[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 188 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
djbarney schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:59:
[...]

ik heb een upnp-vlan gemaakt, standard network type, geen content filtering. en upnp aan.. en daar heb ik dan mijn xbox in gegooid in zn eentje. en dat werkt prima bij mij met een series x. Dit alles op een udm-se
Dat heb ik dus ook. Upnp aan, geen enkele vorm van content filtering. En toch krijg ik alleen open NAT als ik zelf handmatig een statische port forward aan maak. Zou het om wat voor reden dan ook kunnen liggen aan het feit dat ik alleen IPv4 aan heb in m'n VLAN? Ik weet dat Xbox altijd een beetje loopt te mekkeren om IPv6 maar zou eigenlijk niet uit mogen maken, toch?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:23

djbarney

XBL: DeejayBarney

EricNL schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:01:
[...]

Dat heb ik dus ook. Upnp aan, geen enkele vorm van content filtering. En toch krijg ik alleen open NAT als ik zelf handmatig een statische port forward aan maak. Zou het om wat voor reden dan ook kunnen liggen aan het feit dat ik alleen IPv4 aan heb in m'n VLAN? Ik weet dat Xbox altijd een beetje loopt te mekkeren om IPv6 maar zou eigenlijk niet uit mogen maken, toch?
ik heb ipv6 wel aanstaan, maar krijg van ziggo alleen ipv4 extern :) ik kan straks even kijken of ik in mn xbox nog iets bijzonders heb gedaan, maar volgens mij krijgt ie zn ip gewoon via dhcp van de udm-se.

bij het upnp enablen heb ik ook nat port mapping protocol en secure mode aan staan, wellicht staat die bij jou anders?

[ Voor 8% gewijzigd door djbarney op 02-05-2022 16:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Basiliscus schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:57:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Heb nu een Cloud Key Gen2 Plus draaien met 2 AP AC pro's en 1 G4 bullet. Ik heb nog 2 andere G4 bullet camera's liggen om op te hangen en ik voorzie dat ik veel meer opslag nodig heb.

Ik wil niet die Seagate Barracuda voor in de Cloud Key en ook geen aanpassing dat ik er een 3,5" HDD op kan aansluiten. Welk apparaat moet ik nu kopen om meer opslag te krijgen?
Wat is de vraag precies? Je wilt een "grotere" HDD plaatsen maar je wilt geen 2,5" Seagate terwijl er alleen 2,5" modellen in gaan? * RobertMe heeft geen Protect hardware, dus weet dat niet. In dat geval: of je koopt een veel te dure SSD; of je gaat voor een extreme alles in een UDM Pro of UDM SE, waar een 3,5" in gaat, waarbij je dus ook een "UniFi router" krijgt zeg maar; of je gaat voor een UNVR4, die een dedicated Protect oplossing is en tot 4 3,5" HDDs in kunnen en AFAIK ook RAID1 / mirroring kan doen.

Qua kosten denk ik daarbij dat je met een SATA SSD het goedkoopste uit bent. Aangezien de UniFi hardware ook al snel over de €300 heen gaat en dan zou je IIRC nog steeds een HDD moeten kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basiliscus
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 11:04
RobertMe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:14:
[...]

Wat is de vraag precies? Je wilt een "grotere" HDD plaatsen maar je wilt geen 2,5" Seagate terwijl er alleen 2,5" modellen in gaan? * RobertMe heeft geen Protect hardware, dus weet dat niet. In dat geval: of je koopt een veel te dure SSD; of je gaat voor een extreme alles in een UDM Pro of UDM SE, waar een 3,5" in gaat, waarbij je dus ook een "UniFi router" krijgt zeg maar; of je gaat voor een UNVR4, die een dedicated Protect oplossing is en tot 4 3,5" HDDs in kunnen en AFAIK ook RAID1 / mirroring kan doen.

Qua kosten denk ik daarbij dat je met een SATA SSD het goedkoopste uit bent. Aangezien de UniFi hardware ook al snel over de €300 heen gaat en dan zou je IIRC nog steeds een HDD moeten kopen.
Dank dan is mijn vraag eigenlijk al beantwoord. Ik zocht standalone apparatuur voor de opslag en dat blijkt dus een UNVR4 te zijn. Het was mij niet geheel duidelijk wat nu de meest recente hardware hier voor is.

Om toch even in te gaan op je vragen en wellicht mijn beweegredenen. Ik lees veel dat de betreffende 2,5" barracuda het niet lang gaat uithouden (af en toe een uitzondering, ook in dit topic te lezen). Een SSD is veel te prijzig inderdaad. En heb ook geen zin in alles om te gooien en een unifi router te krijgen. Nogmaals dank voor je antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
djbarney schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:04:
[...]

ik heb ipv6 wel aanstaan, maar krijg van ziggo alleen ipv4 extern :) ik kan straks even kijken of ik in mn xbox nog iets bijzonders heb gedaan, maar volgens mij krijgt ie zn ip gewoon via dhcp van de udm-se.

bij het upnp enablen heb ik ook nat port mapping protocol en secure mode aan staan, wellicht staat die bij jou anders?
Nat-pmp en Secure Mode heb ik inderdaad ook aan staan...

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Basiliscus schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Dank dan is mijn vraag eigenlijk al beantwoord. Ik zocht standalone apparatuur voor de opslag en dat blijkt dus een UNVR4 te zijn. Het was mij niet geheel duidelijk wat nu de meest recente hardware hier voor is.

Om toch even in te gaan op je vragen en wellicht mijn beweegredenen. Ik lees veel dat de betreffende 2,5" barracuda het niet lang gaat uithouden (af en toe een uitzondering, ook in dit topic te lezen). Een SSD is veel te prijzig inderdaad. En heb ook geen zin in alles om te gooien en een unifi router te krijgen. Nogmaals dank voor je antwoord.
Echt standalone is er inderdaad alleen de NVR, en half de UCK2+ dan die je nu hebt.

Nu even in de UI store gekeken en met €270 ook nog eens goedkoper dan ik had gedacht (alleen niet leverbaar...). En in de Pricewatch zie ik dat de goedkoopste 4TB ook in de €300 kost. Dus dan zou een SSD effectief wellicht net wel / net niet goedkoper zijn. Maar maakt dat qua prijs niet heel veel uit. Bij de UNVR uiteraard wel even opletten v.w.b. (HDD) configuratie. Niet dat die bv niet werkt met maar één HDD en er perse 2 in moeten voor RAID1 of 3 voor RAID5 of zoiets. Zou anders een beetje lullig zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
RobertMe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:30:
[...]

Echt standalone is er inderdaad alleen de NVR, en half de UCK2+ dan die je nu hebt.

Nu even in de UI store gekeken en met €270 ook nog eens goedkoper dan ik had gedacht (alleen niet leverbaar...). En in de Pricewatch zie ik dat de goedkoopste 4TB ook in de €300 kost. Dus dan zou een SSD effectief wellicht net wel / net niet goedkoper zijn. Maar maakt dat qua prijs niet heel veel uit. Bij de UNVR uiteraard wel even opletten v.w.b. (HDD) configuratie. Niet dat die bv niet werkt met maar één HDD en er perse 2 in moeten voor RAID1 of 3 voor RAID5 of zoiets. Zou anders een beetje lullig zijn.
Ik kan melden dat hij met 1 hdd prima werkt. Met 2 heb je geen andere keuze dan dat die de mirror (RAID 1) is. En met 3 komt er pas weer extra opslagcapaciteit bij en heb je RAID 5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:32

Falcon10

Hit it i would !

Basiliscus schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:21:
[...]

Heb vorige week een gecrashte Seagate 5 Tb in men Cloudkey Gen2+ vervangen door een nieuwe Seagate 5 Tb. Gewoon een USB Seagate van 5 Tb kopen ( net geen 100 euro momenteel ), open prutsen en omswappen met die (defecte) in de cloudkey zelf.

En mbt het kortaf zijn van nero hier in het topic : zoals anderen al aangaven : nero is een geweldig bijdrager oa hier in dit Unifi topic, zit zelf dicht bij de bron, en doet beroepsmatig heel veel met Unifi. Dus snap wel dat hij soms geprikkeld reageerd.
En kan het enkel maar met hem eens zijn dat Unifi het serieus aan het verkl*ten is.
5 Jaar geleden raade ik het ook aan aan al men vrienden sommige klanten. Nu durf ik het niet meer over men lippen te krijgen, en als ik binnen dit en 5 jaar men switchen/router ga vervangen, kijk ik naar alles behalve dan Unifi. De access points en cameras hou ik nog, maar voor de rest ga ik in een halve draai rondom Unifi rond. Teveel gedoe met stabiliteit/betrouwbaarheid etc van sommige apparatuur, de klucht van firmware updates, om nog maar te zwijgen van de aanpassingen die ze doorvoeren in de GUI, en onlogische productpotefolio die ze tegenwoordig uitbrengen.

[ Voor 33% gewijzigd door Falcon10 op 02-05-2022 19:46 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basiliscus
Falcon10 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:03:
[...]

Heb vorige week een gecrashte Seagate 5 Gb in men Cloudkey Gen2+ vervangen door een nieuwe Seagate 5 Gb. Gewoon een USB Seagate van 5 Gb kopen ( net geen 100 euro momenteel ), open prutsen en omswappen met die (defecte) in de cloudkey zelf.
Hoe lang heeft die schijf het uitgehouden als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basiliscus
RobertMe schreef op maandag 2 mei 2022 @ 16:30:
[...]

Bedankt voor de reactie. Ik begrijp nu wat je bedoeld. Een SSD kopen is dan wellicht een optie idd, die gaat die schrijfacties wat langer volhouden dan een SSD. Wellicht is het €300 waard ten opzichte van de andere opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Basiliscus schreef op maandag 2 mei 2022 @ 19:11:
[...]

Hoe lang heeft die schijf het uitgehouden als ik vragen mag?
December 2018.
3,5 jaar dus ongeveer.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mezkeijou
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23-07-2022
[...]

Heb vorige week een gecrashte Seagate 5 Gb in men Cloudkey Gen2+ vervangen door een nieuwe Seagate 5 Gb. Gewoon een USB Seagate van 5 Gb kopen ( net geen 100 euro momenteel ), open prutsen en omswappen met die (defecte) in de cloudkey zelf.

En mbt het kortaf zijn van nero hier in het topic : zoals anderen al aangaven : nero is een geweldig bijdrager oa hier in dit Unifi topic, zit zelf dicht bij de bron, en doet beroepsmatig heel veel met Unifi. Dus snap wel dat hij soms geprikkeld reageerd.
En kan het enkel maar met hem eens zijn dat Unifi het serieus aan het verkl*ten is.
5 Jaar geleden raade ik het ook aan aan al men vrienden sommige klanten. Nu durf ik het niet meer over men lippen te krijgen, en als ik binnen dit en 5 jaar men switchen/router ga vervangen, kijk ik naar alles behalve dan Unifi. De access points en cameras hou ik nog, maar voor de rest ga ik in een halve draai rondom Unifi rond. Teveel gedoe met stabiliteit/betrouwbaarheid etc van sommige apparatuur, de klucht van firmware updates, om nog maar te zwijgen van de aanpassingen die ze doorvoeren in de GUI, en onlogische productpotefolio die ze tegenwoordig uitbrengen.
Je bedoelt zeker 5Tb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mimiix schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:20:
Het enige wat ik mooi vind aan de app is dat ik makkelijk IP's kan vinden van apparaten.

Ik heb een nas en daarop wat VM's. Die vergeet ik nog wel eens :)

Dan is die app echt top, want je vind ze zo terug.
Als ik mijn UniFi Controller open op de PC of Laptop dan heb ik een prachtig gedeelte genaamd Clients waar ik dat allemaal makkelijk kan zien :?

