[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 177 ... 326 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:53
Torgo schreef op zondag 20 februari 2022 @ 21:13:
[...]

Het zou wel kunnen dat het iets daarmee te maken heeft, echter heb ik geen eigen router of layer 3 device. Dan zou ik verwachten dat alles gewoon werkt en de KPN box 12 (de router) alles afhandelt.

Gek vind ik ook dat de xbox (XSX) wél de maximale snelheid haalt, maar de draadloos verbonden apparaten niet.
Je hebt wel een eigen switch. Dus ik zou de tip even volgen en igmp snooping aanzetten ;)
De flex mini ondersteunt overigens geen igmp snooping.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Remco Tr schreef op zondag 20 februari 2022 @ 20:17:
Iemand een idee,

Ik kan mijn radio instellingen aanpassen maar zodra ik ze op wil slaan krijg ik een foutmelding.

Alles laatste software/firmware. Ook gereboot en instellingen opnieuw geladen. Wifi settings in controller kan ik we aanpassen. Maar radio 2.4/5ghz op de ap werkt niet.

Controller: Raspberry Pi
Ap’s: 2x AC-Lite
Het zou helpen als je:
Zegt welke controller versie je draait (laatste ea is anders dan laatste rc bv)
En zegt welke instelling je verandert van welke waarde in welke waarde.
Tot slot of je dit doet via een app of via de webinterface.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:50

Quad

Doof

Is er een manier om de Ubiquiti UniFi UDM minder stroom te laten verbruiken? De USG 3-P was in gebruik ca 5W, de UDM is met 30W een flink duurdere verstoker geworden. Jaarbasis verbruikt de UDM zo 700kWh.

Nu wordt dat wel gedekt door de zonnepanelen, maar in het kader van, waar gaat mijn vebruik naartoe zou het mooi zijn om dat wat te verminderen.

Om een idee te geven, standaard sluipverbruik van mijn woning is ~175W. Mijn gehele meterkast is hier met 43% van dat vebruik voor een flink deel van verantwoordelijk. De UDM is met bijna 17% al goed voor het standaard sluipverbruik.

[ Voor 25% gewijzigd door Quad op 21-02-2022 13:23 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Quad schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:20:
Is er een manier om de Ubiquiti UniFi UDM minder stroom te laten verbruiken? De USG 3-P was in gebruik ca 5W, de UDM is met 30W een flink duurdere verstoker geworden. Jaarbasis verbruikt de UDM zo 700kWh.

Nu wordt dat wel gedekt door de zonnepanelen, maar in het kader van, waar gaat mijn vebruik naartoe zou het mooi zijn om dat wat te verminderen.

Om een idee te geven, standaard sluipverbruik van mijn woning is ~175W. Mijn gehele meterkast is hier met 43% van dat vebruik voor een flink deel van verantwoordelijk. De UDM is met bijna 17% al goed voor het standaard sluipverbruik.
Wifi uit / lager vermogen lijkt me de enige manier. Maar dan moet je weer een accesspoint op gaan hangen natuurljik. Is dit overigens gemeten of uit de specs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• amoi
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 17-09 16:22
de UDM is met 30W een flink duurdere verstoker geworden. Jaarbasis verbruikt de UDM zo 700kWh.
Volgens mij klopt dit niet, ik kom met 30W continu toch echt op 262.8 kWh/j uit is toch bijna een factor 3 minder. Hoe heb je dit dan berekend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:58
En ik gok dat de UDM een tikkeltje minder verbruikt dan 30W. Volgens de specificaties is het maximum 26W.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:54

Max verbruik is 26W volgens de specs en dit verbruikt ie niet 24/7.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
Tonne schreef op zondag 20 februari 2022 @ 22:12:
[...]

Je hebt wel een eigen switch. Dus ik zou de tip even volgen en igmp snooping aanzetten ;)
De flex mini ondersteunt overigens geen igmp snooping.
ter info: aangezet, maar helpt niet. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Torgo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:28:
[...]

Waar heb je de tv kastjes op aangesloten? Op de flex mini?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 14:54

Met een schakelklok, kan je het apparaat toch uitschakelen in de uren dat je ligt te slapen?
Dat scheelt al snel 33% (8 van de 24 uur)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:05
GioStyle schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:39:
En ik gok dat de UDM een tikkeltje minder verbruikt dan 30W. Volgens de specificaties is het maximum 26W.
Bij mij verbruikte de UDM 15W (eigen meting). Nu heb ik een DR staan en die verbruikt 9W. Ik denk dat er een UDM Pro bedoeld wordt.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
GarBaGe schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:54:
[...]

Met een schakelklok, kan je het apparaat toch uitschakelen in de uren dat je ligt te slapen?
Een router, of andere netwerk infrastructuur 's nachts uitschakelen? Ik denk dat ikzelf 's morgens dan een stuk later op sta omdat mijn Hue lampen niet meer automatisch aan gaan en de radio niet meer aan gaat als wekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:18

Mijn UDM Pro, samen met een UNVR en een USW-24-Poe verbruiken volgens de UPS die er voor hangt ook continu 90W; valt me ook vies tegen :/

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:22
de UDM is met 30W een flink duurdere verstoker geworden. Jaarbasis verbruikt de UDM zo 700kWh.
30W continue verbruik is 263kWh op jaarbasis (geen 700), je hebt dus al 62% bespaard door de juiste formule te gebruiken! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Tja, je gaat van een simpele Router naar een apparaat dat veel meer tegelijk doet dus dat je dan een hoger verbruik hebt lijkt me niet meer dan logisch! B)
Torgo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:28:
IGMP gerelateerde instellingen zitten zowel in je VLAN Settings als de Switch Port Profile Settings dus wat heb je PRECIES gedaan en hoe heb je dat getest :?
GarBaGe schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:54:
Dat lijkt me niet echt gezond voor je apparatuur! :X :| :/

Als je zoiets wilt dan zal je dat veel uitgebreider moeten oplossen :
- Clean Shutdown via SSH of een API of zo...
- Het weer aanzetten op de een of andere manier regelen...

Of alles regelen via die nieuwerwetse UPS meuk van Ubiquiti zelf als dat ding dat überhaupt kan :? ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:45
nero355 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 16:26:

Dat lijkt me niet echt gezond voor je apparatuur! :X :| :/

Als je zoiets wilt dan zal je dat veel uitgebreider moeten oplossen :
- Clean Shutdown via SSH of een API of zo...
- Het weer aanzetten op de een of andere manier regelen...

Of alles regelen via die nieuwerwetse UPS meuk van Ubiquiti zelf als dat ding dat überhaupt kan :? ;)
Mijn € 0,50 (ik weet niet of die Ubiquiti meuk zoiets kan):
In het bios aanzetten dat ie bij het terugkomen van de spanning moet opstarten.
Dan via een cronjob een normale shutdown instellen.
Met een zekere marge een schakelklok de spanning eraf en in de ochtend weer terug erop.
Waarna die eerder genoemde biossetting het opstarten zou moeten triggeren.

