Toon posts:

[Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online
Ik zag dat er nog geen topic omtrent Docker was, maar wel vragen over bepaalde onderdelen van Docker zelf.

Docker is er voor verschillende OSen. Ikzelf maak gebruik van Docker onder Windows met Linux containers. Anderen zweren bij Docker onder Linux. MS ondersteund steeds meer Linux onder Windows, dus uiteindelijk moet het volledig hetzelfde gaan werken heb ik de goede hoop in.

Nu zal ik vast niet de enige zijn die tegen problemen aan loopt qua implementatie van Docker images.
Je hebt programma's die komen met een Docker-compose file. Daarnaast heb je programma's die komen met een Dockerfile (zonder extensie).

Portainer
Om een beetje een grafische schil met wat mogelijkheden te krijgen buiten Powershell onder Windows, kun je Portainer installeren onder docker. Hiermee kun je in een webbrowser naar een pagina gaan zodat je alle containers, images, networks enzovoorts kan zien.

commando's
docker container ls of docker ps - Geeft een lijst met alle containers
docker image ls - Geeft een lijst met alle images
docker volume ls - Geeft een lijst met alle volumes
docker network ls - Geeft een lijst met alle netwerken
docker info - geeft alle bovenstaande en informatie over het systeem en Docker zelf.

docker container stop "code van de container" zonder " ", stopt de container. Container kun je vervangen voor bovenstaande zoals image, volume etc.
Hierna is het mogelijk om met "docker container rm "code van de container" de container te verwijderen. Dit werkt uiteraard ook op de andere onderdelen.

[Voor 108% gewijzigd door Arunia op 22-05-2019 10:48]

• Arunia
  • Nu online
Mijn doel was om met mijn nieuwe Windows 10 server meteen te beginnen met Docker om zo programma's als Sonarr, Radarr, Lidarr, Plex, Unifi, Qbittorrent (oid), Sabnzbd, firefly III enzovoorts.
Nu begon het met Plex dat dat niet lekker ging. Docker ingesteld met Linux Containers.
Maar kreeg het niet werkend.

Alles maar geïnstalleerd zonder Docker. Toen kwam ik op Firefly III welke haast niet handmatig te installeren is. Met Docker geprobeerd en dat ging gewoon goed.

Echter, wilde ik Chowdown (receptenboek) via Docker doen, maar ipv een Docker-Compose, komt deze als Dockerfile binnen. Het is me gelukt om uit te vogelen dat het via docker build omgezet moet worden naar een image, maar met dat image loop je weer tegen problemen aan dat je uit moet zoeken hoe je die start.

Het doel is een beetje om elkaar te kunnen helpen. Heb zelf een cursus docker op Udemy staan, maar dat moet even op een laag pitje ivm cursussen voor mijn toekomst.

Heb ondertussen aardig wat uitgezocht, maar deze blijf ik bij hangen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
FROM gregyankovoy/alpine-base

COPY chowdown.sh /usr/local/bin/chowdown.sh
RUN chmod +x /usr/local/bin/chowdown.sh

COPY app/ /opt/app/

RUN apk add --update --no-cache ruby ruby-json ruby-bigdecimal ruby-webrick ruby-etc libffi \
    && apk add --virtual build-dependencies build-base ruby-dev libffi-dev \
    && gem install jekyll --no-ri --no-rdoc \
    && gem cleanup \
    && apk del build-dependencies

EXPOSE 80
VOLUME /config

CMD [ "sh", "c:/Chowdown/chowdown.sh" ]

Dit heb ik met een build commando naar een image geschreven in docker:
code:
1
docker run -d -v c:/chowwown -p 80:80 --name chowdown chowdown

In de code heb ik de poort aangepast en de locatie waar het staat uit "veiligheidsoverweging".
Normaal stond er in bovenstaande commando /var/etc/enzovoorts. Dit werkte niet, dus heb ik het lean and mean aangepast naar de locatie op de windows server zelf.
Daarna werkte het commando wel zonder problemen.

Echter, wat moet ik met het imagebestand. Daar kom ik niet uit welk commando ik moet uitvoeren om iets werkbaars te krijgen. als bovenstaande al een werkbaar imagebestand geeft.

Ik zou de TS ter zijner tijd bij meer interesse nog aan kunnen passen voor een algemeen topic. Met informatie hoe onderdelen binnen Docker te verwijderen, bepaalde standaard handelingen. Handige programma's zoals Portainer en hoe die te installeren etc.

Daarnaast zou ik Docker nog als service willen draaien onder windows zodat bij een herstart van Windows om wat voor reden dan ook Docker en de containers op de achtergrond al meteen gaan draaien zonder eerst in te loggen en dan weer locken.

[Voor 99% gewijzigd door Arunia op 22-05-2019 10:35]

• Arunia
  • Nu online
@Wintervacht Ik heb ook wel gemerkt dat ik op een gegeven moment Firefly iii niet meer kon bereiken. Of dat kwam door de brakke implementatie van Docker desktop of door het klooien van mij, dat moet ik verschuldigd blijven.
Zelf heb ik teveel programma's die niet onder Linux draaien (even daargelaten of er Linux opties hiervoor zijn), waardoor ik toch bij Windows wil blijven. Heb wel iets kennis van Linux, maar ga toch de overstap voorlopig nog niet maken.

