|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
- nero355
- Registratie: Februari 2002
- Laatst online: 28-02 22:21
ph34r my [WCG] Cows :P
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi Dream Machine SE
- Ubiquiti Unifi Dream Machine Special Edition
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti EdgeRouter Lite 3-Poort Router
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall
- Ubiquiti UniFi AC In-Wall Pro
- Ubiquiti EdgeRouter Infinity
- Ubiquiti EdgePoint Router
- Amplifi High Density WiFi Router
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Amplifi High Density WiFi System (2 mesh points)
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Die mDNS staat aanQuad schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:49:
@skank staan de speakers in een ander netwerk? Wellicht mDNS even aanzetten.
Ik zie mn speakers wel hoor, dat is het probleem niet.
Het probleem is enkel de groepen
Het gaat helemaal niet over sonosnero355 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 21:05:
[...]
Zowel Sonos als Google meuk is al vaak genoeg besproken dus pak effe de Search erbij
[...]
Zoek op Roaming met de Search bovenaan en je komt alles te weten wat je wilt en meer!
Ik heb zelfs geen sonos
Zo geraak ik helaas niet veel verder
Ik ben blijkbaar ook niet de enige
https://unifi-forum.nl/on...oups-niet-zichtbaar.2453/
https://support.google.co...oups-not-showing-up?hl=en
Wat Nero zegt is dat Google speakers, Sonos & HomePod’s vaak de zelfde probleem geven en het niet moeilijk is om te fixen. Alleen dat het wel iets meer netwerk kennis vereist om het probleem te begrijpen en dat waarschijnlijk ook waarom je er veel online vragen over tegen komt.skank schreef op donderdag 30 september 2021 @ 08:16:
[...]
Het gaat helemaal niet over sonos
Ik heb zelfs geen sonos
Zo geraak ik helaas niet veel verder
Ik ben blijkbaar ook niet de enige
https://unifi-forum.nl/on...oups-niet-zichtbaar.2453/
https://support.google.co...oups-not-showing-up?hl=en
Maar de oplossing is al heel vaak gegeven in dit forum.
Alleen als jij niet omschrijft wat er netwerk technische fout gaat (aan het werkt niet hebben we niets) is het voor ons lastig om vertellen wat je moet aan passen?
En check ook Google voor updates dat is nou ook niet de meest betrouwbare/bug vrije partij
[ Voor 16% gewijzigd door xbeam op 30-09-2021 16:09 ]
Lesdictische is mijn hash#
Hoe kan ik nu weten wat er netwerk technisch fout gaat? (Als dat zo is, not sure)xbeam schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:35:
[...]
Wat Nero zegt is dat Google speakers, Sonos & HomePod’s vaak de zelfde probleem geven en het niet moeilijk is om te fixen. Alleen dat het wel iets meer netwerk kennis vereist om het probleem te begrijpen en dat waarschijnlijk ook waarom je er veel online vragen over tegen komt.
Maar de oplossing is al heel vaak gegeven in dit forum.
Alleen als jij niet omschrijft wat er netwerk technische fout gaat (aan het werkt niet hebben we niets) is het voor ons lastig om vertellen wat je moet aan passen?
En check ook Google voor updates dat is nou ook niet de meest betrouwbare/bug vrije partij
Alles werkt, behalve google home groepen
Alles zit op laatste versie, helaas gn updates beschikbaar
Wat zijn je netwerk settings, op welke vlan zitten al de speakers en zitten ze binnen de zelfde groep ook echt op zelfde ssid en niet alleen op de zelfde vlan? Vaak nemen dit soort devices de ssid en vlan je telefoon over bij setup telefoon en is het kwestie van goed opletten want 1 verkeerde ssid en groepen werken niet lekker. Daarnaast Wat zijn je firewall instellingen, weet je zekergesteld alle speakers met de juiste protocollen met elkaar kunnen praten?skank schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:16:
[...]
Hoe kan ik nu weten wat er netwerk technisch fout gaat? (Als dat zo is, not sure)
Alles werkt, behalve google home groepen
Alles zit op laatste versie, helaas gn updates beschikbaar
Wat zijn je ipv6 settings Apple en Google hebben een ipv6 voorkeur en zetten ook al heb je alleen ipv4 op je netwerk aanstaan zelf een onderling ipv6 netwerk op (ook met je telefoon).
Weet je zeker dat bekabelde & WiFi devices geen loop veroorzaken waardoor de spanning tree zig er mee gaat bemoeien
[ Voor 11% gewijzigd door xbeam op 30-09-2021 17:08 ]
Alles is ingesteld volgens de vele unifi filmpjes die je zietxbeam schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:26:
[...]
Wat zijn je netwerk settings, op welke vlan zitten al de speakers binnen de zelfde groep ook echt op zelfde ssid en niet alleen op de zelfde vlan? Vaak nemen de ssid en vlan je telefoon over telefoon en verkeerde ssid en groepen werken niet. Daarnaast Wat zijn je firewall instellingen, weet je zekergesteld alle speakers met de juiste protocollen met elkaar kunnen praten?
Wat zijn je ipv6 settings Apple en Google zijn ipv6 only en zetten ook heb je alleen ipv4 op je netwerk aanstaan zelf een onderling ipv6 netwerk aan (ook met je telefoon)
Ze zitten allemaal op vlan 107, een apart IOT netwerk SSID
Deze heeft naar buiten toegang
Are you 100% sure. Want het probleem zit vaak in het detail. Alles dubbel en nog een dubbele checken tijdensskank schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:34:
[...]
Alles is ingesteld volgens de vele unifi filmpjes die je ziet
Ze zitten allemaal op vlan 107, een apart IOT netwerk SSID
Deze heeft naar buiten toegang
[Afbeelding]
Trouble shooting,
Begin met alles te verwijderen en op nieuwe toevoegen. Het liefst een voor 1 toevoegen en en bij elke toevoeging testen testen of de groep nog correct werkt. Dan kom je van zelf het devices tegen dat roet in het eten gooit ( of niet dan was het installatie foutje ) en kunnen we daar verder zoeken wat naar de verschillen zijn met de rest die wel werken
Je weet zeker dat het tcp verkeer is ? Vaak word er onderling ge broadcast om elkaar te vinden en voor voice functies wordt meestal UDP en geen tcp gebruikt ?
En volgens jou schema mag IoT/google een verbinding naar je lan op zetten maar je kan vanaf je Lan geen verbinding naar IoT/Google devices opzetten?
En home assist zit op je ?? Welke vlan
https://help.ui.com/hc/en...duction-to-Firewall-Rules
[ Voor 17% gewijzigd door xbeam op 30-09-2021 17:09 ]
Ik kan niks verwijderen van groepen, de spelers zelf zijn al verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar zodra ik een groep maak, zie ik ze gewoon nietxbeam schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:47:
[...]
Are you 100% sure. Want het probleem zit vaak in het detail. Alles dubbel en nog een dubbele checken tijdens
Trouble shooting,
Begin met alles te verwijderen en op nieuwe toevoegen een voor 1 toevoegen en en bij elke toevoeging testen testen of de groep nog correct werkt. Dan kom je van het devices tegen dat roet in het eten gooit ( of niet dan was installatie foutje ) en kunnen we daar verder zoeken wat de verschillen zijn met de rest die wel werkt.
Je weet zeker dat het tcp verkeer is ? Vaak word er onderling ge broadcast om elkaar te vinden en voor voice functies wordt meestal UDP en geen tcp gebruikt ?
