[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 166 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:02

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik ben ook aan het voorsorteren op wat Unifi camera's op het terrein. Ik neig naar zo'n 3-pack van de G3 variant omdat die voordelig(er) is en schijnbaar bijna net zo goed als de G4 varianten. Leverbaarheid is wel ruk overigens - de flex is nergens te krijgen maar de bullet variant nog wel, al heeft die een speciale behuizing nodig voor buiten. Ik breidt volgende week mijn PoE switch uit om ze te accomoderen.

Vragen:

Hoeveel meter zicht mag ik in het donker verwachten? Ik heb een oprit van ongeveer 25 meter te bewaken, halverwege dit oprit is de voordeur dus ik denk eentje aan de garage en eentje aan de huisgevel bij de deur? En dan nog eentje op het terrein richting de fietsenschuur.

Op de oprit hangt een detectorlamp, zo'n LED floodlight. Geeft veel licht. Gaat dat goed werken samen? Of moet de camera dan heel lang 'aanpassen'?

De camera's hebben interne opslag op MicroSD begrijp ik, maar hoe lang/veel kun je daarop opnemen? Is dat wenselijk gezien het buitenklimaat?

Als ik binnen wil opnemen (centraal) kan ik een unit van Unifi zelf kopen (soort van DVR), prijzige optie, is dat de moeite? Ik heb een cloud key 2, maar geen 'plus'. Is het de moeite waard te upgraden naar een plus versie met ingebouwde opnames en zo ja, kan ik mijn config dan betrouwbaar importeren of kan ik het beter opnieuw doen (geen zin in)?

Laatste optie is om die software gewoon op een oude laptop + externe schijf te meppen... werkt dat goed?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Voor zover in weet heeft geen enkele Ubiquiti camera een ingebouwde sd kaart, allemaal werken ze met de NVR of standalone met RTSP (er zijn een aantal die de protect software vereisen!)

unifi Protect werkt enkel met Ubiquiti's eigen hardware, ja er is een docker container beschikbaar die met ARM64 overweg kan.
config kun je gewoon importeren. wel zou ik een handmatige backup gebruiken, die backup tijdens het exporteren geeft wel eens problemen...

ik zelf heb een aantal G3 flex'n buiten hangen en de ingebouwde IR licht vind ik zelf wat zwakjes, tevens omdat ik ze in een vogelhuisje heb geplaatst reflecteert het IR ook op de rand van huisje wat het beeld weer verstoord. hier heb ik een externe IR licht unit naast gehangen en kun nu de gehele tuin goed zien.
tuin hier is +/- 15meter.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ci23JyF8yNBm4IPQmKRnfPS6Ql0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hjo2Omr9pk0rR41X9YT4J9XG.png?f=fotoalbum_large
(beeld een klein beetje bij gesneden)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:36

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Dit is een screenshot van een Bullet G4 bij mij in de achtertuin. Dit is zonder extra IR en het is er vrijwel donker. :) Afstand is +- 14/15m. Wil er nog wel eens een extra IR schijnwerper bij gaan hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zPWl3P8ein1Pnhz-VNFq20VD2xw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qVJr1Y0mCirPjLEanEvBpxbi.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door mydogisgone op 14-01-2022 11:25 ]

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Voor de protect software moet ik een Gen2 Plus Cloud key draaien, toch? Of heb ik dat verkeerd gelezen?

Dank voor de beelden! Heel behulpzaam :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:26:
Voor de protect software moet ik een Gen2 Plus Cloud key draaien, toch? Of heb ik dat verkeerd gelezen?

Dank voor de beelden! Heel behulpzaam :).
als ik kijk op de webshop van UI zie ik dit bij de cloud key gen2 staan:
Management interface UniFi Protect
je zou kunnen kijken of je op de cloudkey Protect ziet staan.
voor opnames heb je wel een hdd nodig, maar voor setup werkt het dacht ik zonder...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 11:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ijIR8Kq1TKg8au8nUp4wA_oZbog=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaeMr94w4leHOQE3gy3Mn3bK.jpg?f=fotoalbum_large

G4 Pro, IR werkt toch behoorlijk goed als ik zie hoever ik onze tuin in kan kijken

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:52

zeroday

There is no alternative!

HTT-Thalan schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 09:46:
Ik ben ook aan het voorsorteren op wat Unifi camera's op het terrein. Ik neig naar zo'n 3-pack van de G3 variant omdat die voordelig(er) is en schijnbaar bijna net zo goed als de G4 varianten. Leverbaarheid is wel ruk overigens - de flex is nergens te krijgen maar de bullet variant nog wel, al heeft die een speciale behuizing nodig voor buiten. Ik breidt volgende week mijn PoE switch uit om ze te accomoderen.
de G3 bullet heeft geen speciale behuizing nodig, de flex wel.
G3 bullet werkt hier uitstekend, ik maak al 2 jaar timelapses mee.

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 09:52

zeroday

There is no alternative!

geenwindows schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 11:30:
[...]

als ik kijk op de webshop van UI zie ik dit bij de cloud key gen2 staan:

[...]

je zou kunnen kijken of je op de cloudkey Protect ziet staan.
voor opnames heb je wel een hdd nodig, maar voor setup werkt het dacht ik zonder...
ik zie inderdaad in die store staan management interface ' Protect' . .maar
https://unifi-protect.ui.com/cloud-key-gen2
hier staat nergens protect als functionaliteit. Dus met een gen2 plus kom je verder ..

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:17
zeroday schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 12:42:
[...]

de G3 bullet heeft geen speciale behuizing nodig, de flex wel.
G3 bullet werkt hier uitstekend, ik maak al 2 jaar timelapses mee.
Wel belangrijk om te weten dat bij veel G3 bullets de IR cut filters stuk gaan. Gemakkelijk op te lossen met een filtertje van Ali maar zou ze zelf niet meer aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:26
Toppe schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 07:36:
[...]

Is dit 4K kwaliteit of komt dit beeld van de substream? Vind het nou niet spectaculair…
Het ging even om het IR licht. Ik denk dat dit 1Mpx is en de beeldsensor is 8Mpx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loyske
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
m3gA schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 13:55:
[...]

Wel belangrijk om te weten dat bij veel G3 bullets de IR cut filters stuk gaan. Gemakkelijk op te lossen met een filtertje van Ali maar zou ze zelf niet meer aanschaffen.
Hier ook problemen met IR, maar ben er nog niet uit wat het is.
IR Filter hoor ik klikken en overdag wordt het beeld dan grijs. Kan ik constateren dat het IR Filter dan werkt?
IR LEDs zie ik in de avond ook branden, maar toch is het beeld voor mijn gevoel te donker. Was eerder allemaal goed zichtbaar met IR.

Al meerdere keren gereboot en en unmanaged, maar krijg het niet opgelost. Kan nog een POR doen, maar dat kost me wat meer tijd om te doen gezien de plaats van de camera |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:17
loyske schreef op vrijdag 14 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Hier ook problemen met IR, maar ben er nog niet uit wat het is.
IR Filter hoor ik klikken en overdag wordt het beeld dan grijs. Kan ik constateren dat het IR Filter dan werkt?
IR LEDs zie ik in de avond ook branden, maar toch is het beeld voor mijn gevoel te donker. Was eerder allemaal goed zichtbaar met IR.

Al meerdere keren gereboot en en unmanaged, maar krijg het niet opgelost. Kan nog een POR doen, maar dat kost me wat meer tijd om te doen gezien de plaats van de camera |:(
Bij mij deed hij het overdag niet en 's nachts was het gewoon zwart. Mocht je het willen proberen dan is hier de handleiding https://community.ui.com/...d1-427c-b67b-7661d7884730

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07:07

ChUcKiE

Dus........

Heeft iemand al de G4 AI Bullet in bedrijf? Ik ben benieuwd wat die doet qua IR beeld.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Laatst online: 10:25

Toppe

Oké ✅

Nieuwe poging. IR bleeding is beter maar weet niet, ben niet onder de indruk ofzo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qMZ5sxWUuVr9pVLXvtWirvgb7Cs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ab2pJHirUZyWRhsS8EA97dif.jpg?f=fotoalbum_large

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• icr500
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 25-09-2024
Voor de geïnteresseerden de UDM-Pro SE is uit EA en is weer op voorraad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 24-09 14:03
Na lang veel problemen met WIFI thuis waag ik ook maar eens de sprong en ik heb gisteren 2 AP U6 Pro's besteld met 2 injectors. Hopelijk is de ervaring even positief als de meeste hun ervaring hier.

Beide Ap's zullen mijn huidige Telenet modem in de meterkast (hoek van het huis) en een Telenet AP (centraal op het 1ste verdiep) vervangen.
Ter verduidelijking betreffende de modem: bij in gebruik nemen van de AP U6 Pro's zal WIFI op de modem uitgeschakeld worden, rest blijft wel werken vanzelfsprekend.

Wat de plaatsing betreft ben ik van plan beide AP's centraal op te hangen, 1 op het gelijkvloers en 1 op het 1ste verdiep. Afhankelijk van het bereik dat ik dan heb later een mogelijke uitbreiding naar zolder en een outdoor AP aan de gevel achter.
Beneden betreft het een open ruimte (keuken , eetkamer, woonkamer), boven 3 slaapkamers en 1 badkamer. Wij wonen in een vierkante woning van 10m op 10m en onze technische koker ligt relatief centraal. Beide Ap's zullen dus ongeveer in het middenpunt opgehangen worden.
  1. Wat is jullie ervaring met overlappende AP's? Gezien ik beide centraal ophang (hoogteverschil 3,2m)? Maakt dit op zich weinig uit of kan ik ze beter wat spreiden?
  2. Ik bedacht mij ook dat ik ze eventueel rug tegen rug kan monteren, heeft iemand daar ervaring mee of hebben jullie bedenkingen?
Door het vele inlezen ben ik ook gaan twijfelen over de vernieuwing van mijn volledige setup.
Huidig netwerk ziet er als volgt uit:

Telenet MODEM CH7465
-> TV BOX
-> NAS
-> DGS-1210 Managed switch rev1
-> AP Telenet -> DGS-1210 Managed switch rev1

In de nieuwe opstelling zou dit zo worden:

Telenet MODEM CH7465
-> TV BOX
-> NAS
-> DGS-1210 Managed switch rev1 -> AP1 en AP2

Ik twijfel nu echter om ofwel ook de oude switchen te vervangen door een switch lite 16 Poe van Unifi en of de modem te vervangen door het model dat ik kan in bridge plaatsen en dan beneden een Dream Machine en met daarachter de nieuwe switchen en AP's. De injectors die ik nu heb aangekocht kan ik dan eventueel houden voor als er later nog uitgebreid wordt en de Poe poorten op de switch onvoldoende blijkt.

Bedenkingen zijn van harte welkom

[ Voor 6% gewijzigd door Ekfad op 15-01-2022 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Klein vraagje tussendoor, niet genoeg voor een eigen topic (me dunkt):

Ik heb een 8p PoE switch in de meterkast hangen als onderdeel van mijn Unifi setup, maar die zit propvol.
Als uitbreiding heb ik via tweakers deze Edgeswitch erbij gekocht.

Uiteraard kan ik gewoon een gigabit kabel ertussen knijpen en de boel zo gebruiken, maar dat kost me toch gewoon weer twee poorten, terwijl ze beiden een fiber uplink bezitten. Is het wijsheid die te benutten? Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat dit bandbreedte technisch essentieel is voor mijn thuisnetwerk (4 access points met een 5-koppig gezin, de hond gebruikt nog geen internet) - waar nu een 300mbit Ziggo voor hangt, wat over 1/1.5 jaar overgaat naar gigabit glasvezel - maar als zoiets niet te duur is zou het jammer zijn er geen gebruik van te maken. Zijn er nog meer voordelen behalve poorten sparen? Wat voor kabel moet ik halen? Ik heb een oppervlakkige notie van glasvezel, je kan modules plaatsen en glas erin proppen maar er schijnen ook kabels te bestaan met de module erin...

Iemand met tips/ervaringen?

- edit -

Kan ik bijvoorbeeld gewoon twee van deze ertussen douwen?

pricewatch: Ubiquiti UniFi SFP+ DAC Patch Cable (0,5 meter) Wit

[ Voor 9% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-01-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 12:35
nee, dat is een SFP+ DAC-kabel 10Gbit/s, je moet een SFP (1Gbit/s) versie hebben.
edit: blijkbaar zijn ze comp. met SFP.

of los dus:
pricewatch: Ubiquiti UniFi ODN 0.5m
maar een andere LC OM3 kabel is ook geschikt.
dan aan beide kanten een SFP module stoppen:
pricewatch: Ubiquiti UF-MM-1G (2-pack)
ze gaan dus per twee, 1 pakje is voldoende. :)

ik heb alles wat een fiber poort heeft hier thuis zo aangesloten, scheelt weer wat vrije poorten, en ik kon 3 a 4 fiber kabels door een 16mm buis krijgen, zonder veel problemen. Waarbij ook 10Gbits verbindingen mogelijk zijn (mits dus SFP+ beschikbaar is op de switch)

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

insomniac schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:16:
[...]

nee, dat is een SFP+ DAC-kabel 10Gbit/s, je moet een SFP (1Gbit/s) versie hebben.
b.v.
pricewatch: Ubiquiti UniFi ODN 0.5m
maar een andere LC OM3 kabel is ook geschikt.
dan aan beide kanten een SFP module stoppen:
pricewatch: Ubiquiti UF-MM-1G (2-pack)
ze gaan dus per twee, 1 pakje is voldoende. :)

ik heb alles wat een fiber poort heeft hier thuis zo aangesloten, scheelt weer wat vrije poorten, en ik kon 3 a 4 fiber kabels door een 16mm buis krijgen, zonder veel problemen. Waarbij ook 10Gbits verbindingen mogelijk zijn (mits dus SFP+ beschikbaar is op de switch)
Zijn die 1gbit versies dan niet in een DAC versie te krijgen? All in one zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 20-09 10:49
Waarom niet via de UniFi EU store? https://eu.store.ui.com/p...able-sfp-10gbps-0-5-meter
Deze heb ik in gebruik tussen mijn UDM Pro en switch Pro, werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insomniac
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 24-09 12:35
Huub- schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:21:
[...]

Waarom niet via de UniFi EU store? https://eu.store.ui.com/p...able-sfp-10gbps-0-5-meter
Deze heb ik in gebruik tussen mijn UDM Pro en switch Pro, werkt perfect :)
maar @HTT-Thalan heeft geen SFP+ poorten op z'n switch.

edit: ik lees dat ze backwards comp. zijn

[ Voor 6% gewijzigd door insomniac op 15-01-2022 12:27 ]

::. PVOutput: Zuid 4875Wp :: Noord 5406Wp :: Totaal 10281Wp .::

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

insomniac schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:24:
[...]

maar @HTT-Thalan heeft geen SFP+ poorten op z'n switch.

edit: ik lees dat ze backwards comp. zijn
Dus ik kan gewoon twee keer die 10Gbit SFP+ DAC kabel bestellen en dan trunken voor 2gbit passtrough?
Ik ben wel voornemens om die tweede switch te gaan gebruiken voor enkele camera's dus daar zal wel wát bandbreedte overheen gaan en dan wil ik liever geen onnodige bottlenecks introduceren.

- edit -

https://eu.store.ui.com/1...2a38a7b454b86de144cb5fdf4

deze dus.

[ Voor 30% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-01-2022 12:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:29:
[...]

Dus ik kan gewoon twee keer die 10Gbit SFP+ DAC kabel bestellen en dan trunken voor 2gbit passtrough?
Ik ben wel voornemens om die tweede switch te gaan gebruiken voor enkele camera's dus daar zal wel wát bandbreedte overheen gaan en dan wil ik liever geen onnodige bottlenecks introduceren.

- edit -

deze dus.
Ja inderdaad, volgens mij zijn ze compatible zie ook:
https://help.ui.com/hc/en-us/articles/204959574

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Thanks :). Bij Unifi direct zijn ze inderdaad goedkoper dan in de pricewatch, maar zij rekenen 12 euro shipping (en daar dan nog tax overheen) dus UBcenter was uiteindelijk de goedkoopste voorraad optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
Volgens mij moet je deze hebben UDC-1
https://eu.store.ui.com/c...=r&variant=31063415062637

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
[...]

- edit -

deze dus.
Ja, gaat gewoon werken. Let er wel op dat je, als je bij Ubiquiti rechtstreeks gaat bestellen, je vaak méér aan verzendkosten betaald dan dat het 'spel' in je bestelling kost bij dit soort kleine bedragen. Bestellen bij een tussenhandel is dan vaak goedkoper :+

€12,- verzendkosten als je ónder de €120,- blijft, boven dat bedrag is het 'gratis verzenden'.

Had je zelf inmiddels dus ook al gevonden :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 15-01-2022 12:45 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Laatst online: 00:05
Wat is jullie ervaring met overlappende AP's?
Bij 2,4 gewoon kanalen kiezen waar minimaal 5 kanalen tussen zitten, bijvoorbeeld 1 en 6.
Bij 5 pak je 2 verschillende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dan trunken voor 2gbit passtrough?
Niet 2gbit/s maar 2x 1gbit/s. Een verbinding (dus TCP verbinding) blijft altijd dezelfde route bewandelen en kan niet verdeelt worden over twee poorten.

Vergelijk het met een snelweg. Enkelbaans mag je 100KM/u rijden, als er vervolgens twee banen van gemaakt worden / een baan naast wordt gelegd dan mag je nog steeds maar 100KM/u rijden. Maar er kunnen wel twee auto's naast elkaar rijden. Dus de totale bandbreedte, of aantal voertuigen, neemt toe, maar de maximale snelheid per verbinding / auto blijft gelden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
RobertMe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Niet 2gbit/s maar 2x 1gbit/s. Een verbinding (dus TCP verbinding) blijft altijd dezelfde route bewandelen en kan niet verdeelt worden over twee poorten.

Vergelijk het met een snelweg. Enkelbaans mag je 100KM/u rijden, als er vervolgens twee banen van gemaakt worden / een baan naast wordt gelegd dan mag je nog steeds maar 100KM/u rijden. Maar er kunnen wel twee auto's naast elkaar rijden. Dus de totale bandbreedte, of aantal voertuigen, neemt toe, maar de maximale snelheid per verbinding / auto blijft gelden.
Tenzij je van 'EtherChannels, PortChannels, LACP, ....' gebruik gaat maken.

Bij HP heten 't dan weer 'TRUNK'S' .... Rare jongens, die mannen daar bij het oude 3-COM :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will_M schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:07:
[...]

Tenzij je van 'EtherChannels, PortChannels, LACP, ....' gebruik gaat maken.

Bij HP heten 't dan weer 'TRUNKS' .... Rare jongen, die mannen bij het oude 3-COM :+
Ik ben maar een leek (/geen professional), maar volgens mij doet LACP toch juist datgene wat ik omschrijf? Verdelen op basis van (TCP) verbinding en niet elk individueel pakketje een andere "route" laten bewandelen? Dus bv een SMB file transfer kan wel één poort / kabel dicht trekken, maar niet meerdere. Aannemende dat SMB maar één verbinding gebruikt en niet de overdracht in stukjes knipt en de losse stukjes via verschillende verbindingen binnen haalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online
@RobertMe Ligt eraan welke 'LACP Modus' je gaat gebruiken.

https://www.cisco.com/c/e...feature/guide/gigeth.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RobertMe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Ik snap (en daar heb je gelijk in) dat ik geen 2gbit verbinding creëer (qua bitsnelheid) maar wél qua bandbreedte, toch? Als ik meerdere camera's heb hangen die allemaal video streamen heb ik 2gbit aan bandbreedte beschikbaar tussen de switches en word dus niet op 1gbit geknepen. Dat zou met één enkele TCP verbinding van meer dan een gigabit aan bronverkeer wel gebeuren, maar met verschillende bronnen (één of twee PC's en drie tot vier camera's) moet ik tot 2gbit aan verkeer geen issues gaan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:22
Vraagje: ik heb de Smart flood light, smart sensor en G4 doorbell Pro binnen. Is het gepast om de ervaring en vragen binnen dit topic te bespreken? Of toch liever allemaal aparte topics? Er bestaat al wel een G4 doorbell topic zag ik.

Edit: nevermind, zie net dat het in dit topic alleen over netwerk apparatuur mag gaan.

[ Voor 18% gewijzigd door robertwebbe op 15-01-2022 14:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Eh, beetje dom van mij. Ik deed de niet-gecheckte aanname dat ik unifi devices ook by default via de cloud key kan managen, maar dat blijkt dus niet het geval. De Edgeswitch heeft zijn eigen webinterface en kan niet aan de bestaande omgeving worden toegevoegd (geadopteerd). Niet een hele grote issue, maar wel jammer.

Nu wil ik als laatste item nog kijken naar een leuke UPS, zodat het wifi netwerk en de camera's nog even actief blijven bij stroomuitval. Ik had vroeger een 1500va model, en mijn (toenmalige) game-pc hield het daar een kwartiertje of 3 op vol.

De hele netwerksetup bevat in ieder geval ~200w aan stroom potentieel via de PoE sectie, dan nog de USG, de Ziggo modem en de versterker daarvoor. Iemand die dit ook gedaan heeft? :P. De APC calculator roept zo'n 1000Va (1KVa) om 250w aan opgenomen vermogen 2 uur aan de zwengel te houden.

[ Voor 6% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-01-2022 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:19:
Eh, beetje dom van mij. Ik deed de niet-gecheckte aanname dat ik unifi devices ook by default via de cloud key kan managen, maar dat blijkt dus niet het geval. De Edgeswitch heeft zijn eigen webinterface en kan niet aan de bestaande omgeving worden toegevoegd (geadopteerd). Niet een hele grote issue, maar wel jammer.

Nu wil ik als laatste item nog kijken naar een leuke UPS, zodat het wifi netwerk en de camera's nog even actief blijven bij stroomuitval. Ik had vroeger een 1500va model, en mijn (toenmalige) game-pc hield het daar een kwartiertje of 3 op vol.

De hele netwerksetup bevat in ieder geval ~200w aan stroom potentieel via de PoE sectie, dan nog de USG, de Ziggo modem en de versterker daarvoor. Iemand die dit ook gedaan heeft? :P. De APC calculator roept zo'n 1000Va (1KVa) om 250w aan opgenomen vermogen 2 uur aan de zwengel te houden.
Vorige week naar gekeken, vergelijkbare wattage en ben er nog niet uit elk model ik moet nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door Toppe op 15-01-2022 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Toppe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:25:
[...]

Vorige week naar gekeken maar je komt al snel op €700/€800 en als ik zie hoe vaak we zonder stroom hebben gezeten vind ik het een hoge kostenpost.

En zodra de wijkverdeler van ziggo zonder spanning komt heb je alsnog weinig aan je WiFi ;)
Het is hier wel vaker voorgekomen, maar zelfs als de Ziggo het niet doet is het wel prettig als de camera's blijven draaien op zo'n moment :P. Ik kijk nu naar de entry modellen van 100 tot 200 euro van 1KVA en hoger, daar is nog wel een redelijk aanbod van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Het is hier wel vaker voorgekomen, maar zelfs als de Ziggo het niet doet is het wel prettig als de camera's blijven draaien op zo'n moment :P. Ik kijk nu naar de entry modellen van 100 tot 200 euro van 1KVA en hoger, daar is nog wel een redelijk aanbod van.
Eens, maar ik zoek weer een model die ik aan het netwerk kan hangen voor Home Assistant integratie en dan valt er weer een hoop af :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Waarom 2 uur? Zo vaak komt stroomuitval niet voor, en als het binnen bv een half uur niet is opgelost zou ik mij afvragen of het binnen 2 uur wel weer werkt. En welke verbruikers heb je op het moment van stroomuitval? Daarnaast is het ook maar de vraag hoe lang dingen buiten de deur draaiende blijven. Telefoonmasten zit een accu in, hoe lang verwacht je dat die door draaien? En de Ziggo straatkasten draaien ook niet op lucht. Ook daar zal een accu in zitten, maar ook die houd er ooit mee op.

Zelf heb ik in ieder geval "een UPS" aan mijn zelfbouwserver en daarnaast een aan mijn Ziggo modem + USG + USW 8-150W (met UAP AC Lite). Uithoudingsvermogen heb ik geen idee van. Wat ik wel weet: aantal jaren terug was er een stroomstoring in een deel van het dorp en toen lag internet van Ziggo er in "mijn deel" ook uit ondanks dat ik wel stroom had. En begin vorig jaar (of 2020 alweer, niet zeker) was er een grote stroomstoring in de hele regio, en op een gegeven moment heb ik toen zelf maar alles afgesloten en in de thuiswerkpauze de laptop maar eens aan een van de UPSen gehangen, maar de laptop was ook ver leeg toen na een uur of 3 de stroom weer hersteld werd. Dus tsja, heb ik uiteindelijk echt iets aan de UPSen gehad? V.w.b. lekker verder internetten niet dus. Want er was ofwel ook storing buiten de deur, of het duurde zo lang dat in dit geval de laptop ook gewoon (bijna) leeg was. Dus een UPS als nerd-factor, sure. Maar calculeren op 2 uur kunnen doorstaan lijkt mij zwaar overkill. (Te) grote kans dat of buiten de deur de boel alsnog uitvalt of de eindapparatuur (laptop, telefoon, ...) tegen die tijd ook leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RobertMe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:36:
[...]

Waarom 2 uur? Zo vaak komt stroomuitval niet voor, en als het binnen bv een half uur niet is opgelost zou ik mij afvragen of het binnen 2 uur wel weer werkt. En welke verbruikers heb je op het moment van stroomuitval? Daarnaast is het ook maar de vraag hoe lang dingen buiten de deur draaiende blijven. Telefoonmasten zit een accu in, hoe lang verwacht je dat die door draaien? En de Ziggo straatkasten draaien ook niet op lucht. Ook daar zal een accu in zitten, maar ook die houd er ooit mee op.

Zelf heb ik in ieder geval "een UPS" aan mijn zelfbouwserver en daarnaast een aan mijn Ziggo modem + USG + USW 8-150W (met UAP AC Lite). Uithoudingsvermogen heb ik geen idee van. Wat ik wel weet: aantal jaren terug was er een stroomstoring in een deel van het dorp en toen lag internet van Ziggo er in "mijn deel" ook uit ondanks dat ik wel stroom had. En begin vorig jaar (of 2020 alweer, niet zeker) was er een grote stroomstoring in de hele regio, en op een gegeven moment heb ik toen zelf maar alles afgesloten en in de thuiswerkpauze de laptop maar eens aan een van de UPSen gehangen, maar de laptop was ook ver leeg toen na een uur of 3 de stroom weer hersteld werd. Dus tsja, heb ik uiteindelijk echt iets aan de UPSen gehad? V.w.b. lekker verder internetten niet dus. Want er was ofwel ook storing buiten de deur, of het duurde zo lang dat in dit geval de laptop ook gewoon (bijna) leeg was. Dus een UPS als nerd-factor, sure. Maar calculeren op 2 uur kunnen doorstaan lijkt mij zwaar overkill. (Te) grote kans dat of buiten de deur de boel alsnog uitvalt of de eindapparatuur (laptop, telefoon, ...) tegen die tijd ook leeg is.
De beste functionalteit van een UPS is niet eens de stroomvoorzieningsduur (3x woordwaarde) persé maar de mogelijkheid tot een 'neat shutdown' van je machine, maar dat speelt hier niet - het betreft allemaal netwerk appliances die gewoon uitpleuren en geen usb input van een UPS accepteren.

Ik snap dat als de stroom in de wijk eruit ligt ik ook geen Ziggo heb, het gaat me voornamelijk om de Camera's (die blijven dan werken) maar ook om korte outages (al dan niet gepland, ik moet helaas nog regelmatig de stroom in een deel van het huis uitschakelen om issues in de bedrading te verhelpen of aan te passen). Het lijkt me gewoon handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:40:
[...]

De beste functionalteit van een UPS is niet eens de stroomvoorzieningsduur (3x woordwaarde) persé maar de mogelijkheid tot een 'neat shutdown' van je machine, maar dat speelt hier niet - het betreft allemaal netwerk appliances die gewoon uitpleuren en geen usb input van een UPS accepteren.

Ik snap dat als de stroom in de wijk eruit ligt ik ook geen Ziggo heb, het gaat me voornamelijk om de Camera's (die blijven dan werken) maar ook om korte outages (al dan niet gepland, ik moet helaas nog regelmatig de stroom in een deel van het huis uitschakelen om issues in de bedrading te verhelpen of aan te passen). Het lijkt me gewoon handig.
Inderdaad om korte onderbreking op te vangen of om alles netjes uit te schakelen is een perfecte oplossing.

Volgens mij moet zoiets dan prima volstaan: pricewatch: PowerWalker VI 2200 SHL Schuko

Helaas zijn er niet heel veel reviews van een UPS. Even filteren op minimaal 99VA en minimaal twee reviews: twee hits!

[ Voor 14% gewijzigd door Toppe op 15-01-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:40:
[...]

V.w.b. cameras kan het idd wel interessant zijn dat die wel door blijven draaien. Maar dan blijft het punt staan dat de onderbrekingen waarschijnlijk of veel korter zijn dan twee uur, of dat uitschieters er ruim overheen gaan. Dus dan is het een kosten/baten afweging wat bv een UPS kost die de boel een half uur of iets dergelijks in de lucht kan houden vs een die het twee uur vol houdt. En dan uiteraard ook kijken hoe vaak dat half uur ook voldoende is.
Zelf vermoed ik overigens dat ook zakelijke camerasystemen lang niet altijd op een UPS zitten, laat staan met twee uur uithoudingsvermogen. Dus hoe relevant is die twee uur voor, ik neem aan, een thuissituatie.

Oh, en gezien we in het Ubiquiti topic zitten, en dit nogal offtopic gaat. Ook Ubiquiti maakt een UPS, alleen is die proprietary en alleen aan te sluiten op bepaalde hardware. Maar ik vermoed wel dat die "efficiënter" is doordat die vermoed ik niet eerst 230V in een accu stopt om vervolgens weer datgene uit de accu om te zetten naar 230V om dan weer naar bv 48V te gaan. Die omzettingen in voltages zal ook redelijk wat verlies geven wat ik gok/hoop wordt voorkomen met de oplossing van Ubiquiti.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

RobertMe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:50:
[...]

V.w.b. cameras kan het idd wel interessant zijn dat die wel door blijven draaien. Maar dan blijft het punt staan dat de onderbrekingen waarschijnlijk of veel korter zijn dan twee uur, of dat uitschieters er ruim overheen gaan. Dus dan is het een kosten/baten afweging wat bv een UPS kost die de boel een half uur of iets dergelijks in de lucht kan houden vs een die het twee uur vol houdt. En dan uiteraard ook kijken hoe vaak dat half uur ook voldoende is.
Zelf vermoed ik overigens dat ook zakelijke camerasystemen lang niet altijd op een UPS zitten, laat staan met twee uur uithoudingsvermogen. Dus hoe relevant is die twee uur voor, ik neem aan, een thuissituatie.

Oh, en gezien we in het Ubiquiti topic zitten, en dit nogal offtopic gaat. Ook Ubiquiti maakt een UPS, alleen is die proprietary en alleen aan te sluiten op bepaalde hardware. Maar ik vermoed wel dat die "efficiënter" is doordat die vermoed ik niet eerst 230V in een accu stopt om vervolgens weer datgene uit de accu om te zetten naar 230V om dan weer naar bv 48V te gaan. Die omzettingen in voltages zal ook redelijk wat verlies geven wat ik gok/hoop wordt voorkomen met de oplossing van Ubiquiti.
enige wat ik vond van hetzelfde merk was een RPS...

en die was vrij prijzig (400$) :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Toppe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:42:
[...]

Inderdaad om korte onderbreking op te vangen of om alles netjes uit te schakelen is een perfecte oplossing.

Volgens mij moet zoiets dan prima volstaan: pricewatch: PowerWalker VI 2200 SHL Schuko

Helaas zijn er niet heel veel reviews van een UPS. Even filteren op minimaal 99VA en minimaal twee reviews: twee hits!
Die had ik nog niet gevonden, had wel al zitten wroeten in de PW. Staat veel in qua hardware maar veel niet op voorraad en idd, lijkt een minder populair onderwerp te zijn (weinig reviews). Mooi ding wel, en betaalbaar.

Had ook deze gevonden:

https://www.bol.com/nl/nl...195047/?s2a=#productTitle

APC schijnt nog wel uit te lezen te zijn op zo'n manier dat je een SNMP trap o.i.d. kunt verzenden naar de Cloud key maar ik denk eerlijk gezegd dat ik er zoveel tijd niet in ga steken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ekfad schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:25:
Wat de plaatsing betreft ben ik van plan beide AP's centraal op te hangen, 1 op het gelijkvloers en 1 op het 1ste verdiep. Afhankelijk van het bereik dat ik dan heb later een mogelijke uitbreiding naar zolder en een outdoor AP aan de gevel achter.
NICE! d:)b
Beneden betreft het een open ruimte (keuken , eetkamer, woonkamer), boven 3 slaapkamers en 1 badkamer. Wij wonen in een vierkante woning van 10m op 10m en onze technische koker ligt relatief centraal. Beide Ap's zullen dus ongeveer in het middenpunt opgehangen worden.

- Wat is jullie ervaring met overlappende AP's? Gezien ik beide centraal ophang (hoogteverschil 3,2m)? Maakt dit op zich weinig uit of kan ik ze beter wat spreiden?
Dat moet gewoon werken, maar je moet wel de sterkte van zowel het 2.4 GHz als 5 GHz signaal flink omlaag schroeven denk ik :)
- Ik bedacht mij ook dat ik ze eventueel rug tegen rug kan monteren, heeft iemand daar ervaring mee of hebben jullie bedenkingen?
Hoe zie je dat voor je op twee verschillende verdiepingen :?
Door het vele inlezen ben ik ook gaan twijfelen over de vernieuwing van mijn volledige setup.

Telenet MODEM CH7465
-> TV BOX
-> NAS

Telenet MODEM CH7465
-> TV BOX
-> NAS
Ga je de accesspoints dan doorlussen of gewoon twee aparte poortjes gebruiken :?
Ik twijfel nu echter om ofwel ook de oude switchen te vervangen door een switch lite 16 Poe van Unifi en of de modem te vervangen door het model dat ik kan in bridge plaatsen en dan beneden een Dream Machine en met daarachter de nieuwe switchen en AP's. De injectors die ik nu heb aangekocht kan ik dan eventueel houden voor als er later nog uitgebreid wordt en de Poe poorten op de switch onvoldoende blijkt.
Ik ben niet zo'n fan van de UDR/UDM reeks maar helaas heb je geen andere keuze meer als je wat nieuwers wilt dan de USG 3P terwijl je aan dezelfde beperkingen in de UniFi Controller webGUI vast zit! -O-

Hou het gewoon lekker bij wat je hebt en kijk hoe dat uitpakt! d:)b
ASS-Ware schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 12:53:
Bij 2,4 gewoon kanalen kiezen waar minimaal 5 kanalen tussen zitten, bijvoorbeeld 1 en 6.
Bij 5 pak je 2 verschillende.
De 5 GHz kanalen wil je het liefst met een breedte van 80 MHz of zelfs 160 MHz gebruiken dus dat bepaalt ook voor een groot gedeelte welke kanalen je kan gebruiken! ;)
RobertMe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:10:
Ik ben maar een leek (/geen professional), maar volgens mij doet LACP toch juist datgene wat ik omschrijf? Verdelen op basis van (TCP) verbinding en niet elk individueel pakketje een andere "route" laten bewandelen
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 13:14:
Ik snap (en daar heb je gelijk in) dat ik geen 2gbit verbinding creëer (qua bitsnelheid) maar wél qua bandbreedte, toch? Als ik meerdere camera's heb hangen die allemaal video streamen heb ik 2gbit aan bandbreedte beschikbaar tussen de switches en word dus niet op 1gbit geknepen. Dat zou met één enkele TCP verbinding van meer dan een gigabit aan bronverkeer wel gebeuren, maar met verschillende bronnen (één of twee PC's en drie tot vier camera's) moet ik tot 2gbit aan verkeer geen issues gaan zien.
En aan de andere kant heb je ook nog eens dit verhaal : https://www.ibm.com/docs/...-option-lxmit-hash-policy

Als je dan ook nog een Switch gebruikt die op Layer 3+4 kan hashen dan kan je wel degelijk bijvoorbeeld grofweg 400 MB/s via 4 x 1 Gbps pompen! :Y) 8) :*)

Helaas kunnen de Ubiquiti Switches dat echter niet voor zover ik het allemaal goed heb begrepen... :+
Dus bv een SMB file transfer kan wel één poort / kabel dicht trekken, maar niet meerdere. Aannemende dat SMB maar één verbinding gebruikt en niet de overdracht in stukjes knipt en de losse stukjes via verschillende verbindingen binnen haalt.
SMB/Samba kan dit : https://blog.chaospixel.c...nel-support-on-linux.html ;)

Verder heb je ook nog eens de optie om twee Linux bakken aan elkaar te koppelen en dan Round-Robin te gebruiken om de snelheid te verhogen via meerdere NIC's :D

Kortom : Kwestie van de boel goed instellen en gaan met die banaan! :9~
Ubiquiti Edge reeks != Ubiquiti UniFi reeks B)

Dat had je makkelijk via de Search bovenaan het topic kunnen vinden! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

nero355 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:12:
Ubiquiti Edge reeks != Ubiquiti UniFi reeks B)
Dat had je makkelijk via de Search bovenaan het topic kunnen vinden! ;)
Ik had het op allerlei manieren kunnen vinden, één simpele google search en ik had het ook geweten, maar ik heb er gewoon niet bij stilgestaan dat te checken :P. Hij werkt wel gewoon, ik neem aan dat dit voor het uplinken via fiber ook geen problemen gaat opleveren en omdat het een PoE switch is zullen camera's ook gewoon werken (wederom aanname, maar wel gefundeerd deze keer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 15:55:
[...]

Die had ik nog niet gevonden, had wel al zitten wroeten in de PW. Staat veel in qua hardware maar veel niet op voorraad en idd, lijkt een minder populair onderwerp te zijn (weinig reviews). Mooi ding wel, en betaalbaar.

Had ook deze gevonden:

https://www.bol.com/nl/nl...195047/?s2a=#productTitle

APC schijnt nog wel uit te lezen te zijn op zo'n manier dat je een SNMP trap o.i.d. kunt verzenden naar de Cloud key maar ik denk eerlijk gezegd dat ik er zoveel tijd niet in ga steken.
Volgens mij moet je ze anders via USB prima kunnen uitlezen en lijkt het mee ook niet al te ingewikkeld (zal USB->Serial zijn) om hem bijvoorbeeld op te nemen in Home Assistant oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HTT-Thalan schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:16:
Ik had het op allerlei manieren kunnen vinden, één simpele google search en ik had het ook geweten, maar ik heb er gewoon niet bij stilgestaan dat te checken :P
De kleur van de behuizingen zegt al genoeg! :P :+
Hij werkt wel gewoon, ik neem aan dat dit voor het uplinken via fiber ook geen problemen gaat opleveren en omdat het een PoE switch is zullen camera's ook gewoon werken (wederom aanname, maar wel gefundeerd deze keer).
Dat moet gewoon werken uiteraard, want je kan op een dergelijke manier zelfs meerdere merken door elkaar gebruiken! ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-09 13:12
Ik zit eraan te denken om mijn netwerk uit te breiden met een unifi security gateway.
pricewatch: Ubiquiti Unifi Security Gateway (USG)

Vooral als hebbedingetje, wat meer te kunnen zien in de unifi controller, vpn lijkt mij leuk om te hebben, periodieke automatische speedtests. Maar mijn modem kan niet in de bridge modus. Ik heb wel een optie voor DMZ host in mijn modem. Heb ik dan iets aan de security gateway of is het dan zonde van het geld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Windows95 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:07:
Ik zit eraan te denken om mijn netwerk uit te breiden met een unifi security gateway.

Vooral als hebbedingetje, wat meer te kunnen zien in de unifi controller, vpn lijkt mij leuk om te hebben, periodieke automatische speedtests. Maar mijn modem kan niet in de bridge modus. Ik heb wel een optie voor DMZ host in mijn modem. Heb ik dan iets aan de security gateway of is het dan zonde van het geld?
Onafhankelijk van jouw netwerksituatie en wel of geen bridge mode: zonde van het geld. Oud apparaat dat 0 updates krijgt buiten "verplichte" security updates. Als je er eentje tweedehands voor een appel en een ei op de kop kunt tikken kan het nog interessant zijn. Maar nu een nieuwe kopen is IMO weggegooid geld.

De spirituele opvolger is de UDM, en tegenwoordig heel misschien de UDR (die wel nog in early access is). Maar die hebben weer hun eigen voors en tegens.

En persoonlijk zou ik ook niet een losse router plaatsen voor grafiekjes op een dashboard dat je na een week niet meer bekijkt.

En begrijp me niet verkeerd. Ik heb zelf een USG (aanschafdatum januari 2017), en ook natuurlijk "super fancy grafieken", maar op een gegeven moment interesseerde me dat echt helemaal niks meer. Verder uiteraard wel tevreden met de daadwerkelijke features die er op zitten en een standaard consumentenrouter niet heeft, voornamelijk zijnde VLAN ondersteuning om het netwerk in stukjes te knippen en firewall tussen de VLANs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Windows95
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-09 13:12
RobertMe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:16:
[...]

Onafhankelijk van jouw netwerksituatie en wel of geen bridge mode: zonde van het geld. Oud apparaat dat 0 updates krijgt buiten "verplichte" security updates. Als je er eentje tweedehands voor een appel en een ei op de kop kunt tikken kan het nog interessant zijn. Maar nu een nieuwe kopen is IMO weggegooid geld.

De spirituele opvolger is de UDM, en tegenwoordig heel misschien de UDR (die wel nog in early access is). Maar die hebben weer hun eigen voors en tegens.

En persoonlijk zou ik ook niet een losse router plaatsen voor grafiekjes op een dashboard dat je na een week niet meer bekijkt.

En begrijp me niet verkeerd. Ik heb zelf een USG (aanschafdatum januari 2017), en ook natuurlijk "super fancy grafieken", maar op een gegeven moment interesseerde me dat echt helemaal niks meer. Verder uiteraard wel tevreden met de daadwerkelijke features die er op zitten en een standaard consumentenrouter niet heeft, voornamelijk zijnde VLAN ondersteuning om het netwerk in stukjes te knippen en firewall tussen de VLANs.
VLANs zou voor mij ook een reden zijn. Dan is het net wat geruststellender als je ooit iets via aliexpress koopt wat in je netwerk komt (goedkope slimme deurbel oid).. Maar dat moet met een switch volgens mij ook kunnen. (Of is het dan alleen per poort?)

Zo'n dreammachine met wifi en alles vind ik te duur. Ik heb overal al unifi access points in het huis hangen.
Maar wist niet de security gateways al erg verouderd waren. Niet de moeite waard dus.

Is de unifi switch nog wel de moeite waard? (pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE ) Ik was eigenlijk van plan om na de access points het wat uit te breiden. Bij voorkeur had ik alles 1 merk. Maar als ik dan kijk naar deze switch (pricewatch: TP-Link TL-SG108PE ) is het een stuk goedkoper, maar dan zit ik wel met verschillende merken. En volgens mij niet zo makkelijk in de meterkast op te hangen als die unifi. (Ik wil juist af van mijn losse POE adapters die ik nu in de meterkast heb, en alles netjes ophangen voordat ik vanuit de switch weer door zou lussen naar mijn patchpanel)

Ook vind ik het nu jammer dat ik de unifi controller op mijn pc moet starten. Zodra mijn pc uitstaat kan ik niet in de unifi app op mijn telefoon het netwerk nog zien. Maar dat is volgens mij op te lossen met een raspberry pi.

[ Voor 9% gewijzigd door Windows95 op 15-01-2022 18:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Windows95 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:40:
[...]

VLANs zou voor mij ook een reden zijn. Dan is het net wat geruststellender als je ooit iets via aliexpress koopt wat in je netwerk komt (goedkope slimme deurbel oid).. Maar dat moet met een switch volgens mij ook kunnen. (Of is het dan alleen per poort?)
Het is een combinatie. De switch moet VLANs ondersteunen zodat je een poort kunt instellen op een VLAN, immers sluit je apparaten aan op de switch en de apparaten hebben geen weet van de VLANs (hebben ze dat wel, dan heb je alsnog een security issue). En de router moet weten hoe verkeer tussen de VLANs te routeren, moet een DHCP server per VLAN draaien, etc etc.
Zo'n dreammachine met wifi en alles vind ik te duur. Ik heb overal al unifi access points in het huis hangen.
Maar wist niet de security gateways al erg verouderd waren. Niet de moeite waard dus.
Dat is idd een van de "tegens". Vervolgens is er wel de UDM Pro die geen wifi heeft, maar die heeft wel een Pro prijskaartje. En dan krijg je UniFi Protect, UniFi Access en UniFi Talk erbij terwijl je die wellicht niet gaat gebruiken.
Is de unifi switch nog wel de moeite waard? (pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoE ) Ik was eigenlijk van plan om na de access points het wat uit te breiden.
De switches zijn verschillende generaties / versies van. Deze Lite switches behoren tot de nieuwste en zijn dus prima. Daarnaast is een switch ook een "dommer" apparaat. Bij een switch zou ik me minder zorgen maken om "oud en slecht ondersteund". If it works, it works.
Bij voorkeur had ik alles 1 merk. Maar als ik dan kijk naar deze switch (pricewatch: TP-Link TL-SG108PE ) is het een stuk goedkoper, maar dan zit ik wel met verschillende merken. En volgens mij niet zo makkelijk in de meterkast op te hangen als die unifi. (Ik wil juist af van mijn losse POE adapters die ik nu in de meterkast heb, en alles netjes ophangen voordat ik vanuit de switch weer door zou lussen naar mijn patchpanel)
UniFi switches zijn inderdaad relatief duur. Voordeeltje vind ik wel dat ze zeer eenvoudig zijn in te regelen. Je stelt in de UniFi Controller je VLANs in en vervolgens kun je bij een switch zo uit een dropdown het VLAN selecteren. In het client overzicht zie je in één oogopslag welk apparaat op welke switch en welke poort is aangesloten, etc. Dat vind ik meer waard dan zien dat mijn TV 500GB van Netflix heeft gedownload, om terug te komen op de USG.
Ook vind ik het nu jammer dat ik de unifi controller op mijn pc moet starten. Zodra mijn pc uitstaat kan ik niet in de unifi app op mijn telefoon het netwerk nog zien. Maar dat is volgens mij op te lossen met een raspberry pi.
De UniFi Controller draait volgens mij op alles waar Java en MongoDB op draait, en ja een RPi is een van de vele opties. Als je een NAS hebt kun je hem daar wellicht ook al op draaien als een alternatief.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik zou nog even terug komen op de beeld kwaliteit van de Hikvision camera:

Dit is bij nacht, geen enkels omgevingslicht (dichtstbijzijnde lichtpunt is 100m verder op) en alleen de 2 leds op de camera aan.

No-offense maar hier kan UniFi niet tegen op :9
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SGElrPEFk0AGX3eVhF-jH1z7zXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b6FRdPQkREVmKeov1sVxjGcU.jpg?f=fotoalbum_large
Tweakers compressie is nogal hoog… voor de high-res stuur me een PB

[ Voor 5% gewijzigd door Toppe op 15-01-2022 19:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huub-
Ah mooi beeld van jullie buitenkoelkast 😀
Heerlijk scherp beeld!!

Kwaliteit van HikVision maar ook Dahua in het donker zijn inderdaad veel beter. Ik heb sinds kort een UDM Pro en heb een 3G bullet en een G3 instant. Moet wel zeggen dat het Protect gedeelte van UniFi wel mooi werkt met timelapse en de manier waarop de app weergeeft wanneer er een detectie heeft plaatsgevonden. Ben nog een beetje aan het experimenteren om mijn Dahua camera’s ook te koppelen aan UniFi Protect (https://github.com/keshavdv/unifi-cam-proxy) hopelijk kan ik dat stabiel aan de praat krijgen…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ekfad
  • Laatst online: 24-09 14:03
nero355 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 16:12:
Dat moet gewoon werken, maar je moet wel de sterkte van zowel het 2.4 GHz als 5 GHz signaal flink omlaag schroeven denk ik :)
Ik veronderstel dan enkel van de Ap die erboven hangt of van beide?
Hoe zie je dat voor je op twee verschillende verdiepingen :?
Ik kan ze in mijn ruimte in principe zo installeren dat Ap1 tegen het plafond hangt en zo niv 0 dekt en Ap2 op de ‘vloer’ wordt gemonteerd zodat deze niv 1 dekt (dus zo goed als rug tegen rug) Gezien het stralingsdiagram heb ik dan volgens mij minder storing. Maar of het optimaal is?
Ga je de accesspoints dan doorlussen of gewoon twee aparte poortjes gebruiken :?
Daar ben ik nog niet achter. Ik heb nog poorten vrij dus kan ze elk op een aparte poort zetten of ik kan Ap1 voor de 2de Switch plaatsen en dan achter de Switch Ap2 of ik kan beide ervoor of erachter doorlussen.
Ik ben niet zo'n fan van de UDR/UDM reeks maar helaas heb je geen andere keuze meer als je wat nieuwers wilt dan de USG 3P terwijl je aan dezelfde beperkingen in de UniFi Controller webGUI vast zit! -O-

Hou het gewoon lekker bij wat je hebt en kijk hoe dat uitpakt! d:)b

[…]

De 5 GHz kanalen wil je het liefst met een breedte van 80 MHz of zelfs 160 MHz gebruiken dus dat bepaalt ook voor een groot gedeelte welke kanalen je kan gebruiken! ;)
Duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Misschien zijn hier ook mensen die in windows 10 of 11 problemen hebben met een vpn op de usg te connecten. Dat komt door de laatste windows patch.
https://twitter.com/hosti.../1482011734567264260?s=21

[ Voor 13% gewijzigd door Tonne op 15-01-2022 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormbringer
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-11-2023
Vraagje over een Ubiquity Controller op een Raspberry Pi v4.

Ik heb eerder de controller als integratie in Home Assistant op de Raspberry gebruikt. Vervolgens deed die Raspberry het niet lekker, dus heb het uitgezet. Nu, ongeveer een jaar later, probeer ik het hetzelfde met een verse installatie te doen. Echter vraagt dat programmaatje "Unify Network" om een host, username, password, en port.

Ik vind dat vreemd, dat wil ik toch juist op die controller instellen? Alsof hij al een controller verwacht. Ik denk dat ik iets essentieels mis, maar kom er niet uit.

Behalve de Raspberry heb ik twee AC Pro's, en twee switches, mocht het relevant zijn.

Don't live for pleasure, make life your treasure

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Stormbringer schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:31:
Vraagje over een Ubiquity Controller op een Raspberry Pi v4.

Ik heb eerder de controller als integratie in Home Assistant op de Raspberry gebruikt. Vervolgens deed die Raspberry het niet lekker, dus heb het uitgezet. Nu, ongeveer een jaar later, probeer ik het hetzelfde met een verse installatie te doen. Echter vraagt dat programmaatje "Unify Network" om een host, username, password, en port.

Ik vind dat vreemd, dat wil ik toch juist op die controller instellen? Alsof hij al een controller verwacht. Ik denk dat ik iets essentieels mis, maar kom er niet uit.

Behalve de Raspberry heb ik twee AC Pro's, en twee switches, mocht het relevant zijn.
Je bestaande install heb je niet meer? Dan vrees ik dat je je apparatuur moet resetten en opnieuw adopten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Windows95 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:07:

Welke ISP heb je en welke modem/router :?

Verder zou ik voor een DIY Router gaan op basis van pfSense/OPNsense of OpenWRT en vooral die laatste heb je al vanaf € 50 geloof ik! :)
Moet je effe Zelfbouw project: Firewall / Router / AP of [OpenWRT] Ervaringen & Discussie doorspitten met de Search bovenaan het topic...
Windows95 schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 18:40:
Maar als ik dan kijk naar deze switch (pricewatch: TP-Link TL-SG108PE ) is het een stuk goedkoper, maar dan zit ik wel met verschillende merken. En volgens mij niet zo makkelijk in de meterkast op te hangen als die unifi. (Ik wil juist af van mijn losse POE adapters die ik nu in de meterkast heb, en alles netjes ophangen voordat ik vanuit de switch weer door zou lussen naar mijn patchpanel)
Dat is een prima PoE Switchje op voorwaarde dat je met de enkele nadelen ervan kan leven! d:)b

Iets met VLAN 1 die je niet kon verwijderen of zo... Weet niet meer precies, maar is geen ramp of zo...
Apps om je netwerk te beheren moeten dood! :)

Vergeet het hele concept gewoon en geniet lekker van je DIY UniFi Controller op de Raspberry Pi en als het effe kan een 2B of 3B want die zijn lekker zuinig! ;)

Daarnaast werkt dat hele app geneuzel ook alleen als je een CloudKey 1/2/2+ of zo'n UDR/UDM onding koopt! :P
Toppe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:51:

Dit is bij nacht, geen enkels omgevingslicht (dichtstbijzijnde lichtpunt is 100m verder op) en alleen de 2 leds op de camera aan.

[Afbeelding]
:o HOLY COW BATMAN!!! :o

Ik wist wel dat het beter kon, maar dat is echt letterlijk het verschil tussen dag en nacht gewoon! :D _O_
NICE!!! d:)b
Ekfad schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 20:54:
Ik veronderstel dan enkel van de Ap die erboven hangt of van beide?
Beiden natuurlijk! :)
Ik kan ze in mijn ruimte in principe zo installeren dat Ap1 tegen het plafond hangt en zo niv 0 dekt en Ap2 op de ‘vloer’ wordt gemonteerd zodat deze niv 1 dekt (dus zo goed als rug tegen rug) Gezien het stralingsdiagram heb ik dan volgens mij minder storing. Maar of het optimaal is?
Klinkt heel ranzig dus : Niet doen! ;)
Daar ben ik nog niet achter. Ik heb nog poorten vrij dus kan ze elk op een aparte poort zetten of ik kan Ap1 voor de 2de Switch plaatsen en dan achter de Switch Ap2 of ik kan beide ervoor of erachter doorlussen.
Hoe dan ook : Geef ze een eigen PoE/PoE+ poortje! d:)b
Tonne schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 23:34:
Je bestaande install heb je niet meer? Dan vrees ik dat je je apparatuur moet resetten en opnieuw adopten.
Resetten hoeft niet als je de oude login details weet van je apparatuur! :)

Je "steelt" de apparatuur dan als het ware van de oude Controller en zet ze in je nieuwe erbij, waarbij je dus ook meteen de configuratie overschrijft met die van de nieuwe Controller! :Y)

Er is helaas nog steeds geen manier om de configuratie in de Controller te importeren vanuit de bestaande apparatuur, behalve misschien die van de USG die je via wat config.JSON gedoe i.c.m. SSH terug zou kunnen krijgen, maar bijna niemand doet dat, tenzij je met IPTV meuk aan de slag gaat...

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 19:51:

[Afbeelding]

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 74% gewijzigd door xbeam op 16-01-2022 03:16 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WPN
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-07 21:14

WPN

WPN schreef op donderdag 13 januari 2022 @ 22:55:
[...]

Ik draai de het image via DockerStarter scipt. Nog niet voldoende thuis in het zelf in elkaar gooien van de yaml files voor een goede docker machine. Ik ga dit echter wel onderzoeken want ik vind het wel prettig als "machines" op eigen adressen te bereiken zijn :)

Ik gok er op dat de adoptie dus niet lekker liep vanwege de aanwezigheid van de unifi record dat verwees naar het oude IP adres waar niets draait. Ik neem een wilde gok dat wanneer ik de AP's nu reset dat ze dan zonder problemen geadopteerd zullen worden. Misschien zo eens met eentje proberen :)

Betreft switches. Ja er staat wel een DHCP server te stampen, immers de accesspoints krijgen hun IP toegewezen (dhcp reservation) over dezelfde kabel als ik ze daarop aansluit (ben nog aan het testen met alles). Laptop krijgt er ook gewoon IP op.
Ik ga eens nadenken over een redesign van mn interne netwerk en vlans.Denk dat daar ook nog wat te optimaliseren valt :) sommige kleine dingen kunnen toch grote impact hebben op ideeen en uitvoering ;)
De DHCP optie instellen ga ik ook ff uitzoeken.

De nieuwe GUI ga ik voorlopig niet meer inschakelen... wel leuk dat ze de waarschuwing geven dat dit mogelijk impact heeft op de performance van de controller :)

edit: net via wireshark DHCP requests zitten bekijken. Van de wireless accesspoints en wat andere apparaten zie ik deze voorbij komen en zie ik de toegekende adressen ook weer voorbij komen.
De switches komen niet voorbij. Lijkt wel of de factory resets (reset button) niet werken
plot thickens....

Ik heb op een laptop een DHCP server aangeslingerd en tijdelijke unifi controller geinstalleerd en firmware van US8 switches gecached. Voor de rest geen connecties met netwerk.

De laptop op de US8-150w aangesloten. Switch krijgt DHCP adres van servertje en in de unfii controller krijg ik het device ook te zien om te adopten. Dit gedaan en firmware kon ik netjes van 5.43 naar 5.7x updaten en dat ook gedaan. Via de US8-150w ook gelijk de reguliere US8 zo verwerkt.
Via controller de unifi vergeten.

Hang ik een van beide switch aan mijn eigen netwerk, geen DHCP request te zien.
Hang ik een AP aan diezelfde kabel krijg ik gewoon DHCP adres uitgedeeld in de juiste range zoals verwacht.
Ik heb in mn DHCP filters gekeken of de DENY filter op de MAC's stond, geen filter.
Ik heb mn dhcp server disabled en even via mijn Sophos firewall DCHP server laten spelen, ook geen succes. Sluit ik een AP aan krijgt die ook vanaf mn tijdelijke DHCP servertje gewoon IP adres...

Ook nog een poging gedaan om de switch een vast IP te geven met alles zoals het in mn netwerk moet zijn.
Ik zie in mn firewall logging wel (zoekend op MAC) dat deze inderdaad vanaf het IP wat ik gegeven had dat deze naar het tijdelijke subnet wil reporten.
Deze packets werden niet gedropped omdat het vanaf een valide adres kwam.

Morgen experiment uitvoeren op die laptop. IP range hetzelfde zetten als mijn eigen netwerk, controller op zelfde IP draaien, dan adopteren en dan vast IP geven en kijken of ie uberhaupt bereikbaar wordt (ook al is ie dan managed bij other controller)

[ Voor 10% gewijzigd door WPN op 16-01-2022 01:31 ]

Als ik denk zoals ik dacht, dan doe ik zoals ik deed, als ik doe zoals ik deed, dan denk ik zoals ik dacht! Cogito Ergo Sum

Acties:
  • +1 Henk 'm!
WPN schreef op zondag 16 januari 2022 @ 01:17:
[...]

plot thickens....

Ik heb op een laptop een DHCP server aangeslingerd en tijdelijke unifi controller geinstalleerd en firmware van US8 switches gecached. Voor de rest geen connecties met netwerk.

De laptop op de US8-150w aangesloten. Switch krijgt DHCP adres van servertje en in de unfii controller krijg ik het device ook te zien om te adopten. Dit gedaan en firmware kon ik netjes van 5.43 naar 5.7x updaten en dat ook gedaan. Via de US8-150w ook gelijk de reguliere US8 zo verwerkt.
Via controller de unifi vergeten.

Hang ik een van beide switch aan mijn eigen netwerk, geen DHCP request te zien.
Hang ik een AP aan diezelfde kabel krijg ik gewoon DHCP adres uitgedeeld in de juiste range zoals verwacht.
Ik heb in mn DHCP filters gekeken of de DENY filter op de MAC's stond, geen filter.
Ik heb mn dhcp server disabled en even via mijn Sophos firewall DCHP server laten spelen, ook geen succes. Sluit ik een AP aan krijgt die ook vanaf mn tijdelijke DHCP servertje gewoon IP adres...

Ook nog een poging gedaan om de switch een vast IP te geven met alles zoals het in mn netwerk moet zijn.
Ik zie in mn firewall logging wel (zoekend op MAC) dat deze inderdaad vanaf het IP wat ik gegeven had dat deze naar het tijdelijke subnet wil reporten.
Deze packets werden niet gedropped omdat het vanaf een valide adres kwam.

Morgen experiment uitvoeren op die laptop. IP range hetzelfde zetten als mijn eigen netwerk, controller op zelfde IP draaien, dan adopteren en dan vast IP geven en kijken of ie uberhaupt bereikbaar wordt (ook al is ie dan managed bij other controller)
Deze 3 dingen weet je zeker? En je heb gecontroleerd?
1.Dat het netwerk op vlan1 dhcp adverteert en dat deze Of anders gezegd wordt er überhaupt wel een vlan met dhcp advertentie geuntagged op de poort waar je de nieuwe switch op aansluit?
2.En dit is geen 802.1x beveiligde Vlan waardoor voordat je een switch kan aansluiten deze eerst een netwerk autorisatie moet geven voor dat de hem kan gebruiken,
3.dat je niet ergens op een tussen liggende switch per ongeluk nog een left over configuratie hebt staan waarbij bijv dhcp snooping voor de betreffende vlan de dhcp server op een andere uplink verwacht? Hierdoor geeft de gateway wel netjes een ip reversing uit richting je nieuwe switch alleen zal je switch deze de ip toewijzing nooit ontvangen en bevestigen voor akkoord (ack) omdat er ergens op je netwerk een politie agent bij een poortje richting je router met een boordje staan te zwaaien waarop staat voor dhcp request verkeer verboden in te rijden. terwijl jou nieuwe switch de volgende straat /poort rechts is…

Omdat je switch op een andere netwerk (je laptop) wel gewoon een dhcp adres binnen krijgt. Lijkt het eerder aan het netwerk dan de switch te liggen.

[ Voor 28% gewijzigd door xbeam op 16-01-2022 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 00:36:
Daarnaast werkt dat hele app geneuzel ook alleen als je een CloudKey 1/2/2+ of zo'n UDR/UDM onding koopt! :P
Misschien moet je het zelf even proberen ;) Ik kan met de UniFi app gewoon inloggen op mijn self-hosted controller. Heb UniFi Cloud gebeuren ook uit staan dus netjes alleen binnenshuis (of met VPN) bereikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
RobertMe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 06:47:
[...]

Misschien moet je het zelf even proberen ;) Ik kan met de UniFi app gewoon inloggen op mijn self-hosted controller. Heb UniFi Cloud gebeuren ook uit staan dus netjes alleen binnenshuis (of met VPN) bereikbaar.
Zeker. Ik hier ook. En ik vind de app echt fijn om problemen in het netwerk te vinden. Of snel te kijken of er nog wel een internetverbinding is op een locatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Ik wil de Hikvision best wel op de zelfde plek zetten als waar de UniFi stond maar ik weet 100% zeker dat de Hikvision daar beter z’n werk gaat doen dan de UniFi. Al is het alleen al vanwege de ingebouwde LED verlichting ipv IR (De Hikvision kan alleen kleur opnames maken).

Dat ze de sensor inkopen is logisch, het is voor een fabrikant niet te doen om zelf alle sensoren etc te ontwikkelen. Sony heeft genoeg product groepen waar een sensor inzit, voor hun kan het blijkbaar financieel uit.

De G4 Pro heeft 4K maar zit met z’n prijs rond de €450 aardig in het zelfs segment dan de Hikvision. Sterker nog, de Hikvision is qua prijs zelfs wat lager. Heb €430 betaald voor een camera én NVR.

Als ik dan alles naast elkaar moet afwegen dan is Hikvision voor mij zeker de keuze.

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 16-01-2022 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:48:
[...]

Ik wil de Hikvision best wel op de zelfde plek zetten als waar de UniFi stond maar ik weet 100% zeker dat de Hikvision daar beter z’n werk gaat doen dan de UniFi. Al is het alleen al vanwege de ingebouwde LED verlichting ipv IR (De Hikvision kan alleen kleur opnames maken).

Dat ze de sensor inkopen is logisch, het is voor een fabrikant niet te doen om zelf alle sensoren etc te ontwikkelen. Sony heeft genoeg product groepen waar een sensor inzit, voor hun kan het blijkbaar financieel uit.

De G4 Pro heeft 4K maar zit met z’n prijs rond de €450 aardig in het zelfs segment dan de Hikvision. Sterker nog, de Hikvision is qua prijs zelfs wat lager. Heb €430 betaald voor een camera én NVR.

Als ik dan alles naast elkaar moet afwegen dan is Hikvision voor mij zeker de keuze.
Vergelijk je nu de g4 dome met een 4k camera van Hikvision? Of begrijp ik je nu verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:51:
[...]

Vergelijk je nu de g4 dome met een 4k camera van Hikvision? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Qua beeld kwaliteit wint Hikvision, maar maken deze camera ook non-4K en ik durf er een wedje op te zetten dat die in mijn situatie alsnog beter is dan de UniFi.

De Reolink die ik ook nog even heb hangen als test zit in het zelfde segment als de UniFi G4 Dome. Prima beeld, niet spectaculair.

UniFi heeft hun dome camera wel extreem compact gemaakt, dikke kudos voor hun. Kunnen de meeste nog wel wat van leren (Lees: Hikvision!).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:11:
[...]

Qua beeld kwaliteit wint Hikvision, maar maken deze camera ook non-4K en ik durf er een wedje op te zetten dat die in mijn situatie alsnog beter is dan de UniFi.

De Reolink die ik ook nog even heb hangen als test zit in het zelfde segment als de UniFi G4 Dome. Prima beeld, niet spectaculair.

UniFi heeft hun dome camera wel extreem compact gemaakt, dikke kudos voor hun. Kunnen de meeste nog wel wat van leren (Lees: Hikvision!).
Ik vind de beeldkwaliteit van de 4K camera van unifi, de g4 pro dus, wel erg goed. De prijs is er ook naar. Maar dat, in combinatie met de software is juist waar ik voor koos. Met name in de nacht is het zicht dik 25m met de ir aan. En de personen en voertuigen herkenning maken dat een systeem ook voor de gebruiker echt wat toevoegt ten opzichte van een standaard camera systeem. Maar ik heb het dan over
Een grote boerderij. Dus niet bij mezelf thuis ofzo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:30:
[...]

Ik vind de beeldkwaliteit van de 4K camera van unifi, de g4 pro dus, wel erg goed. De prijs is er ook naar. Maar dat, in combinatie met de software is juist waar ik voor koos. Met name in de nacht is het zicht dik 25m met de ir aan. En de personen en voertuigen herkenning maken dat een systeem ook voor de gebruiker echt wat toevoegt ten opzichte van een standaard camera systeem. Maar ik heb het dan over
Een grote boerderij. Dus niet bij mezelf thuis ofzo
Hikvision heeft ook persoon en voertuig herkenning. Laten we de beeld kwaliteit even gelijk waardig noemen. Jij hebt het over 25m zicht met IR aan, ik heb het over ruim 20m zich zonder IR, volledig is kleur.

En laten we eerlijk wezen dat als je gewoon 1:1 beeld hebt zonder zoom jij echt niet iemand zijn gezicht op 20/25 meter afstand scherp kan zien.

Daarbij: UniFi G4 Pro: ~€450. Hikvision 4K: €329.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
Klopt bij jullie de topology die in de Unifi app of in de website van de controller wordt aangegeven?
Apparaten die op de switch in de meterkast zijn aangesloten, zijn in de topology aangesloten op de switch in de garage.
En vele andere fouten.
Bekend?

[ Voor 3% gewijzigd door ASS-Ware op 16-01-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 09:39:
[...]

Hikvision heeft ook persoon en voertuig herkenning. Laten we de beeld kwaliteit even gelijk waardig noemen. Jij hebt het over 25m zicht met IR aan, ik heb het over ruim 20m zich zonder IR, volledig is kleur.

En laten we eerlijk wezen dat als je gewoon 1:1 beeld hebt zonder zoom jij echt niet iemand zijn gezicht op 20/25 meter afstand scherp kan zien.

Daarbij: UniFi G4 Pro: ~€450. Hikvision 4K: €329.
Ik heb het over de manier waarop de functionaliteit werkt in de app. Erg prettig.
Ik wil in de nacht geen verlichting over het hele erf. Maar ir. Dus een andere gebruikersvraag.
Ik zie bij jou op het plaatje geen 20m zicht met licht. En anders is mijn 25 m erg veel te krap genomen.

Nee maar een kenteken is wel te lezen op 20 meter in het donker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
ASS-Ware schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:50:
Klopt bij jullie de topology die in de Unifi app of in de website van de controller wordt aangegeven?
Apparaten die op de switch in de meterkast zijn aangesloten, zijn in de topology aangesloten op de switch in de garage.
En vele andere fouten.
Bekend?
Herstart de controller eens. Dan gaat het bij mij wel goed. En heb je ook switches van andere merken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:07:
[...]

Ik heb het over de manier waarop de functionaliteit werkt in de app. Erg prettig.
Ik wil in de nacht geen verlichting over het hele erf. Maar ir. Dus een andere gebruikersvraag.
Ik zie bij jou op het plaatje geen 20m zicht met licht. En anders is mijn 25 m erg veel te krap genomen.

Nee maar een kenteken is wel te lezen op 20 meter in het donker.
Tot die bloempot is 17m ;)

En wat betreft kentekens: kijk eens naar een pakket zoals OpenALPR, kan je leuke dingen mee doen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Toppe op 16-01-2022 11:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Tot die bloempot is 17m ;)

En wat betreft kentekens: kijk eens naar een pakket zoals OpenALPR, kan je leuke dingen mee doen :)
Het gaat mij om het gebruiksgemak voor een klant. En dat is bij Unifi protect prima.
Oow ik zit dan echt niet goed met die 25 m. Die bloempot is trouwens niet goed verlicht. Hoeveel meter is een tennisbaan?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_pzjwgHjsf7KjIIMEGrJ_gHrbPo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lvd9SZbDJRkk2B39BRsHeT4T.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 33% gewijzigd door Tonne op 16-01-2022 11:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:43:
[...]

Het gaat mij om het gebruiksgemak voor een klant. En dat is bij Unifi protect prima.
Oow ik zit dan echt niet goed met die 25 m. Die bloempot is trouwens niet goed verlicht. Hoeveel meter is een tennisbaan?
[Afbeelding]
Ik weet niet zo goed wat je wilt horen, dat UniFi beter is als de gerenommeerde merken zoals Dahau, Hikvsion, Panasonic en Sony? Want dat is gewoon simpel weg niet zo.

De Hikvision is ook niet bedoeld om alleen te werken op de ingebouwde LED verlichting. Enige wat ik aangeef en liet zien is dat hij prima rond de 20 meter kan verlichten op alleen de twee ingebouwde LED's.

Daarbij is jou screenshot, net zoals die van @xbeam vooral van een grote massa. Hang z'n ding eens in een tuin met vogels, bomen, struiken etc en dan hebben we pas eerlijk vergelijkingsmateriaal.

[ Voor 11% gewijzigd door Toppe op 16-01-2022 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huub-
Als je geen UniFi Protect hebt dan is Blue Iris in combinatie met Deepstack ook een goede keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Huub- schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:08:
Als je geen UniFi Protect hebt dan is Blue Iris in combinatie met Deepstack ook een goede keuze.
Deepstack is weer van een heel ander niveau :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Ik weet niet zo goed wat je wilt horen, dat UniFi beter is als de gerenommeerde merken zoals Dahau, Hikvsion, Panasonic en Sony? Want dat is gewoon simpel weg niet zo.

De Hikvision is ook niet bedoeld om alleen te werken op de ingebouwde LED verlichting. Enige wat ik aangeef en liet zien is dat hij prima rond de 20 meter kan verlichten op alleen de twee ingebouwde LED's.

Mooie white flare links op het dak!
Ik wil dat niet horen. Maar ik zeg dat ik de kwaliteit van wat jij laat zien absoluut niet overtuigend vind voor de lovende teksten die je over Hikvision schrijft. Maar wat wil jij horen? Dat Hikvision beter is dan Unifi? Ik zeg dat het van de toepassing af hangt.

En ik geef aan dat we het allebei over iets anders hebben. De foto die ik laat zien is in de nacht over het gehele beeld ook goed zichtbaar door de ir verlichting.
En daar is de Unifi voor gebouwd en dat werkt prima.

Die white flare komt door de sneeuw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASS-Ware
Tonne schreef op zondag 16 januari 2022 @ 11:08:
[...]

Herstart de controller eens. Dan gaat het bij mij wel goed. En heb je ook switches van andere merken?
Goeje, gisteren alle switches, AP’s en de USG gereboot, maar niet de CK.
Nu ziet het er wel goed uit, thanks.

En nee, geen andere merken, alles van Ubiquiti Unifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op zondag 16 januari 2022 @ 12:15:
[...]

Ik wil dat niet horen. Maar ik zeg dat ik de kwaliteit van wat jij laat zien absoluut niet overtuigend vind voor de lovende teksten die je over Hikvision schrijft. Maar wat wil jij horen? Dat Hikvision beter is dan Unifi? Ik zeg dat het van de toepassing af hangt.

En ik geef aan dat we het allebei over iets anders hebben. De foto die ik laat zien is in de nacht over het gehele beeld ook goed zichtbaar door de ir verlichting.
En daar is de Unifi voor gebouwd en dat werkt prima.

Die white flare komt door de sneeuw.
Nou zo lovend ben ik niet over Hikvision hoor. Het heeft namelijk ook zn donkere kant die andere merken zeker beter op orde hebben zoals het terug kijken van events en het instellen via de web interface. Echter werkt het configureren op de NVR zelf prima en de ervaring leert dat als je het eenmaal goed ingesteld heb je er nooit meer aan komt. Dus als ik dan straks een keer naar de NVR moet toelopen vind ik prima.

Dat het beeld in jou ogen wat vertekent is niet zo gek. Mijn Hikvision heeft een 2.8mm fixed lens en jou G4 Pro heeft een 4.1mm lens. Zie hier ook vooral wat dat doet aan beeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tfywBl5f1OCV-daqGwrB9g9ofhw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8lRRzuBRtAA2BIYoQEh6OBeW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:04:
[...]

Dat het beeld in jou ogen wat vertekent is niet zo gek. Mijn Hikvision heeft een 2.8mm fixed lens en jou G4 Pro heeft een 4.1mm lens. Zie hier ook vooral wat dat doet aan beeld:
Ik bedoel niet vertekend. Ik bedoel dat het prima voldoet voor de achterkant van je huis. Maar dat ik in de verte, bij de bloempot, het beeld vrij slecht vind.
Dat was bij de locatie die ik liet zien echt een punt. Juist in het donker moest het beeld ook goed zijn op afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

Tonne schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:21:
[...]

Ik bedoel niet vertekend. Ik bedoel dat het prima voldoet voor de achterkant van je huis. Maar dat ik in de verte, bij de bloempot, het beeld vrij slecht vind.
Dat was bij de locatie die ik liet zien echt een punt. Juist in het donker moest het beeld ook goed zijn op afstand.
Maar laat dan eens een beeld zien van 03:00 vannacht. Wat je nu laat zien is natuurlijk appels met peren vergelijken.

En nogmaals, die Hikvision is niet bedoeld om op de hangen op donkere locaties. Daar zijn andere modellen veel beter in. Enige wat ik wil laten zien is de beeld kwaliteit bij nacht zonder een enkele vorm van extra licht op de 2 ingebouwde leds na.

Met 4 inbouw spots heb ik straks alleen geen verschil meer tussen dag en nacht qua kwaliteit.

[ Voor 25% gewijzigd door Toppe op 16-01-2022 13:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 08:48:
[...]

De unifi kan beide. Door hem op nacht modus zonder IR te zetten. Zie mijn screenshots dat is de geen IR modus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cUUJrrRccUOR8SeGMoD2IQyqyt8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/J9Gaz5WiVmCu8xkONjtkfdfp.jpg?f=fotoalbum_large

Zie trouwens dat nacht modus helemaal uit stond

Precies wat ik bedoel dat we Appels met Appels moeten vergelijken niet met peren.
Wat jij met je hik van 400 euro vergelijkt
Unifi dome 1080 €113.-
Unifi dome 4K €158,-

Mijn nacht screenshots. Zonder IR verlichting
Unifi pro 1080 € 223,-
Unifi pro 4K € 374,40

Niemand zegt dat je unifi goedkoper of beter is. Ik geef alleen aan dat ik op basis van de screenshots het beeld vaak vergelijkbaar vindt waneer je camera’s uit het zelfde prijs segment vergelijkt. Maar dat gebeurt vaak niet waardoor er vaak appels met peren worden vergeleken.

Het is misschien wel leuk om met een nerdy Vrijdagavond clubje een test opstelling met wat verschillende merken te bouwen. Je bent uitgenodigd
Dat is ook helemaal prima gelukkig zijn andere merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe

Toppe

Oké ✅

xbeam schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:34:
[...]

De unifi kan beide. Door hem op nacht modus zonder IR te zetten. Zie mijn screenshots dat is de geen IR modus.

[Afbeelding]

Zie trouwens dat nacht modus helemaal uit stond

[...]

Precies wat ik bedoel dat we Appels met Appels moeten vergelijken niet met peren.
Wat jij met je hik van 400 euro vergelijkt
Unifi dome 1080 €113.-
Unifi dome 4K €158,-

Mijn nacht screenshots. Zonder IR verlichting
Unifi pro 1080 € 223,-
Unifi pro 4K € 374,40

Niemand zegt dat je unifi goedkoper of beter is. Ik geef alleen aan dat ik basis van de screenshots het beeld vaak vergelijkbaar vindt waneer je camera’s uit het zelfde prijs segment vergelijkt. Maar dat gebeurt vaak niet waardoor er vaak appels met peren worden vergeleken.

Het is misschien wel leuk om met een nerdy Vrijdagavond clubje een test opstelling met wat verschillende merken te bouwen. Je bent uitgenodigd

[...]

Dat is ook helemaal prima maar wat andere
Enige verschil: Jij post screenshots waarop veel meer licht aanwezig is dan ik. Bij mij is het echt totale duisternis met 2 simpele LED's aan :+

Daarbij gaat het om de details, ik kan met deze camera 's nachts het aantal blaadjes aan de boom nog tellen, dat lukt me met een IR camera (welke dan ook) echt niet.

Welke UniFi 4K dome heb jij trouwens voor €158?

[ Voor 4% gewijzigd door Toppe op 16-01-2022 13:39 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!
Is het een idee dat jullie deze discussie voortzetten in een topic dat daadwerkelijk over bv de UniFi Protect lineup gaat? Dit topic is primair bedoeld voor Ubiquiti netwerkapparatuur, zoals in de titel en topicwaaarschuwing staat en blijkt uit het feit dat dit topic zich (uitsluitend) in de netwerk categorie bevindt. Dat er eens een "offtopic" post langs komt omdat Ubiquiti hun productportfolio verbreed maakt mij niet uit. Maar het aantal posts over een Hikvision camera (is die inclusief Chinese spyware en dat enorme security issue wat een paar maanden terug aan het licht kwam? ;)) begint IMO nu wel een beetje uit de hand te lopen. En daarnaast is er blijkbaar dus zelfs al een UniFi Access topic, en het G4 Doorbell topic dat waarschijnlijk na de stormvloed aan initiële posts v.w.b. "welke trafo" ook een algemeen Protect topic had kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:37:
[...]

Enige verschil: Jij post screenshots waarop veel meer licht aanwezig is dan ik. Bij mij is het echt totale duisternis met 2 simpele LED's aan :+
Dat maakt het altijd zo lastig vergelijken omdat kijker de bron (hoe donker is het echt ) niet kent.
Daarbij gaat het om de details, ik kan met deze camera 's nachts het aantal blaadjes aan de boom nog tellen, dat lukt me met een IR camera (welke dan ook) echt niet.
Daar heb ik te weinig camera ervaring voor. Ik bouw en beheer netwerken en als de klant er om vraagt zeg ik heen geen nee maar beperkt me dan dan wel altijd tot just unifi omdat het niet mijn core business is en ik anders te veel verschillende systemen / platform moet bij houden. Plus de unifi app words meestal gewaardeerd door de klant.
Welke UniFi 4K dome heb jij trouwens voor €158?
Gewoon de 4K dome

@RobertMe
Goed plan, kent iemand een mod om de boel te verplaatsen?

[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 16-01-2022 13:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tonne
Toppe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:24:
[...]

Maar laat dan eens een beeld zien van 03:00 vannacht. Wat je nu laat zien is natuurlijk appels met peren vergelijken.

En nogmaals, die Hikvision is niet bedoeld om op de hangen op donkere locaties. Daar zijn andere modellen veel beter in. Enige wat ik wil laten zien is de beeld kwaliteit bij nacht zonder een enkele vorm van extra licht op de 2 ingebouwde leds na.

Met 4 inbouw spots heb ik straks alleen geen verschil meer tussen dag en nacht qua kwaliteit.
Het boompje is digitaal ingezoomd. Zit wel op meer dan 30 meter van de camera.

Dit zal mijn laatste off-topic post zijn. Excuus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GdUlHtDjL6Q1fv1ESNW0HzOnShI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s64WJLaQ3Q2ftnCZoSAWXyVb.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A-GSWDjRa_O0_QodvmdBRyklGII=/800x/filters:strip_exif()/f/image/g0ZTcoVgYFBCQyK3ju8rqxDr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xbeam schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:50:
@RobertMe
Goed plan, kent iemand een mod om de boel te verplaatsen?
offtopic:
Ik had al even zitten zoeken naar waar het zo ongeveer origineel begon, om die post te rapporteren (link die bij elke post staat), met verzoek tot splitsen vanaf die post. Maar origineel was er alweer een wat oudere post van @Toppe waar die het over de camera's had, en gisteren terug kwam met "ik zou nog wat over de Hikvision camera's melden". En ik had ook niet de behoefte om nog in de laatste X pagina's ver verschillende "start" punten te zoeken.
Maar w.m.b. hoeft er ook niet perse verplaatst te worden, ik ben nu toch bijgelezen :+. Als de discussie maar op een andere plek wordt voortgezet :) W.m.b. kan er dus net zo goed een nieuwe topicstart worden gemaakt met een vergelijking van de verschillende Protect camera's en andere Protect hardware (deurbel, floodlight, smart sensor) en dat jullie daaronder de discussie omtrent Hikvision vergelijking verder zetten. Maar ook later alle Protect gerelateerde vragen daarin gesteld kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op zondag 16 januari 2022 @ 06:47:
Misschien moet je het zelf even proberen ;)
Liever niet! ;)

Mijn netwerk wordt uitsluitend lokaal met een browser via een webGUI beheerd in combinatie met een SSH sessie zo nu en dan! >:) :P :+
Ik kan met de UniFi app gewoon inloggen op mijn self-hosted controller. Heb UniFi Cloud gebeuren ook uit staan dus netjes alleen binnenshuis (of met VPN) bereikbaar.
Dat is dan vanaf een bepaald moment erbij gepatched, want volgens mij kon dat vroeger echt helemaal niet op wat voor manier dan ook :?
ASS-Ware schreef op zondag 16 januari 2022 @ 10:50:
En vele andere fouten.
Bekend?
Ik zou zeggen bekend probleem, ondanks de vele patches aan het geheel, maar als dit :
ASS-Ware schreef op zondag 16 januari 2022 @ 13:03:
Goeje, gisteren alle switches, AP’s en de USG gereboot, maar niet de CK.
Nu ziet het er wel goed uit, thanks.
De oplossing is geweest dan hebben ze het blijkbaar EINDELIJK allemaal voor elkaar gekregen! :o _O- :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09:33
nero355 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Dat is dan vanaf een bepaald moment erbij gepatched, want volgens mij kon dat vroeger echt helemaal niet op wat voor manier dan ook :?
Al sinds jaar en dag zit dat er in :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op zondag 16 januari 2022 @ 15:28:
[...]

Wat @lolgast ook al schreef. Ik draai UniFi sinds januari 2017 en weet niet anders dan dat ik met de app direct naar mijn self-hosted controller kan connecten zonder cloud gebeuren noch dat het bv een CloudKey vereist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:21

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Paar weken geleden ben ik overgestapt van de Unifi Controller native op mijn Pi draaiend, naar een debian installatie waar hij draait via Docker. Na elke herstart van de docker container / machine moet ik echter via SSH inloggen en een set-inform uitvoeren. Alle devices staan dan namelijk op 'Adopting'.

Weet iemand hoe dat komt?

Intern heeft de installatie IP 172.20.0.2 en extern 192.168.0.200. Ik voer dus het onderstaande commando uit:

code:
1
set-inform http://192.168.0.200:8080/inform

En daarna worden de apparaten wel meteen toegevoegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henno Keers
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-09 15:25
Ekfad schreef op zaterdag 15 januari 2022 @ 10:25:
Na lang veel problemen met WIFI thuis waag ik ook maar eens de sprong en ik heb gisteren 2 AP U6 Pro's besteld met 2 injectors. Hopelijk is de ervaring even positief als de meeste hun ervaring hier.

Beide Ap's zullen mijn huidige Telenet modem in de meterkast (hoek van het huis) en een Telenet AP (centraal op het 1ste verdiep) vervangen.
Ter verduidelijking betreffende de modem: bij in gebruik nemen van de AP U6 Pro's zal WIFI op de modem uitgeschakeld worden, rest blijft wel werken vanzelfsprekend.

1. Wat is jullie ervaring met overlappende AP's? Gezien ik beide centraal ophang (hoogteverschil 3,2m)? Maakt dit op zich weinig uit of kan ik ze beter wat spreiden?
  2. Ik bedacht mij ook dat ik ze eventueel rug tegen rug kan monteren, heeft iemand daar ervaring mee of hebben jullie bedenkingen?

Telenet MODEM CH7465
-> TV BOX
-> NAS

Telenet MODEM CH7465
-> TV BOX
-> NAS

Bedenkingen zijn van harte welkom
Over plaatsing: meten is weten: kijk rond wat de sterkte is met een redelijke WiFi analyser op een mobiele telefoon. https://play.google.com/s....wifianalyzer&hl=nl&gl=US
Ik mis een CloudKey+ in je lijstje.
Voordeel van de Unifi switches is de integratie, maar je kunt alles in stapjes maken, vind de beurs leuker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:11
rens-br schreef op maandag 17 januari 2022 @ 09:06:
Paar weken geleden ben ik overgestapt van de Unifi Controller native op mijn Pi draaiend, naar een debian installatie waar hij draait via Docker. Na elke herstart van de docker container / machine moet ik echter via SSH inloggen en een set-inform uitvoeren. Alle devices staan dan namelijk op 'Adopting'.

Weet iemand hoe dat komt?

Intern heeft de installatie IP 172.20.0.2 en extern 192.168.0.200. Ik voer dus het onderstaande commando uit:

code:
1
set-inform http://192.168.0.200:8080/inform

En daarna worden de apparaten wel meteen toegevoegd.
Als je aan je docker container net=host meegeeft dan is je probleem opgelost. Dit kun je via Docker compose of bijvoorbeeld Portainer eenvoudig doen.

Edit: snel reageren op de plee is niet altijd handig voor een nette zinsopbouw :P

[ Voor 11% gewijzigd door Miki op 17-01-2022 18:38 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:51

pinda powerrr

Slow down...

Upgrade naar UDM Pro gedaan (bedankt mede Tweaker waar ik het gisteren heb opgehaald :) ).

Was redelijk makkelijk over te zetten van CK gen1 + USG naar UDM Pro.

Backup gemaakt
Alles losgekoppeld
UDM opgestart
Inloggen
Network upgrade
Backup terug
Eén voor één switches en AP's aangesloten
Klaar!

Enige is mijn VLAN voor de HUE. Ben nog niet heel erg thuis in VLANS icm firewalls. Had een simpele VLAN voor mijn HUE gemaakt, maar de HUE wil die niet pakken. Zit rechtstreeks op de UDM, mocht dat iets uitmaken...zat voorheen op de switch, daar had ik een dedicated port voor het VLAN.
Poort kan ik naam veranderen, maar het profiel niet.
Wie weet heeft iemand het antwoord, anders bouw ik dat vanaf nul op, moet me daar toch meer in gaan verdiepen met al die apparaten op het netwerk.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17-09 11:36
Op youtube zijn enkele goede demonstraties te vinden hoe een VLAN correct op te zetten in unifi. Misschien die eens gaan kijken en dan zou je er wel uit moeten komen. Zitten een paar behoorlijk indepth bij.

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
pinda powerrr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 14:55:

Poort kan ik naam veranderen, maar het profiel niet.
Port profile op de poorten v/d UDM-P kun je gewoon aanpassen.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:51

pinda powerrr

Slow down...

rgarretsen schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:08:
Op youtube zijn enkele goede demonstraties te vinden hoe een VLAN correct op te zetten in unifi. Misschien die eens gaan kijken en dan zou je er wel uit moeten komen. Zitten een paar behoorlijk indepth bij.
Zoals ik al zei, moet gewoon eens in gaan verdiepen, want gaat gewoon een belangrijk ding worden (als het dat al niet is). Alles wil maar in je netwerk rondneuzen, beetje beperken kan geen kwaad 8)
Roy Batty schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:11:
[...]

Port profile op de poorten v/d UDM-P kun je gewoon aanpassen.
Gelukt, niet goed gekeken O-)

Nu nog een apart dingetje....Netwerk is slecht!!!! Tenminste, dat geeft de app aan (no internet) en in de oude interface ook de waarschuwing. Uiteraard gewoon internet en trek de verbinding (1 Gbit) gewoon dicht.

Ik wijt het nog maar even aan de nieuwigheid :P

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12-09 11:58
pinda powerrr schreef op maandag 17 januari 2022 @ 15:34:
[...]

Nu nog een apart dingetje....Netwerk is slecht!!!! Tenminste, dat geeft de app aan (no internet) en in de oude interface ook de waarschuwing. Uiteraard gewoon internet en trek de verbinding (1 Gbit) gewoon dicht.
Even de instellingen voor ISP Capabilities controleren (new GUI); zo niet....vooral niet te veel van aantrekken.

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Pagina: 1 ... 166 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.