Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Acties:
  • +11Henk 'm!

• iAR
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 28-01 15:22
Mede-auteur:
  • Heijmenberg99
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 22:17

Heijmenberg99

Klik hier om naar het einde van de OP te springen

Inleiding

Pi-Hole is een stuk software dat je op een Raspberry Pi (hence the name Pi-Hole) kunt installeren. De software werkt als een DNS waardoor alle advertenties in je lokale netwerk worden geblokkeerd. Dus ook in apps.

Installatie

curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash

Our code is completely open, but piping to bash can be dangerous. For a safer install, review the code and then run the installer locally.

Custom lists

FAQ

Pi-hole as All-Around DNS Solution? https://docs.pi-hole.net/guides/unbound

Specifiek whitelisten bij problemen

Videoland (thanks @Maarten60):
Whitelist
cdns.gigya.com
cdns.eu1.gigya.com
accounts.eu1.gigya.com
gscounters.eu1.gigya.com

RTL Nieuws:
gigya.com
crwdcntrl.net
ad.crwdcntrl.net
bcp.crwdcntrl.net
www.googletagmanager.com
googletagmanager.com

Nu.nl:
cts.snmmd.nl
sss.snmmd.nl
consent.snmmd.nl
jwplatform.com

Office 365
mobile.pipe.aria.microsoft.com

Heijmenberg99 wijzigde deze reactie 22-05-2019 13:20 (98%)

• Heijmenberg99
Ik heb sinds 2 weken ook Pi-Hole draaien ik draai momenteel nog de standaard lijsten. Ik zou graag meer gaan blokkeren maar weet nog niet wat. Ik heb 2 servers in de blacklist gezet namelijk die van snapchat :
app-analytics.snapchat.com (Hier komen geen ads vandaan maar toch geblokkeerd wegens dataverzameling)
euw.adserver.snapads.com

Het lijkt me leuk om te horen wat jullie hebben ingesteld/geblokkeerd. :)

Heijmenberg99 wijzigde deze reactie 26-03-2018 17:32 (9%)

• iAR
Ik heb mijn post maar even omgezet naar een (begin) topic start...
quote:
allure schreef op maandag 26 maart 2018 @ 11:57:
Ik gebruik het al een ruime tijd, wat ik soms wel irritant vind is dat google-ads wel getoont worden maar de links erachter werken natuurlijk niet meer.
Welke Google ads? Of waar?
Ik merk ook dat er bij mij ook Google ads doorkomen. Volgens mij -uit mijn hoofd- via Googlesyndication ofzo. Ik begrijp het wildcard blocken in Pi-Hole niet. Dus ik voeg de individuele urls (vaak met nummers) maar toe..

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heijmenberg99
quote:
Pazo schreef op maandag 26 maart 2018 @ 15:09:
Ik gebruik Pi-Hole ook al enkele jaren naar volle tevredenheid. Prachtig stukje software. Het geeft ook inzicht welke apparaten steeds contact met internet leggen. Zo blijkt mijn Harmony Hub iedere 2 seconden (!) contact te leggen met internet. Dat heb ik nu een tijd geblokkeerd staan. Gevolg: 100.000 blokkades per dag... 8)7

Iets anders, ik merk sinds enkele weken dat er toch af en toe advertenties bij Youtube er doorheen komen. Had al even op internet gezocht en gezien dat meer mensen last van hebben. Er werden wat dingen geopperd zoals het domein s.youtube.com te blokkeren, maar dat helpt niet. Iemand misschien een idee / de oplossing?
Youtube adds zijn niet te blokkeren omdat de ads van de zelfde server komen als de video's zelf. Dit is googlevideo.com Als je deze blokt dan krijg je een foutmelding op youtube.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Heijmenberg99
quote:
P_Tingen schreef op maandag 26 maart 2018 @ 12:09:
Hier ook een pi-hole. Van het weekend voor de eerste keer een upgrade uitgevoerd. Geen denderend succes, want ik kon gelijk gaan googelen naar hoe ik de FTL weer aan de praat kon krijgen :|

