i.p.v. de IW een switch plaatst en daar meerdere apparaten op aansluit dan zullen die ook de uplink snelheid delen.
En met een IW is dat natuurlijk niet anders. Immers is er maar 1 kabel van de IW naar een upstream device (switch of router) en die ene kabel heeft een limitatie van 1Gbit/s. Als dus 2 apparaten op de IW zijn aangesloten die elk 1Gbit/s willen gebruiken zul je effectief zien dat minimaal een gethrottled wordt en ze theoretisch beiden 500Mbit/s doen (of dus een andere verhouding die tezamen op 1Gbit/s uit komt).
Hier twee foto's van de tuin. Zie je nu verbetering voor de locatie van de AP Outdoor? Tuin is max 20m, dat moet toch makkelijk te doen zijn.nero355 schreef op zondag 5 juni 2022 @ 19:17:
[...]
Volgens mij kan je die gewoon omruilen, maar met het gevolg dat KPN denkt dat jij de buurman bent en andersom, echter maakt dat natuurlijk niks uit voor een korte test!
[...]
Daar wil je dus voorlopig echt niet aan beginnen!
Wacht een jaartje of twee en kijk dan weer een keer wat er allemaal tekoop is op het gebied van GPON SFP/XGS-PON SFP+ modules
[...]
Choeso jeij![]()
Maar effe serieus : Heb je al een hele simpele normale UTP kabel geprobeerd ?
De reden dat ik dat vraag :
Bijvoorbeeld de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) kan niet zo goed tegen Shielded UTP kabels dus misschien de UDR ook
[...]
Hier werkt alles helemaal prima ongeacht de telefoon/tablet/laptop die ik ermee verbind
Welke modellen heb je precies ?!
[...]
Check de VHT Settings van de UAP-AC-M en zet die eens op 80 MHz voor 5 GHz en probeer het nog een keer
Verder kan je ook checken of je niet stiekem via 2.4 GHz met een accesspoint bent verbonden die binnen staat i.p.v. de UAP-AC-M die buiten staat ?!
[...]
Zolder/1ste verdieping/Begane grond/Tuin = Allemaal 1 SSID hier en dat werkt PERFECT!
[...]
Eerst het probleem, dan de oplossing
Dank! Het probleem lijkt dat ik nog net de AP beneden uit de gang pak. Dan gaat die niet goed over naar de outdoor. Gisteren even WiFi aan/uit onder de outdoor gedaan. Dan gaat het wel goed.lier schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:54:
Je zou nog kunnen spelen met de stand van de antennes, @Wackmack .Dus wel een onderlinge rechte hoek, maar dan bijvoorbeeld een horizontaal (gericht naar het grasveld) en de ander verticaal. Verder is die afstand natuurlijk peanuts.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Ik zet ze altijd op 10 voor 2. Daar heb ik de beste resultaten mee.lier schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:54:
Je zou nog kunnen spelen met de stand van de antennes, @Wackmack .Dus wel een onderlinge rechte hoek, maar dan bijvoorbeeld een horizontaal (gericht naar het grasveld) en de ander verticaal. Verder is die afstand natuurlijk peanuts.
dat was ook de uitkomst van mijn test een week of 2 geleden in de tuinm3gA schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Ik zet ze altijd op 10 voor 2. Daar heb ik de beste resultaten mee.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Heb ik ook en toch merk ik dat de wind dan speelt met de antenne's . Ik weet dat er mensen zijn die via een 3D printertje een dingetje ervoor hebben gemaakt dat dat niet meer kan gebeurenm3gA schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Ik zet ze altijd op 10 voor 2. Daar heb ik de beste resultaten mee.
There are no secrets, only information you do not yet have
Klodder kit erinzeroday schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:55:
[...]
Heb ik ook en toch merk ik dat de wind dan speelt met de antenne's . Ik weet dat er mensen zijn die via een 3D printertje een dingetje ervoor hebben gemaakt dat dat niet meer kan gebeuren
Ikzelf had in bovenstaand voorbeeld, de antenne meer richting de regenpijp gedaan
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik heb ze ook zo staan en zo'n houdertje geprint: https://www.thingiverse.com/thing:3640531zeroday schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 09:55:
[...]
Heb ik ook en toch merk ik dat de wind dan speelt met de antenne's . Ik weet dat er mensen zijn die via een 3D printertje een dingetje ervoor hebben gemaakt dat dat niet meer kan gebeuren
Ikzelf had in bovenstaand voorbeeld, de antenne meer richting de regenpijp gedaan
Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...
Ja, zie het nu ook. Zal hem verplaatsten naast de regenpijp, zo staat die mooi gericht naar de achterkant van de tuin.Skynett schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 08:08:
Die outdoor antenne zit precies om de hoek van de bank. Dan moet het signaal door 1 of 2 muren/ramen heen, dan is de plaatsing dus wel heel erg ongunstig.
[ Voor 122% gewijzigd door Wackmack op 07-06-2022 12:55 ]
[ Voor 6% gewijzigd door Skynett op 07-06-2022 13:19 ]
Wat een Ellende, pak wel even een andere AP om te kijken of het dan wel werkt. Kabel gaat via de kruipruimte dus dat gaat niet zo makkelijk.Skynett schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:16:
Dat duidt op bekabelingsproblemen. Ofwel, niet alle 8 aders zijn over de gehele verbinding doorverbonden.
Juist die aders die voor PoE gebruikt worden zijn wel doorverbonden. Maar om er ethernet overheen te laten gaan is de verbinding te slecht of niet aanwezig.
Even alles opnieuw met de punchdowntool nadrukken. En controleer een beide einden of de juiste kleur ader op de juiste pin gemonteerd is.
En wat makkelijker om mee te beginnen is om de gebruikte patchkabels te vervangen, en te kijken of dat verschil maakt. Is het dat niet, dan de rest van de verbinding controleren.
Nog een andere eenvoudige check is om hem even op andere switchpoort aan te sluiten.
Het draagt zeker bij aan je probleem! naast de plaatsing van de AP.Wackmack schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:50:
[...]
Ja, zie het nu ook. Zal hem verplaatsten naast de regenpijp, zo staat die mooi gericht naar de achterkant van de tuin.
Alles weer aangesloten op de controller, is dit niet mijn probleem?
[Afbeelding]
Zie dat de Outdoor niet wired is maar gaat via een AP? Wat bijzonder wat hij is natuurlijk aangesloten met PoE en ook aangesloten op een PoE poort, op de Unifi switch.
Wat denken jullie @lier @Skynett @m3gA @-Jaap-io @zeroday @JanB
Zie op mijn switch, vier PoE poorten. Het 4e lampje, voor het utp naar de outdoor AP, brand als enige niet.
