Laurences schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:28:
[...]
Inmiddels bijna een week verder en we hebben nog geen internet thuis. Dit begint érg vervelend te worden en dringend zou ik om jullie hulp willen vragen.
Ik heb een cloudkey gen 2 plus aangeschaft om die controller eenvoudig te kunnen bedienen. Werkt goed, althans, als ik de modem van t-mobile op de switch aangesloten heb. WiFi netwerk aangemaakt via de controller die draait op de cloudkey. Alles goed tot hier.
Op het moment dat ik de modem van t-mobile verwissel met die van Ziggo (een connectbox in bridge modus) ben ik direct het aangemaakte WiFi netwerk kwijt. Ik kan vanaf dat moment dus ook niet meer de controller bereiken om evt iets in te stellen of te troubleshooten.
Aan de Ziggo kant krijg ik te horen dat de connectbox correct staat ingesteld in bridge modus (zelfs nog even laten terugzetten in WiFi modus om te checken of dat wel werkte, dat werkt, vervolgens weer in bridge laten plaatsen).
Zien jullie hier een stap of handeling die ik kan uitvoeren om dit werkend te krijgen. Wellicht een stap of handeling in de instellingen van de controller voordat ik de ziggo modem aansluit?
Met vriendelijke en hulp vragende groet.
Als ik het hele verhaal zo lees lijkt het erop dat je in twee gevallen een werkende opstelling hebt.
(1) - de t-mobile router tussen de ziggo router (wat in bridge mode staat) en de rest
(2) - de ziggo router van bridge mode afhalen zodat die als router acteert naar de rest.
Eigenlijk geef je daarmee de oplossing zelf al aan: je hebt een router nodig... welk smaakje maakt niet uit.
Doe je dat niet, dan zal het ziggo netwerk volharden met een IP-adres toewijzen aan het eerst-beste apparaat wat daar via DHCP om vraagt. Elke volgende DHCP-aanvraag wordt geweigerd waardoor er niks meer werkt => er worden immers geen (bruikbare) IP-adressen meer uitgedeeld. Hooguit een aantal "willekeurige" in de reeks 196.254.0.0 (met subnet masker 255.255.0.0). Maar dat gaat je verder niks brengen.
Eventuele vaste IP-adressen spelen niet meer mee omdat ze in een ander IP-net zitten. Van dat IP-net ontbreekt de router... die van t-mobile, ziggo of nog iets anders => je bent alles "kwijt".
Dus voor de korte termijn: een van twee routers er toch tussen laten staan?
Voor de langere termijn: toch een Ubiquiti router er tussen plaatsen?
Met daarnaast inlezen in de principe werking van ethernet (kabel en wifi), ethernet-bridging/vlans, routing en UDP/TCP mechanismes? Oftewel de principewerking van iets wat in netwerkenland OSI-laag 1 t/m 4 heet? En dan nog eens kijken hoe je het zou willen hebben?