[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 165 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GroeneThee
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 25-09 14:46
HKLM_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:52:
[...]

Wat gebeurt er als je unifi-os reboot vi ssh

Connect to the UDMP: “ssh -l username 192.168.1.1”

Login

Restart UniFi-OS: “UniFi-OS restart”
That did the trick!

Dank allen voor het meedenken. d:)b

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:40
Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:57:
Zo, hier thuis net m'n USG-3P ook maar weer even ontdaan van hoop "DNS" :? entries welke door de ingebouwde DHCP serverscopes automatisch aangemaakt worden in de HOST tabel (en vervolgens nooit meer verwijderd worden, ook niet nadat de lease al lang weer expired is)...

Wat zou het toch prettig zijn als ze daar ook eens een keer een simpele én snelle GUI oplossing voor zouden gaan verzinnen, in plaats van allemaal van die 'gekke fratsen' uit te dokteren waar volgens mij helemaal niemand op zit te wachten.
Hier irriteerde ik me ook gruwelijk aan. Hoe bedenken ze dit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 10:47
Ik overweeg voor mijn nieuwe huis de USW-Lite-16-PoE-EU switch te kopen, hier wil ik 4x U6-Lite op aansluiten. Nu is het power budget van deze switch 45 watt en heb ik voor de AP's maximaal 60 watt nodig. Nu zie ik op mijn huidige US-8-60W switch dat er 10 watt gebruikt wordt met 3 inwall AP's. Heeft iemand ervaring met 4 AP's op deze switch? In theorie kom ik power budget te kort, in de praktijk zal zo'n AP waarschijnlijk nooit 15 watt pakken en al helemaal niet allemaal tegelijk. Wat is wijsheid? Toch een switch zoeken die het benodigde power budget heeft?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:47:
[...]

Hier irriteerde ik me ook gruwelijk aan. Hoe bedenken ze dit..
Aghja, als moderne leverancier / bouwer van SDN "Netwerk Apparatuur" hoef je jezelf schijnbaar ook hélemaal niet meer druk te maken om ouderwetse zaken/protocollen zoals IP / ARP en dat soort futiliteiten.... Welke mafklapper gebruikt dat tegenwoordig nog?

:( :( :X :?

[ Voor 5% gewijzigd door MisteRMeesteR op 11-01-2022 23:47 . Reden: Taalgebruik iets gefatsoeneerd :> ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• lolgast
@Will_M Ik zie niets wat niet opgelost kan worden door Bluetooth te integreren op elk mogelijk device :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
lolgast schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:36:
@Will_M Ik zie niets wat niet opgelost kan worden door Bluetooth te integreren op elk mogelijk device :D
Maar dan wil ik dat wél met een APP aan kunnen sturen want anders kán 't technisch gezien eigenlijk al niet héél veel soeps meer zijn, toch?

:9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copyman
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-09 11:52

Copyman

Dode muis

Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:04:
[...]

Is iets wat door iOS15.x geregeld wordt in verband met energiebeheer (van je iPhone 13 zo te zien). Ik heb er hier geen last mee doordat ik, zeker dit soort app's, ná gebruik eigenlijk altijd weer 'weg swipe' en ze niet op de achtergrond laat doordraaien als dat niet nodig :+
Het klopt dat het sinds iOS 15 is idd. Ook ik swipe altijd apps weg nadat ik ze gebruikt heb, dus hij blijft niet op de achtergrond draaien. Daarnaast staat background app refresh ook uitgeschakeld. Daarom vind ik het zo vreemd.
nero355 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:22:
[...]

Voor de zoveelste keer : Niet met apps aan je netwerk prutsen! :P

De beste oplossing is gewoon helemaal uninstalleren en nooit meer aan zitten! >:) :Y) d:)b
Is het écht zo erg? :P

Zeer belangrijke informatie: Inventaris

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 11:06
Ascension schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:10:
Ik overweeg voor mijn nieuwe huis de USW-Lite-16-PoE-EU switch te kopen, hier wil ik 4x U6-Lite op aansluiten. Nu is het power budget van deze switch 45 watt en heb ik voor de AP's maximaal 60 watt nodig. Nu zie ik op mijn huidige US-8-60W switch dat er 10 watt gebruikt wordt met 3 inwall AP's. Heeft iemand ervaring met 4 AP's op deze switch? In theorie kom ik power budget te kort, in de praktijk zal zo'n AP waarschijnlijk nooit 15 watt pakken en al helemaal niet allemaal tegelijk. Wat is wijsheid? Toch een switch zoeken die het benodigde power budget heeft?
Dat gaat wel lukken met die combinatie.

Die 15W is op een koude ochtend tegen de berg op. Geen idee wanneer ze dat vermogen daadwerkelijk verbruiken.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-09 18:46
Op het werk bezig met de plaatsing en config van een UDM Pro, loop tegen een probleem aan;

Onze netbeheerder voorziet ons van een PTP connectie in een /31. Dat is sowieso al wat exotisch en het lijkt dat de UDMPro deze niet wil aannemen?
Heel erg veel info is er niet beschikbaar op Google, maar het lijkt erop dat de UDM geen support heeft voor dit subnet?
De foutmelding is ook wel erg beperkt 'failed to save' (of iets in die richting) popup en daarmee klaar.

Iemand die me wat meer kan vertellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Nu online
Drwho1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:18:
Op het werk bezig met de plaatsing en config van een UDM Pro, loop tegen een probleem aan;

Onze netbeheerder voorziet ons van een PTP connectie in een /31. Dat is sowieso al wat exotisch en het lijkt dat de UDMPro deze niet wil aannemen?
Heel erg veel info is er niet beschikbaar op Google, maar het lijkt erop dat de UDM geen support heeft voor dit subnet?
De foutmelding is ook wel erg beperkt 'failed to save' (of iets in die richting) popup en daarmee klaar.

Deze al gezien? https://www.reddit.com/r/...ange_on_a_ubiquiti_unifi/

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xshredx
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-09 17:21

xshredx

GroeneThee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:08:
[...]

Dat zijn niet de berichten die ik wil lezen maar vrees het ergste. Moet eerlijk zeggen dat alle updates tot nu toe gewoon goed gingen en alles tot vandaag in ieder geval stabiel draaide.

Ik kan dus wel gewoon in de settings via de browser maar niet in de "Network"applicatie. Protect werkt ook gewoon naar behoren.
Ik heb iets soortgelijks al tweemaal voorgehad op mijn udm pro se: bij de laatste update (naar 2.3.11) en bij de update naar 2.3.9.
In beide gevallen: na een update wil er niets meer laden van UI, andere browser/computer maakt niets uit, scherm blijft leeg. Beide keren heeft het probleem zichzelf opgelost, na enkele uren lukt het plots wel weer.
Ik wou dat ik een logische uitleg kon geven.

Toen ik de udm pro se net had, had ik een soortgelijk voorval bij een update van UniFi OS, en had ik een Factory Reset uitgevoerd, want... nou, blank screen, ik dacht da's goed fout, ik doe gewoon factory reset. Bij de update naar 2.3.9 had ik niet meteen tijd na de update om uit te zoeken wat het probleem zou kunnen zijn waardoor de UI niet wou laden, en toen ik paar uur later wel weer tijd had werkte alles weer gewoon. Daarom dat ik bij de laatste update ook de reflex had om gewoon te wachten toen de web UI niet wou laden. (op het schermpje op de unit zag alles er namelijk ok uit, idem via ssh)
In het geval van de udm pro se betreft het een 'early access device' en verwacht ik ergens wel dat er hier en daar nog wat fout gaat, maar misschien toch wel een beetje zorgelijk dat zo'n problemen blijkbaar ook spelen op de udm pro

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Met een /30 (255.255.255.252) NetMask heb je 4 IP adressen.
  1. Network
  2. IP - Vrij - 1
  3. IP - Vrij - 2
  4. Broadcast
Met een /31(255.255.255.254) NetMask vervallen het broadcast en network adres en houd je er alsnog nog twee over.....Lijkt me toch écht wel PRE-CIES voldoende om een Point To Point verbinding mee op te kunnen gaan zetten tussen twee routers?

[ Voor 108% gewijzigd door Will_M op 11-01-2022 23:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:46:
[...]

Je kan op een aantal manieren je VPN regelen :
- Eigen subnet (Bij OpenVPN bijvoorbeeld 10.8.0.1/24 als ik het me goed herinner ?!) die wordt geNAT richting je netwerk.
- De VPN Interface (wg0 bij WireGuard geloof ik ?!) met een lokaal netwerk Bridged draaien.

En daarbij moet je natuurlijk ook de juiste DNS Server(s) meegeven aan je Clients :)

Dus kijk effe goed wat je opties zijn en hoe ver je daarmee komt in jouw situatie, want misschien moet je Docker netwerk omgezet worden naar MACVLAN of Bridge/Host of zo!
Wireguard zelf werkt nu gewoon, met lokale DNS server (Adguardhome moest in docker host mode draaien..) echter pakt ie niet t lokale domain op (service.nuc.cartman.local) terwijl t op IP/port (192.168.1.4:1337) dan wel werkt. Op zich geen drama want t is vooral om remote Home Assistant app te kunnen gebruiken en dit gaat goed, maar wel vreemd.

[ Voor 8% gewijzigd door Cartman! op 11-01-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:55

Toppe

Oké ✅

RobertMe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:05:
[...]

Volgens mij heeft @xbeam daar wel eens over gepost / het in gebruik.

Op basis van de G4 Doorbell Pro video heb ik ook zo'n vermoeden dat ze ook nog met een skot gaan komen. Bij het stukje van vingerafdrukscanner of NFC verwijzen ze namelijk naar "UniFi SmartLock" en in zoverre hebben ze die term volgens mij nog niet gebruikt.
@xbeam heb jij UniFi Access draaien? Zou ik je een PB mogen doen met wat vragen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
Toppe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:49:
[...]

@xbeam heb jij UniFi Access draaien? Zou ik je een PB mogen doen met wat vragen?
Stel ze hier? Ter leering en den vermaack

Acties:
  • +5 Henk 'm!
GroeneThee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:07:
[...]

Stel ze hier? Ter leering en den vermaack
Hij / zij vraagt het nog netjes er zijn er ook bij die dumpen eerste hun vraag in je Prime Minister box omdat je Pseudoniem blijkbaar in de eerste zoek opdracht voorkomt en gaan pas lezen het topic lezen

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
xbeam schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:33:
[...]

Hij / zij vraagt het nog netjes er zijn er ook bij die dumpen eerste hun vraag in je Prime Minister box omdat je Pseudoniem blijkbaar in de eerste zoek opdracht voorkomt en gaan pas lezen het topic lezen
(y)

Dat het ook anders kan gaan hier op dit forum kwam ik afgelopen week helaas weer eens achter. Ik reageerde daar (volgens mij) redelijk netjes en ook serieus op de vraag van een 'vraagsteller'... ??

KPN MODEM HIDDEN SSID. HELP!

Daarna liep m'n DM postbus hier ineens vol met 'rare' posts van de vraagsteller nádat een Moderator het Topique dicht gezet had.... En dan niet alles in één DM maar gewoon per 'idee' een nieuwe DM (op de meest onchristelijke tijden verzonden).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:42:
[...]

(y)

Dat het ook anders kan gaan hier op dit forum kwam ik afgelopen week helaas weer eens achter. Ik reageerde daar (volgens mij) redelijk netjes en ook serieus op de vraag van een 'vraagsteller'... ??

Daarna liep m'n DM postbus hier ineens vol met 'rare' posts van de vraagsteller nádat een Moderator het Topique dicht gezet had.... En dan niet alles in één DM maar gewoon per 'idee' een nieuwe DM (op de meest onchristelijke tijden verzonden).
Dat topic is wel een pareltje hoor :+ zonde dat ik hem gemist heb :D

Cloud ☁️

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:42:
[...]

(y)

Ik begrijp werkelijk niets van zijn verhaal, maar komt waarschijnlijk door de WiFi screenshots die niet kloppen met zijn verhaal. Dat IT bedrijf (zijn neefje ) is blijkbaar ook klaar met hem als ze het aan Tweakers en de kpn monteur overlaten om hem verder te helpen.

:+ Aangezien zijn broer met blijkbaar een zelf voor hier op Tweakers boven gemiddelde Netwerk en computer skils werkloos blowend op de bank door brengt. Twijfel ik of dat die screenshots geen code injecteren en komt dat wazige verhaal niet gewoon komt omdat yandex nog niet zo goed is in het vertalen naar Nederlands? Ik zou je EDR agent maar gelijk in volledige block modus zetten. En samen met je EDR provider al je services op je pc handmatig controleren op finger print wijzigen.
Ook dat je zegt dat nu uit het niets zoveel en vage tijden berichten in je persoonlijke messenger krijgt is verdacht. Trouwens ik denk dat het te laat is, het enige wat je nu kan doen om van hem af te komen is je pc inclusief bitcoin verbranden. Alleen een extra groot vuur zoals de local kerstbomen verbranding is heet genoeg. Geloof me alleen weet dat veilig bent :+

[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 12-01-2022 11:44 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@xbeam De DM's waren alleen maar 'platte tekst' dus zó erg is/was 't allemaal niet. Ik heb er verder niet meer op gereageerd via een reply/dm en zag het ook een dag later pas. Dacht écht bij mezelf: JIj moest beter maar niets meer drinken....

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 25-09 20:06
Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:57:
Zo, hier thuis net m'n USG-3P ook maar weer even ontdaan van hoop "DNS" :? entries welke door de ingebouwde DHCP serverscopes automatisch aangemaakt worden in de HOST tabel (en vervolgens nooit meer verwijderd worden, ook niet nadat de lease al lang weer expired is)...
Waar en hoe zie je die?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
Door op je USG-3P in te loggen middels SSH / jouw favoriete Terminal Client (I.E. PuTTy). De USG-3P draait onder de motorkap gewoon Edge-OS / Linux (Alpine?).

code:
1
cat /etc/hosts > ENTER

Entries verwijderen doe je daarna (als 'root') middels de 'VI' editor (standaard Linux werk).
code:
1
sudo vi /etc/hosts > ENTER

Daar kun je de regels stuk voor stuk doorlopen (cursortoetsen op je toetsenbord) en met 'dd' verwijderen plus daarna de host-file weer opslaan en afsluiten.
code:
1
:wq > ENTER

En uiteraard daarna een keurige 'EXIT' om de SSH sessie netjes te beëindigen!!
code:
1
exit > ENTER

[ Voor 32% gewijzigd door Will_M op 12-01-2022 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Cartman! schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:41:
Wireguard zelf werkt nu gewoon, met lokale DNS server (Adguardhome moest in docker host mode draaien..) echter pakt ie niet t lokale domain op (service.nuc.cartman.local) terwijl t op IP/port (192.168.1.4:1337) dan wel werkt. Op zich geen drama want t is vooral om remote Home Assistant app te kunnen gebruiken en dit gaat goed, maar wel vreemd.
Twee dingen :
- Het .local gedeelte is niet zo handig gekozen, want onderdeel van AVAHI en dergelijken...
- Heb je wel de DNS Server aware gemaakt van de wg0 interface :?
- Welke DNS Server IP's deel je uit ?!

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Will_M schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:04:
[...]

Door op je USG-3P in te loggen middels SSH / jouw favoriete Terminal Client (I.E. PuTTy). De USG-3P draait onder de motorkap gewoon Edge-OS / Linux (Alpine?).
EdgeOS (1 in ieder geval) is gebaseerd op VyOS dat weer is gebaseerd op Debian.

Het hele UniFiOS / UbiOS / ..., zoals op de UDM / UDR / CK Gen2, draait als ik @xbeam goed herinner wel op Alpine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

@GroeneThee ik wil het best openbaar doen hoor, niets te verbergen.

Ik ben vooral benieuwd naar de werking op zich, werkt het fijn? Wat gebruik je in de praktijk, een apparaat/code/etc? Hoe heb je hem aangesloten, magneet/slot?

Is het stabiel? Geen last van uitvallers?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GroeneThee
xbeam schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:33:
[...]

Wow....dat soort ervaringen heb ik gelukkig niet :)
Toppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:14:
[...]

@GroeneThee ik wil het best openbaar doen hoor, niets te verbergen.

Ik ben vooral benieuwd naar de werking op zich, werkt het fijn? Wat gebruik je in de praktijk, een apparaat/code/etc? Hoe heb je hem aangesloten, magneet/slot?

Is het stabiel? Geen last van uitvallers?
Was niet zo zeer om iets te verbergen hoor ;)
Maar ook al gaan sommige zaken mij boven de pet of zijn ze op dit moment minder relevant voor mij, het kan iemand anders helpen. Dus hoe meer kennis/ervaringen en meningen er worden gedeeld in topics ipv dm's hoe waardevoller voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

GroeneThee schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:42:
[...]

Wow....dat soort ervaringen heb ik gelukkig niet :)

[...]

Was niet zo zeer om iets te verbergen hoor ;)
Maar ook al gaan sommige zaken mij boven de pet of zijn ze op dit moment minder relevant voor mij, het kan iemand anders helpen. Dus hoe meer kennis/ervaringen en meningen er worden gedeeld in topics ipv dm's hoe waardevoller voor iedereen.
Eens. En er is natuurlijk een speciaal topic voor UniFi Access maar daar wordt nooit wat gepost. Ik denk dat de afzet markt voor UnFi Access in Nederland erg klein is en dat hier daarom weinig over te vinden is.

Ik ben best bereid €600/€800 neer te leggen voor een fatsoenlijk systeem, alleen zijn er volgens mij weinig alternatieven, helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
nero355 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:15:
[...]

Twee dingen :
- Het .local gedeelte is niet zo handig gekozen, want onderdeel van AVAHI en dergelijken...
- Heb je wel de DNS Server aware gemaakt van de wg0 interface :?
- Welke DNS Server IP's deel je uit ?!
Adguardhome doet het gewoon prima verder want de geblokkeerde domeinen worden via Wireguard ook netjes geblokkeerd. Kom op Reddit ook tig topics tegen over dit issue maar helaas nog geen oplossing gevonden. Misschien toen de .local die ik moet wijzigen in iets anders (hoewel dit voor geen enkele client nog een issue is geweest). Van t weekend eens verder neuzen, dank tot zover in ieder geval :)

edit: kon t toch niet laten... heb in adguardhome even een "nuc.foo.lcl" DNS override aangemaakt verwijzend naar t zelfde IP en dan kom ik netjes bij Traefik proxy uit. Het is dus inderdaad die .local waar Wireguard (wellicht terecht dus) over struikelt.

[ Voor 14% gewijzigd door Cartman! op 12-01-2022 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 16:31

Fab1Man

Live life to the fullest

Ik ben een beetje radeloos aan het worden rondom mijn setup. Ik heb een vrij recht toe rechtaan Unifi netwerk met een aantal VLAN's voor T-Mobile Internet. Hierdoor heb ik dus ook geen T-Mobile router meer nodig.

So far so good, alles werkt eigenlijk ook prima. Nu heb ik een rolgordijn motor gekocht van Motion Blinds en deze werkt via multicast, zie ook hier: https://www.home-assistan...n_blinds/#troubleshooting

Ik krijg de multicast functionaliteit gewoon niet aan de praat. Ik heb met wireshark het ip adres gesniffed wat in de documentatie genoemd staat, echt 0,0 komt voorbij. Andere multicast devices zoals een Apple TV of Google Cast apparaten werken prima en zijn dus ook prima zichtbaar.

Ik heb IGMP Snooping aan/uit gehad. Ik heb de IGMPv3 Enhancement uitgezet onder het Wireless Network. Ik kom er gewoonweg niet uit en er lijkt bijna wel iets te zijn wat ik over het hoofd zie. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
@Fab1Man Heb je Multicast DNS ingeschekald?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Yes!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21-09 09:45
Frij5fd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Ik heb er ook eentje besteld, maar wel een multimeter in huis. Stay tuned
Vanmorgen binnen gekregen, dus leuk mijn multimeter weer eens uit het stof kunnen halen: inderdaad zit de plus binnen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 25-09 16:49

Tortelli

mixing gas and haulin ass

fabianishere schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:24:
[...]

Zou je met "top" (via SSH) kunnen kijken waarom de load op jouw device zo hoog is? Dat geeft enige inzicht in de processen die veel CPU/memory gebruiken. Wellicht heb je DPI aanstaan?
Ik heb hem niet meer aangesloten momenteel, USG terug geplaatst.
Je draai niet in het KPN netwerk denk ik?

[ Voor 44% gewijzigd door Tortelli op 12-01-2022 13:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:47
Fab1Man schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:58:
Ik ben een beetje radeloos aan het worden rondom mijn setup. Ik heb een vrij recht toe rechtaan Unifi netwerk met een aantal VLAN's voor T-Mobile Internet. Hierdoor heb ik dus ook geen T-Mobile router meer nodig.

So far so good, alles werkt eigenlijk ook prima. Nu heb ik een rolgordijn motor gekocht van Motion Blinds en deze werkt via multicast, zie ook hier: https://www.home-assistan...n_blinds/#troubleshooting

Ik krijg de multicast functionaliteit gewoon niet aan de praat. Ik heb met wireshark het ip adres gesniffed wat in de documentatie genoemd staat, echt 0,0 komt voorbij. Andere multicast devices zoals een Apple TV of Google Cast apparaten werken prima en zijn dus ook prima zichtbaar.

Ik heb IGMP Snooping aan/uit gehad. Ik heb de IGMPv3 Enhancement uitgezet onder het Wireless Network. Ik kom er gewoonweg niet uit en er lijkt bijna wel iets te zijn wat ik over het hoofd zie. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
Mag ik gokken? Je rolgordijn zit in een ander VLAN dan het device van waaruit je het rolgordijn wil bedienen?

Ik loop zelf al een aantal weken met de Unifi helpdesk to stoeien mbt mDNS over de grenzen van VLANs heen. Dat werkte vroeger (met een USG3) wel, maar werkt nu (met een UDR) niet. Ik had (tot gisteren...) baat bij Unifi Network 7.0.15 (beta), maar de update naar 7.0.18 (beta) heeft dat weer vakkundig om zeep geholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fab1Man

Fab1Man

Live life to the fullest

Gert456 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:15:
[...]

Mag ik gokken? Je rolgordijn zit in een ander VLAN dan het device van waaruit je het rolgordijn wil bedienen?

Ik loop zelf al een aantal weken met de Unifi helpdesk to stoeien mbt mDNS over de grenzen van VLANs heen. Dat werkte vroeger (met een USG3) wel, maar werkt nu (met een UDR) niet. Ik had (tot gisteren...) baat bij Unifi Network 7.0.15 (beta), maar de update naar 7.0.18 (beta) heeft dat weer vakkundig om zeep geholpen.
Nee ik ben er inmiddels achter. Ik zat met Wireshark op m'n MacBook te kijken of ik het multicast verkeer kon zien. Niks nada noppes. Zelfde nog eens geprobeerd op m'n vaste PC met vaste ethernet aansluiting en waarempel, ik zie het multicast verkeer.

Ik heb daarna in Home Assistant de integratie van Motion Blinds opnieuw geinstalleerd, met als enige echte wijziging dat de network interface niet op het directe ip van mijn Home Assistant gezet is, maar nu op "any". Dus het verkeer wordt wel goed gebroadcast, met 1 uitzondering: op de MacBook krijg ik niks te zien via Wireshark, dus het lijkt alleen maar het netwerk op geslingerd te worden vanaf AP "x" en daarna op andere AP's niet bereikbaar, alleen via ethernet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Iemand enig idee of een HDD vereist is om een camera aan te sluiten?

Ben bezig om een camera systeem uit te zoeken en heb al een Dream Machine Pro staan en wil UniFi dus een kans geven. Echter als het geen UniFi camera wordt heb ik die HDD ook niet nodig :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:14:
Iemand enig idee of een HDD vereist is om een camera aan te sluiten?

Ben bezig om een camera systeem uit te zoeken en heb al een Dream Machine Pro staan en wil UniFi dus een kans geven. Echter als het geen UniFi camera wordt heb ik die HDD ook niet nodig :+
Als het geen Unifi camera is dan ook geen Unifi Protect toch? Als je geen protect gebruik dan is een HDD dus niet nodig :P Je wilt hem dan aansluiten met POE?

[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 12-01-2022 20:17 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HKLM_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:15:
[...]

Als het geen Unifi camera is dan ook geen Unifi Protect toch? Als je geen protect gebruik dan is een HDD dus niet nodig :P Je wilt hem dan aansluiten met POE?
Ik ben niet duidelijk. Ik wil de G4 Dome bestellen en aansluiten zodat ik even de kwaliteit kan bepalen, alleen kan dat, zonder hardeschijf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Toppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Ik ben niet duidelijk. Ik wil de G4 Dome bestellen en aansluiten zodat ik even de kwaliteit kan bepalen, alleen kan dat, zonder hardeschijf?
Als je in Google unifi protect requirements had je onderstaande pagina gevonden waar instaat dat een HDD niet perse benodigd is voor protect >:)

https://help.ui.com/hc/en...i-Protect-Getting-started
To use UniFi Protect, you will need:

A UniFi OS Console
One or more Protect cameras or security products
A compatible HDD for storing video footage, although you can set up Protect without one.
To learn more about compatibility standards and view a list of incompatible HDDs, see UniFi - Hard drive compatibility and management.
The Cloud Key Gen2 Plus comes pre-installed with a 1TB HDD that can be replaced with a compatible model with up to 5TB of storage.
For wired cameras such as the G4 Pro, a Power-over-Ethernet (PoE) source (e.g., the Switch PoE 24 or 48) is required to power your camera(s) and connect them to your console
For wireless devices such as the G3 Instant or G4 Doorbell, a WiFi source (e.g., a router, Access Point WiFi 6 Lite) is required to connect your camera(s) to your console

[ Voor 46% gewijzigd door HKLM_ op 12-01-2022 20:22 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HKLM_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:21:
[...]

Als je in Google unifi protect requirements had je onderstaande pagina gevonden waar instaat dat een HDD benodigd is voor protect >:)

https://help.ui.com/hc/en...i-Protect-Getting-started

[...]
Thanks!
A compatible HDD for storing video footage, although you can set up Protect without one.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
Ninja edit :P sorry :)

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Om nu tot de conclusie te komen dat ik een SSD in bestelling heb staan om beelden op op te slaan 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneCleaver
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-09 09:34
Mensen, ik heb een vraag.

Ik heb sinds 1 dag een UMD Pro draaien. Ging allemaal prima met de app, en ook het inloggen en configureren is heel mooi. Maar ik heb een probleem...

Ik heb DPI aangezet, en nu vind ik het leuk om te kunnen zien wat er aan data wordt verbruikt per apparaat. Na een uur youtube kijken in de browser op de laptop, verbonden met een kabel, heeft insights aan dat er maar liefs 28kb aan data is verbruikt in youtube... dit kan natuurlijk nooit.

Ik heb het hele ding al helemaal gereset en alles geüpdatet naar de nieuwste software versie, maar het werkt gewoon niet. Iemand een idee waarom dit mis gaat, of hebben andere dit ook? Dit is wel echt teleurstellend.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 21:55
Toppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:
[...]

Persoonlijk vond ik de G4 Dome tegenvallen. Vooral ‘s nachts had ik erg veel last van IR licht dat weerkaatste in de plastic cover waardoor het beeld gewoon slecht was. Overdag met goed licht is het een prima camera.

majime-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:01

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Gophlin schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Persoonlijk vond ik de G4 Dome tegenvallen. Vooral ‘s nachts had ik erg veel last van IR licht dat weerkaatste in de plastic cover waardoor het beeld gewoon slecht was. Overdag met goed licht is het een prima camera.
Op welke afstand kun je nog iets zinnigs zien met dat ding? Ik kijk nu naar de Bullet die volgens mij dezelfde camera gebruikt alleen in een ander soort behuizing. Ik wil er de oprit mee bewaken waar ook een sensorlamp hangt, dus IR is nog niet eens zo belangrijk, maar wel de afstand waarop het ding nog scherp ziet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
CycloneCleaver schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:30:

Ik heb sinds 1 dag een UMD Pro draaien. Ging allemaal prima met de app, en ook het inloggen en configureren is heel mooi. Maar ik heb een probleem...

Ik heb DPI aangezet, en nu vind ik het leuk om te kunnen zien wat er aan data wordt verbruikt per apparaat. Na een uur youtube kijken in de browser op de laptop, verbonden met een kabel, heeft insights aan dat er maar liefs 28kb aan data is verbruikt in youtube... dit kan natuurlijk nooit.

Ik heb het hele ding al helemaal gereset en alles geüpdatet naar de nieuwste software versie, maar het werkt gewoon niet. Iemand een idee waarom dit mis gaat, of hebben andere dit ook? Dit is wel echt teleurstellend.....
Komt volgens mij doordat je DoH (DNS over HTTPS ) gebruikt dan kan die het verkeer niet inspecteren.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneCleaver
HKLM_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:47:
[...]

Komt volgens mij doordat je DoH (DNS over HTTPS ) gebruikt dan kan die het verkeer niet inspecteren.
Bedankt voor je snelle antwoord. Zou je me hier iets meer info over willen geven? Wat doet dit precies, en eventueel ook hoe ik het kan uitzetten? Wat zijn hier de nadelen van? Ik ben nog aan het leren haha!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Nu online
CycloneCleaver schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:51:
[...]

Bedankt voor je snelle antwoord. Zou je me hier iets meer info over willen geven? Wat doet dit precies, en eventueel ook hoe ik het kan uitzetten? Wat zijn hier de nadelen van? Ik ben nog aan het leren haha!
Begin hier :)

reviews: Dns-over-https - Meningen verdeeld over encryptie dns-queries

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Gophlin schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:40:
[...]

Ik ben benieuwd. Ga hem naast een Hikvision 4K testen, ik denk dat ik wel weet wie er op kwaliteit wint. Enige voordeel van de UniFi is dat ik geen NVR hoef te kopen.

Had gehoopt een beetje fatsoenlijke NVR Linux recorder te vinden. Hang nu beetje op Shinobi maar die heeft ook zo z’n eigenaardigheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-09 21:55
HTT-Thalan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Op welke afstand kun je nog iets zinnigs zien met dat ding? Ik kijk nu naar de Bullet die volgens mij dezelfde camera gebruikt alleen in een ander soort behuizing. Ik wil er de oprit mee bewaken waar ook een sensorlamp hangt, dus IR is nog niet eens zo belangrijk, maar wel de afstand waarop het ding nog scherp ziet.
Met de G4 Dome met de IR lights aan ‘s nachts, kon je eigenlijk niks meer zien. Bij de Bullet modellen zitten de IR lights rondom de lens maar wordt het niet weerkaatst. Daarmee zie je met gemak 10-15m ‘s nachts

majime-it.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!
HKLM_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:47:
Wat heeft DoH te maken met YouTube streamen :?

IMHO staan die twee los van elkaar... ?!
Toppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:20:
Ik ben benieuwd. Ga hem naast een Hikvision 4K testen, ik denk dat ik wel weet wie er op kwaliteit wint.
Enige voordeel van de UniFi is dat ik geen NVR hoef te kopen.

Had gehoopt een beetje fatsoenlijke NVR Linux recorder te vinden.
Hang nu beetje op Shinobi maar die heeft ook zo z’n eigenaardigheden
Waarom geen DIY NVR op basis van ONVIF :?

/EDIT :
mrdemc schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:57:
Helemaal niets :p
Of nou ja, niets met de DPI in ieder geval, die kijkt gewoon naar de openstaande IP sessies.
Precies mijn punt! :P
Wat wel een mogelijkheid is, is dat je IPv6 gebruikt om te verbinden met YouTube.
De DPI service ondersteund tot nu toe volgens mij nog geen IPv6.
Interessant! :)

[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 13-01-2022 14:34 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 20:37
nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:03:
[...]

Wat heeft DoH te maken met YouTube streamen :?
Of nou ja, niets met de DPI in ieder geval, die kijkt gewoon naar de openstaande IP sessies.
CycloneCleaver schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:30:

Wat wel een mogelijkheid is, is dat je IPv6 gebruikt om te verbinden met YouTube. De DPI service ondersteund tot nu toe volgens mij nog geen IPv6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:43

thaMini

Tool !!

HTT-Thalan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:42:
[...]

Ik heb boven de oprit hier een G4 Bullet hangen, met extra IR-addon. Beelden zijn prima, ook 's nachts.
Geen last van reflectie.

Be small, act BIG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:03:
[...]

Waarom geen DIY NVR op basis van ONVIF :?
Welke software adviseer je dan? Ondertussen 4 pakketten geprobeerd maar allemaal net niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:06:
[...]

Welke software adviseer je dan? Ondertussen 4 pakketten geprobeerd maar allemaal net niet.
Blue Iris? Of een NVR van HikVision scoren via Chinese webwinkel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Huub- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:27:
[...]

Blue Iris? Of een NVR van HikVision scoren via Chinese webwinkel..
Blue iris is ook met een licentie programma, kost me €50, koop ik liever een dedicated NVR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:30:
[...]

Blue iris is ook met een licentie programma, kost me €50, koop ik liever een dedicated NVR
Of je slaat de beelden op interne Micro SSD of op een externe NAS (NFS). Dat laatste werkt bij mij goed. Moet wel zeggen dat de UniFi Protect wel top werkt qua software..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:29

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

mrdemc schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:57:
[...]

[...]

Wat wel een mogelijkheid is, is dat je IPv6 gebruikt om te verbinden met YouTube. De DPI service ondersteund tot nu toe volgens mij nog geen IPv6.
Ohh dus de dpi database weet welke ip adressen van youtube zijn etc etc? Al het verkeer naar youtube is encrypted dus in het pakketje kan hij ook niet kijken. Alleen initiele handshake niet tijdens initiëren van de TLS sessie. Dat zal die 28Kb verklaren. Dus als het al op basis van ip adressen is vind ik dat raar. Verschillende services op hetzelfde ip adres door content switching bijvoorbeeld, al zou youtube/google dat niet gebruiken. Maar dan nog.

Ik vind juist het verhaal van DoH veel aannemelijker.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Huub- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:46:
[...]

Of je slaat de beelden op interne Micro SSD of op een externe NAS. Dat laatste werkt bij mij goed. Moet wel zeggen dat de UniFi Protect wel top werkt qua software..
Ik was even vergeten dat ik een 500gb SSD had besteld voor in m’n server voor de beelden. Die zelfde SSD kan natuurlijk ook in de UDM Pro. Dan blijft het alleen de vraag, wie wint er, een 4K Hikvision of een UniFi G4 Dome. De G4 is €50 duurder dan de Hikvision en heeft waarschijnlijk wat minder opties qua stream etc.

Groot voordeel van de Protect lijn is dat je eenvoudig camera’s kan toevoegen zonder dat je hoeft te gaan lopen rommelen in je patch kast om de juiste kabel in de NVR te krijgen. Nadeel is wel weer dat je met meerdere camera’s redelijk snel volloopt qua hoeveelheid data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 07:22

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik ben wat aan het schuiven met andere/nieuwe APs op mijn controller. Dat werkt allemaal uiteraard, maar toch bedacht ik mij waar de generieke AP settings te vinden waren in de nieuwe UI zoals LED OFF etc.. Ik zat even te zoeken naar prefered settings zoals de bandbreedte (die standaard op 20 Mhz staat en ik op 40Mhz wil hebben, maar nu per AP moet doen. )

Ik kan zelfs de LED instelling niet vinden in de nieuwe UI en moet even terug naar de oude UI om het te vinden. Niet dat ik de LEDs aan wil hebben, maar meer dat ik na best een tijd weer even alle standaard instellingen wil nalopen. (Het draait al een paar jaar.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drwho1
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 25-09 18:46
Drwho1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:18:

Om mezelf even te citeren, ik heb de oplossing gevonden in dit topic.

https://www.reddit.com/r/...change_wan_ip_on_udm_pro/

Ik heb het /31 subnet zonder probleem kunnen invoeren en de UDM Pro draait in productie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneCleaver
Mensen, ik heb het verhaal over dns over https doorgelezen en ga dat checken. Ipv6 stond geloof ik uit, maar dat ga ik ook checken. Hopelijk dat dat het oplost.

Daarna moet ik nog upnp aan de gang krijgen, maar daar lees ik ook veel negatieve dingen over op internet, met betrekking tot de umd pro, dat schijnt niet zo vaak gebruikt te worden in dit soort hardware, maar ik gebruik het al jaren een vind het een verademing op een oudere Asus router.

Toch nog wel veel bugs en geklaag online over zo'n duur systeem. Ik hoop niet dat ik na maanden overwegen nog iets heb gekocht dat onbetrouwbaar blijkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-09 19:45
Mijn U6 Pro en Smart Sensor gekregen.
Straks testen.
Wat ik vreemd vind is dat de U6 Pro en Smart Sensor soms out of stock zijn.
Voor de U6 Pro staat er test dat 12/07/21 en de Sensor 11/08/21, dat is toch 5/6 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneCleaver
abusimbal schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:31:
Straks testen.
Voor de U6 Pro staat er test dat 12/07/21 en de Sensor 11/08/21, dat is toch 5/6 maanden geleden.
Ik heb ook de U6 pro deze week binnen gekregen. De datum viel mij ook op. Ik dacht uit mijn hoofd september vorig jaar of zo. Was inderdaad vreemd! Ik heb hem nog niet getest. Ik probeer eerst het systeem bekabeld aan de gang te krijgen, en twijfel nu nog op ik het ga houden. Ik heb helaas niet meer veel tijd voor hobby projectjes. Het moet bij mij nu gewoon werken.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
abusimbal schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:31:
Straks testen.
Zou dat niet 7 december en 8 november kunnen zijn ? Dus US notatie.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gert456
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:47
Roy Batty schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:37:
[...]

Zou dat niet 7 december en 8 november kunnen zijn ? Dus US notatie.
Correct. Hier test date 11/19/21, dus maand/dag/jaar zoals ze in de US gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WPN
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

Voorheen heb ik unifi AP's gehad en een tweetal switches die op een HP PoE switch gekoppeld waren. Deze unifi devices met controller in een vm aangestuurd. Door verschillende redenen ben ik begin vorig jaar over gegaan op andere Wifi hardware en waren de switches van unifi niet meer nodig en is de controller ook weggegooit. De switches zijn nog aanwezig maar waren nog gekoppeld aan de oude controller. Het betreft dan ook een US-8-150 en een normale US-8.

Ik ben nu bezig met het upgraden van wifi componenten en ben dan ook teruggekomen op unifi (voornamelijk vanwege de kosten) accespoints. In het aankoop advies had ik gevraagd wat verstandiger was betreffende Lite of Pro en daar kwam uit dat Lite voor mijn doeleinde voldoende was.
Deze week dan ook 3 AP's binnen gekregen die ik heb bestelt heb via de EU store.

Op een andere VM heb ik een nieuwe unifi controller in een docker image draaien met de nieuwste interface.

Het adopteren van de accesspoints verliep allerminst goed.Deze bleven allemaal in adopting staan. Uiteindelijk via SSH de config gewiped en handmatig de inform URL gezet en dat werkte voor het adopteren daarna goed.
De eerste AP ging daarop gelijk goed in adoptie en begon ook gelijk firmware te updaten.
De tweede had ik een typfout gemaakt in de inform URL dus daar heb ik handmatig maar de firmware van geupdated via SSH en de download link.
De derde AP ook handmatig firmware geupdated.
De firmware die er op stond was van rond augustus 2021. Lijkt in iedergeval wel dat ze hardware gedoseerd uitleveren ipv dat de voorraad echt op is, maar boeit verder niet :).

Nu wil ik de US-8 switch inzetten in de woonkamer om via PoE passthrough een van de nieuwe U6 lite AP's op aan te sluiten en ook nog een paar devices wired te krijgen (soundbar/tv/misschien Pi)

Hiervoor heb ik dan ook een factory reset uitgevoerd op de switches maar het lijkt niet te werken of er is iets drastisch mis gegaan.
De switches komen mooi in witte leds terecht wachend op adoptie zo lijkt. Maar er worden geen IP adressen toegekend aan de switches.
Een keer zag ik wel dat de US-8-150 een ip had gekregen maar SSH kon ik niet starten op dat ding en pingen ook niet. Op het oude IP adres is ie ook niet bereikbaar.
Geen idee welke versie firmware erop staat gezien het ongeveer een jaar geleden is dat ze uit zijn gegaan.

Getracht een laptop aan te sluiten terwijl de adoptie modus er is, maar dan gebeurt er ook niets op netwerk niveau (laptop kreeg ook geen IP adres, terwijl de accesspoints over dezelfde kabel wel gelijk werken)

Enige ideeen wat ik nog kan doen voor deze switches?
De US-8 via PoE passthrough zou ideaal zijn voor de woonkamer gezien er dan geen extra adapter gebruikt hoeft te worden.

Daarnaast moet ik ernom wennen aan de nieuwe interface. Het heeft me even geduurd voordat ik doorhad hoe je een nieuw netwerk handmatig van een zelf gekezen subnet kan voorzien.
EDIT: teruggeschakeld naar de oude interface om opties terug te vinden waar ik nog wel mee bekend was :)

EDIT
Net in mn DNS nog verwijzing gevonden naar oude unifi controller op naam. Mogelijk dat daardoor de adopting niet lekker liep. De nieuwe controller heet anders :)

[ Voor 16% gewijzigd door WPN op 13-01-2022 13:28 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:29

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

. foutje .

[ Voor 83% gewijzigd door Tylen op 13-01-2022 12:14 ]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• abusimbal
  • Laatst online: 06-09 19:45
@Roy Batty @Gert456
Inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht, op 6 PoE XG switch doos gekeken, staat 11/18/19 op dus US datum notificatie. Dan is het 1/2 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneCleaver
Mannen, ik ben nog niet veel verder gekomen met dns over https, het stond al uit in mijn browser, dus dat moet ik nog verder onderzoeken.

Waar ik nu tegenaan loop is het volgende. Ik heb in de Dream Machine Pro Upnp aangezet. Als ik een poort scan via een poortscanner staat deze dicht. Als ik nu een programma open dat Upnp ondersteund, en de poort automatisch laat scannen, staat deze open, het lijkt dus te werken. Waar ik nu tegenaan loop is dat ik nergens in de firewall regels kan vinden, dat de poort (tijdelijk) is open gezet. Ik heb het met poort nummer 7500 geprobeerd, en er is niks te vinden.

Doe ik iets verkeerd, of kijk ik verkeerd? Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:06:
Helaas geen ervaring mee, maar ik heb wel door de tijd heen goede ervaringen van anderen gelezen dus het moet te doen zijn! :)
Huub- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:46:
Of je slaat de beelden op interne Micro SSD of op een externe NAS (NFS). Dat laatste werkt bij mij goed. Moet wel zeggen dat de UniFi Protect wel top werkt qua software..
Micro SSD :? microSDXC kaartje bedoel je neem ik aan ?!

Dan zou ik nog liever voor de NAS optie gaan! :)
Tylen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:51:
Ohh dus de dpi database weet welke ip adressen van youtube zijn etc etc?
Ik denk dat die gewoon via DNS worden resolved en er helemaal geen database is :?
Al het verkeer naar youtube is encrypted dus in het pakketje kan hij ook niet kijken. Alleen initiele handshake niet tijdens initiëren van de TLS sessie. Dat zal die 28Kb verklaren.
Maar je kan toch gewoon de hoeveelheid aan data tussen twee IP adressen meten :?

Toen mijn DPI nog actief was heb ik meerdere keren 30+ GB daarin zien staan door de YouTube verslaafden die hier actief waren die maand! :o :D
Dus als het al op basis van ip adressen is vind ik dat raar. Verschillende services op hetzelfde ip adres door content switching bijvoorbeeld, al zou youtube/google dat niet gebruiken. Maar dan nog.

Ik vind juist het verhaal van DoH veel aannemelijker.
Ik niet! :)
Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:52:
Dan blijft het alleen de vraag, wie wint er, een 4K Hikvision of een UniFi G4 Dome. De G4 is €50 duurder dan de Hikvision en heeft waarschijnlijk wat minder opties qua stream etc.
Als ik van mijn ervaring met hun UniFi meuk tot nu toe moet uitgaan dan zou ik echt nooit voor hun camera's kiezen! :X

- De WiFi Accesspoints zijn best wel leuk! :)
- De Switches kunnen er wel mee door :)
- Maar het Router gedeelte... :|
- En die CloudKey 1/2/2+ modellen... :/
- Of die hele UDM reeks die alle twee aan boord heeft... -O-

PUINHOOP!!! >:) :P
Hann1BaL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:06:
Ik zat even te zoeken naar prefered settings zoals de bandbreedte (die standaard op 20 Mhz staat en ik op 40Mhz wil hebben, maar nu per AP moet doen).
Ik hoop dat je @ 5 GHz bedoelt en niet 2.4 GHz tenzij je op een boerderij of zo woont :? :+

En zelfs @ 5 GHz kan je beter 80 of 160 MHz kiezen! :*)
CycloneCleaver schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:59:
Daarna moet ik nog upnp aan de gang krijgen, maar daar lees ik ook veel negatieve dingen over op internet, met betrekking tot de umd pro, dat schijnt niet zo vaak gebruikt te worden in dit soort hardware, maar ik gebruik het al jaren een vind het een verademing op een oudere Asus router.
uPnP moet dood! })

Ik weet niet wat je doel ervoor is, maar overweeg dan een aparte VLAN voor al die meuk! ;)
Toch nog wel veel bugs en geklaag online over zo'n duur systeem. Ik hoop niet dat ik na maanden overwegen nog iets heb gekocht dat onbetrouwbaar blijkt...
Dat hoop ik ook voor je net als ik dat voor al die andere UDR/UDM/UDM Pro eigenaren hoop! :+
WPN schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:59:
Op een andere VM heb ik een nieuwe unifi controller in een docker image draaien met de nieuwste interface.
Hoe draai je Docker precies :?

Op aanraden van meerdere medeTweakers zou ik altijd voor een MACVLAN Docker Network kiezen, omdat je dan elke Container netjes een eigen IP geeft! d:)b
Het adopteren van de accesspoints verliep allerminst goed. Deze bleven allemaal in adopting staan. Uiteindelijk via SSH de config gewiped en handmatig de inform URL gezet en dat werkte voor het adopteren daarna goed.
Volgens mij is het een twee stappen proces en moet je de Inform URL twee keer opgeven!

Daarnaast had je ook alles gewoon kunnen laten zoals het was en gewoon met de oude Login Credentials alle apparatuur opnemen in de nieuwe Controller ;)
Nu wil ik de US-8 switch inzetten in de woonkamer om via PoE passthrough een van de nieuwe U6 lite AP's op aan te sluiten en ook nog een paar devices wired te krijgen (soundbar/tv/misschien Pi)

Hiervoor heb ik dan ook een factory reset uitgevoerd op de switches maar het lijkt niet te werken of er is iets drastisch mis gegaan.
De switches komen mooi in witte leds terecht wachend op adoptie zo lijkt. Maar er worden geen IP adressen toegekend aan de switches.
Een keer zag ik wel dat de US-8-150 een ip had gekregen maar SSH kon ik niet starten op dat ding en pingen ook niet. Op het oude IP adres is ie ook niet bereikbaar.
Geen idee welke versie firmware erop staat gezien het ongeveer een jaar geleden is dat ze uit zijn gegaan.
De juiste Firmware versie is best wel belangrijk i.c.m. een bepaalde versie van de UniFi Controller ;)

Maar wat ik me afvraag : Hebben je Switches wel toegang tot een DHCP Server in VLAN 1 :?
Daar is UniFi apparatuur nogal aan gehecht zeg maar...

DE REDEN dat ik die als Management VLAN gebruik en voor de rest niks ermee doe! :)
Getracht een laptop aan te sluiten terwijl de adoptie modus er is, maar dan gebeurt er ook niets op netwerk niveau (laptop kreeg ook geen IP adres, terwijl de accesspoints over dezelfde kabel wel gelijk werken)
Dan klopt er dus iets niet aan je setup! ;)
Enige ideeen wat ik nog kan doen voor deze switches?
De US-8 via PoE passthrough zou ideaal zijn voor de woonkamer gezien er dan geen extra adapter gebruikt hoeft te worden.
Ik heb er 3 die achter 3 verschillende In Wall accesspoints hangen en dat werkt echt geweldig goed! :)

US 16 PoE+ 150 Watt => PoE+ 802.3at => In Wall => PoE 802.3af => US 8
Daarnaast moet ik ernom wennen aan de nieuwe interface. Het heeft me even geduurd voordat ik doorhad hoe je een nieuw netwerk handmatig van een zelf gekezen subnet kan voorzien.
EDIT: teruggeschakeld naar de oude interface om opties terug te vinden waar ik nog wel mee bekend was :)
De nieuwe webGUI vanaf 6.x.x zuigt gewoon! :|

Wie dacht dat zoiets een goed idee is moet echt een fatsoenlijke opleiding webGUI Design of zo gaan volgen! :F
EDIT
Net in mn DNS nog verwijzing gevonden naar oude unifi controller op naam. Mogelijk dat daardoor de adopting niet lekker liep. De nieuwe controller heet anders :)
Je kan in de DHCP Opties ook het IP van je UniFi Controller meegeven en dan zou het eigenlijk altijd goed moeten gaan! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CycloneCleaver
[...]

uPnP moet dood! })

Ik weet niet wat je doel ervoor is, maar overweeg dan een aparte VLAN voor al die meuk! ;)

[...]

Voor mij is Upnp belangrijk omdat ik gewoonweg geen tijd meer heb om steeds weer de boel aan te passen. Hier rennen de kinderen rond met al hun consoles enz. Dat dan de poorten automatisch worden open gezet en daarna weer dicht is voor mij een prima oplossing. Helaas is dit een simpele oplossing die ik al jaren gebruik, maar nu niet aan de gang krijg bij dit apparaat.... Ik denk er langzaam over het op te geven en de boel terug te gaan sturen. Het voelt allemaal heel mooi aan, maar het werkt niet zoals ik gehoopt had. Maar dat kan ook aan het feit liggen dat ik jarenlang heel blij was met AsusWRT, dat begreep ik prima :9

[ Voor 67% gewijzigd door CycloneCleaver op 13-01-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
CycloneCleaver schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:18:
Voor mij is Upnp belangrijk omdat ik gewoonweg geen tijd meer heb om steeds weer de boel aan te passen. Hier rennen de kinderen rond met al hun consoles enz. Dat dan de poorten automatisch worden open gezet en daarna weer dicht is voor mij een prima oplossing.
Zoals iemand al eerder zei :
- Meestal heb je dat niet eens nodig.
- Maar prop die krengen toch maar voor de zekerheid in een eigen VLAN als je het toch wilt gebruiken! ;)

En vooral met dat laatste kan ik het alleen maar heel ernstig mee eens zijn! :D
Helaas is dit een simpele oplossing die ik al jaren gebruik, maar nu niet aan de gang krijg bij dit apparaat.... Ik denk er langzaam over het op te geven en de boel terug te gaan sturen. Het voelt allemaal heel mooi aan, maar het werkt niet zoals ik gehoopt had. Maar dat kan ook aan het feit liggen dat ik jarenlang heel blij was met AsusWRT, dat begreep ik prima :9
Een ASUS Router met alternative firmware is dan ook veel uitgebreider dan een UniFi Router >:) 8) :*)

Maar voor zover ik je goed heb begrepen :
- Heb je een poort open laten zetten door uPnP en bleek de poort open te staan.
- Dit zag je echter nergens in de webGUI staan.

Dan zou ik zeggen dat er geen probleem is en vooral niet als je die meuk in een eigen VLAN propt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrdemc
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-09 20:37
CycloneCleaver schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:43:
Mannen, ik ben nog niet veel verder gekomen met dns over https, het stond al uit in mijn browser, dus dat moet ik nog verder onderzoeken.

Waar ik nu tegenaan loop is het volgende. Ik heb in de Dream Machine Pro Upnp aangezet. Als ik een poort scan via een poortscanner staat deze dicht. Als ik nu een programma open dat Upnp ondersteund, en de poort automatisch laat scannen, staat deze open, het lijkt dus te werken. Waar ik nu tegenaan loop is dat ik nergens in de firewall regels kan vinden, dat de poort (tijdelijk) is open gezet. Ik heb het met poort nummer 7500 geprobeerd, en er is niks te vinden.

Doe ik iets verkeerd, of kijk ik verkeerd? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Volgens mij kun je dat in de nieuwe layout (nog?) niet zien, maar in de oude layout (die via 'settings > system > 'new user interface' te wisselen is) kun je in het hoofdscherm menu naar 'inzichten' en dan de optie 'port forwarding statistics' gaan.
nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:13:
Ik denk dat die gewoon via DNS worden resolved en er helemaal geen database is :?
Er is wel een database in dit geval, maar dan op basis van regels en niet zozeer 'ip-adressen'. de sessies kunnen namelijk ook worden bekeken op basis van de gebruikte poorten en eventueel nog wat andere dingen, vergelijkbaar met hoe een IPS/IDS te werk gaat. :)

Als je inlogt op de router (USG in mijn geval) en naar de map /etc/ubnt/tdts/ gaat zie je de cats.xml, rule.xml bestanden die aangeven welke signatures bij welke applicatie horen en in welke categorie de applicatie zit. Vervolgens heb je de rule.trf wat het daadwerkelijke signature bestand is (de database) met een signature per de te classificeren data. De engine is volgens mij origineel ontwikkeld door Trend Micro en onderdeel van hun DPI Engine. Ik weet alleen geen manier waarop dit binary bestand inzichtelijk te maken is.
Ik ook niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneCleaver
nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Zoals iemand al eerder zei :
- Meestal heb je dat niet eens nodig.
- Maar prop die krengen toch maar voor de zekerheid in een eigen VLAN als je het toch wilt gebruiken! ;)

En vooral met dat laatste kan ik het alleen maar heel ernstig mee eens zijn! :D

[...]

Een ASUS Router met alternative firmware is dan ook veel uitgebreider dan een UniFi Router >:) 8) :*)

Maar voor zover ik je goed heb begrepen :
- Heb je een poort open laten zetten door uPnP en bleek de poort open te staan.
- Dit zag je echter nergens in de webGUI staan.

Dan zou ik zeggen dat er geen probleem is en vooral niet als je die meuk in een eigen VLAN propt! :)
Nou ja, zo zou je het kunnen bekijken. Maar ik vind controleren altijd fijner dan een aanname doen en ik vind het ook fijn om eens te kunnen kijken wat er nog meer automatisch open gezet is. Dus als me dit niet lukt is het voor mij gewoon niet betrouwbaar genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
CycloneCleaver schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:38:
Nou ja, zo zou je het kunnen bekijken. Maar ik vind controleren altijd fijner dan een aanname doen en ik vind het ook fijn om eens te kunnen kijken wat er nog meer automatisch open gezet is. Dus als me dit niet lukt is het voor mij gewoon niet betrouwbaar genoeg.
Check wat @mrdemc hierboven zegt en anders kan je vast wel wat voor elkaar krijgen via SSH of desnoods SNMP gok ik :? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CycloneCleaver
mrdemc schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Volgens mij kun je dat in de nieuwe layout (nog?) niet zien, maar in de oude layout (die via 'settings > system > 'new user interface' te wisselen is) kun je in het hoofdscherm menu naar 'inzichten' en dan de optie 'port forwarding statistics' gaan.

[...]

Er is wel een database in dit geval, maar dan op basis van regels en niet zozeer 'ip-adressen'. de sessies kunnen namelijk ook worden bekeken op basis van de gebruikte poorten en eventueel nog wat andere dingen, vergelijkbaar met hoe een IPS/IDS te werk gaat. :)

Als je inlogt op de router (USG in mijn geval) en naar de map /etc/ubnt/tdts/ gaat zie je de cats.xml, rule.xml bestanden die aangeven welke signatures bij welke applicatie horen en in welke categorie de applicatie zit. Vervolgens heb je de rule.trf wat het daadwerkelijke signature bestand is (de database) met een signature per de te classificeren data. De engine is volgens mij origineel ontwikkeld door Trend Micro en onderdeel van hun DPI Engine. Ik weet alleen geen manier waarop dit binary bestand inzichtelijk te maken is.

[...]

Ik ook niet :)
Jij bent werkelijk waar een genie.... ik heb me rot gezocht, zowel in de software, als op google, en niks gevonden. Wat je zegt klopt, en daar staan inderdaad de poorten open, die ik verwacht. Waarom is dit nu niet gewoon te vinden in de nieuwe interface... en waarom lijkt dit zo... onlogisch. Je hebt het in ieder geval opgelost, hartelijk bedankt! Ik ben weer een stap verder!

Nu nog de stats werkend krijgen, want er klopt maar weinig van wat ik daadwerkelijk aan data verstook, en wat het apparaat denkt dat het is. Is bij lange na niet het belangrijkste, maar is toch leuk als de stats een beetje kloppen.

[ Voor 6% gewijzigd door CycloneCleaver op 13-01-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

.

[ Voor 98% gewijzigd door Toppe op 13-01-2022 16:49 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11:12

pinda powerrr

Slow down...

Had op de zaak UPnPn aangezet (liep wat te kloten en te proberen) kregen we daarna mail van KPN dat er poorten open stonden en of we dat zo snel mogelijk wilden oplossen. Deden we dat niet, dan sloten ze ons af! :X

(Zakelijke verbinding)

Waiting on the world to change

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
pinda powerrr schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:59:
[...]

Had op de zaak UPnPn aangezet (liep wat te kloten en te proberen) kregen we daarna mail van KPN dat er poorten open stonden en of we dat zo snel mogelijk wilden oplossen. Deden we dat niet, dan sloten ze ons af! :X

(Zakelijke verbinding)
Én Terecht!!! >:) _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 11:23
Frij5fd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Ik heb er ook eentje besteld, maar wel een multimeter in huis. Stay tuned
Toevallig al kunnen kijken? :)

Edit: potjandorie, ik moet beter opletten! Ik had je post gemist. Bedankt voor het checken :)

[ Voor 17% gewijzigd door posttoast op 13-01-2022 22:42 ]

omniscale.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WPN
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:13:
[...]

Hoe draai je Docker precies :?

Op aanraden van meerdere medeTweakers zou ik altijd voor een MACVLAN Docker Network kiezen, omdat je dan elke Container netjes een eigen IP geeft! d:)b

[...]

Volgens mij is het een twee stappen proces en moet je de Inform URL twee keer opgeven!

Daarnaast had je ook alles gewoon kunnen laten zoals het was en gewoon met de oude Login Credentials alle apparatuur opnemen in de nieuwe Controller ;)

[...]

De juiste Firmware versie is best wel belangrijk i.c.m. een bepaalde versie van de UniFi Controller ;)

Maar wat ik me afvraag : Hebben je Switches wel toegang tot een DHCP Server in VLAN 1 :?
Daar is UniFi apparatuur nogal aan gehecht zeg maar...

DE REDEN dat ik die als Management VLAN gebruik en voor de rest niks ermee doe! :)

[...]

Dan klopt er dus iets niet aan je setup! ;)

[...]

Ik heb er 3 die achter 3 verschillende In Wall accesspoints hangen en dat werkt echt geweldig goed! :)

US 16 PoE+ 150 Watt => PoE+ 802.3at => In Wall => PoE 802.3af => US 8

[...]

De nieuwe webGUI vanaf 6.x.x zuigt gewoon! :|

Wie dacht dat zoiets een goed idee is moet echt een fatsoenlijke opleiding webGUI Design of zo gaan volgen! :F

[...]

Je kan in de DHCP Opties ook het IP van je UniFi Controller meegeven en dan zou het eigenlijk altijd goed moeten gaan! :)
Ik draai de het image via DockerStarter scipt. Nog niet voldoende thuis in het zelf in elkaar gooien van de yaml files voor een goede docker machine. Ik ga dit echter wel onderzoeken want ik vind het wel prettig als "machines" op eigen adressen te bereiken zijn :)

Ik gok er op dat de adoptie dus niet lekker liep vanwege de aanwezigheid van de unifi record dat verwees naar het oude IP adres waar niets draait. Ik neem een wilde gok dat wanneer ik de AP's nu reset dat ze dan zonder problemen geadopteerd zullen worden. Misschien zo eens met eentje proberen :)

Betreft switches. Ja er staat wel een DHCP server te stampen, immers de accesspoints krijgen hun IP toegewezen (dhcp reservation) over dezelfde kabel als ik ze daarop aansluit (ben nog aan het testen met alles). Laptop krijgt er ook gewoon IP op.
Ik ga eens nadenken over een redesign van mn interne netwerk en vlans.Denk dat daar ook nog wat te optimaliseren valt :) sommige kleine dingen kunnen toch grote impact hebben op ideeen en uitvoering ;)
De DHCP optie instellen ga ik ook ff uitzoeken.

De nieuwe GUI ga ik voorlopig niet meer inschakelen... wel leuk dat ze de waarschuwing geven dat dit mogelijk impact heeft op de performance van de controller :)

edit: net via wireshark DHCP requests zitten bekijken. Van de wireless accesspoints en wat andere apparaten zie ik deze voorbij komen en zie ik de toegekende adressen ook weer voorbij komen.
De switches komen niet voorbij. Lijkt wel of de factory resets (reset button) niet werken

[ Voor 5% gewijzigd door WPN op 14-01-2022 00:18 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Voor de geïnteresseerde, de G4 Dome bij nacht. Wat een waardeloos ding.

Edit: de IR leds zorgen voor dit beeld.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l8CtUzSkiDIfdFLnOHcCMRQ7N30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DAQIP6Sm8UHQTkIiorWUMXrr.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 14-01-2022 07:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:11:

[Afbeelding]
Het is overal redelijk mistig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09 22:39
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TjkETzukcrHjZDVZQ2zerNhXkf4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/otIdLtXykpnJmOHtRK9A3K4d.jpg?f=fotoalbum_largeDe G4 pro is echt prima in het donker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vorkie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:16:
[...]

Het is overal redelijk mistig?
Yep. De IR leds zorgen voor dit beeld. Ofwel het rubber wat rond de lens zit sluit niet strak aan of de plastic cover van de dome zelf lekt IR door

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Is dit 4K kwaliteit of komt dit beeld van de substream? Vind het nou niet spectaculair…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:33:
[...]

Yep. De IR leds zorgen voor dit beeld. Ofwel het rubber wat rond de lens zit sluit niet strak aan of de plastic cover van de dome zelf lekt IR door
En het is echt van de binnenkant? En niet van de instraling van de IR leds in de mist?

Ik ken dit beeld van licht in de mist schijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 25-09 22:29

zeroday

There is no alternative!

[Afbeelding]
vind dat een beetje kort door de bocht.(waardeloos ding) .. Mist is veel vaker een probleem gever met beelden en IR
zie bijv. : YouTube: What fog looks like at night through an IR (infrared) Camera - Looks...

Ik zal geheel met je mee gaan als ik ook 'normale' beelden zie die vergelijkbare problemen geeft.

Ik heb zelf een aantal camera's draaien die ik, afhankelijk van het beschikbare licht wel of niet met IR laat werken .. Heb je aanwezig licht en je ziet niet veel verschil tussen met en zonder IR dan kies ik zonder IR zodat ik scherpere beelden krijg met enigszins nog kleur.

Daarbij: schiet anders een issue in bij Ubiquity en wellicht dat ze de kwaliteit nog kunnen verbeteren. Dat zie je in wat release notes soms nog voorbij vliegen

Hier een voorbeeld van een timelapse met mist zonder IR
YouTube: Timelapse Parkeerruimte Station De Maten Apeldoorn 12-01-2022

zou dit met IR zijn geweest dan was het beeld slecht.

[ Voor 9% gewijzigd door zeroday op 14-01-2022 07:48 ]

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vorkie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:38:
[...]

En het is echt van de binnenkant? En niet van de instraling van de IR leds in de mist?

Nee, er is geen mist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Oke, dan houdt het op en zal je met Ubiquiti even een RMA moeten starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Ah nu snap ik je context. Tjsa als het beeld bij dag zonder IR geen 'vocht' vlek laat zien dan lijkt me eea niet lekker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Vorkie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:51:
[...]

Oke, dan houdt het op en zal je met Ubiquiti even een RMA moeten starten.
Hij gaat retour naar de webshop waar hij gekocht is.
zeroday schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:51:
[...]

Ah nu snap ik je context. Tjsa als het beeld bij dag zonder IR geen 'vocht' vlek laat zien dan lijkt me eea niet lekker
Beter om ‘t er bij te zetten, mijn fout.

Nu op advies van deze besteld: https://www.hikvision.com...asyIP-/ds-2cd2387g2-l-u-/

[ Voor 55% gewijzigd door Toppe op 14-01-2022 07:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Vorkie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:38:
[...]

Ik heb het zelf gehad met vocht achter de lens en dan is het niet het gehele plaatje. Maar toen had ik een camera 'open' aan het huis hangen waarbij het apparaat daarvoor niet geschikt was (eigen fout) .. en waarbij alleen de mic defect is geraakt. Die camera hangt nu in de schuur want nu er geen vocht meer achter de lens zit werkt ie verder goed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

zeroday schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:53:
[...]

Ik heb het zelf gehad met vocht achter de lens en dan is het niet het gehele plaatje. Maar toen had ik een camera 'open' aan het huis hangen waarbij het apparaat daarvoor niet geschikt was (eigen fout) .. en waarbij alleen de mic defect is geraakt. Die camera hangt nu in de schuur want nu er geen vocht meer achter de lens zit werkt ie verder goed.
Bij de vorige dome camera had ik hier ook last van. Bij mijn medicatie zit z’n ‘vochtvanger’ in de verpakkingen. Die er in gestopt en probleem was met 2 uurtjes weg.

Nou heb je bij de G4 dome niet heel veel ruimte dus weet niet of het daar gaat passen.

Sinds dien stel ik ze binnen in, camera even op de juiste hoogte hangen, scherm aan en instellen.

Daarna hang ik ze buiten om en als het dan toch nog niet helemaal klopt wacht ik altijd even een paar dagen voordat ik hem buiten open maak. Works like a charm!

[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 14-01-2022 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday

zeroday

There is no alternative!

Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:56:
[...]

Bij de vorige dome camera had ik hier ook last van. Bij mijn medicatie zit z’n ‘vochtvanger’ in de verpakkingen. Die er in gestopt en probleem was met 2 uurtjes weg.
Ja, maar als je dan het device laat hangen, staat ie op een plek waar hij niet hoort te hangen ..
de G3 flex in mijn geval is niet waterdicht maar hing wel op een plek waar wind en water vrij spel hadden ..
en het 'jasje' was er toen nog niet ;)

Dus als het vocht is en je hebt de dome hangen op een plek waar water en wind vat kunnen krijgen op het apparaat dan heb je het apparaat op een plek hangen die daarvoor niet geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

zeroday schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:01:
[...]

Ja, maar als je dan het device laat hangen, staat ie op een plek waar hij niet hoort te hangen ..
de G3 flex in mijn geval is niet waterdicht maar hing wel op een plek waar wind en water vrij spel hadden ..
en het 'jasje' was er toen nog niet ;)

Dus als het vocht is en je hebt de dome hangen op een plek waar water en wind vat kunnen krijgen op het apparaat dan heb je het apparaat op een plek hangen die daarvoor niet geschikt is.
Camera is er prima geschikt voor hoor maar zodra je de camera open maakt om hem in te stellen en de luchtvochtigheid is wat hoger dan kan je daar last van krijgen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

[Afbeelding]
Ik heb hem ook, in het begin ook gehad. Je moet even met een doek met alcohol. of iets anders tegen vettigheid de buitenkant van de camera schoonmaken. Bij het monteren raak je dat vaak aan met vette vingers etc en dan krijg je dit.

Door de weerkaatsing van de IR leds krijg je dit. Geloof me dit maakt een wereld van verschil.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiH6KzVtQqTbMVePCip_2cVnw6s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FLeVjGXexYqy8LMJQNLPmxdG.jpg?f=user_large

[ Voor 23% gewijzigd door rikadoo op 14-01-2022 09:40 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

rikadoo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Ik heb hem ook, in het begin ook gehad. Je moet even met een doek met alcohol. of iets anders tegen vettigheid de buitenkant van de camera schoonmaken. Bij het monteren raak je dat vaak aan met vette vingers etc en dan krijg je dit.

Door de weerkaatsing van de IR leds krijg je dit. Geloof me dit maakt een wereld van verschil.

[Afbeelding]
Hm, kan ‘t eens proberen vanavond…

Pagina: 1 ... 165 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.