Zo snel bekeken is zo'n Airframe T7 wel een mooie oplossing, die zou ik dan de huidige ventilatieroosters onder en boven kunnen laten vervangen. Het is alleen niet goedkoop: $119 per stuk. Bij elkaar is dat een UDR. Dus als we het hebben over "levend houden" van de UDR, dan gok ik het wel dat ie net als de oude vertrouwde ASUS router 6-8 jaar meegaat.
Daarentegen is een DYI klusje met wat stille PC-ventilatoren zo gek nog niet. Dat kan natuurlijk al voor een paar tientjes.
Overigens heb ik net alles netjes afgewerkt en ben ik blij met het resultaat. Uiteindelijk bleek mijn Synology NAS op z'n nieuwe plek meer geluid te resoneren dan de UDR. Dat is het nadeel van planken die op een holle achterplank gemonteerd zitten. Ik heb nu zachte viltjes onder de pootjes van de NAS gezet en de UDR heb ik harde vilt gebruikt (die we onder stoelen en de bank gebruiken) om op 4 plekken rondom in de openstaande rand bovenop de UDR te proppen. Ik heb ze ±5x10mm gesneden, dus het blokkeert misschien 5% van de totale opening. Resonantie is daarmee wel weg.
Ook heb ik de UDR een paar keer herstart, o.a. vanwege een update en blijkbaar zat de Early Access firmware er nog op, hij draaide nog op 2.3.15 terwijl 2.4.9 de GA release is. Die heeft, ondanks dat het niet in de release notes staat, ook de fan een stuk draagbaarder gemaakt. Als ik nu naast de meterkast sta met deur dicht, dan hoor ik juist alleen de Synology NAS met z'n fan draaien.
Verder ben ik erachter gekomen dat PoE ook gewoon werkt met een zelf aangelegde (was er al) LAN-aansluiting in de muur. Voor dat deel heb ik nu:
UDR -> CAT6 kabel in de muur -> LAN-doos in muur -> CAT6 patch kabel (Ubiquiti) naar Switch Flex Mini.
En dat werkt. Helaas wel een PoE injector nodig voor de AP 6 Lite aldaar, dus:
Switch Flex Mini -> CAT6 kabel -> PoE injector -> CAT6 kabel -> AP 6 Lite
Maar goed, ook dat werkt en ik had daar ook al een ASUS router als AP die zelf stroom nodig had.
Wat zijn die Switch Flex Mini's heerlijk klein zeg! Heb een 3-pack besteld en moet er nog 1 bij het tv-meubel wegwerken, maar daarvoor moet ik eerst de coax daar vervangen voor CAT6 en ook een LAN-doos inbouwen.
Aansluitend een vraag:
Ik heb nu in de meterkast 2 hubs die via USB gevoed kunnen worden (5V 1A), en zal straks 1 van de 3 Switch Flex Minis ook met USB moeten voeden, daarvoor dacht ik die in de meterkast te pakken. Kan ik gewoon
zo'n USB-lader daarvoor gebruiken ondanks dat die 5V 8A/2.4A aangeeft?
Ik had namelijk mijn Tado hubje op de USB-poort van mijn ASUS router aangesloten en zag vandaag ineens: oh... de UDR heeft geen USB.

Dus heb even een Samsung USB-lader uit de woonkamer gebruikt, wat gewoon werkt, maar wil het liever nog netter oplossen.
Verder ben ik ook groot fan van de Ubiquiti CAT6 patchkabels. Superdun, flexibel en geweldige buigbare connectors. Ik mis er nog een paar en sommige waren toch te kort, dus ga nog wat extra bestellen, maar in general heb ik nu het volgende gedaan:
- zwart voor WAN
- wit voor netwerkapparaten onderling (UDR naar Switch Flex Mini's, naar AP 6 Lite, naar 3Com switch)
- blauw voor alle apparaten/hubs naar de switches toe
Ook mooi dat de Switch Flex Mini's gezien worden als onderdeel van je netwerk. In de meterkast heb ik daar nu de NAS en 2 hubs op die potentieel bij snelheid gebaat zijn en vervolgens wegens gebrek aan poorten de ouwe gouwe 3Com Gigabit switch op de Flex Mini en daar mijn Tado en Enphase hubs op. Werkt perfect, al blijft het grappig dat ik nu dus 7 apparaten op de Switch Flex Mini zie zitten in de UI Console.

Hij ziet de hele 3Com switch gewoon niet, wat op zich ook weer goed is, beter dan dat ie de daarop aangesloten apparaten helemaal niet zou zien.
Laatste paar gedachtesprongetjes van mij (tips zijn welkom!):
- Ga ik Threat Management aanzetten ja of nee? De UDR is minder krachtig dan de UDM, dus wil ook niet dat het te traag gaat werken.
- Ga ik een apart Family SSID aanmaken voor de kinderen met parental controls?
- Ga ik een apart IoT SSID/LAN/VLAN aanmaken? Klinkt goed om IoT te scheiden, maar is het echt nodig?
- Ik ga nog een Guest Wi-Fi aanmaken, maar weet nog niet met welke opties precies.
Qua Wi-Fi heb ik nu 2 SSID's: een 2.4 GHz "legacy" en een 5 GHz WiFi 5/6 gefocuste SSID. Bij die laatste heb ik ook juist zaken als BSS Transition en Fast Roaming aangezet. En daar zet ik ook alleen de apparaten op die flinke snelheid nodig hebben en alle smart apparaten hangen dus op het 2.4 GHz Wi-Fi.
Dat was het wel even, moet zeggen dat ik best onder de indruk ben. Sommige dingen zijn wel even zoeken, maar vrijwel alles is gewoon mogelijk. Er wordt ook netjes in de GUI aangegeven als bepaalde zaken niet ondersteund worden door de UDR.