Toon posts:

[Docker] [alle OS] Het grote Docker ervaringen en tips topic

Pagina: 1
Acties:

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:50
@smootje Dank voor je antwoord. Wellicht dat ik toch ooit over stap op Linux met Docker onder Hyper-V, maar dat zien we later wel. De discussie hierover is al eerder geweest. Weet ook niet wat het verbruik gaat doen met een Linux onder Hyper-V.

De site heeft al eerder gewerkt. Een soortgelijk probleem heeft zich voorgedaan, maar dat is opgelost door de verwijzing naar localhost te veranderen in het externe ip.
Echter, na een paar maanden gebruik werkt het nu ook niet meer. Zelfs niet op de server zelf.

Plaatjes worden iig niet geladen, sterker nog, de hele opmaak niet. Daarnaast als je een pagina dieper gaat krijg je meteen een "kan deze pagina niet bereiken" melding.

Foutmeldingen die ik krijg onder de console:
met een i logo
HTML1300: Er heeft navigatie plaatsgevonden. dnserror.html (1,1)
CSS3121: De mediaquery -ms-viewport is afgeschaft.

met een ! logo
SEC7120: [CORS] De oorsprong 'ms-appx-web://microsoft.microsoftedge' heeft een cross-origin font-bron op 'ms-appx-web:///assets/Fonts/BrowserMDL.ttf#Browser MDL2 Assets' niet toegestaan.
CSS3119: Geen lettertypen beschikbaar voor @font-face-regel ErrorPageStyles.css (11,7)

Met google kom ik er iig niet uit. Voor zover heb ik geen updates gedaan aan Wordpress. Dus best raar dat dit gebeurd.
Met zoeken op de pagina kom ik "localhost" bijvoorbeeld ook niet tegen, dus dat oude probleem kan het haast niet zijn. Daarnaast is het externe ip gewoon nog hetzelfde.

Ik maak gebruik van MySQL en heb deze tut gebruikt: https://www.hostinger.com/tutorials/run-docker-wordpress

Wat zijn de commando's om bij de logs te komen? Dat is wel een ding. Je kunt niet door een container heen bladeren voor zover en dan ala Linux de logs openen etc.

Vind het ook niet erg om het opnieuw op te zetten, maar wil dan nog wel op een manier een backup maken van de inhoud van de site. Ben dat eigenlijk vergeten te doen en dat is balen. Want als je niet in WP komt, dan houdt het in mijn ogen al snel op om een backup te maken.

• TF0
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-09 20:29
Bedankt voor de tip, maar hoe voer ik dat hier in?

Bovenstaande werkt niet, hij wijst nog steeds het eerst beschikbare ip-adres toe.

Jouw link is voor Docker compose, dan moet ik dus dit soort dingen uitvoeren?
Enable ssh in synology Create a directory in one of your volumes to use for storage/config in synology app Login via SSH for the following : Create a docker-compose.yml file in the directory you created (search for examples) Run docker-compose up -d to start containers in detached mode

Now your containers will be running and visible in the docker app and van see config set.
Ik wilde het eigenlijk simpel houden zonder SSH 'geknutsel' :'(.

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:03
misschien een kleine aanpassing, maar ik zie het helaas niet.
Ik heb op Openmediavault Docker geïnstalleerd en wil de image maken Sabnzb via
https://docs.linuxserver.io/images/docker-sabnzbd. en daar ben ik al dagen mee bezig, maar de image wil niet gemaakt worden.

wat is de opzet.

er is een Harddisk die gemount is en bereikbaat via SMB en heeft label NAS
het koppelpunt hiervan is /srv/dev-disk-by-uuid-ac4c53a9-e0da-4f32-ae86-305360e0fe84.

Maar het lukt niet om de image te maken,

dit zou de build moeten zijn, met of zonder extra naar de NAS wil het geen build maken,

ik hoop dat iemand kan helpen, is voor het eerst dat ik met Docker probeer te werken

version: "2.1"
services:
sabnzbd:
image: ghcr.io/linuxserver/sabnzbd
container_name: sabnzbd
environment:
- PUID=1000
- PGID=1000
- TZ=Europe/amsterdam
volumes:
- /srv/dev-disk-by-uuid-ac4c53a9-e0da-4f32-ae86-305360e0fe84:/config
- /srv/dev-disk-by-uuid-ac4c53a9-e0da-4f32-ae86-305360e0fe84:/downloads
- /srv/dev-disk-by-uuid-ac4c53a9-e0da-4f32-ae86-305360e0fe84:/incomplete-downloads #optional
ports:
- 8080:8080
- 9090:9090
restart: unless-stopped

Waar zit de issue?

