[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 192 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:47:
Als ik een tweede buis zou hebben wel. ;) Dus helaas lost dat inderdaad niet het probleem op. Het is gewoon 1 pvc-buis en in de meterkast zie ik de dikte ervan, rechtdoor zou 2x ethernet kabel net passen, maar geen idee hoeveel hoekjes het omgaat. Het zit wel op 30cm hoogte bij de woonkamer en komt van boven naar beneden de meterkast in, dus sowieso wel meerdere.
De welbekende Belden CAT6 UTP kabel die vaak in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 wordt gebruikt is maar 5,8 mm. dik en zou je eventueel uit de brand kunnen helpen! :)
Goed punt, al is het tov de UDM Pro weinig anders behalve de AP zelf natuurlijk.
Klopt deels, want ik geloof dat je die weer wel in een Externe UniFi Controller kon proppen, maar dat weet ik effe niet zeker... :$

/EDIT :
RobertMe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:23:
En in het geval van dubbele kabel moeten trekken kan het ook nog ietsjes makkelijker: https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html . Zelfde kabel, alleen meteen 2 stuks aan elkaar geplakt (qua dikte maakt het dus niet uit, maar je hoeft dan niet twee keer door de buis te trekken / twee kabels aan elkaar vast te maken / beide tegelijk te trekken en dat dan eentje los gaat / ...)
Die vergeet ik altijd op de een of andere manier... O-) :+

[ Voor 24% gewijzigd door nero355 op 13-05-2022 23:27 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 23:16:
[...]

De welbekende Belden CAT6 UTP kabel die vaak in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 wordt gebruikt is maar 5,8 mm. dik en zou je eventueel uit de brand kunnen helpen! :)
En in het geval van dubbele kabel moeten trekken kan het ook nog ietsjes makkelijker: https://www.sandervunderi...abel-cat-6-per-meter.html . Zelfde kabel, alleen meteen 2 stuks aan elkaar geplakt (qua dikte maakt het dus niet uit, maar je hoeft dan niet twee keer door de buis te trekken / twee kabels aan elkaar vast te maken / beide tegelijk te trekken en dat dan eentje los gaat / ...)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16

jurroen

Security en privacy geek

MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 21:47:

Merlinwrt doel je op. Dat heb ik met de vorige ASUS router geprobeerd, biedt wel veel meer opties, maar lostte voor mij destijds de instabiliteit niet op.
Er is méér dan dat ;) Merlin is meer een 'mod', omdat Asus steeds vaker closed source binblobs gebruikt. OpenWRT is op jouw model niet aan te raden, doet geloof ik alleen 5Ghz wegens onvolledige drivers. Je zou eens naar FreshTomato kunnen kijken.

Ennn genoeg offtopic. Terug naar Ubiquiti.

[ Voor 3% gewijzigd door jurroen op 14-05-2022 00:08 ]

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
Zojuist een U6 Enterprise gescoord in de Early Acces. Eindelijk 6 GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekniek89
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 19:20
warcow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:46:
Nou, eerste crash met nieuwe UDR heeft alweer plaatsgevonden. Ding loopt vast, WiFi weg en schermpje blijft hangen. Enige oplossing power cycle.

Gezien de hardware nu al vervangen is moet het wel iets in mijn huis zijn dat de UDR doet trippen. Wat ik zal proberen:

0. UDR verplaatsen, 1 meter uit meterkast (EMC?)
1. Alle utp loskoppelen, WiFi only
2. Alle WiFi loskoppelen
3. 230v ergens anders vandaan trekken
4. Ziggo modem (bridged) lostrekken.
5. Een dik touw zoeken..
Ik heb ook een UDR (uit de EA), en had ook last van crashes.
geloof het of niet, sinds ik de LAN kabel vervangen heb tussen UDR WAN<---->Ziggo modem, tot nu toe geen crashes meer gehad..
ik las op het UI forum een mede-lid, welke dit advies van UI kreeg.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Niekniek89 schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:11:
[...]

Ik heb ook een UDR (uit de EA), en had ook last van crashes.
geloof het of niet, sinds ik de LAN kabel vervangen heb tussen UDR WAN<---->Ziggo modem, tot nu toe geen crashes meer gehad..
ik las op het UI forum een mede-lid, welke dit advies van UI kreeg.....
Dat was ik :P

Ik snapte er ook niks van, maar het werkte wel :*)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niekniek89
Polyphemus schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 14:19:
[...]

Dat was ik :P

Ik snapte er ook niks van, maar het werkte wel :*)
Volgens mij ook :9 !
Ja, hier voor alsnog ook (AFKLOPPEN)!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 12:03
Ik had de kabel al eens vervangen. Zal voor de zekerheid de kabel richting switch ook nog even vervangen en misschien de kabel naar model ook nog eens wisselen met een andere.

Afgelopen nacht was er weer een crash/reset, ik zag rond exact dat tijdstip ook een klein vermogenspiekje op fase l1, vermoedelijk van mijn Quooker. Zal nog even testen of de UDR op dezelfde fase aangesloten zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
warcow schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:29:
Ik had de kabel al eens vervangen. Zal voor de zekerheid de kabel richting switch ook nog even vervangen en misschien de kabel naar model ook nog eens wisselen met een andere.
Let dan evt ook even op de opmerking van @nero355 gebruik een echte UTP kabel (Unshielded dus, ik vermoed te herkennen aan plastic connector, shielded zal wel altijd metalen zijn, not sure though). Wellicht dat dat er dan toch mee te maken heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Masimo schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 01:14:
Zojuist een U6 Enterprise gescoord in de Early Acces. Eindelijk 6 GHz.
Ik zie het voordeel van 6 GHz niet op dit moment.
Zeker niet met de meerprijs van een Enterprise over een Pro of LR.

Video over tweedehandsprijzen van Unify producten, zelfs EA connect e.d.
YouTube: UniFi VPN Settings - Saturday May 14, 2022 - LIVE!
Prijzen te het dubbele van Ubiquiti store.

Waarom doen mensen dit het blijven kopen van scalpers?
Dan blijft dat probleem toch.

Dit zou per wet verboden moeten worden dat je iets tweedehands verkoopt veel meer dan de originele prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
abusimbal schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:32:
[...]

Ik zie het voordeel van 6 GHz niet op dit moment.
Dat zal men vast ook van 5GHz gezegd hebben toentertijd. Of Bill Gates met zijn opmerking way back when dat je nooit meer dan 500MB opslag of iets dergelijks nodig zou hebben.
Zeker niet met de meerprijs van een Enterprise over een Pro of LR.
Volgens mij is dit wel het enige AP met geen 1Gbit/s poort, maar in dit geval dus 2,5Gbit/s. Dus als het je lukt om daadwerkelijk een wifi verbinding op te zetten die sneller dan 1Gbit/s is kan dit Enterprise AP dat ook daadwerkelijk aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Klopt helemaal, maar voor thuis is het echt overkill.
De snelheidswinst met 6 GHz en 2,5Gbit t.o.v. 5 GHz via 1Gbit is echt niet zoveel.

Ik zie voordeel bij bedrijven of plaatsen waar heel veel clients tegelijk verbinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
abusimbal schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:32:
Waarom doen mensen dit het blijven kopen van scalpers?
Dan blijft dat probleem toch.
Tja, mensen en hebberigheid hé! }:| :F

Zo zijn ze ook videokaarten blijven kopen voor driemaal tot viermaal de originele prijs! :(

Stel je voor dat je effe een tijdje moet wachten totdat je die eene game kan spelen met alle Ultra Settings meuk aan... |:(
Dit zou per wet verboden moeten worden dat je iets tweedehands verkoopt veel meer dan de originele prijs.
Wel graag een uitzondering voor zeldzame/speciale hardware en Collectors Items achtige dingetjes! :)

* nero355 heeft onlangs een 16 jaar oud moederbord voor meer dan tweemaal de originele prijs verkocht, want Limited Edition :*) 8) O+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:16

jurroen

Security en privacy geek

RobertMe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:36:
[...]

Of Bill Gates met zijn opmerking way back when dat je nooit meer dan 500MB opslag of iets dergelijks nodig zou hebben.
Dat ging om 640k geheugen - en het is onwaarschijnlijk dat die quote van Gates komt.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekniek89
warcow schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 16:29:

Afgelopen nacht was er weer een crash/reset, ik zag rond exact dat tijdstip ook een klein vermogenspiekje op fase l1, vermoedelijk van mijn Quooker. Zal nog even testen of de UDR op dezelfde fase aangesloten zit.
Nog crashes gehad?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Nu online
Als extraatje heb ik via Home Assistant een smart-plug tussen de stekker van de UDR gezet, dat als het internet 10 minuten weg is, ie een (harde) power cycle doet :+

Sinds vervangen van de UTP-kabel niet nodig gehad nog.

[ Voor 8% gewijzigd door Polyphemus op 16-05-2022 16:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 17:10

Yucko

One clown to rule them all !

warcow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:46:
Nou, eerste crash met nieuwe UDR heeft alweer plaatsgevonden. Ding loopt vast, WiFi weg en schermpje blijft hangen. Enige oplossing power cycle.

Gezien de hardware nu al vervangen is moet het wel iets in mijn huis zijn dat de UDR doet trippen. Wat ik zal proberen:

0. UDR verplaatsen, 1 meter uit meterkast (EMC?)
1. Alle utp loskoppelen, WiFi only
2. Alle WiFi loskoppelen
3. 230v ergens anders vandaan trekken
4. Ziggo modem (bridged) lostrekken.
5. Een dik touw zoeken..
Ik heb sinds afgelopen vrijdag een UDR en heb ondertussen al 4x een spontane reboot gehad :/
Dacht al dat ik een maandagmorgen exemplaar had.

Ik zal eens proberen met een andere kabel dan tussen glasconvertor en de UDR.

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 12:03
Tot nu toe alleen 1 kabel vervangen van modem naar UDR en daarna nog 1 keer gehad dat internet uitviel in de nacht (crash of update vermoed ik). Draait nu al een paar dagen zonder crashes. Vertrouw het nog niet helemaal maar zo gek als ik er in het verleden last van had is het iig momenteel niet.

Zal de tip met een smart plug en home assistant ook doen, is voor mij een redelijke oplossing. Zonder internet heb ik ook geen nest camera’s, dat is een beetje onhandig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekniek89
warcow schreef op maandag 16 mei 2022 @ 23:12:
[...]

Tot nu toe alleen 1 kabel vervangen van modem naar UDR en daarna nog 1 keer gehad dat internet uitviel in de nacht (crash of update vermoed ik). Draait nu al een paar dagen zonder crashes. Vertrouw het nog niet helemaal maar zo gek als ik er in het verleden last van had is het iig momenteel niet.

Zal de tip met een smart plug en home assistant ook doen, is voor mij een redelijke oplossing. Zonder internet heb ik ook geen nest camera’s, dat is een beetje onhandig.
Ik heb (sinds ik de kabel van UDR<-->Modem) vervangen heb, 2x kort een melding gekregen vanuit de UI app dat de internet connectie verbroken was (voor max 2 sec.). Volgens mij zou (met de oude kabel) de UDR weer gecrashed zijn (aanname).
Vertrouwen begint hier weer een beetje terug te komen, totaal geen crashes meer gehad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• gerbenp
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15:06
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/YHQbmZq.png

Firmware van de UDM/UDM Pro gaat binnenkort gemigreerd worden met dezelfde firmware base als de UDM SE _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:55:
[...]

Lang verhaal dat ik niet meer echt woord voor woord kan herhalen, maar het komt er in ieder geval op neer dat je soms de boel kan fixen door de Switch in "Cut-Through" i.p.v. "Store-And-Forward" Mode te zetten :)
Dat is toch alleen outgoing op de 10gig port.. laat ik had er denk ik inderdaad bij moeten om te zijn. :) Niet voor hier nu.

Meer mensen eerst de Nieuws brief gehad. En daarna pas een verificatie mail dat je toestemming hebt gegeven voor de nieuwsbrief. En mogelijkheid tot uitschrijven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgjutTbcj6oPyD1pZvFxhyatkYQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WVz8drFsqwAK0Fks7JDRQDdQ.jpg?f=fotoalbum_large

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Probeer momenteel mijn UniFi set-up te configureren.

Als eerste stap wil ik mijn Mac als controller instellen.
Na wat ellende met de benodigde (outdated) Java versie 8 is dat gelukt.

Via de UniFi Network Application kom ik in de browser om configuratie te creëren.
Helaas krijg ik bij stap 6/6 een error "Cannot Configure Network Application", zonder verdere context.
Poort die (automatisch) gebruikt wordt is 8443 (https://localhost:8443/setup/configure/review-configuration).

Verder gaat inloggen op het account zeer moeizaam in de configurator (de ene keer geeft die een error, de andere keer doet die het...). Op account.ui.com doet die het wel gewoon.

Any pointers in de juiste richting :)?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
SquareOne schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:18:

Via de UniFi Network Application kom ik in de browser om configuratie te creëren.
Helaas krijg ik bij stap 6/6 een error "Cannot Configure Network Application", zonder verdere context.
Poort die (automatisch) gebruikt wordt is 8443 (https://localhost:8443/setup/configure/review-configuration).

Verder gaat inloggen op het account zeer moeizaam in de configurator (de ene keer geeft die een error, de andere keer doet die het...). Op account.ui.com doet die het wel gewoon.

Geen pointers in de goede richting, maar ik neem aan dat je wel een weloverwogen keuze gemaakt hebt voor het draaien "op een PC"? Als in: je zult het ding moeten onderhouden en zo nu en dan updaten; je loopt tegen installatie issues aan; als je de Mac weg doet / opnieuw installeert / denkt "ik verwijder het want gebruik het zelden / nooit" ben je ee configuratie kwijt én moet je alle hardware factory resetten; ...

Als in: installeren op een PC zou echt mijn last resort zijn nadat ik CloudKeys, thuisservers, VPSen, RPis, NASen, ... heb overwogen en afgeschreven, rn zelfs dan zou ik er nog eens goed over nadenken of ik het wel zou doen en niet alsnog een andere route kies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:10:
[...]

Geen pointers in de goede richting, maar ik neem aan dat je wel een weloverwogen keuze gemaakt hebt voor het draaien "op een PC"? Als in: je zult het ding moeten onderhouden en zo nu en dan updaten; je loopt tegen installatie issues aan; als je de Mac weg doet / opnieuw installeert / denkt "ik verwijder het want gebruik het zelden / nooit" ben je ee configuratie kwijt én moet je alle hardware factory resetten; ...

Als in: installeren op een PC zou echt mijn last resort zijn nadat ik CloudKeys, thuisservers, VPSen, RPis, NASen, ... heb overwogen en afgeschreven, rn zelfs dan zou ik er nog eens goed over nadenken of ik het wel zou doen en niet alsnog een andere route kies.
Denk dat ik me niet voldoende ingelezen heb.
Heb voor ons nieuwe huis 2 unifi APs gekocht een een unifi PoE switch. Heb zelf niet zo'n goede ervaring met de standaard routers van de provided en dacht dat het dan ook aan te bevelen is om een Unifi router aan te schaffen. Vandaar de USG aangeschaft.

Bij installeren vanmorgen zag ik dat je eerst een controller moet draaien op een device voordat je het netwerk kunt configureren... Cloud Key heb ik (nog) niet, maar als dat echt nodig is wil ik die ook nog wel aanschaffen.

Doel:
- goede dekking in nieuwbouwwoning (betonnen bunker...)
- Eigen router t.b.v. flexibiliteit
- Goede integratie tussen verschillende netwerk apparatuur, liefst te managen vanaf mobiel - de unifi app lijkt dat prima te kunnen
- APs voeden via PoE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Gekke vragen misschien, maar ik heb vandaag mijn Dream Router, AP en wat bijbehorend spul binnengekregen.

Er vallen me gelijk een paar dingen op en dat levert vragen op:
1. Ik kan via unifi.ui.com of via het IP van mijn UDR alleen maar zeer basic info inzien en helemaal niks instellen, dit itt de UniFi Network app op mijn mobiel. Ik heb juist UniFi gekocht omdat ik hoopte wat meer geavanceerdere controls te krijgen, dit voelt als een stap achteruit. Doe ik iets verkeerd of is het inderdaad alleen maar via de app te doen? Ik heb het hier over zaken als een Wi-Fi SSID toevoegen, kanaal veranderen, VPN instellen, etc. Die zie ik geen van allen in de web interface op mijn laptop terug.
Edit: opgelost. Blijkbaar moest ik vanuit de web interface op de UniFi applicatie "Network" klikken en daarmee kreeg ik precies wat ik zocht. Kwestie van even weten waar het zit. Probeerde al op het icoon van de Dream Router te klikken of op de Topology, maar dat was het niet, Network dus.

2. Er zit blijkbaar een fan in, wat ik niet wist, maar het ergste: die draait continu en er zit een vervelende resonantie in. De plastic cover bovenop resoneert en dus hoor ik nu vanuit de meterkast gewoon de fan resoneren, zeer irritant! Als ik op die plastic cover druk, is de resonantie weg en hoor ik de fan nog wel, maar geen idee of ik hem dan vanuit de woonkamer nog hoor, dat kan ik nu niet testen zonder weer de resonantie te krijgen. Vandaar ook vraag 1 deels. Ik zoek namelijk een manier om de fan uit te zetten of in ieder geval lager te laten draaien.

Het klinkt misschien als mierenneukerij voor sommigen/velen, maar ik ben erg gevoelig voor dit soort geluiden en ik vind het met name een kwalijke zaak dat Ubiquiti hier in alle toonaarden over zwijgt! Ik heb zojuist nog zowel de productpagina als de datasheet erbij gepakt en het staat gewoon nergens vermeld!

Edit: inmiddels schoot me iets te binnen om uit teproberen: ik heb nu even aan 2 kanten een stukje vilt van 1x1cm tussen de randen geklemd en dat lijkt de resonantie in ieder geval volledig weg te nemen. Ik ga nu verder observeren hoe het fangeluid me al dan niet gaat storen. Eerste indruk is dat als het hierbij blijft, er wel mee te leven valt, maar ik hoop toch echt dat hij niet regelmatig harder moet draaien. Nu hoor ik de fan al als ik in de buurt van de meterkast loop, maar dankzij het wegnemen van de resonantie gelukkig niet meer in de woonkamer.

[ Voor 23% gewijzigd door MooDyBLueS op 17-05-2022 23:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:15
DR heeft geen fan-control waar je invloed op kan uitoefenen. Er moet wel iets van 10W-15W aan warmte afgevoerd worden, en in zo'n design behuizing moet daar wel een fan aan te pas komen. Zelf ingrijpen op de fan lijkt me daarom ook ongewenst.

Die van mij staat op mijn buro in de huiskamer en ik hoor niets. Bij eerdere SW versies wilde het toerental sporadisch eventjes omhoog gaan, maar dat gebeurd eigenlijk al heel lang niet meer.

Als jij mechanische geluiden, of wat dan ook hoort tijdens dagelijks gebruik, dan lijkt het er op alsof een Chinees hem niet helemaal goed in elkaar heeft gezet tijdens de productie, en dat het verder ook niemand is opgevallen daar.

Dan rest gewoon onder garantie omruilen. Ding moet echt doodstil zijn.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:00

nexhil

BAM!

MooDyBLueS schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 23:21:
Gekke vragen misschien, maar ik heb vandaag mijn Dream Router, AP en wat bijbehorend spul binnengekregen.

Er vallen me gelijk een paar dingen op en dat levert vragen op:
1. Ik kan via unifi.ui.com of via het IP van mijn UDR alleen maar zeer basic info inzien en helemaal niks instellen, dit itt de UniFi Network app op mijn mobiel. Ik heb juist UniFi gekocht omdat ik hoopte wat meer geavanceerdere controls te krijgen, dit voelt als een stap achteruit. Doe ik iets verkeerd of is het inderdaad alleen maar via de app te doen? Ik heb het hier over zaken als een Wi-Fi SSID toevoegen, kanaal veranderen, VPN instellen, etc. Die zie ik geen van allen in de web interface op mijn laptop terug.
Edit: opgelost. Blijkbaar moest ik vanuit de web interface op de UniFi applicatie "Network" klikken en daarmee kreeg ik precies wat ik zocht. Kwestie van even weten waar het zit. Probeerde al op het icoon van de Dream Router te klikken of op de Topology, maar dat was het niet, Network dus.

2. Er zit blijkbaar een fan in, wat ik niet wist, maar het ergste: die draait continu en er zit een vervelende resonantie in. De plastic cover bovenop resoneert en dus hoor ik nu vanuit de meterkast gewoon de fan resoneren, zeer irritant! Als ik op die plastic cover druk, is de resonantie weg en hoor ik de fan nog wel, maar geen idee of ik hem dan vanuit de woonkamer nog hoor, dat kan ik nu niet testen zonder weer de resonantie te krijgen. Vandaar ook vraag 1 deels. Ik zoek namelijk een manier om de fan uit te zetten of in ieder geval lager te laten draaien.

Het klinkt misschien als mierenneukerij voor sommigen/velen, maar ik ben erg gevoelig voor dit soort geluiden en ik vind het met name een kwalijke zaak dat Ubiquiti hier in alle toonaarden over zwijgt! Ik heb zojuist nog zowel de productpagina als de datasheet erbij gepakt en het staat gewoon nergens vermeld!

Edit: inmiddels schoot me iets te binnen om uit teproberen: ik heb nu even aan 2 kanten een stukje vilt van 1x1cm tussen de randen geklemd en dat lijkt de resonantie in ieder geval volledig weg te nemen. Ik ga nu verder observeren hoe het fangeluid me al dan niet gaat storen. Eerste indruk is dat als het hierbij blijft, er wel mee te leven valt, maar ik hoop toch echt dat hij niet regelmatig harder moet draaien. Nu hoor ik de fan al als ik in de buurt van de meterkast loop, maar dankzij het wegnemen van de resonantie gelukkig niet meer in de woonkamer.
Ik zou hem ook echt omruilen, ik heb hier een Early Acces model staan, die is ook stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:28
SquareOne schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:30:
[...]

Heb voor ons nieuwe huis 2 unifi APs gekocht een een unifi PoE switch. Heb zelf niet zo'n goede ervaring met de standaard routers van de provided en dacht dat het dan ook aan te bevelen is om een Unifi router aan te schaffen. Vandaar de USG aangeschaft.

Bij installeren vanmorgen zag ik dat je eerst een controller moet draaien op een device voordat je het netwerk kunt configureren... Cloud Key heb ik (nog) niet, maar als dat echt nodig is wil ik die ook nog wel aanschaffen.

Doel:
- goede dekking in nieuwbouwwoning (betonnen bunker...)
- Eigen router t.b.v. flexibiliteit
- Goede integratie tussen verschillende netwerk apparatuur, liefst te managen vanaf mobiel - de unifi app lijkt dat prima te kunnen
- APs voeden via PoE
wellicht had je beter een Dream Router kunnen kopen.
Deze heeft een netwerk controller aan boord (cloudkey), heeft 4 netwerkpoorten, is een AP en kan ook je AP's van stroom voorzien (poe).
Prijs technisch ook een gunstige keus

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Nu online
-Jaap-io schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 09:58:
[...]

wellicht had je beter een Dream Router kunnen kopen.
Deze heeft een netwerk controller aan boord (cloudkey), heeft 4 netwerkpoorten, is een AP en kan ook je AP's van stroom voorzien (poe).
Prijs technisch ook een gunstige keus
Ik weet niet hoe de USG zich qua snelheid verhoudt tot de UDR, maar ik vind mijn (EA) UDR maar belachelijk traag, qua interface/bediening en qua opstarten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
De interface van de UDR is niet de snelste, maar werkt vlot genoeg voor die paar keer dat je hem gebruikt.
Als ik hem benader terwijl ik mijn lijn (500/500) dicht zet met een grote download, dan is de interface echt veel trager.
Daar heeft de gewone UDM (die er hetzelfde uitziet) geen last van.

Of dat werkbaar is, moet iedereen voor zich bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
nexhil schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 07:35:
[...]

Ik zou hem ook echt omruilen, ik heb hier een Early Acces model staan, die is ook stil.
Wat is stil in jouw geval? Hoor je de fan wel als je ernaast staat? Of is het echt totaal niet hoorbaar?

En wat is jouw ervaring onder load? Gaat de fan dan regelmatig harder draaien? Het gaat mij puur om Network, de andere elementen ga ik niet gebruiken.

Het probleem waar ik ook een beetje mee zit is dat dit in de meterkast moet komen, waar het soms sowieso al echt warm kan worden, deels door de stadswarmte-unit. Er zitten wel ventilatieroosters onder en boven in, maar er zit natuurlijk geen actieve koeling in de meterkast zelf. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe hij onder load werkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronaldvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:59
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Wat is stil in jouw geval? Hoor je de fan wel als je ernaast staat? Of is het echt totaal niet hoorbaar?

En wat is jouw ervaring onder load? Gaat de fan dan regelmatig harder draaien? Het gaat mij puur om Network, de andere elementen ga ik niet gebruiken.

Het probleem waar ik ook een beetje mee zit is dat dit in de meterkast moet komen, waar het soms sowieso al echt warm kan worden, deels door de stadswarmte-unit. Er zitten wel ventilatieroosters onder en boven in, maar er zit natuurlijk geen actieve koeling in de meterkast zelf. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe hij onder load werkt.
Ik heb ook een early access UDR gehad. De fan draaide bij mij alleen bij het opstarten. Daarna niet (hoorbaar) meer. Ook niet wanneer er een hoge load was.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:28
Skynett schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:26:
De interface van de UDR is niet de snelste, maar werkt vlot genoeg voor die paar keer dat je hem gebruikt.
Als ik hem benader terwijl ik mijn lijn (500/500) dicht zet met een grote download, dan is de interface echt veel trager.
Daar heeft de gewone UDM (die er hetzelfde uitziet) geen last van.

Of dat werkbaar is, moet iedereen voor zich bepalen.
dan merk je daar het verschil in processor dus. Een van de grote verschillen en plus punten voor de origineel UDM; 1.7gHz 4core vs 1.3gHz 2core van de UDR

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
-Jaap-io schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:50:
[...]

dan merk je daar het verschil in processor dus. Een van de grote verschillen en plus punten voor de origineel UDM; 1.7gHz 4core vs 1.3gHz 2core van de UDR
Dat is verschil is er zonder meer. Hoe belangrijk dat voor je is, is persoonlijk.
Ik heb ook een EA UDR, en ben daar gewoon zeer tevreden mee. Hij heeft de UDM vervangen, en het energieverbruik is daarmee met 5W afgenomen. Zo heeft iedereen zijn eigen criteria.

Edit:typo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Skynett schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 12:15:
[...]

Dat is verschil is er zonder meer. Hoe belangrijk dat voor je is, is persoonlijk.
Ik heb ook een EA DR, en ben daar gewoon zeer tevreden mee. Hij heeft de UDR vervangen, en het energieverbruik is daarmee met 5W afgenomen. Zo heeft iedereen zijn eigen criteria.
Ik neem aan een UDM vervangen? Je benoemt nu "EA DR" en "UDR". Ik neem dus aan "EA UDR" en "UDM"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
https://eu.store.ui.com/c.../products/g4-doorbell-pro

G4 Doorbell pro op voorraad! Vergeet de chime niet.

Chime:

https://eu.store.ui.com/c...s/products/smart-chime-ea

[ Voor 28% gewijzigd door dennisk. op 18-05-2022 12:59 ]

Reviews

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ronaldvs
  • Laatst online: 11:59
-Jaap-io schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 11:50:
[...]

Mijn ervaring met de UDR is idd dat ik de interface erg traag vond, ook bij normaal gebruik. Dat komt ongetwijfeld ook door het aantal AP's en switches dat er bij mij aanhangt. Op de site van Unifi staat een handige tool: UniFi OS Console Resource Calculator. Daarmee kan je kijken wat de belasting is en zie je goed het effect van meer cores en een hogere clocksnelheid.

https://www.ui.com/consoles

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Bedankt ik heb hem kunnen bestellen *O* nu hoop ik toch dat snel die usb c kabels beschikbaar worden want beide zijn out of stock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

ronaldvs schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:14:
[...]

Mijn ervaring met de UDR is idd dat ik de interface erg traag vond, ook bij normaal gebruik. Dat komt ongetwijfeld ook door het aantal AP's en switches dat er bij mij aanhangt. Op de site van Unifi staat een handige tool: UniFi OS Console Resource Calculator. Daarmee kan je kijken wat de belasting is en zie je goed het effect van meer cores en een hogere clocksnelheid.

https://www.ui.com/consoles
ik gebruik alleen de ingebouwde wifi + 1 non-Ubiquity 8 poort switch. Dus geen los AP.
Naast de network controller niets geïnstalleerd en IDS staat uitgeschakeld en het is nog traag. De CPU houdt gewoon niet over, dat is een ding wat zeker is.

Maar goed, altijd nog sneller dan mijn oude RT-AC68U met custom firmware :P

Ondertussen al de 3e netwerkkabel eraan hangen om te kijken of het reboot probleem daarmee opgelost is.
Zo niet, dan ga ik met de webshop in conclaaf hoe we dit gaan oplossen want de WAF van de DR wordt steeds lager kan ik je zeggen

[ Voor 15% gewijzigd door Yucko op 18-05-2022 14:30 ]

iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graficon
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 02-09 10:51
G4 pro besteld, deurbel helaas al terug sold out...

weet iemand al of er nog een interne batterij zit in de g4 pro zoals bij de g4 doorbell?

[ Voor 121% gewijzigd door Graficon op 18-05-2022 14:48 . Reden: dubbele info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
Graficon schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 14:46:
G4 pro besteld, deurbel helaas al terug sold out...

weet iemand al of er nog een interne batterij zit in de g4 pro zoals bij de g4 doorbell?
Holy moly ben benieuwd of weer 6+ maand gaat duren voordat er weer een voorraad is.
BTW beide hebben geen batterij en worden gevoed via trafo/USB C

Acties:
  • +1 Henk 'm!
SquareOne schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 15:18:

Ik vind je erg moedig wat betreft het toelaten van Java troep op je eigen PC :)

Wat dat betreft ben ik echt ontzettend blij met de mogelijkheid om de UniFi Controller op een Raspberry Pi 3B te kunnen draaien! _O_ :Y) d:)b O+
SquareOne schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 16:30:
Dat weet ik wel zeker als je dit serieus echt overweegt :
Dat moet je gewoon niet willen! ;)
Skynett schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 02:27:
DR heeft geen fan-control waar je invloed op kan uitoefenen.
Er moet wel iets van 10W-15W aan warmte afgevoerd worden, en in zo'n design behuizing moet daar wel een fan aan te pas komen.
Best wel een stomme keuze dan, want zoiets is prima passief af te voeren met een heatsink + heatpipes! :)

Zeg maar zoiets : pricewatch: Thermalright HR-05-SLI
Maar dan op een wat handigere manier voor zo'n UDR ding :+
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 10:46:
Het probleem waar ik ook een beetje mee zit is dat dit in de meterkast moet komen, waar het soms sowieso al echt warm kan worden, deels door de stadswarmte-unit.
Er zitten wel ventilatieroosters onder en boven in, maar er zit natuurlijk geen actieve koeling in de meterkast zelf.
Ik gok dat je daarin je probleem moet zoeken! :)

Naast een simpele DIY actie in de vorm van wat stille PC ventilatoren monteren en op een stil toerental/voltage draaien zou je ook eens kunnen overwegen om één van de wat professionelere oplossingen toe te passen die een paar keer in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voorkwamen :?

Twee voorbeelden die ik zo gauw effe kon vinden :
- HYM1100S in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

Voor nog meer voorbeelden moet je effe zelf rondneuzen! :)
Arthion-nl schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 13:30:
Bedankt ik heb hem kunnen bestellen *O* nu hoop ik toch dat snel die usb c kabels beschikbaar worden want beide zijn out of stock
Die bestel je toch lekker bij de welbekende kabelmerken gewoon :?

Zwart/Rood/Wit/Groen/Blauw = Het kan allemaal! :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Nu online
Nou, de Dream Wall en de Dream Wall Pro zijn ook aangekondigd in de EU EA store, voor 'zachte' prijsjes :P 758€ en 1422€ ex. BTW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Graficon
Arthion-nl schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 15:40:
[...]

Holy moly ben benieuwd of weer 6+ maand gaat duren voordat er weer een voorraad is.
BTW beide hebben geen batterij en worden gevoed via trafo/USB C
Er zit er wel een in hoor.
Ik had zelf er problemen mee, ding moest er RMA door na discussie met support en engineering.

bovenaan op de foto van teardown:
https://i.redd.it/hncroxr2pbb81.jpg

background:
https://community.ui.com/...93-469d-abac-c1aaf59a20b1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 16:12:
Ik gok dat je daarin je probleem moet zoeken! :)

Naast een simpele DIY actie in de vorm van wat stille PC ventilatoren monteren en op een stil toerental/voltage draaien zou je ook eens kunnen overwegen om één van de wat professionelere oplossingen toe te passen die een paar keer in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 voorkwamen :?

Twee voorbeelden die ik zo gauw effe kon vinden :

Voor nog meer voorbeelden moet je effe zelf rondneuzen! :)
Zo snel bekeken is zo'n Airframe T7 wel een mooie oplossing, die zou ik dan de huidige ventilatieroosters onder en boven kunnen laten vervangen. Het is alleen niet goedkoop: $119 per stuk. Bij elkaar is dat een UDR. Dus als we het hebben over "levend houden" van de UDR, dan gok ik het wel dat ie net als de oude vertrouwde ASUS router 6-8 jaar meegaat.

Daarentegen is een DYI klusje met wat stille PC-ventilatoren zo gek nog niet. Dat kan natuurlijk al voor een paar tientjes.

Overigens heb ik net alles netjes afgewerkt en ben ik blij met het resultaat. Uiteindelijk bleek mijn Synology NAS op z'n nieuwe plek meer geluid te resoneren dan de UDR. Dat is het nadeel van planken die op een holle achterplank gemonteerd zitten. Ik heb nu zachte viltjes onder de pootjes van de NAS gezet en de UDR heb ik harde vilt gebruikt (die we onder stoelen en de bank gebruiken) om op 4 plekken rondom in de openstaande rand bovenop de UDR te proppen. Ik heb ze ±5x10mm gesneden, dus het blokkeert misschien 5% van de totale opening. Resonantie is daarmee wel weg.

Ook heb ik de UDR een paar keer herstart, o.a. vanwege een update en blijkbaar zat de Early Access firmware er nog op, hij draaide nog op 2.3.15 terwijl 2.4.9 de GA release is. Die heeft, ondanks dat het niet in de release notes staat, ook de fan een stuk draagbaarder gemaakt. Als ik nu naast de meterkast sta met deur dicht, dan hoor ik juist alleen de Synology NAS met z'n fan draaien.

Verder ben ik erachter gekomen dat PoE ook gewoon werkt met een zelf aangelegde (was er al) LAN-aansluiting in de muur. Voor dat deel heb ik nu:
UDR -> CAT6 kabel in de muur -> LAN-doos in muur -> CAT6 patch kabel (Ubiquiti) naar Switch Flex Mini.
En dat werkt. Helaas wel een PoE injector nodig voor de AP 6 Lite aldaar, dus:
Switch Flex Mini -> CAT6 kabel -> PoE injector -> CAT6 kabel -> AP 6 Lite
Maar goed, ook dat werkt en ik had daar ook al een ASUS router als AP die zelf stroom nodig had.

Wat zijn die Switch Flex Mini's heerlijk klein zeg! Heb een 3-pack besteld en moet er nog 1 bij het tv-meubel wegwerken, maar daarvoor moet ik eerst de coax daar vervangen voor CAT6 en ook een LAN-doos inbouwen.

Aansluitend een vraag:
Ik heb nu in de meterkast 2 hubs die via USB gevoed kunnen worden (5V 1A), en zal straks 1 van de 3 Switch Flex Minis ook met USB moeten voeden, daarvoor dacht ik die in de meterkast te pakken. Kan ik gewoon zo'n USB-lader daarvoor gebruiken ondanks dat die 5V 8A/2.4A aangeeft?
Ik had namelijk mijn Tado hubje op de USB-poort van mijn ASUS router aangesloten en zag vandaag ineens: oh... de UDR heeft geen USB. :P Dus heb even een Samsung USB-lader uit de woonkamer gebruikt, wat gewoon werkt, maar wil het liever nog netter oplossen.

Verder ben ik ook groot fan van de Ubiquiti CAT6 patchkabels. Superdun, flexibel en geweldige buigbare connectors. Ik mis er nog een paar en sommige waren toch te kort, dus ga nog wat extra bestellen, maar in general heb ik nu het volgende gedaan:
- zwart voor WAN
- wit voor netwerkapparaten onderling (UDR naar Switch Flex Mini's, naar AP 6 Lite, naar 3Com switch)
- blauw voor alle apparaten/hubs naar de switches toe

Ook mooi dat de Switch Flex Mini's gezien worden als onderdeel van je netwerk. In de meterkast heb ik daar nu de NAS en 2 hubs op die potentieel bij snelheid gebaat zijn en vervolgens wegens gebrek aan poorten de ouwe gouwe 3Com Gigabit switch op de Flex Mini en daar mijn Tado en Enphase hubs op. Werkt perfect, al blijft het grappig dat ik nu dus 7 apparaten op de Switch Flex Mini zie zitten in de UI Console. :P Hij ziet de hele 3Com switch gewoon niet, wat op zich ook weer goed is, beter dan dat ie de daarop aangesloten apparaten helemaal niet zou zien.

Laatste paar gedachtesprongetjes van mij (tips zijn welkom!):
- Ga ik Threat Management aanzetten ja of nee? De UDR is minder krachtig dan de UDM, dus wil ook niet dat het te traag gaat werken.
- Ga ik een apart Family SSID aanmaken voor de kinderen met parental controls?
- Ga ik een apart IoT SSID/LAN/VLAN aanmaken? Klinkt goed om IoT te scheiden, maar is het echt nodig?
- Ik ga nog een Guest Wi-Fi aanmaken, maar weet nog niet met welke opties precies.

Qua Wi-Fi heb ik nu 2 SSID's: een 2.4 GHz "legacy" en een 5 GHz WiFi 5/6 gefocuste SSID. Bij die laatste heb ik ook juist zaken als BSS Transition en Fast Roaming aangezet. En daar zet ik ook alleen de apparaten op die flinke snelheid nodig hebben en alle smart apparaten hangen dus op het 2.4 GHz Wi-Fi.

Dat was het wel even, moet zeggen dat ik best onder de indruk ben. Sommige dingen zijn wel even zoeken, maar vrijwel alles is gewoon mogelijk. Er wordt ook netjes in de GUI aangegeven als bepaalde zaken niet ondersteund worden door de UDR.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
@MooDyBLueS
Ik heb ook stadsverwarming en heb alle leidingen in de meterkast gewoon heel goed geïsoleerd, waarbij je echt moet proberen om geen stukje over te slaan, en ook afsluiters en ander zaken goed ingepakt. Dat scheelde heel veel.

En voor je huiskamer, er is ook de in-wall serie. AP en switch in één en via PoE gevoed. En heeft ook nog eens een PoE uitgang.
pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:00

nexhil

BAM!

Ik heb die Chime inmiddels is EA, maar wel jammer dat hij niet echt heel luid gaat of dat je zelf je chime kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:33
Er klopt helaas iets niet thuis.

Ik heb pihole draaien via het netwerk wordt met de dhcp deze pihole als dns server toegewezen.

Daarnaast heb ik een aantal services draaien thuis. Die middels pihole in dns zijn gezet. Die naar nginx reverse proxy verwijst.

Als ik nu bv naar een service.domain.nl ga krijg ik een pagina van cloudflare te zien.

Als ik op de reverse proxy aanzet dat verkeer van buiten 172.16.0.0/16 geblokkeerd wordt. Krijg ik dus de cloudflare error 520. Zet ik verkeer vanbuitenaf aan op de reverse proxy. Dan kan ik de webserver wel bereiken.

Als ik binnen Ubuntu dig commando geef naar de hostnames. Krijg ik netjes het IP van de reverse proxy te zien. Maar Chrome en edge blijven de 520 error van cloudflare geven.

Als ik wireshark aanzet. Zie ik het verkeer van buiten binnen komen.

Misschien hier iemand een idee. Ik gebruik een UXG-Pro. Hiervoor met de usg-3p nooit problemen mee gehad.
Ik verwacht dan ook dat het in de uxg zit en niet zo zeer in pihole ???

Misschien relevant. Cliënt en webserver zitten in een ander VLAN.

[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 18-05-2022 21:31 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Skynett schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 17:41:
@MooDyBLueS
Ik heb ook stadsverwarming en heb alle leidingen in de meterkast gewoon heel goed geïsoleerd, waarbij je echt moet proberen om geen stukje over te slaan, en ook afsluiters en ander zaken goed ingepakt. Dat scheelde heel veel.
Dat is een slim idee waar ik zelf nog niet opgekomen was! En dan gewoon die grijze schuimen isolatiebuizen toch? Dit bijv.

Heb je voor de afsluiters nog iets speciaals gebruikt?
En voor je huiskamer, er is ook de in-wall serie. AP en switch in één en via PoE gevoed. En heeft ook nog eens een PoE uitgang.
pricewatch: Ubiquiti UniFi In-Wall HD
Die had ik inderdaad voorbij zien komen, maar is helaas AC. Heb bewust nu alles AX gemaakt gelijk. De AX is volgens mij nog in Early Access of zelfs nog niet eens. Daarnaast: ik merk al dat de UDR flink beter bereik oplevert dan mijn ASUS AC router die er tot gisteren hing. Woonkamer is het probleem dan ook niet, als ik daar kabel naartoe getrokken heb, heb ik feitelijk alleen de Apple TV en Xbox die bekabeld moeten. AV Receiver en TV kunnen ook, maar wordt alleen voor fw updates gebruikt, dus ik zet de Wi-Fi steevast uit op beide.

Desondanks, de Apple TV en Xbox zullen daarmee de Wi-Fi minder belasten, waardoor er voor alle smartphones, tablets, laptops en Nintendo Switch van de kinderen potentieel meer ruimte is.

Ik merk namelijk ook al dat ik boven misschien niet eens die AP 6 Lite nodig heb. :P Bereik is zo goed dat de clients soms niet eens roamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
MooDyBLueS schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:34:
[...]

Dat is een slim idee waar ik zelf nog niet opgekomen was! En dan gewoon die grijze schuimen isolatiebuizen toch? Dit bijv.

Heb je voor de afsluiters nog iets speciaals gebruikt?
Voor die afsluiters hele dikke isolatiebuis genomen waarvan de binnendiameter gelijk is aan de buitendiameter van de gewone. Naden met plakband (brede isolatietape voor electra) dichtgeplakt. Maar wel op elk einde van elk stukje/buis/overgang/inkeping een hele brede tie wrap (1cm oid) om de isolatie gedaan om alles te fixeren. De tape alleen houdt onvoldoende. Tie wraps zeker niet helemaal strak trekken, maar 'net aan' en alles blijft keurig netjes zitten.
Genoeg OT voor nu.
Kost wel veel tijd om alles netjes op maat te snijden, stukjes uit te hollen en weg te snijden, maar dan zit dat voor de komende 50 jaar goed.

[ Voor 7% gewijzigd door Skynett op 18-05-2022 22:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 22:32
RobertMe schreef op zaterdag 14 mei 2022 @ 18:36:
[...]

Dat zal men vast ook van 5GHz gezegd hebben toentertijd. Of Bill Gates met zijn opmerking way back when dat je nooit meer dan 500MB opslag of iets dergelijks nodig zou hebben.

[...]

Volgens mij is dit wel het enige AP met geen 1Gbit/s poort, maar in dit geval dus 2,5Gbit/s. Dus als het je lukt om daadwerkelijk een wifi verbinding op te zetten die sneller dan 1Gbit/s is kan dit Enterprise AP dat ook daadwerkelijk aan.
Ik wil nog even terug komen op mijn enthousiasme over WiFi op 6 GHz. Wat dat betreft ben ik een illusie armer.

De U6 Enterprise legt het in eerste instantie af tegen een U6 Pro op de 5GHz band. Snelheden (gemeten met zelfde device op dezelfde positie) zijn structureel zo'n 20 - 25% lager. Alle instellingen zijn exact hetzelfde als op de U6 Pro. Ik heb ze onderling afgewisseld, dus niet tegelijk laten draaien.

Vervolgens heb ik geconstateerd dat 6 GHz absoluut geen wondermiddel is. In mijn laptop zit een Intel AX210 die dus 6 GHz aan kan. Echter is de dekking van het 6 GHz netwerk in huis zo slecht dat ik alleen acceptabele snelheden haal als de laptop zich binnen een straal van 2-3 meter van het AP bevind. Daarbuiten kukelt het snel in elkaar en fluctueren de downloadsnelheden heel erg. Als ik me in een andere ruimte bevind met een muur tussen laptop en AP zakt de doorvoer naar maximaal zo'n 80 Mbps (gemeten middels een download vanaf de NAS). De U6 Pro stampt er, gemeten op die plek, zo'n 680 - 700 Mbps uit.

Er zal ongetwijfeld nog wat meer performance uit de Enterprise geperst gaan worden met komende firmware-updates, maar op dit moment is het vrij treurig in vergelijking met een U6 Pro.
Verder zal mijn laptop ook niet de ideale client zijn omdat de AX210 later is ingebouwd. Mogelijk zijn de huidige antennes niet optimaal.
Ik heb in ieder geval een "withdrawal" gestart en de Enterprise gaat eerdaags retour. Geen goede upgrade in mijn situatie. Iets te kostbaar om te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Masimo schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:36:
Verder zal mijn laptop ook niet de ideale client zijn omdat de AX210 later is ingebouwd.
Mogelijk zijn de huidige antennes niet optimaal.
Dat vraag ik me soms ook af wat betreft de laptops die ik van 802.11n naar 802.11ac heb geüpgrade :

Maakt het wat uit welke antennes je gebruikt of toch niet :?

Het werkt allemaal opzich prima, maar ik heb niet echt iets zinnigs kunnen vinden wat betreft de antennes bij zo'n upgrade, echter zou ik daar wel wat over willen lezen, want van 2.4 GHz naar 5 GHz frequenties en zo... :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Helaas moet ik toch terugkomen op mijn tot nu toe best positieve ervaringen, want ik heb vanavond heel erg veel problemen gemerkt. Zoveel dat het hele spul morgen teruggaat. Ja, zo erg.

Wat ik overdag nog niet uitgebreid getest had, is het gedeelte bank/tv/woonkamer. Ik ben wel rondgelopen met de Wifiman app en daar leek de verbinding gewoon goed. Maar nu komt het: zowel de Xbox als de Harmony Hub hebben nu al meerdere keren hun verbinding verbroken. Uit het niets. Niet omdat ze op het randje van bereik zitten, want UniFi geeft 95%+ aan.

En wat ik eerder aanhaalde over het roamen: ik dacht dat het was omdat het bereik goed is, maar helaas krijg ik ook hier te maken met hetzelfde euvel als bij mijn oude ASUS set: ze blijven sticky. En er is geen enkele manier om ze tijdelijk/handmatig naar een andere AP te zetten. Enige optie is ze soort van vast te pinnen aan een specifiek AP, maar dit wil je natuurlijk sowieso niet. Vreemd gedrag. Helemaal als de Xbox ineens na een uitval van connectie met de AP 6 Lite boven wil verbinden die op ±15 meter afstand staat en een 74% connectie geeft terwijl de UDR een betere AP in zich heeft, slechts op ±6 meter staat zonder plafond ertussen én wanneer die daar eindelijk wel mee verbonden is (Wi-Fi uit/aan meerdere keren op Xbox) hij wel gewoon 90+% connectie heeft. Dit is onverkoopbaar.

Ik heb net voor de gein mijn ASUS router weer eens aangesloten en een aantal speedtests op exact dezelfde locatie in de woonkamer uitgevoerd. Na 5 tests is het telkens:
ASUS: 4-6ms ping, 198-201 Mbps down, 231-241 Mbps up
UniFi: 6-15ms ping, 57-91* Mbps down, 24-27 Mbps up
Dit is op een 200/200 glasvezel verbinding. Die 91 Mbps was een eenmalige uitschieter, als ik die weglaat is het 74 Mbps als max. Dus grofweg 1/3e van de download en 10% slechts van de upload van een 8 jaar oude ASUS router!

En dan kan ik wel weer in de woonkamer een AP gaan plaatsen, maar dat is én extra uitgave (€120 minimaal voor een WiFi 6 Lite) én extra stroomverbruik.

De resultaten op de Xbox zijn ook dramatisch te noemen. De Xbox store app van 120 MB heeft er net 5 minuten over gedaan om te updaten. Daarna kwam er een game update van 3 GB en die gaan normaal met 150-200 Mbps, nu niet hoger dan 60 Mbps, feitelijk gelijk aan mijn MacBook speedtest resultaten dus.

Nu was/ben ik wel van plan de Xbox (en Apple TV) bedraad aan te sluiten, maar het heeft jaren op de ASUS draadloos gewerkt en 8 jaar nieuwere WiFi apparatuur van een premiummerk wat door jan en alleman de hemel in geprezen wordt kan het niet eens bijbenen? Dat vind ik onverkoopbaar. Want welke excuses men hiervoor ook gaat aandragen, like-for-like is de hele setup gewoon identiek qua positionering en waar apparaten mee verbonden zijn. En dan is traagheid nog tot daar aan toe, maar gewoon weg laten vallen van een verbinding? Nee, daar trek ik de streep. En ja, ik heb nogmaals alles opnieuw opgestart, instellingen nagelopen, etc.

Het is oprecht jammer, want er zit een mooie management suite achter en ik vind wat ze proberen neer te zetten nog steeds interessant, maar net zoals een auto in de basis gewoon 100-130 km/u op de snelweg moet kunnen blijven rijden, moet een router/AP minstens de prestaties van een 8 jaar oud model kunnen evenaren. Zeker gezien de prijzen die je ervoor betaalt. Dit was alles bij elkaar namelijk zo'n €200 duurder dan de 2 ASUS routers destijds. Daar verwacht je dit gedrag niet voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lazybones
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:24
MooDyBLueS schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:08:
Helaas moet ik toch terugkomen op mijn tot nu toe best positieve ervaringen, want ik heb vanavond heel erg veel problemen gemerkt. Zoveel dat het hele spul morgen teruggaat. Ja, zo erg.

Wat ik overdag nog niet uitgebreid getest had, is het gedeelte bank/tv/woonkamer. Ik ben wel rondgelopen met de Wifiman app en daar leek de verbinding gewoon goed. Maar nu komt het: zowel de Xbox als de Harmony Hub hebben nu al meerdere keren hun verbinding verbroken. Uit het niets. Niet omdat ze op het randje van bereik zitten, want UniFi geeft 95%+ aan.

En wat ik eerder aanhaalde over het roamen: ik dacht dat het was omdat het bereik goed is, maar helaas krijg ik ook hier te maken met hetzelfde euvel als bij mijn oude ASUS set: ze blijven sticky. En er is geen enkele manier om ze tijdelijk/handmatig naar een andere AP te zetten. Enige optie is ze soort van vast te pinnen aan een specifiek AP, maar dit wil je natuurlijk sowieso niet. Vreemd gedrag. Helemaal als de Xbox ineens na een uitval van connectie met de AP 6 Lite boven wil verbinden die op ±15 meter afstand staat en een 74% connectie geeft terwijl de UDR een betere AP in zich heeft, slechts op ±6 meter staat zonder plafond ertussen én wanneer die daar eindelijk wel mee verbonden is (Wi-Fi uit/aan meerdere keren op Xbox) hij wel gewoon 90+% connectie heeft. Dit is onverkoopbaar.

Ik heb net voor de gein mijn ASUS router weer eens aangesloten en een aantal speedtests op exact dezelfde locatie in de woonkamer uitgevoerd. Na 5 tests is het telkens:
ASUS: 4-6ms ping, 198-201 Mbps down, 231-241 Mbps up
UniFi: 6-15ms ping, 57-91* Mbps down, 24-27 Mbps up
Dit is op een 200/200 glasvezel verbinding. Die 91 Mbps was een eenmalige uitschieter, als ik die weglaat is het 74 Mbps als max. Dus grofweg 1/3e van de download en 10% slechts van de upload van een 8 jaar oude ASUS router!

En dan kan ik wel weer in de woonkamer een AP gaan plaatsen, maar dat is én extra uitgave (€120 minimaal voor een WiFi 6 Lite) én extra stroomverbruik.

De resultaten op de Xbox zijn ook dramatisch te noemen. De Xbox store app van 120 MB heeft er net 5 minuten over gedaan om te updaten. Daarna kwam er een game update van 3 GB en die gaan normaal met 150-200 Mbps, nu niet hoger dan 60 Mbps, feitelijk gelijk aan mijn MacBook speedtest resultaten dus.

Nu was/ben ik wel van plan de Xbox (en Apple TV) bedraad aan te sluiten, maar het heeft jaren op de ASUS draadloos gewerkt en 8 jaar nieuwere WiFi apparatuur van een premiummerk wat door jan en alleman de hemel in geprezen wordt kan het niet eens bijbenen? Dat vind ik onverkoopbaar. Want welke excuses men hiervoor ook gaat aandragen, like-for-like is de hele setup gewoon identiek qua positionering en waar apparaten mee verbonden zijn. En dan is traagheid nog tot daar aan toe, maar gewoon weg laten vallen van een verbinding? Nee, daar trek ik de streep. En ja, ik heb nogmaals alles opnieuw opgestart, instellingen nagelopen, etc.

Het is oprecht jammer, want er zit een mooie management suite achter en ik vind wat ze proberen neer te zetten nog steeds interessant, maar net zoals een auto in de basis gewoon 100-130 km/u op de snelweg moet kunnen blijven rijden, moet een router/AP minstens de prestaties van een 8 jaar oud model kunnen evenaren. Zeker gezien de prijzen die je ervoor betaalt. Dit was alles bij elkaar namelijk zo'n €200 duurder dan de 2 ASUS routers destijds. Daar verwacht je dit gedrag niet voor.
Als ik het zo lees dan krijg ik de indruk dat je het zendvermogen nog op auto (=high) hebt laten staan met alsgevolg veel overlap tussen de AP's. Je kunt ook minimum waardes voor signaalsterkte instellen op de AP's waardoor sticky clients worden gedropped van een AP als het signaal te zwak is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Graficon
Zet meching ook uit, als dat aanstaat. Dat geeft soms meer problemen als voordelen. Enige “voordeel” is dat je dan ap’s kan hebben die geen ethernet verbinding hebben. En dat is geen voordeel.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Ik heb in ieder geval een "withdrawal" gestart en de Enterprise gaat eerdaags retour. Geen goede upgrade in mijn situatie. Iets te kostbaar om te houden.
He? Je koopt een beta product en retourneert het vervolgens omdat het niet aan de verwachtingen voldoet / potentieel buggy is?! Dat is toch het hele idee achter een beta product uitbrengen? Zodat Ubiquiti feedback kan ontvangen etc.

Lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling van Ubiquiti dat daar "niet goed geld terug" / "binnen 14 dagen altijd te retourneren" op van toepassing is, want geen GA product. Maarja, dat zal het Europees consumentenrecht wel afdwingen.

Ik mag toch in ieder geval hopen dat jij, als beta tester, deze feedback verder ook deelt met Ubiquiti? Op de daarvoor bestemde plekken dus, zijnde hun forum. En niet alleen maar "hier heb je de prul terug want hij doet het niet naar verwachting".

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:13
[...]

Ik wil nog even terug komen op mijn enthousiasme over WiFi op 6 GHz. Wat dat betreft ben ik een illusie armer.
Eigenlijk ben je in overtreding van de EA voorwaarden. Want daar staat duidelijk in dat je niets mag posten over je ervaringen buiten het EA forum.

Soms werkt een product namelijk nog niet goed op het moment van aanschaf. En dat willen ze graag verbeteren met jouw hulp. En dat is precies wat je beschrijft toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:36

zeroday

There is no alternative!

