[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 139 ... 328 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 42 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ewoutw
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-09 18:38
wolfstein89 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:36:
Vraag: heb sinds afgelopen week een hoger internet abbo van kpn (van 200MB naar 1GB).
Nu heb ik inderdaad bij de kpn kast 1 gb, maar mijn usg geeft enkel nog 200GB door.
Zijn er instellingen die ik moet veranderen om de usg wel de volle lading door te laten geven?
De USG kan helemaal geen full gigabit aan volgens mij tussen WAN <-> Lan (Wel lan1 <-> Lan2/Voip)
Maar DPI en Intrusion Prevention uitzetten (als het aan staat kan wel helpen).
Ohja ik neem aan dat het 200Mb is en niet 200GB? >:)

[ Voor 3% gewijzigd door ewoutw op 17-09-2021 09:54 . Reden: Toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfstein89
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-09 16:17
ewoutw schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:50:
[...]

De USG kan helemaal geen full gigabit aan volgens mij tussen WAN <-> Lan (Wel lan1 <-> Lan2/Voip)
hahaha nee klopt, geen 200GB.
Quickguide zegt van wel voor zowel Wan als Lan.
Zal deze 2 instellingen eens uitzetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
wolfstein89 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:57:
[...]

hahaha nee klopt, geen 200GB.
Quickguide zegt van wel voor zowel Wan als Lan.
Zal deze 2 instellingen eens uitzetten.
DPI uitzetten is niet nodig, want deze taak loopt via offloading en zou geen invloed moeten hebben op je doorvoersnelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ewoutw schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:50:
[...]

USG kan gewoon 1Gbit/s aan tussen WAN & LAN. Maar dan moet die wel gebruik maken van hardware offloading (wat standaard het geval is). Hardware offloading en DPI kunnen ook prima samen gaan, alleen IDS/IPS kan niet met hardware offloading, maar als je IDS/IPS aan zet op een USG (3P) haal je ook geen 200Mbit/s meer maar maar rond de 85Mbit/s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolfstein89
RobertMe schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 10:20:
[...]

USG kan gewoon 1Gbit/s aan tussen WAN & LAN. Maar dan moet die wel gebruik maken van hardware offloading (wat standaard het geval is). Hardware offloading en DPI kunnen ook prima samen gaan, alleen IDS/IPS kan niet met hardware offloading, maar als je IDS/IPS aan zet op een USG (3P) haal je ook geen 200Mbit/s meer maar maar rond de 85Mbit/s.
Ok, heb IPS uitgeschakeld en hardware offloading ingeschakeld en hij geeft nu 225MB ipv net onder de 200 mb. Zit toch nog een gat van 775 mb :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:44

Toppe

Oké ✅

Polyphemus schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 09:20:
[...]

De controller hoeft niet per sé altijd online te zijn, die kun je gewoon op je laptop installeren bijvoorbeeld en aanslingeren als de de boel wil configureren. De UDMP heeft inderdaad een ingebouwde controller, die is wel altijd online, en kun je gewoon configureren via de user interface in een browser.
Klopt. Heb het voor nu tijdelijk kunnen oplossen door een AirPort Express die ik nog had liggen. Fatsoenlijk een programma kunnen kijken of audio streamen is nu echt stukken beter _/-\o_

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:27
wolfstein89 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 11:09:
[...]

Ok, heb IPS uitgeschakeld en hardware offloading ingeschakeld en hij geeft nu 225MB ipv net onder de 200 mb. Zit toch nog een gat van 775 mb :p
Hoe meet je de snelheid dan? Ik heb een Gbit aansluiting en per server zijn de resultaten wisselend. Maar sowieso beduidend hoger dan de 200 Mbit die jij hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
loeberce schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 12:15:
[...]

Hoe meet je de snelheid dan? Ik heb een Gbit aansluiting en per server zijn de resultaten wisselend. Maar sowieso beduidend hoger dan de 200 Mbit die jij hebt.
@wolfstein89 en als aanvulling hierop. De ingebouwde speedtest in de controller draait de test op de USG. En raad eens? Daarvoor is dan weer de CPU te langzaam om snel genoeg te zijn. Dus als je een speeetest draait moet je dat gewoon zelf op een client doen, die uiteraard via een kabeltje aangesloten hoort te zijn om "trage wifi" uit te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:36
Heb hier een situatie waar ik graag jullie tips voor zou krijgen:

Omgeving met 150 à 200 clients, mix van smartphones & laptops. In totaal 3x nanoHD AP, doel is stabiliteit, niet persé de hoogste bandbreedte halen. AP's op niet-overlappende 20mhz kanalen, zowel voor 2.4ghz als 5ghz. Clients halen dan nog steeds 125mbit/s wat voor hun méér dan voldoende is (kantoor werk). Werkt al een jaar perfect, no troubles what so ever, zo stabiel als het maar kan zijn.

Recent zijn er van die 'casting' TV's bijgekomen, je kent het wel .. Ze hebben die op de wifi aangesloten maar werken niet goed. Als ik bijvoorbeeld ping naar zo'n TV krijg ik tot wel 50% packet loss, zet ik de TV net onder de AP zakt packet loss naar 10%, nog steeds niet ok. Ook de rest van het netwerk heeft het moeilijk heb ik de indruk, hogere latency voornamelijk.

Ik verdenk de TV's van het innemen van teveel airtime door broadcast/multicast. Heb zo'n toestellen ook liever niet op wifi maar goed, er is geen netwerkbekabeling voorzien.

De unifi controller gaat ook niet zover als het meten van broadcast pps dus ik ga snel wireshark moeten induiken vrees ik. Iemand nog tips & tricks? De TV's in een ander VLAN zetten en werken met mDNS zou misschien helpen? Of gaat door de mDNS de broadcast van die TV's ook naar de andere VLAN's gestuurd worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:53
Over camera's gesproken. Ik heb mijn G4 Bullet maar opgestuurd naar Meggekko. IR deed het ineens niet meer. Overdag prima beeld maar savonds niks. IR ledjes gingen ook niet meer branden. Als ik hem in Protect aanpaste, dan hoorde je wel een klik bij de camera, maar verder niks.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Tha Render_2 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:10:
Heb hier een situatie waar ik graag jullie tips voor zou krijgen:

Omgeving met 150 à 200 clients, mix van smartphones & laptops. In totaal 3x nanoHD AP, doel is stabiliteit, niet persé de hoogste bandbreedte halen. AP's op niet-overlappende 20mhz kanalen, zowel voor 2.4ghz als 5ghz. Clients halen dan nog steeds 125mbit/s wat voor hun méér dan voldoende is (kantoor werk). Werkt al een jaar perfect, no troubles what so ever, zo stabiel als het maar kan zijn.

Recent zijn er van die 'casting' TV's bijgekomen, je kent het wel .. Ze hebben die op de wifi aangesloten maar werken niet goed. Als ik bijvoorbeeld ping naar zo'n TV krijg ik tot wel 50% packet loss, zet ik de TV net onder de AP zakt packet loss naar 10%, nog steeds niet ok. Ook de rest van het netwerk heeft het moeilijk heb ik de indruk, hogere latency voornamelijk.

Ik verdenk de TV's van het innemen van teveel airtime door broadcast/multicast. Heb zo'n toestellen ook liever niet op wifi maar goed, er is geen netwerkbekabeling voorzien.

De unifi controller gaat ook niet zover als het meten van broadcast pps dus ik ga snel wireshark moeten induiken vrees ik. Iemand nog tips & tricks? De TV's in een ander VLAN zetten en werken met mDNS zou misschien helpen? Of gaat door de mDNS de broadcast van die TV's ook naar de andere VLAN's gestuurd worden?
Multi/broadcast verkeer is de grootste vijand van WiFi. Door de hub structuur van WiFi kan een paar honderd kb/s broadcast verkeer je hele WiFi netwerk plat gooien.

Je moet altijd zorgen er geen broadcast pakketjes van af je switch naar je Accepoint kunnen. vaak heeft een Accepoint met veel cliënts het zwaar/moeilijk genoeg met zijn eigen cliënt broadcast verkeer.

om een of andere rede krijg ik 404 als de broadcast artikel via de help op vraag.

Alleen deze help doet het nog

https://help.ui.com/hc/en...ooting-Slow-Wi-Fi-Speeds-

Alle echt technische artikel over broadcast management en airtime management wat kan door met je beacon Interval en grote spelen (gaat simple gezegd wel ten koste van je bereik)

[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 17-09-2021 13:34 ]

Lesdictische is mijn hash#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 07:36
Inderdaad veel artikels blijken offline te zijn, kon deze ook niet openen. Zal op een later tijdstip het filmpje bekijken maar probleem is dat veel van die tricks zoals block multicast traffic en port isolation er dan weer voor zorgen dat zo'n casting devices niet meer (goed) werken. Maar ik kan het gerust eens proberen in the field.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Tha Render_2 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:10:
Iemand nog tips & tricks? De TV's in een ander VLAN zetten en werken met mDNS zou misschien helpen? Of gaat door de mDNS de broadcast van die TV's ook naar de andere VLAN's gestuurd worden?
UI heeft het ook makkelijk voor je gemaakt, aangezien je op elk device kunt tcpdumpen. Dat kan dus ook op elke AP. Vooral met meedere VLANS is dat wel handig. Een pcap kun je vervolgens weer in wireshark laden.
code:
1
tcpdump -s0 -vv net 224.0.0.0/4 -w dump.pcap

Het antwoord op je andere vraag (gaat het verkeer naar andere vlans?) is een JA met mDNS reflector/repeater.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tha Render_2 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:36:
Inderdaad veel artikels blijken offline te zijn, kon deze ook niet openen. Zal op een later tijdstip het filmpje bekijken maar probleem is dat veel van die tricks zoals block multicast traffic en port isolation er dan weer voor zorgen dat zo'n casting devices niet meer (goed) werken. Maar ik kan het gerust eens proberen in the field.
Het kwestie van goed puzzelen welk apparaat wel of geen multicast mag hebben en welke kant op de cliënt mag praten.

Port isolation is inderdaad een beetje verwarrend. Wat maar wat het doet is eigenlijk heel simpel. Poortjes waar het aan staat kunnen niet met elkaar praten om dat het poortje een soort van 1richtings doorkijk glas wordt alles achter de poort kan maar richting de switch praten en kijken. Maar vanuit switch niet naar achter het poortje dus 2 poorten waar aanstaat zien elkaar niet. Heb je dus een Accespoint met een Chrome cast / Apple TV op isolation port zitten dan je Chrome cast dus alleen bedienen als verbonden bent met de zelfde switch of Accespoint als chrome cast achter de geïsoleerde port.

Anders om kan wel zit de Chrome cast voor de isolatie poort kan je hem gewoon bedienen.
Router- switch- >Chrome cast 1
-> isolation port -> devices 1
-> isolation port -> devices 2-> chrome cast 2
Alles op device 1&2 can casten naar Chrome cast 1. Alles op devices 1 kan casten naar Chrome cast 1 maar niet naar Chrome cast 2 en alles op devices 2 kan casten naar Chrome cast 1 & 2

Op grote netwerken wil je dit zo voorkomen dat dhcp requesten en broadcast verkeer steeds naar alle cliënts op je netwerk gaat en zo air time op eten. Als op devices 1 een cliënt aanmeld en dhcp verzoek broadcast wil niet dat door switch ook via devices 2 naar alle cliënts die mee verbonden zijn wordt gestuurd. Dat kost heel veel airtime en bandbreedte.

Naast port isolation dus naar de ap toe ook broadcast blockers vanaf de Accespoint naar de switch toe.
Op je ssid moet dan device die broadcast mogen ontvangen with-listen bijv je router (ander weet niet hij een ip adres aan een cliënt moet geven ) maar ook de Chrome cast die op de Wifi zit en de Apple TV die in een switch zit. En daar wordt vaak het verwarrend waneer port isolation actief is blijft kan devices 1 nog steeds niet met Chrome cast 2 praten ondanks zij toch bij op de zelfde ssid zitten maar niet op het zelfde Accespoint

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ed1703 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 15:28:
Het antwoord op je andere vraag (gaat het verkeer naar andere vlans?) is een JA met mDNS reflector/repeater.
Waren er niet een heleboel problemen met dat hele mDNS gedoe bij UniFi of zelfs Ubiquiti in het algemeen :?

- Reflector deed niet wat die moest doen...
- Repeater wordt ook op de WAN Poort actief...

Of andersom... ?!

En dan weet ik effe niet meer of dat alleen bij de USG zo was of dat ook de EdgeRouters hetzelfs probleem hebben/hadden :?

/EDIT : Dit dus : ed1703 in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" :)

Verder was er ook iemand die een Raspberry Pi had ingezet met Avahi Daemon om al die nadelen te omzeilen geloof ik ??

Eigenlijk zou je iets moeten hebben dat op maar 1 Multicast IP actief is in elk "Non-IoT" VLAN en dan vervolgens het verkeer doorspeelt naar het "IoT" VLAN met daarin alle Multicast gebruikende TV/Chromecast/Apple TV/enz. apparaten :)

[ Voor 6% gewijzigd door nero355 op 18-09-2021 16:24 ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mixpower
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:53
Zo te zien hebben ze weer iets nieuws.

[ Voor 48% gewijzigd door Mixpower op 18-09-2021 01:02 ]

It's All In The "Mix"

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:31
De Dream Router. Mooi ding wat ze in elkaar hebben gezet! Met:

- LAN en WAN gigabitpoorten
- 2 LAN PoEaf poorten
- 128 GB M.2 ingebouwde storage, ziet er uit alsof je die zelf kan vervangen.
- WiFi 6 AP, 5GHz 4×4 MU-MIMO/OFDMA met 2,4 Gbit doorvoer.
- SD slot voor extra Unifi Protect opslag
- LCM kleurenscherm.

Dat is toch wel een behoorlijke update van de DM. Kon wel eens een populair ding worden als de prijs niet ineens erg veel hoger wordt.

Heb nu de DM in een vrij standaard setup, en die bevalt uitstekend. Leuk dat ze het product doorontwikkeld hebben.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Skynett schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 07:47:

Nog steeds maar 1Gbit/s WAN? En niet zoals de Pro SE 2,5Gbit/s?
- 2 LAN PoEaf poorten
Waarbij sommige van hun nieuwe U6 APs 802.3at nodig hebben, wat hier dus weer niet op zit. Net zoals dat de In-Wall modellen 802.3at nodig hebben voor PoE passthrough.
Waarom zou je Protect op je router willen draaien (geldt natuurlijk uberhaupt ook voor de UDM Pro). Je hebt je "beveiliging" dan gewoon rechtstreeks met een internetkabel op het boze internet aangesloten.
Concreet v.w.b. SD slot, is dat niet traag?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:00
Schattig doosje met leuke specs maar ik heb er helemaal niets aan vanwege de ingebouwde WiFi. Door de “Hollandse” opzet van een meterkast nabij de voordeur heb ik al een AP op de benedenverdieping.

Ah wel, we hobbelen nog wel even verder met de Edgerouter X :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waarom is heet deze geen UDM SE maar UDR
De Dream Router. Mooi ding wat ze in elkaar hebben gezet!
Hij heet Unifi Dream Router
Dat is toch wel een behoorlijke update van de DM. Kon wel eens een populair ding worden als de prijs niet ineens erg veel hoger wordt.
He
Heb nu de DM in een vrij standaard setup, en die bevalt uitstekend. Leuk dat ze het product doorontwikkeld hebben.
Dat ei is een UDM en de firmware UDM-Base waarschijnlijk om te voorkomen dat een of andere ei :+ de pro firmware thuis in zijn NS speaker probeert Flashen of visa versa

[ Voor 51% gewijzigd door xbeam op 18-09-2021 09:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nero355 schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 17:15:
[...]

Waren er niet een heleboel problemen met dat hele mDNS gedoe bij UniFi of zelfs Ubiquiti in het algemeen :?
- Reflector deed niet wat die moest doen...
- Repeater wordt ook op de WAN Poort actief...
Of andersom... ?!
De reflector is inderdaad actief op alle vlans en het wan. Dit is op de USG te ondervangen door de repeater te activeren in de config.gateway.json
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
        "mdns": {
            "repeater": {
                "interface": [
                    "eth1.12",
                    "eth1.13",
                    "eth1.15"
                ]
            }

Dan staat het keurig in de config:

mdns {
        repeater {
            interface eth1.12
            interface eth1.13
            interface eth1.15
        }
    }
En dan weet ik effe niet meer of dat alleen bij de USG zo was of dat ook de EdgeRouters hetzelfs probleem hebben/hadden :?
Default is elke mDNS-repeater zo ingesteld dat hij op alle interfaces het verkeer gaat doorsturen.
Dat is voor Avahi-daemon net zo en daarom dien je ook 'allow-interfaces=eth0,eth0.10,eth0.11' te gebruiken als je een raspi wilt gebruiken.
RobertMe schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 08:04:
[...]

Nog steeds maar 1Gbit/s WAN? En niet zoals de Pro SE 2,5Gbit/s?

[...]

Waarbij sommige van hun nieuwe U6 APs 802.3at nodig hebben, wat hier dus weer niet op zit. Net zoals dat de In-Wall modellen 802.3at nodig hebben voor PoE passthrough.
En waarom geen Wifi 6E? Aangezien de aankomende Enterprise dat ook heeft:
'Low-power indoor Access Point. Access Point operating in the 5.925-7.125 GHz band'
En dan doen we dat nu maar weer even niet? Wat is dat toch voor raar beleid

[ Voor 20% gewijzigd door ed1703 op 18-09-2021 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ed1703 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:25:
[...]

De reflector is inderdaad actief op alle vlans en het wan. Dit is op de USG te ondervangen door de repeater te activeren in de config.gateway.json
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
                    "eth1.12",
                    "eth1.13",
                    "eth1.15"
                ]
            }

mdns {
        repeater {
            interface eth1.12
            interface eth1.13
            interface eth1.15
        }
    }

[...]

Default is elke mDNS-repeater zo ingesteld dat hij op alle interfaces het verkeer gaat doorsturen.
Dat is voor Avahi-daemon net zo en daarom dien je ook 'allow-interfaces=eth0,eth0.10,eth0.11' te gebruiken als je een raspi wilt gebruiken.
Op die UDM kan je kan de interface waar je geen mdns op wil gewoon uit de state file verwijderen
mnt/data/udapi-config/ubios-udapi-server/ubios-udapi-server.state ( op eigen risico het is config boot file )

Tip! open ubios-udapi-server.state met een json editor Het is gewoon een json file met andere extensie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

- 2 LAN PoEaf poorten
- 128 GB M.2 ingebouwde storage, ziet er uit alsof je die zelf kan vervangen.
- WiFi 6 AP, 5GHz 4×4 MU-MIMO/OFDMA met 2,4 Gbit doorvoer.
- LCM kleurenscherm.

Ja dit is een leuke box, vooral de toegankelijke optie tot video/connect zal veel klanten trekken. Het oneindig stapelen van devices en stopcontacten bijbouwen lijkt nu om te slaan in all-in-one. Gedurfde actie als je leeft van hardware omzet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
  • Laatst online: 08-10 11:37
nero355 schreef op donderdag 16 september 2021 @ 18:38:
[...]

Effe een reboot doen voordat je de firmware gaat updaten kan soms wonderen doen! :)

Maar eigenlijk zou het anno 2021 niet meer nodig moeten zijn, want men zou dat gedoe al lang geleden zogenaamd hebben gefixt...
Reboot van AP meerdere keren gedaan, hielp niet!
Masimo schreef op donderdag 16 september 2021 @ 21:15:
[...]

Firmware anders even in de cache zetten. Ik had een weerbarstige U6 Lite en heb op die manier de update er toch in gekregen.

[Afbeelding]
Bij het cache op de CKG2+ kreeg ik dan een internal server error.... later op de dag werkte het opeens wel weer en heb ik het AP kunnen updaten.

Moet dat stukje mDNS config worden toegevoegd om bijv Sonos in iot vlan bereikbaar te maken vanuit het andere vlan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loyske schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 11:54:
[...]

Reboot van AP meerdere keren gedaan, hielp niet!
Lukt inloggen via ssh en manueel upgraden wel? Weet nu even niet of je een U6-lite hebt of niet..
Maar dit is de URL voor de oude Lite..
code:
1
upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/U7PG2/5.43.43.12741/BZ.qca956x_5.43.43+12741.210818.2135.bin

[ Voor 11% gewijzigd door ed1703 op 18-09-2021 12:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loyske
ed1703 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 12:03:
[...]

Lukt inloggen via ssh en manueel upgraden wel? Weet nu even niet of je een U6-lite hebt of niet..
Maar dit is de URL voor de oude Lite..
code:
1
upgrade https://dl.ui.com/unifi/firmware/U7PG2/5.43.43.12741/BZ.qca956x_5.43.43+12741.210818.2135.bin
Thanks, maar uiteindelijk is het cachen op de controller gelukt en daarna ook de upgrade van de AC Lite!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:15
*knip*. Goed bedoeld, maar linken naar eigen blogs is niet toegestaan.

[ Voor 70% gewijzigd door rens-br op 20-09-2021 07:14 ]

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kr7Br
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:12
Waarom toch die onhandige form factor? Niemand gaat die dingen toch bloot in huis zetten? Dat ding verdwijnt toch in een kast, maak het dan gewoon vierkant of zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
Kr7Br schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:06:
[...]

Waarom toch die onhandige form factor? Niemand gaat die dingen toch bloot in huis zetten? Dat ding verdwijnt toch in een kast, maak het dan gewoon vierkant of zo.
Dat vind jij, ik ken toch een paar mensen die em bij de TV hebben gezet in de woonkamer 😉

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:31
Kr7Br schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 15:06:
[...]

Hier staat hij ook gewoon op een buro in de huiskamer. Toevallig komt de dsl huisaansluiting ook in de huiskamer binnen.
En binnenkort als ik glas krijg, verhuist de huisaansluiting naar de meterkast, maar dan lopen er gewoon 2 verbindingen (Wan en Lan) naar de DM en klaar is Kees.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

• Cyrus The Virus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 13:40
Heeft iemand een idee hoelang het zou kunnen duren voordat de u6 wifi pro uit de early acces komt ? Is dat normaal weken of maanden ?

AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i

• Kek
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-10 11:36

Kek

3flix

Cyrus The Virus schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:07:
Heeft iemand een idee hoelang het zou kunnen duren voordat de u6 wifi pro uit de early acces komt ? Is dat normaal weken of maanden ?
hij staat er al enkele maanden in, dus zou best nog even kunnen duren...
Het verschilt per device, de UXG staat bijvoorbeeld al 11 maanden in EA.
Ik zou rekenen op het laatste. En zelfs dan met de kanttekening "als die uit komt". De U6 IW heeft een tijd in de Early Access store gestaan en "was ineens weer weg". Dat iets in EA komt betekent dus ook niet dat het snel uit komt. Of de USW Flex Mini die in EA uit kwam met alleen USB-C als stroomvoorziening, en na wat "klachten" is er toen een nieuwe revisie gekomen, in EA, die ook PoE in accepteert waardoor een GA versie natuurlijk ook langer op zich liet wachten.
tcviper schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 13:12:
Weet niet of ik ernaar mag linken, maar heb een blog post gemaakt met 'best settings' zoals we die bijna altijd implementeren, link.
Ik zou hierbij :
uPNP (Secure mode enabled, NAT Port mapping enabled) kan overal aan behalve op het gasten netwerk en/of andere netwerken
een comment zetten :
Eigenlijk alleen nodig voor Playstation en X-Box eigenaren.

Heb je deze niet in huis dan kan je die beter gewoon lekker uitzetten op zowel je Router als de (vaak Windows) Clients!
;)

Dat is het enige wat me zo gauw opviel... Verder niet echt gedetaileerd naar gekeken :$ O-)
ed1703 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 09:25:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
                    "eth1.12",
                    "eth1.13",
                    "eth1.15"
                ]
            }

mdns {
        repeater {
            interface eth1.12
            interface eth1.13
            interface eth1.15
        }
    }

[...]

Dat dus! Thnx! :)
En waarom geen Wifi 6E? Aangezien de aankomende Enterprise dat ook heeft:
'Low-power indoor Access Point. Access Point operating in the 5.925-7.125 GHz band'
En dan doen we dat nu maar weer even niet? Wat is dat toch voor raar beleid
Heel eerlijk gezegd hoef ik geen 60 GHz die door mijn huis heen knalt dus ik vind het helemaal niet erg dat ze die frequentie niet erbij hebben gezet! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
nero355 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:31:
[...]

Ik zou hierbij :

[...]

een comment zetten :

[...]

;)

Dat is het enige wat me zo gauw opviel... Verder niet echt gedetaileerd naar gekeken :$ O-)

[...]

[...]

Heel eerlijk gezegd hoef ik geen 60 GHz die door mijn huis heen knalt dus ik vind het helemaal niet erg dat ze die frequentie niet erbij hebben gezet! :)
Thanks, goeie, geupdate 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dit is geen goede uitleg ervan :
uPNP (Secure mode enabled, NAT Port mapping enabled) kan overal aan behalve op het gasten netwerk en/of andere netwerken als je een Playstation, Xbox of andere consoles in huis hebt die dit nodig hebben.
Verder :
Voor de 5Ghz band hou je channel width: HE80 aan en kanaal: 36, 44 of 48 (alles boven 48 kan tijdelijk worden gestopt bij radar systemen van vliegverkeer!), transmit power op HIGH
Je moet dan gewoon de DFS kanalen vermijden en dat staat er netjes naast vermeld!

Daarnaast is het niet zo extreem over het algemeen en is het eerder wat anders dan vliegverkeer dat ervoor zorgt dat je WiFi plat gaat : Weerradar, Tijd sync signaal, enz.

Dit zou ik ook nooit zomaar aanraden :
Bij de WAN instellingen (je internet aansluiting dus) raden wij aan om NextDNS of Cloudflare DNS te gebruiken als DNS servers!
Gewoon lekker de DNS Servers van je ISP gebruiken als je geen zin hebt om zelf je DNS te hosten :)

Bij de afbeeldingen :
- Wireless Uplink kan in principe uit als je er niks mee doet!
Scheelt ook weer eventuele STP meldingen :P

Verder kon die hele "Uplink Connectivity Monitoring" toestand gewoon uit geloof ik...

- Er mist nog een hele sloot aan Advanced Settings en waar je het vinkje moet zetten om die überhaupt te kunnen zien! :P

Daarnaast zou ik echt iedereen van harte aanraden om :
- Dat standaard LAN naar Management VLAN om te gooien.
- Eigen netwerk in een nieuw VLAN aan te maken vanaf VLAN 10.
- Alle UniFi apparaten een Static IP te geven in het Management VLAN subnet met Static DHCP Mappings op basis van MAC adres als Backup.
- Van apps af te blijven en dat hele Bluetooth gebeuren te skippen tijdens het opzetten! :P

En natuurlijk al je Clients een leuk icoontje te geven :
UniFi - Clients - Device Fingerprint - Screenshot
8) :+

[ Voor 4% gewijzigd door nero355 op 18-09-2021 17:49 ]

• tcviper
nero355 schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 16:31:
[...]

Ik zou hierbij :

[...]

een comment zetten :

[...]

;)

[...]

[...]

Ik snap alles, maar dit is hoe wij het doen 😉 Iedereen kan het op zijn eigen manier verder aanpakken natuurlijk 😀

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Miki
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:00
Misschien pleeg ik blasfemie maar ik gebruik juist de DFS kanalen omdat de aanbevolen kanalen ook al druk bezet zijn bij mij in de buurt. Ik ben er inmiddels achter op welke kanalen ik zo af en toe een radar melding krijg en sindsdien heb ik nergens last van, sterker nog ik krijg er nog 2db zendvermogen bij ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
stormfly schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 10:58:
[...]

Ja dit is een leuke box, vooral de toegankelijke optie tot video/connect zal veel klanten trekken. Het oneindig stapelen van devices en stopcontacten bijbouwen lijkt nu om te slaan in all-in-one. Gedurfde actie als je leeft van hardware omzet ;)
Precies ze leven van hardware en niet van software. Je verkoopt juist hardware door iedereen gratis een domotica/led controller en camera recorder, management systeem en telefoon centrale te geven. Iemand die 1 of 2 camera’s wil en deurbel wordt dood gegooid met Ring reclame en een camera boer adviseert hem hikvision maar daar moet een recorder bij kopen en bij ring moet online opslag bij kopen.
Waarom zou een iemand of een klein bedrijf dat doen waneer hij al een recorder, controller heeft. Grote kans dat hij het voor die 1 of 2 camera het eerste met unifi hardware gaat proberen voordat hij geld in ander systeem investeren.
Daarom hebben ook 25 euro cameras dat is om mensen / first buyers weg te houden bij de concurrentie en dat mensen unifi cameras een kans geven in hoop dat ze later upgrade naar bullets em domes.
Exact het zelfde verdoen met talk. Gratis software en 25 euro desk instap telefoon

Hoe moet anders als nieuwe toetreder de beveiligingscamera en vaste telefoon markt betreden. de makkelijkste strategie is Markt penetratie (meer /nieuwe producten verkopen aan bestaande klanten)

[ Voor 22% gewijzigd door xbeam op 18-09-2021 22:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 12:50
Zelf ook een UDM gehad voordat ik upgrade naar een UDM Pro

UDM staat nu lekker bij een kennis in het appartement, perfecte dekking, sneller dan de meuk die je van je provider krijgt. Er is zeker wel een markt voor deze instap in Unifi omgeving.

En met de UDR kan je gelijk makkelijk 2 cams aansluiten.

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Ik ben onlangs van een USG3 naar een UDM Pro overgestapt en dat werkt perfect. Twee zaken werken na de migratie echter niet meer, vraag me af of meer mensen hier last van hebben gehad?

1) Remote access VPN werkt niet meer. Op mijn USG3 draaide ik L2TP/IPSec via de Unifi UI. De settings zie ik in de nieuwe UDM Pro wel en lijken onveranderd. Heb de VPN verwijderd en opnieuw aangemaakt, maar nog steeds kan ik er niet naar verbinden (Android telefoon zegt na 20-30 seconden: 'Unsuccessful'). Hoe kan ik dit troubleshooten (evt. via SSH)? Hier was ooit een how-to voor op de Ubiquiti website, maar deze bestaat niet voor de UDM Pro?

2) Als ik een webserver op mijn interne netwerk via mijn externe IP opvraag (zowel via IP als via dyndns), krijg ik de UDM UI interface te zien. Dit komt doordat ik een port forward open heb staan die alleen vanaf een bepaald IP te benaderen is. Als ik deze beperking eraf haal, werkt het wel. Voorheen liet de USG3 het lokale verkeer toch door, maar de UDM Pro niet - misschien wel logisch. Kan ik dit aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
insan1ty schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 23:02:
2) Als ik een webserver op mijn interne netwerk via mijn externe IP opvraag (zowel via IP als via dyndns), krijg ik de UDM UI interface te zien. Dit komt doordat ik een port forward open heb staan die alleen vanaf een bepaald IP te benaderen is. Als ik deze beperking eraf haal, werkt het wel. Voorheen liet de USG3 het lokale verkeer toch door, maar de UDM Pro niet - misschien wel logisch. Kan ik dit aanpassen?
Volgens mij is zoiets een keer eerder langsgekomen, maar ik weet de uiteindelijk reden voor dat effect of oplossing helaas niet meer dus pak effe de Search bovenaan erbij en probeer dat verhaal terug te vinden! ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haas
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:01
Ik kwam net deze introductie tegen. Interessant.

Apple MacBook Pro 14 (2021), Mac mini M4 (2024), iPhone 16 Pro Max (2024) & AirPods Pro 2 (2022) | Cambridge Audio CXA80 | Project-Audio X2 | BlueSound NODE ICON | Q Acoustics 5050 | LG C3 65” OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
Mooi ding, zonde dat die in principe vaak in de meterkast komt te staan.

Er zijn dus 4 apparaten bekabeld op aan te sluiten, dat lijkt mij wat weinig als je dit als 'hoofd router' wilt hebben. 3 AP's in je netwerk en een Philips hue en hij zit al vol... Dan kan je een camera verbinden wel vergeten.

Enig idee waarom er maar 4 poorten op zitten? Of verwachten ze hier automatisch een switch bij te verkopen? Want dan weet ik niet of je die router makkelijk kan gebruiken voor het monitoren van je netwerk?

Of zie ik het nou verkeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08:35
insan1ty schreef op zaterdag 18 september 2021 @ 23:02:
Ik ben onlangs van een USG3 naar een UDM Pro overgestapt en dat werkt perfect. Twee zaken werken na de migratie echter niet meer, vraag me af of meer mensen hier last van hebben gehad?

1) Remote access VPN werkt niet meer. Op mijn USG3 draaide ik L2TP/IPSec via de Unifi UI. De settings zie ik in de nieuwe UDM Pro wel en lijken onveranderd. Heb de VPN verwijderd en opnieuw aangemaakt, maar nog steeds kan ik er niet naar verbinden (Android telefoon zegt na 20-30 seconden: 'Unsuccessful'). Hoe kan ik dit troubleshooten (evt. via SSH)? Hier was ooit een how-to voor op de Ubiquiti website, maar deze bestaat niet voor de UDM Pro?
Heb je een radius user en wachtwoord aangemaakt voor de VPN? Makkelijkste manier is om de VPN via de nieuwe user interface aan te maken, dan wordt je gelijk gevraagd een radius user aan te maken. Daarna in de oude interface ook even checken of de VPN op de juiste WAN poort zit.

Deze guide werkt nog:
https://help.ui.com/hc/en...ng-L2TP-Remote-Access-VPN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
@President Een router hoeft technisch gezien maar twee poorten én een voeding te hebben, alles wat er meer op zit is niet nodig om te kunnen routeren ;)

WAN/LAN en LAN zijn de enige poorten welke er nodig zijn om te routeren.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolfstein89
RobertMe schreef op vrijdag 17 september 2021 @ 13:08:
[...]

@wolfstein89 en als aanvulling hierop. De ingebouwde speedtest in de controller draait de test op de USG. En raad eens? Daarvoor is dan weer de CPU te langzaam om snel genoeg te zijn. Dus als je een speeetest draait moet je dat gewoon zelf op een client doen, die uiteraard via een kabeltje aangesloten hoort te zijn om "trage wifi" uit te sluiten.
Uiteindelijk was dit dus een euvel! Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Polster schreef op zondag 19 september 2021 @ 12:27:
[...]

Heb je een radius user en wachtwoord aangemaakt voor de VPN? Makkelijkste manier is om de VPN via de nieuwe user interface aan te maken, dan wordt je gelijk gevraagd een radius user aan te maken. Daarna in de oude interface ook even checken of de VPN op de juiste WAN poort zit.

Deze guide werkt nog:
https://help.ui.com/hc/en...ng-L2TP-Remote-Access-VPN
Yes, die is bij de migratie wel geimporteerd uit de oude controller, dus heb hem voor de zekerheid opnieuw aangemaakt. Mocht echter niet baten.

Deze guide had ik ook gevonden, maar hoe kan ik achterhalen of mijn client nou connectie maakt? Kan ik aan de UDM kant ergens logs bekijken of kijken of bepaalde processen draaien? Dat stond ook ooit in een Unifi guide..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Polster
  • Laatst online: 08:35
insan1ty schreef op zondag 19 september 2021 @ 21:01:
[...]

Yes, die is bij de migratie wel geimporteerd uit de oude controller, dus heb hem voor de zekerheid opnieuw aangemaakt. Mocht echter niet baten.

Deze guide had ik ook gevonden, maar hoe kan ik achterhalen of mijn client nou connectie maakt? Kan ik aan de UDM kant ergens logs bekijken of kijken of bepaalde processen draaien? Dat stond ook ooit in een Unifi guide..
Ja via SSH kun je logs bekijken en de service ook herstarten. Helaas is de unifi guide die dat uitlegt inmiddels ook offline. Maar met een beetje zoeken moet je de commands wel vinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de vragen en reacties van @President verhuisd naar Provider onafhankelijk wifi netwerk huis, aangezien aankoopadvies hier niet thuis hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ik kom net in de vertalingen van de Android Wifiman teleport (UnFi teleport) ondersteuning tegen voor de UDM. Lijkt dus dat ze die functie vanuit de Amplifi range porten.

[ Voor 4% gewijzigd door m3gA op 20-09-2021 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-10 15:22
Korte vraag qua advies;

is het verstandig om 2.4ghz en de 5ghz band wel te combinerein één SSID of is het hebben van 2 SSID's beter? Dat heb ik nu wel, maar heb het idee dat mijn laptop vaker op de 2.4ghz zit dan de 5ghz band en dat switchen van AP benedenvloers vs 1e verdieping daarom ook niet zo lekker gaat.

- The Neo and Only -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
NeoFoX schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:30:
Korte vraag qua advies;

is het verstandig om 2.4ghz en de 5ghz band wel te combinerein één SSID of is het hebben van 2 SSID's beter? Dat heb ik nu wel, maar heb het idee dat mijn laptop vaker op de 2.4ghz zit dan de 5ghz band en dat switchen van AP benedenvloers vs 1e verdieping daarom ook niet zo lekker gaat.
Vroegah was het een goed idee, toen het allemaal nog niet zo lekker werkte.

Als je laptop vaker op de 2.4 zit, zal de 5 te slecht zijn en heb je misschien niet de juiste waardes ingesteld :)

2.4 op low, kanaal 1,6 of 11, 40mhz
5 op high, probeer uit de DFS kanalen te blijven, heb daar irritante dingen in mee gemaakt.

Daarnaast ook even minimum data rate control aanzetten, tegen de sticky clients :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QRDR4ZWdLnq0sai37hBvj08DlcY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/SvIial2fd2o3RNlyTwFIwuKX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zeroday
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 07-10 15:15

zeroday

There is no alternative!

NeoFoX schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:30:
Korte vraag qua advies;

Dan forceer je je laptop op 5ghz en/of zorg je ervoor dat je daar ook de laatste drivers voor hebt.
Ik heb al jaren 1 SSID en dat werkt uitmuntend. Enige wat ik niet had moeten doen was WPA3 een keer aanzetten want daar ging mijn Zonnepaneel apparaat van over de rode zodat ik die opnieuw moest instellen, maar voor de rest .. je client kan ook aangepast worden ;)

There are no secrets, only information you do not yet have

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• loyske
Vorkie schreef op maandag 20 september 2021 @ 10:35:
[...]

Vroegah was het een goed idee, toen het allemaal nog niet zo lekker werkte.

Als je laptop vaker op de 2.4 zit, zal de 5 te slecht zijn en heb je misschien niet de juiste waardes ingesteld :)

2.4 op low, kanaal 1,6 of 11, 40mhz
5 op high, probeer uit de DFS kanalen te blijven, heb daar irritante dingen in mee gemaakt.

Daarnaast ook even minimum data rate control aanzetten, tegen de sticky clients :)

[Afbeelding]
2,4Ghz op 40Mhz vindt ik niet zo netjes hoor!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
loyske schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:49:
[...]

Maar iets waar je jezelf uiteindelijk net zo hard mee hebt als de buren :+

Ja, de buren zullen storing hebben van zijn signaal. Maar zijn 40MHz signaal wordt net zo hard verstoord door dat van de buren en waarschijnlijk heeft hij er dus niet eens voordeel van (eerder nadeel, meer interferentie en dus grotere kans op retransmits etc en juist daardoor een slechtere / tragere verbinding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Ja, op low is dat zo erg, je hele buurt zal er last van hebben…

Kom op zeg, overdrijven is ook een vak, 40mhz is op low acceptabel, dan wel nog in combinatie met een vast kanaal 1,6 of 11.

Mocht op low onstabiel zijn, kan je altijd nog naar 20mhz gaan met 2 klikjes.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gastje01
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-10 16:24
Ik zou 2.4 ook gewoon braaf op VHT20 zetten. in combinatie met een vast kanaal, kleinste kans op verstoring.

2.4 gebruik ik alleen nog voor legacy-meuk die niet veel bandbreedte nodig heeft (P1-ESP, Thermostaat, Shelly etc.), maar wel baat heeft bij een stabiele verbinding. Alles wat meer data-honger heeft, mag moet op 5 GHz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rgarretsen
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-09 12:50
En daarbij op 20 heb je drie non overlapping channels 1 6 en 11, met 40 hou je nog maar 1 channel over zonder overlap.

UDM-Pro | USW Pro 24 POE Gen 2 | USW Flex | USW-Flex Mini x3 | U6LR x4 | AP-HD x1 | G4 Pro | G4 Bullet | G3 Instant x5

Acties:
  • +4 Henk 'm!
loyske schreef op maandag 20 september 2021 @ 11:49:
*knip*
Vorkie schreef op maandag 20 september 2021 @ 12:45:
Ja, op low is dat zo erg, je hele buurt zal er last van hebben…

Kom op zeg, overdrijven is ook een vak, 40mhz is op low acceptabel, dan wel nog in combinatie met een vast kanaal 1,6 of 11.

Mocht op low onstabiel zijn, kan je altijd nog naar 20mhz gaan met 2 klikjes.
Ik streef vooruit naar de dag dat ik 2.4 GHz zelfs helemaal uit kan schakelen dus ik zou zeggen zorg ervoor dat alles 5 GHz praat en hoop met me mee dat we een keer van alle 2.4 GHz hardware af zijn! :Y) :*)

Tot die tijd blijft alles op 2.4 GHz uiteraard op 20 MHz :P

[ Voor 4% gewijzigd door rens-br op 21-09-2021 07:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
nero355 schreef op maandag 20 september 2021 @ 14:36:
[...]

"Ik vind" met dt schrijven vind ik ook niet zo netjes :P O-) :+

[...]

Ik streef vooruit naar de dag dat ik 2.4 GHz zelfs helemaal uit kan schakelen dus ik zou zeggen zorg ervoor dat alles 5 GHz praat en hoop met me mee dat we een keer van alle 2.4 GHz hardware af zijn! :Y) :*)

Hoop doet leven, maar waarschijnlijk nooit.

En ik gebruik lekker 40 waar het kan, mocht de 5 band toch niet sterk genoeg zijn, heb ik tenminste nog wat bandbreedte op de 2.4.

In een flat en een bloemkoolbuurt of een stad kan ik mij trouwens totaal vinden in de 20 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

Tegen de tijd dat je geen 2,4GHz meer nodig hebt heb je waarschijnlijk een pesthekel aan 5GHz omdat alle normale apparaten op 60GHz zitten.

Maar ik vermoed dat 2,4GHz een beetje de 2G wordt, en 5GHz de 3G. 2,4GHz / 2G is zo oud en zo breed ondersteund en in extreem goedkope hardware dat je het niet "even" uit kunt zetten. Waar 5GHz / 3G hardware altijd al duurder / "exclusiever" was en ook daardoor waarschijnlijk veel eerder in hardware zit die meer rouleert. Een laptop of mobiele telefoon vervang je elke X jaar waarbij die X maximaal 5 tot 10 jaar is. Allemaal "slimme" hardware die op 2,4GHz werkt of een slimme-energiemeter die de meterstanden via 2G doorgeeft gaat echt niet elke 10 jaar vervangen worden omdat er een nieuwe standaard voor mobiel internet is. Oftewel: 2G uitfaseren is vele malen moeilijker dan 3G uitfaseren, en ik vermoed dat hetzelfde zal gaan blijken voor wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:43

Ethirty

Who...me?

Ik hoop het, voor veel apparaten is een stabiele connectie belangrijker dan pure snelheid. Laat 2.4 nou een lekker ruim bereik hebben dat niet afhankelijk is van een tijdschrift meer of minder in de kast :Y)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:52:
Tegen de tijd dat je geen 2,4GHz meer nodig hebt heb je waarschijnlijk een pesthekel aan 5GHz omdat alle normale apparaten op 60GHz zitten.
Ehm... NEE :P

Sterker nog : Ik wil helemaal geen 60 GHz })
Daar zijn betere bekabelde alternatieven voor! 8) :Y) :*)
Ethirty schreef op maandag 20 september 2021 @ 17:34:
Ik hoop het, voor veel apparaten is een stabiele connectie belangrijker dan pure snelheid. Laat 2.4 nou een lekker ruim bereik hebben dat niet afhankelijk is van een tijdschrift meer of minder in de kast :Y)
Dat is juist het probleem : 2.4 GHz komt zelfs op Low veel te ver en kan je niet mooi segmenteren zoals je dat met 5 GHz kan naast het beperkt aantal kanalen dat je kan kiezen! :/

En de bandbreedte ervan is ook niet echt om over naar huis te schrijven...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

[...]

"Ik vind" met dt schrijven vind ik ook niet zo netjes :P O-) :+

[...]

Ik heb op mijn 'gewone' lan al lang alleen 5GHz.
Alleen op Guest-SSID en IOT-SSID heb ik 2.4GHz nog aan staan.

[ Voor 0% gewijzigd door BushWhacker op 21-09-2021 15:58 . Reden: typo ]

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 02-10 11:14
BushWhacker schreef op maandag 20 september 2021 @ 19:05:
[...]

Ik heb op mijn 'gewone' lan al lang allen 5GHz.
Alleen op Guest-SSID en IOT-SSID heb ik 2.4GHz nog aan staan.
Alles wat bekabeld kan, is bekabeld;

WiFi (gsm, tablet en laptop) 5 GHz.

Het enige wat 2.4 GHz is zijn de thermostaat - waarom kan dat niet bekabeld? - en de Harmony Hub.

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoNickOne
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-10 19:59
Is er iemand die mij zou willen helpen bij het installeren van een USG i.c.m. Glasvezel van KPN? Krijg het zelf niet voor elkaar..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp User
Zoiets bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• consono_md110
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-10 19:28
Ik loop tegen wat vreemds aan....
Vanmorgen een bestelling van wat aanvullende Ubiquiti-apparatuur binnengekregen, waaronder een U6-LR en een USW-Lite-16-PoE
Na deze in het netwerk te hebben gezet zijn is m'n USW-Lite-8-PoE ergens anders ingezet, waardoor er wat poorten moesten worden omgeconfigureerd.
Er is echter één poort (6) die zich niet laat omzetten. Ik kan op 'Apply' klikken tot ik een ons weeg, maar opslaan ho maar. Pak ik een poort er naast, 4 of 5, geen probleem, die laten zich keurig aanpassen.

Via de CLI heb ik de config terug gezet d.m.v. set-default, maar dat mocht niet baten, de poort blijft de naam en het profile vast houden.

Iemand enig idee? Zojuist de UDM-pro al een keer gereset. Switch zelf ook al een aantal keren.

[ Voor 5% gewijzigd door consono_md110 op 20-09-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ethirty
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:43

Ethirty

Who...me?

nero355 schreef op maandag 20 september 2021 @ 18:57:
[...]

Dat is juist het probleem : 2.4 GHz komt zelfs op Low veel te ver en kan je niet mooi segmenteren zoals je dat met 5 GHz kan naast het beperkt aantal kanalen dat je kan kiezen! :/

En de bandbreedte ervan is ook niet echt om over naar huis te schrijven...
Buren wonen straks 100m verderop, hoezo kanaalkeuze :P
En heb ik tenminste overal wifi buiten :Y)

#team_UTC+1

An investment in knowledge always pays the best interest - Benjamin Franklin
You can call me McOverloper  Mini '12 i7/16/256  Air '13 i5/8/256  iPad mini 5 64GB  iPhone SE 128GB

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:57
RobertMe schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:11:
[...]

Andere thermostaat kopen? :+ Tado heeft een Tado Bridge die je, bekabeld, op het netwerk aansluit. Zowel de kamerthermostaat als de radiatoren babbelen vervolgens draadloos, via een eigen protocol, met de Bridge.
Leuk van ze he. Jammer dat de airco controller dat niet heeft en vervolgens alsnog op 2.4GHz zit :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
RobertMe schreef op maandag 20 september 2021 @ 16:52:
[...]

Maar ik vermoed dat 2,4GHz een beetje de 2G wordt, en 5GHz de 3G. 2,4GHz / 2G is zo oud en zo breed ondersteund en in extreem goedkope hardware dat je het niet "even" uit kunt zetten. Waar 5GHz / 3G hardware altijd al duurder / "exclusiever" was en ook daardoor waarschijnlijk veel eerder in hardware zit die meer rouleert. Een laptop of mobiele telefoon vervang je elke X jaar waarbij die X maximaal 5 tot 10 jaar is. Allemaal "slimme" hardware die op 2,4GHz werkt of een slimme-energiemeter die de meterstanden via 2G doorgeeft gaat echt niet elke 10 jaar vervangen worden omdat er een nieuwe standaard voor mobiel internet is. Oftewel: 2G uitfaseren is vele malen moeilijker dan 3G uitfaseren, en ik vermoed dat hetzelfde zal gaan blijken voor wifi.
Yep, zo heb ik een Fitbit Aria weegschaal die 802.11b nodig heeft (via legacy mode). Natuurlijk kan ik een nieuwe vergelijkbare weegschaal kopen waardoor mixed mode niet meer nodig is, maar dat is natuurlijk doodzonde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Nou sinds een paar dagen is unifi controller ineens naar de filistijnen. Unifi controller wil gewoon niet starten, server log staat vol met errors maar geen duidelijke oorzaak dat het niet werkt.

Snap niet wat er gebeurt is. Zelfs een verse installatie wil ineens niet meer werken...

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMYC
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

AMYC

46851

prutser001 schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:27:
Nou sinds een paar dagen is unifi controller ineens naar de filistijnen. Unifi controller wil gewoon niet starten, server log staat vol met errors maar geen duidelijke oorzaak dat het niet werkt.

Snap niet wat er gebeurt is. Zelfs een verse installatie wil ineens niet meer werken...
Draai je deze virtueel of op een Cloud Key?
Wellicht een corrupt kaartje, indien van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

AMYC schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:08:
[...]

Draai je deze virtueel of op een Cloud Key?
Wellicht een corrupt kaartje, indien van toepassing.
Gewoon op een windows 10 machine die ook als NAS dient. Heeft altijd gewerkt tot een paar dagen geleden.
Ik merkte het toen ik via de android app wilde kijken en hij 'down' was. Toen ik op de computer zelf keek leek hij gewoon te draaien. Maar na het opnieuw starten kreeg ik een alleen de optie troubleshoot/create support iets.

Java werkt gewoon want er draait ook een minecraft servertje op.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Ik heb wat reacties opgeruimd. Discussiëren over d/t fouten is hier een beetje offtopic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 22:06
Sinds een maand krijg ik af en toe de melding dat mijn USG disconnected is:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BgB22LypIV-qgRLtZQPqzjoO3fI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/25eNxW0USdOIGVw3SNaw2ezA.png?f=fotoalbum_large
Ik heb echter nog geen netwerkonderbrekingen of storingen opgemerkt. Ooit had ik in dit topic gelezen dat er soms problemen zijn met de voeding van de USG, zou het hier mee te maken kunnen hebben?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• spank_mojoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08:51
Ik draai een eenvoudig netwerkje met een USG, poe swich en twee AP's.
zondag kwam ik terug van een nachtje logeren, en kwam ik in een vreemde situatie thuis:
Wifi was nog gewoon in de lucht, maar WAN was niet verbonden.
Eerst de kabel tussen de USG en NT vervangen, dit deed niet zo veel.
Ik vermoedde een dwarse USG dus deed een reboot van de USG.
Gevolg hiervan was dat geen enkele device meer een ip uitgedeeld kreeg en dus geen (wifi) connectie in stand hield. dat had niet echt geholpen dus.
vervolgens heb ik alle notificatie LED's van de switch en USG nagelopen en zag dat de LED bij de WAN poort flikkerde. Na wat onderzoek bleek dat deze LED niets zegt over de status van de WAN poort, maar over de Power-state. De LED op de voeding van de USG bleek ook te flikkeren.
De originele voeding van de USG is 12v 1a, deze heb ik vervangen voor een 2a exemplaar.
Alles draait nu weer als een zonnetje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
briecht schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:02:
[Afbeelding]
Ik heb echter nog geen netwerkonderbrekingen of storingen opgemerkt. Ooit had ik in dit topic gelezen dat er soms problemen zijn met de voeding van de USG, zou het hier mee te maken kunnen hebben?
Ik denk / vermoed dat je dan restarted meldingen krijgt, en niet disconnected. Want na een reboot (/stroom eraf) meen ik die wel eens gezien te hebben.

Kan het zijn dat je IDS of IPS aan hebt staan en dat de CPU vol trekt? Want dan zou die ook niet meer de "heartbeat" kunnen versturen naar de controller waardoor die dus denkt dat de USG disconnected is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
spank_mojoo schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:04:
Ik draai een eenvoudig netwerkje met een USG, poe swich en twee AP's.
zondag kwam ik terug van een nachtje logeren, en kwam ik in een vreemde situatie thuis:
Wifi was nog gewoon in de lucht, maar WAN was niet verbonden.
Eerst de kabel tussen de USG en NT vervangen, dit deed niet zo veel.
Ik vermoedde een dwarse USG dus deed een reboot van de USG.
Gevolg hiervan was dat geen enkele device meer een ip uitgedeeld kreeg en dus geen (wifi) connectie in stand hield. dat had niet echt geholpen dus.
vervolgens heb ik alle notificatie LED's van de switch en USG nagelopen en zag dat de LED bij de WAN poort flikkerde. Na wat onderzoek bleek dat deze LED niets zegt over de status van de WAN poort, maar over de Power-state. De LED op de voeding van de USG bleek ook te flikkeren.
De originele voeding van de USG is 12v 1a, deze heb ik vervangen voor een 2a exemplaar.
Alles draait nu weer als een zonnetje.
Da's geen vreemde situatie, een kapotte voeding wordt hier intussen zo ongeveer elke maand gemeld :+
Dat LED bij WAN poort iets over de voeding zegt is wel iets nieuws voor mij

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Zojuist even de netwerk controller op m'n CKG2+ naar versie 6.4.54 getild. Eens kijken wat er allemaal normaal blijft werken de komende dagen ;)

Het lijkt er nú in ieder geval al op dat de GUI / webserver wat vlotter reageert.

[ Voor 48% gewijzigd door Will_M op 21-09-2021 08:40 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briecht
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-09 22:06
RobertMe schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:04:
[...]

Ik denk / vermoed dat je dan restarted meldingen krijgt, en niet disconnected. Want na een reboot (/stroom eraf) meen ik die wel eens gezien te hebben.

Kan het zijn dat je IDS of IPS aan hebt staan en dat de CPU vol trekt? Want dan zou die ook niet meer de "heartbeat" kunnen versturen naar de controller waardoor die dus denkt dat de USG disconnected is.
Ik denk dat het eerder aan mijn controller ligt dan aan de USG, dit zijn de health grafieken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SjOWTrU0IupNL7bCWNjD_WpKkyw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/L6rdS3GE3qiSdEXYqqXgyRCB.png?f=fotoalbum_large
Mijn controller draait in een docker container op mijn Synology, zou het eventueel hier met resources te maken hebben? Krijg soms de melding dat die container gestopt is, maar wordt vanzelf herstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ethirty schreef op maandag 20 september 2021 @ 20:03:
Buren wonen straks 100m verderop, hoezo kanaalkeuze :P
En heb ik tenminste overal wifi buiten :Y)
Daar heb je prachtige Outdoor modellen voor! :P

Je accesspoints in het huis keihard 2.4 GHz laten schreeuwen is zo ouderwets! >:)
Frij5fd schreef op maandag 20 september 2021 @ 21:17:
Yep, zo heb ik een Fitbit Aria weegschaal die 802.11b nodig heeft (via legacy mode). Natuurlijk kan ik een nieuwe vergelijkbare weegschaal kopen waardoor mixed mode niet meer nodig is, maar dat is natuurlijk doodzonde.
Wow... :X Het kan dus nog erger dan alleen 2.4 GHz 802.11n blijkbaar! :o

Maar voor mijn nieuwsgierigheid : Waarom heeft een weegschaal WiFi nodig :? :+
prutser001 schreef op maandag 20 september 2021 @ 22:15:
Gewoon op een windows 10 machine die ook als NAS dient. Heeft altijd gewerkt tot een paar dagen geleden.
Ik merkte het toen ik via de android app wilde kijken en hij 'down' was. Toen ik op de computer zelf keek leek hij gewoon te draaien. Maar na het opnieuw starten kreeg ik een alleen de optie troubleshoot/create support iets.

Java werkt gewoon want er draait ook een minecraft servertje op.
Het zou me niet verbazen als een of andere Windows 10 Update de boosdoener is in dat geval... :/
Will_M schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:16:
Zojuist even de netwerk controller op m'n CKG2+ naar versie 6.4.54 getild. Eens kijken wat er allemaal normaal blijft werken de komende dagen ;)

Het lijkt er nú in ieder geval al op dat de GUI / webserver wat vlotter reageert.
Lefgozer! :P :+

/Serieus :

Ik zag van de week een flinke Changelog voorbij komen in mijn e-mail dus misschien ga je er ook echt wat van merken :)
briecht schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 10:07:
Ik denk dat het eerder aan mijn controller ligt dan aan de USG, dit zijn de health grafieken:
[Afbeelding]
Mijn controller draait in een docker container op mijn Synology, zou het eventueel hier met resources te maken hebben? Krijg soms de melding dat die container gestopt is, maar wordt vanzelf herstart.
Een kleine Intel Atom NUC met een sloot geheugen erin doet wonderen voor dat soort gebruik en dan kan je NAS gewoon lekker NAS blijven spelen! :Y)

Zoiets : pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH
Zit nu effe niks tussen, maar zijn regelmatig voor "volledige Raspberry Pi Kit prijzen" tekoop in V&A ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

briecht schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 08:02:
[Afbeelding]
Voeding van dat ding is sowieso drama. Ik heb hem ook al een keer vervangen.

Disconnects heb ik gehad als gevolg van een ipsec-tunnel.
Ik heb pppoe en dan moet je als wan 0.0.0.0 opgeven.
Als je dhcp hebt moet je het externe IP opgeven.
Doe je dit niet, dan herstart de usg om de paar minuten...

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frij5fd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 04-10 22:17
nero355 schreef op dinsdag 21 september 2021 @ 15:53:
[...]
Maar voor mijn nieuwsgierigheid : Waarom heeft een weegschaal WiFi nodig :? :+

[...]

Het zou me niet verbazen als een of andere Windows 10 Update de boosdoener is in dat geval... :/

[...]

Lefgozer! :P :+

/Serieus :

Ik zag van de week een flinke Changelog voorbij komen in mijn e-mail dus misschien ga je er ook echt wat van merken :)

[...]

Een kleine Intel Atom NUC met een sloot geheugen erin doet wonderen voor dat soort gebruik en dan kan je NAS gewoon lekker NAS blijven spelen! :Y)

Zoiets : pricewatch: Intel NUC Kit DN2820FYKH
Zit nu effe niks tussen, maar zijn regelmatig voor "volledige Raspberry Pi Kit prijzen" tekoop in V&A ;)
Dankzij de WiFi verbinding komt elke meting in Garmin connect terecht, waar ook alle andere data (van zwemmen, fietsen en hardlopen) en gezondheidsgegevens (slaap etc) terechtkomen. Uitermate relevante informatie :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Waarom heeft een weegschaal WiFi nodig :? :+
Dat vraag ik mij voor zoveel apparatuur af; waarom / sinds wanneer heeft bv huishoudelijke / / keukenapparatuur überhaupt een internetverbinding nodig en als het dan toch zo "noodzakelijk" is doe het dan lekker gewoon met een kabel, just my two cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tcviper
Comp User schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:29:
[...]

Dat vraag ik mij voor zoveel apparatuur af; waarom / sinds wanneer heeft bv huishoudelijke / / keukenapparatuur überhaupt een internetverbinding nodig en als het dan toch zo "noodzakelijk" is doe het dan lekker gewoon met een kabel, just my two cents.
Ja want je kunt ook UTP kabels trekken naar iedere ruimte en/of naar iedere wasmachine, ijskast etc? 😛 Wifi werkt prima daarop hoor 😀 En het is niet noodzakelijk het is hartstikke fijn. Ik gebruik zelf ook de Withings weegschaal, thermometer en sleep mat en dat is voor mij een toevoeging om een inzicht te krijgen dagelijk.

En ik ben een beetje lui, als de wasmaschine of droger klaar is krijg ik een push bericht op mijn telefoon, die staan aan de andere kant van het huis en dat is fijn 😀

[ Voor 10% gewijzigd door tcviper op 22-09-2021 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Comp User schreef op woensdag 22 september 2021 @ 11:29:
[...]

Tsja, notificatie van afwasmachine als die klaar is. Koffieapparaat dat je op afstand al een kopje koffie kunt laten maken, ....

Is er zelfs niet een (gefaald?) coffee as a service apparaat geweest waarbij je automatisch nieuwe bonen / ... geleverd kreeg. Beetje zoals HP Smart Inkt zeg maar. Betalen voor een abonnement en het apparaat en "verbruiksartikelen" is gratis.

Zou ik het zelf willen hebben? Hell no v.w.b. cloud verhaal. Maar "slimme" / "connected" apparatuur die lokaal uitgelezen kan worden, zonder koppeling met de fabrikant? Waarom niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
Wasmachine / droger geeft een eindsignaal, koffiezetapparaat heeft een timer en als de koelkast leeg is, zie ik het vanzelf (en ja Picnic gebruik ik regelmatig) :*)

Alle "connected" apparaten zijn - bij het uitblijven van updates - toch weer een potentiële security weaknesses.

[ Voor 27% gewijzigd door Comp User op 22-09-2021 12:39 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:57
Ach, het zijn van die dingen die niet nodig zijn maar waar je de toegevoegde waarde pas van inziet als je het hebt. Bij zit tussen o.a. de wasmachine, droger en vaatwasser een slimme stekker. En een melding op je telefoon dat de wasmachine klaar is, is gewoon handig als je in de tuin een boekje ligt te lezen. Of als de zolder- en tussendeur dichtzitten en je in de woonkamer zit.

Al die ESP devices leveren mij meer plezier/gemak dan eventueel een beetje extra bandbreedte op mijn wifikanaal (ja ja, ze zitten gescheiden :9 )

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Comp User schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:36:
Alle "connected" apparaten zijn - bij het uitblijven van updates - toch weer een potentiële security weaknesses.
Vanwege dat heb ik een apart netwerk voor dat soort apparaten, met domein whitelist in PiHole voor (beperkt) internettoegang en in de firewall op de router standaard geen toegang tot de andere netwerken. MQTT en mDNS mogen door, maar alle andere nieuwe verbindingen standaard op drop.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mr-D.
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 08:05

Mr-D.

interpunctie? no hero here

RobertMe schreef op woensdag 22 september 2021 @ 12:04:
[...]

Tsja, notificatie van afwasmachine als die klaar is. Koffieapparaat dat je op afstand al een kopje koffie kunt lateaken, ....

Is er zelfs niet een (gefaald?) coffee as a service apparaat geweest waarbij je automatisch nieuwe bonen / ... geleverd kreeg. Beetje zoals HP Smart Inkt zeg maar. Betalen voor een abonnement en het apparaat en "verbruiksartikelen" is gratis.

Zou ik het zelf willen hebben? Hell no v.w.b. cloud verhaal. Maar "slimme" / "connected" apparatuur die lokaal uitgelezen kan worden, zonder koppeling met de fabrikant? Waarom niet.
heb hier een mooie user case.
mijn vrouw heeft MS en kan daardoor niet veel lopen als ze bv een verdieping omhoog gaat is het alsof ze de marathon heeft gelopen.
door omstandigheden kan de wasmachine niet beneden staan en het piepje is te zacht om te horen.
en dan is een push bericht wel erg fijn zodat je niet voor janl*l naar boven loopt.

maar heeft hij internet acces nou nee dat heeft hij dus niet op homeassistent na (en zeker niet volledig)heeft geen enkele iot device toegang tot internet bij mij, dan maakt een verouderde firmware ook niet uit want if it is not broken....

sneller usenet? tips en tricks

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Modbreak:Hoe interessant de bovenstaande discussie ook is heeft hij niks te zoeken in dit topic. Graag weer ontopic verder. :)

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
Ik heb momenteel een Cloud Key Gen2 Plus waar 2 G4 Pro's, 1 G4 Dome, 1 G3 Instant en een G4 Doorbell aan hangen. Daarnast heb ik nog 2 UAP-AC-Pro's.

Dit alles is momenteel aangesloten op een HP Switch. Werkt goed, maar ik mis hier en daar wat features. Zo zie ik momenteel enkel draadloze toestellen in de UniFi portal, wat best vervelend is. Ook kan ik geen static IP's zetten.

Ik kijk ernaar om de switch te vervangen door iets van Ubiquiti maar er is zoveel keuze dat ik eerlijk gezegd niet weet wat ik nodig heb. Heb ik een Secure gateway of een Dream Machine nodig? Of iets anders? Uiteraard heb ik PoE nodig voor mijn camera's.

Kan iemand me in de juiste richting sturen?

EDIT: Ik zie net dat er een topic is voor aankoopadvies, dus ik verhuis even naar daar ;) . Excuses!

Alvast bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door Shattering op 22-09-2021 14:51 ]

Shattering schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:48:
Ik heb momenteel een Cloud Key Gen2 Plus waar 2 G4 Pro's, 1 G4 Dome, 1 G3 Instant en een G4 Doorbell aan hangen. Daarnast heb ik nog 2 UAP-AC-Pro's.

Dit alles is momenteel aangesloten op een HP Switch. Werkt goed, maar ik mis hier en daar wat features. Zo zie ik momenteel enkel draadloze toestellen in de UniFi portal, wat best vervelend is. Ook kan ik geen static IP's zetten.

Ik kijk ernaar om de switch te vervangen door iets van Ubiquiti maar er is zoveel keuze dat ik eerlijk gezegd niet weet wat ik nodig heb.
Ik zou die HP switch lekker houden, maar ik vind de CLI van die dingen dan ook geweldig goed werken :)
Heb ik een Secure gateway of een Dream Machine nodig? Of iets anders? Uiteraard heb ik PoE nodig voor mijn camera's.
PoE komt uit je huidige Switch neem ik aan :?

Dan heb je een Switch nodig met PoE/PoE+ en de USG en UDM reeksen zijn dat niet, want Routers ;)
Kan iemand me in de juiste richting sturen?

EDIT: Ik zie net dat er een topic is voor aankoopadvies, dus ik verhuis even naar daar ;) . Excuses!

Alvast bedankt!
Verstandig! d:)b

• Shattering
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13-09 18:04
nero355 schreef op woensdag 22 september 2021 @ 14:55:
[...]

Ik zou die HP switch lekker houden, maar ik vind de CLI van die dingen dan ook geweldig goed werken :)

[...]

PoE komt uit je huidige Switch neem ik aan :?

Dan heb je een Switch nodig met PoE/PoE+ en de USG en UDM reeksen zijn dat niet, want Routers ;)

[...]

Verstandig! d:)b
Jep, PoE komt uit mijn huidige HPE Switch. Ik heb in theorie geen router nodig, enkel een switch - maar aangezien ik ook vaste IP's wil zetten heb ik inderdaad een router nodig - dus Dream Machine? Wat is het verschil tussen de secure gateways en de dream machines?

Bedankt!
Pagina: 1 ... 139 ... 328 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.

Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies

Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.