Wellicht dat ik uiteindelijk een VM met Linux ga maken (bedoel, Hyper-V draait toch al voor Docker) en daar docker in ga zetten. Wie weet.
Kan me echter niet voorstellen dat alles zo slecht onder Windows draait met Docker.

• Arunia
  • Nu online
@Kobus Post Oh ok, dat klinkt wel logisch inderdaad.
Vreemd dat ik een image dan in mijn docker installatie zelf heb gemaakt. Maar jouw manier is waarschijnlijk een andere manier om het te doen en dan overal vandaan online naar binnen te trekken?

Ik ga eens aan de slag. Dank je!

Ik krijg aan het einde wel deze melding:
SECURITY WARNING: You are building a Docker image from Windows against a non-Windows Docker host. All files and directories added to build context will have '-rwxr-xr-x' permissions. It is recommended to double check and reset permissions for sensitive files and directories.

Niet geheel onlogisch, maar vraag me af of ik er uiteindelijk iets mee moet.

[Voor 41% gewijzigd door Arunia op 23-05-2019 08:33]

• Arunia
  • Nu online
@Jivebunny Ah ok. Dan ga ik even kijken hoe ik chmod kan doen in docker zelf. Google is ook gelukkig voor een groot deel mijn vriend. ;)
Uiteindelijk wil ik het wel mogelijk maken om de webserver naar buiten toe beschikbaar te hebben voor de recepten e.d. Voor nu is het wat minder van belang.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@Jivebunny Gaan we dat binnenkort uitproberen. Beetje Linux moet wel lukken.

Krijg na
code:
1
docker run chowdown
de volgende melding, maar verwacht dat het in het bestand zelf niet goed gaat. Alhoewel in Windows ik bij het aanpassen van rechten op de map waar ik het gebeuren heb geplaatst binnen windows een foutmelding krijg.
Iets zegt me dat de aanpassingen in de Dockerfile achteraf toch niet nodig waren.
code:
1
2
3
4
5
6
PS C:\software\chowdown> docker run chowdown                                                                                                                                            adduser: uid '911' in use
usermod: user 'dockeruser' does not exist
chown: unknown user/group dockeruser:dockergroup
chown: unknown user/group dockeruser:dockergroup
Running container as dockeruser in group dockergroup (911:911)
sh: can't open 'c:/software/Chowdown/chowdown.sh': No such file or directory

Dat laatste stukje ga ik nog even terug aanpassen naar wat het was. Waarschijnlijk is het dan opgelost.

Na inderdaad de dockerfile e.d. zonder aanpassingen met build een image te laten maken en deze te laten starten gaat het goed. Dus die gedachte was correct. Nu alleen nog uitzoeken waarom deze niet zichtbaar wordt vanuit de browser. Heb de poort aangepast, maar hij blijft de oude poort aan geven. Zie ook in powershell dat de server is gestart en welke gegevens, maar dat is 0.0.0.0:4000, wat me niet lijkt dat dat zou kloppen. :P
Eens kijken of ik een brug kan leggen, want het mag allemaal dezelfde IP krijgen als de server. Dat is wat ik bij firefly III ook automatisch heb gekregen. Genoeg om over te broeden!.

code:
1
docker run -p 8088:4000 chowdown
werkt iig. Enige is dat portainer ip 0.0.0.0:8088 gebruikt waardoor je niet op die link kunt drukken omdat je locahost:8088 moet gebruiken.
Maar goed, dat is verder niet zo boeiend omdat ik vanuit daar er niet perse heen hoef. En zie dat het bij de andere containers ook precies zo fout gaat.
Overigens als ik run doe, komt er een nieuwe container in het systeem. Maar denk dat dat dan weer inherent is aan het run commando.

[Voor 34% gewijzigd door Arunia op 23-05-2019 10:56]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@Jivebunny Ga even rustig je tekst lezen binnenkort en kijken of ik er mee uit de voeten kan.

Iedereen geeft aan dat omgekeerd werken beter is, maar mijn hele gebeuren draait onder Windows. Stablebit Drivepool met Scanner voor de shares en nog wat andere dingen. Vraag me af of dat goed gaat als ik het om draai. Ben ook wel erg gehecht aan die combinatie.
In het ergste geval vervalt Docker gewoon totdat het wellicht wel goed gaat werken. Alhoewel buiten een paar hikjes gaat het op het moment wel prima met wat ik er in heb draaien. Het is even uitzoeken hoe en wat, maar uiteindelijk komen we een eind. Plex laat ik maar even standalone draaien onder Windows, denk niet dat dat er beter van wordt onder Docker.

Ga nog even zitten bekijken of overstappen een goed plan gaat zijn op langere termijn voor mij.

• Arunia
  • Nu online
@Jivebunny Denk dat het beide ongeveer hetzelfde principe is. Alhoewel bij Stablebit er geen parity drive is. Scanner scant gewoon regelmatig op problemen met de schijven en geeft daar een melding van. Ook SMART waardes e.d. en drivepool combineert verschillende soorten schijven tot 1 grote pool of meerdere pools mocht je dat willen.

• Arunia
  • Nu online
Blijf er toch tegenaan lopen dat mijn Wordpress in Docker niet te bereiken is. Laad half, wat voorheen buiten mijn server was. Nu ook op de server zelf.
Nadeel is dat je ook totaal niet in wp-admin komt. Dan is de pagina niet te bereiken. Vraag me af of het te resetten is. Er staan op die site wel al allerlei recepten. Dus dat schiet totaal niet op. :+

• Arunia
  • Nu online
@smootje Dank voor je antwoord. Wellicht dat ik toch ooit over stap op Linux met Docker onder Hyper-V, maar dat zien we later wel. De discussie hierover is al eerder geweest. Weet ook niet wat het verbruik gaat doen met een Linux onder Hyper-V.

De site heeft al eerder gewerkt. Een soortgelijk probleem heeft zich voorgedaan, maar dat is opgelost door de verwijzing naar localhost te veranderen in het externe ip.
Echter, na een paar maanden gebruik werkt het nu ook niet meer. Zelfs niet op de server zelf.

Plaatjes worden iig niet geladen, sterker nog, de hele opmaak niet. Daarnaast als je een pagina dieper gaat krijg je meteen een "kan deze pagina niet bereiken" melding.

Foutmeldingen die ik krijg onder de console:
met een i logo
HTML1300: Er heeft navigatie plaatsgevonden. dnserror.html (1,1)
CSS3121: De mediaquery -ms-viewport is afgeschaft.

met een ! logo
SEC7120: [CORS] De oorsprong 'ms-appx-web://microsoft.microsoftedge' heeft een cross-origin font-bron op 'ms-appx-web:///assets/Fonts/BrowserMDL.ttf#Browser MDL2 Assets' niet toegestaan.
CSS3119: Geen lettertypen beschikbaar voor @font-face-regel ErrorPageStyles.css (11,7)

Met google kom ik er iig niet uit. Voor zover heb ik geen updates gedaan aan Wordpress. Dus best raar dat dit gebeurd.
Met zoeken op de pagina kom ik "localhost" bijvoorbeeld ook niet tegen, dus dat oude probleem kan het haast niet zijn. Daarnaast is het externe ip gewoon nog hetzelfde.

Ik maak gebruik van MySQL en heb deze tut gebruikt: https://www.hostinger.com/tutorials/run-docker-wordpress

Wat zijn de commando's om bij de logs te komen? Dat is wel een ding. Je kunt niet door een container heen bladeren voor zover en dan ala Linux de logs openen etc.

Vind het ook niet erg om het opnieuw op te zetten, maar wil dan nog wel op een manier een backup maken van de inhoud van de site. Ben dat eigenlijk vergeten te doen en dat is balen. Want als je niet in WP komt, dan houdt het in mijn ogen al snel op om een backup te maken.

• Arunia
  • Nu online
@bauke1994 Dank je voor je reactie.
Developer console? Waar vind ik dat? :P Heb wel Portainer draaien, maar daar kom ik niet iets tegen. Voor zover heb ik hooguit Docker opnieuw opgestart en de server zelf, maar lijkt me sterk dat daar iets veranderd met het netwerk. Heb al gezocht op Google, maar kom het niet echt tegen.

Qua Hyper-V heb je helemaal gelijk. Niet eens bij stil gestaan. Wellicht dat dat dan inderdaad een optie zal zijn. Een kijken hoe ik de containers zou kunnen verplaatsen.

• Arunia
  • Nu online
@bauke1994 Ah, stom. Niet eens aan gedacht. Maar netwerk geeft niets verder behalve wat google font meldingen.
Alles status code ok. Apache meldingen e.d ook.
Lijkt net of de installatie van Wordpress niet meer goed is, maar ja. Hoe valt dat te recht te zetten.

Als ik klik op een link en hij naar een niet bereikbaar pagina ga, geeft hij gewoon ok aan.

• Arunia
  • Nu online
Poeh, vandaag nog even aan het zoeken geweest om mijn WP docker container weer werkend te krijgen. Kwam iets tegen in het log dat MySQL geen verbinding kon maken of geen verbinding met MySQL.
Daarop verder gezocht en kwam op een firewall regel uit welke het op zou kunnen lossen. Om te testen heb ik even kort de firewall uit gezet en warempel, problemen weg. Site is weer volledig beschikbaar e.d.
Nu alleen kijken hoe ik dat adres in de firewall kan zetten als open. Blijkbaar is het een bug in docker waardoor alles met die adressen kan communiceren, maar niet in de containers zelf.

Dus dat nog maar even onderzoeken.

• Arunia
  • Nu online
Kom er echt totaal niet uit.

Wordpress draait op een eigen container. Dan is er nog de MySQL DB container.
Wanneer ik de firewall in Windows 10 uitschakel, werkt de Wordpress site gewoon goed.
Zet ik deze aan, wordt deze maar half geladen. Laten we zeggen dat koppelingen naar plaatjes en thema e.d. niet meer werkt.
Voor zover heb ik niet gewijzigd, behalve de laatste versie van Windows 10.
Het moet dus wel iets in de firewall zijn, maar geen idee wat ik aan moet passen. Zou ik de poort van de DB container daar toe moeten voegen?

Heeft iemand al eens met dit bijltje gehakt of ben ik zodoende de enige. :P

• Arunia
  • Nu online
Zag gisteren dat na de laatste Windows 10 update op mijn server Docker een melding gaf om deze niet meer in Hyper-v te draaien, maar op een andere manier waardoor deze sneller zou werken etc.
Voor nu maar even weggeklikt, maar ben eigenlijk wel benieuwd naar het hoe en wat.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@kraades ik heb het zelf nog niet gedaan omdat je huidige containers niet over gaan. Dat moet je dan handmatig regelen. Daar zit ik nog net niet ver genoeg voor in de materie.

• Arunia
  • Nu online
@Bojan023 Het is meer dat ik gewoon dingen van internet heb gebruikt met een beetje aanpassen van dockerfile en docker-compose, maar weinig tijd heb gehad om het echt te begrijpen.
Heb cursussen op udemy klaar staan over docker, maar ben nog bezig met de 3 certificaten voor Serverbeheer 2016. Wat voorrang heeft (ware het niet dat basis van Docker daar ook wel in zit).
Zodra dat achter de rug is, ga ik zeker eens zitten voor docker. Want een backup maken heb ik ook nog niet gedaan. Gelijk weinig echt belangrijke dingen behalve ons kookboek welke toch wel met regelmaat gebruikt worden. :P

Ik wil er zeker meer mee, alleen tijd is het probleem op dit moment.

[Voor 5% gewijzigd door Arunia op 21-07-2020 13:54]

• Arunia
  • Nu online
@Bojan023 haha inderdaad.
Aan de andere kant is er toch een deel containers in de examens.
Ach, komt ook allemaal goed.
Hyper-v staat nog steeds hoog in die examens.

• Arunia
  • Nu online
@Jazco2nd ik nog niet. Heb wel het idee om owncloud of nextcloud te gaan draaien tzt. Op dit moment alleen nog te veel te doen.
Maar je zou een docker zoek opdracht in dat topic kunnen geven. Als het veel op komt, dan kun je de vraag daar stellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
FFFUUUUUUUU!!!!

Ik heb in Docker onder Windows 10 al enige tijd een Wordpress site met een kookboek draaien.
Echter dacht ik deze even te stoppen en opnieuw te starten met een nieuw poortnummer.
Maar, blijkbaar heb ik me in het commando vergist (en de instellingen van mijn container).
Heb docker-compose down gebruikt.
Aanpassingen gemaakt in de docker-compose file voor een ander poortnummer en nu na opstarten een heerlijk lege wordpress site...

Zuch, is er een mogelijkheid om het weer terug te krijgen of heeft docker alles verwijderd?
Heb ook de mappen structuur in de verkenner veranderd om zo alles netjes te ordenen.

De manier om de container etc op te starten, was docker-compose up -d.
De compose file is deze:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
version: '2'

services:
   db:
     image: mysql:5.7
     volumes:
       - db_data:/var/lib/mysql
     restart: always
     environment:
       MYSQL_ROOT_PASSWORD: somewordpress
       MYSQL_DATABASE: wordpress
       MYSQL_USER: wordpress
       MYSQL_PASSWORD: wordpress

wordpress:
     depends_on:
       - db
     image: wordpress:latest
     ports:
       - "80:80"
     environment:
       WORDPRESS_DB_HOST: db:3306
       WORDPRESS_DB_USER: wordpress
       WORDPRESS_DB_PASSWORD: wordpress
volumes:
    db_data:

Volumes voor het wordpress pad had ik nog niet toegevoegd:
volumes:
- ./wp-content:/var/www/html/wp-content

Dat wist ik nog niet eigenlijk. |:(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@lolgast Daar was ik al bang voor. Hoop dat ik zo slim was om het in mijn backup mee te nemen.
Denk het haast wel, maar dat ga ik nu even controleren.
Zie net pas dat het docker-compose stop had moeten zijn... :P

nvm, niet dus. Nahja, er stond wel aardig wat in, maar daar heb ik nu niets meer aan.
Dan maar opnieuw beginnen tzt.

Ik vraag me af of recovery software draaien nut heeft. Alles staat/stond natuurlijk in de DockerVM.

[Voor 34% gewijzigd door Arunia op 07-03-2021 11:05]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@Mars Warrior zou best kunnen. Alleen hoe kom ik daar bij?
Ik heb geen mogelijkheid gehad me te verdiepen in docker en ook wordpress.

[Voor 38% gewijzigd door Arunia op 07-03-2021 11:20]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@kraades
Ik kom wel een aantal volumes tegen waaronder wat met ondefinieerbare code en een aantal met normale namen.

Alleen geen idee hoe ik dat verder moet koppelen of hoe ik erachter kom wat wel of niet correct is.

Screenshot met iets meer info vanuit Portainer.
Waaronder 4 unused. Dus het lijkt erop dat één van die dus mijn volume is.

[Voor 51% gewijzigd door Arunia op 07-03-2021 11:32]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@link0007 Wat je zegt inderdaad. Nu moet je er dus wel wat meer verstand van hebben en dus het idee dat volumes daar voor zijn.
Maar zo te zien is het inderdaad niet weg.

Hoe kom ik daar? Wat je typt qua locatie komt me niet bekend voor namelijk.
Zit onder Windows 10 en volgens mij met Linux containers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@link0007
Als ik dit doe, dan lijkt het erop dat het niet geinstalleerd is:
:\Users\Admin>wsl -l -v
Windows Subsystem for Linux has no installed distributions.
Distributions can be installed by visiting the Microsoft Store:
https://aka.ms/wslstore

Ik weet alleen niet of het na installeren wel werkt.

De link die je geeft werkt niet en een andere ook niet.

https://github.com/microsoft/WSL/discussions/4176

[Voor 24% gewijzigd door Arunia op 07-03-2021 11:55]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@kraades
Vinkje bij "Start docker desktop when you log in" en "Send usage statistics".
Geen vinkje bij "Expose daemon on tcp....." en "use the WSL 2 based engine"

Hmm, daar nooit op gelet.

@Mars Warrior Ik had toen één of andere site gepakt om het in te stellen, nooit op gelet. Kon het toen ook niet vinden bij Docker zelf. Dus dan vanaf nu maar via die route op pakken en volumes regelen.

Nu alleen nog kijken hoe ik er bij kom en welke het is.
Portainer laat ze zien, maar als ik er op klik, dan gaat hij er niet naar toe oid.
Dan zal ik echt wat verkeerd doen. Dat betwijfel ik absoluut niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@kraades portainer zelf draait wel gewoon, maar daar is dus weer een agent voor. Pff haha.

Ik weet niet of ik wsl nog kan instellen. Of dat ik dan meer sloop.

Ik moet dus een manier hebben om in die volume te komen en daarna om die weer te koppelen aan de wordpress kookboek container.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@Younes Ik ging er altijd via ip adres heen en was inderdaad van buitenaf te bereiken.
Het kan een optie zijn.

@Mars Warrior
Poeh, ik zal het vanavond oid even rustig door gaan nemen. Eens kijken of ik er uit kom.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Ik ga er deze week eens rustig voor zitten.
Het is even een bak met info. En absoluut gewaardeerd!

[Voor 39% gewijzigd door Arunia op 07-03-2021 14:42]

• Arunia
  • Nu online
@kraades Net gedaan, maar agent blijft down staan, dus daar gaat iets niet echt goed lijkt me.
Onder portainer zelf staat er running, maar als ik portainer agent zelf wil kiezen, dan staat er down.

Lijkt me dat ik de verkeerde installatie heb gebruikt. Echter, die van Linux containers en de Windows containers werken beide niet.
Alleen die voor WSL, maar ja. Die laatste heb ik niet ingeschakeld staan. Ben alleen bang dat er daar dan iets mee mis gaat als ik die aan zet en zo alsnog de volumes kwijt ben.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@kraades Ik ben even aan het klooien geweest. Heb Portainer helemaal verwijderd, er was namelijk een upgrade. Toen opnieuw geinstalleerd. Geupgrade en toen de Agent vanuit die upgrade. Daarna toegevoegd en nu werkt het dus wel.

toevallig net klaar toen je je post maakte. :)
Als ik dit gefixt heb, ga ik meteen WSL2 instellen.

Heb hem gevonden. Dus die volume met mijn kookboek is beschikbaar.
Weet alleen niet of de database er ook nog in staat.
Nu maar eens kijken wat ik uit die volume moet trekken om hem weer te kunnen recoveren.

Ok, als ik het zo zie, heb ik in de oorspronkelijke docker-compose dit staan:
volumes:
db_data:

Dat betekent dat denk ik wordpress_db_data mijn volume is voor de SQL.
Twijfel alleen of dat ook de correcte is, maar er is verder niets meer zichtbaar met een normale naam.
Ben bang dat de DB gewoon weg is. Die kom ik niet tegen verder.
Ben ook bang dat het niet de goede is, omdat die van vanochtend is...

Nu maar eens kijken of ik er überhaupt wat mee kan.

Ik denk dat dit echt een drama gaat worden. Kost me uiteindelijk veel meer dan maar opnieuw beginnen met het kookboek en het dan opnieuw inregelen.
Ben dan wel wat kwijt, maar er stond nu ook weer niet zo veel in. Denk iets van 20 recepten.

Ik moet gaan uitzoeken hoe ik een nieuwe Wordpress container maak en dan de DB en content koppel. Of hoe ik dat tijdens het creëren kan doen.

[Voor 69% gewijzigd door Arunia op 08-03-2021 11:08]

• Arunia
  • Nu online
Nou, wat een drama. Het lukt me totaal niet om de bestaande volumes mee te nemen in een nieuwe wordpress middels docker-compose.

Via google kom ik er ook niet achter.
Dan nog betwijfel ik of de database volume wel de juiste is. Maar goed.
Weinig aan te veranderen.

• Arunia
  • Nu online
@kraades Ik heb het volume gevonden waar iig de wp-content op staat. Die herken ik aan de plugins e.d.
Dus die is gevonden. Echter de database lijkt me daar niet bij te staan. Die werd in de docker-compose verwezen naar een ander volume. Ik heb wel een wordpress_db volume, maar die creation date is vandaag/vanochtend.
Daarbij wordt er wel verwezen naar Wordpress, maar heb meerdere keer een docker-compose voor wordpress gestart voor andere doeleinden, dan is het zomaar een lege.
Maar kan nergens echt zien of die leeg of vol is.
Via portainer agent kan ik wel files downloaden (per stuk), maar niet die hele folders in één keer.

Wat ik anders zou doen is een nieuwe container opbouwen met wordpress en koppelen aan die 2 volumes. Kijken of er dan nog wat uit komt, maar verwacht dat die volume met de database gewoon weg is. Zal ik zelf wel per ongeluk verwijderd hebben oid.

Bij dat laatste begin ik wel gewoon schoon. Dan schiet het toch niet echt meer op.

Google history al gekeken, maar daar komt mijn pagina niet op. Leek me ook sterk overigens.

Wat @Mars Warrior aan geeft is ook wel mooi, maar dat moet later maar eens komen. Of, als echt hetgeen weg is, dan begin ik wel gewoon schoon. Dus alle containers etc weg en dan op de beste manier aan de slag.
Meest belangrijke is die wordpress, voor de rest maakt het me weinig uit.
Firefly III is de andere op dit moment, maar dat is zo gefixt. Daar staat toch nog weinig in.

[Voor 25% gewijzigd door Arunia op 08-03-2021 13:57]

• Arunia
  • Nu online
@kraades Zo te zien staat in de mysql map op dat volume wel allerlei bestanden. Geen voor zover ik zie van een huidige datum. Wat wel weer hoop zou geven.

Ik ga deze proberen:
docker volume create --name <new_volume>
docker run --rm -it -v <old_volume>:/from:ro -v <new_volume>:/to alpine \
ash -c "cd /from ; cp -av . /to"

Alhoewel ik wellicht beter eerst een wordpress container op de juiste manier aan moet maken en daarna bovenstaande doen als die gestopt is.

docker volume rm ken ik gelukkig wel. ;) Maar wel bedankt om het aan te wijzen.

Het blijft jammer dat het wel ontiegelijk moeilijk is om ergens bij te kunnen als je het verkeerd hebt ingeregeld.
Maar wellicht eerder omdat ik er nog totaal niet helemaal in zit.
Bovenstaande code werkt overigens niet voor mij. Moet daar nog weer verder in duiken.

[Voor 33% gewijzigd door Arunia op 08-03-2021 15:11]

• Arunia
  • Nu online
@kraades can't open 'bash' no such file or directory.

Ik moet er ook echt eens goed in duiken. Nadeel, veel te weinig tijd natuurlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
Die eerste werkte wel, die tweede lukt dan weer niet.

Ik ga maar eens rust nemen hiervan. Op een gegeven moment lukt het helemaal niet. :P

Dank je wel voor de hulp! Wellicht dat op een ander moment het allemaal wel gaat lukken.

Het er gisteren maar eens over gehad. In principe is er weinig wat ik echt mis op dit moment uit de recepten op een paar na, waarvan ik een deel al weer heb gevonden.
Denk dat ik het wel ga overleven als ik opnieuw start.

Het lijkt me gewoon niet om die data er uit te krijgen. Laatste poging is om te kijken wat de database file is en wat ik over zou moeten hevelen naar de nieuwe. Als dat niets oplevert, dan hou ik het voor gezien.

Daarna maar eens bekijken wat nu eigenlijk best practice is. Wat al eerder is aangegeven door @Mars Warrior . Maar dan kan ik beter eens onderzoek gaan doen voordat ik begin.
Wellicht helemaal schoon beginnen.
WSL2 wel aan gezet gehad, toen zag ik niets meer. Dat is ook de reden dat ik dan schoon zou willen beginnen. Zoveel containers heb ik niet op dit moment.

[Voor 63% gewijzigd door Arunia op 09-03-2021 08:53]

• Arunia
  • Nu online
@kraades Ik ben nog even aan het zoeken geweest en wil nog proberen om via docker-compose de volumes extern te koppelen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
version: '3.1'

services:

wordpress:
    ports:
      - 4002:80
    environment:
      WORDPRESS_DB_NAME: wordpress
    volumes:
      - wordpress:/var/www/html

db:
    environment:
    volumes:
      - db:/var/lib/mysql

volumes:
  wordpress:
   external: true
   name:/var/lib/docker/volumes/7a6eaef718037a178183f86fdbcf9aa118bb979077fc54b517e0124b3de27ef5/_data:/var/www/html
  db:
    name:/var/lib/docker/volumes/wordpress_db_data/_data:/var/lib/mysql

Echter, ik krijg dan de volgende foutmelding:
code:
1
2
3
4
ERROR: yaml.scanner.ScannerError: while scanning a simple key
  in ".\docker-compose.yml", line 32, column 4
could not find expected ':'
  in ".\docker-compose.yml", line 33, column 3

Ik heb het al geprobeerd met " ", maar ook dat maakt geen verschil.
Het heef te maken met die 2e db:. Daar valt hij over.
Als ik die weg haal, dan krijg ik het volgende:
ERROR: In file '.\docker-compose.yml', volume must be a mapping, not a string.

Ik denk dat ik de folder structuur baan moet passen bij wordpress: en db: onder volumes.
Krijg nu iedere keer een andere foutmelding.

• Arunia
  • Nu online
@lolgast Ok, dat is wel te begrijpen omdat daarboven al verwezen wordt naar de locatie.

@kraades
Ik ben bang dat die al middels docker-compose ooit is aangemaakt. Dus dan zou deze manier al uberhaupt niet werken. Dacht dat het ging om volumes gemaakt met die docker-compose, maar dat is het dan niet.
Krijg nu de volgende melding:
ERROR: In file '.\docker-compose.yml', volume 'wordpress' must be a mapping not a string.

Is het mogelijk om gewoon met docker commando's zoiets op te bouwen?
Dus container maken en verwijzen naar die 2 volumes, maar geen idee of ik met de container dan nog iets speciaals moet doen.

Ik ga even met je edit verder. :P

Net gekeken,
Alles gedaan, ook de database over gezet naar een andere volume, maar melding is deze:
ERROR: In file '.\docker-compose.yml', volume 'wordpress' must be a mapping not a string.

Dit is de docker-compose:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35

services:

wordpress:
    ports:
      - 4002:80
    environment:
    volumes:

db:
    environment:
    volumes:

volumes:
  wordpress:
    external:true
    name:kookboek
  db:
    external:true
    name:kookboek_db

Heb geen idee wat er mis gaat.
http://www.yamllint.com/ geeft aan dat hij correct is.

[Voor 45% gewijzigd door Arunia op 09-03-2021 11:37]

• Arunia
  • Nu online
@fyr0 Net even getest, dat is hem ook niet. Blijft heel apart dit.
Zonder die volumes onderaan werkt het namelijk wel gewoon op die manier.

Als ik deze docker-compose gebruik:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35

services:

wordpress:
    image: wordpress
    ports:
      - 4001:80
    environment:
      WORDPRESS_DB_HOST: db
      WORDPRESS_DB_USER: exampleuser
      WORDPRESS_DB_PASSWORD: examplepass
      WORDPRESS_DB_NAME: exampledb
    volumes:

db:
    environment:
      MYSQL_DATABASE: exampledb
      MYSQL_USER: exampleuser
      MYSQL_PASSWORD: examplepass
      MYSQL_RANDOM_ROOT_PASSWORD: '1'
    volumes:

volumes:
  wordpress:
    name: kookboek_wordpress
  db:
    name: kookboek_db

De namen van beide volumes zijn in portainer:
kookboek_db en kookboek_wordpress

Als ik docker-compose up -d doe, dan maakt hij kookboek_db_1 en kookboek_wordpress_1...
8)7
Oh! Wacht! dat is de container!

De site doet het niet, maar dat is weer wat anders. Twijfel even over wat ik nu kan/moet doen.
edit:
Als ik localhost:4001/wp-admin doe, dan krijg ik een fout dat er geen connectie met de database gemaakt kan worden.
Dus, dan gaat het daar niet goed.
Daar kan ik wel wat mee denk ik.
Want, de compose van hier boven is die van docker hub en niet diegene waar ik het ooit mee gemaakt heb.

[Voor 88% gewijzigd door Arunia op 09-03-2021 12:18]

• Arunia
  • Nu online
@kraades Thanks. Ben al blij dat er iets werkt.
Echter na aanpassen docker-compose en runnen is er helemaal niets actief.
Dus ik ga even de volumes opnieuw maken met je eerder code.
Dan kijken wat er gebeurd.

Ben op dit moment aan het kijken hoe en of ik connectie kan krijgen met een SQL client. Dbeaver ondersteund mysql. Maar de connectie krijg ik nog niet aan de praat. Heb ook even geen ander idee hoe ik dit op moet pakken. Al was het maar dat ik de tekst uit de DB kan halen, dan maak ik het zelf wel weer opnieuw een keer.

Voor zover de gegevens van de eerste docker-compose, zouden correct moeten zijn. Denk dat ik even opnieuw moet beginnen met die originele compose en zo een nieuwe kookboek moet opstarten. Wellicht dat er in de nieuwe wat anders staat waardoor het niet werkt.
Heb ook even in de volume de config opgezocht en gekeken wat daar in staat qua name en database. Dus die gegeven zijn heel simpel met wordpress. :P

Ik heb echt geen idee hoe die structuur van mysql er uit zou moeten zien. Kan geen verbinding maken, maar wellicht kijk ik er wel helemaal verkeerd naar en is het gewoon niet eens zichtbaar vanuit de host zelf. Dat geloof ik ook nog wel.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
version: '3.3'
services:
   db:
     ports:
       - "3306:3306"
     volumes:
       - db_data:/var/lib/mysql
     environment:
   wordpress:
     depends_on:
       - db
     ports:
       - "8088:80"
     environment:
     volumes:

volumes:
   wordpress:
    name: temp_wordpress
   db_data:
    name: temp_db

Om één of andere reden wil er geen poort opgegeven worden. Er wordt ook geen netwerk aangemaakt. Ik heb echt geen idee wat ik in mijn docker-compose mis om dat voor elkaar te krijgen met de mysql container.

[Voor 106% gewijzigd door Arunia op 10-03-2021 16:01]

• Arunia
  • Nu online
@kraades Holy crap batman! It works.
Je eerdere kopie actie e.d. had ik verkeerd ingevuld waardoor hij dus 2 keer de wordpress volume had gekopieerd ipv de database. >_<

Hij draait gewoon in één keer na docker-compose up -d

Ok, die is veilig.

Dan dus nu opnieuw aan de slag met een wordpress container en dan op die manier zorgen dat ik standaard backups kan maken enzovoorts.

[Voor 25% gewijzigd door Arunia op 11-03-2021 13:48]

• Arunia
  • Nu online
@Mars Warrior Dat is inderdaad een goeie. Waarom alles via Docker zelf proberen te fixen als het ook via de software zelf kan welke je draait.
Heb er net eentje uitgezocht (duplicater). Volgens mij werkt dat wel prima, maar dat zie ik zo snel genoeg :+

Ben nu een opzetje aan het maken om een aantal mappen van Wordpress in de volume zichtbaar te maken op de host. Maar dat moet wel lukken. Daarna alle meuk overzetten en dan ben ik weer set op een nette manier.

Zie net dat ik per ongeluk de maximale ruimte in Docker desktop naar de rest van de SSD heb gezet. Dat kun je niet verkleinen zonder alles kwijt te raken... Zucht.
Aan de andere kant is het gelukkig niet zo dat die ruimte meteen ingepikt is. Denk dat ik me er maar niet meer druk over ga maken.

Of, ik moet een mogelijkheid hebben om de containers en alles te exporteren. Het recht te zetten en weer te importeren.
Is van latere zorg denk ik maar.

• Arunia
  • Nu online
Mijn wordpress kookboek draait iig weer. Wil eigenlijk alle containers backuppen (zag een mogelijkheid middels gzip (wat niet werkt onder Windows) om een export te maken. Dat is wel mooi om dat zo nu en dan te doen zodat die ook in de backup mee kunnen.

Maar dat commando
code:
1
docker export NAME | gzip > NAME.gz
stopt bij gzip.
Geen idee hoe ik dat onder Windows goed op kan pakken eigenlijk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Arunia
  • Nu online
@dycell Ikzelf draai op Windows 10 (voorheen WHS 2011 en daar voor WHS v1).
Dit omdat ik ook nog andere software draai en het echt mijn server is.
Ook dingen die onder Docker kunnen draaien draai ik op dit moment ook nog wel buiten docker om omdat ik daarmee bekend ben.

• Arunia
  • Nu online
Fijn, krijg bij het opstarten van Dockker desktop de melding dat er te weinig geheugen is.
8GB ram en ik had per ongeluk de disk usage naar max gezet. Maar blijkbaar dat laatste is waar hij over valt.

Net via settings de vhdx verplaatst, maar dat helpt ook niet. Ram geheugen zit om één of andere reden ook tot 1GB over, dus dat schiet niet op. Heb 8GB ram.
Maar eens kijken of ik van alles uit kan schakelen.
Heb wel een sh bestand gevonden om containers en alles te exporteren. Desnoods maar even op mijn eigen pc docker zetten om daar mee aan de slag te gaan en te testen of de kopieen dan werken, maar eerst docker aan de praat krijgen :p

Na een reboot eindelijk wel weer beschikbaar. Dus toch binnenkort maar eens de containers en volumes veilig stellen en daarna even resetten. Merk dat ik toch wat knullige keuzes heb gemaakt. :+

[Voor 65% gewijzigd door Arunia op 07-04-2021 13:49]

• Arunia
  • Nu online
Pff, gisteren docker gereset na een backup soort van gemaakt te hebben. Dat is gewoon prima gegaan zeg maar en weinig boeiends.

Echter, heb ik het ook omgezet naar WSL2 en als eerste portainer-ce geinstalleerd en dat gaat goed.

Nu komt het, mijn wordpress installatie krijg ik met de docker-compose file niet opgestart met docker-compose up. Dan komt de volgende melding:
(root) Additional property Volumes is not allowed

Het rotte is, het werkte hiervoor wel gewoon. Het lijkt er op dat de laatste Volumes (twee stuks) tegenwoordig dan niet meer mag of iets. Gaat om deze code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
version: '3.3'

services:
  wordpress:
    ports:
      - 4001:80
    environment:
      WORDPRESS_DB_HOST: db
      WORDPRESS_DB_USER: kookboek
      WORDPRESS_DB_PASSWORD: kookboek
      WORDPRESS_DB_NAME: kookboek
    volumes:
      - "C:/software/docker/wordpress/kookboek/html:/var/www/html"
  db:
    environment:
      MYSQL_DATABASE: kookboek
      MYSQL_USER: kookboek
      MYSQL_PASSWORD: kookboek
      MYSQL_RANDOM_ROOT_PASSWORD: '1'
Volumes:
  db_kookboek: {}
  wordpress_kookboek: {}

Hiervoor gewoon werkend, maar nu ineens niet meer. Denk dat ik ergens iets over het hoofd zie. Of ik moet het een keer dan maar handmatig zien op te bouwen.

Iemand enig idee?

• Arunia
  • Nu online
lolgast schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 12:18:
@Arunia Volumes bestaat ook niet, volumes wel :)
You got to be kidding me! :+
Dat was hem, held!

Snap niet dat het dan hier voor wel gewerkt heeft, maar thanks!

• Arunia
  • Nu online
@rens-br Even met mijn beperkte kennis, maar die reverse proxy? Klopt die wel? Zie namelijk nergens een verwijzing daar naartoe. Je gateway volgens de 502 error is niet goed.
Lijkt me dat je een andere poort moet hebben bij je reverse proxy? Maar nogmaals, dat is mijn beperkte kennis.

Ik heb toen het topic opgestart, maar mijn leven en daar de verplichtingen zijn me gigantisch voorbij gesneld.

• Arunia
  • Nu online
@rens-br Wat ik tegen kom in de tutorial is dat je iedere keer je config moet uploaden.
Daarnaast ga ik er vanuit dat de 192.168.0.200:8443 het adres is van de Domoticz server.
Die wil je bereiken door domoticz.DOMEIN.nl te bezoeken.

Waar ik vaak tegenaan loop, is dat er toch ergens een typfout staat.
Heb je meer in de caddyfile staan qua server? Of is het alleen die domoticz op dit moment.
Bij het laatste zou ik de optie zonder { } gebruiken. Kijken of dat wel werkt. En desnoods opnieuw in tikken in een schone caddyfile om alles uit te sluiten.

De domoticz server is wel te bereiken middels het ip-adres zelf?
Als het werkt, dan lijkt me de verwijzing van de domein naam naar het ipadres niet goed.
Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee