Er mag ook eens een positief verhaal over de UDR komen
Hier thuis voor privé enkele AC AP's hangen en een In-Wall HD, controller toen lokaal op laptop geïnstalleerd maar je weet hoe dat gaat, plots ben je lange tijd verder, laptop reeds gewisseld voor een nieuwe en geen controller meer uiteraard. Daarnaast wens ik:
- Een extra AP in de garage voor als ik daar bezig ben, momenteel amper bereik in de garage
- Een live controller
- Een gateway om wat zaken beter in te stellen dan de standaard ISP router die ik nu heb
- Ik wens naar mijn 'labo' een apart netwerk, los van mijn privé netwerk, met enkel internet toegang
Nu goed, ik kan wel zo'n dream machine kopen, of een UDM PRO met nog een aparte AP, maar voor thuis nooit niet echt van gekomen, was allemaal geen prio die wensen. Plots komt dan die UDR in EA, 80€, voor .. alles wat ik wil! Een gateway, een controller, een switch & een (wifi 6) AP, voor .. nogmaals, 80€

Goed, de hardware is niet topper de top en het is nog EA maar ik wil de gok wel wagen en ook beseffen, dat ik die gok wel eens kan verliezen. Dagje verlof genomen 2 weken geleden en volgende acties gedaan:
- Naar de ISP winkel geweest om mijn oude ISP router te laten swappen voor een nieuwe modem only variant (Telenet gebruikers weten wat ik bedoel).
- Thuis de modem + UDR geïnstalleerd en via MAC bridge aan elkaar gekoppeld, de UDR krijgt mooi het WAN IP binnen op de WAN interface. UDR staat in de meterkast naast de garage dus dankzij ingebouwde AP nu goed bereik in de garage!
- Console OS + controller update gegeven, no problems
- Al mijn AC AP's & In-Wall HD een factory reset gegeven + adopt in de UDR controller
- Wifi netwerk opnieuw aangemaakt
- 2 LAN's aangemaakt, eth0 is mijn privé LAN met subnet 192.168.1.0 en eth1 is mijn labo LAN met subnet 192.168.2.0.
- Firewall regels aangemaakt zodat inter-vlan routering niet mogelijk is, getest, alles OK.
We zijn nu 2 weken verder, spel draait rete stabiel, geen enkele hick-up, heeft alle wensen afgetikt en dat voor 80€

Ik zou zeggen, gegokt en .. gewonnen! Tot hiertoe..
Wat betreft de hardware, ik heb een 200/20 lijn en dat is méér dan voldoende voor mij, kan de UDR met alle toeters en bellen aan nog gerust trekken.