Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartzzz
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
swiffer81 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 21:23:
[...]

Persoonlijk had ik het onacceptabel gevonden om nog 4 weken extra rond te rijden zonder verwarming in april is het in de ochtend en avond nog best fris, als het twee uur duurt had dat toch wel ergens ff tussendoor gekund lijkt me voor een garantie geval 😇
Ik vind het ook onacceptabel. Maar soms is het dan toch zo. Zolang je kunt rijden vinden ze het geen top prioriteit.
En eerlijk gezegd begrijp ik dat wel.
Door het feit dat wij de Luxury hebben gekocht werkt stoel en stuur verwarming nog wel.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• MGforLuxury
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-01-2024
Even een reactie over de Gimmick van Veavictis_ m.b.t. de serieuze toepassing van V2L i.c.m. het echte leven in huis. Mijn MG4, ook een Dover White luxury met grey interieur, staat ook op de boot die mogelijk op 14 april 2023 in Zeebrugge wordt afgeleverd.

Ik bestelde deze eind februari bij VM in Amsterdam en heb al de nodige voorpret m.bt de aanschaf van de nodige accessoires en de voorbereiden van mijn al jaren gekoesterde wens om een echte V2H te realiseren. Ik heb inmiddels alle voorbereidingen getroffen om de MG4 serieus te gaan "stekkers" aan mijn huis om deze "deels" te voorzien van elektriciteit vanuit de "accu op wielen".

Het vergde uiteraard wel enige aanpassingen, maar dit was in mijn geval een redelijk eenvoudige ingreep. Ik had mijn woning al dusdanig voorbereid dat de "heavy users" afzonderlijk worden behandeld via "On GRID:" en de essentiële "dagelijks meest gebruikte" toepassingen via een eigen fase geschakeld.

M.a.w. V2L = V2H in de praktijk.

Ik heb er inmiddels een artikel over geschreven op mijn website.
Hier staat de historie vanaf 2016, waar ik begon met zonnepanelen en een eigen accuset in mijn garage, met de bedoeling om "Off Grid" te gaan. Dit lukte herlaas niet helemaal, gezien de technieken van die tijd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Rd9iueoSExK_ywnNqlJ6TrwxoGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyBwtEYEDkHEh4uqVIti0nCV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhUZmQ6h23O6Z0JLS_VyPOmL1E4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5cvOodLiS4uo9mnc2rKa4ROk.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/auYi-e2J8Y1f_u0Xvig1y378g5c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/iwXUXQrpXBivbqvMmup4bdIr.png?f=fotoalbum_largeMet mijn nieuwe opzet, hoop ik echte profijt te gaan hebben van de combinatie "MG4 - Zonnepanelen -> V2H". Nu maar hopen dat ook mijn MG4 snel van de boot rolt en wordt afgeleverd. In ieder geval is mijn VIN bekend en komt 14 april steeds dichter in zicht. De praktijk zal leren. Wordt vervolgd.

[ Voor 25% gewijzigd door MGforLuxury op 08-04-2023 00:02 . Reden: Typefoutjes en foto"s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09:43
Ron6 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 20:04:
Kan iemand me vertellen hoe dat zit in het RDW register. Ik zie auto's met een catalogusprijs van 37140, dat is dus de MG4 Luxury. Het leeggewicht verschilt echter. Er staan auto's in met een leeggewicht van 1660 kg, maar ook van 1640 kg. Ook bij het rijklaar gewicht zie je hier een verschil. Je zou toch verwachten dat alle MG4 Luxury's even zwaar wegen. Op dit moment maakt het niet uit, maar je zal hierdoor maar net in een hogere klasse voor de toekomstige wegenbelasting vallen.

Weet iemand hoe dat zit met die gewichten?
Vreemd inderdaad! Kan dat iets zijn als een trekhaak?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bartzzz
  • Laatst online: 11:15
[b]HHarskamp schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:56:Met mijn nieuwe opzet, hoop ik echte profijt te gaan hebben van de combinatie "MG4 - Zonnepanelen -> V2H". Nu maar hopen dat ook mijn MG4 snel van de boot rolt en wordt afgeleverd. In ieder geval is mijn VIN bekend en komt 14 april steeds dichter in zicht. De praktijk zal leren. Wordt vervolgd.
Bedankt voor het delen van je verhaal.
Inmiddels heb ik je verhaal gelezen op je site en snap ik ongeveer wat je gaat doen.

Het blijft technisch gezien natuurlijk gewoon een V2L oplossing. Alleen ben ik heel erg benieuwd hoe je het dagelijks wil gaan doen
Op je site schrijf je dat je ‘s avonds de stroom uit je MG4 wil gebruiken en overdag van het net.
Ga je dan elke avond na zonsondergang de auto ompluggen en VOOR zonsopkomst weer ompluggen.
Het gevaar zit hem vooral in de omvormers in jou installatie. De sinus die uit de auto komt is niet zo zuiver als je nodig hebt voor je installatie.

Ook is er dan nog de vraag: hoe heb je het geregeld met de aarding om een zwevend net te voorkomen.

Al met al zie ik als engineer van zonne-energie en elektrische installaties hier een gigantisch groot risico. (Ik raad dit soort DIY oplossing ook iedereen af)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGforLuxury
HandyLumberjack schreef op dinsdag 14 maart 2023 @ 19:32:
Het zou wel geniaal zijn als dat zou kunnen, tegelijkertijd kun je dan natuurlijk ook verbruikers aansluiten en dan heb je een mooi off-grid systeem.

Ik durf het alleen niet aan, maar als iemand anders gaat experimenteren ben ik benieuwd naar de resultaten.
Zie mijn experiment c.q. opmerking m.b.t. MG4 -> V2H

[ Voor 0% gewijzigd door MGforLuxury op 08-04-2023 09:39 . Reden: Vraag m.b.t. experiment MG4 naar v2l /V2H ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tiddie
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 18-04 14:11
[quote]MGforLuxury schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 23:56:
Even een reactie over de Gimmick van Veavictis_ m.b.t. de serieuze toepassing van V2L i.c.m. het echte leven in huis. Mijn MG4, ook een Dover White luxury met grey interieur, staat ook op de boot die mogelijk op 14 april 2023 in Zeebrugge wordt afgeleverd.

Ik bestelde deze eind februari bij VM in Amsterdam en heb al de nodige voorpret m.bt de aanschaf van de nodige accessoires en de voorbereiden van mijn al jaren gekoesterde wens om een echte V2H te realiseren. Ik heb inmiddels alle voorbereidingen getroffen om de MG4 serieus te gaan "stekkers" aan mijn huis om deze "deels" te voorzien van elektriciteit vanuit de "accu op wielen".

Het vergde uiteraard wel enige aanpassingen, maar dit was in mijn geval een redelijk eenvoudige ingreep. Ik had mijn woning al dusdanig voorbereid dat de "heavy users" afzonderlijk worden behandeld via "On GRID:" en de essentiële "dagelijks meest gebruikte" toepassingen via een eigen fase geschakeld.

M.a.w. V2L = V2H in de praktijk.

Ik heb er inmiddels een artikel over geschreven op mijn website.
Hier staat de historie vanaf 2016, waar ik begon met zonnepanelen en een eigen accuset in mijn garage, met de bedoeling om "Off Grid" te gaan. Dit lukte herlaas niet helemaal, gezien de technieken van die tijd.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]Met mijn nieuwe opzet, hoop ik echte profijt te gaan hebben van de combinatie "MG4 - Zonnepanelen -> V2H". Nu maar hopen dat ook mijn MG4 snel van de boot rolt en wordt afgeleverd. In ieder geval is mijn VIN bekend en komt 14 april steeds dichter in zicht. De praktijk zal leren.

Goed uitgedacht .
Maar weet je ook hoeveel vermogen je kunt trekken uit de MG 4 ?
Want ik lees dat je ongeveer 2.2 Kw 1 fase kunt halen uit de auto .Dat is en beetje weinig voor en woning als je wat spullen gaat gebruiken.
En tegenwoordig wordt bij Electronic veel voorgeschreven dat het niet deugdelijk werkt op en zwevende voeding . Zoals en generator en dus ook en losse accu . ( accu en omvormer die in de auto gemonteerd is )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGforLuxury
bartzzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:44:
[...]

Inmiddels heb ik je verhaal gelezen op je site en snap ik ongeveer wat je gaat doen.

Het blijft technisch gezien natuurlijk gewoon een V2L oplossing. Alleen ben ik heel erg benieuwd hoe je het dagelijks wil gaan doen
Op je site schrijf je dat je ‘s avonds de stroom uit je MG4 wil gebruiken en overdag van het net.
Ga je dan elke avond na zonsondergang de auto ompluggen en VOOR zonsopkomst weer ompluggen.
Het gevaar zit hem vooral in de omvormers in jou installatie. De sinus die uit de auto komt is niet zo zuiver als je nodig hebt voor je installatie.

Ook is er dan nog de vraag: hoe heb je het geregeld met de aarding om een zwevend net te voorkomen.

Al met al zie ik als engineer van zonne-energie en elektrische installaties hier een gigantisch groot risico. (Ik raad dit soort DIY oplossing ook iedereen af)
Hartelijk dank voor je reactie. Bij deze dan even de opmerking m.b.t. aarding. De aangestuurde groepen zijn gewoon geaard via een aardlekschakelaar. De aangesloten groepen bestaan hoofdzakelijk uit verlichting en enkele lichte "niet geaarde" apparaten, zoals TV, computer en internet" .

V.w.b. het "om stekkeren" klopt jouw opmerking interdaad. Mijn voorbeeld in deze was de engelse MG4 eigenaar, die op Youtube terug te vinden is als " Tom's Man shed part one and two".

In mijn geval heb ik precies hetzelfde gedaan, alleen niet met een verlengsnoertje en adapter naar de auto, maar door gebruikmaking van een originele ev type 2 stekker met vaste "dikke 32A kabel". Juist om zo veilig mogelijk te werken.

Uiteraard zal ik niet elke ochtend de wekker zetten om de auto om te stekkeren, maar juist gedurende de "niet zonnige momenten, zoals 's-avonds/'s-nachts valt hier wel winst te behalen. Die kleine sluipgebruikers gebruiken toch wel wat stroom, wat ik overdag gratis van de zonnepanelen in de auto kan stoppen en tijdens de niet zonnige momenten weer aan kan spreken.

Qua veiligheid kan ik nog even toelichten dat NIET het gehele huis op de MG4 staat aangesloten, zodat de inductie kookplaat, koffiezetters, wasmachine, warmwaterdoorstromer etc. totaal NIET in verbinding staan met de MG4.
De geschakelde groepen vormen dus een volledig geïsoleerde groep, die juist wel essentieel is voor 'basic needs', zoals verlichting etc.

M.a.w. Als de MG niet aangesloten is, werken de groepen één op één volgens de bestaande methode op het net via een eigen fase.

De installatie, zoals deze nu is, heeft al twee jaar met succes gewerkt op de oude solar installatie i.c.m. een omvormer met opslag in loodaccu's. Deze schakelde ook al tussen de thuisaccu en het net.
Dit werkte zonder enig probleem, ware het niet dat de loodaccu's te weinig rendement op leverden.

Ik hoop met deze oplossing een iets beter resultaat te behalen.

Uiteraard staat veiligheid boven al, dus sta ik open voor suggesties, om juist een goed werkende oplossing te creëren.

De thuisaccu op wielen is immers ook een oplossing, waar hard aangewerkt en geëxperimenteerd wordt. In mijn opzet gaat het hier om een gedeelte van het huis, waar geen "heavy users" zijn aangesloten.

Binnen deze opzet heb ik dat ook een extra capaciteit begrenzer aangebracht, zodat de 2.2K die de MG mag/kan leveren, niet wordt overschreden.Mocht er per ongeluk toch een zwaardere stroomverbruiker aangesloten worden, dan schakelt he voorziening volledig af.

[ Voor 9% gewijzigd door MGforLuxury op 08-04-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
@MGforLuxury Tof idee! Heb er ook over nagedacht om alle "sluipverbruikers" naar 1 fase te zetten en die om te switchen als de zon onder gaat, maar voorlopig is het een V2L noodstopcontactje geworden. Ik ben wel benieuwd hoe het bij jou in de praktijk gaat werken! Misschien voor jou mosterd na de maaltijd, maar V2L kan gewoon ook over je laadkabel: dat scheelt je omstekkeren...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3r5ys4LrNaGN9lLiac9Lebvxvp8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6f9i60sYNuy77P16b7wwqxII.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/REqG_U8_LNe2Zkl4mY1L0VoWioo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4a8p6amHzjPnpg4iDnieF9gB.jpg?f=fotoalbum_large

Technische discussie misschien beter hier houden:
Zelfbouw Laadpaal ervaringen

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 08-04-2023 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
swiffer81 schreef op zondag 2 april 2023 @ 10:09:
Weer 500 km verder in de MG4 en wat is het toch een goed rijdende auto een mooi onderstel en lekker vlot/snel als je erom vraagt.
Het iets vierkante stuur bevalt me ook goed en ligt lekker in de hand met de juiste dikte. Rammeltjes en kraakjes zijn er minimaal alleen op slechter wegdek hoorbaar maar niet in storende mate en persoonlijk ben ik iemand die zich enorm kan storen aan dit soort zaken dus ook hier heeft MG zijn zaakjes op orde.

Het verbruik is netjes en schommelt met weinig snelweg ritten tussen de 14 en 18kWh/100km
bij een gemiddelde snelheid tussen de 50 en 70 km/h
Op de snelweg neemt dit rap toe bij snelheden van 110 en hoger, en tegenwind vindt de MG4 niet fijn met ze relatief hoge luchtweerstand CW van 0,29 dan moet je rekening houden met een rijbereik van max 250km
De warmtepomp is merkbaar efficiënter dan de ptc verwarming in me vorige ev auto en houdt het best netjes stabiel warm bij een ingestelde temperatuur van 24/25 (zou fijn zijn als MG dit met een update weet te corrigeren naar rond de 20 want zo voelt het aan zoals al vaak vermeld.

De mindere punten zijn het toch wel te kleine touchscreen, zeker in de hoogte hadden ze deze wel wat centimeters mogen vergroten.
Cruisecontrol remt onnodig af in minimale bochten, zeker op 80km/h wegen en de snelweg erg irritant voor jezelf en de gene achter je, beetje ‘gas’ bijgeven werkt wel maar zou niet nodig moeten zijn MG.

Snelheidsborden herkenning maakt er regelmatig een potje van of weet spontaan niks meer weer te geven, niet echt betrouwbaar dus.
Wat wel betrouwbaar is, is de snelheidsmeter deze is heel precies, gemeten gps afwijking bij 100km/h is maar 1% opletten dus bij trajectcontroles waar de meeste auto’s rond de 5% afwijking hebben loop je hier snel een kleine boete op als je denkt veilig 105 op de cruise te rijden in een 100 zone 😇

Pas onder de 75% accu heb je de beschikking over de maximale regeneratie.
Bij 15% had ik al minder vermogen beschikbaar hier kwam ik achter tijdens het vlot invoegen en verraste me nogal ipv ervoor moest ik toch maar achter de auto invoegen (misschien omdat de accu pas 3 keer is opgeladen, hopelijk wordt dit nog beter en pas onder de 10%

Wat heeft MG dit toch prachtig gedaan 😎
[Afbeelding]
Het lijkt erop dat er een deel van deze stekeligheden zijn opgelost met het plaatsen van een nieuwe update.
De Duitse MG4 rijder/tester Tarik heeft in Wuppertal een nieuwe update laten plaatsen en was enthousiast.
Nu ook Nederland nog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jbraamse
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 11-09 13:20
Shadowhawk00 schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 18:58:
[...]

Maar dat doe je helemaal niet, je sleutelt niet aan de veiligheidssystemen. De regels voor chiptunen zeggen dat je het vermogen van de auto niet met meer dan 20% moet laten toenemen. En dat doe je niet/

Bovendien als je de software van de auto achteraf niet meer mag aanpassen hoe wil je dan updates van de software regelen als leverancier en software updates?

Je mag inderdaad niet zeggen dat een auto voldoet aan spec A als je daar niet aan voldoet. En een auto moet aan de spec voldoen bij verkoop.
Maar goed meer een theoretische discussie, eerst maar eens de bugs uit de auto laten halen.
Hier zit ook nog een technisch verhaal aan:

Een dealer kan software upgraden/updaten, hier voor krijgt hij kant en klare software sets aangeleverd.
Hij kan geen veranderingen in de software aanbrengen zolang MG dat niet goedkeurt.

Mogelijk zitten er simpele ¨switches" in de software, maar vaak heb de broncode nodig en die heeft alleen de ontwerper van de software.
Daarnaast, als je in software één probleem oplost, dan creëer je soms een nieuw probleem.
Dat lijkt me gevaarlijk, ik wil dus niet dat zomaar iedereen in de software kan zitten rommelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
MGforLuxury schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:01:
[...]
Hartelijk dank voor je reactie. Bij deze dan even de opmerking m.b.t. aarding. De aangestuurde groepen zijn gewoon geaard via een aardlekschakelaar.
Helaas/gelukkig heeft een aardlekschakelaar weinig te maken met correcte aarding. Wanneer je 'aarding via de aardlekschakelaar' opschrijft is dat licht verontrustend :)
Trek de groepenkast maar open; aardlekschakelaars zijn niet verbonden met de groengele aarde.
Als je het daar verder over wil hebben kan dat beter in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGforLuxury
Tiddie schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 16:26:
Na lang mee lezen ook maar en account aangemaakt .
En ook de spreadsheet aan gevuld.
Ook ik heb de lijst ingevuld, nadat ik mij binnen dit topic had gevoegd. Wat ik nog mis is een veldje voor de opties. Dit zou mogelijk wat duidelijkheid kunnen geven bij een eventuele toekenning. Zo is er nu sprake over wel/geen zwart dak. Maar de al lang bekende optie van GREY interieur kun je nergens kwijt. Dat is naar mijn bescheiden mening, toch wel een onderscheidende toevoeging. Wij hebben bijv. een MG4 Luxury besteld met als extra toevoeging op de factuur : Dover White/black roof (WSB/PBC) en Stof/synthetisch leder Grijs (TR002). Het zal duidelijk zijn dat ik natuurlijk geen genoegen neem met het gegeven dat een dealer bij een zwart interieur toekent omdat dit toevallig zo uit komt. In mijn geval werd dan ook direct het VIN nummer op de factuur geplaatst en een vooraankondiging "14 april Zeebrugge". :)
Dus mogelijk een suggestie om een veldje toe te voegen met deze opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGforLuxury
Proton_ schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 12:04:
[...]

Helaas/gelukkig heeft een aardlekschakelaar weinig te maken met correcte aarding. Wanneer je 'aarding via de aardlekschakelaar' opschrijft is dat licht verontrustend :)
Trek de groepenkast maar open; aardlekschakelaars zijn niet verbonden met de groengele aarde.
Als je het daar verder over wil hebben kan dat beter in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2.
Bedankt voor deze reactie.

Ik realiseerde mij dit ook later. Een zéér misleidende opmerking.

Deze reactie kwam op de opmerking van de "zwevende aarding". Volgens mij is er hier geen sprake van in mijn situatie. De aarding van de aangesloten gebruikers is "direct" en constant binnen onze huisinstallatie.

Ik begrijp je opmerking mbt dit draadje in deze topic.
Excuses daarvoor. _/-\o_
Het was ook niet mijn bedoeling om dit onderwerp hier verder uit te diepen. Was slechts een reactie op een aantal lezers die het over de V2L oplossing van hun MG hadden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MGforLuxury
savale schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 10:35:
@MGforLuxury Tof idee! Heb er ook over nagedacht om alle "sluipverbruikers" naar 1 fase te zetten en die om te switchen als de zon onder gaat, maar voorlopig is het een V2L noodstopcontactje geworden. Ik ben wel benieuwd hoe het bij jou in de praktijk gaat werken! Misschien voor jou mosterd na de maaltijd, maar V2L kan gewoon ook over je laadkabel: dat scheelt je omstekkeren...

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Technische discussie misschien beter hier houden:
Zelfbouw Laadpaal ervaringen
Bedankt voor je reactie.
Ik wist niet van dit topic af, dus zal mijn oplossing op een ander discussie forum plaatsen.

De gedachte was om alleen even te delen dat ik hier mee bezig was, omdat er om eventuele V2L ervaringen werd gevraagd door enkele MG gebruikers.

Vwb de tweede stekker is een bewuste keuze geweest. Ik wilde de Zappi lader ongemoeid laten en de zaak gescheiden houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
dinootje schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 19:27:
[...]

Afgelopen week 416 km op één lading gereden met onze MG4 Luxury, met nog 37 km bereik over.
Zeker 350 km snelweg, met de helft 90 km/u bij mooi weer en de helft 95 km/u met regen.
Dat levert een overall verbruik van 15,0 kwh/100km op.

En na het volledig weer opladen staat het bereik in ECO op 470 km!
Ok dat is wel beter dan dat ik het doe.
En dat is in ECO en max regeneratief remmen. Nog andere opties aan/uit die veel verschil maken? Ja de airco ken ik wel :P
jbraamse schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 11:37:
[...]
Hier zit ook nog een technisch verhaal aan:

Een dealer kan software upgraden/updaten, hier voor krijgt hij kant en klare software sets aangeleverd.
Hij kan geen veranderingen in de software aanbrengen zolang MG dat niet goedkeurt.

Mogelijk zitten er simpele ¨switches" in de software, maar vaak heb de broncode nodig en die heeft alleen de ontwerper van de software.
Daarnaast, als je in software één probleem oplost, dan creëer je soms een nieuw probleem.
Dat lijkt me gevaarlijk, ik wil dus niet dat zomaar iedereen in de software kan zitten rommelen.
Ik verwacht eigenlijk gewoon een config file met factory defaults die elke keer geladen worden bij het opstarten van de auto.

Overigens lijkt een software update te gaan via de USB poort. Dus eigenlijk zou je ook niet meer naar de dealer moeten als er een nieuwe update voor je auto is. Tenminste technisch gezien zou het geen probleem moeten zijn en het ontlast wel het dealer netwerk.
Werkplaats afspraken zijn nogal lastig te krijgen op dit moment.

[ Voor 50% gewijzigd door Shadowhawk00 op 08-04-2023 14:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mauricecu
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-08-2024
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gkoQn3BceS51eWfRhSfpZvrzw4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8gFdousg07XP9qyOBplYJJbL.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn de software versies die ik in mijn rode MG4 heb - iemand andere versies?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pittig
  • Laatst online: 07-07 19:20
Ook ik heb met veel plezier dit forum gelezen en ook een account aangemaakt.
Ik heb mijn MG4 lux Andes grey op 10-01-23 besteld in Amsterdam.
Vorige week vm gebeld hij komt op 2 juni aan in Zeebrugge en wordt 14 dagen erna afgeleverd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 13:27
LaBuenaVida schreef op donderdag 6 april 2023 @ 09:36:
Ik mag binnenkort mijn MG5 ophalen.
Ik dacht dat er hier ergens een checklist stond van zaken dat je moest controleren, zoals afgeplakte klepjes onder de deuren etc.

Iemand die dit nog staan heeft?
Helaas via de zoekfunctie niet gevonden wat ik zocht..
Als je zoekt op mijn berichten in dit topic vind je de lijst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 10-09 21:20
Spreadsheet versie 8 april 21:45 hersteld. Wijzigingen die in de tussentijd zijn gedaan, zijn verloren.

Het zou fijn zijn voor iedereen als bepaalde mensen stoppen met het ***en van de filters, sorteerfuncties en dergelijke. Er stonden WEER opeens andere modellen auto's dan die besteld zijn bij bepaalde personen. Ik begin er een beetje gek van te worden en als het aanhoudt ga ik heel de sheet locken.

Het tabblad Data staat gesorteerd op Besteldatum oud>nieuw. Als je specifieke informatie over een bepaald model wil zien zoals aantal uitvoeringen, aantal kleuren, gemiddelde levertijd per uitvoering, ga dan naar het tabblad Levertijden en ga NIET aan de filters of tabellen in het Data tabblad zitten. Bij voorbaat dank.

[ Voor 59% gewijzigd door matthewtje op 09-04-2023 22:28 . Reden: Verdere toelichting ]

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• matthewtje
Ook zojuist het tabblad Aantallen aangemaakt om de aantal (in de spreadsheet aanwezige) modellen/ranges/uitvoeringen/kleuren te tonen.

Daarnaast het Levertijden tabblad opnieuw gemaakt met zelfde opmaak als Aantallen, echter dan uiteraard voor de eerst aangegeven levertijd, verwachte levertijd en uiteindelijke levertijd per model/range/uitvoering/kleur

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
2 weken geleden mijn auto gewassen en de wieldoppen eraf gelaten...
Blijkt nu dat er roestvorming is in de wielgaten.
Dat hoort toch niet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EXACK2bdrfzpHUxHeiRHbP_Nprk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2mC0kfQXN5I3UTxmKSfdZsT8.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DexpLqIDtT4oej5Empxs-lGSEBc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oDaXir9lIJx0Ud2vHVc89VHg.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shake
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 06-09 20:39
OmeRobbie schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:17:
Dat hoort toch niet?
De oranje showroom auto in Leidschendam had deze roestvorming ook op 25-11-22.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 07:26
OmeRobbie schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:17:
Dat hoort toch niet?
Mooi is het niet, maar echt kwaad kan het ook niet op die plekken. Je kan het inspuiten met een beschermingsmiddel om het roesten ietwat te vertragen.

Er zijn sierdoppen voor bedacht om de roest uit het oog te onttrekken:

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=VPeL30HTHnwn

Vind persoonlijk de wielmoeren ook niet echt fraai en waarschijnlijk velen met mij, want daar heeft men ook wat op bedacht:

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=i2e3vrig6rs0

Zo, ook weer opgelost :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OmeRobbie
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16-02 15:56
meacount schreef op maandag 10 april 2023 @ 08:59:
[...]

Mooi is het niet, maar echt kwaad kan het ook niet op die plekken. Je kan het inspuiten met een beschermingsmiddel om het roesten ietwat te vertragen.

Er zijn sierdoppen voor bedacht om de roest uit het oog te onttrekken:

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=VPeL30HTHnwn

Vind persoonlijk de wielmoeren ook niet echt fraai en waarschijnlijk velen met mij, want daar heeft men ook wat op bedacht:

https://nl.aliexpress.com...urPageLogUid=i2e3vrig6rs0

Zo, ook weer opgelost :)
Oh joh, kan geen kwaad maar dit is toch niet normaal? Kunnen ze niet een rvs iets bedenken ofzo ipv afdekken met iets?
Enne welk antiroest middel raad je aan? Je kunt dus alleen maar roesten rekken?

Goeie van die sierdoppen en wielmoerdoppen. Twijfel of ik niet weer die plastic wieldoppen erop doe, want was maar een testje...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meacount
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-09 07:26
OmeRobbie schreef op maandag 10 april 2023 @ 09:14:
[...]

Oh joh, kan geen kwaad maar dit is toch niet normaal? Kunnen ze niet een rvs iets bedenken ofzo ipv afdekken met iets?
Enne welk antiroest middel raad je aan? Je kunt dus alleen maar roesten rekken?

Goeie van die sierdoppen en wielmoerdoppen. Twijfel of ik niet weer die plastic wieldoppen erop doe, want was maar een testje...
Mocht het niet bij een testje blijven, dan zou ik 2 setjes nemen van beiden, er is meer te kiezen:

https://nl.aliexpress.com...pm=a2g0o.detail.1000002.0

Anti roest, ja de fabriek zal er wel raad op weten, maar daar waar de zon niet schijnt.....

Middeltjes genoeg om daar de roest te lijf te gaan, persoonlijk zou ik het met rust laten, maar voor het geval je er wel een aanval op wil doen:

https://www.amazon.nl/s?k...3%95%C3%91&ref=nb_sb_noss

Helaas, of gelukkig... zelf geen ervaring met deze middelen. Koop nieuwe auto's en tegen de tijd dat het bruine monster er aan wil gaan vreten, komt er weer een nieuwe. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcSpencer
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-02-2024
@OmeRobbie, mooie velgen kun je een foto plaatsen van de gehele velg. Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• savale
MarcSpencer schreef op maandag 10 april 2023 @ 12:33:
@OmeRobbie, mooie velgen kun je een foto plaatsen van de gehele velg. Thx
Dat zijn "gewoon" de lichtmetalen velgen onder het wieldeksel:
YouTube: MG4 EV aero wheel covers - What's underneath, why should you keep th...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 14:49
Na bijna anderhalve week rijden met mijn MG 4 sinds we de auto bij VM hadden opgehaald (batterij op 90% vol) zojuist de auto voor het eerst aan de (publieke) laadpaal gehangen. Zat nog 24% lading in de batterij, en ons overall gebruik sinds de vorige keer laden (door VM dus) komt uit op een nette 14,7 kWh / 100km. Niet slecht! :)

Paar keer op de snelweg gereden (Amsterdam - Almere, en Almere - Utrecht v.v.) en verder voornamelijk binnen de bebouwde kom gereden. En dat op de default instelling (Normaal met regeneratief remmen stand 3), in deze tijd van het jaar. Inclusief ook een keer de auto voorverwarmen vanwege ijs op de ramen afgelopen week.

Hangt momenteel aan een 11 kW / 3 fase publieke laadpaal, en is nu aan het laden met een snelheid van ~ 9.40 kW / h.

<aanvulling>Laden heb ik handmatig gestopt op 91% terwijl ik in de iSmart app aangegeven had dat de auto tot 80% geladen moest worden. Blijkbaar werkt die 80% grens niet, wat al eerder opgemerkt was door iemand anders hier... Hopelijk een bekend iets bij MG dat via een update (app? firmware in de auto?) opgelost kan worden. Hoe dan ook, van 24% naar 91% laden aan een openbare laadpaal voor €14,34 vind ik helemaal prima! :*)

[ Voor 21% gewijzigd door Haay op 10-04-2023 20:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:22
bartzzz schreef op zaterdag 8 april 2023 @ 07:44:
[...]

@MGforLuxury

Ik werk ook in deze markt, en ben het eens. Niet doen dit is niet hiervoor ontworpen en potentieel safety risico. V2L is iets anders van V2H / V2G. Als je echt hiermee iets wilt doen kun je beter een thuisbatterij aanschaffen of echt de V2L adapter gebruiken. Ik zie ook filmpjes langskomen van Ecoflow Delta Pro en andere (Amerikaanse) BEV's om een huis te voeden. Met een onbetrouwbaar netwerk en eenfasige aansluiting is dit heel anders dan bij ons met 3F en uiterst stabiel netwerk. Dus de vraag is WAAROM?

Naast mogelijke risico's met aardlek heeft de auto ook geen 50Hz net synchronisatie, wat gebeurt er tijdens een stroomstoring als de auto aan het leveren is? Zoek even op anti-islanding. https://blog.windurance.com/how-does-anti-islanding-work

[ Voor 7% gewijzigd door Vaevictis_ op 10-04-2023 19:25 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jony23
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 16:06
Vandaag eens gaan kijken naar het voor mij dichtstbijzijnde MG servicepunt van MG Van Mossel in Waalwijk.
Grote moderne showroom vol met Volkswagens. MG servicepunt is daar in een Van Mossel VW dealer filiaal.
Mij werd gevraagd of men mij kon helpen en ik gaf aan een MG4 besteld te hebben. Rondgang gemaakt tot in de werkplaats, waar ook een oranje MG4 standaard stond.
De medewerker gaf aan dat er als vervangend vervoer een paar MG4's werden gebruikt.
Daarna nog een rondje door de showroom gemaakt, waar alle ID modellen stonden. De ID Buzz is ook heeeel erg mooi.
Al met al een goede eerste indruk gekregen van ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emansuhh
  • Laatst online: 21-07-2023
de Sheet is weer omzeep geholpen. bij mij staat nu een mg4 ipv de ZS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaLPiTaTioN
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-09 22:21
Ik keek weer eens in de Excel-lijst. Ik heb een ZS EV besteld, maar nu staat daar MG4. Als ik die aanpas en dan opnieuw sorteer dan staat er weer MG4. Ik word helemaal gek van MG4. Alle berichten in dit topic gaat over MG4. Dat is best, maar waarom staat ook MG4 bij mijn regel in Excel? De MG4 bestond nog niet toen ik mijn auto had besteld ;).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nancy81
  • Laatst online: 13-01-2024
Ik heb nu ook een MG4 ipv een ZS. Het voordeel is dat deze wel binnen een paar maanden wordt geleverd🤣

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Mg4 en ZS ev lijken omgewisseld te zijn. Ik heb namelijk ineens een ZS besteld :)

Gok dat iemand heeft lopen spelen met filters, maar even vergeet dat het filter bij iedereen wordt toegepast.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matthewtje
Lijst weer hersteld... naar 10:56 vanochtend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• matthewtje
matthewtje schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 15:09:
Lijst weer hersteld... naar 10:56 vanochtend.
Zojuist poging gedaan tot gedeeltelijk het blad te beveiligen. Hoor graag als iets nu niet lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:37
Wat me opvalt aan die excellijst is dat maar 18 mensen een standard range kozen en de rest een long range. MG had bedacht dat het type 'long range' helemaal niet interessant was voor NL. (dus er zijn rel. weinig toegewezen) Zouden ze zich zo vergist hebben?

[ Voor 8% gewijzigd door technopeuter op 11-04-2023 17:50 ]

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(jarig!)
Nee, maar veel mensen zijn niet rationeel ;)

(cue de mensen die hun keuze gaan verdedigen in 3, 2, 1...)
Meer accu zit natuurlijk nooit in de weg.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thien
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:25
b10
22-04 staat de MG4 klaar in nijmegen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdyksman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 08:40
technopeuter schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:49:
Wat me opvalt aan die excellijst is dat maar 18 mensen een standard range kozen en de rest een long range. MG had bedacht dat het type 'long range' helemaal niet interessant was voor NL. (dus er zijn rel. weinig toegewezen) Zouden ze zich zo vergist hebben?
Heb al een jaar een SR ga er prima op voor het prijsverschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Rdyksman schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:05:
[...]

Heb al een jaar een SR ga er prima op voor het prijsverschil
toch niet 3x/jaar een beetje spijt?

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rdyksman
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12-09 08:40
technopeuter schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:14:
[...]

toch niet 3x/jaar een beetje spijt?
Nee niet precies. Moet wel zeggen dat ik bijna alleen in nl rij en eigen laadpaal hem. Icm soms een snellader na 13 maanden bijna op 26000 km

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 13:43
Proton_ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:53:

Het is niet alleen de extra accucapaciteit.

Bij de ZS is driefase (11kW) laden alleen een optie bij de LR versie. De SR laad in de praktijk meestal max 3.7kW. Voor mij was de driefase lader de reden om de LR versie te kiezen, als de SR ook driefase kon laden had ik die wel gekozen.

Gasloos sinds 2015, 117x125Wp+26x295Wp+11x395Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Capital_G
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-08 10:34
Als de SR met luxere inrichting i.c.m. warmtepomp en stoelverwarming beschikbaar was had ik die gekozen, maar die is er niet dus is de Luxury een logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sue18
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-08 20:56
Denk dat ze vergeten zijn dat ev's ook hier veel zakelijk gebruikt worden. Vooral als je een hele dag voor de boeg heb of toch ook wat verdere afstanden moet rijden is het toch wel fijn iets meer range te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 12:19
HandyLumberjack schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 18:44:
[...]

Het is niet alleen de extra accucapaciteit.

Bij de ZS is driefase (11kW) laden alleen een optie bij de LR versie. De SR laad in de praktijk meestal max 3.7kW. Voor mij was de driefase lader de reden om de LR versie te kiezen, als de SR ook driefase kon laden had ik die wel gekozen.
Ik heb de MG5 en daar zit die 3 fase laden al bij de SR. Ik moet er niet aan denken om met mijn gebruik van ruim 200km per dag met 3kW te moeten laden :X Moet je niet een keer 's avonds een teamuitje in de winter hebben, dan is de auto nog niet vol om 7:00

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrme12345
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Als je een laadpaal aan huis hebt dan is de SR meer dan voldoende, zeker met een range van ca. 250-300km. En voor die paar keer dat je moet snelladen is ook wel te overzien. Ik heb hiervoor een ioniq gehad met 200km range en heb denk ik per jaar max 10 x van snelladers gebruik gemaakt. En de SR heeft een LFP accu, dus minder degeneratie en gewoon altijd tot 100% laden. En dan is de SR ook nog een aantal duizenden euro's goedkoper. En het is maar een vervoersmiddel ;-)

energienerds.nl | gasloos| 11,5kWp | 20 kWh accu | EV | Atlantic WPB

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• savale
mrme12345 schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:07:
Als je een laadpaal aan huis hebt dan is de SR meer dan voldoende, zeker met een range van ca. 250-300km. En voor die paar keer dat je moet snelladen is ook wel te overzien. Ik heb hiervoor een ioniq gehad met 200km range en heb denk ik per jaar max 10 x van snelladers gebruik gemaakt. En de SR heeft een LFP accu, dus minder degeneratie en gewoon altijd tot 100% laden. En dan is de SR ook nog een aantal duizenden euro's goedkoper. En het is maar een vervoersmiddel ;-)
Eens: de luxury / long range is dan ook puur "luxe" wat je koopt: zowel in range, laadsnelheid (ook al is dat enkel voor je vakanties) als de andere extraatjes zoals de stoel / stuurverwarming etc.
Voor mijzelf sprekend: ik heb ook gekeken naar bijvoorbeeld een megane e-tech. Voor mijn gevoel heb ik nu EN de luxe EN bespaard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wrc
  • Laatst online: 10-09 15:58

Wrc

zalkc schreef op dinsdag 4 april 2023 @ 23:05:
[...]

Die piek valt mij ook op bij het laden, ik geef nog steeds het koude weer de schuld, maar ik had wel beter verwacht afgelopen zondag dan 40kW bij fastned.

Heb je hier al meer over gevonden?
Nee, ik heb verder nog geen gebruik gemaakt van snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b1rdbrain
  • Laatst online: 24-05-2023
Proton_ schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 17:53:

Hier idd gekozen voor de LR versie. Waarschijnlijk niet rationeel, maar wij willen inderdaad graag zonder zorgen een flink stuk heen en weer kunnen rijden zonder ‘laadstress’. Ook al gebeurd dat maar een paar keer per jaar.

Daarbij wordt een SR met een koude dag, kachel aan, etc etc wel erg short. I know, waarschijnlijk ook een paar dagen per jaar. Maar toch.

Zoals ik al zei: niet rationeel gekozen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-08 19:32

Bezulba

Formerly known as Eendje

Kosten per km range zijn lager in de LR dan in de normale versie. Dat is rationeel ;)

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sue18
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-08 20:56
Bezulba schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 21:35:
Kosten per km range zijn lager in de LR dan in de normale versie. Dat is rationeel ;)
Precies. Ook tijd is geld. Vandaag 3 uur file gestaan en totaal 5 uur in de auto... Totaal geen behoefte om dan ook nog eens ergens aan de laadpaal te moeten haken onderweg...(rij nu nog benzine, maar een van de redenen om toch voor een lr te gaan.)

[ Voor 9% gewijzigd door sue18 op 11-04-2023 22:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
De reden waarom ik geen MG 4 Standard maar MG 4 Comfort heb gekozen was primair het 3-fase laden van de Comfort (en Luxury) wat de Standard versie niet heeft. Omdat ik met mijn rijtjeshuis zonder oprit geen eigen laadpaal heb en dus afhankelijk ben van publieke laadpalen in de wijk maakt het kunnen laden met 3-fase vs 1-fase nogal een verschil! Het laden van 35 kW met 9,5 kW/h vs 3,5 kWh is het verschil tussen een krappe 4 uur laden en een krappe 10 uur laden. Die kortere tijd geeft toch meer flexibiliteit!

De grotere capaciteit is leuk voor langere ritten maken in de zomervakantie, maar heb ik de rest van het jaar niet echt nodig. Nice to have, maar voor ritten binnen Nederland niet noodzakelijk. Maar 3-fase laden was voor mij wel een must have.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ron6
  • Laatst online: 09-09 09:53
Marketeers zitten er wel vaker naast... Nederlanders zijn behoorlijk mobiel. Ons landje is dan wel klein, maar daarin weten we ons behoorlijk veel te verplaatsen.

Zelf heb ik voor de LR gekozen omdat ik ongeveer iedere drie weken een rit van 550 km heen, en een paar dagen later weer terug maak. Snel laden, en een grote accu waren doorslaggevend.

[ Voor 3% gewijzigd door Ron6 op 11-04-2023 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
Vaevictis_ schreef op maandag 10 april 2023 @ 17:51:
[...]

@MGforLuxury

Ik werk ook in deze markt, en ben het eens. Niet doen dit is niet hiervoor ontworpen en potentieel safety risico. V2L is iets anders van V2H / V2G. Als je echt hiermee iets wilt doen kun je beter een thuisbatterij aanschaffen of echt de V2L adapter gebruiken. Ik zie ook filmpjes langskomen van Ecoflow Delta Pro en andere (Amerikaanse) BEV's om een huis te voeden. Met een onbetrouwbaar netwerk en eenfasige aansluiting is dit heel anders dan bij ons met 3F en uiterst stabiel netwerk. Dus de vraag is WAAROM?

Naast mogelijke risico's met aardlek heeft de auto ook geen 50Hz net synchronisatie, wat gebeurt er tijdens een stroomstoring als de auto aan het leveren is? Zoek even op anti-islanding. https://blog.windurance.com/how-does-anti-islanding-work
@Vaevictis_ bedankt voor je reactie.
Even nog voor alle duidelijkheid. Ik heb niet de opzet om de V2L optie te gebruiken in combinatie met het lichtnet. De opzet is dat er een van het lichtnet afgeschakelde groep is die wordt aangesloten op een aantal "lichte gebruikers".

De opzet is om de MG V2L te gebruiken op dezelfde wijze als 'Tom's Man shed"
Hier wordt gebruik gemaakt van de V2L adapter i.c.m. met een wisselschakelaar tussen het lichtnet en de MG.
Ik heb alleen een originele "vaste" aansluiting gemaakt naar mijn woning, juist voor de veiligheid en wil niet met een kabelhaspeltje gaan werken. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HandyLumberjack
Ik ben wel benieuwd wat voor round-trip efficiëncy je over houdt als je de V2L oplossing zo toepast, als je de grote verbruikers niet meeneemt zit je s'avonds misschien op een paar honderd watt verbruik en s'nachts enkele tientallen watt.

De ADAC heeft recent een onderzoekje gepubliceerd over laadverliezen en die waren vooral op lage vermogens hoog, bij V2L is dit misschien vergelijkbaar, alleen zijn de vermogens nog lager.

Misschien leuk om te voorzien in een paar kWh meters om daar inzicht in te krijgen?

Dan kun je dat ook afzetten tegen een terugleververgoeding voor als salderen wordt afgeschaft

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@MGforLuxury V2L is niet V2G, maar wellicht kan je in Over V2G; laden en ontladen ook nog eens gaan buurten.
Ik vind het zeker leuk dat je hier mee aan de slag bent, maar volgens mij is het wel een beetje de uit de hand gelopen hobby. Ik heb niet echt het idee dat je hier geld of het milieu mee spaart. Dat hoeft natuurlijk zeker niet het doel te zijn, begrijp me niet verkeerd. Het is natuurlijk ook niet zo dat er oerbos uitsterft omdat jij met V2L aan het experimenteren bent. Zo lang je nog kan salderen in Nederland lijkt mij het economisch heel ingewikkeld om het voor elkaar te krijgen dat je hier geld mee bespaard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRuvo
  • Laatst online: 08-09 11:24
savale schreef op dinsdag 11 april 2023 @ 20:13:
[...]

Eens: de luxury / long range is dan ook puur "luxe" wat je koopt: zowel in range, laadsnelheid (ook al is dat enkel voor je vakanties) als de andere extraatjes zoals de stoel / stuurverwarming etc.
Voor mijzelf sprekend: ik heb ook gekeken naar bijvoorbeeld een megane e-tech. Voor mijn gevoel heb ik nu EN de luxe EN bespaard :)
Dit is exact mijn afweging geweest :) Ik moest ook gaan kiezen en ik werd door de leasemaatschappij beetje onder druk gezet om een auto te kiezen (ivm lange levertijden) en gelukkig kwam de MG4 net op tijd in het systeem. Toen was de keuze snel gemaakt 8)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
Ik vind de luxury versie van de MG4 simpelweg mooier dan de standaard en comfort :+

Maar alles bij elkaar qua extra opties vind ik het de meerprijs gewoon waard.

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• savale
HandyLumberjack schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:08:
Ik ben wel benieuwd wat voor round-trip efficiëncy je over houdt als je de V2L oplossing zo toepast, als je de grote verbruikers niet meeneemt zit je s'avonds misschien op een paar honderd watt verbruik en s'nachts enkele tientallen watt.

De ADAC heeft recent een onderzoekje gepubliceerd over laadverliezen en die waren vooral op lage vermogens hoog, bij V2L is dit misschien vergelijkbaar, alleen zijn de vermogens nog lager.

Misschien leuk om te voorzien in een paar kWh meters om daar inzicht in te krijgen?

Dan kun je dat ook afzetten tegen een terugleververgoeding voor als salderen wordt afgeschaft
De MG modellen doen het gelukkig redelijk goed volgens de tabel hier:
https://www.adac.de/rund-...h-elektroautos-adac-test/

Zodra de MG4 LR er is ben ik van plan dit te gaan bijhouden. Eerst hier maar eens mee beginnen:
1x15A
1x6A
3x6A
3x15A

en dan eerst enkel het gebied van 40% - 85% bijvoorbeeld omdat dit makkelijk te meten is.

Ik hoop natuurlijk dat de conclusie gaat zijn dat het niet (veel) uitmaakt hoe snel je laadt. Echter kan ik me voorstellen dat er wat overhead is. Ik verwacht met name dat het wel zichtbaar wordt bij 1x6A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mile5
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-08 16:59
buzzbuzz68 schreef op woensdag 5 april 2023 @ 16:40:
Er is blijkbaar een update voor de MG4 die de spoorassistent aanpakt. Deze Youtuber is enthousiast[YouTube: Das langersehnte UPDATE für den MG4 Spurhalteassistenten ist da! #elektroauto #electriccar]:
In de video is te zien dat een icoontje met een stuurtje verschijnt in de display:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJTqWv-9dpxJZzp46PrPfnSCD84=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TTJrBzU37GeNEfGE82ci0F7Q.jpg?f=user_large

Ik krijg dit niet aan in mijn auto (MG4 luxury), ik heb alle MG Pilot instellingen nagelopen en ben de handleiding van de auto doorgelopen.
Is er iemand dit dit al wel gebruikt?

Ik heb 28 april sowieso een werkplaats afspraak en heb direct gevraagd of de software update geïnstalleerd kon worden. Zodra de auto daarvan terug is breng ik rapport uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 16:14
Mile5 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 10:24:
[...]

In de video is te zien dat een icoontje met een stuurtje verschijnt in de display:
[Afbeelding]

Ik krijg dit niet aan in mijn auto (MG4 luxury), ik heb alle MG Pilot instellingen nagelopen en ben de handleiding van de auto doorgelopen.
Is er iemand dit dit al wel gebruikt?

Ik heb 28 april sowieso een werkplaats afspraak en heb direct gevraagd of de software update geïnstalleerd kon worden. Zodra de auto daarvan terug is breng ik rapport uit.
Dat stuurtje krijg je wanneer in bij de MG Pilot instellingen kiest voor TJA wat staat voor Traffic Jam Assist.
En dan natuurlijk cruise control aanzetten.
Dat zit er overigens al sinds het begin in. Die optie van het stuurtje is dus niet met een update gekomen.
Ik gebruik het namelijk iedere dag vanaf dat ik de MG4 kreeg in januari.

[ Voor 11% gewijzigd door Sonicfreak op 12-04-2023 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Zou er iemand met een MG4 Luxury zo vriendelijk willen zijn om de kofferbak op te meten voor mij?
Ik moet namelijk een kennel voor de hond plaatsen en wil dat het liefst doen zonder de achterbank te hoeven neerklappen. Hoedenplank mag (moet waarschijnlijk ook) wel eruit, maar ik wil eerst de basis maten weten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OTs3YyAYL7zAyEOTJRS09_xVvec=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RKpq99bmkdyAEshEqcpo2dHN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9UjAts9tL2w-varL2TFLIBd6aIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YiH2OnGGJRCUvzS2asTMhXI2.jpg?f=fotoalbum_large

De donkerblauwe lijn geldt als referentie om de lichtblauwe lijn te kunnen meten. Daarmee weet ik hoeveel cm verlies ik heb vanwege de schuine achterbank. Dus ik zou graag de maten weten van de rode, gele, paarse en lichtblauwe lijn.

Alvast bedankt voor de persoon die de moeite wilt nemen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodo6
  • Laatst online: 12-09 18:23

Kodo6

Rij MG4 luxury Andes Grey

@Troetelbeer

Dit stond eens op internet…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BF1LJUhmY5c9tVuR1Vx9qftXjFY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4JB6HsMnSH4EoDjjUmTpl7Wj.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
Weet ik, die ken ik, maar ben ik niks mee, want ik weet niet precies tussen welke punten hij heeft gemeten en daarbij mis ik alsnog wat info.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sonicfreak
  • Laatst online: 16:14
Troetelbeer schreef op woensdag 12 april 2023 @ 11:48:
Zou er iemand met een MG4 Luxury zo vriendelijk willen zijn om de kofferbak op te meten voor mij?
Ik moet namelijk een kennel voor de hond plaatsen en wil dat het liefst doen zonder de achterbank te hoeven neerklappen. Hoedenplank mag (moet waarschijnlijk ook) wel eruit, maar ik wil eerst de basis maten weten.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De donkerblauwe lijn geldt als referentie om de lichtblauwe lijn te kunnen meten. Daarmee weet ik hoeveel cm verlies ik heb vanwege de schuine achterbank. Dus ik zou graag de maten weten van de rode, gele, paarse en lichtblauwe lijn.

Alvast bedankt voor de persoon die de moeite wilt nemen _/-\o_
Ik kan het helaas niet voor je meten. Mijn auto staat op dit moment in de werkplaats voor het probleem met de kachel.

Maar misschien is het een idee om langs de dealer rijden om het zelf op te meten? Je weet zelf het beste wat je wilt meten en hoe je het wilt meten.
Als iemand anders het meet dan heb je kans dat het misschien niet helemaal goed gemeten wordt.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• JRuvo
Heinemancp schreef op vrijdag 7 april 2023 @ 11:27:
[...]

Begrijp ik nu MET trekhaak?? Wow, ga ik ff bellen. Wacht er op.
Nou vandaag mijn auto opgehaald uit Amsterdam, met een mooie strik.
Maar toch niet met trekhaak :| . Blijkt dat er überhaupt nog maar 3 trekhaken in heel NL zijn voor de MG4.
Die moet er dus later opgezet worden,

Voor de rest prima geregeld door Van Mossel, nette uitleg gekregen. Echter werkte deze meneer er nog maar net 2 weken en aangezien ik heel internet al heb uitgespeeld met info over de MG4, kwamen er niet echt nieuwe dingen uit :P

Maar goed, tot nu toe super tevreden!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DeK271I_ExJFoEP81TpfKD1Zghs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fhmrKKjzen0uhbt7rDw4Ht1J.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ron6
  • Laatst online: 09-09 09:53
JRuvo schreef op woensdag 12 april 2023 @ 19:45:
[...]

Nou vandaag mijn auto opgehaald uit Amsterdam, met een mooie strik.
Maar toch niet met trekhaak :| . Blijkt dat er überhaupt nog maar 3 trekhaken in heel NL zijn voor de MG4.
Die moet er dus later opgezet worden,

[Afbeelding]
Gefeliciteerd. Ziet er fantastisch uit. Ik hoop mijn Andes Grey over enkele weken op te halen.

Hebben ze nog een vooruitzicht kunnen geven over hoe lang de trekhaak duurt? Ik wil er eigenlijk ook een onder laten zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rollo Tomasi
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05-09 21:45
meacount schreef op woensdag 5 april 2023 @ 12:14:

De zilver uitvoering heb ik in Amsterdam gezien, werd net afgeleverd aan een klant en zag er erg mooi uit, is een praktische kleur als je niet zo van het autowassen bent, denk de kleur waarbij het minst opvalt als ie wat viezig is. Bij mij valt wit af, wel mooi.... maar heb 1x een witte gehad, was na een dag al weer vies
Ik heb de Medal Silver, en ik moet wel zeggen dat deze toch snel vies wordt, met name aan de achterzijde onder de spoiler en op het iets verzonken gedeelte van de motorkap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Heeft er al iemand dak rails op de MG4?
ik zag een tijdje terug iemand een link posten naar https://www.faradbox.nl/4-Electric heb best wat afgezocht en verder niks kunnen vinden ook van mossel heeft nog geen enkel idee wanneer ze iets beschikbaar hebben.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Yoranvl
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 12-03-2024
Ik zoek ook meer zekerheid in de dakdragers omdat deze er echt op moeten.

Ik heb dakdragerwinkel gemaild en deze gaven aan dat de volgende Thules zouden moeten passen: https://www.thule.com/nl-nl/roof-rack/car-roof-racks

Deze zouden dus geschikt moeten zijn. Mijn ervaring met dakdragers is dat de klemmen een klein pennetje hebben die past in de dakrand. En deze gaatjes zouden ze vergeten zijn te boren vertelde VM mij eerder. Ik ga morgen maar eens even bellen met Faradbox of Thule om zekerheid te krijgen.

Mijn witte luxury die ik op 10 feb besteld had is gisteren in NL aangekomen en kan in over een kleine 2 weken ophalen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
Yoranvl schreef op donderdag 13 april 2023 @ 20:23:
Ik zoek ook meer zekerheid in de dakdragers omdat deze er echt op moeten.

Ik heb dakdragerwinkel gemaild en deze gaven aan dat de volgende Thules zouden moeten passen: https://www.thule.com/nl-nl/roof-rack/car-roof-racks

Deze zouden dus geschikt moeten zijn. Mijn ervaring met dakdragers is dat de klemmen een klein pennetje hebben die past in de dakrand. En deze gaatjes zouden ze vergeten zijn te boren vertelde VM mij eerder. Ik ga morgen maar eens even bellen met Faradbox of Thule om zekerheid te krijgen.

Mijn witte luxury die ik op 10 feb besteld had is gisteren in NL aangekomen en kan in over een kleine 2 weken ophalen :)
Ik luister aandachtig mee.

Daarom vroeg ik al of iemand misschien even kan kijken onder de deurrubbers?
Ik denk dat het meer is dan alleen een gat boren, er zal toch ook draad moeten zitten? of is het echt alleen een pen? dan kunnen ze (VM?) dat gat zelf ook wel boren.
Als er draad moet zitten is het misschien een stuk lastiger, iets van vloeiboren en tappen, of er moet ook iets als een lasmoer geplaatst worden. Geen idee hoe dat normaal werkt, maar lijkt me lastig achteraf nog te voorzien.

EDIT: ik zie dat het vaak inderdaad alleen een pen is. dat gat boren lijkt me dan zo gedaan.

[ Voor 12% gewijzigd door 1234567y op 13-04-2023 21:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JRuvo
Ron6 schreef op woensdag 12 april 2023 @ 22:52:
[...]

Gefeliciteerd. Ziet er fantastisch uit. Ik hoop mijn Andes Grey over enkele weken op te halen.

Hebben ze nog een vooruitzicht kunnen geven over hoe lang de trekhaak duurt? Ik wil er eigenlijk ook een onder laten zetten.
Nee daar konden ze helaas nog niks over zeggen. Ben er dus wel een beetje bang voor dat dit nog even kan duren. Daarnaast wil ik ook graag rubberen matten, maar was ook nog niet bekend wanneer die binnen komen...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vaevictis_
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tEh1J2LgHR3xjupiBnAftvLvAw4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyaOvGzt3Fy4PtIZAhzt3KoH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JDHcX7nLYtmr2qRXCZlVIUAzuB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kM5rfUkVcm2J9HPDpIWznzfh.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KjSh0HH_8emghoeRRt8hh8_AkbY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PEOlVhXqSYE502yQIxLzMnXz.jpg?f=fotoalbum_large

De auto wat gepimpt, led lampjes voor type w5 hier zat halogeen in. Achter ledstrip twee aan de zijkant en twee aan de onderkant. Moet nog een usb splitter komen voor de kinderen. Instaplijsten alles van ali. Ben er blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
JRuvo schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 08:54:
[...]

Nee daar konden ze helaas nog niks over zeggen. Ben er dus wel een beetje bang voor dat dit nog even kan duren. Daarnaast wil ik ook graag rubberen matten, maar was ook nog niet bekend wanneer die binnen komen...
Ik heb bij de action rubberen matten gekocht en op maat geknipt. Zitten dan niet vast maar ik heb er geen last van. Is dat iets ook veel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 19:45
Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 17:38:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De auto wat gepimpt, led lampjes voor type w5 hier zat halogeen in. Achter ledstrip twee aan de zijkant en twee aan de onderkant. Moet nog een usb splitter komen voor de kinderen. Instaplijsten alles van ali. Ben er blij mee.
Schakelen die led lampjes achter mee met de deuren? (Zo ja, hoe heb je die aangesloten en kabels weggewerkt? )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heinemancp
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 13-09 19:45
Even update (1600km), android auto stopt op de A2 van Amsterdam naar Utrecht er bij het begin van de trajectcontrole altijd mee. Bedraad of draadloos (via AAWireless). Alles stopt gewoon elke keer, bevriest. Resetten van head unit helpt. Iemand anders ook last van?

Nog geen reactie van VM op mijn "tot 80% laden werkt niet" melding helaas.

Daarnaast nog nooit 11kW laadsnelheid gezien, jullie wel? Altijd 9,50 tot 9,86 - laadpaal geeft zelf ook geen 11kW aan. Wel 11kW paal en aansluiting, auto moet vermogen vragen maar doet dat kennelijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MGforLuxury
HandyLumberjack schreef op woensdag 12 april 2023 @ 06:08:

Klopt helemaal. Het is een 100% V2L oplossing en op dit moment nog niet echt noodzakelijk. Maar met de tarieven van ANWB energie is het vel interessant. En wat het verbruik betreft ivm eventueel voordeel…

Mijn groep gebruikt dag en nacht 400 wat p/u. Ik draai nu al een aantal nagenoeg energie neutraal. D.m.v V2L wil ik proberen nog meer stroom buiten de meter te houden.

Daarnaast kan ik nu al, per uur, zien wat ik afreken of ontvang. De overcapaciteit gaat dan in de auto en wordt in de avond/nacht buiten de meter op gebruikt, Eigenlijk dus een V2L accu op wielen.

Er zitten al meters tussen. Kan het per dag volgen.

En op YouTube zien al aardig wat voorbeelden. Salderen houdt toch een keertje op en een serieuze thuisaccu in nog steeds aardig aan de prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
Heinemancp schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:26:
[...]

Schakelen die led lampjes achter mee met de deuren? (Zo ja, hoe heb je die aangesloten en kabels weggewerkt? )
Helaas niet, lampjes blijven aan en gaan pas aan als de bestuurder instapt. Misschien dat al het erg stoort nog wel iets hiervoor verzin. Lampjes kunnen uit met AB maar geen timer op.

Lampjes aan de zijkant op stoel geplakt zo kijk je er niet in. Het is beter dan niets, maar licht houdt nog niet over.

[ Voor 17% gewijzigd door Vaevictis_ op 14-04-2023 21:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zalkc
MGforLuxury schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:53:
[...]

Salderen houdt toch een keertje op en een serieuze thuisaccu in nog steeds aardig aan de prijs.
Ik schrijf de auto voor mezelf af in 7 jaar / 300k kilometer, Ik weet compleet niet hoe de tweedehands markt eruit ziet op dat moment. In het ergste geval rij ik nu rond met mijn toekomstige thuisbatterij, is toch een LFP accu van 50kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
zalkc schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:31:
[...]

Ik schrijf de auto voor mezelf af in 7 jaar / 300k kilometer, Ik weet compleet niet hoe de tweedehands markt eruit ziet op dat moment. In het ergste geval rij ik nu rond met mijn toekomstige thuisbatterij, is toch een LFP accu van 50kWh.
Zakelijk? Want volgens mijn accountant mag je 90% in 5 jaar afschrijven, dat doe ik dus ook. Daarna kan de auto naar prive.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• zalkc
Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:43:
[...]

Zakelijk? Want volgens mijn accountant mag je 90% in 5 jaar afschrijven, dat doe ik dus ook. Daarna kan de auto naar prive.
Nee particulier, maar ik wil gewoon het geld weer gespaard hebben in die periode. Ik zet nu 500 euro aan de kant per maand voor afschrijving en onderhoud om over 7 jaar een nieuwe te kunnen kopen. Ik heb dat vanuit mijn vorige private lease aangeleerd om gewoon een 'leasebedrag' voor mezelf te rekenen om de afschrijving te dekken.

Ik ben blijkbaar 1 van de weinige nederlanders die weet dat je auto ook afschrijft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
zalkc schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:32:
[...]

Nee particulier, maar ik wil gewoon het geld weer gespaard hebben in die periode. Ik zet nu 500 euro aan de kant per maand voor afschrijving en onderhoud om over 7 jaar een nieuwe te kunnen kopen. Ik heb dat vanuit mijn vorige private lease aangeleerd om gewoon een 'leasebedrag' voor mezelf te rekenen om de afschrijving te dekken.

Ik ben blijkbaar 1 van de weinige nederlanders die weet dat je auto ook afschrijft ;)
Met mijn vriendin ook wel eens discussie gehad: Nee mijn autokosten zijn maar 250 euro per maand. Maar welke afschrijving reken je dan? Huh, ik heb geen afschrijving. En toen was de auto total loss en dagwaarde was erg mager. Daar zit je dan...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07-09 20:42
Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 23:35:
[...]

Met mijn vriendin ook wel eens discussie gehad: Nee mijn autokosten zijn maar 250 euro per maand. Maar welke afschrijving reken je dan? Huh, ik heb geen afschrijving. En toen was de auto total loss en dagwaarde was erg mager. Daar zit je dan...
Ik deel de mening van jou vriendin. Afschrijving is natuurlijk gewoon een boekhoudkundige rekenmethode.

Ik tik de auto af, en ben het geld dan gewoon kwijt en ga de auto niet als activa zien, en dan maandelijks de waardevermindering als kostenpost zien.

Het is maar net hoe je er tegenaan wil kijken. Zelf zie ik de aanschijfprijs, waardevermindering en restwaarde absoluut los van wat de auto mij maandelijks kost.

[ Voor 7% gewijzigd door 1234567y op 15-04-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
Vaevictis_ schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 21:43:
[...]

ben je zzp-er? dan mag de auto niet naar prive, tenzij je aannemelijk kunt maken dat veranderende omstandigheden ervoor gezorg hebben. Het is voor de BD ook rete eenvoudig te zien of je van zakekelijk op prive zet.
oplossing zou zijn: verkopen aan dealer en weer terugkopen

diskeltische lurker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technopeuter
1234567y schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:19:
[...]

Ik deel de mening van jou vriendin. Afschrijving is natuurlijk gewoon een boekhoudkundige rekenmethode.

Ik tik de auto af, en ben het geld dan gewoon kwijt en ga de auto niet als activa zien, en dan maandelijks de waardevermindering als kostenpost zien.

Het is maar net hoe je er tegenaan wil kijken. Zelf zie ik de aanschijfprijs, waardevermindering en restwaarde absoluut los van wat de auto mij maandelijks kost.
Incl afschrijving ... raar dat je dat niet meerekend? dat geld is dus gewoon weg in jou beleving? Ik had ooit kennisen die iedere 2 jaar geld leenden voor een nieuwe auto. tja dan maak je wel schulden (hij kost maar €70/maand)
mijn ZS is zakelijk maar als ik prive reken met afschrijving en laadkosten kom ik aan €230/maand aan netto kosten. Ik heb nog nooit zo goedkoop gereden...

diskeltische lurker

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nancy81
  • Laatst online: 13-01-2024
Sinds ik het koopcontract van mijn ZS heb getekend is de prijs daarna 2000 euro hoger geworden. Dat is dus bijschrijving ipv afschrijving😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HandyLumberjack
technopeuter schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:37:
[...]

Incl afschrijving ... raar dat je dat niet meerekend? dat geld is dus gewoon weg in jou beleving? Ik had ooit kennisen die iedere 2 jaar geld leenden voor een nieuwe auto. tja dan maak je wel schulden (hij kost maar €70/maand)
mijn ZS is zakelijk maar als ik prive reken met afschrijving en laadkosten kom ik aan €230/maand aan netto kosten. Ik heb nog nooit zo goedkoop gereden...
Rij je er dan enkel zakelijk mee? Ik heb hem als leaseauto en rij ook prive en mag dan nog ca
€260 per maand aan netto bijtelling neerleggen. Nog steeds goedkoop, maar toch €200 duurder dan de vorige.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vaevictis_
technopeuter schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:35:
[...]

ben je zzp-er? dan mag de auto niet naar prive, tenzij je aannemelijk kunt maken dat veranderende omstandigheden ervoor gezorg hebben. Het is voor de BD ook rete eenvoudig te zien of je van zakekelijk op prive zet.
oplossing zou zijn: verkopen aan dealer en weer terugkopen
Nee geen IB-ondernemer maar een BV. Auto is dus netjes zakelijk ingebracht en ook bijtelling, BTW en winstbelasting over betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Nancy81 schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:46:
Sinds ik het koopcontract van mijn ZS heb getekend is de prijs daarna 2000 euro hoger geworden. Dat is dus bijschrijving ipv afschrijving😃
Of in zakelijke termen boekwinst bij de verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
technopeuter schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 10:37:
[...]

Als je geen ondernemer bent maar consument/werknemer zonder boekhoudkundige kennis zie ik mensen deze fout vaak maken. Die zien koop van een auto als sunken costs.

Dat je naast verbruikerskosten ook iets zou moeten doen aan reservering nieuwe auto (=afschrijving) is wel een brug te ver. Tenzij het je laatste auto is of een lease auto krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Vaevictis_ schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 11:08:
[...]

Als je geen ondernemer bent maar consument/werknemer zonder boekhoudkundige kennis zie ik mensen deze fout vaak maken. Die zien koop van een auto als sunken costs.

Dat je naast verbruikerskosten ook iets zou moeten doen aan reservering nieuwe auto (=afschrijving) is wel een brug te ver. Tenzij het je laatste auto is of een lease auto krijgt.
Ja veel mensen doen dit niet, de rekenhulp van nibud is hier wel goed voor die rekent het wel met hoeveel reserve geld je moet hebben.
Alleen heeft die een foutje dat je voor vervanging van een nieuwe auto ook meteen 50% moet hebben liggen. Want stel dat de auto kapot gaat 8)7 Denk dat ze garantie even vergeten zijn te implementeren.

Natuurlijk is afschrijving lastig te berekenen als je niet weet hoeveel de auto na 5 jaar nog waard is. Mijn vorige lease auto had in 5 jaar maar 12k afgeschreven. Dus ik heb mijn berekening gemaakt op basis van hoeveel moet ik aan belasting per jaar betalen als ik de auto lease.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Haay
Heinemancp schreef op vrijdag 14 april 2023 @ 20:30:
Even update (1600km), android auto stopt op de A2 van Amsterdam naar Utrecht er bij het begin van de trajectcontrole altijd mee. Bedraad of draadloos (via AAWireless). Alles stopt gewoon elke keer, bevriest. Resetten van head unit helpt. Iemand anders ook last van?

Daarnaast nog nooit 11kW laadsnelheid gezien, jullie wel? Altijd 9,50 tot 9,86 - laadpaal geeft zelf ook geen 11kW aan. Wel 11kW paal en aansluiting, auto moet vermogen vragen maar doet dat kennelijk niet.
Ikzelf rijd niet standaard met navigatie aan. Op ritten/trajecten die ik ken heb ik geen navigatie nodig, en dat zijn toch 95% van de ritten die ik maak. Dus alleen om even te testen hoe het werkt eenmalig mijn telefoon verbonden en Android Auto in mijn MG4 gezien. Kan daar dus nog even niks over zeggen...

Wat het laden tot 80% betreft, ik had in de iSmart app aangegeven dat hij tot 80% moest laden en onderbrak het maar handmatig toen ik zag dat 'ie inmiddels al tot 91% geladen was. Ben er inmiddels achter dat je ook in de batterij instellingen in de auto zelf die limiet kunt instellen, en daar stond die grens van 80% niet zo ingesteld. Dus daar ook die grens ingesteld. Volgende keer bij het laden eens zien of hij dan wel op die 80% grens stopt...

Toen ik ging laden was het ook bij een 11 kWh laadpaal, en haalde mijn MG4 er gemiddeld 9,40 kW per uur uit. Heb nog niet geprobeerd bij een 17 kWh laadpaal, of de auto dan wel de volle 11 kWh kan halen.

Oh, ik kwam deze aardige voorklep mod tegen, voor de liefhebbers:

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00

Ik heb weinig problemen met android auto. Vaak werkt het gewoon prima, soms is de auto de weg kwijt en moet ik via telefoon naar android auto. Ik gebruik navigatie van android auto eigenlijk niet maar alleen spottify.

Wat ik wel heb gezien is dat de auto aangeeft geen android-auto te kennen maar als je dan op bellen drukt dat je dan gewoon in android auto uitkomt. Ook muziek blijft gewoon draaien.

Dat laden bij een normaal station zie ik ook, altijd rond de 9-10 kwh. Maar ik merk daar zelf niet veel van aangezien vorige auto maar 1 fase had en deze 3 dus het is een stuk sneller.

Ook instellen accu werkt prima via app. Als de app tenminste kan verbinden ik heb daar wel vaak problemen mee. Net alsof er een server niet is of de auto niet bestaat ofzo. Heel vervelend als je bijvoorbeeld de verwarming aan wilt zetten of toch bedenkt dat je de dag erna 100% nodig hebt ipv 80%.

Mijn vorige issues zijn magisch verholpen. Ik had eerst bijna elke dag storing met mijn richting aanwijzer maar dat was ineens weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
Haay schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 16:08:
[...]

Ikzelf rijd niet standaard met navigatie aan. Op ritten/trajecten die ik ken heb ik geen navigatie nodig, en dat zijn toch 95% van de ritten die ik maak. Dus alleen om even te testen hoe het werkt eenmalig mijn telefoon verbonden en Android Auto in mijn MG4 gezien. Kan daar dus nog even niks over zeggen...

Wat het laden tot 80% betreft, ik had in de iSmart app aangegeven dat hij tot 80% moest laden en onderbrak het maar handmatig toen ik zag dat 'ie inmiddels al tot 91% geladen was. Ben er inmiddels achter dat je ook in de batterij instellingen in de auto zelf die limiet kunt instellen, en daar stond die grens van 80% niet zo ingesteld. Dus daar ook die grens ingesteld. Volgende keer bij het laden eens zien of hij dan wel op die 80% grens stopt...

Toen ik ging laden was het ook bij een 11 kWh laadpaal, en haalde mijn MG4 er gemiddeld 9,40 kW per uur uit. Heb nog niet geprobeerd bij een 17 kWh laadpaal, of de auto dan wel de volle 11 kWh kan halen.

Oh, ik kwam deze aardige voorklep mod tegen, voor de liefhebbers:
[YouTube: MG4 Upgrades Continue & Giveaway...]
Mijn Zappi laadpaal haal ik 10,5kW mee dus dat is erg netjes. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zalkc
Auto heeft vandaag de 24k beurt gehad in Tiel voor de 5, update van software naar r12 ziet er wel beter uit dan de vorige versie. Maar de lag in apple carplay is er niet mee weg. Was wel de hele ochtend kwijt met wachten.
Snelladen is ook niet beter geworden.

Wat zijn jullie ervaringen met de batterijverwarming en het snelladen? Doet dat nog wat? Ik gebruik het zelf eigenlijk nooit.

Schrok wel van de kosten. 109€ en hij was nog gewassen ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauricecu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5xgBMnO7V4yxpZ_ioW909EZsxV0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/54iG0RlqWDNoFvEJNm5VF4F2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KbBy2auV8swAApdAzs8k41_K5uI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PSOWNmHHSps0VOfWQa1ozz8B.jpg?f=fotoalbum_large
Handig dat de auto ook in China rondrijdt… dan heeft mijn Chinese vriend “Ali” allerlei handige accessoires die goed passen:
- mooi bakje voor in de armsteun
- kort zwart kabeltje voor de Apple CarPlay

De drempelstickers staan nog in bestelling…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fehong
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 04-09 12:35
Wij gebruiken AAWireless in onze MG4 standard en ondervinden geen problemen. Plug and play en klein genoeg om weg te werken in het interieur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjetrof
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
mauricecu schreef op zaterdag 15 april 2023 @ 21:37:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Handig dat de auto ook in China rondrijdt… dan heeft mijn Chinese vriend “Ali” allerlei handige accessoires die goed passen:
- mooi bakje voor in de armsteun
- kort zwart kabeltje voor de Apple CarPlay

De drempelstickers staan nog in bestelling…
Ik heb ook al een aantal dingen geregeld via Ali voor de auto (die ik nog niet heb).

Ik zat zelf te denken aan een kabel van 0,5meter. Welke lengte heb je gekocht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mauricecu
Pjetrof schreef op zondag 16 april 2023 @ 10:38:
[...]

Ik heb ook al een aantal dingen geregeld via Ali voor de auto (die ik nog niet heb).

Ik zat zelf te denken aan een kabel van 0,5meter. Welke lengte heb je gekocht?
Ja, die van 50cm - werkt prima!
Pagina: 1 ... 66 ... 93 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2