Dat is inderdaad ook nog wel een dingetje!

ASS-Ware schreef op woensdag 27 april 2022 @ 00:17:
Eerder typte je:
Camera zit op het gastnetwerk, maar krijgt wel een ip uit mijn ip-range van mijn eigen netwerk.
Als je je extra vlan als guest hebt aangemerkt, dan krijgt je camera een ip adres uit het guest vlan, niet van je gewone, en kun je er nooit rechtstreeks bij vanaf je gewone netwerk.
Hij heeft verder geen VLAN-aware apparatuur en gebruikt een of andere ASUS Router die zo'n Guest WiFi zonder VLAN functie heeft net als de UniFi meuk, maar bijvoorbeeld ook vele andere merken/modellen die op consumenten zijn gericht

Zit me af te vragen : Hoe "hackbaar" is zo'n Gen1 CloudkKey eigenlijk
Nu er een tekort is aan Raspberry Pi modellen is het misschien wel een leuk alternatief ?!

Falcon10 schreef op woensdag 27 april 2022 @ 22:32:
Even terugkomende op men kapotte Unifi Cloud Key Gen 2+ harde schijf.
Vandaag de nieuwe disk toegekomen, snel even in de cloud key gestopt, en het ding boot terug op.
Cloud Key is direct terug aanspreekbaar via de unifi website, dus dat is al goed, en de cameras worden daar ook direct herkend, Protect staat standaard in het lijstje, enkel de verschillende views die ik had gemaakt staan er niet tussen, maar de beelden van de verschillende cameras zijn oproepbaar.
Spijtig genoeg de Network kant niet, hier krijg ik enkel te zien "Setup network", dus opnieuw instellen, vermoed ik, aangezien ik geen backup heb gedownload van de verschillende backups die voorheen wel standaard dagelijks gemaakt werden. Deze staan gewoon op de gecrashte disk.
Heerlijke CK2+ puinhoop voor de zoveelste keer...

Vermoed dat ik dus niet veel anders kan doen dan het netwerk terug een setup te doen. Of iemand een idee dat ik toch een soort restore kan doen ?
Heb je dan NOOIT handmatig een backup gemaakt

En hoe dan als ik teru voor "setup network" kies ?
Alle switchen en access point zijn nog steeds geadopt op de oude network setup. Ik vermoed dat ik die terug op 1 of andere manier moet resetten en dan terug adopten ?
En hoe zit dit dan met de unifi wifi cameras ? Raken die dan nog wel terug direct verbonden aan de access points als het SSID van het wifi netwerk opnieuw wordt ingesteld en paswoord anders is ? Hoe kan ik die dan terug adopten ? Ook een reset geven ?
Een hoop vragen die je eigenlijk had kunnen voorkomen door je netwerk fatsoenlijk op te zetten en te onderhouden...
- Heeft je CK2+ dan niet een Statisch IP adres

- Ken je de Login Credentials van je apparatuur niet ?!
Als je die kent dan kan je gewoon via de webGUI alle apparatuur "jatten" van je oude installatie

- Ken je het oude WiFi password nog ?
Als je die hetzelfde houdt dan verbinden je apparaten gewoon weer met je WiFi alsof er niks aan de hand is geweest!
Serieus...
Zo moeilijk is het allemaal echt niet hoor, maar je moet er wel een beetje over nadenken en het een en ander goed voorbereiden en uitwerken om vervolgens eigenlijk nooit meer in dit soort situaties te verdwalen

Voor € 220 mogen ze wat mij betreft die UDR steken waar de zon niet schijnt!
Totale ripoff voor zo'n kreupele UDM (Pro) en als de
pricewatch: MikroTik RB5009UG+S+IN weer tekoop is voor grofweg hetzelfde bedrag dan weet ik wel wat mijn keuze zou zijn als ik op zoek was naar een nieuwe Router

OMX2000 schreef op donderdag 28 april 2022 @ 11:55:
Ik blijf houden dat na een bepaalde tijd (week/dagen) mijn internetverbinding vreemd gaat doen. Ik kan dan bepaalde sites niet goed laden, Slack werkt niet goed meer, Twitter ook niet, instagram weer wel.
Resetten van de USG Pro verhelpt het. Maar dat heb ik gisteren gedaan, en vandaag is de boel weer instabiel. In de Unifi Console wordt ook aangegeven dat Internet down is.
Ik gebruik NextDNS op mijn iPhone, dus DNS is het vermoedelijk niet.
Gevaarlijke uitspraak als je probleem DNS gerelateerd lijkt te zijn!

Ik heb internet via Xs4all, USG Pro rechtstreeks achter de NTU. Een 24 poorts USW en een aantal Unifi AP’s.
Doe eens gek en draai eens de boel op de normale manier voor een tijdje en kijk eens hoe dat uitpakt

Ik zie net ook dat er een update is geïnstalleerd van Unifi cloud. En na weer het rebooten van de USG Pro lijkt de boel weer te werken…
Volgens mij heb ik het al een keer eerder geroepen : Dat ruikt naar een DNSmasq probleem!
Doe eens gek en zet je eigen DNS op d.m.v. Pi-Hole of zelfs i.c.m. Unbound om volledig onafhankelijk te zijn van anderen :
https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/
Hoe je het ook doet : Je hebt dan in ieder geval een up-to-date DNSmasq in de vorm van FTLDNS

Het is hier al vaker langs gekomen, dat mensen ervoor kiezen om op een oudere versie te blijven hangen. Het lijkt erop dat Ubiquiti weinig effort steekt in support van hun oude spul. Wat ik opvallend vind omdat daar juist veel van gebruik is.
Mijn USG 3P is volledig up-to-date en geeft geen problemen verder, maar ik maak dus geen gebruik van de DNS Caching/Forwarding ervan
Het enige wat bij mij outdated is : De UniFi Controller die nog op de laatste 5.x.x versie zit, want de fijnste webGUI en zo

Ik neig er toch echt naar om de USG pro eruit te gooien, en een OpnSense systeem te draaien. Die instabiliteit is echt ruk!
Dat is altijd een goed idee!