Dat dacht ik dus ook, want we hebben het hier al meerdere keren uitgebreid over gehad, echter als dit nu opeens van toepassing is :
Dan klopt mijn verhaal niet

Altijd zo vriendelijk die @
RobertMe

We zitten ondertussen al bij WPA3 en zelfs daarin zijn al enkele exploits gevonden geloof ik dus zorg voor een heeeel laaang wachtwoord zou ik zeggen!

RobertMe schreef op maandag 25 april 2022 @ 22:47:
Vrij weinig helaas. Tenzij je een backup hebt die je in een verse installatie kunt importeren is de enige andere optie een verse installatie opzetten, alles opnieuw configureren (in geval van alleen APs zo gedaan) en de hardware factory resetten (of via knopje op het AP, of via SSH als je daarmee nog kunt inloggen).
Als je de
Credentials die in de oude UniFi Controller installatie staan nog steeds kent dan kan je alle apparatuur gewoon via de webGUI in je nieuwe UniFi Controller adopteren!
De config heb je dan niet meer, maar het scheelt toch weer een beetje tijd

Uiteraard!

Ik zie het netwerk overigens in de app wel bestaan maar daar kan ik niet inloggen.
Ik weet niet welke "app" je gebruikt, maar doe jezelf een lol en blijf ver weg van de app voor telefoons/tablets

boomer21 schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 06:33:
Dit is specificatie:
Specificaties
De NTU van Kabelnoord heeft de volgende specificaties:
- 1Gbit (1000Base-BX-10-U) (bidirectional Full duplex transmission, no auto-negotiation, no pause frames)
- Tx wavelength 1310 nm
- Rx wavelength 1490/1550 nm
- Optical output range -9 ... -3 dBm
- Optical input range -23 ... -3 dBm
Ziet eruit als een lekker ouderwets en betrouwbaar AON netwerk dus dat komt wel goed!
Maar nogmaals : Wacht gewoon de ISP hardware af en kijk of hun SFP module gewoon in je eigen apparatuur geprikt kan worden!
https://www.google.nl/sea...ve+in+cloud+key+gen2+plus is meer dan genoeg hoor!
Nog beter :
https://duckduckgo.com/?q...ve+in+cloud+key+gen2+plus
Maar ook in dit topic is het vaak genoeg genoemd :
[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 
ElCondor schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:16:
Ik heb een andere Cloud key maar had hetzelfde na een klein stroomhikje (media apparatuur verwisselen in de zelfde kast waar de key ligt) en daar was hij ook alles kwijt. Maar in dit model zat een SD. Die moest ik opnieuw formatteren en daarna alles opnieuw installeren. Wat jammer is, is dat je niet de backups die de CK zelf maakt kunt downloaden, behalve via SSH. En dat werkt dan weer helemaal niet als de key niet wil booten.
Ik kreeg het zelf ook niet voor elkaar door de SD in mijn laptop te steken. Maar dat kan ook aan mijn onkunde liggen.
Je bedoelt een SSD neem ik aan
Hoe heb je geprobeerd om de die uit te lezen ?!
Onder Windows zal je namelijk weinig voor elkaar krijgen dus iets van een Linux LiveCD/DVD/USB Stick is gewoon verplicht in zo'n situatie

Ik baalde ook wel een beetje dat JUIST die CK waar alles toch een beetje van af hangt zo kwetsbaar is...

Dat was al bekend vanaf de eerste tot de laatste generatie dus dat had je kunnen weten!

Totdat ze bij Ubiquiti downtime hebben en je niet meer erbij kan...

Cyberpope schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:54:
Ik weet niet of hij hier thuis hoort, want wellicht zit het niet in de Unify accespoint
Maar ik heb een outdoor accesspoint hangen: UAP-AC-M.
Werkt goed, goede wifi buiten en wat Chinese dingen hanger erop voor in de garage.
Deze hangen dan op een gast-netwerk geconfigureerd op het accespoint.
Voor binnen maak ik gebruik van een asus router op merlin software. Werkt perfect.
Maar nu wil ik in de garage ook op de deur een camera richten om te kunnen kijken of de deur open of dicht is. De camera (een oudje uit het grijs verleden, maar voldoet voor het doel) heb ik en natuurlijk gehangen op het gastnetwerk voor chinese meuk (liever niet op mijn eigen netwerk).
Maar hoe kom ik nu bij die camera om het beeld te bekijken?
- Camera zit op het gastnetwerk, maar krijgt wel een ip uit mijn ip-range van mijn eigen netwerk.
- Mijn router ziet hem wel en is blijkbaar degene die hem een IP geeft
- Maar ik kan niet vanaf mijn netwerk naar de camera
- portmapping naar dat interne adres (vanuit buiten) werkt ook niet.
Iemand enige hints of dit te realiseren is of niet?
Gek idee :
- SSH naar je Router.
- En dan vanaf je Router weer een SSH verbinding naar je UAP-AC-M.
- Om vervolgens vanaf je UAP-AC-M een SSH verbinding te maken naar je IP Camera
Als dat werkt dan kan je het geheel permanent tunnelen als het goed is!

RobertMe schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 11:23:
De Gen1 kan als "extreme budget oplossing", maar heeft wel wat nukken. Voornamelijk dat deze relatief traag is en die op een microSD kaartje draait die nog wel eens corrupt raakt (vooral bij power loss).
Dat zou wat minder extreem moeten zijn sinds die EXT4 upgrade waarmee je grofweg op hetzelfde niveau qua betrouwbaarheid komt als een DIY oplossing d.m.v. een Raspberry Pi die destijds veel goedkoper was
Wil je het echt goed doen dan zou ik zoiets doen :
- Intel Atom NUCje
- SSD die fatsoenlijk beschermd is tegen stroomuitval!
En gaan met die banaan!

ElCondor schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 12:31:
Dat gastnetwerk wordt geconfigureerd op jouw AP, maar maakt gebruik van een default gateway welke, als het goed is, jouw router zou moeten zijn, of de AP. Als jouw router de default gateway is, heeft jouw router dus ook een IP adres in het gastnetwerk. Dan moet je op jouw router een route aanmaken van het internet netwerk naar het gastnetwerk.
Als jouw AP de default gateway voor het gastnetwerk is, dan functioneerd jouw AP dus ook als router. En zul je op de AP een route aan moeten maken van jouw interne netwerk naar het gastnetwerk.
Hoe je een route aanmaakt ligt aan het model router, en als het om de AP is die als router functioneerd, dan zou dat in de ubiquiti documentatie moeten staan (heb ik zelf nog niet gedaan). Ik zit me te bedenken dat het wellicht verplicht is om ook een ubiquiti router te hebben als je dit wilt.
Let wel de je goede security moet inrichten als je routering vanaf je gastnetwerk naar je interne netwerk open gaat zetten, want anders doe je de scheiding van gastnetwerk en intern netwerk juist weer teniet.
Ik hoop dat dit je de juiste richting in stuurt (en als er andere tweakers zijn die een betere oplossing hebben dan mag je dit ook terzijde leggen

)
Een 'tijdelijke' oplossing zou kunnen zijn om op jouw PC een route aan te maken naar het gastnetwerk. Ook dat moet je met een Google kunnen vinden. De last hiermee is alleen dat als je dit dynamisch doet, de route na iedere reboot verdwijnt.
IMHO heb je geen Static Route nodig voor een Route die zijn Router al kent dus misschien bedoel je wat anders