• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:42
Pietervs schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:44:
Leuke vraag voor de experts hier.

Ik draai al een aantal jaren Pihole in combinatie met Unbound.
Unbound draait standaard op poort 5335.

Af en toe (iedere paar dagen of zo) verschijnt er in het dashboard van Pihole de melding:
Connection error (127.0.0.1#5335): TCP connection failed while receiving payload length from upstream (Connection prematurely closed by remote server)
De ene keer midden in de nacht, de andere keer overdag, dus niet op tijdstippen waarvan je bij voorbaat weet dat er veel verkeer is.

Natuurlijk werkt unbound:
vanaf een ubuntu werkstation kan ik (bijvoorbeeld) Tweakers resolven met "dig tweakers.net @<ip pihole> -p 5335": dat geeft een mooi lijstje met 8 IP adressen in de range 104.110.191.x.
Dezelfde query over poort 53 werkt overigens ook.

Op de Raspberry Pi is ook te zien dat porot 5335 openstaat, zowel voor TCP als voor UDP.
UFW staat uit.

Zoals gezegd: het komt eens in de paar dagen voor, dus het is geen groot probleem. Maar ik ben nieuwsgierig of meer mensen daar tegenaan gelopen zijn en wat ze er aangedaan hebben?
Toevallig deze melding vanmorgen onderzocht. kwam op een toppic uit dat dit te maken kon hebben met een upgrade van V5 naar V6.
Maar ik had dezelfde melding en een verse install. Toen ik nog eens goed ging kijken zag ik dat de host machine nog een verwijzing had naar de oude DNS (vorige pihole) in de vaste IP settings. toen ik deze naar de router had gezet heb ik geen melding meer gezien.

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Pietervs schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 13:44:
Leuke vraag voor de experts hier.

Ik draai al een aantal jaren Pihole in combinatie met Unbound.
Unbound draait standaard op poort 5335.

Af en toe (iedere paar dagen of zo) verschijnt er in het dashboard van Pihole de melding:
Connection error (127.0.0.1#5335): TCP connection failed while receiving payload length from upstream (Connection prematurely closed by remote server)
De ene keer midden in de nacht, de andere keer overdag, dus niet op tijdstippen waarvan je bij voorbaat weet dat er veel verkeer is.

Natuurlijk werkt unbound:
vanaf een ubuntu werkstation kan ik (bijvoorbeeld) Tweakers resolven met "dig tweakers.net @<ip pihole> -p 5335": dat geeft een mooi lijstje met 8 IP adressen in de range 104.110.191.x.
Dezelfde query over poort 53 werkt overigens ook.

Op de Raspberry Pi is ook te zien dat porot 5335 openstaat, zowel voor TCP als voor UDP.
UFW staat uit.

Zoals gezegd: het komt eens in de paar dagen voor, dus het is geen groot probleem. Maar ik ben nieuwsgierig of meer mensen daar tegenaan gelopen zijn en wat ze er aangedaan hebben?
Errors heb ik ook, soms 1 of 2 per dag, dan weer 1 p/w.
Zie https://github.com/NLnetL...7#issuecomment-2736281222

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Het is, zoals in de comments staat, in ieder geval geen Unbound issue. Ik zie ze ook heel soms voorbij komen en ik draai geen Unbound.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Dank voor alle reacties.
In ieder geval goed om te zien dat ik niet de enige ben :)

@sweetdude aangezien er bij mij in de log echt een verwijzing staat naar 127.0.0.1 (zichzelf dus) vrees ik dat jouw oplossing voor mij in ieder geval niet zal helpen. Maar misschien anderen wel?

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

• sweetdude
Pietervs schreef op vrijdag 31 oktober 2025 @ 17:04:
Dank voor alle reacties.
In ieder geval goed om te zien dat ik niet de enige ben :)

@sweetdude aangezien er bij mij in de log echt een verwijzing staat naar 127.0.0.1 (zichzelf dus) vrees ik dat jouw oplossing voor mij in ieder geval niet zal helpen. Maar misschien anderen wel?
klopt.
Ik kreeg nu juist weer exact dezelfde melding. Ik las ook juist dat het mogelijk met een hikje in de internetverbinding te maken kan hebben, aangezien het specifiek om "upstream" verkeer gaat

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09

GG85

.......

Heb hem hier sinds v6 ook.

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Ik heb Pihole (met unbound) in een LXC in Proxmox draaien.

Heb eerder Proxmox al van 8.x naar 9.1 gezet (bookworm --> trixie)
Vandaag de LXC container ook geupgrade. Ging ook goed.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
apt update
apt install screen -y
apt upgrade -y

sed -i 's/bookworm/trixie/g' /etc/apt/sources.list
apt update

screen apt dist-upgrade
apt autoremove
apt autoclean
apt modernize-sources
apt update
reboot

• DIKKEHENK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-12 23:09
naadloos, zelfs niet eens gewacht tot het zelf aangaf dat er een update was, , meteen - up gedaan & gaan.

• sweetdude
DIKKEHENK schreef op vrijdag 28 november 2025 @ 19:47:
[...]

naadloos, zelfs niet eens gewacht tot het zelf aangaf dat er een update was, , meteen - up gedaan & gaan.
ik kreeg net de FTL 6.4.1. binnen dus mogelijk dat er nog een extra fix uitgebracht is. Dus een extra pihole -up voor de snelle updaters kan geen kwaad. ;)

• jojost1
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:38
sweetdude schreef op zaterdag 29 november 2025 @ 12:45:
[...]

ik kreeg net de FTL 6.4.1. binnen dus mogelijk dat er nog een extra fix uitgebracht is. Dus een extra pihole -up voor de snelle updaters kan geen kwaad. ;)
Foutje aan hun kant, is identiek aan 6.4: https://github.com/pi-hole/FTL/releases/tag/v6.4.1

• efcee
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 09:22
Voor de mensen die sinds vandaag problemen hebben met o.a. microsoft.com en google.com, https://dbl.oisd.nl/ blokkeerde deze nu bij mij.

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02
@efcee als ik naar die url ga zie ik dit:
# This list is deprecated since 1st of jan 2024
:+ En misschien even reporten?

https://oisd.nl/report

[ Voor 20% gewijzigd door Webgnome op 30-11-2025 09:05 ]

Strava | AP | IP | AW

• Soundwork
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:40
efcee schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:02:
Voor de mensen die sinds vandaag problemen hebben met o.a. microsoft.com en google.com, https://dbl.oisd.nl/ blokkeerde deze nu bij mij.
Ja, ik heb ook problemen met MS en Google te bereiken.
Is dit een fout en moet ik deze in de unblock/allow list zetten?

• W1ck1e
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 22:34
Soundwork schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:41:
[...]

Ja, ik heb ook problemen met MS en Google te bereiken.
Is dit een fout en moet ik deze in de unblock/allow list zetten?
Volgens mij betekent "deprecated" dat de lijst verouderd is. Dus dat je hem NIET moet gebruiken.

• Soundwork
W1ck1e schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:47:
[...]

Volgens mij betekent "deprecated" dat de lijst verouderd is. Dus dat je hem NIET moet gebruiken.
Maar de lijst is 3 minuten geleden wel geupdated, dus het "leeft" nog wel. Maar ze blokkeren dus nu kennelijk te veel. Als ik deze uitschakel kan ik wel MS bereiken, maar Google niet.

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Soundwork schreef op zondag 30 november 2025 @ 09:51:
[...]

Maar de lijst is 3 minuten geleden wel geupdated, dus het "leeft" nog wel. Maar ze blokkeren dus nu kennelijk te veel. Als ik deze uitschakel kan ik wel MS bereiken, maar Google niet.
Je PiHole / Adguard, haalt alle data op die ie achter deze onderstaande URL's vindt, gok dat je blokkeer lijst dan iets van 1 miljoen regels groot zou worden.... dan kan je inderdaad vrij weinig benaderen.
# This list is deprecated since 1st of jan 2024
# Please update your oisd blocklist URL
# Visit https://oisd.nl
#
dbl.oisd.nl
dbl.oisd.nl
dblmobile.oisd.nl
shnfpdbl.oisd.nl
dblzero.oisd.nl
dbl2.oisd.nl
hosts.oisd.nl
hostsmobile.oisd.nl
pac.oisd.nl

• W1ck1e
Is dit nog relevant ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/75gZXDvAjkAIBmNms87ClnPKPBQ=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/37K5J4R8LZY3fXpxzPYR4Aoo.png?f=user_large

van hier

• Soundwork
Ik heb de pihole geupgraded naar de laatste release en de URL's van OISD vervangen door de 4 die er nu staan.

Edit: er zijn er maar 2 nodig 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Soundwork op 30-11-2025 11:18 ]

• sjhgvr
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-12 12:04
Sinds 1 jan 2024 worden "HOSTS" en "DOMAINS" niet meer aangeboden.
In die tijd heb ik vanalles geserveerd op die locaties;
404 (Not found), 410 (Gone), Leeg met 200 (OK), en DNS 0.
Het bericht komt niet door bij gebruikers van outdated URL.
Dus wat doet narrow-minded me (want dit is dé manier, toch?)... Dit; https://www.reddit.com/r/...dlist_it_just_turned_off/

Ik leef altijd naar doe iemand anders niet iets aan wat je zelf ook niet aangedaan wilt worden...
Ik gok dat daar het probleem zit, want ik zou dit zelf niet erg gevonden hebben. Werkt m'n internet niet? Leuk, hebben we weer wat om uit te zoeken! DNS? Fixen we dat..

Nu heb ik een hoop mensen boos gemaakt, het geloof wat mensen nog in me hadden is gezakt naar een all-time-low, en ik vraag me af of t wel slim is als ik OISD nog wel moet blijven maintainen.

Leer ervan en door?

Van de andere kant; belicht het een probleem met adblockers in general?

Inmiddels probeer ik (https://dbl.oisd.nl) m'n eigen domains juist te blokkeren, maar dat lijkt dus niet te lukken.

En nu raakt m'n vriendin geïrriteerd omdat ze m'n aandacht niet heeft.

oisd.nl

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

sjhgvr schreef op maandag 1 december 2025 @ 06:58:
Dus wat doet narrow-minded me (want dit is dé manier, toch?)... Dit; https://www.reddit.com/r/...dlist_it_just_turned_off/

Ik leef altijd naar doe iemand anders niet iets aan wat je zelf ook niet aangedaan wilt worden...
Ik gok dat daar het probleem zit, want ik zou dit zelf niet erg gevonden hebben. Werkt m'n internet niet? Leuk, hebben we weer wat om uit te zoeken! DNS? Fixen we dat..

Nu heb ik een hoop mensen boos gemaakt, het geloof wat mensen nog in me hadden is gezakt naar een all-time-low, en ik vraag me af of t wel slim is als ik OISD nog wel moet blijven maintainen.

Leer ervan en door?

Inmiddels probeer ik (https://dbl.oisd.nl) m'n eigen domains juist te blokkeren, maar dat lijkt dus niet te lukken.

Had je niet beter gewoon de subdomeinen kunnen weghalen?

De melding die nu in de lists stond was niet echt aardig.
Als mij dit zou overkomen, op een ongelegen moment, bijv terwijl ik op vakantie ben en internet via pihole routeer, is er ook een dikke vinger.

https://pastebin.com/FGm0REvb
#
# STOP! THIS LIST IS DEAD. DELETE IT IMMEDIATELY. ###
# ###
# YOUR INTERNET IS BROKEN BECAUSE THIS URL IS DEPRECATED. ###
#
#
# If you are reading this, your internet is broken.
# You cannot access Google, Amazon, or Netflix.
#
# WHY?
# Because you are using 'dbl.oisd.nl'
# We discontinued this specific URL about 3 years ago.
#
# THE FIX:
# 1. DELETE this URL from your adblocker/Pi-hole configuration.
# 2. Visit https://oisd.nl to get the supported, modern blocklists.
#
# Please do not report this as a bug. It is a feature to get your attention.

google.com
youtube.com
facebook.com
instagram.com
twitter.com
x.com
chatgpt.com
baidu.com
wikipedia.org
yahoo.com
yandex.ru
whatsapp.com
amazon.com
tiktok.com
live.com
reddit.com
netflix.com
linkedin.com
office.com
bing.com
dzen.ru
vk.com
microsoft.com

[ Voor 25% gewijzigd door Get!em op 01-12-2025 07:21 ]

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 01:44

Leer ervan en door?

Hou je lijst in de lucht, niemand is perfect en ik ben er nog steeds blij mee, ik hoop dat ik medestanders heb en dat je het van me aan neemt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
@sjhgvr Ongehinderd van enige kennis van de werking van AdBlockers, zou ik ook zeggen; serveer een HTTP 404 met daarin een link naar uitleg en alternatieven. Dan verwacht ik dan actieve adblockers een error zouden krijgen en gebruikers vanzelf gaan onderzoeken waarom er zoveel advertenties zichtbaar kwamen. Maar goed, dan moet dat wel het resultaat zijn, natuurlijk.
In ieder geval ben jij er dan vanaf zonder mensen echt te hinderen (zoals je nu deed). :)

[ Voor 3% gewijzigd door Room42 op 01-12-2025 09:04 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20:13
dss58 schreef op maandag 1 december 2025 @ 08:15:
[...]

Hou je lijst in de lucht, niemand is perfect en ik ben er nog steeds blij mee, ik hoop dat ik medestanders heb en dat je het van me aan neemt _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Ik sluit me hierbij aan. Ik gebruik de lijst en ben er (met andere lijsten) blij mee.

"Soms" moet ik iets whitelisten maar dat ligt meestal aan de NRD (New Registered Domains) lijsten waar ook oude domeinen op verschijnen. Maar, misschien kijken die ook naar domein wijzigingen of verhuizingen.

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-12 10:09
Dacht "even" pihole in een docker container op de Mac Mini te gooien, maar dat ging niet helemaal als gepland. Kreeg geen juiste interne IP's of hostnames als mijn clients in de query log. Hij pakte externe IP's en soms ook 1 IP voor meerdere hosts, waardoor ik totaal geen inzicht had in welke domeinen door welk device worden opgevraagd / geblokkeerd. Conditional forwarding deed niks, wat wellicht met docker networking te maken had. /etc/hosts aanpassen deed ook niks. Dus toen een zoektocht gestart om het wel werkend te krijgen.

Uiteindelijk heb ik de meest omslachtige manier gevonden, waardoor alles in ieder geval werkt. Op de Mac Mini een Ubuntu Server vm, daarop docker en daarin de pihole container. Door de VM in een bridge te zetten kreeg hij netjes zijn eigen IP van mijn router. Nu werkt alles naar behoren, fjoe. Updaten is daardoor wel irritanter geworden door het bijhouden van die VM, maar je kunt niet alles hebben zullen we dan maar zeggen.

Ik zie wel gelijk 18.000 (!) records in 3 kwartier tijd van mijn leuke Samsung Frame TV. Benieuwd of er een vinkje in het menu zit om datasharing te stoppen

[ Voor 7% gewijzigd door Skinnyice op 02-12-2025 15:07 ]

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Skinnyice schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:05:

Ik zie wel gelijk 18.000 (!) records in 3 kwartier tijd van mijn leuke Samsung Frame TV. Benieuwd of er een vinkje in het menu zit om datasharing te stoppen
Check even wat voor requests het zijn. Kan zijn dat hij
a) het interne netwerk doorzoekt ivm casting apparaten
b) de internet verbinding checkt, en dat nu geblokkeerd wordt, en vervolgens nog vaker en herhaaldelijk een check doet of er weer internet is.

• MAdD
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15-12 09:56
Dacht "even" pihole in een docker container op de Mac Mini te gooien, maar dat ging niet helemaal als gepland. Kreeg geen juiste interne IP's of hostnames als mijn clients in de query log. Hij pakte externe IP's en soms ook 1 IP voor meerdere hosts, waardoor ik totaal geen inzicht had in welke domeinen door welk device worden opgevraagd / geblokkeerd. Conditional forwarding deed niks, wat wellicht met docker networking te maken had. /etc/hosts aanpassen deed ook niks. Dus toen een zoektocht gestart om het wel werkend te krijgen.

Uiteindelijk heb ik de meest omslachtige manier gevonden, waardoor alles in ieder geval werkt. Op de Mac Mini een Ubuntu Server vm, daarop docker en daarin de pihole container. Door de VM in een bridge te zetten kreeg hij netjes zijn eigen IP van mijn router. Nu werkt alles naar behoren, fjoe. Updaten is daardoor wel irritanter geworden door het bijhouden van die VM, maar je kunt niet alles hebben zullen we dan maar zeggen.

waarom niet direct pi-hole in de Ubuntu Server VM draaien... scheelt weer een laag....
Werkt bij mij perfect (alhoewel ik het draai op ESXi)

code:
1
 curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash

en daarna nog even Unbound installeren op de Ubuntu VM: https://docs.pi-hole.net/guides/dns/unbound/

[ Voor 6% gewijzigd door MAdD op 02-12-2025 15:28 ]

Assumption is the mother of all fuck-ups / You're MAdD. Well thank God for that, 'cause if I wasn't this would probably never work

• Skinnyice
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-12 10:09
Get!em schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 15:19:
[...]

Check even wat voor requests het zijn. Kan zijn dat hij
a) het interne netwerk doorzoekt ivm casting apparaten
b) de internet verbinding checkt, en dat nu geblokkeerd wordt, en vervolgens nog vaker en herhaaldelijk een check doet of er weer internet is.
Heb al meerdere bronnen gevonden die aangeven dezelfde domeinen te zien. Oplossing is o.a. om de TV van het netwerk te halen en je smartspullen extern te gaan gebruiken, wat uiteraard een optie is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HVc-gd4jAoVtPBAt5DNb0Ef8Ufk=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/sHKknQgx8SRiLxdYsavs3bdR.png?f=user_large

Alle apps op de TV werken ook nog gewoon, dus zolang dat nog goed gaat, vind ik het voor nu nog even prima.

• Stimulate14
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15-12 15:30

Stimulate14

⭐⭐⭐

LG heeft er ook een handje van.

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:09

GG85

.......

Leer ervan en door?

Ben jaren een dankbare gebruiker van je lijsten maar dit was niet echt een handige actie tbh....

Heel wat mensen gebruiken je lijst behoorlijk serieus (dat is een compliment voor je werk) en als dan ineens zo ongeveer alles geblockt wordt zijn mensen terecht niet blij.
Niet iedereen denk "jeej troubleshooten" en mensen die dat vaak wel denken deden dat misschien niet op het moment dat jij dit bedacht.

Anyway, hoop dat je doorgaat.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Er zijn weer diverse updates beschikbaar.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Core v6.2.2 · Update available!
FTL v6.3.2 · Update available!
Web interface v6.3 · Update available!

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Stimulate14 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:14:
Als je op die versies draait wel ja ;)

Maar dat is al 2 weken geleden geweest met de updates. Uptime (since last restart) hier al weer 18 dagen zie ik in mijn dashboard.

• W1ck1e
Stimulate14 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:14:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/508r9Y0og7tNRGqp2CHUJHcKuJ8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/R5jZd8ArbpjIVZ7rYFADQmNx.png?f=user_large

Ergens (wel thuis) vorige week geinstalleerd.

• Stimulate14

Stimulate14

⭐⭐⭐

Oh my bad, haha. Maar zo houden we iedereen scherp.

• W1ck1e
Stimulate14 schreef op maandag 8 december 2025 @ 14:40:
Oh my bad, haha. Maar zo houden we iedereen scherp.
Voor hetzelfde geld was je de eerste geweest.

edit: bij nader inzien, je was de eerste (hier)

[ Voor 11% gewijzigd door W1ck1e op 09-12-2025 07:36 ]

Pagina: 1 ... 110 111 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.