• Tha Render_2
  • Registratie: april 2018
  • Nu online
Meijeh schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:55:
Wie kan mij helpen? Ik heb recent een extra accespoint (UAP AC LR) in de garage geplaatst, deze hangt achter een USW-Flex. Deze wordt gevoed door een US-8-60W. Volgens mij zou dit qua POE verbruik moeten werken.
De US-8-60W doet alleen PoE af en niet PoE+ waardoor je de USW-Flex wel kan voeden via PoE maar je dan niet genoeg over hebt om nog eens een AP te voeden via de USW-Flex. Wil je een AP voeden via PoE vanuit een USW Flex moet de USW Flex inkomend minstens PoE+ hebben.

• Meijeh
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:45
Tha Render_2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:09:
[...]

De US-8-60W doet alleen PoE af en niet PoE+ waardoor je de USW-Flex wel kan voeden via PoE maar je dan niet genoeg over hebt om nog eens een AP te voeden via de USW-Flex. Wil je een AP voeden via PoE vanuit een USW Flex moet de USW Flex inkomend minstens PoE+ hebben.
Dat klopt inderdaad, maar volgens Unifi zou je dan nog een PoE budget van 8W hebben. Dat vind ik het vreemde van de situatie, een UAP AC LR zou geen 8W moeten gebruiken (max 6.5w volgens documentatie)

• Tha Render_2
  • Nu online
Meijeh schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:14:
[...]

Dat klopt inderdaad, maar volgens Unifi zou je dan nog een PoE budget van 8W hebben. Dat vind ik het vreemde van de situatie, een UAP AC LR zou geen 8W moeten gebruiken (max 6.5w volgens documentatie)

[Afbeelding]
Ja en zelf gebruikt de USW-Flex 5W :) Dan blijft er nog 3W over voor je AP, misschien voldoende om te booten maar niet om deftig te werken.

• Meijeh
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:45
Tha Render_2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 10:16:
[...]

Ja en zelf gebruikt de USW-Flex 5W :) Dan blijft er nog 3W over voor je AP, misschien voldoende om te booten maar niet om deftig te werken.
Aah duidelijk, ik dacht dat de 8W nog beschikbaar zou zijn voor de aangesloten apparaten. Ik was niet van plan mijn switch te vervangen, welke PoE adapter zou dit probleem oplossen?

• Tha Render_2
  • Nu online
Ik denk deze maar best dat iemand anders nog bevestigd: pricewatch: Ubiquiti POE-50-60W

• m3gA
  • Registratie: juni 2002
  • Laatst online: 17-09 15:06
BushWhacker schreef op maandag 6 september 2021 @ 18:52:
[...]

Ik heb die van mij al 3 jaar hangen.
24/7/365 (alleen op 29 februari haal ik hem binnen :+ ) en hij ziet er als nieuw uit.
Hij hangt 100% zuid

[Afbeelding]
Heb hem ook al 3 jaar zonder problemen op de bijbouw staan. Steigerpijp met kippengaas erom en klimop voor de WAF.

De AP is mooi wit. De UVC-G3 die ernaast hangt is geel ondertussen.

• keesdewit
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 19:56
Ik zie dat de U6-LR nu leverbaar is en de U6-Pro-EA nog niet. Zie ik het goed dat de U6-LR eigenlijk hetzelfde apparaat is als de U6-Pro-EA, maar dan met meer zendvermogen? Of zie ik iets over het hoofd? Waarom zou je eigenlijk niet altijd een hoog zendvermogen willen hebben? Ik denk waarschijnlijk te simpel, maar een hoger zendvermogen geeft toch een beter resultaat als het gaat om ontvangst?

Edit: Mijn vraag komt voort uit het idee om de U6-LR te kopen in plaats van de U6-Pro-EA die niet op voorraad is. Hij kost niet veel meer en ik heb eigenlijk wel zin om wifi 6 te gaan draaien :P

[Voor 20% gewijzigd door keesdewit op 07-09-2021 12:26. Reden: Toevoegen hoe de vraag is ontstaan]

• Mr_gadget
  • Registratie: juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Nee, de Pro is anders. Volgens onderstaand overzicht heeft de Pro wel wifi 6 op de 2.4 Ghz. Maar daarentegen maar een 2x2 radio ipv 4x4 voor de LR.
Zie deze test: https://www.reddit.com/r/...ts_11_unifi_aps_compared/

Als ik hier alle commentaren zo lees wil je eigenlijk laag vermogen op de 2.4 Ghz en redelijk hoog op de 5 Ghz. Maar dan heb je niet ver bereik. Dus moet je met meer accespoints werken ipv een LR . Zodat je met 5 Ghz alles kan doen. Je mobiel / laptop moet ook terug kunnen zenden.

[Voor 13% gewijzigd door Mr_gadget op 07-09-2021 12:55. Reden: Verduidelijking]

• Centauriprime
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 19:12
Ik heb altijd geleerd bij Symbol / Zebra / Motorola om de AP's zo op ong 70% van het totale vermogen in te tekenen. Als je dan toch nog achteraf een onvoorzien gat hebt kan je altijd nog vermogen opschroeven.

15x330 SW38

keesdewit schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:09:
Waarom zou je eigenlijk niet altijd een hoog zendvermogen willen hebben? Ik denk waarschijnlijk te simpel, maar een hoger zendvermogen geeft toch een beter resultaat als het gaat om ontvangst?
Het verkeer moet natuurlijk wel twee kanten op. Leuk dat een AP heel hard kan schreeuwen (hoog zendvermogen). Maar als de cliënt niet hard terug schreeuwt, hoort het AP dan nog wel iets? Of wordt het dan eenrichtingsverkeer? Als in: als bv jouw mobiele telefoon een veel lager zendvermogen heeft dan "hoort" het AP niet en is er nog geen communicatie mogelijk. De LR heeft daarbij voor sommige situaties een betere antennesetup om bv ruis meer te kunnen onderdrukken en dus ook beter te "luisteren".

• keesdewit
Mr_gadget schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 12:34:
Nee, de Pro is anders. Volgens onderstaand overzicht heeft de Pro wel wifi 6 op de 2.4 Ghz. Maar daarentegen maar een 2x2 radio ipv 4x4 voor de LR.
Zie deze test: https://www.reddit.com/r/...ts_11_unifi_aps_compared/

Als ik hier alle commentaren zo lees wil je eigenlijk laag vermogen op de 2.4 Ghz en redelijk hoog op de 5 Ghz. Maar dan heb je niet ver bereik. Dus moet je met meer accespoints werken ipv een LR . Zodat je met 5 Ghz alles kan doen. Je mobiel / laptop moet ook terug kunnen zenden.
Die vergelijkingstabel maakt een hoop duidelijk inderdaad. Dank daarvoor. Toch maar wachten op de pro dan.

• keesdewit
RobertMe schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:03:
[...]

Het verkeer moet natuurlijk wel twee kanten op. Leuk dat een AP heel hard kan schreeuwen (hoog zendvermogen). Maar als de cliënt niet hard terug schreeuwt, hoort het AP dan nog wel iets? Of wordt het dan eenrichtingsverkeer? Als in: als bv jouw mobiele telefoon een veel lager zendvermogen heeft dan "hoort" het AP niet en is er nog geen communicatie mogelijk. De LR heeft daarbij voor sommige situaties een betere antennesetup om bv ruis meer te kunnen onderdrukken en dus ook beter te "luisteren".
Dank voor de heldere uitleg. Ik had niet stilgestaan bij het feit dat de client ook moet kunnen terugzenden.

• Tha Render_2
  • Nu online
keesdewit schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:22:
[...]

Dank voor de heldere uitleg. Ik had niet stilgestaan bij het feit dat de client ook moet kunnen terugzenden.
Als je maar 1 AP plaatst kan een LR een goede keuze zijn maar in vele gevallen heb je meer dan 1 AP nodig om een goede dekking te hebben en dan is het juist beter van meer AP's te plaatsen die minder hard roepen dan AP's die door elkaar liggen te schreeuwen :)
Tha Render_2 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 13:43:
[...]

Als je maar 1 AP plaatst kan een LR een goede keuze zijn maar in vele gevallen heb je meer dan 1 AP nodig om een goede dekking te hebben en dan is het juist beter van meer AP's te plaatsen die minder hard roepen dan AP's die door elkaar liggen te schreeuwen :)
En twee U6 Lites zijn niet eens veel duurder dan één U6 LR :). Tenzij echt de absolute maximale doorvoersnelheid van de U6 LR nodig is i.p.v. het theoretisch soms wat betere bereik is 2x een U6 Lite de betere keuze.

• keesdewit
Zoveel keuze geeft best wel keuzestress :)

Nu zit ik te kijken naar Mesh en het ziet er ook cool uit. Wanneer zou je voor die techniek kiezen? Ik zou bijvoorbeeld in iedere kamer zo een mooie U6-Mesh-EU-EA neer kunnen zetten.

• Cloud_VII
  • Registratie: februari 2020
  • Laatst online: 20:34
keesdewit schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:35:

Nu zit ik te kijken naar Mesh en het ziet er ook cool uit. Wanneer zou je voor die techniek kiezen? Ik zou bijvoorbeeld in iedere kamer zo een mooie U6-Mesh-EU-EA neer kunnen zetten.
Alle AP's kunnen Meshen. De naam is eigenlijk een beetje raar.
Je zou op de begane grond waar je meestal het meeste gebruik maakt van WiFi een zwaarder model kunnen nemen. U6 Mesh/Pro/LR. En op de overige plaatsen een U6 Lite. Ik had ook in het begin op elke verdieping een 4x4 AC Wave 2 AP, maar dat is echt zware overkill.

• Tha Render_2
  • Nu online

Hier staat de mesh al bij: https://images.squarespac...+2021%29.png?format=2500w

Iets minder dBi antenna gain dan de pro maar wel meer dan de lite en 4x4 zoals de pro. Soms vind ik dat ze wat teveel modellen hebben 8)7

• IndigoFrost
  • Registratie: augustus 2016
  • Laatst online: 10-09 14:58
De link in de OP naar de Unify demo werkt niet meer.
Deze link werkt (momenteel) wel:
https://unstable-demo.ui.com/manage/site/default/dashboard

Edit: Alleen is daar momenteel nog niet veel te zien... 8)7

[Voor 28% gewijzigd door IndigoFrost op 07-09-2021 16:17]

Omdat iedereen te moeilijk denkt en niet beseft dat de meeste apparaten maar 2x2 of zelfs 1x1 aan boord hebben qua antennes! :)
Tot nu toe is de Mesh variant in feite altijd een Outdoor model geweest dus als je er één in de tuin kwijt kan : DOEN!!! :Y) 8) :*)

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• zeroday
  • Registratie: mei 2007
  • Laatst online: 09:52

zeroday

Dream within a dream

Meijeh schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 09:55:
Wie kan mij helpen? Ik heb recent een extra accespoint (UAP AC LR) in de garage geplaatst, deze hangt achter een USW-Flex. Deze wordt gevoed door een US-8-60W. Volgens mij zou dit qua POE verbruik moeten werken.

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak kan zijn, of waar ik uitgebreide logs kan vinden wat de reden is voor de reboots? Of is het simpel weg te weinig voeding door de USW-8-60W? (De USW-Flex reboot niet)
Wel wat belangrijks; het gaat er hier om hoeveel apparaten de flex over zijn poorten moet bedienen
Zo was het in eerste instantie niet 1-2-3 mogelijk om de power te reguleren anders dan in de shell, In de huidige (beta) controller kun je nu kiezen: default, 802.11af of PoE injector

Zo had ik 2 camera's aan de flex hangen waarvan 1 camera continue rebootte .. naar de omzetting nooit meer problemen.

Denk dat je het dus moet zoeken in het feit dat er te weinig Wattage binnenkomt.

wat info
UBNT-US#swctrl poe show
Total Power Limit(mW): 46000

en
xbeam in "[Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4" een linkje van Xbeam met daarbij de opmerking dat je als je wat aanpast je voorliggende switch mogelijk zou kunnen overbelasten

There are no secrets, only information you do not yet have

• Intheweb
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 10:29
Owke, naast eigen hardware gaat UI nu ook andermans hardware verkopen in hun eigen store: https://store.ui.com/pages/it-marketplace

Vooralsnog alleen op de USA store.

Doe maar een onsje meer...

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 21:35
Intheweb schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:34:
Owke, naast eigen hardware gaat UI nu ook andermans hardware verkopen in hun eigen store: https://store.ui.com/pages/it-marketplace

Volgens HostIFi willen ze het wel rap uitbreiden naar Canada, Europe,Japan, Mexico,Brazilië,Taiwan en India
Nu staat er een 1 zielige supermicro server in dat ga je toch niet zo uitbrengen?

• Falcon10
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 14-09 21:49

Falcon10

Hit it i would !

Schoenmaker blijf bij je leest ?

-| Hit it i would ! |-

Tsja... Die hele shop is volgens mij toch al uitbesteed? Volgens mij is dat gewoon een gevalletje "wij willen een shop met naam Ubiquiti met onze producten erin" en dan een "leverancier" die dat voor hun afhandeld. Ubiquiti stuurt pallets can artikelen en die andere partij beheert de shop, verwerkt de betalingen, doet de verzending, bemand de klantenservice, .... Om vervolgens daar producten van derden in op te nemen maakt dat natuurlijk niet extreem veel uit.

Edit:
Volgens mij draait de shop ook op Shopify. Ik weet alleen niet of dat nu alleen het softwarepakket is of dat Shopify meer zo'n "webshop as a service" aanbied.

[Voor 12% gewijzigd door RobertMe op 07-09-2021 23:17]

• 3DDude
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 12:53

3DDude

I void warranty's

Heeft iemand ervaring met de MTU van een uplink poort verhogen op een ER12?
(Dus ER12 - PC - Vmware workstation - VM)

Ik heb een uplink met meerdere vlans en de MTU moet daarvan omhoog... maar de poort zit in een "switch"

Dat is nodig voor mijn NSX lab :(
Ik helemaal blij dat NIC doorgeven aan meerdere VM's + vlan tagging enz operationeel heb. heb ik dit weer :P
MTU 1,500 of VDS 50 29 92 e5 2c 02 f5 cb-ee f9 94 65 3c b1 3c 76, prod-vds is not enough as NSX Overlay requires minimum MTU 1,600. (Error code: 9535)
Geprobeerd het poortje de mtu aan te passen.
switchport eth6 mtu must be less than or equal to switch0

Dus ik denk dan pas ik mijn switch0.. maar kan de optie niet vinden... >> dan moet ik daarna zeker elke uplink op 1500 zetten.. wat een gedoe dit :(

Iemand suggesties? :X

laat maar al gefixt,

Switch op 1700 gezet voro eth 1 t'm 7
en eth6 op 1700
de rest op 1500

ik vind het best zo :)

Heb eth8 maar gepakt , daar de vlans op gezet -> mtu aangepast en de switch terug gezet. :)

[Voor 75% gewijzigd door 3DDude op 08-09-2021 14:18]

Interessante documentaire uit 2015 van het programma Zembla (35 minuten) YouTube: Zembla De Farma Methode

Intheweb schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 19:34:

:o 25 Gbps NIC's zitten erin! :>

Dat lijkt me wel wat als vervanger van de USG 3P in de toekomst! :Y)

/Heel flauw... sorry... kon het niet laten! O-) :+

|| DPC GoT WhatPulse Team :) || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

• mrdemc
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 16:58
RobertMe schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 23:16:
[...]

Tsja... Die hele shop is volgens mij toch al uitbesteed? Volgens mij is dat gewoon een gevalletje "wij willen een shop met naam Ubiquiti met onze producten erin" en dan een "leverancier" die dat voor hun afhandeld. Ubiquiti stuurt pallets can artikelen en die andere partij beheert de shop, verwerkt de betalingen, doet de verzending, bemand de klantenservice, .... Om vervolgens daar producten van derden in op te nemen maakt dat natuurlijk niet extreem veel uit.

Edit:
Volgens mij draait de shop ook op Shopify. Ik weet alleen niet of dat nu alleen het softwarepakket is of dat Shopify meer zo'n "webshop as a service" aanbied.
Zo te zien wel de SaaS inderdaad :)

code:
1
2
3
Type   : CNAME
Domain : store.ui.com
         truff.myshopify.com

https://truff.myshopify.com/

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:26
lolgast schreef op donderdag 2 september 2021 @ 16:13:
[...]

I know, maar het gaat hoe dan ook gebeuren. Ik wil gewoon alles bij elkaar hebben. Eigenlijk zoek ik een 'wacht met reprovisioning tot ik op de knop druk'-functie :)

Ik denk dat ik 1 van mijn Unifi switches die ik over heb maar gewoon inricht zodat hij nu gebruikt kan worden, dan haal ik hem offline, gooi hem uit de controller, hang hem terug in het netwerk en dan prik mijn server daarin. Als het goed is, blijft die dan doordraaien als ik de rest van de Unifi omgeving ga configureren.
Even mijzelf quoten:
Plan-de-campagne werkte prima! Ik heb nu na het verwijderen van de USG alle VLANs netjes waar ze horen ipv onder Networks. Was het nodig? Nee. Voelt het goed? Ja :+

• iMick
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:24
RobertMe schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 14:09:
[...]

En twee U6 Lites zijn niet eens veel duurder dan één U6 LR :). Tenzij echt de absolute maximale doorvoersnelheid van de U6 LR nodig is i.p.v. het theoretisch soms wat betere bereik is 2x een U6 Lite de betere keuze.
Lastige keuzes allemaal 😉. Ik verhuis binnenkort naar een nieuw appartement van 100m2 verdeeld over 2 verdiepingen (15m2 + 85 m2), met flink wat beton in de muren/vloeren. Binnen is er vrijwel geen mobiele verbinding, dus ik ben erg afhankelijk van WiFi, ook om te bellen...

Hopelijk komt de AP WiFi 6 Pro snel weer beschikbaar, maar ik ben bang dat ik daar niet op kan wachten. Dan wordt de vraag of ik begin met 2 U6 lR, of toch 2 of 3x U6 Lite...
iMick schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:34:
[...]

Lastige keuzes allemaal 😉. Ik verhuis binnenkort naar een nieuw appartement van 100m2 verdeeld over 2 verdiepingen (15m2 + 85 m2), met flink wat beton in de muren/vloeren. Binnen is er vrijwel geen mobiele verbinding, dus ik ben erg afhankelijk van WiFi, ook om te bellen...

Hopelijk komt de AP WiFi 6 Pro snel weer beschikbaar, maar ik ben bang dat ik daar niet op kan wachten. Dan wordt de vraag of ik begin met 2 U6 lR, of toch 2 of 3x U6 Lite...
Maar wat verwacht je dan dat de U6 Pro beter maakt? Hoeveel clients heb je die minimaal 3x3 doen? Want als je alleen 1x1 en 2x2 clients hebt dan gaat een U6 Pro of U6 LR niet veel extra's brengen, of in ieder geval qua snelheid niet. Want het aantal antennes in de client is dan je beperking. Allemaal die extra antennes kunnen hoogstens een klein beetje bijdragen aan ruisonderdrukking, maar met meerdere APs gaat dat toch echt beter werken. Dus wederom: meer APs is beter dan hele dure APs met meer antennes. Tenzij je een huishouden hebt met tientallen wifi clients, die allemaal op zijn minst AC Wave 2 ondersteunen voor MU-MIMO.

• keesdewit
RobertMe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:43:
[...]

Maar wat verwacht je dan dat de U6 Pro beter maakt? Hoeveel clients heb je die minimaal 3x3 doen? Want als je alleen 1x1 en 2x2 clients hebt dan gaat een U6 Pro of U6 LR niet veel extra's brengen, of in ieder geval qua snelheid niet. Want het aantal antennes in de client is dan je beperking. Allemaal die extra antennes kunnen hoogstens een klein beetje bijdragen aan ruisonderdrukking, maar met meerdere APs gaat dat toch echt beter werken. Dus wederom: meer APs is beter dan hele dure APs met meer antennes. Tenzij je een huishouden hebt met tientallen wifi clients, die allemaal op zijn minst AC Wave 2 ondersteunen voor MU-MIMO.
Dat is bij mij een beetje het punt. Ik heb ongeveer 250m2 en een 9 tal kamers met allemaal een nest speaker en totaal een stuk of 30 hue lampen. Daarnaast nog best veel smart apparaten (nest hubs, stofzuigers, nest protects, nest cams, etc) die via wifi werken. Totaal denk ik toch wel een 50 apparaten die met wifi verbonden zijn. Ik wil eigenlijk in alle kamers een goede 5Ghz dekking hebben zodat ik mijn gigabit glasvezel optimaal kan benutten. Ik twijfel nog steeds over een mesh setup, maar ik ben er nog niet helemaal achter of die accesspoints aan het plafond (U6 pro) samen werken met die paaltjes (U6 mesh). Een mesh netwerk lijkt een mooie oplossing voor mijn situatie.

• Skynett
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 20:04
keesdewit schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:57:
[...]

Dat is bij mij een beetje het punt. Ik heb ongeveer 250m2 en een 9 tal kamers met allemaal een nest speaker en totaal een stuk of 30 hue lampen. Daarnaast nog best veel smart apparaten (nest hubs, stofzuigers, nest protects, nest cams, etc) die via wifi werken. Totaal denk ik toch wel een 50 apparaten die met wifi verbonden zijn. Ik wil eigenlijk in alle kamers een goede 5Ghz dekking hebben zodat ik mijn gigabit glasvezel optimaal kan benutten. Ik twijfel nog steeds over een mesh setup, maar ik ben er nog niet helemaal achter of die accesspoints aan het plafond (U6 pro) samen werken met die paaltjes (U6 mesh). Een mesh netwerk lijkt een mooie oplossing voor mijn situatie.
Mesh zorgt natuurlijk wel voor meer belasting van de ether. Weliswaar niet allemaal op hetzelfde kanaal, maar toch.

En nog een ander punt, een vaste verbinding is altijd beter (betrouwbaarder) dan een draadloze verbinding. En juist in jouw geval met heel veel wifi clients zou ik proberen te zorgen dat alles maar via 1 hop op een bekabelde aansluiting terecht komt. Juist op zo'n grote schaal als waar jij het over hebt is dat in mijn ogen een significant voordeel. Lange 'aanvoerlijnen' over draadloze verbindingen achter elkaar lijkt me dan een slecht principe om op te leunen.

Net als met 4G/5G mobiele netwerken wil je in een hoge end-user dichtheid naar kleine cellen (met minder vermogen), maar dan wel alle cellen bedraad aansluiten!
EN als je zo veel accesspoints gaat gebruiken, zou je er voor kunnen kiezen om 2,4Ghz om en om uit te zetten om de ether niet vol te propen met wifi op die band. Je hebt voor al die domotica devices liever een betrouwbare en langzame verbinding, dat hoeft niet er se allemaal op 5Ghz om het te laten werken.

• Tha Render_2
  • Nu online
[...]
Ik twijfel nog steeds over een mesh setup, maar ik ben er nog niet helemaal achter of die accesspoints aan het plafond (U6 pro) samen werken met die paaltjes (U6 mesh). Een mesh netwerk lijkt een mooie oplossing voor mijn situatie.
Ik denk dat je 'mesh' verkeerd begrijpt, mesh is een marketing term, geen technologie. Met mesh bedoelen ze dat de AP's met elkaar in contact staan, maar dat zijn ze altijd, en liefst met een kabel :)

[Voor 28% gewijzigd door Tha Render_2 op 08-09-2021 14:08]

[...]

Psst, Hue lampen werken via Zigbee en dus niet via wifi. Dus dat scheelt potentieel al tientallen apparaten die je nu meetelt als wifi, terwijl ze dat niet zijn.

V.w.b. Mesh. De Mesh APs hebben gewoon een netwerk poort die zowel voor PoE nodig is als voor de data uplink gebruikt kan worden. Dus de mesh kun je gewoon met een kabeltje aansluiten op je netwerk (en moet dus sowieso een RJ45 stekker / UTP kabel in voor de stroomvoorziening). Dat heeft uiteraard altijd de voorkeur en zou ik ook thuis gewoon doen. V.w.b. wireless uplink: dat zal vast gewoon werken tussen de U6 Pro en U6 Mesh. Want dat werkt nu ook bij bv de AC Mesh en AC Pro. Overigens kunnen ook alle APs via wireless uplink werken. Je kunt zelfs een In-Wall alleen van PoE voorzien via de uplink kabel, waarbij de data vanuit de lucht binnen komt (als in: wireless uplink / mesh), en vervolgens de RJ45 poorten onderaan de IW gebruiken om apparatuur op aan te sluiten. Dus je kunt bv een PC op een IW aansluiten met een kabel, maar dat de IW met de rest van het netwerk is verbonden via wireless uplink.
Skynett schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:07:
[...]

Mesh zorgt natuurlijk wel voor meer belasting van de ether. Weliswaar niet allemaal op hetzelfde kanaal, maar toch.
Which reminds me... Elke wireless uplink halveert de snelheid. Want een AP kan of verzenden of ontvangen, niet beiden tegelijkertijd. Dus als de telefoon iets wilt versturen dan moet het AP eerst de data ontvangen van de telefoon, als die binnen is dan kan het AP die data naar zijn wireless uplink sturen. Dus de client heeft een extra vertraging, want in de tijd dat de tussenliggende hop de data verstuurd kan de telefoon niks. Dus met 1 wireless uplinked AP halveer je de snelheid, met 2 wireless uplinked APs (in één pad) dan houd je nog maar een kwart van de snelheid over, etc.

• Tha Render_2
  • Nu online
nero355 schreef op dinsdag 7 september 2021 @ 18:22:
[...]

Omdat iedereen te moeilijk denkt en niet beseft dat de meeste apparaten maar 2x2 of zelfs 1x1 aan boord hebben qua antennes! :)
Verbeter me als ik fout ben maar die 4x4 AP capaciteit kan je op 2 manieren zien:

Bandbreedte:

Clients zoals smartphones met 1x1 wifi antenne kunnen maar 1 stream gebruiken en of je nu een 1x1 of 4x4 AP hebt, prestatie voor die smartphone qua bandbreedte blijft hetzelfde dus daar volg ik jou uitleg. Een computer met 2x2 wifi chip gaat ook niet meer bandbreedte hebben bij een 4x4 AP gezien die maar 2 streams kan gebruiken door de 2x2 wifi client chip.

Aantal connecties:

Een 4x4 AP heeft 4 streams, dus als je 4 smartphones hebt met elk een 1x1 antenne kunnen die tegelijkertijd data versturen zonder op elkaar te wachten. Bij een 2x2 AP die dus 2 streams heeft, kunnen 2 smartphones met elk een 1x1 antenne tegelijkertijd maar data versturen.

Je kan dat nog verder trekken, een 4x4 AP met 4 streams kan bijvoorbeeld 2 smartphones met 1x1 antenne en een laptop met 2x2 antenne tegelijkertijd data laten versturen. Dat is een pak efficienter dan een 2x2 AP waarbij clients vaker gaan moeten wachten op airtime.

In kleine thuis omgevingen ga je dat niet snel merken maar als je aantal wireless clients begint op te lopen kies je best altijd voor 4x4 wave2 AP's.
Tha Render_2 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:22:
Aantal connecties:

Een 4x4 AP heeft 4 streams, dus als je 4 smartphones hebt met elk een 1x1 antenne kunnen die tegelijkertijd data versturen zonder op elkaar te wachten. Bij een 2x2 AP die dus 2 streams heeft, kunnen 2 smartphones met elk een 1x1 antenne tegelijkertijd maar data versturen.

Je kan dat nog verder trekken, een 4x4 AP met 4 streams kan bijvoorbeeld 2 smartphones met 1x1 antenne en een laptop met 2x2 antenne tegelijkertijd data laten versturen. Dat is een pak efficienter dan een 2x2 AP waarbij clients vaker gaan moeten wachten op airtime.

In kleine thuis omgevingen ga je dat niet snel merken maar als je aantal wireless clients begint op te lopen kies je best altijd voor 4x4 wave2 AP's.
Met MU-MIMO kan dit. Maar dan moeten wel alle clients MU-MIMO ondersteunen. En met een berg aan IoT apparaten ga je dan waarschijnlijk wat issues krijgen dat niet alles gedeeld kan worden.
Ik weet alleen even niet of alle clients MU-MIMO moeten ondersteunen, of alleen die wat die in hetzelfde time slot wilt proppen. En dan heb je nog het issue dat bij AC Wave 2 waarin MU-MIMO is toegevoegd het eenrichtingsverkeer was, IIRC kan het AP wel naar meerdere clients sturen, maar niet van meerdere clients ontvangen. Vervolgens kan AX dat weer wel, dus hoe werkt dit als je AC Wave 6 en AX apparaten combineert? Wordt MU-MIMO dan gesplitst in timeslots voor AC apparaten en AX apparaten? Kan die sturen naar AC en AX tegelijkertijd? Etc etc. Het lijkt mij nogal een gok om daarop te vertrouwen dat het allemaal werkt.

• RensVerlaak
  • Registratie: september 2013
  • Laatst online: 17-09 19:03
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje dat mijn U6-Lite AP na ~1,5 minuut weer opnieuw opstart. Na het opnieuw opstarten knippert deze steeds heel snel achter elkaar Blauw-Wit- uit en weer opnieuw. Vervolgens start hij weer opnieuw op en gebeurt hetzelfde. Ik heb hem al een aantal keer gereset en opnieuw geadopt maar dat werkt niet. Ook heb ik opnieuw de firmware geupdatet via: Unifi Maar het probleem blijft zich voordoen. Wie weet wat ik nog kan doen? Anders moet ik een oproep doen op de RMA.

Ik gebruik de U6-Lite i.c.m. de UDM-pro en de USW-24-PoE.

Alvast bedankt!

[Voor 4% gewijzigd door RensVerlaak op 08-09-2021 18:13]

• Mezkeijou
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 18:04
Delta gaat volgend jaar 8Gb internet leveren. Mijn huidige USG Pro kan maar maximaal 1Gb handelen. Wanneer ik naar de site van Ubiquiti kijk is er geen gateway met een 10Gb aansluiting. Zie ik dat goed?

• freedzed6
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 17-09 00:21
xbeam schreef op zaterdag 14 augustus 2021 @ 15:31:
[...]

Yes, Het is een probeersel.
Ik kwam wat documentatie tegen dat KPN in overvolle wba gebieden met congestie, vekeer met een hogere prio voorrang geeft door het te voorzien met de prio en voice tag’
Standaard wordt het verkeer door de UDM (none) getaged als 0 ( best effort) Tag 3 is high en tag 5 voice geen idee of hoe en een wan tag doorwerkt to op de WAP.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb dit soort .1Q, 1P, QOS en Tagging jaren gedaan en nog steeds wordt het gebruikt bij oa de 3P diensten van providers. Ze hebben het in jouw tekst ook over twee verschillende diensten namelijk DSL(ATM!) en Ethernet die ze volgens mij in 1 VLAN afhandelen en ze klooien dan met de P-bit.
Verhaal is dat je je data packet instelt met juiste frame waarde en bij Ethernet met een ander priority bit.
Ofwel gewoon toevoegen via een profiel ( cisco gaat daar veel verder mee ) aan je data pakketje zodat je voice verkeer in de "betere" queue komt. Ik ken Ubi niet maar mogelijk dat je een profiel kan aanmaken ermee.

Op zich geeft dit document ( even snel gezocht ) een aardige uitleg:
https://www.cbgconnect.nl/uploads/epacity-handleiding.pdf

Wel zal je bij KPN moeten navragen hoe het nu staat en welke VC/VP (DSL poort) ze gebruiken vroeger geloof ik 0/48 ? 2/32 ? voor data en toen 5/32 voor voice oid ?? ) en ook welke TOS/DSCP/COS etc ze gebruiken of niet(Ethernet Poort). Eventueel kan je ook een apart circuit laten bouwen zodat je 2 ethernet poorten gebruikt maar dat bouwen ze denk ik alleen maar voor zakelijk producten.

lastig ja en een kriem met buffers, drops , flows die we moesten uitzoeken.
Als er vragen zijn over dingen / screenshots laat maar weten. 8)
Leuk die oude dingen weer even uit te zoeken maar nog steeds actueel.
Mezkeijou schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:16:
Delta gaat volgend jaar 8Gb internet leveren. Mijn huidige USG Pro kan maar maximaal 1Gb handelen. Wanneer ik naar de site van Ubiquiti kijk is er geen gateway met een 10Gb aansluiting. Zie ik dat goed?
De UDM Pro heeft een SFP+ poort, daarmee zou je dus tot 10Gbit/s kunnen gaan. Neem aan dat het dan om glasvezel gaat? Want dan zou ik dus wel een poging doen om het glasvezel direct op de UDM aan te sluiten. RJ45 SFP+ modules bestaan wel, maar die zijn nogal scheutig in energieverbruik en warmteontwikkeling. Daarom dat je beter met glasvezel kunt werken.

Maar uiteraard: lees je goed in. Want ik vind het moeilijk om de UDM concreet aan te raden met al zijn rariteiten. Laat staan dat ik iets durf te zeggen over of je het aan de praat kunt krijgen met Delta, en eventuele IPTV, VOIP etc. Ik zou dus eerst uitzoeken of de UDM bij jou past / inzetbaar is, vervolgens alle nadelen beoordelen of je daarmee kunt leven, en vervolgens nog eens kijken of er niet vele malen goedkopere alternatieven zijn buiten het UniFi ecosysteem. Want er zullen bv ook vast en zeker EdgeRouters zijn die 10Gbit/s kunnen doen (ook daarbij waarschijnlijker via SFP+ dan RJ45).

Vergeet overigens ook niet dat je aan de LAN kant ook iets met die 8Gbit/s zult willen doen. En de 8 RJ45 poorten op de UDM Pro zitten op een 1Gbit/s backplane. Dus die kunnen überhaupt in totaliteit maar 1Gbit/s tegelijkertijd verwerken. Dus dan ben je verplicht om een switch te plaatsen die je op de SFP+ LAN poort van de UDM aansluit. En binnen UniFi kom je dan al op de Pro (& Enterprise) switches uit, want de overige modellen hebben maximaal / alleen SFP (zonder + dus, wat ook maar een 1Gbit/s verbinding is).

• keesdewit
Hij is er wel met 10Gbps wan poort, alleen dan niet met een RJ45 aansluiting, maar een 10G SFP+ aansluiting.

https://eu.store.ui.com/c...s/dream-machine-pro-se-ea

Edit: Bovenstaande post gaat beter in op de details. Ik was nog aan het typen toen die post al werd geplaatst.

[Voor 9% gewijzigd door keesdewit op 08-09-2021 19:28]

keesdewit schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:24:
[...]

Hij is er wel met 10Gbps wan poort, alleen dan niet met een RJ45 aansluiting, maar een 10G SFP+ aansluiting.

https://eu.store.ui.com/c...s/dream-machine-pro-se-ea

Edit: Bovenstaande post gaat beter in op de details. Ik was nog aan het typen toen die post al werd geplaatst.
Je verwijst nu naar de UDM Pro SE, die is nog in early access ;) Overigens heeft die uit mijn hoofd wel een 2,5Gbit/s RJ45 WAN poort. Dus al een beetje beter dan de UDM Pro. Maar uiteraard nog geen 10Gbit/s en daarnaast dezelfde brakke ingebouwde switch, dus ook LAN aansluiten via SFP+ blijft dan een vereiste.

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:09
RobertMe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 19:22:
[...]

Vergeet overigens ook niet dat je aan de LAN kant ook iets met die 8Gbit/s zult willen doen. En de 8 RJ45 poorten op de UDM Pro zitten op een 1Gbit/s backplane. Dus die kunnen überhaupt in totaliteit maar 1Gbit/s tegelijkertijd verwerken. Dus dan ben je verplicht om een switch te plaatsen die je op de SFP+ LAN poort van de UDM aansluit. En binnen UniFi kom je dan al op de Pro (& Enterprise) switches uit, want de overige modellen hebben maximaal / alleen SFP (zonder + dus, wat ook maar een 1Gbit/s verbinding is).
[correctie]. Tussen sfp+ En de 8p switch zit een 1Gbps connectie en in revisie 1.3 een 2,5Gbps
[/corectie:+]

Je moet kijken naar de troughput van de backplane en niet naar hoeveel bits er door een enkele ethernet Port gaat.

Er zijn tests te vinden waar op elke Port op de switch netjes simultaan 1Gbps trekken. Dat zou dus betekenen dat de backplane meer dan 1Gbps is. Volgens mij was deze 32Gbps

Nadeel kan zijn dat je voor volledige bandbreedte ook een switch nodig hebt met sfp+ of via ethernet met LACP moet gebruiken. Echter dat kan maar over Max 4 porten. Met 2x4
Zou je dus wel 8Gbps kunnen trekken.

Maar voor zulke verbindingen die waarschijnlijk wel wat kosten zou ik overstappen op Enterprise apparatuur. Dit zijn snelheden die momenteel geen enkel huishouden in Nederland nodig heeft voor klein zakelijk is het ook niet nodig. Dit is meer voor bedrijven die een backbone gebruiken tussen panden en datacenter. Als je het voor de leuk doet ook prima. De verbinding zal niet heel goedkoop zijn dus zal je ook moeten onversneden in apparatuur die dat goed kunnen handelen.

[Voor 11% gewijzigd door To_Tall op 08-09-2021 20:07]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Mezkeijou
  • Registratie: september 2020
  • Laatst online: 18:04
[...]

De UDM Pro heeft een SFP+ poort, daarmee zou je dus tot 10Gbit/s kunnen gaan. Neem aan dat het dan om glasvezel gaat? Want dan zou ik dus wel een poging doen om het glasvezel direct op de UDM aan te sluiten. RJ45 SFP+ modules bestaan wel, maar die zijn nogal scheutig in energieverbruik en warmteontwikkeling. Daarom dat je beter met glasvezel kunt werken.

Maar uiteraard: lees je goed in. Want ik vind het moeilijk om de UDM concreet aan te raden met al zijn rariteiten. Laat staan dat ik iets durf te zeggen over of je het aan de praat kunt krijgen met Delta, en eventuele IPTV, VOIP etc. Ik zou dus eerst uitzoeken of de UDM bij jou past / inzetbaar is, vervolgens alle nadelen beoordelen of je daarmee kunt leven, en vervolgens nog eens kijken of er niet vele malen goedkopere alternatieven zijn buiten het UniFi ecosysteem. Want er zullen bv ook vast en zeker EdgeRouters zijn die 10Gbit/s kunnen doen (ook daarbij waarschijnlijker via SFP+ dan RJ45).

Ik ben ook bezig met het inlezen. Op dit moment heb ik een goed werkend unifi netwerk. Alleen het internet wordt hier druk gebruikt. Het netwerk van Tmobile zit in een WBA gebied en is niet niet snel. Geleidelijk aan zijn de mogelijkheden voor sneller internet interessanter geworden. Waarvan Delta volgend jaar met een 8Gb abbo komt. Ik ben nog aan het uitrekenen wat de totale investering gaat worden. Maar goedkoop gaat het zeker niet worden ;) Vooralsnog zou ik met een 1Gbit verbinding ook een tijd vooruit kunnen. Daarvoor hoef ik geen extra investeringen te doen :+

• Peutpeut
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 04:26
Inmiddels de UAP-AC-M buiten hangen met een G3 ernaast. Heb een klein stukje resthout op de muur geschroefd zodat ik niet de hele muur perforeer. Beter twee gaten dan 4, mocht het er ooit afgehaald worden.

Is er een best practice vwb de antennes of is dat afhankelijk van meerdere factoren?

PVOutput | 10020 Wp op Zuid en West

• Tylen
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 21:29

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Peutpeut schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:41:
Inmiddels de UAP-AC-M buiten hangen met een G3 ernaast. Heb een klein stukje resthout op de muur geschroefd zodat ik niet de hele muur perforeer. Beter twee gaten dan 4, mocht het er ooit afgehaald worden.

[Afbeelding]

Is er een best practice vwb de antennes of is dat afhankelijk van meerdere factoren?
Wow. Euhh… tja. Kan dat niet netter?

[Voor 5% gewijzigd door Tylen op 08-09-2021 20:43]

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Peutpeut
Tylen schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:42:
[...]

Wow. Euhh… tja. Kan dat niet netter?
Vast wel, voor nu voldoet het. Als we de tuin aanpakken gaat het er weer af omdat er dan een overkapping wordt gebouwd en dan krijgt het spul een andere bestemming.

• To_Tall
  • Registratie: september 2004
  • Laatst online: 19:09
Als je in de voeg boor en daar je kabel door trekt kan je later de voeg herstellen. Neem aan dat het enkel steens is? Dan is je camera ook wat beter beveiligd ipv kabeltje buiten de deur.

Zo te zien kijkt hebt je camera ook behoorlijk wat tegen licht van de zon. Zou hem daarom een paar graden naar beneden zetten. Dan werkt dat zonnekap ook beter :+

[Voor 32% gewijzigd door To_Tall op 08-09-2021 21:10]

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Cloud_VII
tcviper schreef op maandag 6 september 2021 @ 12:29:
[...]

Ja, heb die zelf net binnen, werkt goed tot nu toe :)
Heb hem nu ook draaien. Heb jij ook een hoge RX op beide kanalen?

• Peutpeut
To_Tall schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:08:
Als je in de voeg boor en daar je kabel door trekt kan je later de voeg herstellen. Neem aan dat het enkel steens is? Dan is je camera ook wat beter beveiligd ipv kabeltje buiten de deur.

Zo te zien kijkt hebt je camera ook behoorlijk wat tegen licht van de zon. Zou hem daarom een paar graden naar beneden zetten. Dan werkt dat zonnekap ook beter :+
Camera was hier nog niet op de juiste positie gericht, inmiddels wel.

Jep, enkelsteens muur. Weinig andere mogelijkheden om een kabel naar buiten te brengen helaas. Ik zou de kabel nog in de voeg kunnen leggen, maar dat levert me tzt weer extra werk op ;)

• Frij5fd
  • Registratie: september 2012
  • Laatst online: 17-09 19:42
[...]

Voor de UDM pro is het ook nog wel goed te bedenken dat bij gebruik van IDS/IPS de doorvoer snelheid aan de WAN-zijde zakt naar 3,5 Gbps.

• bebopper
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 17-09 14:51

bebopper

I'm an absolute beginner...

RensVerlaak schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:11:
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje dat mijn U6-Lite AP na ~1,5 minuut weer opnieuw opstart. Na het opnieuw opstarten knippert deze steeds heel snel achter elkaar Blauw-Wit- uit en weer opnieuw. Vervolgens start hij weer opnieuw op en gebeurt hetzelfde. Ik heb hem al een aantal keer gereset en opnieuw geadopt maar dat werkt niet. Ook heb ik opnieuw de firmware geupdatet via: Unifi Maar het probleem blijft zich voordoen. Wie weet wat ik nog kan doen? Anders moet ik een oproep doen op de RMA.

Ik gebruik de U6-Lite i.c.m. de UDM-pro en de USW-24-PoE.

Alvast bedankt!
Zou het iig een keer proberen met een andere voeding / andere bekabeling voor de voeding om uit te sluiten dat het daaraan ligt. Geen ervaring met deze specifiek, maar wel vaker met verschillende apparaten meegemaakt dat random restarts te wijten waren aan voeding.

• RensVerlaak
bebopper schreef op donderdag 9 september 2021 @ 09:50:
[...]

Zou het iig een keer proberen met een andere voeding / andere bekabeling voor de voeding om uit te sluiten dat het daaraan ligt. Geen ervaring met deze specifiek, maar wel vaker met verschillende apparaten meegemaakt dat random restarts te wijten waren aan voeding.
Ik heb andere poorten van mijn USW-24-PoE geprobeerd maar het probleem blijft zich voordoen. Ook heb ik de UPOE adapter van mijn UAP-AC-Pro geprobeerd maar dat werkt helaas ook niet.
Het lijkt erop dat hij dit doet maar dan sneller.

The device is in TFTP mode.

To enable this mode:

Hold the reset button before applying power
Continue to hold the reset button until this LED sequence appears
If this wasn't intentional, please check if the device's reset button isn't jammed (it should click when pushed).

Maar als ik hem reset dan blijft hij hetzelfde doen helaas.

• RensVerlaak
Ik heb ook geprobeerd om nieuwe firmware te flashen via TFTP Recovery aan de hand van deze video:

Maar dan krijg ik helaas een error:

Mijn opstelling is als volgt:

Let niet op mijn paint skills ;)

• lolgast
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 21:26
Na lang nadenken hoe ik in hemelsnaam mijn switch Flex Mini van de vloer ging krijgen, kwam ik een zakje schilderijhaakjes tegen. Dat werkt perfect :o

offtopic:
Ja ja, er is een nieuwe/andere kabel onderweg voor de uplink

• scorpion303
  • Niet online
Voor ons nieuwe terras wil ik graag een extra unifi access point ophangen en wil deze graag in een zwarte uitvoering hebben. Ik kom online alleen verwisselbare (zwarte) covers tegen voor de 'UniFi In-Wall HD' en de 'Unifi NanoHD' accesspoints. Beiden vind ik veel te duur voor die paar keer per jaar dat we buiten kunnen zitten.

Bol.com heeft toevallig de zwarte covers voor de In-Wall HD in de uitverkoop. Weet iemand of de verwisselbare covers voor de 'Ubiquiti UniFi In-Wall HD' ook op de 'Ubiquiti UniFi AC In-Wall' passen?
scorpion303 schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:24:
Voor ons nieuwe terras wil ik graag een extra unifi access point ophangen en wil deze graag in een zwarte uitvoering hebben. Ik kom online alleen verwisselbare (zwarte) covers tegen voor de 'UniFi In-Wall HD' en de 'Unifi NanoHD' accesspoints. Beiden vind ik veel te duur voor die paar keer per jaar dat we buiten kunnen zitten.

Bol.com heeft toevallig de zwarte covers voor de In-Wall HD in de uitverkoop. Weet iemand of de verwisselbare covers voor de 'Ubiquiti UniFi In-Wall HD' ook op de 'Ubiquiti UniFi AC In-Wall' passen?
Terras klinkt als buiten, en geen van de APs die je benoemd is geschikt voor buiten. Alleen de AC Mesh (Pro) en FlexHD zijn geschikt voor buiten. En eventueel de AC Pro zolang deze beschut hangt, oftewel: niet in weer en wind.

V.w.b. de concrete vraag: houd er sowieso rekening mee dat de IW HD 4 RJ45 aansluitingen heeft aan de onderkant, en de AC IW (Pro) maar 2. Dat kan dus zomaar betekenen dat de form factor iets afwijkt of de cover gedeeltelijk over de poorten valt (en sowieso "open" is waar geen poorten zitten).

• iMick
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 08:24
RobertMe schreef op woensdag 8 september 2021 @ 13:43:
[...]

Dank @RobertMe! Mijn gedachte was om voor de U6 Pro te gaan om meer toekomstbestendig te zijn, maar realistisch kom ik niet eens dichtbij de concurrent users limieten van de U6 LR / U6 Lite... Het zal gaan om enkele clients (2 persoonshuishouden) en waarschijnlijk uiteindelijk de vaste werkplekken en TV via de kabel.

Ik wacht nog even tot de verhuizing, maar anders worden het inderdaad gewoon 3x U6 Lite of 2x U6 LR. Denk dat alle keuzes meer dan goed genoeg zijn op dit moment, om een goed dekkend en snel WiFi netwerk op te zetten..
freedzed6 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 18:51:
Heb dit soort .1Q, 1P, QOS en Tagging jaren gedaan en nog steeds wordt het gebruikt bij oa de 3P diensten van providers. Ze hebben het in jouw tekst ook over twee verschillende diensten namelijk DSL(ATM!) en Ethernet die ze volgens mij in 1 VLAN afhandelen en ze klooien dan met de P-bit.
Verhaal is dat je je data packet instelt met juiste frame waarde en bij Ethernet met een ander priority bit.
Ofwel gewoon toevoegen via een profiel ( cisco gaat daar veel verder mee ) aan je data pakketje zodat je voice verkeer in de "betere" queue komt. Ik ken Ubi niet maar mogelijk dat je een profiel kan aanmaken ermee.
Volgens mij heeft @xbeam zoiets al eerder omschreven :)
Op zich geeft dit document ( even snel gezocht ) een aardige uitleg:
https://www.cbgconnect.nl/uploads/epacity-handleiding.pdf

Wel zal je bij KPN moeten navragen hoe het nu staat en welke VC/VP (DSL poort) ze gebruiken vroeger geloof ik 0/48 ? 2/32 ? voor data en toen 5/32 voor voice oid ?? ) en ook welke TOS/DSCP/COS etc ze gebruiken of niet(Ethernet Poort). Eventueel kan je ook een apart circuit laten bouwen zodat je 2 ethernet poorten gebruikt maar dat bouwen ze denk ik alleen maar voor zakelijk producten.
KPN heeft na jaren gedoe met VoIP vooral eindelijk alle gegevens vrijgegeven over hun instellingen dus die kan je gewoon op hun website vinden :)

Daarnaast is xDSL bij KPN nog steeds 8/48 als het goed is en dan via PPPoA en DSL over ATM.
Alle andere ISP's deden xDSL altijd als PPPoE en Bridged LLC en dan 0/34 en 0/35 voor Versatel en BBned ;)

Oude nutteloze kennis die nog ergens in mijn hersenen zit... Don't ask why... 8)7 :+
MikroTik is bezig met een leuke Router voor grofweg € 210 met 10 Gbps Routing optie dus wacht daar nog effe op!

Ik heb het hier ergens of in Het nette lan Topic gepost naar aanleiding van een reactie van een medeTweaker op de Frontpage ergens... :)

In other news... :

Zat gisteren op een terrasje en ineens viel me iets op : Een UniFi AC Mesh :o

En nog één!

En nog meer!

:D

[Voor 3% gewijzigd door nero355 op 09-09-2021 15:07]

• tcviper
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 19:38
Cloud_VII schreef op woensdag 8 september 2021 @ 21:37:
[...]

Heb hem nu ook draaien. Heb jij ook een hoge RX op beide kanalen?

[Afbeelding]
Yeps, same. Werkt verder wel prima.

PSNid: tcviper | Steam: Viper | TechConnect.nl - Mikeredfields.com

• Cloud_VII
tcviper schreef op donderdag 9 september 2021 @ 15:20:
[...]

Yeps, same. Werkt verder wel prima.
Klopt. Band loopt niet vol. Als ik mijn ziggo lijn dicht trek dan worden rx frames vervangen door TX frames. Hij blijft dan rond 88%

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Vraagje, zijn er mensen die de Ubiquiti Patch kabels hebben van 0,1m?

https://eu.store.ui.com/c...nifi-ethernet-patch-cable

Heb nu die van 0,22m maar zoals je ziet is dat 2x 6cm aan plastic omhulsel. Is dat bij die kleine ook het geval?

[Voor 10% gewijzigd door Greatsword op 09-09-2021 16:41]

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Pepppie
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:40:
Vraagje, zijn er mensen die de Ubiquiti Patch kabels hebben van 0,1m?

https://eu.store.ui.com/c...nifi-ethernet-patch-cable

Heb nu die van 0,22m maar zoals je ziet is dat 2x 6cm aan plastic omhulsel. Is dat bij die kleine ook het geval?

[Afbeelding]
Toevallig vorige week deze kabeltjes besteld; dit zijn de 10cm kabeltjes! Dus die zijn in totaal 22cm lang.

• Greatsword
  • Registratie: februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

Pepppie schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:55:
[...]

Toevallig vorige week deze kabeltjes besteld; dit zijn de 10cm kabeltjes! Dus die zijn in totaal 22cm lang.
Ah zo, dan hebben ze de benaming denk aangepast, want volgens mij stond er eerst 22 cm bij.

pricewatch: Ubiquiti UniFi Ethernet Patch Cable Wit

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

• Pepppie
  • Registratie: november 2008
  • Niet online
Greatsword schreef op donderdag 9 september 2021 @ 16:58:
[...]

Ah zo, dan hebben ze de benaming denk aangepast, want volgens mij stond er eerst 22 cm bij.

pricewatch: Ubiquiti UniFi Ethernet Patch Cable Wit
Geen idee, ik bestel altijd direct bij Ubiquiti. Daar hebben ze altijd al 10cm geheten :)

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:52
lolgast schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:24:
Na lang nadenken hoe ik in hemelsnaam mijn switch Flex Mini van de vloer ging krijgen, kwam ik een zakje schilderijhaakjes tegen. Dat werkt perfect :o
[Afbeelding]

offtopic:
Ja ja, er is een nieuwe/andere kabel onderweg voor de uplink
kijk eens bij treedee.nl maken diverse beugels voor ubiquiti

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:52
Peutpeut schreef op woensdag 8 september 2021 @ 20:41:

[Afbeelding]

waarom dan de doos niet binnen geplaatst?
Tha Render_2 schreef op woensdag 8 september 2021 @ 14:08:
[...]

Ik denk dat je 'mesh' verkeerd begrijpt, mesh is een marketing term, geen technologie. Met mesh bedoelen ze dat de AP's met elkaar in contact staan, maar dat zijn ze altijd, en liefst met een kabel :)
Mesh is wel degelijk een technologie of beter gezegd een topologie. Dat of bedraad (en dat is een hel en eigenlijk onmogelijk ) of draadloos (werkzaam maar Uber traag) maar niet gemixt, het grote voordeel van mesh is dat waanzinnig betrouwbaar is zelfs betrouwbaarder dan utp, en vanwege de zelf helende eigenschap van mesh is bijna niet down te krijgen ( tenzij je alle ap”s tegelijkertijd uit zet )

Waar je wel gelijk in hebt is dat term mesh marketing technisch verkeerd gebruikte wordt en niets met roaming van cliënts te maken heeft. Daar zijn de R,V,K,protocolen verantwoordelijk voor, Wat al die deco setjes inclusief unifi als mesh verkopen is gewoon de repeater functie van één Accepoint. Waar je unifi met heel veel inzet en
moeite misschien nog net een echt mini mesh netwerk van wel Max 3 hops (accespoints) kan bouwen 🔨 is bij alle low budget hardware zoals alle media markt merken en unifi, mesh gewoon de repeater functie van het star WiFi setje/accespoint

Wat jij omschrijft als mesh is gewoon een eenvoudige ster netwerk

[Voor 32% gewijzigd door xbeam op 10-09-2021 19:08]

• schraal
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:33
vonkkie schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:55:
[...]
kijk eens bij treedee.nl maken diverse beugels voor ubiquiti
https://www.threedee.nl om precies te zijn.
Goeie tip trouwens!

[Voor 8% gewijzigd door schraal op 09-09-2021 21:50]

iRacing Profiel

• Quad
  • Registratie: mei 2009
  • Nu online

Quad

Selectief doof

Ik post 'm toch maar even, wellicht iemand met een longshot die mij de juiste richting op duwt.

Ik heb 1Gb glas van T-Mobile, vanaf de ONT ging het naar een Unifi USG en vervolgens nog twee 8p Unifi switches in het netwerk.

Ik heb een Android TV van Philips in gebruik die dik 3 jaar oud is en altijd wel prima werkte. Maar al een aantal weken / maanden heb ik last van elke X seconden een vastloper van een split seconde, alsof het even inhoudt. Flink lopen resetten, firmware downgrades, van zowel de tv als de UniFi hardware maar geen resultaat.

Dus een nieuwe TV gekocht, wat even goed leek te gaan, maar de hiccups kwamen terug, in Netflix, Videoland en T-Mobile Android TV app. Bij toeval kwam ik erachter dat het hele issue weg was met her originele Zyxel modem, maar ook wanneer ik de TV met de hotspot van m'n telefoon verbind, dus een Unifi Dream Machine besteld, configuratie vanaf nul opgebouwd en aangesloten. En het leek te werken, tót ik de TV herstartte en het weer terug is.

Het lijkt erop dat DRM vrije content geen issue heeft, NPO zenders hebben in de T-Mobile Android TV app nooit een hapering gehad.

Ik heb een 5 tal netwerken, default LAN, WiFi vlan, domotica vlan, gasten vlan en een vpn vlan. IGMP op de netwerken aan of uit geeft geen verschil.
IPS, IDS aan of uit gezet, firewall zo simpel mogelijk. Tests met alle apparatuur los van de UDM behalve de TV, WiFi of LAN maakt geen verschil. Optimizations van Unifi uit, mDNS aan voor chromecast.

Maar het maakt allemaal niks uit en ik snap er inmiddels geen biet meer van, het moet ergens op de Unifi gateway lijn liggen omdat het zonder de APs /switches nog steeds aanwezig is, maar met Zyxel modem of WiFi hotspot geen enkel issue.

Om een voorbeeld te geven wat ik dan elke ~ 10 seconden zie (meestal iets minder heftig dan dit):

Wat kan er in de Ubiquiti Unifi gateway (UDM) zitten wat dergelijke hiccups bij streaming kan veroorzaken?

Geluk heeft geen groot huis nodig, maar wel een deur om binnen te gaan.
PVOutput
Stem hier voor koffie op GoT!

• twieren
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 21:06
Quad schreef op donderdag 9 september 2021 @ 22:52:
Ik post 'm toch maar even, wellicht iemand met een longshot die mij de juiste richting op duwt.

Ik heb 1Gb glas van T-Mobile, vanaf de ONT ging het naar een Unifi USG en vervolgens nog twee 8p Unifi switches in het netwerk.

Ik heb een Android TV van Philips in gebruik die dik 3 jaar oud is en altijd wel prima werkte. Maar al een aantal weken / maanden heb ik last van elke X seconden een vastloper van een split seconde, alsof het even inhoudt. Flink lopen resetten, firmware downgrades, van zowel de tv als de UniFi hardware maar geen resultaat.

Dus een nieuwe TV gekocht, wat even goed leek te gaan, maar de hiccups kwamen terug, in Netflix, Videoland en T-Mobile Android TV app. Bij toeval kwam ik erachter dat het hele issue weg was met her originele Zyxel modem, maar ook wanneer ik de TV met de hotspot van m'n telefoon verbind, dus een Unifi Dream Machine besteld, configuratie vanaf nul opgebouwd en aangesloten. En het leek te werken, tót ik de TV herstartte en het weer terug is.

Het lijkt erop dat DRM vrije content geen issue heeft, NPO zenders hebben in de T-Mobile Android TV app nooit een hapering gehad.

Ik heb een 5 tal netwerken, default LAN, WiFi vlan, domotica vlan, gasten vlan en een vpn vlan. IGMP op de netwerken aan of uit geeft geen verschil.
IPS, IDS aan of uit gezet, firewall zo simpel mogelijk. Tests met alle apparatuur los van de UDM behalve de TV, WiFi of LAN maakt geen verschil. Optimizations van Unifi uit, mDNS aan voor chromecast.

Maar het maakt allemaal niks uit en ik snap er inmiddels geen biet meer van, het moet ergens op de Unifi gateway lijn liggen omdat het zonder de APs /switches nog steeds aanwezig is, maar met Zyxel modem of WiFi hotspot geen enkel issue.

Om een voorbeeld te geven wat ik dan elke ~ 10 seconden zie (meestal iets minder heftig dan dit):
[Afbeelding]

Wat kan er in de Ubiquiti Unifi gateway (UDM) zitten wat dergelijke hiccups bij streaming kan veroorzaken?
heb je wellicht IPS of IDS aan staan?

28x URE 350Wp Enphase iQ7+ - PVOutput

• mrdemc
twieren schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 01:31:
[...]
heb je wellicht IPS of IDS aan staan?
Heb je de hele post gelezen :p ?

[Afbeelding]

——

• spokje
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 17:22

[Afbeelding]

Ik heb dit eerder gelezen hier op 't forum, volgens mij precies dit probleem. En volgens mij was dat tv gerelateerd en niet verbinding. Waren meerdere mensen die er last van hadden. Wellicht een zoektocht waard.

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:41

[Afbeelding]

Wat mij te binnen schiet zijn de volgende punten:
  • header validation uitzetten
  • Fast-leave aanzetten op switches
  • IGMP aanzetten via CLI op switches
Voor KPN netwerken zorgde dit voor stotteren/freezes dus mijn gevoel zegt dat je het in die hoek moet zoeken. Zie voor verdere info deze post: slings in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• Peutpeut
vonkkie schreef op donderdag 9 september 2021 @ 19:56:
[...]

waarom dan de doos niet binnen geplaatst?
Er zit al een doos binnen, nu ik er zo naar kijk weet ik niet meer wat de reden was dat ik nog een doos buiten heb geplaatst :9

• scorpion303
  • Niet online
RobertMe schreef op donderdag 9 september 2021 @ 13:36:
[...]

Terras klinkt als buiten, en geen van de APs die je benoemd is geschikt voor buiten. Alleen de AC Mesh (Pro) en FlexHD zijn geschikt voor buiten. En eventueel de AC Pro zolang deze beschut hangt, oftewel: niet in weer en wind.

V.w.b. de concrete vraag: houd er sowieso rekening mee dat de IW HD 4 RJ45 aansluitingen heeft aan de onderkant, en de AC IW (Pro) maar 2. Dat kan dus zomaar betekenen dat de form factor iets afwijkt of de cover gedeeltelijk over de poorten valt (en sowieso "open" is waar geen poorten zitten).
Dank! Ik had inderdaad gemist dat lang niet alle Unifi access points buiten gebruikt kunnen worden, zelfs als deze op een beschutte/droge plek worden opgehangen.

Ik heb 'maar' gewoon de witte AC Mesh besteld. Deze was verreweg het goedkoopst van de drie. Wellicht kan ik hem ergens verdekt ophangen.

• Tha Render_2
  • Nu online
scorpion303 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 12:50:
[...]

Ik heb 'maar' gewoon de witte AC Mesh besteld. Deze was verreweg het goedkoopst van de drie. Wellicht kan ik hem ergens verdekt ophangen.
Bedoel je dan de UAP-AC-M ? Deze mag buiten geïnstalleerd worden.

• Comp User
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 15-09 13:21
@schraal @lolgast ik heb deze in gebruik, laten maken bij een lokale printshop.

Iets anders; ligt het aan mij of is het erg dramatisch gesteld met de voorraden van de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE ?

Vaste locatie, vast netwerk.

• Goof2000
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 12:54
Comp User schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 14:58:
@schraal @lolgast ik heb deze in gebruik, laten maken bij een lokale printshop.

Iets anders; ligt het aan mij of is het erg dramatisch gesteld met de voorraden van de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE ?
Hoe zit het precies met de aansluitingen van de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
Op de datasheet staat:

Networking Interfaces (16) 10/100/1000 Mbps Ethernet RJ45
PoE Interfaces ( 8 ) PoE+ IEEE 802.3af/at(Pins 1, 2+; 3, 6-)

Dan denk ik 8 PoE poorten en dan lijkt het me AT poorten te zijn en de andere 8 poorten zijn geen PoE.

Hij op Tweakers staat bij de specificaties:
Power-over-Ethernet-poorten: 8x PoE (802.3af), 8x PoE+ (802.3at)
Dan denk ik alle 16 poorten PoE : 8 poorten AF en 8 poorten AT
Maar als ik naar het PoE vermogen kijk ga ik twijfelen.

[Afbeelding]

Ik zou denken dat je gewoon last hebt van ordinaire packetloss op het moment dat je een Ubiquiti UniFi Router gebruikt :?

Lees effe deze posts door : [Ubiquiti-Netwerkapparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4

Misschien heb je hetzelfde probleem :)

• roeleboel
  • Registratie: maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Goof2000 schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 15:44:
[...]

Hoe zit het precies met de aansluitingen van de pricewatch: Ubiquiti UniFi Switch Lite 16 PoE
Op de datasheet staat:

Networking Interfaces (16) 10/100/1000 Mbps Ethernet RJ45
PoE Interfaces ( 8 ) PoE+ IEEE 802.3af/at(Pins 1, 2+; 3, 6-)

Dan denk ik 8 PoE poorten en dan lijkt het me AT poorten te zijn en de andere 8 poorten zijn geen PoE.

Hij op Tweakers staat bij de specificaties:
Power-over-Ethernet-poorten: 8x PoE (802.3af), 8x PoE+ (802.3at)
Dan denk ik alle 16 poorten PoE : 8 poorten AF en 8 poorten AT
Maar als ik naar het PoE vermogen kijk ga ik twijfelen.
De specs op tweakers ivm netwerkpoorten zijn vaak om van te huilen zo onduidelijk...
Ik heb dat ding liggen hier, en het zijn dus 8 poe(+) af/at poorten, en 8 poorten zonder poe - de linkse 8 poorten zijn met poe(+).

• Tha Render_2
  • Nu online
roeleboel schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 16:05:
[...]

De specs op tweakers ivm netwerkpoorten zijn vaak om van te huilen zo onduidelijk...
Ik heb dat ding liggen hier, en het zijn dus 8 poe(+) af/at poorten, en 8 poorten zonder poe - de linkse 8 poorten zijn met poe(+).
De foto is ook heel duidelijk: https://tweakers.net/i/m9...oPwNcRo=/i/2003681596.png

De linkse 8 hebben een PoE icoontje (bliksem) met een '+' bij dus PoE+ poorten en de rechtste 8 staat niets bij, dat zijn gewone LAN poorten.

• vanDaal
  • Registratie: november 1999
  • Laatst online: 17-09 17:14

vanDaal

-ismeereentje

Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de PSU (voeding) van een Unifi 16-poort 150W switch? Die van mij geeft geen signaal meer na plotselinge stroomuitval.

• mrdemc
vanDaal schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:32:
Heeft er iemand ervaring met het vervangen van de PSU (voeding) van een Unifi 16-poort 150W switch? Die van mij geeft geen signaal meer na plotselinge stroomuitval.
Is dat niet toevallig geweest tijdens een onweersbui in de buurt? Dan zou het bliksemschade kunnen zijn. Lijkt me beter om zulke apparaten te laten repareren door vakmensen :) Mogelijk kun je dat dan ook neerleggen bij de inboedelverzekering.

• Totaalgeflipt
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:21

Totaalgeflipt

De enige echte

vanDaal schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:32:
Ja ik, heb zo'n mean well cpu besteld bij Conrad.
https://www.conrad.nl/p/a...50-48-48-vdc-21-a-1293895

En een 3d print laten maken van een adapter om hem in de behuizing te plaatsen. Werk weer perfect.

Kan geen foto's vinden nu en ben op vakantie. Op verzoek wel te sturen na mijn vakantie.

[Voor 8% gewijzigd door Totaalgeflipt op 10-09-2021 17:44]

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Totaalgeflipt schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:42:
[...]

Ja ik, heb zo'n mean well cpu besteld bij Conrad.
https://www.conrad.nl/p/a...50-48-48-vdc-21-a-1293895

En een 3d print laten maken van een adapter om hem in de behuizing te plaatsen. Werk weer perfect.
Ah, thanks. Dat is snel. Die voeding kost 50 euro en die 3d print vast ook nog wat. Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat er ook een voeding van 25 euro is?

@mrdemc : nee, helaas. Het was helaas een beetje mijn eigen fout.

[Voor 7% gewijzigd door vanDaal op 10-09-2021 17:48]

• Totaalgeflipt
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 15:21

Totaalgeflipt

De enige echte

vanDaal schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:43:
[...]

Ah, thanks. Dat is snel. Die voeding kost 50 euro en die 3d print vast ook nog wat. Ik meende ook ergens gelezen te hebben dat er ook een voeding van 25 euro is?

@Totaalgeflipt ; nee, helaas. Het was helaas een beetje mijn eigen fout.
Je tagd de verkeerde ;-). Maar weet niks van een €25 versie af.

• Cyberpope
  • Registratie: april 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ik heb een Asus router en een unify accespoint.

In de Asus router heb ik alle devices netjes van een naam voorzien. Dat zie ik ook b.v. in pihole, die deze namen overneemt.

In mijn controller software voor mijn accespoint zie ik echter alleen mac-adressen van devices en niet deze namen. Is dat een instelling of gewoon onmogelijk?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Cartman!
  • Niet online
Heb eindelijk eens de tijd genomen om 1 device van Sonos (een Beam) over te zetten op t vaste netwerk, dat was letterlijk minder dan een minuut werk ook want er lag al een ongebruikte kabel. Ik zie in de Sonos app alles op WM:0 staan wat zou moeten betekenen dat ze op SonosNet zitten, dus goed. Ook zijn alle Sonos devices verdwenen uit de Unifi controller. Echter is ook de Beam verdwenen en is ook bedraad niet in de lijst te vinden... hoe kan ik die weer terug krijgen? Ik weet welke poort op de switch deze zit en wat het mac-adres is maar het device staat op "last seen: 3 hours ago". Op zich werkt t maar t stoort me dat deze niet zichtbaar is :P

• Skynett
  • Registratie: augustus 2019
  • Laatst online: 20:04
Cyberpope schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:52:
Ik heb een Asus router en een unify accespoint.

In de Asus router heb ik alle devices netjes van een naam voorzien. Dat zie ik ook b.v. in pihole, die deze namen overneemt.

In mijn controller software voor mijn accespoint zie ik echter alleen mac-adressen van devices en niet deze namen. Is dat een instelling of gewoon onmogelijk?
Voor zover ik weet kan dat alleen in de losse Unifi controller, dan moet je dus een cloud-key(2 plus) of dream-machine (pro, SE) of een software controller op een R-pi.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Skynett schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:00:
[...]

Voor zover ik weet kan dat alleen in de losse Unifi controller, dan moet je dus een cloud-key(2 plus) of dream-machine (pro, SE) of een software controller op een R-pi.
Ik draai de software op een R-pi. Maar die pakt ook de namen niet. Dus de controllersoftware draait 24/7

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• jakob
  • Registratie: december 2004
  • Laatst online: 11:59
Cartman! schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 12:54:
Heb eindelijk eens de tijd genomen om 1 device van Sonos (een Beam) over te zetten op t vaste netwerk, dat was letterlijk minder dan een minuut werk ook want er lag al een ongebruikte kabel. Ik zie in de Sonos app alles op WM:0 staan wat zou moeten betekenen dat ze op SonosNet zitten, dus goed. Ook zijn alle Sonos devices verdwenen uit de Unifi controller. Echter is ook de Beam verdwenen en is ook bedraad niet in de lijst te vinden... hoe kan ik die weer terug krijgen? Ik weet welke poort op de switch deze zit en wat het mac-adres is maar het device staat op "last seen: 3 hours ago". Op zich werkt t maar t stoort me dat deze niet zichtbaar is :P
Als je enkel Wifi-devices van Unifi hebt klopt dit. Van zodra er ergens een netwerkapparaat(switch of dream machine) rapporteert aan je controller krijg je deze informatie opnieuw binnen.

http://specs.tweak.to/11484

• schraal
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 20:33
Toevalligerwijs heb ik vanochtend precies hetzelfde gedaan, maar dan met een playbar. Ik zie deze ook niet meer in de topology en als ik op de switch kijk is de poort wel in gebruik, maar is er geen client bij de poort aangegeven. Maar ik zie de playbar wel in de Sonos app.
Het lukt me ook niet mijn Play:1 op SonosNet te krijgen (wm:0), hij blijft bij toevoegen in de Sonos app om een Wifi netwerk vragen en is dus in de app met wm:1 aangegeven. Deze zie ik dan ook als client van een van de accesspoints.
Oo zich werken de apparaten verder wel, maar wilde ze juist graag van m’n wifi af hebben.

iRacing Profiel

schraal schreef op zaterdag 11 september 2021 @ 13:30:
[...]

Toevalligerwijs heb ik vanochtend precies hetzelfde gedaan, maar dan met een playbar. Ik zie deze ook niet meer in de topology en als ik op de switch kijk is de poort wel in gebruik, maar is er geen client bij de poort aangegeven. Maar ik zie de playbar wel in de Sonos app.
Het lukt me ook niet mijn Play:1 op SonosNet te krijgen (wm:0), hij blijft bij toevoegen in de Sonos app om een Wifi netwerk vragen en is dus in de app met wm:1 aangegeven. Deze zie ik dan ook als client van een van de accesspoints.
Oo zich werken de apparaten verder wel, maar wilde ze juist graag van m’n wifi af hebben.
Is je ethernet kabel wel goed en het juiste vlan? Zou dat even los testen met een laptop.

Kan eigenlijk niet mis met een sonos. Ethernet kabel erin, reboot via powercycle en hij schakelt om. Mits je kabel goed is :)

PVoutput 4020WP Z-ZW en Z-ZO Tesla Model3

• Miki
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 21:41
Mijn bekabeld aangesloten Beam zie ik ook niet terug in mijn Unifi controller. Via WiFi zag ik mijn Beam wel maar sinds ik deze bekabeld heb aangesloten is deze niet terug te zien. Op mijn AC inwall zie ik wel dat de poort waarop de Beam is aangesloten actief is.

Zal er wel bij horen en met de tijd gefixed wordt.

Anyway, ik ben wat minder blij met de UAP Firmware 5.43.43. Dit is weer geheel brol en typische incompetentie die we van UI weer mogen verwachten. Een aantal iOS apparaten ging gisteren helemaal over de zeik, wel connectie maar geen internetverkeer. Gelukkig gaat het downgraden via de controller zonder al teveel gedoe :)

[Voor 43% gewijzigd door Miki op 11-09-2021 15:00]

Samsung QE55Q9F 2018 | APsystems 14x315Wp - ZW |  MacBook Pro 13" 2017 |  MacBook Air 13" 2017 I  iPad 2018 |  iPhone 12 |  TV 4K |  AirPods

• Behoorlijk Leek
  • Registratie: december 2017
  • Laatst online: 20:29
Mijn gevoel zegt dat de controller daarin even de weg kwijt kan zijn, even kijken onder inzichten/clientgeschiedenis, mss laatste 24 uur even op alle instellen, en staat hij daar nog tussen een forget doen.
Die schoon ik zo regelmatig op nadat er diverse devices verbinding gemaakt hebben wat er niet meer toe doen.

• vanDaal

vanDaal

-ismeereentje

Totaalgeflipt schreef op vrijdag 10 september 2021 @ 17:47:
[...]

Je tagd de verkeerde ;-). Maar weet niks van een €25 versie af.
Hier is het iemand gelukt met een goedkopere PSU en ook nog juiste form factor:
https://community.ui.com/...f1-44f4-9507-f741ec732288

(en hier te koop in Nederland)

[Voor 18% gewijzigd door vanDaal op 11-09-2021 20:14]

Pagina: 1 ... 137 138 139 Laatste

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee