[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 190 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:04

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Om het compelx te maken, dat klinkt alsof je hem hebt geuntagged :P

Weet niet of je dat verschil al snapt :)
Tagged = vlans die je aanbiedt op een poort. Aangesloten apparaten kunnen dan dit vlan joinen mits het ingesteld staat op de netwerk interface (of via wifi als je SSID zo ingesteld staat) Als je niets instelt, kom je op het untagged vlan uit. Je kan dus meerdere tagged vlans op een poort hebben

Untagged = het vlan waar je standaard op uitkomt als je client niets instelt qua vlans. Hier kan je er dus maar 1 van hebben op een poort
Ja getagged zodat ie in VLAN 5 komt == IoT maar dat is gebeurd op de Unifi controller ipv ERX :) Works as designed toch want nadien trapte ie 'm mooi van de local netwerk setup af en gaf een DHCP vanuit VLAN 5. Of praat ik dan alsnog langs je heen?

krijg je er van als je CCNA vragen/antwoorden uit het hoofd leert :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@JB
Ja we zeggen hetzelfde met als verschil dat je hem dus untagged hebt gemaakt (ipv tagged).
Wat ook het juiste is in deze situatie :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:49:
@JB
Ja we zeggen hetzelfde met als verschil dat je hem dus untagged hebt gemaakt (ipv tagged).
Wat ook het juiste is in deze situatie :)
Oke :D dat kan mijn brein dus niet goed wegzetten zo lijkt. Omdat ik een 5 invul, zeg ik voor mijn gevoel dat ik 'm tag maar dat heet dus untaggen :X

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
JB schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Oke :D dat kan mijn brein dus niet goed wegzetten zo lijkt. Omdat ik een 5 invul, zeg ik voor mijn gevoel dat ik 'm tag maar dat heet dus untaggen :X
Hoe je het officieel noemt zou ik ook niet weten, daarvoor ook teveel gecheat met cisco :P
Het is alleen wel goed om het verschil tussen tagged/untagged goed te doorgronden, helpt om het geheel te begrijpen.
https://networkdirection....eduntaggedandnativevlans/
https://jarnobaselier.nl/...betekent-tagged-untagged/

Dat is ook de kracht en het gevaar van het unifi eco systeem. Het werkt met een single mouseclick en alles wordt ingesteld zonder deze complexe vragen. Is ook direct het gevaar, want het is semi pro en kan dus bediend worden door mensen die niet goed (willen) snappen wat ze aan het doen zijn terwijl ze wel op grotere netwerken zitten.
Daarom goeie mindset dat jij het wel wilt snappen :)

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 09-05-2022 13:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:45:
[...]

Om het compelx te maken, dat klinkt alsof je hem hebt geuntagged :P

Weet niet of je dat verschil al snapt :)
Tagged = vlans die je aanbiedt op een poort. Aangesloten apparaten kunnen dan dit vlan joinen mits het ingesteld staat op de netwerk interface (of via wifi als je SSID zo ingesteld staat) Als je niets instelt, kom je op het untagged vlan uit. Je kan dus meerdere tagged vlans op een poort hebben

Untagged = het vlan waar je standaard op uitkomt als je client niets instelt qua vlans. Hier kan je er dus maar 1 van hebben op een poort

Security technisch wil je het instellen van het VLAN niet op een untrusted apparaat doen zoals een iot device. Dus dan maak je een wifi iot SSID die standaard op vlan 5 uitkomt of je reserveert een aantal utp poorten op een switch die op untagged vlan 5 uitkomen
Vergeet niet eerste op je unifi Switches en Accespoint je nieuwe mgmt vlan te definiëren voordat je de controller en router omzet naar je management vlan anders ben je de controle over je hardware kwijt en moet je met beetje pech opnieuw adopteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dE4C3sUcvQ5yT9M76TZSdGIZl9M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brqRvnpFNrpQNTyEy8wN4m23.jpg?f=fotoalbum_large
Ik spreek uit ervaring |:( de rest van de vlan’s werken nog prima dus moet een keer een momentje zoeken om hem los te schroeven voor een reset. Ben zo zelf zo dom geweest om de externe reset knop te disabelen als test en niet meer terug aan te zetten. Mijn probleem vlan,’s terug zetten accepteert hij niet en ssh login ook niet. SHH hardware toegang heb ik standaard uit staan en werk normaal via de BusyBox vanuit de controller maar geen management toegang :N (I know thuis moet je niet even snel een klant instellingen willen testen )

[ Voor 25% gewijzigd door xbeam op 10-05-2022 17:02 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

We zijn er! *O* Works as designed.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r1ejcxBmdaBDxuAzvXFNpBUwTzM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2haF51ZoJIjjRv83Lo25TFRx.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Lekker bezig!
Belangrijkste, snap je ook wat je gedaan hebt :P

Hoe heb je het nu met de dns opgelost trouwens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

laurens0619 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:28:
[...]

Lekker bezig!
Belangrijkste, snap je ook wat je gedaan hebt :P

Hoe heb je het nu met de dns opgelost trouwens?
DNS en DHCP is allowed op de firewall dus zal nu niet langs de PiHole gaan. Daar moet ik nog naar kijken, dus stukje "internet filtering" is volgende hoofdstuk.

Obv jouw gelinkte tutorial de firewall geconfigureerd; https://www.geekbitzone.c...outer-mikrotik-swos-vlan/ Kon ik prima rijmen :)

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Het shh/cli commando
mca-ctrl -t dump-cfg

Geeft je configuratie weer in json formaat als je hiervan het eerst stukje, je firewall en van het port config stukje je Ethan’s kopieert en post met de tag code=json kunnen we allemaal zien hoe je hebt gefixed
@JB Met de toevoeging =json krijg je van die mooi json nesting kleurtjes in je code
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h3yHDLwj-QIr0u9wkfmTZP_fDRM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wRa0bLx5NZobWiH2ENBbjf7Z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door xbeam op 09-05-2022 16:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
firewall {                                                                        
    all-ping enable                                                               
    broadcast-ping disable                                                        
    group {                                                                       
        network-group PROTECT_NETWORKS {                                          
            description "Protected Networks"                                      
            network 10.0.0.0/8                                                    
            network 172.16.0.0/12                                                 
            network 192.168.0.0/16                                                
        }                                                                                                                              
    name IoT_IN {                                                                 
        default-action accept                                                     
        description "IoT to router"                                               
        rule 1 {                                                                  
            action accept                                                         
            description "Accept Established/Related"                              
            log disable                                                           
            protocol all                                                          
            state {                                                               
                established enable                                                
                invalid disable                                                   
                new disable                                                       
                related enable                                                    
            }                                                                     
        }                                                                         
        rule 2 {                                                                  
            action drop                                                           
            description "Drop Local Access"                                       
            destination {                                                         
                group {                                                           
                    network-group PROTECT_NETWORKS                                
                }
            }                                                                     
            log disable                                                           
            protocol all                                                          
        }                                                                         
    }                                                                             
    name IoT_LOCAL {                                                              
        default-action drop                                                       
        description "IoT to local network"                                        
        rule 1 {                                                                  
            action accept                                                         
            description "Accept DNS"                                              
            destination {                                                         
                port 53                                                           
            }                                                                     
            log disable                                                           
            protocol tcp_udp                                                      
        }                                                                         
        rule 2 {                                                                  
            action accept                                                         
            description "Accept DHCP"                                             
            destination {                                                         
                port 67                                                           
            }
            log disable                                                           
            protocol udp                                                          
        }                                                                         
    }

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JB schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:48:
krijg je er van als je CCNA vragen/antwoorden uit het hoofd leert :+
laurens0619 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:55:
Hoe je het officieel noemt zou ik ook niet weten, daarvoor ook teveel gecheat met cisco :P
:N :F :P

CISCO/H3C Switches :
code:
1
2
switchport mode trunk
switchport mode access

Trunk = Tagged
Access = Untagged

En dat is gelijk hoe HP het op hun Switches noemt! :)

UniFi is een beetje raar :
Native VLAN = Untagged
Maar dat betekent eigenlijk wat anders normaal gesproken...

Tagged is gewoon Tagged uiteraard! :)

"There... You learned something today!" :P :+

* nero355 is nog steeds naar die laatste 14 punten op zoek voor zijn PERFECT 1000/1000 SCORE @ CCNA Certificaat :( |:( :'( O-) :$

/EDIT :
xbeam schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:00:
[...]

Ik heb alleen een ccnp Security samenvatting en antwoorden blad voor je
Voor de liefhebber
[Embed: David Bomombal Free CCNA]

[...]
Was 8 jaar geleden hé! :P :+

Verder was de bijbehorende OFFLINE cursus meer dan prima! ;)

[ Voor 21% gewijzigd door nero355 op 09-05-2022 16:26 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:50:
* nero355 is nog steeds naar die laatste 14 punten op zoek voor zijn PERFECT 1000/1000 SCORE @ CCNA Certificaat :( |:( :'( O-) :$
Ik heb alleen een ccnp Security samenvatting en antwoorden blad voor je
Maar Voor de CCNA liefhebber
[Embed: David Bomombal Free CCNA]
If you cannot afford it, here are 500 free places on Jeremy's amazing Udemy CCNA course:
https://lnkd.in/esEufHtJ
Big thanks to She Networks and Jeremy McDowell for sharing such fantastic content with the community!

[ Voor 58% gewijzigd door xbeam op 09-05-2022 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 15:50:

UniFi is een beetje raar :
Native VLAN = Untagged
Maar dat betekent eigenlijk wat anders normaal gesproken...
Ook op een trunk benoem je het untagged VLAN (standaard is dat vlan 1), dus wat Unifi zegt klopt 100%.
Ga je echter in port-profiles een ander "native network" gebruiken dan vlan 1, dan is het standaard overzicht wel wat krom in Unifi. Die kun je dan wel weer renamen. Ik zou overigens nergens het label "native network" gebruiken als je met die settings soms andere waardes gebruikt.

[ Voor 10% gewijzigd door ed1703 op 09-05-2022 16:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:16:
[...]

Ook op een trunk benoem je het untagged VLAN (standaard is dat vlan 1), dus wat Unifi zegt klopt 100%.
Ga je echter in port-profiles een ander "native network" gebruiken dan vlan 1, dan is het standaard overzicht wel wat krom in Unifi. Die kun je dan wel weer renamen.
Het blijft mij onduidelijk wat unifi default vlan is volgens de gui 0 8)7 en niet 1
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3KxpWOfQAUpB9axU3z9XmKZWUM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UQEy5IJLgHvRIwYkR1I4H6yY.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cgBoQt2jndYzeytY3K9rJBMBMaQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qHwVPFd8fZrZrv41XtvoZ9Q6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:16:
Maar daar gebruiken ze het niet... :+
Ga je echter in port-profiles een ander "native network" gebruiken dan vlan 1, dan is het standaard overzicht wel wat krom in Unifi. Die kun je dan wel weer renamen. Ik zou overigens nergens het label "native network" gebruiken als je met die settings soms andere waardes gebruikt.
Voor een Client moet het IMHO gewoon Untagged zijn of eventueel iets van Mode Access of zo en niet Native VLAN die je gebruikt om je Trunks tussen Switches op te zetten! :)
xbeam schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:22:
Nee unifi default management vlan is volgens de gui 0 8)7
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is raar, want Default is het VLAN 1 dus misschien een bug in de webGUI dan :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Nee unifi default management vlan is volgens de gui 0 8)7
[Afbeelding][Afbeelding]
Dat is een priority-tagged header, de hele wereld gebruikt vlan 1..
nero355 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:30:
Voor een Client moet het IMHO gewoon Untagged zijn of eventueel iets van Mode Access of zo en niet Native VLAN die je gebruikt om je Trunks tussen Switches op te zetten! :)
Je kunt op een als trunk geconfigureerde poort prima deze als access gebruiken, daar is nu juist dat native vlan voor. Ofwel: Als er zooi op de poort aankomt wat geen label heeft, waar wil je dat ik dat in stop?
De meesten doen op een RPI met Pihole vaak ook niet anders. In Unifi kan je het wel uitzetten, maar wat het gedrag dan is ontgaat mij, je moet ergens met dat untagged verkeer naartoe niet waar? :)
Dropt hij het dan gewoon?

[ Voor 32% gewijzigd door ed1703 op 09-05-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:32:
[...]

Dat is een priority-tagged header, de hele wereld gebruikt vlan 1..
I know , alleen mijn hoofd zit met die vlan 0 van ubnt/ unifi die je ik mee kan geven (ik verwacht daar 1) plus ik geen idee heb op welk segment/subnet een gebruiken van dit radius profiel terech komt. ik gok dat je dan nergens aan bind en dan op het untaged port profiel van de port of het tagged smgmt profiel van de switch waar op aan gekoppeld terecht komt.

Het all profiel (trunk) van unifi is untaged 1 en de rest taged het is mij compleet onduidelijk hoe ik binnen de unifi gui een 802.11.x authenticatie profiel voor een switch of Accespoint voor unifi eigen 802.11x services maakt.

[ Voor 27% gewijzigd door xbeam op 09-05-2022 18:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ed1703 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:32:
Je kunt op een als trunk geconfigureerde poort prima deze als access gebruiken, daar is nu juist dat native vlan voor.
Maar het is wel een beetje raar :)
Ofwel: Als er zooi op de poort aankomt wat geen label heeft, waar wil je dat ik dat in stop?

In Unifi kan je het wel uitzetten, maar wat het gedrag dan is ontgaat mij, je moet ergens met dat untagged verkeer naartoe niet waar? :)

Dropt hij het dan gewoon?
Dat verwacht ik wel :)
De meesten doen op een RPI met Pihole vaak ook niet anders.
Als in eth0 Untagged en alle VLAN Interfaces Tagged neem ik aan :?

Meestal wel, maar stiekem wil ik het een keer op de juiste manier gaan proberen : Alles Tagged op VLAN Interfaces en helemaal niks op eth0 zelf :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09 20:53

BushWhacker

developer

pinda powerrr schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:19:
[...]

Simpel antwoord: geld
Minder vezels aan te leggen. Één dikke pijp naar een centrale kast en vandaar uit pas naar de woningen.
AON heeft elke vezel van PoP naar woning lopen.

Dat er ergens in de toekomst beperkingen kunnen zijn zien ze dan wel weer. Eerst op korte termijn geld voor de aandeelhouders verdienen.
Je vergeet de echte reden: Bij PON kan een concurrent geen eigen apparatuur plaatsen en moet het laatste stuk altijd via KPN worden afgenomen.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
ik wil graag 2 locaties aan elkaar verbinden zodat locatie 1 de server en resources van locatie 2 kan gebruiken.

Kan iemand misschien verifiëren dat ik met 2 UDM Pro's een stabiele VPN site to site kan opzetten en dat het ook goed werkt ?

Ik lees verschillende verhalen en twijfel nu een beetje om er 2 te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Slux schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:24:
ik wil graag 2 locaties aan elkaar verbinden zodat locatie 1 de server en resources van locatie 2 kan gebruiken.

Kan iemand misschien verifiëren dat ik met 2 UDM Pro's een stabiele VPN site to site kan opzetten en dat het ook goed werkt ?

Als het alleen over de tunnel gaat kan je er beter voor kiezen 2 goedkope X-routers tegen over elkaar te zetten
En daarover je netwerk bouwen.
https://help.ui.com/hc/en...690-EdgeRouter-GRE-Tunnel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
xbeam schreef op maandag 9 mei 2022 @ 17:41:
[...]

Als het alleen over de tunnel gaat kan je er beter voor kiezen 2 goedkope X-routers tegen over elkaar te zetten
En daarover je netwerk bouwen.
https://help.ui.com/hc/en...690-EdgeRouter-GRE-Tunnel
Ipsec kon je offloaden op de x maar ik lees daar veel issues mee. Welke snelheid kun je met gre tunnel op de x verwachten? En is gre hw offload mogelijk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 18:09:
[...]

Ipsec kon je offloaden op de x maar ik lees daar veel issues mee. Welke snelheid kun je met gre tunnel op de x verwachten? En is gre hw offload mogelijk?
De snelheid zou iemand een keer moet testen er zijn MediaTek en Cavium-Based Edge Devices met verschillende offload mogelijkheden.
https://help.ui.com/hc/en...outer-Hardware-Offloading
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0WdVD9uBIkfrIKcK9lZgeA9XJ4k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tIkKqbAdX73E5UmlB3HbRLUk.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door xbeam op 09-05-2022 18:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Hoe snel moet het zijn :?

Je kan zoiets ook met redelijk low end hardware doen op basis van OpenVPN of WireGuard namelijk! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• llagendijk
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-09 01:52
JB schreef op maandag 9 mei 2022 @ 13:50:
[...]

Je denkt verkeerd om: op een interface er is de default VLAN (PVID of hoe de vendor die default ook noemt): die VLAN wordt gewoon direct op de interface uitgestuurd als gewone IP-paketten. Daarnaast kun je dus meerdere extra VLANs over die interface sturen die een label in de paketten meekrijgen: de tagged VLANs. Zie je de link tussen de labels en tagged? Je moet vanuit de interface denken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llagendijk
nero355 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 16:50:

Meestal wel, maar stiekem wil ik het een keer op de juiste manier gaan proberen : Alles Tagged op VLAN Interfaces en helemaal niks op eth0 zelf :*)
Realiseer je dat er eigenlijk 3 types interfaces zijn:
  1. zonder VLAN tagging, dus gewone interface. In een switch zal mappen op een VLAN, maar op de interface zelf zijn alle tags gestripped. Default VLAN of PVID
  2. Een echte trunk: meerdere VLAN kunnen daar voorkomen, maar iedere VLAN is getagged
  3. hybrid: waarop een default vlan (PVID of wat voor naam de vendor gebruikt) EN tagged verkeer kunnen voorkomen
Helaas hebben verschillende vendors verschillende terminologie. Op mikrotik kun je in geval van een trunk een willekeurige VLAN invullen maar geeft je aan dat alleen tagged vlans toegestaan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 19:10:
[...]

Hoe snel moet het zijn :?

Je kan zoiets ook met redelijk low end hardware doen op basis van OpenVPN of WireGuard namelijk! :)
Zo snel mogelijk :P

Ik weet dat het met goedkopere hardware kan maar ik heb op beide locaties wat unifi spul staan en met de UDM Pro is dat wat makkelijker te managen dan met de oude cloudkey's wat ik nu heb.

ik wil de UDM ook op beide locaties als modem/router inzetten en het liefst dus ook stabiel met elkaar verbinden.

in het verleden was het een drama site to site met unifi, volgens mij was dat nog in de USG tijd maar met de UDM Pro heb dus geen ervaring met site to site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
llagendijk schreef op maandag 9 mei 2022 @ 20:24:
Realiseer je dat er eigenlijk 3 types interfaces zijn:
  1. zonder VLAN tagging, dus gewone interface. In een switch zal mappen op een VLAN, maar op de interface zelf zijn alle tags gestripped. Default VLAN of PVID
  2. Een echte trunk: meerdere VLAN kunnen daar voorkomen, maar iedere VLAN is getagged
  3. hybrid: waarop een default vlan (PVID of wat voor naam de vendor gebruikt) EN tagged verkeer kunnen voorkomen
Helaas hebben verschillende vendors verschillende terminologie. Op mikrotik kun je in geval van een trunk een willekeurige VLAN invullen maar geeft je aan dat alleen tagged vlans toegestaan zijn.
Je vergeet de 4de variant : Alias Interfaces :*)

/EDIT :
llagendijk schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 01:15:
Is een alias interface nog een dingetje tegenwoordig? Ik dacht dat een interface nu meerdere ip-adressen kan hebben zodat een alias interface overbodig is geworden?
Zoiets heb ik ook begrepen een tijdje geleden, maar nog niet echt een reden gehad om ermee te rommelen :)
Onder bsd kan een interface ook meerdere ip-adressen hebben (bijv voor CARP).
Als iemand die ooit lang geleden d.m.v. FreeBSD pas echt serieus aan de slag ging met non-Windows systemen kan ik me goed voorstellen dat een *BSD OS daarin wat verder of eerder was dan de Linux concullega's ;)

[ Voor 30% gewijzigd door nero355 op 10-05-2022 15:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llagendijk
nero355 schreef op maandag 9 mei 2022 @ 23:15:
[...]

Je vergeet de 4de variant : Alias Interfaces :*)
Ah, jij kijkt weer vanaf de "binnenkant", de os-software kant. Een alias interface is een extra IP-adres (dus een logische interface) op de logische representatie van een interface. Op de fysieke interface bestaat een alias interface niet anders dan in de vorm van een extra ip-adres op een van de vlans (gebruikt als default/pvid of een tagged vlan.
Is een alias interface nog een dingetje tegenwoordig? Ik dacht dat een interface nu meerdere ip-adressen kan hebben zodat een alias interface overbodig is geworden?
  • ip addr add 192.168.2.105/24 dev enp0s3
geeft je een extra ip-adres op een interface zoals gezien vanuit het os.

Alias interfaces was Linux specifiek, onder bsd kan een interface ook meerdere ip-adressen hebben (bijv voor CARP). Maar mijn verhaal ging over de fysieke representatie van VLANs op de fysieke interfaces (oftewel 802.1q). En eigenlijk is er nog meer mogelijk als je naar QinQ gaat kijken, maar dat gaat veel te ver voor dit forum (en mijn begrip).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
@JB Ik lees net dat je dus bezig bet met secure IoT netwerk en vroeg me af of je wel eens dit van Crosstalk solutions hebt gezien?
Dateert uit 2019 maar is wel een combi van edgerouter en unifi, en hier wordt ook uitgelegd hoe IoT devices wel in andere subnet kunnen communiceren zoals met met Pihole bijv.
Je kan zien hoe hij de firewal regels maakt om bepaalde verkeer tusses vlans wel kan praten onder bepaalde voorwaarden (zoals DNS).

Ik heb deze ook gebruikt in verleden met edgerouter 6P en werkte perfect ! Misschien heb je er wat aan...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46

Ik heb op de usg al een paar jaar 4 vpns site 2site lopen via open vpn. Voor Protect. Als de usg het kan en nu ook de uxg-pro die ik heb draaien kan de udm dat ook.

Zelf heb ik een 1000/1000 verbinding.
site2site naar het bedrijf van mijn schoonouders, die 3 protect camera's hebben hangen
site2site naar het huis van mijn schoonouders voor een deurbel en 2 camera's
site2site naar mijn ouders voor een deurbel, camera voor de kennel, en 2 omgevings camera's
site2site naar mijn broertje voor het in de gaten houden van zijn auto.

Dit zijn verbindingen die best wel belastend zijn voor je verbinding. maar tot op heden geen problemen. Vorige week de UXG-Pro binnen gekregen die de USG3P heeft vervangen.

Je hoeft natuurlijk niet nog een UDM-pro te halen. je kan dit ook combineren. site 1 UDM-pro site2 UDM of USG3p of edge router x. of een andere router die bv OpenVPN site2site ondersteund of IPsec.

[ Voor 38% gewijzigd door To_Tall op 10-05-2022 07:33 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Arthion-nl schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 03:24:
@JB Ik lees net dat je dus bezig bet met secure IoT netwerk en vroeg me af of je wel eens dit van Crosstalk solutions hebt gezien?
Dateert uit 2019 maar is wel een combi van edgerouter en unifi, en hier wordt ook uitgelegd hoe IoT devices wel in andere subnet kunnen communiceren zoals met met Pihole bijv.
Je kan zien hoe hij de firewal regels maakt om bepaalde verkeer tusses vlans wel kan praten onder bepaalde voorwaarden (zoals DNS).

Ik heb deze ook gebruikt in verleden met edgerouter 6P en werkte perfect ! Misschien heb je er wat aan...
Dank voor het meedenken! Heb ik zeker wat aan :) Internetfiltering is altijd goed en een PiHole houdt ook vanalles voor je tegen. Blijft altijd lastig om voor het gevoel de "deur goed dicht te hebben" maar tot nu toe geven sites waarop je dit kan testen een goed signaal terug dus dat stelt alvast gerust.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JB schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:57:
[...]

Dank voor het meedenken! Heb ik zeker wat aan :) Internetfiltering is altijd goed en een PiHole houdt ook vanalles voor je tegen. Blijft altijd lastig om voor het gevoel de "deur goed dicht te hebben" maar tot nu toe geven sites waarop je dit kan testen een goed signaal terug dus dat stelt alvast gerust.
Hier kan je firewalls testen en dat gaat voor jouw in eerste instantie om de shield up test.
https://www.grc.com/default.htm

[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 10-05-2022 09:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

xbeam schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 08:56:
[...]

Hier kan je firewalls testen en dat gaat voor jouw in eerste instantie om de shield up test.
https://www.grc.com/default.htm
Die "html1.0" look and feel herken ik nog van "vroegah" :D Draytek er doorheen halen :+

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

PiHole doet nu ook mee voor IoT, toch wel leuk die FW dingetjes :D Had de ruleset nadien aangemaakt dus stond als laatste en dan werkt het dus niet obv prio :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/86NRUoTiJvDv21-XtCL_-TGi1cc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7NH1OyNH2UIGEY6Oy1XsnFQr.png?f=fotoalbum_large

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14-09 15:46
JB schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 07:57:
[...]

De deur staat standaard altijd dicht. Alleen bepaal jij wat wel en niet de deur mag openen. Pihole blokkeert niets. Hij gooit alleen dns namen in een blackhole zodat je clients deze naam opvragen geen responsie krijgen. Maar op IP basis kan je nog steeds alles benaderen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Vraagje: het viel me op dat de AC-Pro 2 LAN poorten heeft, maar de nieuwere U6-Pro maar 1. Ook de andere modellen uit de Wi-Fi 6 AP serie hebben allemaal maar 1 LAN-poort. Waarom is dat?

Ik had gehoopt 1 AP in de woonkamer te kunnen plaatsen op een strategische plaats waar de netwerkkabel al de muur uitkomt en dan door te kunnen lussen naar het tv-meubel 3 meter verderop waar ik dan de apparatuur daar op een switch kan aansluiten. Is die 2e LAN poort daar eigenlijk wel voor bedoeld? Of alleen om een andere AP op aan te sluiten?

Want als mijn idee werkt met een AC-Pro, dan wil ik waarschijnlijk voor de woonkamer die keuze maken ook al hebben een paar apparaten al Wi-Fi 6 in huis.

2e vraag: ik ben wel enigszins bekend met netwerken en Wi-Fi, en denk het antwoord wel te weten, maar voor alle zekerheid: als ik op bepaalde plekken in huis een doodgewone 5/8-poorts Gbit switch wil gebruiken, dan neem ik aan dat Unifi gewoon de achterliggende apparaten ziet toch? Daarvoor zal ik geen Unifi switch hoeven kopen, neem ik aan?

Mijn beoogde setup is: Dream Machine Pro, Switch Lite 8 POE en om te beginnen 2 AP's, denk 2x Pro of 1x Pro en 1x Long-range. Behoorlijk simpel dus, maar met thuiswerken en toch weel hubs en apparatuur in huis en ook gamende of streamingdienst kijkende kinderen merk ik dat mijn huidge ASUS router en AP (AC) het niet meer kunnen bolwerken, 2x per week herstarten, soms werkt internet ineens niet voor 1-2 minuten en altijd als ik kijk zijn de resources verzadigd en de router behoorlijk heet. Kortom: ik wil investeren in een stabiel systeem wat eigenlijk makkelijk aankan wat wij er thuis mee doen.

Dan de laatste vraag aansluitend op wat ik op het oog heb: eigenlijk is alles wel te vinden, behalve de 8 POE. Nu heb ik in de meterkast vanwege de vele hubs sowieso een 8-poorts switch nodig en POE vanwege de 2 AP's, misschien 3 later. Alleen is die 8 Lite POE nergens te verkrijgen nu. De 24-poorts past mooi bij de Dream Machine Pro, maar is wel 3x zo duur. Is er nog een ander alternatief? POE injectors wil ik sowieso vermijden als het kan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:50
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:04:
Vraagje: het viel me op dat de AC-Pro 2 LAN poorten heeft, maar de nieuwere U6-Pro maar 1. Ook de andere modellen uit de Wi-Fi 6 AP serie hebben allemaal maar 1 LAN-poort. Waarom is dat?

Ik had gehoopt 1 AP in de woonkamer te kunnen plaatsen op een strategische plaats waar de netwerkkabel al de muur uitkomt en dan door te kunnen lussen naar het tv-meubel 3 meter verderop waar ik dan de apparatuur daar op een switch kan aansluiten. Is die 2e LAN poort daar eigenlijk wel voor bedoeld? Of alleen om een andere AP op aan te sluiten?

Want als mijn idee werkt met een AC-Pro, dan wil ik waarschijnlijk voor de woonkamer die keuze maken ook al hebben een paar apparaten al Wi-Fi 6 in huis.

2e vraag: ik ben wel enigszins bekend met netwerken en Wi-Fi, en denk het antwoord wel te weten, maar voor alle zekerheid: als ik op bepaalde plekken in huis een doodgewone 5/8-poorts Gbit switch wil gebruiken, dan neem ik aan dat Unifi gewoon de achterliggende apparaten ziet toch? Daarvoor zal ik geen Unifi switch hoeven kopen, neem ik aan?

Mijn beoogde setup is: Dream Machine Pro, Switch Lite 8 POE en om te beginnen 2 AP's, denk 2x Pro of 1x Pro en 1x Long-range. Behoorlijk simpel dus, maar met thuiswerken en toch weel hubs en apparatuur in huis en ook gamende of streamingdienst kijkende kinderen merk ik dat mijn huidge ASUS router en AP (AC) het niet meer kunnen bolwerken, 2x per week herstarten, soms werkt internet ineens niet voor 1-2 minuten en altijd als ik kijk zijn de resources verzadigd en de router behoorlijk heet. Kortom: ik wil investeren in een stabiel systeem wat eigenlijk makkelijk aankan wat wij er thuis mee doen.

Dan de laatste vraag aansluitend op wat ik op het oog heb: eigenlijk is alles wel te vinden, behalve de 8 POE. Nu heb ik in de meterkast vanwege de vele hubs sowieso een 8-poorts switch nodig en POE vanwege de 2 AP's, misschien 3 later. Alleen is die 8 Lite POE nergens te verkrijgen nu. De 24-poorts past mooi bij de Dream Machine Pro, maar is wel 3x zo duur. Is er nog een ander alternatief? POE injectors wil ik sowieso vermijden als het kan.
Waarom neem je geen dreammachine pro SE? Die heeft namelijk wel poe poorten itt de standaard dreammachine pro.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +3 Henk 'm!
-Jaap-io schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Waarom neem je geen dreammachine pro SE? Die heeft namelijk wel poe poorten itt de standaard dreammachine pro.
Omdat de SE nog steeds hetzelfde crappy switch backplane heeft bijvoorbeeld? Daardoor kan het gebruik van een losse switch wel wat voordelen geven. Ik denk dat die SE met PoE voornamelijk bedoeld is voor camera's die toch weinig data verstoken.

@MooDyBLueS v.w.b. de AC Pro, die tweede poort is gebridged en werkt daardoor als een ouderwetse hub. Elk bitje dat over de ene poort gaat gaat ook over de andere poort. V.w.b. doorlussen naar een volgend AP heeft die ook geen nut, aangezien die tweede poort geen PoE levert, dan zou er dus een injector tussen moeten.
Gezien de situatie, met één aansluiting waarop zowel een AP als switch moeten, zou ik in ieder geval voor een In-Wall model gaan. De AC IW als je aan twee "uitgangen" voldoende hebt, de IW HD of U6 IW als je 4 aansluitingen wilt hebben. Heb je dan nog niet genoeg aansluitingen kun je voor een habbekrats een UniFi Switch Flex Mini er achter leggen, deze kan via PoE gevoed worden en de IW modellen hebben een passthrough poort. In totaliteit heb je dan dus 5 of 7 bruikbare poorten (7 uiteraard net zoveel als bij een 8 poorts switch waarbij je ook één poort verliest voor de uplink). En ja, de extra poorten van een IW werken wel daadwerkelijk als switch en niet als ouderwetse hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
-Jaap-io schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 11:27:
[...]

Goed punt! Ik had hem eerder niet overwogen gezien de prijs, ik zie €582 minstens nu vs. €345 voor de gewone. Maar als ik dan de 24 POE switch uitspaar dan is het inderdaad ineens niet meer zo heel duur en een nettere all-in-one oplossing.

Dan rest mij eigenlijk alleen nog een van mijn andere vragen die ik eerder ook stelde: er loopt dan een kabel van meterkast naar woonkamer, omdat de U6-Pro/LR geen doorlos-LAN hebben zou ik er dus eerst een 5/8-poorts Gigabit switch tussen moeten gooien. Ik neem aan dat dat elke willekeurige switch mag zijn, toch? Het gaat mij er puur om dat de UniFi controller de AP wel ziet achter die switch.

Ik heb nu een redelijk recente 3Com 5-poorts Gigabit switch in gebruik en nog een veel oudere HP 8-poorts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:17:
[...]

Ik heb nu een redelijk recente 3Com 5-poorts Gigabit switch in gebruik en nog een veel oudere HP 8-poorts.
Recente 3com? vroeger (jaren 2000) de heilige graal onder switches maar verdreven door Realtek’s goedkoper maar toen bagger software network chips. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HQHSL08C13j2mkx1rn7dBMuWFQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4KBOTgBctROP6LsNZ4P2wjW1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 10-05-2022 12:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Dan rest mij eigenlijk alleen nog een van mijn andere vragen die ik eerder ook stelde: er loopt dan een kabel van meterkast naar woonkamer, omdat de U6-Pro/LR geen doorlos-LAN hebben zou ik er dus eerst een 5/8-poorts Gigabit switch tussen moeten gooien.
Ik denk dat je mijn post hebt gemist?
Ik neem aan dat dat elke willekeurige switch mag zijn, toch? Het gaat mij er puur om dat de UniFi controller de AP wel ziet achter die switch.
Nee, tenzij je een PoE injector gaat gebruiken, maar dat wou je niet. Het AP moet immers ook van stroom worden voorzien. Daarnaast is een willekeurige switch waarschijnlijk niet managed? En ik vermoed dat je wel VLANs wilt gebruiken. Anders heb je wel een hele dure router waar je geen gebruik van maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Omdat de SE nog steeds hetzelfde crappy switch backplane heeft bijvoorbeeld? Daardoor kan het gebruik van een losse switch wel wat voordelen geven. Ik denk dat die SE met PoE voornamelijk bedoeld is voor camera's die toch weinig data verstoken.
Kan je dat crappy switch backplane wellicht toelichten? Wanneer zou ik er in mijn simpele opzet last van gaan krijgen?

Over PoE: ik ging er nav jouw post even naar kijken en zie dat de DMP SE 2x PoE+ heeft en 6x PoE. Als ik het goed begrijp dan is PoE beperkt tot 12,95 Watt en PoE+ tot 25,5 Watt.

Ik zag al dat de U6 AP's (flink) meer stroom verbruiken dan de AC's en zowel de U6 Pro als LR PoE+ vereisen, alleen de Lite kan met PoE overweg. Dat zou dus betekenen dat ik in de toekomst alleen met U6 Lite modellen (of AC) kan uitbreiden. Geen onoverkomelijk probleem, maar toch.
@MooDyBLueS v.w.b. de AC Pro, die tweede poort is gebridged en werkt daardoor als een ouderwetse hub. Elk bitje dat over de ene poort gaat gaat ook over de andere poort. V.w.b. doorlussen naar een volgend AP heeft die ook geen nut, aangezien die tweede poort geen PoE levert, dan zou er dus een injector tussen moeten.
Gezien de situatie, met één aansluiting waarop zowel een AP als switch moeten, zou ik in ieder geval voor een In-Wall model gaan. De AC IW als je aan twee "uitgangen" voldoende hebt, de IW HD of U6 IW als je 4 aansluitingen wilt hebben. Heb je dan nog niet genoeg aansluitingen kun je voor een habbekrats een UniFi Switch Flex Mini er achter leggen, deze kan via PoE gevoed worden en de IW modellen hebben een passthrough poort. In totaliteit heb je dan dus 5 of 7 bruikbare poorten (7 uiteraard net zoveel als bij een 8 poorts switch waarbij je ook één poort verliest voor de uplink). En ja, de extra poorten van een IW werken wel daadwerkelijk als switch en niet als ouderwetse hub.
Ok, dus gezien hoe de AC Pro werkt zou ik toch altijd éérst een switch en dan de AC Pro aan moeten sluiten in mijn situatie. Dan heeft die tweede poort voor mij geen toegevoegde waarde, maar ben ik wel bang dat ik in de woonkamer toch een iets andere oplossing moet zoeken.

De U6 IW klinkt perfect dan, maar die kan ik nergens vinden in de EU store? Ik ben op de een of andere manier al insider (geen idee hoe) en zag dat sommige producten alleen als insider (voorlopig) te verkrijgen zijn, maar de U6 IW zie ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:30:
[...]

Ik denk dat je mijn post hebt gemist?
Yup, inmiddels gereageerd. ;)
[...]

Neez tenzij je een PoE injector gaat gebruiken, maar dat wou je niet. Het AP moet immers ook van stroom worden voorzien. Daarnaast is een willekeurige switch waarschijnlijk niet managed? En ik vermoed dat je wel VLANs wilt gebruiken. Anders heb je wel een hele dure router waar je geen gebruik van maakt.
Ja, je hebt gelijk. Die switch is inderdaad niet managed. En ik wil inderdaad VLANs gebruiken, maar puur voor scheiding internet/tv (KPN). Dat werkt nu ook al met mijn ASUS router en de 3Com switch ertussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
xbeam schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:29:
[...]

Recente 3com? vroeger (jaren 2000) de heilige graal onder switches maar verdreven door Realtek’s goedkoper maar toen bagger software network chips. [Afbeelding]
Oei, dan is die nog veel ouder dan ik dacht. |:(
Om precies te zijn dit model.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:36:
[...]

Oei, dan is die nog veel ouder dan ik dacht. |:(
Om precies te zijn dit model.
zuinig op zijn 3com in zoon merken dat de geschiedenis boeken in gaat als nostalgische merk uit begin tijd van netwerk en internet. Over nog eens 10/20 jaar is het zoon verzamelaars object van de vroeger voor in de vitrine van een IT bedrijf of systeem beheerders (die zijn beroepsmatig dol op nostalgie) O-)
Kan je dat crappy switch backplane wellicht toelichten? Wanneer zou ik er in mijn simpele opzet last van gaan krijgen?
Dat is de chip die alle 8 poortjes met elkaar verbindt.
Wil je op alle 8 portjes tegelijk 1gbit/s aan data kunnen besturen moet deze minimaal 8 maar vanwege full duplex liever 16gbit per seconden moeten kunnen verwerken.

De deze chip is bij udm-p en SE maar 1gbit/s waardoor alle acht porties eigenlijk maar 1 gedeelde poort zijn. Gebruikt portje 1 500mbits dan is nog 500mbit over voor de andere 7 poortjes. Het is dus ook geen echte switches (klopt ook met netwerk topologie van een router). Ik beschouw die poortjes altijd meer als een noodvoorziening om in de patchkast op locatie even iets aan kunnen sluiten op het netwerk of voor bijv 1 webcam en andere lichte sensoren voor het fysiek monitoring van je rack.

Dit is een mooie filmpjes wat uitlegt waarom een switch na je router om alles op aan te sluit topologie technische ook beter is. Voor thuis is een goede en 48gbit/ 24 Port of 16gbit/s 8port L2 switch is al een enorme upgrade en performance winst voor thuis. L3 is nice to have voor een tweaker en de hobby maar voor thuis overbodig.

[ Voor 65% gewijzigd door xbeam op 10-05-2022 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
[...]

Goed punt! Ik had hem eerder niet overwogen gezien de prijs, ik zie €582 minstens nu vs. €345
Via de Ubiquiti store kost ie 543.01.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Slux schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Via de Ubiquiti store kost ie 543.01.
Ja, alleen niet beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
xbeam schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:45:
[...]

Dat is chip die alle 8 poortjes met elkaar verbindt.
Wil je op alle 8 portjes tegelijk 1gbit/s aan data kunnen besturen moet deze minimaal 8 maar vanwege full duplex liever 16gbit per seconden moeten kunnen verwerken.

De deze chip is bij udm-p en SE maar 1gbit/s waardoor alle acht porties eigenlijk maar 1 gedeelde poort zijn. Gebruikt portje 1 500mbits dan is nog 500mbit over voor de andere 7 poortjes. Het is dus ook geen echte switches (klopt ook met netwerk topologie van een router). Ik beschouw die poortjes altijd meer als een nood voorzien om in de patchkast voor het installer even iets aan kunnen sluiten op het netwerk of voor 1 cam en andere sensors voor monitoring en netwerk toegang van je rack.
Ah, duidelijk! Is helemaal niet ingewikkeld om te snappen, maar je moet het wel even weten blijkbaar. ;)
Dit is een mooie filmpjes wat uitlegt waarom een switch na je router om alles op aan te sluit topologie technische ook beter is. Voor thuis is een goede en 48gbit/ 24 Port L2 switch prima L3 is nice to have voor een tweaker maar een standaard L2 is enorme upgrade en performance winst voor thuis.
[YouTube: DO NOT design your network like this!! // FREE CCNA // EP 6]
Ik zal het filmpje zo kijken, maar in dat geval zegt iets mij dat ik wellicht beter nu voor het volgende kan gaan:
- UDM Pro (niet SE)
- 2x U6 Pro/LR AP met PoE injector
- later wanneer beschikbaar: Switch Lite 8 POE (L2) aanschaffen zodat PoE injectors eruit kunnen
En dan in de tussentijd gewoon mijn huidige switches blijven gebruiken voor het aansluiten van de rest van mijn apparatuur. Neemt niet weg dat die AP in de woonkamer wel achter de 3Com Gigabit switch terechtkomt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cloud_VII
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 10:59

De deze chip is bij udm-p en SE maar 1gbit/s waardoor alle acht porties eigenlijk maar 1 gedeelde poort zijn. Gebruikt portje 1 500mbits dan is nog 500mbit over voor de andere 7 poortjes. Het is dus ook geen echte switches (klopt ook met netwerk topologie van een router). Ik beschouw die poortjes altijd meer als een noodvoorziening om in de patchkast op locatie even iets aan kunnen sluiten op het netwerk of voor bijv 1 webcam en andere lichte sensoren voor het fysiek monitoring van je rack.

Dit is een mooie filmpjes wat uitlegt waarom een switch na je router om alles op aan te sluit topologie technische ook beter is. Voor thuis is een goede en 48gbit/ 24 Port of 16gbit/s 8port L2 switch is al een enorme upgrade en performance winst voor thuis. L3 is nice to have voor een tweaker en hobby maar thuis overbodig.
[YouTube: DO NOT design your network like this!! // FREE CCNA // EP 6]
Die 1Gbit is alleen als het verkeer via de CPU moet. Dus verkeer tussen VLANs o.a.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hmm hier beginnen de devices te flippen mbt adopting :/ Uit het niets ineens. Laatste controller software geinstalleerd maar wil nog niet echt. De Unifi mini komt terug maar de switch8 en de twee APs blijven adopten/failen.

edit:

Nu lijkt toch alles terug te komen/bijven.

[ Voor 11% gewijzigd door JB op 10-05-2022 13:28 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Ah, duidelijk! Is helemaal niet ingewikkeld om te snappen, maar je moet het wel even weten blijkbaar. ;)

[...]

Ik zal het filmpje zo kijken, maar in dat geval zegt iets mij dat ik wellicht beter nu voor het volgende kan gaan:
- UDM Pro (niet SE)
- 2x U6 Pro/LR AP met PoE injector
- later wanneer beschikbaar: Switch Lite 8 POE (L2) aanschaffen zodat PoE injectors eruit kunnen
En dan in de tussentijd gewoon mijn huidige switches blijven gebruiken voor het aansluiten van de rest van mijn apparatuur. Neemt niet weg dat die AP in de woonkamer wel achter de 3Com Gigabit switch terechtkomt.
De CPU en software functie van de PRO en SE zijn het zelfde, een oude harddisk heb je vast nog ergens liggen en een nieuwe Hdd om in pluggen kost 2 tientjes die 128GB ingebouwd opslag voor protect is leuk voor de webcam in je rack. Maar waneer serieus met 4K camera’s aan de slag gaat is het nog niet eens halve dag.

Dit is de capaciteit van mijn cloud NVR (dat is ook nog alternatief voor een HDD dat je protect in de cloud inkoopt Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GyhELfOOy4w7QoH0ZCXl2toGyqs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lWN1geunpyaKUdhbd0La2Mo.jpg?f=fotoalbum_large

En poe trek ik uit liever uit een switches dichter bij camera of ander devices dat stroom poe nodig heeft. Maar nooit uit de router maar dat begrijp na het zien van het filmpje ook.

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 10-05-2022 15:25 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cloud_VII schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:16:
[...]

Die 1Gbit is alleen als het verkeer via de CPU moet. Dus verkeer tussen VLANs o.a.
Beter gebruik je daar dan de 10gb/s port van de UDM voor een via een voorliggende switch. ik neem aan dat wanneer je video fragmenten van bijv protect wil opslaan dit dan via de computer (home-vlan) of telefoon (iot-vlan) direct naar je NAS (Trusted-vlan) , iCloud of One drive wil kunnen wegschrijven om er daarna iets mee te kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
@xbeam Thanks, waardeer alle input enorm.

Moet wel zeggen, ik begrijp volledig wat er gezegd wordt in het filmpje (ben wel gestopt toen hij naar 3-tier toeging), maar laten we eerlijk zijn: ik doe het nu al 8 jaar met 2 ASUS routers en dat werkt goed genoeg. Ik wil iets beters en vind de zeer uitgebreide management mogelijkheden van het UniFi systeem super, maar eigenlijk is het natuurlijk overkill voor thuisgebruik.

Camera's en door access ga ik nooit gebruiken, ik heb 2 camera's buitenshuis hangen maar die hangen mooi aan Homekit en is voor mij goed genoeg. Tuurlijk, wellicht als die kapot zijn dat ik ze zou kunnen vervangen voor iets van UniFi, maar dat is meer nice-to-have dan dat ik er nu al rekening mee ga houden.

In zekere zin heb ik altijd een SPOF, want mijn internet zelf zal er vaker uitvliegen dan een router/switch/AP en als die laatste er al uitvliegt dan is het meestal een kwestie van herstarten of het is echt defect. Ik ga me daar echt niet voor indekken met honderden euro's aan extra apparatuur. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:41:
@xbeam Thanks, waardeer alle input enorm.

Moet wel zeggen, ik begrijp volledig wat er gezegd wordt in het filmpje (ben wel gestopt toen hij naar 3-tier toeging), maar laten we eerlijk zijn: ik doe het nu al 8 jaar met 2 ASUS routers en dat werkt goed genoeg. Ik wil iets beters en vind de zeer uitgebreide management mogelijkheden van het UniFi systeem super, maar eigenlijk is het natuurlijk overkill voor thuisgebruik.

Camera's en door access ga ik nooit gebruiken, ik heb 2 camera's buitenshuis hangen maar die hangen mooi aan Homekit en is voor mij goed genoeg. Tuurlijk, wellicht als die kapot zijn dat ik ze zou kunnen vervangen voor iets van UniFi, maar dat is meer nice-to-have dan dat ik er nu al rekening mee ga houden.

In zekere zin heb ik altijd een SPOF, want mijn internet zelf zal er vaker uitvliegen dan een router/switch/AP en als die laatste er al uitvliegt dan is het meestal een kwestie van herstarten of het is echt defect. Ik ga me daar echt niet voor indekken met honderden euro's aan extra apparatuur. ;)
Ja tier 3 en alles redundant aansluiten is zeker over klill voor thuis en voor de meeste kantoren trouwens ook. Maar met minimaal een tier 1 opzet geeft dat wel de mogelijkheid om langzaam je netwerk op een goedkoop manier te upgrades door switches te vervangen voor bijv snellere 2de handjes en zo mee te groeien zonder steeds een nieuwe routers te kopen. De Data groei en honger naar netwerk snelheid gaat de komen jaren enorm hard groeien en zit thuis niet alleen 4K streamen

Kijk bijv alleen al naar de iPhone 13 die spuugt met het maken van filmpjes van luttele minuten bestanden van (tiental) gigabyte’s groot je netwerk op. Dit wordt de komen jaren met de steeds hogere resolutie van camera’s alleen maar meer en meer. Die daarna worden gestreamd naar de tv of voor bewerking tussen iCloud je nas en pc heen en weer worden geschoven voor bewerking. Straks met WiFi 6 wave 2 (de eerste ap komen nu richting de markt) doet een iPhone /laptop gewoon 1gb/s snelheden over wifi en hoe meer je deze data stromen bij je router weg houd hoe langer je met je UDM/ of andere router kan doen.

Voor thuis hardware is unifi zeker al duur zat en koop je het in mijn ogen inderdaad om er een jaar of 8 mee vooruit te kunnen, en juist door je netwerk met een tier2 gedachten op te bouwen voorkom je overbodig geld uitgeven aan iedere jaar weer nieuwe ingebouwde router features die toch niet toekomst vast zijn. Door een extra laag/tier2 voor je router verplaats je al die features en toekomstige (10gbit) upgrades naar de goedkoper en makkelijk te vervangen en zelfs 2e hands te verkopen tier1&2 devices. Vandaar de constante discussie dat mensen hier liever een goedkoper USG router model hebben met enkele 2 wan en 2 Lan portjes dan een de UDM waar aansluiting op zitten die ze toch niet of niet lang zullen gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 10-05-2022 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Hmm ik heb iets vreemds in de Unifi controller sinds ik daar IoT network heb aangemaakt. De uplink op de Unifi mini gaat naar de ERX. Die switched steeds van profile; Default naar IoT. Ik heb niets (un)tagged op die specifiek port.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JB schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:28:
Hmm ik heb iets vreemds in de Unifi controller sinds ik daar IoT network heb aangemaakt. De uplink op de Unifi mini gaat naar de ERX. Die switched steeds van profile; Default naar IoT. Ik heb niets (un)tagged op die specifiek port.
Waarschijnlijk faalt die gewoon en wisselt die steeds met wat de laatste pakketjes waren. Gewoon lekker negeren dus. Als het goed is ingesteld maakt deze info niks uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
JB schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 09:08:
Die "html1.0" look and feel herken ik nog van "vroegah" :D Draytek er doorheen halen :+
Niks lelijks tegen DrayTek hé! :P

Nog steeds uitgebreider dan de webGUI van de UniFi Controller i.c.m. een UDR/UDM of USG model! >:) :+

En zo'n simpele strakke website is nog steeds beter dan heel wat hedendaagse websites die zogenaamd beter of geavanceerder zouden moeten zijn, maar je ondertussen alleen maar tegenwerken! _O- :')
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:32:
Als ik het goed begrijp dan is PoE beperkt tot 12,95 Watt en PoE+ tot 25,5 Watt.
Dat is gek, want meestal kan je van 15 Watt en 30 Watt uitgaan bij de Ubiquiti UniFi modellen :)
Dat zou dus betekenen dat ik in de toekomst alleen met U6 Lite modellen (of AC) kan uitbreiden. Geen onoverkomelijk probleem, maar toch.
Ik weet niet wat voor spannends je van plan bent qua WiFi maar de Lite modellen uit de AC of U6 Serie zijn voor de meeste mensen meer dan genoeg en het scheelt je ook nog eens flink wat geld als je een stuk of 3 tegelijk koopt! ;)
De U6 IW klinkt perfect dan, maar die kan ik nergens vinden in de EU store?
Die is een beetje heel erg nieuw dus het kan kloppen dat je voor dat model wat geduld zal moeten hebben :)
xbeam schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 14:16:
Straks met WiFi 6 wave 2 (de eerste ap komen nu richting de markt) doet een iPhone /laptop gewoon 1gb/s snelheden over wifi.
Dat kunnen we nu toch ook al halen :?

Zat voorbeelden in dit topic te vinden als het goed is! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Dat kunnen we nu toch ook al halen :?

Zat voorbeelden in dit topic te vinden als het goed is! :)
klopt maar dat is nog niet voor iedereen weg gelegd , ik zie online vaak genoeg meer mensen met een voor mij en jouw haalbare WiFi 5 snelheid van 500/600mbit/s pronken als zijnde hun Wifi 6 snelheid met wifi6-2 zal 1gbit/s ook voor de niet Tweakers makkelijker en binnen handbereik komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:07:
klopt maar dat is nog niet voor iedereen weg gelegd , ik zie online vaak genoeg meer mensen met een voor mij en jouw haalbare WiFi 5 snelheid van 500/600mbit/s pronken als zijnde hun Wifi 6 snelheid met wifi6-2 zal 1gbit/s ook voor de niet Tweakers binnen handbereik komen.
Dat noem ik PEBCAK en is IMHO niet de schuld van de techniek! >:) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slux
  • Niet online
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 13:08:
[...]

Ja, alleen niet beschikbaar.
Als je een paar keer de pagina vernieuwd zijn ze er weer, ik heb er gister 1 besteld en nu net weer 1 op een ander account

https://eu.store.ui.com/p...se?variant=41087008211126

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
nero355 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 15:49:
[...]

Dat is gek, want meestal kan je van 15 Watt en 30 Watt uitgaan bij de Ubiquiti UniFi modellen :)
Ja volgens mij las ik dat in het artikel ook wel hoor: de aanvoer is dan 15 cq. 30 Watt, maar wellicht gaan ze uit van verlies of een maximale continustroom met de 12,95 en 25,5 Watt waardes? Er stond in ieder geval iets dat de aanvoer dus 15 is en het aangesloten device tot 12,95 beperkt is.

Hoe dan ook, op de Lite na gaan de U6 modellen van UniFi over de 15 Watt heen en staat er in de datasheet ook dat PoE+ vereist is.
[...]

Ik weet niet wat voor spannends je van plan bent qua WiFi maar de Lite modellen uit de AC of U6 Serie zijn voor de meeste mensen meer dan genoeg en het scheelt je ook nog eens flink wat geld als je een stuk of 3 tegelijk koopt! ;)
Lol, niks spannends inderdaad hoor, maar ik keek met name naar de maximale snelheden. Ter indicatie: ik heb o.a. een MacBook Pro M1 Pro (wat een naam, bah) met 802.11ax erin met als maximale throughput 1200 Mbps (zie hier) en 866 Mbps op 802.11ac met 2x2 MIMO (voor beide). En we hebben nog een paar apparaten, o.a. van mijn vrouw die vergelijkbaar zijn ofwel op ac of ook op ax.

Ik zit as we speak met 702 Mbps verbonden op AC op mijn ASUS router, die zelfs in de meterkast staat met 2 deuren tussen dat en waar ik nu zit. Paar meter verderop op de bank kakt het in naar 100-200 Mbps. Dik in orde hoor, maar is het dan niet zo dat als ik een Lite neem met 2x2 MIMO en 1.2 Gbps throughput dat ie dat over alle apparaten moet verdelen? Verbeter me vooral als ik het verkeerd heb hoor, maar ik dacht te menen dat als ik alleen mijn laptop verbind, ik gewoon een 2x2 MIMO verbinding heb met de Lite en afhankelijk van de afstand ik in theorie 1.2 Gbps kan halen. Maar zodra zeg mijn vrouw ook met haar laptop verbind, dat dan gelijk al de throughput verdeeld moet worden? Dus 2 laptops met 2x2 1.2 Gbps Wi-Fi 6 krijgen dan grofweg 1x1 600 Mbps toch?

Ik denk ook niet dat het giga verschil zal maken, maar worst-case op regenachtige dagen kan het zijn dat hier 2 laptops, een game console, een Apple TV en 2 iPads aanstaan tegelijk. Overigens zouden de game console en Apple TV dan op LAN zitten, niet onbelangrijk om te vermelden natuurlijk.
[...]

Die is een beetje heel erg nieuw dus het kan kloppen dat je voor dat model wat geduld zal moeten hebben :)
Ah, thanks, is dat raadsel ook weer opgelost. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MooDyBLueS
  • Niet online
Slux schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Als je een paar keer de pagina vernieuwd zijn ze er weer, ik heb er gister 1 besteld en nu net weer 1 op een ander account

https://eu.store.ui.com/p...se?variant=41087008211126
Top, thanks! Goed om te weten, want ik ging eigenlijk van het ergste uit. Ik ben o.a. ook naar een Raspberri Pi en een nieuwe AV Receiver aan het kijken (die laatste al sinds vorig jaar) en heb toevallig gisteren een mailtje gekregen dat een Denon receiver waarvoor ik eind vorig jaar zei "laat me maar weten als je voorraad hebt" op voorraad is. :P

Was dus even bang dat ik voor niet-voorradige producten wel een half jaar of langer kon gaan wachten, maar in dat geval ga ik wanneer nodig mooi mijn e-mailadres achter laten. Super feature die steeds meer webshops aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09:55
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W1utvypLTjHucPxRr_xNKlFa60Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/iRYdm2aYVJOayANQWL5zPL8b.png?f=user_large

Hoi, ik heb in mijn console 2 USW-Flex mini switches die via powerline op een US-8-60W zitten maar de console vind dat ze rechtstreeks op de USG-3P zitten, wat helemaal niet kan. Ze zitten op poort 2 van de US-8-60W
Hoe zou ik dit kunnen corrigeren?

Mvg, Henno

Acties:
  • +4 Henk 'm!
MooDyBLueS schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:30:
Lol, niks spannends inderdaad hoor, maar ik keek met name naar de maximale snelheden. Ter indicatie: ik heb o.a. een MacBook Pro M1 Pro (wat een naam, bah) met 802.11ax erin met als maximale throughput 1200 Mbps (zie hier) en 866 Mbps op 802.11ac met 2x2 MIMO (voor beide).

maar is het dan niet zo dat als ik een Lite neem met 2x2 MIMO en 1.2 Gbps throughput dat ie dat over alle apparaten moet verdelen?

Verbeter me vooral als ik het verkeerd heb hoor, maar ik dacht te menen dat als ik alleen mijn laptop verbind, ik gewoon een 2x2 MIMO verbinding heb met de Lite en afhankelijk van de afstand ik in theorie 1.2 Gbps kan halen. Maar zodra zeg mijn vrouw ook met haar laptop verbind, dat dan gelijk al de throughput verdeeld moet worden? Dus 2 laptops met 2x2 1.2 Gbps Wi-Fi 6 krijgen dan grofweg 1x1 600 Mbps toch?
IMHO zou je dan beiden flinke hoeveelheden data tegelijk moeten pompen om zoiets voor elkaar te krijgen! :)

Vergeet niet dat 802.11ax één heel groot voordeel heeft i.c.m. meerdere Clients namelijk de Switch achtige werking i.p.v. een Hub achtige werking van 802.11ac en ouder! :*)
Ik denk ook niet dat het giga verschil zal maken, maar worst-case op regenachtige dagen kan het zijn dat hier 2 laptops, een game console, een Apple TV en 2 iPads aanstaan tegelijk. Overigens zouden de game console en Apple TV dan op LAN zitten, niet onbelangrijk om te vermelden natuurlijk.
Des te meer bedraad des te beter inderdaad! d:)b
Ik zit as we speak met 702 Mbps verbonden op AC op mijn ASUS router, die zelfs in de meterkast staat met 2 deuren tussen dat en waar ik nu zit. Paar meter verderop op de bank kakt het in naar 100-200 Mbps. Dik in orde hoor,
Pomp eens data eroverheen en kijk eens wat daarvan daadwerkelijk overblijft! ;)
Henno Keers schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:44:
[Afbeelding]

Hoi, ik heb in mijn console 2 USW-Flex mini switches die via powerline op een US-8-60W zitten maar de console vind dat ze rechtstreeks op de USG-3P zitten, wat helemaal niet kan. Ze zitten op poort 2 van de US-8-60W
Hoe zou ik dit kunnen corrigeren?
Zoals het al heel vaak is uitgelegd : De Topology zit vol met bugs en kan je het beste negeren zolang je zeker weet dat je alles goed hebt aangesloten! B)

[ Voor 15% gewijzigd door nero355 op 10-05-2022 16:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
Zoals het al heel vaak is uitgelegd : De Topology zit vol met bugs en kan je het beste negeren zolang je zeker weet dat je alles goed hebt aangesloten! B)
Tja.... 8)7 Kon je nou maar met de hand de poorten aanpassen dan was het zo gepiept.
Na een update van de Network Application zie je dat de hele boel vaak opnieuw wordt opgebouwd en zit je met gekruiste vingers te kijken of het nu wel werkt.... maar nee. ;w

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Henno Keers schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 16:54:
[...]

Tja.... 8)7 Kon je nou maar met de hand de poorten aanpassen dan was het zo gepiept.
Na een update van de Network Application zie je dat de hele boel vaak opnieuw wordt opgebouwd en zit je met gekruiste vingers te kijken of het nu wel werkt.... maar nee. ;w
Ik zou persoonlijk eens gaan beginnen met al die Powerline adapters op Marktplaats / Tweakers V&A te zetten om vervolgens degelijke UTP bekabeling te gaan trekken tussen de switches :+

Mensen die d'r spullen correct bekabelen hoor je eigenlijk zelden tot nooit over falende 'topology mappings'.... Ik ben er daar toevallig één van ;)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:49:
[...]

Ik zou persoonlijk eens gaan beginnen met al die Powerline adapters op Marktplaats te zetten om vervolgens degelijke UTP bekabeling te gaan trekken tussen de switches :+

Mensen die d'r spullen correct bekabelen hoor je eigenlijk zelden tot nooit over falende 'topology mappings'.... Ik ben er daar toevallig één van ;)
En dat kan ook in elk huis natuurlijk. In elk plafond/muren gaten gaan boren voor bekabeling en of het dan netjes gaat worden? Verhuizen naar een woning waar dit wel mogelijk is of al aanwezig is, is ook weer zo'n ding..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
ed1703 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:54:
[...]

En dat kan ook in elk huis natuurlijk. In elk plafond/muren gaten gaan boren voor bekabeling en of het dan netjes gaat worden? Verhuizen naar een woning waar dit wel mogelijk is of al aanwezig is, is ook weer zo'n ding..
:P

Waar een wil is, is een weg! In praktisch ieder huis heb je wel een mogelijkheid om op een nette manier bekabeling weg te werken zonder dat je daarvoor een aannemer hoeft in te schakelen.

Die Powerline adapters moet je gewoon helemaal niet willen gebruiken, zeker niet als je ook nog eens een correcte LLDP afhandeling verwacht van een product (lees: JE NETWERK)..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Nu online

Mimiix

Professioneel Prutser

ed1703 schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 17:54:
[...]

Gewoon langs de verwarmings buizen :)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Mimiix schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:11:
[...]

Als je tussen twee etages moet werken dan heb je eigenlijk altijd wel een stijggoot / koof waar o.a. ook de riolering doorheen loopt. De kortste route is vaak niet de meest praktische én zolang je niet boven de 100Mtr. komt met UTP is het vaak écht wel mogelijk in een gemiddeld / groot huis.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• -Jaap-io
Will_M schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:00:
[...]

:P

Waar een wil is, is een weg! In praktisch ieder huis heb je wel een mogelijkheid om op een nette manier bekabeling weg te werken zonder dat je daarvoor een aannemer hoeft in te schakelen.

Die Powerline adapters moet je gewoon helemaal niet willen gebruiken, zeker niet als je ook nog eens een correcte LLDP afhandeling verwacht van een product (lees: NETWERK)..
Ja en wat voor weg…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8VIaDSD96ifo2NTBjwbh2j8moQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/zyfY0QV3ki1TgPzBE6KMSEoO.jpg?f=user_large
Alles voor bekabeld internet in het kantoor 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:06

nexhil

BAM!

-Jaap-io schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:16:
[...]

Ja en wat voor weg…
[Afbeelding]
Alles voor bekabeld internet in het kantoor 😎
Leg je het ergens in, behalve de grond dan? Anders zou ik minimaal buiten kabel gebruiken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

nexhil schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 19:28:
[...]

Leg je het ergens in, behalve de grond dan? Anders zou ik minimaal buiten kabel gebruiken.
Altijd een buis eromheen. Kan er nadien ook makkelijker een kabel bij indien nodig. Meteen een touwtje erbij doen.

[ Voor 5% gewijzigd door JB op 10-05-2022 20:04 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

Mimiix schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 18:11:
[...]

Dit inderdaad ook hier zo gedaan. In 1986 waren ze nog niet zo bezig met UTP en Coax. Kabelgootje achter de buizen tegen de muur en bij dek er doorheen samen met de verwarmingsbuizen. Gordijnen er voor en klaar.

[ Voor 6% gewijzigd door JB op 10-05-2022 20:05 ]

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Jaap-io
Het is wel een extra shielded kabel en er komen van die (ubiquity) spanningsbeveiligers voor. Het ligt nu los in de grond ter vervanging van een coax kabel die er lag (naast een gasleiding). Als dit niet goed werkt, dan leg ik het uiteindelijk in een buis, maar dan de kortste weg naar de garage (waar het kantoor achter zit). De oprit moet binnen kort toch open/aangepast worden, dit is de “snelle” manier 😉
(En nu weer on-topic)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JB

JB

Cédric roelt!

-Jaap-io schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:05:
Het is wel een extra shielded kabel en er komen van die (ubiquity) spanningsbeveiligers voor. Het ligt nu los in de grond ter vervanging van een coax kabel die er lag (naast een gasleiding). Als dit niet goed werkt, dan leg ik het uiteindelijk in een buis, maar dan de kortste weg naar de garage (waar het kantoor achter zit). De oprit moet binnen kort toch open/aangepast worden, dit is de “snelle” manier 😉
(En nu weer on-topic)
Meteen wat drukbuis PVC 32-40mm halen de volgende keer. Paar knieën en bochtjes erbij. Kost niet duur en dan kun je makkelijker werken nadien icm beter beschermd.

Mijn boefje is liev!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 21:50
[...]

Niet helemaal waar. Ik heb een site met 2 24 poort switches, 2 flex en 2 flex mini. En daar is zo nu en dan opeens alles op 1 24 poorts switch. Een herstart van de controller en alles is weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Tonne schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:43:
[...]

Niet helemaal waar. Ik heb een site met 2 24 poort switches, 2 flex en 2 flex mini. En daar is zo nu en dan opeens alles op 1 24 poorts switch. Een herstart van de controller en alles is weer goed.
Dan valt die site waarschijnlijk in de categorie 'zelden' ;)

Even serieus: Ik heb hier thuis ook ooit een keer zo'n rare topology-mapping gehad terwijl ik 100% zeker wist dat m'n bekabeling op orde was (én die spullen ook meerdere malen doorgemeten had met een 'Fluke' ).

Lag, achteraf gezien, aan een SFP module welke niet helemaal fris was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Will_M schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 20:52:
[...]

Dan valt die site waarschijnlijk in de categorie 'zelden' ;)

Even serieus: Ik heb hier thuis ook ooit een keer zo'n rare topology-mapping gehad terwijl ik 100% zeker wist dat m'n bekabeling op orde was (én die spullen ook meerdere malen doorgemeten met een 'Fluke' ).

Lag, achteraf gezien, aan een SFP module welke niet helemaal fris was.
Ik heb 15 sites draaien. En elke site met meerdere switches en veel gebruikers heeft wel eens topologie problemen gehad met de afgelopen controller versies.
Maar bijvoorbeeld thuis heb ik twee switches en nog nooit problemen gehad. Dus het hangt er ook een beetje vanaf wat er op de site gebeurt.
Maar de laatste controller versies geven een veel stabieler beeld. Ik ben niet zo’n fan van meegaan met de updates bij de unifi lijn. Maar op dit moment zijn er telkens verbeteringen en bug fixes. Dus update ik meestal een dag nadat de controller final is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Tonne schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:01:
[...]

Ik heb 15 sites draaien. En elke site met meerdere switches en veel gebruikers heeft wel eens topologie problemen gehad met de afgelopen controller versies.
Maar bijvoorbeeld thuis heb ik twee switches en nog nooit problemen gehad. Dus het hangt er ook een beetje vanaf wat er op de site gebeurt.
Maar de laatste controller versies geven een veel stabieler beeld. Ik ben niet zo’n fan van meegaan met de updates bij de unifi lijn. Maar op dit moment zijn er telkens verbeteringen en bug fixes. Dus update ik meestal een dag nadat de controller final is.
Ik 'gooi' hier meestal ook wel even de link naar de nieuwe firmware / controller software neer nadat ik m'n eigen site (lees: huis) vanop afstand een update gegeven heb. Kan ik m'n huis spontaan niet meer bereiken dan is er iets mis >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
Will_M schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:06:
[...]

Ik 'gooi' hier meestal ook wel even de link naar de nieuwe firmware / controller software neer nadat ik m'n eigen site (lees: huis) vanop afstand een update gegeven heb. Kan ik m'n huis spontaan niet meer bereiken dan is er iets mis >:)
Dus als er een update is en je post hier niks: oppassen er zit misschien een bug in ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:11

zeroday

There is no alternative!

[...]

Ik zou persoonlijk eens gaan beginnen met al die Powerline adapters op Marktplaats / Tweakers V&A te zetten om vervolgens degelijke UTP bekabeling te gaan trekken tussen de switches :+

Tsja.. kun je doen, ik heb hier gewoon een powerline (van vele jaren oud) tussen 2 switches lopen en daar draait gewoon een Unifi G3 camera en een AccessPoint acher en mijn topologie is gewoon in orde ..

Dus het wil niet per definitie zeggen dat een powerline verbinding de schuldige is.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
zeroday schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:43:
[...]

Tsja.. kun je doen, ik heb hier gewoon een powerline (van vele jaren oud) tussen 2 switches lopen en daar draait gewoon een Unifi G3 camera en een AccessPoint acher en mijn topologie is gewoon in orde ..

Dus het wil niet per definitie zeggen dat een powerline verbinding de schuldige is.
Dan mag ik vast ook wel vragen op wat voor een NET aansluiting je zit én hoe dat dat spel gezekerd is in je meterkast?

Op een 'simpele' 1-fase aansluiting welke amper belast wordt zal het misschien redelijk stabiel werken op de momenten dat je er naar kijkt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07:11

zeroday

There is no alternative!

Will_M schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Dan mag ik vast ook wel vragen op wat voor een NET aansluiting je zit én hoe dat dat spel gezekerd is in je meterkast?
Op een 'simpele' 1-fase aansluiting welke amper belast wordt zal het misschien redelijk stabiel werken op de momenten dat je er naar kijkt?
Geen idee wat je nu vraagt. De Powerline zit gewoon in een stekkerdoos en in de schuur zit ie ook gewoon aangesloten op een stekkerdoos. Het huis heeft 3 fasen. Maar hoeft niet door de verschillende fasen heen. Schuur en het punt in het huis zitten op dezelfde 220 aansluiting.

Werkt al (bijna) 2 jaar probleemloos. Deze hardware (een van de eerdere generaties) heeft ook jarenlang probleemloos in een appartement gewerkt naar de kelder waar een NAS stond en kon gewoon data blijven pompen. Super stabiel. Iedereen die zegt dat dat niet zo is geef ik alleen gelijk wanneer die krengen hogere snelheden moet halen, maar dat is deze versie niet.

Ik heb een OEM no name test sample Powerline gekoppeld aan een Netgear powerline met zelfs nog ethernet poorten. Oud kreng maar werkt dus al jaren perfect. (volgens mij uit 2009) ..

En nee veel data krijgt ie niet. Hoeft ook niet. een Unifi G3 Bullet en een UAP-AC-Mesh werken probleemloos en die bullet streamed gewoon 24/7 naar z'n protect HDD ..

Had ik het liever anders gehad? Misschien, maar die optie was er niet en is er niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AKJuJfOL-1jSEkj6Fq0gG3NhYI0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ozNaEXeOFZejL0UGngIOIYa5.png?f=user_large

hier de 'gemiddelde' datatraffic verzameld door librenms. Tjsa.. 1 camera en je ziet dat het weinig bandbreedte nodig heeft en ik heb perfecte beeld kwaliteit. 24/7 ..

[ Voor 10% gewijzigd door zeroday op 10-05-2022 22:53 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
RobertMe schreef op dinsdag 10 mei 2022 @ 12:07:
[...]

Omdat de SE nog steeds hetzelfde crappy switch backplane heeft bijvoorbeeld?
Dat is een broodje aap verhaal; hier zit dezelfde switch controller in als in elke andere Unifi switch (geen Pro 10Gbps dan). De bottleneck is de upload naar de CPU en dat heb je dus ook bij een losse switch (geen Pro 10Gbps dan).

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Ik heb een probleem met mijn nieuwe AP’s, ik heb 2x een U6-Pro gekocht en aangesloten op het bestaande netwerk. Alles ingesteld en is fijn stabiel. Echter blijkt nu na een paar dagen dat alle Wifi apparaten op 50Mb/s gelimiteerd worden. Een Speedtest schiet in de eerste seconden naar ongeveer 50 MB/s (49~51) en blijft daar tot de test klaar is.

AP’s zijn via UTP met het netwerk verbonden en melden netjes de juiste snelheid voor de bedrade verbinding net zoals de Wifi6 verbinding een goeie snelheid laat zien bij de gegevens van het product (iPad pro in dit voorbeeld). Er is geen Bandwidth Profile geconfigureerd en de Wifi Experience is gemiddeld 98%

Iemand nog enig idee? Voelt alsof ik iets over het hoofd zie aangezien alle verbonden apparaten het hebben op alle AP’s.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AT_RX0KkuPBuAAfFNwyzfklL7Fc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aXuarXstslx4fQH9XYtFmbE0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4Hb-7nYrggiwo0Xb84RAQ8CgtVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KULPlX6qBGMIZG2zsMmVxVg1.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tgal7vZRGVrhkO45WNhqKmJ2VTw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/148XHrJlQKBR8CMPH70RDDfd.jpg?f=fotoalbum_large

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NBK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11-2024

NBK

Weercam-Avatar

Zijn er hier nog mensen die gebruik maken van de (legacy) Unifi cloud toegang voor je Unifi omgevingen?
Ik vraag me af of het aan mijn systeem of browser ligt maar ik krijg bijna alleen maar een blauw balkje wat heen en weer beweegt en kan verder eigenlijk niks. Geen enkele pagina lijkt te laden.
Heb al verschillende browsers geprobeerd en verschillende tijdstippen maar niks werkt. Maar hoor ook niet echt veel gemopper. Of heeft iedereen dat maar opgegeven?

Ik heb bij mijn KPN-internet installaties geen toegang tot het externe IP adres omdat het modem niet in bridge modus te zetten is. Zie op het dashboard van m'n unifi gateway's dus heerlijk dat 192.168.2.xxx ip wat de gateway krijgt van het KPN baksel... als het dashboard uberhaubt al eens wil laden...

[ Voor 3% gewijzigd door NBK op 11-05-2022 00:58 ]

PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:33:
[...]

Dat is een broodje aap verhaal; hier zit dezelfde switch controller in als in elke andere Unifi switch (geen Pro 10Gbps dan). De bottleneck is de upload naar de CPU en dat heb je dus ook bij een losse switch (geen Pro 10Gbps dan).
Hiervoor koop toch geen UDM-P en SE? Deze worden als 10gbits routers vermarkt door ubnt. wat is dan het nut van een build in 8 x 1gbit/s Switch paneel die intern maar met 1gbit/s zit verbonden aan de router en sinds de laatste firmware ook nog als rj45 Wan poort functioneert of om er een via een 1gbit SFP switch op aan te sluiten?
Bespaar je zelf dan een hoop geld en koop een USG of UDR
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VCSP1wQKyyAlbW_tcgrlzkuVI0Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/JnO8ePOep6FAlpPL8z4Gm4O5.png?f=user_large
Zie de Port nummering en locatie van mijn rj45 Wan porten?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2ifZ1DIK7EQIcpKkJ0BD-O1Z88=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dbq4nersSUxoTar1AIw1GQnx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 141% gewijzigd door xbeam op 11-05-2022 05:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arthion-nl
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 10-09 22:15
[...]

zuinig op zijn 3com in zoon merken dat de geschiedenis boeken in gaat als nostalgische merk uit begin tijd van netwerk en internet. Over nog eens 10/20 jaar is het zoon verzamelaars object van de vroeger voor in de vitrine van een IT bedrijf of systeem beheerders (die zijn beroepsmatig dol op nostalgie) O-)

[...]

De deze chip is bij udm-p en SE maar 1gbit/s waardoor alle acht porties eigenlijk maar 1 gedeelde poort zijn. Gebruikt portje 1 500mbits dan is nog 500mbit over voor de andere 7 poortjes. Het is dus ook geen echte switches (klopt ook met netwerk topologie van een router).......
Dit heb ik dus nooit gesnapt van Ubiquiti om dit zo te verkopen.... Om de maximale capiciteit van de UDMS pro's te kunnen gebruiken moet je dus de SFP+ poort gebruiken. Dus een switch kopen met SFP+ aansluiting en dit koppelen aan de SFP+ van de UDM pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Donstil schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 00:37:
Ik heb een probleem met mijn nieuwe AP’s, ik heb 2x een U6-Pro gekocht en aangesloten op het bestaande netwerk. Alles ingesteld en is fijn stabiel. Echter blijkt nu na een paar dagen dat alle Wifi apparaten op 50Mb/s gelimiteerd worden. Een Speedtest schiet in de eerste seconden naar ongeveer 50 MB/s (49~51) en blijft daar tot de test klaar is.

AP’s zijn via UTP met het netwerk verbonden en melden netjes de juiste snelheid voor de bedrade verbinding net zoals de Wifi6 verbinding een goeie snelheid laat zien bij de gegevens van het product (iPad pro in dit voorbeeld). Er is geen Bandwidth Profile geconfigureerd en de Wifi Experience is gemiddeld 98%

Iemand nog enig idee? Voelt alsof ik iets over het hoofd zie aangezien alle verbonden apparaten het hebben op alle AP’s.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Vermogen voor de 2G band op low zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
[...]

I know... maar huis uit 1948 etc etc. Verbinding naar het AP boven en wat aansluitingen op een thuiswerk-kamer annex naaiatelier is niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 10:20
Vraag me af of ik iets verkeerd zie:

ubiquiti-unifi-6-professional AP

https://tweakers.net/pric...unifi-6-professional.html

Goedkoopste in NL 174 euro, maar geen voorraad. Degene met voorraad 223 euro.

Website Ubiquiti 174 euro en veel voorraad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
xbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 02:49:
[...]

Hiervoor koop toch geen UDM-P en SE? Deze worden als 10gbits routers vermarkt door ubnt.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Het is ook een 10Gbps router, er zitten 2 x 10Gbps SFP+ poorten op. WAN & LAN.

Het switch deel heeft geen 10Gbps interne upload naar de router en daarmee krijg je dus een switch op de UDM-P/SE die even goed of slecht is als elke andere losse 8 poort Unifi switch. Het plaatje dat je bijvoegt ken ik maar al te goed en laat dat idd mooi zien. Wil je wel 10Gbps upload, zul je naar een USW-Pro moeten uitwijken, dat zijn prijskaartjes die overstijgen de aanschafprijs van de UDM-P/SE. Dus een beetje onrealistisch dat UI die er zo even opzet. Die zijn niet gek en hebben liever dat je er nog een USW-Pro bij hangt.

Het switch deel van de UDM-P/SE wordt slechter neergezet dan een losse 8P switch en dat verhaal klopt niet.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:06

nexhil

BAM!

tijlemanz schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:36:

Je ziet het goed, het is overal goed uitkijken waar je je spullen koopt.
Ik heb gisteren 2 cloud key gen 2+ gekocht bij de BOL voor 194 (per stuk, incl BTW). Daar krijg ik ze niet eens voor ingekocht normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijlemanz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 10:20
nexhil schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:56:
[...]

Je ziet het goed, het is overal goed uitkijken waar je je spullen koopt.
Eens!! Ik ga de 2x U6pro verbinden middels PoE AT+. Kan dan helaas niet meer uit te voeten met de oude US8-60W, die zal ik dus ook moeten vervangen. Ik twijfel dan erg welke switch dit moet zijn. Het totaal wat het stroom aan moet geven is: 2x u6pro en 1 x switch flex mini.

Ik kom zelf uit op de https://tweakers.net/pric...i-switch-lite-16-poe.html of moet ik vanwege het geringe wattage dat het kan leveren (45w) door naar de https://tweakers.net/pric...2-24-poorts-95w-poe+.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
tijlemanz schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:36:

Niet zo veel voorraad hoor, zijn regelmatig even uitverkocht.
Ik heb de mijne daar vandaan, super snel geleverd. 15:00 besteld volgende dag in huis met UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Niet online
stormfly schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 07:16:
[...]

Vermogen voor de 2G band op low zetten.
Gelijk even geprobeerd maar dit lost het helaas niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Donstil schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 10:32:
[...]

Gelijk even geprobeerd maar dit lost het helaas niet op.
Is je client op 2G of 5G connected als je in de controller kijkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
Roy Batty schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 09:55:
[...]

Het is ook een 10Gbps router, er zitten 2 x 10Gbps SFP+ poorten op. WAN & LAN.

Het switch deel heeft geen 10Gbps interne upload naar de router en daarmee krijg je dus een switch op de UDM-P/SE die even goed of slecht is als elke andere losse 8 poort Unifi switch. Het plaatje dat je bijvoegt ken ik maar al te goed en laat dat idd mooi zien. Wil je wel 10Gbps upload, zul je naar een USW-Pro moeten uitwijken, dat zijn prijskaartjes die overstijgen de aanschafprijs van de UDM-P/SE. Dus een beetje onrealistisch dat UI die er zo even opzet. Die zijn niet gek en hebben liever dat je er nog een USW-Pro bij hangt.

Het switch deel van de UDM-P/SE wordt slechter neergezet dan een losse 8P switch en dat verhaal klopt niet.
xbeam schreef op woensdag 11 mei 2022 @ 02:49:
[...]

Hiervoor koop toch geen UDM-P en SE? Deze worden als 10gbits routers vermarkt door ubnt. wat is dan het nut van een build in 8 x 1gbit/s Switch paneel die intern maar met 1gbit/s zit verbonden aan de router en sinds de laatste firmware ook nog als rj45 Wan poort functioneert of om er een via een 1gbit SFP switch op aan te sluiten?
Bespaar je zelf dan een hoop geld en koop een USG of UDR
[Afbeelding]
[Afbeelding]
het begint mij steeds onduidelijker te worden, wat is nu handig/optimaal?

Naast een udmp-se heb ik 3 access-points (uap-ac-lite 2x/ uap-ac-m) en een nas welke ik bedraad wil aansluiten. Is het handig om deze direct op de udmp-se te zetten, of kan ik betere de us-8-60w er tussen zetten en die middels SFP uplinken?

Pagina: 1 ... 190 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.