Dat bleek pihole -r te kunnen, maar een echt lekker gevoel kreeg ik er niet van. Jammer dat dat ding zichzelf niet kan updaten.
Het starten van de FTL service kan makkelijker met het volgende commando :
code:
1
sudo service pihole-FTL restart

• iAR
Ik heb iets geks. Ik heb www.facebook.com aan mijn blocklist toegevoegd. Ga ik naar www.facebook.com, dan kom ik er niet op. Ga ik naar https://www.facebook.com dan wordt de site gewoon geladen. Hoe kan dat?

En https://www.facebook.com kan ik niet toevoegen.

iAR wijzigde deze reactie 09-04-2018 20:33 (11%)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Heijmenberg99
quote:
Badtothebone schreef op maandag 4 juni 2018 @ 13:02:
Nieuw Pi-Hole gebruiker meldt zich :)

Ik had zaterdag 4 a 5 domains gezien van Samsungcloud en kwam er natuurlijk achter dat mijn Smart TV's duizenden keren in een paar uur tijd een verbinding proberen te maken. Ik gebruik de Smart HUB van mijn TV niet echt veel dus heb de kabel eruit getrokken :)
Onze Samsung tv doet dit ook. Maar dan ook echt stug vol blijven houden om te verbinden. Meerdere keren per seconde doet ie een verzoek naar de samsungserver.

• iAR

• Heijmenberg99
quote:
rikadoo schreef op dinsdag 7 augustus 2018 @ 19:05:
Ben ik nu zo stom, maar ik kan CLI niet in, heb een ssh connnectie met pihole maar wat is het gebruikersnaam? ik heb root en admin geprobeerd maar werkt niet. Wil graag update naar 4 aangezien ik die optie niet kan vinden in de webUI.
Bij mij was de gebruikersnaam “pi” en wachtwoord “raspberry”

• iAR
tcviper schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:00:
Misschien kan @iAmRenzo dit unbound stuk toevoegen in de main topic? :)
Dat wil ik doen, maar ik heb even geen idee wat ik moet toevoegen! ;)

• iAR
Ik heb gister op een schone Pi weer Pi-Hole geïnstalleerd. Na installatie zag ik in de webinterface dat DNS en FTL beide op rood stonden. In het dashboard stond (zoiets als) not connected to api.
Ik heb de DNS in de router weer terug gezet op die van de ISP en mijn Pi herstart. Herinstallatie of pihole -r werken beide niet:

[✗] Downloading and Installing FTL
Error: Unable to get latest release location from GitHub
[✗] FTL Engine not installed

en voor pihole -d

[✗] There was an error uploading your debug log.
Please try again or contact the Pi-hole team for assistance.
A local copy of the debug log can be found at: /var/log/pihole_debug-sanitized.log

Wat zie ik over het hoofd? Wat is er misgegaan?

• iAR
nero355 schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:10:

code:
1
cat /etc/resolv.conf

Waarschijnlijk staat daar 127.0.0.1 en zo ja, gooi die effe naar je router toe en probeer het opnieuw ;)

Ik had hetzelfde toen ik van 3.x naar 4.x ging geloof ik...
Laagheim schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 10:20:
@iAmRenzo Probeer eerst even: sudo dhclient eth0 en dan pihole -r voordat je bestandjes gaat zitten aanpassen.
Thanks! :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
pi@raspberrypi:~/.homebridge $ cat /etc/resolv.conf
# Dynamic resolv.conf(5) file for glibc resolver(3) generated by resolvconf(8)
#     DO NOT EDIT THIS FILE BY HAND -- YOUR CHANGES WILL BE OVERWRITTEN
nameserver 127.0.0.1
pi@raspberrypi:~/.homebridge $ sudo dhclient eth0
RTNETLINK answers: File exists
pi@raspberrypi:~/.homebridge $ cat /etc/resolv.conf
# Dynamic resolv.conf(5) file for glibc resolver(3) generated by resolvconf(8)
#     DO NOT EDIT THIS FILE BY HAND -- YOUR CHANGES WILL BE OVERWRITTEN
nameserver <dns>
nameserver <dns>
nameserver 127.0.0.1
search Home

Even voor de duidelijkheid: op <dns> moet de ip adressen van de gewenste dns servers staan? Zeg maar die je op hebt gegeven bij installatie?
Just checking :)

iAR wijzigde deze reactie 06-11-2018 18:25 (7%)

• iAR
Ik heb wel dynamic ip ingesteld maar de meeste apparaten heb ik vastgezet in m'n router. Werkt perfect.

• iAR
Er gaat toch nog iets mis in mijn configuratie... ik heb een aantal sites gewhitelist... maar die zijn niet zichtbaar! :(

Maar ze staan wel in etc/pihole/whitelist.txt, maar die mag ik vervolgens niet wijzigen.

En ik zie ook dat https://s3-us-west-2.amazonaws.com/*** geblokkeerd wordt, althans ik zie in Safari een ? icoontje. Hoe voeg ik alles *.amazones.com toe?

• iAR
meesje schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 13:53:
12 euro p/m vind ik nog best veel geld, naast Neflix en Spotify.
Ik ook. Ik hoef Music en Originals niet. Ik wil gewoon een advertentievrije omgeving.

Begrijp ik nu ook dat ik s.youtube.com moet whitelisten voor geschiedenis?

@Klippy Weet je hier meer van? @nero355 Welke? Lijkt me wel iets voor in de TS.

• iAR
Ik heb een vaag probleem, ik heb een aantal lijsten toegevoegd van https://tspprs.com (weet niet of dit het probleem is).
howtogeek.com en synology.com worden ineens geblokkeerd. Ik heb ze gewhitelist. Maar gek is het wel.

Kun je zoeken of een bepaald domein op één van de lijsten staat (of moet je dan alles doorzoeken?)

• iAR
darkrain schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 10:12:
Je kunt zoeken:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
 pihole -q -h
Usage: pihole -q [option] <domain>
Example: 'pihole -q -exact domain.com'
Query the adlists for a specified domain

Options:
  -adlist             Print the name of the block list URL
  -exact              Search the block lists for exact domain matches
  -all                Return all query matches within a block list
  -h, --help          Show this help dialog

Thanks! En vet vaag, hij staat dus op de lijst... 8)7

code:
1
2
3
4
5
pi@raspberrypi:~ $ pihole -q synology.com
 Match found in Whitelist
   synology.com
 Match found in list.11.tspprs.com.domains:
   www.synology.com

• iAR
LocK_Out schreef op vrijdag 25 januari 2019 @ 11:49:
@iAmRenzo Ik merk dat alleen de website toevoegen, soms niet genoeg is om een site te whitelisten.
Bij tweakers werkt dit bij mij bijvoorbeeld ook niet, omdat ik dan ook de google ad´s domeinen moet whitelisten.
Maar bijvoorbeeld synology.com was totaal niet bereikbaar!

• iAR
De blacklist project was verhuisd, dus ik heb mijn Pi-hole blocklists omgezet naar de nieuwe. Hoewel dat niet uitmaakt want een live verbinding is er niet toch?
Nu krijg ik ineens geen plaatjes meer op www.iculture.nl. Maar ik kan niet zien waar die plaatjes vandaan geladen worden. Ze gebruiken een placeholder iculture.textopus.nl en via de inspector zie ik s3-storage.textopus.nl staan. Als ik die whitelist worden alle ads ook weer doorgegeven.

• iAR
https://blocklist.site/
Ze hebben een hele boel :)

Is er iemand die een lijst kan vinden die wél Facebook blokkeert (vooral trackers, pixels, like knoppen) maar niet Instagram?

iAR wijzigde deze reactie 25-08-2019 12:00 (56%)

Pagina: 1

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True