To_Tall schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:30:
Ik heb pihole draaien via het netwerk wordt met de dhcp deze pihole als dns server toegewezen.
ok
Daarnaast heb ik een aantal services draaien thuis. Die middels pihole in dns zijn gezet. Die naar nginx reverse proxy verwijst.
ok
herkenbaar, maar je verteld nu niet het hoe wat en waarom
Als ik nu bv naar een service.domain.nl ga krijg ik een pagina van cloudflare te zien.
wat heeft cloudflare hier mee te maken? wat heeft bovenstaande 'ik draai services thuis' te maken met het bereiken van de webserver. Draait de webserver achter cloudflare? Bij je thuis? ..
te weinig info om hier een statement over te maken ..
Als ik op de reverse proxy aanzet dat verkeer van buiten 172.16.0.0/16 geblokkeerd wordt. Krijg ik dus de cloudflare error 520. Zet ik verkeer vanbuitenaf aan op de reverse proxy. Dan kan ik de webserver wel bereiken.
wat is je doel dan? en als je iets aan zet doet iets het wel?
172.16 is een lokaal private ip dus ik snap het cloudflare optie niet echt en is wellicht dan ook niet het topic voor hier.
Als ik binnen Ubuntu dig commando geef naar de hostnames. Krijg ik netjes het IP van de reverse proxy te zien. Maar Chrome en edge blijven de 520 error van cloudflare geven.
Je chrome of edge kan ook wellicht de oude DNS vasthouden?

LIjkt erop dat je de 'hairpin' optie wil hebben. Probleem dat gaat je dan wellicht niet lukken ..
Dus je zal dus in je pihole voor je lokale hostnames je interne IP adressen moeten gaan gebruiken
en ook binnen de pihole toe moeten staan dat je met meerdere hops je host kan benaderen.

HIermee kun je binnen je eigen netwerk je services kan benaderen en dan heb je in principe je reverse proxy optie niet nodig (alleen vanaf buitenaf), want het kan best zijn dat die ook niet goed benaderbaar is / kan zijn doordat je via via er niet bij kan. Kun je er wel wanneer je bijv. je telefoon zonder wifi gebruikt?
Misschien hier iemand een idee. Ik gebruik een UXG-Pro. Hiervoor met de usg-3p nooit problemen mee gehad.

Ikzelf heb een USG en ik heb nog nooit voor elkaar gekregen dat de hairpin functie werkte. Dus de pihole verwijst altijd naar de locale ip adressen voor services lokaal zodat ik van binnenuit altijd overal bij kan
voor buitenaf heb ik ook de nginx reverse proxy draaien en dat werkt ook voortreffelijk
pas vorige week lukte het me om een VPN op te zetten vanaf mijn eigen interne netwerk naar mijn eigen netwerk .. kon ik nooit eerder ..dus het lijkt er voor mij nu op dat de hairpin optie binnen de controller/usg nu werkt. Maar zoals ik al eerder aangaf, geen idee het wie wat waar en hoe en wellicht kon het al jaren.

Wat ik ook wel eens doe is als ik een service echt altijd wil benaderen ongeacht de DNS
dan zet ik hem gewoon onder de hosts file onder bijv. Windows

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15:14
To_Tall schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 21:30:

Als ik wireshark aanzet. Zie ik het verkeer van buiten binnen komen.

Klinkt alsof je allemaal dingen door elkaar heen hebt gedaan. Wat is precies hetgeen je wilt bereiken? Alleen van binnen je netwerk de interne services bereiken? Of ook van buitenaf aan de hand van split-horizon dns? Of juist alleen vanaf het externe IP voor zowel intern als extern? En gebruik je een geregistreerd domeinnaam of (ook) een interne domeinnaam?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
lazybones schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:21:
[...]

Als ik het zo lees dan krijg ik de indruk dat je het zendvermogen nog op auto (=high) hebt laten staan met alsgevolg veel overlap tussen de AP's. Je kunt ook minimum waardes voor signaalsterkte instellen op de AP's waardoor sticky clients worden gedropped van een AP als het signaal te zwak is.
Nou ja, misschien heb je deels gelijk, maar dan zou ik de AP boven zwakker moeten zetten omdat apparaten beneden daar soms de voorkeur aan geven? Wat vreemd is want in de UDR zit een betere/sterkere AP (in ieder geval qua specs) dan de U6 Lite. Beneden is ook 2x zo groot als boven, maar alsnog haal ik boven in de uithoeken op de U6 Lite op Auto mindere snelheden dan de €50 kostende 10 jaar oude ASUS RT-AC66U!

En dat niet alleen: het fluctueert ook als de pest. Kortom: de AP's zijn gewoon van veel mindere kwaliteit dan ASUS gebruikt. Beide zijn namelijk op 5 GHz, dus qua hoe ver het signaal moet kunnen reiken op die bandbreedte is er 0 verschil.

En beneden de signaalsterkte zwakker maken, is dus écht geen optie want vanuit meterkast naar woonkamer is hemelsbreed ±6 meter met alleen de haldeur en meterkastdeur ertussen, net als met de ASUS, en dan bereik ik dus die zeer matige én zeer fluctuerende snelheden.

Don't get me wrong: ik zie ook genoeg voordelen, maar de basis is gewoon niet op orde. Misschien kan dit een oplossing zijn als je van plan bent €1000+ te investeren en in bijna elke ruimte een AP te hangen, maar kom op zeg... ik ben een thuisgebruiker in een doodnormaal huis. Als ASUS het voor totaal €250 (2 routers, 1 in AP mode) kan met 8-10 jaar oude WiFi 5 apparatuur, dan is er geen enkel excuus dat een premiummerk waarvoor ik in totaal 2x zoveel kwijt ben het gewoon veel minder goed doet.

En noem me veeleisend of een zeikstraal, maar hoe dom werkt UniFi wel niet met "fast roaming" en het al dan niet overzetten van clients? Je zal ongetwijfeld deels gelijk hebben met de overlap, maar als ik met mijn menselijke ogen in de portal kan zien dat de Xbox op de Lite gewoon een minder goede connectie heeft en op de UDR beter, waarom schakelt ie dan überhaupt over? Idem voor mijn MacBook: ik zit dus in de woonkamer op 6 meter van de UDR, de betere AP, en hij schakelt spontaan over naar de U6 Lite op 2x zo grote afstand met een plafond en 3 muren ertussen?! Daar is geen enkele aanleiding toe. De Xbox beweegt niet en de MacBook potentieel wel, maar het is gewoon oerdom hoe dit werkt. En ja, ASUS doet het niet beter hoor (in ieder geval met mijn 8-10 jaar oude apparatuur), maar dat kost dan ook veel minder én ze pretenderen niet fast roaming en dergelijke te hebben. UniFi is juist ground-up gemaakt om eenzelfde SSID te gebruiken voor meerdere AP's en dat hij voor de client de juiste AP kiest. Maar nogmaals: als ik het met mijn menselijke ogen in de portal zie dat dit niet goed is, maar UniFi portal blijft beweren dat er niks aan de hand is en regelmatig clients compleet random probeert te verbinden, dan werkt het gewoon niet goed. Laatste voorbeeld: de U6 Lite boven zit op slechts enkele meters van onze slaapkamer met 1 gipsmuur ertussen en in de oude situatie (ASUS) gebruikten we boven dus een AC66U in AP mode met een ander SSID omdat de telefoons anders sticky bleven met de router beneden: 1 streepje en soms wegvallen en dan ging hij wel automatisch naar het andere SSID. Prima oplossing op zich. Met UniFi had ik verwacht dat hij dus sowieso de telefoons met de U6 Lite zou verbinden, want ook de verbinding met de UDR is specifiek op die plek bagger. Wat blijkt toen ik vanochtend in de portal keek: de iPhone van mijn vrouw heeft inderdaad de hele nacht met de U6 Lite verbonden gelegen, maar die van mij stond in het dieprood met slechte verbinding met de UDR. |:( Sorry hoor, maar daar kan ik als gebruiker met mijn pet niet bij. Ik heb dan wel de oudere iPhone, maar een 12 is nou niet bepaald oud en ondersteunt bijv. ook gewoon WiFi 6 mét alle fast roaming capabilities onder 802.11k/v/r zoals ik ook in UniFi geconfigureerd heb. Het is dus gewoon een issue van UniFi.

Ik geloof overigens best dat met wat configuratie en optimalisatie sommige zaken wellicht wat beter te krijgen zijn, maar het zou niet zo moeten zijn dat je eerst dagen of weken besteed aan het zoeken naar die exacte configuratie die voor dit scenario werkt, want dan krijg je ook weer dat als er maar iets verandert, je gelijk opnieuw kan beginnen. Wellicht is het dus niet voor mij weggelegd, maar dat is slechts een deel van de conclusie, want als een merk als ASUS het voor elkaar krijgt om gewoon te werken (enige wat ik ingesteld heb is de WAN config met VLAN tagging, 2 SSID's en een paar firewall/port forwarding rules) dan mag je dat toch ook van een 2x zo duur merk verwachten. Want zoals gezegd: 5 GHz is 5 GHz en dan zou WiFi 6 juist beter moeten werken dan WiFi 5, maar is dus gewoon niet waar. Ik vond Ubiquiti al aan de prijs en voor die prijs ook magere AP's leveren, want bij veel andere merken krijg je voor deze prijs 4.8 Gbps 5/6 GHz AP's/routers en ik heb nu een 2.4 Gbps (UDR) en 1.2 Gbps (U6 Lite).

En dat nota bene de verder weg liggende U6 Lite met mindere specs regelmatig clients van beneden op afstanden van 12-15m overneemt, is dus onverkoopbaar.

Anyway, de "withdrawal" is aangevraagd en ik ga alles inpakken. Einde Ubiquiti voor mij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucko

Yucko

Ik snap de frustratie van @MooDyBLueS wel een beetje. Mijn oude RT-AC68U deed het qua wifi bereik ook een stuk beter dan de UDR die ik op dit moment heb staan. True, de interface is NOG trager dan de UDR maar dat vind ik niet verrassend voor een apparaat wat al 8+ jaar oud is.

Bij mij is het nog steeds 1 tot 2 keer per dag dat de UDR uit zichzelf een reboot uitvoert. Vanmorgen hing de boel zelfs helemaal en moest er een powercycle gedaan worden om de boel weer draaiende te krijgen.

Wanneer ik via de UniFi app op mijn telefoon naar de resources van de UDR dan staat de CPU vaak net onder de 50% belasting, en 75% tot 80% qua geheugengebruik. En dan heb ik nog geen dingen als IDS/IPS aanstaan of losse AP's verbonden via dat ding :{

edit:
de UDR gaat RMA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Volgens mij is het gewoon een ontwerp fout de voorganger UDM liep ook continue vast, dat ding was ook altijd heet, zelfde verhaal met de USG en USG Pro, nu een UDM Pro en SE en het werkt perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:59

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

UDM doet het hier eigenlijk zonder problemen of vastlopers.

WiFi bereik is op het oog overal prima. Maar onbezorgd overal snel internet nog steeds niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Slux schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:17:
Volgens mij is het gewoon een ontwerp fout de voorganger UDM liep ook continue vast, dat ding was ook altijd heet, zelfde verhaal met de USG en USG Pro, nu een UDM Pro en SE en het werkt perfect.
IMHO kent de USG maar een aantal nadelen die echt belangrijk zijn :
- Afhankelijk van een USB Stick als OS Storage.
- Adapter die stuk kan gaan na X aantal jaren.
- Als je IPTV geweldig vindt dan moet je met het hele config.JSON verhaal aan de gang.
- Hetzelfde geldt voor DNAT/SNAT toestanden...
- Na een Firmware Update geef je dat ding het liefst nog een reboot na de eerste, want soms was er het een en ander niet helemaal goed ingeladen of zo...

Voor de rest is dat ding wat mij betreft de beste UniFi Router die ze tot nu toe hebben uitgebracht, waarbij ik moet opmerken dat ik geen ervaring met de USG Pro heb en daar ook altijd weinig meerwaarde in zag! :)

Dat de UDR/UDM (alle varianten) een puinhoop zijn en een U6 Pro uit Early Access je een hoop gezeik kan geven... tja... dat doe je jezelf aan! :P :+

Nog een hint voor @MooDyBLueS voor zijn Apple meuk :

Die hebben guidelines voor minRSSI instellingen en dergelijke op hun website staan en die link is al meerdere keren door meerdere mensen gepost dus kijk daar eens naar! ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:33:
[...]

- Als je IPTV geweldig vindt dan moet je met het hele config.JSON verhaal aan de gang.
- Na een Firmware Update geef je dat ding het liefst nog een reboot na de eerste, want soms was er het een en ander niet helemaal goed ingeladen of zo...

Voor de rest is dat ding wat mij betreft de beste UniFi Router die ze tot nu toe hebben uitgebracht, waarbij ik moet opmerken dat ik geen ervaring met de USG Pro heb en daar ook altijd weinig meerwaarde in zag! :)
Het trage opstarten van vrijwel alles wat de productnaam Unifi draagt en kan routeren (bovenop deze punten), heeft mij uiteindelijk vorige week doen besluiten om over te stappen op Mikrotik. Enige wat daar qua wensen niet mogelijk is, is dan MDNS, maar dat is via een RPI met avahi opgelost.

Mijn USG was ook wel een keer toe aan vervanging en geen zin om te wachten op defecten.
Bovendien werkrelated genoeg ervaring met Mikrotik, dus die keuze was snel gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LightStar
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:04
MooDyBLueS schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:12:
[...]

Nou ja, misschien heb je deels gelijk, maar dan zou ik de AP boven zwakker moeten zetten omdat apparaten beneden daar soms de voorkeur aan geven? Wat vreemd is want in de UDR zit een betere/sterkere AP (in ieder geval qua specs) dan de U6 Lite. Beneden is ook 2x zo groot als boven, maar alsnog haal ik boven in de uithoeken op de U6 Lite op Auto mindere snelheden dan de €50 kostende 10 jaar oude ASUS RT-AC66U!

En dat niet alleen: het fluctueert ook als de pest. Kortom: de AP's zijn gewoon van veel mindere kwaliteit dan ASUS gebruikt. Beide zijn namelijk op 5 GHz, dus qua hoe ver het signaal moet kunnen reiken op die bandbreedte is er 0 verschil.

En beneden de signaalsterkte zwakker maken, is dus écht geen optie want vanuit meterkast naar woonkamer is hemelsbreed ±6 meter met alleen de haldeur en meterkastdeur ertussen, net als met de ASUS, en dan bereik ik dus die zeer matige én zeer fluctuerende snelheden.