En JA, ook mijn Proxmox VM's en dergelijke als ik het zo ingesteld heb staan dat die op een door de USG bestuurde VLAN mogen praten! :)
En mbt het kortaf zijn van nero hier in het topic : zoals anderen al aangaven : nero is een geweldig bijdrager oa hier in dit Unifi topic, zit zelf dicht bij de bron, en doet beroepsmatig heel veel met Unifi.
Thnx, maar die laatste twee zijn absoluut niet waar! ;)
Dus snap wel dat hij soms geprikkeld reageerd.
Ik heb de afgelopen jaren een hekel gekregen aan bedrijven die prachtige producten helemaal verpesten na een bepaalde tijd of niet alle potentië ervan benutten terwijl de basis er in principe wel is! |:( :F

En laten we eerlijk zijn : Bij heel veel problemen is Ubiquiti het zoveelste grote bedrijf/merk dat niet bepaald de meest makkelijk bereikbare is net als heel veel andere soortgelijke bedrijven! :|
Zeker weten! d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Goed punt :)
Even aanpassen.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Laatst online: 23:28
[...]

Heb vorige week een gecrashte Seagate 5 Tb in men Cloudkey Gen2+ vervangen door een nieuwe Seagate 5 Tb. Gewoon een USB Seagate van 5 Tb kopen ( net geen 100 euro momenteel ), open prutsen en omswappen met die (defecte) in de cloudkey zelf.

Jup!
Hie hetzelfde
5-10 jaar geleden was het nobrainer. Alternatieven waren bagger of mega duur.
De barstjes waren er altijd al maar ze werden steeds groter. Dat niet alleen, wifi en routers zijn commodity it geworden en providers leveren tegenwoordig heel erg degelijk spul (itt de sitecom die ik bij vodafone glas kreeg)

Ik adviseer het ook niemand meer. Ik ben zelf heel enthousiast over de deco m4 serie. 100 euro (via ziggo) voor 3 nodes, stabiele wifi en geen ge emmer met java en controllers.
Gewoon voor weinig geld een goede setup die stabieler is dan het unifi spul wat ik in de laatste jaren had

Voor tweakers saai, dan is een aruba instant on toch wel leuker :p

Ik stoorde mij 3 jaar geleden al aan de groep tweakers steevast unifi en usg bleven aanraden voor iedere wifi vraag (toen had ik unifi al opgegeven). Je ziet ze nog steeds maar gelukkig wordt dat advies steeds zeldzamer.
Ik vraag mij dan altijd af: heb je echt geen issues? Of heb je het tweaker effect: ik heb het, heeft veel gekost dus ik hou mijzelf voor de gek dat t top is :+

[ Voor 8% gewijzigd door laurens0619 op 02-05-2022 20:52 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

laurens0619 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Ik stoorde mij 3 jaar geleden al aan de groep tweakers steevast unifi en usg bleven aanraden voor iedere wifi vraag (toen had ik unifi al opgegeven). Je ziet ze nog steeds maar gelukkig wordt dat advies steeds zeldzamer.
Ik vraag mij dan altijd af: heb je echt geen issues? Of heb je het tweaker effect: ik heb het, heeft veel gekost dus ik hou mijzelf voor de gek dat t top is :+
*oef* Ben ik niet de enige die dat toen dacht :*)
Ben niet zo'n roeper, en heb dan altijd stil gezwegen, want is zo beetje zoals bij fanboys bij sommige andere IT merken : als je zegt dat het toch niet zo goed is, of dat ze de bal serieus aan het misslagen zijn, dan krijg je een emmer bagger over je heen.
Terwijl ik dan toch echt dacht : gebruiken jullie dat Unifi spul dan wel ? Of updaten jullie nooit de firmware nadat het werkend gekregen is. En als je dan zag hoeveel gedoe het was om de haverklap om IP TV terug werkend te krijgen na een firmware update had ik toch zoiets van : "ja, want daar zit je steeds op te wachten als tweakerd : na elke firmware weer 2-3 dagen bezig om IP TV in je woning weer aan de praat te krijgen terwijl het ganse gezin je de oren van je kop zaagt dat de TV niet werkt >:)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
@Falcon10
Tja als je er iets van zei (deed ik soms wel) dan kreeg ik weer iedereen over mij heen omdat 90% nog in de “unifi is awesome” bubble zat

Is ook wel een beetje het lelijke van een forum. Tegengeluid geven is lastig als je alleen staat.

Zonde, want daardoor worden signalen van kundige mensen zoals jou dus even gemist.

Resultaat? Nog meer mensen die een unifi gekocht hebben en a) het spul niet snappen en b) al helemaal niet weten hoe het te troubleshooten.

En pfff dat iptv heeft mij wel de nodige ruzies thuis gekost ja. Toen de experiabox terug hing was het toch een opluchting. Stabiel, snel prima. Ik schaamde mij alleen diep hier :+

Maar ik zit er wel hetzelfde in als @nero355 het doet gewoon pijn dat dit leuke merk zo verpest is. Mikrotik heb in ook mee gekloot en vond ik leuk maar ubiquiti had iets magisch.
Gelukkig post ik dit vanuit mijn vakantiechalet die internet verzorgt via ubiquiti loco m2.
Daarover, tof product en gewoon met ingebouwde spectrum analyser

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 02-05-2022 21:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 20:37:
[...]

Nee, het doet wat ik wil en ik kan op de USG via de Cli aanpassingen doen wat scriptgewijs na een reboot er gewoon weer op staat 😊

Wat wel zonde van m’n geld is: de gehele UDM lijn. Ik kan daar niets mee. En qua featureset en betaalbaarheid stap ik straks graag over naar MikroTik. Doet ook wat ik wil met een 100mb lijntje. En als dat ding kapot gaat koop ik gewoon een nieuwe. Want als dat ding in 10 jaar 3x is vervangen kom ik nog niet eens op de prijs van een UDM. Voor WiFi blijf ik nog wel bij UI.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

@laurens0619

Hohooo, kundig ? Teveel eer hoor. Het was nero hier die me met men cloudkey crash op weg heeft moeten zetten om de restore goed te krijgen met de cloudbackup restore :D

Maar ben met je eens dat ze leuk spul maken, ik heb hier ook oa de Nanobeam 5AC Gen2.
Geweldig ding, kei simpel op te zetten. Draadloos signaal tot achterin men tuin nu zonder problemen, geen idee hoever het signaal kan geen point to point, maar geweldig ding.
Enige nadeel : het is geen onderdeel van het ganse Unifi framework, dus niet te managen via de controller.
En ansich zijn de cameras ook wel OK, zeker voor de prijs. Je vraagt je dan weer af hoe ze zo kunnen verneuken met heel die Doorbel klucht en draadloos signaal daarnaartoe of de combinatie met een gong.

Firewall gewijs is het ook half onbegrijpbaar, tenzij je enkel Unifi doet. Maar dan heb ik toch liever een firewall a la Fortigate. Kan ik ook wel weer wat onlogischheden over vertellen mbt het FortiFabric framewerk, maar dat is een ander verhaal :D

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon10 op 02-05-2022 21:52 ]

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
ed1703 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:42:
[...]

Nee, het doet wat ik wil en ik kan op de USG via de Cli aanpassingen doen wat scriptgewijs na een reboot er gewoon weer op staat 😊

Wat wel zonde van m’n geld is: de gehele UDM lijn. Ik kan daar niets mee. En qua featureset en betaalbaarheid stap ik straks graag over naar MikroTik. Doet ook wat ik wil met een 100mb lijntje. En als dat ding kapot gaat koop ik gewoon een nieuwe. Want als dat ding in 10 jaar 3x is vervangen kom ik nog niet eens op de prijs van een UDM. Voor WiFi blijf ik nog wel bij UI.
Maar waarom dan geen edgerouter x? Tuurlijk mis je integratie (groen bolletje) maar als je in de cli aan t kloppen bent is die integratie sowieso ver te zoeken.

Goedkoper en geen gedoe met scripts. plus dat ding kon ipsec vpn op een paar honderd megabit routeren. Nooit eerder gezien voor 50 euro

En mikrotik goede keus! Dat was ook de setup die ne vaak bij hotels zag. Nanostations voor ptp, unifi 802.bgn voor wifi mikrotik RB2011Ui (rood ding) als router.
Ik vond winbox fijn werken, vond t makkelijker dan de edgerouter cli :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:51
laurens0619 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:54:
[...]

Maar waarom dan geen edgerouter x? Tuurlijk mis je integratie (groen bolletje) maar als je in de cli aan t kloppen bent is die integratie sowieso ver te zoeken.

Goedkoper en geen gedoe met scripts. plus dat ding kon ipsec vpn op een paar honderd megabit routeren. Nooit eerder gezien voor 50 euro

En mikrotik goede keus! Dat was ook de setup die ne vaak bij hotels zag. Nanostations voor ptp, unifi 802.bgn voor wifi mikrotik 2011 (rood ding) als router.
Mja laat nu net de toekomst van de EdgeMax lijn in het ongewis zijn waarbij we ergens eigenlijk wel weten dat EdgeOS eol is en alleen doordat UISP lijn nog niet op niveau is kunstmatig in leven wordt gehouden.
Ik zou dus -nu- niet zomaar zo’n Edgerouter aanraden tenzij je bijvoorbeeld ook een alternatief OS zoals OpenWRT erop kunt installeren voor als UI definitief de stekker eruit trekt. De Er-X heeft gelukkig behoorlijk goede ondersteuning maar de overige versies is het al veel moeilijker mee gesteld en zit je meestal met beta versies van OpenWRT te rommelen. Een PFsense/OPNsense of een Mikrotik doosje zou ik dan eerder aanraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Miki wist ik niet maar ik doelde meer op 5 jaar terug. Toen snapte ik niet waarom
Usg boven edgerouter. Nu zou ik beide niet meer durven te adviseren.

Toch weer terug naar mikrotik dan of Aruba instant on moet met iets leuks komen op Router gebied :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Is het hele probleem van Ubiquiti niet ook een beetje dat hun enige inkomsten uit verkopen komen? Ze moeten dus steeds nieuwe producten blijven uitbrengen om inkomsten te genereren.
Want ik heb nu al 5 jaar dezelfde UniFi hardware in huis, en behalve de aankoop van naderhand nog 2 Flex Minis hebben ze aan mij geen cent meer verdient, terwijl ze wel nog steeds firmware updates uitbrengen voor de hardware die ik heb (ok, USG daargelaten). Dan moet de "marge" op inkoop & productie vs verkoopprijs van de hardware toch al fors zijn geweest om daar nog 5 jaar lang software support op te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChrisM
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
Ik volg dit topic nu al een dik jaar. Over een half jaar ofzo ga ik verhuizen naar een nieuwbouw huis en ben eigenlijk alles aan het voorbereiden om het met Ubiquiti in te gaan richten. Dit omdat ik dacht dat het gemak van alles bij 1 fabrikant wel handig is, en ik goede geluiden hoorde over Ubiquiti. Maar... nu deze laatste posts zijn me wel aan het twijfelen gebracht, eerlijk gezegd.
Ik heb niet heel veel ervaring met netwerkapparatuur, maar hou er wel altijd van alles goed uit te zoeken (en dat lukt me meestal aardig goed). Ik geef graag een beetje meer geld uit, als het dan wel allemaal klopt, maar heb ook een lieve partner die het op een gegeven moment ook wel voldoende vind. ;-)
Ik zou willen gaan voor:
• DMP
• Switch 24 PoE
• 4x Wifi 6 access points (Pro of Lite weet ik nog niet zeker)
• Doorbell G4 Pro + USB PoE adapter
• 2x Camera G4, welke variant weet ik nog niet precies

Ik ga waarschijnlijk gebruik maken van t-mobile glasvezel (of misschien KPN), kijk TV via NLZiet en allerlei streaming apps (maar sowieso geen IPTV van KPN). Huis komt vol te hangen met Shelly's, ben nu een jaartje aan het experimenteren met Home Assistant en dat ga ik zeker uitbreiden. Verder geen NAS of dat soort zaken (ben een sucker voor het gemak van de iCloud). Zit best wel in het Apple ecosysteem.

Zeggen jullie, als echte Ubiquiti experts, dat het beter is om ook naar andere merken te gaan kijken, en zo ja, welke? (Zijn er überhaupt merken die ook routing, switching en camera (PoE) aanbieden? Of is Ubiquiti echt nog wel goed genoeg voor een prosumer?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
laurens0619 schreef op maandag 2 mei 2022 @ 21:54:
[...]

Mee eens. Maar het klikt net zo makkelijk weg (al hangt dat wel af wat je binnen de controller gebruikt) als de GUI met een Edgerouter X, waar ik in mijn testlab wel een setje van heb. Achteraf had ik er ook wel spijt van, vooral omdat het ding bij een een f*cking vlannetje aanmaken gewoon 2-3 minuten staat te stampen om dat in EdgeOS voor elkaar te boksen.

Ik gebruik vooral veel niet binnen de controller, geen DPI, geen IDS/IPS.
DPI werkt vziw met ipv6 toch niet en steeds meer diensten maken daar gebruik van.
Teveel opties! :9 Wel lastig in beginsel als je niet gewend bent dat een systeem bij een verandering het ook gelijk gaat doorvoeren. Maar het is allemaal wat makkelijker in te stellen.
Winbox is met sleur en pleur van certificaten en ssh-keys binnen windows geweldig.
Zelfs op mijn macbook via PlayOnMac werkt dit feilloos.

[ Voor 9% gewijzigd door ed1703 op 03-05-2022 07:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:50
ChrisM schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 07:36:
Ik volg dit topic nu al een dik jaar. Over een half jaar ofzo ga ik verhuizen naar een nieuwbouw huis en ben eigenlijk alles aan het voorbereiden om het met Ubiquiti in te gaan richten. Dit omdat ik dacht dat het gemak van alles bij 1 fabrikant wel handig is, en ik goede geluiden hoorde over Ubiquiti. Maar... nu deze laatste posts zijn me wel aan het twijfelen gebracht, eerlijk gezegd.
Ik heb niet heel veel ervaring met netwerkapparatuur, maar hou er wel altijd van alles goed uit te zoeken (en dat lukt me meestal aardig goed). Ik geef graag een beetje meer geld uit, als het dan wel allemaal klopt, maar heb ook een lieve partner die het op een gegeven moment ook wel voldoende vind. ;-)
Ik zou willen gaan voor:
• DMP
• Switch 24 PoE

Ik ga waarschijnlijk gebruik maken van t-mobile glasvezel (of misschien KPN), kijk TV via NLZiet en allerlei streaming apps (maar sowieso geen IPTV van KPN). Huis komt vol te hangen met Shelly's, ben nu een jaartje aan het experimenteren met Home Assistant en dat ga ik zeker uitbreiden. Verder geen NAS of dat soort zaken (ben een sucker voor het gemak van de iCloud). Zit best wel in het Apple ecosysteem.

Zeggen jullie, als echte Ubiquiti experts, dat het beter is om ook naar andere merken te gaan kijken, en zo ja, welke? (Zijn er überhaupt merken die ook routing, switching en camera (PoE) aanbieden? Of is Ubiquiti echt nog wel goed genoeg voor een prosumer?
Ik zou automatische updates uitzetten en je modem gebruiken als router om te beginnen.
Maar dan is het prima om een stabiel netwerk te krijgen met niet al te veel instelwerk.
Later zou je eventueel de modem kunnen weghalen. Maar lees je wel goed in daarvoor.
Ik heb het nu thuis sinds 4 maanden ofzo met een 6 pro en recent een 6 mesh ap. In het begin wat kleine problemen, maar sinds de laatste firmware op de access points is alles stabiel.
Unifi protect vind ik super.
Dus mijn zegen heb je 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GerkeP
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-09 10:44

GerkeP

Vragen mag altijd........

Hier ook uitermate tevreden met Ubiquiti.
Betaalbaar.
Hier gebruik ik een UDM Pro aan de glasvezel van Kabelnoord (wel bridged achter de Kabelnoord Genexys).
Protect (helaas niet de deurbel, want ik heb geen deurbelbedrading in ons nieuwbouwhuis, dus daar de keuze gemaakt voor de Eufy met dubbele camera).
Daarnaast een aantal G3 instant camera's en wat G3 flex camera's.
1x een AP6-lite en 2x een HD-flex.
Verder alle ruimtes een Flex mini switch en in de meterkast een 16 ports POE Lite switch.

Enige wat ik mij heb aangeleerd is dat ik de UDM Pro elke zondagochtend herstart omdat ik vertraging merk in dns afhandeling (dat kan ook best veroorzaakt worden door Kabelnoord, daar moet ik nog eens in duiken).

Zijn er alternatieven? Genoeg denk ik, maar ik ben ooit in 2010 gestart met Unifi en ben meegegroeid (vooral in het begin veel support nodig gehad van Varia-Store, maar tegenwoordig werkt het gewoon en zijn ze erg volwassen geworden.

GerkeP

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
We moeten het idd niet erger maken dan het is maar een router van 350-400 euro die 1x per week een power cycle Nodig heeft?

Ik zou daar niet tevreden mee kunnen zijn :)
Mijn tolerantie op netwerkgebied is ook vrij laag

[ Voor 13% gewijzigd door laurens0619 op 03-05-2022 10:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Het ligt natuurlijk ook heel erg aan de toepassing.

Voor een gewone consument kan het allemaal best werken en is het wellicht nog wel te betalen. Voor een Tweaker zijn de opties van een UDM * / UDR mogelijk beperkend. Bij de USG gelden die beperkingen dan ook wel maar kun je met een gateway config (of scripts zoals @ed1703 aangaf) er nog wel omheen werken. Maar je zit ook met soms buggy firmwares (zoals laatst die USW firmware waardoor mijn SFP module als een malle aan het klapperen was en minimaal één keer per seconde down ging). Uiteraard is dat ook een ernstig probleem voor normale consumenten (wellicht nog wel meer, die gaan niet debuggen), maar anderzijds zal die consument wellicht maar eens in de zoveel maanden als niet maar eens in de zoveel jaar een firmware update doen. Dus de impact van een buggy firmware is misschien groter, maar de kans er op is kleiner.

Maar voor zakelijk lijkt mij een UDM * / UDR sowieso geen ideaal apparaat. De buggy firmwares zijn een absolute showstopper, en daarnaast is er ook nog eens geen (commerciële) support. En ooit houd het dan op v.w.b. "maar het is wel goedkoop". De zakelijke dienstverlener mag dan ineens de problemen van Ubiquiti oplossen en dus bv maar zelf uitgebreid firmwares testen voor deze naar klanten uit te rollen. In die zin snap ik de berichten van @xbeam een paar weken terug dan ook wel, dat zijn werkgever af stapt van het leveren van Ubiquiti spul.

En waar ik mij nu persoonlijk bevindt: als de USG overlijdt heb ik een probleem. Mogelijk dat er dan een zelfknutselding komt met pfsense / opnsense of een Linux variant, mogelijk wel iets of the shelf. Maar in ieder geval geen UniFi, heel misschien ter overbrugging een EdgeRouter X maar dat is het dan ook. V.w.b. de switches (8-150, 16-150 en Flex Mini) ben ik wel tevreden, en zou ik wellicht weer voor UniFi gaan, maar dan ook even verder kijken wat de concurrentie doet (bv snellere poorten vs prijs etc). De UAPs in de vorm van een AC Lite en AC LR zou ik waarschijnlijk ook gewoon upgraden naar de U6 Lite of Pro (Mediatek vs Qualcomm dan, niet omwille van snelheid, aantal antennes of zo). Zoals hier langs kwam "een Deco setje voldoet ook" zie ik mijzelf in ieder geval niet snel aan beginnen. Maar zal voor gewone consumenten waarschijnlijk idd ruim voldoende zijn (zolang je niet met VLANs en meer dan 2 SSIDs aan de slag gaat etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 15:28
Basiliscus schreef op maandag 2 mei 2022 @ 15:57:
Ik zie even door de bomen het bos niet meer.

Heb nu een Cloud Key Gen2 Plus draaien met 2 AP AC pro's en 1 G4 bullet. Ik heb nog 2 andere G4 bullet camera's liggen om op te hangen en ik voorzie dat ik veel meer opslag nodig heb.

Ik wil niet die Seagate Barracuda voor in de Cloud Key en ook geen aanpassing dat ik er een 3,5" HDD op kan aansluiten. Welk apparaat moet ik nu kopen om meer opslag te krijgen?
Het is relatief makkelijk, zie: YouTube: Cloud Key Gen2 5TB HDD Upgrade

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Basiliscus
Bedankt, maar ik weet hoe het moet en ben er bekend mee. Ik vond het echter geen ideale oplossing gezien de verwachte levensduur van de schijf. Als ik hierboven lees dat die het 3,5 jaar heeft uitgehouden dan vind ik dat nog acceptabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 15-09 15:28
Basiliscus schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:28:
[...]

Bedankt, maar ik weet hoe het moet en ben er bekend mee. Ik vond het echter geen ideale oplossing gezien de verwachte levensduur van de schijf. Als ik hierboven lees dat die het 3,5 jaar heeft uitgehouden dan vind ik dat nog acceptabel.
Klopt, je loopt wel een risico met de met extra belasting die de opnamen leveren. Een SSD zal waarschijnlijk ook de geest geven.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Naar mijn bescheiden mening deel ik de markt maar even in wat blokjes. Er zijn vast heel veel subgroepjes denkbaar maar dit is volgens mij wel de hoofdmoot:

1) consument, alleen geinteresseerd in eindgebruik, plug & pray
2) prosumers, idem als 1 maar met optimale controle, bescherming & gebruik van bestaande functionaliteit
3) tweakers, idem als 2 maar willen de H/W en S/W stretchen buiten de standaard functionaliteit
4) MKB
5) grootbedrijf

Naar mijn (nog steeds bescheiden) mening, is de Unifi reeks van UI geschikt voor 2 (schaar ik mezelf onder) en 4. Bij MKB denk ik dan zelfs alleen aan de onderkant daarvan.

Ook ik heb mijn bedenkingen bij de strategie van UI als bedrijf; Protect, Talk, Access, LED, Sensors...allemaal markten die gedomineerd worden door anderen waar ze halfbakken instappen. Vele dollars weggesmeten die ze hadden kunnen gebruiken om hun Unifi netwerklijn door te ontwikkelen of prijs laag te houden. Persoonlijk gok ik dat dit gebrek aan focus hun ondergang wordt op de lange termijn en het netwerkdeel overgenomen zal worden.

Waarom ik dit schrijf, zijn de in toenemende mate zure reacties hier in dit draadje. Het wordt een beetje het grote Unifi afze*kdraadje ipv hulp bij instellingen en problemen. Ik denk oprecht dat de categorien 1, 3 en 5 een slechte keuze hebben gemaakt bij Unifi en deze voor 2 en 4 nog steeds de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:25

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 07:20:
Is het hele probleem van Ubiquiti niet ook een beetje dat hun enige inkomsten uit verkopen komen? Ze moeten dus steeds nieuwe producten blijven uitbrengen om inkomsten te genereren.
Want ik heb nu al 5 jaar dezelfde UniFi hardware in huis, en behalve de aankoop van naderhand nog 2 Flex Minis hebben ze aan mij geen cent meer verdient, terwijl ze wel nog steeds firmware updates uitbrengen voor de hardware die ik heb (ok, USG daargelaten). Dan moet de "marge" op inkoop & productie vs verkoopprijs van de hardware toch al fors zijn geweest om daar nog 5 jaar lang software support op te leveren.
Inderdaad .. welkom in de wereld van de ontwikkelaars. Ze hebben het zich niet makkelijk gemaakt
Enerzijds zijn ze afhankelijk van de contracten met chipset leveranciers die SDK's ter beschikking stellen en zullen ze uit onderhandeld moeten hebben hoe goed ze daarmee ondersteund worden. issues in de chipset kun je niet zomaar oplossen met een firmware upgrade want dan moet eerst de SDK weer bijgewerkt worden. Daar gaan maanden overheen want chipset leveranciers gooien ook niet alles open.

Als je alles naar een generiek platform wil gooien met behoud van je bestaande userbase zal je dus een langzame migratie moeten doen zodat dit mogelijk wordt.

Ik verwacht dat de Controller software ook inkoop was / is en uiteindelijk nu dusdanig omgebouwd word dat het eigen wordt. Zie de eerdere versies van TP-Link

Door meer en meer generiek en onafhankelijk van anderen te worden kun je dus een langere support genereren. Zie bijv. QNAP. Voor veel OEM leveranciers geldt dat er hooguit 1 of 2 jaar een x keer per jaar een update komt en daarna is dat product EOL. Het is dan ook super lastig om voor zulke producten nog updates te krijgen. Dat doen die OEM/ODM fabrikanten niet 1-2-3

Ik ben dan ook bang dat bepaalde issues in bijv. de USG gewoonweg niet opgelost kunnen worden omdat de chipset en SDK van de chipset leverancier gewoonweg closed source is en ze weinig kunnen uitbrengen op bepaalde gebieden..

Dus eens met bovenstaande ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
Roy Batty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:44:
Naar mijn bescheiden mening deel ik de markt maar even in wat blokjes. Er zijn vast heel veel subgroepjes denkbaar maar dit is volgens mij wel de hoofdmoot:

2) prosumers, idem als 1 maar met optimale controle, bescherming & gebruik van bestaande functionaliteit
3) tweakers, idem als 2 maar willen de H/W en S/W stretchen buiten de standaard functionaliteit
4) MKB
5) grootbedrijf

Naar mijn (nog steeds bescheiden) mening, is de Unifi reeks van UI geschikt voor 2 (schaar ik mezelf onder) en 4. Bij MKB denk ik dan zelfs alleen aan de onderkant daarvan.

Ook ik heb mijn bedenkingen bij de strategie van UI als bedrijf; Protect, Talk, Access, LED, Sensors...allemaal markten die gedomineerd worden door anderen waar ze halfbakken instappen. Vele dollars weggesmeten die ze hadden kunnen gebruiken om hun Unifi netwerklijn door te ontwikkelen of prijs laag te houden. Persoonlijk gok ik dat dit gebrek aan focus hun ondergang wordt op de lange termijn en het netwerkdeel overgenomen zal worden.

Waarom ik dit schrijf, zijn de in toenemende mate zure reacties hier in dit draadje. Het wordt een beetje het grote Unifi afze*kdraadje ipv hulp bij instellingen en problemen. Ik denk oprecht dat de categorien 1, 3 en 5 een slechte keuze hebben gemaakt bij Unifi en deze voor 2 en 4 nog steeds de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben.
In mijn ogen probeer je met 2 en 3 te scheiden de situatie naar jezelf toe te redeneren. Terwijl er velen zijn die ook gewoon “basis functionaliteit” gebruiken die momenteel niet stabiel is of half bakken is geïmplementeerd. Dat is dan ook precies de reden waarom de reacties zo zuur zijn, zeker als er veel geld in is gestopt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-09 09:32

Gé Brander

MS SQL Server

ChrisM schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 07:36:
Ik zou willen gaan voor:
• DMP
• Switch 24 PoE

Het is natuurlijk ook zo dat je voornamelijk mensen hoort klagen als ze problemen hebben in dit soort topics. Wat ook volledig logisch is. Als iets niet werkt zoals je wil dat het werkt of moet werken raak je gefrustreerd.

Maar om wat tegengeluid te laten horen. Drie omgevingen die ik beheer met Unifi apparatuur werken volledig naar behoren zonder problemen. Dus het kan wel goed werken.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
zeroday schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:45:
[...]

Inderdaad .. welkom in de wereld van de ontwikkelaars. Ze hebben het zich niet makkelijk gemaakt
Enerzijds zijn ze afhankelijk van de contracten met chipset leveranciers die SDK's ter beschikking stellen en zullen ze uit onderhandeld moeten hebben hoe goed ze daarmee ondersteund worden. issues in de chipset kun je niet zomaar oplossen met een firmware upgrade want dan moet eerst de SDK weer bijgewerkt worden. Daar gaan maanden overheen want chipset leveranciers gooien ook niet alles open.

Als je alles naar een generiek platform wil gooien met behoud van je bestaande userbase zal je dus een langzame migratie moeten doen zodat dit mogelijk wordt.

Ik verwacht dat de Controller software ook inkoop was / is en uiteindelijk nu dusdanig omgebouwd word dat het eigen wordt. Zie de eerdere versies van TP-Link

Door meer en meer generiek en onafhankelijk van anderen te worden kun je dus een langere support genereren. Zie bijv. QNAP. Voor veel OEM leveranciers geldt dat er hooguit 1 of 2 jaar een x keer per jaar een update komt en daarna is dat product EOL. Het is dan ook super lastig om voor zulke producten nog updates te krijgen. Dat doen die OEM/ODM fabrikanten niet 1-2-3

Ik ben dan ook bang dat bepaalde issues in bijv. de USG gewoonweg niet opgelost kunnen worden omdat de chipset en SDK van de chipset leverancier gewoonweg closed source is en ze weinig kunnen uitbrengen op bepaalde gebieden..

Dus eens met bovenstaande ;)
Volgens mij schrijf je nu iets heel anders dan waar ik op doelde :p

Ik bedoel simpelweg dat ik na 5 jaar nog steeds gratis updates krijgt. De developers die die updates programmeren zijn niet gratis (in ieder geval kijkende naar mijzelf als programmeur, ik werk ook niet gratis, wel steeds vaker voor niks :+). Dus uit mijn eenmalige aankoop moet Ubiquiti dus niet alleen de hardware en initiële R&D betalen, maar ook nog al die jaren updates. En dat is natuurlijk niet rendabel. Daarom dat ze waarschijnlijk liever steeds nieuwe hardware pushen, dan hoeven ze ook niet 5 jaar gratis updates te leveren, maar bv maar 2 jaar omdat tegen die tijd "iedereen" heeft geupdate naar die nieuwe hardware en de devekopers weer betaalt zijn uit het R&D budget voor dat nieuwe product. Vergelijk je dat met de (grote) zakelijke producten dan zijn er (mogelijkheden tot) support contracten, betaalde cloud diensten, etc. Dat genereert ook een vaste inkomstenstroom om allemaal dat personeel te betalen. I.p.v. alleen die eenmalige ("lage") aanschafprijs bij Ubiquiti.

V.w.b. support waar jij over spreekt. Ja dat heeft Ubiquiti ook al meermaals ondervonden. Zoals de originele vierkante AC modellen met Broadcom chipset waar Broadcom geen support meer wou leveren op de SDK / drivers. En de USG konden ze ook niet upgraden naar EdgeOS 2 i.v.m. problemen met de Cavium SDK, gek genoeg konden ze de EdgeRouter 3 met identieke hardware wel upgraden :?. Maar volgens mij is het bij de APs meer opensource of "gratis". Immers kan een OpenWRT dezelfde SoCs ondersteunen. En Ubiquiti lijkt daar ook meer zelf aan te knutselen (upgrades van onderliggende OS, upgrades van softwarepakketten). En is het zelfs niet zo dat ze ooit in een ver verleden een eigen fork van OpenWRT draaiden? En EdgeOS een variant op VyOS is. Ook dat geeft naar mijn idee wel aan dat ze niet een OS van bv Qualcomm krijgen aangeleverd en daar een UniFi sausje overheen gooien. Maar dat ze dus echt een eigen OS ontwikkelen maar alleen de drivers en eventuele echte firmware / microcode van de fabrikant krijgen/gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:53

jurroen

Security en privacy geek

Helemaal mee eens. De beste setup, naar mijn mening, is om elk scenario te bekijken en op basis daarvan keuzes te maken. De kleine MSP waar ik werk gebruikt onder andere UniFi (op dit moment zo'n 250 UniFi devices, 20 controllers - waarvan er 1 softwarematig is en 19 UniFi OS consoles). Maar we zijn zeker niet gebonden aan UniFi, het merendeel draait overigens op andere hardware.

Natuurlijk, UniFi is niet perfect en wij hebben wat issues gehad met onstabiele firmware updates, Updates 'dogfooden' we eerst en daarna rollen we het geleidelijk uit voor klanten. Algemeen genomen zijn zowel wij als de klanten erg tevreden.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:28
Roy Batty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 11:44:

4) MKB
5) grootbedrijf

Laat 4 maar met een gerust hart weg. MKB'ers hebben geen tijd voor IT, dat moet gewoon werken. Altijd. En dat kan je van Ubiquiti inmiddels niet meer met droge ogen zeggen. Een firmware update - al dan niet per ongeluk er op gezet - heeft per definitie meer of minder ongewenste gevolgen met alle kwalijke gevolgen voor de MKB'er. Dat dat zo is voor Beta software, prima, maar het geldt helaas net zo hard voor gewone releases. Ubiquiti is inmiddels leuk voor mensen die wel van knutselen houden, een CLI fijn vinden. Maar dan heb je het gelijk wel gehad wat netwerkhardware betreft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Houtenklaas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:14:
[...]

Laat 4 maar met een gerust hart weg. MKB'ers hebben geen tijd voor IT, dat moet gewoon werken. Altijd. En dat kan je van Ubiquiti inmiddels niet meer met droge ogen zeggen. Een firmware update - al dan niet per ongeluk er op gezet - heeft per definitie meer of minder ongewenste gevolgen met alle kwalijke gevolgen voor de MKB'er. Dat dat zo is voor Beta software, prima, maar het geldt helaas net zo hard voor gewone releases. Ubiquiti is inmiddels leuk voor mensen die wel van knutselen houden, een CLI fijn vinden. Maar dan heb je het gelijk wel gehad wat netwerkhardware betreft.
Het gros van de MKB'ers die geen tijd hebben voor IT, nemen ofwel iemand in dienst ofwel outsourcen het gehele IT stuk. Binnen de MKB sector zie ik zelden dat (bijvoorbeeld) een directeur ook zorg draagt voor de infrastructuur van het bedrijf. Want zoals je zelf al min of meer aangeeft, daar willen ze zich niet druk over maken, dat moet gewoon werken. Punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:11:
[...]
Maar volgens mij is het bij de APs meer opensource of "gratis". Immers kan een OpenWRT dezelfde SoCs ondersteunen. En Ubiquiti lijkt daar ook meer zelf aan te knutselen (upgrades van onderliggende OS, upgrades van softwarepakketten). En is het zelfs niet zo dat ze ooit in een ver verleden een eigen fork van OpenWRT draaiden?
Dat is Lede en daar sleutelt UI zelf aan ja. Want open-source he ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
/etc/os-release
ID="lede"
ID_LIKE="lede openwrt"
HOME_URL="http://lede-project.org/"
BUG_URL="http://bugs.lede-project.org/"
SUPPORT_URL="http://forum.lede-project.org/"
LEDE_DEVICE_MANUFACTURER_URL="http://lede-project.org/"

Maar dat is alweer een tijdje openwrt:

nieuws: OpenWrt en LEDE herenigen zich onder de OpenWrt-naam

[ Voor 3% gewijzigd door ed1703 op 03-05-2022 12:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

RobertMe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:11:
[...]

Volgens mij schrijf je nu iets heel anders dan waar ik op doelde :p
een klein beetje. In ieder geval met de bedoeling aan te geven dat de wijze waarop ze bezig zijn het de mogelijkheid geeft om deze updates gratis te verstrekken omdat ze alles op 1 platform te krijgen waardoor ze lang een bepaalde groep klanten aan zich kunnen binden.

Marge is hier weg te halen. Best nog wel flink ..
http://ir.ui.com/sites/de...exhibit-99-1-12-31-21.pdf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Houtenklaas
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 22:28
jurroen schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:20:
[...]

Het gros van de MKB'ers die geen tijd hebben voor IT, nemen ofwel iemand in dienst ofwel outsourcen het gehele IT stuk. Binnen de MKB sector zie ik zelden dat (bijvoorbeeld) een directeur ook zorg draagt voor de infrastructuur van het bedrijf. Want zoals je zelf al min of meer aangeeft, daar willen ze zich niet druk over maken, dat moet gewoon werken. Punt.
Die MKB sector heet bij mij MKB+. MKB is de éénpitter die met huisgenoot het winkeltje draaiende houdt. Waar geen IT budget is, waar éénmalig IT wordt geïnstalleerd die het daarna gewoon 5 jaar moet doen en nooit geüpdated wordt. MKB+ heeft net wat meer te besteden en kan dat beter organiseren. Maar voor beiden geldt: Moet werken en zonder gelazer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Tsjah, als je je eigen definities gaat aanhouden is het moeilijk voor anderen om je te volgen :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurroen

jurroen

Security en privacy geek

Houtenklaas schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:26:
[...]

Die MKB sector heet bij mij MKB+. MKB is bij de éénpitter die met huisgenoot het winkeltje draaiende houdt. Waar geen IT budget is, waar éénmalig IT wordt geïnstalleerd die het daarna gewoon 5 jaar moet doen en nooit geüpdated wordt. MKB+ heeft net wat meer te besteden en kan dat beter organiseren. Maar voor beiden geldt: Moet werken en zonder gelazer.
Een eenmanszaak / VOF is voor mij geen MKB - maar ja, dan heb je zeker een punt. Als ik zo even rondkijk in mijn omgeving kiezen veel zelfstandigen/VOFs er ook voor om dat gewoon te doen bij de 'boer' zie ze al hebben, bijvoorbeeld de internetprovider die ook APs levert.

Misschien geen gekke aanname dat, als zo'n partij voor UniFi kiest, ze al een bepaalde interesse hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:20:
[...]

Dat is Lede en daar sleutelt UI zelf aan ja. Want open-source he ;)
code:
1
2
3
4
5
6
7
/etc/os-release
ID="lede"
ID_LIKE="lede openwrt"
HOME_URL="http://lede-project.org/"
BUG_URL="http://bugs.lede-project.org/"
SUPPORT_URL="http://forum.lede-project.org/"
LEDE_DEVICE_MANUFACTURER_URL="http://lede-project.org/"
Dat is nu? Blijft dus staan dat het vroeger op OpenWRT gebaseerd was }:O Alleen nu dan nog steeds soort van (want de fork van OpenWRT, die intussen weer terug is gemerged maar Ubiquiti blijkbaar nog niet terug geswitcht).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
Miki schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:00:
[...]

In mijn ogen probeer je met 2 en 3 te scheiden de situatie naar jezelf toe te redeneren. Terwijl er velen zijn die ook gewoon “basis functionaliteit” gebruiken die momenteel niet stabiel is of half bakken is geïmplementeerd. Dat is dan ook precies de reden waarom de reacties zo zuur zijn, zeker als er veel geld in is gestopt :)
Dan komen we in een discussie terecht over wat wel en niet basisfunctionaliteit is. Voor mij ligt er in elk geval een grens bij hetgeen nu via de GUI aan functionaliteit aangeboden wordt. Ik gebruik behoorlijk wat van die functionaliteit maar herken niet wat je hierboven schrijft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roy Batty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:49:
[...]

Dan komen we in een discussie terecht over wat wel en niet basisfunctionaliteit is. Voor mij ligt er in elk geval een grens bij hetgeen nu via de GUI aan functionaliteit aangeboden wordt. Ik gebruik behoorlijk wat van die functionaliteit maar herken niet wat je hierboven schrijft.
mDNS repeater is in de GUI is een vinkje dat op de USG een service start die de boel ook lekker op de WAN poort repeat. Dat valt toch wel onder "halfbakken". Via de gateway config kun je dan weer wel een alternatief gebruiken waarbij je per interface (en dus VLAN) het aan zet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rally schreef op donderdag 28 april 2022 @ 21:58:
[...]

Voor mij hetzelfde. Een aantal fundamentele problemen met de UXG worden maar niet opgelost (WAN Failover, Threat Management, WAN connection PPPoE bug, routing problemen, etc etc).
Met name die ontbrekende LB is lastig (en zonde) maar hoewel er al een tijd naar een oplossing in FW .13 wordt gerefereerd lijkt die nog ver weg :X

Daarom ben ik nu naar OPNsense en PFSense aan het kijken voor routing. Ik had gekeken naar Meraki, maar niet alleen is dat *heel* duur, het is ook niet eens te krijgen (MX68 170 dagen levertijd, MX100 zelfs 270 dagen... schatting :X 8)7 |:( )
Ik had ook even gesnuffeld aan Unbound, maar dat was niet helemaal "mijn ding".
Nadeel is dat ik wel weer (bijna) van nul af aan moet beginnen met een router OS :/

Over de wireless en switching performance ben ik niet ontevreden, dus daar ga ik voorlopig geen verandering in aanbrengen
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Onderkant van de markt heeft Meraki niets te zoeken. Dan is Meraki Go een betere optie, maar beperkte mogelijkheden.

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roy Batty
jurroen schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:31:
[...]

Een eenmanszaak / VOF is voor mij geen MKB
Volgens mij is dat kleinbedrijf. In de restaurants, cafe`s, kledingzaken, andere retail waar ik kom, hangt bijna altijd Unifi. Veelal gecombineerd met kassasystemen etc. En inderdaad altijd ge-managed door de lokale IT-boer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 12:52:
[...]

mDNS repeater is in de GUI is een vinkje dat op de USG een service start die de boel ook lekker op de WAN poort repeat. Dat valt toch wel onder "halfbakken". Via de gateway config kun je dan weer wel een alternatief gebruiken waarbij je per interface (en dus VLAN) het aan zet.
Ik probeer even in te schatten hoe spannend dat is. Verschil tussen 2 & 3 in mijn lijstje denk ik ;) Nee serieus, ik weet het echt niet maar de boel zakt er niet van onderuit denk ik. Ik proef alleen een behoorlijk negatieve sfeer rondom Unifi die het niet verdient volgens mij. Ik denk oprecht dat er hier een doelgroep is die niet voor Unifi zou moeten kiezen en beter kan uitwijken naar producten die flexibeler zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Roy Batty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Ik probeer even in te schatten hoe spannend dat is. Verschil tussen 2 & 3 in mijn lijstje denk ik ;) Nee serieus, ik weet het echt niet maar de boel zakt er niet van onderuit denk ik. Ik proef alleen een behoorlijk negatieve sfeer rondom Unifi die het niet verdient volgens mij. Ik denk oprecht dat er hier een doelgroep is die niet voor Unifi zou moeten kiezen en beter kan uitwijken naar producten die flexibeler zijn.
Zeggen dat voor sommigen hier UniFi niet geschikt is kan natuurlijk. Maar, wat jij bestempeld als 2 & 4 waarvoor het wel geschikt zou zijn is natuurlijk niet waar het begon. Ze hebben ook genoeg hardware voor 4 & 5, met de point to point oplossing die over KMs kan gaan, de BaseStation XG APs om in bv een voetbalstadion te hangen. Feit is gewoon dat UniFi de afgelopen jaren is afgegleden. Ze hadden iets dat voor MKB en iets daarboven gewoon werkte en goed was. En nu zitten we discussie te voeren of het nog wel geschikt is voor prosumers. Dat betekent per definitie dus dat, ook jij, het niet meer geschikt vindt voor hun originele markt. Dat zie je ook gewoon in de community etc, steeds meer zakelijke klanten die ontevreden zijn. En dan zeggen dat UniFi niet daarvoor bedoeld is, tsja, welke markt blijft er dan nog over waar het grote geld te verdienen is? Prosumers is een andere markt, en daar kun je niet oneindig dozen blijven schuiven (zonder inkomsten uit support contracten), die zullen ook vaker jaren blijven hangen op wat ze hebben (zoals ik :p). En die prosumer is waarschijnlijk veeleisender dan die kleine MKBer (ik heb in huis meer VLANs en SSIDs dan een familielid met een eetcafé waar ik UniFi heb geplaatst). Dus ook de prosumer jagen ze weg met te dure hardware, die beperkt is, en niet veel vooruitgang in zit. Voor die €300 voor een UDM zul je waarschijnlijk ook leuke hardware krijgen van bv Netgate die wel alle wenselijke features bevat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
Roy Batty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 18:44:
[...]

Volgens mij is dat kleinbedrijf. In de restaurants, cafe`s, kledingzaken, andere retail waar ik kom, hangt bijna altijd Unifi. Veelal gecombineerd met kassasystemen etc. En inderdaad altijd ge-managed door de lokale IT-boer.
Wat dan ook nog vaak een vriendje-van-<...> is... :Y

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:41
[...]

Dat mDNS lijkt me meer een applicatieve functie omdat het naast name-resolving ook services het netwerk opstuurt. Bijvoorbeeld i.c.m. printers en audio/video devices.

Daarmee lijkt het vooral gericht op een LAN-omgeving; ook al omdat alle devices eindigen op local (naast een DNS-naam). Via een reflector kan je weliswaar nog iets doen met vlan-"routing" voor mDNS diensten. Maar dat lijkt me iets anders dan over een WAN via mDNS vlans te lopen roeptoeteren - nog maar los van security aspecten.

Dus ja - tis dan inderdaad een halfbakken invulling en had er nooit in mogen staan. Dat zoeken ze zich maar uit binnen de applicaties die via mDNS ontsloten willen worden. Maar dat gaat wat mij betreft nooit verder dan een LAN => stopt bij de eerste-de-beste firewall/gateway => verkeer op UDP poort 5353 verdwijnt daar in de bittenkliko (idem voor MS zijn equivalent LLMNR en UDP poort 5355).

Mijn € 0,50 - ik hoor graag als ik er ergens naast zit... _/-\o_

makes it run like clockwork

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 19:07:
[...]

En dan zeggen dat UniFi niet daarvoor bedoeld is, tsja, welke markt blijft er dan nog over waar het grote geld te verdienen is?
Ik besef dat het niet zo zwart/wit is en dat vooral UI zelf ook denkt dat ze de grootzakelijke markt kunnen bedienen. Ik heb daar echt twijfels over. Ik denk dat geen enkele, zich zelf respecterende, multinational voor UI zal kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-09 14:07
Ik draai al een tijdje naar alle tevredenheid op 7.0.25 (op een Rpi4).
Maar wellicht is mijn setup met een oude USG, 4x (5 tot 8 poorts) switches en 3 Lite AP's, een handjevol VLANS en 40 concurrent IP users, geen IPTV en een paar VPN tunnels niet heel spannend :)
Waar ik alleen een godshekel aan heb is de 'new UI' :( :X :F maar die kan tot nu toe nog gewoon UIT :+ :D

[ Voor 21% gewijzigd door SniperGuy op 03-05-2022 20:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
@Roy Batty
Het begint met de basis;
- Wifi netwerk aanbieden en daar verkeer doorheen laten lopen
- router om via nat internet te delen

Daarna komen pas alle features die het onderscheid bepalen bij welke groep welk product hoort en dan kan ik mij heel goed in jouw categorieën vinden.
Echter als ik lees:
- ap geeft dhco/dns niet altijd door
- router heeft wekelijks reboot nodig

Dan is de basis ruk en is het dus voor niemand niet een oplossing.

De vraag is nu zijn de fw issues incidenten of structurele problemen? Er zinn veel gebruikers dus veel klachten maar hoe dramatisch het nu echt is durf ik niet te stellen. Op ervaringen van unifi gebruikers durf ik ook altijd niet af te gaan door dat mensen die eigenaar zijn het soms positiever zien.

Maar verder eens om dit “afzeiken” af te ronden en meer te focussen op vraag en antwoorden.

[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 03-05-2022 21:31 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
laurens0619 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:29:
Echter als ik lees:
- ap geeft dhco/dns niet altijd door
[...]

De vraag is nu zijn de fw issues incidenten of structurele problemen?
Gezien hoe vaak ze firmwares uit brengen met in het changelog dat er fixes in zitten voor DHCP en/of DNS fixes denk ik dat je wel kunt stellen dat het daarbij in ieder geval niet om incidenten gaat :P

Overigens herken ik de issues zelf niet echt. Heel soms dat als ik met mijn telefoon door het huis loopt dat hij niet goed verbinding maakt bij het roamen. Maar of dat aan de telefoon of aan UniFi ligt durf ik niet te zeggen. Met bv de laptop merk ik het niet (ook als ik met thuiswerken met de werk laptop nog wel eens van plek A naar B loop en die als het goed is doet roamen tussen beide APs).

Maar uiteraard gelijk. Mensen die problemen hebben lees je eerder hun negatieve feedback van. En daarnaast wat je aanhaalt, eigenaren zijn vaak weer positiever om hun aankoop te verantwoorden. Eigenlijk dus een beetje Stockholm syndroom :P Zolang Ubiquiti je gegijzeld heeft is het allemaal prima / in orde. Ik hoop in ieder geval dat ik zelf als hobbyist die het alleen prive gebruikt daar eerlijk in ben :) In de 5 jaar dat ik het nu heb kan ik mij eigenlijk alleen dan van vorige maand dat SFP dingetje in de switch firmware herinneren dat ik echt issues had. En na melding op het Ubiquiti forum is dat afgesplitst, heb ik logs aangeleverd, en binnen een week had ik een custom firmware om mee te testen. En ja, de UniFi Controller is (nog steeds) veel te beperkt. Maarja, anderzijds moet iedereen ook weten wat die koopt, en niet geloven in magische unicorns en vervolgens klagen dat de helft niet kan. Want de beperkingen van UniFi (en vooral de UDM * / UDR) zijn toch wel aardig bekend naar mijn idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:50:
Gezien hoe vaak ze firmwares uit brengen met in het changelog dat er fixes in zitten voor DHCP en/of DNS fixes denk ik dat je wel kunt stellen dat het daarbij in ieder geval niet om incidenten gaat :P
Vergeet de 2.4 GHZ IoT Clients niet! :+
En daarnaast wat je aanhaalt, eigenaren zijn vaak weer positiever om hun aankoop te verantwoorden. Eigenlijk dus een beetje Stockholm syndroom :P
laurens0619 schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:29:
Op ervaringen van unifi gebruikers durf ik ook altijd niet af te gaan door dat mensen die eigenaar zijn het soms positiever zien.
Twee hele gevaarlijke dingen die bij heel veel mensen voorkomen inderdaad! :X :| :/

Ik ben daar heel vaak tegen aangelopen en baal er echt van als mensen maar blijven roepen dat een of ander product helemaal fantastisch is terwijl er genoeg gebreken aan zitten...
Mensen leren ook maar niet dat het grote bedrijf waar ze zo fantastisch fanboy/fangirl van zijn eigenlijk geen fuck om hen geeft als het eenmaal zover komt dat ze serieuze problemen ervaren met het produkt/de produkten van dat bedrijf! :')

Daarom post ik van die "leuke samenvattingen" af en toe en hoop dat ik daarmee genoeg mensen waarschuw voor hetgene waar ze aan gaan beginnen of nog beter : Nog eens goed erover nadenken of ze dat wel moeten doen ?! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Gezien alle negatieve ervaringen; wat is een goed alternatief qua router en AP's die dezelfde meshing aanbieden als Unifi?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RobertMe schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 21:50:
[...]

Het droppen van dhcp, dns en multicast pakketten staat inderdaad met stip op 1 en voor dhcp en multicast ook zelf ondervonden. Komt voor mij nog bij het aanpassen van het IP-adres van een switch waarbij na het aanpassen de default route wordt verwijderd. Dit is na het installeren van custom firmware en de code vervolgens opnemen in de master branch opgelost.

Multicast was vooral Philips Hue Multicast en USG, waarbij met aanzetten van mijn telefoon de HUE elke paar uur ging rebooten. Dit is met een nieuwe USG firmware ook opgelost.

Die dhcp en multicast drops komen regelmatig terug. Waar dat aan ligt laat ik in het midden, maar men heeft overduidelijk QA niet op orde.

Voor nu wel weer genoeg geklaag over UI. Elk merk heeft zo z’n dingetjes, maar ben het wel eens dat dit bij UI te vaak op basisdingen zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ferra schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 07:54:
Gezien alle negatieve ervaringen; wat is een goed alternatief qua router en AP's die dezelfde meshing aanbieden als Unifi?
Sowieso geen meshing doen, dat veroorzaakt de negatieve ervaringen ;)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Mesh == wireless uplink
Goed roamen == standaard wifi functionaliteit van de client mits de netwerk goed staan ingesteld (zelfde ssid, encryp, wachtwoord, bandsteering). Je hebt 802.11krv maar dat is niet super belangrijk (behalve voip) en staat vaker uit dan aan ivm legacy support

Even de aanname dat je met meshing doelt op goed roaming:

Dus je kan ongeveer zo alles kopen wat je wilt, unifi doet niets speciaals met roaming

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Miki
Ondanks de negatieve ervaringen betekent overigens wel dat Unifi een bovengemiddeld goed product levert :)

Voor mesh moet je geen Unifi kiezen en dat zou je überhaupt in huis niet moeten willen als je draad kan kunt trekken. Zo niet dan kun je beter uitwijken naar andere merken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Miki schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:05:
Voor mesh moet je geen Unifi kiezen
Advocaat van de duivel, waarom niet? Ubiquiti adverteert zelfs met de AC Mesh voor grotere mesh deployments, bv een groter paviljoen, of op het strand, waar je om de zoveel (tientallen) meters een AC Mesh in een paal hangt en dus ook wireless uplink gebruikt

Dat voor thuisgebruik "mesh" / wireless uplink niet the way to go is dat staat uiteraard wel als een paal boven water.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• laurens0619
RobertMe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:13:
[...]

Advocaat van de duivel, waarom niet? Ubiquiti adverteert zelfs met de AC Mesh voor grotere mesh deployments, bv een groter paviljoen, of op het strand, waar je om de zoveel (tientallen) meters een AC Mesh in een paal hangt en dus ook wireless uplink gebruikt

Dat voor thuisgebruik "mesh" / wireless uplink niet the way to go is dat staat uiteraard wel als een paal boven water.
Afaik heeft unifi geen tri band hardware (behalve de duurste amplifi) dus dat is niet ideaal voor mesh

Kennis van mij heeft aantal ac mesh op camping opgehangen en die wireless uplink was ook zeer instabiel. Nee ik heb niet het idee dat het spul ontworpen is rondom wireless uplinks

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 11:01
Dat is typisch voor een forum, mensen met positieve ervaringen gaan hier minder posten dan mensen die een uitlaatklep zoeken.

Als voorbeeld, ik heb in totaal als ik alles optel 357 Unifi AP's hangen bij mijn klanten en rond de 10x USG en 25x UDM PRO en dat bolt allemaal zonder enige issues :/

Random voorbeeld geopend, 5 AP's met daarop tot vaak bijna 200 clients, no issues:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAUB_PP_ac3xZd5ESeIPpm_V8Pk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/WzLAowgDTAUc0FS0yMLST3zq.png?f=fotoalbum_large

Er zijn altijd dingen die beter kunnen uiteraard, ik ga ook niet zeggen dat het een heilig product is maar voor de prijs die zij vragen, krijg je meer dan genoeg vind ik.

Als je alternatieven zoekt kan je wel eens kijken bij TP-Link Omada & Aruba InstantOn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Nou .. geen idee wat voor use-case ik er van kan maken, maar ik ben er nu eindelijk achter dat ik een IPv6 kan opzetten met de USG en de Controller als ik prefix 57 gebruik

ik krijg dan vanuit Ziggo 2a02:a213 adressen ..

Gezien ik absoluut me nog 0% heb ingelezen in de verdere use cases (bijv. DNS / Hostname etc. richting IPv6 alles maar weer uitgezet.
Zag ook dat de iPhone 2 IPv6 adressen kreeg .. dus dat het werkt dat weet ik nu ;)

Helaas zag ik nergens dat de USG een IPv6 kreeg, dus het zal wel weer ergens diep verborgen staan ;)

Leuk om te hebben maar wat nu .. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
@Tha Render_2

Goed tegengeluid :)

Wat ik zo lees zijn de unifi ac lite/pro op de meeste firmwares probleemloos/stabiel en zijn er meer issues op bepaalde wifi6 modellen.

Dus wel interessant om te weten: welke modellen accesspoints heb je hangen?

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2022 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
zeroday schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:48:
Nou .. geen idee wat voor use-case ik er van kan maken, maar ik ben er nu eindelijk achter dat ik een IPv6 kan opzetten met de USG en de Controller als ik prefix 57 gebruik
De "bedoeling" is dat is /64 gebruikt. Je krijgt een /56 van Ziggo toegewezen en deze kun je zelf dan in 256 /64s opdelen. Waarbij een /64 uiteraard nog steeds veel meer IP adressen bevat dan IPv4 in totaal bevatte.
Zag ook dat de iPhone 2 IPv6 adressen kreeg .. dus dat het werkt dat weet ik nu ;)
Nouja, krijgen. Hij doet ze zelf toewijzen. De cliënt (iPhone in dit geval) vraagt dus de prefix op, en binnen de prefix verzint die zelf een of meerdere IP adressen die die zichzelf toekent. Twee IP adressen is denk ik wel het meest voorkomende. Een is bedoeld voor binnenkomend verkeer (dus als je bv poorten open zet) en is statisch, meestal gebaseerd op het MAC adres. De ander is voor uitgaand verkeer en is willekeurig en veranderd regelmatig, dit valt onder de "privacy extension" standaard. Anders kunnen bv websites dus heel specifiek systemen volgen. Bij IPv4 zat je nog achter een NAT waardoor alle systemen hetzelfde IPv4 adres deelde. Met IPv6 zien websites het IPv6 adres van het specifieke systeem waardoor ze dus heel precies de PC bv kunnen "volgen" i.p.v. dat ze alleen zien "op die verbinding". Met de privacy extension is dat soort van behouden doordat elk uur / elke X uur het IP adres anders is. Een website ziet dan wel dat het verkeer vanaf dezelfde prefix (en dus verbinding) afkomstig is, maar weet alsnog niet dat het hetzelfde systeem / PC / telefoon is.
Helaas zag ik nergens dat de USG een IPv6 kreeg, dus het zal wel weer ergens diep verborgen staan ;)
De IPv6 adressen van de USG kun je inderdaad niet in zien, ik meen zowel aan de WAN als LAN kant niet. En ik vraag mij nu zelfs af of je wel de IPv6 adressen van de clients kunt zien. IPv6 adressen van de USG kun je uiteraard wel via SSH bekijken, middels ip -6 addr show (-6 kun je weglaten als je IPv4 & IPv6 adressen wilt zien).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:03:
[...]
En ik vraag mij nu zelfs af of je wel de IPv6 adressen van de clients kunt zien. IPv6 adressen van de USG kun je uiteraard wel via SSH bekijken, middels ip -6 addr show (-6 kun je weglaten als je IPv4 & IPv6 adressen wilt zien).
code:
1
show ipv6 neighbors

Acties:
  • +3 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:12:
[...]

Ik doelde meer op of je de IPv6 adressen in de controller kunt zien :p. Van de USG weet ik dat die niet zichtbaar zijn. Maar of die van de clients dat wel zijn als je naar het clients overzicht gaat en dan de properties opent...?
Nee je krijgt op de controller de ipv6 adressen van geen enkel device te zien, switch, client, ap, nope, nada.
DPI werkt op IPV6 ook nog niet. Roadmap naar featuretoevoeging op dat gebied ontbreekt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 10:17:
DPI werkt op IPV6 ook nog niet. Roadmap naar featuretoevoeging op dat gebied ontbreekt.
Ik denk dat USG gebruikers dat sowieso op hun buik kunnen schrijven. Gezien ze daar überhaupt niet meer aan werken behalve security fixes (en ik hoop essentiële bugfixes). Voor de UDM * / UDR "mogen" ze dat uiteraard wel toevoegen. Ondanks dat er nog steeds voldoende providers zullen zijn die IPv6 niet ondersteunen is er wel een gestage groei in (zoals paar maanden terug fZiggo en nu fUPC). En dat zal in de rest van de wereld niet anders zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 14-09 11:01
laurens0619 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:59:
@Tha Render_2

Goed tegengeluid :)

Wat ik zo lees zijn de unifi ac lite/pro op de meeste firmwares probleemloos/stabiel en zijn er meer issues op bepaalde wifi6 modellen.

Dus wel interessant om te weten: welke modellen accesspoints heb je hangen?
Die +300 AP's zijn een mix van AC Lite, AC Pro en voornamelijk NanoHD (75%). Ik heb nog geen U6 lite's of U6 pro's bij klanten maar ben van plan om daar in de zomer mee te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-09 15:21
[...]

Als je het via de gateway.config doet, kan dan het vinkje in de GUI uit?
Heb dit nog steeds niet werkend met mijn Sonos 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
loyske schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:36:
[...]

troost je.....dat heeft niemand werkend, ik moet de eerste nog tegenkomen die Sonos volledig over verschillende VLAN`s aan de praat heeft gekregen.

[ Voor 13% gewijzigd door Roy Batty op 04-05-2022 12:31 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
loyske schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 11:36:
[...]

Als je het via de gateway.config doet, kan dan het vinkje in de GUI uit?
Yes. Gek genoeg zijn er twee mDNS services beschikbaar. Waarbij je de "slechtste" via de GUI wordt aangezet.
Overigens vraag ik mij af of er in "het werkt" verschil zit tussen beide services, of dat het verschil puur in configureerbaarheid zit. En dus eigenlijk ook of Sonos mDNS gebruikt of dat die SSDP gebruikt. En dat laatste heb ik zelf nooit aan de praat gekregen over VLANs heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
misschien een domme vraag... maar ik merk dat er vanuit USA heel veel pogingen zijn die door de UDMB worden geblokkeerd.

Nu wil ik voor deze ip reeks een firewall rule maken (192.241.220.0 /24-192.241.221.0/24)
Alleen wordt 192.241.2200/24 niet geaccepteerd in port profile page.

Iemand een idee hoe ik deze 2 reeksen (192.241.220.0 /24-192.241.221.0/24) direct in de firewall kan blokkeren?

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
De reeks van 192.241.220 zijjn van cloudinfrastructuurprovider DigitalOcean.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-08 14:23
abusimbal schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:55:
De reeks van 192.241.220 zijjn van cloudinfrastructuurprovider DigitalOcean.
dat klopt.. en die wil ik dus opnemen in de firewall dat deze niet voorbij mijn firewall komen....

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nanoChip
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 22:30
MAdD schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:43:
misschien een domme vraag... maar ik merk dat er vanuit USA heel veel pogingen zijn die door de UDMB worden geblokkeerd.

Nu wil ik voor deze ip reeks een firewall rule maken (192.241.220.0 /24-192.241.221.0/24)

Iemand een idee hoe ik deze 2 reeksen (192.241.220.0 /24-192.241.221.0/24) direct in de firewall kan blokkeren?
Als je dat wilt doen om de meldingen tegen te gaan heeft dat niet zoveel zin. Volgens mij draait suricata voor de firewall.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MAdD schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 12:43:

192.241.220.0/23 spelen met het subnet. Door het getal te verlagen passen er meer IPs in. Zijn calculators voor online.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

In de huidige versie van de controller / NEW GUI kun je het wél per VLAN / Netwerk regelen :o

Let er daarbij dan wel op dat je 't op maximaal vier Interfaces beschikbaar kunt/mag stellen (de huidige versie van de controller waarschuwt je hier ook éénmalig voor). Je kunt vervolgens in de controller helaas wel nog steeds op alle vLAN's mDNS aan zetten middels een simpel vinkje maar er worden er maar vier gebruikt.

Welke vier .... Dát zeggen ze er in de eenmalige warning dan weer niet bij :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Roy Batty schreef op dinsdag 3 mei 2022 @ 20:00:
[...]

Ik besef dat het niet zo zwart/wit is en dat vooral UI zelf ook denkt dat ze de grootzakelijke markt kunnen bedienen. Ik heb daar echt twijfels over. Ik denk dat geen enkele, zich zelf respecterende, multinational voor UI zal kiezen.
De vraag is simpel: Wat kost het als het netwerk plat ligt? Kan men niet meer pinnen? Moet men mensen naar huis sturen? Zijn mensenlevens in gevaar?

Voor een ziekenhuis, Rijkswaterstaat (bijv. matrixborden in een tunnel, boven de snelweg) of Shell is dat anders dan voor de bakker op de hoek. En voor een speelgoedwinkel is dat vlak voor de feestdagen anders dan tijdens de rest van het jaar.
  • Je kan redundant werken, met dubbele switches, dubbele voedingen, chassis-based switch met dubbele supervisors en voedingen, dubbele uplinks en WAN / internet-lijnen.
  • Je kan hardware zoals switches op de plank hebben liggen, maar dan heb je engineers nodig die (misschien 24/7) hardware kunnen vervangen.
  • Je kan support contracten hebben met 4 of 2 uur hardware vervanging.
90% / 95% van de support cases die bij Cisco TAC binnen komen zijn niet-hardware gerelateerd, maar hebben te maken met bugs, verkeerde topologie, verkeerd aangesloten, verkeerde configuratie of andere menselijk falen. Lifetime warranty is dan geen oplossing. (zoals HPE) Een forum voor support ook niet. (zoals UI)

Is het netwerk van bijvoorbeeld AT&T down, dan kan men de situatie nabouwen en dezelfde firmware en configuratie, het probleem repliceren en tot een oplossing komen.

Je kan het natuurlijk ook mixen: access switches (beperkte impact) kan je op de plank leggen en WLAN controllers, ISE, of ClearPass (grote impact als het mis gaat) kan je een support contract afsluiten om issues te kunnen escaleren.

UI of bijvoorbeeld Cisco Business producten zijn vaak point managed. Je moet ze device voor device beheren en advanced features als remote packet capture, cable test / TDR, configuratie / integratie via API's, etc. ontbreken vaak. Allemaal features om engineers zo min mogelijk op de weg / op locatie te hebben, want die zijn vaak duurder dan hardware. (TCO, enzo..)

Beperken van risico's kost vaak geld. Geldt voor (netwerk) downtime, security / malware uitbraken, etc. Als het een bewuste keuze is: Prima! Maar vaak wordt er niet over nagedacht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7ydyAL2-F4lT81UKP2OMfjMWJA=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/9JWXSxKxCytyBi6O4JSv359Q.png?f=fotoalbum_medium

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 15:47
Ik ben vandaag gemigreerd van een windows-vm naar Unifi Cloudkey G2 Plus.
Nu wil ik vanaf mijn android-device toegang hebben tot unifi-network. Dit kon voorheen via de unifi network-app (met windows).
De unifi cloudkey app is sinds eind vorig jaar weg uit de playstore.

Wat is de juiste manier om vanaf een android-device toegang te krijgen tot de unifi-controller op de cloudkey?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Side-Kick
  • Laatst online: 20:06

Side-Kick

Timmy!

pitchdown schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:38:
Ik ben vandaag gemigreerd van een windows-vm naar Unifi Cloudkey G2 Plus.
Nu wil ik vanaf mijn android-device toegang hebben tot unifi-network. Dit kon voorheen via de unifi network-app (met windows).
De unifi cloudkey app is sinds eind vorig jaar weg uit de playstore.

Wat is de juiste manier om vanaf een android-device toegang te krijgen tot de unifi-controller op de cloudkey?
Met de UniFi Network app:
https://play.google.com/s...bnt.easyunifi&hl=nl&gl=US

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Bl@ckbird schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 15:27:
[...]

De vraag is simpel: Wat kost het als het netwerk plat ligt?
Ik denk dan aan een top 500 multinational met een globaal integraal ERP systeem waar 99% van de omzet op draait en dat er uit ligt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Miki schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 09:05:
[...]

Voor mesh moet je geen Unifi kiezen.
Je moet sowieso nooit voor WiFi mesh kiezen.

Mesh is een redundancy netwerk topology (waarvan de functie al in de naam zit) die je nooit wil gebruiken tenzij Betrouwbaarheid (het moet echt altijd werken) de belangrijkste eigenschap is. Snelheid komt ergens op de laatste plaats. Want als er een WiFi topology langzaam en een rommelig is dan is het mesh. Bij mesh zijn alle nodes op het Netwerk direct met alle nodes verbonden. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E_9_d_oZesFem2LatMOVUIJIELM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eveBUODbTj1r6vCA3DpDDoLb.jpg?f=user_large
Vroeger op school deden we did kleinschalige inderdaad met utp kabel en nu probeer je met Tier en leaf Netwerking in de buurt te komen.

Waar je nog wel echt kan meshen omdat er geen kabels zijn is WiFi, Alleen zit je daar met het probleem van airtime en half duplex. Een frequentie heeft beperkte ruimte en iedere extra’s Wifi devices voegt nois (/kabels/rietjes) toe zonder dat je ruimte waar als door heen gaat kan vergroten. waardoor ieder rietjes wat er bij komt de andere rietjes kleiner maakt steeds meer geplet worden. Plus hoe meer Wifi punten hoe meer ze onderling moet overleggen wie er wat mag zeggen. Je snapt het al hoe groter de mesh hoe trager de WiFi data doorvoer.

Waar wordt wifi mesh dan wel gebruikt ? Dat is IoT en mijnbouw dat zijn bizar grote gaten in de grond met hele grote machines die vaak nog Kris kras door dat gat in grond bewegen. Hier is de verbinding belangrijker dan data snelheid en vanwege de zelf helende redundantie van mesh kunnen nodes vrij rond bewegen en zo roamen tussen de andere/ overige nodes.
https://rajant.com/

En duidelijke uitleg van wat mesh is en bedoelt is

Wat je in de winkel koopt en ook bij ubnt zijn Wifi puntjes met repeater functies. Net zoals de oude bekende repeaters waar dit allemaal ook mee mogelijk was alleen door over stap van N (wifi4) naar AC (Wifi5) is het repeaten van je Wifi gewoon beter werkbaar geworden.

In tegenstelling wat sommige denken is mesh niet nieuwe maar zo oud als de netwerk weg naar Rome en heeft het niets te maken met 1 WiFi Netwerk naam of roaming. Dat kon met wifi4 ook door gewoon alle ssid’s de zelfde naam te geven net zo als nu . Ook heeft mesh niets met de hand overs van je telefoon tussen de WiFi puntjes te maken. Daar zijn de 802.11k, 802.11r en 802.11v protocollen verantwoordelijk voor en de werken mits goed geïmplementeerd dus niet half brak zoals bij unifi gewoon samen verschillende merken Accespoints.

Waarom 4&5G en vaste Wifi punten geen mesh is en waarom eigen Wifi in de industrie, warehous, robotica en IoT de toekomst is en gaat winnen van de landelijke providers.

Naast de Mesh mythe is ook nog de zogenaamde magical mesh. Dat is mesh met utp backhaul. Pracht marketing verzinsel voor het doodgewone ouderwetse WiFi Accespoint. Met een kabel naar een switch/router. MESH met utp backhaul bestaat niet dat is gewoon een standaard ster of daisy chain topology 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door xbeam op 05-05-2022 18:06 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 20:37

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik zou de HDD van de Cloudkey willen upgraden naar een grotere. Je kunt hem gewoon uitzetten, oude eruit, nieuwe erin, even instellen en klaar ben je toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10

Falcon10

Hit it i would !

Tortelli schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:51:
Ik zou de HDD van de Cloudkey willen upgraden naar een grotere. Je kunt hem gewoon uitzetten, oude eruit, nieuwe erin, even instellen en klaar ben je toch?
YouTube: Cloud Key Gen2 5TB HDD Upgrade

Je config niet vergeten te backuppen ;)

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
xbeam schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 18:19:
[...]

Mesh is een netwerk topology (waarvan de functie al in de naam zit) die je nooit gebruikt en wil gebruiken tenzij Betrouwbaarheid (het moet echt altijd werken) de belangrijkste eigen schap is. Snelheid komt ergens op de laatste plaats. Want als er een WiFi topology langzaam en een rommel is dan is het mesh. Bij mesh zijn alle nodes op het Netwerk direct met alle nodes verbonden. [Afbeelding]
Vroeger op school deden we did kleinschalige inderdaad met utp kabel en nu probeer je met Tier en leaf Netwerking in de buurt te komen.
[YouTube: DO NOT design your network like this!! // FREE CCNA // EP 6]
Waar je nog wel echt kan medhe omdat er geen kabels zijn is WiFi, alleen daar zit met het probleem van airtime en half duplex Een frequentie heeft beperkte ruimte en iedere extra’s Wifi devices voegt nois (/kabels/rietjes) toe zonder dat ruimte bij komt waardoor de rietjes om praten steeds kleiner en geplet worden. Plus hoe meer Wifi punten hoe meer ze onderling moet overleggen wie er wat mag zeggen. Je snapt het al hoe groter de mesh hoe trager de WiFi data doorvoer.

Waar wordt mesh gebruikt? Dat is IoT en mijnbouw dat zijn bizar grote gaten in de grond met hele grote machines die vaak nog Kris kras door dat gat in grond bewegen. Hier is verbinding belangrijker dan data snelheid en vanwege de zelf helende redundantie van mesh kunnen nodes vrij rond bewegen en zo roamen tussen de andere/ overige nodes.
https://rajant.com/
[YouTube: Rajant Corporation Mesh Overlay]
En duidelijke uitleg van wat mesh is en bedoelt is
[YouTube: Rajant Ports - Kinetic Mesh for Port Mobility and Autonomy]

Wat hier in de winkel koopt en ook bij ubnt zijn Wifi puntjes met een repeater functie zoals de oude bekende repeaters alles door over stap van N (wifi4) naar AC (Wifi5) is het gewoon iets beter werkbaar geworden.
In tegenstelling wat sommige denken is mesh al zo oud als de netwerk weg naar Rome en heeft niets met te maken met 1 WiFi Netwerk naam en hand overs van je telefoon tussen de WiFi puntjes.
[YouTube: Rajant vs LTE vs Wi-Fi - Filling the Coverage Gap]
Mesh met zogenaamde utp back haul ook soon mooie marketing term die bestaat niet dat is gewoon een ster of daisy chain topology 8)7 met Accespoint’s
Altijd lekker inhoudelijk zoals altijd :)

Het was me meer te doen om de specifieke radio’s voor back haul verkeer. De meeste AP’s van Unifi hebben die niet terwijl die setjes met het marketing label mesh ze vaak wel hebben.
Overigens ben ik zelf geen fan van mesh netwerken en zou bedraad aansluiten van een AP altijd de voorkeur moeten genieten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Ik heb hier toevallig nét weer zo'n HDD SWAP uitgevoerd. Is tegenwoordig nog maar een kwestie van ± 5 minuten incl. het fysiek om steken van de disk (als je de Back-Up mogelijkheid in de CLOUD gebruikt).

En ja: Je bent uiteraard de historische beelden binnen 'Protect' kwijt, maar da's niet zo heel spannend.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Miki schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:31:
[...]

Het was me meer te doen om de specifieke radio’s voor back haul verkeer. De meeste AP’s van Unifi hebben die niet terwijl de setjes die setjes met het marketing label mesh ze vaak wel hebben.
Overigens ben ik zelf geen fan van mesh netwerken en zou bedraad aansluiten van een AP altijd de voorkeur moeten genieten.
Eens kabel ftw maar als je er over nadenkt.
Niveau1: kabel tussen router en pc
Niveau 2: wifi naar ap dan weer kabel naar router
Niveau 3: wifi naar ap, wifi naar ap en dan weer kabel naar router

Puur theoretisch, als we niveau 2 accepteren wat is er dan mis met niveau 3? Wel even onder aanname dat we praten over triband op uniek kanaal.
Tuurlijk is kabel en beter en goedkoper maar puur theoretisch is er toch niets mis mee?
Zo zijn ook veel gsm masten verbonden, gsm naar mast en vanuit mast ptp naar andere mast en daar pas kabeltje

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Miki schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 19:31:
[...]

Het was me meer te doen om de specifieke radio’s voor back haul verkeer. De meeste AP’s van Unifi hebben die niet terwijl de setjes die setjes met het marketing label mesh ze vaak wel hebben.
Klopt als een ster topologie.:-)
Ik kan me er gewoon zo aan ergeren hoe het soms verzinnen die mesh onzin maar ik heb de verspreider van de tover mesh gevonden https://www.coolblue.nl/a...en-wifi-mesh-netwerk.html

[ Voor 60% gewijzigd door xbeam op 06-05-2022 19:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@xbeam Je weet inmiddels toch wel dat de term MESH (én de fans van dat principe) zichzelf niets van Half-Duplex en Airtime aan hoeven te trekken als het over WiFi uit gaat?

>:) >:)

[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 04-05-2022 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 20:33:
@xbeam Je weet inmiddels toch wel dat de term MESH (én de fans van dat principe) zichzelf niets van Half-Duplex en Airtime aan hoeven te trekken als het over WiFi gaat?

>:) >:)
De communicatie met mijn buurman wordt ook half-Duplex waneer hij trots komt vertellen dat hij met zijn internet overstap het interferentie WiFi probleem van zijn huidiger provider router gaat oplossen door nog meer interferentie toe te voegen met turbo mesh supper Wifi van zijn nieuwe provider.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• laurens0619
Sorry ik ben niet zo anti “mesh”
Feit is gewoon dat de gemiddelde consument een betere internet ervaring krijgt na het naar binnen flikkeren van een mesh

Want:
- provider modem staat in meterkast waarmee je slechts 2.4ghz dekking krijgt (als je geluk hebt)
- 2.4 zit zo vol troep dat geeft een hakkelende ervaring
- 2 mesh nodes kunnen op dezelfe locatie een betere verbinding tot stand krijgen dan een wifi client op
ap
- ja bandbreedte daalt maar dat boeit voor de gemiddelde consument niet. Stabiliteit is veel belangrijker en die mesh setjes weten wel stabiel 5ghz 50mbit in het hele huis te krijgen
- bandbreedte daalt veeel minder bij tri-band. Kpn superwifi is ook tri band
- fool proof (dubbel nat/roaming)! Zelf meerdere accesspoints inrichten schijnt complex te zijn. Sorry to say maar 1 van de redenen dat unifi zo populair is omdat het fantastisch roamde. Meeste mensen dachten dat unifi iets magisch deed. Zat niets magisch in kwam puur door fool proof stuk. (Verwarring komt ook door zero handoff wat ze in beta hebben gehad)
- via provider goedkoop. gemiddeld betaal je 30-40 euro per node met best prima hardware (en klaaglijn provider)

De oude repeaters van vroeger waren ruk want:
- single band
- ouwe spec die sowieso traag was (802.11n)
- vaak andere chipset provider wifi en repeater wat gedonder gaf. 2 mesh nodes zij op elkaar ontworpen

Verder helemaal eens dat de term mega kut is. Ik noem het “multi ap”

[ Voor 23% gewijzigd door laurens0619 op 04-05-2022 21:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
laurens0619 schreef op woensdag 4 mei 2022 @ 21:39:
Sorry ik ben niet zo anti mesh
Feit is gewoon dat de gemiddelde consument een betere internet ervaring krijgt na het naar binnen flikkeren van een mesh

Want:
- provider modem staat in meterkast waarmee je slechts 2.4ghz dekking krijgt (als je geluk hebt)
- 2.4 zit zo vol troep dat geeft een hakkelende ervaring
- 2 mesh nodes kunnen op dezelfe locatie een betere verbinding tot stand krijgen dan een wifi client op provider ap
- ja bandbreedte daalt maar dat boeit voor de gemiddelde consument niet. Stabiliteit is veel belangrijker en die mesh setjes weten wel stabiel 5ghz 50mbit in het hele huis te krijgen
- bandbreedte daalt veeel minder bij tri-band. Kpn superwifi is ook tri band

De oude repeaters van vroeger waren ruk want:
- single band
- ouwe spec die sowieso traag was (802.11n)
- vaak andere chipset provider wifi en repeater wat gedonder gaf. 2 mesh nodes zij op elkaar ontworpen

Verder helemaal eens dat de term mega kut is. Ik noem het “multi ap”
Eens, ik denk dat voor de meeste mensen een mesh setje van TP-Link Deco of Fritz meer dan uitstekend werkt en helemaal niet uitgeweken zou moeten worden naar “ingewikkelde” Unifi producten. Zeker als je internet abbo onder de 500Mbit/s is. Daarbij is het super eenvoudig om zo’n setje te installeren met een app die je er doorheen loodst inclusief ook de plaatsing controleert.

Ik zou er niet aan moeten denken om mijn In-walls voor zo’n setje te moeten omruilen maar eerlijk is eerlijk voor 95% van het volk voldoen ze uitstekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@laurens0619 Probleem van/met AP's welke middels MESH (met elkaar) verbinden is dat ze dat doen door een extra >>Hidden SSID<< op te zetten en dat vervolgens met elkaar te gaan delen óver de 2.4Ghz. band....

Die 2.4Ghz, band zat al niet vol genoeg, ......toch?

:9

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 04-05-2022 21:52 ]

Pagina: 1 ... 188 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.