Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• Remco Tr
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 13:55
geenwindows schreef op dinsdag 22 oktober 2019 @ 17:21:
[...]

master: 192.168.1.9
slave: 192.168.1.10
Zo heb ik het nu ook en het werkt! Thanks

• Job_04
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17:59
Ook ik heb sinds gisteren een pihole geinstalleerd, ging me verassend soepel af. Echter werkt op mijn smart tv de npo gemist app en ook de kijk app niet meer. Videos worden niet geladen.

Leek mij zo simpel als video proberen te starten, via pihole kijken wat er geblokkeerd wordt, en met trial-error zaken witelisten totdat de serie laad, en de reclames niet. Echter kom ik hier niet uit. Ik zie ook niet direct na aanklikken van de serie enkele geblokeerde domeinen verschijnen van het ip adres van mijn tv.

Wat doe ik hier fout? Hoe kan ik dit het beste oplossen?

• Sa1
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 15:49
Job_04 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:34:
Ook ik heb sinds gisteren een pihole geinstalleerd, ging me verassend soepel af. Echter werkt op mijn smart tv de npo gemist app en ook de kijk app niet meer. Videos worden niet geladen.

Leek mij zo simpel als video proberen te starten, via pihole kijken wat er geblokkeerd wordt, en met trial-error zaken witelisten totdat de serie laad, en de reclames niet. Echter kom ik hier niet uit. Ik zie ook niet direct na aanklikken van de serie enkele geblokeerde domeinen verschijnen van het ip adres van mijn tv.

Als het goed is zijn het de volgende:

b.scorecardresearch.com en
tag.aticdn.net.

Vergeet na het toevoegen niet je gravity lijst te updaten.

• Job_04
@Sa1

Dank voor de hulp :) Moet ik die 2 juist Whitelisten? Ga er vanmiddag mee aan de slag hoop dat ik er zo uitkom :)

Nog even ter interesse voor problemen in de toekomst, hoe pak je dit soort problemen aan? De werkwijze die ik omschreef, of heb je een andere manier om hier achter te komen, behalve dan het op tweakers vragen?

• Deshmir
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 19:58
Job_04 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 12:13:
@Sa1

Dank voor de hulp :) Moet ik die 2 juist Whitelisten? Ga er vanmiddag mee aan de slag hoop dat ik er zo uitkom :)

Nog even ter interesse voor problemen in de toekomst, hoe pak je dit soort problemen aan? De werkwijze die ik omschreef, of heb je een andere manier om hier achter te komen, behalve dan het op tweakers vragen?
toevoegen aan de whitelist inderdaad,pihole update dan ook gelijk de juiste dingen zodat het wel goed gaat.

Makkelijkst is inderdaad te filteren op IP en controleren wat rood is.
en dan 1 voor 1 toevoegen aan de whitelist; bij geen verandering weer van de whitelist afhalen.

• sjhgvr
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-11 11:34
hp-got schreef op zondag 13 oktober 2019 @ 10:08:
[...]

En dan elk dag zoeken waarom iets niet meer werkt: klik (en kijk vooral even naar de dagelijkse unblock-verzoeken, intussen telt dat lijstje al meer dan 2000 items).

Meer is niet altijd beter, maar dat is al vaker gezegd.
In my defense;
1: Dat topic is nu net iets meer dan 5 maanden oud.
2: Die 2K comments zijn niet eens voor de helft false positive reports
3: Alles wat ook echt false positive is, is zo goed als allemaal binnen een dag gefixed. (Sommige zelfs in dezelfde minuut als de report, andere een dag te laat omdat de reddit filter hun bericht weerhoud van plaatsen).
4: Gereporte false positives welke "too obvious" zijn (welke in mijn ogen nooit geblocked zouden mogen worden, ook niet per ongeluk) komen op de skipifcontains-list. Waardoor hele blocklists niet meer ge-include worden (dit is ook een reden waarom het aantal domeinen op de blocklist drastisch afgenomen is de laatste tijd.)

Maar vooral;

5: Kom maar op met je false positives!

• Maarten60
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 16-11 16:30
Ter ondersteuning
Ik gebruik de lijst al een tijdje en het is inderdaad opvallend dat het aantal geblokkeerde domeinen sterk varieert en naar beneden is gegaan. In de dagelijkse praktijk werkt het goed en belangrijker, de familie klaagt niet.
Een enkele keer wordt er iets geblokkeerd maar met het pi-hole dashboard is het redelijk eenvoudig om het probleem te vinden en sjhgvr lost zaken snel op.
Als ik al iets te klagen heb: het is lastig om bier via Paypal te schenken.
Ga zo door!

• TheovdS
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:30
Maarten60 schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 10:44:
Ter ondersteuning
Ik gebruik de lijst al een tijdje en het is inderdaad opvallend dat het aantal geblokkeerde domeinen sterk varieert en naar beneden is gegaan. In de dagelijkse praktijk werkt het goed en belangrijker, de familie klaagt niet.
Een enkele keer wordt er iets geblokkeerd maar met het pinhole dashboard is het redelijk eenvoudig om het probleem te vinden en sjhgvr lost zaken snel op.
Als ik al iets te klagen heb: het is lastig om bier via Paypal te schenken.
Ga zo door!
Ik heb hem hier vandaag ook toegevoegd. Ik gebruikte eerst https://v.firebog.net/hosts/lists.php, maar dat is een hele lijst met losse lijsten. 1 lijst die ook nog goed onderhouden word (zo te zien door een Nederlander), spreekt me wel aan!

• MJV
  • Registratie: mei 2003
  • Nu online
Job_04 schreef op woensdag 23 oktober 2019 @ 11:34:

Even zoeken in dit topic, ik had hetzelfde probleem en een tijdje terug zijn de juiste URL's voorbij gekomen.

• sugarcube
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-11 00:06
masauri schreef op donderdag 16 mei 2019 @ 20:21:
Ik heb een pi-hole draaien en ter referentie naar anderen toe en in de toekomst.
Om in te loggen op de myproximus.be site voor mensen met een proximus abo of dergelijk.
Moet je de volgende sites op de whitelist zetten:
1.glb.proximus.be
admit.belgacom.be
belgacom.be
glb.proximus.be
proximus.be
tags.tiqcdn.com
www1.glb.proximus.be

Om gewoon maar te kunnen inloggen op hun site... zot gewoon.
ik heb net deze post gevonden na 2 weken gezeur en 5-tal telefoontjes van +- half uur met de helpdesk, omdat ik niet meer aan mijn facturen van proximus kon op de my proximus.

De culprit is de tags.tiqcdn.com -> blijkbaar is dit spyware (van tealium.com), staat daarom normaal geblockt door pihole.

Ik laat deze dus liever geblockt indien mogelijk.

Aan de anderen hier met een pihole die wel op my proximus zouden willen maar niet tags.tiqcdn.com willen toelaten, hier is wat ik heb gedaan :
1) 1x tags.tiqcdn.com toelaten (whitelisten op de pihole)
2) naar proximus website gaan en inloggen.
3) URL noteren waar je dan terecht komt -> voor in stap ( 8 )
4) tags.tiqcdn.com uit whitelist halen en in de blacklist zetten.
5) pihole cache leegmaken (inloggen op pihole, dan commando geven 'pihole restartdns')
6) browser cache van laatste uur leegmaken
7) dns cache op je pc leegmaken (windows command : 'ipconfig /flushdns')
8 ) bookmark aanmaken voor url in stap ( 3 )

Daarna kan je op proximus inloggen, maar blijf je hangen hoewel je ingelogd bent. Dan ga je naar de bookmark van stap 3/8, en voila, je bent op proximus, zonder spy ware. Normaal zou je via de bookmark ook ineens goed moeten kunnen inloggen, maar ik ben niet zeker of dit altijd goed werkt.

• sjhgvr
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 17-11 11:34
sugarcube schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:50:
[...]

De culprit is de tags.tiqcdn.com -> blijkbaar is dit spyware (van tealium.com), staat daarom normaal geblockt door pihole.
Spyware is unwanted software that infiltrates your computing device, stealing your internet usage data and sensitive information. Spyware is classified as a type of malware — malicious software designed to gain access to or damage your computer, often without your knowledge. Spyware gathers your personal information and relays it to advertisers, data firms, or external users.

Bron: https://us.norton.com/int...-before-it-snags-you.html

Dus nee?

• nero355
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 17:57

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

sugarcube schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 15:50:
Geen idee wie je dat wijs heeft gemaakt, maar dit is de uitleg die wel klopt :

tags.tiqcdn.com is een hele grote CDN die helaas soms ook wordt gebruikt voor het serveren van ads, trackers, enz.

Hierdoor zal je bijvoorbeeld ook problemen hebben met dingen downloaden op een prima legitieme website zoals die van VMWare onder andere! ;)

Daarom zet ik hem soms ook heel effe op de Whitelist en als ik zeker weet dat ik er geen last meer van zal ondervinden pleur ik hem weer weg :Y)

Een hele late EDIT :
Grim schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:33:
Niemand die gebruik maakt van de functie om even je Pi-Hole 1 minuut uit te schakelen ipv op de whitelist zetten en er weer vanaf halen? 8)7
Meestal ben ik er wat langer mee bezig dan 1 minuut en om nou mijn hele netwerk meteen bloot te leggen daardoor... :?

NEE!!! :P

nero355 wijzigde deze reactie 05-11-2019 22:21 (22%)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Grim
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 19:51
Niemand die gebruik maakt van de functie om even je Pi-Hole 1 minuut uit te schakelen ipv op de whitelist zetten en er weer vanaf halen? 8)7

Steam: Grim

• Job_04
Ik krijg nu de NOS app op mijn smart tv niet werkend. Ik heb onderstaande domeinen gewhitelist, naar wat zoeken in dit topic. Kan iemand mij verder helpen?

sss.snmmd.nl
cts.snmmd.nl
crwdcntrl.net

Heb hiernaast in tail.pihole.log blind alles wat ik voorbij zag komen direct na openen app op de whitelist toegevoegd, maar dit lijkt ook niet te helpen.

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17:40

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik snap iets niet. Pihole al een paar jaar draaien. Alles netjes up to date.
Marktplaats: ads komen gewoon door :? Dat was ooit niet. Komt van googleadservices af, staat me bij dat die al jaren gewon geblockt wordt? Dacht eerst dat het aan de ipad lag, maar na wat caching removal op de laptop en de ipad hebben beiden er last van. Brwoser resp Safari, chrome (ipad) en FF (laptop).

Iemand een idee waar dat zit?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• sugarcube
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 16-11 00:06
Grim schreef op vrijdag 25 oktober 2019 @ 19:33:
Kijk, dat is nou es een goeie tip ! ik wist niet dat dat kon, weer wat bijgeleerd ;)
Nog zulke tips ?

• Grim
sugarcube schreef op zondag 27 oktober 2019 @ 20:40:
[...]

Kijk, dat is nou es een goeie tip ! ik wist niet dat dat kon, weer wat bijgeleerd ;)
Nog zulke tips ?
Jazeker. Je kan, door gebruik te maken van de API, zelfs een bookmark maken die je pihole voor x seconden uitschakelt.

https://www.reddit.com/r/...e_using_a_bookmarked_url/

Dan moet je niet meer iedere keer naar de webpagina gaan. Een keertje klikken op de bladwijzer en vooruit met de geit.

• loewie1984

loewie1984

music addict! pizza monster!!

Ik heb een beetje een rare situatie waarvan ik niet weet waar ik het nu moet zoeken.

Setup: raspberry pi met daarop docker en in docker de volgende containers draaien
  • portainer (voor beheer docker)
  • domoticz
  • pihole
  • ubiquiti controller
Het probleem wat ik heb is dat ik geen nieuwe docker images meer kan pullen want als ik een ping doe naar docker.io kan het niet resolved worden.

Eerst had ik ook dat mijn ubiquiti controller zich niet aanmeldde bij de cloud controller maar dat heb ik opgelost door in de pi in /etc/network/interfaces een dns config te zetten (naar public google dns)

config:
auto eth0
iface eth0 inet static
address 10.0.0.10
netmask 255.255.255.0
gateway 10.0.0.1
dns-nameservers 8.8.8.8 8.8.4.4

Vervolgens kon de controller de cloud controller resolven, maar het vreemde is dat ik nog steeds geen docker images kan pullen omdat ik dan krijg dat ie docker.io niet kan resolven. Ik zie op de pihole dat er maar 3 clients actief zijn namelijk
  • localhost
  • 10.0.0.10
  • 172.0.0.1
dat is alle drie hetzelfde apparaat, want de pi zit op 10.0.0.10, het 172 adres is het docker ip van het docker bridge netwerk en localhost spreekt ook voor zich. Ook zie ik in de query log dat het adres docker.io adres netjes wordt geforward.

En het vreemde is dat ik het ook ervaar op mijn computer, zelfs als ik daar geforceerd een andere DNS instel (bijv. die van google 8.8.8.8 of cloudflare 1.1.1.1), maar als ik vervolgens check op dnschecker.org is de site wel gewoon beschikbaar: https://dnschecker.org/#A/docker.io

Dus nu begin ik te twijfelen, ligt de oorzaak bij de pihole, bij de ubiquiti gateway, or is docker.io op dit moment niet bereikbaar (kan ook maar lijkt me sterk)

discogs

• MJV
  • Nu online
loewie1984 schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:31:

En het vreemde is dat ik het ook ervaar op mijn computer, zelfs als ik daar geforceerd een andere DNS instel (bijv. die van google 8.8.8.8 of cloudflare 1.1.1.1), maar als ik vervolgens check op dnschecker.org is de site wel gewoon beschikbaar: https://dnschecker.org/#A/docker.io
Dit is wel heel vreemd. Wat als je eerst ipconfig /flushdns doet?

Welk resultaat levert een nslookup docker.io op je PC op?

• loewie1984

loewie1984

music addict! pizza monster!!

MJV schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 21:50:
[...]

Dit is wel heel vreemd. Wat als je eerst ipconfig /flushdns doet?

Welk resultaat levert een nslookup docker.io op je PC op?

vreemd toch?

discogs

• LastBoyScout
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 18-11 23:50

LastBoyScout

The Last bot not Lost BoyScout

Heb hier hetzelfde; De 3 IP's die nslookup oplevert zitten allemaal op *.compute-1.amazonaws.com en daar hebben ze normaal gesproken ICMP (ping-reply) op uit staan. Niet abnormaal; dus daar hoef je geen conclusies uit te trekken.

PC-Specs

• The Eagle

The Eagle

The Eagle schreef op zaterdag 26 oktober 2019 @ 18:04:
Ik snap iets niet. Pihole al een paar jaar draaien. Alles netjes up to date.
Marktplaats: ads komen gewoon door :? Dat was ooit niet. Komt van googleadservices af, staat me bij dat die al jaren gewon geblockt wordt? Dacht eerst dat het aan de ipad lag, maar na wat caching removal op de laptop en de ipad hebben beiden er last van. Brwoser resp Safari, chrome (ipad) en FF (laptop).

Iemand een idee waar dat zit?
Weekje later: iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• MJV
  • Nu online
The Eagle schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:27:
[...]

Weekje later: iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :)
Vreemd wel. Hier geen Marktplaats ads die doorkomen, met de volgende blocklists. Op de ondersta na zijn ze standaard.

code:
1
2
3
4
5
6
7
    https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/hosts    
    https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains    
    http://sysctl.org/cameleon/hosts    
    https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_tracking.txt    
    https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt  
    https://hosts-file.net/ad_servers.txt   
    https://dbl.oisd.nl/

• Sa1
Pfff word toch een beetje simpel van npo start op de Samsung tv’s. Ik blijf maar dingen op de whitelist zetten. Nu heb ik eigenlijk alleen nog google ads over. Iemand een idee hoe npo start werkend te krijgen?

• MJV
  • Nu online
Sa1 schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:19:
Pfff word toch een beetje simpel van npo start op de Samsung tv’s. Ik blijf maar dingen op de whitelist zetten. Nu heb ik eigenlijk alleen nog google ads over. Iemand een idee hoe npo start werkend te krijgen?
Zoek in dit topic even daar zijn de URL's terug te vinden die nodig zijn om NPO start iig op Android + Chromecast aan de praat te krijgen.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ai.

Ik doe zo een keer in het half jaar mijn p-hole updaten en kijk er verder niet zo veel naar om.
Het werkt.

Maar nu blijkt er een update geweest te zijn, waarbij ze gestopt zijn met block-list.
Het aantal geblokkerde domeinen is nu de helft van wat het eerst was en veel komt er nu doorheen.
Niet blij mee.

Wat is een goede start om dit te repareren?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Deshmir
Cyberpope schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 20:07:
Ai.

Ik doe zo een keer in het half jaar mijn p-hole updaten en kijk er verder niet zo veel naar om.
Het werkt.

Maar nu blijkt er een update geweest te zijn, waarbij ze gestopt zijn met block-list.
Het aantal geblokkerde domeinen is nu de helft van wat het eerst was en veel komt er nu doorheen.
Niet blij mee.

Wat is een goede start om dit te repareren?
https://blocklist.site/app/; veel plezier :+

• The Eagle

The Eagle

MJV schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 11:31:
[...]

Vreemd wel. Hier geen Marktplaats ads die doorkomen, met de volgende blocklists. Op de ondersta na zijn ze standaard.

code:
1
2
3
4
5
6
7
    https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/hosts    
    https://mirror1.malwaredomains.com/files/justdomains    
    http://sysctl.org/cameleon/hosts    
    https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_tracking.txt    
    https://s3.amazonaws.com/lists.disconnect.me/simple_ad.txt  
    https://hosts-file.net/ad_servers.txt   
    https://dbl.oisd.nl/

Stond er bij mij ook allemaal, met eentje extra. Die dbl.oisd.nl er bij gezet, update hoeronder. Helaas nog steeds ads op MP....zal toch niet in google zelf zitten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
  [i] Pi-hole blocking is enabled
  [i] Neutrino emissions detected...
  [✓] Pulling blocklist source list into range

[i] Target: raw.githubusercontent.com (hosts)
  [✓] Status: Retrieval successful

[i] Target: mirror1.malwaredomains.com (justdomains)

[i] Target: sysctl.org (hosts)
  [✓] Status: No changes detected

[i] Target: zeustracker.abuse.ch (blocklist.php?download=domainblocklist)

[i] Target: s3.amazonaws.com (simple_tracking.txt)

[i] Target: s3.amazonaws.com (simple_ad.txt)

[i] Target: hosts-file.net (ad_servers.txt)

[i] Target: dbl.oisd.nl ()

[✓] Consolidating blocklists
  [✓] Extracting domains from blocklists
  [i] Number of domains being pulled in by gravity: 781073
  [✓] Removing duplicate domains
  [i] Number of unique domains trapped in the Event Horizon: 678070
  [i] Nothing to whitelist!
  [i] Number of regex filters: 0
  [✓] Parsing domains into hosts format
  [✓] Cleaning up stray matter

[✓] DNS service is running
  [✓] Pi-hole blocking is Enabled

Iemand nog goede ideeen? :)

• Deshmir
@The Eagle Bedoel je de ads op de zoekresultaten / homepage of de (bij mij) 2 regels google adservices als je een specifieke advertentie opent?

• The Eagle

The Eagle

Met name zoekresultaten, bovenaan.
Blok onderaan de advertentie zie ik idd ook merk ik nu, was nog nooit opgevallen, zover kom ik nooit met kijken :+ Maar mag uiteraard ook weg :)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dank. De meeste even toegevoegd, maar het aantal geblokkeerde domeinen stijgt nauwelijks.
Even kijk hoe het zich ontwikkelt.

Ik dacht namelijk al de juiste lijsten te hebben toegevoegd (als ik een gravity update doe krijgen ze ook allemaal een groen vinkje). Strange.

Google ads blijven er doorheen komen. Maar dat kan ook aan chrome liggen.

Cyberpope wijzigde deze reactie 02-11-2019 22:16 (7%)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Deshmir
@Cyberpope https://dbl.oisd.nl/ is wel echt een hele grote

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Aantal stijgt wel wat, maar dat is geen doel op zich. Maar google ads komen op sommige plekken nog door en sommige sites kan ik nu wel bezoeken terwijl dat eerst niet kon.

Nou ja.. ga het maar een tijdje aanzien.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Oops.. Een update van de windscribe VPN maakte dat een deel van het verkeer via VPN liep. Daar ging hij de fout in. Zat dus nooit in de Pihole denk ik.

• The Eagle

The Eagle

Hier ook nog steeds google ads. En geen VPN in gebruik. Zelfs flushdns op de ipad mocht niet baten

• Deshmir
The Eagle schreef op zondag 3 november 2019 @ 14:48:
Hier ook nog steeds google ads. En geen VPN in gebruik. Zelfs flushdns op de ipad mocht niet baten
Heb even zitten kijken, en het is een iframe die wordt geladen door/met een specifieke javascript aanroep.
Hij gaat naar https://www.google.nl/afs/ads?xxxxxxxx.
Helaas kan je nog steeds geen sub pagina's blokkeren met pihole, andere optie is een regex eromheen bouwen.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Laatst online: 19:21

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Deshmir schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:09:
[...]
Heb even zitten kijken, en het is een iframe die wordt geladen door/met een specifieke javascript aanroep.
Helaas kan je nog steeds sub pagina's blokkeren met pihole, andere optie is een regex eromheen bouwen.
Volgens mij ontbreekt daar een "geen" tussen "steeds" en "sub".

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• The Eagle

The Eagle

Deshmir schreef op zondag 3 november 2019 @ 17:09:
[...]

Helaas kan je nog steeds geen sub pagina's blokkeren met pihole, andere optie is een regex eromheen bouwen.
Ik had ook al even zitten zoeken in de sources van de pagina maar kwam niet heel veel verder dan dat er idd iets van google gehaald werd. Regex is niet mijn ding...hoe zou die er uit moeten zien :?
Zou wel fijn zijn als ik die ellende er uit kon filteren. Pagina op de ipad is pas fatsoenlijk responsive als die ellende geladen is :(

• Freee!!

Freee!!

The Eagle schreef op zondag 3 november 2019 @ 21:01:
[...]
Ik had ook al even zitten zoeken in de sources van de pagina maar kwam niet heel veel verder dan dat er idd iets van google gehaald werd. Regex is niet mijn ding...hoe zou die er uit moeten zien :?
Zou wel fijn zijn als ik die ellende er uit kon filteren. Pagina op de ipad is pas fatsoenlijk responsive als die ellende geladen is :(
Kijk eens naar https://docs.pi-hole.net/ftldns/regex/overview/

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• TheovdS
  • Registratie: oktober 2004
  • Laatst online: 14:30
The Eagle schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 21:15:
[...]

Stond er bij mij ook allemaal, met eentje extra. Die dbl.oisd.nl er bij gezet, update hoeronder. Helaas nog steeds ads op MP....zal toch niet in google zelf zitten?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
  [i] Pi-hole blocking is enabled
  [i] Neutrino emissions detected...
  [✓] Pulling blocklist source list into range

[i] Target: raw.githubusercontent.com (hosts)

[i] Target: mirror1.malwaredomains.com (justdomains)

[i] Target: sysctl.org (hosts)

[i] Target: zeustracker.abuse.ch (blocklist.php?download=domainblocklist)

[i] Target: s3.amazonaws.com (simple_tracking.txt)

[i] Target: s3.amazonaws.com (simple_ad.txt)

[i] Target: hosts-file.net (ad_servers.txt)

[i] Target: dbl.oisd.nl ()

[✓] Consolidating blocklists
  [✓] Extracting domains from blocklists
  [i] Number of domains being pulled in by gravity: 781073
  [✓] Removing duplicate domains
  [i] Number of unique domains trapped in the Event Horizon: 678070
  [i] Nothing to whitelist!
  [i] Number of regex filters: 0
  [✓] Parsing domains into hosts format
  [✓] Cleaning up stray matter

[✓] DNS service is running
  [✓] Pi-hole blocking is Enabled

Iemand nog goede ideeen? :)
Volgens mij heb je daar een browser extentie voor:
https://www.google.com/se...laats+zonder+advertenties
Beschikbaar voor diverse browsers.

Die filtert de meeste onzin weg. Je bent dat ook gelijk van al die 'TOP' advertenties af die door-linken naar webwinkels.

• Sa1
MJV schreef op zaterdag 2 november 2019 @ 17:43:
[...]

Zoek in dit topic even daar zijn de URL's terug te vinden die nodig zijn om NPO start iig op Android + Chromecast aan de praat te krijgen.
nouja, dat is het een beetje. Ik heb zelf een aantal van die URL's gegeven. En voorheen werkte dat ook keurig bij mij. Alleen nu niet meer. Elke keer moet ik eerst pihole uitzetten voordat we een aflevering kunnen kijken. De enige URL's die nog geblokkeerd worden vanuit de tv zijn die van google ads. Om die nu op de whitelist te gaan zetten zie ik niet zo zitten.

• Comp User
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 18-11 21:22
Iemand die hier ervaring mee heeft?

Bij mij - Edgerouter 6P - resulteerde het in geen verbinding meer, ook niet bedraad.

Hier staat - min of meer - dezelfde uitleg, maar ook met hetzelfde resultaat.

Comp User wijzigde deze reactie 06-11-2019 22:35 (85%)

• nero355

nero355

Comp User schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:31:

Bij mij - Edgerouter 6P - resulteerde het in geen verbinding meer, ook niet bedraad.

Dat moet gewoon prima werken, zolang jij het goed instelt ;)

In het Ubiquiti Topic is het een paar keer besproken i.c.m. zowel de EdgeRouter als de USG als het goed is!
De USG variant zelfs kort geleden nog... :)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Tomsworld
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

Comp User schreef op woensdag 6 november 2019 @ 22:31:

Werkt hier met een ER-4

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• Comp User
nero355 schreef op donderdag 7 november 2019 @ 21:51:
[...]

Dat moet gewoon prima werken, zolang jij het goed instelt ;)

In het Ubiquiti Topic is het een paar keer besproken i.c.m. zowel de EdgeRouter als de USG als het goed is!
De USG variant zelfs kort geleden nog... :)
Ik heb het inmiddels al gevonden, verkeerde volgorde |:( .
Bij mij nu ook (ER-6P).

Thanks.

• route99
  • Registratie: augustus 2017
  • Laatst online: 19:44
jpgview schreef op zondag 8 september 2019 @ 10:07:
In pihole v4.3.2 (released 15/09/2019) werd deze setting nog NIET toegevoegd. Je moet ze dus ook in deze release nog steeds manueel toevoegen.
In Pi-hole 4.3.2 verandert wel wat anders, kwam het toevallig bij de link tegen, heb hier gezocht maar kon het blijkbaar niet vinden.
https://www.security.nl/posting/625383#posting625443
Nieuwste Pi-hole-versie ondersteunt geen adblocklijsten meer
dinsdag 24 september 2019, 14:01 door Redactie, 34 reacties
Na meer dan vier maanden is er een nieuwe versie van Pi-hole verschenen, de populaire software om trackers en advertenties netwerkbreed mee te blokkeren. De nieuwste versie van Pi-hole ondersteunt geen adblock-achtige lijsten meer, waardoor er minder domeinen worden tegengehouden bij gebruikers die hiervan gebruik maakten.

Pi-hole is een applicatie die naast de Raspberry Pi op allerlei hardware geïnstalleerd kan worden. Het blokkeert trackers en advertenties voor alle apparaten die hun verkeer of dns via de Pi-hole laten lopen. Zodoende is het ook mogelijk om bijvoorbeeld op smart-tv's en IoT-apparaten die geen trackingbescherming ondersteunen toch trackers en advertenties tegen te houden.

Pi-hole laat gebruikers ook zien welke domeinen er allemaal zijn geblokkeerd. De software ondersteunde voorheen adblock-achtige filterlijsten zoals Easylist en Easyprivacy. In deze filterlijsten staat vermeld welke domeinen of trackers een adblocker moeten blokkeren. De lijsten konden aan Pi-hole worden toegevoegd, maar daar is nu een einde aan gekomen.

Volgens de Pi-hole-ontwikkelaars waren deze lijsten nooit bedoeld om aan een HOST-achtig bestand te worden toegevoegd. Daarnaast zorgde het voor allerlei false positives door de lijsten op deze manier te gebruiken. Pi-hole zal deze lijsten, wanneer ze door gebruikers zijn toegevoegd, voortaan negeren. Dit kan wel voor een vermindering van het aantal geblokkeerde domeinen zorgen. Daarnaast zijn er aan Pi-hole 4.3.2 allerlei andere fixes en aanpassingen doorgevoerd.

• Pazo
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 18-11 21:40

Pazo

Miauw?

route99 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 23:38:
In Pi-hole 4.3.2 verandert wel wat anders, kwam het toevallig bij de link tegen, heb hier gezocht maar kon het blijkbaar niet vinden.
https://www.security.nl/posting/625383#posting625443
De nieuwste versie van Pi-hole ondersteunt geen adblock-achtige lijsten meer, waardoor er minder domeinen worden tegengehouden bij gebruikers die hiervan gebruik maakten.
Whoh... dit is wel heel ernstig! :| Dit is toch de hele opzet / bestaansrecht van Pi-hole? Dat je adlock lijsten kan toevoegen. En dat gooien ze nu overboord? :? Ik kan hier even niet bij. Volgens mij zijn ze nu hun eigen graf aan het graven. Of vat ik dit nu verkeerd op? Voorlopig dus maar even niet upgraden.

EDIT:
Zit nog even verder te lezen in dat topic, maar het lijkt er dus op dat het alleen gaat om lijsten die niet in het juist host-formaat zijn.
Vanaf deze release is er enkel geen ondersteuning meer voor (oa) easylist adblock lijsten omdat deze niet in het correcte HOST format zijn. Artikel klopt derhalve dus niet.
Het enige wat niet meer werkt is lijsten met het Adblock formaat (dat bijvoorbeeld door Adblock Plus of uBlock Origin gebruikt wordt).

Ik heb geupdate naar versie 4.3.2 en er is 0,0 veranderd tegenover vorige versie voor mij (omdat ik die functionaliteit niet gebruikte). Er zijn tal van lijsten te vinden (sommige met over 2 miljoen domeinen om te blokkeren) die gewoon nog altijd werken.
Ik snap het nog niet helemaal. Ik heb zelf iets van 10 extra lijsten zelf toegevoegd. Blijven die nu wel of niet werken?

Pazo wijzigde deze reactie 14-11-2019 11:26 (35%)

To the windooooow!

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

#EmeryOut

Pazo schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:19:
Ik snap het nog niet helemaal. Ik heb zelf iets van 10 extra lijsten zelf toegevoegd. Blijven die nu wel of niet werken?
Ik draai al een tijdje 4.3.2 en ik zie nog steeds de mogelijkheden om extra blacklists toe te voegen. Dus ik zou zeggen, ja. Mits ze in het juiste formaat zijn blijkbaar.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

• route99
Ik draai de versie v4.3.1 maar was door omstandigheden nog niet aan optimalisatie toe gekomen en dat gebeurt binnenkort ook nog niet.
Zat ff te kijken online wat iets voor mijn zwager zou zijn. Puur een goede DNS gebruiken of iets anders. Hij is geen Linux man en ik heb al support genoeg te doen, alles vrijwillig, dus een RPi met een mooi gat er in wordt het niet... ;)

Tav DNS filtering, kennen jullie dit onderzoek?
https://www.skadligkod.se...ing-malware-and-phishing/
Valt me tegen wat Cloudflare DNS – 1.1.1.1 doet...
Wat vinden jullie?

• nero355

nero355

route99 schreef op donderdag 14 november 2019 @ 11:42:
Ik draai de versie v4.3.1 maar was door omstandigheden nog niet aan optimalisatie toe gekomen en dat gebeurt binnenkort ook nog niet.
Zat ff te kijken online wat iets voor mijn zwager zou zijn. Puur een goede DNS gebruiken of iets anders. Hij is geen Linux man en ik heb al support genoeg te doen, alles vrijwillig, dus een RPi met een mooi gat er in wordt het niet... ;)
Tja, opzich werkt het gewoon voor iedereen zonder enig probleem op voorwaarde dat men zich bewust is van bepaalde nadelen, zoals niet meer op Google Search ads kunnen clicken als je op zoek bent naar een nieuwe stofzuiger of zo... :)
Tav DNS filtering, kennen jullie dit onderzoek?
https://www.skadligkod.se...ing-malware-and-phishing/
Valt me tegen wat Cloudflare DNS – 1.1.1.1 doet...
Wat vinden jullie?
Ik vind dat de beste meneer best wel raar bezig is : Waarom ga je DNS Servers testen op zulke dingen, terwijl ze daar totaal niet voor bedoeld zijn :?

Voor zulke dingen heb je speciale DNS Servers van Symantec/Cisco/OpenDNS/enz. dus waarom test hij die niet ?!

/WEIRD!!! :F

• route99
OpenDNS staat er echt bij.....

• nero355

nero355

Wat nu van Cisco is wat ik effe vergeten was! :)

Maar ehh...

Kijk eens hier : https://www.opendns.com/home-internet-security/

Zie je al die abonnementen ? Dat is wat ik bedoelde! ;)

• Comp User
Cloudflare of Quad9, dat is bij mij de huidige DNS (beide ingesteld & dnssec geactiveerd).

• route99
@nero355 Ik had toch wel de vrije versie in gedachten, ben nog niet er aan toe gekomen wat de beperkingen nog zijn, moest eerst mijn pc recoveren.. :(
https://signup.opendns.com/homefree/

De pagina waar jij op kwam heeft 2 vriije services, en dan ok de 2 betaalde services, deze.
* OpenDNS Home VIP
*OpenDNS Umbrella Prosumer

Dus het valt mee... een deel kun je gratis gebruiken.

route99 wijzigde deze reactie 14-11-2019 21:05 (34%)

• ViNOK16Bit
  • Registratie: juli 2011
  • Laatst online: 17:15
Heeft het voordelen om openDNS te gebruiken in tegenstelling tot unbound?

• route99
Naar zulke ervaringen ben ik ook geïnteresseerd in.

• MJV
  • Nu online
Het voornaamste verschil zit 'm denk ik in:
- Snelheid: OpenDNS (of elke andere DNS provider for that matter) heeft de meeste domeinen gecached opgeslagen. Unbound haalt ze voor je op, dat duurt soms enkele seconden. N.b. dit geldt alleen voor domeinen die nog niet in de cache van pihole zitten.
- Het zelf runnen van Unbound geeft extra zekerheid op de juiste antwoorden, omdat je niet afhankelijk bent van de grillen van de externe provider (mogelijke onjuiste IP-adres die gerouterneerd worden). Hoe vaak het in de praktijk verschil maakt durf ik niet te zeggen.

Ik heb een tijde Unbound gebruikt, maar vond het irritant dat ik af en toe even moest wachten, dus toen weer teruggegaan naar Cloudflare.

Hier trouwens een aardig volledige uitleg over hoe DNS werkt: https://howdns.works/ep1/

MJV wijzigde deze reactie 15-11-2019 09:00 (3%)

• Freee!!

Freee!!

MJV schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:59:
Het voornaamste verschil zit 'm denk ik in:
- Snelheid: OpenDNS (of elke andere DNS provider for that matter) heeft de meeste domeinen gecached opgeslagen. Unbound haalt ze voor je op, dat duurt soms enkele seconden. N.b. dit geldt alleen voor domeinen die nog niet in de cache van pihole zitten.
Weinig last van.
- Het zelf runnen van Unbound geeft extra zekerheid op de juiste antwoorden, omdat je niet afhankelijk bent van de grillen van de externe provider (mogelijke onjuiste IP-adres die gerouterneerd worden). Hoe vaak het in de praktijk verschil maakt durf ik niet te zeggen.

Ik heb een tijde Unbound gebruikt, maar vond het irritant dat ik af en toe even moest wachten, dus toen weer teruggegaan naar Cloudflare.
Ik heb twee Unbounds draaien op mijn Raspberry Pi (Docker containers van verschillende images) en ik hoef eigenlijk nooit te wachten, zelfs niet als ik die Raspberry Pi opnieuw opstart.

• hp-got
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 18:18

hp-got

Moin!

MJV schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 08:59:
Persoonlijk neem ik een kleine vertraging wel voor lief.

Dat zie ik liever dan dat ik er na een paar dagen achter kom dat ik naar een nagemaakte site van mijn bank ben gestuurd 8)7

Overigens merk ik in de praktijk niets van vertraging door Unbound, het zal hooguit enkele milliseconden zijn en dat zie je vast wel terug in een meting maar niet in mijn persoonlijke beleving.

• MJV
  • Nu online
Hmm, ik draaide het op een Raspberry Pi 1B. Kan dat nog verschil maken?

• Freee!!

Freee!!

MJV schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:28:
Ja, ongeveer een halve milliseconde.

• MJV
  • Nu online
Juist.

Ik heb even getest met die DNS-benchmarktool van GRC en kom tot de volgende resultaten:

Cloudflare inc. DNSSEC
code:
1
2
3
4
5
6
  192.168.  0. 10 |  Min  |  Avg  |  Max  |Std.Dev|Reliab%|
  ----------------+-------+-------+-------+-------+-------+
  + Cached Name   | 0,003 | 0,005 | 0,018 | 0,002 | 100,0 |
  + Uncached Name | 0,018 | 0,053 | 0,275 | 0,067 | 100,0 |
  + DotCom Lookup | 0,022 | 0,037 | 0,053 | 0,013 | 100,0 |
  ---<-------->---+-------+-------+-------+-------+-------+

Unbound op Synology via docker:
code:
1
2
3
4
5
6
  + Cached Name   | 0,003 | 0,007 | 0,065 | 0,012 | 100,0 |
  + Uncached Name | 0,057 | 0,162 | 0,515 | 0,127 | 100,0 |
  + DotCom Lookup | 0,057 | 0,084 | 0,129 | 0,021 | 100,0 |
  ---<-------->---+-------+-------+-------+-------+-------

Gemiddeld een fractie (paar tienden van een seconde) dus. Dat zou inderdaad niet merkbaar mogen zijn.

• hp-got

hp-got

Moin!

MJV schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:39:
Juist.

Ik heb even getest met die DNS-benchmarktool van GRC en kom tot de volgende resultaten:
[...]
Voor de aardigheid dezelfde test gedaan op mijn netwerkje, RPi 3B via UTP rechtstreeks aan FRITZ!Box (maar mijn tabletje waar de GRC test op draaide gebruikt wel Wi-Fi).
De verschillen zijn m.i. niet zo groot dat je daar wakker van gaat liggen ;)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
   10.  0.  0. 10 |  Min  |  Avg  |  Max  |Std.Dev|Reliab%|
  + Cached Name   | 0,001 | 0,005 | 0,019 | 0,004 | 100,0 |
  + Uncached Name | 0,014 | 0,094 | 0,363 | 0,101 | 100,0 |
  + DotCom Lookup | 0,016 | 0,042 | 0,141 | 0,038 | 100,0 |
  ---<O-OO---->---+-------+-------+-------+-------+-------+
                          NoAds
                Local Network Nameserver

1.  1.  1.  1 |  Min  |  Avg  |  Max  |Std.Dev|Reliab%|
  - Cached Name   | 0,010 | 0,012 | 0,019 | 0,002 | 100,0 |
  - Uncached Name | 0,011 | 0,050 | 0,246 | 0,066 | 100,0 |
  - DotCom Lookup | 0,012 | 0,025 | 0,045 | 0,012 | 100,0 |
  ---<-------->---+-------+-------+-------+-------+-------+
                     one.one.one.one
          CLOUDFLARENET - Cloudflare, Inc., US

• MJV
  • Nu online
Mijn vergelijking was tussen PiHole met Cloudflare en PiHole via Unbound. Maar dat is verder niet zo belangrijk.

Wat ik wel opvallend vind is dat jouw configuratie van Pihole via Unbound (toch?) wel ong. 35% sneller is dan mijn set-up. Voor Uncached Names dus. Jam het zijn maar milliseconden, maar toch.

• hp-got

hp-got

Moin!

MJV schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 11:25:
Mijn vergelijking was tussen PiHole met Cloudflare en PiHole via Unbound.
Je hebt gelijk, voor de volledigheid hier dan nog Cloudflare / DNSSEC op mijn Pi-hole:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
   10.  0.  0. 10 |  Min  |  Avg  |  Max  |Std.Dev|Reliab%|
  + Cached Name   | 0,001 | 0,005 | 0,024 | 0,005 | 100,0 |
  + Uncached Name | 0,013 | 0,079 | 0,314 | 0,080 | 100,0 |
  + DotCom Lookup | 0,017 | 0,028 | 0,047 | 0,012 | 100,0 |
                          NoAds
                Local Network Nameserver

• nero355

nero355

MJV schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 09:28:
Qua verbruik zijn de 2B en 3B optimaal voor dit soort lichte toepassingen als ik deze grafiek destijds goed heb begrepen : Magic in "Raspberry Pi - deel 2" :)

• MJV
  • Nu online
nero355 schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 16:12:
[...]

Qua verbruik zijn de 2B en 3B optimaal voor dit soort lichte toepassingen als ik deze grafiek destijds goed heb begrepen : Magic in "Raspberry Pi - deel 2" :)
Dat scheelt inderdaad ongeveer 1 watt... Dan is de terugverdientijd wel erg lang als ik een nieuwe -zuinigere- Pi zou aanschaffen ;).

Voor de volledigheid Unbound ook weer op mijn Pi gezet, dan haal ik ongeveer dezelfde responses als @hp-got.

code:
1
2
3
4
5
6
  + Cached Name   | 0,003 | 0,004 | 0,006 | 0,001 | 100,0 |
  + Uncached Name | 0,018 | 0,078 | 0,407 | 0,093 | 100,0 |
  + DotCom Lookup | 0,021 | 0,035 | 0,141 | 0,023 | 100,0 |

• nero355

nero355

MJV schreef op vrijdag 15 november 2019 @ 19:03:
Dat scheelt inderdaad ongeveer 1 watt... Dan is de terugverdientijd wel erg lang als ik een nieuwe -zuinigere- Pi zou aanschaffen ;)
Was ook meer bedoeld als algemene mededeling en niet de bedoeling dat je nu ineens dat ding gaat vervangen of zo ;)

• BartDG
  • Registratie: november 2002
  • Nu online
Ik heb gemerkt dat de filmpjes op de website van nieuwsblad.be (Belgische krant) niet doorkomen en dit komt door mijn Pihole (gechecked door Pihole tijdelijk te disablen). Wat vreemd is, is dat ze op mijn desktop niet doorkomen (in geen enkele browser uiteraard), maar op mijn Samsung S8 mobiel wél gewoon doorkomen (terwijl die toch echt op hetzelfde LAN zit, weliswaar uiteraard via wifi).

Nu, ik zou vraag het nieuwsblad kunnen whitelisten, maar ik heb geen idee wat ik moet toevoegen aan de whitelist? Iemand dit dit wel weet?

BartDG wijzigde deze reactie 16-11-2019 10:34 (4%)

• Tomsworld
  • Registratie: maart 2001
  • Niet online

Tomsworld

officieel ele fan :*

BartDG schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 10:30:
Ik heb gemerkt dat de filmpjes op de website van nieuwsblad.be (Belgische krant) niet doorkomen en dit komt door mijn Pihole (gechecked door Pihole tijdelijk te disablen). Wat vreemd is, is dat ze op mijn desktop niet doorkomen (in geen enkele browser uiteraard), maar op mijn Samsung S8 mobiel wél gewoon doorkomen (terwijl die toch echt op hetzelfde LAN zit, weliswaar uiteraard via wifi).

Nu, ik zou vraag het nieuwsblad kunnen whitelisten, maar ik heb geen idee wat ik moet toevoegen aan de whitelist? Iemand dit dit wel weet?
Ik ben ook geïnteresseerd daarin het is mij nog niet gelukt heb zelfs is een 10 tal ad domeinen toegevoegd en het werkte niet. Hun html code is ook nodeloos ingewikkeld :(

"De kans dat een snee brood op een nieuw tapijt valt met de beboterde zijde onderaan, is recht evenredig met de prijs van het tapijt"

• nero355

nero355

@BartDG @Tomsworld : Heeft dit dan niet geholpen =>

code:
1
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1844277?data[filter_keywords]=nieuwsblad.be

:?

• BartDG
  • Nu online
Nee. Als ik naar de Queries kijk bij het opvragen van zo'n pagina, dan zie ik een viertal zaken terugkeren die worden geblokkeerd. Als ik ze één voor één whitelist blijkt de video echter nog steeds niet te worden weergegeven. Duurt dat een tijdje vooraleer zo'n whitelist werkt? Of kan je dat forceren?

• mswp
  • Registratie: mei 2016
  • Nu online

mswp

Wie Niet?

Zou het kunnen zijn dat je S8 4g combineert met wifi? Kijk even in de log van PiHole welke ip addressen allemaal geblokkeerd van vanaf de desktop.

😲

• BartDG
  • Nu online
Geen idee, maar dat moet haast wel. Anders kan ik het ook niet verklaren. Het is natuurlijk wel zo dat ik op wifi dat ik niet de moeite ga doen om dan mijn 4G uit te schakelen. Maar toch zou dit in feite niet mogen, tenzij dit een soort van standaard setting is van Samsung.

• Freee!!

Freee!!

BartDG schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:15:
Geen idee, maar dat moet haast wel. Anders kan ik het ook niet verklaren. Het is natuurlijk wel zo dat ik op wifi dat ik niet de moeite ga doen om dan mijn 4G uit te schakelen. Maar toch zou dit in feite niet mogen, tenzij dit een soort van standaard setting is van Samsung.
Zou je wel verwachten, internet wordt geacht zelf-helend te zijn en als iets niet op de ene manier bereikt kan worden, moet het maar via een andere weg.

• Hurricane
  • Laatst online: 18-11 21:17

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Het is wel een setting die je aan kan zetten, downloadbooster oid.
Het kan ook nog zijn dat de optie: Overschakelen naar mobiele gegevens (Schakel over naar mobiele gegevens wanneer uw Wi-Fi-internetverbinding langzaam of onstabiel is) aanstaat.

• MJV
  • Nu online
Het kan ook zijn dat op basis van de User-agent/viewport (mobiel versus desktop) je vanaf een ander domein dingen krijgt aangeleverd.

Probeer eens op je smartphone "Request desktop site"?

• BartDG
  • Nu online
Guys, hoewel dit ook een klein mysterie is dat misschien leuk zou zijn om te weten hoe het komt, is dat iets dat wél werkt. :P
Ik zou het leuker vinden om een oplossing voor mijn probleem te vinden, nl. welke trackers is moet whitelisten om het op mijn desktop óók te doen werken. :)

• Freee!!

Freee!!

BartDG schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:51:
Guys, hoewel dit ook een klein mysterie is dat misschien leuk zou zijn om te weten hoe het komt, is dat iets dat wél werkt. :P
Ik zou het leuker vinden om een oplossing voor mijn probleem te vinden, nl. welke trackers is moet whitelisten om het op mijn desktop óók te doen werken. :)
Gewoon in de log kijken, wat er geblokkeerd wordt als je het probeert. Met een paar filters zou het snel genoeg gevonden moeten zijn.

• BartDG
  • Nu online
Dat dacht ik ook. Ik vond er zo'n viertal, maar zelfs na het whitelisten van deze werkte het nog steeds niet. Of werkt zo'n whitelist niet onmiddellijk? Kan je dat in dat geval dan forceren?

• Freee!!

Freee!!

BartDG schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 16:54:
Dat dacht ik ook. Ik vond er zo'n viertal, maar zelfs na het whitelisten van deze werkte het nog steeds niet. Of werkt zo'n whitelist niet onmiddellijk? Kan je dat in dat geval dan forceren?
Nooit problemen mee gehad, maar heb je daarna nog een keer in de list gekeken, of er misschien wat bij gekomen was? Soms roepen die scripts weer een ander script op een ander domein aan (en dat kan soms een paar niveaus diep gaan).

• BartDG
  • Nu online
Ah, goeie tip, bedankt! Dat ga ik eens bekijken!

• nero355

nero355

BartDG schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 15:20:
Nee. Als ik naar de Queries kijk bij het opvragen van zo'n pagina, dan zie ik een viertal zaken terugkeren die worden geblokkeerd. Als ik ze één voor één whitelist blijkt de video echter nog steeds niet te worden weergegeven. Duurt dat een tijdje vooraleer zo'n whitelist werkt? Of kan je dat forceren?
Doe je wel een DNS Flush op zo'n moment samen met een Clear Cache van je browser :?

Blacklisten/Whitelisten doe ik bijna nooit, maar ik zou wel op zo'n moment met dit soort dingen rekening houden! ;)

Daarnaast moet je ook uitkijken met Chrome of Chromium based browsers, want die hebben een paar nare dingen die je het liefst altijd moet uitschakelen via de chrome://flags opties :
- QUIC protocol
- A-Sync DNS
- Allerlei andere troep die je lokale DNS server niet respecteert... :/

• BartDG
  • Nu online
nero355 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:57:
[...]

Doe je wel een DNS Flush op zo'n moment samen met een Clear Cache van je browser :?
Euh, nee. Ik wist niet dat dit moest. Dat ga ik nu dus eens proberen, thx!

edit : help niet, helaas... ik word hier echt gek van. 8)7
nero355 schreef op zaterdag 16 november 2019 @ 21:57:
Daarnaast moet je ook uitkijken met Chrome of Chromium based browsers,
Ik gebruik Firefox, dus daar heb ik alvast al geen last van! :)

BartDG wijzigde deze reactie 17-11-2019 12:12 (5%)

• Tomovich
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18:24
Is er ergens een blocklist om ook meldingen ivm cookies tegen te houden?

• nero355

nero355

BartDG schreef op zondag 17 november 2019 @ 10:33:
Ik gebruik Firefox, dus daar heb ik alvast al geen last van! :)
Die is ook niet meer heilig te noemen wat mij betreft... :/

- F_J_K in "[Firefox] Wat vinden we ervan? - Deel vijftien"
- nero355 in "[Firefox] Wat vinden we ervan? - Deel vijftien"
- https://blog.powerdns.com...ing-dns-to-a-third-party/

:X Loop daar dus ook effe alle instellingen na en dan bedoel ik ook de opties die onder about:config zitten! :/
Tomovich schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:37:
Dat moet je in je browser regelen d.m.v. een add-on/extension :)

/EDIT :
Deze dus : CH4OS in "[Pi-Hole] Ervaringen & discussie" d:)b

nero355 wijzigde deze reactie 18-11-2019 20:58 (22%)

• BlackWhizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17-11 23:09
Zijn er ervaringen met PiHole op een orangepi? Die is ietsje goedkoper als een raspberry pi, en heeft wel een lan aansluiting.

• Pierre
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 18:49

Pierre

Zucht

BlackWhizz schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:32:
Zijn er ervaringen met PiHole op een orangepi? Die is ietsje goedkoper als een raspberry pi, en heeft wel een lan aansluiting.
Ik niet maar mijn Raspberry Pi heeft ook een lan aansluiting hoor.

Be kind whenever possible. It is always possible. Dalai Lama XIV

• Freee!!

Freee!!

Pierre schreef op zondag 17 november 2019 @ 15:35:
[...]
Ik niet maar mijn Raspberry Pi heeft ook een lan aansluiting hoor.
En een Raspberry Pi 4 heeft zelfs een volledig werkende Orbitaausräumung in plaats van een via USB geknepen Gigabitaansluiting zoals voorgaande versies.

• gas0line
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12:49

gas0line

Joomla ❤

Bedoel je Wifi?

Anyway, Ik draai een webcam op een Pi Zero en dat draait feilloos. Lijkt me dat Pi-hole ook geen enkel issue zou zijn. Ik heb een 2e besteld daarvoor maar nog niet geinstalleerd.

Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say. E. Snowden

• nero355

nero355

Volgens mij moet je daarop ARMbian draaien wat een Debian achtige is dus dat moet gewoon werken! :)

Als ze niet zo asociaal duur waren geworden dan had ik een tijdje geleden een exemplaar besteld om mee te spelen als Pi-Hole + UniFi Controller "on a budget!" :D

Die gekke dingen zijn grofweg twee keer zo duur geworden een tijdje geleden... :/
En dan kan je net zo goed gelijk een Raspberry Pi 3B kopen!

• BlackWhizz
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 17-11 23:09
Ik was wat snel in mijn verwoording wat wat verwarring veroorzaakte. Als ik een Raspberry Pi zou kopen zou het de Pi Zero geweest, de rest vind ik eerlijk gezegd gewoon te duur. Je kunt voor een 3b of 4 raspberry pi ook een prima 2e hands oud pctje voor kopen die veel meer kan.

Dus in mijn hoofd bleef de OrangePi of de PiZero over, 1 heeft een LAN aansluiting, de ander moet via een extern PCB of USB adapter een lan aansluiting krijgen. Ik vind prutsen best leuk, maar de betrouwbaarheid moet blijven dus liever zo min mogelijk extra PCB's eraan. Vandaar dat ik bij de OrangePi kwam.

Bedankt voor de informatie!

• JayOne
  • Registratie: november 2017
  • Laatst online: 19:23
BlackWhizz schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:09:
Ik was wat snel in mijn verwoording wat wat verwarring veroorzaakte. Als ik een Raspberry Pi zou kopen zou het de Pi Zero geweest, de rest vind ik eerlijk gezegd gewoon te duur. Je kunt voor een 3b of 4 raspberry pi ook een prima 2e hands oud pctje voor kopen die veel meer kan.

Dus in mijn hoofd bleef de OrangePi of de PiZero over, 1 heeft een LAN aansluiting, de ander moet via een extern PCB of USB adapter een lan aansluiting krijgen. Ik vind prutsen best leuk, maar de betrouwbaarheid moet blijven dus liever zo min mogelijk extra PCB's eraan. Vandaar dat ik bij de OrangePi kwam.

Bedankt voor de informatie!
Heb zelf de Pi-Zero icm deze USB-adapter al bijna een half jaar probleemloos draaien. Voeding (via een USB-poort van de router) en LAN in één.

What's the speed of dark?

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tomovich schreef op zondag 17 november 2019 @ 14:37:
Tip: ga even zoeken bij google naar 'I dont care about cookies'. Dan vind je zowel voor Firefox als voor Chrome een extension. :)

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• HansPoelmans
  • Registratie: december 2011
  • Laatst online: 11:09
heb het gebruikt maar was frustrerend
sommige sites met externe vid's (die eigenlijk wel goed waren) werden geblokt.
ook na whitelisten van dat domein gaf geen oplossing.

mn vrouw vond het ook vervelend dat je bij de 1e google searches (adwords) niet naar de site werd gebracht :)

dusja... afvoeren

• gas0line
  • Registratie: oktober 2006
  • Laatst online: 12:49

gas0line

Joomla ❤

BlackWhizz schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:09:
Dat ben ik niet met je eens, het stroomverbruik van je oude pc vs een Pi is mega.

Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say. E. Snowden

• Comp User
HansPoelmans schreef op maandag 18 november 2019 @ 07:39:
heb het gebruikt maar was frustrerend
sommige sites met externe vid's (die eigenlijk wel goed waren) werden geblokt.
ook na whitelisten van dat domein gaf geen oplossing.

mn vrouw vond het ook vervelend dat je bij de 1e google searches (adwords) niet naar de site werd gebracht :)

dusja... afvoeren
Dan rijst de vraag wie (of wat O-) ) gaat er afgevoerd worden :w

• nero355

nero355

@Comp User : Ik zou ook gewoon een andere website bezoeken en de vrouw vervangen! >:) :+
CH4OS schreef op zondag 17 november 2019 @ 23:36:
Tip: ga even zoeken bij google naar 'I dont care about cookies'. Dan vind je zowel voor Firefox als voor Chrome een extension. :)
Dat is inderdaad de enige juiste oplossing! d:)b

• Comp User
nero355 schreef op maandag 18 november 2019 @ 20:57:

@Comp User : Ik zou ook gewoon een andere website bezoeken en de vrouw vervangen! >:) :+

[...]
Proud to be a happy single man :9B

• Grim

Belg hier. Bij mij gaat het zonder problemen. Probeer deze blocklists eens toe te voegen en opnieuw te proberen: https://dbl.oisd.nl/

Pagina: 1 ... 17 18 19 Laatste

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True