• sterremos
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10:03
ik heb eens gekeken via WinSCP en dan kom ik het wel tegen.

zowel als bij Disk als bij Dev.
Zo tezien is het een rommeltje,misschien moet ik alles weg halen en opnieuw imstalleren.

Als de Mappen opent kom ik ook de NAS map tegen,

en zo zie ik het in de nas op de PC

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arunia
  • Laatst online: 07:50
@kraades
Ik kom wel een aantal volumes tegen waaronder wat met ondefinieerbare code en een aantal met normale namen.

Alleen geen idee hoe ik dat verder moet koppelen of hoe ik erachter kom wat wel of niet correct is.

Screenshot met iets meer info vanuit Portainer.
Waaronder 4 unused. Dus het lijkt erop dat één van die dus mijn volume is.

[Voor 51% gewijzigd door Arunia op 07-03-2021 11:32]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:41

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Om het even concreet te maken:

Ik backup mijn named volumes met een Duplicati container, aan welke ik simpelweg de te back-uppen volumes koppel. Zo kan ik ook verschillende backup scenario's maken per volume binnen Duplicati:

Ik gebruik eigenlijk altijd named volumes, en geen bind mounts vanwege het andere gedrag: bij een named volume wordt de bestaande data uit de container gekopieerd naar het volume. Bij een bind-mount niet.

Verder backup ik databases simpelweg met een eigen scriptje wat ik ook weer gedeeltelijk ergens anders vandaan geklauwd heb, want dit verzin ik niet helemaal zelf:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
  db-backup:
    image: mariadb:10
    environment:
      - MYSQL_RANDOM_ROOT_PASSWORD=true
      - MYSQL_DATABASE=bookstack
      - MYSQL_USER=anyuser
      - MYSQL_PASSWORD=anypwd
      - BACKUP_NUM_KEEP=10
      - BACKUP_FREQUENCY=1h
    volumes:
      - DSS_bookstack_backup:/dump
      - DSS_bookstack_config:/config
      - /etc/localtime:/etc/localtime:ro
    entrypoint: |
      bash -c 'bash -s <<EOF
      trap "break;exit" SIGHUP SIGINT SIGTERM
      sleep 2m
      while /bin/true; do
        mysqldump -h db -u $$MYSQL_USER -p$$MYSQL_PASSWORD --all-databases | gzip -c > /dump/dump_\`date +%d-%m-%Y"_"%H_%M_%S\`.sql.gz
        (ls -t /dump/dump*.sql.gz|head -n $$BACKUP_NUM_KEEP;ls /dump/dump*.sql.gz)|sort|uniq -u|xargs rm -- {}
        tar -zcvf /dump/files-\`date +%Y-%m-%d_%H_%M_%S\`.tar.gz /config/www/uploads
        (ls -t /dump/files*.tar.gz|head -n $$BACKUP_NUM_KEEP;ls /dump/files*.tar.gz)|sort|uniq -u|xargs rm -- {}
        sleep $$BACKUP_FREQUENCY
      done
      EOF'
    networks:
    - internal

Hiermee weet ik zeker dat ik niet een halve database backup, maar maak ik gebruik van een echte export die ik zo vaak kan laten lopen als ik wil. In dit geval dus elk uur, en ik bewaar max 10 backups.

Dit is dan mysql/mariadb, maar dit werkt - in aangepaste vorm natuurlijk - ook met andere databases. En als je dat dus eenmaal snapt, dan heb je altijd een recente database backup.

Ik gooi deze container dus altijd bij een compose of stack erbij in als de app zelf niet in staat is om dit soort database backups te maken.

Verder heb ik op de Ubuntu 20.04 LTS bak een samba share gemaakt (/etc/samba/smb.conf) zodat ik vanaf Windows bij de named volumes kan komen en de bestanden simpelweg kan editen met een willekeurige editor:

Bash:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
[docker-volumes]
   comment = Docker Volumes
   path = /var/lib/docker/volumes
   browseable = yes
   read only = no
   writeable = yes
   create mask = 0750
   directory mask = 0750
   force user = root
   force group = root
   valid users = pietjepuk, docker

Een kind kan de was doen _/-\o_
  • Backups van named volumes met Duplicati naar OneDrive
  • Exports/Backups van databases met een container script
  • Toegang tot de named volumes via een samba share

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mars Warrior

Mars Warrior

lolgast schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:35:
Via de API kun je ook remote connecten. Bijvoorbeeld 1 Portainer met verbinding naar meerdere endpoints. Maar ook management via simpelweg REST is mogelijk
Aha. Die container maakt dan lokaal een poort / endpoint voor Portainer beschikbaar, maar connect naar de andere node? Of draait die container op de andere node, en connect Portainer over het netwerk met die poort/endpoint?

Het vervangt dus in ieder geval de Portainer Agent functionaliteit als ik het goed begrijp. En die werkt dacht ik enkel in een Swarm omgeving, want nu met mijn docker-compose opzet komt er geen agent in voor.

Edit:
Ik denk nu dat je deze optie in Portainer bedoelt. Daar staat bovenaan ook iets over de docker api:

[Voor 24% gewijzigd door Mars Warrior op 12-04-2021 23:31]

• Mars Warrior

Mars Warrior

Je health checks doen het goed volgens Portainer _/-\o_

Moet nog wat containers een andere naam geven zodat ik een docker swarm stack nadoe, maar het begint wat te worden met dit mini servertje van €80 (i5 2c/4t, 8GB RAM en 240GB SSD) :Y

De hele omgeving - configuratie scripts om bijv. alle mappen aan te maken voor Docker, maar ook container config bestanden - komt uiteindelijk op GitHub te staan. Maakt het makkelijk om eea opnieuw in te richten als dat nodig is... :)

Als het goed is komen er nog wat containers bij, al dan niet tijdelijk omdat ik een andere server nog moet ombouwen. Dat moet makkelijk kunnen aangezien er van de 7.7GB nog 6.9GB RAM vrij is:
  • wireguard UI
  • glances
  • nextcloud
  • syncthing
  • mailcow
  • aapanel/ispconfig
  • fail2ban (of native, weet ik nog niet)

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-09 21:27
Ik ben helemaal nieuw into Docker en wil NzbGet werkend hebben onder docker op DSM7 op Synology DS716+II.
Ik heb deze manual gebruikt (https://drfrankenstein.co...docker-on-a-synology-nas/) en heb alles zo geconfigureerd als hij zegt (maar ipv data heb ik downloads folder met onderliggende folders. Maar als ik naar chrome ga en daar http://10.*.**6789 intik krijg ik een foutmelding dat de site niet bereikbaar is. Ik heb de firewall van de nas al eens uitgehad om te kijken of dat het oploste maar nee helpt niet. Iemand enig idee?

Heb ook in de firewall van de Synology die 127.17.0.0 toegevoegd want dat las ik ergens.

[Voor 29% gewijzigd door r_buren op 06-08-2021 11:12]

• HF5236
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-09 10:46
Ha lolgast,

Dat klopt, alleen bij mij ziet de verwijzing van de image er zo uit, ik kom er niet achter hoe ik dit wijzig

https://tweakers.net/i/SqfEWBRXWTAObcxrtXt79DwCNxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gDHrPOJ44VcATnqVSZOSruzb.png?f=fotoalbum_large

• D vd V
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Foxdelta-mods schreef op zaterdag 12 februari 2022 @ 13:30:
[...]

Kijk dat is mooi!

[...]

Dan moet je idd NGINX eruit gooien. Maar ik moeten zeggen dat het hele opzetten van SWAG echt een peuleschilletje was in vergelijking met NGINX. Enige voordeel van NGINX is de UI die bij SWAG dus niet aanwezig is. Hoe heb jij nu 2FA dan? Heb dus nu nextcloud werken en gewoon benaderbaar via cloudflare (domein) echter zonder 2FA. Volgende stap was voor mij dus Authelia aan de praat krijgen en dan overwegen of ik de wireguard nog wel nodig heb.
Nginx Proxy Manager vond ik toch behoorlijk makkelijk op te zetten met mijn Docker containers. Ik zou SWAG hooguit willen proberen om te testen om dat wel goed klikt met Authelia. Op een later moment. Voor nu heb ik er ff genoeg van, haha.

Vaultwarden heeft 2FA ingebouwd dus dat is slechts een kwestie van inschakelen. Met Nextcloud is het ook best eenvoudig. Installeer deze app in Nextcloud:

Daarna onder instellingen, persoonlijk, beveiliging TOTP inschakelen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ravedek
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
@DikkieDick Binnen Telegraf heb je de Docker Input Plugin en de InfluxDB Output Plugin nodig. De configuration kan je trouwens laten genereren binnen de InfluxDB GUI, ook wel handig 8).
Het docker run script die ik gebruik (let op de --user parameter):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
docker run -d \
 --name=telegraf \
 --hostname=telegraf \
 --user telegraf:$(stat -c '%g' /var/run/docker.sock) \
 -p 8125:8125/udp \
 -p 8092:8092/udp \
 -p 8094:8094 \
 -v $PWD/config/telegraf.conf:/etc/telegraf/telegraf.conf:ro \
 -v /var/run/docker.sock:/var/run/docker.sock \
 -e TZ=Europe/Amsterdam \
 --restart unless-stopped \
 telegraf

Zie eventueel ook mijn notitie.

Ik draai dit met InfluxDB 2.x. Home Assistant heb ik ook op 2.x draaien mocht je daar interesse in hebben (maar ik had geen historie in InfluxDB 1.x dus dan is het wat makkelijker...).

De status van de containers staat dan als volgt in InfluxDB:

En nog een lading andere metrics :)

https://fictionbecomesfact.com - Mijn digitale tuin

• HenkEisjedies
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-09 19:32
Grappig dat je zei dat je het via een YML file gedaan hebt omdat de CLI wat weinig overzichtelijk is. Ik denk dat ik hier tegen dezelfde complexiteit aan loop.

Volgens mij moet ik docker-compose run freqtrade trade --config /user_data/config.json --strategy SampleStrategy meegeven bij het opstarten. Dit werkt in elk geval op Docker Desktop zo.

Ik probeer daarom nu een container aan te maken als volgt:
az container create --command-line "`"docker-compose run freqtrade trade --config /user_data/config.json --strategy SampleStrategy`""
https://tweakers.net/i/yWHwx4PwwX7LGR0SkyeYJE9c_fw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qL0DgsSsQ0hcnE71MiWUHVuc.png?f=user_large

Alleen als ik dan ga kijken bij de aangemaakte Container Instances dan zie ik dit:

Maar dit zijn geen losse commando's. Naja, morgen weer verder.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben momenteel bezig om zoveel mogelijk spul dat op de Pi draait over te zetten op mijn DS1520+. Iets duurzamer oplossing.

Echter; daarmee word ik in veel gevallen geforceerd om Docker te gebruiken. Prima als het werkt. Maar als het dat niet doet, is de probleemanalyse er niet perse makkelijker op.

Waar ik nu tegenaan loop is een issue in NodeRed. Waarom dan in dit topic? Nou, dezelfde flow/call doet het op de Pi helemaal prima. Maar nu krijg ik een error:

De volledige request call is:
https://gateway-2017-8871...r-mobile-web/1/enduserAPI

Nu denk ik dat dit komt doordat dit een multicast call is. Iemand enig idee of dit op te lossen is binnen docker? Zie dat @ThinkPad al eerder iets vroeg over multicast. Nog aan de praat gekregen?

Ip Adressen kan ik gewoon pingen vanuit de container dus dat is het niet.

[Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 01-09-2022 09:19]

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThinkPad schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:21:
Het multicast verhaal bij mij was dat het inkomend moest werken op de Docker container en dat bleek vrij lastig te zijn. Dat van jou lijkt uitgaand te zijn en zal dus meer kans van slagen hebben.

Misschien kun je toelichten wat je flow zou moeten doen?
Ik heb nu de simpelste flow die je kunt bedenken, aangezien ik nog aan het pogen ben om de API's via NodeRed te ontsluiten.

In dit geval gaat het om een get version number.

Komt er van diezelfde call ook niet iets terug via multicast dan? :?

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

ThinkPad schreef op donderdag 1 september 2022 @ 09:33:
Ik denk dat je beter een eigen topic kunt openen, het gaat hier offtopic denk ik :P

Naar mijn idee kan hij het adres gewoon niet vinden, maar ik vind het ook wel een bijzonder adres. Met multicast heeft het volgens mij niks te maken, het is gewoon een HTTP-request :P ?

Wat voor apparaat op je netwerk is dat precies? Kun je het vanaf je PC/laptop wel bereiken op dat adres?
.local is volgens mij Multicast gerelateerd:

Het is een Somfy Tahoma Switch. En als je met 'bereiken' bedoelt dat de API call het daar wel doet; ja. Vanaf alle andere apparaten. Sterker nog het werkt vanaf de PI ook gewoon met een Curl get.
Eens even op de Nas proberen.

edit: Heb je me toch geholpen denk ik. _/-\o_
Op de NAS Krijg ik een "could not resolve host". Dus dat zal niet beperkt zijn tot Docker.
Mocht iemand hier nog tegenaan lopen op een of andere vreemde manier. mDNS (Multicast DNS) zou de oplossing moeten zijn hier.

[Voor 10% gewijzigd door MikeyMan op 01-09-2022 10:08]

Pagina: 1

Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee