[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 185 ... 325 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Ik heb een raar probleem. Vorige week wat hardware vervangen voor WiFi 6 producten.

2x Mesh 6, Wall 6 en 2x Extender 6

Ik heb een WiFi 5ghz en een apart iOT 2.4ghz netwerk. Tot dus ver geen probleem alles werkt nog behalve de AppleTV die maakt geen verbinding met allebei de WiFi netwerken. Geeft de melding kan geen verbinding maken. Terwijl die wel bij Clients verbinden staat maar de interface van de AppleTV laat geen verbding zien. Maakt nog wel verbinding met een hotpot verbinding bijvoorbeeld.

Iemand tips?

Edit: ook nog even een “oud” ap verbonden wat geen WiFi 6 is maar dat geeft hetzelfde probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door robbinonline op 18-04-2022 12:22 ]

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 03-09 19:06
Goeiemiddag !
Deze morgen opgestaan, geen wifi meer.
Ik dacht ff zal aan orange provider liggen, maar na 2u nog niets...
Orange gebeld, uw modem is in orde (ik geraakte er niet meer in, ook niet bekabeld)
Ok dan toch es intern gekeken, en wat blijkt, na modem reset, kan ik idd terug op netwerk, ook de wifi van de orange modem werkt...
MAAR

Mijn unifi USG, niets meer, zo dood als een pier.
Het lampje bij console brandt nog, en als ik de netwerkkabels inplug heb ik een groen lampje, maar ik heb de indruk dat die niets meer doet :(
Ook een reset van de usg (10 sec) zou zichtbaar moeten zijn door het pinken van de lampjes bij de wan2 poort.
Dat doet hij ook niet.
Mag ik dan concluderen dat de usg vuilbak is? Is daar niets meer aan te doen?
Gaat die zo snel kapot?

.

Al mijn google hubs, blijven staan op netwerkprobleem.
Nochtans kan ik wel met mijn laptop op mijn unifi wifi SSID maar moest ik wel ff zelf herconnecteren, dat klopt he, die netwerken moeten blijven gaan gezien die AP's gewoon op mn unifi switch zit en wel nog werkt?
Maar waarom gaan die google hubs dan niet op het unifi SSID van IoT ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

skank schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:12:
Goeiemiddag !
Orange gebeld, uw modem is in orde (ik geraakte er niet meer in, ook niet bekabeld)
Ok dan toch es intern gekeken, en wat blijkt, na modem reset, kan ik idd terug op netwerk, ook de wifi van de orange modem werkt...
MAAR

Het lampje bij console brandt nog, en als ik de netwerkkabels inplug heb ik een groen lampje, maar ik heb de indruk dat die niets meer doet :(
Ook een reset van de usg (10 sec) zou zichtbaar moeten zijn door het pinken van de lampjes bij de wan2 poort.
Dat doet hij ook niet.
Gaat die zo snel kapot?

.

Nochtans kan ik wel met mijn laptop op mijn unifi wifi SSID maar moest ik wel ff zelf herconnecteren, dat klopt he, die netwerken moeten blijven gaan gezien die AP's gewoon op mn unifi switch zit en wel nog werkt?
De voeding van je USG is vermoedelijk stuk. Probeer maar eens een andere adapter, 99,9% kans dat het dan weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Timmert schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:22:
[...]

De voeding van je USG is vermoedelijk stuk. Probeer maar eens een andere adapter, 99,9% kans dat het dan weer werkt.
Oh ?
Nochtans brand het lampje van console wel hoor, en ook de andere indien ik een utp erin steek.

Zal es kijken voor andere adapter, maar die wattage moet exact hetzelfde zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
skank schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:32:
[...]

Oh ?
Nochtans brand het lampje van console wel hoor, en ook de andere indien ik een utp erin steek.

Zal es kijken voor andere adapter, maar die wattage moet exact hetzelfde zijn?
Wattage mag afwijken naar boven (dit is wat de adapter kan leveren) voltage daar in tegen moet wel gelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Mmm net andere adapter gevonden die ook 12V bij 1A geeft...
Getest, net hetzelfde.
Ook daar werkt de reset knop niet, en krijg ik de indruk dat hij niet opstart, anders voel je dit ook fysiek, of zie je bovenaan het wit lichtje branden onder het U-logo

:(

Beloofd echt niet veel goeds
Ik denk dat hij zo max 3j oud is ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robin1992
  • Registratie: September 2015
  • Nu online
skank schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:54:
Getest, net hetzelfde.
Ook daar werkt de reset knop niet, en krijg ik de indruk dat hij niet opstart, anders voel je dit ook fysiek, of zie je bovenaan het wit lichtje branden onder het U-logo

Toevallig ook geprobeerd met een adapter met een wat hoger amperage? Vaak met de standaard adapter 12v 1A begint die slecht te worden waardoor die de 1A niet meer volledig kan leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:11
skank schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:54:
Getest, net hetzelfde.

Als het een USG3P is, kan het wel eens zo zijn dat de ingebouwde USB-stick stukgegaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Robin1992 schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:25:
[...]

Toevallig ook geprobeerd met een adapter met een wat hoger amperage? Vaak met de standaard adapter 12v 1A begint die slecht te worden waardoor die de 1A niet meer volledig kan leveren.
Net getest bij vriend van me, met originele voeding (zijn usg werkt wel nog) en nog steeds zo dood als een pier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Polyphemus schreef op maandag 18 april 2022 @ 15:46:
[...]

Als het een USG3P is, kan het wel eens zo zijn dat de ingebouwde USB-stick stukgegaan is.
Het is gewoon een USG , is dat dan de USG3P?
Ik denk het wel.
Zou het dat dan kunnen zijn, indien ja, gewoon vuilbak?

Ik vrees dat ik gewoon een nieuwe moet bestellen...
Ik vind de factuur nergens en weet niet meer waar ik hem gekocht heb...

De vraag is nu, terug een USG nemen of bv een dreammachine?
Ik heb AP's en een unifi switch ook.
De controller draait op mn home assistant als addon.
Want ik verneem dat dat dan niet meer nodig is met een dreammachine..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
skank schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:25:
[...]

Het is gewoon een USG , is dat dan de USG3P?
Ik denk het wel.
Zou het dat dan kunnen zijn, indien ja, gewoon vuilbak?

Ik vrees dat ik gewoon een nieuwe moet bestellen...
Ik vind de factuur nergens en weet niet meer waar ik hem gekocht heb...

De vraag is nu, terug een USG nemen of bv een dreammachine?
Ik heb AP's en een unifi switch ook.
De controller draait op mn home assistant als addon.
Want ik verneem dat dat dan niet meer nodig is met een dreammachine..
Een USG-3P is er eentje met drie poorten, je hebt ook een USG 4, 19 inch rack mount. Als het de 3P is kun je hem open maken en de USB drive vervangen, nadat je een nieuwe gemaakt hebt:

https://www.reddit.com/r/...r_unifi_security_gateway/

https://www.darrellmoore.me/2020/02/reflash-usg/

hier een voorbeeldje van hoe en wat. Maar er zijn meer sites over te vinden :)

Als je echt niet lukt, dan zou ik een Dream Machine overwegen, daar moet je alleen wel dan de controller op configureren, want die draait daarop. Ook daar zijn handleidingen van, van hoe je van de ene naar de andere controller migreert :P

[ Voor 2% gewijzigd door Polyphemus op 18-04-2022 19:30 . Reden: Extra URL toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• skank
Polyphemus schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:28:
[...]

Een USG-3P is er eentje met drie poorten, je hebt ook een USG 4, 19 inch rack mount. Als het de 3P is kun je hem open maken en de USB drive vervangen, nadat je een nieuwe gemaakt hebt:

Als je echt niet lukt, dan zou ik een Dream Machine overwegen, daar moet je alleen wel dan de controller op configureren, want die draait daarop. Ook daar zijn handleidingen van, van hoe je van de ene naar de andere controller migreert :P
Lees net te laat je post, heb reeds opnieuw een usg besteld, maar kijk, goed om te overwegen, ik heb dan een reserve :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:54
skank schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:58:
[...]

Lees net te laat je post, heb reeds opnieuw een usg besteld, maar kijk, goed om te overwegen, ik heb dan een reserve :p
Waar heb je die vandaan? Want die dingen zijn momenteel nergens op voorraad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
Tonne schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:22:
[...]

Tweedehands op Vraag&Aanbod zeker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 15:39
skank schreef op maandag 18 april 2022 @ 14:12:
Goeiemiddag !
MAAR

Dat doet hij ook niet.
Gaat die zo snel kapot?

.

Misschien kun je ermee met ssh inkomen en dan resetten mijn reset knop is bijna stuk.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Tonne schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:22:
[...]

En terecht dat die nergens op voorraad is. Je gaat nu toch geen USG meer kopen? Dat ding is best wel EOL. Ubiquiti heeft dan wel geen officieel statement er over gedaan AFAIK, maar maar afgelopen jaar / jaren zijn ze v.w.b. updates niet verder gekomen dan essentiele (security) updates. Nu nog een USG kopen is dus een dood spoor inslaan. Dan moet je er al eentje voor een paar tientjes op de kop kunnen tikken, dan kan het wellicht nog het overwegen waard zijn, maar 100 euro en nog meer voor een nieuwe USG? Hell no.

@skank nu je een nieuwe hebt gekocht heb je er niet meer veel aan, maar je had ook nog kunnen proberen te debuggen met een console kabel. Uiteraard moet je zo'n kabel dan wel hebben liggen (of "snel" weten te bestellen, mijne heb ik ooit op AliExpress gekocht, maar je kunt moeilijk maandje wachten op levering als de USG kapot is). Dan kun je via seriele interface op de USG komen en ook de boot logs inzien etc. Maar ik sluit mij aan bij de opmerkingen van @Polyphemus als het niet de adapter is (heb je al uitgesloten) zal het hoogstwaarschijnlijk de interne USB stick zijn. 75% dat er hier op GoT wordt gesproken over een kapotte USG blijkt de oorzaak de adapter te zijn, en in 24% van de andere gevallen is het de USB stick.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skank
Maxict
Benieuwd of ik em zal hebben.
De dreammachine was direct prijs x3
Die controller heb ik nu ook draaien, zie maw weinig meerwaarde om 3x meer te betalen ervoor.

Soit, ik moet idd snel geholpen zijn.
We gaan zien nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:53:
Maxict
Die controller heb ik nu ook draaien, zie maw weinig meerwaarde om 3x meer te betalen ervoor.

We gaan zien nu
Ah, besteld bij de webshop die zo te zien zelfs niet meer in de Tweakers Pricewatch verschijnt nadat er jaaaaren door de community om gevraagd is. I.v.m. misleidende leverinformatie bij mijn weten. Veel succes met wachten dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-09 22:10

Falcon10

Hit it i would !

RobertMe schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:59:
[...]

Ah, besteld bij de webshop die zo te zien zelfs niet meer in de Tweakers Pricewatch verschijnt nadat er jaaaaren door de community om gevraagd is. I.v.m. misleidende leverinformatie bij mijn weten. Veel succes met wachten dus.
Ja, die jongens zien mij ook nooit meer.
2 keer iets besteld wat ik dringend nodig had .... ik had het de eerste keer reeds moeten weten.
Wel steeds aangekomen, maar was eentje bij waar ik bijna 1 maand heb mogen wachten.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Maxict

We gaan zien nu
Als je snel geholpen wilt zijn zul je opnieuw ergens een bestelling moeten doen. En dan of een tweedehands usg of een nieuwe dream machine. Anders gaat het niet snel goed komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Heb ik een bericht gemist dat de Wifi 6 AP's bagger werken?
Ik heb dit probleem nu dus:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wSdcBMkTB3n_F0T2cObEJexZeY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lWHEVmMmq3AtzXnQpk0KjA88.png?f=user_large
Zodra ze connecten met de 6 Lite dan hebben ze geen IP en 0 dBm.
Connecten ze met mijn oude Lite dan is er niets aan de hand...

Online zie ik meer mensen die hier last van hebben maar dan zeggen ze: ja je moet een alleen 2.4Ghz netwerk dan opzetten (heb ik) of dat het heeft geholpen om de breedte van het 2.4Ghz kanaal naar 40 te zetten... (geprobeerd, werkt uiteraard niet :+ )

[ Voor 23% gewijzigd door Kodess op 18-04-2022 22:18 ]

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:56

rally

Deyterra Consultancy

Kodess schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:18:
[Afbeelding]

Online zie ik meer mensen die hier last van hebben maar dan zeggen ze: ja je moet een alleen 2.4Ghz netwerk dan opzetten (heb ik) of dat het heeft geholpen om de breedte van het 2.4Ghz kanaal naar 40 te zetten... (geprobeerd, werkt uiteraard niet :+ )
Handig om even te vermelde met welke Firmware je dit probleem ervaart.
Overigens heb ik met de U6 Pro en U6 Mesh geen problemen met mijn Shelly’s (27 stuks totaal). Firmware versie die ik draai is 6.2.13
Maar dat zijn geen U6 Lite’s natuurlijk. Maar heb bij mijn klanten (nog) geen problemen gehad.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:29
rally schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:22:
[...]

Overigens heb ik met de U6 Pro en U6 Mesh geen problemen met mijn Shelly’s (27 stuks totaal). Firmware versie die ik draai is 6.2.13
Maar dat zijn geen U6 Lite’s natuurlijk. Maar heb bij mijn klanten (nog) geen problemen gehad.
Exact. welke firmware, welke instellingen kan heel veel zijn. Staat WPA2/3 aan? Zet het eens naar WPA2?
Heb zelf in hele huis U6 Pro's en Shelly en andere apparaten verbinden prima, en gebruik zowel 2.4 als 5Ghz in combinatie 😀

Let wel dat het WPA3 stuk vaak problemen geeft met sommige apparaten.

[ Voor 8% gewijzigd door tcviper op 19-04-2022 06:50 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
[Afbeelding]

Zelf heb ik een 6 mesh en een 6 pro. Beiden werken prima met de shelly 2.5. Ik heb er twee. Ik heb een 2.4GHz netwerk met wpa2 en een 2.4 en 5GHz netwerk met wpa3. De eerste is voor de shellys.
Firmware 6.0.15.
Wel heb ik gezeik gehad met de ikea tradfri hub. Die heb ik toen een halve dag van de stroom gehaald. Daarna was het over. Geen idee wat de oorzaak daarvan was.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:49
Polyphemus schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:28:
[...]

Dank voor de info! Mijn USG 3P doet het nog (wel de adapter een tijdje terug vervangen...), maar voor het geval dat wel bovenstaande info veilig opgeslagen, inclusief een download van die image.

Hopelijk blijft mijn USG het nog een tijdje doen, want volgens mij is er nog niet een vergelijkbaar modern alternatief (geen wifi, enkel een router en passend in het Unifi-ecosystem), toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
vanaalten schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:00:
[...]

Dank voor de info! Mijn USG 3P doet het nog (wel de adapter een tijdje terug vervangen...), maar voor het geval dat wel bovenstaande info veilig opgeslagen, inclusief een download van die image.

Hopelijk blijft mijn USG het nog een tijdje doen, want volgens mij is er nog niet een vergelijkbaar modern alternatief (geen wifi, enkel een router en passend in het Unifi-ecosystem), toch?
Niet in die prijsklasse in ieder geval :) Tenzij je naar de UXG-Pro kijkt, maar dat vind ik persoonlijk maar een uitgeklede UDM-Pro, voor meer geld. Zelfde processor, helft minder geheugen, geen Protect/Talk/Access/etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
rally schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:22:
[...]

tcviper schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 06:48:
[...]

Exact. welke firmware, welke instellingen kan heel veel zijn. Staat WPA2/3 aan? Zet het eens naar WPA2?
Heb zelf in hele huis U6 Pro's en Shelly en andere apparaten verbinden prima, en gebruik zowel 2.4 als 5Ghz in combinatie 😀

Haha sorry sorry jongens ik dacht, als het wel lukt op een ander AP dan ligt het niet aan mijn instellingen.
Enkel WPA2 staat aan. Firmware is de nieuwst beschikbare voor de U6 Lite, maar ik heb ook naar de vorige gedowngrade wat geen effect had. (6.0.15.13647 en gedowngrade naar 6.0.14 wat niet hielp)
Ik heb een aparte VLAN voor IoT, die alleen kan verbinden met 1 ipaddress en poort (voor mqtt) en met het ip van de USG router voor de rest drop ik alles.

Wat ik dus niet begrijp is dat het wel werkt als die verbind met mijn UAP Lite maar niet met de UAP Lite 6. De instellingen van zijn namelijk identiek...

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

Kodess schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:44:
[...]

[...]

Haha sorry sorry jongens ik dacht, als het wel lukt op een ander AP dan ligt het niet aan mijn instellingen.
Enkel WPA2 staat aan. Firmware is de nieuwst beschikbare voor de U6 Lite, maar ik heb ook naar de vorige gedowngrade wat geen effect had. (6.0.15.13647 en gedowngrade naar 6.0.14 wat niet hielp)
Ik heb een aparte VLAN voor IoT, die alleen kan verbinden met 1 ipaddress en poort (voor mqtt) en met het ip van de USG router voor de rest drop ik alles.

Wat ik dus niet begrijp is dat het wel werkt als die verbind met mijn UAP Lite maar niet met de UAP Lite 6. De instellingen van zijn namelijk identiek...
Staat dat VLAN op Corporate of op Guest?
Als hij op Guest staat, kun je hem (alleen als test) even op Corporate zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Nu online
rally schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:46:
[...]

Staat dat VLAN op Corporate of op Guest?
Als hij op Guest staat, kun je hem (alleen als test) even op Corporate zetten?
Hij staat op al op Corporate ;(
Ik twijfel of ik niet gewoon de U6 zal om ruilen met een kennis met een standaard Lite.
Heb zelf Wifi 6 nog niet perse nodig thuis. :+

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19

OMX2000

By any means necessary...

Polyphemus schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:10:
[...]

Niet in die prijsklasse in ieder geval :) Tenzij je naar de UXG-Pro kijkt, maar dat vind ik persoonlijk maar een uitgeklede UDM-Pro, voor meer geld. Zelfde processor, helft minder geheugen, geen Protect/Talk/Access/etc.
Ik hoopte dat de uxg-pro een mooie upgrade zou zijn van mijn usg pro. Maar met die prijs is dat een lastig verhaal. Ik heb een cloud key gen2+. Dus zoals iemand hier eerder al zei, usg pro + cloud key verkopen en een udm pro kopen is dan goedkoper/slimmer.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +4 Henk 'm!
cautje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:28:
Het doel is om de mogelijkheid te hebben om af en toe YouTube helemaal af te kunnen sluiten.
Het gaat dus niet om de reclame in Youtube.

Ik heb locaal op op rapberry Adguard home draaien met daarin de youtube service uit staan.
Maar YouTube blijft werken op android TV en chromebook.
Ik het adguard forum had men me al de tip gegeven om 8.8.8.8 en 8.8.4.4 te blokkeren.
Dit heb ik gedaan via onderstaande in de Unify pro 4
Ik weet niet hoe effectief die instelling in AdGuard is dus kijk eens naar de verschillende YouTube Blocklists die er zijn, want i.c.m. Pi-Hole werken ze wel effectief voor zover ik weet! :)

Verder zou je eens naar eventueel IPv6 verkeer moeten kijken en daarnaast inderdaad naar eventuele ingebouwde DNS functies zoals DoH/DoT/enz. in al die apps meuk die men (de kids ?!) eventueel kan gebruiken als Client software...
NICE! :D
Heb je een UDM dan zijn een PI web_gateway en @nero355 je vriend.
Ik ken Squid nog van vroeger, maar daarmee wil ik niet zeggen dat ik Squid ook echt ken... :+

Verder schijnt dit tegenwoordig heel hip te zijn : [Traefik - Proxy/Loadbalancer] Ervaringen & Discussie ;)
boomer21 schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:51:
Heb twee “gescheiden netwerken” adopten van UniFi apparatuur kan soms moeilijk zijn.

1 netwerk gebruik zo nu en dan dus die staan zonder stroom maar bij testen doe ik die aan.
Maar heb maar 1 controller hoe kan je het beste die dan gebruiken.
Waarom heb je maar 1 UniFi Controller als je die makkelijk zelf kan opzetten :?
Is via multiple sites (menu controller) de beste manier?
Dat is een optie als je de boel niet volledig wilt scheiden :)
Bijvoorbeeld Dus netwerk 1 de eerste site en als je em dan voor netwerk 2 gebruikt 2e site dan plug je de controller in de poe switch van netwerk 2 en als klaar bent weer terug naar site 1 en plug em weer terug in de poe switch van netwerk 1
IMHO is dat echt een vreselijk slechte setup die ik niemand zou aanraden! :P

Ik zou zoiets doen :
- NAT achter NAT d.m.v. een USG 3P of EdgeRouter-X of pfSense VM of zo...
- De boel via Layer 3 Adoption in je huidige UniFi Controller adopteren.
- Of gewoon in dat netwerkje een VM/Container/Raspberry Pi neerzetten voor alle hardware die daarin zit!

Daarbij ga ik er uiteraard vanuit dat je alles thuis hebt staan, maar als je in een gekke bui bent dan zou zoiets misschien ook wel via een Site-2-Site VPN haalbaar moeten zijn :D
robbinonline schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:21:
Ik heb een raar probleem. Vorige week wat hardware vervangen voor WiFi 6 producten.

Ik heb een WiFi 5ghz en een apart iOT 2.4ghz netwerk. Tot dus ver geen probleem alles werkt nog behalve de AppleTV die maakt geen verbinding met allebei de WiFi netwerken. Geeft de melding kan geen verbinding maken. Terwijl die wel bij Clients verbinden staat maar de interface van de AppleTV laat geen verbding zien. Maakt nog wel verbinding met een hotpot verbinding bijvoorbeeld.

Iemand tips?

Edit: ook nog even een “oud” ap verbonden wat geen WiFi 6 is maar dat geeft hetzelfde probleem.
[Afbeelding]

Kodess schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:44:

Jullie moeten allemaal eens Beta/RC Firmware overwegen, want er wordt bijna constant wel iets IoT of 2.4 GHz gerelateerds gefixt de afgelopen maanden! :o
Ook Apple gerelateerde dingen kwamen een aantal keer voorbij!

Overweeg ook eens om je te abonneren op dergelijke e-mails via de Ubiquiti website via het aanmaken van een account ;)
Corporate VLAN is één ding, maar hoe staat je WLAN SSID ingesteld : Mogen de Clients wel of niet met elkaar communiceren :?
Ik twijfel of ik niet gewoon de U6 zal om ruilen met een kennis met een standaard Lite.
Heb zelf Wifi 6 nog niet perse nodig thuis. :+
IMHO zonde en iets waar ik nooit voor zou kiezen om een probleem op te lossen! :/
tcviper schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 06:48:
Ik vraag me af aan wie het ligt eerlijk gezegd :
- De accesspoints die brakke firmware kunnen hebben en misschien de "negotiation/handshake" met WPA2 apparaten niet goed uitvoeren als WPA3 ingeschakeld is :?
- De apparatuur die überhaupt geen WPA3 kent dus eigenlijk ook niet de schuldige kan zijn :?

Ik gok dat we het nooit zullen weten... ;(
vanaalten schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 08:00:
Alles wat grofweg € 100 of minder kost en niet zo'n raar ding is zoals de UDR zal je gelijk een model opleveren dat je buiten het UniFi systeem moet zoeken :
- EdgeRouter-X (Of het SFP model...)
- EdgeRouter Lite
- Allerlei ARM kastjes die vaak OpenWRT en pfSense/OPNsense compatible zijn.
- Hier en daar wat cheapo x86-64 kastjes die opzich prima zijn als je geen PPPoE en/of IDS/IPS of zelfs DPI nodig hebt!

Dus op een bepaald moment zal je knopen door moeten gaan hakken... :)
OMX2000 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:14:
Ik hoopte dat de uxg-pro een mooie upgrade zou zijn van mijn usg pro. Maar met die prijs is dat een lastig verhaal. Ik heb een cloud key gen2+.

Dus zoals iemand hier eerder al zei, usg pro + cloud key verkopen en een udm pro kopen is dan goedkoper/slimmer.
Maar of dat ook de betere optie is qua betrouwbaarheid :? :X O-)

* nero355 ziet de boel al crashen terwijl de modellen uitgeschakeld in de dozen in de winkels zitten... >:) :P :+
skank schreef op maandag 18 april 2022 @ 19:58:
Nooit verkeerd opzich! d:)b
RobertMe schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:44:
En terecht dat die nergens op voorraad is. Je gaat nu toch geen USG meer kopen? Dat ding is best wel EOL. Ubiquiti heeft dan wel geen officieel statement er over gedaan AFAIK, maar maar afgelopen jaar / jaren zijn ze v.w.b. updates niet verder gekomen dan essentiele (security) updates. Nu nog een USG kopen is dus een dood spoor inslaan. Dan moet je er al eentje voor een paar tientjes op de kop kunnen tikken, dan kan het wellicht nog het overwegen waard zijn, maar 100 euro en nog meer voor een nieuwe USG? Hell no.
IMHO zijn enkel Security Updates helemaal prima! :)

Zolang ze niks vergelijkbaars hebben en iemand binnen de UniFi meuk wil blijven dan is er gewoon geen andere keuze helaas... :'(
Maxict

We gaan zien nu
Helemaal mee eens! d:)b
RobertMe schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:59:
Falcon10 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:03:
Ja, die jongens zien mij ook nooit meer.
2 keer iets besteld wat ik dringend nodig had .... ik had het de eerste keer reeds moeten weten.
Wel steeds aangekomen, maar was eentje bij waar ik bijna 1 maand heb mogen wachten.
Tonne schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:18:
Als je snel geholpen wilt zijn zul je opnieuw ergens een bestelling moeten doen. En dan of een tweedehands usg of een nieuwe dream machine. Anders gaat het niet snel goed komen.
offtopic:
Jullie moeten eens leren om te bellen voordat je iets bestelt wat je snel nodig hebt! :P

Ik vind het ook een zeer discutabele winkel, maar op het moment dat ze iets verkopen wat de rest niet heeft dan moet je gewoon eerst bellen om er zeker van te zijn dat je het snel krijgt en anders inderdaad tweedehands rondkijken! :Y)

* nero355 heeft daar ooit een prachtige Crucial M500 SSD van 960 GB gekocht terwijl de gekke dingen nergens anders verkrijgbaar waren en dat ging na een kort telefoongesprek zoals het hoort! 8) :*)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:19

OMX2000

By any means necessary...

nero355 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:40:

[...]

Maar of dat ook de betere optie is qua betrouwbaarheid :? :X O-)

* nero355 ziet de boel al crashen terwijl de modellen uitgeschakeld in de dozen in de winkels zitten... >:) :P :+

[...]
Ik heb liever ook aparte devices. Maar de Cloud Key Gen2+ staat er ook niet echt bekend om de betrouwbaarheid.

Ik vind Ubiquiti wat mij betreft echt niet de goede weg ingeslagen. Hardwarematig maken ze bijzondere keuzes, en qua platform/software zijn ze ook de verkeerde weg ingeslagen.

Mijn USG Pro lijkt ook echt instabieler te draaien (ik weet helaas niet vanaf welke versie). Ik heb regelmatig dat ik opeens bepaalde sites niet kan benaderen. Dan werkt tweakers wel, maar veel Amerikaanse sites laten het dan afweten. Een restart van de USG lost dat dan weer op.

Maar ook bij het aanpassen van configuraties van AP's of wifi configuratie werkt opeens het bedrade netwerk ook niet helemaal lekker. Ik heb verder helemaal geen ingewikkelde configuratie. Sterker nog ik ben na mijn verhuizing from scratch begonnen, en wilde het rustig weer opbouwen. Maar door die instabiliteit heb ik daar minder vertrouwen in.

En ja, ik draai IDS/IPS. Maar dezelfde configuratie werkt voorheen super stabiel.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!
OMX2000 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:48:
Ik heb liever ook aparte devices. Maar de Cloud Key Gen2+ staat er ook niet echt bekend om de betrouwbaarheid.
JA! DIE OOK! :D

En dan bedoel ik alleen de software en heb ik het niet eens over die accu toestand... :X
Ik vind Ubiquiti wat mij betreft echt niet de goede weg ingeslagen. Hardwarematig maken ze bijzondere keuzes, en qua platform/software zijn ze ook de verkeerde weg ingeslagen.
Mee eens! :)
Mijn USG Pro lijkt ook echt instabieler te draaien (ik weet helaas niet vanaf welke versie). Ik heb regelmatig dat ik opeens bepaalde sites niet kan benaderen. Dan werkt tweakers wel, maar veel Amerikaanse sites laten het dan afweten. Een restart van de USG lost dat dan weer op.
Ik zou denken dat er dan iets van DNS Caching issues zijn...

Overweeg eens om zoiets op te zetten : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ :*)

Je draait dan Pi-Hole + Unbound en bent volledig onafhankelijk qua DNS Resolving dus zolang de USG Pro niet doorbrandt en of je WAN kant bij je ISP plat ligt zou je geen problemen mogen ervaren! :Y)
Maar ook bij het aanpassen van configuraties van AP's of wifi configuratie werkt opeens het bedrade netwerk ook niet helemaal lekker. Ik heb verder helemaal geen ingewikkelde configuratie. Sterker nog ik ben na mijn verhuizing from scratch begonnen, en wilde het rustig weer opbouwen. Maar door die instabiliteit heb ik daar minder vertrouwen in.
Daar heb ik tot nu toe geen problemen mee, maar ik draai dan ook die ouwe gouwe 5.x.x UniFi Controller en heb "UniFi Controller 6.x.x en 7.x.x vrees" zeg maar... O-)
En ja, ik draai IDS/IPS. Maar dezelfde configuratie werkt voorheen super stabiel.
Dat is ook wel gek...

Suricata bugje dat niet geplet is door Ubiquiti in de USG Pro firmware of zoiets misschien :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

AtleX in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Ik heb er nu weer twee in RMA. De derde weigerde een update van 6.5.55 naar iets nieuwers wat de laatste paar dagen gevonden werd. Natuurlijk moest ik die upgrade uitvoeren want clients konder niet verbinden. Natuurlijk faalt die upgrade en heb ik nu een onbereikbare Cloud Key. De enige cloud key die ik heb is dus onbruikbaar, de andere twee zijn onderweg voor garantie en die zullen hoogstwaarschijnlijk als ze retourneren na de garantieclaim niet in staat zijn om de controller te restoren. Want he, ik heb een upgrade geprobeerd dus elke restore is nu onmogelijk. En een geretourneerde Cloud Key wordt simpelweg gerestored naar de situatie van _jaaaaaaaaaaaaaaaren_ geleden dus elke up- of downgrade is onmogelijk.

Dit is meer dan zorgwekkend. Ik heb een aanbevolen opstelling. Ik weet dat tot nu toe zo'n vijf à zes keer per jaar m'n setup op zo'n manier onderuit gaat dat enige restore mogelijkheid niet bestaat. Vanaf 0 beginnen, da's de enige oplossing. En dat is in een amateur/home instelling. Dolle pret als je een basis enterprise setup hebt met een paar dozijn Ubiquiti appareten.

Gezien mijn ervaring gaat elke Ubiquitie opstelling elke paar dagen onherstelbaar onderuit. Geen connectie. Geen herstelmogelijkheid. Geen service.

Hoe is dat een acceptabele oplossing voor zakelijke implementaties? Ik zou er als owner nog meer het (human excrement) van krijgen dat ik als private user nu van doe. Elk event, elk concernt, elke samenkomst van meer dan een half dozijn mensen hangt m'n investering van vijf cijfers in een netwerk op. Zonder repair of herstel mogelijkheid. Heb je honderd mensen in het Gelredome? Jammer joh,mijn enterprise network solution gaat dat bij laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaange na niet trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door AtleX op 24-05-2022 17:47 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nero355 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:40:
[...]

Ik weet niet hoe effectief die instelling in AdGuard is dus kijk eens naar de verschillende YouTube Blocklists die er zijn, want i.c.m. Pi-Hole werken ze wel effectief voor zover ik weet! :)

Verder zou je eens naar eventueel IPv6 verkeer moeten kijken en daarnaast inderdaad naar eventuele ingebouwde DNS functies zoals DoH/DoT/enz. in al die apps meuk die men (de kids ?!) eventueel kan gebruiken als Client software...

[...]

NICE! :D

[...]

Ik ken Squid nog van vroeger, maar daarmee wil ik niet zeggen dat ik Squid ook echt ken... :+

Verder schijnt dit tegenwoordig heel hip te zijn : [Traefik - Proxy/Loadbalancer] Ervaringen & Discussie
Was meer dat jij de Pi expert bent hier. Traefik ken ik niet maar doet deze ook web proxy en daarbij HTTPS’ inspectie zoals squid ?
How to configure squid on a edgerouter
https://squid--users-squi...&_x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=sc

[ Voor 47% gewijzigd door xbeam op 19-04-2022 20:32 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 18:23:
Was meer dat jij de Pi expert bent hier.
Mwa, valt wel mee hoor! :)

IMHO zijn er hier genoeg medeTweakers die ook heel veel erover weten : Het blijft allemaal gewoon Linux uiteindelijk! :D
Traefik ken ik niet maar doet deze ook web proxy en daarbij HTTPS’ inspectie zoals squid ?
Ik hoor weleens wat, maar ik doe er verder niks mee dus helaas geen idee of dat een optie is... :$

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Overweeg eens om zoiets op te zetten : https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/ :*)

Je draait dan Pi-Hole + Unbound en bent volledig onafhankelijk qua DNS Resolving dus zolang de USG Pro niet doorbrandt en of je WAN kant bij je ISP plat ligt zou je geen problemen mogen ervaren! :Y)
En voor als het echt te veel moeite kost; het kan ook op deze manier

[ Voor 5% gewijzigd door Comp User op 19-04-2022 19:44 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:34
Mmhm, heb een vaag probleem.
Ik heb een U6-Pro (wifi 6 Pro) die via PoE aangesloten zit op een Switch-8-150w.
De clients die aan die AP zitten verliezen vaak heel kortstondig de verbinding, de blauwe ring op de AP knippert dan ook enkele seconden.

Ik heb de AP al gereset, exclude+include, power-down etc.
Iemand misschien nog een idee?

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

makooy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 19:58:
Mmhm, heb een vaag probleem.
Ik heb een U6-Pro (wifi 6 Pro) die via PoE aangesloten zit op een Switch-8-150w.
De clients die aan die AP zitten verliezen vaak heel kortstondig de verbinding, de blauwe ring op de AP knippert dan ook enkele seconden.

Ik heb de AP al gereset, exclude+include, power-down etc.
Iemand misschien nog een idee?
Ja… Begin eens met te vertellen welke firmware versie je gebruikt en welke versie van de controller.
Instellingen van het AP helpen ook.
En zijn het inderdaad alle clients die met het AP zijn verbonden?
En… heb je al gebrobeerd om het AP aan een andere switchpoort te verbinden (in een ander segment. Switch bestaat nl. Uit 2 x 4 poorten. Dus als hij nu in poort 5 zit, moet je hem in poort 1,2,3 of 4 proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Klinkt als een instabiel power circuit, doet'ie het ook als je de bijgeleverde injector gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Gadver wilde gisteren avond een paar U6-Pro’s bestellen om mijn oude WiFi, wat nog via AirPort Extremes werkt, te vervangen. Alles in de winkelmand op de officiële webshop maar omdat ik via 2FA de creditcard betaling moest valideren en geen zin had naar beneden te lopen dacht ik “dat doe ik morgen wel even”.

Vanmorgen natuurlijk weer uitverkocht 8)7

Is die voorraad daar een beetje goed of iemand heel toevallig weet? Heb geen zin 50,- (33%!) per ap te veel te betalen bij een Nederlandse webshop.

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
rally schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:26:
[...]

Ja… Begin eens met te vertellen welke firmware versie je gebruikt en welke versie van de controller.
Instellingen van het AP helpen ook.
En zijn het inderdaad alle clients die met het AP zijn verbonden?
En… heb je al gebrobeerd om het AP aan een andere switchpoort te verbinden (in een ander segment. Switch bestaat nl. Uit 2 x 4 poorten. Dus als hij nu in poort 5 zit, moet je hem in poort 1,2,3 of 4 proberen.
U6-Pro
Firmware Version: 6.0.15

UDM-Pro
Network 7.0.25

Alle clients (zowel Macbook, Microsoft Surface als iPhones) hebben het probleem.
PoE injector zal ik even moeten zoeken. Andere switchport al wel geprobeerd.
Donstil schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:38:
Gadver wilde gisteren avond een paar U6-Pro’s bestellen om mijn oude WiFi, wat nog via AirPort Extremes werkt, te vervangen. Alles in de winkelmand op de officiële webshop maar omdat ik via 2FA de creditcard betaling moest valideren en geen zin had naar beneden te lopen dacht ik “dat doe ik morgen wel even”.

Vanmorgen natuurlijk weer uitverkocht 8)7

Is die voorraad daar een beetje goed of iemand heel toevallig weet? Heb geen zin 50,- (33%!) per ap te veel te betalen bij een Nederlandse webshop.
Had ik van de week voor een vriend ook, dat de Creditcardbetaling niet doorliep. Via Apple Pay ging het wel goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donstil
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
makooy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:08:
Had ik van de week voor een vriend ook, dat de Creditcardbetaling niet doorliep. Via Apple Pay ging het wel goed.
Aah shit die optie had ik ook nog idd, niet aan gedacht |:(

My thirsty wanted whiskey. But my hunger needed beans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
[quote]nero355 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 16:40:

Waarom heb je maar 1 UniFi Controller als je die makkelijk zelf kan opzetten :?

Hoe makkelijk kan het zijn beetje dom al ik daar zelf niet aan heb gedacht,dank je

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boomer21
Ik zou zoiets doen :
- NAT achter NAT d.m.v. een USG 3P of EdgeRouter-X of pfSense VM of zo...
- De boel via Layer 3 Adoption in je huidige UniFi Controller adopteren.
- Of gewoon in dat netwerkje een VM/Container/Raspberry Pi neerzetten voor alle hardware die daarin zit!

Ga ook es proberen kan dan ook eindelijk de edgerouter en edeswitch in de controller krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:26
robbinonline schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:21:

Iemand tips?

Hoe kom je aan de Wall 6? Ik zie alleen nog maar een AC.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Comp User
boomer21 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:46:

Ga ook es proberen kan dan ook eindelijk de edgerouter en edeswitch in de controller krijgen.
Was het niet de bedoeling dat unms / uisp die integratie kreeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Shinji schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 21:48:
[...]

Hoe kom je aan de Wall 6? Ik zie alleen nog maar een AC.
Access Point WiFi 6 In-wall
Early Access
SKU: U6-IW-EA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shinji
  • Laatst online: 10:26
makooy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:41:
[...]

Access Point WiFi 6 In-wall
Early Access
SKU: U6-IW-EA
Ah, early access, vandaar, ik zit er op te wachten namelijk. Hoop dat die snel algemeen beschikbaar komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
rally schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 20:26:
Hij heeft de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) en dan maakt het in principe niet uit welke poort je gebruikt, maar een poort kan uiteraard ook problemen geven dus een andere proberen is sowieso een goed idee! :)

Daarnaast werden die dingen nogal heet en gingen de voedingen ervan weleens stuk geloof ik dus kijk daar ook eens naar @makooy ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• makooy
nero355 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:48:
[...]

Hij heeft de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 150W PoE+) en dan maakt het in principe niet uit welke poort je gebruikt, maar een poort kan uiteraard ook problemen geven dus een andere proberen is sowieso een goed idee! :)

Daarnaast werden die dingen nogal heet en gingen de voedingen ervan weleens stuk geloof ik dus kijk daar ook eens naar @makooy ;)
ik heb andere poort geprobeerd = zelfde effect
kabels doorgemeten(simpel ader test 1-8) = alle lampjes branden
Nogmaals, voor de 3de keer alle kabels opnieuw aangesloten en lijkt al iets beter... terwijl ik dat al 2x had gedaan

Ps. bij een U6-Pro zit geen PoE-injector in de doos ;)

[ Voor 3% gewijzigd door makooy op 19-04-2022 23:53 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vonkkie
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-09 19:14
@AtleX

Ik heb een pc met de controler
Usg 4 pro
4 switchen
3 x ap

Draait al zo.n 5 jaar en eigenlijk nooit problemen mee

Dus ja het is mogelijk om een goed werkend netwerk tehebben met unifi

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

makooy schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 23:52:
[...]

ik heb andere poort geprobeerd = zelfde effect
kabels doorgemeten(simpel ader test 1-8) = alle lampjes branden
Nogmaals, voor de 3de keer alle kabels opnieuw aangesloten en lijkt al iets beter... terwijl ik dat al 2x had gedaan

Ps. bij een U6-Pro zit geen PoE-injector in de doos ;)
Dankzij @nero355 krijg ik een ander idee. Kun je kijken wat er voor tekst op de kabel zelf staat?
Dan met name of er ergens CCA of CCS staat (of CU). Ik herrinner me nu dat ik ooit een vergelijkbaar probleem heb gehad en die klant had inderdaad Copper Cladded Alluminium gebruikt (CCS=Steel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

[Afbeelding]

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem bij een klant met 5x U6-Lite.
Zijn beregeningscomputer (Rainbird) en thermostaat (Watts) willen soms ineens niet meer verbinden met het WiFi netwerk. 2,4ghz IoT netwerk aangemaakt, vast kanaal, etc. Niks helpt. Soms gaat het weken goed, daarna kan het elke paar dagen weer mis zijn. Bij een andere klant met een U6-Lite idem met een Danfoss thermostaat.

@nero355 welke beta firmware raad je aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:22
Timmert schreef op woensdag 20 april 2022 @ 10:42:
[...]

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem bij een klant met 5x U6-Lite.
Zijn beregeningscomputer (Rainbird) en thermostaat (Watts) willen soms ineens niet meer verbinden met het WiFi netwerk. 2,4ghz IoT netwerk aangemaakt, vast kanaal, etc. Niks helpt. Soms gaat het weken goed, daarna kan het elke paar dagen weer mis zijn. Bij een andere klant met een U6-Lite idem met een Danfoss thermostaat.

@nero355 welke beta firmware raad je aan?
Met welke versie heb je boven genoemde problemen?

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Ernste
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 00:07
Even een pluim opsteken voor de service van Ubiquiti hier. Één of ander lolbroek had namelijk bedacht dat het leuk zou zijn om te kijken hoever je de antennes van m’n outdoor AP kon flexen. Niet genoeg dus allebei afgebroken boven de schroefdraad. Great.

Ik Ubiquiti mailen, maar blijkt geen spare part te zijn. Ze gaven aan de RMA afdeling geïnformeerd te hebben om uit te kijken naar een retour waar ze een set antennes vanaf konden halen.

Een paar weken later stond er ineens een UPS koerier voor de deur met een envelop met twee nieuwe antennes. Gratis en voor nop.

Dat noem ik nog eens top service, en tuurlijk heb je het liever niet nodig, maar wel een fijne gedachte dat ze de extra mile gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Henno Keers schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:10:
[...]

Met welke versie heb je boven genoemde problemen?
Eigenlijk met alle versies tot en met 6.0.14.
Ik heb zojuist 6.0.15 geinstalleerd en de controller/CK2 gelijk geupdate. Hopelijk helpt het, maar ik ben heel sceptisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-09 08:18
Ik wil in mijn nieuwe huis 3x een AP aan het plafond hangen, 1x buiten AP, 1x in wall of de flex HD.
Ik wil mijn gasten netwerk scheiden van mijn normale wifi. Voor de rest geen vreemde dingen die ik wil.
Ik begrijp dat ik hiervoor een EdgeRouter nodig heb van Unify om het netwerk te scheiden (gasten wifi versus normaal), of klopt dit niet?
Werkt een EdgeSwitch ook hiervoor of een normale Unify Switch?

Ik ga KPN glasvezel krijgen en dus komt er een Experiabox voor.

Die Edgerouter X kan 15 watt Passive POE leveren per poort lees ik. Zover ik lees is dat voldoende voor 2x Wifi 6 lite en 1x Wifi 6 Pro. Kan deze Edgerouter 15 watt leveren op alle poorten tegelijk?

Of heb ik een gehele andere setup nodig??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06:50
Centurion183 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:57:
Ik wil in mijn nieuwe huis 3x een AP aan het plafond hangen, 1x buiten AP, 1x in wall of de flex HD.
Ik wil mijn gasten netwerk scheiden van mijn normale wifi. Voor de rest geen vreemde dingen die ik wil.
Ik begrijp dat ik hiervoor een EdgeRouter nodig heb van Unify om het netwerk te scheiden (gasten wifi versus normaal), of klopt dit niet?

Die Edgerouter X kan 15 watt Passive POE leveren per poort lees ik. Zover ik lees is dat voldoende voor 2x Wifi 6 lite en 1x Wifi 6 Pro. Kan deze Edgerouter 15 watt leveren op alle poorten tegelijk?

Waarom geen UDMP of een UDMP SE?
Hierbij is de experiabox niet meer nodig. De SE doet ook POE leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centurion183
blaaspijp schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:01:
[...]

Waarom geen UDMP of een UDMP SE?
Hierbij is de experiabox niet meer nodig. De SE doet ook POE leveren.
We hebben een nieuw huis, dus het kost allemaal al genoeg. En die UDMP (SE) is best prijzig. :)
Ik wil het even met wat minder budget doen en dan kan ik later vervangen/uitbreiden.
En ik heb geen netwerkkast in de meterkast om het erin te zetten.

Werkt dat al goed trouwens zo'n UDMP icm KPN mediaboxen tbv TV?

[ Voor 13% gewijzigd door Centurion183 op 20-04-2022 13:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Edgeswitch kan, maar het is makkelijker om alles vanuit 1 interface te doen, zeker met het oog op VLANs die je wil maken etc.

Tevens heb je niks aan die passive PoE, dat is oud.

Ik denk dat een UDMP echt de handigste oplossing is voor jouw situatie.

[ Voor 3% gewijzigd door Timmert op 20-04-2022 13:13 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
Centurion183 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:05:
[...]

We hebben een nieuw huis, dus het kost allemaal al genoeg. En die UDMP (SE) is best prijzig. :)
Ik wil het even met wat minder budget doen en dan kan ik later vervangen/uitbreiden.
En ik heb geen netwerkkast in de meterkast om het erin te zetten.

Werkt dat al goed trouwens zo'n UDMP icm KPN mediaboxen tbv TV?
Ik heb een UDR met een mediabox van KPN, en heb de tools van @Fabianishere gebruikt, en dat werkt supersimpel en supergoed :*)

De mentions in Chrome doen het nog steeds niet :/

[ Voor 5% gewijzigd door Polyphemus op 20-04-2022 13:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centurion183
Polyphemus schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:11:
[...]

Ik heb een UDR met een mediabox van KPN, en heb de tools van @Fabianishere gebruikt, en dat werkt supersimpel en supergoed :*)

Deze handleiding dan volgen?
https://github.com/fabianishere/udm-iptv

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 08-09 15:56

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Ik heb een 2 tal pricewatch: Ubiquiti UniFi Protect G4-Bullet (1-pack) draaien op mijn woning. Werk probleemloos, aantal detectie zones ingesteld (en zones waarop niet gedetecteerd moet worden). Nu draait echter Gary mijn robotmaaier weer een aantal weken en krijg ik steeds meer “onzinnige” opnames doordat hij door het beeld rijdt.

Is daar nog iets aan te doen naast de logische zaken zoals de sensitivity aanpassen?
Het is geen ramp, kan met 250GB (ssd) nu zo’n 14 dagen aan beelden opslaan. Mijn wens was eigenlijk 3-4 weken zodat ik een complete vakantie kan opslaan….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
Hey Tweakers,

Even adviesvraag:
Wij hebben in de woonkamer een unifi AC en op zolder een unifi Ac Pro hangen. Nu heb ik al gespeeld met de zend sterkte, alleen valt het mij regelmatig op dat wifi apparaten niet weten met welk AC ze moeten verbinden als je op de 1e verdieping bent.

Mijn wens was:
begaande grond + achtertuin op de AC beneden. op de 1e (en zolder) via de AC op zolder.

M.a.w.
Hoe voorkom ik dat de AC naar boven zend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:13
Jboy1991 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:20:
Hey Tweakers,

Even adviesvraag:
Wij hebben in de woonkamer een unifi AC en op zolder een unifi Ac Pro hangen. Nu heb ik al gespeeld met de zend sterkte, alleen valt het mij regelmatig op dat wifi apparaten niet weten met welk AC ze moeten verbinden als je op de 1e verdieping bent.

Mijn wens was:
begaande grond + achtertuin op de AC beneden. op de 1e (en zolder) via de AC op zolder.

M.a.w.
Nog minder zendvermogen instellen. Je kunt met latere versies wel clients aan AP's toewijzen, maar geen idee of roaming nog gaat werken dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:09
SniperGuy schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:23:
[...]

Nog minder zendvermogen instellen. Je kunt met latere versies wel clients aan AP's toewijzen, maar geen idee of roaming nog gaat werken dan.
Nog minder zendvermogen brengt ook met zich mee dat wij in de achtertuin geen wifi meer hebben (heeft op dit moment 2 balkjes van 3). En om een aparte AP aan de schuur te hangen is ook weer wat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11:00

Mimiix

Professioneel Prutser

Ja werkt top! Ik heb uiteindelijk de IPTV op een eigen poort op mijn UDMPRO gezet (Dus niet via een switch).

De Switch ligt bij de TV en daar zat ook een ACLR , Sonos en de TV zelf op (naast de IPTV).Ik merkte dat als er veel verkeer op de AC LR kwam te staan, de TV ging stotteren. Een aparte verbinding heeft dit verholpen.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
Timmert schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:55:
[...]

Ik heb zojuist 6.0.15 geinstalleerd en de controller/CK2 gelijk geupdate. Hopelijk helpt het, maar ik ben heel sceptisch.
De 5.x versie had issues met 2.4 GHz IoT apparaten. De laadpaal die wij hier thuis hebben verloor ook hiermee met regelmaat zijn verbinding.
In de readme van 6.0.14: https://community.ui.com/...e5-427d-bfc1-5bb82d2457f2

"[UAP-Gen4/Gen5] Improve compatibility with 2.4GHz IoT devices."

Met 6.0.15 komen er weer connectie problemen terug met Samsung Galaxy S10 Plus en bepaalde Apple devices.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
Timmert schreef op woensdag 20 april 2022 @ 12:55:
[...]

Overigens: dit is trial & error & pray.
Alleen updaten om een probleem om te lossen als er bewijs voor is dat het in dit update zit. Anders introduceer je waarschijnlijk alleen nieuwe issues.

Heb je al eens een WiFi analyser in de lucht gehouden om te kijken wat voor zenders er nog meer in de lucht zitten?

[ Voor 10% gewijzigd door Henno Keers op 20-04-2022 14:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Ik heb geen idee hoe je bij die setup komt met de EdgeRouter reeks, maar ik zou eens effe rustig de tijd nemen om wat anders uit te kiezen voor je PoE behoefte i.c.m. die accesspoint! ;)

Je zal wel iets van een EdgeRouter of USG of een andere VLAN Aware Router nodig hebben om het een en ander te scheiden met VLAN's in ieder geval dus opzich is het geen rare aankoop zolang je het PoE verhaal gewoon helemaal vergeet en aan de slag gaat met een PoE/PoE+ Switch met genoeg capaciteit en de juiste protocollen!

Omdat daar al genoeg over is geschreven mag je dat lekker zelf bij elkaar puzzelen met de hulp van de Search bovenaan het Topic :)
Durf ik eerlijk gezegd zo gauw niet te zeggen en zou behoorlijk wat uitzoekwerk vereisen die ik graag aan jou overlaat! ;) O-) :+

Daarnaast is in zulke gevallen dit :
Henno Keers schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:57:
Alleen updaten om een probleem om te lossen als er bewijs voor is dat het in dit update zit. Anders introduceer je waarschijnlijk alleen nieuwe issues.
Echt gewoon 100% de keiharde waarheid waarmee je aan de slag zal moeten gaan helaas... ;(

Heel veel succes alvast! :Y)
Polyphemus schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:11:

code:
1
[~Fabianishere]
werkt als het goed is altijd! ;)

* nero355 had laatst zoiets met de ME TAG onder een andere browser O-)

Maar ehh...

#SayNOtoTheUDmodels! >:) :+
:o EPIC NAME is EPIC !!! :D _O_

Altijd weer die Gary die voor problemen zorgt! :+
Jboy1991 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:20:
Hoe heb je ze opgehangen en op welke plek :?

Dat kan een hoop uitmaken! ;)
Mijn wens was:
Jboy1991 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:26:
Nog minder zendvermogen brengt ook met zich mee dat wij in de achtertuin geen wifi meer hebben (heeft op dit moment 2 balkjes van 3). En om een aparte AP aan de schuur te hangen is ook weer wat.
Dat is gewoon de enige en juiste manier dus denk daar maar eens alvast over na zou ik zeggen! ;)
M.a.w.
Zolang je de boel goed ophangt en beide accesspoints omlaag laat stralen met de instellingen op :
- 2.4 GHz @ Low
Of Custom en dan 4 dBi
- 5 GHz @ High
Of Custom en dan 16 a 20 dBi

Dan heb je al heel veel kans dat je meteen goed zit en het roamen gewoon goed gaat! :)

Dit bericht werd u mede mogelijk gemaakt door mijn Tuin WiFi :
Omdat je ook goede WiFi in de tuin moet hebben!

:Y) 8) :*) O+ :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

nero355 schreef op woensdag 20 april 2022 @ 17:46:
[...]

:o EPIC NAME is EPIC !!! :D _O_

Altijd weer die Gary die voor problemen zorgt! :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wcVC-XJ5AQCpcczH0hLjAPmjKM8=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HewtsewfB6VdhVZXTyZHLLcJ.jpg?f=fotoalbum_small
8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Altijd handig, die husky's
Nóóit passieve PoE toepassen - of je moet zeer snel van je tv / computer of whatever af willen

de quote tags staan verkeerd om, misschien geldt dat ook nog voor de andere tags

[ Voor 81% gewijzigd door Comp User op 20-04-2022 18:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Nu online
d:)b

Doe nog effe een drip loopje

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skank
Weet iemand wat de beste methode is in de controller om mn oude usg te vervangen door een nieuwe, zonder iets van config kwijt te zijn?
De oude is nog aanwezig in mn controller net als mn andere devices (switches en ap's) , maar alles staat failed to adopt wegens de ugs die ervantussen is en rechtstreeks geconnecteerd op router/modem van orange die nu ip's geeft, ipv de andere door de usg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:55
ik wil mijn unifi netwerk uitbreiden met een AP voor buiten. Dan kom ik uit bij de AC mesh. Deze is nergens meer te verkrijgen. zijn er leveringsproblemen? Of is het apparaat uit het assortiment? Wat is een alternatief?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Henno Keers schreef op woensdag 20 april 2022 @ 14:57:
[...]

Heb je al eens een WiFi analyser in de lucht gehouden om te kijken wat voor zenders er nog meer in de lucht zitten?
Helemaal mee eens hoor, maar dat ik het in een RF storing moet zoeken geloof ik niet.
Toen ik thuis een U6-Lite had hangen had ik ook gedonder met een Toon thermostaat die eens in de zoveel tijd verbinding verloor. Vervangen door U6-Pro en geen problemen meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Timmert
  • Niet online

Timmert

Dipstick

107mb schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:06:
ik wil mijn unifi netwerk uitbreiden met een AP voor buiten. Dan kom ik uit bij de AC mesh. Deze is nergens meer te verkrijgen. zijn er leveringsproblemen? Of is het apparaat uit het assortiment? Wat is een alternatief?
Leveringsproblemen inderdaad. Ik liep er recent ook tegenaan.

Alternatief is een Mesh Pro, maar die is wel duur en lomp groot.
Als je hem niet direct in contact laat komen met water kun je nog een AC Pro gebruiken, bijvoorbeeld onder een overkapping. U6-LR kan dan ook.
Ook zou je kunnen kijken naar een AC FlexHD. Ik dacht dat die wel direct blootgesteld kunnen worden aan weersinvloeden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
De FlexHD en UniFi 6 Mesh zijn ook outdoor rated. Beiden in colablikje formfactor overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• boomer21
Comp User schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 22:03:
[...]

Was het niet de bedoeling dat unms / uisp die integratie kreeg?
Persoonlijk hou ik er niet van dat alles via een account te delen met Ubiquiti (ben nog van oude generatie)dus probeer niet te veel apps te gebruiken want sinds een paar jaar moet je online account hebben in de controller dus heb ik nu 2 accounts in de controller en alleen via de 2e lokale account in loggen

Maar grote nadeel is gebruiks gemak

Iemand nog ideeën om apps te gebruiken zonder ubiquite online account ( als überhaupt nog kan)
Zit te denken dat sommige apps via de Bluetooth zijn te gebruiken met unifi controler gen2 (vraag:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 23-08 14:58
Zijn er hier mensen die een T-mobile glasvezel verbinding hebben en hun glasvezel direct op de 10Gbit WAN hebben aangesloten van hun Dream Machine Pro (SE)? Zo ja, welke SFP hebben jullie hiervoor gebruikt?

Ik zou graag van de Huawei Mediaconvertor af willen. Waarom? Omdat het kan eigenlijk.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Casejunkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:13:
Zijn er hier mensen die een T-mobile glasvezel verbinding hebben en hun glasvezel direct op de 10Gbit WAN hebben aangesloten van hun Dream Machine Pro (SE)? Zo ja, welke SFP hebben jullie hiervoor gebruikt?

Ik zou graag van de Huawei Mediaconvertor af willen. Waarom? Omdat het kan eigenlijk.
Aangezien je van de Huawei MediaConverter af wilt, heb je een GPON SFP nodig, die je bij T-Mobile moet laten registeren. Iets zoals de UFiber Instant Optical Transceiver.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

skank schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:55:
Weet iemand wat de beste methode is in de controller om mn oude usg te vervangen door een nieuwe, zonder iets van config kwijt te zijn?
De oude is nog aanwezig in mn controller net als mn andere devices (switches en ap's) , maar alles staat failed to adopt wegens de ugs die ervantussen is en rechtstreeks geconnecteerd op router/modem van orange die nu ip's geeft, ipv de andere door de usg
Tenzij je een custom json hebt, wijzigt er niets aan de configuratie, want die wordt door de controller bijgehouden.
Je moet dus je oude USG vergeten (forget) en je nieuwe adopten en dan krijgt hij de volledige configuratie weer gepushed.

Je hebt *wel* een werkende internetverbinding nodig om dat te kunnen doen. Ik doe dat altijd door tijdelijk de USG even met de WAN te verbinden aan de originele modem/router van de provider. Zodra de config er dan in staat haal ik die ISP modem/router weer weg en sluit ik de internetverbinding rechstreeks op de USG aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Laatst online: 23-08 14:58
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:37:
[...]

Aangezien je van de Huawei MediaConverter af wilt, heb je een GPON SFP nodig, die je bij T-Mobile moet laten registeren. Iets zoals de UFiber Instant Optical Transceiver.
Alleen dan voor de 10Gbit SFP+ poort of zou deze ook passen in die WAN poort? Ik heb deze niet binnen vinden. Thanks

Ik kwam uit op: https://eu.store.ui.com/c...essories/products/uf-gp-b

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Casejunkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:56:
[...]

Alleen dan voor de 10Gbit SFP+ poort of zou deze ook passen in die WAN poort? Ik heb deze niet binnen vinden. Thanks
Degene die ik linked werkt ook in de 10Gbit SFP+ poort. Gezien GPON toch maar toch 1G is heb je geen 10Gbti SFP nodig.
Dat is een SFP voor de OLT, die zit in de pop locatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mits112
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Heeft iemand een soort guide om met de controller en een guide een beetje de juiste afstemming te kunnen doen? Heb het idee dat ik met drie AP net niet goed is afgesteld.
Ik weet dat het super huisafhankelijk is maar misschien is er een soort guldenmiddenweg guide waarin eea. instaat wat je kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Ik wil graag mijn SFP poorten gaan gebruiken tussen mijn UDM-Pro en mijn UniFi switch (24-POE 250w).

Klopt het dat ik:
1) In mijn UDM-Pro een SFP+ DAC kan plaatsen op poort 11
2) deze dan naar 1GB moet zetten
3) In mijn UniFi switch een SFP DAC moet plaatsen
4) Een kabeltje hiervoor moet aanschaffen

Nu is mijn vraag of ik:
1) dan niet 'gewoon' in de UDM-Pro ook een SFP module kan/moet plaatsen gezien de kosten, bijv. 2x deze of toch voor de switch deze eerste moet kopen en voor de UDM-pro toch deze?
2) Welke kabel, moet dat dan een MM kabel zijn, bijv. deze? https://www.amazon.nl/Ubi...-mintgroen/dp/B074LHS9L4/
3) Zou ik dan ook dm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jaap-io
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:23
mits112 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:10:
Heeft iemand een soort guide om met de controller en een guide een beetje de juiste afstemming te kunnen doen? Heb het idee dat ik met drie AP net niet goed is afgesteld.
Ik weet dat het super huisafhankelijk is maar misschien is er een soort guldenmiddenweg guide waarin eea. instaat wat je kan proberen?
Er is een op youtube een video guide van crosstalk over het opzetten van een netwerk met een UDM Pro/Se , heb even geen link bij de hand.

/me doet van alles: werken, bieren, BBQ-en, Pizza bakken en zwemmen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xces schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:26:
Ik wil graag mijn SFP poorten gaan gebruiken tussen mijn UDM-Pro en mijn UniFi switch (24-POE 250w).

Klopt het dat ik:

Nu is mijn vraag of ik:
1) dan niet 'gewoon' in de UDM-Pro ook een SFP module kan/moet plaatsen gezien de kosten, bijv. 2x deze of toch voor de switch deze eerste moet kopen en voor de UDM-pro toch deze?
2) Welke kabel, moet dat dan een MM kabel zijn, bijv. deze? https://www.amazon.nl/Ubi...-mintgroen/dp/B074LHS9L4/
3) Zou ik dan ook dm
Je haalt twee dingen door elkaar: een SFP(+) module en een (SFP(+)) DAC. Je linkt nu naar glasvezel modules, maar spreekt over een DAC. En dat zijn wezenlijk verschillende dingen. Een DAC is namelijk "direct attach copper" en een kabel, met i.p.v. stekkers een volledige SFP(+) modules. Als de UDMP & switch zich dus bij elkaar in de buurt bevinden is de makkelijkste oplossing een DAC gebruiken. Immers is dat kant en klaar.

Wil je toch glasvezel dan moet je goed opletten dat je de juiste modules hebt. Ik weet niet hoe het bij multimode zit, maar bij BiDi moet je altijd twee afwijkende (/omgekeerde) modules hebben. Waarbij de ene module op frequentie X zendt en op frequentie Y ontvangt, en de andere module op frequentie Y zendt en op frequentie X ontvangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Is een oude foto en hangt alweer grofweg 3 jaar aan de muur en heeft allerlei soorten weer gezien! ;)

Het is wat gedoe om een gat naar buiten te boren en een Outdoor UTP kabel erdoor te krijgen, maar verder kan ik het echt iedereen aanraden! _O_ O+
skank schreef op donderdag 21 april 2022 @ 09:55:

Nieuwe aansluiten en gaan met die banaan! :Y)
rally schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:39:
Tenzij je een custom json hebt, wijzigt er niets aan de configuratie, want die wordt door de controller bijgehouden.
Je moet dus je oude USG vergeten (forget) en je nieuwe adopten en dan krijgt hij de volledige configuratie weer gepushed.
Wat zou daar anders aan moeten zijn :?

Zo'n JSON config doe je via een Force Provision inladen dus als die al aanwezig is en de USG wordt provisioned na de adoptie dan zou het gewoon meteen moeten werken denk ik ?!
Je hebt *wel* een werkende internetverbinding nodig om dat te kunnen doen. Ik doe dat altijd door tijdelijk de USG even met de WAN te verbinden aan de originele modem/router van de provider. Zodra de config er dan in staat haal ik die ISP modem/router weer weg en sluit ik de internetverbinding rechstreeks op de USG aan.
Dat is toch alleen bij een UniFi Controller die niet lokaal draait :?

En sinds een of andere update/patch hoef je niet meer een Ubiquiti Online Account te hebben als het goed is ?!
boomer21 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:24:
Persoonlijk hou ik er niet van dat alles via een account te delen met Ubiquiti (ben nog van oude generatie)dus probeer niet te veel apps te gebruiken)
Dat zouden meer mensen moeten doen! d:)b
sinds een paar jaar moet je online account hebben in de controller dus heb ik nu 2 accounts in de controller en alleen via de 2e lokale account in loggen
Daar is dus volgens mij het een en ander aan veranderd :?
pricewatch: Ubiquiti UniFi AC Mesh (1-pack)
:o Wat een prijzen inderdaad! :X

Die van mij was € 89,95 geloof ik! :| :/

Dit is de opvolger in principe : https://eu.store.ui.com/c.../access-point-wifi-6-mesh
Maar is dus ook een flink stuk duurder... -O-

Als je in een gekke bui bent dan zou je eens bij de concurrent kunnen kijken :
- pricewatch: TP-Link EAP225-Outdoor
- pricewatch: TP-Link EAP610-OUTDOOR

Maar dan moet je dus ook hun Omada Controller ernaast draaien! :)
Timmert schreef op donderdag 21 april 2022 @ 12:06:
Helemaal mee eens hoor, maar dat ik het in een RF storing moet zoeken geloof ik niet.
Toen ik thuis een U6-Lite had hangen had ik ook gedonder met een Toon thermostaat die eens in de zoveel tijd verbinding verloor. Vervangen door U6-Pro en geen problemen meer.
Ik zie in zulke gevallen liever beide bedrijven samenwerken en eventueel nieuwe firmware uitbrengen die zulke problemen oplost dan dat je als consument een veel duurder model moet kopen om het probleem op te lossen... :| :/

Heb je ze gemaild of iets van een "bug report/submit" gedaan ?!
Casejunkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:13:

GPON of XGS-PON :?

Voor XGS-PON zijn er onlangs wat experimenten geweest en heeft men een of andere Nokia module gevonden die goed werkt in een UDM model : Larry in "[Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2" :*)
Verwijderd schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:37:
Casejunkie schreef op donderdag 21 april 2022 @ 13:56:

Ik kwam uit op: https://eu.store.ui.com/c...essories/products/uf-gp-b
Ik wist niet dat ze ook dergelijke producten hebben :D

Raar dat er dan niemand meteen daarmee aan de slag is gegaan en allerlei non-Ubiquiti modules heeft zitten testen in UniFi producten :?
mits112 schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:10:
-Jaap-io schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:31:
Er is een op youtube een video guide van crosstalk over het opzetten van een netwerk met een UDM Pro/Se , heb even geen link bij de hand.
Of je leest/searched gewoon dit topic en komt erachter dat we al vaak genoeg hebben gezegd dat je zowel de 2.4 GHz als de 5 GHz zendkracht en kanalen op een bepaalde manier moet instellen en vanaf dat punt verder kan tunen! B)

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 21-04-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rally

rally

Deyterra Consultancy

@nero355 Je hebt uiteraard gelijk… Ik hou inderdaad geen rekening meer met locale controllers :X
En de config.json *zou* inderdaad goed moeten gaan, maar ik heb meer dan eens meegemaakt dat het niet altijd goed gaat. :|

Conclussie… met een locale controller zou het een eitje moeten zijn om de USG te vervangen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
rally schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:51:
@nero355 Je hebt uiteraard gelijk… Ik hou inderdaad geen rekening meer met locale controllers :X
En de config.json *zou* inderdaad goed moeten gaan, maar ik heb meer dan eens meegemaakt dat het niet altijd goed gaat. :|

Conclussie… met een locale controller zou het een eitje moeten zijn om de USG te vervangen :)
Met een gateway config json geval heb je natuurlijk een risicotje dat je dingen er in hebt staan die aangepast moeten worden voor de nieuwe USG. MAC adres of zo'n soort fratsen. Verder zal het inderdaad niet echt uit maken. Zeker omdat je in de controller (vrijwel) geen USG device configuratie hebt en de WAN, networks etc losstaand geconfigureerd worden en niet device specifiek zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 03-09 07:12
xces schreef op donderdag 21 april 2022 @ 15:26:

Klopt het dat ik:

Nu is mijn vraag of ik:
3) Zou ik dan ook dm
Je kunt deze kabel kopen en er tussen zetten:
https://eu.store.ui.com/c...able-sfp-10gbps-0-5-meter
Deze gebruik ik ook tussen mijn UDMP en mijn USW-Pro-24-PoE Switch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
misschien weten julle het, misschien heb ik de memo gemist.

ik zit al een maand of 2 te wachten tot de airMAX NanoStation 5AC loco (Loco5AC) of de airMAX NanoStation AC 5 GHz Radio (NS-5AC-Eu) weer op voorraad komen...

komen die uberhaupt nog?

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erhnam
  • Laatst online: 08:59

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Wat is de meerwaarde van een USW-16-POE Gen2 ten opzichte van een USW Lite 16 PoE?

Binnenkort sluiten ze hier KPN Glasvezel 1gbit aan. Ik zit er daarom aan te denken om de Unifi USG te vervangen door de UDM Pro. Heeft het dan zin om ook de USW Lite 16 PoE te vervangen? Het gaat om een thuis netwerk met 4 access points (Nano-HDs). De 16 poorten heb ik wel echt nodig, dus alleen de UDM Pro volstaat niet.

http://www.xbmcfreak.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Erhnam schreef op vrijdag 22 april 2022 @ 15:19:
Wat is de meerwaarde van een USW-16-POE Gen2 ten opzichte van een USW Lite 16 PoE?

Binnenkort sluiten ze hier KPN Glasvezel 1gbit aan. Ik zit er daarom aan te denken om de Unifi USG te vervangen door de UDM Pro. Heeft het dan zin om ook de USW Lite 16 PoE te vervangen? Het gaat om een thuis netwerk met 4 access points (Nano-HDs). De 16 poorten heb ik wel echt nodig, dus alleen de UDM Pro volstaat niet.
Als je het moet vragen denk ik dat je daarmee het antwoord hebt op jouw eigen vraag of een upgrade zinvol is? :P Als in: als je qctief moet vragen naar "waarom is het andere model (mogelijk) beter dan het model dat ik nu heb" is het antwoord naar mijn duidelijk "de extra mogelijkheden heb je niet nodig en een upgrade is zinloos". In ieder geval denk ik dat het grootste verschil is dat de Gen2 SFP heeft en daarmee effectief dus 18 poorten. Daarnaast dan de form factor. Qua PoE zijn ze uit mijn hoofd hetzelfde? Beiden doen 802.3af & 802.3at met iets van 40W budget in totaal als ik mij niet vergis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

USG ftw :)

Toch zit ik wel eens met de gedachte... wat als KPN >1Gbit gaat aanbieden?
Pagina: 1 ... 185 ... 325 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.