“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 23:48
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Modems en routers
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Tsja, dan kan Ziggo dus bij iedereen bridge mode aan zetten en dan hoeven ze niet aan de regelgeving te voldoen? Immers doet het ding dan ook alleen mediaconversie van coax naar UTP. Lijkt mij wel erg simpel dan._-= Erikje =-_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:32:
[...]
Verschil is wel dat het modem van Ziggo tevens router is, die gpon ntu doet alleen een mediaconversie
En nogmaals, volgens mij is de definitie "alles met een stroomstekker wat bij de klant insteekt", en een NTU heeft ook een stroomstekker, die bij de klant in steekt.
Kleine detail Correctie 😅 modem’s routeren nooit. Ook de ziggo modem niet. Dat is namelijk een router ingebouwde modem en geen modem die routeert😎_-= Erikje =-_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:32:
[...]
Verschil is wel dat het modem van Ziggo tevens router is, die gpon ntu doet alleen een mediaconversie
GPON ONT is gewoon het modem (plek waar het moduleren plaats vind) wat jouw utp (ethernet) signaal naar jouw unieke frequentie (GPON) op de gedeelde glasvezel. Een modem die mediaconversie doet is hetzelfde als met rekening 2x min maakt plus. Een modem doet geen omzetting maar is de omzetting
Omdat iedere GPON modem een unieke (lees) lichtkleur gebruikt kan de OLT (de switch in de kpn wijk kast) onderscheid maken tussen jou en je buurman.
Dat is ook de rede dat je bij GPON geen eigen SFP kan gebruiken omdat deze jouw unieke signaal moet praten met de OLT.
Verder klopt het gewoon volgens de vrij router keuze wet dat deze OLT daar niet onder valt omdat hij noodzakelijk voor de encryptie/beveiliging van het netwerk net zoals je IPTV STB en dus niet onder eigen deze eigen keuze valt.
[ Voor 12% gewijzigd door xbeam op 06-01-2022 01:00 ]
Lesdictische is mijn hash#
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Datzelfde geldt natuurlijk voor coax. Enerzijds zit je met het ring netwerk waardoor een misdragend modem het hele netwerk in de war kan schoppen. Anderzeids heeft het modem een profiel nodig dat de abonnements snelheden vast legt (deze klant heeft 300Mbit/s down en 30Mbit/s up). Nu worden die profielen uiteraard van bij Ziggo ingeladen, maar met een eigen modem zou dat schijnbaar omzeild kunnen worden en kun je net zo goed een 500/50 profiel inladen.xbeam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:10:
Verder klopt het gewoon volgens de vrij router keuze wet dat deze OLT daar niet onder valt omdat hij noodzakelijk voor de encryptie/beveiliging van het netwerk net zoals je IPTV STB en dus niet onder eigen deze eigen keuze valt.
Dat zijn in ieder geval de argumenten die Ziggo altijd heeft aangedragen, en de ACM nu officieel naast zich neer heeft gelegd. En in omringende landen is er ook een vrije modemkeuze op de kabel.
Dus in die zin zou ik dan zeggen dat ze het met GPON ook maar moeten zien te regelen om alles open te gooien.
Klopt, ik beweer toch ook niet dat er geen modem in de ziggo oplossing zit? 't is per definitie een router omdat het ding op OSI laag 3 en hoger aan de slag isxbeam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:10:
[...]
Kleine detail Correctie modem routeren nooit. Ook ze ziggo modem niet. Dat is namelijk een router ingebouwde modem 😎
Voor zover ik weet zit je met een stapel OLTs op dezelfde golflengte; dicteert de OLT welke uplink tijdsloten je mag gebruiken en is er een encryptie die het eigen verkeer eruit filtert; Als je allemaal een eigen lichtkleur zou hebben zou je heel simpel al het verkeer van je buurman kunnen opvangen en is er in theorie ook geen sprake van een gedeeld medium maar meer van WDMen de GPON ONT is gewoon het modem (is het moduleren) wat jouw utp (ethernet) signaal naar jouw unieke frequentie (GPON) op de gedeelde glasvezel. Een modem die mediaconversie doet is hetzelfde als met rekening 2x min maakt plus
Omdat iedere GPON modem een unieke (lees) lichtkleur gebruikt kan de OLT (de switch in de kpn wijk kast) onderscheid maken tussen jou en je buurman.
Reden is dus dat je sleutels nodig hebt; niet zo zeer een andere kleur, je kan SFPs in legio golflengtes krijgenDat is ook de rede dat je bij GPON geen eigen SFP kan gebruiken omdat deze jouw unieke signaal moet praten met de OLT.
Simpel uitleg (om het concept te begrijpen)RobertMe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:25:
[...]
Datzelfde geldt natuurlijk voor coax. Enerzijds zit je met het ring netwerk waardoor een misdragend modem het hele netwerk in de war kan schoppen. Anderzeids heeft het modem een profiel nodig dat de abonnements snelheden vast legt (deze klant heeft 300Mbit/s down en 30Mbit/s up). Nu worden die profielen uiteraard van bij Ziggo ingeladen, maar met een eigen modem zou dat schijnbaar omzeild kunnen worden en kun je net zo goed een 500/50 profiel inladen.
Dat zijn in ieder geval de argumenten die Ziggo altijd heeft aangedragen, en de ACM nu officieel naast zich neer heeft gelegd. En in omringende landen is er ook een vrije modemkeuze op de kabel.
Dus in die zin zou ik dan zeggen dat ze het met GPON ook maar moeten zien te regelen om alles open te gooien.
Bij coax gebruikt iedereen (huis) het zelfde signaal (frequenties) waardoor je bij inbellen gewoon een snelheid profiel kan inladen. Bij GPON moet iedereen (huis) een unieke SFP (licht kleur) gebruiken die geregistreerd wordt jouw adres in de OLT (wijk switch)
Bij een OLT zitten er 150 SFP’s aangesloten aan iedere Port en op iedere Port worden de bij horende SFP’s In de straat geprogrammeerd
Huisnummer 1 = rood
Huisnummer 2 = blauw
Huisnummer 3 = paars
Enz
Kijk er komen bij GPON 150 glasvezels uit 1sfp poort. Ieder huis moet daarom een unieke SFP hebben.
:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Tz7OMgbqy5tZbDRYrRoRkkxP.webp?f=user_large)
[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 05-01-2022 12:07 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Tsja, dat je een uniek ding moet hebben kan best, maar dat zegt niks over het argument "anders werkt het netwerk niet". Want bij coax is er ook een nauwe samenwerking / dictatie in wie wanneer een frequentie mag gebruiken.xbeam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:55:
[...]
Bij coax gebruikt iedereen (huis) het zelfde signaal (frequenties) waardoor je bij inbellen gewoon een snelheid profiel kan inladen. Bij GPON moet iedereen (huis) een unieke SFP (licht kleur) gebruiken die geregistreerd wordt jouw adres.
In hoort bij het type OLT (wijk switch)
Bij een OLT zitten er 150 SFP’s aangesloten aan iedere Port
En op iedere Port worden de bij horende SFP’s In de straat geprogrammeerd
Huisnummer 1 = rood
Huisnummer 2 = blauw
Huisnummer 3 = paars
Enz
Kijk er komen bij GPON 150 glasvezels uit 1sfp poort. Ieder huis moet daarom een unieke SFP hebben.
[Afbeelding]
En v.w.b. encryptie waar @_-= Erikje =-_ het over heeft. Kan de provider die sleutel niet aanleveren? Als elke aansluiting zijn eigen sleutel heeft kan de provider die toch uitgeven aan de klant zodat deze een SFP kan kopen met de juiste kleur en "firmware" v.w.b.encryptie.
De techniek en specifieke argumenten tegen openstelling zijn dan wel anders, maar high level komt het gewoon op hetzelfde neer. "Wij als provider moeten het netwerk kunnen dicteren wie wanneer communiceert en de klant heeft specifieke instellingen nodig (profiel, encryptiesleutels, ...) die ze niet moeten kunnen wijzigen". Als ACM zijnde zou ik dan ook de argumenten van GPON van tafel vegen nu ze dat ook bij Ziggo hebben gedaan.
Dat zou technische kunnen als er een standaard was. Nu worden de SFP’s zeg maar in de zelfde doos met de OLT geleverd en is daardoor merk en OLT gebonden. KPN gebruikt HUAWEI en NOKIA. en beheerder X gebruikt Cisco of Ubiquiti. Iedereen gebruikt zijn eigen techniek als iederere beheerder Ubiquiti zou gebruiken was het makkelijkRobertMe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:09:
[...]
Tsja, dat je een uniek ding moet hebben kan best, maar dat zegt niks over het argument "anders werkt het netwerk niet". Want bij coax is er ook een nauwe samenwerking / dictatie in wie wanneer een frequentie mag gebruiken.
En v.w.b. encryptie waar @_-= Erikje =-_ het over heeft. Kan de provider die sleutel niet aanleveren? Als elke aansluiting zijn eigen sleutel heeft kan de provider die toch uitgeven aan de klant zodat deze een SFP kan kopen met de juiste kleur en "firmware" v.w.b.encryptie.
De techniek en specifieke argumenten tegen openstelling zijn dan wel anders, maar high level komt het gewoon op hetzelfde neer. "Wij als provider moeten het netwerk kunnen dicteren wie wanneer communiceert en de klant heeft specifieke instellingen nodig (profiel, encryptiesleutels, ...) die ze niet moeten kunnen wijzigen". Als ACM zijnde zou ik dan ook de argumenten van GPON van tafel vegen nu ze dat ook bij Ziggo hebben gedaan.
Zie een uitleg voorbeeld
https://www.ui.com/accessories/gpon-network-accessories/
Horenden bij deze OLT
https://www.ui.com/ufiber/ufiber-olt/
[ Voor 27% gewijzigd door xbeam op 05-01-2022 12:23 ]
Het spijt me, maar voor GPON klopt dit toch echt niet. Waar jij over spreekt, iedere SFP een eigen kleur (golflengte) is WDM PON en dat wordt nog niet uitgerold in Nederland.xbeam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:55:
[...]
Simpel uitleg (om het concept te begrijpen)
Bij coax gebruikt iedereen (huis) het zelfde signaal (frequenties) waardoor je bij inbellen gewoon een snelheid profiel kan inladen. Bij GPON moet iedereen (huis) een unieke SFP (licht kleur) gebruiken die geregistreerd wordt jouw adres in de OLT (wijk switch)
Bij een OLT zitten er 150 SFP’s aangesloten aan iedere Port en op iedere Port worden de bij horende SFP’s In de straat geprogrammeerd
Huisnummer 1 = rood
Huisnummer 2 = blauw
Huisnummer 3 = paars
Enz
[Afbeelding]
Bij GPON heeft iedere ONT gewoon dezelfde optische transceiver. Over het algemeen zijn die transceivers fixed (dus niet pluggable) en dus geen SFPs. Er is een ander protocol in gebruik om te zorgen dat de ONTs niet door elkaar heen gaan praten.
Er zijn trouwens wel ONT SFPs verkrijgbaar, dus in theorie zou het mogelijk moeten zijn om een GPON ONT SFP te gebruiken in UniFi spullen. Het kan echter heel goed zijn dat er een handshake plaatsvindt tussen ONT en OLT die je UniFi switch niet kent, waardoor het dus goed mogelijk is dat er geen link op komt.
lees het bericht even terug er staat duidelijk bij dat het een omschrijving is om het begrijpbaar te maken. Omdat hier nog heel veel mensen komen en mee lezen waar netwerken sinds het thuis werken hun gedwongen hobby is geworden met 2 mensen tegelijk aan keuken tafel teams vergaderen niet heel handig is. deze wisten tot dat een hun eerste router kochten niet eens het verschillen tussen coax, glas en DSL. dus laten het verschil in tussen de DSL, COAX en Glas technieken niet te ingewikkeld maken.souris schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:19:
[...]
Het spijt me, maar voor GPON klopt dit toch echt niet. Waar jij over spreekt, iedere SFP een eigen kleur (golflengte) is WDM PON en dat wordt nog niet uitgerold in Nederland.
Bij GPON heeft iedere ONT gewoon dezelfde optische transceiver. Over het algemeen zijn die transceivers fixed (dus niet pluggable) en dus geen SFPs. Er is een ander protocol in gebruik om te zorgen dat de ONTs niet door elkaar heen gaan praten.
Er zijn trouwens wel ONT SFPs verkrijgbaar, dus in theorie zou het mogelijk moeten zijn om een GPON ONT SFP te gebruiken in UniFi spullen. Het kan echter heel goed zijn dat er een handshake plaatsvindt tussen ONT en OLT die je UniFi switch niet kent, waardoor het dus goed mogelijk is dat er geen link op komt.
ik zeg ook nergens het in theorie niet mogelijk er zijn in het buiten land ook ISP die een eigen GPon adapters toelaten. alleen is deze registratie op grote schaal momenteel niet realistisch.
Vaak zijn het ook de kleine spelers die deze uitzondering nog kunnen maken ik acht de kans hier Nederland heel erg klein.
Je mobiele telefoon ook en wifi ook dat is hoe fysieke communicatie over de het zelfde medium werktTonne schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:57:
GPON maakt gebruik van tijdsslots
https://community.fs.com/...rsus-gpon-and-xg-pon.html
[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 06-01-2022 01:13 ]
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Met een CloudKey? Jup. Zie ook AtleX in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"NBK schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:29:
Meer mensen die op de portal 404's krijgen?
Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.
Eh, deze vat ik even niet. Ik heb het over de Unifi portal (https://network.unifi.ui.com) niet het dashboard van de cloudkey. Heb sowieso cloudkey v1.AtleX schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:37:
[...]
Met een CloudKey? Jup. Zie ook AtleX in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
Of is de 404 die ik op de Unifi portal krijg gewoon een 404 van de cloudkey dashboard? Ik heb maar 1 cloudkey remote draaien dus heb geen idee of het aan de portal ligt of aan die cloudkey. Vandaar mijn vraag.
PC's; Home; Met 8619 units als 72e geëindigd bij DPC @ SETI-classic
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Ik dacht dat daar het een en ander aan was veranderd vanaf een bepaalde DOCSIS versieRobertMe schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:25:
Enerzijds zit je met het ring netwerk waardoor een misdragend modem het hele netwerk in de war kan schoppen.
Dat is eigenlijk ook gewoon hartstikke stom, want normaal gesproken doe je dat met iets van Traffic Shaping in je netwerk en niet op het apparaat van je klant!Anderzijds heeft het modem een profiel nodig dat de abonnements snelheden vast legt (deze klant heeft 300Mbit/s down en 30Mbit/s up). Nu worden die profielen uiteraard van bij Ziggo ingeladen, maar met een eigen modem zou dat schijnbaar omzeild kunnen worden en kun je net zo goed een 500/50 profiel inladen.

Dat is ook gelijk de reden dat je bij zo'n beetje alle andere ISP's vaak een veel hogere of zelfs onbeperkte Upload hebt en alleen je Download wordt geknepen op basis van je abonnement!
Wereldwijd zelfs!En in omringende landen is er ook een vrije modemkeuze op de kabel.
Daarom verkopen bijvoorbeeld AVM en Netgear Modem/Router/WiFi modellen met een ingebouwde Coax aansluiting/modem
Ehm...DennusB schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:08:
Ik zoek eigenlijk al een tijdje een VPN Provider die ik kan "aansluiten" op m'n Unifi Dream Machine Pro zodat ik bepaald verkeer die tunnel door kan knallen. SurfShark & WindScribe geven beiden aan dat ze Unifi spul niet supporten.
Iemand ervaring met een VPN provider welke er wel op werkt?
- Zoek wat leuks uit in [VPN] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- Configureer dat in je UniFi Router op basis van de beschikbare instellingen.
Zou ik denken
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Snap ik, maar Unifi heeft nogal wat beperkingen. Geen WireGuard, geen OpenVPN etc...nero355 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:28:
Ehm...
- Zoek wat leuks uit in [VPN] Ervaringen & Discussie - Deel 2
- Configureer dat in je UniFi Router op basis van de beschikbare instellingen.
Zou ik denken
Licht uitgedrukt volgens mij. Als VPN Client kun je alleen een PPTP netwerk aanmaken. Het is beter dan niets, maar het scheelt niet veel.DennusB schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:49:
[...]
Snap ik, maar Unifi heeft nogal wat beperkingen. Geen WireGuard, geen OpenVPN etc...
Andere oplossingen vergen altijd console/custom werk, niet in de GUI.
[ Voor 9% gewijzigd door Prx op 05-01-2022 15:51 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik heb dus genoeg oude posts gezien met dergelijke setups erin, maar dan moet je dus inderdaad :DennusB schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:49:
Snap ik, maar Unifi heeft nogal wat beperkingen. Geen WireGuard, geen OpenVPN etc...
In de CLI en/of het hele Custom JSON verhaal duiken!Prx schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:51:
Andere oplossingen vergen altijd console/custom werk, niet in de GUI.
Wat wil je eigenlijk bereiken : Al je VLAN's die naar buiten gaan via een VPN of alleen specifieke apparaten ?!
Er zijn meer wegen naar Rome en zo...
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Eens. Ik wil graag bepaalde VLAN's of bepaalde devices via de tunnel laten lopen!nero355 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 15:59:
[...]
In de CLI en/of het hele Custom JSON verhaal duiken!
Wat wil je eigenlijk bereiken : Al je VLAN's die naar buiten gaan via een VPN of alleen specifieke apparaten ?!
Er zijn meer wegen naar Rome en zo...
Wil je een specifiek subnet internet toegang via de vpn geven of wil een vlan via vpn met andere vlan op een andere locatie verbinden?DennusB schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 16:01:
[...]
Eens. Ik wil graag bepaalde VLAN's of bepaalde devices via de tunnel laten lopen!
Ja, specifiek subnet inderdaad.xbeam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:40:
[...]
Wil je een specifiek subnet internet toegang via de vpn geven of wil een vlan via vpn met andere vlan op een andere locatie verbinden?
Wees eens iets meer specifiek
Wil je dat subnet van internet voorzien via een vpn internet broker of moet dat subnet via vpn jouw thuis netwerk aan het kantoor netwerk verbinden?
In beide gevallen knal je namelijk het verkeer door een tunnel alleen de opbouw binnen unifi is anders.
Beide kunnen via IPSec l2tp
[ Voor 20% gewijzigd door xbeam op 05-01-2022 18:00 ]
Haha oké oké. Nee ik wil bijvoorbeeld m’n gasten VLAN via de VPN tunnel het internet opsturen. Zodat als mensen op m’n gasten netwerk rare dingen uitspoken het in ieder geval niet via mijn externe IP van T-Mobile het internet op gaat.xbeam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:48:
[...]
Wees eens iets meer specifiek![]()
Wil je dat subnet van internet voorzien via een vpn internet broker of moet dat subnet via vpn jouw thuis netwerk aan het kantoor netwerk verbinden?
In beide gevallen knal het verkeer door een tunnel alleen de opbouw binnen unifi is anders.
Beide kunnen via IPSec l2tp
Dus VLAN -> Tunnel naar VPN Provider -> Internet
Wat voor vrienden heb jij?DennusB schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:58:
[...]
Haha oké oké. Nee ik wil bijvoorbeeld m’n gasten VLAN via de VPN tunnel het internet opsturen. Zodat als mensen op m’n gasten netwerk rare dingen uitspoken het in ieder geval niet via mijn externe IP van T-Mobile het internet op gaat.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Dus eigenlijk wil je gewoon een extra roeteerbaar ip-adres om je eigen ip privé te houden.DennusB schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:58:
[...]
Haha oké oké. Nee ik wil bijvoorbeeld m’n gasten VLAN via de VPN tunnel het internet opsturen. Zodat als mensen op m’n gasten netwerk rare dingen uitspoken het in ieder geval niet via mijn externe IP van T-Mobile het internet op gaat.
Wat je dus wil is een vpn broker die IPSec L2TP ondersteund (zolang geen H1 encryptie gebruikt is dit veilig) houd er rekening mee dat VPN altijd CPU kracht kost en daardoor aanzienlijke impact op je internet snelheid heeft.
Wat je ook kan doen zolang je niets illegaals van plan bent
https://ipv6.he.net/
Of een gratis GRE tunnel leggen naar cloudflare en hun gratis cloud gateway gebruiken voor je gasten.
Laatste 2 opties vergen wel iets meer kennis dan dan ergens een L2tp verbinding afnemen.
[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 06-01-2022 01:18 ]
Hoe wil je internetten zonder dat poort 80 en 443 openstaan voor uitgaande verbindingen en inkomende voor bekende verbindingen?rasper schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:49:
Als ik een portscan doe op mijn udmp dan zie ik dat poort 80 en 443 open staan. 443 is volgens de unifi documentatie voor remote access. Weet iemand waarom poort 80 open staat? Ik heb verder geen portforwarding oid en een scan via mobiele data levert hetzelfde resultaat
Maar maar eens een firewall regels die 80 en 443 dicht zet je kan dan alleen nog vrienden worden met 127.0.0.1
[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 05-01-2022 19:53 ]
Cloud ☁️
HKLM_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:52:
[...]
Hoe wil je internetten zonder dat poort 80 en 443 openstaan voor uitgaande verbindingen en inkomende voor bekende verbindingen?
Maar maar eens een firewall regels die 80 en 443 dicht zet je kan dan alleen nog vrienden worden met 127.0.0.1
poort 80 is waarschijnlijk alleen voor een HTTP 302 redirect naar httpsrasper schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:00:
[...]
maar zou een scan via grc.com dan poort 80 als open moeten geven? als ik de scan via mijn mobiel met data (dus niet op lokale netwerk) uitvoer dan is dat toch geen bekende inkomende verbinding?
True, welke test doe je precies? Mijn WiFi man van ubnt zegt op een portscan ook dat 80 open is (wat mij logisch lijkt) maar met die Port test op jouw website krijg ik een stealth melding en dat wil je ook.rasper schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:00:
[...]
maar zou een scan via grc.com dan poort 80 als open moeten geven? als ik de scan via mijn mobiel met data (dus niet op lokale netwerk) uitvoer dan is dat toch geen bekende inkomende verbinding?
A "Stealth" port is one that completely ignores and simply "drops" any incoming packets without telling the sender whether the port is "Open" or "Closed" for business. When all of your system's ports are stealth (and assuming that your personal firewall security system doesn't make the mistake of "counter-probing" the prober), your system will be completely opaque and invisible to the random scans which continually sweep through the Internet.
[ Voor 32% gewijzigd door HKLM_ op 05-01-2022 20:11 ]
Cloud ☁️
Offline in de ui.com portal.NBK schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:29:
Meer mensen die op de portal 404's krijgen?
Als ik naar de gateway surf (UDM Pro) in browser krijg ik 404. Bizar
Nouja WDM-PON dus bijvoorbeeld niet, daar gaat het door middel van de golflengte.xbeam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:59:
[...]
ja je mobiele telefoon ook ? en je wifi ook dat is hoe fysieke communicatie over de het zelfde medium werkt
Maar het was bedoeld als opbouwende aanvulling.
Ik doe via grc.com de common port test en die geeft 80 als open. Een andere scanner, bv https://dnschecker.org/port-scanner.php geeft hetzelfde. Als ik via een browser naar poort 80 via http ga krijg ik een lege pagina. Via https krijg ik een timeout dus suggestie van Erikje lijkt het ook niet te zijn. Firewall rules op wan-in zijn standaard:HKLM_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:05:
[...]
True, welke test doe je precies? Mijn WiFi man van ubnt zegt op een portscan ook dat 80 open is (wat mij logisch lijkt) maar met die Port test op jouw website krijg ik een stealth melding en dat wil je ook.
[...]
:strip_exif()/f/image/oHjvOhnbeKowcEfkQImYUv7g.jpg?f=fotoalbum_large)
ikke nie snap

[ Voor 4% gewijzigd door rasper op 05-01-2022 20:41 ]
Als in http://<externen>:80 ?rasper schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:39:
[...]
Ik doe via grc.com de common port test en die geeft 80 als open. Een andere scanner, bv https://dnschecker.org/port-scanner.php geeft hetzelfde. Als ik via een browser naar poort 80 via http ga krijg ik een lege pagina. Via https krijg ik een timeout dus suggestie van Erikje lijkt het ook niet te zijn. Firewall rules op wan-in zijn standaard:
[Afbeelding]
ikke nie snap
Cloud ☁️
Waar hebben we het hier over? Aan de WAN-kant lijkt mij niet dat port 80 en 443 zomaar open moeten staat. Aan de LAN-kant ok. Vanaf grc.com zou ik port 80, 443 dicht hebben tenzij je een publieke site wil hosten.HKLM_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:52:
[...]
Hoe wil je internetten zonder dat poort 80 en 443 openstaan voor uitgaande verbindingen en inkomende voor bekende verbindingen?
Ik zeg toch ook niet dat 80 en 443 open moeten staan voor inbountHulliee schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:42:
[...]
Waar hebben we het hier over? Aan de WAN-kant lijkt mij niet dat port 80 en 443 zomaar open moeten staat. Aan de LAN-kant ok. Vanaf grc.com zou ik port 80, 443 dicht hebben tenzij je een publieke site wil hosten.
Cloud ☁️
yep. Ik snap niet dat dat door de firewall rules zoals hierboven heen komt, even afgezien wat er hierachter nog iets open zou hebben…
Bij mij komt dat er i.i.g niet doorheenrasper schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:46:
[...]
yep. Ik snap niet dat dat door de firewall rules zoals hierboven heen komt, even afgezien wat er hierachter nog iets open zou hebben…
[ Voor 5% gewijzigd door HKLM_ op 05-01-2022 20:48 ]
Cloud ☁️
Wat staat er bij je port forwarding rules dan? Je zei niets, maar dat is haast niet voor te stellenrasper schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:39:
[...]
Ik doe via grc.com de common port test en die geeft 80 als open. Een andere scanner, bv https://dnschecker.org/port-scanner.php geeft hetzelfde. Als ik via een browser naar poort 80 via http ga krijg ik een lege pagina. Via https krijg ik een timeout dus suggestie van Erikje lijkt het ook niet te zijn. Firewall rules op wan-in zijn standaard:
[Afbeelding]
ikke nie snap
[ Voor 3% gewijzigd door Hulliee op 05-01-2022 20:59 ]
echt niksHulliee schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 20:57:
[...]
Wat staat er bij je port forwarding rules dan? Je zei niets, maar dat is haast niet voor te stellen

:strip_exif()/f/image/Q111w49cn38jPy9JDPbBiymS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ah dat is wel een goed punt, de udmp staat in dmz achter een kpn experia box. ik dacht altijd dat dan al het verkeer 1-1 doorgestuurd wordt, maar misschien toch niet helemaal en roept de experia box dat 80 open staat…Hulliee schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:08:
[...]
Da's wel gek idd! Opnieuw gestart? En zit er niets tussen, rechtstreek aan het modem verbonden?
Kijk dat verklaart wel het een en ander. Trek je UDM er eens uit en probeer het nog eensrasper schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:11:
[...]
Ah dat is wel een goed punt, de udmp staat in dmz achter een kpn experia box. ik dacht altijd dat dan al het verkeer 1-1 doorgestuurd wordt, maar misschien toch niet helemaal en roept de experia box dat 80 open staat…
Cloud ☁️
Ik heb bij 4 verschillende usg’s een port check gedaan op poort 80. Allemaal in een DMZ van een kpn experia box. En al die poorten zijn dicht. Alles kan hoor, maar het is wel vreemd.rasper schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:11:
[...]
Ah dat is wel een goed punt, de udmp staat in dmz achter een kpn experia box. ik dacht altijd dat dan al het verkeer 1-1 doorgestuurd wordt, maar misschien toch niet helemaal en roept de experia box dat 80 open staat…
Excuus voor mijn stupidity! Ik deed de scan via een ipad waarop ik nog een vpn had aanstaan en ja dan scan je een verkeerd ip adres. Als je dan via je mobiel met data ook dit ip adres scant helpt dat ook nietTonne schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 21:20:
[...]
Ik heb bij 4 verschillende usg’s een port check gedaan op poort 80. Allemaal in een DMZ van een kpn experia box. En al die poorten zijn dicht. Alles kan hoor, maar het is wel vreemd.

- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dan nog : Een GRC achtige test hoort dan niet te zeggen dat die poorten open staan!HKLM_ schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 19:52:
Volgens jouw logica zou ik die twee poorten open hebben staan op het moment dat ik GoT bezoek en dat is toch echt niet het geval!
Gauw een roetfilter erop dan!xbeam schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:11:
een extra roeteerbaar ip-adres

EPIC typo!
In de unifi controller zie ik voor veel devices:
Client [naam] heeft problemen met het resolven van een domeinnaam naar een IP adres (DNS timeout).voor laatste 24 hours.
weet iemand wat er aan de hand is? is de logging niet ik verder niets relevants behalve:
proxmox is de verbinding verloren met "LAN" (30m verbonden, 0
iemand die mij in de goede weg kan duwen?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
Die porten staan outbound gewoon open hoornero355 schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 00:00:
[...]
Dan nog : Een GRC achtige test hoort dan niet te zeggen dat die poorten open staan!
Volgens jouw logica zou ik die twee poorten open hebben staan op het moment dat ik GoT bezoek en dat is toch echt niet het geval!
[...]
Gauw een roetfilter erop dan!![]()
EPIC typo!![]()
Cloud ☁️
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Maar dat inbound established traffic heeft dan weer niet poort 80 of 443 als bestemmingHKLM_ schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 08:58:
[...]
Die porten staan outbound gewoon open hooren als je gaat internetten is het voor inbound established traffic.
Grote kans dat er iets als een X-box aan zijn netwerk hangt die Port 80 openzet.RobertMe schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:12:
[...]
Maar dat inbound established traffic heeft dan weer niet poort 80 of 443 als bestemmingJouw browser gebruikt lokaal een random poort en verbindt met poort 80 of 443 op de doel-server. En die server stuurt vervolgens verkeer vanaf poort 80 of 443 terug naar de willekeurige poort die de browser gebruikt. Dus ook dan heb je lokaal poort 80 of 443 niet open staan, ook niet voor established verkeer.
Ik blijf het bijzonder vinden dat MS nog steeds portforwards adviseert aan niets vermoeden ouders met schreeuwende kinderen omdat hun game niet lekker werkt ;-)
:strip_exif()/f/image/zt3HxIdRJrHSvymBDiNMigLx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door xbeam op 06-01-2022 09:27 ]
Ik denk dat dat uitgaand verkeer is, niet? Ik bedoel, waarom zou MS 53/udp naar de xbox verwachten?xbeam schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 09:18:
[...]
Grote kans dat er iets als een X-box aan zijn netwerk hangt die Port 80 openzet.
Ik blijf het bijzonder vinden dat MS nog steeds portforwards adviseert aan niets vermoeden ouders met schreeuwende kinderen omdat hun game niet lekker werkt ;-)
[Afbeelding]
Ik heb zo'n TCP80/443 setting hier dus op m'n gasten netwerk staan.... Als je hier bij me thuis méér wilt als 'gast' dan gebruik je maar een eigen mobiele verbinding.
Altijd leuk als mensen hier bij me thuis bijvoorbeeld de Google DNS servers fixed ingesteld hebben staan op d'r eigen devices.... Wél verbinding maar géén webpagina's op kunnen roepen
[ Voor 19% gewijzigd door Will_M op 06-01-2022 13:31 ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Ik weet niet of je dat al gedaan hebt, maar in dat soort gevallen houd ik altijd een bepaalde volgorde aan om het netwerk weer op te starten. Ik begin bij de modem, dan de router, daarna access points. En dan steeds wachten tot de apparaten helemaal gestart zijn, voor ik naar de volgende garemcoXP schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 07:57:
ik heb vorige week even de stroom eraf gehad in het huis. maar daarna is het ruk. Mijn deurbel ring kan niet meer connecten. en iedere ochtend heb ik gezeur om met mijn laptop (bedraad en wireless) online te komen.
In de unifi controller zie ik voor veel devices:
Client [naam] heeft problemen met het resolven van een domeinnaam naar een IP adres (DNS timeout).voor laatste 24 hours.
weet iemand wat er aan de hand is? is de logging niet ik verder niets relevants behalve:
proxmox is de verbinding verloren met "LAN" (30m verbonden, 0. en op proxmox draai ik wel mijn unifi controler.
iemand die mij in de goede weg kan duwen?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik gok ook zoiets inderdaadmvds schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 13:31:
Ik weet niet of je dat al gedaan hebt, maar in dat soort gevallen houd ik altijd een bepaalde volgorde aan om het netwerk weer op te starten. Ik begin bij de modem, dan de router, daarna access points. En dan steeds wachten tot de apparaten helemaal gestart zijn, voor ik naar de volgende ga.
@remcoXP
In het verleden zijn er ook een aantal gevallen geweest waarbij je de USG voor een tweede keer na de firmware update moest restarten zodat die fatsoenlijk bleef werken dus ik zou eerst eens dat proberen : De USG of UDR/UDM/UDM Pro een schop geven!
Bij traffic&security bij rules kan ik geen webadres kiezen, enkel ip?
Dat kan niet die functie is er een aantal releases geleden uitgehaaldPromy schreef op donderdag 6 januari 2022 @ 18:03:
Misschien een hele stomme vraag...maar hoe kan ik een website blocken op een UDM Pro met network 6.5.55?
Bij traffic&security bij rules kan ik geen webadres kiezen, enkel ip?
Cloud ☁️
https://eu.store.ui.com/c...ts/unifi-ap6-professional
Werkt het al? Wat zijn eigenlijk de voordelen van direct aansluiten? minder latency ofzoToppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:55:
[...]
Wel het makkelijkst hè? Maar we blijven tweakers!
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Haha, ik moet eerst nog de sleutel van het huis krijgenBruzski schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:35:
[...]
Werkt het al? Wat zijn eigenlijk de voordelen van direct aansluiten? minder latency ofzo
Latency enzo kan me gestolen worden. Aangezien ik een UPS ga plaatsen leek het me makkelijk dat de converter meteen mee gepakt wordt.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Waar ik benieuwd naar ben: het viel me net op dat ie een behoorlijke coil whine had én dat ie een soort "tikkend" geluid maakt, alsof er een harddisk platter is vastgelopen of alsof er een klok in zit
En wat is eigenlijk de "normale" levensduur van die USG's? Ik zie best wel wat berichten langskomen over vroegtijdig overleden USG's.
Ik ga binnenkort een UDM pro of misschien de SE zelfs bestellen aangezien ik ook wat met protect wil doen
Je weet zeker dat het niet de voeding is? Want dat is wel een bekend euvel en meermaals hier voorbij gekomen. Ook bij mezelfposttoast schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:09:
Volgens mij is mijn USG kapot. Volgens de controller is hij niet meer verbonden en een factory reset lukt ook niet (hoe lang ik de reset-knop ook ingedrukt houd, er gebeurt niets). Ik heb dus maar een nieuwe besteld.
Waar ik benieuwd naar ben: het viel me net op dat ie een behoorlijke coil whine had én dat ie een soort "tikkend" geluid maakt, alsof er een harddisk platter is vastgelopen of alsof er een klok in zitHeeft iemand anders hier die ervaring?
En wat is eigenlijk de "normale" levensduur van die USG's? Ik zie best wel wat berichten langskomen over vroegtijdig overleden USG's.
Nee, dat weet ik niet zekerloyske schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:37:
[...]
Je weet zeker dat het niet de voeding is? Want dat is wel een bekend euvel en meermaals hier voorbij gekomen. Ook bij mezelf
Euhm als het nog eens gebeurd een ander voeding proberen en kijken of het daarmee opgelost is?posttoast schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:38:
[...]
Nee, dat weet ik niet zekerMaar ik weet ook niet hoe ik dat moet achterhalen nu hij het weer lijkt te doen... Tips?
Of de defecte voeding doormeten als hij weer offline is?
Bij mij leek het alsof de USG het deed, want de LEDjes branden dan wel, maar verder dan dat doet hij helemaal niks en is hij inderdaad offline in de controller.
Nou ik had precies wat jij omschrijft, dus het klinkt behoorlijk plausibel.loyske schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:41:
[...]
Euhm als het nog eens gebeurd een ander voeding proberen en kijken of het daarmee opgelost is?
Of de defecte voeding doormeten als hij weer offline is?
Bij mij leek het alsof de USG het deed, want de LEDjes branden dan wel, maar verder dan dat doet hij helemaal niks en is hij inderdaad offline in de controller.
Edit: ik zie inderdaad van alles voorbij komen in dit topic. Een reserve-adapter lijkt me geen overbodige luxe dus. Ik ben een totale leek als het gaat om elektra, dus ik vroeg me af of deze goed is:
https://www.conrad.nl/p/d...-vdc-2000-ma-24-w-1549856
Voltage en amperage lijken me te kloppen, maar ik begreep dat ik ook naar de polariteit moet kijken. Dit ding heeft "polariteit + binnen", maar heeft de USG adapter dat ook nodig?
Zomaar wat via Ali-Express bestellen vind ik niet het beste idee.
[ Voor 35% gewijzigd door posttoast op 07-01-2022 13:55 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
WD Elements externe HDDs zit in ieder geval een adapter bij waar de USG op werkt.posttoast schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:42:
[...]
Nou ik had precies wat jij omschrijft, dus het klinkt behoorlijk plausibel.
Edit: ik zie inderdaad van alles voorbij komen in dit topic. Een reserve-adapter lijkt me geen overbodige luxe dus. Ik ben een totale leek als het gaat om elektra, dus ik vroeg me af of deze goed is:
Voltage en amperage lijken me te kloppen, maar ik begreep dat ik ook naar de polariteit moet kijken. Dit ding heeft "polariteit + binnen", maar heeft de USG adapter dat ook nodig?
Zomaar wat via Ali-Express bestellen vind ik niet het beste idee.
Waarbij ik ook maar meteen zal melden dat mijn USG het alweer twee weken perfect doet, op de originele adapter, nadat die wat kuren gaf, ik de adapter had gewisseld maar mij daarna bedacht dat de stroomkabel misschien niet goed in de adapter zat. Dus wellicht toch een PICNIC gevalletje.
Ja maar om nou een externe disk te bestellen alleen maar voor een adapter is ook weer zo watRobertMe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:35:
[...]
WD Elements externe HDDs zit in ieder geval een adapter bij waar de USG op werkt.
Waarbij ik ook maar meteen zal melden dat mijn USG het alweer twee weken perfect doet, op de originele adapter, nadat die wat kuren gaf, ik de adapter had gewisseld maar mij daarna bedacht dat de stroomkabel misschien niet goed in de adapter zat. Dus wellicht toch een PICNIC gevalletje.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Netwerk switches
- Modems en routers
- Accesspoints
Ik heb er dus drie liggen omdat ik de HDD er uit heb gehaald. Dat was waar ik op doeld maar idd niet echt helder over kwam.posttoast schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 14:48:
[...]
Ja maar om nou een externe disk te bestellen alleen maar voor een adapter is ook weer zo wat
Ik heb er net een stuk of 20 weggegooid omdat ik niet wist wat ik er mee aan moet....RobertMe schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:01:
[...]
Ik heb er dus drie liggen omdat ik de HDD er uit heb gehaald. Dat was waar ik op doeld maar idd niet echt helder over kwam.
Heb er misschien nog wel een paar liggen. Stuur maar een PB als iemand nog wat zoekt voor zijn defecte USG voeding, doe er toch niks meer mee.
Edit: Heb er 3 gevonden, de eerste is al gereserveerd.
1 maal WD, 2 maal Seagate voeding. Net even getest en ze leveren allemaal 18W (1,5A) op 12 V, en het gebruik van een USG is 6-7w (zonder verkeer), hij boot er gewoon netjes mee op.
[ Voor 23% gewijzigd door Skynett op 07-01-2022 15:53 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Tikken kan een voeding ook hé!posttoast schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:09:
Volgens mij is mijn USG kapot.
Waar ik benieuwd naar ben: het viel me net op dat ie een behoorlijke coil whine had én dat ie een soort "tikkend" geluid maakt, alsof er een harddisk platter is vastgelopen of alsof er een klok in zitHeeft iemand anders hier die ervaring?
Een USG kan eigenlijk maar twee problemen krijgen :
- Kapotte USB Stick binnenin.
- Kapotte Adapter/Voeding.
Beiden zijn makkelijk te fixen!
Wat meer info zou wel fijn zijn!Tortelli schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:21:
Zelfde probleem gehad een paar maanden terug.
"From bad to worse!"d-vine schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:28:
mijn USG heeft momenteel ook de nodige kuren. En heb al wat FW problemen gehad of lastig weer werkend te krijgen met terug zetten of weer adopten. ben er wel even klaar mee met dat "gedoe"
Ik ga binnenkort een UDM pro of misschien de SE zelfs bestellen aangezien ik ook wat met protect wil doen
NICE!
Gokje : De voeding is warm genoeg geworden om de weerstand in een contact te overwinnen en nu werkt die weer... tijdelijk...posttoast schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:34:
En heel bizar: hij komt net spontaan weer up (na sinds 0400 uur vannacht onbereikbaar geweest te zijn). Ik laat mijn bestelling maar staan, want ik gok dat de kans best aanwezig is dat ie er straks nog een keer de brui aan geeft.
Gewoon in https://tweakers.net/aanbod/ gooien!Skynett schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:14:
Ik heb er net een stuk of 20 weggegooid omdat ik niet wist wat ik er mee aan moet....
NICE!Heb er misschien nog wel een paar liggen. Stuur maar een PB als iemand nog wat zoekt voor zijn defecte USG voeding, doe er toch niks meer mee.
Edit: Heb er 3 gevonden, de eerste is al gereserveerd.
1 maal WD, 2 maal Seagate voeding. Net even getest en ze leveren allemaal 18W (1,5A) op 12 V, en het gebruik van een USG is 6-7w (zonder verkeer), hij boot er gewoon netjes mee op.
Ik heb net effe gekeken en deze adapter moet gewoon werken wat betreft de polariteit :_-= Erikje =-_ schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 15:04:
Polariteit staat vaak gewoon op het apparaat (of de huidige adapter) ik heb de kabels bij mij iets te goed weg gewerkt dus ik kan niet ff kijken voor je
Is duidelijk te zien op de grotere foto : https://asset.conrad.com/...549855_RB_00_FB/image.jpgposttoast schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:42:
Nou ik had precies wat jij omschrijft, dus het klinkt behoorlijk plausibel.
[ Voor 50% gewijzigd door nero355 op 07-01-2022 16:47 ]
De Switch Lite 16 PoE ook! Ik weigerde de dikke 50 euro die andere shops erbovenop doen te betalen.Jay-B schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 10:23:
Het heeft een aantal weken geduurd maar de Wifi 6 Pro is weer op voorraad voor de geïnteresseerden:
https://eu.store.ui.com/c...ts/unifi-ap6-professional
Andere voeding eraan gehangen (van de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) geloof ik?) maar dit hielp niets. Kortom hij leek echt dood te zijn.
Heb een andere gekocht. Echter hoop ik die morgen te gaan vervangen voor een UDM pro.
Wel een raar “probleem” momenteel: topology klopt totaal niet. Overzicht laat zien alsof alles in mijn netwerk achter een PoE switch hangt die in de garage hangt. Lees dat dit vaker niet blijkt te kloppen?
Probleem lijkt er te zijn sinds ik aan die PoE switch een camera gehangen heb.
Edit: lijkt erop dat veel meer mensen hier last van hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door Tortelli op 07-01-2022 17:23 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Geen idee of die twee uitwisselbaar zijn eerlijk gezegd...Tortelli schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:14:
Andere voeding eraan gehangen (van de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (8-poorts, 60W PoE) geloof ik?) maar dit hielp niets. Kortom hij leek echt dood te zijn.
Ik heb wel ooit de voeding van een US 8 naar een medeTweaker opgestuurd die geen voeding voor de US 8 PoE 60 Watt kon vinden en als je niet buiten de limieten van die adapter komt dan schijnt dat prima te werken
/EDIT :
Verrek! Helemaal vergeten! Klopt inderdaad!Skynett schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 18:24:
Als het hier om de USG gaat, dan gaat een adapter van een USW8-60W daarop niet werken. Die adapter levert namelijk 48V, ivm de PoE poorten.
En het staat ook gewoon onderop de adapter, en achterop de switch.
Sterkte alvast!Heb een andere gekocht. Echter hoop ik die morgen te gaan vervangen voor een UDM pro.
Zou ik lekker negeren, want die klopt inderdaad vaker niet dan wel en werd een tijdje geleden constant aan gesleuteld met uiteindelijk wisselende resultaten!Wel een raar “probleem” momenteel: topology klopt totaal niet. Overzicht laat zien alsof alles in mijn netwerk achter een PoE switch hangt die in de garage hangt. Lees dat dit vaker niet blijkt te kloppen?

[ Voor 13% gewijzigd door nero355 op 07-01-2022 19:58 ]
Heb eea nu op een Cloudkey 2 draaien, betekend dat ik alles handmatig over moet gaan zetten of wat staat me te wachten?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Dan kan je als het goed is heel makkelijk een backup maken en 1:1 overzetten op de UDR/UDM (Pro/SE)Tortelli schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:30:
Heb eea nu op een Cloudkey 2 draaien, betekend dat ik alles handmatig over moet gaan zetten of wat staat me te wachten?
Als het hier om de USG gaat, dan gaat een adapter van een USW8-60W daarop niet werken. Die adapter levert namelijk 48V, ivm de PoE poorten.Tortelli schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 17:14:
[...]
Heb een andere gekocht. Echter hoop ik die morgen te gaan vervangen voor een UDM pro.
Wel een raar “probleem” momenteel: topology klopt totaal niet. Overzicht laat zien alsof alles in mijn netwerk achter een PoE switch hangt die in de garage hangt. Lees dat dit vaker niet blijkt te kloppen?
Edit: lijkt erop dat veel meer mensen hier last van hebben.
En het staat ook gewoon onderop de adapter, en achterop de switch.
[ Voor 3% gewijzigd door Skynett op 07-01-2022 18:25 ]
Klopt, maar ik blokkeer op dat netwerk helemaal niets. Het lijkt dus een of andere oorzaak te hebben die getriggerd wordt door een of andere verborgen setting.xbeam schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:15:
[...]
Je iPhone (WiFi) geeft toch duidelijk aan waarom hij deze melding geeft. In mij geval staat dit bewust uit. 1 (firewall) ik draai een eigen dns en wil zien wat er mijn netwerk binnen komt. 2 (cliënt) het is mijn Trusted network dus hoef ook geen random Mac adres (dit kan je per netwerk op je toestel aan of uit zetten)
[Afbeelding]
Kom op mede tweakers DNS en Mac adressen zijn echt wel een beetje de basis en het makkelijkste onderdeel van je netwerken
Waar komt je opmerking over dns en mac adressen vandaan? Ik snap wat de melding betekent maar ik kan de vinger niet leggen op de oorzaak. die privacy setting had ik overigens al aan laten zetten maar doet niets want meldingen komen terug.
Typisch apple gezeik dus, laat ze zich bemoeien met telefoons en niet met hie iemand zijn prive wifi inregelt.
of in elk geval de melding blijvend uit zetten.
Wat ik vermoed is dat het ziggo modem af en toe geen verbinding meer heeft. de wifi blijft dan natuurlijk online maar de verbinding naar internet en die apple servers is dan weg. misschien dat het hem daar in zit
(had even een paar keer dat de controller onbereikbaar was vanaf buitenaf)
[ Voor 9% gewijzigd door MantaMaartuh op 08-01-2022 14:06 ]
denk ook even aan de cooling. Zelf de USG voorzien van cooling en kwam weer tot leven voor langere tijd. Inmiddels is de load wat (te) hoog aan het worden, dus heb nu een usg proposttoast schreef op vrijdag 7 januari 2022 @ 13:34:
En heel bizar: hij komt net spontaan weer up (na sinds 0400 uur vannacht onbereikbaar geweest te zijn). Ik laat mijn bestelling maar staan, want ik gok dat de kans best aanwezig is dat ie er straks nog een keer de brui aan geeft.
pv output Gasloos met behulp van TD energie Aquapura 14HT met radiatoren en een Eco300i voor tapwater. 19 panelen 370 Zuidoost, 7 panelen 420 zw. Dynamische energieprijzen
Rare is alleen dat mijn downloadsnelheid prima is (~930Mbit), echter de upload blijft hangen rond de 400-500Mbit. Op de USG3 haalde ik ~930Mbit up en down.....
IPS al uitgezet o.a. maar lijkt allemaal weinig uit te maken.
Wat voor soort verbinding heb je er aan hangen?Tortelli schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:25:
Sinds vandaag een dreammachine pro draaien als vervanger van mijn oude USG3.
Rare is alleen dat mijn downloadsnelheid prima is (~930Mbit), echter de upload blijft hangen rond de 400-500Mbit. Op de USG3 haalde ik ~930Mbit up en down.....
Cloud ☁️
Heb nog een 2e issue:
Een van de accesspoints (Wifi 6 Lite) geeft ineens deze melding:
[quote]hostapd exited with code 256 and restarted by inittab[/quote]
Meeste mensen lossen het op door een firmware versie terug te gaan. Heb daar (nog) geen succes mee.
Edit: lijkt opgelost door software versie 5.60.18.13041 te gebruiken!
[ Voor 90% gewijzigd door Tortelli op 08-01-2022 18:55 ]
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Op het moment dat ik een USG 3P ook nog eens actief moet gaan koelen dan verklaar ik hem gewoon volledig kapot, want dat hoort echt gewoon niet en is er iets heel erg mis met dat ding!NielsvdBeek schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:08:
denk ook even aan de cooling. Zelf de USG voorzien van cooling en kwam weer tot leven voor langere tijd. Inmiddels is de load wat (te) hoog aan het worden, dus heb nu een usg pro

Gokje :Tortelli schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:25:
Sinds vandaag een dreammachine pro draaien als vervanger van mijn oude USG3.
Jij ervaart nu precies dezelfde problemen die @xbeam al vaker heeft omschreven
Die is er ook niet volgens mijTortelli schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:54:
@nero355 stukje terug gelezen maar ik kan geen echte oplossing vinden?
Ik denk dat je deze post van @xbeam even moet lezen xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
[ Voor 25% gewijzigd door HKLM_ op 08-01-2022 18:59 ]
Cloud ☁️
:fill(white):strip_exif()/f/image/ZS8htiF92DB830JbyVDAmziw.png?f=user_large)
Even een grote download aangezet, lijkt wel of CPU load gewoon zeer hoog is?
Ik heb er een camera aan hangen, zou die voor zeer veel load zorgen?
Rare is dat de onboard speedtest wel gewoon snel is.
Zover ik kan zien draait @xbeam ook op een Gbit glas verbinding?
Ook met de https://github.com/fabianishere/udm-iptv oplossing? Zou me niet verbazen dat dit probleem ontstaan is nadat ik het IPTV gedeelte draaiende had(ipmi proxy etc). Want initieel haalde ik wel max snelheden dacht ik.
Eens even aangezien, anders ga ik gewoon lekker weer terug naar mijn oude USG setup
[ Voor 45% gewijzigd door Tortelli op 08-01-2022 21:36 ]
UDM aangeschaft. Gelijk alle kabels vervangen door Cat 6. KPN router er tussen uit. Helemaal happy. Maar zelfde issues als hierboven besproken. Download is stabiel 1000Mb+ upload is wisselvallig en komt niet boven de 650Mb/s. Zowel op Windows 10, 11, Xbox Series X.
De Experiabox 12 haalt zonder problemen de maximale upload snelheid zoals geadverteerd door KPN. Dus daar ligt het echt niet aan.
Ruilen? ik haal dus wel de maximale upload maar download blijft al sinds de udm op de markt is rond de 500mbit hangenet36s schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:12:
Sinds half jaar ook KPN glasvezel 500/500. Van de week is de verbinding geupgrade naar 1000/1000. Mijn TP-Link c2300 bleek niet opgewassen tegen dat geweld. Max. 500/500. Dus het werd tijd voor een netwerk upgrade.
UDM aangeschaft. Gelijk alle kabels vervangen door Cat 6. KPN router er tussen uit. Helemaal happy. Maar zelfde issues als hierboven besproken. Download is stabiel 1000Mb+ upload is wisselvallig en komt niet boven de 650Mb/s. Zowel op Windows 10, 11, Xbox Series X.
De Experiabox 12 haalt zonder problemen de maximale upload snelheid zoals geadverteerd door KPN. Dus daar ligt het echt niet aan.
xbeam schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 22:19:
[...]
Ruilen? ik haal dus wel de maximale upload maar download blijft al sinds de udm op de markt is rond de 500mbit hangen
Je zou toch denken dat een nieuwer type dat dan nog makkelijker haalt.
Waiting on the world to change
Ik geef je €100 voor je UDMTortelli schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 23:02:
@pinda powerrr ik zit eraan te denken mijn USG gewoon weer terug te plaatsen……
Waiting on the world to change
Is in dit topic al meerdere keren besproken maar is een bekend PPPoE probleem met de UDM-Pro wat ze nog steeds aan het oplossen zijn, met de nieuwe update is de download verbeterd maar de upload blijft nog steeds achter.Tortelli schreef op zaterdag 8 januari 2022 @ 18:57:
[Afbeelding]
Even een grote download aangezet, lijkt wel of CPU load gewoon zeer hoog is?
Ik heb er een camera aan hangen, zou die voor zeer veel load zorgen?
Rare is dat de onboard speedtest wel gewoon snel is.
Zover ik kan zien draait @xbeam ook op een Gbit glas verbinding?
Ook met de https://github.com/fabianishere/udm-iptv oplossing? Zou me niet verbazen dat dit probleem ontstaan is nadat ik het IPTV gedeelte draaiende had(ipmi proxy etc). Want initieel haalde ik wel max snelheden dacht ik.
Eens even aangezien, anders ga ik gewoon lekker weer terug naar mijn oude USG setup. Bedoel opzich kan ik prima leven met 500Mbit upload maar het is vooral een principe kwestie....
https://community.ui.com/...2f-41c7-9188-a30036c2e4c2
In dit topic kan je er meer over lezen, ik heb zelf inmiddels een ER-12 ervoor gezet met 1:1 NAT en PPPoE offload aan tot dat het probleem volledig opgelost is.
It's All In The "Mix"
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.