Roy Batty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:00:
[...]
Ik besef dat het niet zo zwart/wit is en dat vooral UI zelf ook denkt dat ze de grootzakelijke markt kunnen bedienen. Ik heb daar echt twijfels over. Ik denk dat geen enkele, zich zelf respecterende, multinational voor UI zal kiezen.
De vraag is simpel: Wat kost het als het netwerk plat ligt? Kan men niet meer pinnen? Moet men mensen naar huis sturen? Zijn mensenlevens in gevaar?
Voor een ziekenhuis, Rijkswaterstaat (bijv. matrixborden in een tunnel, boven de snelweg) of Shell is dat anders dan voor de bakker op de hoek. En voor een speelgoedwinkel is dat vlak voor de feestdagen anders dan tijdens de rest van het jaar.
- Je kan redundant werken, met dubbele switches, dubbele voedingen, chassis-based switch met dubbele supervisors en voedingen, dubbele uplinks en WAN / internet-lijnen.
- Je kan hardware zoals switches op de plank hebben liggen, maar dan heb je engineers nodig die (misschien 24/7) hardware kunnen vervangen.
- Je kan support contracten hebben met 4 of 2 uur hardware vervanging.
90% / 95% van de support cases die bij
Cisco TAC binnen komen zijn
niet-hardware gerelateerd, maar hebben te maken met bugs, verkeerde topologie, verkeerd aangesloten, verkeerde configuratie of andere menselijk falen. Lifetime warranty is dan geen oplossing. (zoals HPE) Een forum voor support ook niet. (zoals UI)
Is het netwerk van bijvoorbeeld AT&T down, dan kan men de situatie nabouwen en dezelfde firmware en configuratie, het probleem repliceren en tot een oplossing komen.
Je kan het natuurlijk ook mixen: access switches (beperkte impact) kan je op de plank leggen en WLAN controllers, ISE, of ClearPass (grote impact als het mis gaat) kan je een support contract afsluiten om issues te kunnen escaleren.
UI of bijvoorbeeld Cisco
Business producten zijn vaak point managed. Je moet ze device voor device beheren en advanced features als remote packet capture, cable test / TDR, configuratie /
integratie via API's, etc. ontbreken vaak. Allemaal features om engineers zo min mogelijk op de weg / op locatie te hebben, want die zijn vaak duurder dan hardware. (TCO, enzo..)
Beperken van risico's kost vaak geld. Geldt voor (netwerk) downtime, security / malware uitbraken, etc. Als het een bewuste keuze is: Prima! Maar vaak wordt er niet over nagedacht.