Google mag een verbinding naar je kan op zetten maar je kan niet IoT/Google devices ?
En home assist zit op je ?? Welke vlan
https://help.ui.com/hc/en...duction-to-Firewall-Rules
Met verwijderen bedoel helemaal van je netwerk resetten en opnieuw koppelen en goed opletten dat tijdens het koppelen je telefoon ook op de IoT ssid zit en niet per ongeluk vanwege auto join op le lan Netwerk / ssid over springtskank schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:55:
[...]
Ik kan niks verwijderen van groepen, de spelers zelf zijn al verwijderd en opnieuw toegevoegd, maar zodra ik een groep maak, zie ik ze gewoon niet
Ik snap dat het vervelend is maar dat is het dubbele checken. Het zijn meestal de kleine/slordigheden die later ergens anders voor de ellende zorgen. Als je zeker weet dat alles goed op netwerk zit en je firewall goed is gesteld. En het werkt dan nog niet. Dan kan een tcp-dump maken van de niet werkende verbinding maken. Waneer je de pcap opent met wireschark kan het verkeer analyseren en zien welke ack je wel en terug krijgt
[ Voor 29% gewijzigd door xbeam op 30-09-2021 18:53 ]
I know, zo heb ik het ook eerder gedaanxbeam schreef op donderdag 30 september 2021 @ 16:59:
[...]
Met verwijderen bedoel helemaal van je netwerk resetten en opnieuw koppelen en goed opletten dat tijdens het koppelen je telefoon ook op de IoT ssid zit en niet per ongeluk vanwege auto join op le lan Netwerk / ssid over springt
Ik snap dat vervelend is maar dat is het dubbele checken. Het zijn meestal de kleine/slordigheden die later ergens anders voor de ellende zorgen
Ik ben even benieuwd of je dit probleem opgelost hebt. Ik heb namelijk, sinds de laatste Unifi versie 1.10 problemen met mijn draadloze devices. Daarvoor nooit problemen gehad met wifi.Kr7Br schreef op dinsdag 1 juni 2021 @ 12:50:
Ik zit met een issue op m'n netwerk dat ik maar niet getroubleshoot krijg. Dit is m'n situatie:(allemaal laatste firmware)
- USG Router
- Controller via Docker op een raspberry
- Unmanaged Netgear Switch
- AC-Lite
- AC-IW
Elke dag verliezen m'n Sonos One en Harmony Hub hun verbinding. Beide connecteren via 2.4GHz met de AC-Lite. De Sonos kan ik niet meer zien in de app van Sonos en de Harmony Hub toont een rood lichtje. Andere toestellen hebben wel nog internet. De Unifi Controller toont geen enkel probleem met beide toestellen (niets in de logs, 'wifi-experience' is goed).
Een reboot van de AC-Lite lost het probleem op.
Iemand een idee hoe ik dit verder kan troubleshooten?
Gaat hier om UDM-PRO
Mijn apparaten lijken de verbinding te verliezen:
- Harmony Hub geeft rood lampje (1x gehad in de laatste paar weken)
- Mijn Netatmo upload geen informatie meer (heb ik om de 2 dagen)
Beide zijn geconnect met wifi. één staat beneden dicht bij een AP in de woonkamer. De andere staat op zolder, één ruimte naast een AP die op zolder staat.
In de app van Unifi lijken de devices gewoon te leven en de wifi experience is boven de 98 procent. Devices zijn niet te pingen. Als ik vanuit de unifi app een reconnect doe dan zijn ze weer in de lucht. Device een vast IP geven, vanuit Unifi controler, helpt niet. Helaas kan ik de Netatmo geen statisch IP geven op het apparaat zelf. Ik heb echt geen idee waar ik het moet zoeken.
één tweaker reageert op je reactie met "Zet Fast Roaming uit". Maar deze staat bij mij al uit. Als ik bij de Wifi instellingen kijk zie ik alles alles uitstaan voor Wifi (UAPSD/ High performance devices/ Proxy ARP/ Lagacy Support/ Multicast/ BSS transition/ L2 isolation).
Netatmo device is al paar keer van stroom af geweest, maar probleem blijft terug komen. UDM-PRO al keer gereboot. Werkt allemaal niet..
Ik heb me laten vertellen dat een groot deel van de IoT devices een probleem hebben met een dtim van 3. Probeer die voor je iot netwerk eens terug op 1 te zetten. Dit hielp voor mij voor de Sonos speakers die hetzelfde probleem hadden.grote_oever schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:46:
[...]
Ik ben even benieuwd of je dit probleem opgelost hebt. Ik heb namelijk, sinds de laatste Unifi versie 1.10 problemen met mijn draadloze devices. Daarvoor nooit problemen gehad met wifi.
Gaat hier om UDM-PRO
Beide zijn geconnect met wifi. één staat beneden dicht bij een AP in de woonkamer. De andere staat op zolder, één ruimte naast een AP die op zolder staat.
In de app van Unifi lijken de devices gewoon te leven en de wifi experience is boven de 98 procent. Devices zijn niet te pingen. Als ik vanuit de unifi app een reconnect doe dan zijn ze weer in de lucht. Device een vast IP geven, vanuit Unifi controler, helpt niet. Helaas kan ik de Netatmo geen statisch IP geven op het apparaat zelf. Ik heb echt geen idee waar ik het moet zoeken.
één tweaker reageert op je reactie met "Zet Fast Roaming uit". Maar deze staat bij mij al uit. Als ik bij de Wifi instellingen kijk zie ik alles alles uitstaan voor Wifi (UAPSD/ High performance devices/ Proxy ARP/ Lagacy Support/ Multicast/ BSS transition/ L2 isolation).
Netatmo device is al paar keer van stroom af geweest, maar probleem blijft terug komen. UDM-PRO al keer gereboot. Werkt allemaal niet..
Ik heb mijn probleem opgelost door m'n 2.4 netwerk op signal strength 'High' te zetten. Het jouwe klinkt een beetje zoals het probleem dat ik had voordat ik access points had rondgestrooid in huis.grote_oever schreef op donderdag 30 september 2021 @ 22:46:
[...]
Ik ben even benieuwd of je dit probleem opgelost hebt. Ik heb namelijk, sinds de laatste Unifi versie 1.10 problemen met mijn draadloze devices. Daarvoor nooit problemen gehad met wifi.
Gaat hier om UDM-PRO
Maar blijkbaar kan je de Camera G3 Instant niet zelfstandig configureren, maar moet deze eerst met een Gen 2 Cloud Key of NVR oplossing van Ubiquiti verbinden.
Iemand nog tips of een alternatief om het alsnog te configureren? Of wordt het langs een bekende en tijdelijk toevoegen aan de Cloud Key en daarna weer loskoppelen. Ze hebben het wel enorm omslachtig gemaakt op deze manier.
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
(Sorry voor de mega late reactiexbeam schreef op donderdag 19 augustus 2021 @ 15:44:
[...]
Zie je deze ssid ook tussen je WiFi en guest Wifi Netwerken in de controller staan?
Kleine update voor als andere mensen dit ook krijgen.
Nee, het SSID "Setup UDM XXXX" staat nergens in de unifi UI ingevuld. Ik heb dit nu al 3x meegemaakt. 2x na een power cycle en 1x nadat de UDM in de nacht zichzelf heeft herstart.
Ik heb een ticket lopen bij de 2e / 3e lijn van Unifi om dit te onderzoeken. Het bijzondere is dat mijn andere 2 nanoHD's dit SSID niet broadcasten.
Wanneer ik mijn complete WiFi offline breng en daarna weer activeer is alles weer juist.
Ik heb hier zo'n ding een tijdje draaiend gehad bij een vriendin van me die een goedkope "Baby-VideoFoon" zocht voor in de babykamer bij haar thuis. Heb toen bij me thuis een tijdelijk extra SSID met WPA2 (gelijk aan het WiFi netwerk bij haar thuis) in het leven geroepen en het ding daar op gekoppeld én geconfigureerd middels de Protect App op mijn eigen telefoon. Na die configuratie is het ding ook middels de ingebouwde webserver te bereiken en aan te passen (Username / Password).Hari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
Vandaag werd een Unifi Camera G3 Instant geleverd, deze wil ik via RTSP verbinding aan Synology Surveillance Station.
Maar blijkbaar kan je de Camera G3 Instant niet zelfstandig configureren, maar moet deze eerst met een Gen 2 Cloud Key of NVR oplossing van Ubiquiti verbinden.![]()
Iemand nog tips of een alternatief om het alsnog te configureren? Of wordt het langs een bekende en tijdelijk toevoegen aan de Cloud Key en daarna weer loskoppelen. Ze hebben het wel enorm omslachtig gemaakt op deze manier.
Helaas wilde het ding toch regelmatig de controller weer even gaan zien én kwam de ingebouwde webserver niet meer lekker op als 'ie dat niet kon.
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Bos Stern Service Onafhankelijke automotive dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice, ECU en tuning. Projecten
Het kan zijn dat dat laatste opgelost is in een recentere firmware van de G3-Instant dus je zou ook even aan kunnen gaan kijken of het bij jou wel wil gaan werken zoals verwacht. Toen ik er mee aan't stoeien ben geweest was het ding koud een dag op de markt.Hari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:48:
@Will_M Dat laatste is jammer, oftewel retour afzender...
Als je 'm daarna alsnog wenst te retourneren dan denk ik dat er (hier?) wel mensen zijn die het ding van je willen overnemen. UI.com levert nog steeds maar één G3-Instant pér account .... De ReSellers van die dingen wéten dat ook en de de prijs van zo'n ding ligt daar dan meteen ook op het dubbele van dat wat Ubiquiti er voor vraagt.
Dus wie wil mag hem overnemen, zal hem dit weekend er wel even opzetten
Ik heb het wel ooit aan de praat gehad op SS, via deze link meende ik.Hari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:22:
Vandaag werd een Unifi Camera G3 Instant geleverd, deze wil ik via RTSP verbinding aan Synology Surveillance Station.
Maar blijkbaar kan je de Camera G3 Instant niet zelfstandig configureren, maar moet deze eerst met een Gen 2 Cloud Key of NVR oplossing van Ubiquiti verbinden.![]()
https://lazyadmin.nl/home...ogy-surveillance-station/
Hier animo stuur maar deze kant opHari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 14:48:
@Will_M Dat laatste is jammer, oftewel retour afzender...
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik zou iedereen sowieso aanraden om altijd voor iets op basis van ONVIF te gaan : Die standaard is niet voor niks in het leven geroepen!Hari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:06:
Ik ga wel voor een Dahua icm onvif.
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Puik planHari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 15:06:
@Will_M Dan moet ik eerst iemand vinden met een CloudKey Gen 2. Maar ik zoek een set and forget oplossing, de tijd die ik extra in moet steken heb ik geen tijd/zin in. Ik ga wel voor een Dahua icm onvif.
Dus wie wil mag hem overnemen, zal hem dit weekend er wel even opzetten
xbeam schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 00:41:
[...]
@Workaholic
![]()
![]()
![]()
https://androidworld.nl/s...a-google-home-hub-beelden
[...]
![]()
![]()
![]()
https://www.rtlnieuws.nl/...slimme-cameras-deurbellen
[...]
![]()
![]()
![]()
https://www.bloomberg.com...-of-150-000-security-cams
[...]
Het jaarlijkse grote Chineessinterklaasfeest
begon dit jaar vroeg (vorige week 20 September) met het uitdelen van pepernoten (gratis wereldwijd camera toegang )
https://www.cybersecurity...ical-cyber-vulnerability/
[...]
https://ipvm.com/reports/hikvision-36260
[...]
De trek van de muur en vernietig direct lijst
[Afbeelding]
Wat @nero355 ook aangeeft blijf weg bij internet/cloud camera’s en mijn advies is blijf ook weg bij alles wat Chinees is dus niet alleen de boven staande lijst. Maar ook echt alles wat ruikt,klinkt of loopt als janneman robinson’s vriend.
nieuws: Datalek bij Chinese slimmecamerafabrikant treft 14.000 exemplaren in ...
[...]
https://www.forbes.com/si...-cameras/?sh=3827f56f6bf2
[...]
De koop ook nooit lijst
[Afbeelding]
https://ipvm.com/reports/hack-dahua-recorders
[...]
Er zijn genoeg Amerikaan en Europese merken waarbij je geen abonnement nodig hebt en die zelf intern kan hosten (prive cloud) waarbij geen portforwards ik je router nodig hebben. Denk aan. Unifi protect voor thuis/klein zakelijk en prof /groot zakelijk/ industrie aan Axis & mobotix
Hoezo puik plan
Ik maak al jaren gebruik van Dahua CCTV 5MP camera's icm onvif dat werkt als een trein, uiteraard wel in een apart vlan zonder interet en enkel toegang tot Surveillance Station server.
Het is redelijk kansloos als je een product standalone kan gebruiken, maar eerst toch nog even moet koppelen aan propriaty hardware. Zojuist nog even via een Unifi Video (obsolete) docker container een poging gewaard, maar helaas.
Het is meer dat waneer je privacy je lief is je met grote boog om Dahua en Hikvision heen loopt.Hari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 19:20:
[...]
Hoezo puik plan?
Ik maak al jaren gebruik van Dahua CCTV 5MP camera's icm onvif dat werkt als een trein, uiteraard wel in een apart vlan zonder interet en enkel toegang tot Surveillance Station server.
Het is redelijk kansloos als je een product standalone kan gebruiken, maar eerst toch nog even moet koppelen aan propriaty hardware. Zojuist nog even via een Unifi Video (obsolete) docker container een poging gewaard, maar helaas.
Dahua heeft net zo als Hikvision een niet al te beste reputatie als het om security gaat.
En een vlan zonder internet Alleen gaat je niet beschermen tegen misbruik. Een vlan zonder portforward en Internet maakt je camera’s niet zoals veel camera installateurs en ICT dozen schuivers denken onvindbaar en benaderbaar van buiten af.
Waneer je gebruik maakt van voip over ip in je netwerk gebruikt (dat doet bijna iedereen) zijn device’s door zwakheden in de sip en alg protocollen dwars door firewall vindbaar en benaderbaar.
1 slipstream site/aanval/phishing in combinatie met 1 één van de bijna jaarlijkse terugkerende dahua backdoor/bug’s is voldoen voor een shodan vermelding waardoor de wereld bij je binnen kan kijken.
[ Voor 43% gewijzigd door xbeam op 01-10-2021 19:52 ]
Ik denk dat ik wel redelijk wat maatregelen heb getroffen.
Ik ga er even niet vanuit dat dit in jouw geval zo is maar: Je kunt al je camera's perfect in een eigen isolated v(lan) laten draaien en dan alsnog ALLES ontsluiten naar de 'grote buiten wereld' zonder dat je 't in de gaten hebt middels een APP op je mobieltje.....Hari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:15:
@xbeam Deze zitten in een apart vlan (isolated) toevallig ook unifien firewall is fortinet en compleet dichtgetimmerd met een actief abbo erop qua detectie.
Snap ik, maar enkel lokaal kan ik de beelden opvragen en eventueel via VPN. Ik heb niets direct gekoppeld via portforwarding of cloud diensten, dat laatste heb ik een enorme aversie tegen zeker icm abonnementen.Will_M schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:20:
[...]
Ik ga er even niet vanuit dat dit in jouw geval zo is maar: Je kunt al je camera's perfect in een eigen isolated v(lan) laten draaien en dan alsnog ALLES ontsluiten naar de 'grote buiten wereld' zonder dat je 't in de gaten hebt middels een APP op je mobieltje.....
Precies dit waneer je het vlan routeert over de router (vpn toegang) en als je voip/sip gebruikt worden alle vlan en devices van buiten benaderbaar. Het is heel simple NAT slipstreaming is een techniek om vanaf buiten af een port forwards (nat )naar binnen open te zetten. Ook fortegate is hiervoor vatbaar ook die werkt met NAT en ALGHari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:22:
[...]
Snap ik, maar enkel lokaal kan ik de beelden opvragen en eventueel via VPN. Ik heb niets direct gekoppeld via portforwarding of cloud diensten, dat laatste heb ik een enorme aversie tegen zeker icm abonnementen.
Top en ieder zijn eigen keus maar een €800 plus kostende firewall met een duizend euro plus kostenmessage=68915846,noline]Hari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:15[/message]:
@xbeam Deze zitten in een apart vlan (isolated) toevallig ook unifien firewall is fortinet en compleet dichtgetimmerd met een actief abbo erop qua detectie.
3 jarig abonnement om onveilige van Dahua camera’s van ongeveer 65 euro te kunnen beschermen
Het is goedkoper om gewoon een merk met een beter reputatie te kiezen. Dat geeft nog steeds geen garanties maar gedrag uit verleden is vaak een goede voorspeller voor de toekomst.
[ Voor 30% gewijzigd door xbeam op 02-10-2021 11:04 ]
NAT achter NAT ... En dan in de ontstane DMZ eens even gaan 'Draad-Haaien'xbeam schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:01:
[...]
Precies dit maakt waneer je voip/sip gebruikt worden alle vlan en devices van buiten benaderbaar. Het is heel simple NAT slipstreaming is een techniek om vanaf buiten af een port forwards (nat )naar binnen open te zetten. Ook fortegate is hiervoor vatbaar ook die werkt met NAT. Momenteel kan je een aanval alleen verzacht. Maar volgens mij nog niet stoppen.
Maar ieder zijn keus een duizend plus kostende firewall met abonnement om onveilige van 65 euro te kunnen beschermenterwijl je enorme aversie hebt tegen abonnementen hebt
Exact maar dan stop je de mogelijkheid tot aanval niet je verzacht/ beperkt de mogelijkheden tot schade Of je moet je ALG protocollen helemaal niet gebruiken op je netwerk / router en daarvoor waneer nodig een apart Netwerk via een andere router opzettenWill_M schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:05:
[...]
NAT achter NAT ... En dan in de ontstane DMZ eens even gaan 'Draad-Haaien'
[ Voor 47% gewijzigd door xbeam op 02-10-2021 11:06 ]
NFR is toch een heeeeeeel stuk goedkoperxbeam schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:01:
[...]
Precies dit dat het vlan gerouteerd over de router (vpn toegang) en als je voip/sip gebruikt worden alle vlan en devices van buiten benaderbaar. Het is heel simple NAT slipstreaming is een techniek om vanaf buiten af een port forwards (nat )naar binnen open te zetten. Ook fortegate is hiervoor vatbaar ook die werkt met NAT. Momenteel kan je een aanval alleen verzacht. Maar volgens mij nog niet stoppen.
message=68915846,noline]Hari-Bo schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 20:15[/message]:[/b]
[/quote]
Maar ieder zijn keus een €800 plus kostende firewall met duizend euro plus kosten [quote][b][
3 jarig abonnement om onveilige van 65 euro camera’s te kunnen beschermenterwijl je enorme aversie hebt tegen abonnementen hebt
Maar bij iedereen is het wel helder dat je iets verder moet dichttimmeren inderdaad.
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
In mijn optiek redelijk vatbaar het is een Java/WebScript/webrtc aanval. Waneer je door bijv phishing of per ongeluk op een aanval site terecht komt valt de hele aanval te automatiseren.RobertMe schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 21:29:
Nu dat NAT slipstreaming weer langs komt. In hoeverre is een "normale" consument/ ZZPer / MKBer / ... hier vatbaar voor? En dan snap ik uiteraard de "je bent er 100% vatbaar voor", maar ik bedoel voornamelijk op de toepasbaarheid. Is dit iets wat elke scriptkiddie van op zijn zolderkamer kan doen bij 100en / 10000en personen / IP-adressen met één druk op de knop. Of hebben we het dan over een gerichte aanval waar uren werk in gaat zitten? En dan ging het eerder deze week ook nog over een "speciaal" opgezette website, dus dan komt er ook nog een andere aanval, al dan niet in de vorm van social engineering, bij kijken om het slachtoffer de aanval te laten doen.
https://nl.hardware.info/...-20-je-volledige-netwerk-
Dit filmpje legt globaal in helicopter view ter educatie uit hoe zo’n aanval in ze werk gaat.
aanvallen
Nat slipstreaming
https://samy.pl/slipstream/
v1 released: October 31 👻 2020
v2 released: January 26, 2021
Zie hier aanval met ander dan sip protocol namelijk het H323 protocol in werking
Deze Kantoor omgeving demo laat zien makkelijk een kwaad willende kunnen printen en remote toegang tot je video beelden van een camera krijgen. En kan zelf bedenken dat ze bij een Dahua of Hikvision backdoor bug de login niet nodig hebben.
En hier een fabrieks omgeving
@Hari-Bo
Dit is wat ik gevonden over wat je bij fortinet uit moet zetten en instellen om niet vatbaar te zijn
https://kb.fortinet.com/k...ernalId=FD36405&sliceId=1
[ Voor 37% gewijzigd door xbeam op 02-10-2021 12:23 ]
https://www.bleepingcompu...at-slipstreaming-attacks/
Die had ik even gemist. (Zit niet zo in de browser wereld) En was ook nog geen router fix tegen gekomenlolgast schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:03:
NAT Slipstreaming is gefixt in alle browsers. Begin dit jaar al… Je kunt ook té panisch zijn
https://www.bleepingcompu...at-slipstreaming-attacks/
Maar wat ik hier uit begrijp is geeft de browser update alleen bescherming voor versie en werkt versie (sip) nog gewoon https://medium.com/dsc-sa...lipstreaming-1a94351dd518
[ Voor 19% gewijzigd door xbeam op 02-10-2021 08:51 ]
[ Voor 99% gewijzigd door 2TheMaxx op 02-10-2021 08:29 . Reden: Verkeerd topic ]
Een UDM, 16 poorts PoE switch, 10x U6-Lite (toekomstbestendig) of AC-Lite (budgetvriendelijk). Voor elke kamer een eigen VLAN maken en misschien nog een algemene. Veel plezier, is een leuke klus om aan te leggen!2TheMaxx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:13:
Goedemorgen iedereen,
Ik woon sinds een paar maanden in een studentenhuis. Het internet is alleen super slecht. Ik heb mijn huisbaas hierover ingelicht. Ik mag van hem nieuwe internet apparatuur aanschaffen. Het gaat om een studentenhuis met 21 kamers. Er ligt een KPN verbinding ↓ 1 Gbit/s ↑ 1 Gbit/s. De glasvezel aansluiting is het wel bekende witte NT kastje. Het gaat hier dus over +10 acces points. Iedereen gebruikt WiFi. Kabels trekken is geen probleem aangezien er een systeem plafond hangt. De router die door KPN is geleverd is een KPN Box 12.
Mijn vraag is: welke apparatuur lijkt jullie hier geschikt voor.
Vriendelijke groet,
@2TheMaxx
Zou ik de UDM pro dan direct aansluiten op het NT kastje aangezien er geen tv wordt gebruikt?Timmert schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:30:
[...]
Een UDM, 16 poorts PoE switch, 10x U6-Lite (toekomstbestendig) of AC-Lite (budgetvriendelijk). Voor elke kamer een eigen VLAN maken en misschien nog een algemene. Veel plezier, is een leuke klus om aan te leggen!
Daar heb ik geen directe ervaring mee, maar dat lijkt me een logische zet ja.2TheMaxx schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:32:
[...]
Zou ik de UDM pro dan direct aansluiten op het NT kastje aangezien er geen tv wordt gebruikt?
- RobertMe
- Registratie: Maart 2009
- Nu online
- Unifi
- Ubiquiti UniFi
- Ubiquiti
- Amplifi
- Netwerkaccessoires
- Netwerkapparatuur
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Ubiquiti UniFi nanoHD
- Modems en routers
- Netwerk switches
- Ubiquiti Cloud Gateway Max
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AP-AC LITE
- Ubiquiti UniFi AP AC PRO
10 PoE gevoede APs aansluiten op een switch die maar 8 PoE poorten heeft? En dan heb ik niet eens gekeken naar het PoE budget. Maar bij de 16 Lite is dat IIRC maar 45W en dus te weinig, waarschijnlijk zelfs voor 8 stuks. En volgens mij is het bij de 16 PoE (gen 2) niet veel anders v.w.b. PoE budget.Timmert schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:30:
16 poorts PoE switch, 10x U6-Lite (toekomstbestendig) of AC-Lite (budgetvriendelijk)
Volgens deze pagina is SIP dichtgezet in Chrome v87xbeam schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 23:18:
[...]
Die had ik even gemist. (Zit niet zo in de browser wereld) En was ook nog geen router fix tegen gekomen
Maar wat ik hier uit begrijp is geeft de browser update alleen bescherming voor versie en werkt versie (sip) nog gewoon
https://medium.com/dsc-sa...lipstreaming-1a94351dd518
https://www.chromestatus..../5064283639513088#details
Jij hebt koffie op, en ik duidelijk nietRobertMe schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:39:
[...]
10 PoE gevoede APs aansluiten op een switch die maar 8 PoE poorten heeft? En dan heb ik niet eens gekeken naar het PoE budget. Maar bij de 16 Lite is dat IIRC maar 45W en dus te weinig, waarschijnlijk zelfs voor 8 stuks. En volgens mij is het bij de 16 PoE (gen 2) niet veel anders v.w.b. PoE budget.
Het zal inderdaad een 24-poorts versie moeten worden dan ja.
Ik blijf het het allemaal bijzonder ingewikkeld vinden.lolgast schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 08:48:
[...]
Volgens deze pagina is SIP dichtgezet in Chrome v87
https://www.chromestatus..../5064283639513088#details
jouw Chrome update zegt van wel met een
Last updated on 2021-01-13 (gaat dit over slipstreaming v2 of v1 released: October 31 2020)
Nat slipstreaming versie v2 released: January 26, 2021
En het test/blog/artikel van van afgelopen 7 april zegt van nog van niet
https://medium.com/dsc-sa...lipstreaming-1a94351dd518
/f/image/tXMLXYN6zJ3FsQYnmv18s6vo.png?f=fotoalbum_large)
Het artikel geeft aan dat Chrome inderdaad poorten blocked maar het wordt mij niet helemaal duidelijk welke poorten ze uit eindelijk gebruiken voor de aanval en of sip nu wel of niet geblokkeerd wordt
Wat ik uit jouw Chrome update begrijp is dat het een verzachtende maatregel is wat misbruik lastiger maakt maar niet onmogelijk.
Sorry voor alle topic berichten maar het is denk wel goed voor het besef dat een UDM / USG niet betekent dat veilig bent en waarom je IoT altijd in aparte vlan moet stoppen en dat het patchen van iot devices wel degelijk belangrijk is ook al zitten ze In afgesloten vlan.
Ubnt/ Ubiquiti verstrekt namelijk heel weinig/ bijna geen info over dit onderwerp en hoe je de risico’s moet verzachten.
Ik laat het hierbij en nogmaals sorry voor het off topic gaan
[ Voor 63% gewijzigd door xbeam op 02-10-2021 12:29 ]
Ik moest de DTIM overrulen in de settings. Maar volgens mij staat hij standaard al op 1. Ik heb hem op 3 gezet, maar het probleem verhelp niet. Heb niet het idee dat het uberhaupt is verandert.Leksz schreef op donderdag 30 september 2021 @ 23:09:
[...]
Ik heb me laten vertellen dat een groot deel van de IoT devices een probleem hebben met een dtim van 3. Probeer die voor je iot netwerk eens terug op 1 te zetten. Dit hielp voor mij voor de Sonos speakers die hetzelfde probleem hadden.
Ik had juist begrepen dat je de 2.4ghz band op auto moet laten staan en de 5ghz op "high". Ik heb nu de 2,4ghz ook even als test op high gezet. Maar ik weet niet of ik nu problemen krijg met mijn 5ghz. Het voelt beetje of mijn AP nu keihard loopt te schreeuwen.Kr7Br schreef op vrijdag 1 oktober 2021 @ 07:16:
[...]
Ik heb mijn probleem opgelost door m'n 2.4 netwerk op signal strength 'High' te zetten. Het jouwe klinkt een beetje zoals het probleem dat ik had voordat ik access points had rondgestrooid in huis.
Dat is vooral als je wil dat 5ghz voorrang krijgt op 2.4 (als ik het goed begrijp). Maar dan moet je wel overal dekking hebben. En wat jij vertelt doet met denken dat je onvoldoende dekking hebt. Ik heb ook een Harmony en voordat ik in dezelfde ruimte een access point gezet heb, gaf die ook af en toe een rood lichtje.grote_oever schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 10:05:
Ik had juist begrepen dat je de 2.4ghz band op auto moet laten staan en de 5ghz op "high". Ik heb nu de 2,4ghz ook even als test op high gezet. Maar ik weet niet of ik nu problemen krijg met mijn 5ghz. Het voelt beetje of mijn AP nu keihard loopt te schreeuwen.
Anders moet je eens meten hoeveel ontvangst je hebt op 2.4 naast je harmony.
Ik betwijfel het, want ik heb op elke verdieping een accesspoint hangen. Natuurlijk zegt dat niks, maar de netatmo staat 3 meter naast de accesspoint. Zonder dat er een muur tussen zit. Accesspoint hangt in midden van de kamer aan plafond.Kr7Br schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 13:33:
[...]
Dat is vooral als je wil dat 5ghz voorrang krijgt op 2.4 (als ik het goed begrijp). Maar dan moet je wel overal dekking hebben. En wat jij vertelt doet met denken dat je onvoldoende dekking hebt. Ik heb ook een Harmony en voordat ik in dezelfde ruimte een access point gezet heb, gaf die ook af en toe een rood lichtje.
Anders moet je eens meten hoeveel ontvangst je hebt op 2.4 naast je harmony.
Daarnaast heb ik nooit problemen gehad. Maar sinds de laatste update heb ik om de dag een probleem. Hij lijkt nog gewoon te werken in de controle.
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Heb je al geprobeerd om de firmware te downgradengrote_oever schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:34:
Daarnaast heb ik nooit problemen gehad.
Maar sinds de laatste update heb ik om de dag een probleem. Hij lijkt nog gewoon te werken in de controle.
2.4 GHz op Auto of High is hetzelfde volgens mij dus dat moet je sowieso niet willen, want zelfs op Low kan je al elkaar storende of overlappende accesspoints krijgen!
Nooit eerder gedaan eigenlijk.nero355 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 14:49:
[...]
Heb je al geprobeerd om de firmware te downgraden
Direct achter de voordeur bevindt zich de meterkast waarin mijn ziggo modem zal staan. Zou het wifi signaal van deze modem voldoende zijn om de deurbel te voorzien? En zou het wat uitmaken dat de deurbel met de wifi van het ziggo modem verbonden wordt ipv een ubiquiti AP ?
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Ik zie een AC Mesh dus je Outdoor Mode staat aan!tomdh76 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:29:
Ik kan op geen 1 AP meer een niet DFS kanaal kiezen. Merk dat ik met DFS toch problemen heb (woon vlakbij een vliegveld)
Weet iemand hoe ik weer de normale kanalen 36 etc kan kiezen?
Thx dat was het...nero355 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:41:
[...]
Ik zie een AC Mesh dus je Outdoor Mode staat aan!
Ik vroeg me hetzelfde af, en kwam na wat zoeken jouw reactie tegen. Ik was dus niet de enige die het gek vond dat dit ineens verdwenen was.pitchdown schreef op vrijdag 24 september 2021 @ 13:06:
Daarnaast heb ik sinds de laatste versie (en android app) geen mogelijkheid meer om onder het menu "notifications" de raoming-log van mijn cliënts in te zien.
Iemand die hier iets voor heeft gevonden?
Maar mocht jij / iemand anders er nog tegenaan lopen; ik heb zojuist het volgende gevonden in het Settings menu:
Settings --> Notifications --> Custom --> Linkerkolom onder 'Advanced Notifications'
Nu werkt het weer als vanouds.
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Omdat deze niet echt veel beschikbaar zijn twijfel ik wat ik nu moet doen. In mijn nieuwbouw huis (oplevering jan 2022) wil ik een nieuw Unifi netwerk met camera's, wifi, doorbell etc. gaan aanleggen. De Dreammachine Pro SE zou dan het middelpunt van het netwerk worden.
Maar ik hoorde volgens mij hier ook dat de EA modellen een wat afwijkende garantie hebben en dat er wel degelijk ook in de techniek verschil kan zitten met het uiteindelijke product, klopt dat?
Ik zou lekker wachten tegen die tijd krijg je nog 100 mailtjes dat beschikbaar is :-)ChUcKiE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:59:
Ik kreeg een email dat de Dreammachine Pro SE availabe is in de EA voor 425 euro.
Omdat deze niet echt veel beschikbaar zijn twijfel ik wat ik nu moet doen. In mijn nieuwbouw huis (oplevering jan 2022) wil ik een nieuw Unifi netwerk met camera's, wifi, doorbell etc. gaan aanleggen. De Dreammachine Pro SE zou dan het middelpunt van het netwerk worden.
Maar ik hoorde volgens mij hier ook dat de EA modellen een wat afwijkende garantie hebben en dat er wel degelijk ook in de techniek verschil kan zitten met het uiteindelijke product, klopt dat?
Over EA ga ik het niet hebben maar in het algemeen update Ubiquiti zijn producten hardwarematig vaak, je kan hetzelfde product een jaar later kopen en enkele PCB versies verder zitten dus ik zou lekker wachten en pas bestellen als je het nodig hebt.ChUcKiE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:59:
Waarom de SE en niet de normale? Enige wat interessant kan zijn is de 2,5gbit poortChUcKiE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:59:
Ik kreeg een email dat de Dreammachine Pro SE availabe is in de EA voor 425 euro.
Die poe poorten zijn helaas niet PoE+ en met een backplane van 1gbit zou ik daar geen APs aan hangen. Voor camera's is het een optie inderdaad. Maar ik zou voor die extra euro's dan een switch apart erbij nemen en zelf een SSD erin doenChUcKiE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:03:
PoE poorten en 128GB SSD tbv video-opnamen?
Dus de gewone pro, zelf een SSD erin en dan een geschikte PoE switch voor de AP’s WiFi 6?Cloud_VII schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 19:17:
[...]
Die poe poorten zijn helaas niet PoE+ en met een backplane van 1gbit zou ik daar geen APs aan hangen. Voor camera's is het een optie inderdaad. Maar ik zou voor die extra euro's dan een switch apart erbij nemen en zelf een SSD erin doen
Heb hetzelfde, is geen probleem. Heb een AP in de meterkast. Had het ook nodig, bij een slechte verbinding verliest hij vaak connectie.assassin85 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 16:17:
Ben van plan om in onze nieuwbouwwoning de g4 deurbel op te hangen.
Direct achter de voordeur bevindt zich de meterkast waarin mijn ziggo modem zal staan. Zou het wifi signaal van deze modem voldoende zijn om de deurbel te voorzien? En zou het wat uitmaken dat de deurbel met de wifi van het ziggo modem verbonden wordt ipv een ubiquiti AP ?
Jep. Heb je meer aan IMO. De switch 8 of 16 lite is al geschiktChUcKiE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:17:
[...]
Dus de gewone pro, zelf een SSD erin en dan een geschikte PoE switch voor de AP’s WiFi 6?
Heb een tijdje terug ook juist voor de "gewone" pro gekozen met 2 switches. Werkt serieus goed en stabiel.ChUcKiE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:17:
[...]
Dus de gewone pro, zelf een SSD erin en dan een geschikte PoE switch voor de AP’s WiFi 6?
Niet. Tenzij je een andere chip erop soldeert.rob1985 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:01:
Hoe/is het mogelijk om het MAC adres van een acces point (AC LITE) aan te passen van de ethernet poort?
Hier moet alle shit staan die ik heb.
Helaas, bij m’n router kan je het wel softwarematig aanpassen / spoofen.Skynett schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:16:
[...]
Niet. Tenzij je een andere chip erop soldeert.
Hoe heb je de switch verbonden met de UDM pro? Gewoon UTP of SFP? Ik heb momenteel de switch US-8-150W met USG en cloudkey. Ik overweeg de udm pro als vervanging. Ik vraag me wel af wat er gebeurd als bij de udm pro de elektriciteit uitvalt. Komt die dan weer online vanzelf? Geen problemen zoals met cloudkey 1?GroeneThee schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:10:
[...]
Heb een tijdje terug ook juist voor de "gewone" pro gekozen met 2 switches. Werkt serieus goed en stabiel.
Belangrijker, waarom.rob1985 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:23:
[...]
Helaas, bij m’n router kan je het wel softwarematig aanpassen / spoofen.
"Divine Shields and Hearthstones do not make a hero heroic."
rob1985 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 20:01:
Hoe/is het mogelijk om het MAC adres van een acces point (AC LITE) aan te passen van de ethernet poort?
Een router kan dat meestal op wan de port om dat isp’S alleen eigen hardware toe laten.rob1985 schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:23:
[...]
Helaas, bij m’n router kan je het wel softwarematig aanpassen / spoofen.
Het Mac adres van een Accespoint willen spoofed naar het Mac adres van de switch is zeer ongewenst om dat er nooit 2 devices met zelfde Mac adressen op netwerk mogen zitten en kan het hele netwerk plat leggen.
De enige rede waarom zo iets wil wil om de beveiliging te omzeilen of iets te verstoppen op het netwerk zoals een rogue Accespoint
[ Voor 49% gewijzigd door xbeam op 04-10-2021 21:47 ]
ARP Poisoning.... Daar doen we niet aan, héxbeam schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:37:
[...]
Een router kan dat meestal op wan port om dat isp’S alleen eigen hardware toe laten.
Maar voor een Accespoint is dat zeer ongewenst om dat er nooit 2 zelfde Mac adressen op netwerk voor kunnen komen. De enige rede waarom zo iets wil wil om de beveiliging te omzeilen of iets te verstoppen op het netwerk.
In de controller 'Wireless Up-Link' aan zetten is voldoende.PHPResource schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:45:
Is er een snelle manier om mesh in te stellen met 3 ap's van ubiquiti? Ik heb wel gegoogled maar word er niet veel wijzer van..
http://wifinigel.blogspot...r-wi-fi-networks-dfs.htmltomdh76 schreef op zaterdag 2 oktober 2021 @ 18:29:
Ik kan op geen 1 AP meer een niet DFS kanaal kiezen. Merk dat ik met DFS toch problemen heb (woon vlakbij een vliegveld) Weet iemand hoe ik weer de normale kanalen 36 etc kan kiezen?[Afbeelding]
Komt in het kort erop neer...
IF radar detected, THEN shutdown channels...
En die switches zijn dan wel geschikt voor WiFi 6 AP’s? Ik heb nu die oude 8-poorts met 4 PoE poorten en wat AC AP’sCloud_VII schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:08:
[...]
Jep. Heb je meer aan IMO. De switch 8 of 16 lite is al geschikt
6 APS vragen niet veel meer. Waarschijnlijk is je switch al geschikt.ChUcKiE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:22:
[...]
En die switches zijn dan wel geschikt voor WiFi 6 AP’s? Ik heb nu die oude 8-poorts met 4 PoE poorten en wat AC AP’s
Ik heb er hier een van de eerste lichting uit de EA draaien; heel stabiel en vooral heel stil! Blij dat ik de Switch de deur uit heb kunnen doen en nu met 1 apparaat werk.ChUcKiE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 16:59:
Stuurt moeiteloos de Lite 6, pro en in-wall AP’s aan, dus de compatibiliteit van PoE voor de modernere AP’s is prima. Oudere types zijn lastiger naar ik begreep, maar zelf geen ervaring mee.
Verder een 2TB WD schijf erin voor de camera’s en ook dat draait stabiel en blijft koel.
Zou het zeker overwegen voor dat geld!
UTP.giantgiantus schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:25:
[...]
Hoe heb je de switch verbonden met de UDM pro? Gewoon UTP of SFP? Ik heb momenteel de switch US-8-150W met USG en cloudkey. Ik overweeg de udm pro als vervanging. Ik vraag me wel af wat er gebeurd als bij de udm pro de elektriciteit uitvalt. Komt die dan weer online vanzelf? Geen problemen zoals met cloudkey 1?
Geen idee, is nog niet gebeurd en heb er ook een APS UPS tussen.
Thanks. Nog niet gelukt helaas. Als ik de wireless up-link op Manual zet, kan ik vervolgens geen uplink devices kiezen?Will_M schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 21:47:
[...]
In de controller 'Wireless Up-Link' aan zetten is voldoende.
edit
Waarschijnlijk en wellicht logischerwijs moeten de ap's wel hetzelfde wifi netwerk broadcasten. Heb nu 1 wifi netwerk aangemaakt en daarin alle ap's ingezet. Lijkt te werken nu!
[ Voor 24% gewijzigd door PHPResource op 05-10-2021 08:49 ]
Ik krijg die van mij morgen binnen als het meezit. Ben benieuwd! Qua ap's zou het goed moeten zitten, die U6-Mesh ap's verbruiken niet veel. En anders laat ik die poe injectors er tussen zitten, probleem ook opgelost. Qua snelheid van die backplane inderdaad wel een goed punt, maar daar haal ik nog wel n keer een goede switch voor.Pepppie schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 00:00:
[...]
Ik heb er hier een van de eerste lichting uit de EA draaien; heel stabiel en vooral heel stil! Blij dat ik de Switch de deur uit heb kunnen doen en nu met 1 apparaat werk.
Stuurt moeiteloos de Lite 6, pro en in-wall AP’s aan, dus de compatibiliteit van PoE voor de modernere AP’s is prima. Oudere types zijn lastiger naar ik begreep, maar zelf geen ervaring mee.
Verder een 2TB WD schijf erin voor de camera’s en ook dat draait stabiel en blijft koel.
Zou het zeker overwegen voor dat geld!
Ik heb een Asus RT-AC87U router momenteel, hiervan heb ik de wifi uitgeschakeld en gebruik daarbij 2 UniFi AP-AC LITE access points. De UniFi controller heb ik draaien op mijn homelab in een Docker container. Wat ik gebruik op de Asus router momenteel is dnsmasq om e.e.a. intern te kunnen routen.
Nu zou ik het fijn vinden om gewoon 1 interface te kunnen gebruiken, en die van UniFi bevalt wel aardig. Ik heb redelijk blind een USG gekocht, maar die is dus al vrij oud en qua specs ook niet heel krachtig, ik zie dat met IPS/IDS aan de snelheid terugvalt naar 85Mbps. Dat is wel een feature die ik zou willen gebruiken, maar die snelheid zie ik niet zitten (heb Ziggo 300/30).
Nu heb ik geen ruimte om een rackmounted router neer te zetten, maar ik zie net dat er zoiets als een UDM bestaat. Router/cloudkey/AP in 1 zoals ik het begrijp. Deze is nog vrij nieuw en daarmee wellicht ook wat buggy, maar deze zou qua hardware wel beter voldoen aan wat ik wil. Ook al heb ik niet perse een extra AP nodig, dan verhuis ik de AP AC LITE wel naar de 1e etage. Dan heb ik er op elke etage 1 hangen. En de controller hebben draaien op de router is ook niet zo slecht als het een beetje snel werkt.
Erg lang verhaal, maar mijn vragen zijn nu, kan ik met de UDM uit de voeten; kan ik de AP AC LITE's zonder problemen adopten; werkt de UDM met dnsmasq, en is de interface een beetje snel/stabiel?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)
- nero355
- Netwerk switches
- Ubiquiti UniFi
- Unifi
- Amplifi
- Accesspoints
- Ubiquiti UniFi AC HD
- Ubiquiti EdgeRouter X
- Netwerkaccessoires
- Ubiquiti
- Netwerkapparatuur
- Modems en routers
Nieuwe of Oude webGUIpsy schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:23:
Wat is die Unify controller toch een onoverzichtelijke bende.
Indien de Nieuwe : Zet die lekker uit en ga terug naar de Oude
Is ook niet ideaal, maar wel vele malen fijner dan die nieuwerwetse crap!
Hoe lang zijn ze hier nu niet al mee bezig?
Jawel hoor dat zit ook in de nieuwe UI. Networks > Advanced onderinShinji schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 08:50:
In de oude UI kan je een VLAN only netwerk aanmaken, dit kan ik niet vinden in de nieuwe, mis ik iets of is dat nog steeds niet overgezet (6.4.45).
Hoe lang zijn ze hier nu niet al mee bezig?
PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields
Ah, die had ik wel gezien maar die interpreteerde ik als port isolation binnen het VLAN.
Opgepast, er zijn wifi 6 AP's die PoE+ (802.3at) nodig hebben zoals de U6-Pro & U6-LR, maar een U6-Lite is nog gewoon PoE (802.3af).ChUcKiE schreef op maandag 4 oktober 2021 @ 23:22:
[...]
En die switches zijn dan wel geschikt voor WiFi 6 AP’s? Ik heb nu die oude 8-poorts met 4 PoE poorten en wat AC AP’s
UDM is 2 jaar geleden gereleased, voor mij is die ondertussen stabiel en niet buggy. Uiteraard kan je daar gewoon extra AP's aan koppelen. I.v.m. je vraag rond dnsmasq kan ik niet helpen maar ik raad je aan om dat goed uit te zoeken, Unifi spullen doen vaak moeilijk als je wat specialere zaken wilt gaan doen..Sp33dFr34k schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:17:
Nu heb ik geen ruimte om een rackmounted router neer te zetten, maar ik zie net dat er zoiets als een UDM bestaat. Router/cloudkey/AP in 1 zoals ik het begrijp. Deze is nog vrij nieuw en daarmee wellicht ook wat buggy, maar deze zou qua hardware wel beter voldoen aan wat ik wil.
Ik heb mijn UDM PRO zoals al eerder in het topic opgehangen, heb ook geen ruimte voor een rack. ppeterr in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"Sp33dFr34k schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:17:
Hmmmm, ik zit met een beetje een dilemma.
Ik heb een Asus RT-AC87U router momenteel, hiervan heb ik de wifi uitgeschakeld en gebruik daarbij 2 UniFi AP-AC LITE access points. De UniFi controller heb ik draaien op mijn homelab in een Docker container. Wat ik gebruik op de Asus router momenteel is dnsmasq om e.e.a. intern te kunnen routen.
Nu zou ik het fijn vinden om gewoon 1 interface te kunnen gebruiken, en die van UniFi bevalt wel aardig. Ik heb redelijk blind een USG gekocht, maar die is dus al vrij oud en qua specs ook niet heel krachtig, ik zie dat met IPS/IDS aan de snelheid terugvalt naar 85Mbps. Dat is wel een feature die ik zou willen gebruiken, maar die snelheid zie ik niet zitten (heb Ziggo 300/30).
Nu heb ik geen ruimte om een rackmounted router neer te zetten, maar ik zie net dat er zoiets als een UDM bestaat. Router/cloudkey/AP in 1 zoals ik het begrijp. Deze is nog vrij nieuw en daarmee wellicht ook wat buggy, maar deze zou qua hardware wel beter voldoen aan wat ik wil. Ook al heb ik niet perse een extra AP nodig, dan verhuis ik de AP AC LITE wel naar de 1e etage. Dan heb ik er op elke etage 1 hangen. En de controller hebben draaien op de router is ook niet zo slecht als het een beetje snel werkt.
Erg lang verhaal, maar mijn vragen zijn nu, kan ik met de UDM uit de voeten; kan ik de AP AC LITE's zonder problemen adopten; werkt de UDM met dnsmasq, en is de interface een beetje snel/stabiel?
Er komt ook een UDR aan. een UDM maar dan Wifi 6 en wat PoE poortenSp33dFr34k schreef op dinsdag 5 oktober 2021 @ 22:17:
Hmmmm, ik zit met een beetje een dilemma.
Voor PoE+ heb ik dan de oude 8 poorts switch (60W) liggen, maar ik moet zeggen dat ik mede door de post van @Pepppie toch twijfel om niet gewoon direct de PRO SE te halen en die te koppelen aan mijn oude switch. Camera's en 2 in-wall AP's op de Pro SE, Wifi 6 Pro AP's op de switch, en de rest van de kabels (niet PoE) kan ik dan verdelen over de vrije poorten.Tha Render_2 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 09:00:
[...]
Opgepast, er zijn wifi 6 AP's die PoE+ (802.3at) nodig hebben zoals de U6-Pro & U6-LR, maar een U6-Lite is nog gewoon PoE (802.3af).
Bedoel je de US-8-60W? Die heeft enkel poe 802.3af en geen poe+.ChUcKiE schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:38:
[...]
Voor PoE+ heb ik dan de oude 8 poorts switch (60W) liggen
Deze volgens mij:Tha Render_2 schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 10:46:
[...]
Bedoel je de US-8-60W? Die heeft enkel poe 802.3af en geen poe+.
https://eu.store.ui.com/c...oducts/unifi-switch-8-60w
Layer 2, PoE switch with 8 GbE RJ45 ports including 4 GbE, 820.3af PoE ports.
The Switch 8 60W (US 8 60W) is a fully managed switch with 8 GbE RJ45 ports including (4) GbE, 802.3at PoE+ ports
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
Ik meen iig poe poorten 8x en 2.5GBE WAN poort.DennusB schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:06:
Weet iemand wat nou de verschillende zijn tussen de Dream Machine Pro en de Dream Machine Pro SE? Ik kan het niet echt vinden!
flickr - WOT Profile - Game PC
https://evanmccann.net/blog/ubiquiti/unifi-comparison-chartsDennusB schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:06:
Weet iemand wat nou de verschillende zijn tussen de Dream Machine Pro en de Dream Machine Pro SE? Ik kan het niet echt vinden!
- 128GB SSDDennusB schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:06:
- PoE poorten (geen PoE+)
- 2,5 GBps WAN UTP
Ik vrees dat die tekst fout is, klik maar eens op de datasheet, de switch 8 60w heeft 4x poe, geen poe+.ChUcKiE schreef op woensdag 6 oktober 2021 @ 11:06:
[...]
Deze volgens mij:
https://eu.store.ui.com/c...oducts/unifi-switch-8-60w
Layer 2, PoE switch with 8 GbE RJ45 ports including 4 GbE, 820.3af PoE ports.
The Switch 8 60W (US 8 60W) is a fully managed switch with 8 GbE RJ45 ports including (4) GbE, 802.3at PoE+ ports
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van ervaringen van Ubiquiti Netwerkapparatuur! Protect and Access horen daar niet bij.
Andere onderwerpen horen thuis in:
- Aankoopadvies: [Ubiquiti-apparatuur] Aankoopadvies & Discussie
- IPTV: [Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie
- Deurbel: [Ubiquiti UniFi Protect G4 Doorbell] Ervaringen & Discussie
- Unifi Access: [Ubiquiti UniFi Acces] Ervaringen & Discussie
- Unifi Protect: [UniFi Protect] Ervaringen en Discussies
Gebruik als laatste eerst de search voordat je een vraag stelt. Veel vragen komen telkens terug en de antwoorden zijn dus terug te vinden.
/f/image/jFZ9gct1Ex6EvFoLrNXED77n.png?f=fotoalbum_large)