[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 164 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tortelli schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:54:
Stukje terug gelezen maar ik kan geen echte oplossing vinden?
Tja, eigenlijk inderdaad dit :
HKLM_ schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:56:
Die is er ook niet volgens mij :+
:'(
Yup! :)
Tortelli schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:57:
[Afbeelding]
Even een grote download aangezet, lijkt wel of CPU load gewoon zeer hoog is?
Ik heb er een camera aan hangen, zou die voor zeer veel load zorgen?
Zou goed kunnen, want voor de PPPoE heb je flink wat CPU kracht nodig! :)
Rare is dat de onboard speedtest wel gewoon snel is.

Zover ik kan zien draait @xbeam ook op een Gbit glas verbinding?
Ook met de https://github.com/fabianishere/udm-iptv oplossing? Zou me niet verbazen dat dit probleem ontstaan is nadat ik het IPTV gedeelte draaiende had(ipmi proxy etc). Want initieel haalde ik wel max snelheden dacht ik.

Eens even aangezien, anders ga ik gewoon lekker weer terug naar mijn oude USG setup :D. Bedoel opzich kan ik prima leven met 500Mbit upload maar het is vooral een principe kwestie....
Voor KPN IPTV achtige setups is voorlopig de USG 3P of één van de andere USG modellen gewoon de betere keuze! :)
pinda powerrr schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:46:
Ouwe USG haalt bij mij (T-Mobile Gbit) ~970 up en down.

Je zou toch denken dat een nieuwer type dat dan nog makkelijker haalt.
Je zou toch denken dat het verschil tussen :
- Alleen de WAN op DHCP zetten en VLAN 300 Taggen.
- Een PPPoE verbinding op moeten zetten via VLAN 6 Tagged.
Ondertussen wel duidelijk was bij de Tweakers in dit topic! :P :+

Maar de USG 3P is gewoon een geweldig ding! 8) d:)b O+ O-)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
nero355 schreef op zondag 9 januari 2022 @ 00:16:
[...]

Je zou toch denken dat het verschil tussen :
- Alleen de WAN op DHCP zetten en VLAN 300 Taggen.
- Een PPPoE verbinding op moeten zetten via VLAN 6 Tagged.
Ondertussen wel duidelijk was bij de Tweakers in dit topic! :P :+

Maar de USG 3P is gewoon een geweldig ding! 8) d:)b O+ O-)
Ik heb hier alleen Ziggo coax met voorgefilterd signaal voor TV en netwerk in het gebied dus dit speelt allemaal niet bij mij en het heeft daarom ook (nog) geen zin om me hier al tot in het kleinste detail in te verdiepen.Maar zou je me in Jip & Janneke taal kunnen uitleggen wat het verschil is met KPN glas en waarom de USG daar blijkbaar beter mee omgaat dan de UDM ?

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:41
PPPoE kan niet hardware offloaden op de UDM en wel op de USG. Als je de modem er tussen uit haalt dan heb je bij kpn PPPoE nodig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:34

Tortelli

mixing gas and haulin ass

Kortom het is gewoon hopen dat ze met een nieuw USG model komen. Voor nu KPN modem ervoor gooien of verder gaan met de oude USG.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Tonne schreef op zondag 9 januari 2022 @ 10:39:
PPPoE kan niet hardware offloaden op de UDM en wel op de USG.
Kleine correctie: de UDM kan niet offloaden <punt>. De UDM zit alleen een ARM SoC in en die doet alles. De USG zit wel een dedicated chip in die veel taken kan overnemen (maar als die het niet kan moet ook daar alles op de CPU worden gedaan).
Tortelli schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:27:
Kortom het is gewoon hopen dat ze met een nieuw USG model komen. Voor nu KPN modem ervoor gooien of verder gaan met de oude USG.
Volgens mij komt het voornamelijk neer op een software probleem en niet een hardware probleem. PPPoE op zichzelf dat niet efficiënt is of dat het op de UDM niet efficiënt is ingericht. Dat de UDM wél IDS/IPS kan doen op 1Gbit/s (en sneller?) maar geen PPPoE lijkt mij toch aan te tonen dat de CPU het probleem niet is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Als het makkelijk was geweest hadden ze het een jaar na dato wel gefixxed zou je denken :D. De SE versie is wat dit betreft niets anders / beter toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
Interessant; ik ben eens wat dieper naar die H/W offloading aan het graven. Dit is van de Edgerouter maar die PPPoE is inderdaad een protocol dat daarmee ondersteund wordt. Ik weet niet of dit lijstje ook van toepassing is op USG maar kan ik zo voorstellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z74ek7mvN6442a7L0b_O_9rrAVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F83WGFTZmRB4cQtyj453dkrG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:56
Tortelli schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:27:
Die droom kan je wel vergeten de opvolger voor de USG is de UDM serie. De UDM, UDM-Pro, UDR is wat ubnt momenteel wilt.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Waar zit `m die H/W offloading in ? Is dat een extra chip; ik bedoel.....er moet toch altijd verwerking plaatsvinden ?

UI zegt: Offloading is used to execute functions of the router using the hardware directly, instead of a process of software functions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:24
Als straks alle glasvezelnetwerken (XGS-)PON zijn, is PPPoE dan nog van toepassing?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:22:
Interessant; ik ben eens wat dieper naar die H/W offloading aan het graven. Dit is van de Edgerouter maar die PPPoE is inderdaad een protocol dat daarmee ondersteund wordt. Ik weet niet of dit lijstje ook van toepassing is op USG maar kan ik zo voorstellen.

[Afbeelding]
De USG 3p is een ER Lite in een ander doosje, met Cavium chipset.
Roy Batty schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:34:
Waar zit `m die H/W offloading in ? Is dat een extra chip; ik bedoel.....er moet toch altijd verwerking plaatsvinden ?

UI zegt: Offloading is used to execute functions of the router using the hardware directly, instead of a process of software functions.
Hardware offloading betekent precies dat, een stuk hardware die de offloading doet. Zonder hardware offloading wordt het door software / het OS gedaan. Dus dan heb je Linux met iptables met firewall rules, masquerade, SNAT en DNAT regels etc. Bij hardware offloading ziet het OS het verkeer niet, zonder hardware offloading is het juist de taak van het OS om te zorgen dat het verkeer de juiste kant op wordt gestuurd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01:27

pinda powerrr

Slow down...

robertwebbe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:48:
Als straks alle glasvezelnetwerken (XGS-)PON zijn, is PPPoE dan nog van toepassing?
KPN rolt nu ook al GPON uit, dus blijkbaar werkt dat daar ook zo.

Zover ik weet is KPN de enige hiermee? Net zoals dat KPN de enige (in heel Europa?) is met DTMF voor de telefoon. Gaf al gelijk gezeik op werk, omdat nummerherkenning dus niet werkt, moet je een dedicated KPN toestel voor hebben 8)7

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:24
Delta rolt nu XGS-PON uit. Is er wellicht een tweaker die hier meer van weet? Ben wel heel benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

robertwebbe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:22:
Delta rolt nu XGS-PON uit. Is er wellicht een tweaker die hier meer van weet? Ben wel heel benieuwd...
Als je iets van glasvezelnetwerken moet weten, dan is @Barre73 de man om het aan te vragen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:58:
[...]

Hardware offloading betekent precies dat, een stuk hardware die de offloading doet. .
Thx ! Leerzaam. Wat moet ik me dan voorstellen bij die hardware ? Is dat dan een 2e chip die die instructies overneemt ? En ook daar moet deze protocollen dan ingebakken worden en da`s toch ook code zou je zeggen.

Dit gaat me nog een beetje boven de pet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:58
pinda powerrr schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:25:
[...]

Als je iets van glasvezelnetwerken moet weten, dan is @Barre73 de man om het aan te vragen!
En bedankt hé :-)

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

:+
Nog een topic om bij te houden :P *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-05 10:49
Ik ben wel benieuwd hoe jullie dan de USG icm het KPN netwerk (ik heb XS4all maar da's eigenlijk hetzelfde) dan stabiel houden.

Na diverse onderzoekjes en de gebruikelijke scripting te hebben toegepast heb ik hier op het netwerk allerlei vreemde problemen die ik niet opgelost krijg. Niet kunnen facetimen met sommige mensen is er eentje van. Instabiele settopbox van Xs4all is een ander probleem.

Ik heb het idee dat die USG eigenlijk niet geschikt is voor dit soort set-ups. Heb het toch een jaar de tijd gegeven, veel geprobeerd. Fora afgestruind. Sinds deze week de Fritzbox weer terug gezet: weg problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xh3adshotx
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-02-2023
LordSpud schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:04:
Ik ben wel benieuwd hoe jullie dan de USG icm het KPN netwerk (ik heb XS4all maar da's eigenlijk hetzelfde) dan stabiel houden.

Na diverse onderzoekjes en de gebruikelijke scripting te hebben toegepast heb ik hier op het netwerk allerlei vreemde problemen die ik niet opgelost krijg. Niet kunnen facetimen met sommige mensen is er eentje van. Instabiele settopbox van Xs4all is een ander probleem.

Ik heb het idee dat die USG eigenlijk niet geschikt is voor dit soort set-ups. Heb het toch een jaar de tijd gegeven, veel geprobeerd. Fora afgestruind. Sinds deze week de Fritzbox weer terug gezet: weg problemen.
Draait hier (KPN) op twee locaties (1x USG, 1x USG Pro) al een aantal jaar stabiel. Geen enkel vreemd probleem. Gebruik de config van @Coolhva met VLAN. Daarvoor die van Basmeerman nog gebruikt.

Welke config gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
xh3adshotx schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:09:
[...]

Draait hier (KPN) op twee locaties (1x USG, 1x USG Pro) al een aantal jaar stabiel. Geen enkel vreemd probleem. Gebruik de config van @Coolhva met VLAN. Daarvoor die van Basmeerman nog gebruikt.

Welke config gebruik je?
Ik gebruik die van @Coolhva met VLAN, inderdaad. Die van Basmeerman ken ik ook, er zijn er een aantal die er werk van gemaakt hebben om dit uit te zoeken.

Moet ook wel eerlijk bekennen dat ik met de unifi producten mogelijk ook wel wat pech heb. De NanoHD presteert hier slecht, is ook al een keertje RMA gegaan. De controller (Unifi Cloudkey Gen 2) gaat binnenkort RMA en de deurbel (G4 doorbell) werkt ook niet naar behoren. Dus als je daarnaast ook nog de nodige problemen hebt met de USG dan begrijp je wellicht waarom ik huiverig ben om ueberhaupt nog unifi spul aan te schaffen. Het feit dat alles (potentieel) zo mooi integreert is eigenlijk het enige wat me nog bij Unifi houdt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

LordSpud schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:18:
[...]

Ik gebruik die van @Coolhva met VLAN, inderdaad. Die van Basmeerman ken ik ook, er zijn er een aantal die er werk van gemaakt hebben om dit uit te zoeken.

Moet ook wel eerlijk bekennen dat ik met de unifi producten mogelijk ook wel wat pech heb. De NanoHD presteert hier slecht, is ook al een keertje RMA gegaan. De controller (Unifi Cloudkey Gen 2) gaat binnenkort RMA en de deurbel (G4 doorbell) werkt ook niet naar behoren. Dus als je daarnaast ook nog de nodige problemen hebt met de USG dan begrijp je wellicht waarom ik huiverig ben om ueberhaupt nog unifi spul aan te schaffen. Het feit dat alles (potentieel) zo mooi integreert is eigenlijk het enige wat me nog bij Unifi houdt.
Als ik dit zo hoor denk ik aan elimineren; dus beginnen met alleen unifi stuff en de noodzakelijke apparaten in je netwerk en kijken of dat stabiel draait en daarna uitbreiden. Er kan iets op je netwerk roet in het eten gooien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:36
Voor de liefhebbers, de Ubiquiti UniFi 6 Professional is weer op voorraad voor zolang het duurt.
Vorige keer viste ik zelf achter het net, scheelt even 100 euro met de gerenommeerde webshops hier.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSpud
Coolhva schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:11:
[...]

Als ik dit zo hoor denk ik aan elimineren; dus beginnen met alleen unifi stuff en de noodzakelijke apparaten in je netwerk en kijken of dat stabiel draait en daarna uitbreiden. Er kan iets op je netwerk roet in het eten gooien.
Bedankt. Met de USG eruit draait het hier vooralsnog een stuk stabieler. Even kijken hoe het er op de lange termijn uit ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Appie Heijn schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:13:
Voor de liefhebbers, de Ubiquiti UniFi 6 Professional is weer op voorraad voor zolang het duurt.
Vorige keer viste ik zelf achter het net, scheelt even 100 euro met de gerenommeerde webshops hier.
Dank! Gelijk besteld! Had nog geen mail ontvangen.
Nu hopen dat de nieuwe deurbel ooit nog weer op voorraad komt.

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C.QL
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:28
HekkeySE schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:03:
[...]

Dank! Gelijk besteld! Had nog geen mail ontvangen.
Nu hopen dat de nieuwe deurbel ooit nog weer op voorraad komt.
Je bedoelt toch de G4 doorbell?
Die is bij mij echt wel op voorraad.

edit: My bad, ik wist niet dat er al een Pro versie in EA was. Ik loop alweer achter :+

[ Voor 10% gewijzigd door C.QL op 09-01-2022 21:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blaaspijp
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:48
C.QL schreef op zondag 9 januari 2022 @ 19:07:
[...]

Je bedoelt toch de G4 doorbell?
Die is bij mij echt wel op voorraad.
Deurbel is uitverkocht. Helaas.
G4 Pro

Acties:
  • +4 Henk 'm!
LordSpud schreef op zondag 9 januari 2022 @ 18:11:
[...]

Bedankt. Met de USG eruit draait het hier vooralsnog een stuk stabieler. Even kijken hoe het er op de lange termijn uit ziet.
Wanneer je de USG config deelt kan iedereen met je mee kijken of er een config foutjes in zit. Tweakers zonder problemen dan aangeven wat ze anders doen. Daarnaast is helpen elkaars problemen op te lossen is leerzaam. Daarin mis ik wel een beetje de goede oude begintijd toen het nog vol stond met configs en we bezig waren met het schijnbaar onmogelijke mogelijk te maken.

Ps. Verwijder wel eerst je login en wachtwoord voordat je de output hier in een code=json tag plakt

Het cli config export commando

mca-ctrl -t dump-cfg

[ Voor 10% gewijzigd door xbeam op 10-01-2022 01:09 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
xbeam schreef op zondag 9 januari 2022 @ 20:11:
[...]

Wanneer je de USG config deelt kan iedereen of er een config foutje in zit of dat Tweakers zonder problemen andere functie voor het zelfde gebruiken. Mee. Helpen elkaars problemen op te lossen is leerzaam. Daar daarnaast mis ik de goede oude begin tijd het vol stond met configs en bezig waren met het schijnbaar onmogelijke mogelijk te make..

Ps. Verwijder wel eerst je login en wachtwoord voordat je de output hier in een code=json tag plakt

mca-ctrl -t dump-cfg

Komt dat niet een beetje doordat de udm serie etc minder tweakable is met json scripjes. En de USG daar een hoger gehalte in had.

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
In 2017 mijn USG aangeschaft, initieel had ik er een switch voor gezet om IPTV te kunnen scheiden, dat werkte altijd heel goed. Toen dat niet meer kon, gebruik gemaakt van het script en methode van @Coolhva dat werkte ook prima, tot aan november vorig jaar telkens problemen met IPTV ondanks dat ik alles keurig gescheiden had in eigen VLANS, veel dingen geprobeerd, uiteindelijk UDM Pro gekocht in December en m.b.v. de instructies van @fabianishere werkte het direct perfect! Alles draait als een zonnetje en geen problemen meer gehad met IPTV. USG en CloudKey Gen2 Plus zijn werkloos :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 24-09 10:11
Appie Heijn schreef op zondag 9 januari 2022 @ 17:13:
Helaas nu niet meer.. Vanmiddag was de U6 Lite nog wel op voorraad, maar net nu ik deze wilde bestellen ook niet meer :/

Hopelijk komende week weer te bestellen :) Heb er eentje nodig voor in de woonkamer (Lite of Pro), zodat de huidige naar de schuur kan (AP AC Lite).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zondag 9 januari 2022 @ 12:34:

Ik weet niet of het je wat zegt, maar het is net zoiets als :
- H.264/H.265 Decoding/Encoding van je videokaart.
- Algemene Encryptie Offloading van je AMD/Intel CPU/APU voor allerlei VPN/SSL dingen.
- Alle video offloading die de VPU in een ARM SoC doet.

Daar moet je het een beetje in zoeken :)
pinda powerrr schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:25:
offtopic:
Het kan aan mij liggen, maar ik vind het best wel onbeleefd om mensen te taggen in een topic waarin ze niet actief zijn normaal gesproken :? :$

Kan aan mij liggen... O-)
LordSpud schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:04:

LordSpud schreef op zondag 9 januari 2022 @ 15:18:
Waarom pleur je dan niet alle UniFi zooi weg en gebruik je niet gewoon voor alles de FRITZ!Box producten/oplossingen :?

/Whatever works... :)
robertwebbe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:22:
Neem eens een kijkje in de Delta en Caiway Topics en je komt er vanzelf meer over te weten voor zover er nu al het een en ander bekend is tenminste... :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• fabianishere
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-09 21:27
RobertMe schreef op zondag 9 januari 2022 @ 11:33:
[...]

Kleine correctie: de UDM kan niet offloaden <punt>. De UDM zit alleen een ARM SoC in en die doet alles. De USG zit wel een dedicated chip in die veel taken kan overnemen (maar als die het niet kan moet ook daar alles op de CPU worden gedaan).
Dat is misschien iets te kort door de bocht. De Ethernet controller in de UDM (Pro) ondersteunt een aantal layer 3 en 4 offloads. De developers noemen het zelf advanced offloading (waaronder checksum calculation, TSO en RSS). Dat is natuurlijk niet helemaal vergelijkbaar met de offloads beschikbaar in de MediaTek en Cavium apparaten van Ubiquiti. Tegelijkertijd is de rekenkracht van de ARM CPUs in de UDM (Pro) zo groot, dat de meeste van deze offloads niet per se nodig zijn om 1 Gbit te halen.

Wat betreft PPPoE, heb ik vernomen dat dit met de nieuwste firmware release v1.11.0 verholpen moet zijn. Als ik naar de kernel wijzingen kijkt, lijkt het erop dat voorheen de Ethernet driver de hardware offloading functionaliteit (in dit geval flow steering) niet optimaal benutte, waardoor PPPoE verkeer maar door een enkele CPU kern kon worden verwerkt.
Roy Batty schreef op zondag 9 januari 2022 @ 13:38:
[...]

Thx ! Leerzaam. Wat moet ik me dan voorstellen bij die hardware ? Is dat dan een 2e chip die die instructies overneemt ? En ook daar moet deze protocollen dan ingebakken worden en da`s toch ook code zou je zeggen.

Dit gaat me nog een beetje boven de pet.
Zulke apparaten bevatten vaak tientallen chips. Zie bijvoorbeeld de internals van de UDM Pro: https://fccid.io/SWX-UDMP...s/Internal-Photos-4365483.

Om te kunnen communiceren via het Ethernet protocol maken deze apparaten gebruik van Ethernet controller chips. Zulke chips genereren de fysieke signalen die door de internet kabels lopen (physical layer) en verzorgen de link laag, zodat pakketjes die worden verstuurd vanuit de CPU kunnen worden omgezet in frames die worden verstuurd over het fysieke medium.

Alle lagen daarboven (zoals IP en TCP) zijn meestal geïmplementeerd in software. Bij hardware offloading wordt een hele hoop van die logica ingebakken in die Ethernet controller chips. Denk bijvoorbeeld aan het berekenen van een checksum. Dat is sneller en scheelt werk voor de CPU, maar is minder flexibel, want je kunt zo'n chip (meestal) niet herprogrammeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:15
loyske schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:41:
[...]

Euhm als het nog eens gebeurd een ander voeding proberen en kijken of het daarmee opgelost is?
Of de defecte voeding doormeten als hij weer offline is?

Bij mij leek het alsof de USG het deed, want de LEDjes branden dan wel, maar verder dan dat doet hij helemaal niks en is hij inderdaad offline in de controller.
Gisteren opnieuw hetzelfde eufel en wis en waarachtig: met een nieuwe adapter werkte het direct weer. Fijn dat het dus niet de USG zelf is die er de brui aan gaf!

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Ik had de laatste (normale) software versie draaien met jou scripts voor iptv gedeelte. Dit was 1.11.*.
Echter >90% load tijdens een download (die wel gewoon max snelheid haalde). Upload blijft vreemd genoeg rond de 300-500Mbit hangen. Single treaded uploads (via ftp bijvoorbeeld) gaan sneller dan multitreaded waarbij de snelheid alleen maar meer instort.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RNhaJO5jexHXADqr6OCvyAszs2Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZS8htiF92DB830JbyVDAmziw.png?f=user_large
Kortom dit lijkt niet echt te helpen. Vraag me af of ik hem even achter de hand moet houden tot er een moment komt dat ze issues opgelost hebben, of dit moment er nooit gaat komen….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:04
Kun je een device dat aan wifi hangt dwingen om via een specifiek AP te verbinden? Want hij switcht continue tussen 2 AP's.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:01:
Kun je een device dat aan wifi hangt dwingen om via een specifiek AP te verbinden? Want hij switcht continue tussen 2 AP's.
Ja dat kan :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BXXJQGHT3ZxrAovfIok5TdBq4R0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pCIsYZ9Izl9b03AyAq4xxvuL.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hoe kom je daar? want volgens mij heb ik die optie niet. Ik ga naar clients, heb daar dan de hele lijst aan clients staan. Klik op betreffende device, dan krijg ik rechts aan verticale balk met Overview, Configuration en History. Onder Configuration zie ik wel fixed IP adress, maar die lock to AP toggle heb ik er niet bij staan?

Of kijk ik op een verkeerde plek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:18:
[...]

Hoe kom je daar? want volgens mij heb ik die optie niet. Ik ga naar clients, heb daar dan de hele lijst aan clients staan. Klik op betreffende device, dan krijg ik rechts aan verticale balk met Overview, Configuration en History. Onder Configuration zie ik wel fixed IP adress, maar die lock to AP toggle heb ik er niet bij staan?

Of kijk ik op een verkeerde plek?
Dat is wel waar het moet zijn. Ik weet niet wat jij hebt draaien, maar hier een UDM Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
BlazeMuis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Dat is wel waar het moet zijn. Ik weet niet wat jij hebt draaien, maar hier een UDM Pro.
Oh nee, die heb ik niet. Ik heb een UD...M? een normale? De Dream Machine zeg maar, maar niet de Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Oh nee, die heb ik niet. Ik heb een UD...M? een normale? De Dream Machine zeg maar, maar niet de Pro.
Als ik zo snel even Google maakt het niet veel uit wat je hebt. Is alles up to date?

Edit: Ik weet dat dit nog niet zo heel lang kan, ik heb deze optie pas sinds een maand ongeveer.

[ Voor 13% gewijzigd door BlazeMuis op 10-01-2022 12:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_A_User
BlazeMuis schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:23:
[...]

Als ik zo snel even Google maakt het niet veel uit wat je hebt. Is alles up to date?

Edit: Ik weet dat dit nog niet zo heel lang kan, ik heb deze optie pas sinds een maand ongeveer.
Ah, ik heb niet de meest recente versie, dus dan zal dat het zijn gok ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 11:36
Het wordt pas sinds 1 van de laatste versies ondersteund, ook in combinatie met 1 van de laatste firmware versies van een AP.

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ja, verdomme, nu heb ik geupdate, maar er was een optie waar je kon zeggen na hoeveel tijd een device dat niet meer connected is wordt weergeven als 'niet connected'. Zoiets was het.

Maar volgens mij zijn er nu een aantal dingen die verandert zijn na die update, maar nu kan ik die optie waar je dat in kon stellen niet meer vinden. Is dat er niet meer of waar kan ik dat (nu) vinden?

Ik had dat ingesteld op 5 seconden omdat mijn domotica dat onder andere gebruikt, maar ik zie dat dat niet meer werkt, dus nu ben ik op zoek naar die setting om te kijken of die nog steeds op die 5 seconden staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSpud
Waarom pleur je dan niet alle UniFi zooi weg en gebruik je niet gewoon voor alles de FRITZ!Box producten/oplossingen :?

/Whatever works... :)
Dat zou een heel fijn gevoel geven maar ik had een goeie ervaring met Ubiquiti spul in een vorige woning. Kost dus wat kruim om eerst te investeren in dat spul en het een jaar na dato alweer naar buiten te gooien. Maar inderdaad: inmiddels zit de Fritzbox er weer gewoon in en ben ik aan het kijken naar vervangende APs. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 12:36:
Ah, ik heb niet de meest recente versie, dus dan zal dat het zijn gok ik.
Lees effe dit door : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 :P O-) :+
Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 13:34:
Ja, verdomme, nu heb ik geupdate, maar er was een optie waar je kon zeggen na hoeveel tijd een device dat niet meer connected is wordt weergeven als 'niet connected'. Zoiets was het.

Maar volgens mij zijn er nu een aantal dingen die verandert zijn na die update, maar nu kan ik die optie waar je dat in kon stellen niet meer vinden. Is dat er niet meer of waar kan ik dat (nu) vinden?

Ik had dat ingesteld op 5 seconden omdat mijn domotica dat onder andere gebruikt, maar ik zie dat dat niet meer werkt, dus nu ben ik op zoek naar die setting om te kijken of die nog steeds op die 5 seconden staat.
Ik weet niet welke versie je had draaien, maar Ubiquiti heeft de webGUI al een tijdje flink zitten aanpassen en nu zit je dus met de volgende situatie :
- Sommige Settings vind je nog steeds in de oude webGUI versie.
- Sommige Settings vind je alleen in de nieuwe webGUI versie.

Dus als je ergens naar op zoek bent is het aan te raden om effe tussen die twee te wisselen! ;)

Heel handig... ik weet het... vinden wij ook... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
nero355 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Lees effe dit door : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 :P O-) :+

[...]

Ik weet niet welke versie je had draaien, maar Ubiquiti heeft de webGUI al een tijdje flink zitten aanpassen en nu zit je dus met de volgende situatie :
- Sommige Settings vind je nog steeds in de oude webGUI versie.
- Sommige Settings vind je alleen in de nieuwe webGUI versie.

Dus als je ergens naar op zoek bent is het aan te raden om effe tussen die twee te wisselen! ;)

Heel handig... ik weet het... vinden wij ook... :+
Hm, dit is wel verwarrend hoor. Nu heb ik ook geen meldingen meer. Eerst had ik nog die meldingen zo van apparaat X roamed from AP X to AP Y, maar nu heb ik niets meer. Ja, dat ik updates heb gedaan, heb voor zo ver ik weet opnieuw alles ingesteld dat ik alle meldingen wil krijgen....noppes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-09 21:00
Hebben jullie ook dat in de iOS Unifi Network app de WiFi experience grafiek leeg is voor alle wireless clients?

De WiFi experience op de hoofdpagina die de experience laat zien van alle AP’s doet het overigens wel. Het zijn de grafieken van de clients zelf die bij mij leeg zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fabianishere
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-09 21:27
Tortelli schreef op maandag 10 januari 2022 @ 11:36:
Ik had de laatste (normale) software versie draaien met jou scripts voor iptv gedeelte. Dit was 1.11.*.
Echter >90% load tijdens een download (die wel gewoon max snelheid haalde). Upload blijft vreemd genoeg rond de 300-500Mbit hangen. Single treaded uploads (via ftp bijvoorbeeld) gaan sneller dan multitreaded waarbij de snelheid alleen maar meer instort.

[Afbeelding]
Kortom dit lijkt niet echt te helpen. Vraag me af of ik hem even achter de hand moet houden tot er een moment komt dat ze issues opgelost hebben, of dit moment er nooit gaat komen….
Zou je met "top" (via SSH) kunnen kijken waarom de load op jouw device zo hoog is? Dat geeft enige inzicht in de processen die veel CPU/memory gebruiken. Wellicht heb je DPI aanstaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Just_A_User schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:05:
Hm, dit is wel verwarrend hoor. Nu heb ik ook geen meldingen meer. Eerst had ik nog die meldingen zo van apparaat X roamed from AP X to AP Y, maar nu heb ik niets meer. Ja, dat ik updates heb gedaan, heb voor zo ver ik weet opnieuw alles ingesteld dat ik alle meldingen wil krijgen....noppes.
Het zou me niet verbazen als het weer eens de zoveelste bug is... :+
Valderrama schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:10:
Hebben jullie ook dat in de iOS Unifi Network app de WiFi experience grafiek leeg is voor alle wireless clients?

De WiFi experience op de hoofdpagina die de experience laat zien van alle AP’s doet het overigens wel. Het zijn de grafieken van de clients zelf die bij mij leeg zijn.
Simpele oplossing : Niet met apps prutsen als het om je netwerk gaat! :P

Altijd weer die iOS gebruikers en hun apps... :N :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:51:
[...]

[...]

Simpele oplossing : Niet met apps prutsen als het om je netwerk gaat! :P

Altijd weer die iOS gebruikers en hun apps... :N :+
Hé-hé-he.... Niet zó, hè :>

Ik heb hier ook veel iOS devices (En ik gebruik er géén één om ook maar IETS aan m'n Unifi Netwerk te laten "(ver-) prutsen" middels die Ge-Wel-Dig-E App's van Ubiquiti) :*)

>:) :9

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
nero355 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 16:51:
[...]

Maar, weet jij dan waar ik nu die setting (als hij er nog is) kan vinden waar je kunt instellen wanneer een device als 'away' wordt gezien? Want ik had dat ingesteld op 5 seconden, wat ik dan weer als trigger gebruik om in Home Asisstant als 'afwezig' gezien te worden, maar dat levert dus nu issues op, dus ik ben die instelling aan het zoeken, maar ik kan hem niet meer vinden.. ?

Ik zit nog op OS 1.10.0, en er is inmiddels 1.11.0 maar die heb ik dus nog niet geupdate.

[ Voor 7% gewijzigd door Just_A_User op 10-01-2022 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 25-09 07:43
Hallo Tweakers,

Ik trek binnenkort in mijn verbouwde woning. Voor stabiel internet op alle etages, lopen naar diverse plekken in het huis netwerkkabels. Ik heb de volgende producten aangeschaft:
- 1x UniFi Switch Lite 8 PoE
- 2x UniFi 6 Lite (AP)
- 1x UniFi Switch Flex Mini (voor beneden bij tv)

Ik heb werkend (Ziggo) internet in de woning. Ik heb vanochtend een kabel van de Ziggo box in de Switch Lite 8 PoE gestopt, evenals de andere netwerkkabels uit de woning. Vervolgens wilde ik de switch toevoegen in de UniFi Netwerk app maar daar verscheen deze niet. Het is me ook niet gelukt om hem toe te voegen aan de app.

Iemand een suggestie wat ik morgen kan doen om dit wel werkend te krijgen? Ik heb dus geen aparte controller ofzo en het is mij nu onduidelijk wat de vervolgstap is. Moet ik de controller software op een pc downloaden voor een eerste installatie? Moet het wel gewoon via de app kunnen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
JeroenVerweij schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:17:
Hallo Tweakers,

Ik trek binnenkort in mijn verbouwde woning. Voor stabiel internet op alle etages, lopen naar diverse plekken in het huis netwerkkabels. Ik heb de volgende producten aangeschaft:
- 2x UniFi 6 Lite (AP)

Ik heb werkend (Ziggo) internet in de woning. Ik heb vanochtend een kabel van de Ziggo box in de Switch Lite 8 PoE gestopt, evenals de andere netwerkkabels uit de woning. Vervolgens wilde ik de switch toevoegen in de UniFi Netwerk app maar daar verscheen deze niet. Het is me ook niet gelukt om hem toe te voegen aan de app.

Iemand een suggestie wat ik morgen kan doen om dit wel werkend te krijgen? Ik heb dus geen aparte controller ofzo en het is mij nu onduidelijk wat de vervolgstap is. Moet ik de controller software op een pc downloaden voor een eerste installatie? Moet het wel gewoon via de app kunnen?

Ik zou een cloud key erbij doen. En anders idd de controller op een computer installeren. Je hebt een controller nodig. De app logt daarop in. Zonder controller heb je niks aan de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 26-09 12:48
Zonder controller kun je toch ook wel met alleen de app uit de voeten? Of is dat inmiddels achterhaald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Tonne schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:34:
[...]

Ik zou een cloud key erbij doen. En anders idd de controller op een computer installeren. Je hebt een controller nodig. De app logt daarop in. Zonder controller heb je niks aan de app
Dankjewel voor de zeer snelle reactie! Ik wil het netwerk eerst werkend krijgen. Daarna wil ik een keer gaan kijken naar een controller (wacht nog op goede beschikbaarheid van de UDM Pro SE).

Dus een eerste setup met een controller op een laptop zou dan voldoende zijn om het werkend en geïnstalleerd te krijgen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• posttoast
posttoast schreef op maandag 10 januari 2022 @ 08:53:
[...]

Gisteren opnieuw hetzelfde eufel en wis en waarachtig: met een nieuwe adapter werkte het direct weer. Fijn dat het dus niet de USG zelf is die er de brui aan gaf!
Ik heb nu van Conrad ook twee reserve-adapters binnen. Volgens de Conrad-site zou de polariteit goed moeten zijn:

Afbeeldingslocatie: https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/POLARITAET_SY_00/image.jpg?y=45

Maar op de stekker die ik binnenkreeg staat een heel ander symbool:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iyVIuALqHYtAmGxYlsge_CH-LWQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/byimzR5VqaCKQVKD8n00sCGs.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens mij wordt hier per kabeltje de polariteit aangegeven, maar ik heb nu geen idee of de binnenkant óf de buitenkant positief is ;) Om hem zomaar aan te sluiten vind ik ook weer zo wat, iemand enig idee wat dit inhoudt?

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@posttoast Even een multimeter er bij pakken om de polariteit (DC) te verifiëren is vaak de kortste slag :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Will_M schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:47:
@posttoast Even een multimeter er bij pakken om de polariteit (DC) te verifiëren is vaak de kortste slag :P
Haha ja, maar die heb ik nou nét niet in huis. Nep-tweaker die ik ben ;)

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlazeMuis
Iemand een idee of je de volle Gbit kan dicht trekken met de U6 Lite, of heb ik dan toch echt de U6 Pro nodig? Laptop heeft een AX201 chip, verder een iPhone 13 Pro en MacBook Air M1 hier (die ook AX hebben).

Niet nodig natuurlijk, maar wel handig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RudolfR schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:37:
Zonder controller kun je toch ook wel met alleen de app uit de voeten? Of is dat inmiddels achterhaald?
De app heeft altijd alleen maar een "mini controller" bevat. Die kan uitsluitend overweg met APs en bied ook daarin minder functionaliteit dan de volledige controller. Oftewel: gewoon lekker een controller draaien. Tegenwoordig extra makkelijk met de UDM / UDR waar die ingebakken zit, en daarnaast mogelijk op letterlijk elk x86 en ARM apparaat. Dus desnoods gewoon op een PC installeren en alleen opstarten indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:15
posttoast schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:44:
[...]

Ik heb nu van Conrad ook twee reserve-adapters binnen. Volgens de Conrad-site zou de polariteit goed moeten zijn:

[Afbeelding]

Maar op de stekker die ik binnenkreeg staat een heel ander symbool:

[Afbeelding]

Volgens mij wordt hier per kabeltje de polariteit aangegeven, maar ik heb nu geen idee of de binnenkant óf de buitenkant positief is ;) Om hem zomaar aan te sluiten vind ik ook weer zo wat, iemand enig idee wat dit inhoudt?
Dit zegt jouw eigen link, polariteit binnen.

Uitgangsstekker: stekker voor kleine apparaten 2,1 x 5,5 mm, polariteit + binnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
Behoorlijk Leek schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Dit zegt jouw eigen link, polariteit binnen.

Uitgangsstekker: stekker voor kleine apparaten 2,1 x 5,5 mm, polariteit + binnen
Ja, ik weet dat de productpagina van Conrad het zegt maar je zou dat toch op de adapter zelf ook moeten kunnen zien?

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
JeroenVerweij schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:40:
[...]

Dankjewel voor de zeer snelle reactie! Ik wil het netwerk eerst werkend krijgen. Daarna wil ik een keer gaan kijken naar een controller (wacht nog op goede beschikbaarheid van de UDM Pro SE).

Dus een eerste setup met een controller op een laptop zou dan voldoende zijn om het werkend en geïnstalleerd te krijgen?
Owkee ik snap je idee. Ja tzt kun je de config van de pc dan overzetten naar de UDM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
posttoast schreef op maandag 10 januari 2022 @ 18:01:
[...]

Haha ja, maar die heb ik nou nét niet in huis. Nep-tweaker die ik ben ;)
Ik heb er ook eentje besteld, maar wel een multimeter in huis. Stay tuned

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenVerweij
Tonne schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Owkee ik snap je idee. Ja tzt kun je de config van de pc dan overzetten naar de UDM.
Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:37

Toppe

Oké ✅

Is er hier iemand actief die UniFi Access gebruikt en mij kan vertellen of je hierover tevreden bent?

Het totaal pakket spreekt mij aan en het bevat alle eisen die ik heb, echter ben ik bang dat het weer z’n typisch UniFi product is en dat ze er mee stoppen vlak nadat ik het gekocht heb.

Er lijken mij ook weinig (betaalbare) alternatieven. Natuurlijk kan je ook de cilinder ‘smart’ maken maar daar gaat mijn voorkeur niet naar uit.

offtopic:
Ik weet dat er een UniFi Access topic is, echter gezien de reactie snelheid daar heb ik even een mod’je gevraagd of het hier mocht, en dat mocht!

[ Voor 15% gewijzigd door Toppe op 10-01-2022 21:23 ]

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik probeer succesvol Wireguard te draaien in Docker op een NUC binnen mijn netwerk en loop tegen iets aan, ik vermoed firewall. De NUC draait op 192.168.1.4 en Wireguard geeft IP-adressen uit in de range 192.168.2.0/24, de client in kwestie, m'n telefoon met IP 192.168.1.10, waarmee ik probeer krijgt 192.168.2.2 toegekend. Ik probeer een verbinding op te zetten en dat werkt; ik ben verbonden met Wireguard, dat stukje werkt. Echter kan ik daarna alleen geen internet pagina bezoeken... ik kies bewust er even voor om over t lokale netwerk te testen voordat ik dit via 4G doe via port forwarding op m'n domeinnaam om zeker te weten dat het werkt.

Toen heb ik in de firewall een rule gemaakt (Accept, All) die verkeer van 192.168.2.0/24 toe laat tot het Trusted network (de 192.168.1.0/24 range). Helaas werkte dit niet... logging aangezet:

code:
1
2
3
admin@router:~$ tail -f /var/log/messages | grep 192.168.2
Jan 10 21:23:33 router kernel: IPv4: martian source 31.13.93.33 from 192.168.2.2, on dev eth1
Jan 10 21:23:33 router kernel: IPv4: martian source 31.13.93.54 from 192.168.2.2, on dev eth1

Niet eerder gezien maar klinkt logisch aangezet de USG niks van die 192.168.2.0/24 range afweet. Toen heb ik een nieuw corporate netwerk aangemaakt met de naam VPN zodat de USG dat zou moeten herkennen.

Nu krijg ik echter helemaal niets meer in m'n logs echter doet ook t internet t via Wireguard nog niet :{ Wat zie ik over t hoofd?

edit: ik dacht dat de client verbonden was omdat deze geen foutmeldingen geeft echter de logs van de applicatie op de telefoon geeft aan dat de handshake niet voltooit... daar eerst maar eens mee rommelen dan :)

edit 2: ging er vanuit dat de DNS wel functioneerde en gebruikte m'n domeinnaam ipv lokaal IP om te verbinden met wireguard, als ik die aanpas naar t lokale IP van de NUC kan ik verbinden en heb ik gewoon internet. Nevermind dus 8)7

edit 3: alleen m'n interne host names (homeassistant.nuc.cartman.local) resolven niet via Wireguard (kan t wel bereiken op IP + port) :{

[ Voor 23% gewijzigd door Cartman! op 10-01-2022 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:20:
Is er hier iemand actief die UniFi Access gebruikt en mij kan vertellen of je hierover tevreden bent?
Volgens mij heeft @xbeam daar wel eens over gepost / het in gebruik.

Op basis van de G4 Doorbell Pro video heb ik ook zo'n vermoeden dat ze ook nog met een skot gaan komen. Bij het stukje van vingerafdrukscanner of NFC verwijzen ze namelijk naar "UniFi SmartLock" en in zoverre hebben ze die term volgens mij nog niet gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
RobertMe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:05:
[...]

Op basis van de G4 Doorbell Pro video heb ik ook zo'n vermoeden dat ze ook nog met een skot gaan komen. Bij het stukje van vingerafdrukscanner of NFC verwijzen ze namelijk naar "UniFi SmartLock" en in zoverre hebben ze die term volgens mij nog niet gebruikt.
Een slot van Ubnt is wel het laatste wat ik vertrouw :X

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HKLM_ schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:22:
[...]

Een slot van Ubnt is wel het laatste wat ik vertrouw :X
Tsja, ze hebben intussen natuurlijk wel meer hardware van hetzelfde niveau. Die hele UniFi Access module die de magneet sluiting whatever het heet van een deur ontgrendeld is dan natuurlijk net zo (on)veilig. Of je nu daar voor kiest binnen wat ze nu aanbieden binnen access vs een slim slot maakt v.w.b. "je moet het maar vertrouwen" niet uit.

Zou ikzelf snel een smart lock installeren van welk merk dan ook? Waarschijnlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op maandag 10 januari 2022 @ 21:36:
Ik probeer succesvol Wireguard te draaien in Docker op een NUC binnen mijn netwerk en loop tegen iets aan, ik vermoed firewall. De NUC draait op 192.168.1.4 en Wireguard geeft IP-adressen uit in de range 192.168.2.0/24, de client in kwestie, m'n telefoon met IP 192.168.1.10, waarmee ik probeer krijgt 192.168.2.2 toegekend. Ik probeer een verbinding op te zetten en dat werkt; ik ben verbonden met Wireguard, dat stukje werkt. Echter kan ik daarna alleen geen internet pagina bezoeken... ik kies bewust er even voor om over t lokale netwerk te testen voordat ik dit via 4G doe via port forwarding op m'n domeinnaam om zeker te weten dat het werkt.

Toen heb ik in de firewall een rule gemaakt (Accept, All) die verkeer van 192.168.2.0/24 toe laat tot het Trusted network (de 192.168.1.0/24 range). Helaas werkte dit niet... logging aangezet:

code:
1
2
3
admin@router:~$ tail -f /var/log/messages | grep 192.168.2
Jan 10 21:23:33 router kernel: IPv4: martian source 31.13.93.33 from 192.168.2.2, on dev eth1
Jan 10 21:23:33 router kernel: IPv4: martian source 31.13.93.54 from 192.168.2.2, on dev eth1

Niet eerder gezien maar klinkt logisch aangezet de USG niks van die 192.168.2.0/24 range afweet. Toen heb ik een nieuw corporate netwerk aangemaakt met de naam VPN zodat de USG dat zou moeten herkennen.

Nu krijg ik echter helemaal niets meer in m'n logs echter doet ook t internet t via Wireguard nog niet :{ Wat zie ik over t hoofd?

edit: ik dacht dat de client verbonden was omdat deze geen foutmeldingen geeft echter de logs van de applicatie op de telefoon geeft aan dat de handshake niet voltooit... daar eerst maar eens mee rommelen dan :)

edit 2: ging er vanuit dat de DNS wel functioneerde en gebruikte m'n domeinnaam ipv lokaal IP om te verbinden met wireguard, als ik die aanpas naar t lokale IP van de NUC kan ik verbinden en heb ik gewoon internet. Nevermind dus 8)7

edit 3: alleen m'n interne host names (homeassistant.nuc.cartman.local) resolven niet via Wireguard (kan t wel bereiken op IP + port) :{
Je kan op een aantal manieren je VPN regelen :
- Eigen subnet (Bij OpenVPN bijvoorbeeld 10.8.0.1/24 als ik het me goed herinner ?!) die wordt geNAT richting je netwerk.
- De VPN Interface (wg0 bij WireGuard geloof ik ?!) met een lokaal netwerk Bridged draaien.

En daarbij moet je natuurlijk ook de juiste DNS Server(s) meegeven aan je Clients :)

Dus kijk effe goed wat je opties zijn en hoe ver je daarmee komt in jouw situatie, want misschien moet je Docker netwerk omgezet worden naar MACVLAN of Bridge/Host of zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 23:09
Graag zou ik willen weten wat wijsheid is.

Ik ben sinds het weekend in de wondere wereld van Docker gestapt en heb nu de Controller draaien op Docker. Dit is versie 6.5.55. ik wil nu mijn spullen overzetten van mijn laptop naar de Docker container, echter is de versie op mijn laptop wat ouder namelijk 5.14.23.

Op mijn laptop draaien nog meer sites en ik wil alleen die van mijn zelf overzetten. Exporteren en importeren? of device 1 voor 1 vergeten op mijn laptop en opnieuw adopten op de docker versie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HekkeySE
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
RobertMe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:05:
[...]

Komt er inderdaad ook volgens FCC filings

https://fccid.io/SWX-UFPLOCK

Afbeeldingslocatie: https://preview.redd.it/65ilnzb85da81.jpg?width=1200&format=pjpg&auto=webp&s=f23c8b60e3a1a82158c4c703efa29006a89d0498

Recht op morgen heb ik niet, maar morgen wordt beter dan vandaag en gisteren bestaat niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• posttoast
Erik2B schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:25:

Ik ben sinds het weekend in de wondere wereld van Docker gestapt en heb nu de Controller draaien op Docker. Dit is versie 6.5.55. ik wil nu mijn spullen overzetten van mijn laptop naar de Docker container, echter is de versie op mijn laptop wat ouder namelijk 5.14.23.

Op mijn laptop draaien nog meer sites en ik wil alleen die van mijn zelf overzetten. Exporteren en importeren? of device 1 voor 1 vergeten op mijn laptop en opnieuw adopten op de docker versie?
Ik denk dat exporteren en importeren het makkelijkst is. En volgens mij is dat geen probleem als je van een oude naar een nieuwe versie van de controller gaat.

omniscale.nl

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:58
Erik2B schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:25:

Ik weet niet welke image je gebruikt, maar Goofball heeft de 5.14.23 image gewoon nog beschikbaar in zijn repository. Je zou dus in je Docker omgeving kunnen kiezen om 5.14.23 te starten, daarin de backup van je laptop te importeren en van daaruit je container te upgraden naar de nieuwe image. Dan heb je geen version mismatch bij de import, wat eventuele problemen verkleint.

Als je daar hulp bij nodig hebt kun je denk ik beter je vraag in het Docker topic stellen:
[Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21:30
Voor degene die het interessant vinden de Smart Sensor voor Protect is in de EU EA store nu, voor zolang het duurt.

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Ik kreeg mail dat de Smart Sensor in voorraad is.
Deze en een U6 Pro besteld.
EDIT: ik moet sneller zijn :)

[ Voor 17% gewijzigd door abusimbal op 11-01-2022 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-09 11:55
tcviper schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 08:50:
Voor degene die het interessant vinden de Smart Sensor voor Protect is in de EU EA store nu, voor zolang het duurt.
naar gekeken maar kan thuisd geen echte use-case vinden ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenVerweij
JeroenVerweij schreef op maandag 10 januari 2022 @ 17:17:
Hallo Tweakers,

- 2x UniFi 6 Lite (AP)

Ik wilde jullie nog even weten dat ik het inmiddels aan de praat heb gekregen! Bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
hmmm zijn er anderen die ook problemen ondervinden met het inloggen op hun UDM Pro (in mijn geval) Als ik naar 192.168.1.1 ga zie ik topology etc maar zodra ik op network klik blijft hij laden.

Edit: ik kan wel in protect.

[ Voor 7% gewijzigd door GroeneThee op 11-01-2022 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 20:02
GroeneThee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:15:
hmmm zijn er anderen die ook problemen ondervinden met het inloggen op hun UDM Pro (in mijn geval) Als ik naar 192.168.1.1 ga zie ik topology etc maar zodra ik op network klik blijft hij laden.

Probeer eens een andere browser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
Tomas_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Probeer eens een andere browser
Dank voor het meedenken (y)

Heb 3 browsers geprobeerd en ook de app geeft dezelfde melding"
Unifi is having trouble with this direction

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
GroeneThee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:10:
[...]

Dank voor het meedenken (y)

Heb 3 browsers geprobeerd en ook de app geeft dezelfde melding"
[...]
Probeer je de controller toevallig op een 'oude' vermelding / eigen snelkoppeling te bereiken? UI heeft in de controller de laatste tijd wat veranderingen qua naamgevingen doorgevoerd.

Wat gebeurd er als je 'm alléén op basis van het IP-Adres benaderd (I.E. https://192.168.1.1) zonder daar iets achter te zetten?

[ Voor 4% gewijzigd door Will_M op 11-01-2022 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 12:46:
[...]

Probeer je de controller toevallig op een 'oude' vermelding / eigen snelkoppeling te bereiken? UI heeft in de controller de laatste tijd wat veranderingen qua naamgevingen doorgevoerd.

Wat gebeurd er als je 'm alléén op basis van het IP-Adres benaderd (I.E. https://192.168.1.1) zonder daar iets achter te zetten?
Ook jij bedankt voor het meedenken.

Ook dat maakt niets uit, helaas. Overigens is dat hoe ik de UDM-Pro via de browser benader. Maar ook in de app is het helaas dezelfde foutmelding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
GroeneThee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:35:
[...]

Ook jij bedankt voor het meedenken.

Ook dat maakt niets uit, helaas. Overigens is dat hoe ik de UDM-Pro via de browser benader. Maar ook in de app is het helaas dezelfde foutmelding.
Wat gebeurt er als je unifi-os reboot vi ssh

Connect to the UDMP: “ssh -l username 192.168.1.1”

Login

Restart UniFi-OS: “UniFi-OS restart”

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GroeneThee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 09:15:

De laatste keer dat ik zoiets zag gebeuren moest de CK2+ terug naar de fabrieksinstellingen! :X

Ik hoop dat je nog wat via SSH kan fixen, want het is echt een buggy zooitje gewoon! :| :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
nero355 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:06:
[...]

De laatste keer dat ik zoiets zag gebeuren moest de CK2+ terug naar de fabrieksinstellingen! :X

Ik hoop dat je nog wat via SSH kan fixen, want het is echt een buggy zooitje gewoon! :| :/
Dat zijn niet de berichten die ik wil lezen maar vrees het ergste. Moet eerlijk zeggen dat alle updates tot nu toe gewoon goed gingen en alles tot vandaag in ieder geval stabiel draaide.

Ik kan dus wel gewoon in de settings via de browser maar niet in de "Network"applicatie. Protect werkt ook gewoon naar behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GroeneThee
HKLM_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Wat gebeurt er als je unifi-os reboot vi ssh

Connect to the UDMP: “ssh -l username 192.168.1.1”

Login

Restart UniFi-OS: “UniFi-OS restart”
Ga ik vanavond proberten
eerst even zorgen dat al het werk is gedaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
fabianishere schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Zou je met "top" (via SSH) kunnen kijken waarom de load op jouw device zo hoog is? Dat geeft enige inzicht in de processen die veel CPU/memory gebruiken. Wellicht heb je DPI aanstaan?
Hier op aanvullend: Waarschijnlijk staat het proces "Suricata-Main" met stip bovenaan in de ranglijst... En draait DPI dus ook als een heet zonnetje (met ingeschakelde IPS/IDS) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 19:24

Mr-D.

interpunctie? no hero here

net ook even met top gekeken maar suricata verbruikt bij mij niet veel maar andere dingen des te meer.
zoals mcad en systemd journal node-js
maar dat lijkt meer ingeladen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68uj-GIESNb3RWDxxdRV0Ou4Tes=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/o5Ov6O25DYmrlDBzjqDectEe.png?f=user_large

iets meer info vanuit top
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AYQQ55xYcHpR9mC2nNSevcxBGAs=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/KRif82UDmWIUmcBcVy7jdMx1.png?f=fotoalbum_medium

[ Voor 37% gewijzigd door Mr-D. op 11-01-2022 16:02 ]

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@Mr-D. Ik moet het hier thuis nog met een 'Good'Ol' USG-3P stellen. Daar draait het Suricata-Main proces volledig op LACK aan CPU/Memory 'POWERRRR' :P

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 11-01-2022 18:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr-D. schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:57:
net ook even met top gekeken maar suricata verbruikt bij mij niet veel maar andere dingen des te meer.
zoals mcad en systemd journal node-js
maar dat lijkt meer ingeladen
[Afbeelding]

iets meer info vanuit top
[Afbeelding]
Je moet dan wel screenshot maken van top waneer je een speedtest van 1gibit up en down doet

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

xbeam schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Je moet dan wel gelijk screenshot maken van top waneer een speedtest van 1gibit up en down doet
dat trekt de zakelijke laptop niet ( ja er is een nieuwe in bestelling maar Dell zegt in mei ben je de eerste)
kan dat straks wel even testen op mijn eigen laptop( die is ook bedraad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Mr-D. schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:23:
[...]

dat trekt de zakelijke laptop niet ( ja er is een nieuwe in bestelling maar Dell zegt in mei ben je de eerste)
kan dat straks wel even testen op mijn eigen laptop( die is ook bedraad).
Volume bestellen :P levertijd van 2,5 week bij dell momenteel :)

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

HKLM_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:32:
[...]

Volume bestellen :P levertijd van 2,5 week bij dell momenteel :)
20.000+ besteld :(

maar nog steeds mei maar komt ook door onze eigen IT

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

xbeam schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:21:
[...]

Je moet dan wel screenshot maken van top waneer een speedtest van 1gibit up en down doet
bij deze dan.

download:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mMfvjaNk_wsO_us4kRKo1s42EQs=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/V0WSzovjQ1iimCpY6Q1rGazI.png?f=user_large

Upload:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0YNnZUbWBo19G4pwnZj4ehjSWw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/EEqzsnmn82XFfJJcIx4CebPX.png?f=user_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Zo, hier thuis net m'n USG-3P ook maar weer even ontdaan van hoop "DNS" :? entries welke door de ingebouwde DHCP serverscopes automatisch aangemaakt worden in de HOST tabel (en vervolgens nooit meer verwijderd worden, ook niet nadat de lease al lang weer expired is)...

Wat zou het toch prettig zijn als ze daar ook eens een keer een simpele én snelle GUI oplossing voor zouden gaan verzinnen, in plaats van allemaal van die 'gekke fratsen' uit te dokteren waar volgens mij helemaal niemand op zit te wachten.

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 11-01-2022 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:55

Copyman

Dode muis

Ik ervaar nu al een tijdje de volgende melding bij het openen van de UniFi Network app op iOS (15.2): “App is geblokkeerd door inactiviteit”. Weet iemand wat dit precies inhoudt, en vooral; hoe je dit uitschakelt?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZeFV7v8TMGGvflXYSh3G4fNvpM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ATHw1T1wDGOboOzW9uJSh0ba.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 43% gewijzigd door Copyman op 11-01-2022 17:03 ]

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Copyman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:02:
Ik ervaar nu al een tijdje de volgende melding bij het openen van de UniFi Network app op iOS (15.2): “App is geblokkeerd door inactiviteit”. Weet iemand wat dit precies inhoudt, en vooral; hoe je dit uitschakelt?

[Afbeelding]
Is iets wat door iOS15.x geregeld wordt in verband met energiebeheer (van je iPhone 13 zo te zien). Ik heb er hier geen last mee doordat ik, zeker dit soort app's, ná gebruik eigenlijk altijd weer 'weg swipe' en ze niet op de achtergrond laat doordraaien als dat niet nodig :+

[ Voor 11% gewijzigd door Will_M op 11-01-2022 17:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Overduidelijk wat @xbeam al eerder heeft gezien in de config files : Suricata komt niet verder dan 1 Core van de 4 qua CPU belasting! :| :/
Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:57:
Zo, hier thuis net m'n USG-3P ook maar weer even ontdaan van hoop "DNS" entries welke door de ingebouwde DHCP serverscopes automatisch aangemaakt worden in de HOST tabel (en vervolgens nooit meer verwijderd worden nadat de lease al lang weer expired is)...

Wat zou het toch prettig zijn als ze daar ook eens een keer een simpele én snelle GUI oplossing voor zouden gaan verzinnen, in plaats van allemaal van die 'gekke fratsen' uit te dokteren waar volgens mij helemaal niemand op zit te wachten.
Zat laatst nog na te denken over wat er allemaal in de UniFi Controller mist en uiteindelijk werd de lijst zo lang dat ik er maar mee ben opgehouden! :X _O- :+
Copyman schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:02:

[Afbeelding]
Voor de zoveelste keer : Niet met apps aan je netwerk prutsen! :P

De beste oplossing is gewoon helemaal uninstalleren en nooit meer aan zitten! >:) :Y) d:)b

Pagina: 1 ... 164 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.