bartzzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:44:
[...]
Bedankt voor het delen van je verhaal.
Inmiddels heb ik je verhaal gelezen op je site en snap ik ongeveer wat je gaat doen.
Het blijft technisch gezien natuurlijk gewoon een V2L oplossing. Alleen ben ik heel erg benieuwd hoe je het dagelijks wil gaan doen
Op je site schrijf je dat je ‘s avonds de stroom uit je MG4 wil gebruiken en overdag van het net.
Ga je dan elke avond na zonsondergang de auto ompluggen en VOOR zonsopkomst weer ompluggen.
Het gevaar zit hem vooral in de omvormers in jou installatie. De sinus die uit de auto komt is niet zo zuiver als je nodig hebt voor je installatie.
Ook is er dan nog de vraag: hoe heb je het geregeld met de aarding om een zwevend net te voorkomen.
Al met al zie ik als engineer van zonne-energie en elektrische installaties hier een gigantisch groot risico. (Ik raad dit soort DIY oplossing ook iedereen af)
Hartelijk dank voor je reactie. Bij deze dan even de opmerking m.b.t. aarding. De aangestuurde groepen zijn gewoon geaard via een aardlekschakelaar. De aangesloten groepen bestaan hoofdzakelijk uit verlichting en enkele lichte "niet geaarde" apparaten, zoals TV, computer en internet" .
V.w.b. het "om stekkeren" klopt jouw opmerking interdaad. Mijn voorbeeld in deze was de engelse MG4 eigenaar, die op Youtube terug te vinden is als " Tom's Man shed part one and two".
In mijn geval heb ik precies hetzelfde gedaan, alleen niet met een verlengsnoertje en adapter naar de auto, maar door gebruikmaking van een originele ev type 2 stekker met vaste "dikke 32A kabel". Juist om zo veilig mogelijk te werken.
Uiteraard zal ik niet elke ochtend de wekker zetten om de auto om te stekkeren, maar juist gedurende de "niet zonnige momenten, zoals 's-avonds/'s-nachts valt hier wel winst te behalen. Die kleine sluipgebruikers gebruiken toch wel wat stroom, wat ik overdag gratis van de zonnepanelen in de auto kan stoppen en tijdens de niet zonnige momenten weer aan kan spreken.
Qua veiligheid kan ik nog even toelichten dat NIET het gehele huis op de MG4 staat aangesloten, zodat de inductie kookplaat, koffiezetters, wasmachine, warmwaterdoorstromer etc. totaal NIET in verbinding staan met de MG4.
De geschakelde groepen vormen dus een volledig geïsoleerde groep, die juist wel essentieel is voor 'basic needs', zoals verlichting etc.
M.a.w. Als de MG niet aangesloten is, werken de groepen één op één volgens de bestaande methode op het net via een eigen fase.
De installatie, zoals deze nu is, heeft al twee jaar met succes gewerkt op de oude solar installatie i.c.m. een omvormer met opslag in loodaccu's. Deze schakelde ook al tussen de thuisaccu en het net.
Dit werkte zonder enig probleem, ware het niet dat de loodaccu's te weinig rendement op leverden.
Ik hoop met deze oplossing een iets beter resultaat te behalen.
Uiteraard staat veiligheid boven al, dus sta ik open voor suggesties, om juist een goed werkende oplossing te creëren.
De thuisaccu op wielen is immers ook een oplossing, waar hard aangewerkt en geëxperimenteerd wordt. In mijn opzet gaat het hier om een gedeelte van het huis, waar geen "heavy users" zijn aangesloten.
Binnen deze opzet heb ik dat ook een extra capaciteit begrenzer aangebracht, zodat de 2.2K die de MG mag/kan leveren, niet wordt overschreden.Mocht er per ongeluk toch een zwaardere stroomverbruiker aangesloten worden, dan schakelt he voorziening volledig af.
[
Voor 9% gewijzigd door
MGforLuxury op 08-04-2023 10:23
]