Acties:
  • +3Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:31
Ik zag dat er nog geen topic omtrent Docker was, maar wel vragen over bepaalde onderdelen van Docker zelf.

Docker is er voor verschillende OSen. Ikzelf maak gebruik van Docker onder Windows met Linux containers. Anderen zweren bij Docker onder Linux. MS ondersteund steeds meer Linux onder Windows, dus uiteindelijk moet het volledig hetzelfde gaan werken heb ik de goede hoop in.

Nu zal ik vast niet de enige zijn die tegen problemen aan loopt qua implementatie van Docker images.
Je hebt programma's die komen met een Docker-compose file. Daarnaast heb je programma's die komen met een Dockerfile (zonder extensie).

Portainer
Om een beetje een grafische schil met wat mogelijkheden te krijgen buiten Powershell onder Windows, kun je Portainer installeren onder docker. Hiermee kun je in een webbrowser naar een pagina gaan zodat je alle containers, images, networks enzovoorts kan zien.

commando's
docker container ls of docker ps - Geeft een lijst met alle containers
docker image ls - Geeft een lijst met alle images
docker volume ls - Geeft een lijst met alle volumes
docker network ls - Geeft een lijst met alle netwerken
docker info - geeft alle bovenstaande en informatie over het systeem en Docker zelf.

docker container stop "code van de container" zonder " ", stopt de container. Container kun je vervangen voor bovenstaande zoals image, volume etc.
Hierna is het mogelijk om met "docker container rm "code van de container" de container te verwijderen. Dit werkt uiteraard ook op de andere onderdelen.

[Voor 108% gewijzigd door Arunia op 22-05-2019 10:48]

• Arunia
Mijn doel was om met mijn nieuwe Windows 10 server meteen te beginnen met Docker om zo programma's als Sonarr, Radarr, Lidarr, Plex, Unifi, Qbittorrent (oid), Sabnzbd, firefly III enzovoorts.
Nu begon het met Plex dat dat niet lekker ging. Docker ingesteld met Linux Containers.
Maar kreeg het niet werkend.

Alles maar geïnstalleerd zonder Docker. Toen kwam ik op Firefly III welke haast niet handmatig te installeren is. Met Docker geprobeerd en dat ging gewoon goed.

Echter, wilde ik Chowdown (receptenboek) via Docker doen, maar ipv een Docker-Compose, komt deze als Dockerfile binnen. Het is me gelukt om uit te vogelen dat het via docker build omgezet moet worden naar een image, maar met dat image loop je weer tegen problemen aan dat je uit moet zoeken hoe je die start.

Het doel is een beetje om elkaar te kunnen helpen. Heb zelf een cursus docker op Udemy staan, maar dat moet even op een laag pitje ivm cursussen voor mijn toekomst.

Heb ondertussen aardig wat uitgezocht, maar deze blijf ik bij hangen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
FROM gregyankovoy/alpine-base

COPY chowdown.sh /usr/local/bin/chowdown.sh
RUN chmod +x /usr/local/bin/chowdown.sh

COPY app/ /opt/app/

RUN apk add --update --no-cache ruby ruby-json ruby-bigdecimal ruby-webrick ruby-etc libffi \
    && apk add --virtual build-dependencies build-base ruby-dev libffi-dev \
    && gem install jekyll --no-ri --no-rdoc \
    && gem cleanup \
    && apk del build-dependencies

EXPOSE 80
VOLUME /config

CMD [ "sh", "c:/Chowdown/chowdown.sh" ]

Dit heb ik met een build commando naar een image geschreven in docker:
code:
1
docker run -d -v c:/chowwown -p 80:80 --name chowdown chowdown

In de code heb ik de poort aangepast en de locatie waar het staat uit "veiligheidsoverweging".
Normaal stond er in bovenstaande commando /var/etc/enzovoorts. Dit werkte niet, dus heb ik het lean and mean aangepast naar de locatie op de windows server zelf.
Daarna werkte het commando wel zonder problemen.

Echter, wat moet ik met het imagebestand. Daar kom ik niet uit welk commando ik moet uitvoeren om iets werkbaars te krijgen. als bovenstaande al een werkbaar imagebestand geeft.

Ik zou de TS ter zijner tijd bij meer interesse nog aan kunnen passen voor een algemeen topic. Met informatie hoe onderdelen binnen Docker te verwijderen, bepaalde standaard handelingen. Handige programma's zoals Portainer en hoe die te installeren etc.

Daarnaast zou ik Docker nog als service willen draaien onder windows zodat bij een herstart van Windows om wat voor reden dan ook Docker en de containers op de achtergrond al meteen gaan draaien zonder eerst in te loggen en dan weer locken.

[Voor 99% gewijzigd door Arunia op 22-05-2019 10:35]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-03 16:05

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Ervaringen hm?

Docker voor Windows werkt maar half, het is echt een houtje-touwtje oplossing om het werkend te krijgen, Docker Sync (i.c.m. WSL) ligt er om de haverklap uit, Docker Desktop maakt aan de lopende band virtuele netwerken aan maar verwijdert ze niet meer en om het allemaal nog een stapje erger te maken kan die dan in de wirwar van netwerken de Deamon nooit vinden en dus gebeurt er niks.

Vorige week de overstap gemaakt naar een dual boot met Ubuntu, onder Linux draait Docker als een zonnetje!

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Arunia
@Wintervacht Ik heb ook wel gemerkt dat ik op een gegeven moment Firefly iii niet meer kon bereiken. Of dat kwam door de brakke implementatie van Docker desktop of door het klooien van mij, dat moet ik verschuldigd blijven.
Zelf heb ik teveel programma's die niet onder Linux draaien (even daargelaten of er Linux opties hiervoor zijn), waardoor ik toch bij Windows wil blijven. Heb wel iets kennis van Linux, maar ga toch de overstap voorlopig nog niet maken.

Wellicht dat ik uiteindelijk een VM met Linux ga maken (bedoel, Hyper-V draait toch al voor Docker) en daar docker in ga zetten. Wie weet.
Kan me echter niet voorstellen dat alles zo slecht onder Windows draait met Docker.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wintervacht
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 08-03 16:05

Wintervacht

☉ ‿ ⚆

Arunia schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:46:
@Wintervacht Ik heb ook wel gemerkt dat ik op een gegeven moment Firefly iii niet meer kon bereiken. Of dat kwam door de brakke implementatie van Docker desktop of door het klooien van mij, dat moet ik verschuldigd blijven.
Zelf heb ik teveel programma's die niet onder Linux draaien (even daargelaten of er Linux opties hiervoor zijn), waardoor ik toch bij Windows wil blijven. Heb wel iets kennis van Linux, maar ga toch de overstap voorlopig nog niet maken.

Wellicht dat ik uiteindelijk een VM met Linux ga maken (bedoel, Hyper-V draait toch al voor Docker) en daar docker in ga zetten. Wie weet.
Kan me echter niet voorstellen dat alles zo slecht onder Windows draait met Docker.
Het is er gewoon niet voor gemaakt, Docker op Windows vergt uitebreide configuratie, zeker in combinatie met Windows Subsystem for Linux. Volumes sharen/syncen werkt alleen als Docker Desktop de Daemon kan vinden, die op een bepaalde manier geconfigureerd moet zijn, als je je pc afsluit zonder Docker Desktop handmatig af te sluiten blijft er dus een virtueel netwerk achter die je òf handmatig moet verwijderen in de device manager, òf je moet via WSL de docker omgevng prunen...

Nee ik vind het allemaal super handig, maar dan wel onder Linux, heb je al dat gezeik niet.

Weet een beetje van veel dingen en veel van een paar dingen.

• Kobus Post
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 21-03 15:15
Arunia schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 10:34:
...

Heb ondertussen aardig wat uitgezocht, maar deze blijf ik bij hangen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
FROM gregyankovoy/alpine-base

COPY chowdown.sh /usr/local/bin/chowdown.sh
RUN chmod +x /usr/local/bin/chowdown.sh

COPY app/ /opt/app/

RUN apk add --update --no-cache ruby ruby-json ruby-bigdecimal ruby-webrick ruby-etc libffi \
    && apk add --virtual build-dependencies build-base ruby-dev libffi-dev \
    && gem install jekyll --no-ri --no-rdoc \
    && gem cleanup \
    && apk del build-dependencies

EXPOSE 80
VOLUME /config

CMD [ "sh", "c:/Chowdown/chowdown.sh" ]

Dit heb ik met een build commando naar een image geschreven in docker:
code:
1
docker run -d -v c:/chowwown -p 80:80 --name chowdown chowdown

In de code heb ik de poort aangepast en de locatie waar het staat uit "veiligheidsoverweging".
Normaal stond er in bovenstaande commando /var/etc/enzovoorts. Dit werkte niet, dus heb ik het lean and mean aangepast naar de locatie op de windows server zelf.
Daarna werkte het commando wel zonder problemen.

Echter, wat moet ik met het imagebestand. Daar kom ik niet uit welk commando ik moet uitvoeren om iets werkbaars te krijgen. als bovenstaande al een werkbaar imagebestand geeft.
Je doet eerst je image maken. Met onderstaand commando pakt docker je dockerfile en gaat ie aan het werk, als ie klaar is geeft hij meteen een tag mee aan je image (registry.example.com/chowdown)
code:
1
docker build -t registry.example.com/chowdown .

Daarna push je deze naar Docker Hub of je eigen registry
code:
1
docker push registry.example.com/chowdown

Nu je image in een registry staat kan je op elke docker installatie je image pullen. Dus je kan op je werkstation lekker images maken en vervolgens op je server deze binnenhalen en uitvoeren
code:
1
2
docker pull registry.example.com/chowdown
docker run registry.example.com/chowdown

No trees were harmed in the creation of this message, but several thousand electrons were mildly inconvenienced.

• Arunia
@Kobus Post Oh ok, dat klinkt wel logisch inderdaad.
Vreemd dat ik een image dan in mijn docker installatie zelf heb gemaakt. Maar jouw manier is waarschijnlijk een andere manier om het te doen en dan overal vandaan online naar binnen te trekken?

Ik ga eens aan de slag. Dank je!

Ik krijg aan het einde wel deze melding:
SECURITY WARNING: You are building a Docker image from Windows against a non-Windows Docker host. All files and directories added to build context will have '-rwxr-xr-x' permissions. It is recommended to double check and reset permissions for sensitive files and directories.

Niet geheel onlogisch, maar vraag me af of ik er uiteindelijk iets mee moet.

[Voor 41% gewijzigd door Arunia op 23-05-2019 08:33]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-03 15:49
Je kunt zelfs de docker pull weglaten voor de run. De docker run kijkt eerst of je de image al lokaal hebt en haalt hem anders op.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jivebunny
  • Registratie: November 2010
  • Niet online

Jivebunny

Fail to plan. Plan to fail.

Wintervacht schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 11:07:
[...]

Het is er gewoon niet voor gemaakt, Docker op Windows vergt uitebreide configuratie, zeker in combinatie met Windows Subsystem for Linux. Volumes sharen/syncen werkt alleen als Docker Desktop de Daemon kan vinden, die op een bepaalde manier geconfigureerd moet zijn, als je je pc afsluit zonder Docker Desktop handmatig af te sluiten blijft er dus een virtueel netwerk achter die je òf handmatig moet verwijderen in de device manager, òf je moet via WSL de docker omgevng prunen...

Nee ik vind het allemaal super handig, maar dan wel onder Linux, heb je al dat gezeik niet.
Zo dat kan ik wel beamen ja. Had/heb het altijd op mijn linux bak draaien en wilde het laatst even snel lokaal hebben op een windows machine. Verschrikkelijk en precies al die irritante problemen ja.

Fijn dat dit topic er is. Ga het maar eens volgen en helpen waar ik kan.
Arunia schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:28:
Ik krijg aan het einde wel deze melding:
SECURITY WARNING: You are building a Docker image from Windows against a non-Windows Docker host. All files and directories added to build context will have '-rwxr-xr-x' permissions. It is recommended to double check and reset permissions for sensitive files and directories.

Niet geheel onlogisch, maar vraag me af of ik er uiteindelijk iets mee moet.
De waarschuwing geeft aan dat je eigenlijk chmod 755 toepast op alle inhoud (files en folders). Niet geheel veilig wanneer het om een pub_html situatie zou gaan (ah ik zie nu dat het idd een webserver is met chowdown). Zou op zijn minst 644 voor files moeten zijn etc. Daarom de opmerking om het nog even na te lopen. Of dat bedoelde je niet met of je je afvraagt of je er iets mee moet?

EDIT: Als je die docker container naar buiten toe beschikbaar stelt heb je dus een security risk op die container. Als je em op je interne netwerk houdt, niet zo heel erg.

[Voor 35% gewijzigd door Jivebunny op 23-05-2019 08:54]

Mi 11T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

• Arunia
@Jivebunny Ah ok. Dan ga ik even kijken hoe ik chmod kan doen in docker zelf. Google is ook gelukkig voor een groot deel mijn vriend. ;)
Uiteindelijk wil ik het wel mogelijk maken om de webserver naar buiten toe beschikbaar te hebben voor de recepten e.d. Voor nu is het wat minder van belang.

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Arunia schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 08:58:
@Jivebunny Ah ok. Dan ga ik even kijken hoe ik chmod kan doen in docker zelf. Google is ook gelukkig voor een groot deel mijn vriend. ;)
Uiteindelijk wil ik het wel mogelijk maken om de webserver naar buiten toe beschikbaar te hebben voor de recepten e.d. Voor nu is het wat minder van belang.
code:
1
docker exec -it 'container naam' /bin/bash/

Dan zit je in een bash terminal in je container en dan `chmod` toepassen op de juiste files en folders.

Mi 11T Pro | NAS: HP Gen8 e3-1265L v2 16GB 12TB unRAID 6.9.2 | D: Ryzen 5600x 16GB 3000mhz RX 6800 XT MB Acer 27" IPS 144hz | Nissan Leaf 40 Tekna

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
@Jivebunny Gaan we dat binnenkort uitproberen. Beetje Linux moet wel lukken.

Krijg na
code:
1
docker run chowdown
de volgende melding, maar verwacht dat het in het bestand zelf niet goed gaat. Alhoewel in Windows ik bij het aanpassen van rechten op de map waar ik het gebeuren heb geplaatst binnen windows een foutmelding krijg.
Iets zegt me dat de aanpassingen in de Dockerfile achteraf toch niet nodig waren.
code:
1
2
3
4
5
6
PS C:\software\chowdown> docker run chowdown                                                                                                                                            adduser: uid '911' in use
usermod: user 'dockeruser' does not exist
chown: unknown user/group dockeruser:dockergroup
chown: unknown user/group dockeruser:dockergroup
Running container as dockeruser in group dockergroup (911:911)
sh: can't open 'c:/software/Chowdown/chowdown.sh': No such file or directory

Dat laatste stukje ga ik nog even terug aanpassen naar wat het was. Waarschijnlijk is het dan opgelost.

Na inderdaad de dockerfile e.d. zonder aanpassingen met build een image te laten maken en deze te laten starten gaat het goed. Dus die gedachte was correct. Nu alleen nog uitzoeken waarom deze niet zichtbaar wordt vanuit de browser. Heb de poort aangepast, maar hij blijft de oude poort aan geven. Zie ook in powershell dat de server is gestart en welke gegevens, maar dat is 0.0.0.0:4000, wat me niet lijkt dat dat zou kloppen. :P
Eens kijken of ik een brug kan leggen, want het mag allemaal dezelfde IP krijgen als de server. Dat is wat ik bij firefly III ook automatisch heb gekregen. Genoeg om over te broeden!.

code:
1
docker run -p 8088:4000 chowdown
werkt iig. Enige is dat portainer ip 0.0.0.0:8088 gebruikt waardoor je niet op die link kunt drukken omdat je locahost:8088 moet gebruiken.
Maar goed, dat is verder niet zo boeiend omdat ik vanuit daar er niet perse heen hoef. En zie dat het bij de andere containers ook precies zo fout gaat.
Overigens als ik run doe, komt er een nieuwe container in het systeem. Maar denk dat dat dan weer inherent is aan het run commando.

[Voor 34% gewijzigd door Arunia op 23-05-2019 10:56]

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Arunia schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 09:15:
@Jivebunny
Dat laatste stukje ga ik nog even terug aanpassen naar wat het was. Waarschijnlijk is het dan opgelost.

Na inderdaad de dockerfile e.d. zonder aanpassingen met build een image te laten maken en deze te laten starten gaat het goed. Dus die gedachte was correct. Nu alleen nog uitzoeken waarom deze niet zichtbaar wordt vanuit de browser. Heb de poort aangepast, maar hij blijft de oude poort aan geven. Zie ook in powershell dat de server is gestart en welke gegevens, maar dat is 0.0.0.0:4000, wat me niet lijkt dat dat zou kloppen. :P
Eens kijken of ik een brug kan leggen, want het mag allemaal dezelfde IP krijgen als de server. Dat is wat ik bij firefly III ook automatisch heb gekregen. Genoeg om over te broeden!.

code:
1
docker run -p 8088:4000 chowdown
werkt iig. Enige is dat portainer ip 0.0.0.0:8088 gebruikt waardoor je niet op die link kunt drukken omdat je locahost:8088 moet gebruiken.
Maar goed, dat is verder niet zo boeiend omdat ik vanuit daar er niet perse heen hoef. En zie dat het bij de andere containers ook precies zo fout gaat.
Overigens als ik run doe, komt er een nieuwe container in het systeem. Maar denk dat dat dan weer inherent is aan het run commando.
Ik zou er lekker een reverse proxy voorzetten en de docker containers gewoon in het interne subnetwerk (bridged) laten draaien in plaats van een host container te maken. Hoef je je ook geen zorgen te maken de veiligheid van je containers. Dus als je in een VM je linux aan de gang hebt, kan je bijvoorbeeld onderstaand draaien. Even een voorbeeldje van hoe ik mijn blogje op mijn thuisserver met dit kleine stukje code via docker kan draaien met een veilige reverse proxy en met letsencrypt certificaat:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
//Hier maak ik nginx aan, maak symlinks naar de certificaten folders zodat die en de files blijven bestaan nadat een container wordt gestopt. Wel even de /path/to/docker/ aanpassen naar je eigen folder structuur. Ik gebruik overigens 8080 en verwijs daarnaar vanuit mijn router. Dus men komt op mijn publieke IP binnen op 80 en die stuur ik naar mijn docker server op poort 8080, die dan weer naar 80 in de container gaat. 
docker run -d --name nginx -p 8080:80 -p 4433:443 -v /path/to/docker/nginx/certs:/etc/nginx/certs:ro -v /path/to/docker/nginx/vhost:/etc/nginx/vhost.d:rw -v /var/run/docker.sock:/tmp/docker.sock:ro -v /path/to/docker/nginx/htpasswd:/etc/nginx/htpasswd:rw -v /path/to/docker/nginx/html:/usr/share/nginx/html:rw --restart=always jwilder/nginx-proxy

//Dit is de companion container die het letsencrypt gedeelte afhandeld
docker run --name nginx-letsencrypt -d \
    -v path/to/docker/nginx/certs:/etc/nginx/certs:rw \
    -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock:ro \
    --volumes-from nginx \
    jrcs/letsencrypt-nginx-proxy-companion

//Hier start ik mijn blogje op basis van het Ghost cms, wat bijvoorbeeld jouw Chowdown.io zou kunnen zijn. Nu is dit wel een Jekyll based blog wat het wel een beetje ingewikkelder maakt om het pushen van nieuwe content te automatiseren, maar daar zijn ook wel wat artikelen over geschreven i.c.m. gebruik van docker.
docker run --name jouwghostblog -d -p 99:2368 \
-e VIRTUAL_HOST=www.jouwdomeinnaam.nl,jouwdomeinnaam.nl -e VIRTUAL_PORT=99 -e \
LETSENCRYPT_HOST=www.jouwdomeinnaam.nl,jouwdomeinnaam.nl \
-e LETSENCRYPT_EMAIL=jouw-emailadres.com \
-e url=https://jouwdomeinnaam.nl \
-e NODE_ENV=production \
-v /path/to/docker/ghost/jouwghostblog:/var/lib/ghost/content \
--restart=always \
ghost:alpine

Hier heb ik het iets verder uitgeschreven

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Allemaal in hun eigen container en achter een reverse_proxy als het naar buiten moet, en gelinkt als er intern gecommuniceerd moet worden (bijv. kan je ook 1 wordpress container draaien, mySQL container, PHP_MyAdmin container en die allemaal aan elkaar linken waarbij alleen de wordpress container van buitenaf bereikbaar is. Of eventueel je php_myadmin als dat extern benaderd moet kunnen worden.

Zolang je die symlinks maar gebruikt, kan je persistentie van je belangrijkste inhoud behouden, en is het updaten enorm eenvoudig. Gewoon de container stoppen en de laatste image pakken (ghost:latest) bijvoorbeeld.

Oh ja, als je plex wil laten werken, probeer het dan met https://github.com/plexinc/pms-docker en --network=host. Dat maakt het makkelijker om je plex server ook met de plex cloud van buitenaf beschikbaar te krijgen.

EDIT: Ik zat te denken @Arunia. Jij had windows nodig omdat je nog veel software daarvan niet binnen Linux kon draaien etc. Voor mij geld dat eigenlijk ook wel. Wat ik heb gedaan om het hele Docker verhaal makkelijker te maken, is toch naar Linux over te stappen in de vorm van unRAID. Daarbinnen kan je gewoon een VM draaien en daar Windows op hebben. Misschien interessant? Er zijn mensen die een dikke pc hebben gebouwd om via unRAID met meerdere gebruikers binnen de Windows VMs gewoon te kunnen gamen, en voor al het overige de Linux basis van unRAID te gebruiken. Zeg maar 180 graden andersom qua OS hierarchie. Linux basis -> Windows VM, itt Windows basis -> Linux VM (omdat docker dan zoveel makkelijk werkt en beter geïmplementeerd is).

[Voor 23% gewijzigd door Jivebunny op 23-05-2019 15:32]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
@Jivebunny Ga even rustig je tekst lezen binnenkort en kijken of ik er mee uit de voeten kan.

Iedereen geeft aan dat omgekeerd werken beter is, maar mijn hele gebeuren draait onder Windows. Stablebit Drivepool met Scanner voor de shares en nog wat andere dingen. Vraag me af of dat goed gaat als ik het om draai. Ben ook wel erg gehecht aan die combinatie.
In het ergste geval vervalt Docker gewoon totdat het wellicht wel goed gaat werken. Alhoewel buiten een paar hikjes gaat het op het moment wel prima met wat ik er in heb draaien. Het is even uitzoeken hoe en wat, maar uiteindelijk komen we een eind. Plex laat ik maar even standalone draaien onder Windows, denk niet dat dat er beter van wordt onder Docker.

Ga nog even zitten bekijken of overstappen een goed plan gaat zijn op langere termijn voor mij.

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

Arunia schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 15:44:
@Jivebunny Ga even rustig je tekst lezen binnenkort en kijken of ik er mee uit de voeten kan.

Iedereen geeft aan dat omgekeerd werken beter is, maar mijn hele gebeuren draait onder Windows. Stablebit Drivepool met Scanner voor de shares...
Grappig, had er nog niet van gehoord. En dubbel grappig, unRAID is eigenlijk net zo op gebouwd. Misschien het scannen niet precies zo, maar dit werkt met een Pariteit schijf principe. En dan kan je er elke schijf van elk formaat in hangen die je maar hebt/kan vinden/ wil gebruiken. Dus 1 schijf van 500gb, 2tb, 1tb whatever. Die kan je allemaal combineren, als je maar de grootste schijf als pariteit aanwijst. Die opslag verlies je dan maar dit is je controle schijf. Anyways, succes en lees rustig wanneer het uitkomt natuurlijk.

• Arunia
@Jivebunny Denk dat het beide ongeveer hetzelfde principe is. Alhoewel bij Stablebit er geen parity drive is. Scanner scant gewoon regelmatig op problemen met de schijven en geeft daar een melding van. Ook SMART waardes e.d. en drivepool combineert verschillende soorten schijven tot 1 grote pool of meerdere pools mocht je dat willen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Laatst online: 19:40

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Als je veel met Docker werkt zou ik ook af en toe in Non-Windows Operating Systems kijken, daar komen regelmatig Docker onderwerpen langs.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Kneth87
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21-03 12:21
Ik werk al meer dan een jaar met docker om mijn mediaserver in te richten. Klein begonnen met couchpotato op een rpi2 die ook Kodi draaide. Ondertussen een dedicated pc met ubuntu server en docker. Eens docker geinstalleerd nog weinig werk met docker-compose want je hebt 1 algemene config file waar je de parameters van elke container opgeeft.

Ik heb het oorspronkelijk geïnstalleerd op basis van volgende guide
https://www.smarthomebegi...r-2018-basic/#Preparation

maar ondertussen is er al veel uitgebreid/toegevoegd aan mijn mediaserver. Ik blijf wel werken vanuit het docker-compose principe waarbij alles in 1 config file terug te vinden is.
Eigenlijk heel weinig onderhoud aan, blijft stabiel draaien zonder veel problemen. Ook bij onverwacht uitvallen van stroom (ik heb een tijdje aan mijn elektriciteit zitten werken) en kinderen die de pc uitzetten heb ik nog geen problemen van corruptie/crashes voorgehad ... gewoon pc opzetten en werkt weer zoals voorheen.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:42

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Laat ik dit topic maar eens een beetje schoppen en mezelf meteen melden.
Ik heb Docker op mijn RPi3B+ draaien, voornamelijk voor Pi-Hole en Unbound.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• dimmak
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 23-03 09:11
Ik heb nu docker draaien op mijn homeserver, maar ik snap er nog weinig van. Op basis van een guide ben ik begonnen met docker compose, maar die guide (dezelfde als @Kneth87) rijkt volledige parameters aan zonder it te leggen wat het doet.

Ik leer liever hoe Docker werkt zodat ik zelf containers kan toevoegen. Hoe maak ik bijv. een container aan met de juiste parameters als ik de image van dockerhub heb getrokken?

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:21

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Goed idee voor een topic. Gebruik Docker op een Synology nas. Moet nog een keer uitzoeken hoe ik handig de containers kan updaten. Huidige container is helaas toch redelijk custom.

• Arunia
Blijf er toch tegenaan lopen dat mijn Wordpress in Docker niet te bereiken is. Laad half, wat voorheen buiten mijn server was. Nu ook op de server zelf.
Nadeel is dat je ook totaal niet in wp-admin komt. Dan is de pagina niet te bereiken. Vraag me af of het te resetten is. Er staan op die site wel al allerlei recepten. Dus dat schiet totaal niet op. :+

• smootje
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-03 15:57
Docker, fantastisch speelgoed! Ik draai al maanden docker op mijn Intel NUC met celeron processor (low power consumption) op Ubuntu LTS. Op dit moment draait daar "Hassio", "Node-red", "Visual studio code" "Zabbix", "Grafana", "Bitwarden RS", "Traccar", "Unifi controller", "Adguard home", "Influxdb" en "Mariadb" op en het celeron processortje houdt dit prima. (Jawel een mooi Domotica en monitoring systeem :))

Om meteen met de deur in huis te vallen kan ik je alleen maar aanraden docker bovenop Linux te installeren of dat nou in een virtual machine is of direct op het ijzer. Niet alleen omdat het stabieler werkt dan op een Windows OS maar ook omdat je jezelf daarmee traint om te gaan met Linux OS waar de meeste images op gebaseerd zijn.

Daarnaast is Docker met de Docker HUB lang niet hetzelfde als de google playstore of apple appstore en is niet alles Plug&Play. Met andere woorden heb je gewoon Netwerk/Server kennis nodig om sommige images/containers goed te laten functioneren en ik heb zo een beetje het vermoede dat het daar nu mis gaat.

Je geeft aan dat je Wordpress installatie half werkt maar wat werkt er dan wel en niet? Dit kan meerdere oorzaken hebben en zou je alleen maar kunnen oplossen door goed te gaan troubleshooten...

1. check middels je webbrowser debug tool, welke errors je krijgt en wat er mist.(SSL fouten? plaatjes die niet geladen worden? (rechten?), etc)
2. Wat zeggen de logs wanneer je de fout reproduceert?
kijk in de logs van de webserver waar je wordpress installatie op draait. NGINX? Apache2? i.i.g. ergens in /var/log/ vind je aanwijzingen. (php modules ontbreken? rechten issues? etc)
3. geen aanwijzingen in logs? dan of staat je error logging van je webserver uit (niet aannemelijk) of komt het verkeer niet aan bij de webserver.

Kortom, veel leer plezier :)

• Jivebunny
  • Niet online

Jivebunny

dimmak schreef op vrijdag 9 augustus 2019 @ 13:06:
Ik heb nu docker draaien op mijn homeserver, maar ik snap er nog weinig van. Op basis van een guide ben ik begonnen met docker compose, maar die guide (dezelfde als @Kneth87) rijkt volledige parameters aan zonder it te leggen wat het doet.

Ik leer liever hoe Docker werkt zodat ik zelf containers kan toevoegen. Hoe maak ik bijv. een container aan met de juiste parameters als ik de image van dockerhub heb getrokken?
Op hub.docker.com staat vaak extra informatie bij de docker waarin wordt aangegeven welke symlinks je misschien wil maken, maar ook welke variabelen/parameters er beschikbaar zijn om in te zetten tussen je systeem en de containers. Tevens kan je met docker help op de command line of terminal gewoon zien wat je allemaal kan instellen qua docker zelf. Juiste parameters is toch vaak aan de image maintainer om juist te vermelden.
Arunia schreef op woensdag 4 september 2019 @ 10:23:
Blijf er toch tegenaan lopen dat mijn Wordpress in Docker niet te bereiken is. Laad half, wat voorheen buiten mijn server was. Nu ook op de server zelf.
Nadeel is dat je ook totaal niet in wp-admin komt. Dan is de pagina niet te bereiken. Vraag me af of het te resetten is. Er staan op die site wel al allerlei recepten. Dus dat schiet totaal niet op. :+
Wat @smootje al vraagt en Welk image gebruik je? Welke database gebruik je? sqlite? mysql? Als je de officiële docker image gebruikt zou ik zelf nog even lezen op hub.docker.com wat er allemaal nodig is. Je kan al snel terecht komen op een mariadb container die je moet linken met phpmyadmin en wordpress zodat je een wordpress db user en database kan aanmaken etc.

[Voor 29% gewijzigd door Jivebunny op 04-09-2019 17:20]

• Arunia
@smootje Dank voor je antwoord. Wellicht dat ik toch ooit over stap op Linux met Docker onder Hyper-V, maar dat zien we later wel. De discussie hierover is al eerder geweest. Weet ook niet wat het verbruik gaat doen met een Linux onder Hyper-V.

De site heeft al eerder gewerkt. Een soortgelijk probleem heeft zich voorgedaan, maar dat is opgelost door de verwijzing naar localhost te veranderen in het externe ip.
Echter, na een paar maanden gebruik werkt het nu ook niet meer. Zelfs niet op de server zelf.

Plaatjes worden iig niet geladen, sterker nog, de hele opmaak niet. Daarnaast als je een pagina dieper gaat krijg je meteen een "kan deze pagina niet bereiken" melding.

Foutmeldingen die ik krijg onder de console:
met een i logo
HTML1300: Er heeft navigatie plaatsgevonden. dnserror.html (1,1)
CSS3121: De mediaquery -ms-viewport is afgeschaft.

met een ! logo
SEC7120: [CORS] De oorsprong 'ms-appx-web://microsoft.microsoftedge' heeft een cross-origin font-bron op 'ms-appx-web:///assets/Fonts/BrowserMDL.ttf#Browser MDL2 Assets' niet toegestaan.
CSS3119: Geen lettertypen beschikbaar voor @font-face-regel ErrorPageStyles.css (11,7)

Met google kom ik er iig niet uit. Voor zover heb ik geen updates gedaan aan Wordpress. Dus best raar dat dit gebeurd.
Met zoeken op de pagina kom ik "localhost" bijvoorbeeld ook niet tegen, dus dat oude probleem kan het haast niet zijn. Daarnaast is het externe ip gewoon nog hetzelfde.

Ik maak gebruik van MySQL en heb deze tut gebruikt: https://www.hostinger.com/tutorials/run-docker-wordpress

Wat zijn de commando's om bij de logs te komen? Dat is wel een ding. Je kunt niet door een container heen bladeren voor zover en dan ala Linux de logs openen etc.

Vind het ook niet erg om het opnieuw op te zetten, maar wil dan nog wel op een manier een backup maken van de inhoud van de site. Ben dat eigenlijk vergeten te doen en dat is balen. Want als je niet in WP komt, dan houdt het in mijn ogen al snel op om een backup te maken.

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03 13:13
@Arunia is het ip-adres van de container gewijzigd? Het kan namelijk zo zijn dat WP de hostnaam/het ip-adres onthoud en nu nog naar de oude hostnaam/ip-adres verwijst. Check het netwerk tabje in je developer console eens en kijk eens wat daar voor fouten in staan.

Wat betreft hyper-v, daar maak je nu al gebruik van. Docker draait al je containers in een hyper-v VM op windows. Alleen op linux hosts worden ze direct op het hostsysteem gedraait(tenzij je windows containers draait).

• Arunia
@bauke1994 Dank je voor je reactie.
Developer console? Waar vind ik dat? :P Heb wel Portainer draaien, maar daar kom ik niet iets tegen. Voor zover heb ik hooguit Docker opnieuw opgestart en de server zelf, maar lijkt me sterk dat daar iets veranderd met het netwerk. Heb al gezocht op Google, maar kom het niet echt tegen.

Qua Hyper-V heb je helemaal gelijk. Niet eens bij stil gestaan. Wellicht dat dat dan inderdaad een optie zal zijn. Een kijken hoe ik de containers zou kunnen verplaatsen.

• bauke1994
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-03 13:13
Arunia schreef op donderdag 5 september 2019 @ 12:59:

Developer console? Waar vind ik dat?
F12 in je browser

• Arunia
@bauke1994 Ah, stom. Niet eens aan gedacht. Maar netwerk geeft niets verder behalve wat google font meldingen.
Alles status code ok. Apache meldingen e.d ook.
Lijkt net of de installatie van Wordpress niet meer goed is, maar ja. Hoe valt dat te recht te zetten.

Als ik klik op een link en hij naar een niet bereikbaar pagina ga, geeft hij gewoon ok aan.

• Altaphista
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-03 11:43

Altaphista

1. check manual, 2. ask

Ik heb nog wat 32 bit programma's op mijn macbook draaien, en dacht met de update naar macOS Catalina waar ze de 32bit architectuur loslaten, is het mogelijk om via een docker container alsnog op 32 bit te blijven draaien?

Je gaat het pas zien als je het doorhebt.

• Freee!!

Freee!!

Altaphista schreef op donderdag 10 oktober 2019 @ 19:53:
Ik heb nog wat 32 bit programma's op mijn macbook draaien, en dacht met de update naar macOS Catalina waar ze de 32bit architectuur loslaten, is het mogelijk om via een docker container alsnog op 32 bit te blijven draaien?
Als die programma's als een Docker container kunnen draaien, zou het een mogelijkheid kunnen zijn. Anders zul je naar een VM moeten kijken.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• H143
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online
ik ben bezig met het opzetten van een nieuwe server dan direct migreren van ESXI naar Proxmus overstappen ivm energiegebruik en gebruiksvriendelijkheid.
nu heb ik hier een nieuwe ubuntuserver vm op draaien en wil graag al mijn docker containers en image's overzetten naar de nieuwe server ik maak gebruik van docker-compose
is hier een truukje voor om dit gemakkelijk over te zetten?

• Arunia
Poeh, vandaag nog even aan het zoeken geweest om mijn WP docker container weer werkend te krijgen. Kwam iets tegen in het log dat MySQL geen verbinding kon maken of geen verbinding met MySQL.
Daarop verder gezocht en kwam op een firewall regel uit welke het op zou kunnen lossen. Om te testen heb ik even kort de firewall uit gezet en warempel, problemen weg. Site is weer volledig beschikbaar e.d.
Nu alleen kijken hoe ik dat adres in de firewall kan zetten als open. Blijkbaar is het een bug in docker waardoor alles met die adressen kan communiceren, maar niet in de containers zelf.

Dus dat nog maar even onderzoeken.

• Arunia
Kom er echt totaal niet uit.

Wordpress draait op een eigen container. Dan is er nog de MySQL DB container.
Wanneer ik de firewall in Windows 10 uitschakel, werkt de Wordpress site gewoon goed.
Zet ik deze aan, wordt deze maar half geladen. Laten we zeggen dat koppelingen naar plaatjes en thema e.d. niet meer werkt.
Voor zover heb ik niet gewijzigd, behalve de laatste versie van Windows 10.
Het moet dus wel iets in de firewall zijn, maar geen idee wat ik aan moet passen. Zou ik de poort van de DB container daar toe moeten voegen?

Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt of ben ik zodoende de enige. :P

• Blubkens
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door Blubkens op 08-04-2021 13:35]

• Ferra
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Iemand bekent met het volgende fenomeen: Als ik mijn ubuntu server herstart, start docker netjes op en maakt hij alle containers weer die normaliter lopen. Alleen bij Couchpotato ben ik dan alle instellingen kwijt en moet ik het programma helemaal opnieuw instellen. Iemand een idee hoe ik de settings kan bewaren en deze niet verlies? Ik maak netjes een verwijzing naar de configuratie bij het aanmaken van de container.

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30
Ik draai Docker in principe zonder problemen op een RPi 3.

Maar als ik via docker-compose een container will updaten (commando: docker-compose pull [containernaam]), wordt mijn Pi regelmatig compleet onbereikbaar. Geen enkele andere container doet het dan meer, zelfs verbinden met de machine via SSH werkt niet.

Komt iemand dit bekend voor?

• Freee!!

Freee!!

DeadMetal schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:48:

Maar als ik via docker-compose een container will updaten (commando: docker-compose pull [containernaam]), wordt mijn Pi regelmatig compleet onbereikbaar. Geen enkele andere container doet het dan meer, zelfs verbinden met de machine via SSH werkt niet.

Ik heb docker-compose nooit lekker werkend gekregen en gebruik Watchtower om de containers bij te werken. En met Portainer kun je desgewenst het image wijzigen (als ze weer eens iets verplaatsen).

• DeadMetal
Dank je! De werking van Watchtower heb ik nog niet 1-2-3 door, maar ik geloof dat ik liever handmatig updates doe. Zo gebruik ik bijvoorbeeld ook Home Assistant en daarbij kan je vaak beter wachten met upgraden tot er een point-release beschikbaar is.

Maar via Portainer heb ik nu bij images op de download-knop van een bestaand image geklikt en daarna de container die hem gebruikt herstart. En binnen enkele seconden draaide ik een nieuwere versie van die applicatie. Hopelijk is dat ook een goede werkwijze.

[Voor 4% gewijzigd door DeadMetal op 18-12-2019 12:51]

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06:02
DeadMetal schreef op woensdag 18 december 2019 @ 10:48:

Gewoon je containers 1 voor 1 updaten. Anders begrijp ik het goed dat de pi over de zeik gaat. Ik update 1 voor 1, nergens last van.

• DeadMetal
Dat deed ik al via docker-compose. Bijvoorbeeld "docker-compose pull jellyfin" maar zelfs dan gaat het al mis.

[Voor 6% gewijzigd door DeadMetal op 18-12-2019 14:19]

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:46

Kek

3flix

DeadMetal schreef op woensdag 18 december 2019 @ 14:18:
Dat deed ik al via docker-compose. Bijvoorbeeld "docker-compose pull jellyfin" maar zelfs dan gaat het al mis.
dan heb je iets niet goed staan.. welke error krijg je precies?

je kan het beste docker-compose pull doen in de map waar ook het docker-compose.yml bestand staat...

• DeadMetal
Ik zie geen errors, maar mijn Pi wordt compleet onbereikbaar en unresponsive. Niet elke keer, maar wel regelmatig. Soms werkt het gewoon. Inderdaad draai ik het commando vanaf de map waar ook het yml-bestand in staat.

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-03 22:12
Ik ben ongeveer een jaar bezig met Docker (compose) en heb inmiddels de volgende setup staan. Graag pitch ik het hier even om te checken of ik het 'goed' heb opgezet. Tips en opmerkingen zijn altijd welkom!

Ubuntu Server 18.04.x - Core i3-8100 - 8GB RAM - 1T SSD
Ik heb een mappenstructuur gemaakt op de volgende manier:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
/home/stijn/docker/...
├── bookstack
│   ├── config
│   ├── docker-compose.yml
│   └── update.sh
├── deluge
│   ├── config
│   └── update.sh
├── duplicati
│   ├── config
│   └── update.sh
├── heimdall
│   ├── config
│   └── update.sh
├── jellyfin
│   ├── cache
│   ├── config
│   └── update.sh
etc....
└── updateall.sh

Ik kan dus losse dockers starten door te navigeren naar de betreffende map en dan 'docker-compose up -d'. Dit doe ik ook altijd handmatig. In elke map staat ook een eenvoudig update script: "docker-compose down && docker-compose pull && docker-compose up -d" voor losse updates, of een 'updateall' script dat map voor map laatst genoemd commando draait.

Data wordt naar een andere map in de home folder weggeschreven. Waar nodig kunnen meerdere containers bij dezelfde data komen. Bijvoorbeeld Deluge die data wegschrijft, en Jellyfin die daar vervolgens bij kan.

Het draait eigenlijk vrij goed. Maar, zijn er nog tips tricks die het leven nog makkelijker maken?

• DeadMetal
Maar via Portainer heb ik nu bij images op de download-knop van een bestaand image geklikt en daarna de container die hem gebruikt herstart. En binnen enkele seconden draaide ik een nieuwere versie van die applicatie. Hopelijk is dat ook een goede werkwijze.
Dit werkt blijkbaar niet altijd. Ik doe nu hetzelfde truukje voor Home Assistant en ook al zie ik op DockerHub dat er een nieuwe versie gepubliceerd is, na een pull van het image via Portainer + herstart van de container, draai ik nog steeds dezelfde (oudere) versie.

/edit: daarentegen doet een docker-compose pull homeassistant gevolgd door docker-compose up -d het nu weer uitstekend.

[Voor 22% gewijzigd door DeadMetal op 19-12-2019 12:48]

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:23

ThinkPad

Moderator Wonen & Mobiliteit
Wat gebruiken jullie om backups te maken van volumes?

Heb nu een losse CLI commando gevonden die een .tar.bz2 maakt van een volume, maar zoek eigenlijk iets met meer een management schil die het geautomatiseerd kan doen.

Gas besparen door CV-tuning | Elektriciteit besparen
Geen vragen via privébericht die ook via het forum kunnen a.u.b.

• Blommie01
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-03 15:39
ThinkPadd schreef op dinsdag 31 december 2019 @ 13:54:
Wat gebruiken jullie om backups te maken van volumes?

Heb nu een losse CLI commando gevonden die een .tar.bz2 maakt van een volume, maar zoek eigenlijk iets met meer een management schil die het geautomatiseerd kan doen.
Je gevonden commando kun je met een cronjob automatiseren.

Je kunt ook een script schrijven die je met een cronjob automatisch kunt starten. Je kunt dan direct bewaardagen instellen..

Bijvoorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#!/bin/bash
#Script to backup Docker Volumes

#General settings
BACKUPDIR=/path/to/dir                  #Path to Backup directory
DAYSTOKEEP=<days>                    #How many days to keep the backups
DOCKERVOLUME=<name>            #Full name of the Docker Volume

#Pack and compress the docker volume
tar -czvf $BACKUPDIR/Backup_`date +%Y-%m-%d`.tar.gz /var/lib/docker/volume/$DOCKERVOLUME

# Delete backups after X days
find $BACKUPDIR -type f -mtime +$DAYSTOKEEP -delete

[Voor 34% gewijzigd door Blommie01 op 01-01-2020 18:14]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ThinkPad

ThinkPad

@Blommie01 Bedankt nog hiervoor. Heb jouw script nog iets uitgebreid zodat hij voor elke map (=volume) een aparte .tar.gz maakt
Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
#!/bin/bash

TIME=`date +%Y-%m-%d_%Hh%Mm`     # Append date and time to backup file
SRCDIR=/var/lib/docker/volumes   # Location of directories to backup
DESDIR=/home/pi/docker_backups   # Destination of backup files
DAYSTOKEEP=14  

for dir in $SRCDIR/*/
do
  base=$(basename "$dir")
  tar -cpzf $DESDIR/$base-$TIME.tar.gz $dir
done

# Delete backups after X days
find $DESDIR -type f -mtime +$DAYSTOKEEP -delete

Nu alleen nog even iets erbij aan frutselen om het over te pompen naar m'n Synology.

[Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 05-01-2020 14:25]

• sailor_dg
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 23-03 10:10
Ik meld me hier omdat ik zojuist een zuinige server heb aangeschaft en deze middels een vm op proxmox docker containers laat draaien. De andere VMs zijn PFsense en Windows. Gezien de veelzijdigheid van Docker valt het me op dat het forum redelijk rustig is.

Ik wil het volgende gaan draaien:
Radius server
Pi hole
LDAP
TP Link AP Server
Nextcloud
Plex - Radarr,etc.
Asterisk
HomeAssistant
SNMP monitor
Duplicati
Portainer
Paperless
Bitwarden.
Traefik

Het liefst allemaal in een dikke Docker compose file. Zal stap voor stap gaan, maar zal hier de file delen mocht daar interesse in zijn. Heb waarschijnlijk ook jullie hulp nodig :)

• Asterion
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05:52
Ik ben zelf onlangs begonnen met het experimenten met Docker op een Rock64 bordje met Ubuntu 18.04 LTS.

Ik heb in fstab het volgende staan:
//192.168.1.20/HDD1 /mnt/downloads cifs guest,uid=1000,gid=1000,iocharset=utf8,rw,nofail,vers=1.0 0 0
Die harde schijf wordt ook correct gemount, ik kan ze zien en ook benaderen via de CLI.

Daarop had ik Qbittorent gedownload maar die kon niks downloaden.
Hij zag de schijf wel maar daar bleef het ook bij.
Ik zag het bestand wel op de harde schijf verschijnen dus ik denk dat de schrijfrechten wel in orde zullen zijn.

Omdat ik ook gebruik wil maken van sonarr en radarr heb ik daarom Docker geïnstalleerd.
Via Cockpit (een programma om docker containers te downloaden en te beheren) alles gedownload en gestart.
Ik kan het torrent programma benaderen en torrents toevoegen maar dan stopt het ook.
Hij kan hier ook niks downloaden.

Na veel opzoekwerk zou het ergens te maken kunnen hebben met uid en gid rechten.
Die stonden bij Cockpit blijkbaar op 911.

Op een nieuwe ubuntu installatie heb ik dan gebruik gemaakt van DockerStarter.
Vergelijkbaar met Cockpit maar dan via de CLI.
Die zet de rechten wel op 1000 welke ik nodig zou hebben?
Via Portainer is alles dan te beheren ipv Cockpit.

Maar wat ik ook probeer, Qbittorrent is niet in staat om iets te downloaden.

Via de CLI kan ik wel een map aanmaken en verwijderen. Zowel als root als andere gebruiker.

Kan er mij iemand verder helpen met dit probleem?

[Voor 16% gewijzigd door Asterion op 12-01-2020 16:52]

• dimmak
Opgelost. Moest geen userdir voor mijn mount zetten uiteraard. :+

[Voor 96% gewijzigd door dimmak op 26-02-2020 08:35]

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Vraagje. Ik wil Glances als Docker container draaien, maar ik krijg het niet goed werkend in docker-compose.

Als ik dit start, werkt het prima (copy & paste uit installatie-instructies).

code:
1
docker run -d --restart="always" -p 61208-61209:61208-61209 -e GLANCES_OPT="-w" -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock:ro --pid host docker.io/nicolargo/glances

Maar als ik 'm omzet naar docker-compose, mis ik netwerkgegevens en andere docker-containers in de web-interface.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  glances:
    image: nicolargo/glances:latest-alpine
    container_name: glances
    network_mode: host
    ports:
      - 61208:61208
    volumes:
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock:ro
    environment:
      - "GLANCES_OPT=-w"
    pid: host
    restart: always

Ik heb al geprobeerd om "network_mode: host" te verwijderen, maar zonder resultaat.

Iemand een idee waar het aan ligt?

@Asterion Heb je hier nog problemen mee? Kan je misschien wel helpen.

[Voor 4% gewijzigd door sOid op 16-03-2020 19:46]

• mdbraber
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
sOid schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:40:
Vraagje. Ik wil Glances als Docker container draaien, maar ik krijg het niet goed werkend in docker-compose.

Als ik dit start, werkt het prima (copy & paste uit installatie-instructies).

code:
1
docker run -d --restart="always" -p 61208-61209:61208-61209 -e GLANCES_OPT="-w" -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock:ro --pid host docker.io/nicolargo/glances

Maar als ik 'm omzet naar docker-compose, mis ik netwerkgegevens en andere docker-containers in de web-interface.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  glances:
    image: nicolargo/glances:latest-alpine
    container_name: glances
    network_mode: host
    ports:
      - 61208:61208
    volumes:
      - /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock:ro
    environment:
      - "GLANCES_OPT=-w"
    pid: host

Ik heb al geprobeerd om "network_mode: host" te verwijderen, maar zonder resultaat.

Iemand een idee waar het aan ligt?

@Asterion Heb je hier nog problemen mee? Kan je misschien wel helpen.
Ik gok dat je GLANCES_OPT=-w (zonder quotes) moet gebruiken

• sOid
  • Niet online
mdbraber schreef op maandag 16 maart 2020 @ 21:43:
[...]

Ik gok dat je GLANCES_OPT=-w (zonder quotes) moet gebruiken
Zo staat het in de officiële documentatie, dus het lijkt me niet. Daarnaast: dit is de optie om de webserver te starten, en dat werkt gewoon. Ik zal het even proberen, maar vermoed niet dat daar het probleem ligt.

Edit: nope, maakt inderdaad niets uit.

[Voor 5% gewijzigd door sOid op 17-03-2020 10:52]

• Asterion
@sOid
Neen, uiteindelijk heb ik 2 usb-sata kabels gekocht om aan het bord te hangen.
Met Openmediavault en docker download ik nu alles naar de ene schijf en dan kopieert hij het naar de andere om te kunnen delen met het netwerk.

• sOid
  • Niet online
@Asterion Haha, da's een creatieve oplossing. Uiteindelijk had het ongetwijfeld ook opgelost kunnen worden met de juiste rechten, maar dat is niet altijd even gemakkelijk weet ik uit ervaring.
offtopic:
Zelf heb ik een Synology draaien met daarop o.a. Plex, sabnzbd, Deluge, Sonarr, Radarr, Jackett... Werkt allemaal goed. Belangrijkste dat ik overal heb ingesteld, was de juiste PUID en GUID in de environment-specificaties van de Docker-containers. Sindsdien heb ik dat soort rare problemen niet meer.

• Asterion
@sOid Uiteindelijk was het wel nodig om de netwerkschijf te vervangen. Deze dateerde nog uit het tijdperk van SMB v1.
Nu werkt alles ook veel sneller door de USB3 poorten.

• Bojan023
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
@sOid

Ik zie bij je Docker CLI command een tweetal poorten staan, bij je docker-compose maar één. Wellicht zit hier het euvel. Start de container wel correct en is je service niet bereikbaar? Een clue uit de logs kunnen halen?

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

• sOid
  • Niet online
@Bojan023 Klopt, in de CLI staan twee poorten. Geen idee waarom; kan ik in de documentatie ook niet vinden. Maakt helaas niet uit als ik die tweede poort ook toevoeg aan m'n docker-compose.

De container start prima, web-interface (die dus draait op poort 61208) werkt ook gewoon. In de log staat enkel dit: Glances Web User Interface started on http://0.0.0.0:61208/

Maf he?

• Bojan023
  • Niet online
@sOid
Vreemd inderdaad. Overigens is network_mode: host incompatible met port mapping. Welliecht het eerste even commenten en kijken of dat wat doet?

i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C

• sOid
  • Niet online
@Bojan023 Ja, daar heb je gelijk in. Maar het lijkt iig geen kwaad te kunnen. Het maakt niet uit of ze allebei uncommented staan of als er een van beide wel weggecomment is. Euvel blijft hetzelfde. En ja, ik heb tussentijds voor de zekerheid de dockercontainer verwijderd :)

Heb 'm daarnaast even in een eigen docker-compose gezet, om uit te sluiten dat een instelling van een andere container de werking van Glances beïnvloedt. Ook zonder resultaat. Docker-compose versie aanpassen werkt ook niet.

Denk dat ik maar contact met de developer ga opnemen.

• sOid
  • Niet online
Toch jammer dat Docker hier niet zo populair lijkt te zijn. Ik moet dit topic zelf maar weer een schop geven ;)

Ik probeer pihole te installeren op m'n Synology. De conflicterende poorten (80 met name) kan ik dmv forwarding niet netjes oplossen. Nu las ik over een mooie oplossing door het creëren van een macvlan.

Dit probeer ik te doen, maar ik krijg deze foutmelding:
code:
1
networks.pihole_network.ipam.config value Additional properties are not allowed ('ip-range', 'gateway' were unexpected)

Dit is de code van de docker-compose file.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
version: '3.7'

services:

pihole:
    container_name: pihole
    image: pihole/pihole:latest
    hostname: pihole
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    networks:
      - pihole_network
    ports:
      - "53:53/tcp"
      - "53:53/udp"
      - "67:67/udp"
      - "80:80/tcp"
      - "443:443/tcp"
    environment:
      - PUID=1026
      - PGID=101
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - WEBPASSWORD=*************
      - ServerIP=192.168.178.***
      - DNS1=1.1.1.1
      - DNS2=1.0.0.1
    volumes:
       - '/volume1/docker/pihole:/etc/pihole/'
       - '/volume1/docker/pihole/etc-dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/'
    dns:
      - 127.0.0.1
      - 1.1.1.1
    # Recommended but not required (DHCP needs NET_ADMIN)
    #   https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole#note-on-capabilities
    restart: unless-stopped

networks:
  pihole_network:                         # Name of network
    driver: macvlan                       # Use the macvlan network driver
    driver_opts:
      parent: eth0
    ipam:
      config:
        - subnet: 192.168.178.0/24        # Specify subnet
        - gateway: 192.168.178.1         # Gateway address
        - ip-range: 192.168.178.253/32    # Available IP addresses

Heeft iemand een idee waarom dit gebeurt? In de voorbeelden die ik zie wordt het zo opgesteld.

Edit: Grr, als ik nou een paar minuten langer had gezocht... Het lijkt niet ondersteund te zijn door docker-compose v3. Als iemand een oplossing heeft om een container toch een statisch IP te geven binnen het bestaande subnet dan hoor ik het graag.

[Voor 6% gewijzigd door sOid op 09-04-2020 16:08]

• dimmak
Ik heb nog steeds problemen om de hele setup werkende te krijgen. Volgens mij gaat het mis met verschillende volumes. Ik heb nu al zoveel zitten kloten dat ik van het weekend het helemaal opnieuw ga proberen. Maar dit weekend begin ik met Dockstarter. Kijken of dat mij wat verder brengt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

sOid schreef op donderdag 9 april 2020 @ 15:58:
Toch jammer dat Docker hier niet zo populair lijkt te zijn. Ik moet dit topic zelf maar weer een schop geven ;)

Ik probeer pihole te installeren op m'n Synology. De conflicterende poorten (80 met name) kan ik dmv forwarding niet netjes oplossen. Nu las ik over een mooie oplossing door het creëren van een macvlan.

Dit probeer ik te doen, maar ik krijg deze foutmelding:
code:
1
networks.pihole_network.ipam.config value Additional properties are not allowed ('ip-range', 'gateway' were unexpected)

Dit is de code van de docker-compose file.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
version: '3.7'

services:

pihole:
    container_name: pihole
    image: pihole/pihole:latest
    hostname: pihole
    cap_add:
      - NET_ADMIN
    networks:
      - pihole_network
    ports:
      - "53:53/tcp"
      - "53:53/udp"
      - "67:67/udp"
      - "80:80/tcp"
      - "443:443/tcp"
    environment:
      - PUID=1026
      - PGID=101
      - TZ=Europe/Amsterdam
      - WEBPASSWORD=*************
      - ServerIP=192.168.178.***
      - DNS1=1.1.1.1
      - DNS2=1.0.0.1
    volumes:
       - '/volume1/docker/pihole:/etc/pihole/'
       - '/volume1/docker/pihole/etc-dnsmasq.d/:/etc/dnsmasq.d/'
    dns:
      - 127.0.0.1
      - 1.1.1.1
    # Recommended but not required (DHCP needs NET_ADMIN)
    #   https://github.com/pi-hole/docker-pi-hole#note-on-capabilities
    restart: unless-stopped

networks:
  pihole_network:                         # Name of network
    driver: macvlan                       # Use the macvlan network driver
    driver_opts:
      parent: eth0
    ipam:
      config:
        - subnet: 192.168.178.0/24        # Specify subnet
        - gateway: 192.168.178.1         # Gateway address
        - ip-range: 192.168.178.253/32    # Available IP addresses

Heeft iemand een idee waarom dit gebeurt? In de voorbeelden die ik zie wordt het zo opgesteld.

Edit: Grr, als ik nou een paar minuten langer had gezocht... Het lijkt niet ondersteund te zijn door docker-compose v3. Als iemand een oplossing heeft om een container toch een statisch IP te geven binnen het bestaande subnet dan hoor ik het graag.
In het Pi-Hole topic komt Docker al vaker langs dan hier. En ik zou Portainer installeren, kun je met een GUI de settings van je containers aanpassen, waaronder dus het IP-adres.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
@Freee!! Ah, daar had ik natuurlijk ook moeten kijken. Ga ik doen, tnx. Ik heb in het verleden Portainer wel gehad, maar vond het eigenlijk niks toevoegen. Doe dingen liever via de command line (leer ik ook nog 's van).

@dimmak Wat lukte er niet met volumes dan? Kwestie van het zo specificeren, waarbij het eerste stuk voor de : de echte folder op je schijf is en de tweede het mount-point dat de docker container gebruikt (laatstgenoemde hoef je nooit aan te passen).

code:
1
 '/volume1/docker/pihole:/etc/pihole/'

Die aanhalingstekens hoeven niet, maar kan ook geen kwaad.

/volume1/docker/pihole is dus de folder op je apparaat.
/etc/pihole is het mount-point dat de docker container gebruikt

Als je schrijfproblemen hebt, kun je PUID en PGID van de gebruiker die de mappen heeft aangemaakt aan je environment toevoegen. Al is dat ook op andere manieren op te lossen. (Ik vind dit het handigst, geen idee of het vanuit veiligheidsoogpunt wel wenselijk is.)

• Freee!!

Freee!!

sOid schreef op vrijdag 10 april 2020 @ 17:53:
@Freee!! Ah, daar had ik natuurlijk ook moeten kijken. Ga ik doen, tnx. Ik heb in het verleden Portainer wel gehad, maar vond het eigenlijk niks toevoegen. Doe dingen liever via de command line (leer ik ook nog 's van).
Ik doe ook graag veel via de CL, maar sommige dingen gaan gemakkelijker met een GUI. Overigens vind ik Portainer ook minder, dan de Docker GUI van OMV, maar die gaat er in OMV5 uit.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Weet iemand toevallig hoe je in Portainer een argument aan een container kunt toevoegen/wijzigen? Zojuist heb ik watchtower toegevoegd, alleen nu wil ik het argument --cleanup toevoegen en e.v.t. --interval met een wat langere tijdsduur dan de default 5 minuten, maar ik kan niet zo gauw terugvinden waar dat in Portainer kan :S

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Bojan023
  • Niet online
@Raven
Volgens mij is dat tot op heden niet mogelijk. Dit kan wel via docker-compose, ik denk dat je het daar zult moeten toevoegen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Raven schreef op zaterdag 11 april 2020 @ 19:18:
Weet iemand toevallig hoe je in Portainer een argument aan een container kunt toevoegen/wijzigen? Zojuist heb ik watchtower toegevoegd, alleen nu wil ik het argument --cleanup toevoegen en e.v.t. --interval met een wat langere tijdsduur dan de default 5 minuten, maar ik kan niet zo gauw terugvinden waar dat in Portainer kan :S
Bojan023 schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:34:
@Raven
Volgens mij is dat tot op heden niet mogelijk. Dit kan wel via docker-compose, ik denk dat je het daar zult moeten toevoegen.
Is heel goed mogelijk, in Portainer op Watchtower klikken, daarna op Duplicate/Edit en daarna in de tab Env de gewenste settings invullen.

• Bojan023
  • Niet online
Weer wat geleerd! Zijn deze edits persistent als je een externe docker-compose gebruikt?

• Freee!!

Freee!!

Bojan023 schreef op maandag 13 april 2020 @ 01:47:
Weer wat geleerd! Zijn deze edits persistent als je een externe docker-compose gebruikt?
Nee, maar met autocompose kun je wel een nieuwe yaml genereren vanuit de draaiende container om het persistent te maken. Ik gebruik overigens zelf heel weinig docker-compose.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Freee!! schreef op maandag 13 april 2020 @ 00:44:
[...]

[...]

Is heel goed mogelijk, in Portainer op Watchtower klikken, daarna op Duplicate/Edit en daarna in de tab Env de gewenste settings invullen.
Ok, thanks :) * Raven doet daar WATCHTOWER_CLEANUP met value true en WATCHTOWER_POLL_INTERVAL met value 3600 invoeren.

Klopt het dat Portainer dan de container helemaal opnieuw aanmaakt i.p.v. een herstart van de container te doen?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Raven schreef op maandag 13 april 2020 @ 10:22:
[...]
Ok, thanks :) * Raven doet daar WATCHTOWER_CLEANUP met value true en WATCHTOWER_POLL_INTERVAL met value 3600 invoeren.

Klopt het dat Portainer dan de container helemaal opnieuw aanmaakt i.p.v. een herstart van de container te doen?
Dat klopt, maar dat is altijd zo als je dat soort dingen wijzigt, met een bijgewerkte docker-compose net zo.

• Oulewappeur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:47

Oulewappeur

OmNomNom

Inmiddels ook een Pi draaiend met Docker, verder nog niet gekomen..

Maar uiteindelijk hier sowieso AdGuard Home, PiVPN en nog diverse relatief lichte apps op draaien om is wat rond te neuzen met het hele docker gebeuren.

Heb nu regelmatig last gehad van gebrickte Pi's die niet meer willen booten na een reboot vanwege een update ofzo, echt bloed irritant. Hopelijk is dat hiermee minder/niet het geval.

• Freee!!

Freee!!

Oulewappeur schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:23:
[...]
Heb nu regelmatig last gehad van gebrickte Pi's die niet meer willen booten na een reboot vanwege een update ofzo, echt bloed irritant. Hopelijk is dat hiermee minder/niet het geval.
Hoe krijg je dat voor elkaar :? En als ik zelf al eens iets verpruts, ben ik een uurtje kwijt aan het flashen van een recente backup (altijd minder dan 24 uur oud) en draait alles weer.

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

Freee!! schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 13:39:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar :? En als ik zelf al eens iets verpruts, ben ik een uurtje kwijt aan het flashen van een recente backup (altijd minder dan 24 uur oud) en draait alles weer.
geen backups maken :P en als jij mij kan vertellen waarom een Pi niet meer wil booten nadat ik hem een update en upgrade geef dan heb je daar een antwoord.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Oulewappeur schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 15:37:
[...]
geen backups maken :P en als jij mij kan vertellen waarom een Pi niet meer wil booten nadat ik hem een update en upgrade geef dan heb je daar een antwoord.
Rotte SD-kaart die het schrijven van de update en upgrade niet overleefd heeft :? Er is een reden, dat ik goede SD-kaartjes gebruik en niet die van SOS Solutions.

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

Tis een kingston SDCA3/32GB
maar heb nu alles op een andere Pi & SD draaien just to be sure.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Oulewappeur schreef op dinsdag 14 april 2020 @ 16:15:
Tis een kingston SDCA3/32GB
maar heb nu alles op een andere Pi & SD draaien just to be sure.
Ik heb ze (nu) van SanDisk, ook 32 GB. Helemaal in het begin heb ik één keer een kaartje gehad, waaraan ik mijn vingers brandde, toen ik het uit de Pi trok. Dat kaartje deed het ook niet meer (ook de reden, dat ik het eruit trok).

• Oulewappeur

Oulewappeur

OmNomNom

Heb nu een ander kaartje en lijkt het goed te doen. Heb docker draaiend met portainer en ga vandaag kijken om back-ups naar mn xpenology te maken. Dan kunnen we vanuit daar doorwerken :)

• Freee!!

Freee!!

Oulewappeur schreef op woensdag 15 april 2020 @ 07:38:
Heb nu een ander kaartje en lijkt het goed te doen. Heb docker draaiend met portainer en ga vandaag kijken om back-ups naar mn xpenology te maken. Dan kunnen we vanuit daar doorwerken :)
Ik zou beginnen om backups te maken naar een aangesloten USB-drive.

• dimmak
Waarschijnlijk heb ik tijdens het configureren van een applicatie wat verkeerd gedaan. De applicatie is nu niet meer te bereiken via zijn configureerde poort. Nu heb ik al de image en container verwijderd via Portainer en opnieuw geïnstalleerd maar ik kom er nog steeds niet bij. Ik denk dat er nog wat instellingen ergens opgeslagen zijn. Want kan ik doen om dit op te lossen?

Edit: Config file had ik ook verwijderd, maar had de container nog niet opnieuw opgestart. :) Werkt nu weer dus.

[Voor 13% gewijzigd door dimmak op 19-04-2020 14:12]

• Thijsmans
  • Laatst online: 23:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Ik loop tegen een probleem aan waar ik even geen raad meer mee weet...

Mijn docker draait verschillende containers, waaronder (1) mariadb, en (2) home assistant. Home assistant maakt gebruik van de recorder-module (geschiedenis bewaren) en kon daarvoor tot gisteren uitstekend verbinden met mariadb. Maar sinds een reboot van het systeem lukt dat niet meer.

De mariadb-container zit in het "default_network" netwerk. De andere containers in dat netwerk kunnen op container-naam verbinden met mariadb (de container-naam wordt immers geresolved binnen hetzelfde netwerk.) Home Assistant moet echter draaien in het "host" netwerk. In dat netwerk resolved de hostname "mariadb" natuurlijk niet.

Om dat probleem te omzeilen, heb ik in de container-configuratie een volume meegegeven voor een socket:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  mariadb:
    container_name: mariadb
    image: mariadb/server
    environment:
      MARIADB_ROOT_PASSWORD: ---
    volumes:
      - /var/lib/mysql:/var/lib/mysql
      - /var/run/mysqld:/var/run/mysqld

Hetzelfde volume is aan de home-assistant container meegegeven:

YAML:
1
2
    volumes:
      - /var/run/mysqld:/var/run/mysqld

Na een reboot wordt de socket ineens niet meer aangemaakt. Mariadb geeft in de logs aan:

code:
1
2
3
4
[Note] Server socket created on IP: '::'.,
[ERROR] Aborting,
[ERROR] Can't start server : Bind on unix socket: Permission denied,
[ERROR] Do you already have another mysqld server running on socket: /var/run/mysqld/mysqld.sock ?

Natuurlijk draait er geen andere server. Er is geen mysqld.sock aanwezig in de opgegeven map, hij kan niet worden aangemaakt. Dat lijkt mij een bestandsrechtenprobleem. Maar hoe los ik dat op?

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• Bojan023
  • Niet online
@Thijsmans
Ik zou beginnen met je HA container naast 'host' ook aan 'default_network' toe te voegen. Dan zou mariaDB 'gewoon' moeten resolven en kan je de volumes weglaten.

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-03 22:06
Freee!! schreef op maandag 13 april 2020 @ 01:55:
[...]

Nee, maar met autocompose kun je wel een nieuwe yaml genereren vanuit de draaiende container om het persistent te maken. Ik gebruik overigens zelf heel weinig docker-compose.
Ik gebruik eigenlijk altijd docker composer. Enige reden dat je dit weinig gebruikt ?

• Thijsmans
  • Laatst online: 23:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Bojan023 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 17:32:
@Thijsmans
Ik zou beginnen met je HA container naast 'host' ook aan 'default_network' toe te voegen. Dan zou mariaDB 'gewoon' moeten resolven en kan je de volumes weglaten.
Als ik via Portainer de container aan het docker_default netwerk wil toevoegen, krijg ik de foutmelding:
Failure
container sharing network namespace with another container or host cannot be connected to any other network
Een socket zou ook mijn voorkeur hebben, vanwege de performance. Maar ja, er is dus nog altijd een bestandsrechtenprobleem...

/update

Kleine stap gezet! De mariadb container start met het volgende volume:
YAML:
1
2
    volumes:
      - /srv/docker/sockets/mariadb:/var/run/mysqld:rw

Elders las ik dat niet alleen de rechten van het bestand mysqld.sock van belang zijn, maar ook die van de directory waar die socket in staat. En jawel: een chmod -R 0777 op de gehele map /srv/docker/sockets/mariadb zorgt ervoor dat de socket vanuit de container wordt aangemaakt. Ook Home Assistant kan daarna weer prima opstarten. Maar deze bestandsrechten zijn wel erg ruim. Kan ik de gebruiker systemd-coredump (die de socket aanmaakt) toevoegen aan de docker-groep, en de rechten buiten deze groep beperken? Of is het een erg slecht idee om systeem-users aan de docker-groep toe te voegen?

[Voor 36% gewijzigd door Thijsmans op 25-04-2020 14:25]

Solis2mqtt: cloud-loze oplossing om je Solis wifi-stick uit te lezen.

• Freee!!

Freee!!

Yarisken schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 12:53:
[...]
Ik gebruik eigenlijk altijd docker composer. Enige reden dat je dit weinig gebruikt ?
Ik krijg het op de Raspberry Pi niet aan de praat. En met opgeslagen 'docker run' commando's en toegang tot GUI's voor finetunen kan ik ook zonder.

• ThinkPad

ThinkPad

Ben bezig om m'n Docker containers over te zetten naar een andere host. Alleen het overzetten van de volumes is blijkt toch wel vrij lastig. Ik heb nu iets wat wel OK lijkt te werken. Omdat ik zelf veel tijd heb verspild heb aan het zoeken naar de juiste commando's zet ik ze hier even neer. Heb ik ze ook gelijk als naslagwerk voor mijzelf.

Backup maken:
code:
1
docker run --rm -v "grafana-storage:/volume" -v "/home/pi/:/archive" alpine /bin/sh -c "tar cfz \"/archive/grafana-storage_backup.tar.gz\" -C /volume ."

Deze maakt van het volume grafana-storage de file grafana-storage_backup.tar.gz in /home/pi

Restoren:
code:
1
docker run --rm -v grafana-storage:/recover -v /home/ikke/:/backup alpine /bin/sh -c "tar -C /recover -xvf /backup/grafana-storage_backup.tar.gz"

Deze maakt het volume grafana-storage aan op basis van de file grafana-storage_backup.tar.gz die in /home/ikke staat.

Het zou ook mooi zijn als Portainer een soort export/beschrijving van je containers kon maken, zodat ik die in de Portainer van de nieuwe host weer kon importeren (nadat de volumes weer zijn aangemaakt). Het blijft nu veel handwerk helaas.

• Freee!!

Freee!!

ThinkPadd schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:24:
[...]
Het zou ook mooi zijn als Portainer een soort export/beschrijving van je containers kon maken, zodat ik die in de Portainer van de nieuwe host weer kon importeren (nadat de volumes weer zijn aangemaakt). Het blijft nu veel handwerk helaas.
Met autocompose kun je yaml's (laten) genereren voor Docker compose.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ferrox1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:00
Ik weet niet goed of ik hier in het juiste topic ben. Maar ik wil iets voor elkaar krijgen en loop nu vast. (ik had het zelfs voor elkaar dat docker niet meer wilde starten (zie hier voor het exacte probleem), alles geherinstalleerd en opnieuw ingesteld. Het werkt nu weer bijna helemaal op een paar kleine laatste puntjes na.

Ik heb docker draaien op den Synology DS918+ Deze staat in een bond met alle tagged vlans doorgezet naar de synology zoals in deze tutorial (voordeel is dat ik op de gescheiden VLANS aparte containers kan draaien, super tof) Hier achter draait docker met macvlan (zoals hier aangegeven), waarbij ieder vlan een aparte maclvan network heeft. Dit zit met meerdere IP adressen met een scope, buiten de DHCP van mijn Unifi USG pro. Hierop draait nu domoticz, portainer, pi-hole, bind-dns, unificontroller en nog wat andere containers. Maar ik heb 3 specifieke problemen.

1:
Ik heb nu noodgedwongen 2 pi-holes draaien. 1 voor alle containers buiten de host (De Synology) en 1 specifiek voor de host. Dit komt door een beperking van macvlan dat de host deze adressen niet kan benaderen. Ook kun je 1 container niet aan de host koppelen en een macvlan netwerk tegelijk. Je kunt wel het bridge netwerk pakken maar dat pakte docker zelf niet zo goed (en daardoor moest ik opnieuw installeren) Ik heb deze tutorial gevolgd, maar ging dus niet goed en veroorzaakte corruptie in het geheel. Ook geprobeerd om het met het bridge network te connecten (portainer helpt hier wel in voor het overzicht). Maar dan lukte het nog niet. Ik ben benieuwd waar mijn denkfout zit in dit probleem.

2:
Bij Domoticz heb ik de resolv.conf aan moeten passen naar het adres van de pi-hole container(die niet op het host netwerk draait, die kan hij niet bereiken, wederom macvlan beperking). Dit werkt was nodig om naar de buitenwereld te kunnen babbelen. Dit werk nu super goed omdat de pi-hole (waar ik ook de resolv.conf moest aanpassen om hem de eerste keer gestart te krijgen) als upstream DNS de bind container gebruikt. Hierin staan mijn lokale DNS namen in. En daarna gaat hij naar buiten de wijde wereld in. Echter kan ik dit met hombridge niet aanpassen. Deze kan nu alleen als hij op de host draait met de buitenwereld babbelen. Als hij in een aparte macvlan container draait weer niet. Maar ik kan ook nergens de DNS server aanpassen van Homebridge zodat hij naar de pihole gaat kijken. Wellicht dat iemand weet waar ik dit kan aanpassen? Een envroiment variabele als DNS1 meegeven aan de container werkt ook niet. de resolv.conf zou moeten worden gekopieerd van het betreffende netwerk, maar dit heb ik niet op hoeven geven volgens de tutorial. Echter de andere containers draaien allemaal zonder problemen?

3:
Ik heb 2 piholes draaien. Mijn andere apparaten in het netwerk maken gebruik van de macvlan container met pi-hole.deze heeft als upstream dns server de BIND container. Deze stuurt dus soms door naar de synology. Deze fungeert dan als reverse proxy voor verschillende applicaties (Sonarr, Radarr, Sabnzbd, e.t.c.) Maar ook voor de pihole voor de syno. Maar dan krijg ik dat die geblokt is en ik die niet mag benaderen. Ik kan hem alleen op IP basis benaderen (voor nu even prima uiteraard) maar ik vind het niet netjes (wellicht ben ik te dwangneurotisch >:) ).

Bottom line, is mijn aanpak verkeerd, mis ik iets in mijn setup? want ik ben er bijna helemaal met de containers. En docker is echt super (mits het niet vastloopt :+ ) voor deze soort opstellingen. Maar ik krijg soms het gevoel dat ik beter alles naar de host kan zetten en maar goed opletten met de poorten van de syno.

[Voor 3% gewijzigd door Ferrox1 op 07-05-2020 08:22. Reden: Linkjes goed zetten]

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:45
Misschien kunnen jullie mij helpen:

Docker draait op een Synology DS218+. De logging van Docker laat de juiste tijden (en dus juiste tijdzone) zien. Als ik echter de logging van UniFi, Watchtower of AdGuard Home bekijk lopen die allemaal 2 uur achter de feiten aan.

Ik heb Watchtower bijvoorbeeld al geinstalleerd met het volgende commando:

docker run -d --name Watchtower -e TZ=Europe\Amsterdam -e WATCHTOWER_POLL_INTERVAL=3600 -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock v2tec/watchtower

Maar hij loopt nog altijd 2 uur achter. Ook heb ik als variabele 'TZ' met Europe\Amsterdam toegevoegd, ook dat mocht helaas niet baten. Doe ik iets verkeerd, moet ik het ergens anders instellen?

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23-03 14:56

technorabilia

(fka kraades)

@rscheper
Ik ken deze image niet, maar niet alle images zijn zo ingericht dat deze gebruik maakt van de TZ variabele. Ik weet niet of dit de oorzaak is maar je kunt misschien ook /etc/timezone of /etc/localtime mappen?

Bijvoorbeeld -v /etc/localtime:/etc/localtime.

👉🏻 Blog 👈🏻

• Arunia
Zag gisteren dat na de laatste Windows 10 update op mijn server Docker een melding gaf om deze niet meer in Hyper-v te draaien, maar op een andere manier waardoor deze sneller zou werken etc.
Voor nu maar even weggeklikt, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar het hoe en wat.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• technorabilia

technorabilia

(fka kraades)

@Arunia
Zie https://www.docker.com/blog/new-docker-desktop-wsl2-backend.

Edit:
Net even geprobeerd en je hebt inderdaad alleen Windows Subsystem for Linux (WSL) 2 nodig.
Hyper-V is niet langer nodig.
https://docs.docker.com/docker-for-windows/wsl/

[Voor 54% gewijzigd door technorabilia op 18-07-2020 16:47]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
@kraades ik heb het zelf nog niet gedaan omdat je huidige containers niet over gaan. Dat moet je dan handmatig regelen. Daar zit ik nog net niet ver genoeg voor in de materie.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• technorabilia

technorabilia

(fka kraades)

@Arunia
Ik draai zelf Docker op een Synology, dus ik heb niet veel ervaring met de Windows variant.
Maar je zou als je een docker-compose.yml hebt al vrij ver moeten komen.
Ik snap wel dat het ingewikkelder kan worden bij "maatwerk" bijvoorbeeld betreffende volumes, images etc.

Hier staat wel iets van hints maar niet heel uitgebreid.

Ik boot zelf vanaf meerdere Windows 10 vhdx dus kan zo vrij makkelijk e.e.a. uitproberen zonder mijn Windows 10 hoofdsysteem te verprutsen.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Bojan023
  • Niet online
@Arunia

Is dit ook een probleem als men gebruikte maakt van docker-compose? Klinkt namelijk als een issue voor losse containers. Toen ik ben gemigreerd van Windows naar Linux heb ik enkel de data over moeten zetten en de volumepaden moeten aanpassen en in een uur was ik weer up-and-running zonder enig dataverlies (+-12 containers). Wellicht een mooi moment om naar docker-compose te gaan kijken? :-D

• Arunia
@Bojan023 Het is meer dat ik gewoon dingen van internet heb gebruikt met een beetje aanpassen van dockerfile en docker-compose, maar weinig tijd heb gehad om het echt te begrijpen.
Heb cursussen op udemy klaar staan over docker, maar ben nog bezig met de 3 certificaten voor Serverbeheer 2016. Wat voorrang heeft (ware het niet dat basis van Docker daar ook wel in zit).
Zodra dat achter de rug is, ga ik zeker eens zitten voor docker. Want een backup maken heb ik ook nog niet gedaan. Gelijk weinig echt belangrijke dingen behalve ons kookboek welke toch wel met regelmaat gebruikt worden. :P

Ik wil er zeker meer mee, alleen tijd is het probleem op dit moment.

[Voor 5% gewijzigd door Arunia op 21-07-2020 13:54]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• technorabilia

technorabilia

(fka kraades)

Handig om docker run commando's om te zetten: https://www.composerize.com/.

Verder Container Training @ https://container.training/.

Edit:
Als je eenmaal een docker-compose.yml file hebt kun je vrij eenvoudig de container(s) aanmaken.

Voorbeeld:
root@DS716:/volume1/Share/Docker# docker-compose up -d nzbget
Creating nzbget ... done
root@DS716:/volume1/Share/Docker# docker-compose start nzbget
Starting nzbget ... done
root@DS716:/volume1/Share/Docker# docker-compose stop nzbget
Stopping nzbget ... done
root@DS716:/volume1/Share/Docker# docker-compose pull nzbget
Pulling nzbget ... done
root@DS716:/volume1/Share/Docker# docker-compose rm nzbget
Going to remove nzbget
Are you sure? [yN] y
Removing nzbget ... done
root@DS716:/volume1/Share/Docker#

[Voor 70% gewijzigd door technorabilia op 21-07-2020 14:47]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Bojan023
  • Niet online
@Arunia
Ja dat verklaart een hoop!

lichtelijk off-topic: 3 certificaten voor serverbeheer. Klinkt tof (en veel :-p) maar het verbaast mij wel enigszins dat Docker daar blijkbaar geen groot deel van uitmaakt. Ik dacht dat Docker op serverniveau juist populair was!

Pagina: 1 2 3 ... 7 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee