That did the trick!HKLM_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:52:
[...]
Wat gebeurt er als je unifi-os reboot vi ssh
Connect to the UDMP: “ssh -l username 192.168.1.1”
Login
Restart UniFi-OS: “UniFi-OS restart”
Dank allen voor het meedenken.
That did the trick!HKLM_ schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 14:52:
[...]
Wat gebeurt er als je unifi-os reboot vi ssh
Connect to the UDMP: “ssh -l username 192.168.1.1”
Login
Restart UniFi-OS: “UniFi-OS restart”
Hier irriteerde ik me ook gruwelijk aan. Hoe bedenken ze dit..Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:57:
Zo, hier thuis net m'n USG-3P ook maar weer even ontdaan van hoop "DNS"entries welke door de ingebouwde DHCP serverscopes automatisch aangemaakt worden in de HOST tabel (en vervolgens nooit meer verwijderd worden, ook niet nadat de lease al lang weer expired is)...
Wat zou het toch prettig zijn als ze daar ook eens een keer een simpele én snelle GUI oplossing voor zouden gaan verzinnen, in plaats van allemaal van die 'gekke fratsen' uit te dokteren waar volgens mij helemaal niemand op zit te wachten.
Aghja, als moderne leverancier / bouwer van SDN "Netwerk Apparatuur" hoef je jezelf schijnbaar ook hélemaal niet meer druk te maken om ouderwetse zaken/protocollen zoals IP / ARP en dat soort futiliteiten.... Welke mafklapper gebruikt dat tegenwoordig nog?lolgast schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 18:47:
[...]
Hier irriteerde ik me ook gruwelijk aan. Hoe bedenken ze dit..
[ Voor 5% gewijzigd door MisteRMeesteR op 11-01-2022 23:47 . Reden: Taalgebruik iets gefatsoeneerd :> ]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Maar dan wil ik dat wél met een APP aan kunnen sturen want anders kán 't technisch gezien eigenlijk al niet héél veel soeps meer zijn, toch?lolgast schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:36:
@Will_M Ik zie niets wat niet opgelost kan worden door Bluetooth te integreren op elk mogelijk device
Het klopt dat het sinds iOS 15 is idd. Ook ik swipe altijd apps weg nadat ik ze gebruikt heb, dus hij blijft niet op de achtergrond draaien. Daarnaast staat background app refresh ook uitgeschakeld. Daarom vind ik het zo vreemd.Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:04:
[...]
Is iets wat door iOS15.x geregeld wordt in verband met energiebeheer (van je iPhone 13 zo te zien). Ik heb er hier geen last mee doordat ik, zeker dit soort app's, ná gebruik eigenlijk altijd weer 'weg swipe' en ze niet op de achtergrond laat doordraaien als dat niet nodig
Is het écht zo erg?nero355 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 17:22:
[...]
Voor de zoveelste keer : Niet met apps aan je netwerk prutsen!
De beste oplossing is gewoon helemaal uninstalleren en nooit meer aan zitten!![]()
![]()
Zeer belangrijke informatie: Inventaris
Dat gaat wel lukken met die combinatie.Ascension schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 19:10:
Ik overweeg voor mijn nieuwe huis de USW-Lite-16-PoE-EU switch te kopen, hier wil ik 4x U6-Lite op aansluiten. Nu is het power budget van deze switch 45 watt en heb ik voor de AP's maximaal 60 watt nodig. Nu zie ik op mijn huidige US-8-60W switch dat er 10 watt gebruikt wordt met 3 inwall AP's. Heeft iemand ervaring met 4 AP's op deze switch? In theorie kom ik power budget te kort, in de praktijk zal zo'n AP waarschijnlijk nooit 15 watt pakken en al helemaal niet allemaal tegelijk. Wat is wijsheid? Toch een switch zoeken die het benodigde power budget heeft?
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Deze al gezien? https://www.reddit.com/r/...ange_on_a_ubiquiti_unifi/Drwho1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:18:
Op het werk bezig met de plaatsing en config van een UDM Pro, loop tegen een probleem aan;
Onze netbeheerder voorziet ons van een PTP connectie in een /31. Dat is sowieso al wat exotisch en het lijkt dat de UDMPro deze niet wil aannemen?
Heel erg veel info is er niet beschikbaar op Google, maar het lijkt erop dat de UDM geen support heeft voor dit subnet?
De foutmelding is ook wel erg beperkt 'failed to save' (of iets in die richting) popup en daarmee klaar.
Iemand die me wat meer kan vertellen?
Cloud ☁️
Ik heb iets soortgelijks al tweemaal voorgehad op mijn udm pro se: bij de laatste update (naar 2.3.11) en bij de update naar 2.3.9.GroeneThee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 15:08:
[...]
Dat zijn niet de berichten die ik wil lezen maar vrees het ergste. Moet eerlijk zeggen dat alle updates tot nu toe gewoon goed gingen en alles tot vandaag in ieder geval stabiel draaide.
Ik kan dus wel gewoon in de settings via de browser maar niet in de "Network"applicatie. Protect werkt ook gewoon naar behoren.
[ Voor 108% gewijzigd door Will_M op 11-01-2022 23:37 ]
Wireguard zelf werkt nu gewoon, met lokale DNS server (Adguardhome moest in docker host mode draaien..) echter pakt ie niet t lokale domain op (service.nuc.cartman.local) terwijl t op IP/port (192.168.1.4:1337) dan wel werkt. Op zich geen drama want t is vooral om remote Home Assistant app te kunnen gebruiken en dit gaat goed, maar wel vreemd.nero355 schreef op maandag 10 januari 2022 @ 23:46:
[...]
Je kan op een aantal manieren je VPN regelen :
- Eigen subnet (Bij OpenVPN bijvoorbeeld 10.8.0.1/24 als ik het me goed herinner ?!) die wordt geNAT richting je netwerk.
- De VPN Interface (wg0 bij WireGuard geloof ik ?!) met een lokaal netwerk Bridged draaien.
En daarbij moet je natuurlijk ook de juiste DNS Server(s) meegeven aan je Clients
Dus kijk effe goed wat je opties zijn en hoe ver je daarmee komt in jouw situatie, want misschien moet je Docker netwerk omgezet worden naar MACVLAN of Bridge/Host of zo!
[ Voor 8% gewijzigd door Cartman! op 11-01-2022 21:45 ]
@xbeam heb jij UniFi Access draaien? Zou ik je een PB mogen doen met wat vragen?RobertMe schreef op maandag 10 januari 2022 @ 22:05:
[...]
Volgens mij heeft @xbeam daar wel eens over gepost / het in gebruik.
Op basis van de G4 Doorbell Pro video heb ik ook zo'n vermoeden dat ze ook nog met een skot gaan komen. Bij het stukje van vingerafdrukscanner of NFC verwijzen ze namelijk naar "UniFi SmartLock" en in zoverre hebben ze die term volgens mij nog niet gebruikt.
Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!
Toppe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:49:
[...]
@xbeam heb jij UniFi Access draaien? Zou ik je een PB mogen doen met wat vragen?
Lesdictische is mijn hash#
Stel ze hier? Ter leering en den vermaackToppe schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:49:
[...]
@xbeam heb jij UniFi Access draaien? Zou ik je een PB mogen doen met wat vragen?
Hij / zij vraagt het nog netjes er zijn er ook bij die dumpen eerste hun vraag in je Prime Minister box omdat je Pseudoniem blijkbaar in de eerste zoek opdracht voorkomt en gaan pas lezen het topic lezenGroeneThee schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:07:
[...]
Stel ze hier? Ter leering en den vermaack
xbeam schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:33:
[...]
Hij / zij vraagt het nog netjes er zijn er ook bij die dumpen eerste hun vraag in je Prime Minister box omdat je Pseudoniem blijkbaar in de eerste zoek opdracht voorkomt en gaan pas lezen het topic lezen
Dat topic is wel een pareltje hoorWill_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:42:
[...]
Dat het ook anders kan gaan hier op dit forum kwam ik afgelopen week helaas weer eens achter. Ik reageerde daar (volgens mij) redelijk netjes en ook serieus op de vraag van een 'vraagsteller'... ??
KPN MODEM HIDDEN SSID. HELP!
Daarna liep m'n DM postbus hier ineens vol met 'rare' posts van de vraagsteller nádat een Moderator het Topique dicht gezet had.... En dan niet alles in één DM maar gewoon per 'idee' een nieuwe DM (op de meest onchristelijke tijden verzonden).
Cloud ☁️
Ik begrijp werkelijk niets van zijn verhaal, maar komt waarschijnlijk door de WiFi screenshots die niet kloppen met zijn verhaal. Dat IT bedrijf (zijn neefje ) is blijkbaar ook klaar met hem als ze het aan Tweakers en de kpn monteur overlaten om hem verder te helpen.Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:42:
[...]
Dat het ook anders kan gaan hier op dit forum kwam ik afgelopen week helaas weer eens achter. Ik reageerde daar (volgens mij) redelijk netjes en ook serieus op de vraag van een 'vraagsteller'... ??
KPN MODEM HIDDEN SSID. HELP!
Daarna liep m'n DM postbus hier ineens vol met 'rare' posts van de vraagsteller nádat een Moderator het Topique dicht gezet had.... En dan niet alles in één DM maar gewoon per 'idee' een nieuwe DM (op de meest onchristelijke tijden verzonden).
[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 12-01-2022 11:44 ]
Waar en hoe zie je die?Will_M schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:57:
Zo, hier thuis net m'n USG-3P ook maar weer even ontdaan van hoop "DNS"entries welke door de ingebouwde DHCP serverscopes automatisch aangemaakt worden in de HOST tabel (en vervolgens nooit meer verwijderd worden, ook niet nadat de lease al lang weer expired is)...
Door op je USG-3P in te loggen middels SSH / jouw favoriete Terminal Client (I.E. PuTTy). De USG-3P draait onder de motorkap gewoon Edge-OS / Linux (Alpine?).
1
| cat /etc/hosts > ENTER |
1
| sudo vi /etc/hosts > ENTER |
1
| :wq > ENTER |
1
| exit > ENTER |
[ Voor 32% gewijzigd door Will_M op 12-01-2022 16:09 ]
ph34r my [WCG] Cows :P
Twee dingen :Cartman! schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:41:
Wireguard zelf werkt nu gewoon, met lokale DNS server (Adguardhome moest in docker host mode draaien..) echter pakt ie niet t lokale domain op (service.nuc.cartman.local) terwijl t op IP/port (192.168.1.4:1337) dan wel werkt. Op zich geen drama want t is vooral om remote Home Assistant app te kunnen gebruiken en dit gaat goed, maar wel vreemd.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
EdgeOS (1 in ieder geval) is gebaseerd op VyOS dat weer is gebaseerd op Debian.Will_M schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:04:
[...]
Door op je USG-3P in te loggen middels SSH / jouw favoriete Terminal Client (I.E. PuTTy). De USG-3P draait onder de motorkap gewoon Edge-OS / Linux (Alpine?).
@GroeneThee ik wil het best openbaar doen hoor, niets te verbergen.
Wow....dat soort ervaringen heb ik gelukkig nietxbeam schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 22:33:
[...]
Hij / zij vraagt het nog netjes er zijn er ook bij die dumpen eerste hun vraag in je Prime Minister box omdat je Pseudoniem blijkbaar in de eerste zoek opdracht voorkomt en gaan pas lezen het topic lezen
Was niet zo zeer om iets te verbergen hoorToppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:14:
[...]
@GroeneThee ik wil het best openbaar doen hoor, niets te verbergen.
Ik ben vooral benieuwd naar de werking op zich, werkt het fijn? Wat gebruik je in de praktijk, een apparaat/code/etc? Hoe heb je hem aangesloten, magneet/slot?
Is het stabiel? Geen last van uitvallers?
Eens. En er is natuurlijk een speciaal topic voor UniFi Access maar daar wordt nooit wat gepost. Ik denk dat de afzet markt voor UnFi Access in Nederland erg klein is en dat hier daarom weinig over te vinden is.GroeneThee schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 07:42:
[...]
Wow....dat soort ervaringen heb ik gelukkig niet
[...]
Was niet zo zeer om iets te verbergen hoor
Maar ook al gaan sommige zaken mij boven de pet of zijn ze op dit moment minder relevant voor mij, het kan iemand anders helpen. Dus hoe meer kennis/ervaringen en meningen er worden gedeeld in topics ipv dm's hoe waardevoller voor iedereen.
Adguardhome doet het gewoon prima verder want de geblokkeerde domeinen worden via Wireguard ook netjes geblokkeerd. Kom op Reddit ook tig topics tegen over dit issue maar helaas nog geen oplossing gevonden. Misschien toen de .local die ik moet wijzigen in iets anders (hoewel dit voor geen enkele client nog een issue is geweest). Van t weekend eens verder neuzen, dank tot zover in ieder gevalnero355 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 00:15:
[...]
Twee dingen :
- Het .local gedeelte is niet zo handig gekozen, want onderdeel van AVAHI en dergelijken...
- Heb je wel de DNS Server aware gemaakt van de wg0 interface
- Welke DNS Server IP's deel je uit ?!
[ Voor 14% gewijzigd door Cartman! op 12-01-2022 09:26 ]
Vanmorgen binnen gekregen, dus leuk mijn multimeter weer eens uit het stof kunnen halen: inderdaad zit de plus binnenFrij5fd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Ik heb er ook eentje besteld, maar wel een multimeter in huis. Stay tuned
Ik heb hem niet meer aangesloten momenteel, USG terug geplaatst.fabianishere schreef op maandag 10 januari 2022 @ 15:24:
[...]
Zou je met "top" (via SSH) kunnen kijken waarom de load op jouw device zo hoog is? Dat geeft enige inzicht in de processen die veel CPU/memory gebruiken. Wellicht heb je DPI aanstaan?
Je draai niet in het KPN netwerk denk ik?Mr-D. schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 16:39:
[...]
bij deze dan.
download:
[Afbeelding]
Upload:
[Afbeelding]
[ Voor 44% gewijzigd door Tortelli op 12-01-2022 13:24 ]
Mag ik gokken? Je rolgordijn zit in een ander VLAN dan het device van waaruit je het rolgordijn wil bedienen?Fab1Man schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 11:58:
Ik ben een beetje radeloos aan het worden rondom mijn setup. Ik heb een vrij recht toe rechtaan Unifi netwerk met een aantal VLAN's voor T-Mobile Internet. Hierdoor heb ik dus ook geen T-Mobile router meer nodig.
So far so good, alles werkt eigenlijk ook prima. Nu heb ik een rolgordijn motor gekocht van Motion Blinds en deze werkt via multicast, zie ook hier: https://www.home-assistan...n_blinds/#troubleshooting
Ik krijg de multicast functionaliteit gewoon niet aan de praat. Ik heb met wireshark het ip adres gesniffed wat in de documentatie genoemd staat, echt 0,0 komt voorbij. Andere multicast devices zoals een Apple TV of Google Cast apparaten werken prima en zijn dus ook prima zichtbaar.
Ik heb IGMP Snooping aan/uit gehad. Ik heb de IGMPv3 Enhancement uitgezet onder het Wireless Network. Ik kom er gewoonweg niet uit en er lijkt bijna wel iets te zijn wat ik over het hoofd zie. Iemand enig idee wat ik nog kan proberen?
Nee ik ben er inmiddels achter. Ik zat met Wireshark op m'n MacBook te kijken of ik het multicast verkeer kon zien. Niks nada noppes. Zelfde nog eens geprobeerd op m'n vaste PC met vaste ethernet aansluiting en waarempel, ik zie het multicast verkeer.Gert456 schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 13:15:
[...]
Mag ik gokken? Je rolgordijn zit in een ander VLAN dan het device van waaruit je het rolgordijn wil bedienen?
Ik loop zelf al een aantal weken met de Unifi helpdesk to stoeien mbt mDNS over de grenzen van VLANs heen. Dat werkte vroeger (met een USG3) wel, maar werkt nu (met een UDR) niet. Ik had (tot gisteren...) baat bij Unifi Network 7.0.15 (beta), maar de update naar 7.0.18 (beta) heeft dat weer vakkundig om zeep geholpen.
Als het geen Unifi camera is dan ook geen Unifi Protect toch? Als je geen protect gebruik dan is een HDD dus niet nodigToppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:14:
Iemand enig idee of een HDD vereist is om een camera aan te sluiten?
Ben bezig om een camera systeem uit te zoeken en heb al een Dream Machine Pro staan en wil UniFi dus een kans geven. Echter als het geen UniFi camera wordt heb ik die HDD ook niet nodig
[ Voor 6% gewijzigd door HKLM_ op 12-01-2022 20:17 ]
Cloud ☁️
Ik ben niet duidelijk. Ik wil de G4 Dome bestellen en aansluiten zodat ik even de kwaliteit kan bepalen, alleen kan dat, zonder hardeschijf?HKLM_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:15:
[...]
Als het geen Unifi camera is dan ook geen Unifi Protect toch? Als je geen protect gebruik dan is een HDD dus niet nodigJe wilt hem dan aansluiten met POE?
Als je in Google unifi protect requirements had je onderstaande pagina gevonden waar instaat dat een HDD niet perse benodigd is voor protectToppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:
[...]
Ik ben niet duidelijk. Ik wil de G4 Dome bestellen en aansluiten zodat ik even de kwaliteit kan bepalen, alleen kan dat, zonder hardeschijf?
To use UniFi Protect, you will need:
A UniFi OS Console
One or more Protect cameras or security products
A compatible HDD for storing video footage, although you can set up Protect without one.
To learn more about compatibility standards and view a list of incompatible HDDs, see UniFi - Hard drive compatibility and management.
The Cloud Key Gen2 Plus comes pre-installed with a 1TB HDD that can be replaced with a compatible model with up to 5TB of storage.
For wired cameras such as the G4 Pro, a Power-over-Ethernet (PoE) source (e.g., the Switch PoE 24 or 48) is required to power your camera(s) and connect them to your console
For wireless devices such as the G3 Instant or G4 Doorbell, a WiFi source (e.g., a router, Access Point WiFi 6 Lite) is required to connect your camera(s) to your console
[ Voor 46% gewijzigd door HKLM_ op 12-01-2022 20:22 ]
Cloud ☁️
Thanks!HKLM_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:21:
[...]
Als je in Google unifi protect requirements had je onderstaande pagina gevonden waar instaat dat een HDD benodigd is voor protect![]()
https://help.ui.com/hc/en...i-Protect-Getting-started
[...]
A compatible HDD for storing video footage, although you can set up Protect without one.
Om nu tot de conclusie te komen dat ik een SSD in bestelling heb staan om beelden op op te slaan
Persoonlijk vond ik de G4 Dome tegenvallen. Vooral ‘s nachts had ik erg veel last van IR licht dat weerkaatste in de plastic cover waardoor het beeld gewoon slecht was. Overdag met goed licht is het een prima camera.Toppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 20:18:
[...]
Ik ben niet duidelijk. Ik wil de G4 Dome bestellen en aansluiten zodat ik even de kwaliteit kan bepalen, alleen kan dat, zonder hardeschijf?
majime-it.nl
Op welke afstand kun je nog iets zinnigs zien met dat ding? Ik kijk nu naar de Bullet die volgens mij dezelfde camera gebruikt alleen in een ander soort behuizing. Ik wil er de oprit mee bewaken waar ook een sensorlamp hangt, dus IR is nog niet eens zo belangrijk, maar wel de afstand waarop het ding nog scherp ziet.Gophlin schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:40:
[...]
Persoonlijk vond ik de G4 Dome tegenvallen. Vooral ‘s nachts had ik erg veel last van IR licht dat weerkaatste in de plastic cover waardoor het beeld gewoon slecht was. Overdag met goed licht is het een prima camera.
Komt volgens mij doordat je DoH (DNS over HTTPS ) gebruikt dan kan die het verkeer niet inspecteren.CycloneCleaver schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:30:
Mensen, ik heb een vraag.
Ik heb sinds 1 dag een UMD Pro draaien. Ging allemaal prima met de app, en ook het inloggen en configureren is heel mooi. Maar ik heb een probleem...
Ik heb DPI aangezet, en nu vind ik het leuk om te kunnen zien wat er aan data wordt verbruikt per apparaat. Na een uur youtube kijken in de browser op de laptop, verbonden met een kabel, heeft insights aan dat er maar liefs 28kb aan data is verbruikt in youtube... dit kan natuurlijk nooit.
Ik heb het hele ding al helemaal gereset en alles geüpdatet naar de nieuwste software versie, maar het werkt gewoon niet. Iemand een idee waarom dit mis gaat, of hebben andere dit ook? Dit is wel echt teleurstellend.....
Cloud ☁️
Bedankt voor je snelle antwoord. Zou je me hier iets meer info over willen geven? Wat doet dit precies, en eventueel ook hoe ik het kan uitzetten? Wat zijn hier de nadelen van? Ik ben nog aan het leren haha!HKLM_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:47:
[...]
Komt volgens mij doordat je DoH (DNS over HTTPS ) gebruikt dan kan die het verkeer niet inspecteren.
Begin hierCycloneCleaver schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:51:
[...]
Bedankt voor je snelle antwoord. Zou je me hier iets meer info over willen geven? Wat doet dit precies, en eventueel ook hoe ik het kan uitzetten? Wat zijn hier de nadelen van? Ik ben nog aan het leren haha!
Cloud ☁️
Ik ben benieuwd. Ga hem naast een Hikvision 4K testen, ik denk dat ik wel weet wie er op kwaliteit wint. Enige voordeel van de UniFi is dat ik geen NVR hoef te kopen.Gophlin schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:40:
[...]
Persoonlijk vond ik de G4 Dome tegenvallen. Vooral ‘s nachts had ik erg veel last van IR licht dat weerkaatste in de plastic cover waardoor het beeld gewoon slecht was. Overdag met goed licht is het een prima camera.
Met de G4 Dome met de IR lights aan ‘s nachts, kon je eigenlijk niks meer zien. Bij de Bullet modellen zitten de IR lights rondom de lens maar wordt het niet weerkaatst. Daarmee zie je met gemak 10-15m ‘s nachtsHTT-Thalan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:42:
[...]
Op welke afstand kun je nog iets zinnigs zien met dat ding? Ik kijk nu naar de Bullet die volgens mij dezelfde camera gebruikt alleen in een ander soort behuizing. Ik wil er de oprit mee bewaken waar ook een sensorlamp hangt, dus IR is nog niet eens zo belangrijk, maar wel de afstand waarop het ding nog scherp ziet.
majime-it.nl
Wat heeft DoH te maken met YouTube streamenHKLM_ schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:47:
Komt volgens mij doordat je DoH (DNS over HTTPS ) gebruikt dan kan die het verkeer niet inspecteren.
Waarom geen DIY NVR op basis van ONVIFToppe schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 22:20:
Ik ben benieuwd. Ga hem naast een Hikvision 4K testen, ik denk dat ik wel weet wie er op kwaliteit wint.
Enige voordeel van de UniFi is dat ik geen NVR hoef te kopen.
Had gehoopt een beetje fatsoenlijke NVR Linux recorder te vinden.
Hang nu beetje op Shinobi maar die heeft ook zo z’n eigenaardigheden
Precies mijn punt!mrdemc schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:57:
Helemaal niets
Of nou ja, niets met de DPI in ieder geval, die kijkt gewoon naar de openstaande IP sessies.
Interessant!Wat wel een mogelijkheid is, is dat je IPv6 gebruikt om te verbinden met YouTube.
De DPI service ondersteund tot nu toe volgens mij nog geen IPv6.
[ Voor 22% gewijzigd door nero355 op 13-01-2022 14:34 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Helemaal nietsnero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:03:
[...]
Wat heeft DoH te maken met YouTube streamen
Wat wel een mogelijkheid is, is dat je IPv6 gebruikt om te verbinden met YouTube. De DPI service ondersteund tot nu toe volgens mij nog geen IPv6.CycloneCleaver schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:30:
Mensen, ik heb een vraag.
Ik heb sinds 1 dag een UMD Pro draaien. Ging allemaal prima met de app, en ook het inloggen en configureren is heel mooi. Maar ik heb een probleem...
Ik heb DPI aangezet, en nu vind ik het leuk om te kunnen zien wat er aan data wordt verbruikt per apparaat. Na een uur youtube kijken in de browser op de laptop, verbonden met een kabel, heeft insights aan dat er maar liefs 28kb aan data is verbruikt in youtube... dit kan natuurlijk nooit.
Ik heb het hele ding al helemaal gereset en alles geüpdatet naar de nieuwste software versie, maar het werkt gewoon niet. Iemand een idee waarom dit mis gaat, of hebben andere dit ook? Dit is wel echt teleurstellend.....
Ik heb boven de oprit hier een G4 Bullet hangen, met extra IR-addon. Beelden zijn prima, ook 's nachts.HTT-Thalan schreef op woensdag 12 januari 2022 @ 21:42:
[...]
Op welke afstand kun je nog iets zinnigs zien met dat ding? Ik kijk nu naar de Bullet die volgens mij dezelfde camera gebruikt alleen in een ander soort behuizing. Ik wil er de oprit mee bewaken waar ook een sensorlamp hangt, dus IR is nog niet eens zo belangrijk, maar wel de afstand waarop het ding nog scherp ziet.
Be small, act BIG.
Welke software adviseer je dan? Ondertussen 4 pakketten geprobeerd maar allemaal net niet.
Blue Iris? Of een NVR van HikVision scoren via Chinese webwinkel..Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:06:
[...]
Welke software adviseer je dan? Ondertussen 4 pakketten geprobeerd maar allemaal net niet.
Blue iris is ook met een licentie programma, kost me €50, koop ik liever een dedicated NVRHuub- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:27:
[...]
Blue Iris? Of een NVR van HikVision scoren via Chinese webwinkel..
Of je slaat de beelden op interne Micro SSD of op een externe NAS (NFS). Dat laatste werkt bij mij goed. Moet wel zeggen dat de UniFi Protect wel top werkt qua software..Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:30:
[...]
Blue iris is ook met een licentie programma, kost me €50, koop ik liever een dedicated NVR
Ohh dus de dpi database weet welke ip adressen van youtube zijn etc etc? Al het verkeer naar youtube is encrypted dus in het pakketje kan hij ook niet kijken. Alleen initiele handshake niet tijdens initiëren van de TLS sessie. Dat zal die 28Kb verklaren. Dus als het al op basis van ip adressen is vind ik dat raar. Verschillende services op hetzelfde ip adres door content switching bijvoorbeeld, al zou youtube/google dat niet gebruiken. Maar dan nog.mrdemc schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 00:57:
[...]
Helemaal niets
Of nou ja, niets met de DPI in ieder geval, die kijkt gewoon naar de openstaande IP sessies.
[...]
Wat wel een mogelijkheid is, is dat je IPv6 gebruikt om te verbinden met YouTube. De DPI service ondersteund tot nu toe volgens mij nog geen IPv6.
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Ik was even vergeten dat ik een 500gb SSD had besteld voor in m’n server voor de beelden. Die zelfde SSD kan natuurlijk ook in de UDM Pro. Dan blijft het alleen de vraag, wie wint er, een 4K Hikvision of een UniFi G4 Dome. De G4 is €50 duurder dan de Hikvision en heeft waarschijnlijk wat minder opties qua stream etc.Huub- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:46:
[...]
Of je slaat de beelden op interne Micro SSD of op een externe NAS. Dat laatste werkt bij mij goed. Moet wel zeggen dat de UniFi Protect wel top werkt qua software..
Om mezelf even te citeren, ik heb de oplossing gevonden in dit topic.Drwho1 schreef op dinsdag 11 januari 2022 @ 21:18:
Op het werk bezig met de plaatsing en config van een UDM Pro, loop tegen een probleem aan;
Onze netbeheerder voorziet ons van een PTP connectie in een /31. Dat is sowieso al wat exotisch en het lijkt dat de UDMPro deze niet wil aannemen?
Heel erg veel info is er niet beschikbaar op Google, maar het lijkt erop dat de UDM geen support heeft voor dit subnet?
De foutmelding is ook wel erg beperkt 'failed to save' (of iets in die richting) popup en daarmee klaar.
Iemand die me wat meer kan vertellen?
Ik heb ook de U6 pro deze week binnen gekregen. De datum viel mij ook op. Ik dacht uit mijn hoofd september vorig jaar of zo. Was inderdaad vreemd! Ik heb hem nog niet getest. Ik probeer eerst het systeem bekabeld aan de gang te krijgen, en twijfel nu nog op ik het ga houden. Ik heb helaas niet meer veel tijd voor hobby projectjes. Het moet bij mij nu gewoon werken.abusimbal schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:31:
Mijn U6 Pro en Smart Sensor gekregen.
Straks testen.
Wat ik vreemd vind is dat de U6 Pro en Smart Sensor soms out of stock zijn.
Voor de U6 Pro staat er test dat 12/07/21 en de Sensor 11/08/21, dat is toch 5/6 maanden geleden.
Zou dat niet 7 december en 8 november kunnen zijn ? Dus US notatie.abusimbal schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:31:
Mijn U6 Pro en Smart Sensor gekregen.
Straks testen.
Wat ik vreemd vind is dat de U6 Pro en Smart Sensor soms out of stock zijn.
Voor de U6 Pro staat er test dat 12/07/21 en de Sensor 11/08/21, dat is toch 5/6 maanden geleden.
"We're not computers, Sebastian. We're physical."
Correct. Hier test date 11/19/21, dus maand/dag/jaar zoals ze in de US gewend zijn.Roy Batty schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:37:
[...]
Zou dat niet 7 december en 8 november kunnen zijn ? Dus US notatie.
[ Voor 16% gewijzigd door WPN op 13-01-2022 13:28 ]
Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum
[ Voor 83% gewijzigd door Tylen op 13-01-2022 12:14 ]
“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”
Helaas geen ervaring mee, maar ik heb wel door de tijd heen goede ervaringen van anderen gelezen dus het moet te doen zijn!Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:06:
Micro SSDHuub- schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:46:
Of je slaat de beelden op interne Micro SSD of op een externe NAS (NFS). Dat laatste werkt bij mij goed. Moet wel zeggen dat de UniFi Protect wel top werkt qua software..
Ik denk dat die gewoon via DNS worden resolved en er helemaal geen database isTylen schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:51:
Ohh dus de dpi database weet welke ip adressen van youtube zijn etc etc?
Maar je kan toch gewoon de hoeveelheid aan data tussen twee IP adressen metenAl het verkeer naar youtube is encrypted dus in het pakketje kan hij ook niet kijken. Alleen initiele handshake niet tijdens initiëren van de TLS sessie. Dat zal die 28Kb verklaren.
Ik niet!Dus als het al op basis van ip adressen is vind ik dat raar. Verschillende services op hetzelfde ip adres door content switching bijvoorbeeld, al zou youtube/google dat niet gebruiken. Maar dan nog.
Ik vind juist het verhaal van DoH veel aannemelijker.
Als ik van mijn ervaring met hun UniFi meuk tot nu toe moet uitgaan dan zou ik echt nooit voor hun camera's kiezen!Toppe schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 07:52:
Dan blijft het alleen de vraag, wie wint er, een 4K Hikvision of een UniFi G4 Dome. De G4 is €50 duurder dan de Hikvision en heeft waarschijnlijk wat minder opties qua stream etc.
Ik hoop dat je @ 5 GHz bedoelt en niet 2.4 GHz tenzij je op een boerderij of zo woontHann1BaL schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 09:06:
Ik zat even te zoeken naar prefered settings zoals de bandbreedte (die standaard op 20 Mhz staat en ik op 40Mhz wil hebben, maar nu per AP moet doen).
uPnP moet dood!CycloneCleaver schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 10:59:
Daarna moet ik nog upnp aan de gang krijgen, maar daar lees ik ook veel negatieve dingen over op internet, met betrekking tot de umd pro, dat schijnt niet zo vaak gebruikt te worden in dit soort hardware, maar ik gebruik het al jaren een vind het een verademing op een oudere Asus router.
Dat hoop ik ook voor je net als ik dat voor al die andere UDR/UDM/UDM Pro eigenaren hoop!Toch nog wel veel bugs en geklaag online over zo'n duur systeem. Ik hoop niet dat ik na maanden overwegen nog iets heb gekocht dat onbetrouwbaar blijkt...
Hoe draai je Docker preciesWPN schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 11:59:
Op een andere VM heb ik een nieuwe unifi controller in een docker image draaien met de nieuwste interface.
Volgens mij is het een twee stappen proces en moet je de Inform URL twee keer opgeven!Het adopteren van de accesspoints verliep allerminst goed. Deze bleven allemaal in adopting staan. Uiteindelijk via SSH de config gewiped en handmatig de inform URL gezet en dat werkte voor het adopteren daarna goed.
De juiste Firmware versie is best wel belangrijk i.c.m. een bepaalde versie van de UniFi ControllerNu wil ik de US-8 switch inzetten in de woonkamer om via PoE passthrough een van de nieuwe U6 lite AP's op aan te sluiten en ook nog een paar devices wired te krijgen (soundbar/tv/misschien Pi)
Hiervoor heb ik dan ook een factory reset uitgevoerd op de switches maar het lijkt niet te werken of er is iets drastisch mis gegaan.
De switches komen mooi in witte leds terecht wachend op adoptie zo lijkt. Maar er worden geen IP adressen toegekend aan de switches.
Een keer zag ik wel dat de US-8-150 een ip had gekregen maar SSH kon ik niet starten op dat ding en pingen ook niet. Op het oude IP adres is ie ook niet bereikbaar.
Geen idee welke versie firmware erop staat gezien het ongeveer een jaar geleden is dat ze uit zijn gegaan.
Dan klopt er dus iets niet aan je setup!Getracht een laptop aan te sluiten terwijl de adoptie modus er is, maar dan gebeurt er ook niets op netwerk niveau (laptop kreeg ook geen IP adres, terwijl de accesspoints over dezelfde kabel wel gelijk werken)
Ik heb er 3 die achter 3 verschillende In Wall accesspoints hangen en dat werkt echt geweldig goed!Enige ideeen wat ik nog kan doen voor deze switches?
De US-8 via PoE passthrough zou ideaal zijn voor de woonkamer gezien er dan geen extra adapter gebruikt hoeft te worden.
De nieuwe webGUI vanaf 6.x.x zuigt gewoon!Daarnaast moet ik ernom wennen aan de nieuwe interface. Het heeft me even geduurd voordat ik doorhad hoe je een nieuw netwerk handmatig van een zelf gekezen subnet kan voorzien.
EDIT: teruggeschakeld naar de oude interface om opties terug te vinden waar ik nog wel mee bekend was
Je kan in de DHCP Opties ook het IP van je UniFi Controller meegeven en dan zou het eigenlijk altijd goed moeten gaan!EDIT
Net in mn DNS nog verwijzing gevonden naar oude unifi controller op naam. Mogelijk dat daardoor de adopting niet lekker liep. De nieuwe controller heet anders
[ Voor 67% gewijzigd door CycloneCleaver op 13-01-2022 15:20 ]
Zoals iemand al eerder zei :CycloneCleaver schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:18:
Voor mij is Upnp belangrijk omdat ik gewoonweg geen tijd meer heb om steeds weer de boel aan te passen. Hier rennen de kinderen rond met al hun consoles enz. Dat dan de poorten automatisch worden open gezet en daarna weer dicht is voor mij een prima oplossing.
Een ASUS Router met alternative firmware is dan ook veel uitgebreider dan een UniFi RouterHelaas is dit een simpele oplossing die ik al jaren gebruik, maar nu niet aan de gang krijg bij dit apparaat.... Ik denk er langzaam over het op te geven en de boel terug te gaan sturen. Het voelt allemaal heel mooi aan, maar het werkt niet zoals ik gehoopt had. Maar dat kan ook aan het feit liggen dat ik jarenlang heel blij was met AsusWRT, dat begreep ik prima
Volgens mij kun je dat in de nieuwe layout (nog?) niet zien, maar in de oude layout (die via 'settings > system > 'new user interface' te wisselen is) kun je in het hoofdscherm menu naar 'inzichten' en dan de optie 'port forwarding statistics' gaan.CycloneCleaver schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 14:43:
Mannen, ik ben nog niet veel verder gekomen met dns over https, het stond al uit in mijn browser, dus dat moet ik nog verder onderzoeken.
Waar ik nu tegenaan loop is het volgende. Ik heb in de Dream Machine Pro Upnp aangezet. Als ik een poort scan via een poortscanner staat deze dicht. Als ik nu een programma open dat Upnp ondersteund, en de poort automatisch laat scannen, staat deze open, het lijkt dus te werken. Waar ik nu tegenaan loop is dat ik nergens in de firewall regels kan vinden, dat de poort (tijdelijk) is open gezet. Ik heb het met poort nummer 7500 geprobeerd, en er is niks te vinden.
Doe ik iets verkeerd, of kijk ik verkeerd? Alvast bedankt voor jullie hulp!
Er is wel een database in dit geval, maar dan op basis van regels en niet zozeer 'ip-adressen'. de sessies kunnen namelijk ook worden bekeken op basis van de gebruikte poorten en eventueel nog wat andere dingen, vergelijkbaar met hoe een IPS/IDS te werk gaat.nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:13:
Ik denk dat die gewoon via DNS worden resolved en er helemaal geen database is
Ik ook niet
Nou ja, zo zou je het kunnen bekijken. Maar ik vind controleren altijd fijner dan een aanname doen en ik vind het ook fijn om eens te kunnen kijken wat er nog meer automatisch open gezet is. Dus als me dit niet lukt is het voor mij gewoon niet betrouwbaar genoeg.nero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:29:
[...]
Zoals iemand al eerder zei :
- Meestal heb je dat niet eens nodig.
- Maar prop die krengen toch maar voor de zekerheid in een eigen VLAN als je het toch wilt gebruiken!
En vooral met dat laatste kan ik het alleen maar heel ernstig mee eens zijn!
[...]
Een ASUS Router met alternative firmware is dan ook veel uitgebreider dan een UniFi Router![]()
![]()
Maar voor zover ik je goed heb begrepen :
- Heb je een poort open laten zetten door uPnP en bleek de poort open te staan.
- Dit zag je echter nergens in de webGUI staan.
Dan zou ik zeggen dat er geen probleem is en vooral niet als je die meuk in een eigen VLAN propt!
Check wat @mrdemc hierboven zegt en anders kan je vast wel wat voor elkaar krijgen via SSH of desnoods SNMP gok ikCycloneCleaver schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:38:
Nou ja, zo zou je het kunnen bekijken. Maar ik vind controleren altijd fijner dan een aanname doen en ik vind het ook fijn om eens te kunnen kijken wat er nog meer automatisch open gezet is. Dus als me dit niet lukt is het voor mij gewoon niet betrouwbaar genoeg.
Jij bent werkelijk waar een genie.... ik heb me rot gezocht, zowel in de software, als op google, en niks gevonden. Wat je zegt klopt, en daar staan inderdaad de poorten open, die ik verwacht. Waarom is dit nu niet gewoon te vinden in de nieuwe interface... en waarom lijkt dit zo... onlogisch. Je hebt het in ieder geval opgelost, hartelijk bedankt! Ik ben weer een stap verder!mrdemc schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:36:
[...]
Volgens mij kun je dat in de nieuwe layout (nog?) niet zien, maar in de oude layout (die via 'settings > system > 'new user interface' te wisselen is) kun je in het hoofdscherm menu naar 'inzichten' en dan de optie 'port forwarding statistics' gaan.
[...]
Er is wel een database in dit geval, maar dan op basis van regels en niet zozeer 'ip-adressen'. de sessies kunnen namelijk ook worden bekeken op basis van de gebruikte poorten en eventueel nog wat andere dingen, vergelijkbaar met hoe een IPS/IDS te werk gaat.
Als je inlogt op de router (USG in mijn geval) en naar de map /etc/ubnt/tdts/ gaat zie je de cats.xml, rule.xml bestanden die aangeven welke signatures bij welke applicatie horen en in welke categorie de applicatie zit. Vervolgens heb je de rule.trf wat het daadwerkelijke signature bestand is (de database) met een signature per de te classificeren data. De engine is volgens mij origineel ontwikkeld door Trend Micro en onderdeel van hun DPI Engine. Ik weet alleen geen manier waarop dit binary bestand inzichtelijk te maken is.
[...]
Ik ook niet
[ Voor 6% gewijzigd door CycloneCleaver op 13-01-2022 16:57 ]
[ Voor 98% gewijzigd door Toppe op 13-01-2022 16:49 ]
Had op de zaak UPnPn aangezet (liep wat te kloten en te proberen) kregen we daarna mail van KPN dat er poorten open stonden en of we dat zo snel mogelijk wilden oplossen. Deden we dat niet, dan sloten ze ons af!
Waiting on the world to change
Én Terecht!!!pinda powerrr schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 16:59:
[...]
Had op de zaak UPnPn aangezet (liep wat te kloten en te proberen) kregen we daarna mail van KPN dat er poorten open stonden en of we dat zo snel mogelijk wilden oplossen. Deden we dat niet, dan sloten ze ons af!
(Zakelijke verbinding)
Toevallig al kunnen kijken?Frij5fd schreef op maandag 10 januari 2022 @ 20:52:
[...]
Ik heb er ook eentje besteld, maar wel een multimeter in huis. Stay tuned
[ Voor 17% gewijzigd door posttoast op 13-01-2022 22:42 ]
Ik draai de het image via DockerStarter scipt. Nog niet voldoende thuis in het zelf in elkaar gooien van de yaml files voor een goede docker machine. Ik ga dit echter wel onderzoeken want ik vind het wel prettig als "machines" op eigen adressen te bereiken zijnnero355 schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 15:13:
[...]
Hoe draai je Docker precies
Op aanraden van meerdere medeTweakers zou ik altijd voor een MACVLAN Docker Network kiezen, omdat je dan elke Container netjes een eigen IP geeft!
[...]
Volgens mij is het een twee stappen proces en moet je de Inform URL twee keer opgeven!
Daarnaast had je ook alles gewoon kunnen laten zoals het was en gewoon met de oude Login Credentials alle apparatuur opnemen in de nieuwe Controller
[...]
De juiste Firmware versie is best wel belangrijk i.c.m. een bepaalde versie van de UniFi Controller
Maar wat ik me afvraag : Hebben je Switches wel toegang tot een DHCP Server in VLAN 1
Daar is UniFi apparatuur nogal aan gehecht zeg maar...
DE REDEN dat ik die als Management VLAN gebruik en voor de rest niks ermee doe!
[...]
Dan klopt er dus iets niet aan je setup!
[...]
Ik heb er 3 die achter 3 verschillende In Wall accesspoints hangen en dat werkt echt geweldig goed!
US 16 PoE+ 150 Watt => PoE+ 802.3at => In Wall => PoE 802.3af => US 8
[...]
De nieuwe webGUI vanaf 6.x.x zuigt gewoon!
Wie dacht dat zoiets een goed idee is moet echt een fatsoenlijke opleiding webGUI Design of zo gaan volgen!
[...]
Je kan in de DHCP Opties ook het IP van je UniFi Controller meegeven en dan zou het eigenlijk altijd goed moeten gaan!
[ Voor 5% gewijzigd door WPN op 14-01-2022 00:18 ]
Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum
[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 14-01-2022 07:34 ]
Het is overal redelijk mistig?Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:11:
Voor de geïnteresseerde, de G4 Dome bij nacht. Wat een waardeloos ding.
[Afbeelding]
Yep. De IR leds zorgen voor dit beeld. Ofwel het rubber wat rond de lens zit sluit niet strak aan of de plastic cover van de dome zelf lekt IR door
Is dit 4K kwaliteit of komt dit beeld van de substream? Vind het nou niet spectaculair…
En het is echt van de binnenkant? En niet van de instraling van de IR leds in de mist?Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:33:
[...]
Yep. De IR leds zorgen voor dit beeld. Ofwel het rubber wat rond de lens zit sluit niet strak aan of de plastic cover van de dome zelf lekt IR door
vind dat een beetje kort door de bocht.(waardeloos ding) .. Mist is veel vaker een probleem gever met beelden en IRToppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:11:
Edit: de IR leds zorgen voor dit beeld.
[Afbeelding]
[ Voor 9% gewijzigd door zeroday op 14-01-2022 07:48 ]
There are no secrets, only information you do not yet have
Nee, er is geen mist.Vorkie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:38:
[...]
En het is echt van de binnenkant? En niet van de instraling van de IR leds in de mist?
Ik ken dit beeld van licht in de mist schijnen.
Ah nu snap ik je context. Tjsa als het beeld bij dag zonder IR geen 'vocht' vlek laat zien dan lijkt me eea niet lekker
Hij gaat retour naar de webshop waar hij gekocht is.Vorkie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:51:
[...]
Oke, dan houdt het op en zal je met Ubiquiti even een RMA moeten starten.
Beter om ‘t er bij te zetten, mijn fout.zeroday schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:51:
[...]
Ah nu snap ik je context. Tjsa als het beeld bij dag zonder IR geen 'vocht' vlek laat zien dan lijkt me eea niet lekker
[ Voor 55% gewijzigd door Toppe op 14-01-2022 07:54 ]
Ik heb het zelf gehad met vocht achter de lens en dan is het niet het gehele plaatje. Maar toen had ik een camera 'open' aan het huis hangen waarbij het apparaat daarvoor niet geschikt was (eigen fout) .. en waarbij alleen de mic defect is geraakt. Die camera hangt nu in de schuur want nu er geen vocht meer achter de lens zit werkt ie verder goed.Vorkie schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:38:
[...]
En het is echt van de binnenkant? En niet van de instraling van de IR leds in de mist?
Ik ken dit beeld van licht in de mist schijnen.
Bij de vorige dome camera had ik hier ook last van. Bij mijn medicatie zit z’n ‘vochtvanger’ in de verpakkingen. Die er in gestopt en probleem was met 2 uurtjes weg.zeroday schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:53:
[...]
Ik heb het zelf gehad met vocht achter de lens en dan is het niet het gehele plaatje. Maar toen had ik een camera 'open' aan het huis hangen waarbij het apparaat daarvoor niet geschikt was (eigen fout) .. en waarbij alleen de mic defect is geraakt. Die camera hangt nu in de schuur want nu er geen vocht meer achter de lens zit werkt ie verder goed.
[ Voor 21% gewijzigd door Toppe op 14-01-2022 07:59 ]
Ja, maar als je dan het device laat hangen, staat ie op een plek waar hij niet hoort te hangen ..Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:56:
[...]
Bij de vorige dome camera had ik hier ook last van. Bij mijn medicatie zit z’n ‘vochtvanger’ in de verpakkingen. Die er in gestopt en probleem was met 2 uurtjes weg.
Camera is er prima geschikt voor hoor maar zodra je de camera open maakt om hem in te stellen en de luchtvochtigheid is wat hoger dan kan je daar last van krijgen.zeroday schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 08:01:
[...]
Ja, maar als je dan het device laat hangen, staat ie op een plek waar hij niet hoort te hangen ..
de G3 flex in mijn geval is niet waterdicht maar hing wel op een plek waar wind en water vrij spel hadden ..
en het 'jasje' was er toen nog niet
Dus als het vocht is en je hebt de dome hangen op een plek waar water en wind vat kunnen krijgen op het apparaat dan heb je het apparaat op een plek hangen die daarvoor niet geschikt is.
Ik heb hem ook, in het begin ook gehad. Je moet even met een doek met alcohol. of iets anders tegen vettigheid de buitenkant van de camera schoonmaken. Bij het monteren raak je dat vaak aan met vette vingers etc en dan krijg je dit.Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:11:
Edit: de IR leds zorgen voor dit beeld.
[Afbeelding]
[ Voor 23% gewijzigd door rikadoo op 14-01-2022 09:40 ]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Hm, kan ‘t eens proberen vanavond…rikadoo schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:30:
[...]
Ik heb hem ook, in het begin ook gehad. Je moet even met een doek met alcohol. of iets anders tegen vettigheid de buitenkant van de camera schoonmaken. Bij het monteren raak je dat vaak aan met vette vingers etc en dan krijg je dit.
Door de weerkaatsing van de IR leds krijg je dit. Geloof me dit maakt een wereld van verschil.
[Afbeelding]
Apple iPhone 17 LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq