• Hulliee
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
tcviper schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:01:
[...]

Of je draait de nextdns op SE: https://community.ui.com/...43-4f06-821e-9c0e40bb8419

Werkt super snel, cached lokaal en encrypted.
Ik draai PI-hole op een UDM base via podman (soort docker waar UnifiOS zelf ook op draait)

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Nu online
Hulliee schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:05:
[...]

Ik draai PI-hole op een UDM base via podman (soort docker waar UnifiOS zelf ook op draait)
Klopt en snap ik, maar met dat script hoef je geeneens pi hole te draaien 😀
Keuzes keuzes natuurlijk 😀

PSNid: tcviper | Steam: Viper | TechConnect.nl - Mikeredfields.com

• Hulliee
  • Niet online
tcviper schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:06:
[...]

Klopt en snap ik, maar met dat script hoef je geeneens pi hole te draaien 😀
Keuzes keuzes natuurlijk 😀
Hoe werkt hij dan, via die link van jou? Als de link die @TheProphet gaf? Daar zetten ze naast podman, docker-ce er op. Dan heb je 2x een virtuele app manager draaien.

• TheProphet
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 16-09 11:36

TheProphet

Updates found.. please wait...

• tcviper
  • Nu online
Hulliee schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:26:
[...]

Hoe werkt hij dan, via die link van jou? Als de link die @TheProphet gaf? Daar zetten ze naast podman, docker-ce er op. Dan heb je 2x een virtuele app manager draaien.
Het staat toch in de post? Dat zet NextDNS CLI op op je UDM (Base/Pro/SE)> https://nextdns.io en https://github.com/nextdns/nextdns

• Hulliee
  • Niet online
tcviper schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:30:
[...]

Het staat toch in de post? Dat zet NextDNS CLI op op je UDM (Base/Pro/SE)> https://nextdns.io en https://github.com/nextdns/nextdns
Ja klopt, ik heb het install script erbij gepakt: https://nextdns.io/install
Via podman. Dan is die beter dan een docker-ce ernaast zetten.

• tcviper
  • Nu online
Hulliee schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:31:
[...]

Ja klopt, ik heb het install script erbij gepakt: https://nextdns.io/install
Via podman. Dan is die beter dan een docker-ce ernaast zetten.
Yes, absoluut 😀 Weer een ding minder 😀

Kun je PiHole dan niet in Podman draaien? Al dan niet via het Docker / OCI image. Want volgens mij werkt Podman ook op basis van OCI images?

Want bij mijn weten had je dus Docker met zijn images en aanverwanten. En later is het Open Container Initiative opgericht voor een standaard in container gebeuren. En het formaat van Docker images is één op één over gezet naar de OCI image standaard. Als Podman dus ook met de OCI image standaard werkt moet die gewoon elk "Docker image" kunnen draaien.

• Hulliee
  • Niet online
RobertMe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:45:
Kun je PiHole dan niet in Podman draaien? Al dan niet via het Docker / OCI image. Want volgens mij werkt Podman ook op basis van OCI images?

Want bij mijn weten had je dus Docker met zijn images en aanverwanten. En later is het Open Container Initiative opgericht voor een standaard in container gebeuren. En het formaat van Docker images is één op één over gezet naar de OCI image standaard. Als Podman dus ook met de OCI image standaard werkt moet die gewoon elk "Docker image" kunnen draaien.
Dat is wat ik doe, pi-hole draait in podman.

https://github.com/boostchicken/udm-utilities
loyske schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:10:
Ben nu alleen aan het denken om de AC Lite die over is, op de 1e verdieping te hangen. Dan heb ik op iedere verdieping (BG, 1e en Zolder) een AP hangen. Maar het lijkt me ook wel weer wat overkill!?
Ik zou zeggen gewoon doen! :)

Lekker overal een fatsoenlijk 5 GHz signaal is echt ideaal! :Y) 8) :*)
Waarom :?

Als je al die UDM/UDM Pro features niet nodig hebt en je een losse CK2+ erbij neemt of zelfs die negeert en zelf de UniFi Controller wilt gaan draaien dan is de USG 3P gewoon nog steeds een prima keuze! :Y)

Ik moet er juist niet aan denken om een UDM of UDM Pro te hebben met al die problemen die ze opleveren! :P :+
tcviper schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:01:
Of je draait de nextdns op SE: https://community.ui.com/...43-4f06-821e-9c0e40bb8419

Werkt super snel, cached lokaal en encrypted.
tcviper schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:06:
Klopt en snap ik, maar met dat script hoef je geeneens pi hole te draaien :)
Keuzes keuzes natuurlijk :)
tcviper schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 12:30:
Een commerciële dienst voor mijn DNS Queries :? Liever niet! ;)

Eenmaal aan de Pi-Hole i.c.m. Unbound en je wilt niks anders meer! :Y) 8) :*) O+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Omdat het een oud apparaat is dat onofficieel niet meer ondersteund wordt. Of in ieder geval niet doorontwikkeld en alleen security fixes ontvangt.
Als je al die UDM/UDM Pro features niet nodig hebt en je een losse CK2+ erbij neemt of zelfs die negeert en zelf de UniFi Controller wilt gaan draaien dan is de USG 3P gewoon nog steeds een prima keuze! :Y)

Ik moet er juist niet aan denken om een UDM of UDM Pro te hebben met al die problemen die ze opleveren! :P :+
Er werd dan ook geen alternatief benoemd ;) Zelf zou ik in ieder geval ook geen UDM (Pro) kunnen adviseren, of in ieder geval niet zonder de nadelen te benoemen. Dan zou ik het nog eerder buiten UniFi zoeken en voor ~€60 een ER X "aanraden". Stuk goedkoper, ontvangt wel nog updates, bij mijn weten, en doet ook alles (en meer) dan wat UniFi kan. En voor mijzelf zou ik als de tijd daar is om de USG te vervangen waarschijnlijk eerder naar zelfbouw gaan.
RobertMe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:26:
Omdat het een oud apparaat is dat onofficieel niet meer ondersteund wordt. Of in ieder geval niet doorontwikkeld en alleen security fixes ontvangt.
Geen EOL bericht = Geen reden om hem niet te kopen! :)
Er werd dan ook geen alternatief benoemd ;)
True! :+
Zelf zou ik in ieder geval ook geen UDM (Pro) kunnen adviseren, of in ieder geval niet zonder de nadelen te benoemen. Dan zou ik het nog eerder buiten UniFi zoeken en voor ~€60 een ER X "aanraden". Stuk goedkoper, ontvangt wel nog updates, bij mijn weten, en doet ook alles (en meer) dan wat UniFi kan. En voor mijzelf zou ik als de tijd daar is om de USG te vervangen waarschijnlijk eerder naar zelfbouw gaan.
Helemaal mee eens! d:)b

De EdgeRouters met MediaTek SoC schijnen trouwens ook OpenWRT te kunnen draaien dus misschien is dat ook nog interessant ?!
Dan heb je een upgrade path als de updates/upgrades daarvan stoppen! :*)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• Tha Render_2
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 21:45
nero355 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:18:
[...]

Waarom :?

Issues met UDM? Niet alles geloven wat je leest ;) Tientallen lopen, not a single issue. Maar een 3P, goh, zet je IPS aan (waarom zou je anders een security gateway kopen) dan is max bandbreedte nog maar 85Mbps, lijkt mij dat iedereen toch wel een snellere internetlijn heeft dan dat.
nero355 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:30:
[...]

Geen EOL bericht = Geen reden om hem niet te kopen! :)
Dus als die over 10 jaar niet officieel EOL is maar ook al 10 jaar geen updates heeft ontvangen zou je nog steeds een USG van €100 adviseren over een EdgeRouter X die iets meer dan de helft kost, meer features heeft, en wel updates heeft ontvangen in die periode?
Tha Render_2 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:31:
Issues met UDM? Niet alles geloven wat je leest ;) Tientallen lopen, not a single issue.
Dit topic bewijst het tegendeel met al die vage crashes en firmware issues onder andere ;)
Maar een 3P, goh, zet je IPS aan (waarom zou je anders een security gateway kopen) dan is max bandbreedte nog maar 85Mbps, lijkt mij dat iedereen toch wel een snellere internetlijn heeft dan dat.
Je bedoelt die IDS/IPS feature op de UDM Serie die :
- Maar op één Core draait.
- De PPPoE snelheden sloopt.

Die IDS/IPS feature :? :+
RobertMe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:33:
Dus als die over 10 jaar niet officieel EOL is maar ook al 10 jaar geen updates heeft ontvangen zou je nog steeds een USG van €100 adviseren over een EdgeRouter X die iets meer dan de helft kost, meer features heeft, en wel updates heeft ontvangen in die periode?
Jij weet net zo goed als ik dat zoiets niet gaat gebeuren en de USG tegen die tijd al lang EOL zal worden verklaard dus niet zo raar doen a.u.b. ;)

[Voor 28% gewijzigd door nero355 op 31-08-2021 13:35]

nero355 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:33:
[...]

Jij weet net zo goed als ik dat zoiets niet gaat gebeuren en de USG tegen die tijd al lang EOL zal worden verklaard dus niet zo raar doen a.u.b. ;)
Wat is daar raar aan? De laatste serieuze firmware update is uit 2019 of zo en daarna zijn er nog één of twee ini-mini firmware updates uit gekomen voor kritieke security issues. Dan is het toch niet raar om het apparaat als semi EOL te beschouwen. En volgens mij heeft Ubiquiti überhaupt niet het beste track record v.w.b. aankondigen EOL (als in: bekend maken jaren nadat iedereen al door heeft dat het niet verder ontwikkeld wordt). Dan is het toch niet gek om "semi EOL" als grote red flag mee te nemen bij een aankoop advies.
Het ding is niet perse slecht, maar er zijn goedkopere alternatieven (buiten UniFi) die wel actieve support hebben. En om die reden kan ik ook een USG niet echt aanraden.
Jij vindt je vorige reactie echt niet een beetje heel erg overdreven :?

OK... :)
De laatste serieuze firmware update is uit 2019 of zo en daarna zijn er nog één of twee ini-mini firmware updates uit gekomen voor kritieke security issues. Dan is het toch niet raar om het apparaat als semi EOL te beschouwen. En volgens mij heeft Ubiquiti überhaupt niet het beste track record v.w.b. aankondigen EOL (als in: bekend maken jaren nadat iedereen al door heeft dat het niet verder ontwikkeld wordt). Dan is het toch niet gek om "semi EOL" als grote red flag mee te nemen bij een aankoop advies.
Het ding is niet perse slecht, maar er zijn goedkopere alternatieven (buiten UniFi) die wel actieve support hebben. En om die reden kan ik ook een USG niet echt aanraden.
Als je dat allemaal erbij vermeldt dan is dat ook prima, maar hoe dan ook : Nog steeds USG 3P > UDM Serie wat mij betreft! :)

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 15:49

servies

Veni Vidi Servici

Tha Render_2 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 13:31:
[...]

Issues met UDM? Niet alles geloven wat je leest ;) Tientallen lopen, not a single issue. Maar een 3P, goh, zet je IPS aan (waarom zou je anders een security gateway kopen) dan is max bandbreedte nog maar 85Mbps, lijkt mij dat iedereen toch wel een snellere internetlijn heeft dan dat.
Was er niet iets met IGMP met betrekking tot de UDM?
Oh ja, het was geloof ik onmogelijk om op een eenvoudige manier een IGMP proxy functionaliteit op te zetten op de UDM en dat schijn je in Nederland en grote gedeeltes van Europa nog wel eens nodig te hebben...
Sorry, maar dat noem ik een enorme fail voor zo'n apparaat...
servies schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:16:
[...]

Was er niet iets met IGMP met betrekking tot de UDM?
Oh ja, het was geloof ik onmogelijk om op een eenvoudige manier een IGMP proxy functionaliteit op te zetten op de UDM en dat schijn je in Nederland en grote gedeeltes van Europa nog wel eens nodig te hebben...
Sorry, maar dat noem ik een enorme fail voor zo'n apparaat...
Nog wel meer dan dat hoor.. zoals bijvoorbeeld basale firewallsettings die gewoonweg via de GUI niet mogelijk zijn.. en dat 2,5 jaar nadat deze Unifi Nightmare is begonnen en er zit geen enkele vooruitgang in.
Ze zouden zich eigenlijk kapot moeten schamen bij UI.

• The Realone
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 20:18
nero355 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 14:01:
[...]

[...]

Als je dat allemaal erbij vermeldt dan is dat ook prima, maar hoe dan ook : Nog steeds USG 3P > UDM Serie wat mij betreft! :)
Of beiden niet? Ik trek binnenkort in mijn nieuwe huis en heb nu een UDM die er dan uit gaat. Prima apparaat voor in mijn huidige kleine appartement, maar straks gaat die ene AP sowieos te weinig zijn. Wellicht wil ik nog een videodeurbel en 1 of 2 camera's. Logisch dus dat ik erg twijfel om die UDMP aan te schaffen, maar mocht ik besluiten die niet te willen dan is die USG in geen enkele denkbare situatie een alternatief. Je bent dan toch in alle opzichten beter af met een Qotom/Protecli/etc met iets als pfSense erop? Je bent vele malen flexibeler en hebt eindelijk logging en rulebase overview wat een beetje in de buurt van enterprise spul komt.

Nee, wireless doet Unifi prima en het SDN deel kan ermee door, maar dan houdt het voor mij wel een beetje op. Het hele idee van 1 grote Unifi integratie is leuk op papier, maar voor een thuissituatie kun je als IT enthousiast wellicht toch beter verder kijken.

• gerard899
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 16-09 21:09
Beyond schreef op vrijdag 27 augustus 2021 @ 15:03:
Gister mijn hele netwerk plat doordat mijn USG het niet meer deed. Lampje rechtboven bij de console poort knipperde en een licht klikkend geluid.

Na de adapter te vervangen door een oude power adapter die ik nog had liggen startte de router weer en was alles weer de 'oude'.
Mijn USG3P stopte 1 dag eerder op 26-8-2021, alleen de power led blijft branden.
resetten werkt niet meer op de USG

usb uit de USG gehaald en opnieuw de firmware geflash, de usg start echter niet op console via serial kabel blijft leeg. Gisteren toch maar een vervangende USG3p besteld, oude usb vanuit de USG werkt naar behoren in de nieuwe, eveneens werkt de oude adapter ook nog naar behoren

leeftijd: net geen 3 jaar vol gehouden. :(

ik twijfel alleen of ik niet beter voor de UDM had moeten gaan, maar volgens mij is daar nog geen oplossing voor IPTV via canaal digitaal voor?
The Realone schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:02:
Of beiden niet?

Je bent dan toch in alle opzichten beter af met een Qotom/Protecli/etc met iets als pfSense erop? Je bent vele malen flexibeler en hebt eindelijk logging en rulebase overview wat een beetje in de buurt van enterprise spul komt.

Nee, wireless doet Unifi prima en het SDN deel kan ermee door, maar dan houdt het voor mij wel een beetje op. Het hele idee van 1 grote Unifi integratie is leuk op papier, maar voor een thuissituatie kun je als IT enthousiast wellicht toch beter verder kijken.
Dat ben ik uiteraard sowieso helemaal met je eens! :)
gerard899 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 16:06:
Mijn USG3P stopte 1 dag eerder op 26-8-2021, alleen de power led blijft branden.
resetten werkt niet meer op de USG

usb uit de USG gehaald en opnieuw de firmware geflash, de usg start echter niet op console via serial kabel blijft leeg. Gisteren toch maar een vervangende USG3p besteld, oude usb vanuit de USG werkt naar behoren in de nieuwe, eveneens werkt de oude adapter ook nog naar behoren

leeftijd: net geen 3 jaar vol gehouden. :(
Gecondoleerd! ;(
ik twijfel alleen of ik niet beter voor de UDM had moeten gaan, maar volgens mij is daar nog geen oplossing voor IPTV via canaal digitaal voor?
IGMP schijnt tegenwoordig in de Kernel te zitten, maar voordat het allemaal daadwerkelijk bruikbaar wordt op een betrouwbare manier ben je waarschijnlijk wel een paar jaar verder... :X

nero355 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:13:

IGMP schijnt tegenwoordig in de Kernel te zitten, maar voordat het allemaal daadwerkelijk bruikbaar wordt op een betrouwbare manier ben je waarschijnlijk wel een paar jaar verder... :X
Dit is toch een hack (custom kernel patch ) of heb een link naar een bevestiging van ubnt

• ewoutw
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22:07
Tha Render_2 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 10:55:
[...]

Nog een USG3 aanraden is bizar ..
Hoezo, de usg3 heeft zijn beperkingen. Maar voor sommige usecase prima. Zelf draai ik hem ook.
Voor zijn vlan routing, formaat (klein en discreet) en prijs de belangrijkste eisen. En dan komt de usg3p best goed uit de hoek.

Alles wat in een rack moet is te groot. De dreammache is te hoog. Op mijn 50 mbit lijn werkt hij prima.

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 22:18

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

xbeam schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:19:
[...]

Dit toch een hack (custom kernel patch ) of heb een link naar een bevestiging van ubnt
Staat in het iptv topic.

fabianishere in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

Edit: @nero355 was mij voor 😅

[Voor 5% gewijzigd door Tylen op 31-08-2021 18:29]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

nero355 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:13:

Ik denk dat ik toch maar voor een pfsense bakkie ga als deze USG hemelen gaat. Heb nog wel een edgerouter X als backup, maar de ontwikkeling bij de UDM is gewoonweg te traag en totaal niet meer professioneel qua aanpak te noemen. Dat het duurder is, is wat minder relevant, dat is een Pfsense/Opnsense bak ook.
Over een jaartje gaan waarschijnlijk meerde gebruikers van het eerste uur nadenken over vervanging van een UDM en ik zou het niet gek vinden als die naar alternatieven gaan kijken c.q. hun opzet gaan veranderen.
ewoutw schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:26:
[...]

Hoezo, de usg3 heeft zijn beperkingen. Maar voor sommige usecase prima. Zelf draai ik hem ook.
Voor zijn vlan routing, formaat (klein en discreet) en prijs de belangrijkste eisen. En dan komt de usg3p best goed uit de hoek.

Alles wat in een rack moet is te groot. De dreammache is te hoog. Op mijn 50 mbit lijn werkt hij prima.
Maar hoe lang heb je die USG al? ;) Ik zie ook geen reden om mijn 4 jaar oude USG te vervangen. Maar als ik nu iets nieuws moet kopen wordt het toch echt geen USG, noch een UDM (Pro). En ja, dan lever ik in op de fancy UniFi controller integratie, maar dan krijg ik er wel een apparaat voor terug waarmee ik kan doen wat ik wil i.p.v. wat de extreme beperkingen van de UniFi Controller mij toestaan om te doen. En wellicht wordt het dan wel een EdgeRouter X die de helft van een USG kost. Of een PfSense doosje.

• ewoutw
  • Registratie: oktober 2013
  • Laatst online: 22:07
RobertMe schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 18:39:
[...]

Maar hoe lang heb je die USG al? ;) Ik zie ook geen reden om mijn 4 jaar oude USG te vervangen. Maar als ik nu iets nieuws moet kopen wordt het toch echt geen USG, noch een UDM (Pro). En ja, dan lever ik in op de fancy UniFi controller integratie, maar dan krijg ik er wel een apparaat voor terug waarmee ik kan doen wat ik wil i.p.v. wat de extreme beperkingen van de UniFi Controller mij toestaan om te doen. En wellicht wordt het dan wel een EdgeRouter X die de helft van een USG kost. Of een PfSense doosje.
Een jaar, en zit udm niet een goed geïntegreerd in de unifi-omgeving :S. Dat wist ik niet eens.
Ik hoop stiekem nog altijd op een opvolger van de usg. Liefst nog met ingebouwde controller.
ewoutw schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 19:09:
[...]

Een jaar, en zit udm niet een goed geïntegreerd in de unifi-omgeving :S. Dat wist ik niet eens.
Ik hoop stiekem nog altijd op een opvolger van de usg. Liefst nog met ingebouwde controller.
De UDM zit juist wel volledig geïntegreerd in het UniFi ecosysteem, net zoals de USG. Immers krijg je op het dashboard fancy grafiekjes van je internet gebruik i.p.v. een banner dat je een UDM Pro moet kopen. Alleen zou ik dus noch een USG, noch een UDM (Pro) kopen. Oftewel de een niet, en de ander ook niet ;) En dat bv iets als VLANs dan twee keer ingesteld / aangemaakt moet worden (een keer in die "andere" router, en een keer in de IniFi Controller) neem ik dan maar voor lief. Liever een router waar ik wel eenvoudig de firewall kan beheren (incl. DNAT, SNAT, ...) dan wat fancy grafieken op een dashboard.

• boomer21
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 14-09 10:06
The Realone schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 15:02:
[...]

Ben wel nieuwsgierig waar je aan zat te denken (edge,Cisco)

• The Realone
boomer21 schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 22:04:
[...]

Ben wel nieuwsgierig waar je aan zat te denken (edge,Cisco)
Ben er nog niet aan uit, maar mogelijk ga ik voor echte "enterprise" switches zoals een Juniper EX2200/3300, HPE Aruba 2500/3500, een mooie paarse van Extreme Networks of iets leuk van Cisco. Zijn voor prima prijzen 2e hands te krijgen en de juiste gebruiken ook weer niet teveel stroom. Voordeel is dat ik in de VS woon en de stroom hier wat goedkoper is. Heb genoeg professionele ervaring met Juniper en Extreme en het geeft me direct de mogelijkheid dit op te nemen in mijn (opnieuw te bouwen) homelab en mijn kennis op pijl te houden. :) Is ook weer niet voor iedereen een oplossing. Als je daar geen interesse in hebt pak je nieuwe Edgeswitches, met garantie en lager stroomverbruik.
WiFi zal wel Unifi worden.

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17-09 19:42
The Realone schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:42:
[...]
....
Is ook weer niet voor iedereen een oplossing. Als je daar geen interesse in hebt pak je nieuwe Edgeswitches, met garantie en lager stroomverbruik.
Uit interesse: kun je in het geval van een Edgerouter nog wel in Unifi Vlan's in de accesspoints beheren?
Frij5fd schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:23:
[...]

Uit interesse: kun je in het geval van een Edgerouter nog wel in Unifi Vlan's in de accesspoints beheren?
Ja, natuurlijk. Alleen moet je dan (VLAN-only) networks aanmaken, zodat je deze bij de WLANs uit de lijst kunt selecteren. Vroeguh moest je bij de WLAN zelfs nog handmatig het VLAN-id opgeven en gebruikte die niet eens de VLANs zoals je onder Networks instelde.

Overigens is VLAN-only geen vereiste. Zolang het maar een network is met het juiste VLAN-id. En VLAN only is dan de simpelste oplossing. Want bij corporate & guest moet je meer instellen wat vervolgens toch niet gebruikt wordt omdat het alleen voor een USG / UDM relevant is.
The Realone schreef op dinsdag 31 augustus 2021 @ 23:42:
Ben er nog niet aan uit, maar mogelijk ga ik voor echte "enterprise" switches zoals een Juniper EX2200/3300, HPE Aruba 2500/3500, een mooie paarse van Extreme Networks of iets leuk van Cisco. Zijn voor prima prijzen 2e hands te krijgen en de juiste gebruiken ook weer niet teveel stroom.
Een beetje HPE en een beetje Juniper kennende zullen die switches waarschijnlijk wel een hoop herrie maken t.o.v. de oudere en huidige Ubiquiti UniFi switches :? :D
Als je daar geen interesse in hebt pak je nieuwe Edgeswitches, met garantie en lager stroomverbruik.
Hoe staat het eigenlijk daarmee :?

We praten er hier veel te weinig over! :o

nero355 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 00:15:

Hoe staat het eigenlijk daarmee :?

We praten er hier veel te weinig over! :o
Voor de hobbyisten is edge 100x leuker 😎.Het Kan out of the box veel meer, het is stabieler er staan meer configs het online. Denk alleen omdat je dichter op de techniek en de steilere leercurve (cli) vele nieuwelingen afschrikt.

[Voor 42% gewijzigd door xbeam op 04-09-2021 08:23]

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:26
Nu de woorden vlan corporate en vlan only toch zijn gevallen O-)

Ik heb mijn USG pas de deur uitgedaan (na 5,5 probleemloos te draaien overigens) en ben over naar een Mikrotik. Ik heb al mijn VLANs in de controller omgezet naar VLAN only, behalve die van mijn ‘normale’ netwerk. Is er een eenvoudige manier om dat om te gooien, of moet ik daar echt rare capriolen voor uithalen om niet de verbinding met mijn controller te verliezen (dus ook in VLAN 40 leeft).

• Raven
  • Registratie: november 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

[...]

Een beetje HPE en een beetje Juniper kennende zullen die switches waarschijnlijk wel een hoop herrie maken t.o.v. de oudere en huidige Ubiquiti UniFi switches :? :D
Noctua heeft volgens mij wel fans van dat formaat O-)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

https://eu.store.ui.com/c...cess-point-wifi-6-mesh-ea

Access Point WiFi 6 Mesh
In-Stock
Early Access
SKU: U6-Mesh-EU-EA

Indoor/outdoor WiFi 6 access point for mesh applications.

The U6 Mesh is a high-performance access point that uses WiFi 6 technology to provide best-in-class meshing that yields superior wireless coverage in enterprise environments. It delivers an aggregate radio rate of up to 5.3 Gbps with its 5 GHz (4x4 MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz, 2x2 MIMO radios. The U6 Mesh's sleek and minimal design allows it to easily blend into any space and its IPX5-rated housing makes it ideal for both indoor and outdoor deployment.

Features:

Four-stream, high-efficiency WiFi 6 technology
5 GHz (4x4 MU-MIMO and OFDMA) band with a radio rate of up to 4.8 Gbps
2.4 GHz (2x2 MIMO) band with a radio rate of up to 573.5 Mbps
Powered with 802.3af PoE

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Daarnaast ook FCC filings voor een U6 Enterprise met Wifi 6E en misschien 2.5 Gbit?
https://www.reddit.com/r/...i_6e_ap_has_fcc_approval/

En een revisie van de U6 In Wall.
https://www.reddit.com/r/...u6iwr_u6_in_wall_revised/
Vooral op die laatste zit ik al een tijdje te wachten. Maar ze kunnen onderhand daar ook al Wifi 6E aan toe gaan voegen. Tegen de tijd deze op de markt komt zou dat wel handig zijn.

• The Realone
[...]

Zeker, al zijn er ook wel wat switches te krijgen waarbij de herrie aardig mee valt. Bij mij gaan ze in de garage en/of goed geisoleerde kast. En zoals @Raven aangeeft is het vervangen van de fans vaak niet erg ingewikkeld. Ik weet dat je bij de Extreme switches ook het fan profiel aan kan passen, wat enorm helpt.

Het is natuurlijk niet voor iedereen, maar laten we eerlijk zijn, als je voor Ubiquity kiest doe je dat omdat je het leuk vindt er mee te spelen. Als je tegenwoordig "gewoon" goede WiFi en Gigabit ethernet wil hebben kun je prima uit de voeten met de doorsnee consumenten setjes.
lolgast schreef op donderdag 2 september 2021 @ 08:40:
Nu de woorden vlan corporate en vlan only toch zijn gevallen O-)

Ik heb mijn USG pas de deur uitgedaan (na 5,5 probleemloos te draaien overigens) en ben over naar een Mikrotik. Ik heb al mijn VLANs in de controller omgezet naar VLAN only, behalve die van mijn ‘normale’ netwerk. Is er een eenvoudige manier om dat om te gooien, of moet ik daar echt rare capriolen voor uithalen om niet de verbinding met mijn controller te verliezen (dus ook in VLAN 40 leeft).
IMHO ben je onnodig moeilijk aan het doen, want al die VLAN's worden gewone VLAN's op het moment dat je de USG en de bijbehorende Firewall regels weghaalt! :)

Dus zelfs je Management en Guest VLAN's zijn nu "VLAN Only" geworden...
Raven schreef op donderdag 2 september 2021 @ 09:23:
Noctua heeft volgens mij wel fans van dat formaat O-)
LOL! :D _O-
The Realone schreef op donderdag 2 september 2021 @ 13:34:
Zeker, al zijn er ook wel wat switches te krijgen waarbij de herrie aardig mee valt. Bij mij gaan ze in de garage en/of goed geisoleerde kast. En zoals @Raven aangeeft is het vervangen van de fans vaak niet erg ingewikkeld. Ik weet dat je bij de Extreme switches ook het fan profiel aan kan passen, wat enorm helpt.
Ik zou eerder eens kijken naar HP modellen die passief worden gekoeld eerlijk gezegd :)

MikroTik zou ook een optie kunnen zijn, hoewel ik daarvan vooral die twee 10 Gbps switches ken en die eene 10 Gbps Router die eraan komt...
Het is natuurlijk niet voor iedereen, maar laten we eerlijk zijn, als je voor Ubiquity kiest doe je dat omdat je het leuk vindt er mee te spelen. Als je tegenwoordig "gewoon" goede WiFi en Gigabit ethernet wil hebben kun je prima uit de voeten met de doorsnee consumenten setjes.
Ja en Nee :

- Ja, het kan inderdaad op voorwaarde dat je stabiele apparatuur treft.
- Nee, want sommige modellen zijn zeer beperkt beheerbaar en ontbreken heel veel features, omdat men het een goed idee vond om die met zo'n vreselijke hippe maar oh zo irritante app te beheren! :F

Kortom : YMMV en zo... :)

• lolgast
nero355 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:06:
[...]

IMHO ben je onnodig moeilijk aan het doen, want al die VLAN's worden gewone VLAN's op het moment dat je de USG en de bijbehorende Firewall regels weghaalt! :)

Dus zelfs je Management en Guest VLAN's zijn nu "VLAN Only" geworden...

[...]
I know, maar het gaat hoe dan ook gebeuren. Ik wil gewoon alles bij elkaar hebben. Eigenlijk zoek ik een 'wacht met reprovisioning tot ik op de knop druk'-functie :)

Ik denk dat ik 1 van mijn Unifi switches die ik over heb maar gewoon inricht zodat hij nu gebruikt kan worden, dan haal ik hem offline, gooi hem uit de controller, hang hem terug in het netwerk en dan prik mijn server daarin. Als het goed is, blijft die dan doordraaien als ik de rest van de Unifi omgeving ga configureren.

[Voor 23% gewijzigd door lolgast op 02-09-2021 16:15]

• Gizzy
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-09 08:36
Introductie: Ik ben net overgezet van het mobiele glasvezel oude platform van de VLAN's (300-640) naar het nieuwe platform vlan 300. Aangezien ik ook mijn controller wilde veranderen, vandaag alle UNIFI apparatuur een hard reset gegeven met de intentie ze in de nieuwe controller te adepten en van scratch te beginnen. Nu echter het vreemde verhaal. Na al issue met de usg opgelost te hebben met wat hulp:
Gizzy schreef op woensdag 1 september 2021 @ 22:02:
Ik ben net overgezet van het glasvezel oude platform van de VLAN's (300-640) naar het nieuwe platform vlan 300. Aangezien ik ook mijn controller wilde veranderen, vandaag alle UNIFI apparatuur een hard reset gegeven met de intentie ze in de nieuwe controller te adepten en van scratch te beginnen. Nu echter het vreemde verhaal. Ik begin zoals vanouds met de USG. Deze aangesloten op de mediaconverter op de WAN 1 poort van de USG. USG aangezet en met de ethernet kabel op de lan 1 naar de laptop. Inloggen op stock ip geen probleem. Daar de nodige settings gedaan waaronder vlan 300 ingesteld. De USG krijgt netjes een extern ip van tmobile en de stock dns settings worden zelfs automatisch ingevuld. Echter kan ik nu niet vanaf mijn laptop die met dhcp aan de lan 1 poort zit internetten. Iemand een idee waar dat aan kan liggen?

Jup, bug in de firmware, waarschijnlijk krijg je laptop geen gateway via de DHCP server. Ik heb dat probleem gehad in ieder geval.
Edit: https://www.reddit.com/r/...ertising_default_gateway/
Resterend Issue:
Ik begin zoals vanouds met de USG. Deze aangesloten op de mediaconverter (glas naar ethernet) deze ethernet gaat dan naar de WAN 1 poort van de USG. USG aangezet en met de ethernet kabel op de lan 1 naar de laptop. Inloggen op stock ip geen probleem. Daar de nodige settings gedaan waaronder vlan 300 ingesteld vanwege tmobile thuis internet. De USG krijgt netjes een extern ip van tmobile en de stock dns settings worden zelfs automatisch ingevuld. Na wat commands te hebben doorgegeven via ssh, na een tip in een ander topic voor t mobile thuis, werkt het internet weer. USG hangt nu dus weer aan mijn qnap switch/nas en daaraan 2 in wall AC's en een pro via poe.

Helaas lijkt echter de discovery van devices naar de controller niet goed te werken. Ik heb de laptop die bedraad is gekoppeld, maar wifi werkt ook, geprobeerd een locale controller te laten draaien. De controller boot op, maar ziet geen devices. De controller van mijn oude omgeving op de qnap nas ziet alleen de ac pro als geel en de in wall ac ziet ie even wel en dan weer niet. Ook een nieuwe controller site ingesteld in de unifi app in de NAS, deze ziet helaas echter ook helemaal geen devices.

Dus echt vreemd verhaal, iig voor mij. Voorheen heeft alles zeker een maand 2-3 probleemloos gedraaid met deze hardware, ik heb nog vele malen in de controller gekeken en liggen sleutelen aan de vlan settings ed. Dus het lijkt niet aan de qnap switch te liggen. Ik denk dat de usg toch iets niet goed door lijkt te geven? Iemand van jullie die hier iets meer van weet.

flickr - WOT Profile - Game PC

• lizard87
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 17:32
Gizzy schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:49:

Dus echt vreemd verhaal, iig voor mij. Voorheen heeft alles zeker een maand 2-3 probleemloos gedraaid met deze hardware, ik heb nog vele malen in de controller gekeken en liggen sleutelen aan de vlan settings ed. Dus het lijkt niet aan de qnap switch te liggen. Ik denk dat de usg toch iets niet goed door lijkt te geven? Iemand van jullie die hier iets meer van weet.
Dit klinkt heel erg als waar ik deze week mee heb lopen stoeien. Bij mij een hele nieuwe Unifi setup inclusief Cloud Key, dus het was ook even puzzelen. Maar welke tutorial ik ook volgde, ik bleef problemen houden. De USG werkte (icm vlan), maar de switch, AP en CK werden niet in het netwerk gezien door de USG of controller. Ook al kon ik de CK wel gewoon benaderen via het IP adres, en mijn laptop had internet via USG - switch - laptop. De CK had geen internet.

Uitendelijk (vraag me niet hoe) de CK kunnen updaten. Toen was opeens alles zichtbaar in de controller en had ik het in no-time up & running. Geen concrete oplossing dus voor je, maar bij mij leek het dus in de controller te zitten. Misschien geeft dat wat inspiratie.

• Gizzy
  • Registratie: september 2002
  • Laatst online: 17-09 08:36
lizard87 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:03:
[...]

Dit klinkt heel erg als waar ik deze week mee heb lopen stoeien. Bij mij een hele nieuwe Unifi setup inclusief Cloud Key, dus het was ook even puzzelen. Maar welke tutorial ik ook volgde, ik bleef problemen houden. De USG werkte (icm vlan), maar de switch, AP en CK werden niet in het netwerk gezien door de USG of controller. Ook al kon ik de CK wel gewoon benaderen via het IP adres, en mijn laptop had internet via USG - switch - laptop. De CK had geen internet.

Uitendelijk (vraag me niet hoe) de CK kunnen updaten. Toen was opeens alles zichtbaar in de controller en had ik het in no-time up & running. Geen concrete oplossing dus voor je, maar bij mij leek het dus in de controller te zitten. Misschien geeft dat wat inspiratie.
Dank je voor de reactie. Ja dan ga ik kijken of ik misschien nog een oudere versie van de controller kan installeren op de nas of mijn laptop. Voorlopig maar ff de USG eruit na het weekend dan de modem van tmobile in bridge en kijken of dat misschien helpt. Dat ik handmatig die usg een schop heb moeten geven zit me ook niet lekker. Keep ya posted.

flickr - WOT Profile - Game PC

• thaMini
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:57

thaMini

Tool !!

Vraag:

Ik heb Pi-hole en Unbound draaien op een Rpi die op m'n hoofd-vlan zit.
Andere vlan's zoals IoT en "werk" heb ik afgescheiden met wat firewall regels.
Echter die kunnen nu niet DNS' opvragen vanwege deze regels.
Nou heb ik geprobeerd een uitzondering te maken in de regels voor port 53 helaas zonder succes.

Kan iemand met dezelfde configuratie vertellen hoe hij/zij dit op te lossen?

be small, act BIG

thaMini schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:25:
Vraag:

Nou heb ik geprobeerd een uitzondering te maken in de regels voor port 53 helaas zonder succes.

In principe moet je gewoon doen wat jij nu zegt dat je doet. Dus met een algemene omschrijving van "hoe doe ik dat?" kom je er niet. Meest voor de hand liggende dat je niet correct hebt gedaan lijkt mij in ieder geval dat de volgorde van de regels niet klopt. Dus dat je eerst een DROP of REJECT rule hebt om verkeer tussen de VLANs te blokkeren, en dat daaronder de ACCEPT rule voor DNS staat. Controleer dat dus even en pas waar nodig de volgorde aan (aan het begin van de regels staat uit mijn hoofd zo'n kruisje met pijltjes om de regels te verslepen, met drag & drop kun je dan dus de volgorde aanpassen).

Edit:
Post anders even wat screenshots van wat je nu hebt. Dan kunnen we ook wat makkelijker aangeven wat (mogelijk) mis gaat.

[Voor 5% gewijzigd door RobertMe op 03-09-2021 14:38]

Gizzy schreef op donderdag 2 september 2021 @ 19:49:
Introductie: Ik ben net overgezet van het mobiele glasvezel oude platform van de VLAN's (300-640) naar het nieuwe platform vlan 300. Aangezien ik ook mijn controller wilde veranderen, vandaag alle UNIFI apparatuur een hard reset gegeven met de intentie ze in de nieuwe controller te adepten en van scratch te beginnen. Nu echter het vreemde verhaal. Na al issue met de usg opgelost te hebben met wat hulp:

[...]

Resterend Issue:
Ik begin zoals vanouds met de USG. Deze aangesloten op de mediaconverter (glas naar ethernet) deze ethernet gaat dan naar de WAN 1 poort van de USG. USG aangezet en met de ethernet kabel op de lan 1 naar de laptop. Inloggen op stock ip geen probleem. Daar de nodige settings gedaan waaronder vlan 300 ingesteld vanwege tmobile thuis internet. De USG krijgt netjes een extern ip van tmobile en de stock dns settings worden zelfs automatisch ingevuld. Na wat commands te hebben doorgegeven via ssh, na een tip in een ander topic voor t mobile thuis, werkt het internet weer. USG hangt nu dus weer aan mijn qnap switch/nas en daaraan 2 in wall AC's en een pro via poe.

Helaas lijkt echter de discovery van devices naar de controller niet goed te werken. Ik heb de laptop die bedraad is gekoppeld, maar wifi werkt ook, geprobeerd een locale controller te laten draaien. De controller boot op, maar ziet geen devices. De controller van mijn oude omgeving op de qnap nas ziet alleen de ac pro als geel en de in wall ac ziet ie even wel en dan weer niet. Ook een nieuwe controller site ingesteld in de unifi app in de NAS, deze ziet helaas echter ook helemaal geen devices.

lizard87 schreef op donderdag 2 september 2021 @ 21:03:

Ik durf niet te zeggen wat er bij jullie mis is gegaan, maar ik kan jullie wel één hele belangrijke TIP geven die ik al vaker heb gepost :

Zorg ervoor dat je een apart Management VLAN in gebruik hebt waarop al je apparatuur via de webGUI en/of SSH bereikbaar is!

Dat scheelt je echt een hoop ellende als er wat stuk is en het scheelt je nog meer ellende als je die bij Ubiquiti UniFi meuk gewoon op VLAN 1 houdt i.c.m. het standaard subnet! ;)
thaMini schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:25:
Vraag:

TIP : De volgende keer de Search in het Pi-Hole Topic gebruiken! ;)

Wat je IMHO het beste kan doen :
- Maak wat extra VLAN pootjes aan voor je Pi-Hole.
- Bind daarop FTLDNS.
- Zorg ervoor dat ALLES wat niks met DNS te maken heeft gebind is op het IP in je Hoofd-VLAN !!
Dat scheelt je namelijk een hoop geknoei met IPTables :)

Nou ik erover nadenk...

Ik moet nog uitzoeken hoe ik de UniFi Controller op een bepaald IP bind...
Helemaal vergeten! :$ :X
RobertMe schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:38:
In principe moet je gewoon doen wat jij nu zegt dat je doet. Dus met een algemene omschrijving van "hoe doe ik dat?" kom je er niet. Meest voor de hand liggende dat je niet correct hebt gedaan lijkt mij in ieder geval dat de volgorde van de regels niet klopt. Dus dat je eerst een DROP of REJECT rule hebt om verkeer tussen de VLANs te blokkeren, en dat daaronder de ACCEPT rule voor DNS staat. Controleer dat dus even en pas waar nodig de volgorde aan (aan het begin van de regels staat uit mijn hoofd zo'n kruisje met pijltjes om de regels te verslepen, met drag & drop kun je dan dus de volgorde aanpassen).

Edit:
Post anders even wat screenshots van wat je nu hebt. Dan kunnen we ook wat makkelijker aangeven wat (mogelijk) mis gaat.
Doe eens rustig man! :P

Paar config bestandjes aanpassen en @thaMini kan dat hele Firewall gedoe vergeten! :Y)

Al begrijp ik je wel hoor!

Die hele "Ik volg wel een Tutorial/HowTo op YouTube generatie" toestand begint me ook een beetje tegen te staan... :/

Je kan niet verwachten dat je ALLES werkend krijgt op die manier zonder enige kennis te hebben over hetgene waarmee je bezig bent! 7(8)7

/RANT

@nero355 stiekem heb ik het zelf ook zo draaien. Alleen dan in een LXC container met een poort in alke VLANs. Scheelt ook weer verkeer die door de USG heen moet. V.w.b. interne routering kan ik denk ik ook IDS/IPS aan zetten omdat geen substantieel verkeer tussen VLANs hoeft te gaan. Maarja, met een 250Mbit/s Ziggo lijn zou ik nog inleveren met IDS/IPS aan. Voor zover dat hele IDS/IPS überhaupt niet een gimmick is voor thuisgebruik.

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
nero355 schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 16:05:
[...]

Zorg ervoor dat je een apart Management VLAN in gebruik hebt waarop al je apparatuur via de webGUI en/of SSH bereikbaar is!
[...]
of de default Lan gebruiken voor de netwerk apparatuur en al 't andere zut in een vlan plaatsen ;)

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• Sharky
  • Registratie: september 1999
  • Laatst online: 21:56

Sharky

Skamn Dippy!

Ik weet niet of iemand hier iets aan heeft, maar ik deel het toch. Als Unifi-nieuweling laatst begonnen met een paar AP's en de controller in een docker op mijn Synology. Veel gedoe, veel fouten en een dagelijks vastlopende controller gaven mij het gevoel dat de kwaliteit maar matig is. Toch maar een andere docker geprobeerd en nu werkt het als een trein. Dus als er meer mensen zijn die problemen ervaren met de jacobalberty-docker dan kun je de docker van linuxserver overwegen, die werkt bij mij perfect.

This too shall pass

• Cloud_VII
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 22:06
wopper schreef op donderdag 2 september 2021 @ 11:53:
https://eu.store.ui.com/c...cess-point-wifi-6-mesh-ea

Access Point WiFi 6 Mesh
In-Stock
Early Access
SKU: U6-Mesh-EU-EA

Indoor/outdoor WiFi 6 access point for mesh applications.

The U6 Mesh is a high-performance access point that uses WiFi 6 technology to provide best-in-class meshing that yields superior wireless coverage in enterprise environments. It delivers an aggregate radio rate of up to 5.3 Gbps with its 5 GHz (4x4 MU-MIMO and OFDMA) and 2.4 GHz, 2x2 MIMO radios. The U6 Mesh's sleek and minimal design allows it to easily blend into any space and its IPX5-rated housing makes it ideal for both indoor and outdoor deployment.

Features:

Four-stream, high-efficiency WiFi 6 technology
5 GHz (4x4 MU-MIMO and OFDMA) band with a radio rate of up to 4.8 Gbps
2.4 GHz (2x2 MIMO) band with a radio rate of up to 573.5 Mbps
Powered with 802.3af PoE
Eindelijk in EU. Zat hier al tijd op te wachten.
Nu ook met Wifi 6 op 2,4 ghz zie ik. Vorig jaar in USA was dat nog niet.

[Voor 3% gewijzigd door Cloud_VII op 04-09-2021 10:01]

Cloud_VII schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:59:
[...]

Klopt lijkt erop dat ze de QCA chip van de U6-PRO in dit model hebben gezet, anders dan de MTK chips in de U6-LITE en U6-LR.

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• Polyphemus
  • Registratie: maart 2003
  • Laatst online: 22:21
Cloud_VII schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 09:59:
[...]

Maar nog steeds een 1Gbps Ethernet poort... :/

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 22:01

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Polyphemus schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:45:
[...]

Komt vast nog een keer een SE variant uit. Die dan over twee jaar beschikbaar is om te kopen..
TP-link heeft al een model (niet mesh) met 10 Gbit. Maar geloof dat de controller nog niet zo goed is als die van Ubiquiti

[Voor 14% gewijzigd door Mr_gadget op 04-09-2021 14:10]

Mr_gadget schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 13:04:
[...]

Komt vast nog een keer een SE variant uit. Die je dan over twee jaar beschikbaar is om te kopen..
TP-link heeft al een model (niet mesh) met 10 Gbit. Maar geloof dat de controller nog niet zo goed is als die van Ubiquiti
Over 2 jaar is echt een prima tijd om over te stappen naar WiFi 6. Voorlopig zijn er toch nog bijna geen WiFi 6 devices en met de 600mbit/s plus snelheden van Wifi 5 is het voor de meeste toepassingen en bedrijven momenteel ook niet noodzakelijk om nu te upgrade.

Het is alleen wel dat de (low budget) concurrent / alternatief Wifi 6 met 2,5ftx uitbrengt ons heeft doen besluiten unifi langzaam uit te faseren mits de SDN niet teleurstelt

[Voor 13% gewijzigd door xbeam op 04-09-2021 15:53]

• thaMini
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 10:57

thaMini

Tool !!

RobertMe schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 14:38:
[...]

Edit:

Dit is de config.
De PI-hole zit in het LAN netwerk.
De groep DNS ziet er zo uit:

Waar maak ik de fout?

Ik heb het nu tijdelijk opgelost door de gateway als DNS te gebruiken in alle netwerken buiten LAN. Dat werkt wel. Maar het is handiger om te kunnen zien in PI-hole welke client welk request doet.

En inderdaad @nero355, ik wil het zelf begrijpen. In plaats van blind een tutorial te volgen.

be small, act BIG

thaMini schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 14:50:
[...]

[Afbeelding]
Dit is de config.
De PI-hole zit in het LAN netwerk.
De groep DNS ziet er zo uit:
[Afbeelding]

Waar maak ik de fout?

Ik heb het nu tijdelijk opgelost door de gateway als DNS te gebruiken in alle netwerken buiten LAN. Dat werkt wel. Maar het is handiger om te kunnen zien in PI-hole welke client welk request doet.

En inderdaad @nero355, ik wil het zelf begrijpen. In plaats van blind een tutorial te volgen.
Op meerdere plekken;-) oftewel je bent een hele brute gevangenis bewaarder je wil gevangen wel post laten versturen naar de isoleercel maar de brieven terug vanuit de isoleercel verbied je om te bezorgen bij de gevangenen.

Daarnaast is het handig om aan te geven wie er wel en niet naar de de isoleercel mag schrijven.
ook wil je de isoleercel toegang te geven tot een woordenboek/telefoonboek om al die verschillende brieven te kunnen vertalen.

• rasper
  • Registratie: januari 2015
  • Laatst online: 17-09 22:12
Voor diegene die ook geen Protect Smart detections en bijbehorende notificaties krijgen na de upgrade naar 1.19.x, blijkbaar heeft Ubi in al hun wijsheid besloten dat als je je camera op motion only recording hebt staan het dan niet nodig is om smart detections te triggeren en notificaties te sturen. Werkte voorheen prima, maar vanaf 1.19 moet je je cameras op always record of smart detection recording zetten en niet meer op motion only,

• Cloud_VII
Polyphemus schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 10:45:
[...]

Voor mij persoonlijk geen probleem

• hengelo30
  • Registratie: oktober 2014
  • Laatst online: 08-09 17:36
Hier ook een ubiquiti setup in huis. Iedere verdieping een ac lr en een unifi 8 port switch.
Nu wil ik graag opslag in mijn netwerk toevoegen. Bied ubiquiti dit aan?
Of is een nas, cloud opslag of externe SSD de enige oplossing?

• MrJ
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 17-09 12:54

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

Hi all,

Ik ben van plan mijn KPN experia box te vervangen door een Ubiquiti product.

Ik heb alleen internet, geen tv of voice.

Ik heb voor de wifi en camera's al een cloud key gen2, en twijfel tussen het toevoegen van een USG pro of alles vervangen voor een dream machine pro.

Ik denk zelf aan t laatste om de thuisomgeving lekker simpel te houden, maar sta open voor andere ideeën. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

• ASS-Ware
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:05
hengelo30 schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 16:29:
Hier ook een ubiquiti setup in huis. Iedere verdieping een ac lr en een unifi 8 port switch.
Er is alleen een Unifi NVR, UNVR in het kort, maar die is alleen voor opslag van de camera beelden.

• ASS-Ware
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 22:05
MrJ schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 17:25:
Hi all,

Ik ben van plan mijn KPN experia box te vervangen door een Ubiquiti product.

Ik heb alleen internet, geen tv of voice.

Ik heb voor de wifi en camera's al een cloud key gen2, en twijfel tussen het toevoegen van een USG pro of alles vervangen voor een dream machine pro.

Ik denk zelf aan t laatste om de thuisomgeving lekker simpel te houden, maar sta open voor andere ideeën. :)
Wil je de camera's en de opslag in een apart vlan?
Dan moet je uitzoeken of dat kan met een CloudKey Gen2 of Dream Machine Pro.
Ik heb begrepen dat dat met een CloudKey Gen2 niet kan.
Met de UNVR kan het zeker.

• MrJ
  • Registratie: mei 2001
  • Laatst online: 17-09 12:54

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

ASS-Ware schreef op zaterdag 4 september 2021 @ 19:32:
[...]

Wil je de camera's en de opslag in een apart vlan?
Dan moet je uitzoeken of dat kan met een CloudKey Gen2 of Dream Machine Pro.
Ik heb begrepen dat dat met een CloudKey Gen2 niet kan.
Met de UNVR kan het zeker.
Nee hoor, alles in een flat vlan.

En heb nu al de Cloudkey. :) Wil dus de KPN experia box (router) vervangen door 1 van Ubiquiti.

Dus of een USG erbij, of een Dream machine en dan de Cloudkey er uit. :)

Godfather Bodybuilding topic reeks

• GroeneThee
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 21:24
gebruik zelf daar een syno NAS voor.

• rens-br
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20:42

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb de berichten van @jzoin2 verhuisd naar Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4, aangezien het daar beter past.

• Cloud_VII
U6 Mesh weer op voorraad
Had me ingeschreven voor een mail. Niet gekregen maar keek net toevallig

• tcviper
  • Nu online
Cloud_VII schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:07:
U6 Mesh weer op voorraad
Had me ingeschreven voor een mail. Niet gekregen maar keek net toevallig
Ja, heb die zelf net binnen, werkt goed tot nu toe :)

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

tcviper schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:29:
[...]

Is dit nu de opvolger van dat andere outdoor accespoint UAP-AC-Mesh)? Of juist niet?
Anders moet ik weer gaan wachten. Wilde net die oude bestellen en deze is nog beta toch?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• tcviper
  • Nu online
Cyberpope schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:32:
[...]

Is dit nu de opvolger van dat andere outdoor accespoint UAP-AC-Mesh)? Of juist niet?
Anders moet ik weer gaan wachten. Wilde net die oude bestellen en deze is nog beta toch?
Nee dit is de opvolger van de WiFi5 versie van de flexhd.
Maar, ik heb deze Mesh 6 versie ook buiten hangen en dat gaat prima :)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

tcviper schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:34:
[...]

In volle zon, wind en regen? Twijfel even wat ik moet doen.
Hoe lang houdt een dergelijk accespoint (welk van de 2 ook) het uberhaupt uit in de volle zon en regen is natuurlijk de vraag. Had een aansluiting gemaakt op een plek die perfect in het midden van de tuin was, maar nu toch nog maar eens nadenken of ik dat onder de overkapping moet doen. Minder centraal maar wel beetje beschermd.

[Voor 34% gewijzigd door Cyberpope op 06-09-2021 12:53]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

tcviper schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:34:
[...]

Je zou natuurlijk ook kunnen stellen dat de FlexHD de AC Wave 2 opvolger was van de AC Mesh. En U6 Mesh dan weer de AX/6 versie van de FlexHD en daarmee de AC Mesh.

• Cloud_VII
tcviper schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:29:
[...]

Welke controller versie draai je? Moet een beta worden zie ik. Geen probleem mits hij beetje stabiel draait

• tcviper
  • Nu online
Cyberpope schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:36:
[...]

In volle zon, wind en regen? Twijfel even wat ik moet doen.
Hoe lang houdt een dergelijk accespoint (welk van de 2 ook) het uberhaupt uit in de volle zon en regen is natuurlijk de vraag. Had een aansluiting gemaakt op een plek die perfect in het midden van de tuin was, maar nu toch nog maar eens nadenken of ik dat onder de overkapping moet doen. Minder centraal maar wel beetje beschermd.
De vorige FlexHD hing al ca 8 maanden buiten zowel in volle zon als regen en werkt nog altijd prima ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

tcviper schreef op maandag 6 september 2021 @ 14:55:
[...]

De vorige FlexHD hing al ca 8 maanden buiten zowel in volle zon als regen en werkt nog altijd prima ;)
8 maanden is natuurlijk niets he. Minimaal 2 jaar garantie.
Mijn huidige router gaat al 8 jaar mee volgens mij, dat zijn termijnen die gaan tellen.

• tcviper
  • Nu online
Cyberpope schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:07:
[...]

Mijn huidige router gaat al 8 jaar mee volgens mij, dat zijn termijnen die gaan tellen.
Het ding is letterlijk gemaakt voor binnen en buiten, dus zou niet weten waarom het langer niet goed zou gaan :)

• Gunner
  • Registratie: oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Wat voor huis heb je dat je dacht op elke verdieping een LR nodig te hebben? vraag me dat altijd af. meestal voldoet een lite namelijk prima.

Ezechiël 25:17 | 10x295wp Pal Zuid | PVoutput

tcviper schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:08:
[...]

Het ding is letterlijk gemaakt voor binnen en buiten, dus zou niet weten waarom het langer niet goed zou gaan :)
Dat zou kunnen maar het lage 5ghz dbi en de constructie geven mij ook niet het vertrouwen om hem primaire buiten te gebruiken.
Cyberpope schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:32:
Gewoon de oude kopen als je geen zin hebt om te wachten en als je wel gaat wachten niet twijfelen over de nieuwe variant, want na ongeveer 2 jaar de oude AC Mesh in gebruik te hebben geloof ik het allemaal wel qua bestendigheid tegen regen, sneeuw, maar ook flink hete zomers! 8) :*) d:)b

• Mixpower
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:13
Heb hier inmiddels een ER-12 voor mijn UDM-Pro gezet met 1:1 NAT, en haal nu de volle 1Gbit met KPN! :)

It's All In The "Mix"

Mixpower schreef op maandag 6 september 2021 @ 17:35:
Heb hier inmiddels een ER-12 voor mijn UDM-Pro gezet met 1:1 NAT, en haal nu de volle 1Gbit met KPN! :)
Dus je hebt nu een hele dure router waar je nog een router voor hebt moeten zetten om de boel naar behoren te laten werken. Dat klinkt echt als de ideale manier.

Of gebruik je ook nog UniFi Protect of Access of Talk of Identity? En ook dan was je met die ER12 + UCK G2+ goedkoper af geweest.

Overigens voor de duidelijkheid: geen rechtstreeks verwijt naar jou natuurlijk. Maar het is gewoon belachelijk dat dit nodig is. Omdat anders PPPoE en/of IGMP niet naar behoren werken.

• Mixpower
  • Registratie: juni 2005
  • Laatst online: 20:13
RobertMe schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:04:
[...]

Dus je hebt nu een hele dure router waar je nog een router voor hebt moeten zetten om de boel naar behoren te laten werken. Dat klinkt echt als de ideale manier.

Of gebruik je ook nog UniFi Protect of Access of Talk of Identity? En ook dan was je met die ER12 + UCK G2+ goedkoper af geweest.

Overigens voor de duidelijkheid: geen rechtstreeks verwijt naar jou natuurlijk. Maar het is gewoon belachelijk dat dit nodig is. Omdat anders PPPoE en/of IGMP niet naar behoren werken.
Klopt helaas wel ja, daarnaast gebruik ik inderdaad Protect en ook Talk.
Ubiquiti zegt dat er ermee bezig zijn maar dat zeggen ze al heel lang, als ik volgend jaar overstap naar T-Mobile dan kan de ER-12 er gelukkig weer uit.

Vind het ook belachelijk maar helaas is dit momenteel de enige oplossing,
en had de UDM-Pro al aangeschaft voor ik tegen het PPPoE probleem aanliep. :/

[Voor 4% gewijzigd door Mixpower op 06-09-2021 18:25]

It's All In The "Mix"

• lolgast
Wat voor mij de reden was om niet meer te kijken naar Unifi, helaas. Ik heb 0 klachten gehad over mijn USG-3P, maar Unifi is met de opkomende snelheden in mijn ogen niet meer geschikt voor de Nederlandse markt
lolgast schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:27:
Wat voor mij de reden was om niet meer te kijken naar Unifi, helaas. Ik heb 0 klachten gehad over mijn USG-3P, maar Unifi is met de opkomende snelheden in mijn ogen niet meer geschikt voor de Nederlandse markt
Je bedoelt dan UniFi routers of UniFi alles? Als in: koop je dan ook hun switches & APs niet meer? Want met een 10Gbit/s link naar een switch (zou dan wel een Pro moeten zijn, en dan via SFP+) moet je toch echt een heel eind komen. Tenzij je ook individuele end devices van 1Gbit/s+ wilt voorzien. Eventuele NAS / server / download bak daargelaten.

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:35
lolgast schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:27:
Welke snelheden kunnen ze niet aan dan?

• lolgast
RobertMe schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:30:
[...]

Je bedoelt dan UniFi routers of UniFi alles? Als in: koop je dan ook hun switches & APs niet meer? Want met een 10Gbit/s link naar een switch (zou dan wel een Pro moeten zijn, en dan via SFP+) moet je toch echt een heel eind komen. Tenzij je ook individuele end devices van 1Gbit/s+ wilt voorzien. Eventuele NAS / server / download bak daargelaten.
Ik bedoel de routers, sorry. De access points heb ik niets over te klagen, switches op zich ook niet maar ben ik wel aan het kijken om ook voor iets anders te vervangen. Ik heb nu als test een goedkope Mikrotik router in gebruik en dat bevalt na 1 week al erg goed. Met name het niet steeds op een provision te hoeven wachten is een verademing wat mij betreft.

• BushWhacker
  • Registratie: september 2006
  • Nu online

BushWhacker

developer

Cyberpope schreef op maandag 6 september 2021 @ 15:07:
[...]

Ik heb die van mij al 3 jaar hangen.
24/7/365 (alleen op 29 februari haal ik hem binnen :+ ) en hij ziet er als nieuw uit.
Hij hangt 100% zuid

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - Pixel C - OnePlus 6 Midnight Black - Home Assistant

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-09 12:00
Ter vervanging van mijn Experiabox v10a heb ik een Ubiquiti USG gekocht. Installatie ging prima en ik haal met gemak de 100/100 verbinding waarvoor ik betaal. Nu staat wel DPI uit, op veel forums was te lezen dat de USG hier trager van zou worden. Nou is mijn vraag, kan ik DPI gewoon aan zetten met een 100/100 verbinding zonder de USG maximaal te belasten en trager Internet te hebben. Voegt DPI ook echt iets toe?

• Dr Pro
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16-09 15:05
rorie schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:34:
Ter vervanging van mijn Experiabox v10a heb ik een Ubiquiti USG gekocht. Installatie ging prima en ik haal met gemak de 100/100 verbinding waarvoor ik betaal. Nu staat wel DPI uit, op veel forums was te lezen dat de USG hier trager van zou worden. Nou is mijn vraag, kan ik DPI gewoon aan zetten met een 100/100 verbinding zonder de USG maximaal te belasten en trager Internet te hebben. Voegt DPI ook echt iets toe?
USG-3P valt terug naar 85Mbit
De USG Pro (4 poorts) valt terug naar 250Mbit

• MaxPelle12
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 16:47
Ik zelf had nooit problemen met het aanzetten van DPI. Ik had vroeger 250/25 en de USG. De snelheid bij speedtest bleef hetzelfde. Ben nu wel overgestapt naar de USG pro en heb nu 500/500 en ook geen verschil te zien. Waarschijnlijk minimaal. Bij nog hogere snelheid zal het wel anders gaan.
DPI is voor mij gewoon leuk om te zien. Voegt voor een thuisnetwerk niet bijzonder veel toe behalve dan wat leuke data en grafiekjes. Misschien als jij wat zakelijks doet voor jezelf dan kan het wat toevoegen.

• Skynett
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 22:22
Nou is mijn vraag, kan ik DPI gewoon aan zetten met een 100/100 verbinding zonder de USG maximaal te belasten en trager Internet te hebben.
Leukste is natuurlijk om dat gewoon even te testen en zelf te ervaren.
Dr Pro schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:40:
[...]

Bij mij viel die terug naar ~120Mbit.

• loeberce
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 17-09 16:07
[...]

DPI kan samen met hardware offloading en reduceert de maximale snelheid dus niet. IPS daarentegen heeft wel een negatief effect zoals je beschrijft.

• geenwindows
  • Registratie: november 2015
  • Niet online
[...]

DPI = Deep Package Inspection. de USG doet dat via Hardware offloading!

IPS/IDS = Intrusion Detection System (IDS) / Intrusion Prevention System (IDS)
Dit hakt in de performance van de USG,
USG +/- 85 Mbit, de usg 4p Pro +/- 250Mbit (praktijk wil wel eens de 350Mbit aantikken)

Fan van: Unraid. Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

• rorie
  • Registratie: maart 2007
  • Laatst online: 17-09 12:00
MaxPelle12 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:45:
[...]

Ik zelf had nooit problemen met het aanzetten van DPI. Ik had vroeger 250/25 en de USG. De snelheid bij speedtest bleef hetzelfde. Ben nu wel overgestapt naar de USG pro en heb nu 500/500 en ook geen verschil te zien. Waarschijnlijk minimaal. Bij nog hogere snelheid zal het wel anders gaan.
DPI is voor mij gewoon leuk om te zien. Voegt voor een thuisnetwerk niet bijzonder veel toe behalve dan wat leuke data en grafiekjes. Misschien als jij wat zakelijks doet voor jezelf dan kan het wat toevoegen.
Misschien gewoon eens even proberen als iedereen hier slaapt vanavond :)

• Meijeh
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:45
Wie kan mij helpen? Ik heb recent een extra accespoint (UAP AC LR) in de garage geplaatst, deze hangt achter een USW-Flex. Deze wordt gevoed door een US-8-60W. Volgens mij zou dit qua POE verbruik moeten werken.

Nu heb ik het probleem dat de accespoint regelmatig reboot, zelfs als er geen clients verbonden zijn. Ik heb 3 wifi netwerken thuis en had al ergens gelezen dat het zou helpen om minder netwerken te laten uitzenden door de accespoint, maar dit heeft niet geholpen.

https://tweakers.net/i/CwqKX2V2TL097_YmSdARdAFmxpY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kKwqnNmq2E8iZKvCnyl4g3if.png?f=user_large

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn, of waar ik uitgebreide logs kan vinden wat de reden is voor de reboots? Of is het simpel weg te weinig voeding door de USW-8-60W? (De USW-Flex reboot niet)

• tcviper
  • Nu online
Meijeh schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:55:
Wie kan mij helpen? Ik heb recent een extra accespoint (UAP AC LR) in de garage geplaatst, deze hangt achter een USW-Flex. Deze wordt gevoed door een US-8-60W. Volgens mij zou dit qua POE verbruik moeten werken.

[Afbeelding]

Nu heb ik het probleem dat de accespoint regelmatig reboot, zelfs als er geen clients verbonden zijn. Ik heb 3 wifi netwerken thuis en had al ergens gelezen dat het zou helpen om minder netwerken te laten uitzenden door de accespoint, maar dit heeft niet geholpen.

[Afbeelding]

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn, of waar ik uitgebreide logs kan vinden wat de reden is voor de reboots? Of is het simpel weg te weinig voeding door de USW-8-60W? (De USW-Flex reboot niet)
Normaal gesproken, als een AP reboot iedere dag, is het 9 van de 10 keer iets met de voeding.
Het kan zijn omdat je de USW Flex laat voeden door de USW8 en dan weer de AP laat voeden door de Flex, dat het soms een tikje te veel is. In principe is het beste om een POE+(+) te laten voeden zodat de switch die daarachter komt meer power heeft.

Zelf heb ik een USW-24-Pro Gen 2 met POE++ die de USW-Flex voed en daarachter heb ik 3 POE apparaten, dat werkt prima.

[Voor 3% gewijzigd door tcviper op 07-09-2021 10:04]

Pagina: 1 ... 136 ... 139 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee