[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 162 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
HKLM_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:05:
[...]

Ik zie zo snel niets geks :) kan hem nu even niet vergelijken met mijn instellingen. Wat ik wel zie is dat je UPNP aan hebt staan. Deze kan beter uit ivm security :P
Weet ik, maar ik ben te lui om alle Xbox ports te forwarden :X

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Ik ben er achter: het probleem zat in m'n Shelly instellingen. Ik had zowel daar als in de UDM Pro hetzelfde vaste ip-adres ingesteld, maar blijkbaar werkt dat niet. Nu alleen in de UDM Pro ingesteld en nu kan ik er gewoon bij!

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Will_M schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 20:03:
Dan weet jij ook goed dat 't simpel aanpassen van alléén een verse "2.17 Library" (óf recenter) op basis van vervangen / hernoemen naar de door het softwarepakket verwachte versie geen soelaas biedt en dat dat alleen maar schijnveiligheid is.

:9
Vertel... :?
Er mag/moet véél gaan veranderen aan de manier waarop ontwikkelaars, leveranciers, bedrijven én particulieren met software-updates (en daarmee vaak ook licenties) om wensen te springen, IMHO.
Daar wordt aan gewerkt, maar als ik zie wie er allemaal bij betrokken is dan vraag ik me af of dat wel goed komt... :X :F
HKLM_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:09:
Je grote lap tekst maakt het niet makkelijker maar standaard moet dit gewoon werken. Je hebt dus ergens een configuratie fout gemaakt. Post anders eens een output van je config in
code:
1
tags zodat we het goed kunnen lezen.
En als die lappen code heel lang zijn dan graag daar ook effe quote tags eromheen doen! :*)
Chevalric schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 14:08:
Weet ik, maar ik ben te lui om alle Xbox ports te forwarden :X
Maak dan een aparte Consoles VLAN aan! d:)b
Chevalric schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:23:
Ik heb een raar probleem waarvan ik hoop dat iemand hier weet waar het aan kan liggen: ik kan niet van mijn hoofd VLAN naar andere VLANs communiceren, zelfs als alle custom firewall rules uit staan.
Let de volgende keer dat je een VLAN aanmaakt goed op : Het type VLAN bepaalt ook welke Firewall Rules er automatisch worden aangemaakt! ;)

- Maak je een Corporate VLAN aan dan is die door andere VLAN's die niet beperkt zijn gewoon de benaderen!
- Maak je een Guest VLAN aan dan wordt deze automatisch volledig van de rest afgesloten!
Sinds kort heb ik mijn UDM Pro helemaal opnieuw ingesteld na een provider wissel naar T-Mobile Thuis. Op de T-Mobile forums heb ik instructies gevonden hoe ik mijn UDM Pro direct achter de media converter kan hangen ipv het Zyxel modem. Hiervoor heb ik een netwerk gemaakt met VLAN id 300 in de 192.168.2.1/24 range en dat werkt prima.
Zoals eerder verteld : VLAN 300 hoort bij T-Mobile alleen aan je WAN kant!

Anders heb je kans op allerlei problemen waar je niet vrolijk van wordt... :X
Daarnaast heb ik een hoofd VLAN gemaakt zonder specifiek VLAN id, in de 192.168.0.1/24 range
Ik vraag me af wat je daar dan hebt zitten doen, want voor zover ik weet is dat niet mogelijk :?

Het standaard 192.168.1.0/24 subnet van UniFi zit al in VLAN 1 dus zodra je een extra VLAN aanmaakt met daarin DHCP actief zal je een ander VLAN ID moeten kiezen! ;)
en een IoT VLAN met id 100 en 192.168.100.1/24 range. Ik had wel een aantal firewall rules gemaakt, maar die heb ik nu disabled om te testen of die het probleem veroorzaken.
Verder heb ik nog een heel nieuw VLAN gemaakt, om te kijken of er in de setup iets verkeerd zat. Wat ik ook probeer, ik kan niet van het ene VLAN naar het andere communiceren. Een traceroute houdt steevast op bij de UDM Pro.
Het rare is dat ik wel vanaf mijn IoT VLAN naar mijn main VLAN kan gaan (ik kan bijv. mijn laptop in het IoT netwerk zetten en dan mijn NAS die in het hoofdnetwerk zit benaderen), maar niet naar het tweede IoT VLAN dat ik heb ingesteld.
Aangezien ik net alles draaiend heb, heb ik niet zo'n zin om weer helemaal van voor af aan te beginnen, dus ik hoop dat iemand hier iets herkend in mijn verhaal en weet waar ik de oplossing moet zoeken.
Ik zie dat je het probleem al hebt gevonden, maar nogmaals : Let goed op wat voor VLAN je aanmaakt, want daar zitten dus een aantal eigenschappen aan vast! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22:14
Al jaren een tevreden Ubiquiti gebruiker (switch, AP's, USG router, ...). Ik heb interesse in een Ubiquiti UniFi Protect G3 Instant Camera.

Ik zie dat alles in een afzonderlijk portaal (Unifi Protect) wordt beheerd. Ik zou dit willen self-hosten in een docker container, zoals ik ook reeds mijn Unifi Controller heb draaien. Blijkbaar is dit niet mogelijk?

Klopt onderstaande?
To host "Protect", you must have a UCK-G2+, UNVR, or UDM-Pro.
Mijn use case is vrij simpel: recordings ergens opslaan op een NAS en achteraf terug bekijken + af en toe eens live bekijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:00
@SanderH_

Wat je schrijft, klopt. Je hebt hardware van Ubiquiti nodig om je beelden op te slaan.

Iemand die in omgeving Utrecht woont en binnenkort een bestelling gaat plaatsen bij Ubiquiti EU Store? Ik wil nog een G4 Doorbell Cover hebben, maar €13 aan verzendkosten is mij wat te gortig.

[ Voor 21% gewijzigd door GioStyle op 01-01-2022 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderH_
  • Laatst online: 22:14
GioStyle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:11:
@SanderH_

Wat je schrijft, klopt. Je hebt hardware van Ubiquiti nodig om je beelden op te slaan.

Iemand die in omgeving Utrecht woont en binnenkort een bestelling gaat plaatsen bij Ubiquiti EU Store? Ik wil nog een G4 Doorbell Cover hebben, maar €13 aan verzendkosten is mij wat te gortig.
Lullig, niemand hier die Unifi Protect op een eigen device / VM heeft draaien?

Blijkbaar is het toch mogelijk mits enig gepruts :+ https://www.reddit.com/r/...g_unifi_protect_on_a_non/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:05
@SanderH_ Dat was een paar jaar geleden het geval, volgens mij is dat nagenoeg onmogelijk gemaakt. Zoals ook te lezen in het draadje dat je zelf post :)

Protect draait alleen op proprietary hardware van Unifi.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
SanderH_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Lullig, niemand hier die Unifi Protect op een eigen device / VM heeft draaien?

Blijkbaar is het toch mogelijk mits enig gepruts :+ https://www.reddit.com/r/...g_unifi_protect_on_a_non/
Bij mijn weten kon je self hosten door iemand anders (met CK2+ / ...) het OCI container image* van de hardware te laten plukken waardoor je zelf dat image weer in, bv, Docker kon draaien. Maar dan moet je dus wel een compatible platform draaien, oftewel ARM. Maar het kan dus best zo zijn dat het tegenwoordig is wat @lolgast aangeeft: boel verder "afgesloten" en niet meer mogelijk. Maar toen het wel mogelijk was moest je het dus én op ARM draaien, én diegene die het image van de CK2+ / ... af haalde vertrouwen in dat die bv geen malware deed toevoegen én erop bouwen dat diegene de boel ook actueel zou houden.

* UniFi OS draait de individuele applicaties middels Podman, een "Docker alternatief", waarbij beiden het gestandaardiseerde OCI image format gebruiken (wat op zichzelf weer gewoon het oude vertrouwde Docker image format is, en later in een standaard is gegoten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_MKZ
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 26-09 22:25
GioStyle schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:11:
@SanderH_

Ik zit er aan te denken de umd pro te halen. Woon in amersfoort

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
SanderH_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 20:10:
Al jaren een tevreden Ubiquiti gebruiker (switch, AP's, USG router, ...). Ik heb interesse in een Ubiquiti UniFi Protect G3 Instant Camera.

Ik zie dat alles in een afzonderlijk portaal (Unifi Protect) wordt beheerd. Ik zou dit willen self-hosten in een docker container, zoals ik ook reeds mijn Unifi Controller heb draaien. Blijkbaar is dit niet mogelijk?

Klopt onderstaande?

[...]

Mijn use case is vrij simpel: recordings ergens opslaan op een NAS en achteraf terug bekijken + af en toe eens live bekijken.
als je een ARM64 device hebt kun je met Docker Unifi Protect aan de praat krijgen.. op Docker hub (en github) is er wel het een en ander over te vinden, uiteraard nul garantie en support...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 25-09 11:42
Ik wil een poort op de UDM PRO SE in een ander poort profiel zetten maar het is mij wel eens gelukt maar ik weet niet meer hoe. Ik zou verwacht dat hier meer profielen staan omdat ik die ook wel heb.
Is dit een bug of zoek ik verkeerd ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZ0dRZQ4SbmzfyzznG9b_R-6_FI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AfS0FAj78ic4ApuKNiu6PObG.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TZtvzIL3fZ6mxooYxE2kWS9X_k0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qs6lR1vZdrKfHSThsiOIYs9V.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:47
kevertje1977 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:37:
Ik wil een poort op de UDM PRO SE in een ander poort profiel zetten maar het is mij wel eens gelukt maar ik weet niet meer hoe. Ik zou verwacht dat hier meer profielen staan omdat ik die ook wel heb.
Is dit een bug of zoek ik verkeerd ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kan toch scrollen in dat port profile lijstje :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kevertje1977
HKLM_ schreef op zondag 2 januari 2022 @ 09:40:
[...]

Je kan toch scrollen in dat port profile lijstje :P
Koffie :-)
thanks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:53
Ik heb sinds enige tijd bij mijn eigen site dat de controller (versie 6.5.55) soms aangeeft dat er geen internet connectie is. Terwijl die er wel is. En ik ping.ubnt.com kan pingen, zowel van een computer als vanaf de usg pro.

Ik heb een usw-lite-16, een us-8, een usg-pro-4 en een u6-pro. Alles op de laatste stabiele firmware versie.
De controller draait in mijn eigen netwerk en het is een multi-site controller, diverse andere (externe) sites maken er ook gebruik van.
Ik heb de mca-dump al bekeken tijdens en na een storing, maar daarin kan ik geen verschillen ontdekken.
Ik heb IPS aan staan. Mijn Caiway glas-modem heb ik op de USG pro zitten in bridge mode (vanwege de telefonie). Ik heb 350Mbps up/down.
Geen idee waar verder te zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tonne schreef op zondag 2 januari 2022 @ 11:50:
Ik heb sinds enige tijd bij mijn eigen site dat de controller (versie 6.5.55) soms aangeeft dat er geen internet connectie is. Terwijl die er wel is. En ik ping.ubnt.com kan pingen, zowel van een computer als vanaf de usg pro.

Ik heb een usw-lite-16, een us-8, een usg-pro-4 en een u6-pro. Alles op de laatste stabiele firmware versie.
De controller draait in mijn eigen netwerk en het is een multi-site controller, diverse andere (externe) sites maken er ook gebruik van.
Ik heb de mca-dump al bekeken tijdens en na een storing, maar daarin kan ik geen verschillen ontdekken.
Ik heb IPS aan staan. Mijn Caiway glas-modem heb ik op de USG pro zitten in bridge mode (vanwege de telefonie). Ik heb 350Mbps up/down.
Geen idee waar verder te zoeken.
Dat deed mijn UDM-pro met 6.5.55 ook, zelfs met de 7.0.x controller krijg ik die melding nog. Het Is denk gewoon een bugje omdat ze 6.5.55 zonder echt te beta testen hebben gereleased vanwege log4j.

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
xbeam schreef op zondag 2 januari 2022 @ 12:16:
[...]

Doet mij UDM-pro ook met de 7.0.x controller ok nog. Het Is denk gewoon een bug je omdat 6.5.55 zonder echt te beta testen hebben gereleased vanwege log4j.
Okee dat klinkt logisch, ook gezien ongeveer de tijd dat dit begon. Maar wat ik zelf wel vreemd vind is dat dit enkel gebeurt met mijn eigen site, die overigens niet de default site is. En alle andere sites hebben er geen last van. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat mijn eigen site het interne ip als inform host heeft. En alle andere sites het externe ip via ddns. Maar ik wacht wel af wat er gebeurt na updates van de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tonne schreef op zondag 2 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Okee dat klinkt logisch, ook gezien ongeveer de tijd dat dit begon. Maar wat ik zelf wel vreemd vind is dat dit enkel gebeurt met mijn eigen site, die overigens niet de default site is. En alle andere sites hebben er geen last van. Het enige verschil dat ik kan bedenken is dat mijn eigen site het interne ip als inform host heeft. En alle andere sites het externe ip via ddns. Maar ik wacht wel af wat er gebeurt na updates van de controller.
Als je nu de usg en Controller log file post van het verliezen van de internet verbinding. Kunnen we er misschien iets meer over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 21:04
Ik ben helemaal niet thuis in netwerken etc, maar ik hoop dat ik het volgende goed ga beschrijven, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik snap niet waar dit mis gaat...here goes..

Ik heb een Dream Machine (niet de Pro). Voorop gesteld, alles werkt, alles in huis is online, alles kan internet gebruiken, gewoon zoals het hoort.....behalve dat ik schijnbaar niet meer kan inloggen vanuit de Unifi portal?

Daarmee bedoel ik dus https://unifi.ui.com/dashboard

Als ik daar naartoe ga, dan zie ik mijn weliswaar mijn Dream Machine, maar die heeft de status Offline. Als ik er op klik krijg ik de melding: Console offline.

Echter...hij is ONline. Ik heb het ding net wel gereboot (door de stekker eruit te trekken), en alle apparaten zijn weer online, net zoals daarvoor, maar nog steeds kan ik niet via de Unifi Portal toegang krijgen. Schijnbaar is hij 'last seen op 18 december'. Ik heb geen idee wat er toen verandert is, bij mijn weten ben ik nergens aan geweest, en voor ik hem rebootte zojuist was hij ook al meer dan 2 maanden online.

Goed, via de app kom ik er ook niet bij. Dat is volgens de Google Appstore de meest recente versie, dus daar valt niets aan te upaden.

Maar ga ik nu op mijn laptop (die aan de wifi hangt die van die Dream Machine afkomstig is) naar 192.168.1.1, dán krijg ik de melding dat ik via een niet beveiligde verbinding zit, ik kan dan doorgaan, en dan kan ik er wél in.

Dan zie ik dat system settings 1.10.0 zijn, en mijn network is 6.2.26. Prima. Klik dan op 'Network' dan zie ik gewoon het dashboard zoals ik dat ook eerder kon zien via de unifi portal. Ik zie al mijn devices, alls werkt, ik zie alles.

Nu ben ik een grote netwerk nitwit, dus ik heb hier 0,0 verstand van.

Ik kan dus niet meer via de unifi portal mijn Dream Machine benaderen, want die vindt dat hij offline is, en via de app kan ik er ook niet bij.

Help? Hoe los ik dit op? Het lijkt me een settings ding ofzo, want hij is overduidelijk niét daadwérkelijk offline.

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Just_A_User schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:15:
Ik ben helemaal niet thuis in netwerken etc, maar ik hoop dat ik het volgende goed ga beschrijven, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik snap niet waar dit mis gaat...here goes..

Ik heb een Dream Machine (niet de Pro). Voorop gesteld, alles werkt, alles in huis is online, alles kan internet gebruiken, gewoon zoals het hoort.....behalve dat ik schijnbaar niet meer kan inloggen vanuit de Unifi portal?

Daarmee bedoel ik dus https://unifi.ui.com/dashboard

Als ik daar naartoe ga, dan zie ik mijn weliswaar mijn Dream Machine, maar die heeft de status Offline. Als ik er op klik krijg ik de melding: Console offline.

Echter...hij is ONline. Ik heb het ding net wel gereboot (door de stekker eruit te trekken), en alle apparaten zijn weer online, net zoals daarvoor, maar nog steeds kan ik niet via de Unifi Portal toegang krijgen. Schijnbaar is hij 'last seen op 18 december'. Ik heb geen idee wat er toen verandert is, bij mijn weten ben ik nergens aan geweest, en voor ik hem rebootte zojuist was hij ook al meer dan 2 maanden online.

Goed, via de app kom ik er ook niet bij. Dat is volgens de Google Appstore de meest recente versie, dus daar valt niets aan te upaden.

Maar ga ik nu op mijn laptop (die aan de wifi hangt die van die Dream Machine afkomstig is) naar 192.168.1.1, dán krijg ik de melding dat ik via een niet beveiligde verbinding zit, ik kan dan doorgaan, en dan kan ik er wél in.

Dan zie ik dat system settings 1.10.0 zijn, en mijn network is 6.2.26. Prima. Klik dan op 'Network' dan zie ik gewoon het dashboard zoals ik dat ook eerder kon zien via de unifi portal. Ik zie al mijn devices, alls werkt, ik zie alles.

Nu ben ik een grote netwerk nitwit, dus ik heb hier 0,0 verstand van.

Ik kan dus niet meer via de unifi portal mijn Dream Machine benaderen, want die vindt dat hij offline is, en via de app kan ik er ook niet bij.

Help? Hoe los ik dit op? Het lijkt me een settings ding ofzo, want hij is overduidelijk niét daadwérkelijk offline.
https gebruiken en remote access aanzetten:
https://192.168.1.1/settings/advanced

Overigens zou ik remote access niet aanzetten, maar goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
xbeam schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:12:
[...]

Als je nu de usg en Controller log file post van het verliezen van de internet verbinding. Kunnen we er misschien iets meer over zeggen.
Het stomme is dat dat in de log niet te zien is. Of welke log bedoel je dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hulliee schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:36:
[...]

https gebruiken en remote access aanzetten:
https://192.168.1.1/settings/advanced

Overigens zou ik remote access niet aanzetten, maar goed :)
Maar dat staat dus aan. Dat heeft altijd aan gestaan anders kon ik (denk ik) niet via een app erbij of whatever?

Dus hij staat aan, maar blijkbaar werkt dat niet (meer)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Just_A_User schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:40:
[...]

Maar dat staat dus aan. Dat heeft altijd aan gestaan anders kon ik (denk ik) niet via een app erbij of whatever?

Dus hij staat aan, maar blijkbaar werkt dat niet (meer)?
Zet dat eens uit, ga even naar een andere pagina, en zet het weer aan. Werkt dat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Just_A_User
Tonne schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:42:
[...]

Zet dat eens uit, ga even naar een andere pagina, en zet het weer aan. Werkt dat?
Ik ga het even proberen.

Edit: dat werkt dus, op zowel mijn laptop naar de portal gaan, als in de app op mijn telefoon. Ik snap alleen niet wat hier nu mis is gegaan dan? Dus het heeft prima gewerkt, dan ineens kan ik er alleen nog lokaal bij, bij de settings staat 'remote acces' aan, maar toch werkt het niet meer, en als ik het uit zet en daarna weer aan, dan werkt het weer?

Is dat een glitch, of is er iets anders aan de hand?

Edit 2: Dank voor je hulp/input trouwens :)

[ Voor 50% gewijzigd door Just_A_User op 02-01-2022 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 21:33

Falcon10

Hit it i would !

Just_A_User schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:42:
[...]

Is dat een glitch, of is er iets anders aan de hand?
Das gewoon Ubiquiti >:)

Prosumer materiaal op zijn best.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Just_A_User schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:15:
Ik ben helemaal niet thuis in netwerken etc

Ik heb een Dream Machine (niet de Pro).
Waarom heb je dat onding dan gekocht :?

Want dit :
Falcon10 schreef op zondag 2 januari 2022 @ 18:49:
Das gewoon Ubiquiti >:)

Prosumer materiaal op zijn best.
Geldt echt heel hard voor die hele Dream Machine reeks! :| :/

Met een beetje pech ga je dit soort vage problemen ook nog heel vaak ervaren, want dat hele "Alles-in-Één" gebeuren, zoals de UDM's en de CK2+ en zo is echt een puinhoop gewoon... :X |:(

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ik heb binnenkort 4 installaties van de volgende setup:
1x G4 doorbell
2x G4 Bullet
Zit alleen te twijfelen over de opslag.

Die NVR's lijken uitverkocht, zonder redelijke leverindicatie(?).
Die dream-machines wil ik niet omdat ik enkel de opslag nodig heb (cloudkey in cloud/routing via mikrotik routers).
Dan zou zo een cloudkey overblijven als enige optie, maar ben er niet echt fan van. (Geen redundantie en weer overbodige cloudkey)

Weet iemand toevallig iets over de levertijden van die NVR's?

[ Voor 4% gewijzigd door g1n0 op 03-01-2022 00:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
nero355 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:31:
[...]

Want dit :

[...]

Met een beetje pech ga je dit soort vage problemen ook nog heel vaak ervaren, want dat hele "Alles-in-Één" gebeuren, zoals de UDM's en de CK2+ en zo is echt een puinhoop gewoon... :X |:(
Ik ben toch wel erg tevreden over de mogelijkheden voor de prijs. En inderdaad zijn er echt wel punten waarbij ik mijn vraagtekens zet. Maar overall ben ik positief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tonne schreef op maandag 3 januari 2022 @ 07:45:
[...]

Ik ben toch wel erg tevreden over de mogelijkheden voor de prijs. En inderdaad zijn er echt wel punten waarbij ik mijn vraagtekens zet. Maar overall ben ik positief.
Ja vooral de laatste UDM firmware is heel positief :X Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HMghvEKt3PWD7erUsMmQzHpRewk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8Psw5PLeJtOQJ0VMDo7pYZ1N.jpg?f=fotoalbum_large

Ik ben hier echt zo klaar mee. En het zijn niet ook alle UDM’s. Het is net Lingo meestal heb een blauwe dan werkt alles redelijk. Soms een Groenen dan draait als de tierelier en soms ook een rode dan is hij niet vooruit te branden. En UBIQUITI zwijgt en voorziet alle topics hierover constant van slotjes.

Soms denk ik ze lijken wel half duplex
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sJwmamecOgLPeCHw9gO2xQMbl_c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YI5OClSZI7LbgwDik6A7l0ll.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door xbeam op 03-01-2022 09:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 25-09 19:24

Mr-D.

interpunctie? no hero here

xbeam schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:45:
[...]

Ja vooral de laatste UDM firmware is heel positief :X [Afbeelding]

Ik ben hier echt zo klaar mee. En het zijn niet ook alle UDM’s. Het is net Lingo meestal heb een blauwe bal en dan werkt alles redelijk. Soms Groenen dan draait hij als de tierelier en soms ook een rode dan zijn ze niet vooruit te branden.
je moet je accu opladen.

met mijn huidge firmware heb ik niet zoveel problemen 6.5.55 ~1.11.0-23
ok hij is niet heilig zoals uitlezing IPS maar wel stabiel

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7vJVFWtKc2kocF0KHsIxw1wiLkU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WEyzOnyYhQXQ1CnKakfbPpLV.png?f=user_large

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr-D. schreef op maandag 3 januari 2022 @ 09:52:
[...]

je moet je accu opladen.

met mijn huidge firmware heb ik niet zoveel problemen 6.5.55 ~1.11.0-23
ok hij is niet heilig zoals uitlezing IPS maar wel stabiel

[Afbeelding]
Deze 2 udm’s halen dat dus nooit. Snelheid verschild heel erg met de firmware op deze dozen.
Kan jij je eth hardware settings van de wan Port eens posten? (Ethtool) ik gebruik de SFP’s van UBIQUITI zelfs.

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 03-01-2022 10:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

xbeam schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:13:
[...]

Deze 2 udm’s halen dat dus nooit. Snelheid verschild heel erg met de firmware op deze dozen.
Kan jij je eth hardware settings van de wan Port eens posten? (Ethtool) ik gebruik de SFP’s van UBIQUITI zelfs.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YyfFRn2izI8Q4Vdgxcr7y2irxG4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/URZ54fm25egrvGAXbZtLhyak.png?f=user_large

welk merk het is weet ik niet want deze is door een ingehuurd bedrijf van de provider geplaatst.
kan hem er nu niet uittrekken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iWOBaSwQkzv8VCx30LtlMVGY0FI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vsYabHqoqtlTjxWLuOrHpdbE.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Mr-D. schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:27:
[...]

[Afbeelding]

welk merk het is weet ik niet want deze is door een ingehuurd bedrijf van de provider geplaatst.
kan hem er nu niet uittrekken.

[Afbeelding]
Gebruik je geen VLAN?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NtEDbBcoyM_UKYPPnOD0yb90mqU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VLByssBmthmv9Oc3b4zvpbYP.jpg?f=fotoalbum_large

UF-SM-1G-S
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y40454eOoblvQmnF9lS2k_YS_qU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ovAWyRnX4tABW0G2hW5Pryh7.jpg?f=fotoalbum_large

En wat gebruik je op de Eth8 wan Port? Niet dat de UDM de speed test daar op uitvoert?

[ Voor 46% gewijzigd door xbeam op 03-01-2022 10:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

xbeam schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:37:
[...]

Gebruik je geen VLAN?
[Afbeelding]

UF-SM-1G-S
[Afbeelding]

En wat gebruik je op de Eth8 wan Port? Niet dat de UDM de speed test daar op uitvoert?
had ik ook al uitgevoerd maar dat maakte geen verschil
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NwEBN_yEcJKw2gZrfDmRYKT6No8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8PKAFTfng7OXsu3u4xdAzIWm.png?f=user_large

en op Eth 8 zit ziggo en die doet ook speedtesten uitvoeren hoor.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NeEgvWIlCfn9dMuYtpU4Zv0sd_g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZPHj0scIcNczliXC36IHL2N8.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mr-D. schreef op maandag 3 januari 2022 @ 10:57:
[...]

had ik ook al uitgevoerd maar dat maakte geen verschil
[Afbeelding]

en op Eth 8 zit ziggo en die doet ook speedtesten uitvoeren hoor.

[Afbeelding]
Als iemand nog ideeën heeft waar het aan kan liggen hoor het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

xbeam schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:04:
[...]

Als iemand nog iedereen heeft waar het aan kan liggen hoor het graag
wat doet een gewone speedtest (fast.com / speedtest.net) of een wget?
wget -O /dev/null http://speedtest.tele2.net/10GB.zip

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mr-D. schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:07:
[...]

wat doet een gewone speedtest (fast.com / speedtest.net) of een wget?
wget -O /dev/null http://speedtest.tele2.net/10GB.zip
Die doen het zelfde zie rapport en onderzoek kpn. (Netwerk beheerder)
@Mr-D. xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Nu draait deze UDM bij mij thuis hierdoor is het geen klant probleem. Maar wel iets waarom ik geen vertrouwen meer heb in De UDM / Ubiquiti. Hun eigen forum staat er vol mee en daar het door ubnt genegeerd en door fan-boys gedaan of je gek bent.

[ Voor 36% gewijzigd door xbeam op 03-01-2022 11:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Just_A_User
nero355 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 00:31:
[...]

Want dit :

[...]

Omdat ik dacht dat het wel goed zou werken, en op zich is dat ook wel zo, want hij draait al sinds ruim voor de zomer vorig jaar, en dit is de 1e rariteit die ik tegen kom eigenlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 11:36
@xbeam Dit is inderdaad vreemd.

Als alle settings goed staan zonder smart queues of iets dergelijks zou je toch verwachten dat de udm pro makkelijk zo goed als die gigabit dicht trekt.

Is dit sinds 1.11 of altijd al last van gehad?
Al eens een factory reset, en clean install van de UDM pro gedaan?

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:28
@xbeam Moet lukken. (vanochtend haalde ik meer, maar vermoed dat ergens wat download in huis).

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vIcammVm.png

Met 1.10 via direct fiber op SFP, met zelfde SFP waardes als @Mr-D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rgarretsen schreef op maandag 3 januari 2022 @ 12:46:
@xbeam Dit is inderdaad vreemd.

Als alle settings goed staan zonder smart queues of iets dergelijks zou je toch verwachten dat de udm pro makkelijk zo goed als die gigabit dicht trekt.

Is dit sinds 1.11 of altijd al last van gehad?
Al eens een factory reset, en clean install van de UDM pro gedaan?
Altijd al geweest met deze UDM. Smart queues staan uit. En reset ook 3 keer geprobeerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:00
xbeam schreef op maandag 3 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Die doen het zelfde zie rapport en onderzoek kpn. (Netwerk beheerder)
@Mr-D. xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Nu draait deze UDM bij mij thuis hierdoor is het geen klant probleem. Maar wel iets waarom ik geen vertrouwen meer heb in De UDM / Ubiquiti. Hun eigen forum staat er vol mee en daar het door ubnt genegeerd en door fan-boys gedaan of je gek bent.
En als je nu die UDM eens omwisselt met een UDM waarmee je zeker weet dat het wel goed werkt.

Geen Ubiquiti, maar ik heb in het verleden wel eens gehad bij klanten dat een Cisco Router op een locatie bokte en zijn snelheden niet haalde (dacht ik), en hetzelfde type router, met dezelfde config, bij dezelfde ISP het prima deden op andere locaties van dezelfde klant.

Toen uit frustratie maar eens die router omgewisseld met een andere locatie en ineens deed de router het perfect terwijl de router die voorheen correct werkte nu ineens bokte. ISP erbij gehaald en bleek uiteindelijk dat er iets aan de ISP kant niet goed stond voor alleen die locatie

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dennism schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:59:
[...]

Toen uit frustratie maar eens die router omgewisseld met een andere locatie en ineens deed de router het perfect terwijl de router die voorheen correct werkte nu ineens bokte. ISP erbij gehaald en bleek uiteindelijk dat er iets aan de ISP kant niet goed stond voor alleen die locatie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i5-9BkRyC51bljpeLjp5fmh4WuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8zJbk3DbzWJdRzN43oSSpFN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yJdV-87jPdH3oBl3IKxqXetAUUs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZcO8483qBBlqgSYzyD7gPvnm.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
xbeam schreef op maandag 3 januari 2022 @ 13:32:
[...]

Altijd al geweest met deze UDM. Smart queues staan uit. En reset ook 3 keer geprobeerd.
Heb je dit ook als je ipv fiber met een Cat6 netwerkkabel gaat verbinden?
Wel eens geprobeerd om de fiber cleaning pen te gebruiken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

nero355 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 14:56:
[...]

Je kan als het goed is in de UniFi Controller zien welke SFP/SFP+ module erin zit! :)
helaas pindakaas geeft dat alleen bij de switch aan.
bij de wan en lan op de UDM zwijgt hij in alle talen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqYsQpA9ZEsp83hPQFAkFTpYl2U=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZlkJqydiZJ9UvGBkr9rm6JEi.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NOllx6rMHl5I08puIcVHdwHIJ5c=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S8xM3uWmp3uIHqsrSDbvlbLM.png?f=user_large

dat deed die Mikrotik toch wel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
Vraagje :

Ik heb op de UDM PRO SE 2 wifi netwerken :
- default wifi netwerk
- IOT netwerk

Als ik een guest erbij maak en die koppel met de GUEST PORTAL dan werkt alles prima. Ik krijg de portal login en na inloggen heb ik guest toegang met een ratelimit van 10mbit/s.

Echter wil ik mn guest netwerk niet continue laten draaien dus ik disable het WIFI netwerk.

Vervolgens krijgt het IOT netwerk de guest portal te zien.
Dat kan ik nergens terugvinden in de instelling maar het zorgt ervoor dat IOT devices stoppen met werken omdat ze de authorisatie niet doen natuurlijk.
De oplossing is om de GUEST PORTAL settings te REMOVEn.
Dan gaat het IOT netwerk terug naar wat het was.

Op zich prima maar ik had altijd het guest-netwerk als quick-enable staan als ik wat bezoek kreeg.
Voelt als een bug, iemand die dit ook kan testen/herkent ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.

Mr-D.

nero355 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Lekker consistent van ze! -O- |:(

[...]

Die zijn ook niet heilig van wat ik zo lees in [MikroTik-apparatuur] Ervaringen & Discussie maar dat soort dingen kan je waarschijnlijk wel beter/makkelijker uitlezen via de CLI gok ik ?! :)
daarom staat dat gedrocht ook uit, dan maar geen 10G netwerk.
maar simpel uit te lezen in de GUI, helaas kan ik nu geen screenshot maken omdat deze niet aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

Ik ben voornemens om een UDM Pro (se) te bestellen, maar ik loop tegen één probleem aan wanneer ik nu al bekijk hoe ik de router wil installeren.

Mijn huidige situatie, 3x een Ubi AC-AP-Pro via een CK1 op een oude Netgear R7500, deze lijkt steeds steeds te verslikken in het “internet” verkeer hier in huis.

Afijn, met de CK1 al wat ervaring met het Ubi OS, maar nu loop ik tegen het volgende aan, ik weet dat ik in de UDM Pro geen mogelijkheid heb om een IP adres in een DMZ in te vullen. Vandaar de volgende vraag.
Ik heb hier in huis twee Xbox-en staan, inde router heb ik 1 Xbox in de DMZ, de andere heb ik via de poort forwarding instellingen de poorten toegevoegd. Beide Xboxen hebben geven aan dat de NAT open staan en heb geen probleem met gamen.

Aangezien de UDP Pro geen DMZ kent vraag ik me af hoe ik van beide Xboxen de poorten vrij kan geven voor verkeer door de firewall heen. In mijn Netgear is niet mogelijk om gelijke poorten naar verschillende interne ip adressen open te gooien. (is volgens mij ook niet de bedoeling).

Heeft iemand een idee hoe ik dit kan aanpakken?

Vlans zou een optie kunnen zijn, maar kan ik dan nog via mijn PC contact leggen met de Xbox-en?

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ittie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:10
Bullet NL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:00:
Ik ben voornemens om een UDM Pro (se) te bestellen, maar ik loop tegen één probleem aan wanneer ik nu al bekijk hoe ik de router wil installeren.

Mijn huidige situatie, 3x een Ubi AC-AP-Pro via een CK1 op een oude Netgear R7500, deze lijkt steeds steeds te verslikken in het “internet” verkeer hier in huis.

Afijn, met de CK1 al wat ervaring met het Ubi OS, maar nu loop ik tegen het volgende aan, ik weet dat ik in de UDM Pro geen mogelijkheid heb om een IP adres in een DMZ in te vullen. Vandaar de volgende vraag.
Ik heb hier in huis twee Xbox-en staan, inde router heb ik 1 Xbox in de DMZ, de andere heb ik via de poort forwarding instellingen de poorten toegevoegd. Beide Xboxen hebben geven aan dat de NAT open staan en heb geen probleem met gamen.

Aangezien de UDP Pro geen DMZ kent vraag ik me af hoe ik van beide Xboxen de poorten vrij kan geven voor verkeer door de firewall heen. In mijn Netgear is niet mogelijk om gelijke poorten naar verschillende interne ip adressen open te gooien. (is volgens mij ook niet de bedoeling).

Vlans zou een optie kunnen zijn, maar kan ik dan nog via mijn PC contact leggen met de Xbox-en?
Zoals je zelf al aangaf een vlan maken alleen voor je Xbox en alleen op dit vlan de UPnP aanzetten. Zo heb ik het hier thuis ook draaien met 2 Xbox-en. Verder geen port forward nodig en al helemaal geen DMZ.
Toegang tot je xbox vanuit een ander lokaal netwerk kan je evetueel regelen met een firewall rule.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bullet NL schreef op maandag 3 januari 2022 @ 16:00:
een oude Netgear R7500, deze lijkt steeds steeds te verslikken in het “internet” verkeer hier in huis.
- Wanneer heb je de firmware voor het laatst geüpdate ?
- Heb je ook alternatieve firmware geprobeerd ?
In mijn Netgear is niet mogelijk om gelijke poorten naar verschillende interne ip adressen open te gooien. (is volgens mij ook niet de bedoeling).
Dat kan ook helemaal niet! :)
Consoles VLAN :)

Moet je hele netwerk wel uit Managed Switches bestaan!
Waarom zou je vanaf je PC met je X-Box moeten kunnen verbinden :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
Ittie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:05:
[...]

Zoals je zelf al aangaf een vlan maken alleen voor je Xbox en alleen op dit vlan de UPnP aanzetten. Zo heb ik het hier thuis ook draaien met 2 Xbox-en. Verder geen port forward nodig en al helemaal geen DMZ.
Toegang tot je xbox vanuit een ander lokaal netwerk kan je evetueel regelen met een firewall rule.
Ik kan het fout hebben, dan hoor ik het graag maar UPnP wordt toch juist overal afgeraden als zijnde een gevaarlijke gatenkaas (?). Ik heb hier 2 fanatieke en zware PS5 gamers in huis en doe letterlijk niks (heb een UDM-SE). Ze staan gewoon in Main LAN. Ik zie de PS5 (en Xbox) niet als brakke IoT-shit, ze krijgen regelmatige updates. Ik zou ze in een apart VLAN kunnen zetten, maar zie zelfs daar de meerwaarde (nog) niet van.

UPnP kun je trouwens niet per VLAN regelen, of ik heb iets gemist.

[ Voor 3% gewijzigd door Roy Batty op 03-01-2022 17:17 ]

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Remote gamen? Xbox kan naar PC streamen

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20-09 21:07

Bullet NL

Eigen Wijs

nero355 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:14:
[...]

- Wanneer heb je de firmware voor het laatst geüpdate ?
- Heb je ook alternatieve firmware geprobeerd ?
last firmware Netgear R7500 is 2018, HW versie 1 van de Router, die volgens mij geen openWRT ondersteund
Dat kan ook helemaal niet! :)
Daar was ik reeds achter ;)
Consoles VLAN :)

Moet je hele netwerk wel uit Managed Switches bestaan!
Euh, jah... maak nu gebruik van Netgear GS108EV3 en GS116EV2 swiches, die zijn managed......
[...]

game sharing e.d...

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
Iemand hier last gehad van apple devices die zeuren over privacy op een unifi netwerk? En dat encrypted dns blijkbaar geblokkeerd wordt?

Pas unifi omgeving uitgerold:
(4x AP lite, een cloudkey1 v3 en een 8(4PoE) poorts switchje. Provider is Ziggo, standaard modem met de wifi uitgeschakeld.
Alles aangesloten, weggegaan, volgende ochtend kon geen enkel apple device online omdat ze allemaal zeurden over die privacy melding.

Eea nagezocht, netwerk vergeten, random mac op de devices aangezet (zou niet hoeven imo)
settings in unifi nagekeken, wpa2-3 staat aan, transition versie
SSID is wel kort, 4 tekens. ww is wel redelijk complex
geen verborgen SSID aan en verder volgens mij alle settings die apple aanraadt in hun documentatie

https://support.apple.com/en-us/HT202068

Cloudkey firmware is up to date:
UCK.mtk7623.v1.1.19.f4a17b0.210204.0232
Cloudkey controller ook:
6.5.55-16678-1

[ Voor 7% gewijzigd door MantaMaartuh op 03-01-2022 18:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Ook gehad inderdaad. Moet ik alleen zeggen dat ik niet helemaal meer zeker weet wat nou het probleem daar was (veel issues met unifi gehad laatst). Zorg in ieder geval dat je AP's up to date zijn, en probeer het eens zonder "Auto optimize network" aan te hebben

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
MantaMaartuh schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:33:
Iemand hier last gehad van apple devices die zeuren over privacy op een unifi netwerk? En dat encrypted dns blijkbaar geblokkeerd wordt?

(4x AP lite, een cloudkey1 v3 en een 8(4PoE) poorts switchje. Provider is Ziggo, standaard modem met de wifi uitgeschakeld.
Alles aangesloten, weggegaan, volgende ochtend kon geen enkel apple device online omdat ze allemaal zeurden over die privacy melding.

Eea nagezocht, netwerk vergeten, random mac op de devices aangezet (zou niet hoeven imo)
geen verborgen SSID aan en verder volgens mij alle settings die apple aanraadt in hun documentatie

Cloudkey controller ook:
6.5.55-16678-1
Mijn netwerk geeft dat ook aan op Apple devices inderdaad

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MantaMaartuh
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-07-2023
g1n0 schreef op maandag 3 januari 2022 @ 18:47:
Ook gehad inderdaad. Moet ik alleen zeggen dat ik niet helemaal meer zeker weet wat nou het probleem daar was (veel issues met unifi gehad laatst). Zorg in ieder geval dat je AP's up to date zijn, en probeer het eens zonder "Auto optimize network" aan te hebben
Auto optimize heb ik uit laten staan aangezien dat bij mijzelf voor problemen zorgde (dfs band etc en geen connecties meer steeds

Mocht het je nog te binnen schieten dan hoor ik het graag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:54
Veel devices kunnen nog niet met wpa3 omgaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:59
HKLM_ schreef op woensdag 22 december 2021 @ 17:07:
[...]

Staat je device isolatie aan op je WiFi netwerk
Bijna vergeten, nee, dat stond niet aan. Uiteindelijk gisteren weer mee aan het rommelen geweest nadat ik ook issues had tussen mn Oculus Quest en iPhone, waar dat eerder wel werkte.

Uiteindelijke (toevallige) oplossing, nadat mn iPhone ook geen wifi verbinding meer wilde maken op normale netwerk, de USG een trap geven en laten rebooten... daarna werkte alles weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Cloudkey controller ook:
6.5.55-16678-1
Niet toevallig een pi-hole draaien (of andere dns oplossing) die mask.icloud.com en mask-h2.icloud.com blokkeert? Dat is namelijk de oplossing om dit te blokken op een enterprise network:

https://developer.apple.c...for-icloud-private-relay/

Dat lijkt ook de default van pihole zie ik nu, die kan ik zelf van de blocklist halen dus :)

https://docs.pi-hole.net/...ile/#icloud_private_relay
https://discourse.pi-hole...ud-private-relay/49811/20
ICLOUD_PR=block (default)
ICLOUD_PR=allow
ICLOUD_PR=eth0,wlan0 (comma-separated interface name list)

[ Voor 11% gewijzigd door itsme op 03-01-2022 21:33 ]

Nothing to see here

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ittie
Roy Batty schreef op maandag 3 januari 2022 @ 17:15:
[...]
Ik kan het fout hebben, dan hoor ik het graag maar UPnP wordt toch juist overal afgeraden als zijnde een gevaarlijke gatenkaas (?). ..........

UPnP kun je trouwens niet per VLAN regelen, of ik heb iets gemist.
Gatenkaas of game console in een DMZ waar hebben we het over. Elke oplossing heeft zijn risico's als je iets wil ontsluiten naar het internet.

Je kan UPnP zeker wel per netwerk (vlan) instellen.
Bij je internet instellingen kan je UPnP aanzetten en tevens ook selecteren welk netwerk het aan moet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roy Batty
Ittie schreef op maandag 3 januari 2022 @ 23:33:
[...]

Je kan UPnP zeker wel per netwerk (vlan) instellen.
Bij je internet instellingen kan je UPnP aanzetten en tevens ook selecteren welk netwerk het aan moet staan.
Ik draai netwerk app op de UDM-SE nog op 6.5.55 (last official) en daar kan het zeker niet, is een algemene instelling onder Services. Op de UDR test ik wel al met 7.0.15 en daar staat ie in de new interface inderdaad onder WAN1 echter ook een algemene instelling, niet per VLAN. Dat zou trouwens aan de UDR kunnen liggen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Cloudkey controller ook:
6.5.55-16678-1
Je iPhone (WiFi) geeft toch duidelijk aan waarom hij deze melding geeft. In mij geval staat dit bewust uit. 1 (firewall) ik draai een eigen dns en wil zien wat er mijn netwerk binnen komt. 2 (cliënt) het is mijn Trusted network dus hoef ook geen random Mac adres (dit kan je per netwerk op je toestel aan of uit zetten)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PZjbZlKPH3MykZTjPPUwGyv4vxg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JwqG8xzsmQwgFzjccOkM3PYs.jpg?f=fotoalbum_large

Kom op mede tweakers DNS en Mac adressen zijn echt wel een beetje de basis en het makkelijkste onderdeel van je netwerken

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 04-01-2022 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:05
Dan ben ik benieuwd wat ik in mijn netwerk heb gedaan, want ik gebruik ook een eigen interne DNS omgeving en ik zie dat niet op mijn iPhone. En ik maak intern geen gebruik van DoH/DoT.

DNS leaktest geeft 1 DNS server aan en dat ben ikzelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ittie
Roy Batty schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Ik draai netwerk app op de UDM-SE nog op 6.5.55 (last official) en daar kan het zeker niet, is een algemene instelling onder Services. Op de UDR test ik wel al met 7.0.15 en daar staat ie in de new interface inderdaad onder WAN1 echter ook een algemene instelling, niet per VLAN. Dat zou trouwens aan de UDR kunnen liggen.
Ik draai het al dik een jaar zo, dus het is niet iets van de laatste netwerk app.
Gisteren pas de update gedaan naar 7.0.15, vanaf 6.5.54.
Bij de laatse versie staat het hier:
Netwerk app -> Settings -> Internet -> Active connection(WAN1) -> [scroll down] -> UPnP......
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XsZvtIUu1TZvUba28iILJ5wssqE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/hhRetSCuyK8IgKzr6zMaZprH.png?f=user_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
Ittie schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Ik draai het al dik een jaar zo, dus het is niet iets van de laatste netwerk app.
Gisteren pas de update gedaan naar 7.0.15, vanaf 6.5.54.
Bij de laatse versie staat het hier:
Netwerk app -> Settings -> Internet -> Active connection(WAN1) -> [scroll down] -> UPnP......
[Afbeelding]
Je hebt helemaal gelijk, ik zie het nu ook. De netwerken worden pas zichtbaar als je de UpNP-knop aanzet. Thx.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
lolgast schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:27:
Dan ben ik benieuwd wat ik in mijn netwerk heb gedaan, want ik gebruik ook een eigen interne DNS omgeving en ik zie dat niet op mijn iPhone. En ik maak intern geen gebruik van DoH/DoT.

DNS leaktest geeft 1 DNS server aan en dat ben ikzelf.
Geen idee hoe jij je dns en je netwerk hebt geconfigureerd. Hier gaat alles naar onze eigen upstream dns en ander dns verkeer naar buiten is onmogelijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSafXEgGwbayO6QDzydDz1f_Qlk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/akND7JnrQAmoTjYKOoa3UehY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 09:15:
Je iPhone (WiFi) geeft toch duidelijk aan waarom hij deze melding geeft. In mij geval staat dit bewust uit. 1 (firewall) ik draai een eigen dns en wil zien wat er mijn netwerk binnen komt. 2 (cliënt) het is mijn Trusted network dus hoef ook geen random Mac adres (dit kan je per netwerk op je toestel aan of uit zetten)

[Afbeelding]
Wat ik me nou afvraag : Kom je ooit nog permanent van die melding af ?!

Ik heb wat dat betreft namelijk echt een hekel aan telefoons in het algemeen samen met Windows versies hoger dan 8.x waar je dus dat soort meldingen keer op keer krijgt en ze nooit permanent kan uitzetten/negeren! :( |:( :F

Dat is ook gelijk de reden dat ik nog meer motivatie kreeg de laatste jaren om met alternatieve OS'en te experimenteren op mijn telefoons : De rust qua dat soort meuk is echt priceless! _O_ O+
Kom op mede tweakers DNS en Mac adressen zijn echt wel een beetje de basis en het makkelijkste onderdeel van je netwerken
100% mee eens! d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Laatst online: 18:57
nero355 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:37:
[...]

Wat ik me nou afvraag : Kom je ooit nog permanent van die melding af ?!

Ik heb wat dat betreft namelijk echt een hekel aan telefoons in het algemeen samen met Windows versies hoger dan 8.x waar je dus dat soort meldingen keer op keer krijgt en ze nooit permanent kan uitzetten/negeren! :( |:( :F

Dat is ook gelijk de reden dat ik nog meer motivatie kreeg de laatste jaren om met alternatieve OS'en te experimenteren op mijn telefoons : De rust qua dat soort meuk is echt priceless! _O_ O+

[...]

100% mee eens! d:)b
Als je er niet naar kijkt heb je er geen last van :p
Die melding staat er alleen als je in het «instellingen>WiFi>"i" achter de WiFi naam aanklikken» scherm zit. En daar kom ik eigenlijk nooit als ik niet bezig ben met specifieke instellingen. Meestal dus alleen bij de initiële controle van een wijziging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 14:50
ik zit mer een klein probleem;
In mijn netwerk zit een MikroTik routertje die ik wilde vervangen voor een unifi versie. De 8p aggregation switch. Wil graag naar een 10Gb netwerk ivm toekomstig glas aansluiting.

De MikroTik deed 2 poorten geisoleerd 1 voor rj-45 naar coax modem en 1 voor SFP naar de Wan2 van de UDM-pro.
Daarnaast 2 poorten voor andere unifi switches. Dit werkte keurig.

Op de aggregation switch had ik twee poorten een port profile gegeven (Wan Uplink) en de rest SuperLan. Wan uplink is een geisoleerde vlan en SuperLan is de vlan waar alle andere vlan in getagged zijn.
Dit heb ik vroeger zo werkend op een andere unifi switch.

Enfin SFP- Wan2 kabel uit de UDM Pro, en deze schakelde dus over naar wan1 (waar niets op aangesloten zat). Alle kabels goed aangesloten, maar hij wil dus nu niet meer terug naar Wan2.

reboot gedaan van het coax modem, de UDM Pro en de switches. Ook alles weer terug aangesloten zoals het zat, en zelfs een simpele TP-Link mediaconverter tussen de UDM Pro en het coax modem gestoken.

Ik zag dat Wan2, wel hetzelfde IP adres kreeg als voor de migratie/ 214.nog wat reeks, maar kan geen verbinding maken met de buitenwereld. Als ik het ip-adres invul in m'n browser, kom ik wel bij de UDM-Pro uit.
Nu met Wan1 krijg ik een 62. nog wat reeks. Deze werkt wel.

Hoe krijg ik Wan2 weer aan de praat?

Switches:Firmware Version 5.76.7
UniFi OS UDM Pro 1.11.0.3921

edit: opgelost
allebei de Wan poorten op de UDM-Pro vullen, en daarna pas de stekkers omsteken bij de router.

[ Voor 3% gewijzigd door insomniac op 04-01-2022 19:35 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Firetrooper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 16:36
lolgast schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:30:
Net nog even opgezocht en 6.5.55 beschermt inderdaad níet tegen CVE-2021-45105. Daar heb je controller versie 7.0.15 voor nodig. Waarom ze niet ook nog een 6.5.56 hebben uitgebracht is mij echt een raadsel.

En inderdaad, deze kwetsbaarheid is láng niet zo erg als CVE-2021-44228, maar voor zo’n hot topic had ik toch een uitzondering gemaakt denk ik.
Volgens mij sneeuwt dit nu een beetje onder in dit topic.

De meest recente versie van de controller is dus nog steeds kwetsbaar? Enige oplossing tot deze tijd is het uitzetten van remote access?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HKLM_
Firetrooper schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:22:
[...]

De meest recente versie van de controller is dus nog steeds kwetsbaar? Enige oplossing tot deze tijd is het uitzetten van remote access?
Volgens mij heeft @xbeam een instructie gepost om het zelf te patchen.

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Firetrooper schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:22:
[...]

Voor zover ik begrijp bevat log4j in de controller 6.5.55 een theoretisch lek. Maar doordat een bepaalde functionaliteit niet wordt gebruikt is de controller niet daadwerkelijk kwetsbaar. Ik heb ook een proof of concept voorbij zien komen dat werkte tot en met versie 6.5.54.

Maar voor de zekerheid heb ik de controller ook enkel bereikbaar via remote access. Nu hopen dat dat stabiel blijft werken de komende tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Iemand een idee waarom ubnt ervoor kiest om voor de UDM SE andere firmware te gebruiken dan de gewone UDM Pro? Maakt het niet echt overzichtelijk.

Laatste beta SE: UniFi OS - Dream Machine SE

Die dingen draaien toch allemaal hetzelfde os?

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 04-01-2022 19:54 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
HKLM_ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:53:
Iemand een idee waarom ubnt ervoor kiest om voor de UDM SE andere firmware te gebruiken dan de gewone UDM Pro?

Ik gok vanwege de 3 H/W verschillen:

- PoE
- SSD
- 2,5G/B WAN RJ45

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

HKLM_ schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:53:
Iemand een idee waarom ubnt ervoor kiest om voor de UDM SE andere firmware te gebruiken dan de gewone UDM Pro? Maakt het niet echt overzichtelijk.

Dream Machine heeft nog UniFi OS met podman container voor alles. Dream Machine SE is alles geïnstalleerd direct op hun Debian variant.

Dacht ergens gelezen te hebben dat de Dream Machine daar toe gaat uiteindelijk maar ik weet niet meer waar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:14:
[...]

Dream Machine heeft nog UniFi OS met podman container voor alles. Dream Machine SE is alles geïnstalleerd direct op hun Debian variant.

Dacht ergens gelezen te hebben dat de Dream Machine daar toe gaat uiteindelijk maar ik weet niet meer waar.
Dus gaan we weer terug naar het oude? Zoals in de eerdere UDM firmware’s

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 04-01-2022 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:06

Toppe

Oké ✅

Weet iemand of het mogelijk is om de inkomende glas verbinding (WAN) rechtstreeks aan te sluiten op de UDM Pro? Online kom ik wel het een en ander tegen maar met wisselend resultaat.

En zo ja, iemand enig idee welke kabel ik dan moet hebben? Op FS.com zie ik 100 verschillende, ben meer praktisch ingesteld zeg maar :9

Verbinding is KPN :)

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Verwijderd schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:14:
[...]

Gaan ze weer wisselen ik dacht dat Unifi OS the way to Go was :+

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:33:
Weet iemand of het mogelijk is om de inkomende glas verbinding (WAN) rechtstreeks aan te sluiten op de UDM Pro? Online kom ik wel het een en ander tegen maar met wisselend resultaat.

En zo ja, iemand enig idee welke kabel ik dan moet hebben? Op FS.com zie ik 100 verschillende, ben meer praktisch ingesteld zeg maar :9

Welk type glas verbinding heb je? Aan alleen kpn heb je niet zo veel. Maar gezien je vraag zou ik als jouw was lekker de ETH kabel vanuit de ONT blijven gebruiken

[ Voor 8% gewijzigd door xbeam op 04-01-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

xbeam schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:49:
[...]

Welk type glas verbinding heb je? Aan alleen kpn heb je niet zo veel. Maar gezien je vraag zou ik als jouw was lekker de ETH kabel vanuit de ONT blijven gebruiken
Wel het makkelijkst hè? Maar we blijven tweakers! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:53

OMX2000

By any means necessary...

Weet iemand wat de goedkoopste/handigste oplossing is om een sfp fiber module in te steken uit de ubiquiti stal. Ik heb aan een kant een 24 poorts ubiquiti switch, maar aan de andere kant dus nog niks. Ik was ervan overtuigd dat mijn 8 poorts Ubiquiti PoE switch een sfp poort had. Niet dus. De sfp modules komen morgen binnen van fs.com, maar installatie heeft geen haast want het duurt nog een week of 2/3 voordat het tuinhuisje staat waarin de glasvezel kabel zal uitkomen.

De 8 poorts PoE switch wil ik in het tuinhuis gebruiken.

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • +1 Henk 'm!
OMX2000 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:57:
Weet iemand wat de goedkoopste/handigste oplossing is om een sfp fiber module in te steken uit de ubiquiti stal. Ik heb aan een kant een 24 poorts ubiquiti switch, maar aan de andere kant dus nog niks. Ik was ervan overtuigd dat mijn 8 poorts Ubiquiti PoE switch een sfp poort had. Niet dus. De sfp modules komen morgen binnen van fs.com, maar installatie heeft geen haast want het duurt nog een week of 2/3 voordat het tuinhuisje staat waarin de glasvezel kabel zal uitkomen.

Waarschijnlijk in de war met de USW 8-150W? Die heeft wel SFP. V.w.b. de vraag, volgens mij zijn deze media converters zelfs in de pricewatch te vinden, met een beetje geluk staan er zelfs reviews bij en kun je er zo een uitkiezen :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:09
Hier ook begonnen met Ubiquiti apparatuur, maar heb een beginners probleem waar ik ook hier niet snel het antwoord op kan vinden:

Ik heb een modem/router van Tele2 die niet in bridge mode kan en DHCP server draait op 192.168.1.1. Niet handig, want de USG begint ook hierop en dit geeft uiteraard conflicten. Nu wil ik de USG veranderen naar 192.168.2.1, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.

Als ik met een volledige schone installatie begin dat boot ik eerst de USG, deze verbind ik met een kabel en ga naar 192.168.1.1. Hierin kom ik netjes in de instellingen en dan kan ik het IP adres wijzigen naar 192.168.2.1 met bijbehorende settings.

Als ik dan mijn switch en AP erbij aansluit, via de switch bekabeld de controller start dan zie ik dat in eerste instantie het IP adres 192.168.2.1 is en de andere apparaten ook in deze range adressen krijgen uitgedeeld. Echter op het moment dat de USG klaar is met adopten veranderd deze weer terug naar de 192.168.1.1 range en begint ook deze adressen uit te delen. Ik zit dan met een mix van 2 ranges en ik krijg met geen mogelijkheid het voor elkaar dat de USG niet automatisch ingesteld wordt op 192.168.1.1.

Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:55:
[...]

Het voegt thuis niets toe en als je het stuk maakt mag je zelf de reparatie van de vezel betalen. Plus dat het aan het type glasvezel ligt of het wel of niet kan. Hoe ouder je aansluiting hoe groter de kans. Bij de nieuwe aansluiting van kpn is het meestal niet meer mogelijk.

[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 05-01-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
Knielen schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:14:
Hier ook begonnen met Ubiquiti apparatuur, maar heb een beginners probleem waar ik ook hier niet snel het antwoord op kan vinden:

Ik heb een modem/router van Tele2 die niet in bridge mode kan en DHCP server draait op 192.168.1.1. Niet handig, want de USG begint ook hierop en dit geeft uiteraard conflicten. Nu wil ik de USG veranderen naar 192.168.2.1, maar dat krijg ik dus niet voor elkaar.

Als ik met een volledige schone installatie begin dat boot ik eerst de USG, deze verbind ik met een kabel en ga naar 192.168.1.1. Hierin kom ik netjes in de instellingen en dan kan ik het IP adres wijzigen naar 192.168.2.1 met bijbehorende settings.

Als ik dan mijn switch en AP erbij aansluit, via de switch bekabeld de controller start dan zie ik dat in eerste instantie het IP adres 192.168.2.1 is en de andere apparaten ook in deze range adressen krijgen uitgedeeld. Echter op het moment dat de USG klaar is met adopten veranderd deze weer terug naar de 192.168.1.1 range en begint ook deze adressen uit te delen. Ik zit dan met een mix van 2 ranges en ik krijg met geen mogelijkheid het voor elkaar dat de USG niet automatisch ingesteld wordt op 192.168.1.1.

Iemand tips?
Je kunt mss ook de lan dhcp reeks in de modem wijzigen toch? Anders voordat je de usg gaat adopten in je controller, daarin de lan settings aanpassen naar wens, inloggen op 192.168.1.1 en daar aanpassingen doen heeft geen nut. Controller is de baas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

xbeam schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:20:
[...]

Het voegt thuis niets toe en als je het stuk maakt mag zelf de reparatie van de vezel betalen. Plus dat het aan type glasvezel ligt of het kan. Hoe ouder hoe meer groter de kans. Bij de nieuwe aansluiting van kpn is het meestal niet meer mogelijk.
Betreft nieuwbouw en dus zal daar de aller nieuwste aansluiting liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
Behoorlijk Leek schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:26:
[...]

Je kunt mss ook de lan dhcp reeks in de modem wijzigen toch? Anders voordat je de usg gaat adopten in je controller, daarin de lan settings aanpassen naar wens, inloggen op 192.168.1.1 en daar aanpassingen doen heeft geen nut. Controller is de baas.
Modem aanpassen ging niet. LAN settings kreeg ik ook niet voor elkaar tot ik net ontdek dat disable auto scale de settings wel zichtbaar maakt. We gaan weer verder proberen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:30:
[...]

Betreft nieuwbouw en dus zal daar de aller nieuwste aansluiting liggen.
Je moet dan even uitzoeken of je een Gpon aansluiting hebt. Als dat het geval is kan je geen eigen glasvezel SFP gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 13:58
OMX2000 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:57:

Ik heb zelf een F-POE-G2 van Ubiquiti in de schuur hangen.

offtopic:
Had er eerst ook een in de meterkast maar heb daar nu een US-8-150W. Ik heb er nu dus 1 over. Ik weet niet of het hier mag plaatsen maar dit is mijn V&A advertentie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:53

OMX2000

By any means necessary...

dbeusink schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:03:
[...]

Ik heb zelf een F-POE-G2 van Ubiquiti in de schuur hangen.

offtopic:
Had er eerst ook een in de meterkast maar heb daar nu een US-8-150W. Ik heb er nu dus 1 over. Ik weet niet of het hier mag plaatsen maar dit is mijn V&A advertentie
Hoe heb je die van power voorzien. Want hij ondersteund alleen passive PoE toch?

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tozzke
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-09 09:51

tozzke

aka tozzert

Iemand tips?
Knielen schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:37:
[...]

Modem aanpassen ging niet. LAN settings kreeg ik ook niet voor elkaar tot ik net ontdek dat disable auto scale de settings wel zichtbaar maakt. We gaan weer verder proberen.
In de controller het default netwerk (192.168.1.1/24) aanpassen naar wens (192.168.2.1/24 in jouw geval). Het lijkt er nu op dat je dit alleen rechtstreeks in de USG doet maar die settings worden overschreven zodra de USG gaat provisionen :)

[ Voor 8% gewijzigd door tozzke op 04-01-2022 22:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dbeusink
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 25-09 13:58
OMX2000 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 22:17:
[...]

Hoe heb je die van power voorzien. Want hij ondersteund alleen passive PoE toch?
Klopt, ik gebruik nog deze converter tussen mijn US-8-60W en de F-POE. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
Knielen schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:37:
[...]

Ok. Die new settings gebruik ik alleen indien nodig, ik kan er nog niet aan wennen.
Maar ook daar geldt, eerst de lan instellen naar wens, en dan pas de usg adopten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xbeam schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:49:
[...]

Je moet dan even uitzoeken of je een Gpon aansluiting hebt. Als dat het geval is kan je geen eigen glasvezel SFP gebruiken
Toch vraag ik me af hoe dat zit met vrije modemkeuze. Volgens mij is het nu "alles met een stroomstekker die bij de klant insteekt moet de vrije modemkeuze op van toepassing zijn". Ziggo heeft zich hier altijd tegen verzet omdat eigen modems problematisch voor de werking van het netwerk kunnen zijn, en bij GPON zal dat lijkt mij niet veel anders zijn gezien het een gedeeld medium is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Toppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:33:

Toppe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:55:
Die gebruiken ook de Search zo nu en dan! ;)

Iemand tips?
Wat voor verbinding heb je dan bij Tele2 :?

Als het xDSL is dan koop je gewoon deze erbij : https://www.draytek.nl/pr...-serie/?tab=specificaties en laat je de USG de PPPoE verbinding opbouwen! :)

Blijkbaar is deze nu ook beschikbaar : https://www.draytek.nl/pr...-serie/?tab=specificaties
Maar ik zie daar wat verschillen staan dus laten we het bij een model houden dat al vaker succesvol is gebruikt in Het grote xDSL-topic door meerdere medeTweakers :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
@tozzke @Behoorlijk Leek

Het is gelukt! Dank voor de hulp. Ik kreeg het maar niet voor elkaar om mijn 'main' netwerk aan te passen, maar dit kwam dus door dat stomme vinkje 'disable auto scale'. Hierna kon ik inderdaad hier het netwerk aan passen naar mijn wensen en zijn deze overgenomen door de USG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-09 15:24
RobertMe schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 23:03:
[...]

Toch vraag ik me af hoe dat zit met vrije modemkeuze. Volgens mij is het nu "alles met een stroomstekker die bij de klant insteekt moet de vrije modemkeuze op van toepassing zijn". Ziggo heeft zich hier altijd tegen verzet omdat eigen modems problematisch voor de werking van het netwerk kunnen zijn, en bij GPON zal dat lijkt mij niet veel anders zijn gezien het een gedeeld medium is.
Verschil is wel dat het modem van Ziggo tevens router is, die gpon ntu doet alleen een mediaconversie
Pagina: 1 ... 162 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.