My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans
Is het MB/s of Mb/s. Bij MB/s is er namelijk geen probleem...Donstil schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:37:
Echter blijkt nu na een paar dagen dat alle Wifi apparaten op 50Mb/s gelimiteerd worden. Een Speedtest schiet in de eerste seconden naar ongeveer 50 MB/s (49~51) en blijft daar tot de test klaar is.
Daarnaast, als je echt wil testen gebruik je iets als iPerf (om alle overige factoren uit te sluiten).
Verder, auto als instelling (net als band steering

[ Voor 11% gewijzigd door lier op 11-05-2022 11:08 ]
Eerst het probleem, dan de oplossing
Als je die US-8 nog moet kopen kun je het geld besparen. Het maakt nl helemaal niets uit.-Jaap-io schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:04:
[...]
[...]
het begint mij steeds onduidelijker te worden, wat is nu handig/optimaal?
Naast een udmp-se heb ik 3 access-points (uap-ac-lite 2x/ uap-ac-m) en een nas welke ik bedraad wil aansluiten. Is het handig om deze direct op de udmp-se te zetten, of kan ik betere de us-8-60w er tussen zetten en die middels SFP uplinken?
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
nee die had ik nog liggen uit het oude huis, maar dan laat ik hem voorlopig even in de kast liggenRoy Batty schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:31:
[...]
Als je die US-8 nog moet kopen kun je het geld besparen. Het maakt nl helemaal niets uit.
/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen
Nee het is 50 Mb/s, verder geen probleem met surfen etc maar kwam er gisteren achter toen het downloaden van een paar GB aan foto RAW files wel erg lang duurde.lier schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:07:
[...]
Is het MB/s of Mb/s. Bij MB/s is er namelijk geen probleem...
Daarnaast, als je echt wil testen gebruik je iets als iPerf (om alle overige factoren uit te sluiten).
Verder, auto als instelling (net als band steering) is knap waardeloos. Stel het gewoon netjes in: zendvermogen zoals aangegeven, niet overlappende kanalen kiezen (ook rekening houden met de buren), etc.
Ik zal eens naar de banden kijken, op 5GHz is het hier niet zo druk dus daar is wel wat mee te wisselen denk ik.
Mijn boefje is liev!
Op de plek waar je keek, verwacht je dan ook met AP Boven verbonden te zijn?Donstil schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:39:
[...]
Nee het is 50 Mb/s, verder geen probleem met surfen etc maar kwam er gisteren achter toen het downloaden van een paar GB aan foto RAW files wel erg lang duurde.
Ik zal eens naar de banden kijken, op 5GHz is het hier niet zo druk dus daar is wel wat mee te wisselen denk ik.
Kanaalbreedte op VHT80 ?
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 13:08
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Ik denk dat de latency van een Echo speaker (neem ik aan) naar AWS naar Hue servers naar jouw Hue bridge hoger is dan die paar pakketjes die bij jouw binnenshuis nu anders gerouteerd worden?JB schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:58:
Merk wel een kleine lag nu in Hue wanneer ik Alexa vraag om eea te bedienen. Is daar nog winst te behalen nu ik de DNS server via IoT moet benaderen door eerst de vuurmuur te prikken?
Geen idee maar dit was voorheen niet het geval. Alles in 1 LAN was meteen na spraakcommando merkbaar. Nu zit er echt een vertraging van 1-2 sec tussen voordat Hue doet wat ik vraag aan AlexaRobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:13:
[...]
Ik denk dat de latency van een Echo speaker (neem ik aan) naar AWS naar Hue servers naar jouw Hue bridge hoger is dan die paar pakketjes die bij jouw binnenshuis nu anders gerouteerd worden?
Mijn boefje is liev!
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Hmm, kan natuurlijk ook andersom. Ik heb niet jouw volledige "discussie" gevolgd, maar mogelijk dat vroeger Alexa de TTS en "omzetten naar commando" via AWS deed, AWS een respons geeft met dat commando X uitgevoerd moet worden, maar de Echo dat commando niet kan uitvoeren doordat de firewall dit nu blokkeert en die daardoor juist uiteindelijk na een timeout de route buitenom neemt? (Via "Hue Cloud" dus). Vertraging van 1 á 2 seconden zou toch echt niet door de firewall mogen komen, door een langzame verwerking dan. Kans is dan groter dat nu de firewall iets blokkeert en na een timeout een alternatieve route bewandeld wordt.JB schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:16:
[...]
Geen idee maar dit was voorheen niet het geval. Alles in 1 LAN was meteen na spraakcommando merkbaar. Nu zit er echt een vertraging van 1-2 sec tussen voordat Hue doet wat ik vraag aan Alexa
Dat is niet helemaal waar ubnt heeft een hele betaalbare en goedkope 8x10gbits poort L2 switch. €245,- vs 8x1gbit/s +SFP switch €181,-Roy Batty schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:55:
[...]
Het is ook een 10Gbps router, er zitten 2 x 10Gbps SFP+ poorten op. WAN & LAN.
Het switch deel heeft geen 10Gbps interne upload naar de router en daarmee krijg je dus een switch op de UDM-P/SE die even goed of slecht is als elke andere losse 8 poort Unifi switch. Het plaatje dat je bijvoegt ken ik maar al te goed en laat dat idd mooi zien. Wil je wel 10Gbps upload, zul je naar een USW-Pro moeten uitwijken, dat zijn prijskaartjes die overstijgen de aanschafprijs van de UDM-P/SE. Dus een beetje onrealistisch dat UI die er zo even opzet. Die zijn niet gek en hebben liever dat je er nog een USW-Pro bij hangt.
Het switch deel van de UDM-P/SE wordt slechter neergezet dan een losse 8P switch en dat verhaal klopt niet.
Dat een 10gb/s netwerk duurder is dan 1gb/s is ontkent niet maar bij ubnt is dat lang niet zo veel duurder dan als jij doet voor.
10gb/s: https://store.ui.com/products/unifi-switch-aggregation
1gb/s: https://eu.store.ui.com/products/unifi-switch-8-150w
In mijn ogen wanneer je dat direct op de 8portjes van de UDM-PRO of SE wil aansluit is het zonde van je geld koop dan een USG of UDR.-Jaap-io schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:04:
[...]
het begint mij steeds onduidelijker te worden, wat is nu handig/optimaal?
Naast een udmp-se heb ik 3 access-points (uap-ac-lite 2x/ uap-ac-m) en een nas welke ik bedraad wil aansluiten. Is het handig om deze direct op de udmp-se te zetten, of kan ik betere de us-8-60w er tussen zetten en die middels SFP uplinken?
Wat @Roy Batty zegt is dat het geen verschil maakt met een 8p-60wat €95.- en dat klopt, Maar om deze switch aan te sluiten is ook niet waarom iemand een UDM-pro koopt. Dat is het hele punt het maakt je meer prijs investering in een 10GB router in een klap nutteloos (zonde van je geld) had die 8port switch met 10gb/s aan de router gezeten hadden had je nog wat aan gehad. Nu zijn die poortjes eigenlijk gewoon een hele dure uitvoering van een goedkope 8 Port switch
Het heeft alleen maar zin om die paar 100 euro meer uit te geven aan de PRO of SE als ook van plan bent om daar via de SFP port een 10gb/s 8port switch op aan te sluiten. (€245,-) Anders kan het prijs verschil van een honderden euros meer kosten voor Bijv een 10gb/s SE beter aan andere en leukere dingen besteden.
[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 12-05-2022 00:21 ]
Lesdictische is mijn hash#
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
En wat ga je vervolgens op deze switch aansluiten? Met alleen SFP+ poorten moet je dan weer RJ45 SFP(+) modules er in zetten en neemt én de prijs toe én voelt het nogal zinloos. Deze switch is volgens mij toch voornamelijk bedoeld als core switch meteen achter een router, waar je vervolgens weer via SFP(+) downstream switches op aansluit. Niet voor end devices op aan te sluiten (wat dus ook kinda niet kan door ontbreken van RJ45).xbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:41:
[...]
Dat is niet helemaal waar ubnt heeft hele betaalbare en goedkoper dan een UDM 8x 10gbits poort L2 switch. Dat een 10gb netwerk duurder dan 1gb is ontken ik niet maar ubnt is het lang niet zo duur als dat jij doet voor.
https://store.ui.com/products/unifi-switch-aggregation
Maar heeft Ubiquiti niet ook een switch met SFP+ die wel RJ45 heeft? De 8 Enterprise? Dan hoef je niet meteen aan een 24 Pro te beginnen.
Daarnaast heeft de Pro dus nog ee geinig ding in deze discussie. "Je hebt een Pro nodig om sneller als 1Gbit/s tussen VLANs te routeren, via de UDM P / SE". Alleen is de Pro ook layer 3 capable. Dus waarom zou je dan nog met SFP+ werken en inter-VLAN verkeer door de UDM P / SE laten routeren? De Pro switch kan dat routeren immers ook al voor je doen en hoeft het verkeer uberhaupt niet meer via de UDM P / SE te lopen.
Ja Ap Boven klopte in dit geval wel. Hemelsbreed een paar meter verder (geen muur).stormfly schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 12:46:
[...]
Op de plek waar je keek, verwacht je dan ook met AP Boven verbonden te zijn?
Kanaalbreedte op VHT80 ?
Kanaalbreedte aangepast maar lost het ook niet op helaas. Hij is zo strak 50 Mb/s dat het haast wel een setting ergens moet zou zou ik zo denken.
Kanalen heb ik nu ook uit elkaar getrokken en niet meer in overlap met mijn buren (ik heb maar 1 5Ghz netwerk in de buurt) maar dat heeft het ook niet opgelost.
Vanavond ga ik even met iPerf testen.
Dat is eigenlijk de functie van elke switch die voor de router plaats, het voordeel daarvan is dat je los van je router je hele netwerk kan upgraden en je aankomende 8 en als het echt moet 10 jaren je netwerk goedkoop state of the art kan houden.RobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:52:
[...]
En wat ga je vervolgens op deze switch aansluiten? Met alleen SFP+ poorten moet je dan weer RJ45 SFP(+) modules er in zetten en neemt én de prijs toe én voelt het nogal zinloos. Deze switch is volgens mij toch voornamelijk bedoeld als core switch meteen achter een router,
Of je nu in je je 10gb/s SFP’s glasvezel of rj45 gebruikt maak niet zo veel verschil. Ik zou thuis voor RJ45 gaan dan hoef je onder de 30 meter ook je bekabeling niet te vervangen.waar je vervolgens weer via SFP(+) downstream switches op aansluit. Niet voor end devices op aan te sluiten (wat dus ook kinda niet kan door ontbreken van RJ45).
Maar heeft Ubiquiti niet ook een switch met SFP+ die wel RJ45 heeft? De 8 Enterprise? Dan hoef je niet meteen aan een 24 Pro te beginnen.
Ubnt heeft dan ook gewoon 10gb/s bureau switches.
https://eu.store.ui.com/c...ng/products/unifi-flex-xg
Omdat ubnt’s instap L2 10gb/s switches ongeveer maar 100 euro soms iets meer of minder duurder zijn dan hun 1gb/s versie waardoor voor het thuis zeker nut heeft en goedkoper en interessant is om de UDM via de SFP je interne routing op 10gb/s te laten doen.Daarnaast heeft de Pro dus nog ee geinig ding in deze discussie. "Je hebt een Pro nodig om sneller als 1Gbit/s tussen VLANs te routeren, via de UDM P / SE". Alleen is de Pro ook layer 3 capable. Dus waarom zou je dan nog met SFP+ werken en inter-VLAN verkeer door de UDM P / SE laten routeren? De Pro switch kan dat routeren immers ook al voor je doen en hoeft het verkeer uberhaupt niet meer via de UDM P / SE te lopen.
[ Voor 54% gewijzigd door xbeam op 11-05-2022 16:28 ]
Op dit moment probeer ik alles te bekabelen waar mogelijk, maar vraag me af en toe af of ik niet overdrijf (4 bekabelde switch docks met usb ethernet, xbox, ps5). Wat doen jullie? Er zit aardig wat werk en kosten aan om alles straks goed te bekabelen en misschien is het eigenlijk niet meer nodig.
[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 11-05-2022 14:27 ]
Tsjah, ik zou netwerkkabels naar je werkplek, TV en WiFi punt(en) leggen. Check overigens nog even of je Cat6 (1Gbit), Cat6a(10Gbit) of Cat7(10Gbit) wilt hebbenm3gA schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:27:
Over een paar maanden gaan we verbouwen en gaat de hele vloer van de benedenverdieping eruit. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om al mijn bekabeling te upgraden van cat5e naar cat6. Ook liggen er een aantal kabels raar (kon niet anders) waardoor ik te veel switches in huis heb.
Op dit moment probeer ik alles te bekabelen waar mogelijk, maar vraag me af en toe af of ik niet overdrijf (4 bekabelde switch docks met usb ethernet, xbox, ps5). Wat doen jullie? Er zit aardig wat werk en kosten aan om alles straks goed te bekabelen en misschien is het eigenlijk niet meer nodig.
Nou ik zal het nooit weten maar vind het wel prima eigenlijk
Belangrijkste reden om een UDMP-SE te kopen is dat hier binnenkort glasvezel komt met 1gb/s wat ik direct wil inprikken, zonder router er tussen. Volgens mij haalt de USG dat niet met alle security features geactiveerd (die was tot 850mb/s uit mijn hoofd).xbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:41:
[...]
Dat is niet helemaal waar ubnt heeft hele betaalbare en goedkope 8x10gbits poort L2 switch. €245,- vs 8x1gbit/s +SFP switch €181,-
Dat een 10gb/s netwerk duurder is dan 1gb/s is ontkent niet maar bij ubnt is dat lang niet zo veel duurder dan als jij doet voor.
[...]
In mijn ogen wanneer je dat direct op de 8portjes van de UDM-PRO of SE wil aansluit is het zonde van je geld koop dan een USG of UDR.
Wat @Roy Batty zegt is dat het geen verschil maakt met een 8p-60wat €95.- en dat klopt, Maar om deze switch aan te sluiten is ook niet waarom iemand een UDM-pro koopt. Dat is het hele punt het maakt je meer prijs investering in een 10GB router in een klap nutteloos (zonde van je geld) had die 8port switch met 10gb/s aan de router gezeten hadden had je nog wat aan gehad. Nu zijn die poortjes eigenlijk gewoon een hele dure uitvoering van een goedkope 8 Port switchwaar je dan 8p-60wat op aansluit.
Het heeft alleen maar zin om die paar 100 euro meer uit te geven aan de PRO of SE als ook van plan bent om daar via de SFP port een 10gb/s 8port switch op aan te sluiten. (€245,-) Anders kan het prijs verschil van een honderden euros meer kosten voor Bijv een 10gb/s SE beter aan andere en leukere dingen besteden.
Daarnaast kan ik nu gelijk camera's en een cloudloze deurbel aansluiten waar ik anders een cloudkey v2 voor had moeten aanschaffen.
Volgens mij was dat niet veel goedkoper geweest.
Ik zou eerst een vaste PC in je modem stoppen en kijken wat het dan is (zelfde speedtest server), daarna achter in je router een UTP en nogmaals.Donstil schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:14:
[...]
Ja Ap Boven klopte in dit geval wel. Hemelsbreed een paar meter verder (geen muur).
Kanaalbreedte aangepast maar lost het ook niet op helaas. Hij is zo strak 50 Mb/s dat het haast wel een setting ergens moet zou zou ik zo denken.
Kanalen heb ik nu ook uit elkaar getrokken en niet meer in overlap met mijn buren (ik heb maar 1 5Ghz netwerk in de buurt) maar dat heeft het ook niet opgelost.
Vanavond ga ik even met iPerf testen.
iPerf kan ook, dan test je vooral je WLAN op zich.
Aan de Ips security features van de UDM moet je niet veel waarde hechten. 90 procent je netwerk verkeer is ssl ecncrypted en ziet de UDM niet. Het is dan ook meer een marketing dan echt beveiliging , ja ik zeg hier inderdaad zolang de UDM geen ssl/https inspectie toepast zoals Fortigate. Watchguard, Cisco enz kan je inderdaad net zo goed een €99,- USG en 2e hands cloudkey 2 pro gebruiken. Beter draai je zelf dns filtering (pi-hole @nero355 ) en honeypot op een pi draaien.-Jaap-io schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:03:
[...]
Belangrijkste reden om een UDMP-SE te kopen is dat hier binnenkort glasvezel komt met 1gb/s wat ik direct wil inprikken, zonder router er tussen. Volgens mij haalt de USG dat niet met alle security features geactiveerd (die was tot 850mb/s uit mijn hoofd).
Daarnaast kan ik nu gelijk camera's en een cloudloze deurbel aansluiten waar ik anders een cloudkey v2 voor had moeten aanschaffen.
Volgens mij was dat niet veel goedkoper geweest.
https://www.f5.com/resour...y/encrypted-malware#spa-1
By taking advantage of encryption, attackers can bypass most inspection devices to deliver malware inside the network. In addition, encrypted data exfiltration bypasses security tools without scrutiny. F5 Labs threat research shows that 71% of malware uses encryption to hide when it communicates back to command and control locations. Additionally, 57% of malware sites and 95% of phishing sites were accessed just one time, complicating incident response investigations.
[ Voor 24% gewijzigd door xbeam op 11-05-2022 17:52 ]
Zit je amazon speaker ook in het iot vlan?JB schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:16:
[...]
Geen idee maar dit was voorheen niet het geval. Alles in 1 LAN was meteen na spraakcommando merkbaar. Nu zit er echt een vertraging van 1-2 sec tussen voordat Hue doet wat ik vraag aan Alexa
Zo nee, hoort die daar niet thuis?
Denk dat de aanname van @RobertMe klopt dus die vertraging hou je dan als ze niet lokaal mogen praten
Edit:
Ah ik gok dat je dit niet hebt gedaan omdat je de amazon speaker ook weer vanuit je it lan wilt kunnen zien?
Welkom bij netwerksegmentatie!
Anders ff tcpdumo op de x draaien, kijken welke pakctes gedropped worden en hier, net als voor dns, een accept rule ontwerpen?
[ Voor 22% gewijzigd door laurens0619 op 11-05-2022 15:41 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik heb zelf de USG gehad en dat is echt een bagger ding vergeleken met de UDM maar dat is persoonlijk, hij liep regelmatig vast bij mij en met de UDM heb je ook geen aparte cloudkey meer nodig.xbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:31:
[...]
Aan security Ips features van de UDM moet je niet veel waarde aan hechten. 90 procent je netwerk verkeer is ssl ecncrypted en ziet de UDM niet. Het is dan ook meer een marketing dan echt beveiliging , ja ik zeg hier zolang de UDM geen ssl/https inspectie toepast zoals Fortigate. Watchguard, Cisco enz kan inderdaad net zo goed een €99,- USG gebruiken. Beter draai je zelf dns filtering (pi-hole @nero355 ) en honeypot op een pi draaien.
[...]
Alleen de downlink through put van een USG is "maar" 930Mbpsxbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:31:
[...]
Aan security Ips features van de UDM moet je niet veel waarde aan hechten. 90 procent je netwerk verkeer is ssl ecncrypted en ziet de UDM niet. Het is dan ook meer een marketing dan echt beveiliging , ja ik zeg hier zolang de UDM geen ssl/https inspectie toepast zoals Fortigate. Watchguard, Cisco enz kan inderdaad net zo goed een €99,- USG gebruiken. Beter draai je zelf dns filtering (pi-hole @nero355 ) en honeypot op een pi draaien.
[...]
Daarbij zou ik dan ook de router van ISP in de meterkast hebben draaien, een cloudkey v2 plus en een US-8-W60.
Als ik het dan optel vind ik het geen slechte deal, voor alles in 1 met de expantie mogelijkheid via sfp+
USG 99,-
Cloudkey v2: 219,-
US-8-W60:120,-
Totaal: 438,-
dat is meer dan een dan een UDM-Pro, oke heb je wel 1tb aan opslag in de cloudkey en veel meer stekkers en kabels in de meterkast
oke de SE is misschien wat duur in vergelijking met Pro voor alle POE extra, die is overigens echt achterlijk duur geworden! Ik heb er een maand geleden 440,- voor betaald.... staat nu voor 572,- op de site
[ Voor 7% gewijzigd door -Jaap-io op 11-05-2022 15:59 ]
Precies veel is persoonlijk en dat is maar goed ook anders zou de wereld zo saai zijn. Dat persoonlijke kijkt Netwerk ook leuk er is voor thuis geen goed of fout er zijn vaak tig manier om iets op te lossen en wat bij een perfect werkt is bij een ander soms niet aan de te krijgen. als het moet kan het altijd met gaat even om het persoonlijke aspecten van een netwerk.Slux schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:42:
[...]
Ik heb zelf de USG gehad en dat is echt een bagger ding vergeleken met de UDM maar dat is persoonlijk, hij liep regelmatig vast bij mij en met de UDM heb je ook geen aparte cloudkey meer nodig.
USG’s hebben tegen weer het voordeel dat als door een foutje down of stuk gaan dat je nog bij de controller kan aan waardoor aanpassing ongedaan maken en je geeft de USG een paperclip reset adopteren en klaar.
Ik heb ook niet direct over prijs maar dat waneer je een UDM-P gebruikt via de ingebouwde 8 port switch effective niet veel meer routing te bieden heeft dan een 99 euro USG waar de prijs mede aanduiding was voor het vergelijken model.-Jaap-io schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:53:
[...]
Alleen de downlink through put van een USG is "maar" 930Mbps
Daarbij zou ik dan ook de router van ISP in de meterkast hebben draaien, een cloudkey v2 plus en een US-8-W60.
Als ik het dan optel vind ik het geen slechte deal, voor alles in 1 met de expantie mogelijkheid via sfp+
USG 99,-
Cloudkey v2: 219,-
US-8-W60:120,-
Totaal: 438,-
dat is meer dan een dan een UDM-Pro, oke heb je wel 1tb aan opslag in de cloudkey en veel meer stekkers en kabels in de meterkast
oke de SE is misschien wat duur in vergelijking met Pro voor alle POE extra, die is overigens echt achterlijk duur geworden! Ik heb er een maand geleden 440,- voor betaald.... staat nu voor 572,- op de site
Mijn advies is waneer je niet voor een 10gb/s home Netwerk gaat de 10gb/s trade up kosten van een UDM-pro of SE in je zak te houden en tijken naar 1Gb/s oplossing zoals bijv een UDR
https://eu.store.ui.com/products/dream-router dan ben voor €220,22 klaar.
[ Voor 45% gewijzigd door xbeam op 11-05-2022 17:55 ]
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Heb jij al die reacties over hoe bugged de Toplogy View is gemist of zoWill_M schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:49:
Mensen die d'r spullen correct bekabelen hoor je eigenlijk zelden tot nooit over falende 'topology mappings'.... Ik ben er daar toevallig één van![]()
Jouw reacties worden steeds raarder met de dag!
Dat is wel een goede TIP opzich : De meeste UniFi modellen doen aan LLDP dus je zou daarmee kunnen spelen om een betere Toplogy View te krijgen, maar zelfs dat is geen garantie dat het goed zal gaan!Will_M schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:00:
Die Powerline adapters moet je gewoon helemaal niet willen gebruiken, zeker niet als je ook nog eens een correcte LLDP afhandeling verwacht van een product (lees: JE NETWERK)...
Op voorwaarde dat je niet in een modern huis zit waar alles via de vloerverwarming gaat is dat zeker weten een aanrader!

Klinkt als ranzige kabelsWill_M schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:15:
Als je tussen twee etages moet werken dan heb je eigenlijk altijd wel een stijggoot / koof waar o.a. ook de riolering doorheen loopt.

NICE!!!-Jaap-io schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:16:
Ja en wat voor weg…
[Afbeelding]
Alles voor bekabeld internet in het kantoor
Dat idee heb ik wel vaker bij sommige berichten van @Will_M de laatste tijd...zeroday schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 22:45:
Geen idee wat je nu vraagt of waarom je dat nu zegt ?!

Om te voorkomen dat men elke keer hetzelfde moet vragen of nog 100 posts moet besteden aan "Heb je dit of dat gedaan/ingesteld ?" is het wel zo handig als je de volgende keer erbij vermeld hoe je netwerk eruit ziet en de bijbehorende WiFi instellingen!Donstil schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:37:
Ik heb een probleem met mijn nieuwe AP’s, ik heb 2x een U6-Pro gekocht en aangesloten op het bestaande netwerk. Alles ingesteld en is fijn stabiel. Echter blijkt nu na een paar dagen dat alle Wifi apparaten op 50Mb/s gelimiteerd worden. Een Speedtest schiet in de eerste seconden naar ongeveer 50 MB/s (49~51) en blijft daar tot de test klaar is.
AP’s zijn via UTP met het netwerk verbonden en melden netjes de juiste snelheid voor de bedrade verbinding net zoals de Wifi6 verbinding een goeie snelheid laat zien bij de gegevens van het product (iPad pro in dit voorbeeld). Er is geen Bandwidth Profile geconfigureerd en de Wifi Experience is gemiddeld 98%
Iemand nog enig idee? Voelt alsof ik iets over het hoofd zie aangezien alle verbonden apparaten het hebben op alle AP’s.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nadat je de bekabeling hebt gecheckt...
Alles draait hier lokaal dus geen UniFi Cloud meuk aanwezig!NBK schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:53:
Zijn er hier nog mensen die gebruik maken van de (legacy) Unifi cloud toegang voor je Unifi omgevingen?
Ik vraag me af of het aan mijn systeem of browser ligt maar ik krijg bijna alleen maar een blauw balkje wat heen en weer beweegt en kan verder eigenlijk niks. Geen enkele pagina lijkt te laden.
Heb al verschillende browsers geprobeerd en verschillende tijdstippen maar niks werkt. Maar hoor ook niet echt veel gemopper. Of heeft iedereen dat maar opgegeven?
Wat je wel kan proberen : Schone Cache of zelfs een nieuw Profile van je browser om eventuele oude webpagina onderdelen te vermijden
KPN Internet als in Glasvezel of xDSLIk heb bij mijn KPN-internet installaties geen toegang tot het externe IP adres omdat het modem niet in bridge modus te zetten is. Zie op het dashboard van m'n unifi gateway's dus heerlijk dat 192.168.2.xxx ip wat de gateway krijgt van het KPN baksel... als het dashboard uberhaubt al eens wil laden...
Voor beiden is er een manier om van de ExperiaBox af te komen!
Die Switch heeft geen SFP poorten!-Jaap-io schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 11:04:
Is het handig om deze direct op de udmp-se te zetten, of kan ik betere de us-8-60w er tussen zetten en die middels SFP uplinken?
In het juiste topic rondkijken voor inspiratie en kosten en zo : Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4m3gA schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:27:
Over een paar maanden gaan we verbouwen en gaat de hele vloer van de benedenverdieping eruit. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om al mijn bekabeling te upgraden van cat5e naar cat6. Ook liggen er een aantal kabels raar (kon niet anders) waardoor ik te veel switches in huis heb.
Op dit moment probeer ik alles te bekabelen waar mogelijk, maar vraag me af en toe af of ik niet overdrijf (4 bekabelde switch docks met usb ethernet, xbox, ps5).
Wat doen jullie?
Er zit aardig wat werk en kosten aan om alles straks goed te bekabelen en misschien is het eigenlijk niet meer nodig.
Voor de zoveelste keer :-Jaap-io schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:03:
Volgens mij haalt de USG dat niet met alle security features geactiveerd (die was tot 850mb/s uit mijn hoofd).
- USG met DPI Offloading = 1000/1000 Mbps
- USG met IDS/IPS via de CPU = 85/85 Mbps
- USG zonder al die troep, maar wel NAT Offloading = 1000/1000 Mbps
Wat kan de Nederlandse Taal toch humor zijn af en toe!stormfly schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:24:
Ik zou eerst een vaste PC in je modem stoppen
Met iPerf zowel bedraad als draadloos testen is opzich helemaal geen gek idee, want dan weet je tenminste dat alles goed werkt!iPerf kan ook, dan test je vooral je WLAN op zich.
Of niet...
Suricata draaien is natuurlijk ook een optie!xbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:31:
Beter draai je zelf dns filtering (pi-hole @nero355 ) en honeypot op een pi draaien.
Dan heb je gewoon een slecht exemplaar gehad, want er zijn hier meerdere goed werkende USG setups dan UDM setups langsgekomen!Slux schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:42:
Ik heb zelf de USG gehad en dat is echt een bagger ding vergeleken met de UDM maar dat is persoonlijk, hij liep regelmatig vast bij mij en met de UDM heb je ook geen aparte cloudkey meer nodig.
Op voorwaarde dat je bekabeling goed is haal je sowieso maar 930 a 960 Mbps via een 1 Gbps verbinding dus dat is niet zo vreemd!-Jaap-io schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:53:
Alleen de downlink through put van een USG is "maar" 930Mbps
Voor € 220 kan je veel leukere dingen kopen IMHOxbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:59:
Mijn advies is waneer je niet voor een 10gb/s home Netwerk gaat de 10gb/s trade up kosten van een UDM-pro of SE in je zak te houden en tijken naar 1Gb/s oplossing zoals bijv een UDR
https://eu.store.ui.com/products/dream-router dan ben voor €220,22 klaar.
[YouTube: Introducing: Ubiquiti UniFi Dream Router]
- MikroTik RB5009 inclusief 10 Gbps poorten!
- EdgeRouters die minder dan de helft kosten...
- DIY Router kastjes!
Zoveel leuks te vinden!
[ Voor 9% gewijzigd door nero355 op 11-05-2022 16:25 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik denk dat er zelfs op een forum als Tweakers maar weinig te vinden zullen zijn die end devices met glasvezel aansluitenxbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 14:19:
[...]
Of je nu in je je 10gb/s SFP’s glasvezel of rj45 gebruikt maak niet zo veel verschil. Ik zou thuis voor RJ45 gaan dan hoef je onder de 30 meter ook je bekabeling niet te vervangen.
En ook die kun je dan weer niet via SFP+ aansluiten op een switch aggregate.Ubnt heeft dan ook gewoon 10gb/s bureau switches voor je
https://eu.store.ui.com/c...ng/products/unifi-flex-xg
Alleen zo jammer dat je ze one way or another niet eenvoudig kunt aansluiten. Die Switch Aggregate doet alleen maar SFP+ dus komen sowieso nog eens kosten bij voor een berg SFP+ modules, en vol proppen met RJ45 modules is naar mijn idee nogal raar, en glasvezel kansloos omdat je niks behalve andere (SFP) switches er op kunt aansluiten tenzij je een SFP PCIe kaart in PC plaatst of een losse mediaconverter. En tevens heb je dan "nog steeds" geen PoE.[...]
Omdat ubnt’s instap L2 10gb/s switches ongeveer maar 100 euro soms iets meer of minder duurder zijn dan hun 1gb/s versie waardoor voor het thuis zeker nut heeft en goedkoper en interessant is om de UDM via de SFP je interne routing op 10gb/s te laten doen.
Ik ben dus wel benieuwd naar hoe jij zo'n switch aggregate bij thuisgebruik wilt inzetten, welke andere kosten er dan bij komen kijken (sloot modules, evt end devices via SFP / glasvezel kunnen aansluiten, of nog eens extra switches). En dat dan tegenover bv een 24 Pro of 48 Pro.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
SFP+ NIC's met SFP+ DAC kabels is echter niet heel vreemd en te vinden in sommige NAS gerelateerde topics!RobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:25:
Ik denk dat er zelfs op een forum als Tweakers maar weinig te vinden zullen zijn die end devices met glasvezel aansluitenTotaal overbodig, onnodig, en duur. (En je moet dan al of een SFP+ PCIe kaart in de PC plaatsen, of een losse mediaconverter gebruiken, en uiteraard nog een SFP+ module hebben, maal 2 want een aan switch kant en een aan end device kant).
Het kost ook geen drol als je op eBay gaat shoppen : € 50 en je hebt al een Mellanox kitje te pakken met 2 x NIC en 1 x DAC kabel
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Setup bij T-mobile was glasvezelkastje, usg 3, unifi 8-150w, 6pro en ac-pro.
Nu heeft de monteur vanochtend lopen trekken en plukken in de bedrading en heeft er een Experia-box tussen gestopt. Ik had de stille hoop dat het enkel de utp-kabel van glasvezelkastje in de switch prikken en het is klaar, maar helaas is dit niet het geval.
Is er een simpele manier om dit snel aan te passen zodat het netwerk weer werkt zoals gisteren of is alles resetten makkelijker?
t-mobile gebruikt op WAN DHCP waar KPN PPPoE gebruikt, er is online genoeg info te vinden over hoe usg direct op kpn glasvezel te zetten...hengelo30 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:33:
Vandaag overgestapt van T-mobile glasvezel, naar KPN glasvezel.
Setup bij T-mobile was glasvezelkastje, usg 3, unifi 8-150w, 6pro en ac-pro.
Nu heeft de monteur vanochtend lopen trekken en plukken in de bedrading en heeft er een Experia-box tussen gestopt. Ik had de stille hoop dat het enkel de utp-kabel van glasvezelkastje in de switch prikken en het is klaar, maar helaas is dit niet het geval.
Is er een simpele manier om dit snel aan te passen zodat het netwerk weer werkt zoals gisteren of is alles resetten makkelijker?
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Dat Hoeft niet, als het echt het low budget moet. De flex XG desk switch is gewoon 10gb/s rj45 deze kan direct iedere computer en een 1 of 10 gig eth poortje met één UF-RJ45-10G 10gbit/s sfp+ Direct aan de UDM-P worden aangesloten. Wat is daar anders aan dan hoe je een pro switch via dac aansluit?RobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:25:
[...]
Ik denk dat er zelfs op een forum als Tweakers maar weinig te vinden zullen zijn die end devices met glasvezel aansluitenTotaal overbodig, onnodig, en duur. (En je moet dan al of een SFP+ PCIe kaart in de PC plaatsen, of een losse mediaconverter gebruiken, en uiteraard nog een SFP+ module hebben, maal 2 want een aan switch kant en een aan end device kant).
Natuurlijk kan dat wel. Wat is het verschil of hiervoor een 10gbit/s UF-RJ45-10G + of een glasvezel SFP+ Gebruikt? En die rj45 10gbit/s flex desktop switch is compleet logisch (Behalve ubnt keuze voor poortje 5[...]
En ook die kun je dan weer niet via SFP+ aansluiten op een switch aggregate.
[...]
Alleen zo jammer dat je ze one way or another niet eenvoudig kunt aansluiten. Die Switch Aggregate doet alleen maar SFP+ dus komen sowieso nog eens kosten bij voor een berg SFP+ modules, en vol proppen met RJ45 modules is naar mijn idee nogal raar,
Daarnaast 24pro en 48 pro zijn geen 10Gbits switches maar 1Gb/s switches met een 10 gbit/s uplink daarvoor heb je alsnog SFP+ modules nodig, terwijl je devices nog steeds geen 10gbit/s netwerk toegang hebben. ik snap daardoor ook niet waarom je deze veel duurder L3 switch steeds als alternatief voor volledig 10Gbit/s blijft in brengen.Ik ben dus wel benieuwd naar hoe jij zo'n switch aggregate bij thuisgebruik wilt inzetten, welke andere kosten er dan bij komen kijken (sloot modules, evt end devices via SFP / glasvezel kunnen aansluiten, of nog eens extra switches). En dat dan tegenover bv een 24 Pro of 48 Pro.
:strip_exif()/f/image/GkKVCC8C5tGNfqsYcAWBB5BS.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor de prijs van die 48 pro switches kan je Thuis inclusief de UDM _pro makkelijk een Volledig 10gbit/s L2 Netwerk tot aan de pc aanleggen.
:strip_exif()/f/image/HlWRalzCWZ7sgUl3LaMJyK5c.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/VpZr2DvGPozWEvBWI8XVUckY.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 46% gewijzigd door xbeam op 11-05-2022 18:05 ]
Kan gewoon hoor, hooguit krijg je het kapje van het modem niet meer goed dicht.nero355 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:17:
Wat kan de Nederlandse Taal toch humor zijn af en toe!
De Echo’s zitten ook in IoT. Daar horen ze IMHO ook thuislaurens0619 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:38:
[...]
Zit je amazon speaker ook in het iot vlan?
Denk dat de aanname van @RobertMe klopt dus die vertraging hou je dan als ze niet lokaal mogen praten
Edit:
Ah ik gok dat je dit niet hebt gedaan omdat je de amazon speaker ook weer vanuit je it lan wilt kunnen zien?
Anders ff tcpdumo op de x draaien, kijken welke pakctes gedropped worden en hier, net als voor dns, een accept rule ontwerpen?
Ik ga er verder in duiken, moet weer even zoeken hoe ik dit soort troubleshooting kan doen
Mijn boefje is liev!
Mijn punt ging over de switch functie van de UDM-P/SE en niet over het gehele apparaat. Over de UDM-P/SE als geheel gun ik iedereen zijn mening maar het is een misverstand dat die switch geen volwaardige is en een 1Gbps totale capaciteit deelt over de poorten. Dat laatste wordt nl regelmatig beweerd en dat is niet waar. Elke poort is een volwaardige 1Gbps poort en concurreert niet met de andere poorten binnen die switch. Dat wordt allemaal anders als je naar de CPU moet maar dat is met een losse switch ook.xbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 13:41:
[...]
Dat is niet helemaal waar ubnt heeft hele betaalbare en goedkope 8x10gbits poort L2 switch. €245,- vs 8x1gbit/s +SFP switch €181,-
[...]
In mijn ogen wanneer je dat direct op de 8portjes van de UDM-PRO of SE wil aansluit is het zonde van je geld koop dan een USG of UDR.
Wat @Roy Batty zegt is dat het geen verschil maakt met een 8p-60wat €95.- en dat klopt, Maar om deze switch aan te sluiten is ook niet waarom iemand een UDM-pro koopt. Dat is het hele punt het maakt je meer prijs investering in een 10GB router in een klap nutteloos (zonde van je geld) had die 8port switch met 10gb/s aan de router gezeten hadden had je nog wat aan gehad. Nu zijn die poortjes eigenlijk gewoon een hele dure uitvoering van een goedkope 8 Port switchwaar je dan 8p-60wat op aansluit.
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Eens, Het probleem wat iedereen er mee heeft Is niet zo zeer dat een slechte 1 gig switch zou zijn. Maar dat je bij een 10gig router upgrade verwacht en mag verwachten dat waneer je de 8x1gbit aansluit je dan ook meervoudig 1 gbit vlan routering kan doen en niet dat de router dan als nog de Bottleneck is. Via die 8 poortje is wel hoe gebruikers hem gebruiken en dat ze er Netwerk technische er wat betreft snelheid in vergelijking met hun oude of ISP router niets zijn op geschoten komen ze vaak pas later achter. Als ubnt daar eerlijk lees duidelijker over communiceert zouden een heleboel mensen heel veel geld kunnen besparen door voor de niet 10gbit UDM-base en UDR te kiezen of er andere switches bij te kopen dan dat nu doen.Roy Batty schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 17:56:
[...]
Mijn punt ging over de switch functie van de UDM-P/SE en niet over het gehele apparaat. Over de UDM-P/SE als geheel gun ik iedereen zijn mening maar het is een misverstand dat die switch geen volwaardige is en een 1Gbps totale capaciteit deelt over de poorten. Dat laatste wordt nl regelmatig beweerd en dat is niet waar. Elke poort is een volwaardige 1Gbps poort en concurreert niet met de andere poorten binnen die switch. Dat wordt allemaal anders als je naar de CPU moet maar dat is met een losse switch ook.
[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 11-05-2022 18:42 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
WTF. Kun je ook appels met appels vergelijken? Ten eerste pak je de 48 poorts uitvoering terwijl die Switch Aggregate + Flex XG bij elkaar maar 21 poorten hebben (niet vergeten dat er al twee weg zijn voor onderling aan te sluiten, dus effectief 19), en er ook een 24 poorts Pro is (niet vergeten dat die 24 "downlink" poorten heeft, en daarnaast nog 2x SFP+, dus je verliest niet eens een poort richting de router). En daarnaast pak je de Pro PoE terwijl de Switch Aggregate en Flex XG ook geen PoE doen. Maak je de eerlijke vergelijking met de "24 Pro" dan kost die €363 in de UI store. Dat is dus ruim €100 goedkoper dan de combinatie waar jij mee komt aanzetten. Of als je het standalone bedoelde, voor ~€100 extra geeft deze meer poorten, en je bespaart kosten op een of meerdere SFP+ modules of dat je alsnog een extra switch moet plaatsen omdat die Flex XG met zijn 5 poortjes ook niet echt toereikend is.xbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:42:
Daarnaast 24pro en 48 pro zijn geen 10Gbits switches maar 1Gb/s switches met een 10 gbit/s uplink daarvoor heb je alsnog SFP+ modules nodig, terwijl je devices nog steeds geen 10gbit/s netwerk toegang hebben. ik snap daardoor ook niet waarom je deze veel duurder L3 switch steeds als alternatief voor volledig 10Gbit/s blijft in brengen.
[Afbeelding]
Voor de prijs van die 48 pro switches kan je Thuis inclusief de UDM _pro makkelijk een Volledig 10gbit/s L2 Netwerk tot aan de pc aanleggen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Heb je dan hetzelfde en echt 10Gbit/s overal? Nee, natuurlijk niet. Maar het begon met de beperking van de UDM P / SE dat deze maar een 1Gbit/s uplink heedt tussen de interne switch en CPU. En met de 24 Pro los je dat euvel net zo hard op. En heb je 24 poorten beschikbaar om PCs, laptops, TVs, ovens magnetrons and what not op aan te sluiten. Met de door jou aangedragen oplossingen kun je er of maar 4 aansluiten, of maar 15, en moet je ook nog 15 additionele SFP(+) modules kopen (kits van €50 aldus @nero355 katsjing).
Voer je dus puur de discussie over "1Gbit/s uplink tussen switch en router" koop dan gewoon een Pro 24. En steek heel wat geld in eigen zak (besparing op additionele switches en/of SFP modules).
Wil je full blown 10Gbit/s op het thuisnetwerk hebben? Tsja, dat kan, maar dan zou ik ook klagen dat maar 10Gbit/s kunt routeren tussen de VLANs omdat de UDM P / SE geen 25 / 50 / 100 Gbit/s SFP variant hebben (en de switches ook niet).
Nah er waren screenshots van alles wat relevant was en stond in de post zelf ook het een en ander. Had niet het idee nou heel veel informatie weg gelaten te hebben eigenlijk.nero355 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 16:17:
[...]
Om te voorkomen dat men elke keer hetzelfde moet vragen of nog 100 posts moet besteden aan "Heb je dit of dat gedaan/ingesteld ?" is het wel zo handig als je de volgende keer erbij vermeld hoe je netwerk eruit ziet en de bijbehorende WiFi instellingen!
Was meer opzoek naar een richting waar ik moest zoeken ook, maar goed echt een goeie reden was er dus niet helaas.
Ja bedraad (alles behalve wat iPhones, iPads en een deurbel) is alles stabiel en trekt alles wat dat kan de volledige snelheid met een Speedtest. Daar dus geen twijfel. Het zit/zat echt in het UniFi stukje van het netwerk.stormfly schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:24:
[...]
Ik zou eerst een vaste PC in je modem stoppen en kijken wat het dan is (zelfde speedtest server), daarna achter in je router een UTP en nogmaals.
iPerf kan ook, dan test je vooral je WLAN op zich.
Dat het wat minder Plug & play zou zijn dan de AirPort Extremes die het vervangt wist ik overigens wel hoor, dus daar geen kritiek op.
Die haal je toch zelf als vergelijking aan. Ik geef in mijn reactie toch ook aan dat ik die keuze niet zo goed begrijp.RobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:43:
[...]
WTF. Kun je ook appels met appels vergelijken? Ten eerste pak je de 48 poorts uitvoering terwijl die Switch Aggregate + Flex XG bij elkaar maar 21 poorten hebben
En dat dan tegenover bv een 24 Pro of 48 Pro.
Dat is toch de kern van de discussie en waar we het over hebben? Als je dat niet wil is er technische geen enkele rede is om de 10gbit/s meer prijs van UDM-P of SE te betalen om hem hem te gebruik via de ingebouwde 8p switch of met een down link naar een 1Gbit/s switch. Dan heeft de UDM-Pro of SE toch geen enkele Netwerk technische meerwaarde heeft tegenover een goedkoper UDM-base, UDR of zelfs een oude USG. Waarom veel extra euro’s voor een 10gbit router versie betalen en het niet niet gebruiken door hem aan 1gbit lan (unifi pro switch ) aan te sluiten?Wil je full blown 10Gbit/s op het thuisnetwerk hebben?
Deze snap ik niet, De UDM-P is toch geen 25Gbit/s + routerTsja, dat kan, maar dan zou ik ook klagen dat maar 10Gbit/s kunt routeren tussen de VLANs omdat de UDM P / SE geen 25 / 50 / 100 Gbit/s SFP variant hebben (en de switches ook niet).
[ Voor 51% gewijzigd door xbeam op 11-05-2022 19:42 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Laat maar hangen. Kansloos. Ik heb wat beters te doenxbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:52:
[...]
Die haal je toch zelf als vergelijking aan. Ik geef in mijn reactie toch ook aan dat ik die keuze niet zo goed begrijp.
[...]
[...]
Dat is toch de kern van de discussie en waar we het over hebben? Als je dat niet wil is er technische geen enkele rede is om de 10gbit/s meer prijs van UDM-P of SE te betalen omdat gebruik via ingebouwde switch down link naar een 1Gbit/s switch de UDM-Pro of SE geen enkele Netwerk technische meerwaarde heeft tegenover een UDM-base of UDR of zelfs een oude USG.
Mooi stukje dat je quote en in bold zet. Maar je verzint zelf "PoE erbij en "24 of 48" ga je maar meteen voor 48 terwijl jouw voorstel blijft steken op 16. Daarnaast heeft de 10Gbit/s tussen UDM P/SE en een Pro wel degelijk nut. Immers kun je dan nog steeds 10 poorten 1Gbit/s laten routeren onderling, wat noch met de ingebouwde switch, noch een non-Pro switch noch met een UDM Base / UDR gaat. En hoeveel poorten kun je met de Switch Aggragate op 1Gbit/s onderling laten routeren? Juist, nog steeds maar 10. En wil je de Switch Aggregate zijn strepen geven en 10Gbit/s laten verwerken, met routeren, dan heb je ook pech en houdt het met 2 poorten op omdat de 10Gbit/s link op de UDM P/SE, en Switch Aggragate, dan de beperking is.
Is de Switch Aggregate beter? Ja. Maar wel alleen zolang je niet 10Gbit/s wilt routeren. Is die effectief duurder? Ja. Heeft die minder poorten? Wederom ja.
dus dan maar via de app remote een gebruiker aangemaakt een hop .. het werkte weer
Enige wat niet meer correct werkte was de lokale DNS mappings naar mijn eigen interne servers..
Geen idee waar dat aan lag, zal wel weer iets zijn tussen de eigen json waar ik mappings gebruikte en de pihole .. dus de pihole maar aangepast dat ie met meerdere hops mag werken en de locale dns deed het via VPN ook weer ..
Maar wel weer apart dat de gebruiker was verwijderd ..
There are no secrets, only information you do not yet have
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Die kits zijn dus vaak zoiets : https://www.ebay.com/sch/...anox+kit&_sacat=0&_sop=15RobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:43:
En moet je ook nog 15 additionele SFP(+) modules kopen (kits van €50 aldus @nero355 katsjing).
Geen SFP+ modules in je Switch nodig dus!
Ik zag bijvoorbeeld geen VHT waardesDonstil schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 18:44:
Nah er waren screenshots van alles wat relevant was en stond in de post zelf ook het een en ander.
Had niet het idee nou heel veel informatie weg gelaten te hebben eigenlijk.
Als je niet weet wat het is kan je het ook niet vragen he
Welke nut? Een PRO in zet juist in bij een 1gig router om dat je dan de vlan routering niet meer in je router wil doen en dus weg haalt omdat je de dit de L3 pro switch zelf laat. Door het gebruik van een L3 pro Switch wordt extra investeringen in een UDM pro juiste helemaal waardeloos en degradeer je hem tot firewall die niet sneller hoeft te zijn dan de snelheid van internet verbinding.RobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 19:34:
[...]
Laat maar hangen. Kansloos. Ik heb wat beters te doen![]()
[small]Mooi stukje dat je quote en in bold zet. Maar je verzint zelf "PoE erbij en "24 of 48" ga je maar meteen voor 48 terwijl jouw voorstel blijft steken op 16. Daarnaast heeft de 10Gbit/s tussen UDM P/SE en een Pro wel degelijk nut.
Dat hoeft ook niet want daarvoor plaats je juist een L3 switch zoals de pro voor je router.Immers kun je dan nog steeds 10 poorten 1Gbit/s laten routeren onderling, wat noch met de ingebouwde switch, noch een non-Pro switch noch met een UDM Base / UDR gaat.
Die doet niets routeren want het het een L2 switch en die routeert niet. Daarvoor gebruik nou juist de met 10gbit/s aangesloten de UDM-Pro / SE juist voor.En hoeveel poorten kun je met de Switch Aggragate op 1Gbit/s onderling laten routeren? Juist, nog steeds maar 10.
Die aggregate switch doet als 8 port switch ingezet 160 Gbps switching en voor de south/west routing tussen vlan’s heb je aan een enkele 10gb/s uplink genoeg richting de UDM-pro genoeg, hij is toch niet sneller.En wil je de Switch Aggregate zijn strepen geven en 10Gbit/s laten verwerken, met routeren, dan heb je ook pech en houdt het met 2 poorten op omdat de 10Gbit/s link op de UDM P/SE, en Switch Aggragate, dan de beperking is.
We zijn weer bij kern van de discussie. Als je niet op 10gbit/s intern wil routeren is het compleet zinloos om een 10gbit router met jouw zo gevreesde 10Gbit/s hardware prijs opslag te kopen?Is de Switch Aggregate beter? Ja. Maar wel alleen zolang je niet 10Gbit/s wilt routeren. Is die effectief duurder? Ja. Heeft die minder poorten? Wederom ja.
[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 11-05-2022 20:43 ]
VHT is de kanaal breedte toch?
Want dat staat niet in het screenshot idd, kwam later al wel ter sprake overigens.
[ Voor 10% gewijzigd door Donstil op 11-05-2022 20:26 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat ligt natuurlijk eraan wat je een SFP+ module noemt. Je stopt nog steeds een SFP+ module in een SFP+ poort. Alleen heb je inderdaad geen losse module met losse kabel, maar een DAC. En @xbeam had het over een 10Gbit/s capabel thuisnetwerk. Een DAC heeft een relatief korte kabel, dus als je bv een PC en thuisserver / NAS wilt verbinden met 10Gbit/s moet je de Switch Aggregate dus al binnen 1? 2? meter van elkaar zetten. Dan kun je dus net zo goed die DAC tussen de PC en thuisserver / NAS aansluiten en beiden gewoon onafhankelijk lekker met 1Gbit/s uplinken zodat de overige apparaten ook er aan kunnen en beiden internet hebben en klaar. Daarvoor heb je geen Switch Aggregate nodig.nero355 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:10:
[...]
Die kits zijn dus vaak zoiets : https://www.ebay.com/sch/...anox+kit&_sacat=0&_sop=15
Geen SFP+ modules in je Switch nodig dus!
En als je de Switch Aggregate bv in meterkast plaatst met een server / NAS ernaast, met een 10Gbit/s link, en de rest in huis op 1Gbit/s loop je naar mijn idee een grote kans op dat issue dat jij een tijd terug vermelde? Dat bv een PC een bestand opvraagt van de NAS, en de NAS dat bestand met 10Gbit/s naar de switch pompt. Alleen heeft de switch een veel dunnere pijp naar de PC dus de switch wordt overspoeld en "loopt over". En doordat de NAS niet weet dat de switch het maar met 1Gbit/s kan doorsturen kan/zal die het verkeer ook niet langzamer aanbieden, dus heb je best een probleem. Met als enige oplossing de link op 1Gbit/s zetten? Maar dan heeft die 10Gbit/s kabel ook geen nut meer
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Fijn dat je herhaald wat ik vanmiddag ook al aan gaf. Dat je juist bij een Pro naast de 10Gbit/s uplink überhaupt ook gebruik kunt maken van layer 3 switching waardoor het überhaupt niet meer naar de router hoeftxbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:24:
[...]
Welke nut? Een PRO in zet juist in bij een 1gig router om dat dan vlan routering niet meer in de router maar L3 switch zelf doet. door het gebruik van een L3 Switch wordt een UDM pro juiste helemaal waardeloos en degradeer je hem tot firewall met snelheid van internet verbinding.
Blijft mijn punt staan. Voor thuisgebruik vindt ik de switch aggregate kansloos. Te duur voor wat je er mee kunt (vrij weinig, gezien alleen maar SFP+, en je dus met DACs of losse modules moet gaan sleutelen en dus extra hardware aanschaffen). En dan heb je dus meer aan de Pro. Als je lui bent sluit je hem met SFP+ aan op de UDM P / SE, als je minder lui bent laat je de switch layer 3 switching doen en dus "routeren tussen VLANs". En dan heb je voor een "meer"prijs van €100 8 poorten extra, en hoef je geen berg DACs of SFP(+) modules te kopen.
En v.w.b. "dan heb je geen SFP+ / UDM P / SE nodig, voor 10Gbit/s". Dat is ook niet perse zo. Immers wordt er ook al internet van 1Gbit/s+ aangeboden dus dan wil je sowieso een snellere link naar de router. En daarnaast hebben de UDM P / SE nog wel meer dingen die de UDM Base en UDR niet hebben. Zoals Protect, inclusief voldoende opslag (middels een HDD i.p.v. SD op de UDR).
Zo werkt tcp/ip en Ethernet niet jou Nas zou net zo als internet down load nooit sneller date kunnen versturen dan de cliënt vraagt. Anders zou iedere download of data verplaatsing van je Nas en veel langzamer Wifi device fout gaan.RobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:44:
[...]
Dat bv een PC een bestand opvraagt van de NAS, en de NAS dat bestand met 10Gbit/s naar de switch pompt. Alleen heeft de switch een veel dunnere pijp naar de PC dus de switch wordt overspoeld en "loopt over". En doordat de NAS niet weet dat de switch het maar met 1Gbit/s kan doorsturen kan/zal die het verkeer ook niet langzamer aanbieden, dus heb je best een probleem.
Dat is ook de discussie niet. Met de door jou aangehaalde L3 pro switch gebruik je die hele 10gbit/s uplink naar de UDM-pro juist heel bewust niet meer. Dus waarom dan dan aks nog een 10gbit/s UDM-pro aanschaffen? Of waneer je al een UDM-pro hebt hebt een L3 pro switch aanschaffen terwijl je dankzij de UDM-P met het zelfde met een veel goedkope standaard L2 48p switch met 10gbit/s uplink precies het zelfde doet.Fijn dat je herhaald wat ik vanmiddag ook al aan gaf. Dat je juist bij een Pro naast de 10Gbit/s uplink überhaupt ook gebruik kunt maken van layer 3 switching waardoor het überhaupt niet meer naar de router hoeft
Dat een L3 switch intern met 64gbit/s kan switchen en een 10gb/s poort heeft betekent nog niet dat jij met 10gb/s data kan door Netwerk kan routeren/verplaatsen Het is blijft een gigabit switch en laat jouw nooit sneller dan met 1Gbit/s naar je NAS kopiëren.
Dat is persoonlijk voor de meeste huishoudens zijn 8 poortjes (Naar hoeveel kamers heb bedraad Netwerk nodig) in meter kast genoeg. Cat5E doet tot 30 meter 10gbit/s vandaar ook dat ik aangaf dat die flex XG en combinatie met rj45 sfp+ juist een heel logisch keus is. Het voordeel van die aggregate of flex XG is dat deze juist de routering interne uitbesteed aan de UDM-pro waardoor jij met 10gbit/s naar je NAS kan kopiëren en niet met Max 1Gb/s zoals bij die L3 pro switch van jou.Blijft mijn punt staan. Voor thuisgebruik vindt ik de switch aggregate kansloos. Te duur voor wat je er mee kunt (vrij weinig, gezien alleen maar SFP+, en je dus met DACs of losse modules moet gaan sleutelen en dus extra hardware aanschaffen). En dan heb je dus meer aan de Pro. Als je lui bent sluit je hem met SFP+ aan op de UDM P / SE, als je minder lui bent laat je de switch layer 3 switching doen en dus "routeren tussen VLANs". En dan heb je voor een "meer"prijs van €100 8 poorten extra, en hoef je geen berg DACs of SFP(+) modules te kopen.
Vlan routering heeft niets met je internet aansluiting te maken. Je koopt een UDM-pro juist om interne Netwerk snelheid te upgrade dat is enige functie van een 10Gbit router Thuis Of heb jij 10gbit/s internet? Een UDR heeft ook poe poortje en een ingebouwde 128GB voor opslag voor protect. En sneller dan jou LAN en internet aansluiting aan kunnen.En v.w.b. "dan heb je geen SFP+ / UDM P / SE nodig, voor 10Gbit/s". Dat is ook niet perse zo. Immers wordt er ook al internet van 1Gbit/s+ aangeboden dus dan wil je sowieso een snellere link naar de router. En daarnaast hebben de UDM P / SE nog wel meer dingen die de UDM Base en UDR niet hebben. Zoals Protect, inclusief voldoende opslag (middels een HDD i.p.v. SD op de UDR).
Natuurlijk heeft iedereen naast de technische ook persoonlijke voorkeuren wel of niet voor een UDM-p, UDR of iets compleet anders te kiezen, Maar mijn IT hart doet soms gewoon pijn als ik zie veel,geld uitgeven aan hardware en dan bij andere hardware aankopen geen rekening houden om in de toekomst volledig Netwerk potentie te benutten. Wat er nu vaak gebeurt is het zelfde dat iemand met een 1Gbit-router zijn oude 100mbit switch gaat vervangen voor weer 100mbit switch. Ook dat is niet erg als het maar een bewuste keuze is, niet onwetendheid daar is Unifi gewoon veel te duur voor.
[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 11-05-2022 22:32 ]
Ik zie in ene mijn UDM twee keer in mijn lijst. Zelfde naam, alleen mac adres verschilt in het laatste karakter (:C2 is mijn UDM, :C3 is erbij gekomen):
:strip_exif()/f/image/237ozhxS8DVppdNKs1W7bhmt.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pGNnDPpmZBpy6DBmtxwNQzqR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/cYxGNUrbM8aq55kLVV3Bvz9u.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu dacht ik, laat ik 'm eens herstarten... had ik dat maar niet gedaan:
:strip_exif()/f/image/3boN8wiiVJFEAmZQIf94x1Tc.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu krijg ik mijn devices niet meer gejoined. Met advanced adaptoin (en de credentials welke ik heb geconfigureerd) krijg ik ze ook niet gejoined (ze willen niet eens en ip-adres krijgen).
Any tips?
Edit: wat ik ook vreemd vind, is dat de router geen internet ip krijgt, lijkt me sterk dat dat ook in ene plat ligt (ff apart testen maar).
[ Voor 3% gewijzigd door iMars op 11-05-2022 23:09 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Donstil schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:23:
Als je niet weet wat het is kan je het ook niet vragen he
Staat in de Settings van elke UAP bijdehandje!Donstil schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:25:
VHT is de kanaal breedte toch?
Want dat staat niet in het screenshot idd, kwam later al wel ter sprake overigens.
Nee, OK, maar ik dacht misschien had je wat verkeerd gelezen of zoRobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:32:
Dat ligt natuurlijk eraan wat je een SFP+ module noemt. Je stopt nog steeds een SFP+ module in een SFP+ poort. Alleen heb je inderdaad geen losse module met losse kabel, maar een DAC. En @xbeam had het over een 10Gbit/s capabel thuisnetwerk. Een DAC heeft een relatief korte kabel, dus als je bv een PC en thuisserver / NAS wilt verbinden met 10Gbit/s moet je de Switch Aggregate dus al binnen 1? 2? meter van elkaar zetten. Dan kun je dus net zo goed die DAC tussen de PC en thuisserver / NAS aansluiten en beiden gewoon onafhankelijk lekker met 1Gbit/s uplinken zodat de overige apparaten ook er aan kunnen en beiden internet hebben en klaar. Daarvoor heb je geen Switch Aggregate nodig.
Dat probleem kan inderdaad optreden, maar is nog niet bij de UniFi 10 Gbps USW modellen voorgekomen in dit topic in ieder geval dus laten we effe aannemen dat ik me misschien ietsje teveel zorgen maakte...En als je de Switch Aggregate bv in meterkast plaatst met een server / NAS ernaast, met een 10Gbit/s link, en de rest in huis op 1Gbit/s loop je naar mijn idee een grote kans op dat issue dat jij een tijd terug vermelde? Dat bv een PC een bestand opvraagt van de NAS, en de NAS dat bestand met 10Gbit/s naar de switch pompt. Alleen heeft de switch een veel dunnere pijp naar de PC dus de switch wordt overspoeld en "loopt over". En doordat de NAS niet weet dat de switch het maar met 1Gbit/s kan doorsturen kan/zal die het verkeer ook niet langzamer aanbieden, dus heb je best een probleem. Met als enige oplossing de link op 1Gbit/s zetten? Maar dan heeft die 10Gbit/s kabel ook geen nut meer
Vooruit denken en zo...

Ik zou sowieso de MikroTik Switches overwegen i.p.v. dat ding :RobertMe schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 20:44:
Blijft mijn punt staan. Voor thuisgebruik vindt ik de switch aggregate kansloos. Te duur voor wat je er mee kunt (vrij weinig, gezien alleen maar SFP+, en je dus met DACs of losse modules moet gaan sleutelen en dus extra hardware aanschaffen).
- pricewatch: MikroTik Cloud Router Switch 305-1G-4S+IN
- pricewatch: MikroTik CRS309-1G-8S+IN
Dat bedoelt hij niet!xbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 21:23:
Zo werkt tcp/ip en Ethernet niet jou Nas zou net zo als internet down load nooit sneller date kunnen versturen dan de cliënt vraagt. Anders zou iedere download of data verplaatsing van je Nas en veel langzamer Wifi device fout gaan.
Iets met bufferen van data tussen Switches of de Switch zelf van 10 Gbps naar 1 Gbps en zo
Stapje verder met mijn issue... Mijn apparatuur zit via een Cisco SFP copper (GLC-T) verbonden met de rest van mijn netwerk. Nu haalde ik de kabel daaruit en sloot deze aan op een van de 8 standaard Gbit poorten en daarna joinde alle netwerkdevices gelijkiMars schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:07:
Iemand dit al eens meegemaakt?
Ik zie in ene mijn UDM twee keer in mijn lijst. Zelfde naam, alleen mac adres verschilt in het laatste karakter (:C2 is mijn UDM, :C3 is erbij gekomen):
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Nu dacht ik, laat ik 'm eens herstarten... had ik dat maar niet gedaan:
[Afbeelding]
Nu krijg ik mijn devices niet meer gejoined. Met advanced adaptoin (en de credentials welke ik heb geconfigureerd) krijg ik ze ook niet gejoined (ze willen niet eens en ip-adres krijgen).
Any tips?
Edit: wat ik ook vreemd vind, is dat de router geen internet ip krijgt, lijkt me sterk dat dat ook in ene plat ligt (ff apart testen maar).

Gekke is, aan de andere kant van de lijn zit ook zo'n SFP (en het werkt al heel lang zo).
Of zou het kunnen zijn dat de poorten 9 t/m 11 in ene kaduuk zijn, of raar doen?
Heb nog steeds geen internet (heb tmobile home met een gpon kastje, dus kan zijn dat het even duurt voordat de Mac adres herkent wordt).
Morgen maar ff bellen met tmobile

Is oversubscription thuis echt ding dan? Anders egress je er rate limit op.nero355 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 23:34:
[...]
Dat bedoelt hij niet!
Iets met bufferen van data tussen Switches of de Switch zelf van 10 Gbps naar 1 Gbps en zo
[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 12-05-2022 09:04 ]
Sfp vervangen voor een andere GLC-T en dat werkt weer prima. Nu maar wachten op tmobile.iMars schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:14:
[...]
Gekke is, aan de andere kant van de lijn zit ook zo'n SFP (en het werkt al heel lang zo).
Fijn dat Murphy altijd zo laat nog langs komt
Ik moest onder ports/port profile override de link speed van de SFP aanpassen, stond standaard op auto negotiationiMars schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 00:14:
[...]
Stapje verder met mijn issue... Mijn apparatuur zit via een Cisco SFP copper (GLC-T) verbonden met de rest van mijn netwerk. Nu haalde ik de kabel daaruit en sloot deze aan op een van de 8 standaard Gbit poorten en daarna joinde alle netwerkdevices gelijk![]()
Of zou het kunnen zijn dat de poorten 9 t/m 11 in ene kaduuk zijn, of raar doen?
Heb nog steeds geen internet (heb tmobile home met een gpon kastje, dus kan zijn dat het even duurt voordat de Mac adres herkent wordt).
Morgen maar ff bellen met tmobile
Maar dat verklaart (voor mij) nog niet waarom in ene alles raar ging doen. Ik kreeg de melding dat er een nieuwe UDM was, terwijl ik de oude nog zag (en alles werkte gewoon).Slux schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 06:55:
[...]
Ik moest onder ports/port profile override de link speed van de SFP aanpassen, stond standaard op auto negotiation
Nadat ik de router herstarte, deed alles raar, melding dubbele UDM is weg, maar sfp deed raar, mijn internet connectie werkt niet meer…
Internet werkt nog hooriMars schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 09:01:
[...]
Maar dat verklaart (voor mij) nog niet waarom in ene alles raar ging doen. Ik kreeg de melding dat er een nieuwe UDM was, terwijl ik de oude nog zag (en alles werkte gewoon).
Nadat ik de router herstarte, deed alles raar, melding dubbele UDM is weg, maar sfp deed raar, internet werkt niet meer…
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Het zat in de Echo's. Die "smerige dingen" onthouden alle WiFi netwerken en 1tje (waarschijnlijk bereik) was naar het vorige WiFi == LAN terug gegaan. Hele kluif om die dingen het oude WiFi te laten vergeten want je moet ze de-reggen en ook nog eens op je Amazon account;laurens0619 schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 15:38:
[...]
Zit je amazon speaker ook in het iot vlan?
Edit:
:fill(white):strip_exif()/f/image/ToYDZs2Byy0ZxdvL5RRZraVi.png?f=user_large)
Vervolgens alles in IoT connected en nu is de lag ook weg
Mijn boefje is liev!
*knip*. Pluggen van V&A aanbiedingen is niet de bedoeling.
[ Voor 64% gewijzigd door rens-br op 12-05-2022 13:11 ]
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik denk dat je de AC Mesh en U6 Mesh niet echt kunt / moet vergelijken. Dan moet je hem al met de FlexHD vergelijken. En ik weet de prijzen niet, maar volgens mij liggen beiden ergens tussen de 150 - 200. Dus dan komt het wel enigszins overeen. Op de naam na is het dus appels met peren vergelijken. Hetzelfde bij de LR, de AC LR en U6 LR kun je ook totaal niet vergelijken en hebben ook een flink prijsverschil. Maar de een is 2x2 (5GHz meen ik) en 3x3 (2,4GHz dan) en de ander is volgens mij 4x4 op beide banden. Dat scheelt dus nogal wat.Toppe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:32:
Weet zeker dat ik het ergens gemist heb, maar de AC-Mesh is vervangen voor een WiFi 6 model die bijna een keer zo duur is?
Nou moet ik eerst hier vanaf zodat ik een nieuwe kan kopen
De AC-Mesh heb ik al eens gekocht voor net boven de €100. De FlexHD is dan echt een stuk duurder.RobertMe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 12:04:
[...]
Ik denk dat je de AC Mesh en U6 Mesh niet echt kunt / moet vergelijken. Dan moet je hem al met de FlexHD vergelijken. En ik weet de prijzen niet, maar volgens mij liggen beiden ergens tussen de 150 - 200. Dus dan komt het wel enigszins overeen. Op de naam na is het dus appels met peren vergelijken. Hetzelfde bij de LR, de AC LR en U6 LR kun je ook totaal niet vergelijken en hebben ook een flink prijsverschil. Maar de een is 2x2 (5GHz meen ik) en 3x3 (2,4GHz dan) en de ander is volgens mij 4x4 op beide banden. Dat scheelt dus nogal wat.
Daarbij heb ik die specificaties niet eens nodig, maar goed, je wordt nu gedwongen om z’n AP te kopen voor in de tuin.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Dat is zeer zeker waar. Zoals ik dus al aangaf valt de U6 Flex niet te vergelijken met de AC Mesh, maar moet dat met de FlexHD. Beiden een klap duurder, omdat ze een stuk beter zijn. Maar de meeste zullen de specificaties van de FlexHD / U6 Flex inderdaad bij lange na niet nodig hebben voor een eenvoudig tuintje.Toppe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:06:
[...]
De AC-Mesh heb ik al eens gekocht voor net boven de €100. De FlexHD is dan echt een stuk duurder.
Daarbij heb ik die specificaties niet eens nodig, maar goed, je wordt nu gedwongen om z’n AP te kopen voor in de tuin.
Goedkoper om een AC Lite te halen met WiFi 6 en de printplaat los halen en die in een waterdichte behuizing steken, goedkoper en voor buiten een prima oplossing.RobertMe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:10:
[...]
Dat is zeer zeker waar. Zoals ik dus al aangaf valt de U6 Flex niet te vergelijken met de AC Mesh, maar moet dat met de FlexHD. Beiden een klap duurder, omdat ze een stuk beter zijn. Maar de meeste zullen de specificaties van de FlexHD / U6 Flex inderdaad bij lange na niet nodig hebben voor een eenvoudig tuintje.
Keuzes keuzes keuzes
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
De AC Lite met wifi 6 noemen ze volgens mij een U6 LiteToppe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:14:
[...]
Goedkoper om een AC Lite te halen met WiFi 6 en de printplaat los halen en die in een waterdichte behuizing steken, goedkoper en voor buiten een prima oplossing.
Keuzes keuzes keuzes
Weet in ieder geval niet hoe het met de U6 modellen zit. Maar bij de AC modellen zat het (niet) waterdicht probleem volgens mij voornamelijk in de RJ45 connector waarop corrosie ontstaat en het contact dus niet meer tot stand komt. Als je dat voorkomt kun je dus zo een eind komen. Ga ik er overigens wel vanuit dat je hem beschut (/"droog") ophangt. Zo aan de buitenmuur of een tuinhuisje of aan een paal zou ik niet doen. Of je plaatst het ding gewoon in een waterdichte (installatie)doos. Ben je ook klaar. Wat extra plastic er omheen zal qua bereik niet veel / niks doen.
Komt hier op een paaltje, moet dus wel echt waterdicht zijn. Die andere modelletjes kan je inderdaad prima overdekt gebruiken.RobertMe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:19:
[...]
De AC Lite met wifi 6 noemen ze volgens mij een U6 Lite
Weet in ieder geval niet hoe het met de U6 modellen zit. Maar bij de AC modellen zat het (niet) waterdicht probleem volgens mij voornamelijk in de RJ45 connector waarop corrosie ontstaat en het contact dus niet meer tot stand komt. Als je dat voorkomt kun je dus zo een eind komen. Ga ik er overigens wel vanuit dat je hem beschut (/"droog") ophangt. Zo aan de buitenmuur of een tuinhuisje of aan een paal zou ik niet doen. Of je plaatst het ding gewoon in een waterdichte (installatie)doos. Ben je ook klaar. Wat extra plastic er omheen zal qua bereik niet veel / niks doen.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Lang verhaal dat ik niet meer echt woord voor woord kan herhalen, maar het komt er in ieder geval op neer dat je soms de boel kan fixen door de Switch in "Cut-Through" i.p.v. "Store-And-Forward" Mode te zettenxbeam schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 01:29:
Is oversubscription thuis echt ding dan? Anders egress je er rate limit op.
NICE!!!JB schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:13:
Het zat in de Echo's. Die "smerige dingen" onthouden alle WiFi netwerken en 1tje (waarschijnlijk bereik) was naar het vorige WiFi == LAN terug gegaan. Hele kluif om die dingen het oude WiFi te laten vergeten want je moet ze de-reggen en ook nog eens op je Amazon account;
[Afbeelding]
Vervolgens alles in IoT connected en nu is de lag ook weg
Misschien handig om te weten : Al die lelijke Samsung apparaten doen ook zoiets!
Soms verbinden ze zelfs met het eerste de beste onbeveiligde netwerk in de buurt!

IoT apparaten zijn echte krengen wat dat betreft!

Op dit moment is de prijzen vergelijken best wel lastig, want zo'n beetje alles is veel duurder geworden!Toppe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 10:32:
Weet zeker dat ik het ergens gemist heb, maar de AC-Mesh is vervangen voor een WiFi 6 model die bijna een keer zo duur is?
De normale prijs is € 89,95 als het goed is!Toppe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 13:06:
De AC-Mesh heb ik al eens gekocht voor net boven de €100.
Jij dwingt jezelf om een upgrade te doen die teveel geld kost zal je bedoelenDaarbij heb ik die specificaties niet eens nodig, maar goed, je wordt nu gedwongen om z’n AP te kopen voor in de tuin.
Nee. Want heb geen mesh meer, anders had ik die wel opgehangen hènero355 schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:55:
[...]
Jij dwingt jezelf om een upgrade te doen die teveel geld kost zal je bedoelen![]()
![]()
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dus toch een upgrade ?!Toppe schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 14:58:
Nee. Want heb geen mesh meer, anders had ik die wel opgehangen hè
Nu heb ik er een AP naast gelegd, want ik dacht dat het wellicht met het bereik/de verbinding te maken had, maar nog steeds hetzelfde probleem. Die webcam kan zowel op 2,4Ghz en 5Ghz verbinden.
Volgens mij heb ik verder een basic setup, nog zonder VLAN's op de UDM SE en de basale instellingen (niets op auto) ingeschakeld.
Iemand een idee wat dit kan veroorzaken, of liever iemand met een oplossing?
Het wordt tijd om die dingen te beheren. Nu zie ik tegenwoordig ook een app. Kan ik daarmee het beheer doen, of moet ik dan de software gebruiken? En nu de range is veranderd van de ip adressen, kan ik dan mogelijk tegen problemen aanlopen? De oude controller software stond dus op de oude pc die er niet meer is.
Spielerei...
Je moet een controller hebben, dus herinstalleren op de nieuwe PC of een cloudkey oid kopen.el-jorge schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:37:
Ik heb even een vraag. Ik heb 2 ac-lite accespoints in huis (bekabeld aangesloten). Voorheen controleerde ik die en werkte ik die bij op de pc met hun software. Nou is een tijd geleden mijn router vervangen, en mijn pc. En sindsdien doe ik er niks meer aan. De router heeft wel een andere range ip adressen, maar de accespoints pakken die gewoon op.
Het wordt tijd om die dingen te beheren. Nu zie ik tegenwoordig ook een app. Kan ik daarmee het beheer doen, of moet ik dan de software gebruiken? En nu de range is veranderd van de ip adressen, kan ik dan mogelijk tegen problemen aanlopen? De oude controller software stond dus op de oude pc die er niet meer is.
Daar kun je dan met de app mee connecten.
Ik open de browser, browse naar het lokale IP adres van de UNVR en log in.
Vervolgens klik ik op de driehoek (playback) en kies een camera uit.
Ik kijk een paar seconden, de tijd op het beeld is 09:15.
Ik klik op 15 seconds back en hij springt geen 15, maar 30 seconden terug, naar 09:14:30 dus.
Ik blijf kijken en ond de 09:14:45 gaat het beeld langzamer lopen om vervolgens om 09:14:47 te bevriezen ...
Tot ik een refresh doe en dan kijk ik weer live.
Doe ik dit met de Protect app op de iPhone, dan springt het beeld 50 seconden terug ipv 15 en springt het beeld 50 seconden later weer naar live.
Kan iemand met een UNVR dit eens proberen voor me?
De Acces Point Wifi 6 Enterprise is op voorraad voor de liefhebber!
De app kan voor Access points als controller werken, wel beperkt (dacht ik)ASS-Ware schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:22:
[...]
Je moet een controller hebben, dus herinstalleren op de nieuwe PC of een cloudkey oid kopen.
wel dien je de access point opnieuw in te stellen (tenzij je backup hebt...)
Hier een UNVR4 (v2.4.8) zowel via de browser (firefox en chromium) en de android app heb ik dit probleem niet...ASS-Ware schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:23:
[...]
Kan iemand met een UNVR dit eens proberen voor me?
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Liefhebber met goed gevulde portemonnee, #damn. Daarvoor koop je twee Lites. Maarja, de Lite heeft dan geen 6GHz en geen 2,5gbit/s poort (twee losse wel 2x 1Gbit/sdennisk. schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:59:
https://eu.store.ui.com/c...oint-wifi-6-enterprise-ea
En dan is dit ook nog de Early Access prijsstelling. Als het apparaatje straks in de Official Release komt dan zal de prijs nog wel wat omhoog gaan, denk ik.RobertMe schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:39:
[...]
Liefhebber met goed gevulde portemonnee, #damn. Daarvoor koop je twee Lites. Maarja, de Lite heeft dan geen 6GHz en geen 2,5gbit/s poort (twee losse wel 2x 1Gbit/s)
Ik heb hier ook geen 2,5Gbit;s poorten op m'n US8-150 switches, wordt dus sowieso een dure upgrade, komende vanaf 5 Nano-HD AP's
[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 13-05-2022 10:51 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Dank je wel.Hier een UNVR4 (v2.4.8) zowel via de browser (firefox en chromium) en de android app heb ik dit probleem niet...
Kan iemand mij adviseren of dit een goed idee is met de high end camera's van Unify + 1GB glasvezel? Trekt de CPU dit wel? Dus netwerk feed, opslaan van data (storage in de UDM) en daarnaast nog firewall voor de rest van het netwerk?
Of beter toch geen unify camera's en beelden opslaan op third party device? Of aparte video recording device van Unify en dan geen UDM Pro se?
Laat ze anders eerst is die In Wall HD 6 uitbrengen buiten early access.. of desnoods op voorraad is early access. Wacht hier al meer dan een half jaar opdennisk. schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:59:
[ Voor 35% gewijzigd door Workaholic op 13-05-2022 11:22 ]
Thanks! Heb er eentje besteld. Dan ben ik "voorlopig klaar" met upgraden.dennisk. schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:59:
Maar ik zit (net als vele anderen) ook nog te wachten op de U6 In-Wall. Dan heb ik al mijn AP's over op Wifi6 namelijk.
http://www.deyterra.com
Ik zie ze inderdaad wel in de app. Maar kan er nu niks mee. Wel balen als ik ze opnieuw moet instellen. Ansich werkt alles prima nu. Firmware moet alleen bijgewerkt worden.geenwindows schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:59:
[...]
De app kan voor Access points als controller werken, wel beperkt (dacht ik)
Spielerei...
Heb nu het gewone winkelmodel gekregen ipv de beta, dat is wel mooi. Moest wel 3 keer met Ziggo bellen voordat ik eindelijk iemand had die het werkelijk voor elkaar kreeg mijn modem in bridge te zetten. Overstap naar adsl ondertussen ook in gang gezet.
Waarom wil je de firmware bijwerken? Ik ben inmiddels zover dat ik bij UBNT niets meer update tenzij er echt iets gefixt moet worden. Ik heb al vaker updates moeten terugdraaien omdat de update een achteruitgang betekende.el-jorge schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:26:
[...]
Ik zie ze inderdaad wel in de app. Maar kan er nu niks mee. Wel balen als ik ze opnieuw moet instellen. Ansich werkt alles prima nu. Firmware moet alleen bijgewerkt worden.
Gezien de hardware nu al vervangen is moet het wel iets in mijn huis zijn dat de UDR doet trippen. Wat ik zal proberen:
0. UDR verplaatsen, 1 meter uit meterkast (EMC?)
1. Alle utp loskoppelen, WiFi only
2. Alle WiFi loskoppelen
3. 230v ergens anders vandaan trekken
4. Ziggo modem (bridged) lostrekken.
5. Een dik touw zoeken..
ik heb zelf de UDR ook gehad en had hetzelfde. Ook van alles geprobeerd en toch maar eens ziggo gebeld die zagen dat mijn modem niet genoeg stroom kreeg? heb een nieuwe voeding gekregen en sindsdien werkte hij feilloos. raar maar waar zeg maar. Intussen naar een dream machine pro gegaan. dus kan het niet meer voor je reproducerenwarcow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:46:
Nou, eerste crash met nieuwe UDR heeft alweer plaatsgevonden. Ding loopt vast, WiFi weg en schermpje blijft hangen. Enige oplossing power cycle.
Gezien de hardware nu al vervangen is moet het wel iets in mijn huis zijn dat de UDR doet trippen. Wat ik zal proberen:
2. Alle WiFi loskoppelen
5. Een dik touw zoeken..
[ Voor 4% gewijzigd door jhijman op 13-05-2022 15:05 ]
Welk modem had je? Heb zelf een Technicolor TC7210. Krijg over een maand adsl, misschien dat het daarmee dan ook beter gaat.jhijman schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:04:
[...]
ik heb zelf de UDR ook gehad en had hetzelfde. Ook van alles geprobeerd en toch maar eens ziggo gebeld die zagen dat mijn modem niet genoeg stroom kreeg? heb een nieuwe voeding gekregen en sindsdien werkte hij feilloos. raar maar waar zeg maar. Intussen naar een dream machine pro gegaan. dus kan het niet meer voor je reproduceren
ik heb de connectbox zo even uit mijn hoofd docsis 3.1 ding in ieder gevalwarcow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:09:
[...]
Welk modem had je? Heb zelf een Technicolor TC7210. Krijg over een maand adsl, misschien dat het daarmee dan ook beter gaat.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Kan van alles zijn dus ik zou zeggen ga eens met je WiFi Settings spelen :ChUcKiE schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:06:
Ik heb een simpele EZVIZ webcam (C2) op de peuterkamer staan en die staat de hele tijd te flipperen tussen 100% experience (en een DHCP-adres gekregen) en 70% met een 169.254 adres.
Nu heb ik er een AP naast gelegd, want ik dacht dat het wellicht met het bereik/de verbinding te maken had, maar nog steeds hetzelfde probleem. Die webcam kan zowel op 2,4Ghz en 5Ghz verbinden.
Volgens mij heb ik verder een basic setup, nog zonder VLAN's op de UDM SE en de basale instellingen (niets op auto) ingeschakeld.
- Fast Roaming UIT !!
- WPA3 niet gebruiken!
- Dingen als ehh... Bandwidth Steering of zo... ook het liefst vermijden!
- Zorg ervoor dat je Accesspoints elkaar niet teveel overlappen...
Enz. enz. enz...
De app...el-jorge schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 20:37:
Ik heb even een vraag. Ik heb 2 ac-lite accespoints in huis (bekabeld aangesloten). Voorheen controleerde ik die en werkte ik die bij op de pc met hun software. Nou is een tijd geleden mijn router vervangen, en mijn pc. En sindsdien doe ik er niks meer aan. De router heeft wel een andere range ip adressen, maar de accespoints pakken die gewoon op.

Ik heb daar een mening over : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4
Is allemaal nergens voor nodig, want de UniFi Controller heeft hij al draaien!ASS-Ware schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:22:
Je moet een controller hebben, dus herinstalleren op de nieuwe PC of een cloudkey oid kopen.
Niet doen...geenwindows schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 09:59:
De app kan voor Access points als controller werken, wel beperkt (dacht ik)

Wat je moet doen :el-jorge schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 12:26:
Ik zie ze inderdaad wel in de app. Maar kan er nu niks mee. Wel balen als ik ze opnieuw moet instellen. Ansich werkt alles prima nu. Firmware moet alleen bijgewerkt worden.
- Laptop/PC + Accesspoints op dezelfde Switch aansluiten.
- Laptop/PC NIC in dezelfde IP range als de Accesspoints instellen.
- De UniFi Controller opstarten nadat je 100% zeker weet dat je NIC het IP heeft waarmee je de Accesspoints ooit hebt geadopteerd!
- Dan je Accesspoints een Static IP address + Gateway IP + DNS IP geven in de range van je nieuwe netwerk.
- UniFi Controller afsluiten.
- Daarna je Laptop/PC ook een IP geven in de range van je nieuwe netwerk.
- In de UniFi Controller het IP van je Laptop/PC instellen als Override/Forced Inform URL of zoiets...
Je zou dan alles in de nieuwe IP range moeten hebben draaien met de oude instellingen!
Misschien dat ik nog ergens een stapje/handeling mis in dit verhaal, maar het is dus te doen!
TIP : Bookmark de UniFi Controller webGUI in je browser(s) en zet daarbij als Comment wat het IP adres van de Laptop/PC zou moeten zijn als je die gebruikt!
Dat zou allemaal gewoon moeten werken, maar het blijft een UDM apparaat hé!Workaholic schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:18:
Ik wil 3 of 4 Unify camera's gaan installeren in combinatie met de UDM PRO SE. Deze wil ik dan direct op de firewall koppelen ipv een aparte switch met POE.
Kan iemand mij adviseren of dit een goed idee is met de high end camera's van Unify + 1GB glasvezel? Trekt de CPU dit wel? Dus netwerk feed, opslaan van data (storage in de UDM) en daarnaast nog firewall voor de rest van het netwerk?
Of beter toch geen unify camera's en beelden opslaan op third party device? Of aparte video recording device van Unify en dan geen UDM Pro se?

Laat ze anders eerst is die In Wall HD 6 uitbrengen buiten early access.. of desnoods op voorraad is early access. Wacht hier al meer dan een half jaar opGaat wat ver om hier 3 van te kopen voor in de nieuwe woning...
"My In Wall people!"rally schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 11:39:
Maar ik zit (net als vele anderen) ook nog te wachten op de U6 In-Wall. Dan heb ik al mijn AP's over op Wifi6 namelijk.
Dat is wel vaag, want ik had begrepen dat iedereen nu een Modem/Router/WiFi ding heeft dat door de klant zelf in Bridge Mode gezet kan wordenwarcow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 13:52:
Moest wel 3 keer met Ziggo bellen voordat ik eindelijk iemand had die het werkelijk voor elkaar kreeg mijn modem in bridge te zetten.
Altijd verstandig wat mij betreft als ik tussen die twee moet kiezen!Overstap naar adsl ondertussen ook in gang gezet.
6. Een andere Router kopen of zelf bouwen die WEL aan je wensen voldoet!warcow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:46:
Nou, eerste crash met nieuwe UDR heeft alweer plaatsgevonden. Ding loopt vast, WiFi weg en schermpje blijft hangen. Enige oplossing power cycle.
2. Alle WiFi loskoppelen
5. Een dik touw zoeken..
Wel balen dat je zoveel ellende met dat ding hebt gehad...
Kan gebeuren en is uiteraard niet leuk, maar meer info over wat je precies hebt meegemaakt en met welke firmware was interessanter geweest!loeberce schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 14:14:
Waarom wil je de firmware bijwerken? Ik ben inmiddels zover dat ik bij UBNT niets meer update tenzij er echt iets gefixt moet worden.
Ik heb al vaker updates moeten terugdraaien omdat de update een achteruitgang betekende.
Ik post af en toe welke firmware ik draai en sommige anderen ook dus op die manier kan je rollbacks vermijden, tenzij we met zijn allen ineens flinke pech hebben
Hier mist een boel informatie:ChUcKiE schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:06:
Ik heb een simpele EZVIZ webcam (C2) op de peuterkamer staan en die staat de hele tijd te flipperen tussen 100% experience (en een DHCP-adres gekregen) en 70% met een 169.254 adres.
Hoe ziet je opzet er uit?
Wel UB apparaten met welke versies software heb je draaien?
Heeft het ooit goed gewerkt, en zo ja, wat is er veranderd op die datum / tijd?
Eerst bovenstaande bekend hebben voordat je ergens aan gaat zitten.
Niet sleutelen zonder bewijs van de oplossing voor de achterliggende oorzaak.
Wat is de breedte van de Wifi band? Bij het overschakelen naar VHT40 voor 2.4 en VHT80 voor 5 werkte mijn IP cam ineens weer primaChUcKiE schreef op donderdag 12 mei 2022 @ 17:06:
Had eerst de UDM Pro op het oog, maar dat ging niet passen in mijn meterkast (die is maar 5 cm dieper dan de UDM en dan lopen er nog pvc-buizen over het achtershot, plus dat ik achter op de UDM Pro stroom en voorop LAN/WAN moet aansluiten. Plus dat ik het wel erg duur vond worden: 409 + een AP is zomaar 525. En dan heb ik het nog niet over de extra switches en nog een U6 AP erbij. Ik kwam op 750 uit, niet mals.
Dus gisteren een bestelling geplaatst voor een TP-Link mesh setje WiFi 6 om maar eens uit te proberen. Zo ontevreden was ik immers niet over mijn ASUS AC87U+AC66U combi, maar heb wel een paar dode hoeken én tegenwoordig is het 2x per week herstarten en regelmatig een paar minuten even geen internet (WAN is wel up). En dat ding duurt zeker 10 min voordat de 5 GHz band weer up is.
Tot ik ineens tot mijn grote schok vandaag een Stock Update Notification kreeg van de Dream Router, mét WiFi 6 dus. De prijs van 228 vind ik echt belachelijk goedkoop voor wat je krijgt: WiFi 6, 4x Gigabit switch, waarvan 2x PoE, mogelijkheid tot alle UniFi OS applications die de Pro ook heeft. En tov de Pro zijn precies alle features gedropt die ik toch niet nodig ga hebben, denk aan: SFP-poorten, 2.5G WAN, HDD support (maar wel microSD fwiw). En... de AP die erin zit lijkt tussen een U6 Lite en Pro in te zitten. Hij moet dan wel in de meterkast staan, wat een nadeeltje is t.o.v. mijn eerdere idee om een AP in de woonkamer te hangen, maar op zich red ik het met de ASUS nu ook al, al is het in het achterste hoekje van de woonkamer net aan 50-100 Mbps, ik verwacht dat de UniFi AP in de Dream Router dit sowieso wel een tikkeltje beter gaat doen en anders kan ik altijd nog uitbreiden als het echt nodig is.
Het was nog even balen toen ik alles in het mandje gelegd had, want ineens was de U6 Lite uitverkocht. Toen dacht ik: ik wil wel gelijk wat kabeltjes erbij bestellen, met name die mooie 0,3m dingen om al mijn hubs in de meterkast die nu met 1.5-2m kabels rotzooi maken netjes straks aan te sluiten. Eenmaal klaar bleek de U6 Lite weer op voorraad, dus heb nu dit besteld:
- Dream Router
- AP U6 Lite
- Switch Flex Mini 3-pack
- PoE injector 802.3at
- reeks kabeltjes
Gek genoeg hadden ze geen losse USB-C adapters voor de Switch Flex Mini (ik ga er 1 nodig hebben), alleen gebundeld in het 1-pack, maar die zijn gelukkig overal op de kop te tikken.
Kan nu al niet wachten tot het binnen is. Iemand enig idee wat normaal de levertijden zijn? Ik heb gewoon voor UPS Standard gekozen.
Ja best wel pech maar lijkt dus ergens een compatibiliteitsissue te zijn. Het stomme is dat de paar uur tussen crashes in alles perfect draait. Zelfs mijn Samsung tv kan ik dan ineens met google home aanzetten terwijl dat met tot nu toe elke andere modem/router niet wou.nero355 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:25:+
[...]
Dat is wel vaag, want ik had begrepen dat iedereen nu een Modem/Router/WiFi ding heeft dat door de klant zelf in Bridge Mode gezet kan worden
[...]
Altijd verstandig wat mij betreft als ik tussen die twee moet kiezen!
[...]
6. Een andere Router kopen of zelf bouwen die WEL aan je wensen voldoet!![]()
![]()
Wel balen dat je zoveel ellende met dat ding hebt gehad...
Ik ga nog even de genoemde dingen proberen en ik wacht ook nog even tot mijn adsl abonnement ingaat. Als ik dan nog de problemen heb geef ik het op.
het lijkt erop dat de interne hairpin functie lijkt te werken .. (of ik heb iets verkl**t) waardoor het nu werkt.
Da's niet handig als je wel je VPN icoon aan ziet staan maar denkt met het werk verbonden te zijn en interne servers van het werk niet bereikbaar zijn.
Dan slik je wel even .. Gelukkig kwam ik er redelijk snel achter
Weer iets aparts..
Thanks voor de uitgebreide uitleg. Voor jou is dit vast een appeltje eitje dit soort dingen. Voor mij gaat dit nog wel een uitdaging vormen.nero355 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:25:
[...]
Is allemaal nergens voor nodig, want de UniFi Controller heeft hij al draaien!
[...]
Niet doen...
[...]
Wat je moet doen :
- Laptop/PC + Accesspoints op dezelfde Switch aansluiten.
- Laptop/PC NIC in dezelfde IP range als de Accesspoints instellen.
- De UniFi Controller opstarten nadat je 100% zeker weet dat je NIC het IP heeft waarmee je de Accesspoints ooit hebt geadopteerd!
- Dan je Accesspoints een Static IP address + Gateway IP + DNS IP geven in de range van je nieuwe netwerk.
- UniFi Controller afsluiten.
- Daarna je Laptop/PC ook een IP geven in de range van je nieuwe netwerk.
- In de UniFi Controller het IP van je Laptop/PC instellen als Override/Forced Inform URL of zoiets...
Je zou dan alles in de nieuwe IP range moeten hebben draaien met de oude instellingen!
Misschien dat ik nog ergens een stapje/handeling mis in dit verhaal, maar het is dus te doen!
TIP : Bookmark de UniFi Controller webGUI in je browser(s) en zet daarbij als Comment wat het IP adres van de Laptop/PC zou moeten zijn als je die gebruikt!
[...]
Ff een dag vinden waar het niet erg is dat ik de WiFi eventueel vernaggel.
Spielerei...
Eh, volgens mij niet.Is allemaal nergens voor nodig, want de UniFi Controller heeft hij al draaien!
Hij typte:
Voorheen controleerde ik die en werkte ik die bij op de pc met hun software. Nou is een tijd geleden mijn router vervangen, en mijn pc.
Met hun software op zijn PC = volgens mij de controller op de PC die er niet meer is.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Hmmm... scherp!ASS-Ware schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:55:
Eh, volgens mij niet.
Hij typte:
Voorheen controleerde ik die en werkte ik die bij op de pc met hun software. Nou is een tijd geleden mijn router vervangen, en mijn pc.
Met hun software op zijn PC = volgens mij de controller op de PC die er niet meer is.
In dat geval een mooie kans om niet meer afhankelijk te zijn van een PC of Laptop inderdaad!
Dat is best wel vreemd!warcow schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:55:
Zelfs mijn Samsung tv kan ik dan ineens met google home aanzetten terwijl dat met tot nu toe elke andere modem/router niet wou.

Voor xDSL heb je sowieso mooie opties als je bij DrayTek gaat shoppen : Dat is zeg maar mijn "Go to merk" geworden toen ik nog een xDSL verbinding had!Ik ga nog even de genoemde dingen proberen en ik wacht ook nog even tot mijn adsl abonnement ingaat. Als ik dan nog de problemen heb geef ik het op.
Je weet dat die optie eigenlijk een slecht idee is en alleen bruikbaar is als je buren een flink eind bij je vandaan wonenSniperGuy schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:50:
Wat is de breedte van de Wifi band? Bij het overschakelen naar VHT40 voor 2.4 en VHT80 voor 5 werkte mijn IP cam ineens weer prima
Mijn netwerk was iets van € 1300 inclusief alle kabels en dergelijke geloof ik...MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 15:51:
Had eerst de UDM Pro op het oog, maar dat ging niet passen in mijn meterkast (die is maar 5 cm dieper dan de UDM en dan lopen er nog pvc-buizen over het achtershot, plus dat ik achter op de UDM Pro stroom en voorop LAN/WAN moet aansluiten. Plus dat ik het wel erg duur vond worden: 409 + een AP is zomaar 525. En dan heb ik het nog niet over de extra switches en nog een U6 AP erbij. Ik kwam op 750 uit, niet mals.

En als ik rondkijk in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 dan kan het nog veeeel gekker!
Maar effe zonder gekkigheid :
Je kan natuurlijk ook twee kabels tussen de Meterkast en de Woonkamer trekken en dan de boel anders indelen!Tot ik ineens tot mijn grote schok vandaag een Stock Update Notification kreeg van de Dream Router, mét WiFi 6 dus. De prijs van 228 vind ik echt belachelijk goedkoop voor wat je krijgt: WiFi 6, 4x Gigabit switch, waarvan 2x PoE, mogelijkheid tot alle UniFi OS applications die de Pro ook heeft. En tov de Pro zijn precies alle features gedropt die ik toch niet nodig ga hebben, denk aan: SFP-poorten, 2.5G WAN, HDD support (maar wel microSD fwiw). En... de AP die erin zit lijkt tussen een U6 Lite en Pro in te zitten. Hij moet dan wel in de meterkast staan, wat een nadeeltje is t.o.v. mijn eerdere idee om een AP in de woonkamer te hangen, maar op zich red ik het met de ASUS nu ook al, al is het in het achterste hoekje van de woonkamer net aan 50-100 Mbps, ik verwacht dat de UniFi AP in de Dream Router dit sowieso wel een tikkeltje beter gaat doen en anders kan ik altijd nog uitbreiden als het echt nodig is.
Of zelfs door wat te spelen met VLAN's alles over één kabel heen doen als het je geen probleem oplevert aan de WAN kant qua bandbreedte!
ASUS meuk...Dus gisteren een bestelling geplaatst voor een TP-Link mesh setje WiFi 6 om maar eens uit te proberen. Zo ontevreden was ik immers niet over mijn ASUS AC87U+AC66U combi, maar heb wel een paar dode hoeken én tegenwoordig is het 2x per week herstarten en regelmatig een paar minuten even geen internet (WAN is wel up). En dat ding duurt zeker 10 min voordat de 5 GHz band weer up is.

Verder geen gekke gedachte opzich om te kijken of een dergelijk setje een quick fix voor je problemen kan zijn!
Schijnen wel wat nadelen aan te zitten qua verplichte accounts en wat discutabele dingen als het om je privacy gaat dus check dat eerst effe heel goed!
Volgens mij kon je dat ding inderdaad makkelijk voeden met een Qualcomm Quick Charge compatibele USB lader van Anker/Aukey/UGreen en zoGek genoeg hadden ze geen losse USB-C adapters voor de Switch Flex Mini (ik ga er 1 nodig hebben), alleen gebundeld in het 1-pack, maar die zijn gelukkig overal op de kop te tikken.
Zeg je nou daarmee dat men ineens by default de Reverse NAT functie heeft ingeschakeld sinds één van de laatste UniFi Controller updateszeroday schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 16:10:
Message to self: sinds een van de laatste controller updates kun je nu (althans ik) met je eigen VPN een verbinding maken naar jezelf ..
het lijkt erop dat de interne hairpin functie lijkt te werken .. (of ik heb iets verkl**t) waardoor het nu werkt.
En welke versie zou dat dan ongeveer moeten zijn ?!
Verschil moet er zijn, nietwaar?nero355 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:24:
[...]
Mijn netwerk was iets van € 1300 inclusief alle kabels en dergelijke geloof ik...![]()
![]()
En als ik rondkijk in Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 dan kan het nog veeeel gekker!
Ik weet niet of dat gaat lukken. Er loopt nu een buis met coax (ja, ik ben te lui geweest om het al te vervangen voor LAN, terwijl ik dat naar boven wel gedaan heb), maar heb m'n twijfels of er 2 LAN-kabels doorheen gaan passen. Anders snap ik hem inderdaad: WAN vanuit NT naar woonkamer waar ik de UDR neerzet en dan LAN terug naar de meterkast voor de hubs en de NAS.Maar effe zonder gekkigheid :
[...]
Je kan natuurlijk ook twee kabels tussen de Meterkast en de Woonkamer trekken en dan de boel anders indelen!
Dat zorgt echter wel voor 1 nadeel: ik wil 1 van de PoE poorten gebruiken voor de Flex Switch die boven komt en daar zit dan de U6 Lite met PoE injector op. Dat kan in deze opzet niet meer.
Hmmm, dit is interessant. Ik heb wel KPN glasvezel waarvoor ik VLAN 6 op de WAN moet configureren, gaat dat nog roet in het eten gooien? Verder geen IPTV of telefonie, puur internet.Of zelfs door wat te spelen met VLAN's alles over één kabel heen doen als het je geen probleem oplevert aan de WAN kant qua bandbreedte!
Lol, snap waarom je dat zegt. Moet eerlijk zeggen: dit is mijn 2e set, daarvoor Linksys en Netgear gehad, vaak gewoon mid-range tot semi-high-end (voor consumenten) AiO routers. En op zich fungeert het allemaal prima, hij ondersteunt VLAN op WAN voor KPN glasvezel, DDNS draait voor mijn NAS, port forwarding om een publieke poort om te zetten naar een obscure poort zodat het tenminste niet obvious is waar mijn NAS diensten op openstaan en nog redelijk inzicht in clients/connectie.ASUS meuk...![]()
![]()
![]()
Dat is... totdat het gaat haperen. Geen idee waarom dat is, hij heeft al een jaar geen firmware update gehad, is ook niet beschikbaar, maar nu werkt het echt niet lekker meer. Eenmaal opnieuw opgestart gaat het wel weer, maar niet langer dan 3-4 dagen max.
Zo zit ik nu op 802.11ac verbonden met mijn MacBook (die ax ondersteunt) via de supergoedkope AC66U en ben verbonden met een Tx rate van 866 Mbps. Met mijn 200/200 glas merk ik er echt niks van dat ik op een €50-70 router van 5 jaar oud werk:
/f/image/21p2l6b0FwqboDZolK32CC7j.png?f=fotoalbum_large)
Vandaar ook dat ik zelf geen reden zie om nog meer uit te geven dan ik nu al heb gedaan. Het gaat er mij meer om dat ik stabiliteit zoek en wat meer flexibiliteit qua upgrades. Het fijne is dat ik de AP in de UDR ook kan uitschakelen mocht ik over X jaar naar WiFi 7 upgraden en de UDR zelf gewoon willen behouden, maar dan wel van alle UniFi integratie profiteren.
Ja klopt, was puur qua prijs gewoon benieuwd. Wist ook wel van het nadeel geen dedicated Wi-Fi backhaul, maar ik zou ze toch bekabeld aansluiten (Deco X60 hebben we het over), maar toch had ik ook wel wat twijfels als ik naar de specs keek: 128 MB RAM slechts? En 3 identiek routers/nodes? Dan zijn ze alle 3 hoogstens "ok" en zeker niet super.Verder geen gekke gedachte opzich om te kijken of een dergelijk setje een quick fix voor je problemen kan zijn!
Schijnen wel wat nadelen aan te zitten qua verplichte accounts en wat discutabele dingen als het om je privacy gaat dus check dat eerst effe heel goed!
Maar goed, nu ik UniFi heb besteld gaat deze ongeopend terug. Heb nog overwogen hem uit te testen, maar dat is best veel werk en heb dit weekend wel betere dingen te doen.
Ja, enige eis die ze stellen is 5V 1A en USB-C aansluiting. Dus in feite kan ik gewoon ook een USB-C kabeltje kopen en dus een lader met 5V 1A, volgens mij is elke Raspberry Pi voeding ook precies zo. Spotgoedkoop dus.Volgens mij kon je dat ding inderdaad makkelijk voeden met een Qualcomm Quick Charge compatibele USB lader van Anker/Aukey/UGreen en zo
Oh en hopelijk krijg ik nu eindelijk seamless roaming (802.11k/v/r) werkend, 1 SSID heeft ASUS nooit leuk gevonden. Bleef sticky en gaf eigenlijk nog meer problemen dan het oploste.
Is er wellicht een andere plaats in huis, behalve de Meterkast, waar je WiFi en een switch en evt PoE zou willen gebruiken en waar je twee kabels naar toe kan leggen?
Hij hoeft niet per se in de huiskamer. Misschien komt de 1e etage bij jou wel beter uit.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Tijd om dat eens te gaan doen dan!MooDyBLueS schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 17:55:
Ik weet niet of dat gaat lukken. Er loopt nu een buis met coax (ja, ik ben te lui geweest om het al te vervangen voor LAN, terwijl ik dat naar boven wel gedaan heb), maar heb m'n twijfels of er 2 LAN-kabels doorheen gaan passen. Anders snap ik hem inderdaad: WAN vanuit NT naar woonkamer waar ik de UDR neerzet en dan LAN terug naar de meterkast voor de hubs en de NAS.
Je kan één kabel natuurlijk ook door twee verschillende buizen trekken!Dat zorgt echter wel voor 1 nadeel: ik wil 1 van de PoE poorten gebruiken voor de Flex Switch die boven komt en daar zit dan de U6 Lite met PoE injector op. Dat kan in deze opzet niet meer.
Of lost dat nog steeds niet je probleem op ??
Dat komt allemaal wel goed, maar als je dus alles over één kabel heen doet dan krijg je een stukje "Bandwidth Sharing" die misschien niet altijd even handig zal zijn...Hmmm, dit is interessant. Ik heb wel KPN glasvezel waarvoor ik VLAN 6 op de WAN moet configureren, gaat dat nog roet in het eten gooien? Verder geen IPTV of telefonie, puur internet.
Die moet je gewoon achter een VPN zetten!port forwarding om een publieke poort om te zetten naar een obscure poort zodat het tenminste niet obvious is waar mijn NAS diensten op openstaan en nog redelijk inzicht in clients/connectie.
En hoe zit het met alternatieve firmware optiesDat is... totdat het gaat haperen. Geen idee waarom dat is, hij heeft al een jaar geen firmware update gehad, is ook niet beschikbaar, maar nu werkt het echt niet lekker meer. Eenmaal opnieuw opgestart gaat het wel weer, maar niet langer dan 3-4 dagen max.
Het punt is alleen wel dat als die UDR stuk is dat je UniFi Controller dan ook foetsie is!Vandaar ook dat ik zelf geen reden zie om nog meer uit te geven dan ik nu al heb gedaan. Het gaat er mij meer om dat ik stabiliteit zoek en wat meer flexibiliteit qua upgrades. Het fijne is dat ik de AP in de UDR ook kan uitschakelen mocht ik over X jaar naar WiFi 7 upgraden en de UDR zelf gewoon willen behouden, maar dan wel van alle UniFi integratie profiteren.

De UDR kan namelijk niet door een losse UniFi Controller geadopteerd worden!

Wat dat betreft vind ik een modulaire opzet veel beter zonder dat soort "All-in-One" apparaten op mijn netwerk
Wat dat betreft kwam ik laatst wat leuke info tegen in een ander topic : rapidgorgon in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie" + een paar posts ernaMaar toch had ik ook wel wat twijfels als ik naar de specs keek: 128 MB RAM slechts? En 3 identiek routers/nodes? Dan zijn ze alle 3 hoogstens "ok" en zeker niet super.
Raspberry Pi voedingen doen 2,5A of zelfs 3A geloof ikJa, enige eis die ze stellen is 5V 1A en USB-C aansluiting. Dus in feite kan ik gewoon ook een USB-C kabeltje kopen en dus een lader met 5V 1A, volgens mij is elke Raspberry Pi voeding ook precies zo. Spotgoedkoop dus.
Dat lijkt me meer een zendkracht optimaliseren dingetjes dan Fast Roaming opzichOh en hopelijk krijg ik nu eindelijk seamless roaming (802.11k/v/r) werkend, 1 SSID heeft ASUS nooit leuk gevonden. Bleef sticky en gaf eigenlijk nog meer problemen dan het oploste.
Je zou het haast zeggen, USG, met Cloudkey. Ik liep vorige week echt te knoeien met dat dingZeg je nou daarmee dat men ineens by default de Reverse NAT functie heeft ingeschakeld sinds één van de laatste UniFi Controller updates
En welke versie zou dat dan ongeveer moeten zijn ?!
de USG bleef maar niet online komen elke keer reset, de controller deed het vaag
Dus voor de zekerheid de json maar even eruit gehaald en de controller terug naar een oudere backup .
Uiteindelijk werd ie weer stabiel ..
Echter toen ik van de week op kantoor naar huis wilde VPN-en werkte dat niet ..en kwam ik erachter dat er geen radius gebruikersnaam aanwezig was. Die dus aangemaakt binnen de app en ik was weer binnen ..
dus of de VPN doet iets .. of iets anders is ingesteld
net even een cname getest naar mijn eigen IP en ik krijg netjes mijn proxy landpage te zien ..
of de pihole moet nu lief doen . .nope maakt niet uit met dns van google ben ik ook het mannetje . .
Dussss .. geen idee Controller versie: Network 7.1.65 lijkt nu dingen te doen wat eerst niet kon ..
maar nogmaals: ik heb geen flauw idee of ik iets heb ingesteld of dat het nu default zo is, want ik had dus problemen ..
voor hetzelfde .. bij een volgende reboot is alles weer kaduuk
Helemaal mee eens.
Daar staan met name de Apple TV en Xbox, met nog de tv en receiver die weliswaar LAN hebben maar alleen voor fw updates benut wordt. Die ATV en Xbox kunnen wel de Wi-Fi een beetje ontlasten, alle beetjes helpen.
Als ik een tweede buis zou hebben wel.Je kan één kabel natuurlijk ook door twee verschillende buizen trekken!
Of lost dat nog steeds niet je probleem op ??
Ah ik snap hem. Dan heeft dat niet mijn voorkeur nee. Ik heb wel elders in de woonkamer (andere hoek) nog een loze leiding, dus als het écht nodig is kan ik daar altijd een extra AP plaatsen.Dat komt allemaal wel goed, maar als je dus alles over één kabel heen doet dan krijg je een stukje "Bandwidth Sharing" die misschien niet altijd even handig zal zijn...
Thanks voor de tip!Die moet je gewoon achter een VPN zetten!
Merlinwrt doel je op. Dat heb ik met de vorige ASUS router geprobeerd, biedt wel veel meer opties, maar lostte voor mij destijds de instabiliteit niet op. Destijds was het nog een 802.11n router, maar feitelijk hetzelfde globale gedrag: jaren stabiel werken en uiteindelijk lijkt het steeds voller te lopen en het allemaal net niet meer aan te kunnen. Daarom nu ook niet geprobeerd, het was sowieso tijd voor Wi-Fi 6.En hoe zit het met alternatieve firmware opties
Goed punt, al is het tov de UDM Pro weinig anders behalve de AP zelf natuurlijk. Ik snap dat alles lostrekken het beste is, maar net zoals ik de totaalprijs van 750 voor de UDM Pro + 2 AP's + switches nogal ver vond gaan, zie ik voor thuisgebruik ook niet direct een reden in om alles los te trekken. Prima voor degenen die dat graag willen, maar ik heb zometeen al een veel modulairdere (is dat een woord?Het punt is alleen wel dat als die UDR stuk is dat je UniFi Controller dan ook foetsie is!
De UDR kan namelijk niet door een losse UniFi Controller geadopteerd worden!
Wat dat betreft vind ik een modulaire opzet veel beter zonder dat soort "All-in-One" apparaten op mijn netwerk
[...]
Wat dat betreft kwam ik laatst wat leuke info tegen in een ander topic : rapidgorgon in "[TP-Link Omada Managed Access Points] Ervaringen & Discussie" + een paar posts erna
[...]
Raspberry Pi voedingen doen 2,5A of zelfs 3A geloof ik
[...]
Dat lijkt me meer een zendkracht optimaliseren dingetjes dan Fast Roaming opzich
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.