[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 143 ... 327 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 03-10 11:39
xbeam schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:22:
[...]

Je kan devices ook van de app een schop reconnect geven
Klopt.
Alleen dat is toch geen oplossing?
Klinkt een beetje als elke nacht rebooten we de server... inplaats van analyseren wat er mis gaat.

En ik probeer juist te vinden wat de oorzaak is.

Tevens loste een reconnect bij mij vaak niks op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
rgarretsen schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:39:
En idd, de 1gig backplane op de udm pro en SE is gewoon gewoon mager waardoor je nog steeds een degelijke switch nodig hebt.
En als je veel VLANs hebt / veel verkeer tussen subnets, of WAN, routeert wil je ook nog eens een SFP+ link tussen de UDM Pro en switch hebben. Anders zit je nog steeds met die bottleneck.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kromme schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 19:51:
In die pdf staat alleen dit

Stroomvoorziening

Passieve PoE (paren 4, 5+, 7, 8 retour)

Voeding

24 V, 0,5 A PoE Gigabit-adapter1
Lees dit effe door :
- RobertMe in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
- JeppieW in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
- corewillem in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"
- dbeusink in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

Dan zou je eruit moeten komen als het goed is ;)
DaRoot schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:17:
Ik dacht eerst ook dat het begin juni aan de firmware update van toen lag.. heb overwogen om te downgraden.. maar kon op enig moment het verband leggen tussen aanwezigheid van de A12 en het wegvallen. En de problemen begonnen exact die dag dat die A12 hier in huis is aangekomen..
Blijft nog wel onduidelijk of het nu door slechte firmware van Ubiquiti of van Samsung komt.. Heb ook nog een Tab S3 hier, die doet het prima...
Slechte WiFi Firmware op een telefoon is opzich ook niet ondenkbaar! :)
gastje01 schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:45:
Inmiddels moet ik over een glasspriet (lees: rol) heen stappen voor ik m’n huis binnen ga, Delta/Caiway heeft hier “gratis” glas aangelegd in ruil voor een jaarabonnement. Ik weet niet exact wanneer er opgeleverd wordt, maar een nieuw jaarcontract ga ik niet meer aan.

Bij Caiway zou IPTV inmiddels ook normaal over de wan heen gaan begreep ik.

Kunnen we tzt ook fijn testen hoe dat met eigen spulletjes werkt.
Klopt inderdaad! d:)b

Komt allemaal wel goed straks! ;)

En anders zie ik je wel in [Caiway Glasvezel] Ervaringen & Discussie - Deel 2 verschijnen :+
gasemans schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 22:41:
Same here.

Spullen zijn al minimaal 2 jaar het zelfde.
Sinds een maand of 4 heb ik dit issue in eens.
Heb er tot nu toe nog geen logica in gevonden.

Dacht eerst dat m'n controller die op een pi draaide de oorzaak was.
Maar nu met de dream machine pro same story.
Misschien Automatische Firmware Updates die toegepast worden en er in de tussentijd iets verkeerds is uitgebracht :?

Ik zet daarom dat soort meuk altijd meteen uit! :)

Verder kan het natuurlijk ook een update/upgrade van je telefoon/tablet/TV/IPTV kastje/en dergelijke zijn...
Toppe schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 10:24:
Heeft die Pro geen PoE, welke idioot heeft verzonnen om op een modem van €400(!!!!) geen PoE te plaatsen!!!
Het is dan ook geen Modem of PoE Switch tenslotte... >:) :P :+
Misschien hier iemand die mijn dag kan goedmaken door te vertellen welke glas kabel ik nodig heb tussen een UDM Pro en een Gen2 24 poorts switch?
SFP kabeltje op eBay scoren voor weinig en ertussen proppen = KLAAR!!! :Y)
Toppe schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 16:41:
Maar goed. Nu weer beetje up en running, al is de huidige opstelling misschien iets overdreven?
[Afbeelding]
Mooi alternatief voor een LackRack :o :D d:)b

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 11:51
Goed nieuws!
UniFi OS - Dream Machines 1.11.0-16 has been released

Eindelijk weer gigabit, die throughput problemen hebben best wat tijd gekost bij de dev;s van Unifi. Ik verwacht overigens dat dit de laatste beta is voor de regulier release.

Improvements
Improve Remote Access stability.
Improve PPPoE throughput.
Update MongoDB to 3.4.15 for network application.
Auto-delete old notifications after 30 days.
New UI for local portal.

Bugfixes
Fix a potential memory leak issue when "Threat Scanner" is enabled.
Fix an occasional issue that random network services could become malfunctional.
Fix an edge case that leads all devices can't connect 2.4GHz.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:04:
[...]

Dus je hebt nu een hele dure router waar je nog een router voor hebt moeten zetten om de boel naar behoren te laten werken. Dat klinkt echt als de ideale manier.

Of gebruik je ook nog UniFi Protect of Access of Talk of Identity? En ook dan was je met die ER12 + UCK G2+ goedkoper af geweest.

Overigens voor de duidelijkheid: geen rechtstreeks verwijt naar jou natuurlijk. Maar het is gewoon belachelijk dat dit nodig is. Omdat anders PPPoE en/of IGMP niet naar behoren werken.
mr.DJ95 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4"

geeft het PPPoE verbeteringen, kan iemand eens meten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
gasemans schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 18:46:
[...]

Klopt.
Alleen dat is toch geen oplossing?
Klinkt een beetje als elke nacht rebooten we de server... inplaats van analyseren wat er mis gaat.

En ik probeer juist te vinden wat de oorzaak is.

Tevens loste een reconnect bij mij vaak niks op.
Als het een firmware bug is dan valt er weinig te analyseren omdat je er toch niets aan kan doen dan wacht dat ubnt een keer zin heeft om het fixen. En aangezien ze design en optische bug belangrijker vinden dan de technische heb je zelfs kans dat nooit word gefixt en iets dat op je onderhoud lijstje kan toevoegen aan je routine werkzaamheden. ubiquiti kennende heb je kans dat er volgend jaar gewoon nieuwe/model komt wat je probleem oplost. De udm is 2 jaar op de markt en bevat nog steeds bugs die er sinds release in zitten

Maar misschien heb we geluk zie bericht @mr.DJ95 dat er wat Lang lopende fixes in zitten en een netwerk services fix <+:) wat er dan is gefixed is dan weer een verrassing waar je zelf achter moet komen ;-)

Eindelijk weer gigabit, die throughput problemen hebben best wat tijd gekost bij de dev;s van Unifi. Ik verwacht overigens dat dit de laatste beta is voor de regulier release.

Bugfixes
Fix an occasional issue that random network services could become malfunctional.

[ Voor 104% gewijzigd door xbeam op 13-10-2021 11:17 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 04-10 11:51
Zeker! Ik haal 830Mbit ipv 500Mbit. Positief resultaat dus na de update.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
mr.DJ95 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Wat zie je op CLI met "top"? Is het mulithreaded gemaakt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polyphemus
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:09
mr.DJ95 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:30:
Goed nieuws!

Improvements
Improve Remote Access stability.
Improve PPPoE throughput.
Update MongoDB to 3.4.15 for network application.
Auto-delete old notifications after 30 days.
New UI for local portal.

Bugfixes
Nou, ik mag hopen dat het geklier met het vastlopen van o.a. DHCP in -15 opgelost is met deze release. Wat mij betreft gooien ze er nog een extra beta tegenaan. :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:02

rally

Deyterra Consultancy

mr.DJ95 schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 20:56:
[...]

Same here... 920Mbit op SpeedTest.net terwijl het voor deze update 600-650Mbit was.
Threat Management laat ik nog even uit, want met het thuiswerken wil ik even geen "uitvallers" hebben. :P

http://www.deyterra.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickets
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

Mijn UDM is offline en ik krijg 'm niet meer aan de praat.

Ik kwam vanavond thuis en kreeg geen verbinding met wifi. Ik dacht, stroom eraf en weer erop. Maar nu is-ie helemaal onbereikbaar.
  • Apparaat staat aan en de fan draait continu.
  • UDM is offline in de iOS-app en de webportal.
  • Ik kom niet in recovery mode. Stroom er af en resetknop 5 seconden ingedrukt houden terwijl ik de stroom er weer op doe verandert niks. "after some time the fan on the UDM will turn off and the device will make a sound" is dus niet zo, en de LED gaat ook niet branden.
  • 10 seconden resetknop ingedrukt houden doet niks.
  • LAN-kabel in port 1 en navigeren naar 192.168.1.1 werkt niet, evenmin als 192.168.1.30 met een static IP.
  • SSH naar 192.168.1.1 timed out.
Heeft iemand dit al eerder gehad? Suggesties?

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:24

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Dankjewel, inmiddels had ik via een goede verkoper op mp de lijst ook gekregen en na kunnen kijken of de adapter geschikt was. Het was een nieuw model. Krijg vandaag de adapter op gestuurd.
Bedankt voor de hulp.

Keep it calm...en lek mig de zuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 13:06
Rickets schreef op dinsdag 12 oktober 2021 @ 22:11:
Mijn UDM is offline en ik krijg 'm niet meer aan de praat.

Ik kwam vanavond thuis en kreeg geen verbinding met wifi. Ik dacht, stroom eraf en weer erop. Maar nu is-ie helemaal onbereikbaar.
  • Apparaat staat aan en de fan draait continu.
  • UDM is offline in de iOS-app en de webportal.
  • Ik kom niet in recovery mode. Stroom er af en resetknop 5 seconden ingedrukt houden terwijl ik de stroom er weer op doe verandert niks. "after some time the fan on the UDM will turn off and the device will make a sound" is dus niet zo, en de LED gaat ook niet branden.
  • 10 seconden resetknop ingedrukt houden doet niks.
  • LAN-kabel in port 1 en navigeren naar 192.168.1.1 werkt niet, evenmin als 192.168.1.30 met een static IP.
  • SSH naar 192.168.1.1 timed out.
Heeft iemand dit al eerder gehad? Suggesties?
Met een sniffer (wireshark) kijken of de UDM tijdens booten (als ie dat al doet) iets over het netwerk broadcast en bijvoorbeeld naar een tftp server zoekt voor een firmware?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:57
Misschien niet helemaal de juiste plek voor mijn vraag.

Heeft iemand op een Synology met DSM7 de docker unifi-controller aan de praat gekregen? Ben al een paar dagen bezig maar krijg het niet werkend en ik heb het idee dat het aan DSM7 ligt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 21:29

lier

MikroTik nerd

Erik2B schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:02:
Denk inderdaad dat het Synology topic hier een betere plek voor is:
[Synology] Vraag en antwoord - deel 3

Overigens heb ik meerdere docker images draaien op mijn DS (met DSM7), mocht je vragen hebben?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

Heeft iemand op een Synology met DSM7 de docker unifi-controller aan de praat gekregen? Ben al een paar dagen bezig maar krijg het niet werkend en ik heb het idee dat het aan DSM7 ligt.
Draait hier prima op DSM7. Welke Docker image gebruik je?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
DennusB schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 12:36:
[...]

Draait hier prima op DSM7. Welke Docker image gebruik je?
Ik heb jacobalberty/unifi gebruikt en een 2 tal verschillende instructies gevolgd, bij beide krijg ik een api error.

Hij lijkt wel te starten maar zodra ik probeer naar de web pagina te gaan krijg ik http error 404. Helaas is mijn docker kennis minimaal dus het is erg zoeken. FW staat uit op de NAS (is een test nas) Heb ook al de laatste versie die voor de nas er is van docker gedownload en geïnstalleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb prima ervaringen met het ryansch/unifi-rpi image gehad overigens.

Enige wat er nu echt goed mis is is dat ik de image automatisch heb laten updaten en de database achterloopt oid. Kom de controller niet meer in.

Twijfel of ik een nieuwe container opspin en dan met schone controller begin of dat ik hier nog heel veel tijd in ga stoppen. Hij blijft mekkeren over het migreren van de controller bij een nieuwer image.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent_Bob
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 02-09 23:34

Silent_Bob

What the f*ck is the Internet?

Denk toch echt dat er een Pro versie aankomt :*)
Zie video van Crosstalk Solutions
Protect G4 Doorbell Pro - Reaction to This Awesome New (maybe) Product!

[ Voor 15% gewijzigd door Silent_Bob op 13-10-2021 13:55 . Reden: Verkeerde topic ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Heb nu een weekje of twee de U6-Pro in gebruik in de woonkamer.

Heb hem dit keer eens niet gemonteerd onder het plafond, maar boven het (gips) plafond gelegd, hier kan ik makkelijk bij. Het lijkt eigenlijk geen enkel verschil te maken dus geloof ik het wel.

Kan nu vergelijken met de AC-Pro die even verderop hangt bij de slaapkamers.
Ik heb blijkbaar wél al een Wifi-6 devcice, namelijk mijn werktelefoon, een iPhone SE 2020.

Op de AC-Pro haalt deze ~250 Mb/s down; op de U6-Pro knalt deze naar de 300 Mb/s wat tegelijk ook het maximum van Ziggo is. Ik vermoed dat hij dus nog sneller kan maar ik heb tot nu alleen Speedtest gebruikt omdat deze nog nooit sneller ging als mijn Ziggo aankon. Dat moment is nu dus wel bereikt.

De Unify controller geeft ac-x aan, met een RX en TX van 574.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• darkrain
  • Laatst online: 01:24

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

psy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:19:

Heb hem dit keer eens niet gemonteerd onder het plafond, maar boven het (gips) plafond gelegd, hier kan ik makkelijk bij. Het lijkt eigenlijk geen enkel verschil te maken dus geloof ik het wel.

Ik heb blijkbaar wél al een Wifi-6 devcice, namelijk mijn werktelefoon, een iPhone SE 2020.

Op de AC-Pro haalt deze ~250 Mb/s down; op de U6-Pro knalt deze naar de 300 Mb/s wat tegelijk ook het maximum van Ziggo is. Ik vermoed dat hij dus nog sneller kan maar ik heb tot nu alleen Speedtest gebruikt omdat deze nog nooit sneller ging als mijn Ziggo aankon. Dat moment is nu dus wel bereikt.

Ik heb gisteren mijn 2 AC-pro AP's vervangen voor 2 U6-lites en zelfs die zijn al continue sneller dan de AC-pro's... Ik wilde niet langer wacht op de U6-pro en zie er ook de noodzaak in mijn thuissituatie niet voor ;)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-10 22:41
...Ik vermoed dat hij dus nog sneller kan maar ik heb tot nu alleen Speedtest gebruikt omdat deze nog nooit sneller ging als mijn Ziggo aankon.
Dat lijkt mij ook! Ik haal met m'n S10 al dik 600Mbit/s op een U6-Lite. :*)Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kM3MlKrHLT98VBW2khjev4QIVDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iRXAmc8T8H0uByJrLd8UA1C7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 108% gewijzigd door consono_md110 op 13-10-2021 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 12:50
Over peformance van de U6 pro, 300Mb/s is nog niets :)

Als ik redelijk dichtbij zit trek ik op 5ghz ht80 met een U6 LR de volle gigabit zo goed als dicht met een 2x2 wifi AX device.

U6 Lites zijn ook prima, maar persoonlijk ga ik altijd voor een 4x4 AP op 5ghz omdat er behoorlijk wat wifi devices op me netwerk zitten.

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

Wat me ook opvalt, het roamen lijkt nu beter te gaan. Ik had eerst naast die ene Pro twee oude Netgear's. Dat werkte toch niet altijd even goed. Maar nu lijkt het vloeiend te gaan als ik naar de woonkamer loop. Ik dacht dat dat alleen afhankelijk was van de cliënt?

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

consono_md110 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:51:
[...]

Dat lijkt mij ook! Ik haal met m'n S10 al dik 600Mbit/s op een U6-Lite. :*)
Hmm. Maar dat gaat niet lukken op 574 Mb RX/TX max. Ligt dat aan die 40 Mhz bandbreedte, dat las ik ergens in een YT comment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgarretsen
psy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:54:
Wat me ook opvalt, het roamen lijkt nu beter te gaan. Ik had eerst naast die ene Pro twee oude Netgear's. Dat werkte toch niet altijd even goed. Maar nu lijkt het vloeiend te gaan als ik naar de woonkamer loop. Ik dacht dat dat alleen afhankelijk was van de cliënt?
Mooi dat het beter lijkt te gaan, ja het is voornamelijk afhankelijk van de client, maar natuurlijk ook van je AP settings.

Als je twee AP's hebben die beide hard schreeuwen en een goed genoeg signaal geven heeft de client ook geen reden om te switchen, goede plaatsing van je AP's en juiste signaal sterkte geeft vaak ook een betere roaming ervaring.

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Met de bolle kant naar beneden ?? :)

darkrain schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:43:
Ik heb gisteren mijn 2 AC-pro AP's vervangen voor 2 U6-lites en zelfs die zijn al continue sneller dan de AC-pro's... Ik wilde niet langer wacht op de U6-pro en zie er ook de noodzaak in mijn thuissituatie niet voor ;)
consono_md110 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:51:
Dat lijkt mij ook! Ik haal met m'n S10 al dik 600Mbit/s op een U6-Lite. :*)[Afbeelding]
rgarretsen schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 14:53:
Over peformance van de U6 pro, 300Mb/s is nog niets :)

Als ik redelijk dichtbij zit trek ik op 5ghz ht80 met een U6 LR de volle gigabit zo goed als dicht met een 2x2 wifi AX device.

U6 Lites zijn ook prima, maar persoonlijk ga ik altijd voor een 4x4 AP op 5ghz omdat er behoorlijk wat wifi devices op me netwerk zitten.
Ik zou eigenlijk weleens wat iPerf3 of iets van SMB/FTP benchmarks willen zien met die nieuwe 802.11ax modellen :)

Kunnen jullie zoiets regelen ??

Laat ook effe weten hoeveel antennes de gebruikte Clients hebben en zo... ;)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

nero355 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

Ik zou eigenlijk weleens wat iPerf3 of iets van SMB/FTP benchmarks willen zien met die nieuwe 802.11ax modellen :)

Yup met de bolle kant naar beneden. Netjes tussen twee latjes gelegd want de neuroot in mij vond dat niet de bolle kant de gipsplaat mocht raken in verband met potentiële krasvorming :X O-)
Slaat nergens op maarja hahaha.

Een iPerf meting zat ik vanmiddag ook aan te denken, maar daar heb ik nog niet eerder mee gewerkt, dat is iets voor later vandaag/deze week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:27:
Yup met de bolle kant naar beneden. Netjes tussen twee latjes gelegd want de neuroot in mij vond dat niet de bolle kant de gipsplaat mocht raken in verband met potentiële krasvorming :X O-)
Slaat nergens op maarja hahaha.
Niks mis mee! Zuinig op je spullen zijn FTW!!! d:)b
Een iPerf meting zat ik vanmiddag ook aan te denken, maar daar heb ik nog niet eerder mee gewerkt, dat is iets voor later vandaag/deze week.
Is best wel simpel :

Op de Client die je als Server gebruikt :
iperf3 -s

Op de Client die daarmee verbindt :
iperf3 -c <IP_address>

En je kan nog spelen met :
iperf3 -c -P
iperf3 -c -R
iperf3 -c -w

En die kan je uiteraard ook met elkaar combineren om de snelheid zoveel mogelijk op te voeren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• darkrain
  • Laatst online: 01:24

darkrain

Moderator Discord / TFV & AWM

Geniet

nero355 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:01:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

Beetje geprobeerd maar geen uitgebreide gestructureerde test gedaan...
Getest met Killer(R) Wi-Fi 6 AX1650x (dat is volgens mij een 2x2 en de U6-lite is dat ook) naar mijn NAS ging met max 550Mbps.
gemiddeld iets lager rond de 400Mbps..

