[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 186 ... 325 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:34

ShadowBumble

Professioneel Prutser

nero355 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:11:
Weer een geweldig succesverhaal i.c.m. de UDM Pro in het Caiway Topic => Larry in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" _O- :+
Ach sowieso zijn er meerdere redenen waarom je je WAN poort best wel eens via een switch wil laten lopen (zeker in geval van vlan tagging, doe ik met mijn huidige WAN setup ook (Ziggo)) . De vraag is enkel hoeveel van die redenen voor de "normale" thuisgebruiker van toepassing zijn :+

Twee weken geleden is mijn huis ook op glasvezel aangesloten, met best wel wat interessante opties tegenover Ziggo. Momenteel heb ik een USG Pro en mijn Wifi is ook Unifi. Voor dat ik glasvezel ga gebruiken ga ik eerst even kijken naar de mogelijkheden. De USG schijnt het niet zo heel denderend te doen op het moment dat je richting Gbit WAN snelheden gaat en dan kunnen eindelijk mijn twee oude HP switches vervangen worden door Unifi switches.

Is er ergens nog meer informatie ik zou denken als ik de USG ook ga vervangen dat er een UDM Pro komt maar dat is nog alles behalve zeker. Zeker als ik wat meer Security functionaliteiten zou willen op line speeds van een gig.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ShadowBumble schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:04:
[...]

Ach sowieso zijn er meerdere redenen waarom je je WAN poort best wel eens via een switch wil laten lopen (zeker in geval van vlan tagging, doe ik met mijn huidige WAN setup ook (Ziggo)) . De vraag is enkel hoeveel van die redenen voor de "normale" thuisgebruiker van toepassing zijn :+
Een normale thuisgebruiker schaft geen UDM aan.
Maar dit is Tweakers. Daar hoort overigens ook bij dat je graag direct op glas wilt koppelen. Dat UI deze problemen niet onder controle krijgt is niet iets van de laatste tijd en voor een aantal use-cases is een switch er tussen plaatsen vooral symptoombestrijding van het falen van UI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowBumble
  • Laatst online: 12:34

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ed1703 schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:23:
[...]

Maar dit is Tweakers. Daar hoort overigens ook bij dat je graag direct op glas wilt koppelen.
Er hing ook geen waarde oordeel aan, bovendien is dat een van de scenario's. Als tweaker is het toch juist de bedoeling dat je kijkt naar jouw situatie en probeert daar meer/het meeste uit te halen? Of dat nu direct aansluiten op glas is het via een switch of rooksignalen maakt niets uit, dat is afhankelijk van de situatie of het doel wat je wilt bereiken.

Dat er problemen zijn met UI, ja vast wel, zijn er mensen die daar last van hebben jazeker maar is dat op iedereen van toepassing ? Dat denk ik weer niet.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
Ik heb mn vervang usg bij me
De oude heb ik verwijderd uit de controller.
Voorlopig heb ik internet via de orange modem/router
Daarachter hangt de switch en AP's
Die werken
Nu heb ik die usg gehangen aan de 2de poort van de orange modem/router maar vind mn controller hem niet.

Wat doe ik fout?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
skank schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 20:40:
Ik heb mn vervang usg bij me
De oude heb ik verwijderd uit de controller.
Voorlopig heb ik internet via de orange modem/router
Daarachter hangt de switch en AP's
Die werken
Nu heb ik die usg gehangen aan de 2de poort van de orange modem/router maar vind mn controller hem niet.

Wat doe ik fout?
Waarschijnlijk bevind in deze opstelling de controller zich "naast" de USG i.p.v. "achter" de USG? De USG zit met zijn WAN poort op een LAN poort van het modem/router, en de controller bevind zich (via switch) op een andere poort van het modem? Dus voor de USG bevind de controller zich aan de WAN kan en dan zal die inderdaad geen auto discovery kunnen doen. Makkelijkste is dus zorgen dat de controller zich aan de LAN kant van de USG bevind: oftewel, switch (alvast) omprikken en achter de USG hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
ik zag hem ff in mn controller en wou hem adopten maar dat ging niet.
Paar keer geprobeerd zonder succes, ook niet na factory reset usg

dan mac passthrough aangezet en dhcp uitgeschakeld op modem orange, bijgevolg niks meer.
Nu modem orange gereset.
Mag ik die dhcp of mac passthrough al activeren of niet?

Ik zie alles in mn controller nu (en ze zijn fysiek ook ok verbonden dus modem > usg > switch > AP's
mn laptop zit op de lan 2 van de modem

MAAR
Ik kan geen enkele device adopten
Ze failen allemaal.
Wanneer ik poging doe om te adopten zegt hij wel ip adres 192.168.70.1 voor mn usg terwijl die op 192.168.0.x zit

Die 70 daarin zat alles vroeger bij mij

Edit: soms verdwijnt mn controller na een tijdje, mag ik die voor de config ff op de lan poort naast de poort van de usg zetten?

Ik wist dat dit geen makkie ging zijn :(
USG staat in de controller op x.x.X.1 terwijl die in de modem op ander adres staat (nu wel met macc pasthrough aangezet, dus niet meer zichtbaar)

[ Voor 54% gewijzigd door skank op 22-04-2022 21:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
:Y
Toch zit ik wel eens met de gedachte... wat als KPN >1Gbit gaat aanbieden?
Dan ga je lekker aan de DIY Router of koop je eventueel dit ding : pricewatch: MikroTik RB5009UG+S+IN
Echter heb ik daarvan nog geen >1 Gbps ervaringen gelezen in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie dus dat is nog effe afwachten hoe dat uitpakt! :)
ShadowBumble schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 17:04:
Ach sowieso zijn er meerdere redenen waarom je je WAN poort best wel eens via een switch wil laten lopen (zeker in geval van vlan tagging, doe ik met mijn huidige WAN setup ook (Ziggo)) .
Ziggo is toch gewoon DHCP aan en gaan met die banaan :?
De vraag is enkel hoeveel van die redenen voor de "normale" thuisgebruiker van toepassing zijn :+
Dat is irrelevant :P

Ubiquiti moet gewoon hun zooi voor elkaar hebben en IMHO hebben ze dat niet met de UDM/UDR Serie of zelfs de CloudKey 2/2+ -O-

Om maar te zwijgen over dingen die in de UniFi Controller missen terwijl ze wel via de CLI op bijvoorbeeld een model uit de USG Serie te configureren zijn... :X
De USG schijnt het niet zo heel denderend te doen op het moment dat je richting Gbit WAN snelheden gaat
Zie : nero355 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" O-) :+
en dan kunnen eindelijk mijn twee oude HP switches vervangen worden door Unifi switches.
Ik weet niet om welke modellen het gaat, maar denk daar nog eens heeeeel goed over na zou ik zeggen! :+
Is er ergens nog meer informatie ik zou denken als ik de USG ook ga vervangen dat er een UDM Pro komt maar dat is nog alles behalve zeker.
Zeker als ik wat meer Security functionaliteiten zou willen op line speeds van een gig.
Maar kan je er ook echt wat mee ?!

De meesten willen het, maar als het eenmaal werkt dan kunnen ze er verder niks mee/weten ze niet wat ze ermee moeten doen... :+
skank schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 21:05:
Ik wist dat dit geen makkie ging zijn :(
Ik weet niet wat je allemaal aan het doen bent, maar sluit de boel eens zo aan :

Modem/Router van je ISP <--> USG 3P <--> UniFi Switch <--> UniFi Controller die ergens op draait...

En verbind dan eens bekabeld met die UniFi Switch of eventueel via WiFi met een UAP die aan die Switch hangt en probeer het eens opnieuw! ;)

IMHO 100% PEBKAC :P :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
@nero355 dat is net wat ik gedaan had he, maar zonder succes
Lukt niet

Ik vermoed dat het te maken heeft dat al mijn apparten niet op standaard subnet 192.168.1.x gebruik
Ik probeer tevens de usg te bereiken op het ipadres dat hij krijgt door de modem, maar daar kan ik niet in :(
ook niet na reset

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:40
skank schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:13:
@nero355 dat is net wat ik gedaan had he, maar zonder succes
Lukt niet

Ik vermoed dat het te maken heeft dat al mijn apparten niet op standaard subnet 192.168.1.x gebruik
Ik probeer tevens de usg te bereiken op het ipadres dat hij krijgt door de modem, maar daar kan ik niet in :(
ook niet na reset
Hoe was je setup van tevoren? Ip adres range van de usg dhcp server en van je modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 18:13:
Plan B toepassen dan maar :
- ALLES RESETTEN.
- VLAN 1 alleen gebruiken voor beheer en adoption dus als Management VLAN !!!
- Daarna je normale netwerk in VLAN 10 of hoger opbouwen :Y)

Zo voorkom je toekomstige ellende zoals je die nu hebt! :P
ook niet na reset
Dat hoort ook niet te werken, want dat zou betekenen dat iedereen via de WAN poort je USG 3P kan bereiken op zijn webGUI :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GoEV6
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:24
Masimo schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:41:
[...]

Wat er nog anders aan is, is dat de U6 Mesh behoorlijk heet wordt. Ik heb een paar maanden geleden eentje gehad uit de EA, maar na een weekje weer terug gestuurd. Hij hing hier vrij aan de muur, maar na een half uurtje in bedrijf kon je dat ding niet meer dan 3 seconden vasthouden aan de onderkant. Thermometer gaf rond de 60°C aan op de buitenkant. Misschien dat de productie versie daar geen last meer van heeft. Qua bereik en snelheid, overigens, niks op aan te merken.

Ik wacht met ongeduld de Wifi 6 Enterprise af in EA. Wil eindelijk aan de slag op 6 GHz.
Ik heb de U6 net maar losgekoppeld en een 'oude' LR aangesloten, hij wordt hier ook super heet. Kan hem bijna niet vasthouden. Zou dit met een update verholpen kunnen worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Tortelli schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 16:52:
Toch zit ik wel eens met de gedachte... wat als KPN >1Gbit gaat aanbieden?
Indien Tweak dat doet, stop ik een pricewatch: Intel X710-T4L (of iets vergelijkbaars) in de router pc. elke poort doet "10GbE/5GbE/2.5GbE/1GbE/100Mb". Daar had ik de router-pc die ik nu heb ook voor uitgezocht, dat dat mogelijk is :)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 13:34
nero355 schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:12:
[...]

- ALLES RESETTEN.

[...]
Eigenlijk nooit bij stil gestaan. Is het beter om de infrastructuur een eigen vlan te geven? Wellicht domme vraag: maar kan ik dan nog wel mijn cloudkey benaderen met m’n device op m’n reguliere vlan?

Ik heb nu overigens maar 2 vlan: 1 voor alles in mijn huis en 1 voor m’n vpn server. Ik zou best een aantal apparaten zoals m’n alarm en hue op een andere vlan willen plaatsen maar vraag me af hoe in die dan moet benaderen als ik op ander vlan zit met m’n telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Tonne schreef op zaterdag 23 april 2022 @ 19:34:
[...]

Hoe was je setup van tevoren? Ip adres range van de usg dhcp server en van je modem?
Van mn usg?
Dit stond er in de controller
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/1G8DcL4/default.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
nero355 schreef op zondag 24 april 2022 @ 00:12:
[...]

- ALLES RESETTEN.

[...]

Dat hoort ook niet te werken, want dat zou betekenen dat iedereen via de WAN poort je USG 3P kan bereiken op zijn webGUI :P
Ik geraak nu wel in de usg hoor

is plan B nog niet te vroeg?
:(
Ik wil gewoon mn oude settings terug hebben
Wist niet dat die usg vervangen zo moeilijk ging zijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 09:38
giantgiantus schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:54:
[...]

Ik zou best een aantal apparaten zoals m’n alarm en hue op een andere vlan willen plaatsen maar vraag me af hoe in die dan moet benaderen als ik op ander vlan zit met m’n telefoon.
Precies zoals je ze nu ook benaderd, je kunt standaard gewoon de clients over Vlan`s benaderen. De bedoeling is dan ook om dat zelf naar behoefte te beperken en daarvoor maak je firewall regels aan. Zo kun je regelen dat je telefoon wel naar je alarm mag maar omgekeerd niet.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:43

rally

Deyterra Consultancy

skank schreef op zondag 24 april 2022 @ 10:42:
[...]

Ik geraak nu wel in de usg hoor

is plan B nog niet te vroeg?
:(
Ik wil gewoon mn oude settings terug hebben
Wist niet dat die usg vervangen zo moeilijk ging zijn
Het zou eigenijk *heel* eenvoudig moeten zijn.

1. Oude USG “vergeten” in je controller
2. De router van je provider tijdelijk terugplaatsen)
3. Een LAN poort van de router van je provider aansluiten op de WAN van de USG
4. De USG met de LAN poort aansluiten op je netwerk
5. Browsen naar de USG (https://192.168.1.1)
6. Netwerk gegevens in de USG aanpassen naar de juiste gegevens voor je netwerk (als je een andere IP range dan 192.168.1.1 gebruikt teminste)
7. Inform IP/URL ingeven in de USG
8. In je controller de USG adopteren.

En als alles weer werkt de USG met de WAN poort op je glas/coax verbinding aansluiten.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
rally schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:16:
[...]

Het zou eigenijk *heel* eenvoudig moeten zijn.

1. Oude USG “vergeten” in je controller
2. De router van je provider tijdelijk terugplaatsen)
3. Een LAN poort van de router van je provider aansluiten op de WAN van de USG
4. De USG met de LAN poort aansluiten op je netwerk
5. Browsen naar de USG (https://192.168.1.1)
6. Netwerk gegevens in de USG aanpassen naar de juiste gegevens voor je netwerk (als je een andere IP range dan 192.168.1.1 gebruikt teminste)
7. Inform IP/URL ingeven in de USG
8. In je controller de USG adopteren.

En als alles weer werkt de USG met de WAN poort op je glas/coax verbinding aansluiten.
HAd ik dit gehad was ik al halfweg :p
Nu ben ik er nog niet want, mijn controller krijgt op het einde .16 ipv .3 en dat zou de reden zijn waarom hij nu die usg niet wil adopten.
Nu wou ik net vanuit mn controller, mn Home assistant een fixed ip geven , en heb daar blijkbaar iets verkeerd ingevuld, want hij krijgt nu wel .3 maar is niet bereikbaar.
En kan er nu dus niet meer aan om aan te passen en weet niet meer hoe hierin te geraken :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

skank schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:23:
[...]

HAd ik dit gehad was ik al halfweg :p
Nu ben ik er nog niet want, mijn controller krijgt op het einde .16 ipv .3 en dat zou de reden zijn waarom hij nu die usg niet wil adopten.
Nu wou ik net vanuit mn controller, mn Home assistant een fixed ip geven , en heb daar blijkbaar iets verkeerd ingevuld, want hij krijgt nu wel .3 maar is niet bereikbaar.
En kan er nu dus niet meer aan om aan te passen en weet niet meer hoe hierin te geraken :p
Dan is er een kans dat er *nog* een apparaat is dat een .3 IP heeft gekregen.
Eigenlijk is het beste dan om even *alle* apparaten uit te zetten en alleen de modem van je provider, USG, RPI en laptop/desktop aan te sluiten en de laptop/desktop (tijdelijk) ook even een vast IP te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
rally schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:26:
[...]

Dan is er een kans dat er *nog* een apparaat is dat een .3 IP heeft gekregen.
Eigenlijk is het beste dan om even *alle* apparaten uit te zetten en alleen de modem van je provider, USG, RPI en laptop/desktop aan te sluiten en de laptop/desktop (tijdelijk) ook even een vast IP te geven.
Ja dat is nu zo maar mn RPI zit nu op .3
maar dus onbereikbaar

Ik vermoed dat ik een verkeerde gateway en dns ingevuld heb want hij is nu onbereikbaar, en weet niet hoe ik dat nu aanpas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

skank schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:32:
[...]

Ja dat is nu zo maar mn RPI zit nu op .3
maar dus onbereikbaar

Ik vermoed dat ik een verkeerde gateway en dns ingevuld heb want hij is nu onbereikbaar, en weet niet hoe ik dat nu aanpas
Gateway en DNS zouden niets moeten uitmaken. Zolang de devices maar hetzelfde netwerkadres hebben (alle apparaten zitten op een 192.168.1.x netwerk met een subnet masker van 255.255.255.0)

Het gateway adres is alleen nodig om verkeer buiten het netwerk te krijgen (internet of een ander VLAN bijv.) en DNS is alleen nodig om sites te kunnen benaderen (eenvoudig gezegd).

Herstart de RPI anders eens. Wellicht kun je er een monitor en keyboard aan hangen en dan kun je met ifconfig zien wat de IP gegevens zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
rally schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:36:
[...]

Gateway en DNS zouden niets moeten uitmaken. Zolang de devices maar hetzelfde netwerkadres hebben (alle apparaten zitten op een 192.168.1.x netwerk met een subnet masker van 255.255.255.0)

Het gateway adres is alleen nodig om verkeer buiten het netwerk te krijgen (internet of een ander VLAN bijv.) en DNS is alleen nodig om sites te kunnen benaderen (eenvoudig gezegd).

Herstart de RPI anders eens. Wellicht kun je er een monitor en keyboard aan hangen en dan kun je met ifconfig zien wat de IP gegevens zijn.
Zie https://rapidlydigital.co...tic-ip-to-home-assistant/

Zo heb ik het gedaan (had nog niet naar deze pagina gekeken)
Puntje 2 is nu ip zoals het moest x.x.x.3 echter zonder de /24 erachter
Puntje 3 en 4 vermoedelijk fout ingevuld, en dus niet meer bereikbaar.
Echter zeg jij dat dat nu van weinig belang is.

Ik lees ook op die pagina:
Final note. Often when assigning static IP’s you do not include /24 at the end. This is a requirement of home assistant and for most users /24 will work just fine.

Dus vrees dat die /24 erachter moest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Als je het netmask op 255.255.255.0 gezet hebt dan heb je automagisch een /24 ;)

De éérste 3 octetten zijn daarmee 'het netwerk' (3 x 8 (255) = 24), het laatste octet , wat de '0' is in het netmask, is voor de clients en daar heb je er dan maximaal 254 van

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

skank schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:46:
[...]

Zie https://rapidlydigital.co...tic-ip-to-home-assistant/

Zo heb ik het gedaan (had nog niet naar deze pagina gekeken)
Puntje 2 is nu ip zoals het moest x.x.x.3 echter zonder de /24 erachter
Puntje 3 en 4 vermoedelijk fout ingevuld, en dus niet meer bereikbaar.
Echter zeg jij dat dat nu van weinig belang is.

Ik lees ook op die pagina:
Final note. Often when assigning static IP’s you do not include /24 at the end. This is a requirement of home assistant and for most users /24 will work just fine.

Dus vrees dat die /24 erachter moest?
Die /24 *zou* niet hoeven, maar daarvoor ken ik HA niet goed genoeg.
Maar met een monitor en toetsenbord (en optioneel muis) kun je toegang krijgen tot het OS.
Kun je de RPI trouwens pingen vanaf een PC met hetzelfde netwerkmasker?

Even voor de volledigheid:
Wat is het volledige IP van je RPI en die van de PC/Laptop waarvan je hem probeert te bereiken?
ALs het een windows machine is kun je via start -> cmd en dan ipconfig ingeven achterhalen wat het IP adres van je PC/Laptop is. Ik wil even zeker weten of ze in het zelfde LAN segment zitten.

Private IP adressen zijn niet zo heel gevoelig om te publiceren, dus het is geen probleem om die hier neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
x.x.x.3 = pi
x.x.x.16= laptop
waarbij de x bij beide hetzelfde zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
ah, lol het is gelukt om home assitant terug te bereiken mar terug op auto ip, dus geen fixed.
Bijgevolg kan ik terug aan de controller maar moet de pi dat vast ipadres krijgen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
JAaaaaaa tis gelukt, eindelijk man !
Wat een miserie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

skank schreef op zondag 24 april 2022 @ 12:25:
ah, lol het is gelukt om home assitant terug te bereiken mar terug op auto ip, dus geen fixed.
Bijgevolg kan ik terug aan de controller maar moet de pi dat vast ipadres krijgen
‘Dat is mooi.

Overigens moeten het Subnetmasker, Gateway adres en DNS adressen *uiteindelijk* wel goed komen te staan natuurlijk ;)
Maar voor het her-adopteren van de USG is dat voor nu even van minder belang.

Dus als je nu in staat bent om het IP vast te zetten (met de /24 er achter deze keer) voor de RPI, dan scheelt dat later weer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• skank
Bingo man
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/pWqnDtB/bingo.jpg

Zo blij !
Wat een miserie, zal toch het een en ander noteren.
Zal in de toekomst wel makkelijker lopen, gezien ik nu in mijn home assistant een fixed ip geef, dus die miserie zal ik al niet meer hebben

Ik moet in de toekomst enkel mijn usg koppelen aan modem, dan laptop hangen aan de lan poort van de usg
daar de settings wijzigen, en dan switch in de plaats een gaan p:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haassiej
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 28-08 17:19
Ik ben op zoek naar een nieuwe poe switch, dacht aan deze.. alleen is dezehttps://tweakers.net/pric...fi-switch-lite-8-poe.html nergens leverbaar.

Iemand een alternatief van Ubiquiti die een beetje in zelfde prijscategorie valt? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Haassiej schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:04:
Ik ben op zoek naar een nieuwe poe switch, dacht aan deze.. alleen is dezehttps://tweakers.net/pric...fi-switch-lite-8-poe.html nergens leverbaar.

Iemand een alternatief van Ubiquiti die een beetje in zelfde prijscategorie valt? :)
Je kan een email alert instellen zodra hij weer leverbaar is: https://eu.store.ui.com/c...s/unifi-switch-lite-8-poe

Of anders eventueel de voorloper pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) tweedehands of zo.

[ Voor 15% gewijzigd door Greatsword op 24-04-2022 17:18 ]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • +1 Henk 'm!
GoEV6 schreef op zondag 24 april 2022 @ 08:17:
Ik heb de U6 net maar losgekoppeld en een 'oude' LR aangesloten, hij wordt hier ook super heet. Kan hem bijna niet vasthouden. Zou dit met een update verholpen kunnen worden?
Ik gok van niet : Gewoon een gevolg van een ARM SoC proppen in een kleine behuizing :)

Zo was er zo'n hele kleine Orange Pi die gewoon standaard 50 a 60 graden Celsius werd en daar kon je eigenlijk ook niet zoveel aan doen...
Raven schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:25:
Indien Tweak dat doet, stop ik een pricewatch: Intel X710-T4L (of iets vergelijkbaars) in de router pc. elke poort doet "10GbE/5GbE/2.5GbE/1GbE/100Mb". Daar had ik de router-pc die ik nu heb ook voor uitgezocht, dat dat mogelijk is :)
:o Wat een geld man! :D

Ik zou dan eerst eens op eBay/UpTimed/enz. rondkijken naar een alternatief en dan eventueel zelfs met SFP+ poorten i.p.v. RJ45 poorten ;)
giantgiantus schreef op zondag 24 april 2022 @ 09:54:
Eigenlijk nooit bij stil gestaan. Is het beter om de infrastructuur een eigen vlan te geven?
Ik vind van wel als je toch al VLAN aware apparatuur hebt! :)
Wellicht domme vraag: maar kan ik dan nog wel mijn cloudkey benaderen met m’n device op m’n reguliere vlan?
Dat kan sowieso als beide VLAN's een Corporate VLAN zijn en je geen Firewall Rules toepast ;)
Ik heb nu overigens maar 2 vlan: 1 voor alles in mijn huis en 1 voor m’n vpn server. Ik zou best een aantal apparaten zoals m’n alarm en hue op een andere vlan willen plaatsen maar vraag me af hoe in die dan moet benaderen als ik op ander vlan zit met m’n telefoon.
Dat ligt eraan hoe je met ze communiceert natuurlijk : Gewoon IP <-> IP verkeer of iets van Multicast (DNS) verkeer :?
skank schreef op zondag 24 april 2022 @ 11:23:
Prachtige straf voor iemand die geen Statische IP adressen gebruikt voor cruciale server/netwerkapparatuur in zijn netwerk, ondanks dat het hier al vele keren is aangeraden aan verschillende mensen! }) :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-09 19:40
Haassiej schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:04:

Volgens mij is hij bij dectdirect leverbaar. Alleen betaal je dan wel meteen een stuk meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nero355 schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:33:
[...]

:o Wat een geld man! :D

Ik zou dan eerst eens op eBay/UpTimed/enz. rondkijken naar een alternatief en dan eventueel zelfs met SFP+ poorten i.p.v. RJ45 poorten ;)
Die is wel wat prijzig ja :+ , maar veel keus qua 2-/4-poorts Intel NIC's die multigigabit zijn is er niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-09 09:06
Ik vroeg me het volgende af als je een switch of router hebt met 2 sfp poorten kun je dan ingang met singlemode doen met de juiste module en uitgang multimode ook met de juiste module?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
boomer21 schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:10:
Ik vroeg me het volgende af als je een switch of router hebt met 2 sfp poorten kun je dan ingang met singlemode doen met de juiste module en uitgang multimode ook met de juiste module?
Interpunctie!

Antwoord is: Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:19
boomer21 schreef op zondag 24 april 2022 @ 19:10:
Misschien - ligt aan de SFP's. Veel SFP's willen in beiden een vezel zien voor ze een binnenkomende lichtbundel doorgeven. Bij SFP+ (10 Gbps) is de kans op succes doorgaans groter dan bij een SFP (zonder de plus => 1 Gbps).

Wat zou je willen bereiken?

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
Airw0lf schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:10:
[...]

Misschien - ligt aan de SFP's. Veel SFP's willen in beiden een vezel zien voor ze een binnenkomende lichtbundel doorgeven. Bij SFP+ (10 Gbps) is de kans op succes doorgaans groter dan bij een SFP (zonder de plus => 1 Gbps).

Volgens mij hebben we het hier over 2 aparte sfp poorten/modules en niet over 2 vezels binnen 1 module. 2 vezels (smf en mmf) mixen in 1 sfp-module? Ik zie niet in waarom dat zou kunnen werken (los van puur geluk) en wat voor rare trucjes je dan wel niet aan het uithalen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
g1n0 schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:26:
[...]

Volgens mij hebben we het hier over 2 aparte sfp poorten/modules en niet over 2 vezels binnen 1 module. 2 vezels (smf en mmf) mixen in 1 sfp-module? Ik zie niet in waarom dat zou kunnen werken (los van puur geluk) en wat voor rare trucjes je dan wel niet aan het uithalen bent.
Ik weet dat het hier gaat om twee aparte SFP's - een voor MMF en een voor SMF.
Maar dan nog - de huis-tuin-en-keuken uitvoering van deze SFP's gebruiken toch altijd 2 vezels? Een voor TX en een voor RX?

Met daarnaast: van de SFP's die ik tot nu toe gebruikt heb heeft er nooit een gewerkt met slechts één vezel aangesloten. Bij SFP+ modules (op 10 Gbps) werkte dat meestal wel.

Daarmee terug naar de vraag van @boomer21 - ik denk niet dat de poort achter een SFP met één vezel actief wordt. Vandaar ook de vraag wat zijn/haar doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Airw0lf schreef op zondag 24 april 2022 @ 22:10:
[...]

We krijgen binnenkort glasvezel(alleen internet) kabelnoord en die kun je met vlan 2009 doorgeven aan de usg pro router,krijg van hun sc glasvezel uitgang. Dus heb ik de UF-SM-1G-S is set of singlemode 1G SFP van unifi gekocht. En patch kabel die van sc naar lc (ingang module)gaat.

Maar nu dacht ik laatst gaat de module de usg pro wel herkennen. Want er zijn toch wel meer mensen die usg-router rechtstreeks met vlan op de glasvezel van de provider hebben.
Iemand daar een idee over hoe je van single mode (provider 1 kabel)naar multi mode moet gaan (meestal 2 kabels LC wordt veel gebruikt bij unifi en edge)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11:07
Greatsword schreef op zondag 24 april 2022 @ 17:15:
[...]

Je kan een email alert instellen zodra hij weer leverbaar is: https://eu.store.ui.com/c...s/unifi-switch-lite-8-poe

Of anders eventueel de voorloper pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) tweedehands of zo.
Lees even verder in het topic, er is nog een andere service om te zien als er voorraad is.
Ik zag afgelopen weekend toevallig dat deze switch op voorraad was zonder dat ik een email had gekregen of kreeg. (was maar een paar uur denk ik, want toen ik 2 uur later keek waren ze weer uitverkocht)
Anders zijn er ook services die een pagina kunnen monitoren op wijzigingen.

[ Voor 3% gewijzigd door Goof2000 op 25-04-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Nu online
Ik heb voor familie vorige week een Unifi netwerk aangelegd met onder meer een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE). Helaas toen al niet te krijgen, maar tweedehands op de kop getikt.

Ik wil er echter nog 1 bij kopen, maar het is nergens meer op voorraad zo te zien. Komt dit door de wereldwijde problemen met alle leveringsproblemen of gaat hij niet meer terugkomen en wordt hij vervangen?
Ik ben specifiek op zoek naar een 8 poorts switch met PoE van Unifi. Volgens mij weinig alternatieven of kijk ik verkeerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-08 09:38
MADG0BLIN schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:09:
Ik heb voor familie vorige week een Unifi netwerk aangelegd met onder meer een Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE). Helaas toen al niet te krijgen, maar tweedehands op de kop getikt.

Ik wil er echter nog 1 bij kopen, maar het is nergens meer op voorraad zo te zien. Komt dit door de wereldwijde problemen met alle leveringsproblemen of gaat hij niet meer terugkomen en wordt hij vervangen?
Ik ben specifiek op zoek naar een 8 poorts switch met PoE van Unifi. Volgens mij weinig alternatieven of kijk ik verkeerd?
Je zou deze kunnen overwegen. Die heeft als bijkomen voordeel dat ie PoE+ ondersteund; heeft die ander niet.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-08 13:21

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik heb een raar probleem op mijn WiFi waarvan ik niet precies weet waar te beginnen met troubleshooten.

Ik heb UAP-AC-pros met de laatste firmware met een controller op Ubuntu, ook de laatste versie aan een KPN 200/200 verbinding.

Nu ben ook met thuiswerken veel bezig met AutoPilot enrolment testing.

Op WiFi faalt deze met verschillende fysieke apparaten. Bekabeld werkt het prima.
Het falen komt door de 2 uur time-out window.

De snelheid van de WiFi tijdens het proces is <1 Mbit/s down en 240 Mbit/s up. Als ik Autopilot afrond en direct de kabel loshaal dan is de snelheid in windows via WiFi gewoon de maximum snelheid. Ook als ik direct bij het OOBE scherm naar de desktop ga is de WiFi snelheid gewoon maximaal.

Het AP proces installeert als een van de eerste stappen de WiFi drivers en daar gaat hij voorbij. Maar ook het vooraf injecteren van de drivers werkt niet. Overigens getest met zowel een Dell als Lenovo.

Nu ben ik ergens anders en werkt op hetzelfde apparaat AutoPilot prima op wat eigenlijk een langzamere verbinding zou moeten zijn.

Het moet dus wel een instelling zijn die specifiek impact heeft op het AP proces.

[ Voor 4% gewijzigd door Hann1BaL op 25-04-2022 11:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:11
Centurion183 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:57:
Ik wil in mijn nieuwe huis 3x een AP aan het plafond hangen, 1x buiten AP, 1x in wall of de flex HD.
Ik wil mijn gasten netwerk scheiden van mijn normale wifi. Voor de rest geen vreemde dingen die ik wil.
Ik begrijp dat ik hiervoor een EdgeRouter nodig heb van Unify om het netwerk te scheiden (gasten wifi versus normaal), of klopt dit niet?
Werkt een EdgeSwitch ook hiervoor of een normale Unify Switch?

Ik ga KPN glasvezel krijgen en dus komt er een Experiabox voor.

Die Edgerouter X kan 15 watt Passive POE leveren per poort lees ik. Zover ik lees is dat voldoende voor 2x Wifi 6 lite en 1x Wifi 6 Pro. Kan deze Edgerouter 15 watt leveren op alle poorten tegelijk?

Of heb ik een gehele andere setup nodig??
Je hebt niet perse vlans of een aparte router nodig voor een gasten netwerk.
Tenminste, 10 jaar geleden hoefde dat niet in de unifi. Dan kon je gewoon dmv restricted subnet ervoor zorgen dat je gasten wifi alleen by $GW_IP en $DNS_IP mag komen

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:35:
[...]

Tenminste, 10 jaar geleden hoefde dat niet in de unifi. Dan kon je gewoon dmv restricted subnet ervoor zorgen dat je gasten wifi alleen by $GW_IP en $DNS_IP mag komen
Dat is nog steeds zo. In de WLAN configuratie kun / moet je aangeven dat de guest policies toegepast moeten worden. Het AP zelf activeert dan de firewall voor dat draadloze netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 08:18
RobertMe schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:21:
[...]

Dat is nog steeds zo. In de WLAN configuratie kun / moet je aangeven dat de guest policies toegepast moeten worden. Het AP zelf activeert dan de firewall voor dat draadloze netwerk.
Nou, dat scheelt weer €500 voorlopig. Thanx.
Dus AP's aanschaffen is dan voldoende, dan gebruik ik voorlopig de Experiabox V10.
Dan kan ik later als er weer wat budget eventueel wat meer unify apparatuur aanschaffen mits ik dat nodig heb.
Thanx laurens0619 en RobertME. Duimpjes voor jullie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-09 23:27

Acradavos

Poetsfanaat

Kodess schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:18:
Heb ik een bericht gemist dat de Wifi 6 AP's bagger werken?
Ik heb dit probleem nu dus:
[Afbeelding]
Zodra ze connecten met de 6 Lite dan hebben ze geen IP en 0 dBm.
Connecten ze met mijn oude Lite dan is er niets aan de hand...

Online zie ik meer mensen die hier last van hebben maar dan zeggen ze: ja je moet een alleen 2.4Ghz netwerk dan opzetten (heb ik) of dat het heeft geholpen om de breedte van het 2.4Ghz kanaal naar 40 te zetten... (geprobeerd, werkt uiteraard niet :+ )
Ik heb de U6 Dream Machine SE + 3x U6 Pro. Geen problemen met Shelly's.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hps8-EM_F1qC5Y_1rxvDB_eGh4E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QTKJoRbIV1roUJEH8eOFto4d.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:21
Acradavos schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:56:
[...]

[Afbeelding]
Ja het lijkt specifiek een U6 Lite issue te zijn.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@RobertMe (en de rest hier uiteraard ook :+):

Zojuist is er voor de USW machientjes een nieuwe firmware als 'Official Release' uitgebracht: USW-6.2.14

De issues met SFP connectoren welke door sommige ervaren werden bij release 6.2.11 zouden hiermee opgelost moeten zijn.
Bugfixes

[USW] Fix unstable SFP link in Auto-Negotiation.

Additional information

Instead of using the manual links, you can also subscribe to your desired firmware channel, as described here.
Your device built-in display may turn black or unresponsive for ~10 minutes after firmware upgrades to upgrade LCM firmware.
All URLs use HTTPS. This assumes your device(s) are running 3.7.56 or later and that the device's date is properly set. Please change URLs to HTTP for device(s) running earlier firmware or if the date is incorrect (e.g. if device can't reach a NTP server).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op maandag 25 april 2022 @ 15:32:
@RobertMe (en de rest hier uiteraard ook :+):

Zojuist is er voor de USW machientjes een nieuwe firmware als 'Official Release' uitgebracht: USW-6.2.14

De issues met SFP connectoren welke door sommige ervaren werden bij release 6.2.11 zouden hiermee opgelost moeten zijn.

[...]
Ah, is die finally final :+ Had hem wel wl gezien als RC. Maar aangezien ik RC niet enabled heb en geen zin had in mogelijk weer problemen maar lekker erbij gelaten. Durf eigenlijk niet eens te zeggen of ik nu nog de custom build draai of weer terug ben gegaan naar 5.x.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
boomer21 schreef op maandag 25 april 2022 @ 10:28:
We krijgen binnenkort glasvezel(alleen internet) kabelnoord en die kun je met vlan 2009 doorgeven aan de usg pro router,krijg van hun sc glasvezel uitgang. Dus heb ik de UF-SM-1G-S is set of singlemode 1G SFP van unifi gekocht. En patch kabel die van sc naar lc (ingang module)gaat.

Maar nu dacht ik laatst gaat de module de usg pro wel herkennen. Want er zijn toch wel meer mensen die usg-router rechtstreeks met vlan op de glasvezel van de provider hebben.
Iemand daar een idee over hoe je van single mode (provider 1 kabel)naar multi mode moet gaan (meestal 2 kabels LC wordt veel gebruikt bij unifi en edge)?
Ik ken de desbetreffende ISP niet, maar ik zou gewoon wachten met dergelijke aankopen totdat je alles binnen hebt en het via de hardware van de ISP goed werkt voor een maand of meerdere maanden zelfs :)

Pas daarna zou ik overwegen om zelf iets te gaan kopen qua SFP's en kabels en dergelijke om zonder de apparatuur van de ISP verbonden te zijn :)

Een aantal redenen om zoiets te doen :
- Het hedendaagse AON vs. GPON vs. XGS-PON verhaal.
- Bij sommige ISP's kan je gewoon de SFP module uit hun Router halen en in je eigen Router proppen! :)
- Eventuele onnodige problemen en troubelshooting voorkomen in het begin in een gebied waar voor het eerst Glasvezel is geleverd!
MADG0BLIN schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:09:

Ik ben specifiek op zoek naar een 8 poorts switch met PoE van Unifi.

Volgens mij weinig alternatieven of kijk ik verkeerd?
UniFi opties :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) <= Niet mijn favoriet! Heet/onbetrouwbaar en zo...
Daarnaast zit je meteen in 16-poorts prijsgebied!

Opties buiten de UniFi reeks die je makkelijk tijdelijk kan kopen en weer verkopen, desnoods tweedehands :
- pricewatch: TP-Link TL-SG108PE
- pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE-300EUS

En dat was het dan... :)

Deze vraag komt heel vaak terug en kan je eigenlijk heel makkelijk terugvinden, maar goed... bij deze ALWEER dan... :P
Hann1BaL schreef op maandag 25 april 2022 @ 11:52:
Ik heb een raar probleem op mijn WiFi waarvan ik niet precies weet waar te beginnen met troubleshooten.

Ik heb UAP-AC-pros met de laatste firmware met een controller op Ubuntu, ook de laatste versie aan een KPN 200/200 verbinding.

Nu ben ook met thuiswerken veel bezig met AutoPilot enrolment testing.

Op WiFi faalt deze met verschillende fysieke apparaten. Bekabeld werkt het prima.
Het falen komt door de 2 uur time-out window.

De snelheid van de WiFi tijdens het proces is <1 Mbit/s down en 240 Mbit/s up. Als ik Autopilot afrond en direct de kabel loshaal dan is de snelheid in windows via WiFi gewoon de maximum snelheid. Ook als ik direct bij het OOBE scherm naar de desktop ga is de WiFi snelheid gewoon maximaal.

Het AP proces installeert als een van de eerste stappen de WiFi drivers en daar gaat hij voorbij. Maar ook het vooraf injecteren van de drivers werkt niet. Overigens getest met zowel een Dell als Lenovo.

Nu ben ik ergens anders en werkt op hetzelfde apparaat AutoPilot prima op wat eigenlijk een langzamere verbinding zou moeten zijn.

Het moet dus wel een instelling zijn die specifiek impact heeft op het AP proces.
Dit lijkt me iets dat je bij Ubiquiti zelf als "Bug Report" moet melden en door hen uit laten zoeken :)
laurens0619 schreef op maandag 25 april 2022 @ 13:35:
RobertMe schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:21:
Centurion183 schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:28:
Nou, dat scheelt weer €500 voorlopig. Thanx.
Dus AP's aanschaffen is dan voldoende, dan gebruik ik voorlopig de Experiabox V10.
Dan kan ik later als er weer wat budget eventueel wat meer unify apparatuur aanschaffen mits ik dat nodig heb.
Een aparte VLAN blijft gewoon de beste oplossing, want de boel "afschermen" via de SSID instellingen is niet veilig genoeg : Je kan dan nog steeds MAC adressen sniffen! >:) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@nero355
Omdat je wat mac adressen kunt zien die broadcast verkeer doen? Waarom is dat Niet veilig genoeg?
Of als je devices hebt die iets anders dan tcp ip doen?

Vlans zijn beter ja maar goed niet veilig vind ik wat te ver gaan

[ Voor 36% gewijzigd door laurens0619 op 25-04-2022 18:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:44:
Omdat je wat mac adressen kunt zien die broadcast verkeer doen? Waarom is dat Niet veilig genoeg?
Tja, een lek is een lek en dus ongewenst! :)
Of als je devices hebt die iets anders dan tcp ip doen?
iemand kent zijn OSI layers niet goed genoeg zo te zien :+
Vlans zijn beter ja maar goed niet veilig vind ik wat te ver gaan
Daar zullen we dan oneens over blijven... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
nero355 schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:54:
[...]

Tja, een lek is een lek en dus ongewenst! :)

[...]

iemand kent zijn OSI layers niet goed genoeg zo te zien :+

[...]

Daar zullen we dan oneens over blijven... ;)
Nou please educate me :)

Zover ik het begrijp loopt de firewall op laag 3 en de vlan op laag 2. Dus met de fw blokkeer je verkeer op ip laag.

Dat een vlan guest network beter is daar zijn wij het over eens maar ik hoor graag waar de echte risicos zitten dat jij het als onveilig bestempeld.

[ Voor 28% gewijzigd door laurens0619 op 25-04-2022 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
RobertMe schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:33:
[...]

Grap is dat de APs niet de firewall op IP basis inregelen maar op ethernet / MAC basis. Oftewel: geen iptables maar een variant op layer 2. Maar laat @nero355 maar babbelen :Y)
Ok :p
Ik snap nog steeds niet wat er zo onveilig aan is
Oprechte vraag hoor want veel van die consumenten wifi dingen doen op deze manier gasten wifi.

Nadeel van deze manier is zover ik weet dat je apparaten kunt zien , maar er niets mee kan (behalve via non ip verkeer). Of kun je dus meer?

voor een zakelijk wifi natuurlijk niets iets wat je wilt maar ik snap het risico op een thuis wifi niet zo goed. Guest wifi thuis zet ik sowieso achter een wpa2 key dus dat mensen die ik ken het ip van mn nas kunnen zien oid tja. Dat is mij geen honderden euros waard iig :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-09 11:44
nero355 schreef op maandag 25 april 2022 @ 18:12:
[...]

UniFi opties :
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE
- pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) <= Niet mijn favoriet! Heet/onbetrouwbaar en zo...
Daarnaast zit je meteen in 16-poorts prijsgebied!
Even een klein tegenwicht: ik heb ondertussen de USW-8-150W een kleine 5-6 jaar naar volle tevredenheid in gebruik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

Grap is dat de APs niet de firewall op IP basis inregelen maar op ethernet / MAC basis. Oftewel: geen iptables maar een variant op layer 2. Maar laat @nero355 maar babbelen :Y)
Een AP doet dat via ebtables:
The ebtables program is a filtering tool for a Linux-based bridging firewall. It enables transparent filtering of network traffic passing through a Linux bridge. The filtering possibilities are limited to link layer filtering and some basic filtering on higher network layers. Advanced logging, MAC DNAT/SNAT and brouter facilities are also included.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
ed1703 schreef op maandag 25 april 2022 @ 20:00:
[...]

Een AP doet dat via ebtables:

[...]
Cool kende ik niet
Maar als dat op layer 2 werkt, dan kun je dus met ebtables ook broadcast/non ip verkeer blokkeren toch?

Wat ik van mijn unifi nog weet is dat broadcast verkeer wel door kwam via guest wifi. Misschien blokkeren(blokkeerden?) ze het niet maar vanuit ebtables zou het mogelijk moeten zijn lijkt mij

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 25-04-2022 20:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• g1n0
  • Niet online
[...]

Die isp vezel is waarschijnlijk BiDi. Tx en Rx in dezelfde vezel ( https://www.fs.com/de-en/c/bidi-sfp-89 ). Er bestaat niet zoiets als een kabeltje die van singlemode naar multimode gaat. Daar heb je een actief apparaat voor nodig, zoals een switch met daarin een smf module en een mmf module.

Zoals hierboven al is gezegd, zou ik lekker wachten tot je glasvezel er ligt voordat je dure modules aan gaat schaffen die zometeen toch niet blijken te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g1n0 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:59:
[...]

Die isp vezel is waarschijnlijk BiDi. Tx en Rx in dezelfde vezel ( https://www.fs.com/de-en/c/bidi-sfp-89 ). Er bestaat niet zoiets als een kabeltje die van singlemode naar multimode gaat. Daar heb je een actief apparaat voor nodig, zoals een switch met daarin een smf module en een mmf module.

Zoals hierboven al is gezegd, zou ik lekker wachten tot je glasvezel er ligt voordat je dure modules aan gaat schaffen die zometeen toch niet blijken te werken.
BiDi is volgens mij ook alweer achterhaald? Aangezien alle nieuwe aansluitingen GPON / XGS-PON lijken te zijn en dat volgens mij toch echt weer anders is dan BiDi.

offtopic:
Vraag me wel af waarom ze tegenwoordig PON doen. Voordeel van PON is toch dat ze vanuit centraal punt (/"wijkkast") naar meerdere huishoudens zouden kunnen met 1 vezel? Dus een ring netwerk of andere variant daarop? Terwijl ik laatst ergens op het forum voorbij zag komen dat alleen KPN point to multipoint doet en alle andere glasvezel aanbieders (dus dan neem ik aan een Delta Fiber Nederland, E-Fiber, etc) allemaal 2 dedicated vezels van het huis naar het "centrale punt" leggen, dus point to point. Een traditionele oplossing (AON?) lijkt mij dan toch logischer. Waarbij dat volgens mij ook "ongelimiteerde" snelheid mogelijk maakt, zolang je maar SFP modules hebt die snel genoeg zijn zeg maar. Terwijl met GPON de limiet per definitie op 1Gbit/s ligt en met XGS-PON op 8 Gbit/s? Doordat er allemaal extra protocollen / technieken bij komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13:45

pinda powerrr

Slow down...

RobertMe schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:06:
[...]

BiDi is volgens mij ook alweer achterhaald? Aangezien alle nieuwe aansluitingen GPON / XGS-PON lijken te zijn en dat volgens mij toch echt weer anders is dan BiDi.

offtopic:
Vraag me wel af waarom ze tegenwoordig PON doen. Voordeel van PON is toch dat ze vanuit centraal punt (/"wijkkast") naar meerdere huishoudens zouden kunnen met 1 vezel? Dus een ring netwerk of andere variant daarop? Terwijl ik laatst ergens op het forum voorbij zag komen dat alleen KPN point to multipoint doet en alle andere glasvezel aanbieders (dus dan neem ik aan een Delta Fiber Nederland, E-Fiber, etc) allemaal 2 dedicated vezels van het huis naar het "centrale punt" leggen, dus point to point. Een traditionele oplossing (AON?) lijkt mij dan toch logischer. Waarbij dat volgens mij ook "ongelimiteerde" snelheid mogelijk maakt, zolang je maar SFP modules hebt die snel genoeg zijn zeg maar. Terwijl met GPON de limiet per definitie op 1Gbit/s ligt en met XGS-PON op 8 Gbit/s? Doordat er allemaal extra protocollen / technieken bij komen.
Simpel antwoord: geld
Minder vezels aan te leggen. Één dikke pijp naar een centrale kast en vandaar uit pas naar de woningen.
AON heeft elke vezel van PoP naar woning lopen.

Dat er ergens in de toekomst beperkingen kunnen zijn zien ze dan wel weer. Eerst op korte termijn geld voor de aandeelhouders verdienen.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
[...]

Waarom zou je single mode naar multimode willen omzetten?

Bij één vezel kan je te maken hebben met bidi-sfp's of met wdm.
De vraag gaat dan meer zijn of je usg-pro de SFP wel herkent.

Zoals anderen aangaven is eerst een aantal dagen/weken draaien zonder dit soort "specialites" beter/handiger...

[ Voor 3% gewijzigd door Airw0lf op 25-04-2022 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:19:
[...]

Simpel antwoord: geld
Minder vezels aan te leggen. Één dikke pijp naar een centrale kast en vandaar uit pas naar de woningen.
AON heeft elke vezel van PoP naar woning lopen.

Dat er ergens in de toekomst beperkingen kunnen zijn zien ze dan wel weer. Eerst op korte termijn geld voor de aandeelhouders verdienen.
Obviously ben ik totaal geen expert. Maar als ik het goed begrijp zijn er dan meerdere "kasten" met verschillende functionaliteiten? Dus bv in een dorp een "kast" met een "uplink" zeg maar en dan downstream weer een onderverdeling in een X aantal straten. Waarbij er dus een dedicated vezel per huishouden naar de nabijgelegen straat / wijkkast is en dan van daaruit weer met een link naar de "regio" kast? Maar die post wat ik hier laatst dus ergens gelezen heb leek juist te spreken over dat de vezel voor een specifiek huis direct op hardware van de provider wordt ingeprikt (dus als je bv de infrastructuur hebt van Delta Fiber met als providers Delta en Caiway dat de fiber vanaf het huis dan of in hardware van Delta, of in hardware van Caiway wordt geprikt). Daarbij heeft de provider dus ook de keuze om of AON of GPON of XGSPON of nog iets anders te gebruiken. Immers is de provider de eigenaar van de hardware waarop de vezel wordt getermineerd (zowel het modem bij de klant als de hardware in de "kast" aan de andere kant van de kabel). Dus in theorie kan Delta dan ook AON leveren en Caiway XGSPON, in dezelfde straat / .... Doordat beiden dus hun eigen hardware plaatsen en de fiber vanaf het huis dus rechtstreeks in die hardware wordt geprikt.

Ja, ik weet dat Delta & Caiway een pot nat zijn en onder Delta Fiber Nederland en/of dezelfde investeringsmaatschappij vallen. Dus uiteindelijk zullen die ook in de "kast" wel dezelfde hardware gebruiken en een overzetting van provider A naar B dus een administratieve kwestie zal zijn. Maar ik ben niet heel bekend in het glasvezelwereldje en van deze twee weet ik dat ze over dezelfde infrastructuur leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Nu online
Heb meer dan een jaar geleden Ubiquity aangelegd in mijn nieuwe huis. 2x een AP lite verbonden aan het standaard tele2 modem en gaan met de banaan. Werkt als een trein en verder nooit naar omgekeken. Ondertussen al twee keer een nieuwe macbook en nieuwe smartphone, nu wil ik weer eens inloggen maar dat gaat allemaal niet zo makkelijk.

Als ik met mijn account inlog is er niets connected zegt hij. Ik zou waarschijnlijk op 1 van mijn oude macbooks de Unify Network app moeten openen want daar zullen de instellingen nog op staan. Maar die macbook heb ik allang niet meer.

Wat kan ik nu doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KaiseRRuby schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:41:
Heb meer dan een jaar geleden Ubiquity aangelegd in mijn nieuwe huis. 2x een AP lite verbonden aan het standaard tele2 modem en gaan met de banaan. Werkt als een trein en verder nooit naar omgekeken. Ondertussen al twee keer een nieuwe macbook en nieuwe smartphone, nu wil ik weer eens inloggen maar dat gaat allemaal niet zo makkelijk.

Als ik met mijn account inlog is er niets connected zegt hij. Ik zou waarschijnlijk op 1 van mijn oude macbooks de Unify Network app moeten openen want daar zullen de instellingen nog op staan. Maar die macbook heb ik allang niet meer.

Wat kan ik nu doen?
Vrij weinig helaas. Tenzij je een backup hebt die je in een verse installatie kunt importeren is de enige andere optie een verse installatie opzetten, alles opnieuw configureren (in geval van alleen APs zo gedaan) en de hardware factory resetten (of via knopje op het AP, of via SSH als je daarmee nog kunt inloggen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
RobertMe schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:31:
[...]

Obviously ben ik totaal geen expert. Maar als ik het goed begrijp zijn er dan meerdere "kasten" met verschillende functionaliteiten? Dus bv in een dorp een "kast" met een "uplink" zeg maar en dan downstream weer een onderverdeling in een X aantal straten. Waarbij er dus een dedicated vezel per huishouden naar de nabijgelegen straat / wijkkast is en dan van daaruit weer met een link naar de "regio" kast? Maar die post wat ik hier laatst dus ergens gelezen heb leek juist te spreken over dat de vezel voor een specifiek huis direct op hardware van de provider wordt ingeprikt (dus als je bv de infrastructuur hebt van Delta Fiber met als providers Delta en Caiway dat de fiber vanaf het huis dan of in hardware van Delta, of in hardware van Caiway wordt geprikt). Daarbij heeft de provider dus ook de keuze om of AON of GPON of XGSPON of nog iets anders te gebruiken. Immers is de provider de eigenaar van de hardware waarop de vezel wordt getermineerd (zowel het modem bij de klant als de hardware in de "kast" aan de andere kant van de kabel). Dus in theorie kan Delta dan ook AON leveren en Caiway XGSPON, in dezelfde straat / .... Doordat beiden dus hun eigen hardware plaatsen en de fiber vanaf het huis dus rechtstreeks in die hardware wordt geprikt.

Ja, ik weet dat Delta & Caiway een pot nat zijn en onder Delta Fiber Nederland en/of dezelfde investeringsmaatschappij vallen. Dus uiteindelijk zullen die ook in de "kast" wel dezelfde hardware gebruiken en een overzetting van provider A naar B dus een administratieve kwestie zal zijn. Maar ik ben niet heel bekend in het glasvezelwereldje en van deze twee weet ik dat ze over dezelfde infrastructuur leveren.
Beide technieken hebben inderdaad voor en nadelen. Grootste voordel van Pon is geld/minder wijkkasten nodig.
Ergens was het misschien ook wel overkill om naar ieder huishouden een dedicated vezel tot aan de pop te leggen. Het is niet alsof we allemaal met dark fibers op het internet met elkaar verbonden zijn, en vanuit de wijkkast delen we natuurlijk ook weer fibers. In mijn, oud 1e gen xmsnet woning, lagen ook nog 2 fibers. 1 voor ip verkeer en 1 voor dvb-c. Later zijn ze dat dvb-c signaal ook via de 1e fiber gaan leveren..

Anyway, deze post heeft een brede interessante uitleg hierover :)
[KPN Netwerk - Glasvezelnetwerk] Aanleg en onderhoud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Nu online
RobertMe schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:47:
[...]

Vrij weinig helaas. Tenzij je een backup hebt die je in een verse installatie kunt importeren is de enige andere optie een verse installatie opzetten, alles opnieuw configureren (in geval van alleen APs zo gedaan) en de hardware factory resetten (of via knopje op het AP, of via SSH als je daarmee nog kunt inloggen).
Nee, ik heb niks. Nou ja, met twee AP's is het niet zo heel veel werk om de boel eens opnieuw op te zetten maar ik neem aan dat ik dan wel moet kiezen voor een cloudoptie oid? Plus: als ik mijn wifi naam en wachtwoord hetzelfde hou is er niks aan de hand voor alle aangesloten apparaten?

Ik zie het netwerk overigens in de app wel bestaan maar daar kan ik niet inloggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:48:
[...]

Beide technieken hebben inderdaad voor en nadelen. Grootste voordel van Pon is geld/minder wijkkasten nodig.
Ergens was het misschien ook wel overkill om naar ieder huishouden een dedicated vezel tot aan de pop te leggen.
Hoe ik het las gebeurt dat dus nog steeds, behalve bij KPN. Twee dedicated fibers van de woning naar het POP (twee waarbij een ongebruikt / backup is). Dan zou ik dus verwachten dat AON vs PON niet uit maakt, in ieder geval niet van huishouden tot POP, upstream maakt dan verder niet uit zou ik zeggen behalve dan mogelijk hardware / kosten technisch wat voor de provider makkelijker / goedkoper is, maar de klant merkt er niks van.
AON heeft als klant dan uiteraard het voordeel dat je eigenlijk maar een domme mediaconverter, of SFP module, nodig hebt die de juiste golflengtes gebruikt en je bent klaar. Met PON heb je weer andere, complexere, SFP modules nodig en ogenschijnlijk een klant specifiek profiel. En als ik lees "elk huishouden heeft nog steeds een dedicated vezel naar het POP" dan vind ik het nogal onzinnig over komen om een "beperkende" point to multipoint techniek toe te passen zonder point to multipoint te gebruiken (want dedicated vezel per huishouden is point to point).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
RobertMe schreef op maandag 25 april 2022 @ 23:01:
[...]

Hoe ik het las gebeurt dat dus nog steeds, behalve bij KPN. Twee dedicated fibers van de woning naar het POP (twee waarbij een ongebruikt / backup is). Dan zou ik dus verwachten dat AON vs PON niet uit maakt, in ieder geval niet van huishouden tot POP, upstream maakt dan verder niet uit zou ik zeggen behalve dan mogelijk hardware / kosten technisch wat voor de provider makkelijker / goedkoper is, maar de klant merkt er niks van.
AON heeft als klant dan uiteraard het voordeel dat je eigenlijk maar een domme mediaconverter, of SFP module, nodig hebt die de juiste golflengtes gebruikt en je bent klaar. Met PON heb je weer andere, complexere, SFP modules nodig en ogenschijnlijk een klant specifiek profiel. En als ik lees "elk huishouden heeft nog steeds een dedicated vezel naar het POP" dan vind ik het nogal onzinnig over komen om een "beperkende" point to multipoint techniek toe te passen zonder point to multipoint te gebruiken (want dedicated vezel per huishouden is point to point).
Ja snap ik, Met AON kon ik inderdaad de vezel direct in mijn edgerouter X-SFP stoppen enu met PON moet ik hem in de ethernet converter laten en het ethernet signaal pakken. Mijn edgerouter X begon alleen kuren te vertonen (grmbl memory chip) dus weer terug op de experiabox.

Waarom andere providers nog wel dedicated vezels helemaal tot aan de POP leggen zou ik niet weten.
Ik heb dat glasvezel gebeuren altijd zo ondoorzichtig gevonden met partijen als reggefiber, xmsnet wat uiteindelijk toch weer kpn is etc etc. Ik ben de draad daar iig kwijt :+

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 25-04-2022 23:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
g1n0 schreef op maandag 25 april 2022 @ 21:59:
[...]

Dit is specificatie:

Specificaties
De NTU van Kabelnoord heeft de volgende specificaties:
- 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
- Tx wavelength 1310 nm
- Rx wavelength 1490/1550 nm
- Optical output range -9 ... -3 dBm
- Optical input range -23 ... -3 dBm

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 03-09 20:33

Falcon10

Hit it i would !

Sinds klokslag middernacht een paar cameras disconnected, en blijkbaar is de cloud webaccess van men cloud key gen 2 momenteel niet bereikbaar, device staat offline.

Nog mensen waar momenteel de remote cloud toegang niet werkt ?

*edit* dolle pret, net bericht van vrouwlief : cloudkey staat wit te pinken :? En op display blijft de "U" van Unifi branden.
Heeft dat ding "toevallig" vannacht een factory reset ofzo gekregen ? Of zou die stuk zijn ?
Vrouwlief heeft hem al eens uitgetrokken en laten herstarten, maar hij komt terug op het witte pinklicht en de Unifi "U" op het display.

Iemand enig idee ?
Zal pas straks na het werken verder kunnen kijken.

[ Voor 50% gewijzigd door Falcon10 op 26-04-2022 06:57 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-09 22:12
Falcon10 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 06:40:
Sinds klokslag middernacht een paar cameras disconnected, en blijkbaar is de cloud webaccess van men cloud key gen 2 momenteel niet bereikbaar, device staat offline.

*edit* dolle pret, net bericht van vrouwlief : cloudkey staat wit te pinken :? En op display blijft de "U" van Unifi branden.
Heeft dat ding "toevallig" vannacht een factory reset ofzo gekregen ? Of zou die stuk zijn ?
Vrouwlief heeft hem al eens uitgetrokken en laten herstarten, maar hij komt terug op het witte pinklicht en de Unifi "U" op het display.

Iemand enig idee ?
Cloudkey is hier gewoon in de lucht. Zie ook niet dat er een update is geweest.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Laatst online: 10:18
Acradavos schreef op maandag 25 april 2022 @ 14:56:
[...]

[Afbeelding]
Jullie moeten wel benoemen welke firmware je op je apparaten gebruikt met welke instellingen, tot in detail.
Anders lever je veel te weinig informatie om tot een IS /IS niet vergelijk te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
KaiseRRuby schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:41:

Wat kan ik nu doen?
Je hebt thuis dus geen cloudkey naast de AP's?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 03-09 20:33

Falcon10

Hit it i would !

Falcon10 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 06:40:

Iemand enig idee ?
Ole, en na de reboot door vrouwlief krijgen we een "hard disk error" op de display van de cloud key gen 2 staan. Vermoed dat dat betekend dat ik een nieuwe kan gaan aanschaffen.
Iemand enig idee of je gewoond e HD kan swappen met een nieuwe HD, of moet je echt een image van de oude HD hebben die werkte ?

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
Falcon10 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:19:
[...]

Ole, en na de reboot door vrouwlief krijgen we een "hard disk error" op de display van de cloud key gen 2 staan. Vermoed dat dat betekend dat ik een nieuwe kan gaan aanschaffen.
Iemand enig idee of je gewoond e HD kan swappen met een nieuwe HD, of moet je echt een image van de oude HD hebben die werkte ?
https://www.google.nl/sea...KABAcABAQ&sclient=gws-wiz

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 15:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

[...]

Ik heb een andere Cloud key maar had hetzelfde na een klein stroomhikje (media apparatuur verwisselen in de zelfde kast waar de key ligt) en daar was hij ook alles kwijt. Maar in dit model zat een SD. Die moest ik opnieuw formatteren en daarna alles opnieuw installeren. Wat jammer is, is dat je niet de backups die de CK zelf maakt kunt downloaden, behalve via SSH. En dat werkt dan weer helemaal niet als de key niet wil booten.
Ik kreeg het zelf ook niet voor elkaar door de SD in mijn laptop te steken. Maar dat kan ook aan mijn onkunde liggen.

Ik heb hier wel een link voor je waar beschreven is hoe je de HDD verwisseld kan worden:
YouTube CK Gen2 HDD Swap
Als dit gewoon te doen is, dan denk ik dat je niet per se een image nodig hebt. Je zult alleen je hele config opnieuw moeten bouwen, als je niet een offline backup hebt (niet op de interne HD dus). Ik baalde ook wel een beetje dat JUIST die CK waar alles toch een beetje van af hangt zo kwetsbaar is... 8)7

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• boomer21
Heeft even geduurd maar ben eruit.
Hoe moeilijk kan het zijn,specificatie glasvezel provider zegt volgende:

1000Base-BX-10-U en dit staat ook vaak op de module (tranceiver).
Hier is een link van de Ubiquiti die passen in alle edge en unifi routers en switchen

https://help.ui.com/hc/en...-with-the-EdgeRouter-PRO-

En omdat ik eerst de UF-SM-1G-S (blue let op tx 1310 en rx 1550 staat omschrijving provider)had maar die gaat maar tot 3 km en omdat het 4.5 km is tot verdeelstation kom je op 10 km afstanden
Kom ik uit op de Cisco GLC-BX-10U | 1310nm/1550nm
Staat onder op de pagina en is ook getest door Ubiquiti
Nu de tranceiver nog goed instellen in de router

Dank voor het meedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Nu online
Henno Keers schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 08:19:
[...]

Je hebt thuis dus geen cloudkey naast de AP's?
Ik zou het niet weten, staat dat ergens of had ik dat moeten opslaan toentertijd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-09 22:49

mvds

Totally awesome!

KaiseRRuby schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:50:
[...]

Ik zou het niet weten, staat dat ergens of had ik dat moeten opslaan toentertijd?
De Cloudkey is een apparaatje waar de controllersoftware op draait

pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Nu online
mvds schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:12:
[...]

De Cloudkey is een apparaatje waar de controllersoftware op draait

pricewatch: Ubiquiti UniFi Cloud Key
Ah nee, die heb ik niet. Moet ik die hebben om in de toekomst niet vast te zitten aan een bepaalde laptop waar alles op is geinstalleerd? Of kan ik ook een soort cloud inlog hebben zonder een locale inlog?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 02-09 22:49

mvds

Totally awesome!

KaiseRRuby schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:15:
[...]

Ah nee, die heb ik niet. Moet ik die hebben om in de toekomst niet vast te zitten aan een bepaalde laptop waar alles op is geinstalleerd? Of kan ik ook een soort cloud inlog hebben zonder een locale inlog?
Het ligt er een beetje aan wat jij met je netwerk wilt doen. In principe kunnen de access points prima stand alone draaien zonder dat er een controller ergens in het netwerk zit. Als je ooit wijzigingen wilt doen of updates wilt doen, dan zal je inderdaad de controller nodig hebben. Ik weet dat sommige mensen de controllersoftware in de cloud hebben draaien, zelf heb ik dat echter nog nooit gedaan. Lijkt mij wel dat daar kosten aan verbonden zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KaiseRRuby schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:15:
[...]

Je moet (zelf) een controller hebben. Dat kan middels een CloudKey (Gen 1 / Gen 2 / Gen 2+) zijn, dat kan op een Raspberry Pi, dat kan op een NAS (Synology bv), dat kan op een eigen server, dat kan op een gewone PC/laptop, dat kan buiten de deur op een server / VPS, .... En daarnaast zijn er ook diensten die het als "SaaS" aanbieden zoals Hostify.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
RobertMe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:19:
[...]

Je moet (zelf) een controller hebben. Dat kan middels een CloudKey (Gen 1 / Gen 2 / Gen 2+) zijn, dat kan op een Raspberry Pi, dat kan op een NAS (Synology bv), dat kan op een eigen server, dat kan op een gewone PC/laptop, dat kan buiten de deur op een server / VPS, .... En daarnaast zijn er ook diensten die het als "SaaS" aanbieden zoals Hostify.
De Cloudkey maakt het zo simpel mogelijk voor de eindgebruiker, je volledige configuratie draait daar dan op, de bediening gebeurt via je Unifi account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik weet niet of hij hier thuis hoort, want wellicht zit het niet in de Unify accespoint

Maar ik heb een outdoor accesspoint hangen: UAP-AC-M.
Werkt goed, goede wifi buiten en wat Chinese dingen hanger erop voor in de garage.
Deze hangen dan op een gast-netwerk geconfigureerd op het accespoint.

Voor binnen maak ik gebruik van een asus router op merlin software. Werkt perfect.

Maar nu wil ik in de garage ook op de deur een camera richten om te kunnen kijken of de deur open of dicht is. De camera (een oudje uit het grijs verleden, maar voldoet voor het doel) heb ik en natuurlijk gehangen op het gastnetwerk voor chinese meuk (liever niet op mijn eigen netwerk).

Maar hoe kom ik nu bij die camera om het beeld te bekijken?
- Camera zit op het gastnetwerk, maar krijgt wel een ip uit mijn ip-range van mijn eigen netwerk.
- Mijn router ziet hem wel en is blijkbaar degene die hem een IP geeft
- Maar ik kan niet vanaf mijn netwerk naar de camera
- portmapping naar dat interne adres (vanuit buiten) werkt ook niet.

Iemand enige hints of dit te realiseren is of niet?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:19:
[...]

Dus de conclusie in mijn hoofd:

Ik koop een CloudKey (hier staan er wat in de V&A, is een gen1 gewoon goed genoeg voor mij?), vervolgens herinstalleer ik mijn AP's en ik kan in het vervolg altijd de CloudKey gebruiken om in te loggen en mijn configuratie te bekijken/aan te passen.

Als ik de wificode en wachtwoord hetzelfde houdt dan heb ik geen problemen met al mijn apparaten die al ingelogd zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
KaiseRRuby schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:54:
[...]

Dus de conclusie in mijn hoofd:

Ik koop een CloudKey (hier staan er wat in de V&A, is een gen1 gewoon goed genoeg voor mij?), vervolgens herinstalleer ik mijn AP's en ik kan in het vervolg altijd de CloudKey gebruiken om in te loggen en mijn configuratie te bekijken/aan te passen.
De Gen1 kan als "extreme budget oplossing", maar heeft wel wat nukken. Voornamelijk dat deze relatief traag is en die op een microSD kaartje draait die nog wel eens corrupt raakt (vooral bij power loss). Dus ja, de Gen1 kan voor jouw situatie voldoende zijn, maar ik raad je dan wel aan om regelmatig / minimaal na aanpassen instellingen een backup te maken. Mocht het microSD kaartje dan corrupt raken kun je tenminste nog een factory reset doen (van de CK) en de backup herstellen, i.p.v. ook weer alle hardware moeten resetten en de instellingen opnieuw doen.
Als ik de wificode en wachtwoord hetzelfde houdt dan heb ik geen problemen met al mijn apparaten die al ingelogd zijn?
Correct, zolang de netwerk naam, het wachtwoord, en de overige security instellingen (WPA-PSK vs WPA2-PSK, etc etc) gelijk zijn merken de clients niks ervan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Nu online
RobertMe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:23:
[...]

De Gen1 kan als "extreme budget oplossing", maar heeft wel wat nukken. Voornamelijk dat deze relatief traag is en die op een microSD kaartje draait die nog wel eens corrupt raakt (vooral bij power loss). Dus ja, de Gen1 kan voor jouw situatie voldoende zijn, maar ik raad je dan wel aan om regelmatig / minimaal na aanpassen instellingen een backup te maken. Mocht het microSD kaartje dan corrupt raken kun je tenminste nog een factory reset doen (van de CK) en de backup herstellen, i.p.v. ook weer alle hardware moeten resetten en de instellingen opnieuw doen.

[...]

Correct, zolang de netwerk naam, het wachtwoord, en de overige security instellingen (WPA-PSK vs WPA2-PSK, etc etc) gelijk zijn merken de clients niks ervan.
Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007

zeroday

There is no alternative!

[...]

je kan gewoon een andere HDD erin zetten en je zal dan, als je mazzel hebt weer een config die bij Unifi staat kunnen uploaden en als je dat niet actief hebt gehad moet je zelf een backup vanuit je eigen omgeving erin laden. En anders mag je je netwerk opnieuw gaan opbouwen ;)

Bij mij ging dat niet geheel van een leien dakje 2 weken geleden. De controller wilde in eerste instantie niet terug naar de instellingen, uiteindelijk via de cloud optie van Ubiquity de backup kunnen uploaden en die werd toen de 2e keer wel geaccepteerd waar het de 1e keer niet gestart kon worden. ..

Uiteindelijk dus gelukt. Bleek daarna nog met een bug te zitten in de controller maar die hebben ze inmiddels opgelost

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007

zeroday

There is no alternative!

Cyberpope schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:54:
Ik weet niet of hij hier thuis hoort, want wellicht zit het niet in de Unify accespoint

Werkt goed, goede wifi buiten en wat Chinese dingen hanger erop voor in de garage.

Voor binnen maak ik gebruik van een asus router op merlin software. Werkt perfect.

Maar nu wil ik in de garage ook op de deur een camera richten om te kunnen kijken of de deur open of dicht is. De camera (een oudje uit het grijs verleden, maar voldoet voor het doel) heb ik en natuurlijk gehangen op het gastnetwerk voor chinese meuk (liever niet op mijn eigen netwerk).

- Camera zit op het gastnetwerk, maar krijgt wel een ip uit mijn ip-range van mijn eigen netwerk.

zal weinig te maken hebben met de AP.
Maar .... heb je de camera al getest als je hem gewoon aan je normale netwerk hangt? Om het te configgen maakt dat even niet uit toch? Want als het ook in je normale netwerk niet werkt dan ligt het wellicht aan die camera. Als je hem vanuit je normale netwerk kan pingen zou die op je systeem ook bereikbaar moeten zijn tenzij er nog vreemde dingen in config zit (bijv. verkeerde gateway) want dan zou die wel een juist IP kunnen hebben maar verder weinig kunnen doen.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

zeroday schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:35:
[...]

zal weinig te maken hebben met de AP.
Maar .... heb je de camera al getest als je hem gewoon aan je normale netwerk hangt? Om het te configgen maakt dat even niet uit toch? Want als het ook in je normale netwerk niet werkt dan ligt het wellicht aan die camera. Als je hem vanuit je normale netwerk kan pingen zou die op je systeem ook bereikbaar moeten zijn tenzij er nog vreemde dingen in config zit (bijv. verkeerde gateway) want dan zou die wel een juist IP kunnen hebben maar verder weinig kunnen doen.
Nee hij werkt. Dat heb ik als eerste getest.
Andere optie is dat ik hem wil in mijn eigen netwerk hang, maar alle toegang tot internet ontzeg.
Ik benader hem dan alleen via VPN.

En hij zit dus op mijn gastnetwerk. Dus lijkt me logisch dat ik hem vanuit mijn eigen netwerk niet kan benaderen. En dat gastnetwerk wordt gemaakt op de AP van Unify.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Laatst online: 15:03

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Cyberpope schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:38:
[...]

Nee hij werkt. Dat heb ik als eerste getest.
Andere optie is dat ik hem wil in mijn eigen netwerk hang, maar alle toegang tot internet ontzeg.
Ik benader hem dan alleen via VPN.

En hij zit dus op mijn gastnetwerk. Dus lijkt me logisch dat ik hem vanuit mijn eigen netwerk niet kan benaderen. En dat gastnetwerk wordt gemaakt op de AP van Unify.
Dat gastnetwerk wordt geconfigureerd op jouw AP, maar maakt gebruik van een default gateway welke, als het goed is, jouw router zou moeten zijn, of de AP. Als jouw router de default gateway is, heeft jouw router dus ook een IP adres in het gastnetwerk. Dan moet je op jouw router een route aanmaken van het internet netwerk naar het gastnetwerk.

Als jouw AP de default gateway voor het gastnetwerk is, dan functioneerd jouw AP dus ook als router. En zul je op de AP een route aan moeten maken van jouw interne netwerk naar het gastnetwerk.

Hoe je een route aanmaakt ligt aan het model router, en als het om de AP is die als router functioneerd, dan zou dat in de ubiquiti documentatie moeten staan (heb ik zelf nog niet gedaan). Ik zit me te bedenken dat het wellicht verplicht is om ook een ubiquiti router te hebben als je dit wilt.

Let wel de je goede security moet inrichten als je routering vanaf je gastnetwerk naar je interne netwerk open gaat zetten, want anders doe je de scheiding van gastnetwerk en intern netwerk juist weer teniet.

Ik hoop dat dit je de juiste richting in stuurt (en als er andere tweakers zijn die een betere oplossing hebben dan mag je dit ook terzijde leggen ;) )

Een 'tijdelijke' oplossing zou kunnen zijn om op jouw PC een route aan te maken naar het gastnetwerk. Ook dat moet je met een Google kunnen vinden. De last hiermee is alleen dat als je dit dynamisch doet, de route na iedere reboot verdwijnt.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:03:
Nou please educate me :)

Zover ik het begrijp loopt de firewall op laag 3 en de vlan op laag 2. Dus met de fw blokkeer je verkeer op ip laag.
Dat dacht ik dus ook, want we hebben het hier al meerdere keren uitgebreid over gehad, echter als dit nu opeens van toepassing is :
Grap is dat de APs niet de firewall op IP basis inregelen maar op ethernet / MAC basis. Oftewel: geen iptables maar een variant op layer 2.
Dan klopt mijn verhaal niet :?
Maar laat @nero355 maar babbelen :Y)
Altijd zo vriendelijk die @RobertMe _O_ :P
laurens0619 schreef op maandag 25 april 2022 @ 19:39:
Guest wifi thuis zet ik sowieso achter een wpa2 key dus dat mensen die ik ken het ip van mn nas kunnen zien oid tja. Dat is mij geen honderden euros waard iig :)
We zitten ondertussen al bij WPA3 en zelfs daarin zijn al enkele exploits gevonden geloof ik dus zorg voor een heeeel laaang wachtwoord zou ik zeggen! :P :+
RobertMe schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:47:
Als je de Credentials die in de oude UniFi Controller installatie staan nog steeds kent dan kan je alle apparatuur gewoon via de webGUI in je nieuwe UniFi Controller adopteren! :*)

De config heb je dan niet meer, maar het scheelt toch weer een beetje tijd :Y)
KaiseRRuby schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:49:
Plus: als ik mijn wifi naam en wachtwoord hetzelfde hou is er niks aan de hand voor alle aangesloten apparaten?
Uiteraard! :)
Ik zie het netwerk overigens in de app wel bestaan maar daar kan ik niet inloggen.
Ik weet niet welke "app" je gebruikt, maar doe jezelf een lol en blijf ver weg van de app voor telefoons/tablets ;)
boomer21 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 06:33:
Dit is specificatie:

Specificaties
De NTU van Kabelnoord heeft de volgende specificaties:
- 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
- Tx wavelength 1310 nm
- Rx wavelength 1490/1550 nm
- Optical output range -9 ... -3 dBm
- Optical input range -23 ... -3 dBm
Ziet eruit als een lekker ouderwets en betrouwbaar AON netwerk dus dat komt wel goed! :)

Maar nogmaals : Wacht gewoon de ISP hardware af en kijk of hun SFP module gewoon in je eigen apparatuur geprikt kan worden! ;)
https://www.google.nl/sea...ve+in+cloud+key+gen2+plus is meer dan genoeg hoor! :+

Nog beter : https://duckduckgo.com/?q...ve+in+cloud+key+gen2+plus >:) :P

Maar ook in dit topic is het vaak genoeg genoemd : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 :Y)
ElCondor schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:16:
Ik heb een andere Cloud key maar had hetzelfde na een klein stroomhikje (media apparatuur verwisselen in de zelfde kast waar de key ligt) en daar was hij ook alles kwijt. Maar in dit model zat een SD. Die moest ik opnieuw formatteren en daarna alles opnieuw installeren. Wat jammer is, is dat je niet de backups die de CK zelf maakt kunt downloaden, behalve via SSH. En dat werkt dan weer helemaal niet als de key niet wil booten.
Ik kreeg het zelf ook niet voor elkaar door de SD in mijn laptop te steken. Maar dat kan ook aan mijn onkunde liggen.
Je bedoelt een SSD neem ik aan :?

Hoe heb je geprobeerd om de die uit te lezen ?!
Onder Windows zal je namelijk weinig voor elkaar krijgen dus iets van een Linux LiveCD/DVD/USB Stick is gewoon verplicht in zo'n situatie ;)
Ik baalde ook wel een beetje dat JUIST die CK waar alles toch een beetje van af hangt zo kwetsbaar is... 8)7
Dat was al bekend vanaf de eerste tot de laatste generatie dus dat had je kunnen weten! :+
Henno Keers schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:44:
De Cloudkey maakt het zo simpel mogelijk voor de eindgebruiker, je volledige configuratie draait daar dan op, de bediening gebeurt via je Unifi account.
Totdat ze bij Ubiquiti downtime hebben en je niet meer erbij kan... :X :| :/ :+
Cyberpope schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:54:

Gek idee :
- SSH naar je Router.
- En dan vanaf je Router weer een SSH verbinding naar je UAP-AC-M.
- Om vervolgens vanaf je UAP-AC-M een SSH verbinding te maken naar je IP Camera :?

Als dat werkt dan kan je het geheel permanent tunnelen als het goed is! :*)
RobertMe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:23:
De Gen1 kan als "extreme budget oplossing", maar heeft wel wat nukken. Voornamelijk dat deze relatief traag is en die op een microSD kaartje draait die nog wel eens corrupt raakt (vooral bij power loss).
Dat zou wat minder extreem moeten zijn sinds die EXT4 upgrade waarmee je grofweg op hetzelfde niveau qua betrouwbaarheid komt als een DIY oplossing d.m.v. een Raspberry Pi die destijds veel goedkoper was :+

Wil je het echt goed doen dan zou ik zoiets doen :
- Intel Atom NUCje
- SSD die fatsoenlijk beschermd is tegen stroomuitval!

En gaan met die banaan! :Y)
ElCondor schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:31:
Dat gastnetwerk wordt geconfigureerd op jouw AP, maar maakt gebruik van een default gateway welke, als het goed is, jouw router zou moeten zijn, of de AP. Als jouw router de default gateway is, heeft jouw router dus ook een IP adres in het gastnetwerk. Dan moet je op jouw router een route aanmaken van het internet netwerk naar het gastnetwerk.

Als jouw AP de default gateway voor het gastnetwerk is, dan functioneerd jouw AP dus ook als router. En zul je op de AP een route aan moeten maken van jouw interne netwerk naar het gastnetwerk.

Hoe je een route aanmaakt ligt aan het model router, en als het om de AP is die als router functioneerd, dan zou dat in de ubiquiti documentatie moeten staan (heb ik zelf nog niet gedaan). Ik zit me te bedenken dat het wellicht verplicht is om ook een ubiquiti router te hebben als je dit wilt.

Let wel de je goede security moet inrichten als je routering vanaf je gastnetwerk naar je interne netwerk open gaat zetten, want anders doe je de scheiding van gastnetwerk en intern netwerk juist weer teniet.

Ik hoop dat dit je de juiste richting in stuurt (en als er andere tweakers zijn die een betere oplossing hebben dan mag je dit ook terzijde leggen ;) )

Een 'tijdelijke' oplossing zou kunnen zijn om op jouw PC een route aan te maken naar het gastnetwerk. Ook dat moet je met een Google kunnen vinden. De last hiermee is alleen dat als je dit dynamisch doet, de route na iedere reboot verdwijnt.
IMHO heb je geen Static Route nodig voor een Route die zijn Router al kent dus misschien bedoel je wat anders :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@nero355
- Als het spul iptables zou gebruiken dan zou mijn eerdere opmerking van non-ip verkeer wel kloppen dus. Daarom snapte ik je OSI opmerking ook niet ?
Dit noemen ze over omada ook als con voor een soortgelijke guest wifi methodiek, die gebruiken misschien wel iptables dan?
The Pros and Cons of this guest network setup are:
⊕ Easy to set up.
⊕ No managed switch needed.
⊕ No router settings needed.
No separate broadcast domains, non-IP traffic from the guest network will pass through to the private network.
Aangezien de unifi ebtables gebruikt zouden ze in theorie dus ook broadcast domain & non-ip traffic kunnen blokkeren. Of ze het echt doen weet ik niet.

Je netwerk, puur alleen voor gasten wifi, VLAN aware maken heeft best wel een impact (switches vervangen, router vervangen) dus het lijkt mij een prima oplossing om ook deze optie te adviseren zolang de risicos van het broadcast domain/non ip bekend zijn (als die er zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 15:08:
Je netwerk, puur alleen voor gasten wifi, VLAN aware maken heeft best wel een impact (switches vervangen, router vervangen) dus het lijkt mij een prima oplossing om ook deze optie te adviseren zolang de risicos van het broadcast domain/non ip bekend zijn (als die er zijn).
Vaak wil men wel wat meer dan dat en als je de eis "Alles moet UniFi zijn!" laat vallen dan kan het IMHO best wel voor een heel redelijk bedrag als je wat TP-Link/Netgear Switches in het verhaal meeneemt en nog iets van een EdgeRouter X erbij koopt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MichielFRL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:16
mvds schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:19:
[...]

Het ligt er een beetje aan wat jij met je netwerk wilt doen. In principe kunnen de access points prima stand alone draaien zonder dat er een controller ergens in het netwerk zit. Als je ooit wijzigingen wilt doen of updates wilt doen, dan zal je inderdaad de controller nodig hebben. Ik weet dat sommige mensen de controllersoftware in de cloud hebben draaien, zelf heb ik dat echter nog nooit gedaan. Lijkt mij wel dat daar kosten aan verbonden zijn.
Ik draai kostenloos de Unifi Comtroller op Google Cloud Platform.
Werkt als een tierelier.

Apple | BYD | HomeWizard Plug-In Battery | UniFi | 4.880wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het zal vast vaker gevraagd zijn maar ik kon het zo even niet vinden, ook niet op YouTube…

Wat ik wil is verbinden met VPN en dan op mijn LAN terecht komen. Daarbij moet ik gebruik kunnen maken van mijn eigen pihole DNS. Zo moet ik onderweg “gewoon” gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld: synology.home in plaats van het IP-adres in te moeten tikken.

Apparatuur:
USG Pro
iPhone/iPad

Geprobeerd: de dhcp range iets inkorten en de beschikbare ruimte aan de VPN toewijzen. Dat draaide op niets uit.

VPN verbinding is er wel, via de IP-adressen kan ik ook mijn apparatuur/servers bereiken maar niet via de local DNS. De VPN verbinding maak ik met de USG pro.

[ Voor 3% gewijzigd door sypie op 26-04-2022 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkbuster
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 30-08 07:27
sypie schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 20:33:
Het zal vast vaker gevraagd zijn maar ik kon het zo even niet vinden, ook niet op YouTube…

Wat ik wil is verbinden met VPN en dan op mijn LAN terecht komen. Daarbij moet ik gebruik kunnen maken van mijn eigen pihole DNS. Zo moet ik onderweg “gewoon” gebruik kunnen maken van bijvoorbeeld: synology.home in plaats van het IP-adres in te moeten tikken.

Apparatuur:
USG Pro
iPhone/iPad
wireguard package installeren via ssh, en wireguard subnet aan je local networks firewall group hangen.
wireguard port open zetten op je WAN_LOCAL - Pihole als dns meegeven aan je config.

[ Voor 3% gewijzigd door Punkbuster op 26-04-2022 20:43 ]

automation fanboy

Pagina: 1 ... 186 ... 325 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.