[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 193 ... 318 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 15:21
SmiGueL schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Zowel de switch als het accesspoint moeten nog aangeschaft worden, alleen ik wil voordat ik de boel koop zeker weten dat de boel compatible is. Het helpt ook niet mee dat sommige accesspoints op 24V en andere op 48V werken.
Ik zie wel dat de switch een passive 24v POE nodig heeft om gevoegd te worden. Nu weet ik ook uit eigen ervaring dat dit niet altijd compatibele is met standaard POE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Skynett schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:23:
@Slux
Jazeker kan dat.
Mooie switch is dat, alleen jammer dat hij twee keer zo duur is als de voorganger die je had.
Ik kom hier min of meer bij toeval langs en verbaas me een beetje over de torenhoge prijzen van dit merk en dat er blijkbaar mensen die bereid zijn dat te betalen. Let wel, voor in dit geval slechts een switch. Zo'n beetje de allereenvoudigste netwerk component die je kan bedenken. Terwijl ik zelf al jaren zonder enig probleem eentje gebruik die destijds maar een paar tientjes kostte. En zich in prestaties niets onderdoet ten opzichte van deze peperdure spullen. Kortom, zie ik toch iets essentieels over het hoofd, of is het enkel maar een kwestie van smaak m.b.t. het uiterlijk? Of misschien alleen maar een bepaalde reputatie? Ook nieuwsgierig naar de reden van vervanging van het exemplaar dat eveneens aan de dure kant moet zijn geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Techneut schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:45:
[...]
Ik kom hier min of meer bij toeval langs en verbaas me een beetje over de torenhoge prijzen van dit merk en dat er blijkbaar mensen die bereid zijn dat te betalen. Let wel, voor in dit geval slechts een switch. Zo'n beetje de allereenvoudigste netwerk component die je kan bedenken. Terwijl ik zelf al jaren zonder enig probleem eentje gebruik die destijds maar een paar tientjes kostte. En zich in prestaties niets onderdoet ten opzichte van deze peperdure spullen. Kortom, zie ik toch iets essentieels over het hoofd, of is het enkel maar een kwestie van smaak m.b.t. het uiterlijk? Of misschien alleen maar een bepaalde reputatie? Ook nieuwsgierig naar de reden van vervanging van het exemplaar dat eveneens aan de dure kant moet zijn geweest.
Unifi is een ecosysteem, alles sluit naadloos op elkaar aan. Grootste voordeel voor mij is de SDN (software defined networking). Daar betaal ik graag meer voor. (Ook al merk ik dat de richting die ubiquiti de laatste tijd opgaat me niet helemaal aanstaat en ik beetje bij beetje klanten aan het overzetten ben naar andere vendors)

Is het duurder dan een tp-link? Ja.
Is het te duur? Misschien :)

[ Voor 7% gewijzigd door g1n0 op 22-05-2022 12:13 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 12:54
[...]
l slechts een switch. Zo'n beetje de allereenvoudigste netwerk component die je kan bedenken.
Dat is niet helemaal waar; deze heeft Layer 3 ondersteuning en kan daarmee functies van een router overnemen. Dat gecombineerd met 8 x 2,5Gbps ethernetpoorten en 2x 10Gbps SFP+ poorten is wat de prijs maakt. Je zult het maar nodig hebben en dan is dit een supercoole switch.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:05
Roy Batty schreef op zondag 22 mei 2022 @ 12:13:
[...]

Dat is niet helemaal waar; deze heeft Layer 3 ondersteuning en kan daarmee functies van een router overnemen. Dat gecombineerd met 8 x 2,5Gbps ethernetpoorten en 2x 10Gbps SFP+ poorten is wat de prijs maakt. Je zult het maar nodig hebben en dan is dit een supercoole switch.
En PoE!, Dus het is zeker een supercoole switch!

Zijn voorganger was met €200 redelijk geprijsd, en is ontzettend veel toegepast volgens mij. Een paar aansluitingen met veel PoE vermogen, en op de glas-backbone aansluiten. En niet te groot, geen losse adapter. Daar is gewoon een markt voor. Dus de nieuwe gaat het ook wel goed doen. Hij staat hoog op mijn verlanglijstje, ik zit alleen stiekem te hopen dat hij wat goedkoper wordt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erhnam
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:31

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Mag ik jullie advies vragen? Binnenkort ga ik over van KPN ADLS (80mbit) naar Glasvezel (1gbit). Ik gebruik nu een UniFi USG, USW Switch Lite 16 en 5x UAP-NanoHD. Ik twijfel om de USG te vervangen, maar heb daarbij rekening te houden met de beperkte ruimte in de meterkast. Wat zouden jullie doen?

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:00:
Ik denk er aan om een usg-pro te vervangen door een uxg-pro.
Ik heb namelijk smart queues aan en daarmee wordt de downloadsnelheid gelimiteerd tot 550 Mbit. Op een gigabit aansluiting van ziggo. De upload is 50 Mbit, dus daar heb ik geen last.
De site heeft een externe controller en dat is geen cloud key, maar een docker image.
En zijn er mensen die een mening hebben of dit een verstandige zet is?
Tonne schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:21:
Ja het is echt nodig voor VOIP, er zijn 3 lijnen die continue bezet zijn.
En als er iemand gaat uploaden dan krijg je buffer bloating. Dus storingen op de voip.

De gigabit download is niet perse nodig, maar wel leuk natuurlijk. En de USG-pro gaat naar een nieuwe locatie waar eigenlijk alleen een USG-3P nodig is.
Zou je dan niet beter iets buiten het hele UniFi gebeuren kunnen pakken als je toch al geld gaat uitgeven :?

- Iets dat zowel draadloze als bedraade Clients op bandbreedte kan limiteren.
- Iets dat fatsoenlijk QoS doet en dan vooral voor VoIP doeleinden.

En als het effe kan op zoek gaan naar een ISP die je een echte fatsoenlijke 1000/1000 Mbps verbinding kan leveren! :)
Weet iemand of de wifiman signal mapper werkt op de uxg?
Dat is toch meer een UAP ding dan een Router ding :?
Ik kom hier min of meer bij toeval langs en verbaas me een beetje over de torenhoge prijzen van dit merk en dat er blijkbaar mensen die bereid zijn dat te betalen.
In deze rare tijd is het geen goed idee om merken daarop te gaan vergelijken, want echt serieus ALLES is duurder tot echt idioot veel duurder geworden t.o.v. wat het product daadwerkelijk zou moeten kosten! :(
Let wel, voor in dit geval slechts een switch.
Zo'n beetje de allereenvoudigste netwerk component die je kan bedenken.

Terwijl ik zelf al jaren zonder enig probleem eentje gebruik die destijds maar een paar tientjes kostte.
En zich in prestaties niets onderdoet ten opzichte van deze peperdure spullen.

Kortom, zie ik toch iets essentieels over het hoofd, of is het enkel maar een kwestie van smaak m.b.t. het uiterlijk? Of misschien alleen maar een bepaalde reputatie? Ook nieuwsgierig naar de reden van vervanging van het exemplaar dat eveneens aan de dure kant moet zijn geweest.
Je vergeet effe dat dit geen € 10 a € 20 kostende Unmanaged Switches zijn (Die vroeger ook al gauw eerder € 20 a € 30 waren!) in een fancy jasje!

- VLAN Support
- IGMP Support
- PoE of zelfs PoE+ Support
- enz.

Waar ik je wel gelijk in geef is als je naar dit soort modellen kijkt :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE)
- pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
Waarbij je effe moet aannemen dat de UniFi Switch gewoon € 110 kost!

Waarom de UniFi Switch twee keer zo duur is snap ik tot op de dag van vandaag nog steeds niet! -O-

Of waarom dit model dat minder kan zo duur is : pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts
Waarbij je effe moet aannemen dat die gewoon € 100 kost!

Maar desondanks heb ik er maar liefst drie van, want ik vond dat wel een mooie systeem i.c.m. de PoE Out poort van een In Wall accesspoint! ;) :+

Dus tja... het is maar net wat je wilt en andere merken met een soortgelijk systeem (TP-Link of Netgear) zijn ook niet veel goedkoper en komt het (in normale tijden) neer op een kwestie van een paar tientjes hier of daar! :)
Skynett schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:21:
En PoE!, Dus het is zeker een supercoole switch!
PoE = Extra warmte en dat is helemaal niet zo cool! :P :+

/Flauw O-)
Zijn voorganger was met €200 redelijk geprijsd, en is ontzettend veel toegepast volgens mij. Een paar aansluitingen met veel PoE vermogen, en op de glas-backbone aansluiten. En niet te groot, geen losse adapter.
IMHO moet je die twee niet eens met elkaar vergelijken en was dat € 200 model zeker weten veel te duur! :/
Daar is gewoon een markt voor. Dus de nieuwe gaat het ook wel goed doen. Hij staat hoog op mijn verlanglijstje, ik zit alleen stiekem te hopen dat hij wat goedkoper wordt.
Ik denk dat je die dus als een product opzich moet zien en dan voor jezelf moet bepalen of je daar het geld voor over hebt en/of genoeg behoefte aan hebt :)
Erhnam schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:40:
Mag ik jullie advies vragen? Binnenkort ga ik over van KPN ADLS (80mbit) naar Glasvezel (1gbit).

Ik gebruik nu een UniFi USG, USW Switch Lite 16 en 5x UAP-NanoHD. Ik twijfel om de USG te vervangen, maar heb daarbij rekening te houden met de beperkte ruimte in de meterkast.

Wat zouden jullie doen?
Helemaal NIKS! d:)b

GEFELICITEERD!!! trouwens! :*)

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 22-05-2022 15:52 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-06 17:30

nexhil

BAM!

Oef, de Dream Router hier net toch ook gecrashed. Stekker moest eruit,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Laatst online: 13:56
nero355 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:47:
[...]

Zou je dan niet beter iets buiten het hele UniFi gebeuren kunnen pakken als je toch al geld gaat uitgeven :?

- Iets dat zowel draadloze als bedraade Clients op bandbreedte kan limiteren.
- Iets dat fatsoenlijk QoS doet en dan vooral voor VoIP doeleinden.

En als het effe kan op zoek gaan naar een ISP die je een echte fatsoenlijke 1000/1000 Mbps verbinding kan leveren! :)
Het punt is een beetje dat van 1 bedrijf 10 (het worden er 11) vestigingen allemaal zijn voorzien van unifi apparatuur. Usg, minimaal 1 switch en AP’s. En eigenlijk voldoet de USG-pro. Er worden namelijk geen lastige zaken gevraagd. Gewoon dat het werkt. Dus overal een 4g backup lijn en een berichtje als er eens wat uitvalt.

Alleen worden er veel grote bestanden geupload, niet bij de aanleg, maar in een later stadium. En toen kwam de (okee enigszins simpele) QoS implementatie van pas. De snelheid was toen nog 500/40. Later werd de snelheid 1000/50 (het ging om de 50). Op zich allemaal prima te doen.

Het gaat ook om de beheerbaarheid. En persoonlijk vind ik alle instellingen die ik hiervoor nodig meen te hebben in de controller. Met 1 json

Ja heel graag, glasvezel naar het pand zou mooi zijn. Maar dat kost een lieve duit. Wie weet met de huidige gekte van glasvezel aanleg?
[...]

Dat is toch meer een UAP ding dan een Router ding :?
Dat klopt. Maar het werkte op het moment dat het in de app werd ingebouwd enkel op de UDR en UDM reeks. Een software limitatie als je het mij vraagt.
Dus vandaar de vraag over de UXG. Ik kan er alleen niets over vinden. Zeker niet met een externe controller.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:57
@Tonne wat bedoel je met software limitatie?? Wifiman is niets meer dan een WiFi analyse tool met eventueel een portscanner.

Ik heb een UXG-pro staan.
Externe controller nodig == ja.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HansMij
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-06 20:40
SmiGueL schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:10:
[...]

Heeft iemand hier eraring mee?
Dus: Router -> UTP kabeltje -> POE injector ----> UTP kabel ----> Edgerouter X gevoed door voorgaande POE ----> UTP kabel ----> Ubiquiti accesspoint gevoed door voorgaande switch.
Ik heb die opstelling wel eens gemaakt met die edgerouter-x icm een UAP-lr. Ik had de Poe injector van de accesspoint gebruikt om het geheel te voeden. Werkte prima totdat die edgerouter bij een herstart ineens niet meer wilde booten. Moest een factory reset doen om het weer aan de praat te krijgen.
Ik weet nog steeds niet of het aan die voeding lag, maar heb sindsdien mijn edgerouter weer gewoon met de power-adapter gevoed en nooit meer problemen gehad.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
[...]
Het wordt in de berichten hier boven al gezegd wat de voordelen zijn.

Ik heb hem nu een paar dagen draaien en ben er echt heel blij mee, had ik veel eerder moeten doen wereld van verschil met de oude, en ik heb nu direct een 10Gb verbinding tussen de NAS en PC, voorheen had ik hier een Mikrotik voor die qua performance niet echt in de buurt kwam, maar misschien kwam dat omdat je nog het e.e.a. daar op in moest stellen en die had niet echt gebruik vriendelijke interface..

Layer 3, 2.5Gb/10Gb en uiteraard PoE voor de cameras.
En niet te vergeten het Unifi eco systeem wat in mijn geval sinds ik de UDM Pro en SE heb top draait en via de app kan bedienen/monitoren.

Prijs tja, eens hij is niet goedkoop ik zie het een beetje als een auto, een fiat brengt je ook van a naar b maar in een A segment auto gaat het net wat fijner en sneller :+ .

Het enige wat ik nu nog mis zijn 2.5gb switches die ook een goede uplink hebben.
En de meterkast eens fatsoenlijk opruimen :P
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gun81ZAtpi49kG7jxotmzxKyj_o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c4Z1VMvh2oqwpc3WAZqUD5Xd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BunIrKMRRXQV-_GOrOQJdnLbGIE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cANuGyMvKAnj5WLNsms78LWr.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Slux schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:06:
[...]

Het wordt in de berichten hier boven al gezegd wat de voordelen zijn.

Ik heb hem nu een paar dagen draaien en ben er echt heel blij mee, had ik veel eerder moeten doen wereld van verschil met de oude, en ik heb nu direct een 10Gb verbinding tussen de NAS en PC, voorheen had ik hier een Mikrotik voor die qua performance niet echt in de buurt kwam, maar misschien kwam dat omdat je nog het e.e.a. daar op in moest stellen en die had niet echt gebruik vriendelijke interface..

Layer 3, 2.5Gb/10Gb en uiteraard PoE voor de cameras.
En niet te vergeten het Unifi eco systeem wat in mijn geval sinds ik de UDM Pro en SE heb top draait en via de app kan bedienen/monitoren.

Prijs tja, eens hij is niet goedkoop ik zie het een beetje als een auto, een fiat brengt je ook van a naar b maar in een A segment auto gaat het net wat fijner en sneller :+ .

Het enige wat ik nu nog mis zijn 2.5gb switches die ook een goede uplink hebben.
En de meterkast eens fatsoenlijk opruimen :P
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Oké, hier was ik een beetje nieuwsgierig naar. Mee met de andere antwoorden is een en ander me nu wel duidelijk. Bedankt, dat geldt ook de andereren die hebben gereageerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:03:
Dus overal een 4g backup lijn en een berichtje als er eens wat uitvalt.
Werkt dat überhaupt een beetje betrouwbaar i.c.m. één van de USG modellen :?

Gebruik je ook dat Ubiquiti LTE ding voor de 4G ??
Het gaat ook om de beheerbaarheid. En persoonlijk vind ik alle instellingen die ik hiervoor nodig meen te hebben in de controller. Met 1 json
Via de webGUI of de config.JSON :?
Ja heel graag, glasvezel naar het pand zou mooi zijn. Maar dat kost een lieve duit. Wie weet met de huidige gekte van glasvezel aanleg?
Ik hoop het voor je! d:)b
Slux schreef op zondag 22 mei 2022 @ 20:06:
Voorheen had ik hier een Mikrotik voor die qua performance niet echt in de buurt kwam, maar misschien kwam dat omdat je nog het e.e.a. daar op in moest stellen en die had niet echt gebruik vriendelijke interface...
Een MikroTik hoor je dan ook via de CLI te beheren en niet dat Remote GUI gebeuren! ;) >:) :+
Vertel me alsjeblieft dat je stiekem de webGUI van de UniFi Controller bedoelt... :'(
Sexy kabeltjes! :9~ d:)b 8) <3

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

Vandaag trouwens pi-hole geïnstalleerd op de dream machine pro, in een Podman VM. Voor YouTube reclames.

Na een halve dag struggle kom ik erachter dan pi-hole daar niet echt geschikt voor is whahaha

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
To_Tall schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:32:
@Tonne wat bedoel je met software limitatie?? Wifiman is niets meer dan een WiFi analyse tool met eventueel een portscanner.

Ik heb een UXG-pro staan.
Externe controller nodig == ja.
Je hebt binnen Wifiman een nieuwe functie, de signal mapper:
YouTube: WiFi Signal Mapper with WiFiman
En je kunt kiezen voor een cloud key als controller in je netwerk. Maar ik heb een controller off-site, waar meerdere sites op draaien.
Nu heb ik wel gezien dat met de cloud key lokaal als controller de signal mapper werkt. Maar ik wil weten of het ook werkt zonder de cloud key, met een zelf gehoste controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
nero355 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 23:56:
[...]

Werkt dat überhaupt een beetje betrouwbaar i.c.m. één van de USG modellen :?
Ja dat werkt best goed. Alleen zijn de verbindingen de laatste tijd zo stabiel dat dit al een tijd lang geen meldingen meer voorbij heb zien komen

Op 1 locatie was eerst ziggo. Maar die ging op een gegeven moment bijna dagelijks in storing. Toen heb ik tijdens mijn vakantie een kpn vdsl lijn laten aansluiten als backup lijn (dat was sinds kort leverbaar op die locatie). En sindsdien ervoeren de medewerkers geen storingen meer. Alleen zag ik om de dag wel een melding dat de backup lijn was gebruikt.
Na de vakantie de kpn als hoofdlijn ingesteld en ziggo opgezegd. En dus 4g backup.
Gebruik je ook dat Ubiquiti LTE ding voor de 4G ??
Nee een ander 4g modem. Dat LTE ding vind ik vrij prijzig voor wat je er voor krijgt.
[...]

Via de webGUI of de config.JSON :?
Meeste via de webGUI, in de config.JSON enkel voor ddns achter NAT (kpn modem kan niet in bridge) een paar regels toegevoegd voor de locaties die dat hebben.
[...]

Ik hoop het voor je! d:)b
Thanks!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
Tonne schreef op maandag 23 mei 2022 @ 02:44:
[...]

Je hebt binnen Wifiman een nieuwe functie, de signal mapper:
YouTube: WiFi Signal Mapper with WiFiman
En je kunt kiezen voor een cloud key als controller in je netwerk. Maar ik heb een controller off-site, waar meerdere sites op draaien.
Nu heb ik wel gezien dat met de cloud key lokaal als controller de signal mapper werkt. Maar ik wil weten of het ook werkt zonder de cloud key, met een zelf gehoste controller.
Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt.

De UXG is een router, de UDM is een Router met ingebouwde AP.
De UXG gaat helemaal niets doen met je Wifiman.

Unifi Network moet je alleen onder settings >> WIFIMAN enable zetten.

Doel daarvan is dat je connected client een signaal sterkte heeft op een AP. De controller (Unifi Network) geeft dat weer terug aan WIFIMAN signal mapper. maar dat heeft 0,0 te maken of je nu wel of niet een UXG of UDM gebruikt.

Sterker nog op IOS is dat dan niet meer mogelijk maar je hebt 1001 tools waarmee je met je laptop of android telefoon door een pand heen loopt en signaal test.
Solarwinds WI-FI Analyzer bv. Kan je 30 dagen gratis gebruiken. of anders::
https://www.techadvisor.c...-signal-strength-3803538/

Verschil met deze apps is dat deze alleen vanuit je device testen. Terwijl WIFIMAN vanaf AP signaal sterkte terug geeft aan je controller en deze dan weer publiceert in je app..

met andere woorden. Ja WIFIman werkt alleen met een controller en is niet gebonden aan alleen een ingebouwde controller ook op een self hosted of zelfs cloud hosted controllers.

[ Voor 5% gewijzigd door To_Tall op 23-05-2022 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:49
To_Tall schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:55:
[...]

Ik snap nog steeds niet wat je bedoelt.

De UXG is een router, de UDM is een Router met ingebouwde AP.
De UXG gaat helemaal niets doen met je Wifiman.

Unifi Network moet je alleen onder settings >> WIFIMAN enable zetten.

Doel daarvan is dat je connected client een signaal sterkte heeft op een AP. De controller (Unifi Network) geeft dat weer terug aan WIFIMAN signal mapper. maar dat heeft 0,0 te maken of je nu wel of niet een UXG of UDM gebruikt.

Sterker nog op IOS is dat dan niet meer mogelijk maar je hebt 1001 tools waarmee je met je laptop of android telefoon door een pand heen loopt en signaal test.
Solarwinds WI-FI Analyzer bv. Kan je 30 dagen gratis gebruiken. of anders::
https://www.techadvisor.c...-signal-strength-3803538/

Verschil met deze apps is dat deze alleen vanuit je device testen. Terwijl WIFIMAN vanaf AP signaal sterkte terug geeft aan je controller en deze dan weer publiceert in je app..
Wat ie bedoelt is dat de WiFi mapper functionaliteit niet zichtbaar is in de app als je bijv. de USG gebruikt met een eigen controller. Deze functie is wel zichtbaar in de app als je een UDM bijv. gebruikt met een ingebouwde controller. De vraag is: geldt hetzelfde bij de UXG als bij de USG, of is deze functie in die app ook zichtbaar bij de UXG zoals dat bij de UDM is. De hoop is het laatste, maar grote kans dat je de WiFi mapper niet kunt gebruiken icm de UXG.

[ Voor 3% gewijzigd door mrdemc op 23-05-2022 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
mrdemc schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:00:
[...]

Wat ie bedoelt is dat de WiFi mapper functionaliteit niet zichtbaar is in de app als je bijv. de USG gebruikt met een eigen controller. Deze functie is wel zichtbaar in de app als je een UDM bijv. gebruikt met een ingebouwde controller. De vraag is: geldt hetzelfde bij de UXG als bij de USG, of is deze functie in die app ook zichtbaar bij de UXG zoals dat bij de UDM is. De hoop is het laatste, maar grote kans dat je de WiFi mapper niet kunt gebruiken icm de UXG.
Ik heb de functie gewoon zichtbaar. Ook als ik de USG gebruik..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
To_Tall schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:06:
[...]

Ik heb de functie gewoon zichtbaar. Ook als ik de USG gebruik..
Bijzonder. Gebruik je een cloudkey of een zelf gehoste controller? En als je het zelf host, staat ie extern of intern in het netwerk?
Ik heb namelijk een USG met AP en zelf gehoste controller (up to date) en die hele functie staat niet in de app. Maar ook in de controller is niets terug te vinden over een instelling mbt WiFiMan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
mrdemc schreef op maandag 23 mei 2022 @ 09:51:
[...]

Bijzonder. Gebruik je een cloudkey of een zelf gehoste controller? En als je het zelf host, staat ie extern of intern in het netwerk?
Ik heb namelijk een USG met AP en zelf gehoste controller (up to date) en die hele functie staat niet in de app. Maar ook in de controller is niets terug te vinden over een instelling mbt WiFiMan.
Cloudkey G2+ staat intern in het netwerk.
Deze CK draait ook 3 andere netwerken, ook daar is de functie gewoon aan/uit te zetten in de controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
To_Tall schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Cloudkey G2+ staat intern in het netwerk.
Deze CK draait ook 3 andere netwerken, ook daar is de functie gewoon aan/uit te zetten in de controller.
Ik heb nu dit gevonden dat misschien het verschil verklaard:
You can't even do the signal mapper without an UDM. The Andorid app allows you to use it on any network you're connected too and if you're not connected you can at least see the dB's of the APs around you.
en mogelijk zit er verschil hierin tussen intern/extern gehost en/of cloudkey of niet.

[ Voor 6% gewijzigd door mrdemc op 23-05-2022 10:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
mrdemc schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Ik heb nu dit gevonden dat misschien het verschil verklaard:

[...]

en mogelijk zit er verschil hierin tussen intern/extern gehost en/of cloudkey of niet.
iOS staat niet toe dat apps WiFi signaal strengt controleert. Dus wordt het met een omweg gedaan. Volgens mij heb je ook een uap6 nodig om dat te kunnen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
To_Tall schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:17:
iOS staat niet toe dat apps WiFi signaal strengt controleert.
NOFI, maar iOS is dan ook gewoon ruk voor dat soort dingen! :| :/

Je hebt iets "hackable" nodig voor dergelijke dingen : Android/Ubuntu Touch/Jolla Sailfish/PostmarketOS/enz. :)

Ik geloof dat er zelfs een optie is om Kali Linux op een telefoon te draaien! :D
nexhil schreef op maandag 23 mei 2022 @ 01:08:
Vandaag trouwens pi-hole geïnstalleerd op de dream machine pro, in een Podman VM. Voor YouTube reclames.

Na een halve dag struggle kom ik erachter dan pi-hole daar niet echt geschikt voor is whahaha
Mooie straf voor het niet goed lezen van het juiste topic : [Pi-Hole] Ervaringen & discussie >:) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:19:
[...]

NOFI, maar iOS is dan ook gewoon ruk voor dat soort dingen! :| :/

Je hebt iets "hackable" nodig voor dergelijke dingen : Android/Ubuntu Touch/Jolla Sailfish/PostmarketOS/enz. :)

Ik geloof dat er zelfs een optie is om Kali Linux op een telefoon te draaien! :D
[PINE64 PinePhone] Ervaringen & Discussie O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
To_Tall schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:55:
[...]

met andere woorden. Ja WIFIman werkt alleen met een controller en is niet gebonden aan alleen een ingebouwde controller ook op een self hosted of zelfs cloud hosted controllers.
Ik kan de signal mapper niet aanzetten. Dus bij mij werkt het niet.
En ik heb wel een controller draaien. Self hosted met een USG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1of6Billion
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14-05 20:14
Mijn Synology NAS is gecrashed. Er liep een Unifi Controller in docker. Natuurlijk, had ik geen externe backup gemaakt..

NAS werkt weer, maar nu worstel ik om mijn USG terug in de controller te adopteren. Ik heb de USG gereset (volgens het voorschrift op de site naar factory settings). De nieuwe controller draait, maar de USG blijft 'adopting', soms kortstondig 'offline'.

Er gaat duidelijk iets niet goed. Maar wat? Kan er iemand me een suggestie doen wat ik overduidelijk verkeerd doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

1of6Billion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:04:
Mijn Synology NAS is gecrashed. Er liep een Unifi Controller in docker. Natuurlijk, had ik geen externe backup gemaakt..

NAS werkt weer, maar nu worstel ik om mijn USG terug in de controller te adopteren. Ik heb de USG gereset (volgens het voorschrift op de site naar factory settings). De nieuwe controller draait, maar de USG blijft 'adopting', soms kortstondig 'offline'.

Er gaat duidelijk iets niet goed. Maar wat? Kan er iemand me een suggestie doen wat ik overduidelijk verkeerd doe?
Misschien nog even een handmatige set-inform vanuit de USG doen. Soms even 2 keer.

[ Voor 78% gewijzigd door nexhil op 23-05-2022 20:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online

Yucko

One clown to rule them all !

wanneer je je unifi network controller in docker hebt draaien dan moet je een 2-tal settings goed instellen in je controller.

Ga daarvoor via een browser naar je controller toe en dan [settings] > [systeem]
  • device name <— hostname van de nas/device waar je controller in docker op draait
  • override inform host. <—- ip-adres van je docker-host
en natuurlijk ook override inform host aanvinken ;)

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:20

rally

Deyterra Consultancy

nexhil schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:35:
[...]

Misschien nog even een handmatige set-inform vanuit de USG doen. Soms even 2 keer.
Dat was “vroeger”. Toen moest je een inform doen, dan adopt en tijdens de adoptie nog een inform.
Maar tegenwoordig is dat niet meer nodig.

Ik denk ook dat het een Docker (netwerk) instelling is.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
1of6Billion schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:04:

Dit :
rally schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:08:
Ik denk ook dat het een Docker (netwerk) instelling is.
En als ik een gokje mag doen : Het standaard NAT gezeik i.p.v. MACVLAN of zo actief op je Docker netwerk en daarom kan de USG je UniFi Controller niet vinden! :/
Yucko schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:54:
wanneer je je unifi network controller in docker hebt draaien dan moet je een 2-tal settings goed instellen in je controller.

Ga daarvoor via een browser naar je controller toe en dan [settings] > [systeem]
  • device name <— hostname van de nas/device waar je controller in docker op draait
  • override inform host. <—- ip-adres van je docker-host
en natuurlijk ook override inform host aanvinken ;)
Ik zou vooral die 'Override Inform Host' optie gebruiken, want je USG heeft geen DNS Resolving aan de LAN kant dus aan een eventuele Hostname heeft die helemaal niks! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Wat ik had gelezen was:

https://community.ui.com/...19-4c92-8011-f5ba2c2e717b
Odd, I get a connection refused message, but if I change https://unifi:8900/? to to my UXG-Pro IP (https://192.168.0.1:8900/?)it says:

WiFiman server
Daaruit haalde ik dat het wellicht niet gaat om de controller, maar om de gateway.
Wat werkt is: UDM/UDR reeks, USG met cloud key. En ik hoop ook UXG met self hosted controller. Maar we gaan het zien, want de UXG heb ik inmiddels besteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Tonne Ik heb een USG-3P (4.4.56) én een Cloudkey Gen2+ (Unifi OS 2.4.8) maar géén mogelijkheid om WiFiMan te enabelen onder settings (Network Controller versie: 7.1.66) ;)

AP's zijn allemaal Nano-HD dingen (UAP 6.0.19) :+

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 24-05-2022 17:18 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Will_M schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 08:56:
@Tonne Ik heb een USG-3P én een Cloudkey Gen2+ (Unifi OS 2.4.8) maar géén mogelijkheid om WiFiMan te enabelen onder settings (Network Controller versie: 7.1.65 ;)

AP's zijn allemaal Nano-HD dingen (UAP 6.0.19) :+
Wat is dan het verschil met @To_Tall ? Want die heeft in dezelfde setup wel die mogelijkheid toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Tonne schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 06:46:
Wat ik had gelezen was:

https://community.ui.com/...19-4c92-8011-f5ba2c2e717b

[...]

Daaruit haalde ik dat het wellicht niet gaat om de controller, maar om de gateway.
Wat werkt is: UDM/UDR reeks, USG met cloud key. En ik hoop ook UXG met self hosted controller. Maar we gaan het zien, want de UXG heb ik inmiddels besteld.
Op Port 8900 krijg in een reply WIFIman server.
Zal een pod draaien voor Wifiman om data te verzamelen?? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:08
Vond het wat overdreven om hier een topic voor aan te maken:

Sinds het instellen van mijn USG als vervaging van mijn Experiabox wil mijn SMA niet meer verbindingen via webconnect. De foutmelding die ik via bluetooth kan uitlezen bij mijn omvormer:

'No reply to DNS request'

Enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Hardware:

SMA SB 4000TL-21 623
USG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

BasvanS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:12:
Vond het wat overdreven om hier een topic voor aan te maken:

Sinds het instellen van mijn USG als vervaging van mijn Experiabox wil mijn SMA niet meer verbindingen via webconnect. De foutmelding die ik via bluetooth kan uitlezen bij mijn omvormer:

'No reply to DNS request'

Enig idee hoe ik dit kan verhelpen?

Hardware:

SMA SB 4000TL-21 623
USG
Kun je ook de overige gegevens van je SMA uitlezen?
IP
Subnetmask
Default Gateway
DNS Server(s)

En in welke range deelt je USG IP’s uit?
Tot slot: Kun je de SMA wel zien in je Unifi Clients Dashboard? En zo ja, is hij dan wel op zijn IP te pingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
rally schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 16:55:
[...]

Kun je ook de overige gegevens van je SMA uitlezen?
IP
Subnetmask
Default Gateway
DNS Server(s)

En in welke range deelt je USG IP’s uit?
Tot slot: Kun je de SMA wel zien in je Unifi Clients Dashboard? En zo ja, is hij dan wel op zijn IP te pingen?
Een copy/paste vanuit mijn Unifiy Network: 7.1.65

IP Address 192.168.2.137
MAC Address 00:40:ad:93:7b:70
Manufacturer SmaRegel
Uptime 1d 3h 51m 3s
Down Pkts/Bytes 823.472 / 129 MB
Up Pkts/Bytes 43.581 / 2.82 MB

Gateway: 192.168.2.253
Broadcast IP: 192.168.2.255
IP Range: 192.168.2.6 - 192.168.2.254

Heb nu 4 DHCP DNS servers erin gezet:

195.121.1.34 (KPN?)
195.121.1.66 (KPN?)
8.8.8.8 (Google)
192.168.2.253 (USG) (Deze kwam ik tegen in een draadje om KPN internet werkend te krijgen op een USG)

DNS server WAN op auto.

[ Voor 7% gewijzigd door BasvanS op 24-05-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

BasvanS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:04:
[...]

Een copy/paste vanuit mijn Unifiy Network: 7.1.65

IP Address 192.168.2.137
MAC Address 00:40:ad:93:7b:70
Manufacturer SmaRegel
Uptime 1d 3h 51m 3s
Down Pkts/Bytes 823.472 / 129 MB
Up Pkts/Bytes 43.581 / 2.82 MB

Gateway: 192.168.2.253
Broadcast IP: 192.168.2.255
IP Range: 192.168.2.6 - 192.168.2.254

Heb nu 4 DHCP DNS servers erin gezet:

195.121.1.34 (KPN?)
195.121.1.66 (KPN?)
8.8.8.8 (Google)
192.168.2.253 (USG) (Deze kwam ik tegen in een draadje om KPN internet werkend te krijgen op een USG)

DNS server WAN op auto.
192.168.2.253 lijkt me geen werkende DNS server, maar ik kan het mis hebben. Ik heb het i.i.g. nog *nooit* nodig gehad om "internet op een USG werkend te krijgen".

Ik zou de KPN DNS servers zowiezo vervangen voor enkele van onderstaande en de .253 verwijderen en eventueel vervangen. Dan heb je 4 verschillende DNS entries.
1.1.1.1 (Cloudflare)
9.9.9.9 (QuadNine)
208.67.222.222

Wel zal je SMA een DHCP renew moeten doen. Dat zal waarschijnlijk morgenochtend vanzelf gebeuren als je zonnepanelen vannacht gaan "slapen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
rally schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:49:
[...]

192.168.2.253 lijkt me geen werkende DNS server, maar ik kan het mis hebben. Ik heb het i.i.g. nog *nooit* nodig gehad om "internet op een USG werkend te krijgen".
Dat waren tutorial om vanuit niks een KPN routes te vervangen voor een USG. Zowel WAN als LAN moet dan ingesteld worden natuurlijk.

Maar goed, lijkt me ook niet erg nuttig, ik zet cloudflare er ook even bij en wacht even braaf tot morgen ochtend .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Rare Jongens daar bij UI :o

Ik kreeg afgelopen middag de Official Release van Unifi Network 7.1.66 aangeboden en heb heb die versie zojuist ook geïnstalleerd. Nu staat de UP-Chime (Early-Access) keurig onder Unifi Devices bij Unifi Network in plaats van onder Client Devices.... Met een melding 'Update Available'.

Dat ding kun je vervolgens nérgens updaten midels Official Release software doordat de firmware update voor de UP-Chime (waarschijnlijk?) in een Early-Access versie van Unifi Protect verborgen zit :+

edit:
En inmiddels heeft Unifi Protect een update gekregen naar versie 2.0.0-beta.9 (Early Access). De melding dat er een update klaar staat voor de UP-Chime is nu weer verdwenen uit Unifi Network, de firmwareversie van dat ding (1.3.4) is echter niet veranderd :?

[ Voor 22% gewijzigd door Will_M op 25-05-2022 10:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:33

pinda powerrr

Slow down...

Ik heb de Chime wel, alleen nog geen Doorbell :+

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
To_Tall schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:33:
[...]

Nou we gaan het zien, want ik heb de UXG binnen. Ga hem binnenkort plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-06 11:29
Op zolder heb ik een controller nodig om mijn Daikin warmtepomp te sturen. De enige die een beetje werkt samen met Home Assistant heeft alleen een LAN aansluiting. Alleen heb ik op zolder geen Lan kabels.
Welk Ubiquiti apparaat kan ik het beste gebruiken om te 'meshen" en het signaal ook via een kabel naar een apparaat door te sturen? Ik zie dat een Nanostation M5 2 Lan poorten heeft, maar het is me niet duidelijk of het ding als draadloos mesh apparaat kan dienen en of de 2e poort standaard het signaal doorgeeft. Sterker: ik ben ook bang dat de secondary Lan poort POE levert waarmee ik de controller opblaas :o

Eventueel zou ik ook een Inwall kunnen kopen (als die te koop zouden zijn). En de nieuwe Inwall HD is me weer net iets te duur... Of zijn er nog andere opties?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oltk schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:05:
Op zolder heb ik een controller nodig om mijn Daikin warmtepomp te sturen. De enige die een beetje werkt samen met Home Assistant heeft alleen een LAN aansluiting. Alleen heb ik op zolder geen Lan kabels.
Welk Ubiquiti apparaat kan ik het beste gebruiken om te 'meshen" en het signaal ook via een kabel naar een apparaat door te sturen? Ik zie dat een Nanostation M5 2 Lan poorten heeft, maar het is me niet duidelijk of het ding als draadloos mesh apparaat kan dienen en of de 2e poort standaard het signaal doorgeeft. Sterker: ik ben ook bang dat de secondary Lan poort POE levert waarmee ik de controller opblaas :o

Eventueel zou ik ook een Inwall kunnen kopen (als die te koop zouden zijn). En de nieuwe Inwall HD is me weer net iets te duur... Of zijn er nog andere opties?
Elk AP kan via wireless uplink verbonden worden en zal in dat geval het signaal ook op de kabel zetten (als zijnde bridge) in principe is elk AP dus geschikt hiervoor. Of je het moet willen is uiteraard een ander verhaal.
V.w.b. stroomvoorziening werkt het dan hetzelfde als altijd met een PoE injector: de PoE kant naar het AP en de data (only) kant naar in jouw geval die controller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
RobertMe schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:10:
[...]

Elk AP kan via wireless uplink verbonden worden en zal in dat geval het signaal ook op de kabel zetten (als zijnde bridge) in principe is elk AP dus geschikt hiervoor. Of je het moet willen is uiteraard een ander verhaal.
V.w.b. stroomvoorziening werkt het dan hetzelfde als altijd met een PoE injector: de PoE kant naar het AP en de data (only) kant naar in jouw geval die controller.
Dank voor je antwoord! Dat hangt toch van het aantal LAN poorten af? Mijn AC LR heeft maar een LAN poort die ik gebruik voor POE stroomvoorziening. Ik zou niet weten hoe ik dan nog een apparaat kan aansluiten die alleen LAN lust :?

Edit: Ho wacht. Ik lees niet goed. Ik kan de 2e LAN poort van de POE injector dus ook gebruiken om signaal door te geven als ik het AP als wireless mesh AP gebruik??

[ Voor 9% gewijzigd door oltk op 24-05-2022 22:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
oltk schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Dank voor je antwoord! Dat hangt toch van het aantal LAN poorten af? Mijn AC LR heeft maar een LAN poort die ik gebruik voor POE stroomvoorziening. Ik zou niet weten hoe ik dan nog een apparaat kan aansluiten die alleen LAN lust :?

Edit: Ho wacht. Ik lees niet goed. Ik kan de 2e LAN poort van de POE injector dus ook gebruiken om signaal door te geven als ik het AP als wireless mesh AP gebruik??
Nope. Deze geeft alleen data door.
Je zou dus een switch kunnen plaatsen en daarop je AP. Je AP is dan ook de uplink voor je switch en daar kan je dan je controller op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
To_Tall schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:37:
[...]

Nope. Deze geeft alleen data door.
Je zou dus een switch kunnen plaatsen en daarop je AP. Je AP is dan ook de uplink voor je switch en daar kan je dan je controller op aansluiten.
:? Ik zie die topologie niet helemaal voor me (excuus :) )
Ik kan dan toch nog steeds geen kabel in de switch pluggen (want de LAN poort gebruik ik voor POE)? En als ik een POE switch neem om de AP te voeden, hoe komt het signaal dan weer terug naar de switch (en als dat wel kan, dan werkt die POE injector toch ook)?
En is een AP inwall HD dan niet goedkoper dan een switch + AP combinatie ? :P

edit: een AP AC pro heeft ook 2 Lan poorten, of zijn die ook beiden POE?

[ Voor 11% gewijzigd door oltk op 24-05-2022 23:00 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
oltk schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:23:
[...]

Netwerkverkeer heeft geen richting ;) Het heeft alleen een route op basis van een MAC adres (bij ethernet en wifi. IP doet er niet toe want wordt via ARP omgezet). Buiten dat het AP verbonden is via wireless uplink heeft dat ook geen notie van upstream en downstream. Verkeer gaat er gewoon lekker doorheen op basis van de bestemming (MAC).
Dus ja, zoals je al aangeeft maakt het voor de PoE injector al helemaal niet uit. Zoals ik aangaf zou het moeten werken. De PoE poort van de injector naar het AP en de data poort die je normaal richting "upstream" zou aansluiten sluit je dan op de controller van de warmtepomp aan en klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:33

pinda powerrr

Slow down...

oltk schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:49:
[...]

Ik kan dan toch nog steeds geen kabel in de switch pluggen (want de LAN poort gebruik ik voor POE)? En als ik een POE switch neem om de AP te voeden, hoe komt het signaal dan weer terug naar de switch (en als dat wel kan, dan werkt die POE injector toch ook)?
En is een AP inwall HD dan niet goedkoper dan een switch + AP combinatie ? :P

edit: een AP AC pro heeft ook 2 Lan poorten, of zijn die ook beiden POE?
Je geeft het antwoord zelf al. Een AC Pro is de makkelijkste oplossing. En goed tweedehands te vinden.
Tweede poort kun je gebruiken voor data doorvoer.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:14:
Je geeft het antwoord zelf al. Een AC Pro is de makkelijkste oplossing. En goed tweedehands te vinden.
Tweede poort kun je gebruiken voor data doorvoer.
Ik zou eerlijk gezegd alles behalve dat ding aanraden, want die tweede poort is een ranzige Bridge die dus al het verkeer van je Accesspoint ook over die tweede poort heen gooit of andersom! :/

Verder voldoet alles, want je maakt zoiets :
code:
1
Router <==> Switch <==> Willekeurige UAP <= WiFi verbinding a.k.a. Wireless Uplink => Willekeurige UAP <==> PoE Injector <==> Switch <==> Rest van je netwerk

Moet prima werken op voorwaarde dat het signaal goed is tussen de twee UAP's die Wireless Uplink gebruiken! :)
oltk schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 22:49:
Zie bovenstaand ;)

[ Voor 10% gewijzigd door nero355 op 24-05-2022 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
nero355 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 23:49:
[...]

Ik zou eerlijk gezegd alles behalve dat ding aanraden, want die tweede poort is een ranzige Bridge die dus al het verkeer van je Accesspoint ook over die tweede poort heen gooit of andersom! :/

Verder voldoet alles, want je maakt zoiets :
code:
1
Router <==> Switch <==> Willekeurige UAP <= WiFi verbinding a.k.a. Wireless Uplink => Willekeurige UAP <==> PoE Injector <==> Switch <==> Rest van je netwerk

Moet prima werken op voorwaarde dat het signaal goed is tussen de twee UAP's die Wireless Uplink gebruiken! :)

[...]

Zie bovenstaand ;)
Ahhh. Ik zie de verwarring

De gewenste topologie bij mij thuis is als volgt

code:
1
router <=draad=> AP 1e verdieping <=wifi=> uplink AP zolder <=draad=> Daikin controller

die uplink op zolder krijgt zijn stroom over POE. De POE injector zou dan kunnen werken. Of een ranzige AC Pro ;) , omdat de hoeveelheid data over de controller beperkt is tot: warmte van aanvoerwater, stroomgebruik, en 10 andere gegevens per minuut. Enkele bytes / sec dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
oltk schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 07:30:
[...]

Ahhh. Ik zie de verwarring

De gewenste topologie bij mij thuis is als volgt

code:
1
router <=draad=> AP 1e verdieping <=wifi=> uplink AP zolder <=draad=> Daikin controller

die uplink op zolder krijgt zijn stroom over POE. De POE injector zou dan kunnen werken. Of een ranzige AC Pro ;)
Hoe ga je die AC Pro aansluiten dan? Die zal ook de stroom via PoE moeten krijgen ;) Dus heb je een injector, of switch, nodig die PoE doet en ben je terug bij de situatie die ik en @nero355 al aangaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oltk
RobertMe schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:13:
[...]

Hoe ga je die AC Pro aansluiten dan? Die zal ook de stroom via PoE moeten krijgen ;) Dus heb je een injector, of switch, nodig die PoE doet en ben je terug bij de situatie die ik en @nero355 al aangaven.
Ik ben niet zo goed in ascii-art ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
<===wifi===> AC pro in uplink mode <== LAN over UTP2 ==> controller
                            /
                           /
                      POE over UTP1
                        /
                       /
         230  ----Injector

Stroom heb ik wel op zolder ;) ik mis een LAN kabel (de loze leiding is door de bouwer destijd brak aangelegd dat er beton is gekomen is en dus onbruikbaar :( )

[ Voor 18% gewijzigd door oltk op 25-05-2022 08:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
oltk schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:22:
[...]

Ik ben niet zo goed in ascii-art ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
<===wifi===> AC pro in uplink mode <== LAN over UTP2 ==> controller
                            /
                           /
                      POE over UTP1
                        /
                       /
         230  ----Injector
Maar of je nu dat doet of de controller rechtstreeks op de injector aansluit maakt niks uit.

De injector heeft namelijk twee aansluitingen. Een sluit je bv de switch, of dit geval die controller, op aan en is de data poort die ook alleen voor data gebruikt wordt. De ander is de PoE + data poort, waar exact dezelfde data overheen gaat, alleen levert die poort ook PoE. Datgene waarvoor hij de dubbele poort van de AC Pro wilt gebruiken doet de injector dus al voor je.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• oltk
RobertMe schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:27:
[...]

Maar of je nu dat doet of de controller rechtstreeks op de injector aansluit maakt niks uit.

De injector heeft namelijk twee aansluitingen. Een sluit je bv de switch, of dit geval die controller, op aan en is de data poort die ook alleen voor data gebruikt wordt. De ander is de PoE + data poort, waar exact dezelfde data overheen gaat, alleen levert die poort ook PoE. Datgene waarvoor hij de dubbele poort van de AC Pro wilt gebruiken doet de injector dus al voor je.
Helemaal eens., Ik reageer dan ook "pro forma" op de reactie dat een switch de beste oplossing is. Wat het niet is, omdat een switch altijd ná de uplink zal kunnen worden geplaatst en ik dan toch echt weer, na een POE LAN poort, een andere LAN poort nodig heb.

Ik ga dus deze hanteren:

code:
1
2
3
4
5
6
7
<===wifi===>   willekeurige UAP
                            /
                           /
                      POE over UTP1
                        /
                       /
         230  ----Injector  <== LAN over UTP2 ==> controller

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

pinda powerrr schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:51:
Dan kun je er (nog) niet zo héél veel mee, hè :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Die is duurder dan een AC Lite dus die zou ik lekker laten liggen! :)
oltk schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 08:31:
Helemaal eens., Ik reageer dan ook "pro forma" op de reactie dat een switch de beste oplossing is. Wat het niet is, omdat een switch altijd ná de uplink zal kunnen worden geplaatst en ik dan toch echt weer, na een POE LAN poort, een andere LAN poort nodig heb.
Het maakt niks welke je van de twee gebruikt! :P
Will_M schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 10:38:
Dan kun je er (nog) niet zo héél veel mee, hè :P
Dat was de hele grap hé! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• donald_dick
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 21:02
Ik heb een EdgerouterX met EdgeOS 2.09 Hotfix 2 en ik krijg de snelheid daarvan maar niet hoger dan 200mbit.
HWNAT offload module is loaded:

ubnt@ubnt:~$ show ubnt offload

IPSec offload module: loaded
HWNAT offload module: loaded

Traffic Analysis :
export : disabled
dpi : disabled
version : 1.564

Iemand nog een idee waarom hij zo traag is?

Laat maar, bekend probleem met Firmware 2.09...

[ Voor 6% gewijzigd door donald_dick op 25-05-2022 17:28 ]

wie de bal kaatst, kan hem gekorrigeert terug verwachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supervinnie40
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 16-06 10:42
Goedenavond, ik heb in het andere topic een aankoopadvies gevraagd voor mijn situatie. Daar kan ik wel wat hulp mee gebruiken.

supervinnie40 in "[Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
donald_dick schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 17:08:
Ik heb een EdgerouterX met EdgeOS 2.09 Hotfix 2 en ik krijg de snelheid daarvan maar niet hoger dan 200mbit.
HWNAT offload module is loaded:

ubnt@ubnt:~$ show ubnt offload

IPSec offload module: loaded
HWNAT offload module: loaded

Traffic Analysis :
export : disabled
dpi : disabled
version : 1.564

Iemand nog een idee waarom hij zo traag is?

Laat maar, bekend probleem met Firmware 2.09...
Volgens @Miki kan je daarop ook OpenWRT draaien dus dat is ook nog een optie als de originele firmware geen uitkomst biedt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

BasvanS schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:02:
[...]

Dat waren tutorial om vanuit niks een KPN routes te vervangen voor een USG. Zowel WAN als LAN moet dan ingesteld worden natuurlijk.

Maar goed, lijkt me ook niet erg nuttig, ik zet cloudflare er ook even bij en wacht even braaf tot morgen ochtend .
En? Probleem opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasvanS
rally schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 18:16:
[...]

En? Probleem opgelost?
Helaas, niks :(!

Zojuist ook nog even een reboot van de omvormer gedaan, AC & DC disconnect, wachten tot hij uit is. DC er weer op, AC er weer op. Maar nog steeds de zelfde geen DNS boodschap.

[ Voor 35% gewijzigd door BasvanS op 26-05-2022 08:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
Ik heb een UXG-pro in een site gehangen. En ik had van tevoren de vraag of de signal mapper in de wifiman app dan ging werken.
Maar het is nu zo: in de controller kan ik bij Settings - > System nu welk kiezen: Wifiman Enable
Maar als ik de wifiman app opstart, dan werkt de signal mapper niet. Ook niet nadat ik het vinkje uit had gezet en weer aan.
Mijn controller draait op een andere locatie overigens. Off-site dus.

Met de migratie had ik de USG alvast naar zijn nieuw site verplaatst. De UXG heb ik eerst los van het netwerk geconfigureerd. Ik liep tegen twee dingen aan:
-de SFP poort moet op 1gig staan, niet op autodetect als je een USW-24 gebruikt (met dus 1 gig SFP).
-enkele apparaten kwamen niet meer 'online'. Ik heb met ssh een set-inform gegeven op die apparaten en daarna deed het het weer.
-het is verstandig alle settings nog even na te lopen, ipv6 was bijv uit, smart queues, ddns. Het is dus niet zo dat de controller perse alle settings onthoudt.

@To_Tall
@mrdemc

[ Voor 3% gewijzigd door Tonne op 26-05-2022 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• To_Tall
Uxg-hangt hier op zolder.
Set inform komt me wel bekend voor. Gezien mijn apparatuur op 172.16.1.0/24 zit.

Ik heb een 10g sfp module gebruikt om de usw-pro poe 24 te koppelen. Deze zat bij de Uxg btw in de doos.

Na vervangen van de router moeten idd wat instellingen aangepast cq gecontroleerd worden.
Maar dat geld natuurlijk voor elk merk als je een netwerk onderdeel vervangt.

[ Voor 11% gewijzigd door To_Tall op 26-05-2022 11:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:32

darkrain

Moderator Discord

Geniet

To_Tall schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 11:00:
Uxg-hangt hier op zolder.
Set inform komt me wel bekend voor. Gezien mijn apparatuur op 172.16.1.0/24 zit.

Ik heb een 10g sfp module gebruikt om de usw-pro poe 24 te koppelen. Deze zat bij de Uxg btw in de doos.

Na vervangen van de router moeten idd wat instellingen aangepast cq gecontroleerd worden.
Maar dat geld natuurlijk voor elk merk als je een netwerk onderdeel vervangt.
set-inform en die tool om de UXG even van een static IP te voorzien, daarna was het USG vergeten en UXG adopten en klaar...
Wel idd nog even alles langsgelopen en enkele kleinigheden anders ingesteld.

De UXG deelt bijvoorbeeld zichzelf uit als IPv6 DNS server adres als je niets instelt, dat was bij de USG dan ook niets... Dus nu toch maar het IPv6 van Pi-Hole ingesteld... (waar blijft ULA ;) )

Vandaag bezig een USW-16P te vervangen voor een USW2-24P POE... Dat gaat voorspoedig.

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sand0rf
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 15:38
hmmpf, het lijkt erop dat ik een update van de Unifi Network applicatie op een Cloud Key Gen 2 Plus heb die niet afrond. Vanmiddag rond 12 uur op de update knop gedrukt en staat nog altijd op Getting Ready...

Ik lees her en der op internet dat dit kan komen door een index in de MongoDB die opnieuw moet worden opgebouwd maar de kans niet krijgt van de watchdog waardoor je in een vicieuze cirkel komt... Ik laat hem nog wel even pruttelen maar ik heb er niet veel vertrouwen in.

/post

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
M'n G3 Pro ineens overleden vanuit t niets... PoE ledje licht niet eens meer op als ik t aansluit, andere kabel op een andere switch en doet ook niets :{ 2.5 jaar oud, ga toch de verkoper maar mailen voor garantie tenzij iemand hier nog een tip heeft om het ding magisch tot leven te wekken :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:51
Cartman! schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 19:31:
M'n G3 Pro ineens overleden vanuit t niets... PoE ledje licht niet eens meer op als ik t aansluit, andere kabel op een andere switch en doet ook niets :{ 2.5 jaar oud, ga toch de verkoper maar mailen voor garantie tenzij iemand hier nog een tip heeft om het ding magisch tot leven te wekken :?
Het schijnt een gammele rj45 connecyor te kunnen zijn, zie video van deze link.

https://community.ui.com/...bb-4b71-8173-c4dc5b60ad13

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
nexhil schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 19:57:
[...]

Ik heb die Chime inmiddels is EA, maar wel jammer dat hij niet echt heel luid gaat of dat je zelf je chime kan kiezen.
das wel karig. maar het volume is iig in te stellen?

specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucko
  • Nu online

Yucko

nadat mijn UDR onverwachts bleef rebooten is deze RMA gegaan naar de winkel en heb ik een nieuwe opgestuurd gekregen

Maar omdat ik de network app op de UDR zo traag vond is mijn vraag of je na de initiële installatie ook gewoon een losse instance van de controller in docker kunt gebruiken om al je Ubiquity hardware INCL de UDR te managen :?

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:48
Yucko schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 07:40:
nadat mijn UDR onverwachts bleef rebooten is deze RMA gegaan naar de winkel en heb ik een nieuwe opgestuurd gekregen

Maar omdat ik de network app op de UDR zo traag vond is mijn vraag of je na de initiële installatie ook gewoon een losse instance van de controller in docker kunt gebruiken om al je Ubiquity hardware INCL de UDR te managen :?
De UDR kun je niet adopten in een andere controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Ik heb iets vreemds. Als ik intyp:
tracert unifi
Dan krijg ik:
Tracing route to unifi.localdomain [192.168.166.18]

Maar dat is het lokale adres van de controller die offsite is. Ik heb hier als range 192.168.88.x met een uxg op 192.168.88.1

Hoe wordt bepaald wat het bijbehorende ip adres is van het lokale domein unifi?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Tonne schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:57:
Ik heb iets vreemds. Als ik intyp:
tracert unifi
Dan krijg ik:
Tracing route to unifi.localdomain [192.168.166.18]

Maar dat is het lokale adres van de controller die offsite is. Ik heb hier als range 192.168.88.x met een uxg op 192.168.88.1

Dat doet waarschijnlijk de localhost tabel van je Unifi UXG router. Even een ssh sessie opzetten met dat apparaatje en vervolgens:
  • cat /etc/hosts (om te kijken of het ding daar opgenomen is mét dat IP adres).
  • sudo vi /etc/hosts
  • scrollen naar de lijn welke je wilt aanpassen of verwijderen (met dd gooi je die hele lijn weg).
  • !wq (om de vi-editor af te sluiten én je wijziging op te slaan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Nu online

Yucko

Polyphemus schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:11:
[...]

De UDR kun je niet adopten in een andere controller.
zo'n vermoeden had ik ... jammer, maar het is niet anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Het gebeurt hier:
code:
1
2
3
4
5
6
"dnsForwarder":{"hostRecords":[
{"hostName":"unifi.localdomain","registerNonQualified":true,"address":{"address":"192.168.166.18","version":"v4"}},
{"hostName":"setup.ui.com","registerNonQualified":false,"address":{"address":"192.168.88.1","version":"v4"}},
{"hostName":"UXGPro.localdomain","registerNonQualified":true,"address":{"address":"192.168.88.1","version":"v4"}},
{"hostName":"unifi.","registerNonQualified":false,"address":{"address":"192.168.166.18","version":"v4"}},
{"hostName":"*.devices.wifiman.me","registerNonQualified":false,"address":{"address":"192.168.88.1","version":"v4"}}]

Zie ik in de config.
Maar dit zit allemaal weer een beetje anders in elkaar dan een USG. Dus ik moet ook nog even inkomen.
Er is ook een commando 'wifiman-server' en als ik dat draai dan krijg ik: Authorization token is missing.
Ergens gaat dit dus nog niet goed op een site met een off-site controller. Of het gaat sowieso niet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonne schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:48:
Ik heb een UXG-pro in een site gehangen. En ik had van tevoren de vraag of de signal mapper in de wifiman app dan ging werken.
Maar het is nu zo: in de controller kan ik bij Settings - > System nu welk kiezen: Wifiman Enable
Maar als ik de wifiman app opstart, dan werkt de signal mapper niet. Ook niet nadat ik het vinkje uit had gezet en weer aan.
Mijn controller draait op een andere locatie overigens. Off-site dus.
Als @To_Tall dit zegt :
To_Tall schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:33:
Dan zou ik zeggen dat je effe moet kijken hoe je dat i.c.m. jouw UniFi Controller voor elkaar krijgt als dat überhaupt al kan :?
Sand0rf schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 16:00:
hmmpf, het lijkt erop dat ik een update van de Unifi Network applicatie op een Cloud Key Gen 2 Plus heb die niet afrond. Vanmiddag rond 12 uur op de update knop gedrukt en staat nog altijd op Getting Ready...

Ik lees her en der op internet dat dit kan komen door een index in de MongoDB die opnieuw moet worden opgebouwd maar de kans niet krijgt van de watchdog waardoor je in een vicieuze cirkel komt...

Ik laat hem nog wel even pruttelen maar ik heb er niet veel vertrouwen in.
Ik gok dat je straks een "Reset to Factory Settings" van dat gekke ding moet uitvoeren... -O-

Dat is gelijk ook de reden dat ik zo'n ding nooit zou kopen : Teveel rare fratsen! ;)
Tonne schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:57:
Ik heb een unifi record in mijn Pi-Hole aangemaakt en dan krijg je zoiets :
$ dig unifi @10.0.0.139

; <<>> DiG 9.16.1-Ubuntu <<>> unifi @10.0.0.139
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 774
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232
;; QUESTION SECTION:
;unifi.                         IN      A

;; ANSWER SECTION:
unifi.                  0       IN      A       192.168.1.2

;; Query time: 8 msec
;; SERVER: 10.0.0.139#53(10.0.0.139)
;; WHEN: vr mei 27 17:05:58 CEST 2022
;; MSG SIZE  rcvd: 50

:*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
nero355 schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 17:07:
[...]

Dan zou ik zeggen dat je effe moet kijken hoe je dat i.c.m. jouw UniFi Controller voor elkaar krijgt als dat überhaupt al kan :?
Ja dat was het plan. Maar toen kwam ik dus achter wat dingen die ik niet gewend was van de USG serie.
Het heeft niet veel prioriteit, was een beetje een spele dingetje.

Sowieso weinig terug te vinden over hoe dat wifi man precies werkt. Maar dat is op zich leuk.
[...]

Ik heb een unifi record in mijn Pi-Hole aangemaakt en dan krijg je zoiets :
$ dig unifi @10.0.0.139

; <<>> DiG 9.16.1-Ubuntu <<>> unifi @10.0.0.139
;; global options: +cmd
;; Got answer:
;; ->>HEADER<<- opcode: QUERY, status: NOERROR, id: 774
;; flags: qr aa rd ra; QUERY: 1, ANSWER: 1, AUTHORITY: 0, ADDITIONAL: 1

;; OPT PSEUDOSECTION:
; EDNS: version: 0, flags:; udp: 1232
;; QUESTION SECTION:
;unifi.                         IN      A

;; ANSWER SECTION:
unifi.                  0       IN      A       192.168.1.2

;; Query time: 8 msec
;; SERVER: 10.0.0.139#53(10.0.0.139)
;; WHEN: vr mei 27 17:05:58 CEST 2022
;; MSG SIZE  rcvd: 50

:*)
Ik ga denk eerst eens een vpn verbinding maken. Dan is het ip bereikbaar. Kijken wat er dan gebeurt. Ik was gewoon een beetje verbaasd omdat ik ook zou verwachten dat je dit dan ergens instelt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Ik begin steeds meer het idee te krijgen dat dat 'WiFiMan' spel verwacht dat de AP's in het default management VLAN hangen (en dus een 192.168.1.0/24 adres hebben als zijnde NATIVE).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil

nexhil

BAM!

maratropa schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 22:26:
[...]

das wel karig. maar het volume is iig in te stellen?
Yes! Volgens mij mag ik er verder niet echt iets over zeggen, maar het volume is idd te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Ik heb op dit moment een DD-WRT router met daar achter een Switch 8 en AP AC Lite (en andere devices). Als controller gebruik ik een RPi met een headless Debian installatie.

Aangezien DD-WRT ook Linux is, kan ik op een of andere manier de controller software installeren op een USB drive en deze in de router steken? Dat scheelt weer een apart device (de Pi).

Ik heb deze vraag ooit proberen te stellen in de DD-WRT community maar daar ontstond al meteen een hoop negativiteit want DD-WRT is open, gratis, eerlijk en Ubiquiti zijn commerciele afzetters bla bla. Kreeg er niet echt een prettig gesprek van de grond zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oscar Whiskey schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:15:
Ik heb op dit moment een DD-WRT router met daar achter een Switch 8 en AP AC Lite (en andere devices). Als controller gebruik ik een RPi met een headless Debian installatie.

Aangezien DD-WRT ook Linux is, kan ik op een of andere manier de controller software installeren op een USB drive en deze in de router steken? Dat scheelt weer een apart device (de Pi).

Ik heb deze vraag ooit proberen te stellen in de DD-WRT community maar daar ontstond al meteen een hoop negativiteit want DD-WRT is open, gratis, eerlijk en Ubiquiti zijn commerciele afzetters bla bla. Kreeg er niet echt een prettig gesprek van de grond zeg maar.
Ik vermoed van niet. Maar daarvoor zouden we ook de router moeten weten natuurlijk. Als het een router met een MIPS processor is heb je vermoed ik sowieso pech. Daarnaast is de UniFi Controller toch vrij zware software, al dan niet doordat het op Java gestoeld is. En een router zal normaliter (veel) zwakker zijn dan een RPi.

Zelf had ik nog een oude TP-Link liggen en een poging gedaan tot OpenWRT + Docker, maar dat wou niet echt lukken. In dezelfde periode reageerde iemand op mijn V&A advertentie, dus die router heb ik toen met alle plezier verkocht. Leek toch een vrij kansloze missie te worden om er iets van te maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:41

jurroen

Security en privacy geek

Oscar Whiskey schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 11:15:
Ik zou dat zelf niet aanraden:
  • Als de mogelijkheid er al is in combinatie met jouw hardware ga je op performance inleveren. Je dient ofwel Docker te draaien, ofwel JVM. Beide zijn, binnen de context, zware processen.
  • Het is een niet-ondersteunde oplossing. Daar is niets mis mee - maar de consequentie ervan is dat jij en alleen jij verantwoordelijk bent voor het functioneren ervan. Heb je voldoende kennis in huis om issues op te lossen binnen een busybox omgeving - en zo ja, wil je die verantwoordelijkheid dragen?
  • Ik gok dat je router ook gelijk de gateway voor je netwerk is. Dit is een kwestie van persoonlijke voorkeur: maar ik wil zelf altijd zo'n device zo clean mogelijk houden met alleen de vereiste services erop - vanuit zowel een veiligheidsperspectief als beheer. Simpel gezegd: de gatekeeper tussen LAN en WAN moet het meest veilige device binnen het netwerk zijn.
De Raspberry Pi is mijn inziens een hele mooie kandidaat voor de controller. Als je echt zo min mogelijk devices wilt kun je voor een paar euro per maand ook kiezen voor een VPS en daarop de controller draaien.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jurroen schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:45:
Je dient ofwel Docker te draaien, ofwel JVM. Beide zijn, binnen de context, zware processen.
De JVM draai je natuurlijk altijd, je kunt geen Java programma draaien zonder JVM. Draai je het on Docker dan voeg je dus een laagje toe, je vervangt er geen laagje mee.
Overigens zou Docker op zichzelf ook vrij licht moeten zijn. Enige ding is dat het een daemon draait voor beheer etc. Maar de software in de container draait native zonder overhead. Docker, en alternatieven zoals Podman en wat verder weg gelegen LXC, maken allemaal gebruik van kernel features voor proccess isolatie etc en dat geeft (vrijwel) geen overhead bovenop native draaien.

Blijft uiteraard wel staan dat een router waarschijnlijk veel te zwak is om de UniFi Network SDN te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08:41

jurroen

Security en privacy geek

RobertMe schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 12:54:
[...]

De JVM draai je natuurlijk altijd, je kunt geen Java programma draaien zonder JVM. Draai je het on Docker dan voeg je dus een laagje toe, je vervangt er geen laagje mee.
Overigens zou Docker op zichzelf ook vrij licht moeten zijn. Enige ding is dat het een daemon draait voor beheer etc. Maar de software in de container draait native zonder overhead. Docker, en alternatieven zoals Podman en wat verder weg gelegen LXC, maken allemaal gebruik van kernel features voor proccess isolatie etc en dat geeft (vrijwel) geen overhead bovenop native draaien.

Blijft uiteraard wel staan dat een router waarschijnlijk veel te zwak is om de UniFi Network SDN te draaien.
Ja, dat is mijn punt - DD-WRT en OpenWRT hebben zelf geen JVM/Java runtime aan boord - dus dat dien je extra te draaien. En ja, misschien wat kromme bewoording, want met de controller in een Docker container heb je dat natuurlijk ook nodig.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oscar Whiskey
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 25-11-2024
Uhh... laat maar hangen. Leuk idee, doen we niet. :)

PS - Het is een Netgear R7800 die ik op advies van de DD-WRT community ooit heb gekocht i.v.m. de processor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:53
Ik zit met een vreemd probleem. Niet zo lang geleden heb ik mijn AP/Cloud Keys/ setup opnieuw ingesteld omdat ik niet meer in kon loggen. Geen probleem.

Mijn vriendin heeft een Chromebook (Asus C302C) die altijd probleemloos heeft gefunctioneerd maar nu opeens constant disconnect van de Wifi. Ik kan niet vinden wat het probleem kan zijn waarom die disconnects plaatsvinden.

Heb 1 netwerk met zowel een 2.4ghz en een 5ghz opstelling in 1 SSID. Las op internet dat dit een probleem kan zijn maar weet niet zo goed waarom dat nu opeens een probleem zou zijn en vroeger niet. Kan ik wat dingen proberen in de instellingen van het netwerk oid om eer achter te komen wat het probleem kan zijn?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
rally schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Ik zou de KPN DNS servers zowiezo vervangen voor enkele van onderstaande en de .253 verwijderen en eventueel vervangen. Dan heb je 4 verschillende DNS entries.
1.1.1.1 (Cloudflare)
9.9.9.9 (QuadNine)
208.67.222.222

Wel zal je SMA een DHCP renew moeten doen. Dat zal waarschijnlijk morgenochtend vanzelf gebeuren als je zonnepanelen vannacht gaan "slapen".
Waarom je voorkeur om een Amerikaanse dns te gebruiken? Het is juist beter dat hij de Nederlandse KPN dns gebruikt

Tweakers heeft hier een security speciale aan gewijd. In Nederland heb je geen enkele rede om bijv 1.1.1.1 en is het al helemaal not done om 8.8.8.8 te gebruiken. Het gebruik er van verslechterd zelf je privacy en prestaties wat betreft open en anoniem internet gebruik.

Kijk Tip!! Dit is de minder technische en begrijpbare versie van van bijna 3 kwartier die meer info geeft over dns privacy wassing van NL providers en de 1.1.1.1 (cloudflare) 8.8.8.8 (Google) bewuste privacy schending van non USA gebruikers

Een snelle checken op het gebruik van 8.8.8.8 of 1.1.1.1 als DNS is voor mij een van dingen hoe ik bij potentiële klanten de amateur ict dozen schuivers spot. Wanneer een site/locatie/klant dan toch cloudflare in het netwerk gebruikt wil je vanwege ssl inspectie en zero trust op ze minst het 172.64.xx.x adres als DNS in de Router zien. Dat is het cloudflare dns adres waar je als klant wel blij van kan worden omdat je infra beheerder dan in geval van cloudflare weet hoe hij de controle over je dns en filtering behoud. Het gebruik van 4x1 duidt netwerk security technische echt op amateurvoetbal.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szBoQV8s9wgwvFOlvm57-D7UoCo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SHLhN2xYnuK7Y1mLSaWpmwWO.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j0Q_1o0d_DO2m9gEekip0WiawjA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMZq15o8dolLOwpO66cICAht.jpg?f=fotoalbum_large
pinda powerrr schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:51:
ik heb er vorige week één terug gehad van klant met de melding dat hij het even deed en daarna niet meer. (electricien heeft de trafo doorgebrand) de nieuw geleverde werkt prima. Als je genoegen neemt met 24volt poe adapter als voeding kunnen we wel kijken of we er onderling uit kunnen komen.

Verder nog een mooie Unifi guru VS Cisco guru in een waarom Unifi disruptive en met Wifi en switch een heel mooi product is maar voor routing zakelijk groter dan slager op de hoek een UDM vanwege software matige controller/routing keuzes een NO-Go is/blijft .

[ Voor 86% gewijzigd door xbeam op 29-05-2022 10:49 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ethirty
  • Nu online

Ethirty

Who...me?

offtopic:
beetje jammer dat een video die begint met tinder, grinder en soa's, gemarkeerd staat als "voor kids" en je niet eens in je to do lijstje kan zetten :')

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ethirty schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:14:
offtopic:
beetje jammer dat een video die begint met tinder, grinder en soa's, gemarkeerd staat als "voor kids" en je niet eens in je to do lijstje kan zetten :')
Ask @Moonsugar

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 17:25:
Waarom je voorkeur om een Amerikaanse dns te gebruiken?

Het is juist beter dat hij de Nederlandse KPN dns gebruikt.
Tenzij een bepaalde game een dergelijke fuck-up met hun CDN's heeft gemaakt dat alle Nederlandse DNS Servers de boel slecht resolven en je naar een buitenlandse DNS Server moet grijpen als je zelf geen https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ draait! :X

Ik heb toen maar een heleboel mensen DNS.Watch aangeraden uit Het grote privacy-gerichte DNS server topic :)
Tweakers heeft hier een security speciale aan gewijd. In Nederland heb je geen enkele rede om bijv 1.1.1.1 en is het al helemaal not done om 8.8.8.8 te gebruiken. Het gebruik er van verslechterd zelf je privacy en prestaties wat betreft open en anoniem internet gebruik.[YouTube: Tweakers Digital Meet-up Privacy & Security - Bert Hubert]
Kijk Tip!! Dit is de minder technische en begrijpbare versie van van bijna 3 kwartier die meer info geeft over dns privacy wassing van NL providers en de 1.1.1.1 (cloudflare) 8.8.8.8 (Google) bewuste privacy schending van non USA gebruikers
[YouTube: NLNOG 2019 - DNS over HTTPS considerations - Bert Hubert]
Het lelijke is dat al die browsers die DoT/DoH zo geweldig vinden je dus wel vaak meteen aan CloudFlare koppelen en niet een Europees alternatief aanbieden! :F
Ethirty schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 18:14:
offtopic:
offtopic:
* nero355 is blij met zijn Tweakers abbo die alle embedded YouTube zooi niet eens inlaadt! :Y) 8) :*) O+

Verder moet je YouTube natuurlijk nooit bezoeken zonder iets van uBlock Origin of een alternatieve YouTube Client die de advertenties blokkeert! >:) :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 29 mei 2022 @ 15:09:
[...]

Tenzij een bepaalde game een dergelijke fuck-up met hun CDN's
Daar gaat de presentatie van Bert mede over, cloudflare dumpt je soms in het geval van een concurrerende CDN soms gewoon aan de andere kant van de wereld terwijl de dichtbijgelegen sever Amsterdam is en niet Buenos Aires
Het lelijke is dat al die browsers die DoT/DoH zo geweldig vinden je dus wel vaak meteen aan CloudFlare koppelen en niet een Europees alternatief aanbieden!
Je eigen unbound DNS heeft altijd de voorkeur. Dat Amerikaanse browser kiezen voor cloudflare is logisch voor Amerikanen is dat minst slechte optie. Voor ons Europeanen is het privacy technische 10 stappen terug en botst het zelfs (cloud act ) met onze GDPR

Daarnaast breekt DoH je split horizon en je DNS security en reclame filteren
offtopic:
* nero355 is blij met zijn Tweakers abbo die alle embedded YouTube zooi niet eens inlaadt! :Y) 8) :*) O+

Verder moet je YouTube natuurlijk nooit bezoeken zonder iets van uBlock Origin of een alternatieve YouTube Client die de advertenties blokkeert! >:) :P :+
offtopic:
Wat hij bedoelt is dat de Tweakers presentatie begint met een dns profiel van iemand / politie agent die nouw samenwerkt met Shell, grinder gebruikt, soa klinieken bezoekt en een manier zoekt om te scheiden.

Met onderliggende vraag wie vertrouw je meer Kpn die verplicht je request anonimiseert, cloudflare die netje jouw profiel deelt met de preutse Amerikaanse douane voor die keer dat je de US prive of voor werk bezoekt. Of Google die het gewoon gebruikt om je de beste betaalde reclame voor te schotelen.

Hij bedoelt dat dit door Tweakers als kinder film is geüpload en gemarkt bij YouTube :o

[ Voor 24% gewijzigd door xbeam op 29-05-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robfranken
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:16
Dag allemaal, onlangs heb ik de USW-16-POE Gen2 16-poorts Switch aangeschaft voor in onze nieuwe woning. Helaas ben ik (nog) geen fan van de apparatuur, de switch is namelijk niet zomaar lokaal te benaderen voor simpele configuratie/setup. Ik had eerst bedacht een Cisco switch aan te schaffen (Cisco CBS250-16p), maar die was al lange tijd niet leverbaar dus uiteindelijk een alternatief aangeboden gekregen. Ik verwacht op dit forum fijne liefhebbers van Ubiquiti aan te treffen, dus hier ook mijn vraag. Hoe kan ik op een simpele wijze de switch benaderen voor het instellen van bijvoorbeeld IGMP snooping, firmware updaten, etc. ?
Nu is het intussen mij wel gelukt om met de controller software in te loggen, maar dan heb ik allerlei instellingen die niet gaan over de switch (zoals bv. WiFi-netwerk, VPN, etc.). Vindt de software ook erg overweldigend met alle opties en instel mogelijkheden. Via SSH de switch ingaan vind ik geen optie (wordt bovendien ook afgeraden lees ik hier en daar). Of is er misschien iemand die de (nieuwe) switch wil ruilen tegen een Cisco?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
robfranken schreef op maandag 30 mei 2022 @ 09:17:
Dag allemaal, onlangs heb ik de USW-16-POE Gen2 16-poorts Switch aangeschaft voor in onze nieuwe woning. Helaas ben ik (nog) geen fan van de apparatuur, de switch is namelijk niet zomaar lokaal te benaderen voor simpele configuratie/setup. Ik had eerst bedacht een Cisco switch aan te schaffen (Cisco CBS250-16p), maar die was al lange tijd niet leverbaar dus uiteindelijk een alternatief aangeboden gekregen. Ik verwacht op dit forum fijne liefhebbers van Ubiquiti aan te treffen, dus hier ook mijn vraag. Hoe kan ik op een simpele wijze de switch benaderen voor het instellen van bijvoorbeeld IGMP snooping, firmware updaten, etc. ?
Nu is het intussen mij wel gelukt om met de controller software in te loggen, maar dan heb ik allerlei instellingen die niet gaan over de switch (zoals bv. WiFi-netwerk, VPN, etc.). Vindt de software ook erg overweldigend met alle opties en instel mogelijkheden. Via SSH de switch ingaan vind ik geen optie (wordt bovendien ook afgeraden lees ik hier en daar). Of is er misschien iemand die de (nieuwe) switch wil ruilen tegen een Cisco?
Voor mij leest dit als een gevalletje "niet verdiept in wat je kocht". Je conclusies zijn correct en jouw wensen komen niet overeen met de UniFi filosofie. Oftewel: omruilen die hap.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgsr
  • Registratie: Juli 2007
Een Cisco benader je toch ook via de Console?? Of is dat tegenwoordig een app voor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 16-06 23:51

3DDude

I void warranty's

kan via console of web-gui (moet je wel aanzetten).
Wellicht zo'n small business dingetje dat het niet hoeft.

Wat betreft die unify switch, succes ermee :)
Naar mijn mening is dat leuk als je ook wifi, routers enz hebt, dan heb je een software dingetje van waaruit je de boel kan inregelen.

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robfranken
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 14:16
oke, ik had aangegeven dat ik nog geen fan ben, maar had mij wel voorgenomen om hiervoor mijn best te doen. De reacties tot op heden stemmen nog niet hoopvol.

Het is dus (kennelijk) een lastig benaderen switch met een niet gebruikersvriendelijke GUI als je alleen een switch hebt ??
Pagina: 1 ... 193 ... 318 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.