Aan iemand anders de eer om betere testen te doen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door darkrain op 13-10-2021 18:10 ]

Tweakers Discord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Exocet
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgarretsen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfoKZd35qywugzyeY-KlDTfuEZ4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JSeTzNet3dnsYyAEewB2KQEF.png?f=fotoalbum_large

Openspeedtest op mijn NAS, Xiaomi Poco F2 Pro 2x2 Wifi 6 AX op een U6LR

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:14

pinda powerrr

Slow down...

Zou wel lekker zijn, alleen de vorm factor...dat past niet in mijn meterkast met net geplaatste 19" rack :P

Aan de reacties te zien is het geen prijsfout en hebben meerderen er al eentje besteld.

Waiting on the world to change

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djbarney
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:58

djbarney

XBL: DeejayBarney

Ik had deze werkend op DSM7, maar draai nu native op de udmp. Ik heb specifiek die van https://hub.docker.com/r/jacobalberty/

Gebruikt, die linuxserver variant kreeg ik ook niet aan de gang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
pinda powerrr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

Zou wel lekker zijn, alleen de vorm factor...dat past niet in mijn meterkast met net geplaatste 19" rack :P

Aan de reacties te zien is het geen prijsfout en hebben meerderen er al eentje besteld.
Klopt hij alleen al uit verkocht en alleen in de USA te bestellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

nero355 schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

Niks mis mee! Zuinig op je spullen zijn FTW!!! d:)b

[...]

Is best wel simpel :

Op de Client die je als Server gebruikt :
iperf3 -s

Op de Client die daarmee verbindt :
iperf3 -c <IP_address>

En je kan nog spelen met :
iperf3 -c -P
iperf3 -c -R
iperf3 -c -w

En die kan je uiteraard ook met elkaar combineren om de snelheid zoveel mogelijk op te voeren :)
Ik heb helaas nog maar één ax device, die iPhone. Als vergelijk mijn eigen 6s ernaast die uiteraard slechts ac heeft.
Heb iPerf even erop gezet en dit zijn de resultaten. Na herhaling blijven ze op enkele Mb's na akelig gelijk.
iPhone 6s:
288 Mb/s (ac)

iPhone SE 2020:
406 Mb/s (ax)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik2B
djbarney schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:23:
[...]

Ik had deze werkend op DSM7, maar draai nu native op de udmp. Ik heb specifiek die van https://hub.docker.com/r/jacobalberty/

Gebruikt, die linuxserver variant kreeg ik ook niet aan de gang.
Die heb ik allebei geprobeerd. Maar beide dezelfde error

Acties:
  • +1 Henk 'm!
psy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:03:
[...]

Ik heb helaas nog maar één ax device, die iPhone. Als vergelijk mijn eigen 6s ernaast die uiteraard slechts ac heeft.
Heb iPerf even erop gezet en dit zijn de resultaten. Na herhaling blijven ze op enkele Mb's na akelig gelijk.
iPhone 6s:
288 Mb/s (ac)

iPhone SE 2020:
406 Mb/s (ax)
Hmm 🤔 misschien toch wat tweaken. Ik haal op mijn SHD (Wifi5 wave2) op AC en iPhone X (2018) 600mbit/s plus? Dat is meer dan jouw Wifi6 :? deel ever zicht van je WiFi spectrum? Uit de WiFiman app in de controller

Dat is deze functie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XOvq1tLYrV9gQrMv-KkrMKrPUPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/31ePctoNGmZW1V7a2pjLQofF.jpg?f=fotoalbum_large

Deze tool heeft ipreff ingebouwd ( ja i know dit is geen 600 mbit maar is ook niet mijn SHD maar dit is de inwall achter het tv meubel het ging nu even om plaatje en ja 600 mbit/s up en 300 mbit/s down verhouding vraagt ook nog wat tuning maar alleen mijn AVR-X4200 die er 15 cm in die er in kast voor staat vindt dat dat zodra hij aangaat zich met signaal mag bemoeien. (Je kan niet alles hebben in het leven :+ )
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/szU1gMfoG_2aIRtAikE8t4AV6a4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1bwq4qQ5w4gFgIF0fGbgPE0.jpg?f=fotoalbum_large

Speedtest naar online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0_I-qO-rOwTlUAj0TaxrUgu4ScA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWo82WriJXGFhZ9bnS20zVYI.jpg?f=fotoalbum_large

Tip: voor maken screenshot en redact / anonimiseren gebrijk ik DAMA
https://apps.apple.com/nl/app/dama-smart-redact/id1534690075

[ Voor 63% gewijzigd door xbeam op 13-10-2021 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

xbeam schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:16:
[...]

Hmm 🤔 misschien toch wat tweaken. Ik haal op mijn SHD (Wifi5 wave2) op AC en iPhone X (2018) 600mbit/s plus? Dat is meer dan jouw Wifi6 :? deel ever zicht van je WiFi spectrum? Uit de WiFiman app in de controller

Dat is deze functie
[Afbeelding]

Deze tool heeft ipreff ingebouwd ( ja i know dit is geen 600 mbit maar is ook niet mijn SHD maar dit is de inwall achter het tv meubel het ging nu even om plaatje en ja 600 mbit/s up en 300 mbit/s down verhouding vraagt ook nog wat tuning maar alleen mijn AVR-X4200 die er 15 cm in die er in kast voor staat vindt dat dat zodra hij aangaat zich met signaal mag bemoeien. (Je kan niet alles hebben in het leven :+ )
[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VqygU1P81XHDtteTtCk6mgS_h4k=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/MiTIMx5YlLjdkjRcpyMSwkJx.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010

pinda powerrr

Slow down...

[...]

Dat is deze functie
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik haal ook een goede 600Mbit up/down draadloos, via een NanoHD, dus op AC.
Op laptop en telefoon.

Overigens niet met de WifiMan app op de telefoon, want daar kom ik nooit boven de 400 uit, die servers zijn geen goede combi bij mij.

[ Voor 4% gewijzigd door pinda powerrr op 13-10-2021 20:51 ]

Waiting on the world to change

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Je spectrum ziet er zo op het oog heel schoon uit. Schuif je ssid’s voor de test eens naar de het midden vanaf 52

Ps. hoeft niet nu gelijk, je moet het lekker doen waneer je zelf tijd hebt als je het überhaupt al belangrijk vindt wij (ik) nerds kunnen soms uren obsertief gedrag vertonen vanwege de cijfers op papier terwijl het in normaal gebruik niet eens merkbaar is

[ Voor 23% gewijzigd door xbeam op 13-10-2021 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

xbeam schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:55:
[...]

Je spectrum ziet er zo op het oog heel schoon uit. Schuif je ssid’s voor de test eens naar de het midden vanaf 52
Ik zie er nu nog 2 bijkomen in de range tot 66 :-(

Probleem is, zodra ik hem van Auto afzet, dat dan de iPhone overschakelt naar de oude AC-Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

Wat betekent dat DFS eigenlijk? Vanaf kanaal 52.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
psy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:10:
DFS heeft te maken met radar (vlieg- & weerradar om specifiek te zijn). Deze frequenties mogen gebruikt worden voor wifi, mits ze niet storen met de radars. Als je zo'n kanaal gebruikt kan het ook even duren voordat het wordt toegepast, omdat het AP het eerste scant / monitort of er geen radar wordt gedetecteerd. Pas daarna mag het AP het kanaal gebruiken / uitzenden. Mocht het AP later alsnog radar detecteren wordt het kanaal per direct aangepast naar een niet-DFS kanaal. Blijkt later dat het kanaal weer "radar vrij" is wisselt het AP weer terug naar dit kanaal.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psy

psy

RobertMe schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:14:
[...]

DFS heeft te maken met radar (vlieg- & weerradar om specifiek te zijn). Deze frequenties mogen gebruikt worden voor wifi, mits ze niet storen met de radars. Als je zo'n kanaal gebruikt kan het ook even duren voordat het wordt toegepast, omdat het AP het eerste scant / monitort of er geen radar wordt gedetecteerd. Pas daarna mag het AP het kanaal gebruiken / uitzenden. Mocht het AP later alsnog radar detecteren wordt het kanaal per direct aangepast naar een niet-DFS kanaal. Blijkt later dat het kanaal weer "radar vrij" is wisselt het AP weer terug naar dit kanaal.
Ah okay... :P

Woopsie het duurde even voor kanaal 100 DFS, maar nu knalt de 6s naar 570 Mb/s, en dat is op AC
Overigens heb ik de bandbreedte ook gewijzigd naar 80, dat had volgens mij een enorme impact.

[ Voor 5% gewijzigd door psy op 13-10-2021 21:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy

psy

De SE2020 gaat niet veel verder....net geen 600 Mb/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Calypsooo
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 29-09 20:54
Calypsooo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:10:
[...]

Slim! Bedankt voor het meedenken :)

Dan nog twee vragen:

1) Ik heb een (8 poort) switch nodig voor 2 AP PoE, 1 camera PoE, TV, Xbox, werkplek. Zal ik ivm de rest van Ubiquiti apparatuur voor de Switch 8 of de Switch lite 8.

Ik zou zelf de Lite zeggen ivm 802.3at t.o.v. 802.3af bij de Switch 8. Maar weet niet of er nog andere verschillen zijn?

2) De beoogde setup wordt: router internetprovider -> Switch -> APs, camera's, etc.
Heeft het nog nut om de router van de internetprovider te vervangen door een dream machine of USG o.i.d.?
Iemand hier nog advies/hulp voor? _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RobertMe schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:14:
[...]

Precies daarom voor de test even hier naar toe verhuizen waneer geen DFS issue/ conflict hebt weet je vrij zeker dat er ook geen andere apparatuur dit WiFi signaal/airtime verstoord. Zonder radio spectrum analyser zie je ubnt acces points alleen welke andere WiFi Accespoints welke kanalen gebruiken. Je weet dan nog niet of er andere niet WiFi apparaten zijn die de zelfde frequentie gebruiken of hoe de airtime belasting van andere WiFi punten op het kanaal is.
Op een telefoon en basic Accespoint WiFi scanner lijkt een kanaal met 1 ssid de beste keus, maar waneer het de camera ssid van de buurman is en er constant 24/7 10 stuks 4K camera streams over het kanaal blijft er weinig ruimte voor jou over.
Het zelfde gebeurd er met het kanaal/ frequentie waneer er voor je acces niet leesbaar signaal van andere systemen op die frequentie wordt verstuurd.

Je buurman camera’s en andere systemen ontwijken meestal DFS omdat het risico op uitval door over vliegende langs varende object groot is daardoor zijn deze kanalen meestal veel schoner te zijn in de buurt een DFS unitde vertrekhal of aanmeer plaats woont

[ Voor 4% gewijzigd door xbeam op 20-10-2021 16:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:20

Toppe

Oké ✅

Calypsooo schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:27:
[...]

Iemand hier nog advies/hulp voor? _/-\o_
Ben zelf altijd wel beetje van toekomst bestendig, ik zou dus zelf nooit een Lite versie van een product pakken.

Of je een USG/UDM wilt is aan jou, ik gebruikte een USG en stap straks over op een UDM, die is 19”

Jaja, voor de USG is ook een 19” mount verkrijgbaar, maar dat weet CFO hier thuis niet en dat hou ik graag zo :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

xbeam schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:36:
[...]

Precies daarom voor de test even hier verhuizen waneer geen DFS issue/ conflict is weet je vrij zeker dat er ook geen andere apparatuur je WiFi signaal/airtime verstoord. Zonder radio spectrum analyser zie je ubnt acces points alleen welke andere WiFi Accespoints welke kanalen gebruiken. Je weet dan nog niet of er andere niet WiFi apparaten zijn die de zelfde frequentie gebruiken of hoe de airtime belasting van andere WiFi punten op het kanaal is.
Op een telefoon en basic Accespoint WiFi scanner lijkt een kanaal met 1 ssid de beste keus, maar waneer het de camera ssid van de buurman is en er constant 24/7 10 stuks 4K camera streams over het kanaal blijft er weinig ruimte voor jou over.
Het zelfde gebeurd er met het kanaal/ frequentie waneer er voor je acces niet leesbaar signaal van andere systemen op die frequentie wordt verstuurd.

Je buurman camera’s en andere systemen ontwijken meestal DFS omdat het risico op uitval door over vliegende langs varende object groot is daardoor zijn deze kanalen meestal veel schoner te zijn in de buurt een DFS unitde vertrekhal of aanmeer plaats woont
Ik woon wel praktisch onder een aanvliegroute van een vliegveld. Niet zo heel druk maar toch. Precies 2 km van de route zelf. Kan de vliegtuigen altijd heel goed zien vanuit de woonkamer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Calypsooo schreef op maandag 11 oktober 2021 @ 20:10:
1) Ik heb een (8 poort) switch nodig voor 2 AP PoE, 1 camera PoE, TV, Xbox, werkplek. Zal ik ivm de rest van Ubiquiti apparatuur voor de Switch 8 of de Switch lite 8.

Ik zou zelf de Lite zeggen ivm 802.3at t.o.v. 802.3af bij de Switch 8. Maar weet niet of er nog andere verschillen zijn?
Ik zou de Lite pakken, klap nieuwer en volgens mij om en nabij net zo duur. Daarnaast zoals je zegt 802.3at vs 802.3af. Maar de Lite is volgens mij wel maar 45W? Waar de 8-60W dan 60W is.

@Toppe v.w.b. "nooit een Lite", tsja, de 8-60W is eigenlijk natuurlijk ook een Lite. Ze hebben nu de 19" Gen 2 modellen met nog een Pro & Enterprise segment erin. Vervolgens Lite en Flex, en dan nog de oude 8 en 8-60W die beetje tussen wal en het schip vallen en dan de oude stuff met de 8-150W, 16-150W etc. Lite gebruiken ze volgens mij echt meer in de zin van 'het is geen 19"' en niet als 'super simpel model waarbij helft van de features mist'. En in die zin is de oude 8-60W natuurlijk ook "Lite".
2) De beoogde setup wordt: router internetprovider -> Switch -> APs, camera's, etc.
Heeft het nog nut om de router van de internetprovider te vervangen door een dream machine of USG o.i.d.?
Houdt er sowieso rekening mee dat de USG semi EOL is. Officieel wordt die nog ondersteund en onderhouden, onofficieel zijn de enige updates van afgelopen jaar/jaren puur security fixes geweest.
Concreter v.w.b. de vraag. Of het nut heeft ligt eraan wat je wilt gaan doen. Wil je VLANs gebruiken, afwijkende DHCP of DNS, etc. Een super uitgebreide router waarvan je de additionele features niet gebruikt heb je natuurlijk niks aan. En wij weten niet wat jij allemaal gebruikt / wilt doen, noch wat het modem can de provider allemaal (niet) kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rickets
  • Niet online

Rickets

Finger and a shift

SniperGuy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 08:46:
Met een sniffer (wireshark) kijken of de UDM tijdens booten (als ie dat al doet) iets over het netwerk broadcast en bijvoorbeeld naar een tftp server zoekt voor een firmware?
Er was van de UDM niks te zien op het netwerk, dus contact opgenomen met Ubiquiti en een RMA aangevraagd, dus hij is nu onderweg naar Tsjechië.

If some cunt can fuck something up, that cunt will pick the worst possible time to fucking fuck it up, because that cunt’s a cunt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
psy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:07:
[...]

Ik woon wel praktisch onder een aanvliegroute van een vliegveld. Niet zo heel druk maar toch. Precies 2 km van de route zelf. Kan de vliegtuigen altijd heel goed zien vanuit de woonkamer.
Dan gaat DFS geen duurzame oplossing zijn.
Maar waneer het kanaal weer terug zet met bredere bandbreedte 80hz

Behoud je dan je snelheid. En kan wat testje doen met WiFiman?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 03-10 14:03
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1uCexehz6eYrF_ISwhjDJkKjCC8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GA30PBTm2yNEDq9xfEv5aRhM.png?f=user_large

Scaling done right :>

Ben benieuwd naar de U6-Pro als die uit early access komt, dan zal het voor mij gedaan zijn om nanoHD's te installeren vermoed ik, the end of an era :z

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 13:06
Rickets schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 09:36:
[...]

Er was van de UDM niks te zien op het netwerk, dus contact opgenomen met Ubiquiti en een RMA aangevraagd, dus hij is nu onderweg naar Tsjechië.
Helaas, maar het was te verwachten ;(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-09 16:21

Louw Post

Cerenas

Lijkt me een erg fijn apparaat. De prijs lijkt wel extreem goedkoop in vergelijking met hun andere producten. Helaas alleen te vinden in de US EA store.

Ben wel een beetje bang voor hoe heet dat ding wel niet kan worden, omdat hij vergelijkbaar is met de Dream Machine volgens mij, alleen nog eens met Wifi 6 en 2 PoE poorten (maar geen Cloud Key ingebouwd?). :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 02:29

Blokker_1999

Full steam ahead

:( Gisterenavond tijdens het streamen van een serie viel ineens mijn netwerk in huis voor een deel weg. Ik probeer aan te melden op mijn EdgeRouter en voor de eerste keer in 8 jaar geeft die geen teken van leven. Vreemd.

Ik naar de kelder, stekker uittrekken, stekker terug insteken, ik zie licht op komen en denk: ik geef het een minuutje en dat zal wel weer werken... . Niet dus. Even later sta ik dus opnieuw in de kelder. Laptop in de hand, netwerk kabel mee om rechtstreeks in te steken. Geen resultaat. Dus effectief een probleem met de router en niet met een tussenliggende switch of AP.

Half twaalf, op zoek naar een consolekabel. Nog 1tje gevonden. Plug die in, moet 3 keer gokken voor de juiste settings op de seriele poort (tsjah, geen internet en geen zin om de telefoon te gaan zoeken O-) ) en wat zie ik bij een boot? De kernel kan niet geladen worden en er staat een foutmelding in verband met USB. Het zal toch niet waar zijn zeker?

Natuurlijk wel. Blijken die ondingen USB sticks te gebruiken voor hun lokale storage |:( . Stickje eruit, in een computer, doorgeven aan een Linux VM en ja hoor, niets dan fouten dat blokken beschadigd zijn en data niet meer te lezen valt.

Kwamen stilaan tegen middernacht aan, maar in bed gekropen. Vanavond de tweede edgerouter maar van onder het sof halen (die komt nog van een tijdje in het buitenland gewoond te hebben) en die maar opnieuw een basisconfiguratie geven zodat ik verder kan. Maar denk er nu wel serieus over na om een alternatief te zoeken. Want zo een cruciaal deel van mijn netwerk toevertrouwen aan een USB stickje ... liever niet.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-10 17:16
Louw Post schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 11:55:
[...]

Lijkt me een erg fijn apparaat. De prijs lijkt wel extreem goedkoop in vergelijking met hun andere producten. Helaas alleen te vinden in de US EA store.

Ben wel een beetje bang voor hoe heet dat ding wel niet kan worden, omdat hij vergelijkbaar is met de Dream Machine volgens mij, alleen nog eens met Wifi 6 en 2 PoE poorten (maar geen Cloud Key ingebouwd?). :X
Overduidelijk een prijsfout. Lijkt me gewoon de opvolger van de normale UDM-Base. Maar om UID etc erin te krijgen moesten ze er storage instoppen. De UDM-SE alsnog uitbrengen kon niet want die had geen Wi-Fi 6 dus dan werd het dit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Blokker_1999 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:39:
:( Gisterenavond tijdens het streamen van een serie viel ineens mijn netwerk in huis voor een deel weg. Ik probeer aan te melden op mijn EdgeRouter en voor de eerste keer in 8 jaar geeft die geen teken van leven. Vreemd.

Ik naar de kelder, stekker uittrekken, stekker terug insteken, ik zie licht op komen en denk: ik geef het een minuutje en dat zal wel weer werken... . Niet dus. Even later sta ik dus opnieuw in de kelder. Laptop in de hand, netwerk kabel mee om rechtstreeks in te steken. Geen resultaat. Dus effectief een probleem met de router en niet met een tussenliggende switch of AP.

Half twaalf, op zoek naar een consolekabel. Nog 1tje gevonden. Plug die in, moet 3 keer gokken voor de juiste settings op de seriele poort (tsjah, geen internet en geen zin om de telefoon te gaan zoeken O-) ) en wat zie ik bij een boot? De kernel kan niet geladen worden en er staat een foutmelding in verband met USB. Het zal toch niet waar zijn zeker?

Natuurlijk wel. Blijken die ondingen USB sticks te gebruiken voor hun lokale storage |:( . Stickje eruit, in een computer, doorgeven aan een Linux VM en ja hoor, niets dan fouten dat blokken beschadigd zijn en data niet meer te lezen valt.

Kwamen stilaan tegen middernacht aan, maar in bed gekropen. Vanavond de tweede edgerouter maar van onder het sof halen (die komt nog van een tijdje in het buitenland gewoond te hebben) en die maar opnieuw een basisconfiguratie geven zodat ik verder kan. Maar denk er nu wel serieus over na om een alternatief te zoeken. Want zo een cruciaal deel van mijn netwerk toevertrouwen aan een USB stickje ... liever niet.
Dat is best wel een bekend euvel. Dat de EdgeRouter (Lite alleen?) op een USB stick draait en die nog wel eens de geest geeft. Maar volgens mij is die ook relatief eenvoudig te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
RobertMe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

Dat is best wel een bekend euvel. Dat de EdgeRouter (Lite alleen?) op een USB stick draait en die nog wel eens de geest geeft. Maar volgens mij is die ook relatief eenvoudig te vervangen.
Er staan meerdere scripts online die een usb stick flashen met het edgerouter image.UNVR had bij mij trouwens hetzelfde euvel. De USG's willen er ook nog wel eens last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

RobertMe schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:45:
[...]

Moet je wel een image hebben als je die snel wenst te vervangen :+ En het is een POE. Als ik me niet vergis hebben ze in o.a. de X wel de stick achterwege gelaten. En ja, als de stick klein genoeg is kan je die redelijk eenvoudig vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
Ik heb een Fortigate Firewall met daarop mijn Management VLAN (X) Tagged. De Fortigate zit middels LACP (2 interfaces) aangesloten op de US-16-150W.

Het Management VLAN is ook tagged op de US-16-150W, de US-8-60W en de Flex Mini. Naar de APs is dit het native (untagged) VLAN.

Nu heb ik een cloud key (gen 1) in dat VLAN hangen op IP adres .253 maar die wil niet verder upgraden dan 6.0.45. Dus ik heb een VM opgetuigd op .200 in dat VLAN met een 6.4.X controller. Alle profiles over genomen etc. De VM draait op een NUC achter de US-8-60W.

code:
1
2
FG -> US-16-150W -> US-8-60-W -> NUC
                 -> Flex Mini

Nu wil ik al deze devices gaan verhuizen van de oude controller naar de nieuwe. De nieuwe moet uiteindelijk wel weer op hetzelfde IP adres gaan draaien. Ik wil niet de complete configuratie exporteren en importeren want ik had een USG en er zit een hele hoop configuratie daarvan die ik niet mee wil nemen maar die niet te verwijderen zijn.

Ik denk dat het handigst is als ik de NUC naar de US-16-150W verhuis want als ik die dan weer in de lucht heb is mijn controller weer bereikbaar en kan ik daarna de US-8-60W toevoegen en de flex mini + APs.

Effectief doe ik een complete reset van alle apparatuur.

1. NUC verhuizen naar de US-16.
2. US-16 factory reset
3. LACP poort handmatig configureren (via console)
4. NUC poort handmatig configureren (via console)
5. Management naar VLAN X zetten.

Nu is de controller weer bereikbaar. Hierna kan die worden geadopt in de controller waarbij de in de vorige stappen gedane instellingen weer verloren gaan. Dan moeten we stappen 3 en 4 nog een keer doen zodat we weer bij de controller kunnen. We hebben dan een offline device in de nieuwe controller waarop we de LACP configureren en de poort voor de NUC en als dat goed staat kunnen we stap 5 nog een keer doen waardoor alles als het goed is blijft werken.

Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om een tagged management VLAN te hebben lijkt me? Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon een tekortkoming van de Unifi lijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hermanh
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 18-09 11:16
m3gA schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 12:43:
[...]

Overduidelijk een prijsfout. Lijkt me gewoon de opvolger van de normale UDM-Base. Maar om UID etc erin te krijgen moesten ze er storage instoppen. De UDM-SE alsnog uitbrengen kon niet want die had geen Wi-Fi dus dan werd het dit.
Op het UI forum wordt hier ook stevig over gediscussieerd. Het lijkt geen Typo, aangezien de prijs nog steeds niet is aangepast.
Het lijkt een beetje op een combinatie van 'sponsoring' om gebruikers onboard te krijgen op het UI systeem en relatief lage specs.
- lagere spec aan CPU
- beperkte storage
- vrij simpele uitbreidingsmechanisme voor storage (SD-card only)
- Ook de POE is beperkt tot maar 2 poorten en standaard POE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ice-T106
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:43
hermanh schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

Op het UI forum wordt hier ook stevig over gediscussieerd. Het lijkt geen Typo, aangezien de prijs nog steeds niet is aangepast.
Het lijkt een beetje op een combinatie van 'sponsoring' om gebruikers onboard te krijgen op het UI systeem en relatief lage specs.
- lagere spec aan CPU
- beperkte storage
Lijkt me toch echt een prijsfout of misschien een tijdelijk promotie voor early acces. De uiteindelijk prijs gaat hier echt niet bij in de buurt komen.

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Ook wel interessant. De 128GB internal storage van de UDR lijkt een M.2 SSD te zijn in de video, als dat ding open te schroeven is is die SSD misschien wel te vervangen voor een grotere (stuk beter dan een SD kaartje).

Zie:

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zonder ?utm_medium=android_app&utm_source=share erachter doet die link het ook prima! ;)

Voor het mooie maak je dit ervan : https://old.reddit.com/r/..._what_79_just_scored_one/
Dan heb je dat gezeur met afgesplitste gesprekken niet meer! :Y)
psy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:10:
Daar hebben we het al zoo vaak over gehad : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 ;) B)
xbeam schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:36:
Wanneer het de camera ssid van de buurman is en er constant 24/7 10 stuks 4K camera streams over het kanaal blijft er weinig ruimte voor jou over.
Dat valt toch wel mee met die dingen sinds we H.265/AV1/VP9 en zo hebben :?

Als het om H.264 en lager gaat dan kan ik me er wel iets bij voorstellen! :o :D _O-
Toppe schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 22:04:
Jaja, voor de USG is ook een 19” mount verkrijgbaar, maar dat weet CFO hier thuis niet en dat hou ik graag zo :+
Is die dan ook niet aan een upgrade toe :? >:) :P

Mooie nieuwe 802.11ax i.c.m. 2 x 10 Gbps versie of zo... :+
Het eerste waar ik aan dacht toen ik dit stuk las was de USB Stick _O- :+
Bekend verhaal en probleem dus! :P
Maar denk er nu wel serieus over na om een alternatief te zoeken. Want zo een cruciaal deel van mijn netwerk toevertrouwen aan een USB stickje ... liever niet.
Ik vind het wel een slimme oplossing eerlijk gezegd, want dit :
Blokker_1999 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 13:18:
Als ik me niet vergis hebben ze in o.a. de X wel de stick achterwege gelaten.
Is ook niet echt handig, omdat het dan om eMMC gaat en dat spul is niet makkelijk te vervangen als het misgaat, want vastgesoldeerd...

Nou zou eMMC wel betrouwbaarder moeten zijn, maar toch wordt het weer wel als minder betrouwbaar gezien t.o.v. UFS als het bijvoorbeeld om telefoons gaat! :)
Shinji schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 14:07:
Het zou toch niet zo moeilijk moeten zijn om een tagged management VLAN te hebben lijkt me?
Dat kan ook gewoon sinds een bepaalde UniFi Controller + Firmware versie combinatie bij alle modellen :)
Zie ik iets over het hoofd of is dit gewoon een tekortkoming van de Unifi lijn?
Het is wel wat minder handig opgezet inderdaad! :/

Ik heb daarom maar gewoon VLAN 1 als Untagged Management VLAN overgelaten en ga er verder geen tijd in steken om het anders te doen :Y) O-)
darkrain schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 18:09:
Beetje geprobeerd maar geen uitgebreide gestructureerde test gedaan...
Getest met Killer(R) Wi-Fi 6 AX1650x (dat is volgens mij een 2x2 en de U6-lite is dat ook) naar mijn NAS ging met max 550Mbps.
gemiddeld iets lager rond de 400Mbps..

Aan iemand anders de eer om betere testen te doen ;)
rgarretsen schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 19:22:
[Afbeelding]

Openspeedtest op mijn NAS, Xiaomi Poco F2 Pro 2x2 Wifi 6 AX op een U6LR
psy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:03:
iPhone 6s:
288 Mb/s (ac)

iPhone SE 2020:
406 Mb/s (ax)

Dat is deze functie
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Speedtest naar online
[Afbeelding]

Tip: voor maken screenshot en redact / anonimiseren gebrijk ik DAMA
https://apps.apple.com/nl/app/dama-smart-redact/id1534690075
pinda powerrr schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 20:50:
Ik haal ook een goede 600Mbit up/down draadloos, via een NanoHD, dus op AC.
Op laptop en telefoon.

Overigens niet met de WifiMan app op de telefoon, want daar kom ik nooit boven de 400 uit, die servers zijn geen goede combi bij mij.
psy schreef op woensdag 13 oktober 2021 @ 21:22:
De SE2020 gaat niet veel verder....net geen 600 Mb/s
Ik had op wat uitgebreidere reacties gehoopt met alle details van de instellingen en hardware info erbij en zo, maar goed... dit is ook leuk als indicatie van wat er mogelijk is :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!
8 jaar, ik teken ervoor met de meeste hardware _/-\o_
ice-T106 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:22:
[...]
Lijkt me toch echt een prijsfout of misschien een tijdelijk promotie voor early acces. De uiteindelijk prijs gaat hier echt niet bij in de buurt komen.
Als je het sentiment op de community mag geloven, loopt het met de nachtmerriemachines niet zo heel lekker qua verkoop. Komen nog gewenste features bij waarvan onduidelijk is of deze ooit geimplementeerd gaan worden. Overigens is EA niet echt een graadmeter voor een goede verkoop, dat UI dan daarop van gelegenheid gebruik maakt om het goed in de markt te zetten gaat je op die manier niet lukken. Het lijkt mij ook 100% een prijsfout.

[ Voor 48% gewijzigd door ed1703 op 14-10-2021 16:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shinji
nero355 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:03:

[...]

Dat kan ook gewoon sinds een bepaalde UniFi Controller + Firmware versie combinatie bij alle modellen :)

[...]

Het is wel wat minder handig opgezet inderdaad! :/

Ik heb daarom maar gewoon VLAN 1 als Untagged Management VLAN overgelaten en ga er verder geen tijd in steken om het anders te doen :Y) O-)
Dat het kan dat weet ik, het werkt, alleen dat het zo'n gehannes is bij wijzigingen vind ik bizar en zou mooi zijn als daar een oplossing voor kan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
hermanh schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 15:19:
[...]

- lagere spec aan CPU
- beperkte storage
Hij is uitverkocht. Maar het lijkt me sterk dat ze deze hardware voor deze prijs kunnen leveren.
Kan best dat ze een betere efficientere CPU gebruiken waarbij 2 cores voldoende zijn (kostenbesparing).

Acties:
  • +2 Henk 'm!
m3gA schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:10:
Kan best dat ze een betere efficientere vooral goedkopere CPU gebruiken waarbij 2 cores eigenlijk niet of net wel voldoende zijn (kostenbesparing).
"There... I fixed it!" :+
ed1703 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:04:
Dat dan weer wel! d:)b
Als je het sentiment op de community mag geloven, loopt het met de nachtmerriemachines niet zo heel lekker qua verkoop.
Wehehehe! :D _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
nero355 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:17:
[...]

"There... I fixed it!" :+

[...]

Dat dan weer wel! d:)b

[...]

Wehehehe! :D _O-
Hahhaa. Ik hoop dat hij beter is en dat ik een reden heb om de UDM-Base te upgraden. Al neig ik naar een pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

m3gA schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:10:
[...]

Hij is uitverkocht. Maar het lijkt me sterk dat ze deze hardware voor deze prijs kunnen leveren.
Kan best dat ze een betere efficientere CPU gebruiken waarbij 2 cores voldoende zijn (kostenbesparing).
Aangezien de USG 3P al 1Gbit aan kan is de CPU niet echt een probleem gok ik? Veel van het netwerkverkeer zal wel door hardware offloading gebeuren.

Puur naar Gigahertzen te kijken:
USG: 500Mhz dual core
UDR: 1,35Ghz dual core (heeft een access point)
UDM: 1,7Ghz quad core (heeft access point en ingebouwde Cloud Key)
m3gA schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:20:
[...]

Hahhaa. Ik hoop dat hij beter is en dat ik een reden heb om de UDM-Base te upgraden. Al neig ik naar een pro.
Van UDM naar UDR is een downgrade denk ik, enige wat beter is is dat je Wifi 6 krijgt, maar je verliest je ingebouwde Cloud Key.

Edit: Oh en 2 PoE poortjes natuurlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Louw Post op 14-10-2021 16:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
Louw Post schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:21:
[...]

Aangezien de USG 3P al 1Gbit aan kan is de CPU niet echt een probleem gok ik? Veel van het netwerkverkeer zal wel door hardware offloading gebeuren.

[...]

Van UDM naar UDR is een downgrade denk ik, enige wat beter is is dat je Wifi 6 krijgt, maar je verliest je ingebouwde Cloud Key.

De USG3P heeft een stokoude processor maar deze is enorm geoptimaliseerd voor netwerkverkeer. Probleem is dat hij nergens anders voor geoptimaliseerd is dus zodra je IDS /IPS gaat gebruiken gaat de snelheid enorm onderuit. Dat is ook de reden dat ze naar een ARM platform zijn overgestapt. De UDM gebruikt nu volgens mij een Annapurna Labs AL-324. Dus even afwachten wat er in de nieuwe zit.
Je kunt ook net zomaar de frequenties naast elkaar leggen en daarop de snelheid baseren ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Alleen hebben de laatste twee helemaal geen offloading chips voor zover ik weet :?

Vandaar ook al die problemen met PPPoE en zo... ;)

Kortom : Je kan ze niet met elkaar vergelijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
nero355 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

Alleen hebben de laatste twee helemaal geen offloading chips voor zover ik weet :?

De nieuwe processor lijkt me een Cortex A53. Geen idee hoe de performance is tov de huidige processor. Maar gezien de specs denk ik inderdaad dat ze voor goedkoop gaan. Offloading lijkt me geen probleem aangezien de ARM processoren veel sneller en efficienter zijn dan de stokoude MIPS processor in de USG.

[ Voor 12% gewijzigd door m3gA op 14-10-2021 16:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

tja, de ingebouwde CK, persoonlijk ben ik er meer voor om dit zelf te regelen.
De 2 PoE poortjes is leuk, maar schiet ernstig tekort in 2021 door de toegepaste wattage per poort. Een PRO aansluiten gaat al niet.
nero355 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:33:
[...]

De UDM heeft dat normaal gesproken ook helemaal niet nodig, maar dan moet er natuurlijk wel iets met de software gedaan worden zodat deze multi-threaded is.
m3gA schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:39:
[...]

Hoe komt trouwens dat mensen denken dat er geen ingebouwde controller in zit?
[Afbeelding]
Ik heb het verder niet gelezen, maar mijn post was ook alleen maar een reactie ;)
In Datasheets staat die ingebouwde controller vziw ook niet en dat lees ik eigenlijk altijd als eerste.

[ Voor 51% gewijzigd door ed1703 op 14-10-2021 16:52 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• m3gA
ed1703 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:38:
[...]

tja, de ingebouwde CK, persoonlijk ben ik er meer voor om dit zelf te regelen.
De 2 PoE poortjes is leuk, maar schiet ernstig tekort in 2021 door de toegepaste wattage per poort. Een PRO aansluiten gaat al niet.
Het is weer een typisch geval van "we releasen iets en hopen dat mensen het leuk vinden" . Ik had liever een upgrade gezien van de huidige base met WiFi 6. Lijkt trouwens dat deze UDM de processor deelt met het access point?

Hoe komt trouwens dat mensen denken dat er geen ingebouwde controller in zit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sfL32T3em_p0L_vrCOa17KRnoF4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/x6svbDT404yoIqxIkQVzB5U3.png?f=user_large

[ Voor 25% gewijzigd door m3gA op 14-10-2021 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

ed1703 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:04:
[...]

Aan de andere kant: hoeveel moet dat ding nu echt wegschrijven? Niet veel natuurlijk. 8 jaar is inderdaad mooi, maar gegeven dat de belasting van de storage bijna onbestaande zou moeten zijn en daarbij bedenkend dat zo een storing nooit op een goed moment komt is het natuurlijk wel even vloeken als het gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
Blokker_1999 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:47:
[...]

Aan de andere kant: hoeveel moet dat ding nu echt wegschrijven? Niet veel natuurlijk. 8 jaar is inderdaad mooi, maar gegeven dat de belasting van de storage bijna onbestaande zou moeten zijn en daarbij bedenkend dat zo een storing nooit op een goed moment komt is het natuurlijk wel even vloeken als het gebeurd.
Als ik het goed heb laad hij ook het grootste deel van het OS in het geheugen. Maar USB sticks hiervoor gebruiken blijft een achterlijk idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
m3gA schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:38:
De nieuwe processor lijkt me een Cortex A53. Geen idee hoe de performance is tov de huidige processor. Maar gezien de specs denk ik inderdaad dat ze voor goedkoop gaan. Offloading lijkt me geen probleem aangezien de ARM processoren veel sneller en efficienter zijn dan de stokoude MIPS processor in de USG.
Voor zover ik weet :

USG = Inderdaad MIPS SoC met heel veel Hardware Offloading dingen erin.
Alle UDM achtige modellen = ARM SoC's die alles puur op eigen kracht doen en geen Hardware Offloading opties hebben!

En daarom zou ik ze dus nooit 1:1 met elkaar vergelijken! :)
Blokker_1999 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:47:
Aan de andere kant: hoeveel moet dat ding nu echt wegschrijven? Niet veel natuurlijk.
Goed punt! :)

Maar dat is niet alles natuurlijk : De electronica slijt ook!
8 jaar is inderdaad mooi, maar gegeven dat de belasting van de storage bijna onbestaande zou moeten zijn en daarbij bedenkend dat zo een storing nooit op een goed moment komt is het natuurlijk wel even vloeken als het gebeurd.
Software RAID1 USB Stick Setup here we come! :+
m3gA schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:48:
Maar USB sticks hiervoor gebruiken blijft een achterlijk idee.
Wat zou je liever zien dat ook minimaal 8 jaar mee kan gaan :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:20
[...]

[...]

Hoe kom je er bij dat je met een UDR je cloud-key verliest?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8ZHo4de960huSVPEbZ7-X-GnoI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/gS0N4ndD5DIV0Pt6Oij198wQ.png?f=fotoalbum_large

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
nero355 schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 16:03:
[...]

Dat valt toch wel mee met die dingen sinds we H.265/AV1/VP9 en zo hebben :?

Als het om H.264 en lager gaat dan kan ik me er wel iets bij voorstellen! :o :D _O-
Ik ken iemand die 7 stuks G3-pro en 8 stuk G4-pro aan zijn huis heeft. Gezamenlijk pompen die in de donkere uren toch nog een paar honderd mbit per seconde richting de nvr. Als het donker is gaat volgens ubnt de sensor gevoeligheid omhoog en de compressie naar beneden. Hierdoor kan de bitrate van de stream savonds meer dan verdubbelen en ben bij wat grotere installaties als nog vrij rap door je airtime heen dat in combinatie met dat mensen thuis steeds meer 4K tv’s met Netflix en Disney aan de WiFi hangen is iedere Wifi Camera in drukke bebouwing een legitieme rede voor buren ruzie >:) don’t touch my Wifi

Ik zou het sowieso iedereen altijd afraden om Wifi-cameras te gebruiken voor je beveiliging. Dit houd ook in dat je geen streams via een via een WiFi bridge over netwerk laat lopen. Gebruik dan voor de afgelegen camera’s op zijn minst een (multi)ptp op een ander (airtime)kanalen dan je WiFi-netwerk. Je loopt Namelijk altijd het risico dat er ooit een kleptomaan met een zendertje van €19,95 langs komt die deaths injecteert in WiFi signaal en zo alle WiFi camera’s op afstand disconnect van je netwerk. Door de channelhoping van ptp is dit type Wifi minder/ongevoelig om radio pakketjes injecties. Ik verwacht alleen niet dat de gemiddeld buurman of Camera installateur met WiFi-Camera’s überhaupt beschermende maatregelen heeft getroffen om packet injection in het WiFi netwerk tegen te gaan.-)

ik kom zelf trouwens heel weinig camera beveiliginsbedrijven tegen die begrijpen wat ze verkopen en wat de impact is op het netwerk of de wifi van hun klant en directe buren. Bij 10 van de 10 keer dat waneer wij als externe (Europese) netwerk-beheerder van een Wereldwijde klant een lokaal camera installatiebedrijf uit de omgeving van hun Europese fabrieken assisteren met juiste netwerk configuraties begrijpt de installateur niet dat zelf de veroorzaker zijn hun eigen installatie (netwerk) problemen. Dan heb ik het nog niet eens over de veiligheid issues die ze bij hun klanten creëren.

Maar dat terzijde wie zegt dat die buurman een modern systeem heeft? Ook is er de gemiddelde buurman en cameraboeren kenenden een grote kans dat zijn camera’s en recorder nog nooit van het woord software update hebben gehoord. Ook zijn veel camera’s domweg omdat het kan, ingesteld op HDR 60frames en Heeft High bitrate recording aan staan. Ook de cameras buiten worden vaak vanwege te weinig kantoor ontvangst zomaar met een paar van de goedkoopste (want het toch alleen maar voor de camera’s) en vaak illegale Alibaba WiFi routers met extra groot vermogen buiten aan gesloten op standaard maximaal vermogen 7(8)7 want dan zijn de cameras lekker stabiel verbonden.

[ Voor 80% gewijzigd door xbeam op 20-10-2021 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:13
Ik zoek iets als een POE-injector met meerdere poorten, om het aantal (netstroom)kabels in de meterkast te beperken. Niet perse een tekort aan netwerkpoorten, dus een POE switch hoeft weer niet. Iemand een tip?

Ik heb een UDM pro en meerdere accespoints.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_derk op 14-10-2021 22:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chris.nl
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
mr_derk schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 22:30:
Ik zoek iets als een POE-injector met meerdere poorten, om het aantal (netstroom)kabels in de meterkast te beperken. Niet perse een tekort aan netwerkpoorten, dus een POE switch hoeft weer niet. Iemand een tip?

Ik heb een UDM pro en meerdere accespoints.
Wat je omschrijft is een POE switch, dat hoeft imo wel omdat je gebrek hebt aan POE netwerkpoorten.
-edit-
I stand corrected, zoiets dus (maar dan met de juiste specs)

[ Voor 14% gewijzigd door Chris.nl op 15-10-2021 00:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 13:30

T1psY

Dumo-Technics

Er bestaan ook PoE injectors met meerdere poorten. Denk dat dat is waar @mr_derk naar opzoek is..
Google eens op “multiple poe injector”

http://www.dumo-technics.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:13
Googlen had ik uiteraard gedaan. Hoop dat iemand een unit heeft die hij/zij kan aanraden. De injectoren die ik vind hebben een hoog aliexpress niveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stormtrooper
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:09

Stormtrooper

Stormtroopers Of Death

Ik zit al een heel tijdje te twijfelen om een UDM-PRO te kopen en in mijn meterkast te plaatsen.

Situatie: Caiway glasvezelmodem in de meterkast, die gaat naar mijn huidige ethernet routertje, daarop een tweetal NAS devices. Allen in diezelfde meterkast. Vervolgens gaat er een 1GB ethernet kabel naar de huiskamer, aangesloten op een 8 poort 1GB switch. En daarop de Ubi AP's en andere apparaten....

Ik zou dus last krijgen van die 1GB backplane van de UDM-PRO, maar heb geen zin om er nog een switch bij te moeten kopen. Gebruik verder ook niet de camera mogelijkheden van de UDM-PRO, wil eigenlijk puur een ethernet-ethernet router met goede beveiliging die wel flinke WAN snelheid aan kan. Heb nu 650Mbit synchroon maar dat zal in de nabije toekomst flink sneller gaan worden. En dan heb ik er weinig zin in dat de router door IPS en wat nog meer, die snelheid niet aankan...

Dus UDM-PRO gaat hem dus niet worden, maar welke router dan wel, ik ben er nog niet uit. Iemand een goede suggestie?

[ Voor 3% gewijzigd door Stormtrooper op 15-10-2021 14:51 ]

Stormtroopers toys: Asus Strix 16, Samsung S24 Ultra, HP Z4 G4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:55
Nog steeds geen oplossing voor deze foutmelding??

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Hier net m'n Dream Machine Pro binnen, setup was super snel. 1 probleempje, de backup van m'n controller was van versie 6.5.x. Nu draait de controller in de Pro versie 6.0.x. Is het mogelijk dit zelf te upgraden?
Edit : Al opgelost, na een tijdje stond er opeens een firmware update voor m'n UDMP klaar en toen kreeg ik ook Controller 6.5.54!

[ Voor 23% gewijzigd door DennusB op 15-10-2021 16:11 ]

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Louw Post

Louw Post

Cerenas

Skynett schreef op donderdag 14 oktober 2021 @ 18:12:
[...]

Hoe kom je er bij dat je met een UDR je cloud-key verliest?
[Afbeelding]
Foute aanname van mij, omdat ik het bij UDM expliciet benoemd zag worden en bij de UDR niet, maar aan het bericht van @m3gA en jou te zien kun je het dus wel draaien inderdaad. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10-09 17:08
[disclaimer]Bij voorbaat excuses als mijn vraag reeds eerder behandeld is, maar ik ben een tijdje terug bij een van de eerdere delen van dit topic op een gegeven moment moeten stoppen met dagelijks volgen van de update, het was simpelweg teveel...Er is inmiddels zoveel nieuwe info bij gekomen, maar een zoekopdracht geeft nu helaas alsnog niet het gewenste antwoord.[/disclaimer]

Ik vroeg mij af wat jullie gebruiken voor "LAN scheduling". WLAN scheduling zit al tijden in de Unifi controller software, maar ik zie in versie v6.4.54 nog steeds geen optie om iets dergelijks in te stellen voor het bekabelde netwerk, terwijl ik ook graag bekabelde clients op bepaalde tijden wil blokkeren.
P.S. update: ik heb het over een setup met een USG3p en CK 1st gen met 16p PoE switch 1st gen, dus wellicht zie ik niet alle opties omdat mijn hardware (m.n. USG3p?) die niet ondersteunt?

Volgens mij biedt de Edgerouter lijn wel de mogelijkheid om tijdgebaseerde firewall rules aan te maken, maar die optie zit niet in Unifi en ik ga liever niet buiten de GUI om in config bestanden prutsen met het risico dat die config na een reboot weg is.

Een optie is natuurlijk om de bekabelde clients op een aparte switch te zetten en die op een fysieke timer aan te sluiten, waardoor de stroom toevoer naar de switch wordt onderbroken, maar dat vind ik geen heel elegante werkwijze en ik vraag mij af of dat op enig moment ook niet voor storingen gaat zorgen.

Wellicht heeft iemand nog een nuttige tip?

[ Voor 6% gewijzigd door timothee op 17-10-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 00:20
timothee schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 09:34:

Een optie is natuurlijk om de bekabelde clients op een aparte switch te zetten en die op een fysieke timer aan te sluiten, waardoor de stroom toevoer naar de switch wordt onderbroken, maar dat vind ik geen heel elegante werkwijze en ik vraag mij af of dat op enig moment ook niet voor storingen gaat zorgen.

Wellicht heeft iemand nog een nuttige tip?
Dit was de eerste optie die mij te binnen schoot. Meermaals toegepast, maar dan ging het om eigenlijk brakke apparatuur (cheap accesspoint) die elke 24u herstart moest worden, anders werd hij instabiel. Elke nacht om 4u dat ding 10 min geen spanning en klaar is Kees. Zo heb ik in die gevallen voor 'stabiele WiFi' kunnen zorgen. Mensen waren er heel blij mee: "Ik hoef het kastje nu nooit meer te resetten." :+
Heeft vele jaren zo gedraaid.

Meer hedendaagse oplossing: maak met een Ikea Home Smart powerplug een schema in homeassistant of zo. Zie je gelijk in de logs wanneer iemand de stekker er tussenuit haalt om te saboteren.

[ Voor 9% gewijzigd door Skynett op 17-10-2021 11:16 ]

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Roy Batty
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-09 14:34
Stormtrooper schreef op vrijdag 15 oktober 2021 @ 12:35:

Dus UDM-PRO gaat hem dus niet worden, maar welke router dan wel, ik ben er nog niet uit. Iemand een goede suggestie?
Dan dus geen enkele router van Unifi....als je 10Gb uplink wilt tussen switch en router, en het moet Unifi zijn, dan zul je dus altijd een UI Pro-switch moeten aanschaffen en de SFP+ uplink moeten gebruiken naar de UDMP (SE).

De switch functie van de UDMP (SE) moet je IMHO echt zien als een leuk extra`tje voor camera`s of AP`s. Wil je een serieuze switch en 10Gb uplink, dan moet je een aparte switch er achter hangen.

Er zijn veel misverstanden over die backplane van de UDMP(SE)....de switching capaciteit is dik in orde, 1Gb per poort en niet verdeeld over de poorten zoals soms beweerd wordt. De flessenhals treedt pas op als je naar de CPU van de UDMP(SE) moet. Dat is dus alleen maar bij inter-VLAN verkeer en internet. VLAN kun je zelf managen en internet komt in een huishouden normaal gesproken ook niet boven die 1Gb uit. Natuurlijk was het mooi geweest als die uplink intern op 10Gb zat maar als je die 10Gb echt nodig hebt, heb je waarschijnlijk ook niet genoeg aan 8 LAN-poorten.

[ Voor 30% gewijzigd door Roy Batty op 17-10-2021 12:52 ]

"We're not computers, Sebastian. We're physical."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giantgiantus
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:58
Roy Batty schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 11:54:
[...]

Dan dus geen enkele router van Unifi....als je 10Gb uplink wilt tussen switch en router, en het moet Unifi zijn, dan zul je dus altijd een UI Pro-switch moeten aanschaffen en de SFP+ uplink moeten gebruiken naar de UDMP (SE).

De switch functie van de UDMP (SE) moet je IMHO echt zien als een leuk extra`tje voor camera`s of AP`s. Wil je een serieuze switch en 10Gb uplink, dan moet je een aparte switch er achter hangen.

Er zijn veel misverstanden over die backplane van de UDMP(SE)....de switching capaciteit is dik in orde, 1Gb per poort en niet verdeeld over de poorten zoals soms beweerd wordt. De flessenhals treedt pas op als je naar de CPU van de UDMP(SE) moet. Dat is dus alleen maar bij inter-VLAN verkeer en internet. VLAN kun je zelf managen en internet komt in een huishouden normaal gesproken ook niet boven die 1Gb uit. Natuurlijk was het mooi geweest als die uplink intern op 10Gb zat maar als je die 10Gb echt nodig hebt, heb je waarschijnlijk ook niet genoeg aan 8 LAN-poorten.
Je geeft antwoord op een vraag die ik ook had :). Maar als ik dus theoretisch gezien 2 apparaten heb op 2 verschillende poorten kunnen die 1gb naar elkaar voltrekken? Het probleem zou pas optreden als die 2 apparaten allebei met internet zouden willen communiceren op volledige snelheid (dus met een theoretische isp snelheid van 2gbit)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
M'n L2TP VPN (volgens deze guide) wil niet meer maar kom er niet helemaal uit waar t stuk loopt...

show vpn log
code:
1
2
3
4
5
Oct 17 15:45:29 12[IKE] <2> 185.99.25.46 is initiating a Main Mode IKE_SA
Oct 17 15:45:30 08[IKE] <remote-access|2> IKE_SA remote-access[2] established between xxx.xxx.xxx.xxx[xxx.xxx.xxx.xxx]...185.99.25.46[100.68.109.4]
Oct 17 15:45:31 04[IKE] <remote-access|2> CHILD_SA remote-access{2} established with SPIs c2276280_i 0c1cfddb_o and TS xxx.xxx.xxx.xxx/32[udp/l2f] === 185.99.25.46/32[udp]
Oct 17 15:46:29 08[IKE] <remote-access|2> closing CHILD_SA remote-access{2} with SPIs c2276280_i (2233 bytes) 0c1cfddb_o (0 bytes) and TS xxx.xxx.xxx.xxx/32[udp/l2f] === 185.99.25.46/32[udp]
Oct 17 15:46:29 10[IKE] <remote-access|2> deleting IKE_SA remote-access[2] between xxx.xxx.xxx.xxx[xxx.xxx.xxx.xxx]...185.99.25.46[100.68.109.4]

sudo cat /var/log/freeradius/radius.log
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info: HUP - loading modules
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info:  Module: Reloaded module "suffix"
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info:  Module: Reloaded module "mschap"
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info:  Module: Reloaded module "pap"
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info:  Module: Reloaded module "detail"
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info:  Module: Reloaded module "files"
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info:  Module: Reloaded module "radutmp"
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info:  Module: Reloaded module "attr_filter.access_reject"
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info:  Module: Reloaded module "attr_filter.accounting_response"
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info: Loaded virtual server <default>
Sun Oct 17 00:17:01 2021 : Info: Loaded virtual server inner-tunnel

Het heeft gewoon gewerkt en ben me niet bewust van wijzigingen die ik heb gedaan. Welke commands kan ik nog meer proberen om te debuggen?

[ Voor 3% gewijzigd door Cartman! op 17-10-2021 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
giantgiantus schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Je geeft antwoord op een vraag die ik ook had :). Maar als ik dus theoretisch gezien 2 apparaten heb op 2 verschillende poorten kunnen die 1gb naar elkaar voltrekken? Het probleem zou pas optreden als die 2 apparaten allebei met internet zouden willen communiceren op volledige snelheid (dus met een theoretische isp snelheid van 2gbit)?
Het issue heeft sowieso niet alleen betrekking op de snelheid tussen WAN en LAN, maar ook als je verschillende VLANs hebt. Immers moet ook dan het verkeer door de CPU gerouteerd worden doordat de switch geen weet heeft van de VLANs.

Maar ik durf ook niet te zeggen of er puur een 1Gbit/s link is tussen de switch en CPU, maar de switch wel een switching capaciteit heeft van 18Gbit/s (9 aansluitingen van 1Gbit/s en dan maal 2 voor full duplex). Of dat de switching capaciteit ook lager is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
giantgiantus schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:39:
[...]

Klopt helemaal, tenzij die 2 apparaten zich in verschillende VLAN`s bevinden, dan wordt je ook gelimiteerd door de 1Gb interne uplink. De gast in het filmpje hieronder doet de test met iperf met 2 clients en 2 servers allemaal op de LAN-poorten v/d UDMP.

YouTube: The Truth About The UDM Pro... I was wrong

[ Voor 7% gewijzigd door Roy Batty op 17-10-2021 16:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Roy Batty
RobertMe schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 15:56:
[...]

Het issue heeft sowieso niet alleen betrekking op de snelheid tussen WAN en LAN, maar ook als je verschillende VLANs hebt. Immers moet ook dan het verkeer door de CPU gerouteerd worden doordat de switch geen weet heeft van de VLANs.
Om dat 'issue' op te lossen heb je een Layer 3 switch nodig....bij Unifi is die (bijna dan ;) ) dubbel zo duur als een UDMP. Het is niet realistisch om te verwachten dat de UDMP dat er maar even er bij heeft. Dit is geen 'issue' als je het mij vraagt. Geen enkel product van UI kan dit gecombineerd aanbieden, volgens mij bestaat het gewoon niet; ook niet bij de concurrentie (die ook niet bestaat trouwens :? )

https://eu.store.ui.com/c...g/products/usw-pro-24-poe

[ Voor 13% gewijzigd door Roy Batty op 17-10-2021 17:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Roy Batty schreef op zondag 17 oktober 2021 @ 16:57:
[...]

Om dat 'issue' op te lossen heb je een Layer 3 switch nodig....bij Unifi is die (bijna dan ;) ) dubbel zo duur als een UDMP. Het is niet realistisch om te verwachten dat de UDMP dat er maar even er bij heeft.

https://eu.store.ui.com/c...g/products/usw-pro-24-poe
Ik zou ook niet verwachten dat die switch een layer 3 switch zou zijn ;) Maar het feit dat het uiteraard een layer 2 switch is, en maar een 1Gbit/s verbinding naar de CPU heeft en daardoor ook VLAN routing gelimiteerd is is wel minder. But then again. Ik heb zelf een USG, en dus per definitie met een losse switch en dus semi hetzelfde euvel. Alleen is het euvel bij mij zichtbaar, want er zit daadwerkelijk een kabeltje tussen twee 1Gbit/s poorten waar zowel het inter-VLAN verkeer als LAN <-> WAN verkeer overheen gaat. In die zin was het mooier geweest als de switch wel een snellere link naar de CPU had. Iets dat bij de Early Access versie ook het geval was, die had een 2,5Gbit/s backhaul naar de CPU.

Enige echte oplossing bij de UDM Pro is dan een Pro (layer 3) switch erbij zetten. Enige grap is vervolgens dat je dan zowel de beschikking hebt over 10Gbit/s via SFP+ als de layer 3 switching mogelijkheid. Waarbij beide het probleem compleet onafhankelijk van elkaar oplossen.

Edit:
Overigens link je naar de Pro POE. Maar de Pro is ook voldoende. Zeker aangezien de UDM Pro toch geen PoE doet. In beide gevallen heb je dan de keuze om er een PoE switch bij te zetten. Want een Pro 24 + Lite 8 is natuurlijk nog steeds goedkoper dan de Pro 24 POE. (En levert ook "meer PoE" dan de UDM Pro SE).

[ Voor 10% gewijzigd door RobertMe op 17-10-2021 17:10 ]

Pagina: 1 ... 143 ... 327 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.