Dat zal geen verschil maken, het zit in de stekker niet in de AP.Wackmack schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:24:
[...]
Wat een Ellende, pak wel even een andere AP om te kijken of het dan wel werkt. Kabel gaat via de kruipruimte dus dat gaat niet zo makkelijk.
Je hebt gelijk, even kijken. Deze stekker paste wel in de buis, die is niet er later aan gemaakt.-Jaap-io schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:30:
[...]
Het draagt zeker bij aan je probleem! naast de plaatsing van de AP.
Kijk even of je een lan-kabel checker kan lenen, dan kan je de kabel "doormeten". Ik heb het thuis ook wel eens gehad. Zat uiteindelijk toch in een stekkertje die niet goed aangedrukt was, PoE ging goed, maar netwerk niet idd.
Helaas kan je de kabel niet met stekker en al door die buizen trekken... want ik gebruik meestal een factor 2 aan stekkertjes voordat de kabel goed is
Wilde het even uitsluiten maar inderdaad (natuurlijk) zelfde resultaat.-Jaap-io schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:30:
[...]
Dat zal geen verschil maken, het zit in de stekker niet in de AP.
Heb je nou een kant en klare (soepele) kabel door een buis getrokken? Daar zijn ze niet voor bedoeld. Ik hoop dan voor dat je nu geen kabelbreuk hebt.Wackmack schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 13:32:
Je hebt gelijk, even kijken. Deze stekker paste wel in de buis, die is niet er later aan gemaakt.
Dat is gedaan door een monteur destijds, 20 meter. Deze kabel heb ik net weer besteld:Skynett schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:02:
[...]
Heb je nou een kant en klare (soepele) kabel door een buis getrokken? Daar zijn ze niet voor bedoeld. Ik hoop dan voor dat je nu geen kabelbreuk hebt.
Was het een lange kabel?
[ Voor 55% gewijzigd door Wackmack op 07-06-2022 14:15 ]
ter info: Goede vaste (stugge) kabel heeft vaak iets van een waxcoating op de kabel zitten, juist om hem makkelijker door een buis te trekken en dat scheelt enorm in de trekkrachten. Soepele kabel is veel lastiger, en daar moet je ook vaak harder aan trekken. Vandaar ook de vraag hoe lang de buis is.Wackmack schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:11:
[...]
Dat is gedaan door een monteur destijds, 20 meter. Deze kabel heb ik net weer besteld:
https://www.allekabels.nl...utp-cat-6-grondkabel.html
Wilde de oude kabel eruit trekken, en deze er direct door trekken, maar dat is geen goed idee als ik jou zo hoor?
Edit: net de AP boven de veranda gehangen ipv de zijkant van de garage, dat scheelt al heel wat! Nu drie strepen ipv 1 streepje.
[ Voor 4% gewijzigd door Skynett op 07-06-2022 14:30 ]
Goede tip! Leen vanavond een kabeltester van mijn zwagerSkynett schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:27:
[...]
ter info: Goede vaste (stugge) kabel heeft vaak iets van een waxcoating op de kabel zitten, juist om hem makkelijker door een buis te trekken en dat scheelt enorm in de trekkrachten. Soepele kabel is veel lastiger, en daar moet je ook vaak harder aan trekken. Vandaar ook de vraag hoe lang de buis is.
Maar als je een 30m kabel bestelt, dan zal het wel een lange buis zijn.
Verder zou ik eerst pogen de bestaande kabel te hergebruiken, door eerst de stekkertjes na te knijpen met een goede krimptang, of er andere stekkers op te zetten. Als eerste stap zou ik met zo'n eenvoudige kabeltester kijken hoeveel aders nu een verbinding hebben.
Zelfs al is er kabelbreuk, is er nog wel een kans dat je een 100Mbit verbinding met de bestaande kabel kan maken.
Als je besluit om de kabel te vervangen, neem dan niet weer dezelfde kabel, want dan is de kans groot dat de uitkomst ook weer hetzelfde is. Neem dan gewoon goede stugge kabel, en zet daar de juiste connectoren op.
Zo'n testertje kost iets van een tientje, en die zou ik samen met een goede tang aanschaffen. Die brengen je nu echt verder.
Dat is een hoop glas wat net naast je UAP-AC-M zat en dat is gewoon niet handig, want zo'n ding plaats je vaak juist om aan dat soort ellende te ontsnappen!Wackmack schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:48:
Hier twee foto's van de tuin. Zie je nu verbetering voor de locatie van de AP Outdoor? Tuin is max 20m, dat moet toch makkelijk te doen zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Klinkt goed op voorwaarde dat ik je goed begrijp!Wackmack schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:11:
Edit: net de AP boven de veranda gehangen ipv de zijkant van de garage, dat scheelt al heel wat! Nu drie strepen ipv 1 streepje.
Goeie tip, ga dat direct doen vanavond. Hopelijk werkt dat direct.Skynett schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 14:39:
Ik zie net in de specs van de kabel dat hij een vaste kern heeft en geen soepele. Dat is een pluspunt. Begin maar eens met de stekkertjes na te knijpen. Doe dat wel met de kabel uit je switch.
Goeie timing die wand, die is vorige week geplaatstnero355 schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 15:03:
[...]
Dat is een hoop glas wat net naast je UAP-AC-M zat en dat is gewoon niet handig, want zo'n ding plaats je vaak juist om aan dat soort ellende te ontsnappen!
[...]
Klinkt goed op voorwaarde dat ik je goed begrijp!
Succes met het kabelgedoe alvast!
1
2
3
4
5
6
| Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: No response to 3 echo-requests Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: Serial link appears to be disconnected. Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: Connect time 1.0 minutes. Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: Sent 8482793 bytes, received 1066395380 bytes. Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping |
1
2
| Jun 8 15:47:10 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-groups: WAN Failover Groups is using ppp0 (table 201), ppp0 is down [d__] Jun 8 15:47:12 Dreammachinepro local5.warn udapi-bridge[1642]: Received unknown event 'wanFailover' |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
| Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: Remote message: Authentication success,Welcome! Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: PAP authentication succeeded Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: peer from calling number 90:17:3F:7F:E4:A1 authorized Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: local IP address MIJN IP) Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: remote IP address 195.190.228.107 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: primary DNS address 195.121.1.34 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: secondary DNS address 195.121.1.66 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) restart due to local IP address change Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.crit xl2tpd[8831]: death_handler: Fatal signal 15 received Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) restart due to local IP address change Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) is unable to start and postponing due to: AddressSelector is not ready: ppp0 is not ready: no ip has been set yet Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) restart due to local IP address change Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: reading /etc/resolv.dnsmasq Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: using nameserver 195.121.1.34#53 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: using nameserver 195.121.1.66#53 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: using nameserver 1.1.1.1#53 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro authpriv.info ipsec_starter[13056]: config OK Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP) could not resolve ping.ubnt.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP)) could not resolve facebook.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP) could not resolve google.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP) could not resolve twitter.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: process: Got process exit event for process l2tp-server-xl2tpd Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.crit xl2tpd[13063]: setsockopt recvref[30]: Protocol not available Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Using l2tp kernel support. Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: xl2tpd version xl2tpd-1.3.8 started on Dreammachinepro PID:13063 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Written by Mark Spencer, Copyright (C) 1998, Adtran, Inc. Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Forked by Scott Balmos and David Stipp, (C) 2001 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Inherited by Jeff McAdams, (C) 2002 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Forked again by Xelerance (www.xelerance.com) (C) 2006-2016 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Listening on IP address MIJN IP, port 1701 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro authpriv.info ipsec_starter[13060]: Starting strongSwan 5.7.1 IPsec [starter]... Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info charon: 00[DMN] Starting IKE charon daemon (strongSwan 5.7.1, Linux 4.19.152-al-linux-v10.2.0-v1.12.22.4309-4105ace, aarch64) Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info charon: 00[LIB] loaded plugins: charon pkcs11 aes des rc2 sha2 sha1 md5 random nonce x509 revocation constraints pubkey pkcs1 pkcs7 pkcs8 pkcs12 pgp dnskey sshkey pem openssl fips-prf curve25519 xcbc cmac hmac attr kernel-netlink resolve socket-default stroke vici updown xauth-generic led counters Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info charon: 00[JOB] spawning 16 worker threads Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro authpriv.info ipsec_starter[13060]: charon (13072) started after 20 ms |
Ik zou je USG vervangen (retourneren) door de DreamMachine (Niet de Pro). Dan heb je controller, router en accesspoint in een.SquareOne schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:30:
[...]
Denk dat ik me niet voldoende ingelezen heb.
Heb voor ons nieuwe huis 2 unifi APs gekocht een een unifi PoE switch. Heb zelf niet zo'n goede ervaring met de standaard routers van de provided en dacht dat het dan ook aan te bevelen is om een Unifi router aan te schaffen. Vandaar de USG aangeschaft.
Bij installeren vanmorgen zag ik dat je eerst een controller moet draaien op een device voordat je het netwerk kunt configureren... Cloud Key heb ik (nog) niet, maar als dat echt nodig is wil ik die ook nog wel aanschaffen.
Doel:
- goede dekking in nieuwbouwwoning (betonnen bunker...)
- Eigen router t.b.v. flexibiliteit
- Goede integratie tussen verschillende netwerk apparatuur, liefst te managen vanaf mobiel - de unifi app lijkt dat prima te kunnen
- APs voeden via PoE
Dat advies is dan weer wel kort door de bocht. Als @SquareOne de router in de meterkast heeft staan schiet die met dat AP niks op. De switch is zeer beperkt met 4 poorten dus als er al een grotere switch is heeft die 0 voordelen. En de controller op de router, tsja, gezien het alleen UniFi Network is valt het nog enigszins mee. Maar bij een Pro / SE of UDR ook Protect, of Talk, op de router draaien, no way.rdfeij schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:15:
[...]
Ik zou je USG vervangen (retourneren) door de DreamMachine (Niet de Pro). Dan heb je controller, router en accesspoint in een.
Ubiquiti raadde me aan om een Advanced RMA aan te vragen, zodra ze weer binnen zijn, krijg ik een nieuwe UNVR toegestuurd en kan ik daarna de mijne terugsturen.ASS-Ware schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:23:
Ik heb een vreemd geval met mijn UNVR.
Ik open de browser, browse naar het lokale IP adres van de UNVR en log in.
Vervolgens klik ik op de driehoek (playback) en kies een camera uit.
Ik kijk een paar seconden, de tijd op het beeld is 09:15.
Ik klik op 15 seconds back en hij springt geen 15, maar 30 seconden terug, naar 09:14:30 dus.
Ik blijf kijken en ond de 09:14:45 gaat het beeld langzamer lopen om vervolgens om 09:14:47 te bevriezen ...
Tot ik een refresh doe en dan kijk ik weer live.
Doe ik dit met de Protect app op de iPhone, dan springt het beeld 50 seconden terug ipv 15 en springt het beeld 50 seconden later weer naar live.
Kan iemand met een UNVR dit eens proberen voor me?
Klopt, maar een USG heeft ook geen switch.. Dus dat is geen reden. Natuurlijk is de UDM duurder. Je krijgt dan ook meer apparatuur in een. En natuurlijk kan een controller overal op draaien maar ik proef dat @SquareOne liever alles bij eenzelfde merk houd dan alles aan 'elkaar te knopen' (Lees: wat minder tweaker gehalteRobertMe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:23:
[...]
Dat advies is dan weer wel kort door de bocht. Als @SquareOne de router in de meterkast heeft staan schiet die met dat AP niks op. De switch is zeer beperkt met 4 poorten dus als er al een grotere switch is heeft die 0 voordelen. En de controller op de router, tsja, gezien het alleen UniFi Network is valt het nog enigszins mee. Maar bij een Pro / SE of UDR ook Protect, of Talk, op de router draaien, no way.
Daarnaast is de UDM ook veel duurder dan de USG. Maar @SquareOne kan de controller potentieel ook ergens anders draaien. RPi, NAS, thuisserver, server buiten de deur, .... Een CloudKey of andere UniFi Console is echt niet vereist, voor alleen netwerk stuff.
Wil ik daarmee zeggen dat de USG ideaal is? Nope, want oud, niet meer echt, onderhouden, en relatief duur.
Done! Kon er 2e hands (nieuw) eentje voor een normaal bedrag scoren.rdfeij schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:15:
[...]
Ik zou je USG vervangen (retourneren) door de DreamMachine (Niet de Pro). Dan heb je controller, router en accesspoint in een.
Heb geprobeerd de controller op de mac te draaien maar dat werktte niet en werd ook geadviseerd om niet te doen. Op mijn simpele synology NAS kon de controller ook niet draaien dus had toch een ander apparaat moeten aanschaffen om de controller te draaien (andere NAS, Cloud Key, Rasberry Pi,...)RobertMe schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:23:
[...]
Dat advies is dan weer wel kort door de bocht. Als @SquareOne de router in de meterkast heeft staan schiet die met dat AP niks op. De switch is zeer beperkt met 4 poorten dus als er al een grotere switch is heeft die 0 voordelen. En de controller op de router, tsja, gezien het alleen UniFi Network is valt het nog enigszins mee. Maar bij een Pro / SE of UDR ook Protect, of Talk, op de router draaien, no way.
Daarnaast is de UDM ook veel duurder dan de USG. Maar @SquareOne kan de controller potentieel ook ergens anders draaien. RPi, NAS, thuisserver, server buiten de deur, .... Een CloudKey of andere UniFi Console is echt niet vereist, voor alleen netwerk stuff.
Wil ik daarmee zeggen dat de USG ideaal is? Nope, want oud, niet meer echt, onderhouden, en relatief duur.
Kijkende naar het Ziggo Ervaringen topic zitten daar dan veel UniFi gebruikerszeroday schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:58:
- Chromecast kon geen videofeed meer ontvangen van de ziggo app
Uurtje geleden is 6.2.23 uitgebracht..zeroday schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 07:58:
Message to self .. niet direct een EA firwmare meer installeren .. je hebt die fout al vaker gemaakt
6.2.22 is namelijk drama en inmiddels gepulled ..
- omvormer zonnepanelen met 1x1 op 2.4Ghz kon niet meer verbinden, moest gereset worden
- Chromecast kon geen videofeed meer ontvangen van de ziggo app
etc.
maar hij wordt gepulled omdat bij sommigen de AP niet meer goed up komt ..
EA: https://community.ui.com/...89-4ba0-8198-506b387e6bedBugfixes
[UAP] Fix some devices not reaching Connected state, introduced in 6.2.22
issues komen nooit alleen, even het topic maar opzoekenRobertMe schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:04:
[...]
Kijkende naar het Ziggo Ervaringen topic zitten daar dan veel UniFi gebruikers
(Blijkbaar heeft of had Ziggo gisteren een storing met Ziggo Go)
ja .. ik had de firmware al weer naar 2.19 gezet .. Ziggo werkt weer, dus alles kwam gisteren een beetje bij elkaar met issues...ed1703 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 09:14:
[...]
Uurtje geleden is 6.2.23 uitgebracht..
[...]
EA: https://community.ui.com/...89-4ba0-8198-506b387e6bed
Gaat dat op dezelfde manier als bij de meeste HDD fabrikanten :ASS-Ware schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:47:
Ubiquiti raadde me aan om een Advanced RMA aan te vragen, zodra ze weer binnen zijn, krijg ik een nieuwe UNVR toegestuurd en kan ik daarna de mijne terugsturen.
Klinkt als goed service.
Nee, niets van dat alles, maar dat zou ik ook prima hebben gevondennero355 schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 15:45:
[...]
Gaat dat op dezelfde manier als bij de meeste HDD fabrikanten :
- Creditcard nodig.
- Er wordt een reservatie gemaakt voor een bepaald bedrag.
- Op het moment dat jouw defect exemplaar bij hen binnen is krijg je het geld terug.
![]()
Ik heb deze laten uitprinten zodat de antennes altijd goed staan: https://3dmixers.com/m/296694-unifi-uap-ac-m-antenna-holderWackmack schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 07:48:
[...]
Hier twee foto's van de tuin. Zie je nu verbetering voor de locatie van de AP Outdoor? Tuin is max 20m, dat moet toch makkelijk te doen zijn.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
ASS-Ware schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:10:
Nee, niets van dat alles, maar dat zou ik ook prima hebben gevonden
Ehm...CrashOne schreef op donderdag 9 juni 2022 @ 20:56:
Ik heb deze laten uitprinten zodat de antennes altijd goed staan: https://3dmixers.com/m/296694-unifi-uap-ac-m-antenna-holder
JanB schreef op dinsdag 7 juni 2022 @ 10:31:
Ik heb ze ook zo staan en zo'n houdertje geprint: https://www.thingiverse.com/thing:3640531
[ Voor 47% gewijzigd door nero355 op 10-06-2022 00:14 ]
Anyone? Of een duw in de goede richting wellicht?mr.DJ95 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:08:
Hi, ik heb nu ruim 1,5 jaar een Unifi dream machine setup thuis aangesloten op KPN glas via de NTU van KPN.
Vandaag heb ik kort (+- 30 min) het huis stroomloos gehad, hierna kreeg ik wel weer internet maar heb ik last van korte onderbrekingen.
Zie pingetje naar Google:
[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat alle 3 de lampjes op de NTU groen branden, hierdoor lijkt het alsof de verbinding naar de wijkcentrale in iedergeval tot stand komt.
[Afbeelding]
Echter als ik in de logs kijken van de UDM zie ik onderstaand bericht vaak terugkomen:
code:
1 2 3 4 5 6 Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: No response to 3 echo-requests Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: Serial link appears to be disconnected. Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: Connect time 1.0 minutes. Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: Sent 8482793 bytes, received 1066395380 bytes. Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping
Ook onderstaande error valt mij op aangezien ik geen gebruik maak van een WAN failover.
code:
1 2 Jun 8 15:47:10 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-groups: WAN Failover Groups is using ppp0 (table 201), ppp0 is down [d__] Jun 8 15:47:12 Dreammachinepro local5.warn udapi-bridge[1642]: Received unknown event 'wanFailover'
Als ik de PPPoE verbinding met KPN opnieuw tot stand breng zie ik onderstaande login terugkomen. Deze lijkt succesvol te zijn echter heeft hij wel wat moeite om een Extern IP adres te krijgen voor PPP0.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: Remote message: Authentication success,Welcome! Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: PAP authentication succeeded Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: peer from calling number 90:17:3F:7F:E4:A1 authorized Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: local IP address MIJN IP) Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: remote IP address 195.190.228.107 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: primary DNS address 195.121.1.34 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: secondary DNS address 195.121.1.66 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) restart due to local IP address change Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.crit xl2tpd[8831]: death_handler: Fatal signal 15 received Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) restart due to local IP address change Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) is unable to start and postponing due to: AddressSelector is not ready: ppp0 is not ready: no ip has been set yet Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) restart due to local IP address change Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: reading /etc/resolv.dnsmasq Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: using nameserver 195.121.1.34#53 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: using nameserver 195.121.1.66#53 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: using nameserver 1.1.1.1#53 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro authpriv.info ipsec_starter[13056]: config OK Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP) could not resolve ping.ubnt.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP)) could not resolve facebook.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP) could not resolve google.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP) could not resolve twitter.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: process: Got process exit event for process l2tp-server-xl2tpd Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.crit xl2tpd[13063]: setsockopt recvref[30]: Protocol not available Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Using l2tp kernel support. Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: xl2tpd version xl2tpd-1.3.8 started on Dreammachinepro PID:13063 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Written by Mark Spencer, Copyright (C) 1998, Adtran, Inc. Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Forked by Scott Balmos and David Stipp, (C) 2001 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Inherited by Jeff McAdams, (C) 2002 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Forked again by Xelerance (www.xelerance.com) (C) 2006-2016 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Listening on IP address MIJN IP, port 1701 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro authpriv.info ipsec_starter[13060]: Starting strongSwan 5.7.1 IPsec [starter]... Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info charon: 00[DMN] Starting IKE charon daemon (strongSwan 5.7.1, Linux 4.19.152-al-linux-v10.2.0-v1.12.22.4309-4105ace, aarch64) Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info charon: 00[LIB] loaded plugins: charon pkcs11 aes des rc2 sha2 sha1 md5 random nonce x509 revocation constraints pubkey pkcs1 pkcs7 pkcs8 pkcs12 pgp dnskey sshkey pem openssl fips-prf curve25519 xcbc cmac hmac attr kernel-netlink resolve socket-default stroke vici updown xauth-generic led counters Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info charon: 00[JOB] spawning 16 worker threads Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro authpriv.info ipsec_starter[13060]: charon (13072) started after 20 ms
Ik krijg de vinger niet op de zere plek.
