Wachten... schreef op donderdag 7 april 2022 @ 23:51:
Ik denk dat ik al (een soort van) het probleem heb gevonden. Ik heb de firewall regels op de NAS zelf vrij streng staan, en deze geeft geen toegang aan de VLAN. Ik heb nu de VLAN toegevoegd aan de NAS en kan de NAS nu wel benaderen. Ik ga zo even testen of het casten nu ook werkt met Synology Photos.
Ik gok van niet

Maar is dit ook een of de manier om het te doen?
Tja, het is maar net wat je wilt, maar soms zeg ik bepaalde dingen niet omdat ik dat grappig vind of zo hé!
Ik geloof zelfs dat @
RobertMe zeg maar "De Raspberry Pi Methode" al heel wat jaartjes in gebruik heeft omdat de Ubiquiti UniFi implementatie simpelweg vreselijk brak is!
Op de EdgeRouters schijn je namelijk wat betere/logischere keuzes te hebben, maar dan nog : Je kan beter zoiets zelf bouwen om zodoende meer controle te hebben over het geheel!

Ik wil nog wel een custom poort aangeven van de Synology Photos app en enkel deze poort toegang geven tot de IoT VLAN, maar ik weet niet zeker of dit een gewenste en nette oplossing is.
Ik ken al die kant en klare software van al die NAS modellen niet dus daar kan ik je niet mee helpen
#DIY-NAS-FTW!!!

Ik weet inderdaad dat jij veel vanuit een Pi doet, maar zoals je de vorige keer wel hebt gemerkt met het Pihole verhaal van mij, ben ik nog lang niet waar ik wezen moet met Linux.
Dus als het even kan doe ik het liever binnen Unifi.
Tja, daar zal je zelf wat aan moeten doen vrees ik
In deze situatie heb je eigenlijk twee keuzes die dan beiden niet handig zijn in bepaalde opzichten

xbeam schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:03:
De kogel is door kerk, Daze week hebben wij intern besloten dat wij vanwege alle software problemen en onbetrouwbare strategie van Ubiquiti de keus maken de enorme afschrijving bij onze waas klanten poor lieft te nemen en stoppen met Unifi. Mij zul je hier dan gelijk steeds minder zien, voor sommige zal het een Opluchting zijn ;-) Voor mij betekent in toekomt minder pruts en hekwerk om soms hele basic basic dingen werkende te krijgen. En hopen lijk beter en inzichtelijker Netwerklogs bij echte storingen
Ik kan het waarschijnlijk alleen maar met je eens zijn

Zoals altijd bij Linux based dingen hoeft een hoog RAM gebruik geen ramp te zijn dus ik ben best wel benieuwd waarom je aan een nieuwe Router toe denkt te zijn

xbeam schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:37:
Precies wat jij noemt en gebrek aan netwerk inzicht. Hoop voor professionele/mssp gebruik niets zeggende logs en grafiekjes (wordt met iedere update slechter) Deze week nog de zoveelste UDM applicatie crash (UDM online alleen geen toegang tot de applicaties) en UDM swap moeten uit voeren gelukkig werkte deze keer de online te backup/restore wel. Vaak genoeg een hele config met hand opnieuw moet inrichten en alle devices moeten resetten om te her adopteren.
Daarnaast hebben we de voorkeur voor een eigen centrale SDN controller dat scheelt heel veel dubbel programmeerwerk en integratie problemen van decentrale SDN controllers bij de klant lokaal draaien.
We liepen al bijna een jaar tegen deze overstap aan te hikken.
Die hele UDM/UDR reeks is gewoon een puinhoop net als al die CloudKey 2/2+ modellen
Ik hoop echt dat ze een keer wat meer opties aan de webGUI toevoegen en dat die UXG niet dezelfde puinhoop wordt, maar ik vrees het ergste... voor de zoveelste keer...

Zonder hier een merk te noemen en consumenten weer richting een MSSP product te sturen. We blijven bij zelfde distributeur alleen gaan de focus leggen op een vergelijkbaar (iets duurder ) product van een ander merk. (De insider weet genoeg) en nee het is geen Tp-link
TP-Link Omada reeks is de Ubiquiti UniFi reeks maar dan 3 jaar geleden of erger dus dat is sowieso alleen een optie als het echt heel erg goedkoop moet!
Verder hoor ik graag per DM wat jullie keuze is geworden

Falcon10 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:29:
Ikzelf zit bij een klant bv momenteel met het Fortinet spul te spelen, hun switchen kosten zitten in zelfde prijscategorie denk ik als de ubiquitis, access points durf ik niet zeggen, die gebruiken ze niet.
En tja, de firewalls. is wel ietsie duurder misschien, maar je hebt hier echt wel heel goede inzichten in netwerk etc. En ja, je zit met een boel eventuele bijkomende abonementen voor allerlei services, maar het is wel goed spul, en naar KMO klanten denk ik te verantwoorden.
Ik ken mensen die Fortinet altijd FortiCrap noemen dus daar ben ik ook een beetje huiverig voor...