[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 161 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12
Tonne schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:53:
[...]

Ik heb gisteren nav een bericht hier een 6 Pro gekocht. En vandaag binnen. Zwaar en even groot als de ac-pro. Wat wil je weten?
Ervaringen qua snelheid/betrouwbaarheid van de verbinding i.c.m. diverse apparaten (backwards compatible), de nano-hd is 3cm kleiner qua diameter, moet op zich wel uitkomen. Ik heb vandaag een doos vol Ubiquiti patch kabels binnen gekregen, mooi spul en wat is die draad ontzettend dun.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
RobertMe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:00:
[...]

Komt nogal over als deze XKCD:
[Afbeelding]

Volgens mij is het doel van de patchkabels toch dat ze werken en de beloofde snelheden halen, niet dat ze "mooi" en "ontzettend dun" zijn :9
Je moet voor de grap eens "Outdoor" CAT kabels bestellen in plaats van de reguliere "Indoor" kabels, die kabels zijn ook altijd veel 'dunner' en behalen ook gewoon de specs voor 'indoor' kabels 8)

Nadeel is dat de mantel veel stugger is en dat de kabel in z'n geheel dus stugger is.

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 29-12-2021 18:17 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:54
Tonne schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:53:
[...]
Ik heb gisteren nav een bericht hier een 6 Pro gekocht. En vandaag binnen.
[...]
Ik heb vanmiddag een G4 Instant en een Flood Light besteld en kreeg net een mail dat dit morgen al wordt aangeboden. Even bij de shipment details gekeken en het wordt niet meer vanuit Bulgarije verstuurd maar vanuit Eindhoven. Ubiquiti is op de Ekkersrijt 3102 gevestigd tegenwoordig. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
robertwebbe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:36:
[...]

Ik heb vanmiddag een G4 Instant en een Flood Light besteld en kreeg net een mail dat dit morgen al wordt aangeboden. Even bij de shipment details gekeken en het wordt niet meer vanuit Bulgarije verstuurd maar vanuit Eindhoven. Ubiquiti is op de Ekkersrijt 3102 gevestigd tegenwoordig. 😀
Adres (magazijn) zit op Ekkersrijt en da's nog steeds Son en Breugel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:47
robertwebbe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:36:
[...]

Flood Light Is toch gewoon een lamp op beweging? Kan je die dingen gewoon in protect koppelen ook als je geen camera’s hebt?

[ Voor 7% gewijzigd door HKLM_ op 29-12-2021 18:54 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:43:
[...]

Adres (magazijn) zit op Ekkersrijt en da's nog steeds Son en Breugel >:)
Son wantrouw Breugel. Dat is de plaats waar altijd mijn afgeleverde maar nooit ontvangen DPD/UPS pakketje vanuit het buitenland zoek raken en _/-\o_
HKLM_ schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:54:
[...]

Flood Light Is toch gewoon een lamp op beweging? Kan je die dingen gewoon in protect koppelen ook als je geen camera’s hebt?
Ik heb er hier nog een nieuwe in doos en plastic liggen. Had het even de groep gegooid dan had je die lamp gister al gehad

[ Voor 34% gewijzigd door xbeam op 29-12-2021 19:04 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:12
RobertMe schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:00:
[...]

Komt nogal over als deze XKCD:
[Afbeelding]

Volgens mij is het doel van de patchkabels toch dat ze werken en de beloofde snelheden halen, niet dat ze "mooi" en "ontzettend dun" zijn :9
Ik heb ze o.a. gekocht om wat eenheid in de patchkast aan te brengen, ik heb nu een hoop verschillende kabels van dubieuze kwaliteit, daarnaast heb ik een 2-tal zwarte besteld omdat deze nagenoeg onzichtbaar zijn op de zwarte achterwand
Afbeeldingslocatie: https://vandebuntinterieur.nl/wp-content/uploads/2021/02/image0.jpeg
Zoiets, kabels achter tv lopen door een kabelbuis achter het hout, die van sonos lopen 3-4cm over het zwarte vilt het meubel in :)
Dus nee, ik kijk in deze meer naar de toepasbaarheid en het uiterlijk, de snelheid zal wel goed komen hoop/denk ik.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:54:
[...]

Son wantrouw Breugel. Dat is de plaats waar altijd mijn afgeleverde maar nooit ontvangen DPD/UPS pakketje vanuit het buitenland zoek raken en _/-\o_
Grappige is dat die magazijnen niet eens daar zitten maar in Acht ... En in Veldhoven :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
xbeam schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:54:
[...]

[...]

Ik heb er hier nog een nieuwe in doos en plastic liggen. Had het even de groep gegooid dan had je die lamp gister al gehad
Ik hoef er geen ben gewoon benieuwd wat dat ding doet :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:53
Appie Heijn schreef op woensdag 29 december 2021 @ 17:44:
[...]

Ervaringen qua snelheid/betrouwbaarheid van de verbinding i.c.m. diverse apparaten (backwards compatible), de nano-hd is 3cm kleiner qua diameter, moet op zich wel uitkomen.
Ik heb pas een halve dag ervaring. Maar het ging allemaal erg soepeltjes. Wij hebben 2 iphones (xr en 13), 2 apple watches, een ipad en een laptop met intel ax200 kaartje.

Alles werkte direct zonder problemen op het nieuw aangemaakte wpa3-only netwerk. De IOT apparaten heb ik op een wpa2-only netwerk (of bedraad trouwens). Geen enkel IOT apparaat dat ik draadloos aangesloten heb ondersteunt wpa3. Maar alles werkt vanaf het moment van aansluiten tot nu feilloos. De laptop heb ik ook vandaag geupdate naar dat wifi kaartje, er zat een wifi-5 kaartje in. In de slaapkamer haalde ik 160mbps en nu 310mbps. Er zit 1 gibowandje tussen het access point en de slaapkamer. En dan staat het access point aan de andere kant van de woonkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thysiej
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-09 11:50
nero355 schreef op woensdag 29 december 2021 @ 15:15:

Wat werkt er niet dan of waar gaat het mis precies :?

Een nieuwe T-Mobile aansluiting zou niet zo heel moeilijk moeten zijn in principe :
- VLAN 300 Taggen
- WAN op DHCP

En gaan met die banaan! :)
Het werkt ondertussen, maar de STB wilde geen verbinding maken met de servers van T-mobile. Ik heb eerst de T-mobile router aangesloten en zowel internet als tv werkend gemaakt en vervolgens mijn USG-Pro via UTP aangesloten wat ook werkte. Toen heb ik de conclusie getrokken dat het dan maar aan de mediaconverter moest liggen.

Toen ik het huis even voor mij alleen had heb ik de mediaconverter er weer tussenuit gehaald en sindsdien werkt alles :-) Bedankt voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 11:45

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Iemand enige idee wanneer de U6 In wall naar de Early Acces voor Europa gaat komen?
Zat vorige jaar ook al te wachten maar toen verdween ie uit de Amerikaanse Early Acces..

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
Mr_gadget schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:48:
Iemand enige idee wanneer de U6 In wall naar de Early Acces voor Europa gaat komen?
Zat vorige jaar ook al te wachten maar toen verdween ie uit de Amerikaanse Early Acces..
Mijn glazenbol zegt morgen :+

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:06
Ik had het ook al even in het Synology forum gevraagd, echter weet ik niet waar de vraag beter gesteld kan worden.

Ik krijg dus wat logs op mijn Synology met de volgende melding:

code:
1
Host [192.168.0.1] failed to connect via [SMB] due to [SMB1 not permitted].

Ik probeerde dit te zoeken, maar kan buiten deze post niks vinden en of iemand het opgelost heeft.

Heeft iemand hier enig idee waar deze melding vandaag kan komen? SMB1 is uiteraard niet ingeschakeld op de NAS.

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Wachten... schreef op woensdag 29 december 2021 @ 20:53:
Ik had het ook al even in het Synology forum gevraagd, echter weet ik niet waar de vraag beter gesteld kan worden.

Ik krijg dus wat logs op mijn Synology met de volgende melding:

code:
1
Host [192.168.0.1] failed to connect via [SMB] due to [SMB1 not permitted].

Ik probeerde dit te zoeken, maar kan buiten deze post niks vinden en of iemand het opgelost heeft.

Heeft iemand hier enig idee waar deze melding vandaag kan komen? SMB1 is uiteraard niet ingeschakeld op de NAS.
Ik zie idd ook op mijn Synology NAS deze meldingen van mijn UDM komen. Wel een paar keer per uur.

https://community.ui.com/...b6-4439-ab56-49416a1e1efc

Waarschijnlijk heeft dit te maken met Threat management/Honeypot

[ Voor 11% gewijzigd door Hulliee op 29-12-2021 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hulliee schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:16:
[...]

Ik zie idd ook op mijn Synology NAS deze meldingen van mijn UDM komen. Wel een paar keer per uur.

https://community.ui.com/...b6-4439-ab56-49416a1e1efc

Waarschijnlijk heeft dit te maken met Threat management/Honeypot
Iemand kaart daar aan dat het aan een instelling van Synology zou liggen en niet aan UDM. Ik krijg nou niet echt hoogte van wat de melding nou inhoud en wat voor nadelige effecten het heeft/kan hebben.

Heb jij al iets geprobeerd toevallig. Blind iets uitschakelen lijkt me nou ook niet echt de bedoeling.

[ Voor 6% gewijzigd door Wachten... op 29-12-2021 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Wachten... schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:25:
[...]

Iemand kaart daar aan dat het aan een instellingen van Synology zou liggen en niet aan UDM, echter krijg ik nou ook niet echt hoogte van wat de melding nou inhoudt en wat voor nadelige effecten het heeft/kan hebben.

Heb jij al iets geprobeerd?
De melding geeft aan dat het ip-adres (mijn router) probeert verbinding te maken met de NAS via het SMB1-protocol wat de Synology niet toestaat. Nu kun je wel op de NAS toestemming gaan geven maar dat is niet de bedoeling.

Het lijkt erop dat bij mij de melding begonnen is rond 22 okt. Misschien een update van Unifi? Geen idee. Maar ik zou me hier niet druk om maken. De Synology doet z'n werk goed. Dat de router (UDM) van alles op mijn netwerk in kaart probeert te brengen lijkt mij ook niet erg?
Tonne schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:41:
een laptop met intel ax200 kaartje.

De laptop heb ik ook vandaag geupdate naar dat wifi kaartje, er zat een wifi-5 kaartje in.
In de slaapkamer haalde ik 160mbps en nu 310mbps.

Er zit 1 gibowandje tussen het access point en de slaapkamer. En dan staat het access point aan de andere kant van de woonkamer.
Dat is een 1x1 laptop neem ik aan ??

Jammer dat die geen 2x2 doet, want dan pomp je de 1 Gbps vol met 802.11ax :*)
Hulliee schreef op woensdag 29 december 2021 @ 21:34:
De melding geeft aan dat het ip-adres (mijn router) probeert verbinding te maken met de NAS via het SMB1-protocol wat de Synology niet toestaat. Nu kun je wel op de NAS toestemming gaan geven maar dat is niet de bedoeling.

Het lijkt erop dat bij mij de melding begonnen is rond 22 okt. Misschien een update van Unifi? Geen idee. Maar ik zou me hier niet druk om maken. De Synology doet z'n werk goed.
SMB versie 1 is al een tijdje depricated inderdaad dus dat is helemaal prima! d:)b
Dat de router (UDM) van alles op mijn netwerk in kaart probeert te brengen lijkt mij ook niet erg?
Ligt eraan wat die met die data doet :
- Puur voor de Topology Overview in de UniFi Controller ?
Geen probleem, maar wel een beetje overbodig...
- Als die data echter stiekem ook bij Ubiquiti aankomt samen met de andere spyware (Die je gelukkig kan uitzetten!) dan hebben we wel een probleem! :/

Dus @Wachten... kijk daar effe goed naar! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Nu we het toch over de wall mounted UDM hebben en aan het lekken zijn. Heeft Iemand ooit nog iets van de UDM-NAS-Pro gezien of gehoord? })
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ZUm_iz3F3zoA45skEOKqJf8xAU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/9PjbPE0qnxRi6tWT1T0QSdES.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://media1.giphy.com/media/2UvAUplPi4ESnKa3W0/200.gif
Tonne schreef op woensdag 29 december 2021 @ 19:41:
[...]

Ik heb pas een halve dag ervaring. Maar het ging allemaal erg soepeltjes. Wij hebben 2 iphones(xr en 13), 2 apple watches een ipad en een laptop met intel ax200 kaartje.

Alles werkte direct zonder problemen op het nieuw aangemaakte wpa3-only netwerk. De IOT apparaten heb ik op een wpa2-only netwerk (of bedraad trouwens). Geen enkel IOT apparaat dat ik draadloos aangesloten heb ondersteunt wpa3.
Nice one

[ Voor 176% gewijzigd door xbeam op 30-12-2021 22:40 ]

• HKLM_
xbeam schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:38:
Nu we het toch over de wall mounted UDM hebben en aan het lekken zijn. Heeft Iemand ooit nog iets van de UDM-NAS-Pro gezien of gehoord? })
[Afbeelding] :+ _O- oOo

[...]

[Afbeelding]
_O-

Cloud ☁️

• Tonne
nero355 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 00:16:
[...]

Dat is een 1x1 laptop neem ik aan ??

Jammer dat die geen 2x2 doet, want dan pomp je de 1 Gbps vol met 802.11ax :*)
Nee is 2x2. Maar de internetaansluiting is 350Mbps. Je laat het wel een beetje kriebelen nu om te upgraden :P
Ik red idd de 1Gbps met een interne speedtest

[ Voor 6% gewijzigd door Tonne op 30-12-2021 08:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-09 21:33

Falcon10

Hit it i would !

[...]

[Afbeelding]
Daar hadden ze een prijskaartje aangehangen om U tegen te zeggen, en hadden ze specs in gestoken dat je zoiets had van : Dan koop je toch beter een SAN storage van DELL EMC/HP ofzo met SAS en fiber aansluitingen ofzo. Want als thuisgebruiker ga je dat nooit aan een soort router/switch/NAS combo geven, zelfs niet als meer uit-de-hand-gelopen-hobby-fanaat.

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Falcon10 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 08:01:
[...]

Daar hadden ze een prijskaartje aangehangen om U tegen te zeggen, en hadden ze specs in gestoken dat je zoiets had van : Dan koop je toch beter een SAN storage van DELL EMC/HP ofzo met SAS en fiber aansluitingen ofzo. Want als thuisgebruiker ga je dat nooit aan een soort router/switch/NAS combo geven, zelfs niet als meer uit-de-hand-gelopen-hobby-fanaat.
Als het een CK is dan heb je wel Protect etc er op draaien. Iets wat dus niet kan met een Dell of HP server.

Niet dat ik verder iets van het apparaat weet etc. Maar als het een CK is met alle features (dus Protect, Talk, ...) dan is "selfhosted" geen optie omdat niet alle pakketten zelf te installeren zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:26

nelizmastr

Goed wies kapot

RobertMe schreef op donderdag 30 december 2021 @ 09:04:
[...]

Als het een CK is dan heb je wel Protect etc er op draaien. Iets wat dus niet kan met een Dell of HP server.

Niet dat ik verder iets van het apparaat weet etc. Maar als het een CK is met alle features (dus Protect, Talk, ...) dan is "selfhosted" geen optie omdat niet alle pakketten zelf te installeren zijn.
Tegenwoordig heet dat een Unifi console, de cloud key staat op zichzelf. Gezien het een UDM naam zou moeten dragen zit die functionalteit er zeker in.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-09 23:52

Tuxie

En WeL nU!

Weet iemand hoe ik op de UDM pro mijn firewall logs kan inzien? Ben op zoek naar b.v. scan attempts en ip adressen die van buiten naar binnen verbinding proberen te maken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Tuxie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:01:
Weet iemand hoe ik op de UDM pro mijn firewall logs kan inzien? Ben op zoek naar b.v. scan attempts en ip adressen die van buiten naar binnen verbinding proberen te maken.....
Zeker, via ssh:
code:
1
cat /var/log/messages

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Tuxie schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:01:
Als je IDS aanzet dan krijg je dat bij threats te zien

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leeke1984
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-02 19:52
Onlangs is mijn usw 8-150 er mee opgehouden, uiteraard buiten garantie. Ik heb hem even open geschroefd en het lijkt de voeding als ik dit zo zie. Iemand enig idee of dit makkelijk te repareren/vervangeb is? (ik kan niet goed solderen) of dat het beter is maar een usw 8 lite te halen?

Zie het linker printplaatje onderaan waar het zwart is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VXzTgBdqdVwB-JFsMP97YbZE2EY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OT0Yg6qv9TB2UyphwfwGkoM7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlazeMuis
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 27-09 08:18
leeke1984 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:25:
Onlangs is mijn usw 8-150 er mee opgehouden, uiteraard buiten garantie. Ik heb hem even open geschroefd en het lijkt de voeding als ik dit zo zie. Iemand enig idee of dit makkelijk te repareren/vervangeb is? (ik kan niet goed solderen) of dat het beter is maar een usw 8 lite te halen?

[Afbeelding]
Lijkt op een zekering, kosten maar een paar cent en als je een beetje kan solderen zijn die redelijk makkelijk te vervangen.

https://nl.farnell.com/mu...l-slow-blow-4a/dp/1566107

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 23:53
BlazeMuis schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:28:
[...]

Lijkt op een zekering, kosten maar een paar cent en als je een beetje kan solderen zijn die redelijk makkelijk te vervangen.

https://nl.farnell.com/mu...l-slow-blow-4a/dp/1566107
Je kan hem even vervangen, klein kansje dat hij het weer doet, maar vaak is er wel een reden (defect) dat een zekering er uit knalt. Jammer dat er niet een gewone glaszekering in zit.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Basfr
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
Heb momenteel een ziggo 300/30 abo, modem in bridge met daar achter een USG, CK gen 1, 3 AP’s, 3 switches en +/- 20 clients (bedraad en draadloos).

Zeer tevreden, dus eigenlijk geen noodzaak om te upgraden.
Maar er komt een G4 deurbel en later nog 3-4 extra camera’s.
Heb (zo goed als) alle posts m.b.t. UDM pro, CK2+, IPS, etc doorgelezen, maar twijfel nog over de meest logische upgrade.

CK vervangen door CK2+
+ Goedkoopste oplossing, incl HDD
+/- 1TB wellicht te weinig voor meerdere camera’s
- Nog steeds USG zonder IPS

USG en CK vervangen door UDM Pro
+ Futureproof en IPS zonder snelheidsverlies
+/- Wellicht overkill voor mijn situatie
- Formfactor: past niet echt handig in de meterkast

UDR lijkt een leuke optie, maar gezien de huidige beta status en weinig opslag valt die eigenlijk af.

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 11:36
Zolang IPS/IDS niet al te belangrijk voor je is zou ik gewoon voor de goedkoopste optie gaan.

Enige nadeel van de ck2+ is de kleine behuizing dus warmte is voor sommige nog wel eens een dingetje.

1tb HDD is relatief weinig, maar hangt een beetje af van wat je wil, non stop opnemen / alleen motions, 4k camera, 1080p, en hoeveel dagen alles bewaard moet worden.

FYI met een g4 pro en een g4 bullet die constant opnemen haal ik met een 2tb hdd ongeveer 10 dagen retentie.

Mocht je in de toekomst plannen hebben voor nog meer camera's dan zou een udm pro of pro SE kunnen gaan (1 HDD dus geen redundancy), of een unvr is natuurlijk ook altijd nog een optie.

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

• hengelo30
  • Laatst online: 13-09 13:39
Is IPS/IDS van belang voor huis, tuin en keuken gebruik?
De modem van T-Mobile is uit het netwerk gehaald en glasvezel loopt nu via de usg.
Heb nu de usg, maar twijfel om over te stappen naar de usg pro.

• Wachten...
Ligt eraan wat die met die data doet :
- Puur voor de Topology Overview in de UniFi Controller ?
Geen probleem, maar wel een beetje overbodig...
- Als die data echter stiekem ook bij Ubiquiti aankomt samen met de andere spyware (Die je gelukkig kan uitzetten!) dan hebben we wel een probleem! :/

Dus @Wachten... kijk daar effe goed naar! ;)
Wat bedoel je hier precies mee? Zijn er bepaalde settings die een soort tracking doen naat Unifi o.i.d.?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Basfr
rgarretsen schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:51:
Zolang IPS/IDS niet al te belangrijk voor je is zou ik gewoon voor de goedkoopste optie gaan.
Hoeveel waarde ik IPS moet toedichten weet ik eigenlijk niet, en de meningen hier lijken ook te verschillen. Op mijn USG heb ik eigenlijk nooit echt gekke dingen voorbij zien komen, maar het geeft wel enigszins een gerust gevoel (fwiw).

Geen redundancy kan ik prima mee leven, maar dat maakt ook geen verschil in de keuze tussen CK2+ en UDMP. Een NVR vind ik wat overkill en gebruik het budget zodoende liever voor een upgrade die ook positief is voor het netwerk.

Denk dat ik de knoop maar doorhak en de UDMP met 4tb schijf bestel, en voorlopig niet meer hoef te upgraden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
Basfr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:18:
Heb momenteel een ziggo 300/30 abo, modem in bridge met daar achter een USG, CK gen 1, 3 AP’s, 3 switches en +/- 20 clients (bedraad en draadloos).

Heb (zo goed als) alle posts m.b.t. UDM pro, CK2+, IPS, etc doorgelezen, maar twijfel nog over de meest logische upgrade.

CK vervangen door CK2+

+ Futureproof en IPS zonder snelheidsverlies

UDR lijkt een leuke optie, maar gezien de huidige beta status en weinig opslag valt die eigenlijk af.
Had ongeveer zelfde config en ben voor UDM Pro gegaan met 8TB schijf, zeker geen spijt van! Meterkast probleem opgelost door de UDM Pro naar benden te laten hangen en vastgezet op een verticale 19” 2u rack, kost niet veel ruimte en werkt perfect! :)

Mocht je blijven twijfelen ik heb nog wel een CK2+ over die ik wel wil verkopen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Huub- op 30-12-2021 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
hengelo30 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:07:
De modem van T-Mobile is uit het netwerk gehaald en glasvezel loopt nu via de usg.
De USG pro is net zo oud als de USG en zit volgens mij qua ondersteuning in security only.
Je kan dan toch echt beter voor een USX of een UDM-Pro gaan wat mij betreft of een andere vendor voor je firewall.

Wat IPS/IDS voor thuis heeft het een beperkte meerwaarde maar toch heeft het mij al eens gered van een en ander :D

[ Voor 3% gewijzigd door HKLM_ op 30-12-2021 16:31 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Doe mij maar dan gelijk een HP DL380 G8 of zo en dan red ik me ook wel! :Y) 8) :*)

Of iets soortgelijks van SuperMicro of AsRock Rack Series of zo... d:)b
Die begrijp ik effe niet... :$

Wat een rare gast heb je gekozen zeg... brr... :X
Tonne schreef op donderdag 30 december 2021 @ 07:11:
Nee is 2x2. Maar de internetaansluiting is 350Mbps. Je laat het wel een beetje kriebelen nu om te upgraden :P

Ik red idd de 1Gbps met een interne speedtest
8)7

Zeg dat dan! :P
leeke1984 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 11:25:

[Afbeelding]
Voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) zijn er gewoon voedingen tekoop die je 1:1 kan vervangen dus kijk daar ook effe naar en met een beetje geluk passen die misschien ook wel ?! :)

Ergens in dit deel of het vorige deel heeft er iemand een heel groot overzicht gemaakt met alle voedingen die geschikt zijn! ;)
Basfr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:18:

CK vervangen door CK2+
- Gaat vaak kapot, zowel het ding zelf als de accu die erin zit!
- Heeft nog steeds veel te vaak allerlei rare issues die ineens uit het niks opduiken!

+ Futureproof en IPS zonder snelheidsverlies, maar die IPS snelheid heeft ook genoeg kwaaltjes tot nu toe gehad dus of je daar echt blij van moet worden ?!
- Heeft nog steeds veel te vaak allerlei rare issues die ineens uit het niks opduiken!

Is helaas wel een Beta product en zeer kreupel vergeleken met zijn duurdere broertjes dus voorlopig zou ik daar niet eens over nadenken!
Je vergeet een aantal zaken dus die heb ik effe vetgedrukt erbij gezet! ;)
hengelo30 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:07:
Slechte upgrade IMHO ;)

Je kan beter de huidige USG gewoon houden en als je echt iets beters wilt : DIY Router op basis van pfSense/OPNsense of OpenWRT of zo! d:)b
Wachten... schreef op donderdag 30 december 2021 @ 13:32:
Wat bedoel je hier precies mee? Zijn er bepaalde settings die een soort tracking doen naat Unifi o.i.d.?
De volgende keer effe wat beter quoten zodat ik daar een notificatie van krijg! ;)

Waar ik het over had is de zooi die alweer een jaar geleden of zelfs langer ineens erbij is gekomen :
- Telemetry troep in de UniFi Controller :/
Kan je in de webGUI gelukkig uitzetten!
- Telemetry troep in de UniFi apparaten :|
Kan je via een bestandje op je UniFi Controller ook uitzetten!

Pak de Search erbij en je vindt het vanzelf wel! ;)
HKLM_ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:24:
Wat IPS/IDS voor thuis heeft het een beperkte meerwaarde maar toch heeft het mij al eens gered van een en ander :D
Waarvan precies dan :?

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• HKLM_
nero355 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:46:
[...]

Doe mij maar dan gelijk een HP DL380 G8 of zo en dan red ik me ook wel! :Y) 8) :*)

[...]

Wat een rare gast heb je gekozen zeg... brr... :X

[...]

8)7

Zeg dat dan! :P

[...]

Voor de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch (16-poorts, 150W PoE+) zijn er gewoon voedingen tekoop die je 1:1 kan vervangen dus kijk daar ook effe naar en met een beetje geluk passen die misschien ook wel ?! :)

Ergens in dit deel of het vorige deel heeft er iemand een heel groot overzicht gemaakt met alle voedingen die geschikt zijn! ;)

[...]

Je vergeet een aantal zaken dus die heb ik effe vetgedrukt erbij gezet! ;)

[...]

Slechte upgrade IMHO ;)

Je kan beter de huidige USG gewoon houden en als je echt iets beters wilt : DIY Router op basis van pfSense/OPNsense of OpenWRT of zo! d:)b

[...]

De volgende keer effe wat beter quoten zodat ik daar een notificatie van krijg! ;)

Waar ik het over had is de zooi die alweer een jaar geleden of zelfs langer ineens erbij is gekomen :
- Telemetry troep in de UniFi Controller :/
Kan je in de webGUI gelukkig uitzetten!
- Telemetry troep in de UniFi apparaten :|
Kan je via een bestandje op je UniFi Controller ook uitzetten!

Pak de Search erbij en je vindt het vanzelf wel! ;)

[...]

Waarvan precies dan :?
Cryptolocker op de laptop van mijn vrouw welke naar buiten wilde praten :P maar dat stond de IPS mooi niet toe :D Ook poort 3389 over het internet geeft standaard een block :+

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
nero355 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:07:
[...]

Oww... dat is gewoon PEBCAK dus! >:) :P :+

/flauw O-)
Hahah :D voor mijn vrouw wel inderdaad. Die poort 3389 heb ik toch echt nodig om naar mijn Azure VM te connecten. Uiteraard in Azure wel de NSG ingericht :+

Ander mooi iets :P Ik probeer sinds ik IPv6 heb intern ook wat IPv6 te doen maar dammm wat een verschil in hoe devices ermee om gaan. Ik heb een IPv6 only netwerk gemaakt voor mijn IOT devices en Smart TV’s maar om nou te zeggen dat de wereld klaar is voor V6 |:(

[ Voor 28% gewijzigd door HKLM_ op 30-12-2021 17:12 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HKLM_ schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:10:
Die poort 3389 heb ik toch echt nodig om naar mijn Azure VM te connecten. Uiteraard in Azure wel de NSG ingericht :+
Zonder VPN zou ik zoiets nooit doen eerlijk gezegd... :)
Ander mooi iets :P Ik probeer sinds ik IPv6 heb intern ook wat IPv6 te doen maar dammm wat een verschil in hoe devices ermee om gaan. Ik heb een IPv6 only netwerk gemaakt voor mijn IOT devices en Smart TV’s maar om nou te zeggen dat de wereld klaar is voor V6 |:(
Dat blijkt inderdaad zo te zijn als je de reacties in Het grote IPv6 topic leest! :X

Ik dacht altijd dat we een situatie hadden dat de apparaten het kunnen en wij er niks mee doen, maar het blijkt eerder andersom te zijn en dan ook nog eens i.c.m. bepaalde keuzes binnen IPv6 zelf die misschien helemaal niet zo handig zijn in bepaalde situaties... :o _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
nero355 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 17:22:
[...]

Zonder VPN zou ik zoiets nooit doen eerlijk gezegd... :)

[...]

Dat blijkt inderdaad zo te zijn als je de reacties in Het grote IPv6 topic leest! :X

Ik dacht altijd dat we een situatie hadden dat de apparaten het kunnen en wij er niks mee doen, maar het blijkt eerder andersom te zijn en dan ook nog eens i.c.m. bepaalde keuzes binnen IPv6 zelf die misschien helemaal niet zo handig zijn in bepaalde situaties... :o _O-
Ik normaal gesproken ook maar is duur zat zo haha
Die VM start ik alleen op als ik ga testen in mijn lab en in de NSG (network security gateway) sta ik alleen mijn IP toe en inloggen met de VM gaat met 2FA als ik klaar ben gaat de vm weer uit :+

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wachten...
@nero355

Ik heb even gezocht over de Telemetry en kom een aantal dingen tegen.

Ik zag deze post
Klopt het dat ik dit moet toevoegen aan de/een config file? Ik heb nog nooit iets in een config file gedaan van mijn Unifi Dream Machine, en kan geen stap voor stap guide vinden over die specifieke telemetry probleem.

code:
1
2
3
grep analytics /tmp/system.cfg
system.analytics.status=disabled
system.analytics.anonymous=disabled

Want anderen hebben het weer over dit stukje code die je toe moet voegen
code:
1
config.system_cfg.1=system.analytics.anonymous=disabled

Ik kwam op Reddit ook een aantal posts tegen dat je trace.svc.ui.com toe kon voegen aan je PiHole, en dat het daarmee ook opgelost lijkt te zijn.

Ik heb dus wel gezocht, maar kan niet echt een duidelijk uitleg ergens vinden hoe het werkt met de config file
(Ik ben er ook niet bekend mee, dus dat zal zeker een rol spelen).

Er wordt overal gelinkt naar deze pagina, waarin zou moeten staan hoe je config.properties files werken. Ik zie echter helemaal niks in dat artikel over config.properties. Of hebben ze dat er ook bewust uitgehaald?

Ik denk dat ik het gevonden heb.
https://help.ui.com/hc/en...he-system-properties-File

Nu alleen nog uitzoeken hoe alles werkt! :D

[ Voor 23% gewijzigd door Wachten... op 30-12-2021 18:11 ]

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:01
Mijn CloudKey V1 draait momenteel op Unifi 6.2.26, ik krijg geen nieuwe updates binnen via de UI, weet iemand of er nog updates uitkomen voor deze versie van de CloudKey of ben ik nu genoodzaakt te upgraden naar een CKv2?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@rusman Mijn Cloudkey v1 draait gewoon de 6.5.55 versie. Deze staat ook gewoon bij de downloads van de Cloudkey op ui.com

[ Voor 19% gewijzigd door MdBruin op 30-12-2021 19:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
rusman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:09:
Mijn CloudKey V1 draait momenteel op Unifi 6.2.26, ik krijg geen nieuwe updates binnen via de UI, weet iemand of er nog updates uitkomen voor deze versie van de CloudKey of ben ik nu genoodzaakt te upgraden naar een CKv2?
Hoe log je in? Nog lokaal met een 'normale' username, of is je username al een emailadres? (=account bij Ubiquiti)

Had laatst ook zoiets bij de hand. Dit was overigens wel op een Cloudkey V2.
Omgeving waar men lokaal in was blijven loggen, en Ubiquiti heeft op een gegeven moment de switch gemaakt dat je eigenlijk alleen nog maar met een ubiquiti account kan inloggen om de nieuwe updates te zien.
Je moet dan wel eerst remote access aanzetten in je omgeving. (Die mogelijkheid was een aantal versies geleden weggehaald, maar inmiddels kan het gelukkig weer) Daarna inloggen met je ubiquiti account, en dan kan je weer alle updates uitvoeren. Heb al een tijdje geen V1 meer aangeraakt, dus weet niet exact of dat hetzelfde verhaal is,

• Basfr
Huub- schreef op donderdag 30 december 2021 @ 15:43:
[...]
Mocht je blijven twijfelen ik heb nog wel een CK2+ over die ik wel wil verkopen ;)
Te laat, UDM Pro ligt al bij postnl :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Ja maar dat ging ik pas testen toen je dat zei. Ik was al heel blij.

• rusman
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:01
Skynett schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:43:
[...]

Hoe log je in? Nog lokaal met een 'normale' username, of is je username al een emailadres? (=account bij Ubiquiti)

Had laatst ook zoiets bij de hand. Dit was overigens wel op een Cloudkey V2.
Omgeving waar men lokaal in was blijven loggen, en Ubiquiti heeft op een gegeven moment de switch gemaakt dat je eigenlijk alleen nog maar met een ubiquiti account kan inloggen om de nieuwe updates te zien.
Je moet dan wel eerst remote access aanzetten in je omgeving. (Die mogelijkheid was een aantal versies geleden weggehaald, maar inmiddels kan het gelukkig weer) Daarna inloggen met je ubiquiti account, en dan kan je weer alle updates uitvoeren. Heb al een tijdje geen V1 meer aangeraakt, dus weet niet exact of dat hetzelfde verhaal is,
Interessant, ik log altijd in met mijn lokale account. Net ingelogd via Cloud Access (https://network.unifi.ui.com/), maar ook daar geen update gevonden helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
rusman schreef op donderdag 30 december 2021 @ 20:01:
[...]

Interessant, ik log altijd in met mijn lokale account. Net ingelogd via Cloud Access (https://network.unifi.ui.com/), maar ook daar geen update gevonden helaas.
Dat is de oude portal, probeer deze eens. https://unifi.ui.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 30 december 2021 @ 16:46:
[...]

[...]

De post in het algemeen. kijken hoe er gehapt word op een 2020 mok-up van een NVR ;-)

En daarnaast ben ik fan van zulke mooie Contradictio in terminis klasiekers zoals die van Tonne.

Voor de mensen die hun controller nog steeds niet hebben ge-update. Hier een stap voor stap handleiding, hoe je een 6.5.54 controller of eerder remote kan hacken.
https://www.sprocketsecur...r-log4j-on-the-fire-unifi
TL;DR
In this article, we are going to exploit Log4j vulnerabilities in Unifi software, get a reverse shell, and leverage our access to add our own administrative user to the Unifi MongoDB instance. To automate this process we have released a GitHub repository to exploit the vulnerability:

[ Voor 60% gewijzigd door xbeam op 31-12-2021 08:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:27

pinda powerrr

Slow down...

Heb hier ook een CK1, maar beheer twee locaties waar een Gen2 ligt, die zijn in bovenstaande portal te zien, de CK1 alleen in de oude portal.
Via de app zie ik alle drie.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
@Skynett ik gebruik alleen lokaal account op mijn v1, ook geen gekoppeld Ubiquiti account ingesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: December 2017
pinda powerrr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:25:
[...]

Heb hier ook een CK1, maar beheer twee locaties waar een Gen2 ligt, die zijn in bovenstaande portal te zien, de CK1 alleen in de oude portal.
Via de app zie ik alle drie.
Volgens mij is de gen1 niet geschikt voor de nieuwe portal, die wordt ook al een tijdje niet meer gelijktijdig met de zelfde firmware voorzien als de gen 2 en gen 2 +.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 22-09 10:19
xbeam schreef op donderdag 30 december 2021 @ 21:09:
[...]

Voor de mensen die hun controller nog steeds niet hebben ge-update. Hier een stap voor stap handleiding, hoe je een 6.5.54 controller of eerder remote kan hacken.

[...]
Net een scan op Shodan gedaan, in België staan er 780 unifi controllers open naar internet toe en in Nederland 3.859. Zelf verschiet ik niet meer van zo'n cijfers..

En ohja, Ubiquiti maakt het wel héél gemakkelijk om te weten of iemand een vulnerable versie draait, het versie nummer staat gewoon op de inlog pagina. De eerst NL hit die ik krijg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PP4nrQcQgPC2CTcZ5jmKS5lY9oA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/TAUa3tKPawqvjj5YtHFvSuIC.png?f=user_large

Die zit al een paar versies achter.. Maar wel lekker extern beschikbaar stellen zonder enige filter.

En de 2de hit blijkt van een IT bedrijf te zijn die stoeft op hun website met "alles voor een beveiligd datanetwerk" 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Tha Render_2 op 31-12-2021 09:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 26-09 13:59
Dit gaat echt specifiek over de web-interface, er zijn er genoeg die alleen poort 8080 aan het internet hebben hangen voor remote devices, hoe onveilig is dat?

Zelf gebruik ik waar mogelijk een VPN (IPSec, kun je meteen fijn andere zaken beheren), maar ik kom in het veld genoeg leveranciers tegen die dit niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Basfr schreef op donderdag 30 december 2021 @ 19:49:
[...]

Te laat, UDM Pro ligt al bij postnl :p
Daar ga je geen spijt van krijgen! (y)
Ga je het ook horizontaal ophangen in de meterkast of ben je daar nog niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basfr
@Huub- Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Denk dat ik nog wel een plankje in de meterkast geknutseld krijg waar hij op kan liggen. Een rack-achtige oplossing krijg ik niet kwijt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Tha Render_2 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:57:
[...]

Net een scan op Shodan gedaan, in België staan er 780 unifi controllers open naar internet toe en in Nederland 3.859. Zelf verschiet ik niet meer van zo'n cijfers..

En ohja, Ubiquiti maakt het wel héél gemakkelijk om te weten of iemand een vulnerable versie draait, het versie nummer staat gewoon op de inlog pagina. De eerst NL hit die ik krijg:

[Afbeelding]

Die zit al een paar versies achter.. Maar wel lekker extern beschikbaar stellen zonder enige filter.

En de 2de hit blijkt van een IT bedrijf te zijn die stoeft op hun website met "alles voor een beveiligd datanetwerk" 8)7
Ik heb laatst ook zo’n scan gedaan is nog wel in dit topic terug te vinden. Er zijn zelfs IT bedrijven die unifi voor hun klanten open en bloot op het internet hangen :X

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:27

pinda powerrr

Slow down...

Behoorlijk Leek schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 00:35:
[...]

Volgens mij is de gen1 niet geschikt voor de nieuwe portal, die wordt ook al een tijdje niet meer gelijktijdig met de zelfde firmware voorzien als de gen 2 en gen 2 +.
Dat is eigenlijk wat ik zeg. Sinds een update tijdje terug zijn de Gen 2s alleen nog in de nieuwe portal te vinden.
Hoe het qua firmware loopt weet ik niet uit mijn hoofd.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
De Smart Sensor UP-Sense is zichtbaar gekomen, nog niet aan te kopen.
59,50 euro incl BTW.
https://eu.store.ui.com/c...ies/products/smart-sensor

The UniFi Protect Smart Sensor is a battery-operated smart multi-sensor that detects motion and environmental conditions

The Sensor transmits sensory data and alerts over Bluetooth to the UniFi Protect ecosystem.

Features:

Motion sensor (5 m / 16 ft maximum range)
Magnetic entry sensor for door or window open/close
Accelerometer for garage door open/close
Temperature sensor
Humidity sensor
Ambient light sensor
Alarm sound sensor
Water sensor for detecting leaks and floods (requires water sensor adapter accessory, only available in 3-pack at general release)
BLE connectivity from Access Point in indoor setting (recommended range 15 m / 49 ft, performance will vary based on environment)

https://dl.ui.com/ds/up-sense_ds
https://dl.ui.com/qig/up-sense

Note: UniFi 6 is required for adopting and operating the Sensor (U6-LR and U6-Lite; EA models not compatible). Currently, beta firmware is required for your U6 APs to support BLE connection; the download link can be found here and instructions on downloading and general troubleshooting can be found here.

[ Voor 15% gewijzigd door abusimbal op 31-12-2021 10:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
Basfr schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 09:39:
@Huub- Daar ben ik nog niet helemaal over uit. Denk dat ik nog wel een plankje in de meterkast geknutseld krijg waar hij op kan liggen. Een rack-achtige oplossing krijg ik niet kwijt helaas.
Ik zei horizontaal maar bedoel natuurlijk verticaal |:(
Deze rack mount heb ik in gebruik
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPvs4yn4VedYxoImZ_2sPhe4E7k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UwGfYOX0LnceoG3PTsop8ULz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
Huub- schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:54:
[...]

Ik zei horizontaal maar bedoel natuurlijk verticaal |:(
Deze rack mount heb ik in gebruik
[Afbeelding]
Als je alleen een UDM Pro/SE wil plaatsen, dan is het net zo makkelijk om de rackoren 90 graden te draaien en hem zo plat tegen de muur aan te plaatsen, Dan bereik je hetzelfde. En als je hem dan verticaal tegen een zijmuur plaatst neemt hij nauwelijks ruimte in beslag in je meterkast. En je kan de voorkant nog makkelijk aflezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
abusimbal schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 10:03:
De Smart Sensor UP-Sense is zichtbaar gekomen, nog niet aan te kopen.
59,50 euro incl BTW.
https://eu.store.ui.com/c...ies/products/smart-sensor

The UniFi Protect Smart Sensor is a battery-operated smart multi-sensor that detects motion and environmental conditions
[...]
Ik had hem ook al gezien. Zodra ik er een kan bestellen ga ik dat doen. Als die bevalt ga ik er meer aanschaffen. In februari 2022 wordt UniFi Protect in de Home Assistant core opgenomen en kun je makkelijk alle sensoren uitlezen en acties op ondernemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
Nice van die Home Assistant, ik ga er ook 1 of 2 kopen zodra het kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
robertwebbe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:12:
[...]

Ik had hem ook al gezien. Zodra ik er een kan bestellen ga ik dat doen. Als die bevalt ga ik er meer aanschaffen. In februari 2022 wordt UniFi Protect in de Home Assistant core opgenomen en kun je makkelijk alle sensoren uitlezen en acties op ondernemen.
offtopic:
Is de cirkel dan rond? Paulus Schoutsen, de bedenker van Home Assistant (als je het zo kunt benoemen, eerder een uit de hand gelopen hobby projectje) is een aantal jaartjes terug aangenomen door Ubiquiti om voor / namens hun "something something home automations" te doen / betaald aan Home Assistant te werken. Maar volgens mij is die toen ook weer binnen een jaar vertrokken zonder zichtbaar resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
RobertMe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 12:02:
[...]

offtopic:
Is de cirkel dan rond? Paulus Schoutsen, de bedenker van Home Assistant (als je het zo kunt benoemen, eerder een uit de hand gelopen hobby projectje) is een aantal jaartjes terug aangenomen door Ubiquiti om voor / namens hun "something something home automations" te doen / betaald aan Home Assistant te werken. Maar volgens mij is die toen ook weer binnen een jaar vertrokken zonder zichtbaar resultaat.
Nooit geweten dat dat een Nederlander is :P maar volgens zijn LinkedIn is het inderdaad april 2018 -> april 2019 geweest bij ubnt

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robertwebbe
@RobertMe Ik denk dat Paulus hier weinig mee van doen heeft gehad, het zijn ontwikkelaars van de UniFi Protect integratie die dit geregeld hebben. Zie hier het github topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
Skynett schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:01:
[...]

Als je alleen een UDM Pro/SE wil plaatsen, dan is het net zo makkelijk om de rackoren 90 graden te draaien en hem zo plat tegen de muur aan te plaatsen, Dan bereik je hetzelfde. En als je hem dan verticaal tegen een zijmuur plaatst neemt hij nauwelijks ruimte in beslag in je meterkast. En je kan de voorkant nog makkelijk aflezen.
Ja dat kan ook ik heb het in de meterkast boven de deur geplaatst, als ik dan naar boven kijk kan ik hem uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
robertwebbe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 11:12:
[...]

Jammer dat het alleen via BT werkt en niet via Zigbee of Matter

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Huub- schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 13:28:
[...]

Jammer dat het alleen via BT werkt en niet via Zigbee of Matter
Maar wel logisch. BT zit er AFAIK al op om te provisionen, Zigbee of Matter zou weer een extra stukje hardware vereisen, en dus ook weer gekeurd moeten worden. Daarnaast geven Zigbee en wifi onderling al problemen, voeg daar BT aan toe en je krijgt een groot interferentie feest op 2,4GHz.

Wat ze met BT natuurlijk wel bereiken is een minimale dekking (~10m), waardoor ze wat extra APs kunnen verkopen :+.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 14:00:
Maar wel logisch. BT zit er AFAIK al op om te provisionen, Zigbee of Matter zou weer een extra stukje hardware vereisen, en dus ook weer gekeurd moeten worden. Daarnaast geven Zigbee en wifi onderling al problemen, voeg daar BT aan toe en je krijgt een groot interferentie feest op 2,4GHz.

Wat ze met BT natuurlijk wel bereiken is een minimale dekking (~10m), waardoor ze wat extra APs kunnen verkopen :+
We weten nu in ieder geval waarom die Bluetooth rommel al een tijdje op hun producten zit! :( :r

BE-LA-CHE-LIJK!!! |:( :F

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tha Render_2 schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 08:57:
[...]

[Afbeelding]

Have fun Dit weekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:05
Ik ben expres naar de v7 beta gegaan, want daar zit volgens mij ook de 2.17.0 patch in, die volgens mij niet in 6.5.55 zit.

En heb mijn controller extern niet meer benaderbaar. Sinds ik een andere firewall heb is die noodzaak eigenlijk ook helemaal niet meer aanwezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:02:
Ik ben expres naar de v7 beta gegaan, want daar zit volgens mij ook de 2.17.0 patch in, die volgens mij niet in 6.5.55 zit.

En heb mijn controller extern niet meer benaderbaar. Sinds ik een andere firewall heb is die noodzaak eigenlijk ook helemaal niet meer aanwezig
Lullige is dat je met een 'Protect' installatie én een Doorbell G4 op een CKG2+ eigenlijk niet veel anders kunt dan het ding volledig extern beschikbaar te houden voor de UI Cloud tenzij je niet meer wilt weten wie er aan je fysieke deur 'rammelt' :'(

Firewall draait hier dus ook overuren met al die 'script-kiddos' die kerstvakantie hebben.... :9

[ Voor 9% gewijzigd door Will_M op 31-12-2021 18:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Will_M schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:16:
[...]

Lullige is dat je met een 'Protect' installatie én een Doorbell G4 op een CKG2+ eigenlijk niet veel anders kunt dan het ding volledig extern beschikbaar te houden voor de UI Cloud tenzij je niet meer wilt weten wie er aan je fysieke deur 'rammelt' :'(

Firewall draait hier dus ook overuren met al die 'script-kiddos' die kerstvakantie hebben.... :9
Wat is je ip? :P

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
127.0.0.1?

én "Home is where the WiFi connects automaticly"

:o 8) >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Will_M schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:35:
[...]

127.0.0.1?

én "Home is where the WiFi connects automaticly"

:o 8) >:)
Dan heb ik een hoop “home” locaties -O-

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
HKLM_ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 18:54:
[...]

Dan heb ik een hoop “home” locaties -O-
Slechte zaak that is!!..... :9

Zeg ik als werknemer van een provider die 'overal' 1G/2G/3G/4G/5G levert..... :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
Net nog even opgezocht en 6.5.55 beschermt inderdaad níet tegen CVE-2021-45105. Daar heb je controller versie 7.0.15 voor nodig. Waarom ze niet ook nog een 6.5.56 hebben uitgebracht is mij echt een raadsel.

En inderdaad, deze kwetsbaarheid is láng niet zo erg als CVE-2021-44228, maar voor zo’n hot topic had ik toch een uitzondering gemaakt denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
Will_M schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:13:
[...]

Slechte zaak that is!!..... :9

Zeg ik als werknemer van een provider die 'overal' 1G/2G/3G/4G/5G levert..... :*)
Haha ik gebruik deze wel “home is where you installed the wifi yourself“

Cloud ☁️

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
HKLM_ schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:32:
[...]

Haha ik gebruik deze wel “home is where you installed the wifi yourself“
Ik wil zelfs niet eens hebben dat mijn privé spullen op dat soort netwerken aanmelden.... Ik wéét wat ik log en monitor op dat soort netwerken >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:30:
Net nog even opgezocht en 6.5.55 beschermt inderdaad níet tegen CVE-2021-45105. Daar heb je controller versie 7.0.15 voor nodig. Waarom ze niet ook nog een 6.5.56 hebben uitgebracht is mij echt een raadsel.

En inderdaad, deze kwetsbaarheid is láng niet zo erg als CVE-2021-44228, maar voor zo’n hot topic had ik toch een uitzondering gemaakt denk ik.
Ik vrees dat dat hele Log4J verhaal nog een véél langer staartje gaat krijgen. De nú als hot-topic aanwezige 'Zero-Day' exploit zat er al in sinds de dag dat versie 2.0 als Alpha released werd in 2015.

Versie 1.xx.zz is niet vulnerable voor déze 'zero day' maar heeft ook z'n eigen security-breaches welke nu ook hard onder vuur liggen omdat fabrikanten van (obsolete?) software pakketten zich nú achter versie 1.xx.zz verschuilen. Deze versie was al meteen E.O.L in 2015

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
Will_M schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:46:
[...]

Ik vrees dat dat hele Log4J verhaal nog een véél langer staartje gaat krijgen. De 'Zero-Day' exploit zat er al in sinds de dag dat versie 2.0 als Alpha released werd in 2015.

Versie 1.xx.zz is niet vulnerable voor déze 'zero day' maar heeft ook z'n eigen security-breaches welke nu hard onder vuur liggen omdat fabrikanten van software pakketten zich achter versie 1.xx.zz verschuilen. Deze versie was E.O.L in 2015
Owh ik weet ook 100% zeker dat we de laatste vulnerability nog niet gezien hebben die hier verband mee gaat hebben. Daarom vind ik het des te vreemder dat er nu niet met voorrang wordt gezorgd dat men op het laatste patch level zit.

Ik ben de afgelopen 2 weken alleen maar bezig geweest met updaten van appliances/software en doorspitten van logs en ik verwacht dat de eerste maand van 2022 ook in datzelfde patroon zal beginnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
lolgast schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 19:53:
[...]

Owh ik weet ook 100% zeker dat we de laatste vulnerability nog niet gezien hebben die hier verband mee gaat hebben. Daarom vind ik het des te vreemder dat er nu niet met voorrang wordt gezorgd dat men op het laatste patch level zit.

Ik ben de afgelopen 2 weken alleen maar bezig geweest met updaten van appliances/software en doorspitten van logs en ik verwacht dat de eerste maand van 2022 ook in datzelfde patroon zal beginnen
Dan weet jij ook goed dat 't simpel aanpassen van alléén een verse "2.17 Library" (óf recenter) op basis van vervangen / hernoemen naar de door het softwarepakket verwachte versie geen soelaas biedt en dat dat alleen maar schijnveiligheid is.

:9

Er mag/moet véél gaan veranderen aan de manier waarop ontwikkelaars, leveranciers, bedrijven én particulieren met software-updates (en daarmee vaak ook licenties) om wensen te springen, IMHO.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 31 december 2021 @ 17:56:
[...]

Dit is toch gewoon een gerichte aanval op het eerste log4j2 lek toch? Als je de meest recente controller versie draait zit je dus sowieso veilig? Tenzij de controller al compromised was voor de update.
Kijk eens naar het screenshot van zijn gevonden controller versie;-) dat is nog een oude vatbare

[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 01-01-2022 10:06 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• HKLM_
Mede Ubnt gebruikers en die hard topic gebruikers, allemaal een mooi 2022 met hopelijk mooie nieuwe software en hardware vanuit Ubnt!

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-09 11:57
Ik heb een raar probleem waarvan ik hoop dat iemand hier weet waar het aan kan liggen: ik kan niet van mijn hoofd VLAN naar andere VLANs communiceren, zelfs als alle custom firewall rules uit staan.

Sinds kort heb ik mijn UDM Pro helemaal opnieuw ingesteld na een provider wissel naar T-Mobile Thuis. Op de T-Mobile forums heb ik instructies gevonden hoe ik mijn UDM Pro direct achter de media converter kan hangen ipv het Zyxel modem. Hiervoor heb ik een netwerk gemaakt met VLAN id 300 in de 192.168.2.1/24 range en dat werkt prima.
Daarnaast heb ik een hoofd VLAN gemaakt zonder specifiek VLAN id, in de 192.168.0.1/24 range en een IoT VLAN met id 100 en 192.168.100.1/24 range. Ik had wel een aantal firewall rules gemaakt, maar die heb ik nu disabled om te testen of die het probleem veroorzaken.
Verder heb ik nog een heel nieuw VLAN gemaakt, om te kijken of er in de setup iets verkeerd zat. Wat ik ook probeer, ik kan niet van het ene VLAN naar het andere communiceren. Een traceroute houdt steevast op bij de UDM Pro.
Het rare is dat ik wel vanaf mijn IoT VLAN naar mijn main VLAN kan gaan (ik kan bijv. mijn laptop in het IoT netwerk zetten en dan mijn NAS die in het hoofdnetwerk zit benaderen), maar niet naar het tweede IoT VLAN dat ik heb ingesteld.
Aangezien ik net alles draaiend heb, heb ik niet zo'n zin om weer helemaal van voor af aan te beginnen, dus ik hoop dat iemand hier iets herkend in mijn verhaal en weet waar ik de oplossing moet zoeken.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
Als je een nieuw vlan aanmaakt. Kun je daar dan wel mee communiceren? Want standaard staat inter vlan communicatie aan bij unifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
Chevalric schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:23:
Ik heb een raar probleem waarvan ik hoop dat iemand hier weet waar het aan kan liggen: ik kan niet van mijn hoofd VLAN naar andere VLANs communiceren, zelfs als alle custom firewall rules uit staan.

Sinds kort heb ik mijn UDM Pro helemaal opnieuw ingesteld na een provider wissel naar T-Mobile Thuis. Op de T-Mobile forums heb ik instructies gevonden hoe ik mijn UDM Pro direct achter de media converter kan hangen ipv het Zyxel modem. Hiervoor heb ik een netwerk gemaakt met VLAN id 300 in de 192.168.2.1/24 range en dat werkt prima.
Daarnaast heb ik een hoofd VLAN gemaakt zonder specifiek VLAN id, in de 192.168.0.1/24 range en een IoT VLAN met id 100 en 192.168.100.1/24 range. Ik had wel een aantal firewall rules gemaakt, maar die heb ik nu disabled om te testen of die het probleem veroorzaken.
Verder heb ik nog een heel nieuw VLAN gemaakt, om te kijken of er in de setup iets verkeerd zat. Wat ik ook probeer, ik kan niet van het ene VLAN naar het andere communiceren. Een traceroute houdt steevast op bij de UDM Pro.
Het rare is dat ik wel vanaf mijn IoT VLAN naar mijn main VLAN kan gaan (ik kan bijv. mijn laptop in het IoT netwerk zetten en dan mijn NAS die in het hoofdnetwerk zit benaderen), maar niet naar het tweede IoT VLAN dat ik heb ingesteld.
Aangezien ik net alles draaiend heb, heb ik niet zo'n zin om weer helemaal van voor af aan te beginnen, dus ik hoop dat iemand hier iets herkend in mijn verhaal en weet waar ik de oplossing moet zoeken.
Je grote lap tekst maakt het niet makkelijker maar standaard moet dit gewoon werken. Je hebt dus ergens een configuratie fout gemaakt. Post anders eens een output van je config in
code:
1
tags zodat we het goed kunnen lezen.

Volgens mij kan dat met: cat /mnt/data/udapi-config/unifi

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Chevalric schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 11:23:

VLAN ID 300 moet alleen op de WAN niet op de LAN voor T-Mobile. LAN kan zonder VLAN of met een ander ID natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
HKLM_ schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 12:09:
[...]

Je grote lap tekst maakt het niet makkelijker maar standaard moet dit gewoon werken. Je hebt dus ergens een configuratie fout gemaakt. Post anders eens een output van je config in
code:
1
tags zodat we het goed kunnen lezen.

Volgens mij kan dat met: cat /mnt/data/udapi-config/unifi
Met dat commando kreeg ik niks relevants volgens mij.

Heb via System > Maintenance > Support Information de System configuration gedownload. Dit zijn volgens mij de relevante onderdelen:

networkconf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
    "networkconf": {
        "0": {
            "_id": "61bcb194942d88068638d2c2",
            "attr_no_delete": true,
            "attr_hidden_id": "WAN",
            "wan_networkgroup": "WAN",
            "site_id": "61bcb18e942d88068638d2b1",
            "purpose": "wan",
            "name": "WAN",
            "wan_type": "dhcp",
            "wan_provider_capabilities": {
                "upload_kilobits_per_second": 1000000,
                "download_kilobits_per_second": 1000000
            },
            "report_wan_event": false,
            "wan_type_v6": "disabled",
            "wan_load_balance_type": "failover-only",
            "wan_load_balance_weight": 50,
            "wan_vlan_enabled": true,
            "wan_vlan": 300,
            "wan_egress_qos": "",
            "wan_dns1": "",
            "wan_dns2": "",
            "wan_smartq_enabled": false,
            "mac_override_enabled": false,
            "wan_dhcp_options": {},
            "wan_ip_aliases": {}
        },
        "1": {
            "_id": "61bcb194942d88068638d2c3",
            "wan_networkgroup": "WAN2",
            "name": "WAN2",
            "attr_no_delete": true
        },
        "2": {
            "_id": "61bcb194942d88068638d2c4",
            "attr_hidden_id": "LAN",
            "name": "LAN",
            "vlan_enabled": false,
            "purpose": "corporate",
            "ip_subnet": "192.168.0.1/24",
            "ipv6_interface_type": "none",
            "domain_name": "localdomain",
            "is_nat": true,
            "dhcpd_enabled": true,
            "dhcpd_start": "192.168.0.100",
            "dhcpd_stop": "192.168.0.254",
            "dhcpdv6_enabled": false,
            "ipv6_ra_enabled": false,
            "lte_lan_enabled": false,
            "auto_scale_enabled": false,
            "networkgroup": "LAN",
            "dhcp_relay_enabled": false,
            "dhcpd_boot_enabled": false,
            "dhcpd_dns_enabled": true,
            "dhcpd_gateway_enabled": false,
            "dhcpd_leasetime": 86400,
            "dhcpd_ntp_enabled": true,
            "dhcpd_tftp_server": "",
            "dhcpd_time_offset_enabled": false,
            "dhcpd_unifi_controller": "",
            "dhcpguard_enabled": false,
            "dhcpd_wpad_url": "",
            "enabled": true,
            "igmp_snooping": false,
            "upnp_lan_enabled": true,
            "teleport_enabled": false,
            "gateway_type": "default",
            "vpn_combined_enabled": false,
            "dhcpd_dns_1": "192.168.0.30",
            "dhcpd_ntp_1": "192.168.0.10"
        },
        "3": {
            "_id": "61bdbaf69cd0d60477755059",
            "dhcpd_dns_enabled": false,
            "dhcpd_start": "192.168.100.6",
            "dhcpd_stop": "192.168.100.254",
            "domain_name": "iot.local",
            "ip_subnet": "192.168.100.1/24",
            "ipv6_ra_enabled": true,
            "name": "Rocinante_IoT",
            "vlan": 100,
            "vlan_enabled": true,
        },
        "4": {
            "_id": "61d01e826331cd05cd4e3048",
            "dhcpd_start": "192.168.10.50",
            "dhcpd_stop": "192.168.10.254",
            "domain_name": "",
            "ip_subnet": "192.168.10.1/24",
            "name": "Rocinante_IoT2",
            "upnp_lan_enabled": false,
            "vlan": 10,
            "dhcpd_ntp_1": "192.168.0.10",
            "site_id": "61bcb18e942d88068638d2b1"
        }
    },
En de wlanconf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
"wlanconf": {
            "_id": "61bda40e9cd0d60477754e3e",
            "wpa3_transition": false,
            "l2_isolation": false,
            "usergroup_id": "61bcb194942d88068638d2c5",
            "bss_transition": true,
            "proxy_arp": false,
            "wpa3_support": false,
            "name": "Rocinante",
            "hide_ssid": false,
            "pmf_mode": "disabled",
            "wlan_band": "both",
            "b_supported": false,
            "optimize_iot_wifi_connectivity": true,
            "ap_group_ids": {
                "0": "61bcb195942d88068638d2cf"
            },
            "wpa_mode": "wpa2",
            "security": "wpapsk",
            "fast_roaming_enabled": false,
            "radius_mac_auth_enabled": false,
            "uapsd_enabled": false,
            "no2ghz_oui": false,
            "networkconf_id": "61bcb194942d88068638d2c4",
            "group_rekey": 0,
            "mac_filter_enabled": false,
            "schedule_with_duration": {},
            "wpa3_enhanced_192": false,
            "mcastenhance_enabled": false,
            "x_passphrase": "--- secret ---",
            "iapp_enabled": true,
            "x_iapp_key": "--- secret ---",
            "dtim_mode": "default",
            "dtim_ng": 1,
            "dtim_na": 3,
            "dtim_6e": 3,
            "wlan_bands": {
                "0": "2g",
                "1": "5g"
            },
            "minrate_ng_enabled": true,
            "minrate_ng_data_rate_kbps": 6000,
            "wpa_enc": "ccmp",
            "wpa3_fast_roaming": false,
            "minrate_ng_advertising_rates": false,
            "minrate_na_enabled": false,
            "minrate_na_data_rate_kbps": 6000,
            "minrate_na_advertising_rates": false,
            "mac_filter_policy": "allow",
            "mac_filter_list": {},
            "radius_macacl_format": "none_lower",
            "schedule_enabled": false,
            "radius_das_enabled": false
        },
            "_id": "61bdbb6f9cd0d60477755063",
            },
            "networkconf_id": "61bdbaf69cd0d60477755059",
                "0": "2g"
            },
            "no2ghz_oui": true,
            "radius_das_enabled": false,
            "wlan_band": "2g",
            "schedule_with_duration": {}
        },
            "_id": "61bf2a84a3c54b04869339f7",
            },
            "name": "Rocinante_Guests",
                "0": "5g",
                "1": "2g"
            },
            "optimize_iot_wifi_connectivity": false,
            "is_guest": true,
            "wlan_band": "both"
        },
            "_id": "61d022cb6331cd05cd4e3136",
            },
            "hide_ssid": true,
            "networkconf_id": "61d01e826331cd05cd4e3048",
            },
            "mcastenhance_enabled": true,
        }
    },

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chevalric
Verwijderd schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:29:
[...]

VLAN ID 300 moet alleen op de WAN niet op de LAN voor T-Mobile. LAN kan zonder VLAN of met een ander ID natuurlijk :)
Ik had inderdaad wel een LAN met ID 300, maar die werd niet gebruikt. Die heb ik dus verwijderd en ik heb in ieder geval nog steeds internet, dus dat gaat goed :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
Chevalric schreef op zaterdag 1 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Met dat commando kreeg ik niks relevants volgens mij.

Heb via System > Maintenance > Support Information de System configuration gedownload. Dit zijn volgens mij de relevante onderdelen:

networkconf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
    "networkconf": {
            "_id": "61bcb194942d88068638d2c2",
            "attr_hidden_id": "WAN",
            "wan_networkgroup": "WAN",
            "name": "WAN",
            "wan_provider_capabilities": {
                "upload_kilobits_per_second": 1000000,
                "download_kilobits_per_second": 1000000
            },
            "report_wan_event": false,
            "wan_type_v6": "disabled",
            "wan_load_balance_weight": 50,
            "wan_vlan_enabled": true,
            "wan_vlan": 300,
            "wan_egress_qos": "",
            "wan_dns1": "",
            "wan_dns2": "",
            "wan_smartq_enabled": false,
            "mac_override_enabled": false,
            "wan_dhcp_options": {},
            "wan_ip_aliases": {}
        },
            "_id": "61bcb194942d88068638d2c3",
            "wan_networkgroup": "WAN2",
            "name": "WAN2",
            "attr_no_delete": true
        },
            "_id": "61bcb194942d88068638d2c4",
            "attr_hidden_id": "LAN",
            "name": "LAN",
            "vlan_enabled": false,
            "ip_subnet": "192.168.0.1/24",
            "domain_name": "localdomain",
            "is_nat": true,
            "dhcpd_start": "192.168.0.100",
            "dhcpd_stop": "192.168.0.254",
            "dhcpdv6_enabled": false,
            "ipv6_ra_enabled": false,
            "dhcpd_dns_enabled": true,
            "dhcpd_dns_1": "192.168.0.30",
        },
            "_id": "61bdbaf69cd0d60477755059",
            "dhcpd_start": "192.168.100.6",
            "dhcpd_stop": "192.168.100.254",
            "domain_name": "iot.local",
            "ip_subnet": "192.168.100.1/24",
            "vlan": 100,
        },
        "4": {
            "_id": "61d01e826331cd05cd4e3048",
            "dhcpd_start": "192.168.10.50",
            "dhcpd_stop": "192.168.10.254",
            "domain_name": "",
            "ip_subnet": "192.168.10.1/24",
            "upnp_lan_enabled": false,
            "vlan": 10,
            "dhcpd_ntp_1": "192.168.0.10",
            "site_id": "61bcb18e942d88068638d2b1"
        }
    },

En de wlanconf:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
"wlanconf": {
            "_id": "61bda40e9cd0d60477754e3e",
            "name": "Rocinante",
            "wlan_band": "both",
            },
            "no2ghz_oui": false,
            "schedule_with_duration": {},
                "0": "2g",
                "1": "5g"
            },
            "radius_das_enabled": false
        },
            "_id": "61bdbb6f9cd0d60477755063",
            },
            "networkconf_id": "61bdbaf69cd0d60477755059",
                "0": "2g"
            },
            "wlan_band": "2g",
            "schedule_with_duration": {}
        },
            "_id": "61bf2a84a3c54b04869339f7",
            },
            "name": "Rocinante_Guests",
            },
            "optimize_iot_wifi_connectivity": false,
            "is_guest": true,
        },
            "_id": "61d022cb6331cd05cd4e3136",
            },
            "hide_ssid": true,
            "networkconf_id": "61d01e826331cd05cd4e3048",
            },
            "mcastenhance_enabled": true,
        }
    },
Ik zie zo snel niets geks :) kan hem nu even niet vergelijken met mijn instellingen. Wat ik wel zie is dat je UPNP aan hebt staan. Deze kan beter uit ivm security :P

Cloud ☁️

Pagina: 1 ... 161 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.