Op die manaier doet het geen "pijn"... :Y

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
Als dat er niet is gaat het (min-of-meer) van zelf goed - toch?
Hoef je alleen maar een nette shutdown te doen (voor zover al nodig).
Daarna spanning eraf. En in de morgen weer terug waarna het ding meteen start.

Of moet je die Ubiquiti-spullen altijd met een knopje starten als de spanning is weggeweest?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:46
Ik zou het maar onhandig vinden. Hier updaten meerdere apparaten zichzelf in de nacht, juist omdat de gebruiker er dan geen hinder van ondervindt. iPhone backup uploads naar iCloud gebeuren in de nacht, bijvoorbeeld.
Daarnaast upload ik, maar dat is heel persoonlijk, mijn backups en data in de nacht naar Backblaze. Als dat overdag moet gebeuren heb ik er tijdens mijn werk last van en met een Ziggo lijntje is de upload snel op :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:21
Tonne schreef op maandag 21 februari 2022 @ 14:34:
[...]

Waar heb je de tv kastjes op aangesloten? Op de flex mini?
Ja. (één kastje). En de flex mini ondersteunt geen igmp snooping volgens jullie dus dat zou ik nog moeten uitsluiten. Ga ik ook maar proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:50

Quad

Doof

amoi schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:37:
[...]

Volgens mij klopt dit niet, ik kom met 30W continu toch echt op 262.8 kWh/j uit is toch bijna een factor 3 minder. Hoe heb je dit dan berekend?
Ik heb eerlijk gezegd de berekening van @Will_M gepakt en gedeeld door 2. :)
30W continue verbruik (als dat zo zou zijn) is idd een facto lager, ik kan nog even kijken wat het verbruik is voor de UPS.

Ik heb in de meterkast alleen mijn server staan (~11W), de rest is UniFi spul en de UPS. Vandaar dat ik ook uit kwam op de UDM. De UniFi SW 8 POE zou ongeveer 10W excl. de PoE poorten verbruiken.
Radio heb ik al vrij laag gezet, althans op laagste nu want dekking genoeg en de buren hoef ik ook niet lastig te vallen.

Ik ga wanneer het uitkomt de aangesloten apparatuur stuk voor stuk even langs, kan ik beter beoordelen waar de grotere verbruiker(s) zit(ten).

Apparatuur gaat hier in de nacht niet uit, ik heb enkel de gasten wifi SSID uit staan in de nacht. Anders gaan mijn domotica, monitoring en backups van slag.

[ Voor 7% gewijzigd door Quad op 21-02-2022 20:50 ]

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Torgo schreef op maandag 21 februari 2022 @ 19:29:
[...]

Ja. (één kastje). En de flex mini ondersteunt geen igmp snooping volgens jullie dus dat zou ik nog moeten uitsluiten. Ga ik ook maar proberen.
Je mist nog een vraag van nero. Waar heb je het aangezet?
En kijk eens naar de switch stats als je de tv aan hebt en als je hem niet aan hebt. En dan met name naar het dataverkeer op de flex mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amoi
Quad schreef op maandag 21 februari 2022 @ 20:49:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd de berekening van @Will_M gepakt en gedeeld door 2. :)
30W continue verbruik (als dat zo zou zijn) is idd een facto lager, ik kan nog even kijken wat het verbruik is voor de UPS.
Ik kan hem zo even niet vinden maar klopt dant niet. De stroom die waar je voor betaald is eigenlijk alleen het werkelijk vermogen (Pw) niet het schijnbaar vermogen (Ps), Schijnbaar vermogen bestaat uit Pw en Blindvermogen(Pb).

Max. Power Consumption: 33W staat in de spec van Ubiquity en is ook maximaal en is gemeten in Pw.

Daarmee de jaarlijkse consumptie van de UDM PRO = Pw * 24h *365 (dagen) / 1000 = 33*24*365/1000 = 289kWh/j
en dat is maximaal voor de UDM PRO, gemiddeld zie ik meerdere gebruikers 15W (met DPI ISP en zonder HDD) rapporteren en zal daarmee ongeveer de helft van het bovenstaande zijn. Daarmee zou de UDM gelijk staan met de rest van jouw apperatuur.

Ik zal ook eens bij mij thuis gaan meten, om de verbruikers eens in beeld te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:02

Falcon10

Hit it i would !

Iemand eigenlijk enig idee ivm de unifi cameras :

Als je deze hebt toegevoegd tot de Unifi Protect app, worden deze natuurlijk beheerd door de Unifi Protect app. Maar krijgen deze dan ook hun firmware updates etc gepusht via de Unifi Protect app, of moet je nog eens af en toe "lokaal" op het IP van de camera zelf nog inloggen en iets van firmware updaten ?
Je kan in elk geval nog op het IP van de camera een gebruikersnaam en paswoord schrm zien, maar de login gegevens van je unifi app werken daar niet op ( vermoedelijk ivm gemanaged via de unifi app ).

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:26

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Falcon10 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:15:

Als je deze hebt toegevoegd tot de Unifi Protect app, worden deze natuurlijk beheerd door de Unifi Protect app. Maar krijgen deze dan ook hun firmware updates etc gepusht via de Unifi Protect app, of moet je nog eens af en toe "lokaal" op het IP van de camera zelf nog inloggen en iets van firmware updaten ?
Je kan in elk geval nog op het IP van de camera een gebruikersnaam en paswoord schrm zien, maar de login gegevens van je unifi app werken daar niet op ( vermoedelijk ivm gemanaged via de unifi app ).
UniFi Protect update de camera’s. Dit kan je automatisch laten gebeuren of handmatig.

Inloggen op de camera’s kan ook via een device wachtwoord. Deze kan je in de controller vinden.

Gebruikersnaam is UBNT en het wachtwoord kan je vinden onder settings, general en dan device password.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren mijn UDM Pro SE in ontvangst genomen *O*

Ik had een Edgerouter X, HP gigabit switch en 3 Unifi AP’s met injectors in de meterkast, nu al dit spul kunnen vervangen voor de UDM. Setup met KPN glas was fluitje van een cent, gewoon aangeven dat je via PPPoE op vlan 6 internet wil en dat was ‘m.

Had van tevoren al m’n ap’s unadopted van mn oude controller (Raspberry Pi) om helemaal opnieuw te kunnen beginnen. Nu groot deel weer ingesteld en kunnen we gaan kijken voor een paar cameraatjes :)

Super mooi ding die SE

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stippel
  • Laatst online: 18-09 20:03
[b]Wixxy in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"Setup met KPN glas was fluitje van een cent, gewoon aangeven dat je via PPPoE op vlan 6 internet wil en dat was ‘m.
Hoeveel snelheid behaal jij en past dat bij het abonnement wat je hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haal meer dan afgesloten snelheid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stippel
Er waren toch problemen met die udm's en het gebruikte pppoe door KPN wat betreft de te behalen snelheid. ikzelf heb 1000/1000 en volgens mij werd de snelheid bij lange na niet behaald. Ben benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EagleTitan
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
stippel schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Er waren toch problemen met die udm's en het gebruikte pppoe door KPN wat betreft de te behalen snelheid. ikzelf heb 1000/1000 en volgens mij werd de snelheid bij lange na niet behaald. Ben benieuwd.
Dat is met Unifi OS 1.11 (voor regular Pro, dus andere versie op de SE) al flink verbeterd. Je haalt nu ~900 met PPPoE en alles ingeschakeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amoi
Falcon10 schreef op dinsdag 22 februari 2022 @ 20:15:

https://community.ui.com/...3b-45a1-9416-2efa15555f79

Het zou niet nodig moeten zijn om de firmware op de camera's handmatig bij te werken. Protect houdt de FW van de camera gesynchroniseerd met de controller zodra je deze overneemt en beheert. Als de camera wordt beheerd door Protect en u probeert deze handmatig te upgraden naar een niet-overeenkomende firmware, zal de controller deze terugzetten naar de juiste versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stippel schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:07:
[...]

Gigabit verbinding staat nog op het lijstje, was niet nuttig met een edgerouter x, maar wil er nu naar gaan kijken. Zit op 200/200 nog

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 17:13:
[...]

Zo'n simpel € 60 kostend Routertje kan dat juist beter dan de hele UDR/UDM serie dankzij de Offload Chips die in de SoC zitten! >:) :Y) 8) :*) :X :P :+
Het wordt eens tijd dat ze bij UI pér RJ45/SFP aansluiting een eigen ASIC gaan gebruiken .... Of ben ik dan ineens weer té optimistisch?

>:)

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qwasd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:39
Ik zit nu al meerdere topics door te lezen maar iemand die weet hoe ik de UDM Pro configureer met KPN glasvezel met GPON. Ik maak gebruik geen gebruik van de sfp maar gewoon via rj45 vanaf de NTU.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
If you are a customer of KPN, you can set up the WAN connection as follows:

In your UniFi Dashboard, go to Settings > Internet.
Select the WAN port that is connected to the FTTP NTU.
Enable VLAN ID and set it to 6 for KPN.
Set IPv4 Connection to PPPoE.
For KPN, Username should be set to internet.
For KPN, Password should be set to internet.

Ik las dat VLAN 6 en PPOE inschakelen voldoende moet zijn maar dan is de mtu toch 1492 iv 1500?
Kan ik de mtu ook nog aanpassen op een of andere manier? En hoe zit het eigenlijk met ipv6?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stippel
Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 16:35:
[...]

Gigabit verbinding staat nog op het lijstje, was niet nuttig met een edgerouter x, maar wil er nu naar gaan kijken. Zit op 200/200 nog
Dank en veel plezier ermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stippel
EagleTitan schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 10:45:
[...]

Dat is met Unifi OS 1.11 (voor regular Pro, dus andere versie op de SE) al flink verbeterd. Je haalt nu ~900 met PPPoE en alles ingeschakeld.
Dat is goed nieuws wat ikzelf gemist heb. Dankjewel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

qwasd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 20:02:
Ik zit nu al meerdere topics door te lezen maar iemand die weet hoe ik de UDM Pro configureer met KPN glasvezel met GPON. Ik maak gebruik geen gebruik van de sfp maar gewoon via rj45 vanaf de NTU.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
If you are a customer of KPN, you can set up the WAN connection as follows:

In your UniFi Dashboard, go to Settings > Internet.
Select the WAN port that is connected to the FTTP NTU.
Enable VLAN ID and set it to 6 for KPN.
Set IPv4 Connection to PPPoE.
For KPN, Username should be set to internet.
For KPN, Password should be set to internet.

Ik las dat VLAN 6 en PPOE inschakelen voldoende moet zijn maar dan is de mtu toch 1492 iv 1500?
Kan ik de mtu ook nog aanpassen op een of andere manier? En hoe zit het eigenlijk met ipv6?
Ja, precies zo eigenlijk. Je doet de UTP kabel van je NTU in je WAN poort, selecteert PPPOE, username/password kan alles zijn, zolang er maar wat staat. Je kan ook kpn/kpn doen of 23498/dfjskdf, wat je wil. Je vinkt aan dat VLAN getagged moet worden en zet die op 6 en je hebt internet. Je hoeft niks te doen met MTU. IPv6 werkt schijnbaar nog niet goed op UDM Pro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Nou ben om naar de UDM pro. Geen centje pijn. Duurde maar 10 minuten.

De handleiding op https://unifi-forum.nl/on...m-pro-udm-se.2486/page-10 werkt prima.

Moet alleen nog 2 accespoints die wireless aan elkaar zitten adopten maar dan moet ik ze eerst even gaan pakken :D

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bl4ckviper schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:18:

De handleiding op https://unifi-forum.nl/on...m-pro-udm-se.2486/page-10 werkt prima.

Moet alleen nog 2 accespoints die wireless aan elkaar zitten adopten maar dan moet ik ze eerst even gaan pakken :D
Je kan het via de oude controller vrij makkelijk doen, bij config van de AP forget this device doen. Anders moet je of via SSH, maar dan is hem factory resetten met een paperclip net zo makkelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EyCLARheI0keWN7vl3E5Z8pgCO8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hXaxOcXpYzBJft7IaGqdYCNe.jpg?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-02-2022 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Laatst online: 06-08 00:09

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Verwijderd schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:29:
[...]

Je kan het via de oude controller vrij makkelijk doen, bij config van de AP forget this device doen. Anders moet je of via SSH, maar dan is hem factory resetten met een paperclip net zo makkelijk.

[Afbeelding]
Heb er in ge-ssh-ed ;) Echter werkte dit niet bij 1. En ik heb nu geen zin om naar buiten te gaan hangt in een schuur...

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals altijd :

Dat zou te leuk zijn en dus mogen we dat niet doen van Ubiquiti zonder hun zooi te gaan hacken op de CLI met allerlei scripts... -O-

Je zou even in het IPTV Topic kunnen kijken voor de juiste oplossing ;)
Bl4ckviper schreef op woensdag 23 februari 2022 @ 21:18:

Als je de Search van dit topic bovenaan had gebruikt dan had je alles met gemak in één klap overgezet! >:) :P

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Kan ik de mtu ook nog aanpassen op een of andere manier?
En dan disable
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z4NDdt__mAqKVzZSTvcfP2iJas4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlcyUX57JQphO1NkYU5gZZfD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 24-02-2022 04:07 ]

Lesdictische is mijn hash#

• Dj Neo Ziggy
  • Laatst online: 15-09 14:02
Laten we voorop stellen dat ik gloedje nieuw ben in het Unify/ubiquiti systeem. Maar ik snap echt een ding totaal niet.

Ik heb via een switch twee acces points aangemaakt, en in een mesh gezet zodat je overal in het huis een goed netwerk hebt.
Nu heb ik de control app op mijn laptop geïnstalleerd, en kwam van de week tot de conclusie dat een van mijn access point ineens niet meer bekabeld is, en nu meelift op het andere accesspoint.

Op advies van anderen gaven ze aan om de access point te rebooten en of een factory reset te geven.

Maar zodra ik dat dus doe stopt de gehele verbinding met mijn bekabelde PC. Die heeft er NIETS mee te maken, want het apparaat heeft zelfs geen wifi.

Ik kan het probleem wel 4 tot 5 keer reproduceren. Dus zodra ik mijn access point reset, klapt mijn bekabelde verbinding eruit.

Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:43:
Laten we voorop stellen dat ik gloedje nieuw ben in het Unify/ubiquiti systeem. Maar ik snap echt een ding totaal niet.

Ik heb via een switch twee acces points aangemaakt, en in een mesh gezet zodat je overal in het huis een goed netwerk hebt.
Nu heb ik de control app op mijn laptop geïnstalleerd, en kwam van de week tot de conclusie dat een van mijn access point ineens niet meer bekabeld is, en nu meelift op het andere accesspoint.

Op advies van anderen gaven ze aan om de access point te rebooten en of een factory reset te geven.

Maar zodra ik dat dus doe stopt de gehele verbinding met mijn bekabelde PC. Die heeft er NIETS mee te maken, want het apparaat heeft zelfs geen wifi.

Ik kan het probleem wel 4 tot 5 keer reproduceren. Dus zodra ik mijn access point reset, klapt mijn bekabelde verbinding eruit.
Waarom maak je een mesh als ze allebei bedraad aangesloten zitten????

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Tylen schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:03:
[...]

Waarom maak je een mesh als ze allebei bedraad aangesloten zitten????
Ik gok dat hij gewoon bedoelt dat ze beide dezelfde SSID(‘s) uitzenden. De term mesh wordt nog wel eens verkeerd gebruikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Verwijderd schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:06:
[...]

Ik gok dat hij gewoon bedoelt dat ze beide dezelfde SSID(‘s) uitzenden. De term mesh wordt nog wel eens verkeerd gebruikt.
Aannames ;)

• Dj Neo Ziggy
Nou ik denk dat ie echt gewoon kapot is. Ze zijn inderdaad allebei bekabeld. Maar zodra ik de netwerk kabel eruit trek, gaat mijn netwerk switch helemaal over de zeik.
Netwerk switch gereboot en ik heb weer bekabeld internet/netwerk, maar geen bekabeld access point.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tylen
  • Nu online

Tylen

Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 11:14:
Nou ik denk dat ie echt gewoon kapot is. Ze zijn inderdaad allebei bekabeld. Maar zodra ik de netwerk kabel eruit trek, gaat mijn netwerk switch helemaal over de zeik.
Netwerk switch gereboot en ik heb weer bekabeld internet/netwerk, maar geen bekabeld access point.
Nogmaals, heb je mesh geconfigureerd? OF gebruikte je je de term mesh verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
Ik denk dat ik dan de term verkeerd gebruik. Maar ik heb alles gereset. Dus mijn netwerk switch en de ubiquity en alles draait weer bekabeld.
Ik heb dus nu twee losse access points die beide bekabeld het zelfde SSID uitstralen.

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:07:
Ik denk dat ik dan de term verkeerd gebruik. Maar ik heb alles gereset. Dus mijn netwerk switch en de ubiquity en alles draait weer bekabeld.
Ik heb dus nu twee losse access points die beide bekabeld het zelfde SSID uitstralen.
heb je "Uplink Connectivity Monitor" uit staan?

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Dj Neo Ziggy
geenwindows schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:17:
[...]

De hoe wie en wat?
Nogmaals ik ben hartstikke blauw in het eco systeem. Als ik had geweten dat je maar 1 machine kan hebben die alles configureert had ik het niet op een oude laptop gedaan, maar een instance gemaakt op mijn Nas.
geenwindows schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:17:
[...]

Na wat zoeken staat die aan, is dat goed?

[ Voor 21% gewijzigd door Dj Neo Ziggy op 24-02-2022 12:32 ]

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:25:
[...]

De hoe wie en wat?
Nogmaals ik ben hartstikke blauw in het eco systeem. Als ik had geweten dat je maar 1 machine kan hebben die alles configureert had ik het niet op een oude laptop gedaan, maar een instance gemaakt op mijn Nas.
als je de classic gui gebruikt: instellingen > site > en daar vind je onder het stukje services deze instelling, dacht dat deze standaard aan staat...

edit:
heb je bij je wifi settings Point 2 Point aangevinkt? zo ja, uitzetten!

[ Voor 7% gewijzigd door geenwindows op 24-02-2022 12:37 ]

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 10:43:

Hey DJ play that funky song?
[YouTube: Cisco Disco]
Maar welkom …

[ Voor 6% gewijzigd door xbeam op 24-02-2022 12:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dj Neo Ziggy
xbeam schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:44:
[...]

Hey DJ play that funky song?
[YouTube: Cisco Disco]
Welkom to club
Thanks. Ik zou hier iedereen de hemd van het lijf willen vragen, maar dat ga ik niet doen. Eerst maar eens uitzoeken of ik Unify Network application kan overhevelen naar mijn Freenas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:52:
[...]

Thanks. Ik zou hier iedereen de hemd van het lijf willen vragen, maar dat ga ik niet doen. Eerst maar eens uitzoeken of ik Unify Network application kan overhevelen naar mijn Freenas.
Is je trueNas nu al Linux (Ubuntu) of zit nog op de Unix (BSD) build’s?

• Dj Neo Ziggy
xbeam schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:17:
[...]

Is je trueNas nu al Linux (Ubuntu) of zit nog op de Unix (BSD) build’s?
Ik draai al heel lang op FreeBSD, en heet tegenwoordig TrueNas (core) (versie 12U7)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 21:43
Ik draai al een tijd op de Truenas(Freebsd) plugin van de controller, ik zit wel nog op 5.14.
Als je de plugin nieuw installeert weet ik niet of je dan 6.x krijgt.

• Dj Neo Ziggy
tweedebas schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 13:31:
Ik draai al een tijd op de Truenas(Freebsd) plugin van de controller, ik zit wel nog op 5.14.
Als je de plugin nieuw installeert weet ik niet of je dan 6.x krijgt.
Het is gelukt een soort van, ik zie nu wel alles op mijn plugin op mijn Truenas, maar heel lekker werkt het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Wat als je het eens op een Pi (als je die hebt liggen) probeert, geeft dat andere / betere resultaten?

Vaste locatie, vast netwerk.

• Dj Neo Ziggy
Comp User schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:13:
Wat als je het eens op een Pi (als je die hebt liggen) probeert, geeft dat andere / betere resultaten?
Helaas die heb ik niet meer liggen, ik kan wel een virtuele PI aanmaken.
Mijn enige pi draait als P1 monitor.

Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 14:26:
Helaas die heb ik niet meer liggen, ik kan wel een virtuele PI aanmaken.
Mijn enige pi draait als P1 monitor.
De UniFi Controller applicatie kan je prima ernaast draaien denk ik dus overweeg dat eens :)

App is een woord voor die ranzige zooi op je telefoon/tablet...
Dj Neo Ziggy schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 12:25:
Na wat zoeken staat die aan, is dat goed?
Volgens mij staat die bij mij uit omdat er vroeger een of ander vaag probleem met dat ding was...

Verder zou je Wireless Uplink ook uit kunnen zetten voor de zekerheid net als alle andere meuk zoals WiFi "AI" en zo!

Allemaal te vinden met de Search bovenaan het topic! ;)

• Tonne
Vannacht heb ik een melding of 1000 gekregen van verbindingsproblemen met 11 usg’s. Wat blijkt. De automatische speedtest zorgde voor een vastloper. 3 usg’s kwamen na verloop van tijd niet meer vanzelf online. Maar werken nog wel, want alle apparatuur er achter is nog wel online.
Ik heb 1 van die 3 usg’s een reboot gegeven via de vpn verbinding. Maar nu krijg ik op die usg een stun error. Vreemd, want ik weet zeker dat de port forwarding aan staat. Ook hebben bij meerdere sites de ac-pro ap’s een stun error. Provisioning heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet. Iemand nog ideeën wat ik kan proberen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een linkje naar het artikel : nieuws: ACM en Agentschap Telecom gaan veiligheid smarthomeapparaten onderzoeken

En een kleine quote met highlight :
De toezichthouders gaan onder meer kijken of dergelijke apparaten veilig genoeg zijn, updates krijgen en of ze na de aankoop 'blijven doen wat is afgesproken'.
Was ook afdoende geweest hoor! :X :P

Je zit weer mijn scherm te degraderen tot een 320x240 exemplaar! :'(
Tonne schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 18:11:
Vannacht heb ik een melding of 1000 gekregen van verbindingsproblemen met 11 usg’s. Wat blijkt. De automatische speedtest zorgde voor een vastloper. 3 usg’s kwamen na verloop van tijd niet meer vanzelf online. Maar werken nog wel, want alle apparatuur er achter is nog wel online.
Ik heb 1 van die 3 usg’s een reboot gegeven via de vpn verbinding. Maar nu krijg ik op die usg een stun error. Vreemd, want ik weet zeker dat de port forwarding aan staat. Ook hebben bij meerdere sites de ac-pro ap’s een stun error. Provisioning heb ik geprobeerd, maar dat werkt niet. Iemand nog ideeën wat ik kan proberen?
Zie : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Is een oude bug die blijkbaar nog steeds kan opduiken :?

Verder zou ik die Speedtest meuk lekker uitzetten, want een USG doet dat via de CPU en dat levert je nooit wat zinnigs op! ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
nero355 schreef op donderdag 24 februari 2022 @ 20:02:
[...]

Een linkje naar het artikel : nieuws: ACM en Agentschap Telecom gaan veiligheid smarthomeapparaten onderzoeken

En een kleine quote met highlight :

[...]

Was ook afdoende geweest hoor! :X :P

Je zit weer mijn scherm te degraderen tot een 320x240 exemplaar! :'(

[...]

Verder zou ik die Speedtest meuk lekker uitzetten, want een USG doet dat via de CPU en dat levert je nooit wat zinnigs op! ;)
Het grappige is dat ik nu bij Ubiquiti een support ticket heb lopen over het vastlopen van de UDR een keer om de paar dagen. Gezien de best snelle reactie die ik steeds krijg (tweedelijns support) en de debug commando’s die er me gegeven wordt, lijkt het erop dat het ook mijn UDR vastloopt als ping.ui.com niet snel genoeg reageert wat de UDR betreft. Ik heb het verzoek gekregen een andere Echo server in te stellen om uit te sluiten dat het aan ping.ui.com ligt. En anders moet ik 1.1.1.1 proberen (of andere kabels gebruiken B)). Blijkbaar hangt de software zichzelf op als de boel te traag wordt bevonden ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
[...]

Owkee kijk die had ik dan weer niet gevonden. Dankje! Maar dat is wel een beetje minder, vergeten en opnieuw adopten.

Die speedtest zegt wel iets over de stabiliteit van de verbinding. Maar inmiddels heb ik dat eigenlijk voor alle locaties wel gezien. Dus hij mag lekker uit. Het zijn allemaal vdsl verbindingen van 50mbit.
En een straalverbinding in Frankrijk van 6mbit. En voor die laatste zet ik hem in de toekomst weer aan. Dan zie ik als de verbinding weer even gereset moet worden.

Update:
Vergeten en opnieuw adopten werkt niet. Grr

[ Voor 3% gewijzigd door Tonne op 24-02-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Ik heb de stun error inmiddels verholpen. Het blijkt dat enkel rebooten van de container niet voldoende was. Ook de Synology NAS waarop de container draaide heb ik nu gereboot.
Vreemd want niet alle devices gaven de error. Maar ik kwam er achter dat ik ook op devices zonder error niet met de 'webshell' in de controller kon connecten. En dat werd genoemd als 1 van de zaken die dmv STUN plaats vinden.
Kennelijk is de NAS over zijn nek gegaan door het vele reconnecten. Maar eigenlijk is het niet oke dat dit kan gebeuren enkel doordat de automatische speedtest niet gedraaid kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20-09 00:05
Hi All!

Ik zit momenteel met een hardnekkig probleem met mijn U6-Pro's en met support kom ik geen stap meer verder. Het issue is dat het AP at random crashed en reboot, al lijkt het samen te vallen met een "roaming" actie. In eerste instantie honderden settings langs gelopen met support, maar het bleef gebeuren. Uiteindelijk wist support het ook niet meer en gooide het op hardware. RMA aangevraagt en gevraagt om een advanced sending van de vervanger. Shocking: de vervanger deed exact hetzelfde!

Nu heb ik wel twee U6-Pro's om te testen, en heb mijn telefoon (een oneplus nord 2, die ongeveer 90% van de roaming voor zijn rekening neemt) geisoleerd als enige device op 1 van de twee. Degene zonder telefoon blijft redelijk netjes in de lucht, maar de ander crashed eens in de zoveel tijd (soms een paar dagen, soms minder dan een uur). Logging laat elke keer praktisch hetzelfde zien, het volgende was van de crash vanochtend:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Feb 25 06:34:47 U6-Test user.err libubnt[1638]: wevent[1638]: ubnt_protocol.ubnt_protocol_recv(): failed to decrypt the message: 1
....
Feb 25 06:40:52 U6-Test daemon.info stahtd: stahtd[1639]: [STA-TRACKER].stahtd_dump_event(): {"message_type":"STA_ASSOC_TRACKER","assoc_status":"0","arp_reply_gw_seen":"yes","dns_resp_seen":"yes","mac":"d0:49:7c:3e:a2:1a","vap":"ath0","event_type":"fixup","event_id":"1","auth_ts":"0.0"}
Feb 25 06:40:53 U6-Test daemon.info mcad: mcad[1634]: wireless_agg_stats.log_sta_anomalies(): bssid=78:45:58:b3:91:2d radio=wifi1 vap=ath0 sta=d0:49:7c:3e:a2:1a satisfaction_now=70 anomalies=low_phy_rate
.....
Feb 25 06:41:04 U6-Test kern.err kernel: [131962.282485] [E][mhi_process_ctrl_ev_ring] MHI system error detected
.....
Feb 25 06:41:04 U6-Test kern.err kernel: [131962.285949] cnss[27]: INFO: QMI WLFW service disconnected, state: 0x906
Feb 25 06:41:04 U6-Test kern.err kernel: [131962.430460] [E][get_crash_reason] CRASHED - [DID:DOMAIN:BUS:SLOT] - 1104:0001:01:00
Feb 25 06:41:04 U6-Test kern.err kernel: [131962.430730] [E][get_crash_reason] Fatal error received from wcss software!

Iemand die dit herkent? De crash en reboot is wel zo kort dat ik het pas na een week of 2 door had dat het uberhaubt gebeurde. Dit speelt al sinds ik de U6-PRO (GA trouwens) in december geleverd heb gekregen. De andere AP in huis is trouwens een U6-Lite, alles zit aangesloten op een usw-24-poe, mgmt vlan op native en wifi netwerken op vlan 10 en 20. Support komt momenteel niet verder dan elke keer laten testen met nieuwe EA firmware. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21:46

Mr-D.

interpunctie? no hero here

ik heb ook weer eens een vraagje

ik heb meedere vlan's en met de firewall zo geregeld dat het werk vlan geen toegang heeft tot het privenetwerk.
op een ipreeks (via groups)na.
alle instellingen op de switches en desbetreffende poorten zijn hetzelfde

als ik een ip toevoeg aan de group die gewhitelist is om van het werk vlan te communiceren met het prive vlan werkt dit perfect mits het bekabeld is.
ik krijg met geen mogelijkheid toegang tot de draadloze printer met het werk vlan.

weet iemand hier de gouden tip (de U6 lites hebben toegang tot alle vlan netwerken)

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dhrbarendrecht schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 09:36:
Ik zit momenteel met een hardnekkig probleem met mijn U6-Pro's en met support kom ik geen stap meer verder.
Het issue is dat het AP at random crashed en reboot, al lijkt het samen te vallen met een "roaming" actie.
Ik zie dit staan :
code:
1
anomalies=low_phy_rate

Wat gebeurt er als je de boel zo instelt dat er een bepaalde minimale snelheid van de verbinding wordt geforceerd :?

Ik ben effe de naam van die setting kwijt... Volgens mij ook iets met "Rates" :$
Mr-D. schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 15:01:
ik krijg met geen mogelijkheid toegang tot de draadloze printer met het werk vlan.
Hoe verbind je met die Printer precies :?

Want met een beetje pech kan dat op iets van 5 a 6 manieren! :X

Denk aan de verschillende standaard protocollen voor printen en daarnaast nog Bonjour/Multicast en dergelijken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:03:
[...]

Ik zie dit staan :
code:
1
anomalies=low_phy_rate

Wat gebeurt er als je de boel zo instelt dat er een bepaalde minimale snelheid van de verbinding wordt geforceerd :?

Ik ben effe de naam van die setting kwijt... Volgens mij ook iets met "Rates" :$

[...]
Hmmz al dat soort settings heb ik uit staan, maar jij bedoelt juist aanzetten om de verbinding eerder af te kappen? Zou wat kunnen zijn, de telefoon heeft wel de neiging iets te lang te blijven plakken zegmaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dhrbarendrecht schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:11:
Hmmz al dat soort settings heb ik uit staan, maar jij bedoelt juist aanzetten om de verbinding eerder af te kappen? Zou wat kunnen zijn, de telefoon heeft wel de neiging iets te lang te blijven plakken zegmaar...
Ik heb het ook uit staan, maar hey... als het in dit geval juist wel helpt... waarom ook niet! :)

Daarnaast betekent een plakkende Client ook vaak teveel overlap van je accesspoints dus kijk daar ook effe naar en wel als eerste en kijk daarna pas naar die "Rates" setting! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:23:
[...]

Ik heb het ook uit staan, maar hey... als het in dit geval juist wel helpt... waarom ook niet! :)

Daarnaast betekent een plakkende Client ook vaak teveel overlap van je accesspoints dus kijk daar ook effe naar en wel als eerste en kijk daarna pas naar die "Rates" setting! ;)
Ik heb het eens aangezet, AP crashde gelijk maar ik geef het eens een kans🤭

Er zit met alles op high een goede overlap inderdaad (staan ze niet) , maar dat zou er niet voor moeten zorgen dat de AP gewoon crashed. Gebeurde nooit bij de AC voorgangers overigens. Roaming issues aan de client kant dicht ik ook niet toe aan ubiquiti, enkel het crashen. 😜

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

nero355 schreef op vrijdag 25 februari 2022 @ 17:03:

[...]

Hoe verbind je met die Printer precies :?

Want met een beetje pech kan dat op iets van 5 a 6 manieren! :X

Denk aan de verschillende standaard protocollen voor printen en daarnaast nog Bonjour/Multicast en dergelijken...
gewoon op de standaard manier met de originele drivers, die ik al had geïnstalleerd voordat ik dit vlan aanmaakte en nog gewoon in het standaard netwerk zat.
Kan het IP ook niet pingen, in standaardnetwerk reageert de printer wel op het ping commando.
een lookup word ook niet op gereageerd, waardoor ik denk dat het draadloos gewoon niet werkt.

zal het van de week eens proberen met een losse kabel over de vloer met de printer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr-D. schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:44:
gewoon op de standaard manier met de originele drivers, die ik al had geïnstalleerd voordat ik dit vlan aanmaakte en nog gewoon in het standaard netwerk zat.
FYI : Dit kan mijn Printer allemaal "verstaan" =>
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Raw TCP/IP Printing Protocol:    Enabled
Port Number:    9100

LPR/LPD Protocol:    Enabled
Port Number:    515

IPP Protocol:    Enabled
Printer Name:   Sxxxxxxxxxxxxx3
Printer URI:    ipp://10.0.0.x/ipp/printer

Samsung Cloud Print Protocol:    Disabled
WSD Protocol:    Disabled
Port Number:    8018

SLP Protocol:    Disabled
Port Number:    427

UPnP Protocol:    Disabled
Friendly Name:    Samsung CLP-360 Series (10.0.0.x)

mDNS Protocol:    Disabled
Port Number:    5353
mDNS Name:   samsung-printer.local
Friendly Name: Samsung CLP-360 Series (Sxxxxxxxxxxxxx3)

SNMPv1/v2 Protocol:    Enabled
SNMPv3 Protocol:
Nou zal je uiteraard niet via SNMP printen, maar de rest is dus allemaal mogelijk, tenzij je het uitzet! :o

Dus als je zegt "gewoon op de standaard manier met de originele drivers" dan zegt dat eigenlijk niet zo heel veel... :P
Kan het IP ook niet pingen, in standaardnetwerk reageert de printer wel op het ping commando.
een lookup word ook niet op gereageerd, waardoor ik denk dat het draadloos gewoon niet werkt.
Hmm... dat is wel raar inderdaad...

Zou die een Firewall aan boord hebben of een of andere setting die zegt "Reageer alleen op Clients uit het direct aangesloten subnet" :?
zal het van de week eens proberen met een losse kabel over de vloer met de printer.
Succes alvast! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 15:22
Mr-D. schreef op zaterdag 26 februari 2022 @ 09:44:
[...]

Staat de default gateway goed ingesteld bij de IP settings van de printer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

Tha Render_2 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 08:18:
[...]

Staat de default gateway goed ingesteld bij de IP settings van de printer?
Jazeker, maar morgen zal ik de zakelijke laptop opstarten en kijken of het via de kabel wel werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@xbeam Als ik preventief m'n 'Cloud-Management' uitschakel, hoe kom ik dan nog aan m'n IP Camera's en G4-Doorbell vanop afstand?

UI Protect (mobille app) werkt volgens mij nog steeds NIET via een VPN verbinding buiten de Ubiquiti Cloud om.

[ Voor 6% gewijzigd door Will_M op 27-02-2022 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zondag 27 februari 2022 @ 13:37:
@xbeam Als ik preventief m'n 'Cloud-Management' uitschakel, hoe kom ik dan nog aan m'n IP Camera's en G4-Doorbell vanop afstand?

UI Protect (mobille app) werkt volgens mij nog steeds NIET via een VPN verbinding buiten de Ubiquiti Cloud om.
Voor protect is dat zeker een ding. Maar gelukkig niet een los staande applicatie. voor de USG,UDM, UNIFI controller zou I’m het gewoon preventief uit zetten en de eerste weken even de kat uit de boom kijken en vpn met local login gebruiken. Als er dan niets aan de hand blijkt te zijn kan je altijd weer aan zetten. Maar in mijn optiek beter safe dan sorry.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:32

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@xbeam dacht ff firewall in te stellen op alleen toegang vanuit NL. Donderde gelijk heel de internet verbinding uit. Heel veilig, dat wel. :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
*knip*
MikeyMan schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:19:
Dacht ff firewall in te stellen op alleen toegang vanuit NL. Donderde gelijk heel de internet verbinding uit. Heel veilig, dat wel. :P
Dat komt omdat die optie "Inverted" werkt en bugged is : Je hebt in feite ingesteld dat je Nederland blokkeert en de rest van de wereld toelaat! :D :X 7(8)7

[ Voor 31% gewijzigd door rens-br op 28-02-2022 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-dragon
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20-09 11:20
Hoi Tweakers, ik zit met het volgende.

De huidige situatie:
Subnet Lan 192.168.1.X -> hier zitten alle computers en tablets op.
Subnet IoT 192.168.20.X -> hier zitten alle slimme apparaten op.
Subnet Guest 192.168.99.X -> gasten netwerk.

momenteel heb een PI draaien met de unify controller op Subnet Lan 192.168.1.X

Nu heb ik een Intel Nuc waar Windows 10 pro op draait, hierop draait een vm met Home assistant en Docker met Pi hole, deze is aangesloten op Subnet IoT 192.168.20.X. hierop heb ik nu ook de unifi controller geïnstalleerd en hersteld met een back-up van de controller op de PI. nu zit ik vast met het adopteren van de switches en AP. hoe moet ik nu verder? de switches/AP hebben allemaal een IP 192.168.1.X, terwijl de nieuwe controller een IP 192.168.20.X heeft.

Fractal Design Meshify S2|Intel Core i9-10900K|Asus ROG Strix Z490-E Gaming|32GB G.Skill Trident Z F4-3200 |Asus Rog Strix GeForce RTX 3080 OC|Samsung 970 Evo Plus 1TB|Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB|Corsair HX1000i|Samsung LC27HG70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
nero355 schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:40:
*knip*

Dat komt omdat die optie "Inverted" werkt en bugged is : Je hebt in feite ingesteld dat je Nederland blokkeert en de rest van de wereld toelaat! :D :X 7(8)7
Jij bent een lekkere...

Én daar gaat m'n zondagrust... "De Smurfen zijn ineens stuk.... Doe's maken!!!"

>:) >:)

[ Voor 26% gewijzigd door rens-br op 28-02-2022 15:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
The-dragon schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:47:
De huidige situatie:
Subnet Lan 192.168.1.X -> hier zitten alle computers en tablets op.
Subnet IoT 192.168.20.X -> hier zitten alle slimme apparaten op.
Subnet Guest 192.168.99.X -> gasten netwerk.

momenteel heb een PI draaien met de unify controller op Subnet Lan 192.168.1.X

Nu heb ik een Intel Nuc waar Windows 10 pro op draait, hierop draait een vm met Home assistant en Docker met Pi hole, deze is aangesloten op Subnet IoT 192.168.20.X. hierop heb ik nu ook de unifi controller geïnstalleerd en hersteld met een back-up van de controller op de PI. nu zit ik vast met het adopteren van de switches en AP. hoe moet ik nu verder? de switches/AP hebben allemaal een IP 192.168.1.X, terwijl de nieuwe controller een IP 192.168.20.X heeft.
Daar horen helemaal geen computers en tablets op te zitten dus gooi dat VLAN eens om naar een Management VLAN en je probleem is dan ook gelijk opgelost! ;)

Verder kan je voor Pi-Hole hele mooie VLAN Interfaces aanmaken om zo Pi-Hole DNS Filtering in elk subnet te hebben! :Y) d:)b
Will_M schreef op zondag 27 februari 2022 @ 15:52:
Én daar gaat m'n zondagrust... "De Smurfen zijn ineens stuk.... Doe's maken!!!"

>:) >:)
Ik zag laatst "De Snorkels" op YouTube langskomen dus "De Smurfen" zullen daar ook wel te zien zijn :? :P :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
Ik had al eerder de cloudtoegang van mijn controller afgesloten maar ik moet bekennen dat ik mijn Edgerouter X mede vanwege de Russische dreiging eerder heb geflashed naar OpenWRT dan ik aanvankelijk van plan was. Het uitblijven van updates is in dit soort tijden is wel een dingetje waar ik zelf onrustig van wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:35

OMX2000

By any means necessary...

Heeft hier iemand ervaring met het vervangen van de HDD van de Cloud Key Gen2 Plus? Op het ui forum lees ik dat veel mensen last hebben van een heet wordende Cloud Key, en dat sommige HDD's na een half jaar gebruik ermee kappen.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• captain007
  • Laatst online: 19-09 08:17
OMX2000 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:22:
Op het ui forum lees ik dat veel mensen last hebben van een heet wordende Cloud Key, en dat sommige HDD's na een half jaar gebruik ermee kappen.
Hier wordt de Cloudkey ook heel warm (~50 graden), maar hij draait nu inmiddels toch al een klein jaar zonder problemen. Nu wordt er hier wel 24/7 data op de disk weggeschreven i.v.m. 3 camera streams die worden opgeslagen. Ik maak mij om de betrouwbaarheid van de HDD nog het minste zorgen, de accu van het apparaat schijnt eerder een issue te zijn. Die gaan allemaal vroeg of laat stuk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Polyphemus
captain007 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Hier wordt de Cloudkey ook heel warm (~50 graden), maar hij draait nu inmiddels toch al een klein jaar zonder problemen. Nu wordt er hier wel 24/7 data op de disk weggeschreven i.v.m. 3 camera streams die worden opgeslagen. Ik maak mij om de betrouwbaarheid van de HDD nog het minste zorgen, de accu van het apparaat schijnt eerder een issue te zijn. Die gaan allemaal vroeg of laat stuk.
Net als alle eerste versie UNVRs, die gaan vroeg of laat ook allemaal stuk. Het OS staat op een brakke USB stick van 8GB. Heb gister maar uit voorzorg er een SSD en wat Noctua fans ingestopt :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
captain007 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:49:
[...]

Ik heb hier een van de eerste CKG2+ apparaatjes welke direct ná de 'Early Access' periode gebouwd en geleverd zijn en bij mij is de accu ook al aan het einde van z'n latijn Constateerde het pas nét nadat de wettelijke garantie verlopen was dus... helaas pindakaas voor me.

De tegenwoordige software, en dan vooral de database, is gelukkig goed bestand tegen een instant powerdown / crash en komt weer gewoon 'UP' zonder gebreken. Dat was tijdens de introductie van het apparaatje nog absoluut niet het geval, toen was die accu écht noodzakelijk om het spul weer UP te kunnen krijgen na een ongeplande powerdown (lees: de database eerst netjes af te sluiten).

Hier staan overigens 7 camerastreams al bijna drie jaar continue te 'kliederen' op een 5TB Seagate Barracuda HDD :+

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 28-02-2022 09:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:05
OMX2000 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 08:22:
Heeft hier iemand ervaring met het vervangen van de HDD van de Cloud Key Gen2 Plus? Op het ui forum lees ik dat veel mensen last hebben van een heet wordende Cloud Key, en dat sommige HDD's na een half jaar gebruik ermee kappen.
Het is al weer een tijdje geleden, maar ik had er een SSD ingezet omdat ik die toch nog had liggen.
Was een kwestie van backup maken, HD vervangen, opstarten en backup terugzetten.
Energieverbruik maakte niet echt veel uit, de CK2+ bleef flink handwarm.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:03
Het is toch niet zo vreemd dat de cloudkey's handwarm worden als er een ARM SOC in zit :? 50 á 60graden is vrij normaal voor dit soort SOC's zeker als deze opgesloten in een case zit waar ook andere componenten voor warmte ontwikkeling zorgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Miki schreef op maandag 28 februari 2022 @ 09:52:
Het is toch niet zo vreemd dat de cloudkey's handwarm worden als er een ARM SOC in zit :? 50 á 60graden is vrij normaal voor dit soort SOC's zeker als deze opgesloten in een case zit waar ook andere componenten voor warmte ontwikkeling zorgen.
Niks mis mee, hoor (y)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XzPwf2po19-_6XDYN19hyafI1Xg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qUKqywjgIssxgfi9VSXb6fIW.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Let niet op de vreemde manier waarop de foto's zijn gemaakt, komt van gsm en ik zou niet weten hoe een screenshot te maken zonder ip adres etc.

Desktop bedraad;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjboC8wDSORWIM0dee60gPAQw94=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ToE14XX0onAlF7KWo5XSBaz7.jpg?f=fotoalbum_large

Laptop draadloos (AC-7260)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bjzQPZIFDjrgGeA4quUoYxg-R9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5vTjV3HlskBQ5RJC5fzKsn6w.jpg?f=fotoalbum_large

Laptop bedraad

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwLFhXQ9q1b84_f9Se-tsUw5uyE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nF5zT6MjOGO3GwKNkZGfhAVz.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe is het mogelijk dat de draadloze netwerkverbinding sneller is dan de bedrade (Realtek) aansluiting?

Ik verwacht geen Gbit snelheid draadloos en van een laptop uit 2013 misschien ook niet bedraad, maar dit is wel dramatisch laag denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door Comp User op 28-02-2022 10:28 ]

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:07
lolgast schreef op maandag 28 februari 2022 @ 07:20:
Ik zou me er ook niet al te druk over maken. Als je je beveiliging nog niet op orde had bén je waarschijnlijk al onderdeel van een botnet :9

Begrijp me niet verkeerd, het advies om je zaken op orde te brengen is altijd een goede, maar de beweegredenen die nu gebruikt worden zijn misleidend, zoals @nero355 ook duidelijk probeert te maken. Rusland (maar ook USA en eigenlijk alle andere..) doet altijd pogingen om hun botnet uit te breiden via elk mogelijke manier, niet alleen tijdens daadwerkelijk zichtbare oorlogtijd
Over beveiliging etc gesproken: ik heb een paar Chinese camera's (de betere/bekendere merken) en besloten ze toch maar in een eigen VLAN zonder internet te stoppen.
Echter is sindsdien de CPU load van m'n USG3 flink hoog geworden (was 20%, nu 80-100%). de constante stream is ongeveer 20Mbit/s.
Logisch want de NVR en de schermen staan in een ander, regulier VLAN waardoor er tussen dit reguliere VLAN en het camera VLAN gerouteerd moet worden.
Bovendien staat IPS aan met bijna default settings. De camera VLANS zijn uitgesloten van IPS, toch blijft de CPU load hoog.

Zijn er nog meer performance verbeteringen te halen zonder vervangen/aanschaffen additionele hardware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
SniperGuy schreef op maandag 28 februari 2022 @ 10:23:
[...]

Over beveiliging etc gesproken: ik heb een paar Chinese camera's (de betere/bekendere merken) en besloten ze toch maar in een eigen VLAN zonder internet te stoppen.
Echter is sindsdien de CPU load van m'n USG3 flink hoog geworden (was 20%, nu 80-100%). de constante stream is ongeveer 20Mbit/s.
Logisch want de NVR en de schermen staan in een ander, regulier VLAN waardoor er tussen dit reguliere VLAN en het camera VLAN gerouteerd moet worden.
Bovendien staat IPS aan met bijna default settings. De camera VLANS zijn uitgesloten van IPS, toch blijft de CPU load hoog.

Zijn er nog meer performance verbeteringen te halen zonder vervangen/aanschaffen additionele hardware?
Rare vraag misschien - maar wat voor "soort" vlans gebruik je?
Bij de TLO-equivalent is er een vlan-vlan en een interface-vlan.

Ik gebruik de vlan-vlan om eilandjes te maken => gaan dan niet langs de anti-vuurmuur.
Misschien iets om te gebruiken bij die NVR en hun cameras als ze geen Internet nodig hebben? Vermits die NVR een tweede interface heeft. Of over een met twee vlans kan werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Laatst online: 18:54
Inmiddels dus de 10GBe switch draaien met de 1Gbe switch ernaast. Enig idee hoe je kan controleren//testen of het goed draait?

Voor als nog merk ik niks tussen 10GBe <> 1GBe data verkeer...

Je zou zeggen dat dit een veel voorkomend probleem zou zijn maar google levert niks wijs op (of ik zoek niet goed).

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Pagina: 1 ... 177 ... 326 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.