Zeker. Zo lees ik dingen ook hoor. Ben soms een spons en vaar daarna mijn eigen pad.alex3305 schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 14:32:
@Mars Warrior Mijn post eerder vandaag was er vooral voor bedoeld om je mee te geven waar ik uit ervaring quick-wins kon halen. Het is ook niet zo dat die route de verplichte of beste route is hè. Daarnaast zoveel mensen, zoveel wensen
.
Tsja. Breek me de bek niet open. Kijk wat Minio zeer recent (oktober) heeft gedaan. Daar ga je dan als bedrijf. De enshitification was al langer bezig hoor door allerlei functies uit de OSS versie van Minio te halen, maar wel in de betaalde AiStor te houden die ze eind vorig jaar hebben aangekondigd.Het gebruik van (gedeeltelijke) open-source tooling is echt fantastisch in een enterprise, maar ook dat heeft soms nadelen. Kijk bijvoorbeeld naar het licentiedebacle van Docker Desktop. In ons bedrijf werd Docker Desktop veelvuldig gebruikt, maar dat kon ineens niet meer. Rancher Desktop is toen mooi in dat gat gesprongen, maar dat heeft wel even geduurd.
Je moet in dat geval dan ook rekening houden met licentie en licentievoorwaarden.
Bye bye Minio dus
Ik gebruik inderdaad wel een industrieel moederbord (Kontron), dus de betrouwbaarheid zou dan wel snor moeten zitten. De software / containers kunnen soms wel flink wat vragen ja. Ik heb standaard 60GB in gebruik, wat dus soms groeit naar 100GB. Nog stees ruim binnen de 128GB, maar wel iets om rekeninge mee te houden ja.De enterprise server is net zoveel server als jouw thuisserver kerel. Alleen met een enterprise prijs, wellicht een onderhoudscontract en wat redundantie. Maar ook op een dergelijke server heb ik het helaas vaak genoeg meegemaakt dat een (build)proces te hongerig was voor geheugen en daardoor de hele server of kritieke onderdelen van de server meenam. Ook Docker containers. De oom-killer wordt dan ineens je grootste vijand.
Ik ga het wel meenemen, want het kan wel zijn dat ze dit uiteindelijk willen of voor sommige services eisen. Vrees wel dat je dan mogelijk enterprise versies nodig hebt, tenzij de dingen die je noemt dat kunnen voorkomen. Maar ook daar heb ik 0 kennis!Dat begrijp ik, maar ik kan je echt op het hart drukken om dit mee te nemen. Of althans de aansluiting daarvan mee te nemen. GitLab en Forgejo kunnen allebei goed aangesloten worden op verschillende IAM systemen. Ik log bijvoorbeeld in Forgejo in met Pocket ID, maar gebruikers of service accounts worden onder water bijgehouden en provisioned door een LDAP.
Met een IdP zoals Dex kun je zelfs meerdere IdP's ontsluiten.
Nog nooit mee gewerkt, dus geen enkele ervaring mee. Proxmox ondersteund cloud-init images, dus dat zou al het nodige schelen omdat ik toch al Ubuntu gewend ben. En daarna gewoon docker compose up -d[...]
Dan is zoiets als Ansible wel enorm handig.
Ik ga ernaar kijken
Forgejo en Renovate icm Docker is echt niet bijzonder complex. Ik heb een eigen Forgejo dind runner die automatisch door Renovate wordt bijgehouden. In de .forgejo map vind je tevens mijn workflows voor het bouwen.
Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs
/f/image/uXkmMkSc0tQVyRCiUS841sSl.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3aWHLQDv9VuJXnUeIONLG8Gc.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/CU7Tbets7Nro2nhbRhpwK1il.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Q5RckVMiXhFMnrhGOCwXxT56.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/vimsjVMzicvJRIZdv8HZXTlJ.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GzSa52jv7cyUl9Iq5aNoUxxg.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/iyKMNVqjIl33TI5C235zefqd.png?f=user_large)
/f/image/L5zwvZyMnPV35Z9tNsUCS1bQ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/5kYxcRaFX4TgWiqkTtz9hCsC.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/oqTznUI78A5U094Fy9gwpuXe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S9NQNl3BtYmh7XkLY1jNRoVz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/c4cVDvFIx2SSdPFBPdMe7NQB.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/QOVoBbb0yEICTca84LgTo7sA.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/3jYFXgUus0ECnTp8Eok4AA7L.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/KSwoaHEAXKLWMfb7x6vT8Z1Z.png?f=user_large)
/f/image/eZz1YEkUjiTq82jUfyF1sdMv.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GqFahEqoIJNJPjF9wRoGsmTN.png?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/FejRWwBMYGw15L5s1JbChAa8.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/qrk9v5CclTjzIbqCf0gnC14Q.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/q1osnuGwzR9vThnYhq13fe5v.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/50MxTwEJVOvVBpH3KkwA9iGe.png?f=fotoalbum_large)