cautje schreef op zaterdag 16 april 2022 @ 14:28:
Het doel is om de mogelijkheid te hebben om af en toe YouTube helemaal af te kunnen sluiten.
Het gaat dus niet om de reclame in Youtube.
Ik heb locaal op op rapberry Adguard home draaien met daarin de youtube service uit staan.
Maar YouTube blijft werken op android TV en chromebook.
Ik het adguard forum had men me al de tip gegeven om 8.8.8.8 en 8.8.4.4 te blokkeren.
Dit heb ik gedaan via onderstaande in de Unify pro 4
Ik weet niet hoe effectief die instelling in AdGuard is dus kijk eens naar de verschillende YouTube Blocklists die er zijn, want i.c.m. Pi-Hole werken ze wel effectief voor zover ik weet!
Verder zou je eens naar eventueel IPv6 verkeer moeten kijken en daarnaast inderdaad naar eventuele ingebouwde DNS functies zoals DoH/DoT/enz. in al die apps meuk die men (de kids ?!) eventueel kan gebruiken als Client software...
NICE!

Heb je een UDM dan zijn een PI web_gateway en @
nero355 je vriend.
Ik ken Squid nog van vroeger, maar daarmee wil ik niet zeggen dat ik Squid ook echt ken...
Verder schijnt dit tegenwoordig heel hip te zijn :
[Traefik - Proxy/Loadbalancer] Ervaringen & Discussie 
boomer21 schreef op maandag 18 april 2022 @ 11:51:
Heb twee “gescheiden netwerken” adopten van UniFi apparatuur kan soms moeilijk zijn.
1 netwerk gebruik zo nu en dan dus die staan zonder stroom maar bij testen doe ik die aan.
Maar heb maar 1 controller hoe kan je het beste die dan gebruiken.
Waarom heb je maar 1 UniFi Controller als je die makkelijk zelf kan opzetten

Is via multiple sites (menu controller) de beste manier?
Dat is een optie als je de boel niet volledig wilt scheiden

Bijvoorbeeld Dus netwerk 1 de eerste site en als je em dan voor netwerk 2 gebruikt 2e site dan plug je de controller in de poe switch van netwerk 2 en als klaar bent weer terug naar site 1 en plug em weer terug in de poe switch van netwerk 1
IMHO is dat echt een vreselijk slechte setup die ik niemand zou aanraden!
Ik zou zoiets doen :
- NAT achter NAT d.m.v. een USG 3P of EdgeRouter-X of pfSense VM of zo...
- De boel via Layer 3 Adoption in je huidige UniFi Controller adopteren.
- Of gewoon in dat netwerkje een VM/Container/Raspberry Pi neerzetten voor alle hardware die daarin zit!
Daarbij ga ik er uiteraard vanuit dat je alles thuis hebt staan, maar als je in een gekke bui bent dan zou zoiets misschien ook wel via een Site-2-Site VPN haalbaar moeten zijn

robbinonline schreef op maandag 18 april 2022 @ 12:21:
Ik heb een raar probleem. Vorige week wat hardware vervangen voor WiFi 6 producten.
2x Mesh 6, Wall 6 en 2x Extender 6
Ik heb een WiFi 5ghz en een apart iOT 2.4ghz netwerk. Tot dus ver geen probleem alles werkt nog behalve de AppleTV die maakt geen verbinding met allebei de WiFi netwerken. Geeft de melding kan geen verbinding maken. Terwijl die wel bij Clients verbinden staat maar de interface van de AppleTV laat geen verbding zien. Maakt nog wel verbinding met een hotpot verbinding bijvoorbeeld.
Iemand tips?
Edit: ook nog even een “oud” ap verbonden wat geen WiFi 6 is maar dat geeft hetzelfde probleem.
Kodess schreef op maandag 18 april 2022 @ 22:18:
Heb ik een bericht gemist dat de Wifi 6 AP's bagger werken?
Ik heb dit probleem nu dus:
[
Afbeelding]
Zodra ze connecten met de 6 Lite dan hebben ze geen IP en 0 dBm.
Connecten ze met mijn oude Lite dan is er niets aan de hand...
Online zie ik meer mensen die hier last van hebben maar dan zeggen ze: ja je moet een alleen 2.4Ghz netwerk dan opzetten (heb ik) of dat het heeft geholpen om de breedte van het 2.4Ghz kanaal naar 40 te zetten... (geprobeerd, werkt uiteraard niet

)
Kodess schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 09:44:
Haha sorry sorry jongens ik dacht, als het wel lukt op een ander AP dan ligt het niet aan mijn instellingen.
Enkel WPA2 staat aan. Firmware is de nieuwst beschikbare voor de U6 Lite, maar ik heb ook naar de vorige gedowngrade wat geen effect had. (6.0.15.13647 en gedowngrade naar 6.0.14 wat niet hielp)
Ik heb een aparte VLAN voor IoT, die alleen kan verbinden met 1 ipaddress en poort (voor mqtt) en met het ip van de USG router voor de rest drop ik alles.
Wat ik dus niet begrijp is dat het wel werkt als die verbind met mijn UAP Lite maar niet met de UAP Lite 6. De instellingen van zijn namelijk identiek...
Jullie moeten allemaal eens Beta/RC Firmware overwegen, want er wordt bijna constant wel iets IoT of 2.4 GHz gerelateerds gefixt de afgelopen maanden!

Ook Apple gerelateerde dingen kwamen een aantal keer voorbij!
Overweeg ook eens om je te abonneren op dergelijke e-mails via de Ubiquiti website via het aanmaken van een account

Corporate VLAN is één ding, maar hoe staat je WLAN SSID ingesteld : Mogen de Clients wel of niet met elkaar communiceren

Ik twijfel of ik niet gewoon de U6 zal om ruilen met een kennis met een standaard Lite.
Heb zelf Wifi 6 nog niet perse nodig thuis.

IMHO zonde en iets waar ik nooit voor zou kiezen om een probleem op te lossen!

Ik vraag me af aan wie het ligt eerlijk gezegd :
- De accesspoints die brakke firmware kunnen hebben en misschien de "negotiation/handshake" met WPA2 apparaten niet goed uitvoeren als WPA3 ingeschakeld is

- De apparatuur die überhaupt geen WPA3 kent dus eigenlijk ook niet de schuldige kan zijn
Ik gok dat we het nooit zullen weten...

Alles wat grofweg € 100 of minder kost en niet zo'n raar ding is zoals de UDR zal je gelijk een model opleveren dat je buiten het UniFi systeem moet zoeken :
- EdgeRouter-X
(Of het SFP model...)
- EdgeRouter Lite
- Allerlei ARM kastjes die vaak OpenWRT en pfSense/OPNsense compatible zijn.
- Hier en daar wat cheapo x86-64 kastjes die opzich prima zijn als je geen PPPoE en/of IDS/IPS of zelfs DPI nodig hebt!
Dus op een bepaald moment zal je knopen door moeten gaan hakken...

OMX2000 schreef op dinsdag 19 april 2022 @ 10:14:
Ik hoopte dat de uxg-pro een mooie upgrade zou zijn van mijn usg pro. Maar met die prijs is dat een lastig verhaal. Ik heb een cloud key gen2+.
Dus zoals iemand hier eerder al zei, usg pro + cloud key verkopen en een udm pro kopen is dan goedkoper/slimmer.
Maar of dat ook de betere optie is qua betrouwbaarheid
* nero355 ziet de boel al crashen terwijl de modellen uitgeschakeld in de dozen in de winkels zitten...

Nooit verkeerd opzich!

RobertMe schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:44:
En terecht dat die nergens op voorraad is. Je gaat nu toch geen USG meer kopen? Dat ding is best wel EOL. Ubiquiti heeft dan wel geen officieel statement er over gedaan AFAIK, maar maar afgelopen jaar / jaren zijn ze v.w.b. updates niet verder gekomen dan essentiele (security) updates. Nu nog een USG kopen is dus een dood spoor inslaan. Dan moet je er al eentje voor een paar tientjes op de kop kunnen tikken, dan kan het wellicht nog het overwegen waard zijn, maar 100 euro en nog meer voor een nieuwe USG? Hell no.
IMHO zijn enkel Security Updates helemaal prima!
Zolang ze niks vergelijkbaars hebben en iemand binnen de UniFi meuk wil blijven dan is er gewoon geen andere keuze helaas...

skank schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:53:
Maxict
Benieuwd of ik em zal hebben.
De dreammachine was direct prijs x3
Die controller heb ik nu ook draaien, zie maw weinig meerwaarde om 3x meer te betalen ervoor.
Soit, ik moet idd snel geholpen zijn.
We gaan zien nu
Helemaal mee eens!

RobertMe schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:59:
Ah, besteld bij de webshop die zo te zien zelfs niet meer in de Tweakers Pricewatch verschijnt nadat er jaaaaren door de community om gevraagd is.
I.v.m. misleidende leverinformatie bij mijn weten. Veel succes met wachten dus.
Falcon10 schreef op maandag 18 april 2022 @ 21:03:
Ja, die jongens zien mij ook nooit meer.
2 keer iets besteld wat ik dringend nodig had .... ik had het de eerste keer reeds moeten weten.
Wel steeds aangekomen, maar was eentje bij waar ik bijna 1 maand heb mogen wachten.
offtopic:
Jullie moeten eens leren om te bellen voordat je iets bestelt wat je snel nodig hebt!
Ik vind het ook een zeer discutabele winkel, maar op het moment dat ze iets verkopen wat de rest niet heeft dan moet je gewoon eerst bellen om er zeker van te zijn dat je het snel krijgt en anders inderdaad tweedehands rondkijken!
* nero355 heeft daar ooit een prachtige Crucial M500 SSD van 960 GB gekocht terwijl de gekke dingen nergens anders verkrijgbaar waren en dat ging na een kort telefoongesprek zoals het hoort!