- Kabel NTU > Dream machine gewisseld voor een nieuwe
- Port 8 disabled i.v.m. Failover melding
- WAN verbinding opnieuw ingesteld op de UDM
- Alles om en om herstart.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Ik vermoed iets met de Authenticatie tussen de UDM en KPN (PPPoE) maar kan dit niet hard maken.
Je analyse is correct je PPPoE sessie valt weg, moeilijk te troubleshooten omdat je niet weet of het de optische laag is of een PPPoE bug in de UDM. Hoe stabiel blijft je default provider modem wat je kreeg bij je abonnement? Ik denk laat ik de eerste vraag van KPN maar vast stellen voor jemr.DJ95 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:08:
Hi, ik heb nu ruim 1,5 jaar een Unifi dream machine setup thuis aangesloten op KPN glas via de NTU van KPN.
Vandaag heb ik kort (+- 30 min) het huis stroomloos gehad, hierna kreeg ik wel weer internet maar heb ik last van korte onderbrekingen.
Zie pingetje naar Google:
[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat alle 3 de lampjes op de NTU groen branden, hierdoor lijkt het alsof de verbinding naar de wijkcentrale in iedergeval tot stand komt.
[Afbeelding]
Echter als ik in de logs kijken van de UDM zie ik onderstaand bericht vaak terugkomen:
code:
1 2 3 4 5 6 Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: No response to 3 echo-requests Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: Serial link appears to be disconnected. Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: Connect time 1.0 minutes. Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: Sent 8482793 bytes, received 1066395380 bytes. Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:47:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping
Ook onderstaande error valt mij op aangezien ik geen gebruik maak van een WAN failover.
code:
1 2 Jun 8 15:47:10 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-groups: WAN Failover Groups is using ppp0 (table 201), ppp0 is down [d__] Jun 8 15:47:12 Dreammachinepro local5.warn udapi-bridge[1642]: Received unknown event 'wanFailover'
Als ik de PPPoE verbinding met KPN opnieuw tot stand breng zie ik onderstaande login terugkomen. Deze lijkt succesvol te zijn echter heeft hij wel wat moeite om een Extern IP adres te krijgen voor PPP0.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info pppd[19482]: Remote message: Authentication success,Welcome! Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: PAP authentication succeeded Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: peer from calling number 90:17:3F:7F:E4:A1 authorized Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.err miniupnpd[20104]: Failed to get IP for interface ppp0 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.warn miniupnpd[20104]: SendNATPMPPublicAddressChangeNotification: cannot get public IP address, stopping Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: local IP address MIJN IP) Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: remote IP address 195.190.228.107 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: primary DNS address 195.121.1.34 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.notice pppd[19482]: secondary DNS address 195.121.1.66 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) restart due to local IP address change Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.crit xl2tpd[8831]: death_handler: Fatal signal 15 received Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) restart due to local IP address change Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) is unable to start and postponing due to: AddressSelector is not ready: ppp0 is not ready: no ip has been set yet Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: xl2tpd: lns l2tp connection (#l2tp-server) restart due to local IP address change Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: reading /etc/resolv.dnsmasq Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: using nameserver 195.121.1.34#53 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: using nameserver 195.121.1.66#53 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info dnsmasq[6697]: using nameserver 1.1.1.1#53 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro authpriv.info ipsec_starter[13056]: config OK Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP) could not resolve ping.ubnt.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP)) could not resolve facebook.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP) could not resolve google.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: wan-failover-monitors: WAN Failover Monitors (ppp0/MIJN IP) could not resolve twitter.com (a): Unsupported address family Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro user.info ubios-udapi-server: process: Got process exit event for process l2tp-server-xl2tpd Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.crit xl2tpd[13063]: setsockopt recvref[30]: Protocol not available Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Using l2tp kernel support. Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: xl2tpd version xl2tpd-1.3.8 started on Dreammachinepro PID:13063 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Written by Mark Spencer, Copyright (C) 1998, Adtran, Inc. Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Forked by Scott Balmos and David Stipp, (C) 2001 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Inherited by Jeff McAdams, (C) 2002 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Forked again by Xelerance (www.xelerance.com) (C) 2006-2016 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info xl2tpd[13063]: Listening on IP address MIJN IP, port 1701 Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro authpriv.info ipsec_starter[13060]: Starting strongSwan 5.7.1 IPsec [starter]... Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info charon: 00[DMN] Starting IKE charon daemon (strongSwan 5.7.1, Linux 4.19.152-al-linux-v10.2.0-v1.12.22.4309-4105ace, aarch64) Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info charon: 00[LIB] loaded plugins: charon pkcs11 aes des rc2 sha2 sha1 md5 random nonce x509 revocation constraints pubkey pkcs1 pkcs7 pkcs8 pkcs12 pgp dnskey sshkey pem openssl fips-prf curve25519 xcbc cmac hmac attr kernel-netlink resolve socket-default stroke vici updown xauth-generic led counters Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro daemon.info charon: 00[JOB] spawning 16 worker threads Jun 8 15:46:16 Dreammachinepro authpriv.info ipsec_starter[13060]: charon (13072) started after 20 ms
Ik krijg de vinger niet op de zere plek.
- Kabel NTU > Dream machine gewisseld voor een nieuwe
- WAN verbinding opnieuw ingesteld op de UDM
- Alles om en om herstart.
Heeft iemand enig idee wat het kan zijn? Ik vermoed iets met de Authenticatie tussen de UDM en KPN (PPPoE) maar kan dit niet hard maken.
Het enige wat ik kan bedenken op basis van dit :mr.DJ95 schreef op zondag 12 juni 2022 @ 21:31:
Anyone? Of een duw in de goede richting wellicht?
- Een of andere bug die de Failover functionaliteit de boel laat slopen ?mr.DJ95 schreef op woensdag 8 juni 2022 @ 16:08:
Bedankt voor je reactie!nero355 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 13:59:
[...]
Het enige wat ik kan bedenken op basis van dit :
[...]
- Een of andere bug die de Failover functionaliteit de boel laat slopen ?
- Weer een of andere PPP(oE) gerelateerde bug zoals degene die in het verleden is opgetreden en daardoor de compatibiliteit tussen de UDM reeks en de ISP's zeg maar stuk ging ?
Welke firmware versie(s) draai je precies ?
Misschien een idee om een (paar) stap(jes) te downgraden of juist naar een non-Stable versie te upgraden
Heb je toevallig ook een USG of EdgeRouter of iets totaal anders liggen om mee te testen naast de ExperiaBox van KPN zelf ??
[ Voor 8% gewijzigd door mr.DJ95 op 13-06-2022 17:56 ]
Kunnen ze m niet bereiken of geeft je Pi-hole geen antwoord? Als je op een ander subnet zit moet je in de Pi-hole wel het vinkje aanzetten dat je antwoord wilt geven aan adressen buiten het eigen subnet. Als je de Pi-hole meerdere interfaces hebt gegeven op elk subnet kan het zijn dat het antwoord via de verkeerde interface naar buiten toe gerouteerd wordt. Maar belangrijkste is dat je erachter komt of je verzoeken niet aankomen of dat er geen antwoord wordt gegeven.Toet3r schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:11:
Hallo Allemaal ik heb een probleem met mijn edgerouter-x-sfp.
Ik heb op interface switch0 drie vlans gemaakt. Elke vlan gebruikt DHCP voor toewijzen van IP en DNS
10 - LAN
20 - IoT
30 - Gasten
In vlan 10 zit ook mijn rapsberry pi met pi-hole die als DNS server fungeert. Eerder konden apparaten in alle 3 de vlans pihole bereiken. Doormiddel van firewall rules heb ik toegang van vlans 20/30 beperkt dat ze alleen bij pihole kunnen komen.
Probleem is dat vlan 20 en 30 nu met geen mogelijkheid mijn pihole meer kunnen bereiken. Alle instellingen op mijn edgerouter staan zover ik weet goed. Heb al keer factory reset gedaan en alles weer opnieuw ingesteld maar dat hielp niet.
Ik heb alles ingesteld als eerder en echt geen idee wat er niet klopt waardoor het niet werkt.
Allicht een stomme suggestie, maar check de netwerk kabels eens. Ik heb dit ook gehad, bleek de kabel brak.mr.DJ95 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 17:15:
[...]
Bedankt voor je reactie!
Ik draai momenteel: UniFi OS UDM Pro 1.12.22 maar met UniFi OS UDM Pro 1.12.19 heb ik hetzelfde gedrag. Zelfs met een factory reset kan ik dit probleem reproduceren. Voor zo ver ik weet is de 1.12.** nog in beta en is deze niet gemarkeerd als stable. Wat is in jullie ogen de laatste stable?
Wat mij opvalt is dat als ik een grote download aanzet bijvoorbeeld update vanuit een game launcher (Battlenet, Xbox of steam) dat ik hiermee een onderbreking kan forceren.
Experiabox lijkt overigens wel een stuk stabieler maar je gaat mij niet vertellen dat een pingetje missen richting 1.1.1.1 of 8.8.8.8 een request timed out mag geven op bedraad netwerk of zie ik dit verkeerd?
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Zet "Permit All Origins" effe aan in je Pi-Hole webGUI Settings : Wachten... in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"Toet3r schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:11:
Ik heb op interface switch0 drie vlans gemaakt. Elke vlan gebruikt DHCP voor toewijzen van IP en DNS
10 - LAN
20 - IoT
30 - Gasten
In vlan 10 zit ook mijn rapsberry pi met pi-hole die als DNS server fungeert. Eerder konden apparaten in alle 3 de vlans pihole bereiken. Doormiddel van firewall rules heb ik toegang van vlans 20/30 beperkt dat ze alleen bij pihole kunnen komen.
Probleem is dat vlan 20 en 30 nu met geen mogelijkheid mijn pihole meer kunnen bereiken. Alle instellingen op mijn edgerouter staan zover ik weet goed. Heb al keer factory reset gedaan en alles weer opnieuw ingesteld maar dat hielp niet.
Ik heb alles ingesteld als eerder en echt geen idee wat er niet klopt waardoor het niet werkt.
Yes thank you, dat is de oplossing. Is dit nieuw in pi-hole? ik heb de recente ontwikkelingen van pihole niet echt gevolgd. Eerder werkte het namelijk wel zonder dit te hebben aangevinkt.nero355 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 00:04:
[...]
Zet "Permit All Origins" effe aan in je Pi-Hole webGUI Settings : Wachten... in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie"
En die pihole ook een v-pootje geven in vlan 20 en 30?Toet3r schreef op maandag 13 juni 2022 @ 18:11:
10 - LAN
20 - IoT
30 - Gasten
[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 14-06-2022 07:13 ]
makes it run like clockwork
[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 14-06-2022 09:23 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Werkt nog niet echt lekker out of the box inderdaad, routeert niet goed, maar met het volgende commando zou het goed moeten routeren en werken via CLI op de UDM (wel na iedere herstart uitvoeren):Toppe schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:09:
Sinds 3 weken heb ik glasvezel, alleen krijg ik met geen mogelijkheid IPv6 werkend op de UDM Pro in combinatie met KPN (GPON) glasvezel.
Bij de USG moest ik bij onder WAN "Using DHCPv6" kiezen over IPv6 met een prefix delegation van 56. Nu lijkt dat niet te werken...?
1
| ip -6 route add default dev ppp0 metric 1 |
[ Voor 3% gewijzigd door gerbenp op 16-06-2022 09:04 ]
Bizar. Laten we hopen op een fatsoenlijke oplossing vanuit Ubiquiti.gerbenp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:31:
[...]
Werkt nog niet echt lekker out of the box inderdaad, routeert niet goed, maar met het volgende commando zou het goed moeten routeren en werken via CLI op de UDM (wel na iedere herstart uitvoeren):
code:
1 ip -6 route add default dev ppp0 metric 1
Je kan het ook met udm-boot realiseren
https://gist.github.com/b...c9125d0b6b2bda808ffbe90a4 voor het .sh script
https://gist.github.com/b...c9125d0b6b2bda808ffbe90a4 voor de uitleg
MTU is ook een dingetje als je dat optimaal wil instellen, heel topic over bij het Ubiquiti fora:
https://community.ui.com/...e9-4504-9987-945ec28a57a4
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Ondanks deze mooie community fix voelt het wel super slecht dat dit niet standaard in enterprise* hardware is opgenomen.gerbenp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:31:
[...]