Don't get me wrong: ik zie ook genoeg voordelen, maar de basis is gewoon niet op orde. Misschien kan dit een oplossing zijn als je van plan bent €1000+ te investeren en in bijna elke ruimte een AP te hangen, maar kom op zeg... ik ben een thuisgebruiker in een doodnormaal huis. Als ASUS het voor totaal €250 (2 routers, 1 in AP mode) kan met 8-10 jaar oude WiFi 5 apparatuur, dan is er geen enkel excuus dat een premiummerk waarvoor ik in totaal 2x zoveel kwijt ben het gewoon veel minder goed doet.

En noem me veeleisend of een zeikstraal, maar hoe dom werkt UniFi wel niet met "fast roaming" en het al dan niet overzetten van clients? Je zal ongetwijfeld deels gelijk hebben met de overlap, maar als ik met mijn menselijke ogen in de portal kan zien dat de Xbox op de Lite gewoon een minder goede connectie heeft en op de UDR beter, waarom schakelt ie dan überhaupt over? Idem voor mijn MacBook: ik zit dus in de woonkamer op 6 meter van de UDR, de betere AP, en hij schakelt spontaan over naar de U6 Lite op 2x zo grote afstand met een plafond en 3 muren ertussen?! Daar is geen enkele aanleiding toe. De Xbox beweegt niet en de MacBook potentieel wel, maar het is gewoon oerdom hoe dit werkt. En ja, ASUS doet het niet beter hoor (in ieder geval met mijn 8-10 jaar oude apparatuur), maar dat kost dan ook veel minder én ze pretenderen niet fast roaming en dergelijke te hebben. UniFi is juist ground-up gemaakt om eenzelfde SSID te gebruiken voor meerdere AP's en dat hij voor de client de juiste AP kiest. Maar nogmaals: als ik het met mijn menselijke ogen in de portal zie dat dit niet goed is, maar UniFi portal blijft beweren dat er niks aan de hand is en regelmatig clients compleet random probeert te verbinden, dan werkt het gewoon niet goed. Laatste voorbeeld: de U6 Lite boven zit op slechts enkele meters van onze slaapkamer met 1 gipsmuur ertussen en in de oude situatie (ASUS) gebruikten we boven dus een AC66U in AP mode met een ander SSID omdat de telefoons anders sticky bleven met de router beneden: 1 streepje en soms wegvallen en dan ging hij wel automatisch naar het andere SSID. Prima oplossing op zich. Met UniFi had ik verwacht dat hij dus sowieso de telefoons met de U6 Lite zou verbinden, want ook de verbinding met de UDR is specifiek op die plek bagger. Wat blijkt toen ik vanochtend in de portal keek: de iPhone van mijn vrouw heeft inderdaad de hele nacht met de U6 Lite verbonden gelegen, maar die van mij stond in het dieprood met slechte verbinding met de UDR. |:( Sorry hoor, maar daar kan ik als gebruiker met mijn pet niet bij. Ik heb dan wel de oudere iPhone, maar een 12 is nou niet bepaald oud en ondersteunt bijv. ook gewoon WiFi 6 mét alle fast roaming capabilities onder 802.11k/v/r zoals ik ook in UniFi geconfigureerd heb. Het is dus gewoon een issue van UniFi.

Ik geloof overigens best dat met wat configuratie en optimalisatie sommige zaken wellicht wat beter te krijgen zijn, maar het zou niet zo moeten zijn dat je eerst dagen of weken besteed aan het zoeken naar die exacte configuratie die voor dit scenario werkt, want dan krijg je ook weer dat als er maar iets verandert, je gelijk opnieuw kan beginnen. Wellicht is het dus niet voor mij weggelegd, maar dat is slechts een deel van de conclusie, want als een merk als ASUS het voor elkaar krijgt om gewoon te werken (enige wat ik ingesteld heb is de WAN config met VLAN tagging, 2 SSID's en een paar firewall/port forwarding rules) dan mag je dat toch ook van een 2x zo duur merk verwachten. Want zoals gezegd: 5 GHz is 5 GHz en dan zou WiFi 6 juist beter moeten werken dan WiFi 5, maar is dus gewoon niet waar. Ik vond Ubiquiti al aan de prijs en voor die prijs ook magere AP's leveren, want bij veel andere merken krijg je voor deze prijs 4.8 Gbps 5/6 GHz AP's/routers en ik heb nu een 2.4 Gbps (UDR) en 1.2 Gbps (U6 Lite).

En dat nota bene de verder weg liggende U6 Lite met mindere specs regelmatig clients van beneden op afstanden van 12-15m overneemt, is dus onverkoopbaar.

Anyway, de "withdrawal" is aangevraagd en ik ga alles inpakken. Einde Ubiquiti voor mij.
Nog nooit een issue mee gehad, wij hebben hier drie ac-pro's hangen welke zo goed als default ingesteld staan qua zendvermogen, roaming gaat perfect loop ik na boven gaat het signaal ook netjes via boven, loop ik weer na beneden dan komt deze weer (je raad het al) op het ap beneden.., nu zie ik ook dat je console's wireless gebruikt ? heb je geen mogelijkheid die bekabeld aan te sluiten ? gaming en wifi is nou niet de beste combinatie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
[...]

Dat de UDR/UDM (alle varianten) een puinhoop zijn en een U6 Pro uit Early Access je een hoop gezeik kan geven... tja... dat doe je jezelf aan! :P :+

Nog een hint voor @MooDyBLueS voor zijn Apple meuk :

Die hebben guidelines voor minRSSI instellingen en dergelijke op hun website staan en die link is al meerdere keren door meerdere mensen gepost dus kijk daar eens naar! ;)
Je vergeet de snelheid helemaal als je ook gebruik wilt maken van IDS/IPS

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
[...]

Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar wat een bullshit is dat? Ik snap dat UniFi in het prosumer/MKB/semi-zakelijke segment opereert en een UDM Pro/SE en vergelijkbare apparatuur hun primaire focus heeft, maar als je een router uitbrengt die zich meer op de gewone consument/prosumer richt, dan moet de basis gewoon op orde zijn.

Noem mij gekke Henk, maar als ik nu achteraf zo dit topic lees o.a. de reacties op mijn ervaringspost, dan zie ik toch best veel mensen die de UDM/UDR troep noemen of op z'n minst instabiel noemen. Dat zal vast niet voor iedereen gelden (die reacties heb ik ook al voorbij zien komen), maar het is dus onverkoopbaar dat er zo'n groot verschil in zit. Blijkbaar is de Quality Control zeer slecht en/of wordt alles zeer marginaal gebouwd. Ik had ook al die resonantie in de top cover van de UDR. Ik lees van iemand die 2x per dag een spontane reboot heeft... dat valt toch niet goed te praten? Dus hoezo doen wij onszelf dit aan? Het is duurder dan ASUS/TP-Link/Netgear dus daar mag je ook echt wel wat van verwachten. En zoals ik eerder al aanhaalde: het is niet alsof UniFi flink betere specs beweert te hebben, sterker nog: dat is het omgekeerde. Voor hetzelfde geld als ik nu uitgegeven heb, heb je bij de andere genoemde merken (los van wat je ervan vindt) gewoon betere specs. En dan kunnen sommigen ASUS "prul" noemen, het is zeker niet zakelijk-waardig, maar ik draai dus wel mooi tot voor kort met 8-10 jaar oud prul wat beter presteert dan 2x zo dure splinternieuwe UniFi spullen die NIET EA zijn! Dat kan je feitelijk gewoon niet goedpraten, op geen enkele manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
LightStar schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:47:
[...]

Nog nooit een issue mee gehad, wij hebben hier drie ac-pro's hangen welke zo goed als default ingesteld staan qua zendvermogen, roaming gaat perfect loop ik na boven gaat het signaal ook netjes via boven, loop ik weer na beneden dan komt deze weer (je raad het al) op het ap beneden..,
Tja... schiet mij maar lek waar dit aan ligt dan en waarom het bij mij niet werkt. Maar los van het roamen: de performance was ook bedroevend slecht.
nu zie ik ook dat je console's wireless gebruikt ? heb je geen mogelijkheid die bekabeld aan te sluiten ? gaming en wifi is nou niet de beste combinatie...
Ja die mogelijkheid is er, maar het werkte eigenlijk heel goed met de ASUS altijd, nooit issues gehad. En ik game alleen voor mijn plezier, dus competitieve online shooters om maar een dwarsstraat te noemen, zit er voor mij sowieso niet in. Forza Horizon wil ik nog wel eens online potjes spelen en daar heb ik nog nooit enige vertraging/hickup of issues mee gemerkt. Totdat ik de UniFi set neergezet had... 2x disconnect zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-09 16:33
zeroday schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:03:
[...]

ok

[...]

ok
herkenbaar, maar je verteld nu niet het hoe wat en waarom
Ik begrijp je vraag niet. Wat wil je precies weten?
Dat je binnen Pihole Local DNS kan instellen? en de DNS verwijzing verwijst naar de Nginx Reverse Proxy. Die het verkeer proxyed naar de betreffende webserver?
[...]

wat heeft cloudflare hier mee te maken? wat heeft bovenstaande 'ik draai services thuis' te maken met het bereiken van de webserver. Draait de webserver achter cloudflare? Bij je thuis? ..
te weinig info om hier een statement over te maken ..
Heel simple Cloudflare is op het Internet de Name server van het domein. Ik heb een aantal domeinen draaien. een aantal subdomeinen gebruik ik alleen intern. Dus niet gepubliceerd naar de buitenwereld. Wel staat @ naar mijn Publieke IP addres.
[...]

wat is je doel dan? en als je iets aan zet doet iets het wel?
172.16 is een lokaal private ip dus ik snap het cloudflare optie niet echt en is wellicht dan ook niet het topic voor hier.
Het doel is om web applicaties die ik thuis heb draaien te kunnen bereiken.
Doordat ik bepaalde services alleen intern wil houden. wordt alleen verkeer vanaf 172.16.0.0/16 toegelaten door de reverse proxy. alle andere ip addressen dus vanaf WAN mogen niet door de Reverse Proxy.
[...]

Je chrome of edge kan ook wellicht de oude DNS vasthouden?

LIjkt erop dat je de 'hairpin' optie wil hebben. Probleem dat gaat je dan wellicht niet lukken ..
Dus je zal dus in je pihole voor je lokale hostnames je interne IP adressen moeten gaan gebruiken
en ook binnen de pihole toe moeten staan dat je met meerdere hops je host kan benaderen.

HIermee kun je binnen je eigen netwerk je services kan benaderen en dan heb je in principe je reverse proxy optie niet nodig (alleen vanaf buitenaf), want het kan best zijn dat die ook niet goed benaderbaar is / kan zijn doordat je via via er niet bij kan. Kun je er wel wanneer je bijv. je telefoon zonder wifi gebruikt?
Hairpin heb ik niet nodig. Gezien verkeer middels DNS wordt afgevangen. dat is ook te zien dat de route van client naar webserver de juiste route loopt. Maar toch stuurt de UXG-pro het verkeer naar het internet toe ipv door routeerd naar het juiste IP address intern.

Ook omdat DNS niet afgehandeld wordt door de UXG. Is het vreemd dat het verkeer toch via cloudflare lijkt te lopen ipv alleen binnen blijft.
[...]

Ikzelf heb een USG en ik heb nog nooit voor elkaar gekregen dat de hairpin functie werkte. Dus de pihole verwijst altijd naar de locale ip adressen voor services lokaal zodat ik van binnenuit altijd overal bij kan
voor buitenaf heb ik ook de nginx reverse proxy draaien en dat werkt ook voortreffelijk
pas vorige week lukte het me om een VPN op te zetten vanaf mijn eigen interne netwerk naar mijn eigen netwerk .. kon ik nooit eerder ..dus het lijkt er voor mij nu op dat de hairpin optie binnen de controller/usg nu werkt. Maar zoals ik al eerder aangaf, geen idee het wie wat waar en hoe en wellicht kon het al jaren.

Wat ik ook wel eens doe is als ik een service echt altijd wil benaderen ongeacht de DNS
dan zet ik hem gewoon onder de hosts file onder bijv. Windows
Ik heb geen hairpin nodig. Verkeer wordt middels DNS al naar de juiste host gestuurd. de UXG hoeft daar niets voor te doen. die zou gewoon client van 172.16.1.1 naar 172.16.2.1 moeten begeleiden.

Het lijkt er daarom op dat UXG alsnog een DNS query uitvoert tegen een publieke DNS ipv interne DNS.
en hierom het verkeer naar de NS van mijn domain name laat lopen.

Als ik dus tegen de reverse proxy zeg dat het verkeer van het internet mag toestaan. kan ik bij de web services komen. maar dat is niet helemaal de bedoeleing.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:59:
[...]

Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar wat een bullshit is dat? Ik snap dat UniFi in het prosumer/MKB/semi-zakelijke segment opereert en een UDM Pro/SE en vergelijkbare apparatuur hun primaire focus heeft, maar als je een router uitbrengt die zich meer op de gewone consument/prosumer richt, dan moet de basis gewoon op orde zijn.

Noem mij gekke Henk, maar als ik nu achteraf zo dit topic lees o.a. de reacties op mijn ervaringspost, dan zie ik toch best veel mensen die de UDM/UDR troep noemen of op z'n minst instabiel noemen. Dat zal vast niet voor iedereen gelden (die reacties heb ik ook al voorbij zien komen), maar het is dus onverkoopbaar dat er zo'n groot verschil in zit. Blijkbaar is de Quality Control zeer slecht en/of wordt alles zeer marginaal gebouwd. Ik had ook al die resonantie in de top cover van de UDR. Ik lees van iemand die 2x per dag een spontane reboot heeft... dat valt toch niet goed te praten? Dus hoezo doen wij onszelf dit aan? Het is duurder dan ASUS/TP-Link/Netgear dus daar mag je ook echt wel wat van verwachten. En zoals ik eerder al aanhaalde: het is niet alsof UniFi flink betere specs beweert te hebben, sterker nog: dat is het omgekeerde. Voor hetzelfde geld als ik nu uitgegeven heb, heb je bij de andere genoemde merken (los van wat je ervan vindt) gewoon betere specs. En dan kunnen sommigen ASUS "prul" noemen, het is zeker niet zakelijk-waardig, maar ik draai dus wel mooi tot voor kort met 8-10 jaar oud prul wat beter presteert dan 2x zo dure splinternieuwe UniFi spullen die NIET EA zijn! Dat kan je feitelijk gewoon niet goedpraten, op geen enkele manier.
De 1 rijdt Audi de ander BMW het is maar net wat je gewend bent, Unifi werkt beter als je wat instellingen aanpast waar bijvoorbeeld een Asus het direct out of de box doet, Unifi werkt in mijn ervaring ook veel beter met losse AP's dan een UDM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Hij doelt er ook wel met name op de klagers die EA spullen kopen en vervolgens komen zeuren dat het niet goed werkt. Dat doe je inderdaad jezelf dan aan, want dan heb je gewoon de voorwaarden niet goed gelezen. Nog afgezien dat die personen dit helemaal niet op GOT horen te posten, maar dit op de community van UI moeten ventileren. Daar is immers EA ook voor.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dennisk.
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Dream Wall is op voorraad:
https://eu.store.ui.com/c...ss/products/dream-wall-ea

Voor mijzelf kan ik het vooralsnog niet verantwoorden helaas :+

[ Voor 25% gewijzigd door dennisk. op 19-05-2022 15:55 ]

Reviews

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:36

zeroday

There is no alternative!

Ik begrijp je vraag niet. Wat wil je precies weten?
Dat je binnen Pihole Local DNS kan instellen? en de DNS verwijzing verwijst naar de Nginx Reverse Proxy. Die het verkeer proxyed naar de betreffende webserver?
[...]

Heel simple Cloudflare is op het Internet de Name server van het domein. Ik heb een aantal domeinen draaien. een aantal subdomeinen gebruik ik alleen intern. Dus niet gepubliceerd naar de buitenwereld. Wel staat @ naar mijn Publieke IP addres.

[...]
Ok, je doet het dan iets anders hoe ik het doe.

Ik doe in feite hetzelfde .. maar ..

Alle interne domeinen cq. subdomeinen voeg ik niet toe aan mijn Cloudflare DNS
Nergens voor nodig
Ik voeg de interne subdomeinen met hun interne IP adres toe aan de pihole
In dat geval zijn ze gewoon binnen je netwerk bereikbaar via hun hostname als ik de pihole als DNS instel

Enige wat ik dan nog doe is een aantal subdomeinen toevoegen die naar mijn publieke IP adres verwijst en die wordt dan als proxy gebruikt binnen nginx proxy server

Het is dus niet zo dat ik zowel intern als extern met dezelfde hostname eea kan bereiken.

Dat is wellicht je doel maar dat heb ik dus nog nooit zien werken binnen mijn netwerk

[ Voor 3% gewijzigd door zeroday op 19-05-2022 16:39 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 16:30
dennisk. schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:51:
Dream Wall is op voorraad:
https://eu.store.ui.com/c...ss/products/dream-wall-ea

Voor mijzelf kan ik het vooralsnog niet verantwoorden helaas :+
Hij zou bij mij beter passen dan de UDM Pro, maar is net iets te duur
Vind het wel een interessant apparaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Nu online
Cloud_VII schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:14:
[...]

Hij zou bij mij beter passen dan de UDM Pro, maar is net iets te duur
Vind het wel een interessant apparaat
Tsja, en dan toch helaas weer geen 2.5G poorten aan de LAN-kant...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sabbi
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Sabbi

je denkt aan mij.

[...]
[..]
Roaming èn Fast Roaming is iets wat door de client zelf besloten wordt, dus door je XBox of iPhone. Het enige voordeel van fast roaming is dat het accesspoint alvast meer informatie over andere beschikbare AP's en hun load kan vertellen, en de authenticatie wat sneller maken. Maar de beslissing om naar een andere AP over te schakelen wordt genomen door de client.

Dus als je iPhone een matige verbinding naar een AP dat ver weg staat maar omdat het op vol vermogen zend nog wel -68dbm ontvangen wordt heeft zal hij niet overspringen naar het AP vlakbij wat misschien wel op -50dbm zou kunnen verbinden. Vergeet daarbij niet dat een AP hard kan zenden, maar je mobiel kan nooit zo hard terug zenden. Dus ook met veel streepjes bereik kan de performance toch prut zijn.

https://support.apple.com/en-za/HT203068

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Vraagje aan de kenners, ik heb net een nieuwe switch gekocht ter vervanging van een US-8-150W

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UHW67P9ivcuwOUu_VRWelqC9TWw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KwfiS7xkDRve1pYLONthZq5h.jpg?f=fotoalbum_large

Deze heeft 2 10G SFP+ porten, kan ik daar mijn nas en pc op aansluiten zodat ze ook op die snelheid communiceren ? ik heb nu zo Microtik 10G switch die ik daarvoor gebruik, zou mooi zijn als ik die er tussen uit kon halen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
@Slux
Jazeker kan dat.
Mooie switch is dat, alleen jammer dat hij twee keer zo duur is als de voorganger die je had.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cloud_VII
Slux schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:21:
Vraagje aan de kenners, ik heb net een nieuwe switch gekocht ter vervanging van een US-8-150W

[Afbeelding]

Deze heeft 2 10G SFP+ porten, kan ik daar mijn nas en pc op aansluiten zodat ze ook op die snelheid communiceren ? ik heb nu zo Microtik 10G switch die ik daarvoor gebruik, zou mooi zijn als ik die er tussen uit kon halen.
Poh wa een mooi ding!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
Skynett schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:23:
@Slux
Jazeker kan dat.
Mooie switch is dat, alleen jammer dat hij twee keer zo duur is als de voorganger die je had.
Dank ;) dan ga ik de kabels loshalen, nu maar hopen dat die SPF/UTP porten ook op de nieuwe switch passen.

Ja hij was prijzig maar ik geef dit topic de schuld voor mijn koop drang, ik kon de oude nog goed verkopen dus valt het wel mee :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:33

Mimiix

Professioneel Prutser

Vandaag voor het eerst iets geks meegemaakt. Mijn PC leek maar tot 100mbps te kunnen (verbinding is 1gb). Toen ik in de UDM pro wilde inloggen lukte het niet. Op het display maar op "reboot" gedrukt en na de reboot gaf ie aan " UDM PRO is having an issue booting".

Ik moest even een boodschap doen, en toen ik terug kwam deed alles het weer normaal. Echter viel het me op dat er sinds de 12e geen statistics meer waren gelogd in de UDM.

Heeft iemand dit eerder gehad en hoe kan ik dit in de toekomst voorkomen? Kan ik eventueel uitzoeken wat er gebeurd is?

Thanks alvast!

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ed1703 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:30:
Het trage opstarten van vrijwel alles wat de productnaam Unifi draagt en kan routeren (bovenop deze punten), heeft mij uiteindelijk vorige week doen besluiten om over te stappen op Mikrotik. Enige wat daar qua wensen niet mogelijk is, is dan MDNS, maar dat is via een RPI met avahi opgelost.

Bovendien werkrelated genoeg ervaring met Mikrotik, dus die keuze was snel gemaakt.
Check dit verhaal effe : Zerobase in "[MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie" + al zijn posts erna :)

Ik vind het een beetje een vaag verhaal dus als je die gozer aan een betere oplossing kan helpen of gewoon mij per DM kan uitleggen wat er nou precies verkeerd gaat : Graag! :)

Op dit moment heb ik zoiets van "Ik begrijp het wel, maar ik snap niet dat zoiets überhaupt kan gebeuren..." :/
Slux schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:56:
Je vergeet de snelheid helemaal als je ook gebruik wilt maken van IDS/IPS
Als je echt fatsoenlijke IDS/IPS wilt dan moet je gewoon aan de zelfbouw en niet hopen dat een betaalbaar kant en klaar apparaat daarin wat voor jou kan betekenen! :)
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar wat een bullshit is dat?
Eens, maar het is nou eenmaal de realiteit op het moment! :)
Ik snap dat UniFi in het prosumer/MKB/semi-zakelijke segment opereert
Dat is soms nog maar de vraag heel eerlijk gezegd en ik ben echt niet de enige als ik zeg dat ze de laatste jaren een beetje de kluts kwijt lijken te zijn ;)
en een UDM Pro/SE en vergelijkbare apparatuur hun primaire focus heeft, maar als je een router uitbrengt die zich meer op de gewone consument/prosumer richt, dan moet de basis gewoon op orde zijn.
Het is dus ook maar net de vraag of dat wel zo is...
Noem mij gekke Henk, maar als ik nu achteraf zo dit topic lees o.a. de reacties op mijn ervaringspost, dan zie ik toch best veel mensen die de UDM/UDR troep noemen of op z'n minst instabiel noemen.
Dat had je dus VOORAF moeten doen! ;)
Dat zal vast niet voor iedereen gelden (die reacties heb ik ook al voorbij zien komen), maar het is dus onverkoopbaar dat er zo'n groot verschil in zit.
Dat ben ik ook helemaal met je eens! :)
Blijkbaar is de Quality Control zeer slecht en/of wordt alles zeer marginaal gebouwd.
Zoals alle grote bedrijven de laatste 10 a 15 jaar of zo : Producten worden snel snel snel gemaakt en veel te vroeg op de markt gezet i.p.v. de producten eerst flink op hun donder te geven qua testing en dergelijke en ze pas uit te brengen als alles 100% stabiel is of tenminste zo goed als 100% stabiel werkt! }:| :F
Ik had ook al die resonantie in de top cover van de UDR. Ik lees van iemand die 2x per dag een spontane reboot heeft... dat valt toch niet goed te praten?
Eensch! :)
Dus hoezo doen wij onszelf dit aan?
Door een product te kopen waar al genoeg over is geschreven en daarnaast ook nog eens een Early Access product of meerdere producten erbij te kopen... tja... dan kan je ellende verwachten! :P
Het is duurder dan ASUS/TP-Link/Netgear dus daar mag je ook echt wel wat van verwachten.
Ligt er maar net aan wat je met elkaar vergelijkt...

Ik ken genoeg modellen van die drie merken die ook vreselijk duur zijn en ik alleen al om die reden nooit zou kopen! ;)
En zoals ik eerder al aanhaalde: het is niet alsof UniFi flink betere specs beweert te hebben, sterker nog: dat is het omgekeerde. Voor hetzelfde geld als ik nu uitgegeven heb, heb je bij de andere genoemde merken (los van wat je ervan vindt) gewoon betere specs. En dan kunnen sommigen ASUS "prul" noemen, het is zeker niet zakelijk-waardig, maar ik draai dus wel mooi tot voor kort met 8-10 jaar oud prul wat beter presteert dan 2x zo dure splinternieuwe UniFi spullen die NIET EA zijn! Dat kan je feitelijk gewoon niet goedpraten, op geen enkele manier.
Tja, ook dat is al heel vaak hier gepost : Een UniFi (of Omada van TP-Link) achtig systeem is niet voor iedereen geschikt en sommigen zijn inderdaad veel beter af met producten die meer op consumenten zijn gericht! :)
MooDyBLueS schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:03:
Ja die mogelijkheid is er, maar het werkte eigenlijk heel goed met de ASUS altijd, nooit issues gehad. En ik game alleen voor mijn plezier, dus competitieve online shooters om maar een dwarsstraat te noemen, zit er voor mij sowieso niet in. Forza Horizon wil ik nog wel eens online potjes spelen en daar heb ik nog nooit enige vertraging/hickup of issues mee gemerkt. Totdat ik de UniFi set neergezet had... 2x disconnect zelfs.
Desondanks kan het wel vervelend zijn voor je medespelers en die problemen zie jij vaak weer niet! ;)

Vooral als je P2P afhankelijke games speelt kan een laggende of onregelmatige verbinding echt heel irritant zijn en laat het nou net zo zijn dat vooral games op de consoles daar heel vaak van afhankelijk zijn! :-(
To_Tall schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:03:
Als in een enkele A Record en verder alleen CNAME Records :?

Dat lijkt me niet echt handig in zo'n opstelling, maar ik kan het mis hebben... :$
Maar toch stuurt de UXG-pro het verkeer naar het internet toe ipv door routeerd naar het juiste IP address intern.

Ook omdat DNS niet afgehandeld wordt door de UXG. Is het vreemd dat het verkeer toch via cloudflare lijkt te lopen ipv alleen binnen blijft.
Niet stiekem ergens iets van DoH/DoT actief of iets van ingebouwde DNS Servers van het (Apple/Android) OS :?
Het lijkt er daarom op dat UXG alsnog een DNS query uitvoert tegen een publieke DNS ipv interne DNS.
en hierom het verkeer naar de NS van mijn domain name laat lopen.
Check ook de DNS Settings van je Server :)
Polyphemus schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:36:
Tsja, en dan toch helaas weer geen 2.5G poorten aan de LAN-kant...
Van mij mogen die sowieso heeeeel snel gaan verdwijnen en alles lekker 10 Gbps of beter worden! :)

Ik was juist heel blij toen Aquantia ineens met een € 89 kostende RJ45 10 Gbps NIC kwam en daarna ging men ineens klooien met al die 2,5 en 5 Gbps onzin... WHY ?!?! |:( -O-
Die link bedoelde ik dus in een eerder reactie, thnx! :)
Slux schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:21:

[Afbeelding]

Deze heeft 2 10G SFP+ porten, kan ik daar mijn nas en pc op aansluiten zodat ze ook op die snelheid communiceren ?
Slux schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:56:
Dan ga ik de kabels loshalen, nu maar hopen dat die SPF/UTP porten ook op de nieuwe switch passen.
Is allemaal gestandardiseerd dus dat komt allemaal wel goed! ;)
Ik heb nu zo Microtik 10G switch die ik daarvoor gebruik, zou mooi zijn als ik die er tussen uit kon halen.

Ja, hij was prijzig maar ik geef dit topic de schuld voor mijn koop drang, ik kon de oude nog goed verkopen dus valt het wel mee :P
Ik zou ze eerst nog een tijdje beiden in huis houden en pas na een maandje of zo flink testen de MikroTik verkopen! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Sabbi schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:41:
[...]

Roaming èn Fast Roaming is iets wat door de client zelf besloten wordt, dus door je XBox of iPhone. Het enige voordeel van fast roaming is dat het accesspoint alvast meer informatie over andere beschikbare AP's en hun load kan vertellen, en de authenticatie wat sneller maken. Maar de beslissing om naar een andere AP over te schakelen wordt genomen door de client.

Dus als je iPhone een matige verbinding naar een AP dat ver weg staat maar omdat het op vol vermogen zend nog wel -68dbm ontvangen wordt heeft zal hij niet overspringen naar het AP vlakbij wat misschien wel op -50dbm zou kunnen verbinden. Vergeet daarbij niet dat een AP hard kan zenden, maar je mobiel kan nooit zo hard terug zenden. Dus ook met veel streepjes bereik kan de performance toch prut zijn.

https://support.apple.com/en-za/HT203068
Op zich een goed punt, maar ik merkte dus het omgekeerde: clients die op (als voorbeeld) -68dBm naar de verder gelegen AP verbinden terwijl ze eerst nog op -50dBm met het nabij gelegen AP verbonden waren. Ik kon namelijk in de console zien dat het verdere AP minder goede verbinding heeft. Dus alles (afstand, verbinding, specs van het AP, aantal muren ertussen, plafond ertussen) spreekt in het nadeel van de U6 Lite, maar toch wilden ze maar al te graag daarmee verbinden. En sommige, zoals de Xbox, kan ik wel forceren om beneden verbonden te blijven, maar dat kan natuurlijk niet voor apparaten die daadwerkelijk door het hele huis roamen. En wat je zegt klinkt tot op zekere hoogte logisch, maar dan vind ik het wel een domme implementatie en niet iets waar ik wat aan heb. Ik weet niet of andere merken puur marketing praten, maar bijv. TP-LINK heeft het over actief kijken naar de signaalsterkte en andere factoren om zo je client een duwtje te geven met het betere AP te verbinden. Geen idee of dat echt zo is, maar ik vind dat wel de moeite waard om te gaan uitproberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:37:
Ik weet niet of andere merken puur marketing praten, maar bijv. TP-LINK heeft het over actief kijken naar de signaalsterkte en andere factoren om zo je client een duwtje te geven met het betere AP te verbinden.
Geen idee of dat echt zo is, maar ik vind dat wel de moeite waard om te gaan uitproberen.
Lees dan eerst goed [TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie door en hou er rekening mee dat de TP-Link Omada reeks een soort Ubiquiti UniFi maar dan 3 jaar geleden of zo is in feite en veel meer afhankelijk lijkt te zijn van een externe leverancier dan dat ze alles zelf ontwikkelen! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
nero355 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:47:
[...]

Lees dan eerst goed [TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie door en hou er rekening mee dat de TP-Link Omada reeks een soort Ubiquiti UniFi maar dan 3 jaar geleden of zo is in feite en veel meer afhankelijk lijkt te zijn van een externe leverancier dan dat ze alles zelf ontwikkelen! ;)
Om eerlijk te zijn doelde ik eigenlijk op het TP-Link mesh setje genaamd Deco X60. :P Dit is de marketingpagina waar ik specifiek op doelde. Totaal ander spul dan Ubiquiti en ook zelfs dan mijn 2 ASUS routers nu.

Maar goed, normaal lees ik me altijd behoorlijk goed in (blijkbaar toch niet goed genoeg) en Ubiquiti leek voor mij goed spul, maar de match is er niet zullen we maar zeggen. Dus ipv weer tot in het oneindige reviews te lezen/kijken, ga ik maar gewoon iets bestellen wat in de buurt komt van wat ik zoek en gewoon zelf in de praktijk testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
nero355 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:24:
[...]
Van mij mogen die sowieso heeeeel snel gaan verdwijnen en alles lekker 10 Gbps of beter worden! :)

Ik was juist heel blij toen Aquantia ineens met een € 89 kostende RJ45 10 Gbps NIC kwam en daarna ging men ineens klooien met al die 2,5 en 5 Gbps onzin... WHY ?!?! |:( -O-
Waarom? O.a. energieverbruik. 2,5Gbit verbruikt minder energie dan 5Gbit en die ook weer minder dan 10Gbit. (Alles over UTP)

Met een SFP+ poort en een DAC kabel gaat het nog wel, maar over UTP verbruikt het behoorlijk wat energie.

Ik zit echt te wachten totdat ze dat naar beneden weten te krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Skynett schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:28:
[...]

Waarom? O.a. energieverbruik. 2,5Gbit verbruikt minder energie dan 5Gbit en die ook weer minder dan 10Gbit. (Alles over UTP)

Met een SFP+ poort en een DAC kabel gaat het nog wel, maar over UTP verbruikt het behoorlijk wat energie.

2,5Gbit/s & 5Gbit/s zijn een beetje rare standaarden. We zijn van 10Mbit/s naar 100Mbit is gegaan, vervolgens 1Gbit/s, toen kwam 10Gbit/s. En ineens hebben ze een trage 10Gbit/s standaard verzonnen in de vorm van 2,5Gbit/s & 5Gbit/s. Voelt dan toch raar. Steeds beter / sneller, er ineens gaan ze juist een langzamere variant maken op gebaseerd op iets dat dus sneller is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:52:
[...]

2,5Gbit/s & 5Gbit/s zijn een beetje rare standaarden. We zijn van 10Mbit/s naar 100Mbit is gegaan, vervolgens 1Gbit/s, toen kwam 10Gbit/s. En ineens hebben ze een trage 10Gbit/s standaard verzonnen in de vorm van 2,5Gbit/s & 5Gbit/s. Voelt dan toch raar. Steeds beter / sneller, er ineens gaan ze juist een langzamere variant maken op gebaseerd op iets dat dus sneller is.
* Chris.nl zet aluminium hoedje op en raaskalt:
Wellicht ook een stukje bedrijfsvoering / uitmelken van de consument.

Toen ik nog jong was en de PTT voor telefonie zorgde, kreeg m'n pa via z'n werk wat inside-info. Wat bleek destijds; virtuele voicemail zou over x maand geïntroduceerd worden. Dus was het nu de tijd om de hardware voicemail apparatuur (met cassettebandjes) met op=op korting aan te bieden. Want de schappen moesten leeg voordat ze onverkoopbaar werden. Als kind vond ik dat oneerlijk, maar de les was dat het zo werkt. Iets met optimaal inspelen op de consumptie maatschappij.

Waarom gelijk apparatuur met 10Gbit/s poorten aanbieden, als je ook eerst 2.5Gbit/s poorten kan slijten? De roadmap van consumptie / upgraden is voor ons uitgestippeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Skynett schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:28:

Het was niet echt een vraag :+ en die uitleg heb ik wel vaker gelezen, maar ik vind dat dus echt totaal niet relevant zolang de keuze voor 1 Gbps NIC's ook nog bestaat! ;)
10 Gbps koop je met een doel dus ik zou eerder zeggen zoveel mogelijk 10 Gbps apparatuur produceren om z.s.m. de prijs ervan zo laag mogelijk te krijgen! :Y)
Chris.nl schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:06:
* Chris.nl zet aluminium hoedje op en raaskalt:
Wellicht ook een stukje bedrijfsvoering / uitmelken van de consument.
* nero355 denkt dat dus ook! >:) :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cloud_VII
[...]

De U6 Enterprise legt het in eerste instantie af tegen een U6 Pro op de 5GHz band. Snelheden (gemeten met zelfde device op dezelfde positie) zijn structureel zo'n 20 - 25% lager. Alle instellingen zijn exact hetzelfde als op de U6 Pro. Ik heb ze onderling afgewisseld, dus niet tegelijk laten draaien.

Vervolgens heb ik geconstateerd dat 6 GHz absoluut geen wondermiddel is. In mijn laptop zit een Intel AX210 die dus 6 GHz aan kan. Echter is de dekking van het 6 GHz netwerk in huis zo slecht dat ik alleen acceptabele snelheden haal als de laptop zich binnen een straal van 2-3 meter van het AP bevind. Daarbuiten kukelt het snel in elkaar en fluctueren de downloadsnelheden heel erg. Als ik me in een andere ruimte bevind met een muur tussen laptop en AP zakt de doorvoer naar maximaal zo'n 80 Mbps (gemeten middels een download vanaf de NAS). De U6 Pro stampt er, gemeten op die plek, zo'n 680 - 700 Mbps uit.

Er zal ongetwijfeld nog wat meer performance uit de Enterprise geperst gaan worden met komende firmware-updates, maar op dit moment is het vrij treurig in vergelijking met een U6 Pro.
Verder zal mijn laptop ook niet de ideale client zijn omdat de AX210 later is ingebouwd. Mogelijk zijn de huidige antennes niet optimaal.
Hier een mooi stukje over dit AP. Ook heeft 6Ghz niet enkel voordelen

https://evanmccann.net/blog/2022/2/u6-enterprise-preview

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
[...]

Wellicht dat de Amplifi reeks beter bij je behoefte past.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Misschien vooral interessant voor de mensen met WiFi-6 Access-Points:

UAP 6.0.19 Firmware is gisterenavond vanuit Early Access naar Official gezet.
Bugfixes
  • [UAP-Gen6] Fix untagged RADIUS clients experiencing packet loss.
  • [UAP-Gen4/Gen5] Fix degraded connectivity and performance on APs with high uptime, needing a reboot/power cycle to restore connectivity.
  • [U6-LR] Fix ethernet lockup occurring after a network loop.
  • [U6-LR] Fix memory leak affecting APs configured with minimum RSSI.
  • [UAP] Fix wirelessly uplinked APs (downlinks) going into an isolated state for 30 minutes when all its potential uplink APs are rebooted and uplink priorities are configured.
  • [UAP] Fix a number of kernel crashes to improve stability.
Additional information

Please report any issues you encounter with this release using the Report Bug form.
  • U6-Pro/Mesh needs to be upgraded to 5.67.0 first before upgrading to 5.68.0+.
  • Instead of using the manual links, you can also subscribe to your desired firmware channel, as described here.
  • Please refer to this article to find more details on how to identify your Access Point generation.
  • Your device built-in display may turn black or unresponsive for ~10 minutes after firmware upgrades to upgrade LCM firmware.
  • All URLs use HTTPS. This assumes your device(s) are running 3.7.56 or later and that the device's date is properly set. Please change URLs to HTTP for device(s) running earlier firmware or if the date is incorrect (e.g. if device can't reach a NTP server).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Ik denk er aan om een usg-pro te vervangen door een uxg-pro.
Ik heb namelijk smart queues aan en daarmee wordt de downloadsnelheid gelimiteerd tot 550 Mbit. Op een gigabit aansluiting van ziggo. De upload is 50 Mbit, dus daar heb ik geen last.
Weet iemand of de wifiman signal mapper werkt op de uxg? De site heeft een externe controller en dat is geen cloud key, maar een docker image.
En zijn er mensen die een mening hebben of dit een verstandige zet is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 19:23
Tonne schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:00:
Ik denk er aan om een usg-pro te vervangen door een uxg-pro.
Ik heb namelijk smart queues aan en daarmee wordt de downloadsnelheid gelimiteerd tot 550 Mbit. Op een gigabit aansluiting van ziggo. De upload is 50 Mbit, dus daar heb ik geen last.
Weet iemand of de wifiman signal mapper werkt op de uxg? De site heeft een externe controller en dat is geen cloud key, maar een docker image.
En zijn er mensen die een mening hebben of dit een verstandige zet is?
En qos uitzetten? Of heb je het echt nodig? (Bv voip)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
laurens0619 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 21:11:
[...]

En qos uitzetten? Of heb je het echt nodig? (Bv voip)
Ja het is echt nodig voor VOIP, er zijn 3 lijnen die continue bezet zijn. En als er iemand gaat uploaden dan krijg je buffer bloating. Dus storingen op de voip.

De gigabit download is niet perse nodig, maar wel leuk natuurlijk. En de USG-pro gaat naar een nieuwe locatie waar eigenlijk alleen een USG-3P nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:03

OMX2000

By any means necessary...

En gone! Ik had er een notificatie op staan…

Gisteren wel heel toevallig geluk gehad met een AP 6 Pro. Een moment was ie niet beschikbaar 5 minuten later wel en 5 mins later uitverkocht.

I blame bots ;)

Oh, die notificaties zijn te “langzaam”. Of, waarschijnlijk is er te kort voorraad om die notificaties af te laten gaan.

[ Voor 12% gewijzigd door OMX2000 op 21-05-2022 14:41 ]

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
OMX2000 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:26:
[...]

En gone! Ik had er een notificatie op staan…

Gisteren wel heel toevallig geluk gehad met een AP 6 Pro. Een moment was ie niet beschikbaar 5 minuten later wel en 5 mins later uitverkocht.

I blame bots ;)

Oh, die notificaties zijn te “langzaam”. Of, waarschijnlijk is er te kort voorraad om die notificaties af te laten gaan.
Ik heb begrepen dat het zo werkt. Als er 100 mensen een notificatie willen en er komen 80 exemplaren beschikbaar, dan krijgen 80 mensen een notificatie. En 20 dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
MikeyMan schreef op woensdag 16 februari 2022 @ 10:22:
Voor 5 en 8 poorts switches is dit dan de selectie.
[Afbeelding]

De linker en de rechter vallen m.i. dan sowieso af, gezien geen PoE passthrough.

De Switch 8 PoE (US-8-60W), Switch Lite 8 PoE (USW-Lite-8-PoE) en USW flex hebben in ieder geval PoE. Maar dan.

Vanuit de specificaties kom ik er niet echt uit of deze dan wel met PoE gevoed kan worden en dan ook passthrough kunnen faciliteren.

Waarom ze ook drie verschillende switches met zulke gelijkwaardige prijs en specs produceren is mij ook een raadsel. 8)7
Ik was ook even aan het kijken naar een passthrough switch i.v.m. gebrek aan een stopcontact op de plek waar ik netjes een switch kwijt kan.

Zie ik het goed dat de Edgerouter X ook POE passthrough ondersteund? Deze is (bijna) de helft goedkoper dan de bovengenoemde 8-poort switches.

https://store.ui.com/coll...ers/products/edgerouter-x
https://store.ui.com/coll...products/edgerouter-x-sfp

Heeft iemand hier eraring mee?
Dus: Router -> UTP kabeltje -> POE injector ----> UTP kabel ----> Edgerouter X gevoed door voorgaande POE ----> UTP kabel ----> Ubiquiti accesspoint gevoed door voorgaande switch.

Zowel de switch als het accesspoint moeten nog aangeschaft worden, alleen ik wil voordat ik alles koop zeker weten dat het compatible is. Het helpt ook niet mee dat sommige accesspoints op 24V en andere op 48V werken.

[ Voor 4% gewijzigd door SmiGueL op 21-05-2022 19:55 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Pagina: 1 ... 192 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.