Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mars Warrior
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:01

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Zit er in Docker 28.x een depricated logmelding t.a.v. de API versie?

Meestal is dat namelijk de harde waarschuwing over een aankomende breaking change.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Ik had ook problemen met Docker 29 na de update daarnaartoe van mijn Ubuntu Server VM. De API 1.24 fix werkte deels. Mijn NextcloudAIO-containers werkten daarna nog altijd niet; bleef hangen omdat de OnlyOffice container niet meer startte. Voor nu alles opgelost door de backup van de VM terug te zetten.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

DjoeC schreef op dinsdag 11 november 2025 @ 13:35:
Het is een probleem in veel container images MAAR dat maakt t nog geen Docker probleem.
Wat het wel een Docker probleem maakt voor mij is dat de melding
1.24 is too old. Minimum supported API version is 1.44
geen naam van een image en/of container geeft.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Mars Warrior

Mars Warrior

Freee!! schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:31:
[...]
[...]
Je zult in de logging van de services moeten kijken of je daar een foutmelding ziet.

Overigens blijken heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel veel apps de API versie gewoon hard gecodeerd te hebben (vaak 1.24) ipv via de AutoNegotiate functie te doen.

Traefik is er gelukkig mee bezig...om dit voor eens en altijd te fixen.

Als je overigens op internet zoekt naar dit soort problemen met API versies, dan is dit een rinse-and-repeat _/-\o_

• Mars Warrior

Mars Warrior

In ander nieuws, je weet wel die CrowdSec containers enzo :henk

Gedistribueerde aanvallen op al mijn domeinen:
Ik zie steed meer patronen: hieronder een massieve aanval op al mijn domeinen vanuit AMAZON 02, maar wel allemaal uit een ander land, en allemaal een "vpatch" actie van CrowdSec AppSec die inline gefixed wordt, en dus geen decision/ban geeft (Remedie is false). Deze kunnen op die manier dus terug blijven komen...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0x-E8R45KqxSHeeLLn7KAe5rWZo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fnGWPEERSZsukvKs4mxR6Gzq.png?f=fotoalbum_large

CIDRAM blocklist geeft 90-95% dekking op eigen banlijst:
Verder nog wat geexperimenteerd met bestaande blocklists. Ik heb nu de CIDRAM lijsten gevonden, en dan blijkt als ik een grepcidr doe met mijn eigen banlijst dat die CIDRAM lijsten 90-95% dekking geven: oftewel alles wat bij mij ongeveer langskomt zijn de "usual suspects".

Als ik dus de CIDRAM lijst(en) zou inladen - circa 60.000 ip adressen/ranges - dan zou ik nog max 5-10% van de alerts/decisions overhouden 8)

Aan de andere kant: CrowdSec met een ban van 24 dagen doet het ook goed (242 bans and counting) :D
Nog even en de IP adressen zijn op van de botjes :F

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0z5xiNUu4Ft9hmqPWYd7FgfSk2w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eKTXIJnaHWOtDenMEY1SGWYr.png?f=fotoalbum_large

En verder blij dat ik maar af en toe handmatig bijwerk nu ik de gevolgen zie van Docker v29, een versie waar ik wel naar uitkeek vanwege de native support van NFtables :+

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22:45
Freee!! schreef op woensdag 12 november 2025 @ 11:31:
[...]

[...]
Huh? Die melding staat bij mij in het log van de container die niet werkt.... Als jij daar meer images in hebt moet je toch effe zoeken.

• DjoeC
Mars Warrior schreef op woensdag 12 november 2025 @ 12:01:
[...]
Als je overigens op internet zoekt naar dit soort problemen met API versies, dan is dit een rinse-and-repeat _/-\o_
Helaas zijn niet alle (opensource) bouwers mensen met een "been there, done that" ervaring. Na een aantal jaren weet je waar je je een keer flink aan gaat branden. En hard coderen is er 1 van, niet testen tegen de "RC's" van je basis (noem docker maar het OS) is een andere..... Maar, t scheelt wel veel tijd die je aan nieuwe features kunt besteden.... Geen betere tester dan je eindgebruiker ;)

• Freee!!

Freee!!

DjoeC schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:46:
[...]
Huh? Die melding staat bij mij in het log van de container die niet werkt.... Als jij daar meer images in hebt moet je toch effe zoeken.
Ik kreeg die melding in veelvoud in de mail

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• DjoeC
Freee!! schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:54:
[...]

Ik kreeg die melding in veelvoud in de mail
;) Gelukkig krijg ik (nog) geen mails van elke melding. Da's misschien een toekomstig traject..... Portainer wilde niet correct werken en dus keek ik mbv Dozzle effe snel in het container log.

• Freee!!

Freee!!

DjoeC schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:57:
[...]
;) Gelukkig krijg ik (nog) geen mails van elke melding. Da's misschien een toekomstig traject..... Portainer wilde niet correct werken en dus keek ik mbv Dozzle effe snel in het container log.
Ik kijk niet elke dag in Portainer, mail komt automagisch binnen. Blijkbaar gebruikt de mailing-container dus wel de juiste versie.

• Mars Warrior

Mars Warrior

DjoeC schreef op woensdag 12 november 2025 @ 13:51:
[...]
Helaas zijn niet alle (opensource) bouwers mensen met een "been there, done that" ervaring. Na een aantal jaren weet je waar je je een keer flink aan gaat branden. En hard coderen is er 1 van, niet testen tegen de "RC's" van je basis (noem docker maar het OS) is een andere..... Maar, t scheelt wel veel tijd die je aan nieuwe features kunt besteden.... Geen betere tester dan je eindgebruiker ;)
Ik snap je punt, maar Traefik is geen hobby clubje in deze.

Verder had ik van Docker verwacht dat ze in v28 toch wel depricated meldingen zouden geven om mensen wakker te maken. Dat hoefrt dan niet de bouwer te zijn, maar een gebruiker kan daarop ook een bug report inschieten. Dan helpen we elkaar tenminste.

Nu lijkt dat niet gedaan te zijn, waardoor alles bij een simpele apt update of docker pull vastloopt.

• DjoeC
Mars Warrior schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:07:
[...]

Verder had ik van Docker verwacht dat ze in v28 toch wel depricated meldingen zouden geven om mensen wakker te maken. Dat hoefrt dan niet de bouwer te zijn, maar een gebruiker kan daarop ook een bug report inschieten. Dan helpen we elkaar tenminste.

Nu lijkt dat niet gedaan te zijn, waardoor alles bij een simpele apt update of docker pull vastloopt.
Eens, en ik beweer zeker niet dat projecten zoals Traefik door een "hobby" clubje gemaakt zijn..... Dezelfde issues doen zich voor in organisaties zoals het UVW (vergeten certificaat te vernieuwen??? 8)7 8)7 ) of banken of wat dan ook. Al doende leert men door de neus te stoten.

Ja, Docker had wel wat duidelijker mogen zijn in de voorbereiding (en mogelijk is er op github wel iets te vinden) maar goed.... Dat je zoals portainer hard gecodeerd 1.41 gebruikt (introductie docker 20.10) terwijl 1.51 de cuurent is (docker 28.3) vind ik wel iets van, dan heb je het versie beheer op je componenten niet op orde.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:07:
[...]

Tja, als ontwikkelaar en beheerder hoor je bij zoiets belangrijks als moby->docker de release-notes te lezen voordat je een major-release gaat installeren. Ik ben het deels wel met je eens hoor, maar hoeveel keer en op hoeveel plekken moet men het dan wel niet neerzetten?

• Mars Warrior

Mars Warrior

ed1703 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 14:52:
[...]

Tja, als ontwikkelaar en beheerder hoor je bij zoiets belangrijks als moby->docker de release-notes te lezen voordat je een major-release gaat installeren. Ik ben het deels wel met je eens hoor, maar hoeveel keer en op hoeveel plekken moet men het dan wel niet neerzetten?
Het gaat er ook om dat je anderen ruim de tijd geeft om alvast een compatibele versie uit te brengen. Dat gaat vaak niet ff in een weekje ofzo.

Talen als PHP en Python geven vaak al 6 maanden van te voren depricated meldingen. En dat is ook niet voor niets. Home Assistent doet dat ook. En dat enkel om andere ontwikkelaars ruim de tijd te geven om hun software aan te passen.

Het is allemaal echt niet zo moeilijk om elkaar te informeren vanuit de container zelf.

Ook in bedrijfsomgevingen is het nodige omgevallen hoorde ik van collega’s. Ook die gingen ervan uit dat alle containers allang waren bijgewerkt op de wijzigingen in de API.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mars Warrior schreef op woensdag 12 november 2025 @ 15:16:
[...]

Het gaat er ook om dat je anderen ruim de tijd geeft om alvast een compatibele versie uit te brengen. Dat gaat vaak niet ff in een weekje ofzo.
Deprecate legacy API versions
Deprecated in release: v25.0

Target for removal in release: v26.0

The Docker daemon provides a versioned API for backward compatibility with old clients. Docker clients can perform API-version negotiation to select the most recent API version supported by the daemon (downgrading to and older version of the API when necessary). API version negotiation was introduced in Docker v1.12.0 (API 1.24), and clients before that used a fixed API version.

Use of old API versions is very rare, and support for legacy API versions involves significant complexity (Docker 1.0.0 having been released 10 years ago). Because of this, we'll start deprecating support for legacy API versions.
Eigenlijk had men dus al sinds januari 2024 kunnen weten dat men langzamerhand afscheid zou gaan nemen van legacy API versions. Geheel te wijten aan het niet lezen van Release Notes door het Traefik team

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:04:
[...]

[...]

Eigenlijk had men dus al sinds januari 2024 kunnen weten dat men langzamerhand afscheid zou gaan nemen van legacy API versions. Geheel te wijten aan het niet lezen van Release Notes door het Traefik team
Of een gevalletje van een regression.

• DjoeC
synoniem schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:21:
[...]

Of een gevalletje van een regression.
Mwah, als je 10 of meer versies van de (een, welke dan ook) API achterloopt zie ik dat niet zomaar als regressie..... Ik ben gewend: Actueel + -1 wordt ondersteund, -2 gaat eruit zodra er een nieuwe beschikbaar is. MAAR niet meer dan 1 nieuwe API main versie per jaar. Doe je dit niet dan kom je nooit van ouwe meuk af. Maar, dit hoort meer in software ontwikkeling thuis ;)

• Mars Warrior

Mars Warrior

ed1703 schreef op woensdag 12 november 2025 @ 16:04:
[...]
[...]
Oja. Die aankondiging is al zo oud als de weg naar Rome.

Maar wat ik dan had verwacht in v25 zijn die deprecated meldingen bij elke keer verbinden of dingen opvragen. Nu lijkt er namelijk niks aan de hand.

Dat het slordig is van het Traefik team is zeker. Ze hadden al 2 jaar geleden op de version negotiation aanpak moeten zitten. Dan heb je geen gezeik meer.

Achteraf heel vreemd dat je één van je belangrijkste ecosystemen van je product niet in de gaten houdt.

[ Voor 7% gewijzigd door Mars Warrior op 12-11-2025 18:52 ]

• babbelbox
  • Registratie: Maart 2003
  • Nu online
Ik ben ook een actieve gebruiker van Docker, en zo ook o.a. van Traefik.
Toen ik de laatste berichten tegen kwam heb ik 1 van mijn test raspberries direct geüpdatet en (zoals verwacht) werkte Traefik niet meer.
D.m.v. de tip van ed1703 werkte eigenlijk alles weer.
Toch was ik nieuwsgierig naar hoe dit dan allemaal zit, in het verleden weinig aandacht aan besteed.
Naast Traefik en wat functionele containers draai ik ook de docker-socket-proxy container van Tecnativa.
Als ik daar door de beschrijving heen scroll staat redelijk onderaan een lijstje met supported API's.
Daar staat ook al geen 1.24 meer tussen.....
Terwijl het wel gewoon werkt.
Ik ben daarna eens in de logs van die docker socket proxy gedoken en daar zie ik 2 verschillende calls voorbijkomen. Vanaf m'n telegraf container zie ik allemaal /v1.51/ calls en vanaf Traefik zie ik allemaal /v1.24/ calls.
Toch handig dat die versie 1.24 wel werkt, ondanks dat die niet supported is in de docker socket proxy

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
https://github.com/traefik/traefik/releases/tag/v3.6.1

Er is een nieuwe release van Traefik die de problemen met Docker 29 zouden moeten oplossen. Heb er nu ff zelf geen tijd voor dus in het weekend pas testen. Maar leek me handig om deze 3.6.1 hier ff te melden. :)

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:22
Morgen even testen. Thanks voor de update :)

Strava | AP | IP | AW

• babbelbox
  • Nu online
Voor zover ik kan vinden is de docker image nog niet geüpdatet.
Die haalt nog steeds 3.6.0 binnen.

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
babbelbox schreef op donderdag 13 november 2025 @ 23:02:
Voor zover ik kan vinden is de docker image nog niet geüpdatet.
Die haalt nog steeds 3.6.0 binnen.
Staat intussen een minuutje op Docker Hub :p

• babbelbox
  • Nu online
Hier werkt het weer zonder de aanpassing aan de docker service

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:36
Wel "leuk" om image updates te laten doen door Renovate en deze ook te reviewen in bepaalde mate. Blijkt dat een image ineens gebuild wordt met daarin cups-libs. Like, best raar, waarom een container die iets op netwerk doet en een web interface exposed ineens libraries voor te printen binnen trekt. Even verder kijkende blijkt dat ook qt6-qtbase-x11 als package is toegevoegd. Wat ook meteen verklaard waarom een hele shitload aan andere packages is toegevoegd (wayland, libx...). Maar eens op Docker Hub kijken, en image size van vorige (patch) versie was 82MB, huidige image is 186MB. * oeps * (da's geen typo, maar daadwerkelijk een 100MB toename) Toch deze versie maar eens even over slaan. En uiteraard netjes een bug report aangemaakt.

• DjoeC
Ik zag vandaag ook een nieuwe Docker versie (29.0.1) klaar staan. Zou die misschien de minimum API versie aanpassen?

• Mars Warrior

Mars Warrior

DjoeC schreef op zaterdag 15 november 2025 @ 16:30:
Ik zag vandaag ook een nieuwe Docker versie (29.0.1) klaar staan. Zou die misschien de minimum API versie aanpassen?
Nope, doet wel wat met de API versie, maar niet dat...
  • Docker image list now considers the NO_COLOR environment variable for choosing the colored output. docker/cli#6654
  • docker images no longer truncates the name width when output is redirect (e.g. for grep). docker/cli#6656
  • containerd image store: Fix a bug causing docker build to ignore the explicitly set unpack image exporter option. moby/moby#51514
  • Fix a bug causing docker image list --all to not show untagged/dangling images. docker/cli#6657
  • Fix build on i386. moby/moby#51528
  • Fix explicit graphdriver configuration ("storage-driver") being treated as containerd snapshotter when prior graphdriver state exists. moby/moby#51516
  • Fix output format of the ApiVersion and MinApiVersion fields in docker version --format=json to align with previous versions. docker/cli#6648

• babbelbox
  • Nu online
Dat zou ik best bijzonder vinden. Er lijkt me genoeg tijd geweest voor ontwikkelaars om aanpassingen te maken in de containers die compatibel zijn met de nieuwere API version.
Zomaar een een obsolete versie weer herintroduceren is niet echt een te verwachten gebeurtenis.

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19:36
ipv op updates te wachten van de verschillende projects kan je de Min API versie kan je eenvoudig forceren in je daemon config, op debian-achtige systemen kan dat simpel via systemctl

Bash:
1
$ systemctl edit docker.service

paste dit in the juiste gedeelte bovenaan:
code:
1
2
[Service]
Environment=DOCKER_MIN_API_VERSION=1.24

En restart de daemon
Bash:
1
$ systemctl restart docker

Ik liep er bv met portainer tegenaan.

• DjoeC
sjorsjuhmaniac schreef op zondag 16 november 2025 @ 10:54:
[...]

ipv op updates te wachten van de verschillende projects kan je de Min API versie kan je eenvoudig forceren in je daemon config, op debian-achtige systemen kan dat simpel via systemctl

Bash:
1
$ systemctl edit docker.service

past dit in the juiste gedeelte bovenaan:
code:
1
2
[Service]
Environment=DOCKER_MIN_API_VERSION=1.24

En restart de daemon
Bash:
1
$ systemctl restart docker
Die workaround had ik inmiddels al uitgevoerd, die werkt ook. Maar ik blijf het vreemd vinden dat zoveel projecten zo ontzettend veel api versies achterlopen....

• Mars Warrior

Mars Warrior

Omdat mijn CrowdSec firewall projectje wel lekker draait - nog maar gemiddeld 8 bans per dag - en het nu telkens nieuwe IP adressen zijn, dus het-is-wat-het-is, had ik verder zitten neuzen naar wat leuks.

Ik kwam zodoende dockur tegen: een docker container gebaseerd op qemux, maar dan helemaal aangepast zodat deze geheel automagisch Windows kan downloaden/installeren/draaien alsof het een normale docker container is (dus volumes, environment, macvlan etc).

Wel grappig om te zien dat Windows XP maar 0,6GB is en Windows 11 iets van 7GB is.
Alle images worden dus legaal van Microsoft gedownload: je hebt dus ook gewoon een licentie nodig.

Vanzelfsprekend kun je ook alle Linux OSsen draaien.

Dus ook hiervoor heb je geen Proxmox meer nodig. Voor mij kan dit nog wel eens handig zijn als ik een VM toch niet helemaal lekker in een container gedraaid krijg, al loop je natuurlijk direct wel tegen typische VM zaken aan als reserveren van RAM enzo.

Je moet met Windows 11 wel ff geduld hebben, en vervolgens wel met RDP connecten, want de standaard browser interface is bietje traag en lage resolutie 8)

• DjoeC
Mars Warrior schreef op maandag 17 november 2025 @ 14:23:
Ik kwam zodoende dockur tegen: een docker container gebaseerd op qemux, maar dan helemaal aangepast zodat deze geheel automagisch Windows kan downloaden/installeren/draaien alsof het een normale docker container is (dus volumes, environment, macvlan etc).

Wel grappig om te zien dat Windows XP maar 0,6GB is en Windows 11 iets van 7GB is.
Alle images worden dus legaal van Microsoft gedownload: je hebt dus ook gewoon een licentie nodig.

Vanzelfsprekend kun je ook alle Linux OSsen draaien.

Je moet met Windows 11 wel ff geduld hebben, en vervolgens wel met RDP connecten, want de standaard browser interface is bietje traag en lage resolutie 8)
Grappig, ik zie dat het ook op ARM64 (raspberry) zou kunnen werken.... Alleen denk ik dat een Pi-5 met 8GB dan wat klein wordt anders dan om te proberen.....

• Mars Warrior

Mars Warrior

DjoeC schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:11:
[...]
Grappig, ik zie dat het ook op ARM64 (raspberry) zou kunnen werken.... Alleen denk ik dat een Pi-5 met 8GB dan wat klein wordt anders dan om te proberen.....
Het zijn dan wel ARM images, dus geen idee of die kleiner zijn dan de x86 images.

• DjoeC
Mars Warrior schreef op maandag 17 november 2025 @ 15:55:
[...]

Het zijn dan wel ARM images, dus geen idee of die kleiner zijn dan de x86 images.
Ik dacht meer aan de dan te installeren Windows en de performance daarvan. Dan denk ik dat een raspi desktop in Docker (in mijn geval...) een betere optie is. Ik draai OMV op de kale versie want OMV gaat niet samen met de raspi desktop maar OMV heeft voor mij als "minder deskundige" best een hoop voordelen.....
Pagina: 1 ... 15 16 Laatste