|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Amplifi High Density WiFi Router
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
:strip_exif()/u/49248/DPCkoeienUD.gif?f=community)
Wil ik nu een 2e AC-Pro hebben loop ik weer tegen dat probleem aan. Om nu nog een "oude" AC-Pro te kopen vind ik ook maar zozo. En een LR is met 200 euro ook weer behoorlijk wat geld. Meer mensen met dat dilemma?
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Nee. Ik investeer gewoon niet in Wifi6 momenteel. Welk device dat je nu hebt ondersteund het, en welk device dat je de komende 2 jaar gaat aanschaffen heeft er welk voordeel van?psy schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:33:
Irritant is dat nou mijn oude D-Link stuk is gegaan. Een oud beestje maar goed. Nu nog maar één accesspoint in gebruik, al een dik jaar een AC-Pro, maar deze ondersteunt nog geen Wifi-6.
Wil ik nu een 2e AC-Pro hebben loop ik weer tegen dat probleem aan. Om nu nog een "oude" AC-Pro te kopen vind ik ook maar zozo. En een LR is met 200 euro ook weer behoorlijk wat geld. Meer mensen met dat dilemma?
Nog niets!lolgast schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:51:
[...]
Nee. Ik investeer gewoon niet in Wifi6 momenteel. Welk device dat je nu hebt ondersteund het, en welk device dat je de komende 2 jaar gaat aanschaffen heeft er welk voordeel van?
Echter zo'n device koop ik voor 10 jaar...minimaal.
Maar ik heb op ebay Duitsland een U6 Pro gevonden en dat is hier net over de grens. Hoezo mazzel hebben! Ga hem nu halen
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
Er zijn toch al behoorlijk wat devices die het ondersteunen. Hier in huis leven wat telefoons (S10, S10+ en twee x S21) die het allen ondersteunen.lolgast schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:51:
[...]
Welk device dat je nu hebt ondersteund het, en welk device dat je de komende 2 jaar gaat aanschaffen heeft er welk voordeel van?
Daarnaast heeft laptop waar ik dit op zit te tikken een Wifi-6-verbinding.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/MqYL3xBKgEWI5s8ZHnBYc7Ht.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/M6wmkO4OP9OfVFIvTiftdQKW.jpg?f=user_large)
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Laatst online: 21:04
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
Tsja, je hebt investeren in en nu moeten kopen en dan maar voor nieuwste gaan. Hier hangt nog altijd een AC LR en een AC Lite. Beiden in gebruik van januari 2017 en nog met passive PoE (en daarnaast een "antieke" USG, USW 8-150W en USW 16-150W). Ga ik nu investeren voor wifi 6 hardware? Nee, want heb ook geen wifi 6 clients. Komt er een U6 apparaat als een van de twee UAP ACs overlijdt? Zeer zeker. Alleen dan gewoon de U6 Lite die misschien net een of twee tientjes duurder is dan de oude AC Lite.lolgast schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:51:
[...]
Nee. Ik investeer gewoon niet in Wifi6 momenteel. Welk device dat je nu hebt ondersteund het, en welk device dat je de komende 2 jaar gaat aanschaffen heeft er welk voordeel van?
Om het nog maar niet over het kip/ei probleem te hebben. Als je nu nog AC APs koopt omdat je geen AX clients hebt, koop je dan ook geen AX clients omdat je geen AX APs hebt? En ga je dan met een overstap alles vervangen?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Alleen is de U6 Pro nog niet te koop! Deze is nog alleen beschikbaar in de Early Access store oftewel het is een beta product. Waarbij er dus een slimmerik is, die meerdere exemplaren?, bij Ubiquiti heeft weten te bestellen en ze nu doodleuk (voor de hoofdprijs?) doorverkoopt. En dan waarschijnlijk zonder garantie, en dan krijg je een beta product waarbij je ook vanuit Ubiquiti het ding as-is krijgt. Voor hetzelfde geldt besluit Ubiquiti dit model / deze revisie helemaal niet uit te brengen en stoppen ze over twee maanden met de support ervan. Zit je mooi met je modelletje van eBay.psy schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:05:
Maar ik heb op ebay Duitsland een U6 Pro gevonden en dat is hier net over de grens. Hoezo mazzel hebben! Ga hem nu halen
Ik gebruik zelf intern een reject IPV drop.Raven schreef op woensdag 22 september 2021 @ 13:15:
[...]
Vanwege dat heb ik een apart netwerk voor dat soort apparaten, met domein whitelist in PiHole voor (beperkt) internettoegang en in de firewall op de router standaard geen toegang tot de andere netwerken. MQTT en mDNS mogen door, maar alle andere nieuwe verbindingen standaard op drop.
Dan weet de applicatie direct dat het niet toegestaan is.
Bij een drop wacht hij op een time out en dit kan rare vertragingen veroorzaken.
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
Reject is geen optie, alleen accept en drop https://wiki.nftables.org..._chains#Base_chain_policyBushWhacker schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:50:
[...]
Ik gebruik zelf intern een reject IPV drop.
Dan weet de applicatie direct dat het niet toegestaan is.
Bij een drop wacht hij op een time out en dit kan rare vertragingen veroorzaken.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ah. Ik gebruik iptables. Daar is reject wel beschikbaar.Raven schreef op woensdag 22 september 2021 @ 17:52:
[...]
Reject is geen optie, alleen accept en drop https://wiki.nftables.org..._chains#Base_chain_policy
https://serverfault.com/q...-drop-when-using-iptables
Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant
Ja dat was me bekend. We gaan het meemaken.RobertMe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:35:
[...]
Alleen is de U6 Pro nog niet te koop! Deze is nog alleen beschikbaar in de Early Access store oftewel het is een beta product. Waarbij er dus een slimmerik is, die meerdere exemplaren?, bij Ubiquiti heeft weten te bestellen en ze nu doodleuk (voor de hoofdprijs?) doorverkoopt. En dan waarschijnlijk zonder garantie, en dan krijg je een beta product waarbij je ook vanuit Ubiquiti het ding as-is krijgt. Voor hetzelfde geldt besluit Ubiquiti dit model / deze revisie helemaal niet uit te brengen en stoppen ze over twee maanden met de support ervan. Zit je mooi met je modelletje van eBay.
Zwaar ding trouwens.
Nu even een geschikte POE oplossing gaan vinden.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ehh...lolgast schreef op woensdag 22 september 2021 @ 15:51:
Dit :
Kan je heel makkelijk voor elkaar krijgen dankzij dit prachtig stukje hardware :consono_md110 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 16:26:
Daarnaast heeft laptop waar ik dit op zit te tikken een Wifi-6-verbinding.
- pricewatch: Intel WLA/Wi-Fi 6 AX2Wi-Fi 6 AX201 adapter (non vPro) wlan adapter
of
- pricewatch: Intel Wi-Fi 6 AX201 (vPro)
Op voorwaarde dat je laptop een beetje meewerkt!
/EDIT :
Hoeft niet van mij, maar misschien is de Bluetooth versie nieuwer en dat is nooit verkeerd om te hebben!Masimo schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:52:
Dan ook gelijk naar de AX210. Ben je voor de volgende wifi-upgrade ook al klaar.
pricewatch: Intel Wi-Fi 6E AX210 no vPro
pricewatch: Intel Wi-Fi 6E AX210 vPro
Uit eigen ervaring: die doen het goed i.c.m. een Ubiquiti Wifi-6 set-up.
Wist niet eens dat er een nieuwer model van uit was : Thnx!
Raven schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:10:
offtopic:
Nu maar hopen dat die beter werkt dan de AX200, had die (mini PCIe versie) paar maanden terug. Bluetooth geen probleem, wifi.... werkte telkens een paar seconden, daarna apparaat wil niet starten melding in apparaatbeheer, ook in Ubuntu issues. Geen idee of het een DOA was, maar geld terug gekregen van shop.
Kan ook aan je laptop liggen : Pinnetjes afplakken of BIOS modden...
Maar als een andere WLAN NIC gewoon werkt dan kan het inderdaad een DOAtje geweest zijn!
[ Voor 41% gewijzigd door nero355 op 23-09-2021 14:10 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
nero355 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:07:
[...]
Kan je heel makkelijk voor elkaar krijgen dankzij dit prachtig stukje hardware :
- pricewatch: Intel WLA/Wi-Fi 6 AX2Wi-Fi 6 AX201 adapter (non vPro) wlan adapter
of
Nu maar hopen dat die beter werkt dan de AX200

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Dan ook gelijk naar de AX210. Ben je voor de volgende wifi-upgrade ook al klaar.nero355 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:07:
[...]
Ehh...
Dit :
[...]
Kan je heel makkelijk voor elkaar krijgen dankzij dit prachtig stukje hardware :
of
pricewatch: Intel Wi-Fi 6E AX210 no vPro
pricewatch: Intel Wi-Fi 6E AX210 vPro
Uit eigen ervaring: die doen het goed i.c.m. een Ubiquiti Wifi-6 set-up.
[ Voor 3% gewijzigd door Masimo op 22-09-2021 19:54 ]
Ik heb op mijn UDM een Guest LAN aangemaakt welke is gekoppeld aan een Guest WiFi. Nu wil ik op dit Guest LAN niet dat men Spotify connect (vanuit de Spotify app) kan gebruiken. Ik heb daarop in het Guest LAN bij 'Restricted Authorization Access'. het IP adres van het LAN ingevuld waarop het te connecten device (versterker) is verbonden. Echter als ik verbind met de Guest WiFi en ik kijk in de Spotify app dan zie ik daar nog steeds de versterker staan en ik kan er ook mee verbinden. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Waarschijnlijk niks? Spotify Connect werkt niet perse continue met het discoveren van apparaten. Dit werkt ook op basis van bv apparaten waarmee je eerder verbonden bent geweest of dat de apparaten met hetzelfde account zijn ingelogd. Als je dit dus wilt testen moet je dat doen met een daadwerkelijk guest device dat nog nooit verbonden is geweest met de versterker. Want aangezien jouw telefoon dat wel is, zal die hem altijd blijven weergeven. Zelfs als ik op het werk ben kan ik volgens mij in Spotify nog steeds mijn Denon versterker van thuis selecteren als apparaat om op af te spelen, dus ja, met wat firewall regels ga je dan niet voorkomen dat jouw eigen device dat de versterker al heeft "gezien" niet meer met de versterker kan verbinden / deze niet kan vinden.Morpheus2003 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:59:
Goedenavond,
Ik heb op mijn UDM een Guest LAN aangemaakt welke is gekoppeld aan een Guest WiFi. Nu wil ik op dit Guest LAN niet dat men Spotify connect (vanuit de Spotify app) kan gebruiken. Ik heb daarop in het Guest LAN bij 'Restricted Authorization Access'. het IP adres van het LAN ingevuld waarop het te connecten device (versterker) is verbonden. Echter als ik verbind met de Guest WiFi en ik kijk in de Spotify app dan zie ik daar nog steeds de versterker staan en ik kan er ook mee verbinden. Weet iemand wat ik verkeerd doe?
Ik ben altijd heel terughoudend met dit soort dingen want hoe is het update/patch beleid van Witgoed fabrikanten? En in hoever gaat dit je in de toekomst belemmering om naar bijv wpa3 of naar andere WiFi beveiliging updates / standaards te updatetcviper schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:49:
[...]
Ja want je kunt ook UTP kabels trekken naar iedere ruimte en/of naar iedere wasmachine, ijskast etc? 😛 Wifi werkt prima daarop hoor 😀 En het is niet noodzakelijk het is hartstikke fijn. Ik gebruik zelf ook de Withings weegschaal, thermometer en sleep mat en dat is voor mij een toevoeging om een inzicht te krijgen dagelijk.
En ik ben een beetje lui, als de wasmaschine of droger klaar is krijg ik een push bericht op mijn telefoon, die staan aan de andere kant van het huis en dat is fijn 😀
[ Voor 3% gewijzigd door xbeam op 23-09-2021 14:53 ]
Lesdictische is mijn hash#
Helemaal duidelijk, thanks. Ik ga het met mijn werktelefoon eens testen.RobertMe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 20:04:
[...]
Waarschijnlijk niks? Spotify Connect werkt niet perse continue met het discoveren van apparaten. Dit werkt ook op basis van bv apparaten waarmee je eerder verbonden bent geweest of dat de apparaten met hetzelfde account zijn ingelogd. Als je dit dus wilt testen moet je dat doen met een daadwerkelijk guest device dat nog nooit verbonden is geweest met de versterker. Want aangezien jouw telefoon dat wel is, zal die hem altijd blijven weergeven. Zelfs als ik op het werk ben kan ik volgens mij in Spotify nog steeds mijn Denon versterker van thuis selecteren als apparaat om op af te spelen, dus ja, met wat firewall regels ga je dan niet voorkomen dat jouw eigen device dat de versterker al heeft "gezien" niet meer met de versterker kan verbinden / deze niet kan vinden.
In een nieuwe vertaling staat er een specifieke verwijzing naar UDR. Dus (ik speculeer) een UDR only optie?m3gA schreef op maandag 20 september 2021 @ 09:06:
Ik kom net in de vertalingen van de Android Wifiman teleport (UnFi teleport) ondersteuning tegen voor de UDM. Lijkt dus dat ze die functie vanuit de Amplifi range porten.
Ik lees hier & daar dat je hem eerst moet 'unmanagen' van de controller, maar dan moet ik alles opnieuw configureren - inclusief mijn detectie zones. Gaat dit toch nodig zijn? Lijkt me een beetje vaag.
Bedankt!
Is een reservering niet handiger?Shattering schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:58:
Hey! Ik wil de IP adressen van mijn UniFi camera's op static zetten. Als ik surf naar het huidige adres van de camera en de settings aanpas, dan doet dit niets - de huidige instellingen blijven behouden.
Ik lees hier & daar dat je hem eerst moet 'unmanagen' van de controller, maar dan moet ik alles opnieuw configureren - inclusief mijn detectie zones. Gaat dit toch nodig zijn? Lijkt me een beetje vaag.
Bedankt!
Jep, maar helaas heb ik geen UniFi Router/Secure Gateway, dus reserveren is niet mogelijk via die dingen. Reserveren via de Telenet modem is momenteel niet meer mogelijk... Dus een reservering is helaas geen oplossing voor mij ...
Bedankt!
[ Voor 12% gewijzigd door Shattering op 23-09-2021 13:01 ]
Ik heb even bij mezelf gekeken maar kan ook niks vinden. Wel vreemd dat dit niet kan.Shattering schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:00:
[...]
Jep, maar helaas heb ik geen UniFi Router/Secure Gateway, dus reserveren is niet mogelijk via die dingen. Reserveren via de Telenet modem is momenteel niet meer mogelijk... Dus een reservering is helaas geen oplossing voor mij ...
Bedankt!
Bedankt! Voor zo ver ik weet is de enige oplossing je Telenet Modem/Router vervangen door een 'Modem Only' en zelf je router plaatsen.m3gA schreef op donderdag 23 september 2021 @ 13:13:
[...]
Ik heb even bij mezelf gekeken maar kan ook niks vinden. Wel vreemd dat dit niet kan.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik ken die dingen verder niet, maar over het algemeen werken UniFi producten zo :Shattering schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:58:
Hey! Ik wil de IP adressen van mijn UniFi camera's op static zetten. Als ik surf naar het huidige adres van de camera en de settings aanpas, dan doet dit niets - de huidige instellingen blijven behouden.
- Je adopteert een apparaat in je Controller.
- Provisioning zorgt ervoor dat de juiste Settings erin zitten.
- Ga naar de webGUI van het apparaat en pas wat aan.
- Als dat apparaat dan moet rebooten zal je de aanpassing kwijtraken, want tijdens het opstarten vindt er weer een Provisioning plaats en overschrijft alles wat je hebt aangepast!
Dus je kan maar drie dingen doen :
- De instelling vanuit de Controller doorvoeren.
- Eventueel iets met een JSON file doen en dan een Provisioning forceren.
Of inderdaad dit :
Maar eigenlijk wil je dat sowieso wel naast een Static IP als backup optie hebben, voor het geval er wat omvalt!m3gA schreef op donderdag 23 september 2021 @ 12:59:
Is een reservering niet handiger?
Protect is vrij basic in opties. Vermoed ook dat het provisionen de oorzaak is dat hij overschreven wordt.nero355 schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:17:
[...]
Ik ken die dingen verder niet, maar over het algemeen werken UniFi producten zo :
- Je adopteert een apparaat in je Controller.
- Provisioning zorgt ervoor dat de juiste Settings erin zitten.
- Ga naar de webGUI van het apparaat en pas wat aan.
- Als dat apparaat dan moet rebooten zal je de aanpassing kwijtraken, want tijdens het opstarten vindt er weer een Provisioning plaats en overschrijft alles wat je hebt aangepast!
Dus je kan maar drie dingen doen :
- De instelling vanuit de Controller doorvoeren.
- Eventueel iets met een JSON file doen en dan een Provisioning forceren.
Of inderdaad dit :
[...]
Maar eigenlijk wil je dat sowieso wel naast een Static IP als backup optie hebben, voor het geval er wat omvalt!
Bedankt!
Ik heb de optie niet gevonden. Je zou een feature request kunnen maken maar ik geef je weinig kans dat die prioriteit krijgt.Shattering schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:40:
Yes, ik vermoed van wel. Maar zover ik kan zien kan ik vanuit Protect geen statisch IP voor de camera's configureren?
Bedankt!
nero355 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 19:07:
[...]
offtopic:
Kan ook aan je laptop liggen : Pinnetjes afplakken of BIOS modden...
Maar als een andere WLAN NIC gewoon werkt dan kan het inderdaad een DOAtje geweest zijn!
Staat al custom BIOS op wegens whitelist

Oscar Wilde
Wanneer ik de advanced settinsgs opvraag van mijn wifi-netwerk krijg ik deze foutmelding :
UniFi is having trouble with this direction
Sorry about that. Please press the reload button to try again
Online nog geen oplossing gevonden. Ook opnieuw aanmaken van het WIFI-netwerk heeft niks opgeleverd.
Iemand die een oplossing weet?
Daarnaast heb ik sinds de laatste versie (en android app) geen mogelijkheid meer om onder het menu "notifications" de raoming-log van mijn cliënts in te zien.
Iemand die hier iets voor heeft gevonden?
[ Voor 20% gewijzigd door pitchdown op 24-09-2021 13:08 ]
Er loopt al een draadje over: https://community.ui.com/...33-4396-b675-5d4a6d8ea74apitchdown schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:06:
Ik draai sinds maandag de laatste versie van unifi controller software.
Wanneer ik de advanced settinsgs opvraag van mijn wifi-netwerk krijg ik deze foutmelding :
UniFi is having trouble with this direction
Sorry about that. Please press the reload button to try again
Online nog geen oplossing gevonden. Ook opnieuw aanmaken van het WIFI-netwerk heeft niks opgeleverd.
Iemand die een oplossing weet?
Daarnaast heb ik sinds de laatste versie (en android app) geen mogelijkheid meer om onder het menu "notifications" de raoming-log van mijn cliënts in te zien.
Iemand die hier iets voor heeft gevonden?
ik heb helaas geen ral kleur, merk is van dupli-color, type Aluminium Zijdeglans Zilver Metallicaustin_77 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:52:
[...]
Heb je de RAL kleur van de spuitbus voor ons?
weer even wat kleine aanpassingen gedaan..
:strip_exif()/f/image/1Eug73Kes1c9lmjjtJkwrVgf.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/lZO0TEh2ufpmW8Z708JpwUe6.gif?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door Bruzski op 24-09-2021 21:34 ]
☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)
Toen ik de stekker van de usg even uit het apparaat haalde, zag ik dat het apparaat niet ging opstarten zoals verwacht: statusled bovenop bleef volledig uit. Mijn symptomen waren vergelijkbaar met https://community.ui.com/...dc-491c-8d3b-052e365757db. Zonder verder iets gedaan te hebben, zie ik nu alleen nog het lampje van de console snel knipperen. Dit gebeurt ook direct als ik het apparaat weer aan de stroom hang. Reset knop heeft geen reactie.
Is er nog iets wat ik kan proberen of is de usg overleden?
If at first you don’t succeed, call an airstrike.
Nieuwe adapter zoeken, erin steken en doorgaan met je levenTornado1.0 schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:40:
Hallo, vanochtend had ik ineens geen internet meer. WiFi netwerk was zichtbaar, maar verbinden met het netwerk lukte niet. Ik zag dat mijn switch geen uplink had en de statusled op de usg uit was. Lampje van console en wan waren aan, lan knipperde heel onregelmatig.
Toen ik de stekker van de usg even uit het apparaat haalde, zag ik dat het apparaat niet ging opstarten zoals verwacht: statusled bovenop bleef volledig uit. Mijn symptomen waren vergelijkbaar met https://community.ui.com/...dc-491c-8d3b-052e365757db. Zonder verder iets gedaan te hebben, zie ik nu alleen nog het lampje van de console snel knipperen. Dit gebeurt ook direct als ik het apparaat weer aan de stroom hang. Reset knop heeft geen reactie.
Om het leed iets te verzachten, je bent één van de velen die dat hier de afgelopen weken/maanden heeft gemeld. En als je iets terugscrolt zie je ook welke vervangende voedingen er zijn toegepast.Tornado1.0 schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:40:
Hallo, vanochtend had ik ineens geen internet meer. WiFi netwerk was zichtbaar, maar verbinden met het netwerk lukte niet. Ik zag dat mijn switch geen uplink had en de statusled op de usg uit was. Lampje van console en wan waren aan, lan knipperde heel onregelmatig.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Ik heb nu tijdelijk een 12v 2A voeding gebuikt, maar de usg werkt weer! DankjewelTimmert schreef op zondag 26 september 2021 @ 13:44:
[...]
Nieuwe adapter zoeken, erin steken en doorgaan met je leven
If at first you don’t succeed, call an airstrike.
Het werkt allemaal goed en ben tevreden tot nu toe.
Waar ik me wel eerlijk gezegd aan stoor is dat het topologie plaatje niet klopt.
Dit is het topologie plaatje van al mijn UTP bedrade devices.
:strip_exif()/f/image/PV63g8BselvauxC4YJ97rgan.jpg?f=fotoalbum_large)
De APs zijn allemaal bedraad aangesloten, maar slecht 1 AP wordt correct weergegeven (AP attic).
De ene AP is blijkbaar draadloos aangesloten(AP garden), gezien het stippellijntje en het andere AP is helemaal niet aangesloten(AP first floor).
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe of vergeten ben in te stellen?
Topologie plaatje leidt bij mij op mijn UDM ook wel eens een eigen leven. Zeker na een herstart van wat apparatuur kan dat soms eventjes duren.apelders schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:14:
Ik ben sinds kort om en heb een UDM met 3 AP's geïnstalleerd om betrouwbare wifi in huis te krijgen.
Het werkt allemaal goed en ben tevreden tot nu toe.
Waar ik me wel eerlijk gezegd aan stoor is dat het topologie plaatje niet klopt.
Dit is het topologie plaatje van al mijn UTP bedrade devices.
[Afbeelding]
De APs zijn allemaal bedraad aangesloten, maar slecht 1 AP wordt correct weergegeven (AP attic).
De ene AP is blijkbaar draadloos aangesloten(AP garden), gezien het stippellijntje en het andere AP is helemaal niet aangesloten(AP first floor).
Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe of vergeten ben in te stellen?
Ook wil er wel eens een verschil tussen de oude en de nieuwe user-interface zitten.
Ik heb bijna allemaal Unifi switches, maar zelfs met 1 vreemde eend (MikroTik) in de bijt gaat het gewoon goed.
De onjuiste weergave is wel een first world problem natuurlijk, werkt het netwerk verder wel zoals het bedoeld is?
Je kan wireless uplink nog uitzetten, dan wordt dat ook niet gebruikt. Dat zou in theorie nog een oorzaak zijn. Dat kan je controleren door de administratieve status van de switchpoort op te vragen waar het AP op zit. Die is dan administratief down gebracht door het Spanning Tree Protocol wat loops (kortsluitingen) in je netwerk tegengaat.
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Je hebt me al in de goede richting gezet.Skynett schreef op zondag 26 september 2021 @ 20:26:
[...]
Je kan wireless uplink nog uitzetten, dan wordt dat ook niet gebruikt. Dat zou in theorie nog een oorzaak zijn.
Nadat ik Mesh had uitgezet op dat AP kwam hij na provisioning niet meer online.
Ik ga mijn UTP bekabeling eerst maar eens nalopen.
[ Voor 22% gewijzigd door rens-br op 27-09-2021 06:36 ]
Een Google nest camera connect met 5ghz (802.11na?) maar met een signaal sterkte van -82dBm waardoor de verbinding soms wegvalt (wat je niet wil met een baby camera)
Nu wil ik deze camera alleen laten connecten met 2.4ghz zodat er een sterker signaal is die betrouwbaar is). Is dit mogelijk? Ik heb 5 in wall hd devices met 2.4ghz op met lage zendsterkte vht20 en 5ghz op hoog met vht80
Ik zou op 1 ap, een enkel 2.4ghz netwerk kunnen aanmaken of spelen met minimale Rssi?
Voorkeur gaat uit naar het laatste als dit een oplossing is dat werkt? Iemand ervaring mee? Dien je dan ook minimale rssi voor 2.4 in te stellen? Of alleen 5ghz op deze specifieke ap?
[ Voor 22% gewijzigd door Workaholic op 27-09-2021 09:41 ]
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Opvallend dat je met 5 AP's geen goede dekking hebt op 5GHz voor die ene camera. Is niet logischer om te zoeken waarom de signaal sterkte zo laag is?Workaholic schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:39:
Iemand tips voor mijn ocd / principiële aanpak dat ik geen extra 2.4ghz netwerk wil aanmaken speciaal voor 1 device ? Situatie is als volgt:
Een Google nest camera connect met 5ghz (802.11na?) maar met een signaal sterkte van -82dBm waardoor de verbinding soms wegvalt (wat je niet wil met een baby camera)
Nu wil ik deze camera alleen laten connecten met 2.4ghz zodat er een sterker signaal is die betrouwbaar is). Is dit mogelijk? Ik heb 5 in wall hd devices met 2.4ghz op met lage zendsterkte vht20 en 5ghz op hoog met vht80
Ik zou op 1 ap, een enkel 2.4ghz netwerk kunnen aanmaken of spelen met minimale Rssi?
Voorkeur gaat uit naar het laatste als dit een oplossing is dat werkt? Iemand ervaring mee? Dien je dan ook minimale rssi voor 2.4 in te stellen? Of alleen 5ghz op deze specifieke ap?
Maar een 2.4 GHz netwerk aanmaken waar alleen de camera op kan is geen probleem. Als je dat netwerk niet enabled op je andere AP's dan kan je zelfs forceren met welke AP de camera verbindt.
Ik heb 1 ap per verdieping en deze camera staat aan de andere kant van de verdieping. Betreft nieuwbouw en gewapend beton.loeberce schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:10:
[...]
Opvallend dat je met 5 AP's geen goede dekking hebt op 5GHz voor die ene camera. Is niet logischer om te zoeken waarom de signaal sterkte zo laag is?
Maar een 2.4 GHz netwerk aanmaken waar alleen de camera op kan is geen probleem. Als je dat netwerk niet enabled op je andere AP's dan kan je zelfs forceren met welke AP de camera verbindt.
Is de minimum rssi geen alternatieve aanpak? Wil zoals gezegd liever niet nog een extra WiFi netwerk aanmaken :-)
De laatste nieuwe (beta) controller heeft een optie om een device te koppelen aan een specifiek access point. Is dat geen optie?Workaholic schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:39:
Iemand tips voor mijn ocd / principiële aanpak dat ik geen extra 2.4ghz netwerk wil aanmaken speciaal voor 1 device ? Situatie is als volgt:
Gewapend beton zit in de vloeren. Dat zou op dezelfde verdieping niet uit mogen maken. Heb je de AP's boven elkaar hangen? Ik heb ze per verdieping omgewisseld tussen voor en achter in het huis.Workaholic schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:15:
[...]
Ik heb 1 ap per verdieping en deze camera staat aan de andere kant van de verdieping. Betreft nieuwbouw en gewapend beton.
Is de minimum rssi geen alternatieve aanpak? Wil zoals gezegd liever niet nog een extra WiFi netwerk aanmaken :-)
Wat wil je met minimum RSSI doen dan? Als deze niet voldoende is terwijl het minimum niet is ingesteld zorgt het instellen van minimum RSSI er voor dat de camera helemaal niet meer verbindt. Tenzij deze aan de verkeerde AP is gekoppeld. Verbindt de camera met een logisch AP?
Ap plaatsing kan helaas niet anders door kabelgoten door de muur en dit is het enige device in deze kamer. Huis is ook 4 verdiepingen en bijna 200m2.
Kortom ik wil het niet te ingewikkeld maken en was vooral benieuwd naar de werking van deze setting. Kun je dit dus op deze manier doen? Alleen minimale rssi op 5ghz op 1 ap en de 2.4g geen beperking waardoor je deze clients dus naar 2.4ghz forceert
[ Voor 61% gewijzigd door Workaholic op 27-09-2021 10:26 ]
Ik weet dat de USM-Flex-Mini het niet doet maar kan het verder nergens in specsheets terug vinden
- USW-Flex
- USW-Lite-8-PoE-EU
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Waarom kick je die spyware niet het huis uit en koop je de goedkoopste UniFi IP camera ervoor in de plaatsWorkaholic schreef op maandag 27 september 2021 @ 09:39:
Een Google nest camera (een baby camera)
Prutsen met Google apparaten en netwerk issues is naar mijn mening alleen geschikt voor mensen die zichzelf haten of zo...

NAT Loopback weet ik effe niet, maar heel veel Advanced Settings zoals :Sp33dFr34k schreef op maandag 27 september 2021 @ 10:07:
Ik heb momenteel een Asus RT-AC87U als router, die ik wil vervangen door een Ubiquiti USG (deze heb ik al binnen). Ik heb op de Asus gebruik gemaakt van DNSMASQ om e.e.a. door te sturen naar bepaalde IP adressen.
Waaronder mijn webdomein lokaal forwarden naar het interne IP in plaats van via het web (NAT loopback heet dat geloof ik).
Voordat ik hem ga aansluiten en het niet kan vinden, kan iemand me vertellen hoe ik dit momenteel instel?
Ik vind genoeg informatie via google (o.a. de config.gateway.json), maar ik heb het idee dat veel niet meer actueel is. Als iemand me van een actueel linkje zou kunnen voorzien zou dat top zijn.
- DNAT/SNAT om Google en andere apparaten om te leiden naar je eigen DNS Server.
- Allerlei extra DNSmasq Settings.
Moeten inderdaad helaas nog steeds via de config.gateway.json meuk!

Als je genoeg hebt aan wat DNSmasq regels dan kan je ook gewoon Pi-Hole op je netwerk draaien : FTLDNS wat daarin zit is gewoon DNSmasq onderhuids, maar dan met nog wat extra functies!
Je gaat met een beetje pech straks erachter komen dat een Consumenten Router flexibeler is dan de USG en UDM Serie en al helemaal als je Merlin of OpenWRT Firmware op de gemiddelde Huis, Tuin en Keuken Router zet!

@Workaholicnero355 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:10:
[...]
Waarom kick je die spyware niet het huis uit en koop je de goedkoopste UniFi IP camera ervoor in de plaats
Prutsen met Google apparaten en netwerk issues is naar mijn mening alleen geschikt voor mensen die zichzelf haten of zo...
[...]

https://androidworld.nl/s...a-google-home-hub-beelden
camera toont andermans beelden op Google Home Hub
https://www.rtlnieuws.nl/...slimme-cameras-deurbellen
'Medewerkers camerabedrijf Ring keken live bij klanten binnen'

https://www.bloomberg.com...-of-150-000-security-cams
Het jaarlijkse grote ChineesHackers Breach Thousands of Security Cameras, Exposing Tesla, Jails, Hospitals

https://www.cybersecurity...ical-cyber-vulnerability/
https://ipvm.com/reports/hikvision-36260Over 100 million Hikvision devices hit by critical cyber vulnerability
De trek van de muur en vernietig direct lijstHikvision has admitted a 9.8 vulnerability that is "the highest level of critical vulnerability—a zero-click unauthenticated remote code execution" per the researcher, Watchful_IP, who discovered this. IPVM estimates it impacts 100+ million devices
:strip_exif()/f/image/auzV8r1HsHQXvnE5qN57UGGB.webp?f=fotoalbum_large)
Wat @nero355 ook aangeeft blijf weg bij internet/cloud camera’s en mijn advies is blijf ook weg bij alles wat Chinees is dus niet alleen de boven staande lijst. Maar ook echt alles wat ruikt,klinkt of loopt als janneman robinson’s vriend.
nieuws: Datalek bij Chinese slimmecamerafabrikant treft 14.000 exemplaren in ...
https://www.forbes.com/si...-cameras/?sh=3827f56f6bf2RTL nieuws meldt dat 14.000 slimme camera's in Nederland van de merken Apexis en Sumpple een lek hebben. De database waarop inloggegevens opgeslagen worden, is slecht beveiligd en de gebruikerswachtwoorden staan er in plaintext, waardoor praktisch iedereen kan meekijken.
De koop ook nooit lijstWarning As Millions Of Chinese-Made Cameras Can Be Hacked To Spy On Users: Report
/f/image/0P6D9PtSgWONUAy4ITFQphSS.webp?f=fotoalbum_large)
https://ipvm.com/reports/hack-dahua-recorders
Er zijn genoeg Amerikaan en Europese merken waarbij je geen abonnement nodig hebt en die zelf intern kan hosten (prive cloud) waarbij geen portforwards ik je router nodig hebben. Denk aan. Unifi protect voor thuis/klein zakelijk en prof /groot zakelijk/ industrie aan Axis & mobotixDahua Recorders Mass Hacked
[ Voor 119% gewijzigd door xbeam op 30-09-2021 11:21 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
@xbeam, dat HikVision verhaal is dan wel extreem hete soep, waarbij de ober zegt dat je die meteen kunt opeten, maar na de eerste slok / hap denk je toch eens na? Als in: dat HikVision lek heb je toch alleen last van als de aanvaller netwerktoegang heeft tot de camera? Zij het door lokale toegang, zij het door een VPN, zij het door het extreem stupide advies om port forwarding te doen. Maar als je de recorder (+ camera's) in een eigen VLAN plaatst, en vanuit het interne netwerk maar een klein deel gebruikers toegang er toe heeft en van buitenaf beschikbaar wordt gesteld via een VPN voorkomt dat toch ook een hack. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat het lek niet bestaat of niet ernstig is. Maar het is wel een extra line of defence in een aanval, die in dit geval, voor zover ik het lees, wel effectief is.
Oftewel, jouw advies: draai alles intern, kan met HikVision spul net zo goed en je kunt het net zo goed dicht timmeren als bij UniFi Protect. En Protect kan evengoed een soortgelijk lek bevatten wat ook alleen met netwerktoegang te misbruiken is. (Alleen adviseert Ubiquiti geen port forward. Maar buitenshuis kun je beelden wel inzien via "de cloud", dus hoe groot is de kans daarbij dat je of de beelden van een andere gebruiker krijgt voorgeschoteld via een bug, of Ubiquiti een backdoor heeft waardoor ze altijd er in kunnen, of een aanvaller via deze route jouw netwerk in kan?)
De voorbeelden waarbij de camera's aan de cloud hangen en beelden van de ene klant zichtbaar zijn voor de andere klant, of medewerkers van "de cloud", is natuurlijk een heel ander verhaal. En v.w.b. die voorbeelden sluit ik me ook aan bij "draai ales lokaal".
Je lan configuratie van de IP cams gebeurd in de controller / cloudkeyShattering schreef op donderdag 23 september 2021 @ 14:40:
Yes, ik vermoed van wel. Maar zover ik kan zien kan ik vanuit Protect geen statisch IP voor de camera's configureren?
Bedankt!
dus je gaat ze daar inderdaad een reserved IP geven. Anders moet je ze unmanaged gebruiken.
There are no secrets, only information you do not yet have
Jij ook hier?nero355 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:10:
NAT Loopback weet ik effe niet, maar heel veel Advanced Settings zoals :
- DNAT/SNAT om Google en andere apparaten om te leiden naar je eigen DNS Server.
- Allerlei extra DNSmasq Settings.
Moeten inderdaad helaas nog steeds via de config.gateway.json meuk!
Als je genoeg hebt aan wat DNSmasq regels dan kan je ook gewoon Pi-Hole op je netwerk draaien : FTLDNS wat daarin zit is gewoon DNSmasq onderhuids, maar dan met nog wat extra functies!
Je gaat met een beetje pech straks erachter komen dat een Consumenten Router flexibeler is dan de USG en UDM Serie en al helemaal als je Merlin of OpenWRT Firmware op de gemiddelde Huis, Tuin en Keuken Router zet!![]()
![]()
![]()
Pi-hole zat ik inderdaad ook al aan te denken, sinds versie 5(?) schijnt het wel echt een stuk verbeterd te zijn. Toen ik het draaide (paar versies terug) was het allemaal vrij basic en zat de vrouw constant te zeuren dat ads die ze "nodig had" geblockt werden. Dit kun je nu ook selectiever aan/uitzetten begrijp ik. Misschien dat ik dat gewoon maar eerst eens ga opzetten, en daarna pas de USG erneer zet. Die laatste zin voorspelt niet veel goeds namelijk

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 8 PoETijntje schreef op maandag 27 september 2021 @ 20:27:
Is er iemand hier die kan zeggen welke van deze modellen IGMP Snooping ondersteund?
Ik weet dat de USM-Flex-Mini het niet doet maar kan het verder nergens in specsheets terug vinden
- USW-Flex
- USW-Lite-8-PoE-EU
Staat gewoon bij de eigenschappen. De usw-flex weet ik niet.
Ad guard is een stukje minder restrictief out of the box. Dus werd gemakkelijker geaccepteerd (plugin op homeassistant voor mij). Al vind ik persoonlijk pi-hole veel fijner.Sp33dFr34k schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 08:37:
[...]
Jij ook hier?![]()
Pi-hole zat ik inderdaad ook al aan te denken, sinds versie 5(?) schijnt het wel echt een stuk verbeterd te zijn. Toen ik het draaide (paar versies terug) was het allemaal vrij basic en zat de vrouw constant te zeuren dat ads die ze "nodig had" geblockt werden. Dit kun je nu ook selectiever aan/uitzetten begrijp ik. Misschien dat ik dat gewoon maar eerst eens ga opzetten, en daarna pas de USG erneer zet. Die laatste zin voorspelt niet veel goeds namelijk
ehh, dat kan enkel wanneer de controller beheer heeft over de dhcp server, heeft die dat niet, dan dien je vanuit de dhcp server zelf de ip adressen te reserveren... (of in de apparaat zelf een static ip adres invullen)zeroday schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:33:
[...]
Je lan configuratie van de IP cams gebeurd in de controller / cloudkey
dus je gaat ze daar inderdaad een reserved IP geven. Anders moet je ze unmanaged gebruiken.
ip configuraties kan inderdaad niet via de protect software, wel kun je bij unifi's bedrade camara's een static ip adres invullen, dit zou na een herstart moeten werken, mits het betreffende ip adres vrij is...
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Bedrijven die ieder jaar met zulke bug zitten en bewust of onbewust zo laks met beveiliging om gaan van zulke privacy gevoelige apparatuur moet je gewoon nooit in huis willen hebben. Dit soort bug/Backdoors is bij dahua en hikvision een jaarlijks terugkerend iets.RobertMe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 07:13:
offtopic:
@xbeam, dat HikVision verhaal is dan wel extreem hete soep, waarbij de ober zegt dat je die meteen kunt opeten, maar na de eerste slok / hap denk je toch eens na? Als in: dat HikVision lek heb je toch alleen last van als de aanvaller netwerktoegang heeft tot de camera? Zij het door lokale toegang, zij het door een VPN, zij het door het extreem stupide advies om port forwarding te doen. Maar als je de recorder (+ camera's) in een eigen VLAN plaatst, en vanuit het interne netwerk maar een klein deel gebruikers toegang er toe heeft en van buitenaf beschikbaar wordt gesteld via een VPN voorkomt dat toch ook een hack. Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat het lek niet bestaat of niet ernstig is. Maar het is wel een extra line of defence in een aanval, die in dit geval, voor zover ik het lees, wel effectief is.
Oftewel, jouw advies: draai alles intern, kan met HikVision spul net zo goed en je kunt het net zo goed dicht timmeren als bij UniFi Protect. En Protect kan evengoed een soortgelijk lek bevatten wat ook alleen met netwerktoegang te misbruiken is. (Alleen adviseert Ubiquiti geen port forward. Maar buitenshuis kun je beelden wel inzien via "de cloud", dus hoe groot is de kans daarbij dat je of de beelden van een andere gebruiker krijgt voorgeschoteld via een bug, of Ubiquiti een backdoor heeft waardoor ze altijd er in kunnen, of een aanvaller via deze route jouw netwerk in kan?)
De voorbeelden waarbij de camera's aan de cloud hangen en beelden van de ene klant zichtbaar zijn voor de andere klant, of medewerkers van "de cloud", is natuurlijk een heel ander verhaal. En v.w.b. die voorbeelden sluit ik me ook aan bij "draai ales lokaal".
Waan je cameras je op gesloten vlan niet veilig ook zonder portforward zijn die vanaf buiten door onbevoegde te vinden en te bereiken. En als er dan ook nog zoals bij HikVision &Dahua iedere jaar bugs opduiken waardoor je admin toegang kan verkrijgen tot deze camera’s
https://samy.pl/slipstream/
NAT Slipstreaming allows an attacker to remotely access any TCP/UDP service bound to any system behind a victim's NAT, bypassing the victim's NAT/firewall (remote arbitrary firewall pinhole control), just by the victim visiting a website.
[ Voor 9% gewijzigd door xbeam op 30-09-2021 11:24 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Dan heb je het enerzijds over "moet je investeren in apparatuur van een bedrijf met een slecht track record op het gebied van securitity" en op dat vlak heeft een Ubiquiti ook eens een keer de plank grandioos mis geslagen (botnet dat draaide op UAPs meen ik? Ergens rond 2016 denk ik). En daarnaast "moet je voor goedkoop Chinees spul gaan?" waarbij de kans op backdoors "voor Chinese overheid" wellicht groter is (maar heb je bij westerse merken dan geen kans op "westerse backdoors"? En gezien het in 99% van de gevallen alsnog in China wordt geproduceerd wellicht ook wel Chinese backdoors?).xbeam schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 10:47:
[...]
Bedrijven die ieder jaar met zulke bug zitten en bewust of in bewust zo laks met beveiliging om gaan van zulke privacy gevoelige apparatuur moet je gewoon nooit in huis willen hebben. Dit soort bug/Backdoors is bij dahua en hikvision een jaarlijks terugkerend iets.
Maar dat staat uiteraard los van de discussie / post waar je eerst op reageerde, zijnde "alles wat via cloud gaat is onveilig / waarom zou je het via cloud doen". Want HikVision kan perfect zonder cloud (beter dan UniFi Protect waarbij het buitenshuis bekijken juist wel via cloud gaat).
Overigens is die attack vector (niet helemaal bekeken / in verdiept) natuurlijk wel een mooie. En kan in dit geval waarschijnlijk simpeler. Volgens mij is dat lek van HikVision uit te buiten via de web interface. Dus te exploiten via HTTP waardoor een browser het sowieso al simpel kan. Gewoon in een website een iframe embedden met de "lekke URL" of iets dergelijks. Vergelijkbaar idee met hoe Spotify een webserver draait en de Spotify embed in bv websites gewoon met http://localhost:123/... babbelt om Spotify te besturen.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ubiquiti doet daar nooit uitspraken over. En de ervaring leert ook dat het erg wisselend is. Soms verdwijnt een apparaat weer volledig uit EA (de U6 In-Wall bv), soms komt er een nieuwe / andere revisie (zoals de Flex Mini waarbij er een nieuwe EA versie kwam met PoE-in) en soms (/meestal) gaat een apparaat meteen door naar EA, maar ook dan kan de doorlooptijd zomaar een half jaar of langer zijn.giantgiantus schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:08:
Is er enig zicht op wanner de dream machine PRO SE te koop gaat zijn? Ik zie dat hij overal in EA uitverkocht is.
Ook op ebay zie ik de UDM pro SE eigenlijk niet terugkomen. Wel jammer, maar dan nog maar eventjes geduld denk ik….
Je mist het punt en beter kijk je de uitleg van slipstreaming nog een keer ;-) zo dat je zelf hier tegen kan beschermen/ althans minder vatbaar kan maken. Want dit gaat niet over het lek van HikVision maar hoe iedereen vanaf buiten zonder portforward dwars door je firewall heen bij je camera’s of andere devices kan komen, dus waarom de HikVision soep echt heet is en ook zo gegeten zou moeten worden en waarom bug/ongepatchte devices op je netwerk altijd gevaarlijk zijn ook al zitten deze in een afgesloten vlan 😵💫RobertMe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:02:
[...]
Dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Dan heb je het enerzijds over "moet je investeren in apparatuur van een bedrijf met een slecht track record op het gebied van securitity" en op dat vlak heeft een Ubiquiti ook eens een keer de plank grandioos mis geslagen (botnet dat draaide op UAPs meen ik? Ergens rond 2016 denk ik). En daarnaast "moet je voor goedkoop Chinees spul gaan?" waarbij de kans op backdoors "voor Chinese overheid" wellicht groter is (maar heb je bij westerse merken dan geen kans op "westerse backdoors"? En gezien het in 99% van de gevallen alsnog in China wordt geproduceerd wellicht ook wel Chinese backdoors?).
Maar dat staat uiteraard los van de discussie / post waar je eerst op reageerde, zijnde "alles wat via cloud gaat is onveilig / waarom zou je het via cloud doen". Want HikVision kan perfect zonder cloud (beter dan UniFi Protect waarbij het buitenshuis bekijken juist wel via cloud gaat).
Overigens is die attack vector (niet helemaal bekeken / in verdiept) natuurlijk wel een mooie. En kan in dit geval waarschijnlijk simpeler. Volgens mij is dat lek van HikVision uit te buiten via de web interface. Dus te exploiten via HTTP waardoor een browser het sowieso al simpel kan. Gewoon in een website een iframe embedden met de "lekke URL" of iets dergelijks. Vergelijkbaar idee met hoe Spotify een webserver draait en de Spotify embed in bv websites gewoon met http://localhost:123/... babbelt om Spotify te besturen.
Daarnaast gaat niet om de productie/ assemblage van de hardware. Dat is veel minder relevant en vaak als excuus gebruikt door camera boeren. Waar het wel om is de software waarbij Westers bedrijven een veel beter track record hebben. Ik ken westerse camera fabrikant waar zoals bij HikeVision & Dahua iedere jaar zo’n bug /Backdoor gevonden wordt? Voor het security risks beoordelen van fabrikanten geld ook gewoon de beste voorspeller voor toekomstige gedrag is het gedrag uit het verleden.
[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 28-09-2021 12:18 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ik bedoelde het dan ook in de zin van dat het HikVision lek waarschijnlijk makkelijker te misbruiken is juist doordat zoals ik het zie via HTTP te misbruiken is en je de browser dus überhaupt gewoon calls kunt laten maken naar http://ip.van.cam.era/trigger/van/lek. Die NAT slipstreaming zal lijkt mij moeilijker te misbruiken zijn (maar dus niet onmogelijk).xbeam schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:41:
[...]
Je mist het punt en beter kijk je de uitleg van slipstreaming nog een keer ;-) zo dat je zelf hier tegen kan beschermen/ althans minder vatbaar kan maken. Want dit gaat niet over het lek van HikVision maar hoe iedereen vanaf buiten zonder portforward dwars door je firewall heen bij je camera’s of andere devices kan komen, dus waarom de HikVision soep echt heet is en ook zo gegeten zou moeten worden en waarom bug/ongepatchte devices op je netwerk altijd gevaarlijk zijn ook al zitten deze in een afgesloten vlan 😵💫
En ja, in zoverre geldt dus voor alle varianten (NAT slipstreaming vs wat ik omschrijf) dat het ervoor zorgt dat de aanvaller in je netwerk zit. Overigens niet gekeken, maar omzeild NAT slipstreaming dan ook bv de firewall op de router als de PC die de "aanval" doet (waarin de browser draait) zich in een ander VLAN bevind dan in dit geval de recorder / camera, terwijl de router dus verkeer tussen beide VLANs zou moeten blokkeren? Ergo: zit de kwetsbaarheid in de router / gateway die webRTC verkeer verkeerd routeert waardoor het bij een ander apparaat uit komt, of zot de kwetsbaarheid in de browser die verkeer doorstuurt naar een ander apparaat.
Maar uiteraard kan er ook bij assemblage "iets worden gedaan". Wie zegt dat er niet een soort van (Chinese) rootkit op de SoC staat waarbinnen de firmware van de fabrikant staat zonder dat die er van weet? Of een andere vorm waarbij de hardware dus kwetsbaar is waar de fabrikant zelf niet direct verantwoordelijk voor is.Daarnaast gaat niet om productie/ assemblage l maar om de software waarbij Westers bedrijven een veel beter track record hebben dan HikeVision & Dahua waar bijna iedere jaar zo’n bug /Backdoor gevonden wordt.
Uiteraard, maar dan moeten we ook geen Ubiquiti spul meer kopen, nadat dan ooit dat lek in UAP firmware heeft gezeten waardoor ze onderdeel van een botnet werden. En recentelijk dan nog dat hun volledige infrastructuur/cloud was gehacked (IIRC), waaronder dat de aanvaller(s) mogelijk code hebben kunnen injecteren in de broncode van de firmware / .... Waarbij Ubiquiti dan ook nog heeft geprobeerd dat in de doofpot te stoppen.Voor het beoordelen van fabrikanten geld ook gewoon de beste voorspeller voor toekomstige gedrag is het gedrag uit het verleden.
Dat waren geen UAP’s maar Airmax devices waarbij er inderdaad een worm (geen botnet) was die het admin password resette. Inderdaad zeer kwalijk tot nu toe wel eenmalig en snel gefixt.RobertMe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:16:
[...]
Ik bedoelde het dan ook in de zin van dat het HikVision lek waarschijnlijk makkelijker te misbruiken is juist doordat zoals ik het zie via HTTP te misbruiken is en je de browser dus überhaupt gewoon calls kunt laten maken naar http://ip.van.cam.era/trigger/van/lek. Die NAT slipstreaming zal lijkt mij moeilijker te misbruiken zijn (maar dus niet onmogelijk).
En ja, in zoverre geldt dus voor alle varianten (NAT slipstreaming vs wat ik omschrijf) dat het ervoor zorgt dat de aanvaller in je netwerk zit. Overigens niet gekeken, maar omzeild NAT slipstreaming dan ook bv de firewall op de router als de PC die de "aanval" doet (waarin de browser draait) zich in een ander VLAN bevind dan in dit geval de recorder / camera, terwijl de router dus verkeer tussen beide VLANs zou moeten blokkeren? Ergo: zit de kwetsbaarheid in de router / gateway die webRTC verkeer verkeerd routeert waardoor het bij een ander apparaat uit komt, of zot de kwetsbaarheid in de browser die verkeer doorstuurt naar een ander apparaat.
[...]
[...]
Maar uiteraard kan er ook bij assemblage "iets worden gedaan". Wie zegt dat er niet een soort van (Chinese) rootkit op de SoC staat waarbinnen de firmware van de fabrikant staat zonder dat die er van weet? Of een andere vorm waarbij de hardware dus kwetsbaar is waar de fabrikant zelf niet direct verantwoordelijk voor is.
[...]
[...]
Uiteraard, maar dan moeten we ook geen Ubiquiti spul meer kopen, nadat dan ooit dat lek in UAP firmware heeft gezeten waardoor ze onderdeel van een botnet werden. En recentelijk dan nog dat hun volledige infrastructuur/cloud was gehacked (IIRC), waaronder dat de aanvaller(s) mogelijk code hebben kunnen injecteren in de broncode van de firmware / .... Waarbij Ubiquiti dan ook nog heeft geprobeerd dat in de doofpot te stoppen.
En dat laatste was een medewerker/ontwikkelaar die slordig met credentials omgingen waardoor er iemand uit zijn directe omgeving toegang heeft gehad. De bericht waren iets wat laat maar wel duidelijk dat ze vanwege strafrechtelijk onderzoek naar deze persoon heel veel eerder en meer konden zeggen.
Ik ben het met eens dat UBNT wat betreft digitale hygiëne niet de beste westerse speler in de markt is maar Chinees slecht zijn zeker niet.
Als grote nieuw speler ligt ubnt vanwege de voorvallen in het verleden zeker onder een vergrootglas maar bij bugs werken ze proactief om CVE’s tijdig dichten en zulke ernstige bug om admin rechte te verkrijgen op camera’s worden niet zoals bij HikeVision jaarlijkse gevonden.
Dat is toch een fundamentele verschil omdat het bij Chinees merken vaker opzet lijkt dan iets wat ze willen voorkomen. Daarnaast is het beleid en gedrag van China al reden genoeg om er met boog om heen te lopen. https://www.csis.org/blog...-risks-chinese-technology
Plus dat ik persoonlijke niet werk en zelfs weiger te werken met bedrijven die actief mee werken aan het indrukken en opsluiten van mensen/volkeren maar dat is iets persoonlijk en een andere discussie dan veilheid. Dat ik daardoor misschien extra biased ben kan maar doet niets af dat HikVision er vergeleken met een axis,mobotix en zelfs UBNT er betreft beveiliging er echt een puinhoop van maakt.
https://www.parool.nl/wer...n-china-bewaakt~bfa94551/ https://nos.nl/artikel/23...-maar-wel-tegen-een-prijs
[ Voor 20% gewijzigd door xbeam op 28-09-2021 13:34 ]
Hoe warm wordt deze? Ik heb nu 3 losse AP's met de losse PoE adapter en er komt nog een 4e AP bij (buiten). Dus zit te kijken naar de 8 of de 16 PoE switch. Ben liever voorbereid om meer (dus dan de 16 ipv de
Ik heb gelezen dat de standaard 16 PoE nogal warm wordt.. dus ff check of er al ervaring is met de (nieuwe) Lite?
- The Neo and Only -
net even gevoeld (staat hier naast me in een afgesloten kast) en het is verwaarloosbaar.NeoFoX schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:11:
Wat zijn de ervaring met de LITE 16 PoE Switch (USW-Lite-16-PoE)
Hoe warm wordt deze? Ik heb nu 3 losse AP's met de losse PoE adapter en er komt nog een 4e AP bij (buiten). Dus zit te kijken naar de 8 of de 16 PoE switch. Ben liever voorbereid om meer (dus dan de 16 ipv demaar dacht even polsen.
Ik heb gelezen dat de standaard 16 PoE nogal warm wordt.. dus ff check of er al ervaring is met de (nieuwe) Lite?
Hier deze switch in gebruik, met 4 AP's (+ een Cloud Key Gen2 Plus) gevoed via de PoE op de Switch. Toevallig heb ik ook een kleine warmtebeeldcamera. Zie hier:NeoFoX schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:11:
Wat zijn de ervaring met de LITE 16 PoE Switch (USW-Lite-16-PoE)
Hoe warm wordt deze? Ik heb nu 3 losse AP's met de losse PoE adapter en er komt nog een 4e AP bij (buiten). Dus zit te kijken naar de 8 of de 16 PoE switch. Ben liever voorbereid om meer (dus dan de 16 ipv demaar dacht even polsen.
:strip_exif()/f/image/Pg8wWoeD1gm0rphXVhBkSnTh.jpg?f=fotoalbum_large)
(dat warmte blokje rechts van de switch is de Tado bridge, dus hoort niet bij de switch)
Kortom, de max temperatuur die er nu van af komt is zo'n 40 graden.
As we speak gebruiken hier 3 telefoons de AP's. Staat er 1 TV aan, welke via de switch loopt. En werk ik achter m'n laptop, die een kabel naar de switch heeft. Er zijn ook 2 Ubiquiti camera's aangesloten, 1 daarvan neemt constant op en schrijft dus constant naar de Cloud Key.
:fill(white):strip_exif()/f/image/SzubC9PlJrvFCV7Iq6tBCM3n.png?f=user_large)
PoE trekkende apparaten:
- 2 x AC Pro
- 2 x In-Wall HD
- 1 x Cloud Key Gen2 Plus
[ Voor 16% gewijzigd door JorzoR op 28-09-2021 13:38 ]
- The Neo and Only -
Let vooral op max PoE capaciteit, dat valt bij die lite modellen vrij laag uit. De Unifi Switch Lite 16 PoE heeft een PoE capaciteit van max 45W, dat is niet veel als je met PoE+ apparaten zoals de nieuwe U6-PRO gaat beginnen of de unifi camera's.NeoFoX schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:32:
Top.. snelle reacties! Dit geeft voldoening om deze op de bucketlist te zetten. Nu even uitrekening of ik met de 8 of de 16 uit kant (toekomstgericht).
ik zat daar inderdaad ook al n tijdje naar te kijken, maar nog geen geluk gehad. Afwachten maar gewoon, en hopen dat mijn huidige asus het nog even blijft doengiantgiantus schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 11:13:
Ja. Die in-wall 6 leek me ook wel handig al is dat natuurlijk met name in drukke WiFi ruimtes. Maar daar is inderdaad niets meer over te vinden.
Ook op ebay zie ik de UDM pro SE eigenlijk niet terugkomen. Wel jammer, maar dan nog maar eventjes geduld denk ik….
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Dat geldt niet alleen voor de Lite modellen. De normale (19") gen 2 modellen zijn ook vrij licht in de PoE voorziening. Alleen de oude ("gen 1") modellen doen minimaal 150W en kunnen dus flink wat stroom leveren.Tha Render_2 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:47:
[...]
Let vooral op max PoE capaciteit, dat valt bij die lite modellen vrij laag uit. De Unifi Switch Lite 16 PoE heeft een PoE capaciteit van max 45W, dat is niet veel als je met PoE+ apparaten zoals de nieuwe U6-PRO gaat beginnen of de unifi camera's.
Mooi stukje, deze gaat even in het 'anti' Google archiefxbeam schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:41:
[...]
@Workaholic
![]()
![]()
![]()
https://androidworld.nl/s...a-google-home-hub-beelden
[...]
![]()
![]()
![]()
https://www.rtlnieuws.nl/...slimme-cameras-deurbellen
[...]
![]()
![]()
![]()
https://www.bloomberg.com...-of-150-000-security-cams
[...]
Het jaarlijkse grote Chineessinterklaasfeest
begon dit jaar vroeg (vorige week 20 September) met het uitdelen van pepernoten (gratis wereldwijd camera toegang )
https://www.cybersecurity...ical-cyber-vulnerability/
[...]
https://ipvm.com/reports/hikvision-36260
[...]
De trek van de muur en vernietig direct lijst
[Afbeelding]
Wat @nero355 ook aangeeft blijf weg bij internet/cloud camera’s en advies is blijf ook weg bij alles wat Chinees is dus niet alleen de boven staande lijst. Maar ook echt alles wat ruikt,klinkt of loopt als janneman robinson’s vriend.
nieuws: Datalek bij Chinese slimmecamerafabrikant treft 14.000 exemplaren in ...
[...]
https://www.forbes.com/si...-cameras/?sh=3827f56f6bf2
[...]
De koop ook nooit lijst
[Afbeelding]
https://ipvm.com/reports/hack-dahua-recorders
[...]
Er zijn genoeg Amerikaan en Europese merken waarbij je geen abonnement nodig hebt en die zelf intern kan hosten (prive cloud) waarbij geen portforwards ik je router nodig hebben. Denk aan. Unifi protect voor thuis/klein zakelijk en prof /groot zakelijk/ industrie aan Axis & mobotix
maar alle gekheid op een stokje,
Precies hierom heb ik gekozen voor Unifi + Local storage.
Baas over eigen data
Ik geef na Ontvangst V&A ALTIJD een Rating.
Klopt, je moet even goed nagaan of je genoeg gaat hebben hieraan. Op de product pagina's van Ubiquiti staat de "Maximum Power Consumption" bij de details van de PoE trekkende apparaten. Mijn ervaring is dat ze (de Unifi Network apparaten) ongeveer maximaal de helft aan wattage trekken bij mijn thuisgebruik.Tha Render_2 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 13:47:
[...]
Let vooral op max PoE capaciteit, dat valt bij die lite modellen vrij laag uit. De Unifi Switch Lite 16 PoE heeft een PoE capaciteit van max 45W, dat is niet veel als je met PoE+ apparaten zoals de nieuwe U6-PRO gaat beginnen of de unifi camera's.
AC Pro: max. power consumption -> 9w, maar schommelt hier tussen de 3-4w
In-Wall HD: max. power consumption -> 11w, maar schommelt hier tussen de 4-6w
Cloud Key Gen2 plus: max. power consumption -> 12.95w -> maar schommelt hier tussen de 6-8w
:fill(white):strip_exif()/f/image/QFqdBaDjrgX4HnUa8BI8autj.png?f=user_large)
Kortom, er is wat speling afhankelijk van je situatie tussen de max power consumption en de werkelijke power consumption.
[ Voor 14% gewijzigd door JorzoR op 28-09-2021 14:17 ]
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Uiteraard wel rekening er mee houden dat ze ook veel stroom gebruiken tijdens het opstarten. En als je switch van de stroom af is geweest zul je dus ook sneller aan het piek verbruik komen doordat dan alle PoE apparaten tegelijkertijd opstarten en dus meer stroom vragen dan je nu uitleest als ze relatief idle zijn.JorzoR schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:12:
[...]
Klopt, je moet even goed nagaan of je genoeg gaat hebben hieraan. Op de product pagina's van Ubiquiti staat de "Maximum Power Consumption" bij de details van de PoE trekkende apparaten. Mijn ervaring is dat ze (de Unifi Network apparaten) ongeveer maximaal de helft aan wattage trekken bij mijn thuisgebruik.
AC Pro: max. power consumption -> 9w, maar schommelt hier tussen de 3-4w
In-Wall HD: max. power consumption -> 11w, maar schommelt hier tussen de 4-6w
Cloud Key Gen2 plus: max. power consumption -> 12.95w -> maar schommelt hier tussen de 6-8w
[Afbeelding]
Kortom, er is wat speling afhankelijk van je situatie tussen de max power consumption en de werkelijke power consumption.
Wat ik ervan begrijp is dat die op een POE netwerkpoort ergens op een switch wordt aangesloten, en dan communiceert met de USG om te herkennen of WAN1/WAN2 eruit ligt.
Of gebruikt de UniFi LTE Pro zelf ook bv. ping.ubnt.com (via de switch) om te herkennen of er een internetverbinding is?
Het betreffende netwerk is volledige Unifi met USG-4/Pro als gateway/firewall en wat Unifi switches en AP's.
PS Ik ben dit weekend overgegaan naar de nieuwe controller (6.4.54), wat een rampenfonds ten opzichte van de oude 5.x
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Volgens mij heeft @xbeam een LTEwjn schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:50:
Goedemiddag, zijn er mensen met eigen ervaring met de UniFi LTE Pro?
Wat ik ervan begrijp is dat die op een POE netwerkpoort ergens op een switch wordt aangesloten, en dan communiceert met de USG om te herkennen of WAN1/WAN2 eruit ligt.
Of gebruikt de UniFi LTE Pro zelf ook bv. ping.ubnt.com (via de switch) om te herkennen of er een internetverbinding is?
Het betreffende netwerk is volledige Unifi met USG-4/Pro als gateway/firewall en wat Unifi switches en AP's.
PS Ik ben dit weekend overgegaan naar de nieuwe controller (6.4.54), wat een rampenfonds ten opzichte van de oude 5.x
Yes, ik heb er tweewjn schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:50:
Goedemiddag, zijn er mensen met eigen ervaring met de UniFi LTE Pro?
Klopt zo werkt het op de UDM en zou het op de USG moeten werken maar nooit getest.Wat ik ervan begrijp is dat die op een POE netwerkpoort ergens op een switch wordt aangesloten, en dan communiceert met de USG om te herkennen of WAN1/WAN2 eruit ligt.
De USG/UDM pingt uit over wan1 en wan2 wanneer daar geen verbinding is doet hij fail over naar GRE1 (LTE-pro)Of gebruikt de UniFi LTE Pro zelf ook bv. ping.ubnt.com (via de switch) om te herkennen of er een internetverbinding is?
Een Unifi gateway is verplichtHet betreffende netwerk is volledige Unifi met USG-4/Pro als gateway/firewall en wat Unifi switches en AP's.
Bij een rampenfonds heb je ook geen LTE-pro meer nodigPS Ik ben dit weekend overgegaan naar de nieuwe controller (6.4.54), wat een rampenfonds ten opzichte van de oude 5.x
6.4 zie ik niet een verbetering of herstel van de 5.x applicatie.
[ Voor 7% gewijzigd door xbeam op 28-09-2021 18:56 ]
Let er even op dat je netwerk geconfigureerd moet zijn voordat je de LTE pro erin hangt, ik probeerde dus zonder internet de hele setup te doen, dat is best een uitdaging ;-)
Hier in de meterkast prima ontvangst zonder extra antenne.finalmen schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:32:
Afgelopen weken ook een LTE pro gebruikt, mits je externe antenne gebruikt zeer goed ontvangst, zonder antennen was het niet perfect, zelfs met plaatsing op zolder voor een raam.
Let er even op dat je netwerk geconfigureerd moet zijn voordat je de LTE pro erin hangt, ik probeerde dus zonder internet de hele setup te doen, dat is best een uitdaging ;-)
Deze external antenne aansluiting kan je trouwens ook niet zomaar gebruiken

Ik weet niet jij er op aangesloten hebt maar de ubnt gebruikt WiFi connector werkt niet zonde de juiste omvormer en LTE antennes
[ Voor 5% gewijzigd door xbeam op 28-09-2021 18:32 ]
Tot vandaag gebruikte ik een AP Lite in de woonkamer en op zolder. De voeding kwam uit een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE (802.3af, 53W)
Nu ga ik upgraden naar een Wifi 6 LR op basis van een 802.3at standaard, dus heb ik een 802.3at-injector bijbesteld voor de voeding.
Nu komt de injector tussen de switch en het patchpaneel.
De vraag is nu of het noodzakelijk is om de injector aan te sluiten op een non-PoE aansluiting tussen de switch en het patchpaneel of dat dit ook op de huidige PoE-aansluiting mag, waarbij de injector in fiete de voeding uit de switch blokkeert en een eigen voeding naar de AP Wifi 6 LR doorstuurt. In hoeverre kan het dus kwaad om een 802.3at-injector achter een 802.3af-uitgang van een switch te plaatsen?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Als ik je nou vertel dat die protcollen altijd eerst onderhandelen/checken wat er allemaal qua PoE nodig is of juist niet : Weet je dan genoeg ?KlaasjeNL schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:59:
De vraag is nu of het noodzakelijk is om de injector aan te sluiten op een non-PoE aansluiting tussen de switch en het patchpaneel of dat dit ook op de huidige PoE-aansluiting mag, waarbij de injector in fiete de voeding uit de switch blokkeert en een eigen voeding naar de AP Wifi 6 LR doorstuurt.
In hoeverre kan het dus kwaad om een 802.3at-injector achter een 802.3af-uitgang van een switch te plaatsen?
HINT : Dit is al heel vaak besproken in deze topic reeks!
Ik ben overal!
Dat is een kwestie van je gebruikers goed (her)opvoeden!Pi-hole zat ik inderdaad ook al aan te denken, sinds versie 5(?) schijnt het wel echt een stuk verbeterd te zijn. Toen ik het draaide (paar versies terug) was het allemaal vrij basic en zat de vrouw constant te zeuren dat ads die ze "nodig had" geblockt werden. Dit kun je nu ook selectiever aan/uitzetten begrijp ik. Misschien dat ik dat gewoon maar eerst eens ga opzetten, en daarna pas de USG erneer zet. Die laatste zin voorspelt niet veel goeds namelijk
Maar ik stel voor dat we hier verder kletsen : [Pi-Hole] Ervaringen & discussie
Waren die kranten maar onpartijdig en net zo kritisch over het westen op dit moment!xbeam schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 12:53:
Plus dat ik persoonlijke niet werk en zelfs weiger te werken met bedrijven die actief mee werken aan het indrukken en opsluiten van mensen/volkeren maar dat is iets persoonlijk en een andere discussie dan veilheid. Dat ik daardoor misschien extra biased ben kan maar doet niets af dat HikVision er vergeleken met een axis,mobotix en zelfs UBNT er betreft beveiliging er echt een puinhoop van maakt.
https://www.parool.nl/wer...n-china-bewaakt~bfa94551/ https://nos.nl/artikel/23...-maar-wel-tegen-een-prijs

Dus wat betreft is het mij allemaal om het even op dit moment!

Daarnaast heb ik hele slechte ervaring met Axis camera's gehad in het verleden dus daar zou ik ook niet zomaar weer aan beginnen!
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Garanderen durf ik het niet, maar 802.3af en 802.3at worden actief onderhandeld tussen de "afnemer" en "voeding". Ik verwacht dan ook dat de PoE-injector dat onderhandelings stuk niet doet aan de data kant (en hopelijk negeert / niet doorzet vanuit de "PoE kant").KlaasjeNL schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 17:59:
Mogelijk is de vraag hier al meerdere keren gesteld, maar de zoekfunctie levert helaas niet het gewenste resultaat, dus vergeef mij als het antwoord al ergens staat...
Tot vandaag gebruikte ik een AP Lite in de woonkamer en op zolder. De voeding kwam uit een Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108PE (802.3af, 53W)
Nu ga ik upgraden naar een Wifi 6 LR op basis van een 802.3at standaard, dus heb ik een 802.3at-injector bijbesteld voor de voeding.
Nu komt de injector tussen de switch en het patchpaneel.
De vraag is nu of het noodzakelijk is om de injector aan te sluiten op een non-PoE aansluiting tussen de switch en het patchpaneel of dat dit ook op de huidige PoE-aansluiting mag, waarbij de injector in fiete de voeding uit de switch blokkeert en een eigen voeding naar de AP Wifi 6 LR doorstuurt. In hoeverre kan het dus kwaad om een 802.3at-injector achter een 802.3af-uitgang van een switch te plaatsen?
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Maar dan niet vergeten dat sommige apparatuur (lees: meestal laptops) het ook voor elkaar krijgen dat als ze op de PoE passthrough poort van een AC IW zitten ze de volledige PoE killen en de AC IW dus ook spanningsloos komt te staan. Zou dus zomaar kunnen dat de PoE injectors een omgekeerde bug hebben, en de PoE onderhandeling ook lekker door zetten en de switch stroom zet op de data-poort van de injector. Kan dat kwaad? Geen idee. Bestaat die bug? Geen idee. Maar het is wel een brainfart om rekening mee te houden.,nero355 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:03:
[...]
Als ik je nou vertel dat die protcollen altijd eerst onderhandelen/checken wat er allemaal qua PoE nodig is of juist niet : Weet je dan genoeg ?
HINT : Dit is al heel vaak besproken in deze topic reeks!
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
In principe ben ik het met je eens, maar hij zei niks over de In Wall modellen dus ik ga het niet nog moeilijker voor hem maken dan het blijkbaar al voor hem lijkt te zijnRobertMe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:15:
Maar dan niet vergeten dat sommige apparatuur (lees: meestal laptops) het ook voor elkaar krijgen dat als ze op de PoE passthrough poort van een AC IW zitten ze de volledige PoE killen en de AC IW dus ook spanningsloos komt te staan. Zou dus zomaar kunnen dat de PoE injectors een omgekeerde bug hebben, en de PoE onderhandeling ook lekker door zetten en de switch stroom zet op de data-poort van de injector. Kan dat kwaad? Geen idee. Bestaat die bug? Geen idee. Maar het is wel een brainfart om rekening mee te houden.
- RobertMe
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Accesspoints
Ik zeg ook niks over In-Wall modellen. Ik zeg dat er quirky apparatuur in omloop is die gek gedrag vertoont m.b.t. "onderhandelen" (dus onderhandeling doorzetten waar dat niet moet). Het kan dus ook zomaar zijn dat de PoE injector quirky is en daardoor juist wel stroom vraagt terwijl dat niet moet.nero355 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:21:
[...]
In principe ben ik het met je eens, maar hij zei niks over de In Wall modellen dus ik ga het niet nog moeilijker voor hem maken dan het blijkbaar al voor hem lijkt te zijn
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ja, maar als we zelfs die niet kunnen vertrouwen : Wie dan welRobertMe schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:31:
Het kan dus ook zomaar zijn dat de PoE injector quirky is en daardoor juist wel stroom vraagt terwijl dat niet moet.
Of ze nu Chinees of Nederlands zijn maakt in mijn optiek niet uit. wanneer een bedrijf dingen doet of aan iets mee werkt wat tegen mijn ethiek in gaat, wil ik dat ook niet supported door mijn geld aan hun producten te besteden. Merken en alternatieven zatnero355 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 19:03:
[...]
Waren die kranten maar onpartijdig en net zo kritisch over het westen op dit moment!
Dus wat betreft is het mij allemaal om het even op dit moment!
Daarnaast heb ik hele slechte ervaring met Axis camera's gehad in het verleden dus daar zou ik ook niet zomaar weer aan beginnen!
Verwijderd
Kun je dat niet een keer proberen voor ons?JorzoR schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 14:38:
Goed puntHet veiligst is natuurlijk uitgaan van de max. power consumption.

Vooraf was de levertijd onbekend.
We zijn nu 3 maanden later en de levertijd is nog steeds onbekend.
Zijn er hier andere mensen die ook lange levertijden ervaren bij specifieke Unifi producten?
BTW, de Edge-variant is/was wel gewoon leverbaar.
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD
Zojuist even gedaan. De controller laat alleen niet realtime het verbruik zien, het lijkt zo'n 15-30 sec vertraagd te zijn. Dus je krijgt er niet echt een duidelijk antwoord uit.Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:34:
[...]
Kun je dat niet een keer proberen voor ons?Accesspointje eruit trekken en er in doen om te zien hoeveel watt hij dan tijdens boot gebruikt?
Maar zie hier:
Idle:
:fill(white):strip_exif()/f/image/QP2GHYxnWIWIa77ymqjbyRFy.png?f=user_large)
Deze status kreeg ie tijdens het opstarten, dus wellicht is dat het verbruik dan tijdens boot:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7AYdJVp4unNxiFQtLsv8EbI0.png?f=user_large)
Na boot:
:fill(white):strip_exif()/f/image/7PAG7NTei6QYYUdNKBh0BhHx.png?f=user_large)
Kan dus niet echt met zekerheid zeggen, maar ik zag geen enorme spike.
Verwijderd
Top, bedankt! Ik wil bijna hetzelfde aanschaffen wat jij hebt, met nog een G4 cameraatje erbij. Dus dat gaat dan prima op die switch.JorzoR schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:02:
[...]
Zojuist even gedaan. De controller laat alleen niet realtime het verbruik zien, het lijkt zo'n 15-30 sec vertraagd te zijn. Dus je krijgt er niet echt een duidelijk antwoord uit.
Maar zie hier:
Idle:
[Afbeelding]
Deze status kreeg ie tijdens het opstarten, dus wellicht is dat het verbruik dan tijdens boot:
[Afbeelding]
Na boot:
[Afbeelding]
Kan dus niet echt met zekerheid zeggen, maar ik zag geen enorme spike.
Ja, dat lukt makkelijk. Ik heb m met hetzelfde idee gekocht; er komt nog 1 G4 camera'tje op die PoE nodig heeft, dat moet lukken. En meer heb ik ook niet nodig hier in huis.Verwijderd schreef op woensdag 29 september 2021 @ 12:05:
[...]
Top, bedankt! Ik wil bijna hetzelfde aanschaffen wat jij hebt, met nog een G4 cameraatje erbij. Dus dat gaat dan prima op die switch.
[ Voor 3% gewijzigd door JorzoR op 29-09-2021 12:07 ]
Veel van de switching producten van het Ubiquiti Unifi assortiment hebben een onbekende levertijd... zie de pricewatch... Ik ben al tijden op zoek naar de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts en deze is ook al die tijd niet leverbaar geweest...GarBaGe schreef op woensdag 29 september 2021 @ 11:53:
Ik heb een Unifi US-16-XG switch besteld bij een officiele Nederlandse reseller van Ubiquiti.
Vooraf was de levertijd onbekend.
We zijn nu 3 maanden later en de levertijd is nog steeds onbekend.
Zijn er hier andere mensen die ook lange levertijden ervaren bij specifieke Unifi producten?
Iets met chiptekorten.. Het is eigenlijk overal kommer en kwel.servies schreef op woensdag 29 september 2021 @ 16:28:
[...]
Veel van de switching producten van het Ubiquiti Unifi assortiment hebben een onbekende levertijd... zie de pricewatch... Ik ben al tijden op zoek naar de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch 8-poorts en deze is ook al die tijd niet leverbaar geweest...
Ik zit @ work al sinds november met levertijden van 14-22 weken. Eigenlijk geen touw aan vast te knopen.
Soms komt er 'zomaar' een voorraadje vrij.
Zo heb ik er ondertussen 3 die niet goed zijn
Anyway
Na wat gegoogle kwam ik op het volgende tegen als fix:
In WiFi>proffesional
Disable airtime fairness for each frequency (2,4/5/5-2)
Disable universal beaming also for each frequency
Next reboot your router and nodes, it will take 5 minutes after the reboot to reform your groups
Bijgevolg even in mijn unifi gekeken en daar stond die airtime fairness enabled.
Ik dacht bingo, ook ff gegoogled waarom dit aanstaat en of ik het mag uitzetten en blijkbaar is het zelfs beter (tot 15 users) dat je die disabled zet
Dus gedaan en reboot maar nog geen groepen
Nu wil ik die universal beaming bekijken maar nog niet gevonden.
Zijn er mensen met unifi en speakergroups die ervaring hebben hiermee of kunnen meekijken?
Zou super zijn, alvast bedankt
Ik had al een Nano Hd hangen dus nu een extra punt voor de wifi.
In de app heb ik roaming aangezet.
Is dat dan voldoende om te zorgen dat alle apparaten de sterkste AP kiezen?
Of moet ik de minimum rssi instellen zodat hij sneller roamt?
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.