Werkt nog niet echt lekker out of the box inderdaad, routeert niet goed, maar met het volgende commando zou het goed moeten routeren en werken via CLI op de UDM (wel na iedere herstart uitvoeren):
code:
1 ip -6 route add default dev ppp0 metric 1
Je kan het ook met udm-boot realiseren
https://gist.github.com/b...c9125d0b6b2bda808ffbe90a4 voor het .sh script
https://gist.github.com/b...c9125d0b6b2bda808ffbe90a4 voor de uitleg
MTU is ook een dingetje als je dat optimaal wil instellen, heel topic over bij het Ubiquiti fora:
https://community.ui.com/...e9-4504-9987-945ec28a57a4
Bron: https://www.ui.com/consolesWhich UniFi OS Console is right for me?
We recommend the Dream Router for most home users because it has a built-in access point and supports all UniFi applications.
For enterprise users, we recommend the Dream Machine Pro since it is a much more powerful gateway that can manage up to 75 access points.
Check out our console comparison table and the new UniFi OS Console Resource Calculator before deciding which model is right for you.
Heel eerlijk gezegd : Geen idee!Toet3r schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 01:08:
Yes thank you, dat is de oplossing. Is dit nieuw in pi-hole?
Ik heb de recente ontwikkelingen van pihole niet echt gevolgd. Eerder werkte het namelijk wel zonder dit te hebben aangevinkt.
Komt door al die fake shortages waar zogenaamd iedereen last van heeft...hoi3344 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 09:29:
Ligt het aan mij of is de beschikbaarheid van Ubiquiti erg slecht momenteel?
Dan pak je toch lekker die van TP-Link bijvoorbeeldVervolgens moest er nog een PoE Injector bij (tussenkomst, totdat ik aan de PoE Switch ga) en die waren al helemaal slecht leverbaar.
Ze hadden de juiste PoE Injector weer niet op voorraad.
Die kost rechtstreeks 8€ en nu de 'goedkoopste' op voorraad 19€ moeten betalen.
Zeker weten!RobertMe schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 16:20:
Ah, fake shortages. Dat in China complete steden en havens afgesloten zijn geweest is zeker ook allemaal fake news, net zoals die fake ziekte die als verklaring daarvoor wordt opgegeven
[ Voor 11% gewijzigd door nero355 op 15-06-2022 00:18 ]
Ah, fake shortages. Dat in China complete steden en havens afgesloten zijn geweest is zeker ook allemaal fake news, net zoals die fake ziekte die als verklaring daarvoor wordt opgegevennero355 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:49:
[...]
Komt door al die fake shortages waar zogenaamd iedereen last van heeft...
Toet3r schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 01:08:
[...]
Yes thank you, dat is de oplossing. Is dit nieuw in pi-hole? ik heb de recente ontwikkelingen van pihole niet echt gevolgd. Eerder werkte het namelijk wel zonder dit te hebben aangevinkt.
Dat vinkje bedoelde ik inderdaad. Maar in ieder geval sinds december 2021, want toen is de documentatie pagina waar dit in staat voor het laatst bijgewerktnero355 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 14:49:
[...]
Heel eerlijk gezegd : Geen idee!
Het kwam dus onlangs ineens ter sprake en blijkbaar is er iets veranderd in DNSmasq/FTLDNS het afgelopen jaar of zo waardoor de gebruikers die niet met meerdere VLAN Interfaces werken ineens last ervan hadden...
[ Voor 7% gewijzigd door mrdemc op 14-06-2022 18:13 ]
In normale huishoudens is een lite prima.Yoshimi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:51:
Ik ben een vriend aan het helpen het thuisnetwerk aan te leggen voor zijn nieuwe woning waar hij intrekt.
Nu vroeg ik me (met name toch ook vanuit lifecycle optiek) af wat anno 2022 een verstandige(re) keuze is: een AC Lite of NanoHD?
De twee Lite’s die wij thuis hebben draaien als een zonnetje en zou ik ook daar kunnen plaatsen. De NanoHD’s hebben een ander prijskaartje en ik vroeg me af of je het verschil in de praktijk gaat opmerken? Ik ga er 2 nodig hebben (woonkamer en zolder), die op een 16 poort Unifi switch aangesloten worden.
Normale huishoudens? Wat zijn dat?ApC_IcE schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 08:29:
In normale huishoudens is een lite prima.
Ligt aan hoeveel gebruikers tegelijkertijd. En de samenstelling.
Gemiddelde huishoudens?lier schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:01:
[...]
Normale huishoudens? Wat zijn dat?![]()
Maar inderdaad...wat zijn je requirements @Yoshimi ?
En waarom geen pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 Lite? Of bedoel je die?
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Volgens mij zijn de NanoHD en AC Lite net zo groot of is het verschil minimaal? Zelf een Lite en LR en dat verschil zie je duidelijk, bij familie een NanoHD geplaatst, maar denk toch dat die zo goed als gelijk is qua grote, aan de Lite dan. Meen zelfs dat ze de mounting plate delen?Will_M schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:15:
Ik heb hier een aantal jaar geleden bewust voor de UAP NanoHD Access-Points gekozen (5 stuks in huis).
- AC Wave-2
- 4x4 MiMo
- 160MHz. Bandbreedte / 5GHz.
- Formfactor (kleiner dan de UAP-AC)
Zou gewoon lekker deze Ac lites mee verhuizen, vervangen kan altijd nog. Dat is het mooie aan unifi.Yoshimi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:51:
Ik ben een vriend aan het helpen het thuisnetwerk aan te leggen voor zijn nieuwe woning waar hij intrekt.
Nu vroeg ik me (met name toch ook vanuit lifecycle optiek) af wat anno 2022 een verstandige(re) keuze is: een AC Lite of NanoHD?
De twee Lite’s die wij thuis hebben draaien als een zonnetje en zou ik ook daar kunnen plaatsen. De NanoHD’s hebben een ander prijskaartje en ik vroeg me af of je het verschil in de praktijk gaat opmerken? Ik ga er 2 nodig hebben (woonkamer en zolder), die op een 16 poort Unifi switch aangesloten worden.
Whatever.
We laten (zakelijk) regelmatig antennes + gehele behuizingen 'Hydro-Dippen' in een neutrale kleur (óf zelfs in hele fancy kleuren / patroontjes) omdat de meeste architecten het er niet mee eens zijn dat er zo'n lelijk wit geval aan een gevel / plafond komt te hangenscorpion303 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:44:
Ik heb buiten een wit UAP-AC-M access point opgehangen. Eén van de twee witte antennes steekt precies onder het randje van de afdak uit en dit ziet er niet zo mooi uit.
Weet iemand of ik dit antennetje (zonder gevaar te lopen op signaalverlies) zwart kan maken met een markeerstift? Ik heb ook nog wat oude (zwarte) antennes liggen van voorgaande hotspots (o.a. TP-Link TL-WR1043ND). Kan ik deze zonder problemen op de UAP-AC-M schroeven?
[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 15-06-2022 10:08 ]
[ Voor 7% gewijzigd door Slonzo op 15-06-2022 10:44 ]
CAT6 moet volgens de spec's tot 55Mtr. lengte 10Gbit ondersteunen maar dan moet je wel zeker weten dat het 100% koper is én de (LSA) connectoren GOED geknepen / bevestigd zijn.Slonzo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:43:
Bezitters van een Aggregation, XG16, of andere 10Gbit switch:
Wat is naar jullie ervaring de maximum lengte om nog betrouwbaar 10Gbit te halen met CAT6 UTP? Het jeukt bij mij al erg lang om 1 van bovenstaande switches te halen, maar geen zin om nieuwe kabels te trekken. En aangezien de switches geen 2.5/5Gbit ondersteunenis het een beetje een gokje of de ~30-40m CAT6 naar m'n desktop het gaat trekken...
En hoe vaak gebruiken jullie die 10Gbit nou eigenlijk echt?
Unifi 6 Lite moet je hebben voor algemeen thuis gebruik: pricewatch: Ubiquiti UniFi 6 LiteYoshimi schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 07:51:
Unifi Teleport FAQ:Robsta86 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:39:
Ik ben gisteren geswitched van een USG3p, USW8 en virtuele cloud key naar een Dream Machine SE. Leuke upgrade, met name ook vanwege m'n plannen om Unifi camera's aan te gaan schaffen.
Nu loop ik echter wel tegen een issue aan. Ik probeer een site2site vpn te configureren, waarbij de andere kant in het 192.168.2.0/24 subnet zit.
Deze kan ik echter niet configureren voor de VPN omdat het subnet al in gebruik zou zijn... Na wat Googlen kom ik er achter dat de Teleport VPN oplossing het 192.168.2.0/24 subnet geclaimed heeft op mijn UDM SE. Ik zie nergens de mogelijkheid om het Teleport subnet te wijzigen in de GUI.
Weet iemand toevallig of dit via de CLI aan te passen is? Ik heb er niet heel veel zin in om de configuratie weer opnieuw te moeten doen en de accesspoints weer te moeten adopten etc...
Wel lastig inderdaad..Can I change the subnet of connected clients?
Not currently, but we hope to introduce this functionality in the future.
Pak dan een spuitbus of gewoon een kwast + bakje verf zou ik zeggen, want een stift laat nooit een mooi egaal spoor achter!scorpion303 schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:44:
Ik heb buiten een wit UAP-AC-M access point opgehangen. Eén van de twee witte antennes steekt precies onder het randje van de afdak uit en dit ziet er niet zo mooi uit.
Weet iemand of ik dit antennetje (zonder gevaar te lopen op signaalverlies) zwart kan maken met een markeerstift?
Zou je gewoon kunnen testen, maar check effe of ze qua specificaties een beetje overeenkomen met die van de UAP-AC-M zodat je straks weet of de details in je UniFi Controller nog steeds een beetje kloppenIk heb ook nog wat oude (zwarte) antennes liggen van voorgaande hotspots (o.a. TP-Link TL-WR1043ND). Kan ik deze zonder problemen op de UAP-AC-M schroeven?
Wat kost zoiets tegenwoordig eigenlijkWill_M schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 09:58:
We laten (zakelijk) regelmatig antennes + gehele behuizingen 'Hydro-Dippen' in een neutrale kleur (óf zelfs in hele fancy kleuren / patroontjes) omdat de meeste architecten het er niet mee eens zijn dat er zo'n lelijk wit geval aan een gevel / plafond komt te hangen
Goed om te weten!Als je de antennes los gaat pakken: Zorg er voor dat het AP zónder stroom staat!!
Die apparaatjes kunnen er niet goed tegen, en gaan stuk, als ze zonder antennes het (zend) vermogen kwijt proberen te raken...
Dat gaat dus nog veel te lang duren...
Uit eigen ervaring met SFP+ (10Gb/s) > UTP (CAT6) werkt tot ca 50 meter prima 😀 zonder storingen, is dan wel een goede kwaliteit CAT6 kabel.Slonzo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 10:43:
Bezitters van een Aggregation, XG16, of andere 10Gbit switch:
Wat is naar jullie ervaring de maximum lengte om nog betrouwbaar 10Gbit te halen met CAT6 UTP? Het jeukt bij mij al erg lang om 1 van bovenstaande switches te halen, maar geen zin om nieuwe kabels te trekken. En aangezien de switches geen 2.5/5Gbit ondersteunenis het een beetje een gokje of de ~30-40m CAT6 naar m'n desktop het gaat trekken...
En hoe vaak gebruiken jullie die 10Gbit nou eigenlijk echt?
[ Voor 7% gewijzigd door tcviper op 16-06-2022 12:50 ]
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Heb een ticket ingeschoten bij Ubiquiti, eens kijken wat ze zeggen.Miki schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 10:22:
[...]
Ondanks deze mooie community fix voelt het wel super slecht dat dit niet standaard in enterprise* hardware is opgenomen.
enterprise* =
[...]
Bron: https://www.ui.com/consoles
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5
Ik heb ooit een UAP gehad die ik effe opnieuw moest vertellen wat de Default Gateway is na een lange uptime dus niks is ondenkbaar...DennusB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:08:
Vreemd probleem hier. Na de laatste update van m'n Unifi Dream Machine Pro schoot 1 Unifi switch in "Failed adoption" stand. Heb het even laten gaan ivm drukte en keek er net naar, maar hij staat nu op "Offline". Ik kan via SSH bij de switch, maar de switch kan niets (ook de gateway) niet pingen of bereiken. Route lijkt wel goed te staan (net zoals op de andere switches die het wel doen).
Herkent iemand dit?
Nope reboot helpt helaas niet.rgarretsen schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 14:50:
Ja ik heb dit ook wel eens gehad, maar een reboot van de switch verhielp het probleem. Al eens geprobeerd?
En hoe doe ik dat zonder GUI? Hahanero355 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:27:
[...]
Ik heb ooit een UAP gehad die ik effe opnieuw moest vertellen wat de Default Gateway is na een lange uptime dus niks is ondenkbaar...
Via SSH inloggen en dan effe spelen met hetDennusB schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:34:
En hoe doe ik dat zonder GUI? Haha
route
Gekke is dus, als ik het route commando draai (zonder argumenten) dan zie ik de default route ook netjes staan. Alleen krijg ik 0 verkeer naar de gatewaynero355 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:41:
[...]
Via SSH inloggen en dan effe spelen met het
route
commando en alles wat erbij hoort
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq