Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 15:52
DjoeC schreef op maandag 21 juli 2025 @ 12:20:
Een hogere update freqentie kan wenselijk zijn. Voorbeeld: https://github.com/hagezi...eneration-algorithms-dga-

Het jammere is dat je in PiHole niet per lijst een verversing kunt opgeven, zo wijzigt mijn eigen, interne lijst maar zelden en kan handmatig worden bijgewerk, anderen worden per uur bijgewerkt.

Ik meen wel dat er tegenwoordig "intelligentie" (een header) wordt gebruikt om lijsten wel of niet te verversen. Als dat niet zo is dan wordt het de hoogste tijd voor zo'n feature ;)
Ik ben eens even naar die lijsten aan het kijken. Maar die zitten al snel op 1 miljoen records of meer zag er van 3+ tussen staan.
Voegt dit nog echt wat toe? Ik bedoel, hoe vaak raak je met dagelijks gebruik één van die entries?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 09:33
sweetdude schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:00:
[...]

Ik ben eens even naar die lijsten aan het kijken. Maar die zitten al snel op 1 miljoen records of meer zag er van 3+ tussen staan.
Voegt dit nog echt wat toe? Ik bedoel, hoe vaak raak je met dagelijks gebruik één van die entries?
Tja.... Da's een hele goeie vraag. In mijn geval wordt spam mail niet door de provider geblokkeerd en komt het dus bij mij binnen. Als ik de daarin gebruikte linkjes na ga zijn die vaak de laatste paar dagen geregistreerd, ofwel: Het is zeker een zinvolle lijst.

Maar, als je je "bewust bent" van wat spam is en wat geen spam is (sommige spam is echt wel realistisch) klik je niet op zo'n link en heb je de lijst niet nodig. Het is dus een hulpmiddel waarmee je potentieele ellende kunt voorkomen - net als elke andere lijst. Ik zie Pihole ook niet uitsluitend als adblocker maar ook als veiligheidsvoorziening.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• DjoeC
Misschien OT maar ik wil dit toch even kwijt:

Wat me trouwens opvalt in het datalek is dat er maar zo'n 30.000 donateurs zijn. Bij meer dan 500 miljoen pulls alleen al van de Docker hub valt me dat vies tegen. Ik hoop dat wij Nederlanders niet allemaal zo zuinig zijn als dat de wereld ons kent en dat alle gebruikers hier wel hun deeltje hebben bijgedragen.... Als elke gebruiker zelfs maar 1 Euro overmaakt kan er een betaald projectteam aan werken.

Open Source kan alleen blijven bestaan als we het op waarde schatten en er zelf als ontwikkelaar of donateur aan bijdragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 09:05
DjoeC schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 11:42:
.... Als elke gebruiker zelfs maar 1 Euro overmaakt kan er een betaald projectteam aan werken....
Maak er dan 2 van dan blijft er na transactiekosten nog wat over voor ze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 09-09 21:20
KaiZas schreef op vrijdag 1 augustus 2025 @ 08:29:
Nieuw hier, gisteren een pi-hole aan mijn LAN toegevoegd.

Wat zijn zo doorgaans de subscribed lists die men gebruikt? Ik heb de standaard "StevenBlack" lijst gekregen tijdens de setup.

Zijn er lijsten waar meer de focus ligt op benelux gebruikers ofzo?
Het hangt er een beetje vanaf als je hier https://github.com/blocklistproject/Lists kijkt, als je bijvoorbeeld niets van facebook moet hebben dan heb je daar een aparte lijst voor :)
deze wordt ook regelmatig bij gewerkt
https://github.com/RPiList/specials
Ik draai pihole zo'n jaar of 6 geloof ik en zo door de jaren heen zijn er vele die bloklijsten hebben maar belangrijk is om eens in het half jaar ofzo is te kijken of ze nog steeds wel bijgewerkt worden. Zoals oisd.nl (is van een tweaker) wordt zelfs verschillende keren per dag bijgewerkt maar pihole haalt wekelijks alle lijsten opnieuw binnen.
Deze https://github.com/hagezi/ die heeft ook dagelijkse updates.
En vergeet niet de regex , hier : https://github.com/mmotti/pihole-regex
Ik heb zelf 7 miljoen domains geblokt op een rpi3, ik heb is 43 miljoen domains geblokt gehad gewoon om te proberen maar duurde 2 uur ofzo voor hij de database klaar had maar was natuurlijk onwerkbaar maar de rpi gaf echt geen krimp moet ik zeggen. :) in ieder geval zul je er geen spijt van krijgen wat ie allemaal blokt, je schrikt ervan hoeveel databoeren wel niet vanalles van je willen ontfutselen want voor de bandbreedte hoeven ze het tegenwoordig ook niet meer te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
@dss58 Ik ben benieuwd of je pihole gebruikt met SSD? ik heb net als test mijn Gravity update gedaan, dat was minder dan 2 minuten voor 8.7 miljoen. 43M zou dan 10 minuten zijn.... Pi4, docker, mariadb, usb ssd. Sowieso zou ik bij een ssd gebruiken, zeker als je ook nog iets logt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
@DjoeC , nee, ik gebruik alleen een 32GB microSD kaartje. Die 10 minuten zou inderdaad moeten kloppen maar ik denk dat ie nogal wat heen en weer swapt en met een Pi4 met 8GB memory aan boord zal het stukken sneller gaan, de grootte van de database hoe die was ben ik helaas vergeten, is alweer een jaar of 3 terug gewoon om uit te proberen, maar het verbaasde me wel dat ie functioneel geen enkele krimp gaf in delay ofzo, althans niet merkbaar.
Dat is toch wel een supergroot verschil met toen ik database management leerde begin 80er jaren, bestanden met 40 miljoen records waren zelfs supergroot op een mainframe in die tijd en nu op een computer van 40 euro :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
dss58 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 12:37:
@DjoeC , nee, ik gebruik alleen een 32GB microSD kaartje. Die 10 minuten zou inderdaad moeten kloppen maar ik denk dat ie nogal wat heen en weer swapt en met een Pi4 met 8GB memory aan boord zal het stukken sneller gaan, de grootte van de database hoe die was ben ik helaas vergeten, is alweer een jaar of 3 terug gewoon om uit te proberen, maar het verbaasde me wel dat ie functioneel geen enkele krimp gaf in delay ofzo, althans niet merkbaar.
Dat is toch wel een supergroot verschil met toen ik database management leerde begin 80er jaren, bestanden met 40 miljoen records waren zelfs supergroot op een mainframe in die tijd en nu op een computer van 40 euro :)
Net even gekeken. Mijn huidige gravity.db is 564MB en de pihole-FTL-db is 163MB. Ja, 8GB is best wel sneller maar vooral de SSD IO. Aan de andere kant draaien er momenteel 27 actieve containers op die ene pi4.

offtopic:
Tja, tijden veranderen.... Mainframe met - in ons geval - database ("masterbestand") op 6 tapes, disks waren een m2 groot en iets van 50-100MB.... DjoeC denkt nu (deels...) met weemoed terug aan andere tijden. Niet alles is nu beter en niet alles was toen beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dss58
@DjoeC 27 actieve containers is nogal wat zeg, maar de load van pihole is te verwaarlozen, toch een prachtig stuk software hoor als je dat vergelijkt met vroeger, poeh.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
dss58 schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:18:
@DjoeC 27 actieve containers is nogal wat zeg, maar de load van pihole is te verwaarlozen, toch een prachtig stuk software hoor als je dat vergelijkt met vroeger, poeh.....
Yes.... Maar dat geldt ook voor fail2ban, unbound, mariadb, grafana en nog veel meer. De tijd van documenten maken op een Wang is allang voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
DjoeC schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:21:
[...]

Yes.... Maar dat geldt ook voor fail2ban, unbound, mariadb, grafana en nog veel meer. De tijd van documenten maken op een Wang is allang voorbij.
hahahaha ow ja, de wangVS, ook nog mee gewerkt, 128 terminals op een machine met 4MB memory gingen ze trots op in de 80er jaren :)
Maar je hebt inderdaad gelijk, doordat de power van processoren/memory en I/O en alles tig keer verveelvoudigd is zijn de toepassingen explosief gestegen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09-09 18:34

GG85

.......

Hmm, heb het probleem dat Pihole maar een aantal domains pakt van de NRD blocklists:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  [i] Target: https://github.com/xRuffKez/NRD/blob/main/lists/30-day_dga/adblock/nrd-30day-dga_adblock_part1.txt
  [✓] Status: Retrieval successful
  [i] List has been updated
  [✓] Parsed 2390 exact domains and 0 ABP-style domains (blocking, ignored 9526 non-domain entries)
      Sample of non-domain entries:
        - <!doctype
        - html>
        - <html
        - lang="en"
        - data-color-mode="auto"

[i] Target: https://github.com/xRuffKez/NRD/blob/main/lists/30-day_dga/adblock/nrd-30day-dga_adblock_part2.txt
  [✓] Parsed 2390 exact domains and 0 ABP-style domains (blocking, ignored 9526 non-domain entries)
        - <!doctype
        - html>
        - <html
        - lang="en"
        - data-color-mode="auto"

Ah, moet natuurlijk de 'raw' versie hebben....

Gelukt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  [✓] Building tree
  [i] Number of gravity domains: 33143034 (17496702 unique domains)
  [i] Number of exact denied domains: 39
  [i] Number of regex denied filters: 46
  [i] Number of exact allowed domains: 154
  [i] Number of regex allowed filters: 3
  [✓] Optimizing database
  [✓] Swapping databases
  [✓] The old database remains available
  [✓] Cleaning up stray matter

[✓] Done.

[ Voor 20% gewijzigd door GG85 op 03-08-2025 11:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
GG85 schreef op zondag 3 augustus 2025 @ 10:52:
Hmm, heb het probleem dat Pihole maar een aantal domains pakt van de NRD blocklists:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  [i] Target: https://github.com/xRuffKez/NRD/blob/main/lists/30-day_dga/adblock/nrd-30day-dga_adblock_part1.txt
        - <!doctype
        - html>
        - <html
        - lang="en"
        - data-color-mode="auto"

[i] Target: https://github.com/xRuffKez/NRD/blob/main/lists/30-day_dga/adblock/nrd-30day-dga_adblock_part2.txt
        - <!doctype
        - html>
        - <html
        - lang="en"
        - data-color-mode="auto"
Probeer de raw versies van die lijsten:
https://raw.githubusercon...day-dga_adblock_part1.txt
https://raw.githubusercon...day-dga_adblock_part2.txt

Ik gebruik zelf deze uitgebreide lijst:
https://raw.githubusercon...d-30day_adblock_part1.txt
https://raw.githubusercon...d-30day_adblock_part2.txt

[ Voor 8% gewijzigd door DjoeC op 03-08-2025 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Vraagje, zijn er mensen die blocklists voor AI gebruiken? Mijn doel is om gegenereerde rommel te voorkomen maar vooral om lekkage naar AI sites voor te zijn.

Ik zie verschillende opties zoals https://github.com/laylavish/uBlockOrigin-HUGE-AI-Blocklist of https://github.com/mklemmingen/StopTheToken maar de omschrijvingen geven voor mij - en dat zal vast aan mijn begrip van AI liggen - onvoldoende info over de gevolgen van die lijsten...

Tips voor lijsten of waarop te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 00:17
Deze vraag is vast al eens gesteld, maar ik kan het antwoord niet vinden: hoe whitelist ik de ads op tweakers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Refthoom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 09-09 09:05
PizzaMan79 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:48:
Deze vraag is vast al eens gesteld, maar ik kan het antwoord niet vinden: hoe whitelist ik de ads op tweakers?
De site whitelisten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
Worden de advertenties op deze site dan gehost vanaf het tweakers domein zelf?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rvk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 19:51

rvk

PizzaMan79 schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 10:48:
pihole -w ads.vnumedia.com vnumedia01.webtrekk.net vnumedia02.webtrekk.net vnumedia03.webtrekk.net vnumedia04.webtrekk.net adserver.aphrodite.tweakers.net adserver.tweakers.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PizzaMan79
rvk schreef op zondag 10 augustus 2025 @ 23:51:
[...]

pihole -w ads.vnumedia.com vnumedia01.webtrekk.net vnumedia02.webtrekk.net vnumedia03.webtrekk.net vnumedia04.webtrekk.net adserver.aphrodite.tweakers.net adserver.tweakers.net
Super, dank je. Ik gooi er nog een paar zoektermen bij in de hoop dat anderen het wel vinden. Whitelist wite list advertenties van Tweakers.net, domein, steun Tweakers steunen, reclame op deze site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Viper
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 09:52

Mr.Viper

Tja... iets met Dodge Vipers

Volgens mij staat de instructie 'gewoon' op de site van Tweakers.net zelf: https://tweakers.net/info...s/instructie-whitelisten/

Sorry niet voor Pi-Hole natuurlijk 8)7

[ Voor 15% gewijzigd door Mr.Viper op 11-08-2025 10:36 ]

|| System Specs || 36° Oost-West 4875Wp ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mr.Viper schreef op maandag 11 augustus 2025 @ 10:35:
Volgens mij staat de instructie 'gewoon' op de site van Tweakers.net zelf: https://tweakers.net/info...s/instructie-whitelisten/

Sorry niet voor Pi-Hole natuurlijk 8)7
Wat best een plekje op die pagina zou mogen hebben met 500 miljoen pulls via Docker en vast ook wel miljoenen met een manual install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

..

[ Voor 99% gewijzigd door Get!em op 13-08-2025 17:48 . Reden: Even verder zoeken nog… ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:25
Nieuw in de wereld van pi hole maar voordat ik eraan begin een vraag :

Stel ik installeer pi hole in mijn netwerk kan ik dan nog gebruik maken van cashback sites zoals cashback XL en Scoupy ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
MarioMark1541 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:23:

Stel ik installeer pi hole in mijn netwerk kan ik dan nog gebruik maken van cashback sites zoals cashback XL en Scoupy ?
In Pihole kun geblokkeerde sites altijd zien en individueel unblocken. Moest ik ook met sommige Facebook sites om de lieve vrede te bewaren _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarioMark1541
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:25
DjoeC schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:59:
[...]

In Pihole kun geblokkeerde sites altijd zien en individueel unblocken. Moest ik ook met sommige Facebook sites om de lieve vrede te bewaren _/-\o_
Maar met cashback sites is dat natuurlijk enorm breed er zijn tallen webshops

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 12:53
MarioMark1541 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 16:23:

Ik weet niet precies hoe-of-wat - maar je zou in je browser een knop kunnen maken met daarachter een pihole commando die een toggle doet voor jou apparaat. De eerste keer om het blokkeren te stoppen - de tweede keer om het blokkeren weer te starten. Op die manier maakt het niet uit welke webshop het is en hoelang het invullen van dat cashback formulier duurt. Misschien dat hier iemand weet hoe zoiets te doen - of iemand van het pihole forum.

[ Voor 5% gewijzigd door Airw0lf op 16-08-2025 19:17 ]

makes it run like clockwork

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Webgnome
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:03

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Airw0lf
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-09 12:53
Ja - zoiets - hoewel ik die niet direct voor ogen had.

Maar ik stel me zo voor dat er via (bijvoorbeeld) CURL een api-aanroep mogelijk is waarbij het blokkeren voor een bepaalde groep uit- en aan-gezet kan worden. In die groep zitten dan alle apparaten van die ene persoon.

makes it run like clockwork

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webgnome
Je kan de groep aan/uitzetten inderdaad via de api.

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Is er een methode om specifieke verzoeken naar domeinen in het "query log" te onderdrukken? Ik zou met name de requests van alle clients naar pihole zelf willen onderdrukken.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Webgnome
Voor de mensen die lijsten van xRuffKez gebruiken, deze zijn veranderd qua url. Even naar de git en dan kun je het zien wat er is gewijzigd. en overigens, als je toch naar die git gaat. Lees ff de heel grote warning..

[ Voor 21% gewijzigd door Webgnome op 05-09-2025 22:42 ]

Strava | AP | IP | AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
Webgnome schreef op vrijdag 5 september 2025 @ 22:08:
Voor de mensen die lijsten van xRuffKez gebruiken, deze zijn veranderd qua url. Even naar de git en dan kun je het zien wat er is gewijzigd. en overigens, als je toch naar die git gaat. Lees ff de heel grote warning..
Bedankt voor de melding, bijgewerkt! Vanwege het gescheduled bijwerken let ik daar eigenlijk nooit zo op....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
MarioMark1541 schreef op zaterdag 16 augustus 2025 @ 19:01:
[...]

Maar met cashback sites is dat natuurlijk enorm breed er zijn tallen webshops
Nou het juist meer afhankelijk van waar je op filtert. De website scoupy die je aanhaalt of welke andere dan ook zal altijd werken als je pihole gebruikt. Pas als je filterlijsten gaat gebruiken worden bijvoorbeeld de *advertentie* domeinen die met het laden van de websites ook opgehaald worden, door pihole geblokt. Dus de advertentiebanners en iframes blijven leeg simpel gezegd.

De enige waar ik nog wel eens problemen mee heb is de site van het AD.maar dat is inherent aan de naam.

[ Voor 8% gewijzigd door sweetdude op 06-09-2025 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
sweetdude schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 12:48:
[...]

Nou het juist meer afhankelijk van waar je op filtert. De website scoupy die je aanhaalt of welke andere dan ook zal altijd werken als je pihole gebruikt. Pas als je filterlijsten gaat gebruiken worden bijvoorbeeld de *advertentie* domeinen die met het laden van de websites ook opgehaald worden, door pihole geblokt. Dus de advertentiebanners en iframes blijven leeg simpel gezegd.

De enige waar ik nog wel eens problemen mee heb is de site van het AD.maar dat is inherent aan de naam.
Het AD heb ik ook (opmaak) problemen mee, de regionale sites (zoals het BD, de Gelderlander, de Stentor) doen het wel altijd goed. Ik had al zo'n vermoeden dat het aan pihole ligt. Het grappige is wel dat ie (onder Android) net voordat ik de cookies weiger wel een goeie opmaak toont..... Hmm, nog wat extra tests: Het AD doet zelf wat "vreemde" dingen. Ik werk altijd in anonymous mode en dus zou na het sluiten van Chrome alles weg moeten zijn MAAR een nieuwe poiging naar de site komt niet met de cookie vraag en niet met een voorbij flitsende goeie opmaak. Stelletje ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweetdude
DjoeC schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:00:
[...]

Het AD heb ik ook (opmaak) problemen mee, de regionale sites (zoals het BD, de Gelderlander, de Stentor) doen het wel altijd goed. Ik had al zo'n vermoeden dat het aan pihole ligt. Het grappige is wel dat ie (onder Android) net voordat ik de cookies weiger wel een goeie opmaak toont..... Hmm, nog wat extra tests: Het AD doet zelf wat "vreemde" dingen. Ik werk altijd in anonymous mode en dus zou na het sluiten van Chrome alles weg moeten zijn MAAR een nieuwe poiging naar de site komt niet met de cookie vraag en niet met een voorbij flitsende goeie opmaak. Stelletje ....
Nou ja het zal aan de pihole lists liggen. ik kan mij voorstellen dat er ergens iets als *ad* geblocked wordt.
zoeken in de lijsten op exact match "ad" levert niets op maar op partial match zo'n beetje in elke lijst. logisch ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dss58
sweetdude schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 14:33:
[...]

Nou ja het zal aan de pihole lists liggen. ik kan mij voorstellen dat er ergens iets als *ad* geblocked wordt.
zoeken in de lijsten op exact match "ad" levert niets op maar op partial match zo'n beetje in elke lijst. logisch ook.
proef op de som... ik kom nooit op AD dus ff proberen, een stel domains zijn default geblokt en zie een partij witte vlakken met totaal 15 miljoen geblokte domains in pihole, verder lijkt alles goed te werken op de pc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Let ook op dat je eventuele regex regels iets op *ad* kunnen pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Church of Noise
  • Laatst online: 23:54

Church of Noise

Drive it like you stole it

Get!em schreef op zaterdag 6 september 2025 @ 16:24:
Let ook op dat je eventuele regex regels iets op *ad* kunnen pakken
Dit, absoluut.
Duurde langer dan ik wil toegeven voor ik dat zelf had uitgevist... O-)
Pagina: 1 ... 109 110 Laatste

Let op:
Let op. Pi-Hole werkt niet voor het blokkeren van YouTube reclames.

Bekijkt eerst je eigen logs, voordat je hier een vraag stelt.