• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:55

-tom-562

Oliesjeik

buutvrij schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 01:20:
Dat klopt maar als je een LFP batterij in je wagen hebt is het raadzaam om zo nu en dan ook de 100% aan te tikken ivm calibreren en balanceren celspanning. Geldt ook voor NMC accu.
Volgens mij mag je een LFP altijd tot 100% laden. Dat heb ik altijd wel gedaan met mijn MG4

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:43
-tom-562 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:29:
[...]

Volgens mij mag je een LFP altijd tot 100% laden. Dat heb ik altijd wel gedaan met mijn MG4
Je mist het punt van de vorige reacties:

Het ging er niet om of je naar 100% mag laden. Ik gaf aan dat dat uiteraard mag (vooral bij 11KW laden) maar dat elke batterij er goed bij vaart als je dat niet constant doet. En daar kwam als reactie op dat het wel handig is bij een LFP batterij om toch af en toe die 100% te laden.

Dus dank voor die aanvulling @buutvrij

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

• Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 15:19
-tom-562 schreef op vrijdag 24 juli 2026 @ 09:29:
[...]

Hier is wat duiding bij nodig. Een LFP-batterij moet inderdaad vaak (liefst eenmaal per week) tot 100% geladen worden, maar dat is om het BMS te kalibreren. Als dit niet gedaan wordt, kan de auto na een tijdje geen accurate SoC (batterijpercentage) meer weergeven.

Echter zou het, puur voor de levensduur van de batterij, beter zijn om net níét tot 100% te laden, net zoals bij een NMC-batterij (idealiter zo veel mogelijk tussen 20 en 80% houden).

Daarom, gezien je een LFP-batterij toch wekelijks tot 100% moet opladen, doe je dit best als je onmiddellijk (of binnen enkele uren) daarna kan vertrekken en de batterij tot onder de 80% kan ontladen. Het voertuig laten staan met 100% SoC is voor zowel NMC als LFP nefast voor de levensduur van de batterij

• matthewtje
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:21
ducdreamer schreef op donderdag 23 juli 2026 @ 18:46:
Een heel ander vraagje

Er wordt altijd gemeld hou de batterij tussen de 20 en 80 procent
Geld dit ook voor thuis laden(11kw) of alleen voor de snel laders op de snelweg
LFP (LiFePO₄)NMC
Beste dagelijkse laadniveau20–90% (of 10–90%)20–80%
Incidenteel 100% ladenJa, zelfs aanbevolen voor kalibratieLiever beperken
Diep ontladenVermijden (<10%)Sterk vermijden (<10%)
Volgeladen laten staanMinder schadelijkSlecht voor levensduur
WarmtegevoeligheidLagerHoger
Cycli levensduur±3000–7000 cycli±1000–3000 cycli
Ideaal gebruikVeel laden/ontladenHoog energiedicht gebruik

Aiko Neostar 4550Wp + Growatt MIN 4200 TL-XH | MG ZS EV LLR MY23

• buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17:52
idd Hellbull89, ik kan het niet beter omschrijven. Toch een snufje verdieping voor geïntresseerden aangaande de eerste alinea: de reden voor de BMS calibratie (waarvoor 100% SOC nodig is) is dat een LFPcel op een lagere spanning draait dan NMC/NCA: 3.2V versus 3.7V per stuk. Voor de eerste generatie sw en BMS (voor LFPwagens dus) was het lastiger om te meten hoe ver een LFP 'leeg' is. Het verschil tussen vol en leeg is kleiner in voltage omdat de cel op 3.2V draait. Bij NMC (3.7V) is dat verschil tussen vol en leeg veel groter. De laad/onlaadcurve van een LFPcel is dus vrij vlak terwijl die van NMC/NCA een duidelijk verloop kent.

Als een LFP cel (onderling ook) een tijd niet gecalibreerd is kan het zijn dat een bestuurder op zijn scherm 30% SOC ziet op de snelweg, om er 5 min. later achter te komen dat er nog 8% SOC staat. Dat is dan een correctie in de BMS berekening en vervelend voor de verraste bestuurder. Fabrikanten willen gezeur van consumenten (mijn accu is stuk!) die dat niet vatten voorkomen en vandaar de mythe 'volladen tot 100%' Dat is dus om te zorgen dat de boel gecalibreerd blijft.

Andersom werkt het ook. Mijn LFP thuisaccu met maar 6 afzonderlijke cellen gaf vorige week 92% aan en een minuut later ineens 100%. Niets aan de hand.

Zelf let ik er niet zo op (LFP MG5) De auto geeft een waarschuwing als de boel uit balans raakt, en dan volstaat laden naar 100%. Nog nooit gezien trouwens, die waarschuwing, terwijl mijn wagen soms 2 of 3 weken niet op 100% komt.

Bovenstaande zijn dus nuances. Ik zou mijn LFP nooit lang op 100% laten. Een nachtlang zo nu en dan kan prima, maar als je dat dus altijd doet slijt ie evengoed wat harder. Wel kan LFP er beter tegen dan NMC/NCA.

Maar niet van wakker liggen hoor, gewoon doen waar je die batterij voor gekocht hebt :) en alleen langdurige extremen vermijden. Een accu is net als het menselijk lijf, denk er maar eens over na: -20 celsius, volledig lege maag/zeer laag vochtgehalte? (SOC <10) Niet fijn. Een week lang +50 graden bloedheet met volledig volgevreten pens?(100% SOC) Ook niet fijn.

[ Voor 5% gewijzigd door buutvrij op 24-07-2026 14:52 ]

• ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 17:10
Allemaal duidelijke info
Maar de marvel R heeft toch een NMC batterij
En dan is de 20 80 procent wel nuttig
Ondanks dat de handleiding meld dat er soms tot 100 procent geladen moet worden ivm de batterij calibratie vereffening lading staat op pagina 157
Verder kan ik niets vinden over het koelen van de batterij wel het voorverwarmen
Gaat dat koeken automatisch?

[ Voor 26% gewijzigd door ducdreamer op 24-07-2026 17:10 ]

Pagina: 1 ... 95 96 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2