• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:03

-tom-562

Oliesjeik

Hellbull89 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Ik heb jouw posts in dit topic even doorgelezen en als ik het goed voor heb, ben jij sinds 2022 eigenaar van een Marvel R en ben je ook een van de meest actieve posters.

Wat zijn je algemene indrukken wat betreft betrouwbaarheid, software, comfort? Is er met de meest recente (R33) update, of de updates daarvoor misschien al, veel veranderd/verbeterd? Zijn er nog zaken die beter zouden kunnen of moeten?

Ik had hier eerder in het topic gepost ivm aankoopadvies voor een MG5, maar mijn vrouw lijkt meer te voelen voor een Marvel R :X

Iemand trouwens ook advies wat betreft dakdragers voor de Marvel R? Ik kan er zo onmiddellijk niet veel vinden, behalve die van:
  • Turtle Air (lijken niet verkrijgbaar in BE/NL)
  • Apline (weinig/geen ervaringen over te vinden)
  • Nordrive (zelfde als hierboven)
In een FB-groep een screenshot tegengekomen van iemand die gemaild had naar de klantenservice van Thule. Zij zouden geen dakdragers voor de Marvel R aanbieden omdat ze omwille van het specifieke profiel van de dakrails geen veilige oplossing zouden kunnen voorzien :|
https://bepakt.nl/collections/dakdragers-voor-mg-marvel-r

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
Had ik ook al gezien, maar dit lijken mij toch echt niet de juiste dakdragers te zijn (afbeeldingen tonen een voertuig zonder dakrails, en de montagehandleidingen zijn ook niet consistent).

Heb jij zelf deze dakdragers?
edit:
volgens de website van Cruz zijn deze inderdaad ontworpen voor de Marvel R, maar maken ze geen gebruik van de daikrails... ze worden op het dak zelf geïnstalleerd en haken in de deurstijl. Waarom voorzien ze dan dakrails?
Link: https://cruz-products.com/en/2935-bacas-y-barras-de-techo-para-mg-marvel-r-5p-as23---integrated-railing-2021--

[ Voor 33% gewijzigd door Hellbull89 op 27-05-2026 11:28 ]


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:03

-tom-562

Oliesjeik

Hellbull89 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:22:
[...]

Had ik ook al gezien, maar dit lijken mij toch echt niet de juiste dakdragers te zijn (afbeeldingen tonen een voertuig zonder dakrails, en de montagehandleidingen zijn ook niet consistent).

Heb jij zelf deze dakdragers?
edit:
volgens de website van Cruz zijn deze inderdaad ontworpen voor de Marvel R, maar maken ze geen gebruik van de daikrails... ze worden op het dak zelf geïnstalleerd en haken in de deurstijl. Waarom voorzien ze dan dakrails?
Link: https://cruz-products.com/en/2935-bacas-y-barras-de-techo-para-mg-marvel-r-5p-as23---integrated-railing-2021--
Ik heb geen marvel R, ik had een MG4 en had bij die site dakdragers besteld die je klemt om de dak/deurstijlen. Dat werkt eignelijk best goed.
Zijn ze uberhaupt wel functioneel die dakrails?

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
-tom-562 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 11:33:
[...]

Ik heb geen marvel R, ik had een MG4 en had bij die site dakdragers besteld die je klemt om de dak/deurstijlen. Dat werkt eignelijk best goed.
Zijn ze uberhaupt wel functioneel die dakrails?
Volgens de Engelstalige handleiding van de Marvel R die ik online vind, mag het maximale gewicht op het "roof luggage rack" de 50 kg niet overschrijden. Ik neem aan dat ze daarmee de daikrails bedoelen, maar echt duidelijk is het niet.

  • mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:38
Rick Astley schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:21:
[...]


LKA is inderdaad verbeterd een jaar of 2 geleden al, ik meen met R18.

Er hoort een ouderwets boekje bij de auto te zitten met onderhoudshistorie, afgestempeld door de dealer.


[...]


Nee; hiervoor moet je de specifieke Tesla update laten doorvoeren aan je BMS. Kostte mij destijds 129 euro/
Hoe zit dat nu eigenlijk met die updates? Die van mij heeft nog steeds garantie en is al 2 x terug geweest voor de update maar hij laad nog steeds niet bij Tesla.

Zowiezo is het bij van Mossel in Zwolle een hele lastige zaak om wat voor elkaar te krijgen maar dat is weer een ander verhaal :| :| :|

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Hallo mensen

Ik lees veel negative berichten over de LKA in oa de Marvel

Is dat met software updates beter geworden?

Of is het een kwestie van gewoon altijd uitzetten

Dit omdat het niet mogelijk is dit permanent uit te schakelen

Mocht ik nog fw updates nodig hebben moet ik dan naar een MG brand store of kan ik gewoon naar een VM garage toe

En aangezien ik in de kop van NH woon

Welke VM garages zijn aan te raden

Ik probeer contact te krijgen via het internet

Maar verder als een mail we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op gaat het niet🤔😒😒

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
ducdreamer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:24:
Hallo mensen

Ik lees veel negative berichten over de LKA in oa de Marvel

Is dat met software updates beter geworden?

Of is het een kwestie van gewoon altijd uitzetten

Dit omdat het niet mogelijk is dit permanent uit te schakelen

Mocht ik nog fw updates nodig hebben moet ik dan naar een MG brand store of kan ik gewoon naar een VM garage toe

En aangezien ik in de kop van NH woon

Welke VM garages zijn aan te raden

Ik probeer contact te krijgen via het internet

Maar verder als een mail we nemen zo spoedig mogelijk contact met u op gaat het niet🤔😒😒
Niet permanent uit te schakelen? Dat klinkt vreemd... ik rij zelf een MG5 van december 2023 en daar moet je het zelf aanzetten (twee keer de cruisecontrol hendel naar je toe trekken). Dus die is altijd uitgeschakeld tenzij je hem aanzet.
Lijkt me vreemd dat MG dat soort zaken in haar modellen zo verschillend zou installeren?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • jpvdheijn
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 26-06 14:35
Barre73 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:50:
[...]

Niet permanent uit te schakelen? Dat klinkt vreemd... ik rij zelf een MG5 van december 2023 en daar moet je het zelf aanzetten (twee keer de cruisecontrol hendel naar je toe trekken). Dus die is altijd uitgeschakeld tenzij je hem aanzet.
Lijkt me vreemd dat MG dat soort zaken in haar modellen zo verschillend zou installeren?
Op de MG5 zitten twee systemen. MG pilot is wat jij beschrijft. Maar je hebt ook de LKA. Die zit op de blauwe knop linkerkant bovenste stengel. Deze kun je bij de MG5 uitzetten in het menu. LKA stuurt de auto niet zelf maar pingpongt deze tussen de lijnen en krijg je waarschuwingen.

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Hallo bedankt voor jullie antwoorden

Zoals ik al melde heb ik de marvel (nog) niet

Maar wat ik las ergens is dat iemand een fietser inhaalde en dus over de

Iinker streep ging en dat de auto naar rechts wilde sturen dus naar de fietser toe

Dat is toch de LKA?

Verder heb ik ergens op dit forum gelezen dat je bij VM de prijzen van de beurten kon zien

Maar als ik die link volg dan kom ik gewoon een MG pagina uit

Is deze pagina weg?

[ Voor 25% gewijzigd door ducdreamer op 29-05-2026 11:25 ]


  • DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:55
ducdreamer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Hallo bedankt voor jullie antwoorden

Zoals ik al melde heb ik de marvel (nog) niet

Maar wat ik las ergens is dat iemand een fietser inhaalde en dus over de

Iinker streep ging en dat de auto naar rechts wilde sturen dus naar de fietser toe

Dat is toch de LKA?

Verder heb ik ergens op dit forum gelezen dat je bij VM de prijzen van de beurten kon zien

Maar als ik die link volg dan kom ik gewoon een MG pagina uit

Is deze pagina weg?
https://a.storyblok.com/f/325761/x/fb19b1763e/overzicht-a4-onderhoudsprijzen-mg.pdf

LKA is om je tussen de strepen te houden. Je hebt zelf het stuur vast om de fietser te onwijken. Het is geen Tesla.

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
DonChaot schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:16:
[...]

https://a.storyblok.com/f/325761/x/fb19b1763e/overzicht-a4-onderhoudsprijzen-mg.pdf

LKA is om je tussen de strepen te houden. Je hebt zelf het stuur vast om de fietser te onwijken. Het is geen Tesla.
Ja en nee... je moet wel stevig terugsturen om die beweging van de LKA te corrigeren (vind ik in ieder geval). Hij stribbelt tegen zal ik maar zeggen..

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
jpvdheijn schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 10:56:
[...]

Op de MG5 zitten twee systemen. MG pilot is wat jij beschrijft. Maar je hebt ook de LKA. Die zit op de blauwe knop linkerkant bovenste stengel. Deze kun je bij de MG5 uitzetten in het menu. LKA stuurt de auto niet zelf maar pingpongt deze tussen de lijnen en krijg je waarschuwingen.
Die ga ik eens checken.. Dan heb ik die niet denk ik want ik heb nog nooit iets uitgezet en ik heb geen last van pingpongende bewegingen of waarschuwingen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • rik
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06 08:03

rik

Misschien ten overvloede: de LKA grijpt niet in als je je knipperlicht gebruikt. Dus als je een fietser wilt inhalen en daarvoor over de lijn moet: gebruik je knipperlicht.

  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

Hellbull89 schreef op woensdag 27 mei 2026 @ 10:47:
[...]

Ik heb jouw posts in dit topic even doorgelezen en als ik het goed voor heb, ben jij sinds 2022 eigenaar van een Marvel R en ben je ook een van de meest actieve posters.

Wat zijn je algemene indrukken wat betreft betrouwbaarheid, software, comfort? Is er met de meest recente (R33) update, of de updates daarvoor misschien al, veel veranderd/verbeterd? Zijn er nog zaken die beter zouden kunnen of moeten?

Ik had hier eerder in het topic gepost ivm aankoopadvies voor een MG5, maar mijn vrouw lijkt meer te voelen voor een Marvel R :X

Iemand trouwens ook advies wat betreft dakdragers voor de Marvel R? Ik kan er zo onmiddellijk niet veel vinden, behalve die van:
  • Turtle Air (lijken niet verkrijgbaar in BE/NL)
  • Apline (weinig/geen ervaringen over te vinden)
  • Nordrive (zelfde als hierboven)
In een FB-groep een screenshot tegengekomen van iemand die gemaild had naar de klantenservice van Thule. Zij zouden geen dakdragers voor de Marvel R aanbieden omdat ze omwille van het specifieke profiel van de dakrails geen veilige oplossing zouden kunnen voorzien :|
Wat betreft betrouwbaarheid kan ik kort zijn; hij heeft me in al die tijd (inmiddels dik 4 jaar) nooit laten staan.

De software heeft echter wel af en toe z'n nukken en is niet bijzonder snel. Je leert ermee leven, bijv dat je sommige dingen 2x moet aantikken voordat ze pas verschijnen. Het zijn allemaal geen showstoppers, maar het zijn gewoon 'gedoetjes' zeg maar. Het zijn de puntjes op de i die missen.

Comfort is goed, niks over de klagen. Stoelen hadden wellicht wat meer ondersteuning in de onderrug mogen hebben maar al met al prima. Ik denk dat de review van de ANWB het goed samenvat: https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2021/oktober/eerste-rijtest-mg-marvel-r .

In software update R24 hebben ze (eindelijk) de equalizer gefixed. Deze hadden ze gesloopt in versie R18 meen ik, dus je wilt minstens R24 hebben. Wat er daarna nog allemaal verbeterd is weet ik niet; ik zit zelf nog steeds op R24. Ik geef bij elke beurt aan om alles te updaten maar tja, het blijft Van Mossel zullen we maar zeggen.

Wat kan beter? De snelheid van het infotainment systeem; het is allemaal 'net aan'. Sommige dingen duren langer dan nodig vanwege fade in/fade out effecten, dat had van mij niet gehoeven. Je kunt als workaround zo'n Android 'AI' Box inpluggen. Dan heb je in essentie een groot tablet met Android, dat is wat ik nu meestal doe.

De resolutie (maar ook framesnelheid / reactiesnelheid) van de 360 graden camera's. Er zit een korte vertraging tussen hetgeen wat er gebeurd en wat er op je scherm te zien is. Deze is net te lang voor mijn gevoel. Dit filmpje vanaf 13:20 laat precies zien wat ik bedoel: YouTube: MG Marvel R | Der INSTADRIVER Super-Test
An sich voldoen de camera's wel waarvoor ze bedoeld zijn; je kunt er prima mee in parkeren, maar de resolutie doet denken aan een Raboscanner.

Het gebrek aan OTA updates; Meerdere malen beloofd, staat/stond in de brochure maar tot op heden niks van terecht gekomen. Erg jammer.

Kaarten updates; Soms kan het een voordeel zijn, maar over het algemeen vind ik het maar niks; de ingebouwde navigatie maakt gebruikt van offline kaarten. Per definitie achterhaald en het updaten ervan is erg omslachtig en tijdrovend (USB stickje maken en dan letterlijk 1 uur wachten tot ze zijn bijgewerkt). Voordeel is dat ze het altijd doen, ook als je geen bereik hebt en over 10 jaar de stekker uit de server wordt getrokken.

Samengevat: Het is een geode middenmoot. Hij blinkt nergens in uit. Het is eigenlijk in dat opzicht een saaie auto; hij doet wat ie moet doen maar ook niet meer dan dat. Je krijgt echter veel auto voor je geld. Er zitten mega veel opties op en ook nog eens 7 jaar garantie. Qua onderhoudskosten is het een lachertje. Enige kosten die ik in 4 jaar heb gemaakt zijn een setje nieuwe ruitenwissers en de (verplichte) beurten.

Ik heb geen verstand van dakdragers dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.
mrjixies schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 07:17:
[...]

Hoe zit dat nu eigenlijk met die updates? Die van mij heeft nog steeds garantie en is al 2 x terug geweest voor de update maar hij laad nog steeds niet bij Tesla.

Zowiezo is het bij van Mossel in Zwolle een hele lastige zaak om wat voor elkaar te krijgen maar dat is weer een ander verhaal :| :| :|
Om te kunnen laden bij Tesla moet je BMS een specifieke 'Tesla' update krijgen. Deze voeren ze niet standaard uit en is tegen betaling. Het is, aldus van Mossel, een 'QoL' (Quality of Life) update en valt zodoende niet onder de garantie. Je moet hem dus expliciet aanvragen en kost 129 euro.
ducdreamer schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 11:18:
Hallo bedankt voor jullie antwoorden

Zoals ik al melde heb ik de marvel (nog) niet

Maar wat ik las ergens is dat iemand een fietser inhaalde en dus over de

Iinker streep ging en dat de auto naar rechts wilde sturen dus naar de fietser toe

Dat is toch de LKA?

Verder heb ik ergens op dit forum gelezen dat je bij VM de prijzen van de beurten kon zien

Maar als ik die link volg dan kom ik gewoon een MG pagina uit

Is deze pagina weg?
Mijn advies; ga naar de lokale VM/MG Brand Store en vraag een proefrit aan. Dat verplicht je tot niets.

Never gonna let you down


  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
Rick Astley schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:46:
[...]

Wat betreft betrouwbaarheid kan ik kort zijn; hij heeft me in al die tijd (inmiddels dik 4 jaar) nooit laten staan.

De software heeft echter wel af en toe z'n nukken en is niet bijzonder snel. Je leert ermee leven, bijv dat je sommige dingen 2x moet aantikken voordat ze pas verschijnen. Het zijn allemaal geen showstoppers, maar het zijn gewoon 'gedoetjes' zeg maar. Het zijn de puntjes op de i die missen.

Comfort is goed, niks over de klagen. Stoelen hadden wellicht wat meer ondersteuning in de onderrug mogen hebben maar al met al prima. Ik denk dat de review van de ANWB het goed samenvat: https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2021/oktober/eerste-rijtest-mg-marvel-r .

In software update R24 hebben ze (eindelijk) de equalizer gefixed. Deze hadden ze gesloopt in versie R18 meen ik, dus je wilt minstens R24 hebben. Wat er daarna nog allemaal verbeterd is weet ik niet; ik zit zelf nog steeds op R24. Ik geef bij elke beurt aan om alles te updaten maar tja, het blijft Van Mossel zullen we maar zeggen.

Wat kan beter? De snelheid van het infotainment systeem; het is allemaal 'net aan'. Sommige dingen duren langer dan nodig vanwege fade in/fade out effecten, dat had van mij niet gehoeven. Je kunt als workaround zo'n Android 'AI' Box inpluggen. Dan heb je in essentie een groot tablet met Android, dat is wat ik nu meestal doe.

De resolutie (maar ook framesnelheid / reactiesnelheid) van de 360 graden camera's. Er zit een korte vertraging tussen hetgeen wat er gebeurd en wat er op je scherm te zien is. Deze is net te lang voor mijn gevoel. Dit filmpje vanaf 13:20 laat precies zien wat ik bedoel: YouTube: MG Marvel R | Der INSTADRIVER Super-Test
An sich voldoen de camera's wel waarvoor ze bedoeld zijn; je kunt er prima mee in parkeren, maar de resolutie doet denken aan een Raboscanner.

Het gebrek aan OTA updates; Meerdere malen beloofd, staat/stond in de brochure maar tot op heden niks van terecht gekomen. Erg jammer.

Kaarten updates; Soms kan het een voordeel zijn, maar over het algemeen vind ik het maar niks; de ingebouwde navigatie maakt gebruikt van offline kaarten. Per definitie achterhaald en het updaten ervan is erg omslachtig en tijdrovend (USB stickje maken en dan letterlijk 1 uur wachten tot ze zijn bijgewerkt). Voordeel is dat ze het altijd doen, ook als je geen bereik hebt en over 10 jaar de stekker uit de server wordt getrokken.

Samengevat: Het is een geode middenmoot. Hij blinkt nergens in uit. Het is eigenlijk in dat opzicht een saaie auto; hij doet wat ie moet doen maar ook niet meer dan dat. Je krijgt echter veel auto voor je geld. Er zitten mega veel opties op en ook nog eens 7 jaar garantie. Qua onderhoudskosten is het een lachertje. Enige kosten die ik in 4 jaar heb gemaakt zijn een setje nieuwe ruitenwissers en de (verplichte) beurten.

Ik heb geen verstand van dakdragers dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.


[...]

Om te kunnen laden bij Tesla moet je BMS een specifieke 'Tesla' update krijgen. Deze voeren ze niet standaard uit en is tegen betaling. Het is, aldus van Mossel, een 'QoL' (Quality of Life) update en valt zodoende niet onder de garantie. Je moet hem dus expliciet aanvragen en kost 129 euro.


[...]

Mijn advies; ga naar de lokale VM/MG Brand Store en vraag een proefrit aan. Dat verplicht je tot niets.
Bedankt voor je reactie!

Inmiddels zijn we de desbetreffende auto gaan bekijken, testrijden en, uiteindelijk, kopen. Komende woensdag gaan we hem ophalen.

Redelijk wat stoeprandschade aan de velgen als grootste/enige nadeel (lijkt wel met opzet zoveel mogelijk stoepranden te hebben meegenomen, bijna komisch, maar voor ons natuurlijk iets minder grappig 8)7), maar ik heb de indruk dat dit bij de Marvel R's die ik te koop zie staan wel vaker voorkomt. De velgen lijken ook redelijk ver "buiten" de band te komen.

De auto zit nog op softwareversie R23. Het volgende onderhoud zit er wel net aan te komen dus daarvoor heb ik reeds een afspraak bij mijn lokale MG-dealer gemaakt. Ook meteen gevraagd om de meest recente versie R33 erop te zetten; valt nog af te wachten of ze deze ook effectief gaan installeren.

Verder afwachten wat het geeft met onze trip naar Zuid-Frankrijk over een goeie maand. Beetje spannend natuurlijk, met een auto die we dan nog geen maand in bezit zullen hebben, maar de vorige eigenaar is er dit jaar nog mee naar Denemarken gereden en heeft – naar eigen zeggen, uiteraard – absoluut geen problemen of moeilijkheden ervaren. We zien het wel

  • buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:15
@ducdreamer :

Van Mossel Purmerend is een goeie. Daar ben ik vorige maand geweest. Keurige mensen en service. Daar kan VM Amsterdam nog een punt aan zuigen.

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
buutvrij schreef op zondag 31 mei 2026 @ 00:19:
@ducdreamer :

Van Mossel Purmerend is een goeie. Daar ben ik vorige maand geweest. Keurige mensen en service. Daar kan VM Amsterdam nog een punt aan zuigen.

Ik heb hem nog steeds niet

Maar als ik hem ga kopen is dat een optie

Ook redelijk in de buurt

Half uurtje rijden voor mij

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Nog even over een trekhaak

Als er een originele afneembare trekhaak onder zit wordt dit dan herkend door de auto of moet je de towmode handmatig aan en uit zetten

En geld dit ook voor niet originele afneembare trekhaken (het automatisch herkennen van de trekhaak)

En VM schrijft dat er een inlegvel bij het kentekenbewijs moet komen

Klopt dit nog

Hij mag toch 750 kg trekken en volgens de rdw heb je tot 750 kg geen inlegvel nodig!

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Hellbull89 schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 15:58:
[...]

Bedankt voor je reactie!

Inmiddels zijn we de desbetreffende auto gaan bekijken, testrijden en, uiteindelijk, kopen. Komende woensdag gaan we hem ophalen.

Redelijk wat stoeprandschade aan de velgen als grootste/enige nadeel (lijkt wel met opzet zoveel mogelijk stoepranden te hebben meegenomen, bijna komisch, maar voor ons natuurlijk iets minder grappig 8)7), maar ik heb de indruk dat dit bij de Marvel R's die ik te koop zie staan wel vaker voorkomt. De velgen lijken ook redelijk ver "buiten" de band te komen.

De auto zit nog op softwareversie R23. Het volgende onderhoud zit er wel net aan te komen dus daarvoor heb ik reeds een afspraak bij mijn lokale MG-dealer gemaakt. Ook meteen gevraagd om de meest recente versie R33 erop te zetten; valt nog af te wachten of ze deze ook effectief gaan installeren.

Verder afwachten wat het geeft met onze trip naar Zuid-Frankrijk over een goeie maand. Beetje spannend natuurlijk, met een auto die we dan nog geen maand in bezit zullen hebben, maar de vorige eigenaar is er dit jaar nog mee naar Denemarken gereden en heeft – naar eigen zeggen, uiteraard – absoluut geen problemen of moeilijkheden ervaren. We zien het wel
Ik weet de kosten niet maar je kan de velgen laten herstellen
En wat ik  gezien ben gebeurt dat netjes😀

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
DonChaot schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 12:16:
[...]

https://a.storyblok.com/f/325761/x/fb19b1763e/overzicht-a4-onderhoudsprijzen-mg.pdf

LKA is om je tussen de strepen te houden. Je hebt zelf het stuur vast om de fietser te onwijken. Het is geen Tesla.
Dat is wat waar ik naar op zoek was
Ik zit eventueel wel gelijk aan de duurste beurt die van 4 jaar 970 euro 
:(


😒😒😒

[ Voor 4% gewijzigd door ducdreamer op 31-05-2026 20:29 ]


  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

ducdreamer schreef op zondag 31 mei 2026 @ 12:06:
Nog even over een trekhaak

Als er een originele afneembare trekhaak onder zit wordt dit dan herkend door de auto of moet je de towmode handmatig aan en uit zetten

En geld dit ook voor niet originele afneembare trekhaken (het automatisch herkennen van de trekhaak)

En VM schrijft dat er een inlegvel bij het kentekenbewijs moet komen

Klopt dit nog

Hij mag toch 750 kg trekken en volgens de rdw heb je tot 750 kg geen inlegvel nodig!
Zover ik weet moet je tow mode handmatig inschakelen.

Wat is er zo speciaal aan de Marvel R die je in het buitenland gezien hebt dat je perse die wilt? Het lijkt erop alsof je je in allerlei bochten aan het wringen bent voor die ene auto, terwijl er volgens mij genoeg in NL te koop staan.

Never gonna let you down


  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Rick Astley schreef op maandag 1 juni 2026 @ 08:49:
[...]

Zover ik weet moet je tow mode handmatig inschakelen.

Wat is er zo speciaal aan de Marvel R die je in het buitenland gezien hebt dat je perse die wilt? Het lijkt erop alsof je je in allerlei bochten aan het wringen bent voor die ene auto, terwijl er volgens mij genoeg in NL te koop staan.
De lage km stand
En de algehele staat van de auto 
Er is totaal geen teken dat de km stand niet zou kloppen
Ook de soc van 99 wijst hierop
Dit alles is voor mij de reden om op deze marvel te focussen
Het enige nadeel is de beurt die hij moet krijgen
Dat is er een van bijna duizend euro
Maar goed dat hebben alle Marvel s van 2022
Die zijn allemaal 4 jaar oud
En ik wil er graag een trekhaak onder omdat we twee fietsen mee willen kunnen nemen 
En over de marvels in nl ik heb daar uiteraard ook naar gekeken
Maar er was/is er geen die er zo netjes uitzag

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
ducdreamer schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:44:
[...]
De lage km stand
En de algehele staat van de auto 
Er is totaal geen teken dat de km stand niet zou kloppen
Ook de soc van 99 wijst hierop
Dit alles is voor mij de reden om op deze marvel te focussen
Het enige nadeel is de beurt die hij moet krijgen
Dat is er een van bijna duizend euro
Maar goed dat hebben alle Marvel s van 2022
Die zijn allemaal 4 jaar oud
En ik wil er graag een trekhaak onder omdat we twee fietsen mee willen kunnen nemen 
En over de marvels in nl ik heb daar uiteraard ook naar gekeken
Maar er was/is er geen die er zo netjes uitzag
Wat die trekhaak betreft: Inlegvellen bestaan al lang niet meer. Het staat gewoon in de RDW database en daarmee digitaal bijgehouden. Voor import auto's geldt:

Europees Voertuig (met COC): Heeft u een Europese importauto en een CVO (Certificaat van Overeenstemming)? Dan staat het trekgewicht van de fabrikant hierop vermeld. U kunt de RDW verzoeken de RDW-database aan te passen aan de hand van dit document. [1]

Dus als er een paar dagen na registratie bij de RDW nog geen trekgewicht bij jouw kenteken staat (gewoon te checken in de app of op de website), dan even een verzoek indienen om dat aan te passen want de Marvel is gewoon EU goedgekeurd en mag in NL 750 Kg trekken, zoals je zelf ook al weet.
Als de trekhaak is gemonteerd heb je daarna ook geen enkele actie meer nodig.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Barre73 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 10:54:
[...]

Wat die trekhaak betreft: Inlegvellen bestaan al lang niet meer. Het staat gewoon in de RDW database en daarmee digitaal bijgehouden. Voor import auto's geldt:

Europees Voertuig (met COC): Heeft u een Europese importauto en een CVO (Certificaat van Overeenstemming)? Dan staat het trekgewicht van de fabrikant hierop vermeld. U kunt de RDW verzoeken de RDW-database aan te passen aan de hand van dit document. [1]

Dus als er een paar dagen na registratie bij de RDW nog geen trekgewicht bij jouw kenteken staat (gewoon te checken in de app of op de website), dan even een verzoek indienen om dat aan te passen want de Marvel is gewoon EU goedgekeurd en mag in NL 750 Kg trekken, zoals je zelf ook al weet.
Als de trekhaak is gemonteerd heb je daarna ook geen enkele actie meer nodig.
Helemaal duidelijk
Maar ik heb deze info van de VM site
Waar ze het over het inlegvel hebben

  • Aegir2002
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 07:18
Ik zit te denken om een MG4 Urban Comfort 43kW te bestellen. Ik woon in Duitsland waar MG €6000,- korting geeft en de overheid in ons geval nog eens €4000,- subsidie.

De uiteindelijke prijs komt dan op €17.180,-

Betere deal bestaat er volgens mij niet toch? Zijn er al rijders die realistische verbruikscijfers hebben of weten hoeveel actieradius je in de praktijk haalt?

  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:03

-tom-562

Oliesjeik

Aegir2002 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:50:
Ik zit te denken om een MG4 Urban Comfort 43kW te bestellen. Ik woon in Duitsland waar MG €6000,- korting geeft en de overheid in ons geval nog eens €4000,- subsidie.

De uiteindelijke prijs komt dan op €17.180,-

Betere deal bestaat er volgens mij niet toch? Zijn er al rijders die realistische verbruikscijfers hebben of weten hoeveel actieradius je in de praktijk haalt?
Dat lijkt mij haast een no-brainer, weet verder niet hoe de service is in Duitsland bij de dealers maar volgens mij kan je (buiten een Dacia Spring om) geen goedkopere (EV) auto kopen nieuw?

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • Aegir2002
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 07:18
-tom-562 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:51:
[...]

Dat lijkt mij haast een no-brainer, weet verder niet hoe de service is in Duitsland bij de dealers maar volgens mij kan je (buiten een Dacia Spring om) geen goedkopere (EV) auto kopen nieuw?
Ja dat was ook mijn conclusie. Het wordt wel de 2e auto, want m'n Passat op diesel doe ik niet weg. De sleurhut moet ook af en toe mee kunnen. Ik heb de enige dealer die hem op korte termijn kan leveren een mail gestuurd dat ik hem wil kopen. Ze gaan als warme broodjes op dit moment in Duitsland en bij de meeste dealers moet je inmiddels wachten tot november/december.

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Hallo
Bestaat er zoiets als een mg marvel r werkplaatshandboek?
Waarin alle reparatie handelingen in beschreven staan?

[ Voor 3% gewijzigd door ducdreamer op 03-06-2026 21:26 ]


  • De doorloper
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-06 15:39
-tom-562 schreef op maandag 1 juni 2026 @ 16:51:
[...]

Dat lijkt mij haast een no-brainer, weet verder niet hoe de service is in Duitsland bij de dealers maar volgens mij kan je (buiten een Dacia Spring om) geen goedkopere (EV) auto kopen nieuw?
ev-database is meestal wel realistich wat betreft "real range", dat is de standaardwaarde die zij tonen bij range. Zou ik bij normaal rijgedrag gewoon van uitgaan. Bij de MG ZS EV is dat 270km en ik haal als sportieve rijder al 220-250km en mijn vrouw als rustige rijder gaat over de 270km heen.

  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

ducdreamer schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 18:06:
Hallo
Bestaat er zoiets als een mg marvel r werkplaatshandboek?
Waarin alle reparatie handelingen in beschreven staan?
Zal vast bestaan maar niet publiek verkrijgbaar.

Never gonna let you down


  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Jammer
Misschien is er wel eentje te vinden op het web🔎🕵️🔎

  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
Gisteren onze tweedehands Marvel R gaan ophalen. Wat mij opvalt is dat de motor van de ruitenwissers vooraan nogal luidruchtig lijkt vergeleken met bijvoorbeeld mijn BYD Seal. Echt een duidelijk hoorbare elektrische motor/gezoem bij elke veegbeweging. Ik dacht eerst dat dit mogelijk meer opviel omdat er geen verbrandingsmotor aanwezig is, maar daarna nam ik plaats in mijn eveneens elektrische Seal, en daar is die motor van de ruitenwissers gewoon niet te horen.

Iemand die hierover iets kan zeggen, of dit normaal is bij de Marvel R? Anders laat ik er bij het onderhoud volgende week eens naar kijken.

  • mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:38
Rick Astley schreef op vrijdag 29 mei 2026 @ 13:46:
[...]

Wat betreft betrouwbaarheid kan ik kort zijn; hij heeft me in al die tijd (inmiddels dik 4 jaar) nooit laten staan.

De software heeft echter wel af en toe z'n nukken en is niet bijzonder snel. Je leert ermee leven, bijv dat je sommige dingen 2x moet aantikken voordat ze pas verschijnen. Het zijn allemaal geen showstoppers, maar het zijn gewoon 'gedoetjes' zeg maar. Het zijn de puntjes op de i die missen.

Comfort is goed, niks over de klagen. Stoelen hadden wellicht wat meer ondersteuning in de onderrug mogen hebben maar al met al prima. Ik denk dat de review van de ANWB het goed samenvat: https://www.anwb.nl/auto/nieuws/2021/oktober/eerste-rijtest-mg-marvel-r .

In software update R24 hebben ze (eindelijk) de equalizer gefixed. Deze hadden ze gesloopt in versie R18 meen ik, dus je wilt minstens R24 hebben. Wat er daarna nog allemaal verbeterd is weet ik niet; ik zit zelf nog steeds op R24. Ik geef bij elke beurt aan om alles te updaten maar tja, het blijft Van Mossel zullen we maar zeggen.

Wat kan beter? De snelheid van het infotainment systeem; het is allemaal 'net aan'. Sommige dingen duren langer dan nodig vanwege fade in/fade out effecten, dat had van mij niet gehoeven. Je kunt als workaround zo'n Android 'AI' Box inpluggen. Dan heb je in essentie een groot tablet met Android, dat is wat ik nu meestal doe.

De resolutie (maar ook framesnelheid / reactiesnelheid) van de 360 graden camera's. Er zit een korte vertraging tussen hetgeen wat er gebeurd en wat er op je scherm te zien is. Deze is net te lang voor mijn gevoel. Dit filmpje vanaf 13:20 laat precies zien wat ik bedoel: YouTube: MG Marvel R | Der INSTADRIVER Super-Test
An sich voldoen de camera's wel waarvoor ze bedoeld zijn; je kunt er prima mee in parkeren, maar de resolutie doet denken aan een Raboscanner.

Het gebrek aan OTA updates; Meerdere malen beloofd, staat/stond in de brochure maar tot op heden niks van terecht gekomen. Erg jammer.

Kaarten updates; Soms kan het een voordeel zijn, maar over het algemeen vind ik het maar niks; de ingebouwde navigatie maakt gebruikt van offline kaarten. Per definitie achterhaald en het updaten ervan is erg omslachtig en tijdrovend (USB stickje maken en dan letterlijk 1 uur wachten tot ze zijn bijgewerkt). Voordeel is dat ze het altijd doen, ook als je geen bereik hebt en over 10 jaar de stekker uit de server wordt getrokken.

Samengevat: Het is een geode middenmoot. Hij blinkt nergens in uit. Het is eigenlijk in dat opzicht een saaie auto; hij doet wat ie moet doen maar ook niet meer dan dat. Je krijgt echter veel auto voor je geld. Er zitten mega veel opties op en ook nog eens 7 jaar garantie. Qua onderhoudskosten is het een lachertje. Enige kosten die ik in 4 jaar heb gemaakt zijn een setje nieuwe ruitenwissers en de (verplichte) beurten.

Ik heb geen verstand van dakdragers dus daar kan ik je helaas niet mee helpen.


[...]

Om te kunnen laden bij Tesla moet je BMS een specifieke 'Tesla' update krijgen. Deze voeren ze niet standaard uit en is tegen betaling. Het is, aldus van Mossel, een 'QoL' (Quality of Life) update en valt zodoende niet onder de garantie. Je moet hem dus expliciet aanvragen en kost 129 euro.


[...]

Mijn advies; ga naar de lokale VM/MG Brand Store en vraag een proefrit aan. Dat verplicht je tot niets.
Punt is in Zwolle zeggen ze dus dat alle updates zijn doorgevoerd en dat ze verder van niks weten over een speciale Tesla update🙄🙄🙄

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
mrjixies schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Punt is in Zwolle zeggen ze dus dat alle updates zijn doorgevoerd en dat ze verder van niks weten over een speciale Tesla update🙄🙄🙄
Even zonder alle posts terug te zoeken: Opladen bij een Tesla charger werkt nu niet voor je? Of heb je het nog niet geprobeerd?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • skruiper
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13:58
mrjixies schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Punt is in Zwolle zeggen ze dus dat alle updates zijn doorgevoerd en dat ze verder van niks weten over een speciale Tesla update🙄🙄🙄
Dat had ik in Amsterdam, ze beweerden daar zelfs dat ze laden met tesla express blokkeerde vanwege gevaar voor batterij 😳

Uiteindelijk in Tiel expliciet om de evcc en bms update gevraagd en daarna geen problemen meer met laden.

  • mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:38
Barre73 schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 09:51:
[...]

Even zonder alle posts terug te zoeken: Opladen bij een Tesla charger werkt nu niet voor je? Of heb je het nog niet geprobeerd?
Nee werkt nog steeds niet helaas. Auto is hiervoor speciaal 2 x terug gebracht. Punt ook nog eens is dat de auto ook soms niet laad bij snelladers onderweg. Ook hier is de auto 3x voor terug geweest naar van Mossel Zwolle. Ze zeggen dat ze niks kunnen vinden.

Ik heb ze ook duidelijk aangegeven welke laadpalen het niet doen. Er zijn ook 2 snelladers die het in Zwolle pertinent niet doen bij mijn MG. Maar ze testen steeds hun eigen snellader, en daar doet hij het wel dus was voor hun de kous af.

Ik ben ook de laatste x ontzettend kwaad geworden omdat ze gewoon een loopje met me nemen daar. Dus toen is de manager er bij gekomen en nu staat het op de planning om samen met hem naar de desbetreffende snellader te rijden. Om te kijken wat er gebeurt.

Maar zowiezo koop ik bij van Mossel nooit meer een auto...

  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

mrjixies schreef op vrijdag 5 juni 2026 @ 07:25:
[...]

Punt is in Zwolle zeggen ze dus dat alle updates zijn doorgevoerd en dat ze verder van niks weten over een speciale Tesla update🙄🙄🙄
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7RULCTaoIUpQrvnUcxx-G1CyqMQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/h4BC0jKlbfXmvlWlHNBTDzlR.png?f=fotoalbum_large

Misschien heb je iets aan mijn factuur van destijds. Er staat helaas geen intern 'onderdeel' nummer op, maar wellicht dat de beschrijving dan toch een belletje doet rinkelen.

Never gonna let you down


  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Zijn er voor de marvel terug roep acties geweest
Of is VM ook daar erg terughoudend in
Op een of andere manier krijg ik geen antwoord op mijn vragen bij MG
Kan ik met een mg ook naar een andere garage?
Voor onderhoud en service
 

[ Voor 5% gewijzigd door ducdreamer op 10-06-2026 16:06 ]


  • mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:38
Rick Astley schreef op zaterdag 6 juni 2026 @ 21:26:
[...]

[Afbeelding]

Misschien heb je iets aan mijn factuur van destijds. Er staat helaas geen intern 'onderdeel' nummer op, maar wellicht dat de beschrijving dan toch een belletje doet rinkelen.
Dankjewel!!! Hier heb ik echt wel wat aan, ik moet er binnenkort toch langs neem ik dit gelijk mee!

  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

ducdreamer schreef op woensdag 10 juni 2026 @ 16:06:
Zijn er voor de marvel terug roep acties geweest
Of is VM ook daar erg terughoudend in
Op een of andere manier krijg ik geen antwoord op mijn vragen bij MG
Kan ik met een mg ook naar een andere garage?
Voor onderhoud en service
 
Er zijn, zover ik weet, twee terugroep actie op de Marvel geweest:

Een omtrent de kabelboom; er zou corrosie kunnen optreden waardoor de auto kan uitvallen.
En een eentje voor de TPMS sensoren die abnormale waardes kunnen afgeven.

Beiden werden bij mij opgepakt tijdens het eerstvolgende onderhoud. Ik heb er dus geen melding via de RDW van gekregen (dus geen kritieke terugroepactie).

Wat bedoel je met 'een andere garage'? De lokale Kwikfit ofzo? Ik betwijfel of die weten wat ze moeten doen buiten een luchtfiltertje vervangen. Maar goed, veel meer is het ook niet, behalve eens per vier jaar de koelvloeistof van het accupakket vervangen.

Never gonna let you down


  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
Gisteren met onze nieuwe (gebruikte) Marvel R naar de lokale MG-dealer (Van Mossel) geweest voor het vierde onderhoud (hoewel ze claimden dat de vorige eigenaar slechts tweemaal op onderhoud zou zijn geweest; ze deden al moeilijk over mogelijke garantieclaims - het ging nu wel degelijk over het onderhoud van jaar 4). Alles bij elkaar 420 euro, inclusief het uitvoeren van de laatste updates (van R23 naar R33) en gebruik van een vervangwagen.

Uiteindelijk geen garantieclaim nodig gehad maar ze zijn blijkbaar wel heel strikt wat betreft de garantievoorwaarden. Volgens de vorige eigenaar zou er één onderhoud ontbreken in de service records van MG, dat hij wel degelijk zou hebben laten uitvoeren. Hij stuurt me de facturen later nog door.

Qua prijs had ik het veel erger verwacht, afgaand op de prijslijst die hier eerder gepost werd. Mogelijke tip voor Nederlandse MG-eigenaars dus: in België lijkt het jaarlijks onderhoud veel goedkoper te zijn.

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Rick Astley schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 20:16:
[...]

Er zijn, zover ik weet, twee terugroep actie op de Marvel geweest:

Een omtrent de kabelboom; er zou corrosie kunnen optreden waardoor de auto kan uitvallen.
En een eentje voor de TPMS sensoren die abnormale waardes kunnen afgeven.

Beiden werden bij mij opgepakt tijdens het eerstvolgende onderhoud. Ik heb er dus geen melding via de RDW van gekregen (dus geen kritieke terugroepactie).

Wat bedoel je met 'een andere garage'? De lokale Kwikfit ofzo? Ik betwijfel of die weten wat ze moeten doen buiten een luchtfiltertje vervangen. Maar goed, veel meer is het ook niet, behalve eens per vier jaar de koelvloeistof van het accupakket vervangen.
Hallo Rick Astley
Ik bedoelde een universele Vakgarage 

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Hellbull89 schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 07:09:
Gisteren met onze nieuwe (gebruikte) Marvel R naar de lokale MG-dealer (Van Mossel) geweest voor het vierde onderhoud (hoewel ze claimden dat de vorige eigenaar slechts tweemaal op onderhoud zou zijn geweest; ze deden al moeilijk over mogelijke garantieclaims - het ging nu wel degelijk over het onderhoud van jaar 4). Alles bij elkaar 420 euro, inclusief het uitvoeren van de laatste updates (van R23 naar R33) en gebruik van een vervangwagen.

Uiteindelijk geen garantieclaim nodig gehad maar ze zijn blijkbaar wel heel strikt wat betreft de garantievoorwaarden. Volgens de vorige eigenaar zou er één onderhoud ontbreken in de service records van MG, dat hij wel degelijk zou hebben laten uitvoeren. Hij stuurt me de facturen later nog door.

Qua prijs had ik het veel erger verwacht, afgaand op de prijslijst die hier eerder gepost werd. Mogelijke tip voor Nederlandse MG-eigenaars dus: in België lijkt het jaarlijks onderhoud veel goedkoper te zijn.
Maar 420 euro?
Ik heb hier gezien bijna duizend euro 
Welke VM was dit?  

  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
ducdreamer schreef op vrijdag 12 juni 2026 @ 14:25:
[...]
Maar 420 euro?
Ik heb hier gezien bijna duizend euro 
Welke VM was dit?  
Mechelen, België

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Bedankt dat is voor mij geen optie 
Ik woon in Noord Holland 
Moet ik toch maar naar Purmerend 
En maar hopen dat ze niet al te moeilijk doen over de garantie  omdat de auto uit Duitsland komt  
:-( :-( :-(

  • mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:46
Maandag met de MG ZS EV SR Luxury (2025) naar de officiele dealer (Roermond, eindje rijden maar goed), 1e keer (jaar beurt, 8500km).
Heb al een aantal punten:

CarPlay freezes.
Volume fixed als je de auto na starten snel in achteruit zet.
Luid gepiep van dakraam bij openen als het warm is/zon er op staat

Nog specifieke dingen die ik even moet navragen?


  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Hallo Hellbull89
Aangezien ik een pensionado ben zou ik er een paar daagjes weg van kunnen maken in België 
Merk je al of het info systeem wat sneller geworden is na de update naar de laatste versie R33
Is het een mooie gelegenheid om onze Marvel te leren kennen

[ Voor 8% gewijzigd door ducdreamer op 15-06-2026 14:41 ]


  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
We hebben de knoop doorgehakt 
We hebben besloten dat de Marvel de auto voor ons is
Ondanks zijn software dingen en de garantie problemen bij VM
Als we de auto hebben plaats ik wel wat fotos 
Als ik dat al mag van het forum

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
mvrtwkrs schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 12:46:
Maandag met de MG ZS EV SR Luxury (2025) naar de officiele dealer (Roermond, eindje rijden maar goed), 1e keer (jaar beurt, 8500km).
Heb al een aantal punten:

CarPlay freezes.
Volume fixed als je de auto na starten snel in achteruit zet.
Luid gepiep van dakraam bij openen als het warm is/zon er op staat

Nog specifieke dingen die ik even moet navragen?

Dat volume bij achteruit: Ik ken dat probleem iets anders. Als je de auto in achteruit zet, en het volume gaat omlaag (dat is goed) maar dat blijft laag, ook als je weer in Drive zit en rijdt.

oplossing: Even stoppen, naar achteruit en terug naar drive. Dan komt het volume weer los.

Of dat te fixen is vraag ik me af... lijkt op een bug in de software. Gebeurt ook niet altijd.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:46
Barre73 schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:57:
[...]

Dat volume bij achteruit: Ik ken dat probleem iets anders. Als je de auto in achteruit zet, en het volume gaat omlaag (dat is goed) maar dat blijft laag, ook als je weer in Drive zit en rijdt.

oplossing: Even stoppen, naar achteruit en terug naar drive. Dan komt het volume weer los.

Of dat te fixen is vraag ik me af... lijkt op een bug in de software. Gebeurt ook niet altijd.
ja hij heeft vanochten nieuwe firmware gekregen, even afwachten nu.

stuur correctie is wel minder heftig, sinds die update (was soms erg hard)

  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
ducdreamer schreef op maandag 15 juni 2026 @ 14:40:
[...]
Hallo Hellbull89
Aangezien ik een pensionado ben zou ik er een paar daagjes weg van kunnen maken in België 
Merk je al of het info systeem wat sneller geworden is na de update naar de laatste versie R33
Is het een mooie gelegenheid om onze Marvel te leren kennen
Het systeem lijkt verwaarloosbaar sneller/beter te reageren sinds de update van R23 naar R33. Verder is het belangrijkste verschil, zoals Rick Astley reeds aanhaalde, dat het equalizer nu correct werkt en er een aantal instellingen in het geluidsmenu zijn bijgekomen. Wel lijkt de DAB-ontvangst nu opeens veel slechter te zijn, maar dit hebben we opgelost/omzeild door een internetradio-app te gebruiken in Android Auto

  • sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-06 13:41
Ook hier maar melden. We hebben (privé) een MG4 Urban comfort uitvoering besteld. Zijn er al ervaringsdeskundigen hier?

  • buutvrij
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 09:15
sanger1981 schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 11:56:
Ook hier maar melden. We hebben (privé) een MG4 Urban comfort uitvoering besteld. Zijn er al ervaringsdeskundigen hier?
Rijd op eigen kosten een MG5 met de kleine accu uit 2022, nog steeds heel tevreden met deze wagen. By far de goedkoopste auto in onderhoud/en energie die ik tot nu toe had.

Ben benieuwd naar uw ervaringen met de 4 Urban. Heb er even in gezeten toen mijn wagen een beurtje kreeg bij VM. (waarbij eigenlijk niets gebeurt is behalve ruitenwisser vloeistof) Onder de bergruimte achter nog een enorm opbergvak zag ik! En voor dat geld een enorm interessante auto vind ik.

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
We hebben onze Marvel gisteren opgehaald
Hij rijd heerlijk.
Nog veel dingen uit te zoeken
De Marvel is nog gekoppeld aan de andere eigenaar
En dat duurt een paar dagen voordat hij ontkoppeld word zegt het bericht op de display
Dus ik vermoed dat er nog wat dingen zijn die ik (nog) niet kan aanpassen
Ik vind het corrigeren van de LKA wel meevallen
Alleen zwabbert hij wel een beetje tussen de strepen
Moet even uitzoeken hoe dat komt en eventueel uitzetten
Verder vind ik de bediening van de CC een beetje onhandig 
Op mijn BMW zat dat netjes op het stuur
Hier zit alles op een niet goed zichtbaar extra hendeltje
Kwestie van wennen denk ik
De FW die ik kon zien zijn
Infotainment mainframe 
SW16-29176-1300R22
Telecommunicatie SNAKP18E2M
De navigatie heb ik nog niet gevonden
Maar hierbij een paar fotos
:( blijkbaar mag ik nog geen fotos uploaden?

[ Voor 79% gewijzigd door ducdreamer op 19-06-2026 13:26 . Reden: Taatfout ]


  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
ducdreamer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:16:
We hebben onze Marvel gisteren opgehaald
Hij rijd heerlijk.
Nog veel dingen uit te zoeken
De Marvel is nog gekoppeld aan de andere eigenaar
En dat duurt een paar dagen voordat hij ontkoppeld word zegt het bericht op de display
Dus ik vermoed dat er nog wat dingen zijn die ik (nog) niet kan aanpassen
Ik vind het corrigeren van de LKA wel meevallen
Alleen zwabbert hij wel een beetje tussen de strepen
Moet even uitzoeken hoe dat komt en eventueel uitzetten
Verder vind ik de bediening van de CC een beetje onhandig 
Op mijn BMW zat dat netjes op het stuur
Hier zit alles op een niet goed zichtbaar extra hendeltje
Kwestie van wennen denk ik
De FW die ik kon zien zijn
Infotainment mainframe 
SW16-29176-1300R22
Telecommunicatie SNAKP18E2M
De navigatie heb ik nog niet gevonden
Maar hierbij een paar fotos
:( blijkbaar mag ik nog geen fotos uploaden?
Ik denk dat je prima foto's mag uploaden maar ergens doe je iets niet goed (of anders). Jouw reacties en posts zien er namelijk ook compleet anders uit dan anderen.

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
ducdreamer schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 11:16:
We hebben onze Marvel gisteren opgehaald
Hij rijd heerlijk.
Nog veel dingen uit te zoeken
De Marvel is nog gekoppeld aan de andere eigenaar
En dat duurt een paar dagen voordat hij ontkoppeld word zegt het bericht op de display
Dus ik vermoed dat er nog wat dingen zijn die ik (nog) niet kan aanpassen
Ik vind het corrigeren van de LKA wel meevallen
Alleen zwabbert hij wel een beetje tussen de strepen
Moet even uitzoeken hoe dat komt en eventueel uitzetten
Verder vind ik de bediening van de CC een beetje onhandig 
Op mijn BMW zat dat netjes op het stuur
Hier zit alles op een niet goed zichtbaar extra hendeltje
Kwestie van wennen denk ik
De FW die ik kon zien zijn
Infotainment mainframe 
SW16-29176-1300R22
Telecommunicatie SNAKP18E2M
De navigatie heb ik nog niet gevonden
Maar hierbij een paar fotos
:( blijkbaar mag ik nog geen fotos uploaden?
Als je weinig last hebt van softwareproblemen kan je op je huidige R22-versie blijven, maar anders zou ik toch eens een afspraak bij de dealer maken om de update naar R33 te laten uitvoeren. Je loopt intussen een versie of 4 achter (R23, R24, R32 en R33, van wat ik zo online kan terugvinden).

De hendel van de CC is inderdaad even wennen, maar naderhand vind ik het eigenlijk even vlot of zelfs vlotter werken dan knoppen op het stuurwiel.

Navigatie vind je via het hoofdmenu (eenzame cirkel ergens links onder het scherm om terug te keren naar home), en dan zou er linksboven ergens een pijl zichtbaar moeten zijn waarop je kan klikken, die je naar de navigatie brengt.

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Hellbull89 schreef op vrijdag 19 juni 2026 @ 13:41:
[...]

Als je weinig last hebt van softwareproblemen kan je op je huidige R22-versie blijven, maar anders zou ik toch eens een afspraak bij de dealer maken om de update naar R33 te laten uitvoeren. Je loopt intussen een versie of 4 achter (R23, R24, R32 en R33, van wat ik zo online kan terugvinden).

De hendel van de CC is inderdaad even wennen, maar naderhand vind ik het eigenlijk even vlot of zelfs vlotter werken dan knoppen op het stuurwiel.

Navigatie vind je via het hoofdmenu (eenzame cirkel ergens links onder het scherm om terug te keren naar home), en dan zou er linksboven ergens een pijl zichtbaar moeten zijn waarop je kan klikken, die je naar de navigatie brengt.
Hallo

Ja klopt dat had ik ook al gezien, maar ik bedoelde waar ik de software en kaart versie kan zien

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JQQHrQi8rUa5EXnnMnnWJBYTLW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3u3aIbRSJQ36emlqYMyX8Bgd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Q3Is5Br-weEcn4sUtFooT17_CEY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PXln5kRlDFH4VQWxkCUtOX66.jpg?f=fotoalbum_large
Ik was inderdaad iets vergeten 
Ik had de fotos geselecteerd.
Maar moest ze nog eens aan inken om ze daadwerkelijk te posten
Dit is onze nieuwe aanwinst 
Hij gaat volgende maand naar VM Purmerend voor een trekhaak en wat fw updates hoop ik.
We hebben er al wat km opzitten en hij rijd heerlijk
De rij hulp systemen zijn soms wat fanatiek
Hij blijft netjes tussen de strepen.
Maar die strepen moeten wel goed zichtbaar zijn, anders wordt het een beetje zoeken met heftige tegenstuur acties
De ACC werkt perfect
Houd netjes de afstand en als je van rijbaan wisselt om de voorganger in te halen gaat hij weer naar de ingestelde snelheid
Ben alleen wel benieuwd of hij ook tot stilstand komt als de voorganger tot stilstand komt
Ik bedoel geen harde rem actie maar gewoon in een file
Nieuwste kaarten erop gezet.
Jammer genoeg geen taal bestanden voor NL
Heeft de nieuwe MG urban wel NL?
Wireless auto android stikje gekocht 
Eens kijken hoe dat werkt

[ Voor 31% gewijzigd door ducdreamer op 21-06-2026 18:32 ]


  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
In de handleiding staat dit
De portierkruk komt automatisch naar buiten Nadat de auto gedurende ongeveer 30 seconden is vergrendeld en de intelligente sleutel wordt gedetecteerd in de buurt van het bestuurdersportier, wordt de auto automatisch ontgrendeld en komt de portierkruk automatisch naar buiten. Deze functie kan worden ingesteld op het entertainmentdisplay.
Maar kan deze functie nergens vinden?
Weet iemand waar die verstopt zit?

  • marc4547
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-06 06:25

Zeer happy met mijn 2e EV6, van Gravity Blue naar Dark Forest Green, beide RWD 77,8 KW. Bij vlagen ben ik geniaal, jammer dat het vaak windstil is.


  • -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:03

-tom-562

Oliesjeik

ducdreamer schreef op maandag 22 juni 2026 @ 20:12:
In de handleiding staat dit
De portierkruk komt automatisch naar buiten Nadat de auto gedurende ongeveer 30 seconden is vergrendeld en de intelligente sleutel wordt gedetecteerd in de buurt van het bestuurdersportier, wordt de auto automatisch ontgrendeld en komt de portierkruk automatisch naar buiten. Deze functie kan worden ingesteld op het entertainmentdisplay.
Maar kan deze functie nergens vinden?
Weet iemand waar die verstopt zit?
Zou je mss geowon 'normaal' kunnen posten i.p.v. alles in 'pre' tags te kunnen zetten? Dit leest erg irritant

Vaak bu'j te bang! ID.4 - ETV 1000 - FS1 <insert ecologische borstklopperij>


  • sanger1981
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 23-06 13:41
buutvrij schreef op donderdag 18 juni 2026 @ 23:12:
[...]

Rijd op eigen kosten een MG5 met de kleine accu uit 2022, nog steeds heel tevreden met deze wagen. By far de goedkoopste auto in onderhoud/en energie die ik tot nu toe had.

Ben benieuwd naar uw ervaringen met de 4 Urban. Heb er even in gezeten toen mijn wagen een beurtje kreeg bij VM. (waarbij eigenlijk niets gebeurt is behalve ruitenwisser vloeistof) Onder de bergruimte achter nog een enorm opbergvak zag ik! En voor dat geld een enorm interessante auto vind ik.
Zodra hij geleverd is en we hem een weekje in gebruik hebben zal ik een eerste indruk geven :) Levering staat gepland voor augustus nu.

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
-tom-562 schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 08:58:
[...]

Zou je mss geowon 'normaal' kunnen posten i.p.v. alles in 'pre' tags te kunnen zetten? Dit leest erg irritant
Hallo Tim
Wat bedoelt u
Ben niet zo handig in forums

  • mvrtwkrs
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 09:46
Ik begin het vermoeden te krijgen dat het hele Carplay probleem, een mechanisch probleem is van de aansluting van de USB in de auto (MG ZS EV 2022+). Als je een heel klein beetje een USB stick (carplay dongle) beweeegt, dan is er al storing (met 2 dongles geprobeerd), ik probeer morgen eens het zelfde met een kabel.

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Nog een vraagje
Nu het zo warm is wordt de hv accu ook warm
Werkt de koeling van de accu automatisch 
of moet je die zelf aanzetten?

  • Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-06 22:15
ducdreamer schreef op dinsdag 23 juni 2026 @ 18:46:
[...]
Hallo Tim
Wat bedoelt u
Ben niet zo handig in forums
@ducdreamer
Als jij iets typt lijkt het erop dat het automatisch in Terminal Code wordt gezet. En als het dan geplaatst wordt leest dat in een heel ander lettertype (niet heel fijn om te lezen) en in een grijze achtergrond.

Voordat je iets typt kun je links bovenin (zie screenshot hieronder) het daar veranderen naar Normale Tekst. Dat leest een stuk prettiger voor de andere tweakers. En ik denk dat het dan bij volgende keren automatisch weer op Normale Tekst staat.:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QjE5H3nD2krCCrIxtBB-_xb16FM=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/PJaVqgZWMPhu29WtxScq03cz.jpg?f=user_large

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.


  • Hellbull89
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 08:44
ducdreamer schreef op woensdag 24 juni 2026 @ 17:41:
Nog een vraagje
Nu het zo warm is wordt de hv accu ook warm
Werkt de koeling van de accu automatisch 
of moet je die zelf aanzetten?
Die werkt gewoon automatisch via het BMS zodra die accukoeling nodig acht.

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Barre73 schreef op donderdag 25 juni 2026 @ 10:46:
[...]

@ducdreamer
Als jij iets typt lijkt het erop dat het automatisch in Terminal Code wordt gezet. En als het dan geplaatst wordt leest dat in een heel ander lettertype (niet heel fijn om te lezen) en in een grijze achtergrond.

Voordat je iets typt kun je links bovenin (zie screenshot hieronder) het daar veranderen naar Normale Tekst. Dat leest een stuk prettiger voor de andere tweakers. En ik denk dat het dan bij volgende keren automatisch weer op Normale Tekst staat.:

[Afbeelding]
Ik schrijf dit op een Motorola tab 10

Dit is normale text voor mij

Hier zitten hele grote witregels tussen
Dit is vaste opmaak
Komt alles op een grijze achtergrond

  • HansHier
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 15:49
De grootste ergernissen van m'n MG ZS EV Luxury LR (05/2023) zijn de slechte voorruit ontwaseming waardoor ik bij bepaald weer de fan telkens moet aanzetten. Ook de slecht of soms helemaal niet vertaalde Engelse teksten op het display zijn een ergernis. De standaard navigatie maakt het wat dat betreft helemaal bont, ik verwacht bij een auto van zo'n 40.000 euro iets beters.

Is er iemand die de nieuwe MGS5 rijdt en mij kan vertellen wat de ervaringen met die auto zijn?

  • gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:18
HansHier schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:13:
De grootste ergernissen van m'n MG ZS EV Luxury LR (05/2023) zijn de slechte voorruit ontwaseming waardoor ik bij bepaald weer de fan telkens moet aanzetten. Ook de slecht of soms helemaal niet vertaalde Engelse teksten op het display zijn een ergernis. De standaard navigatie maakt het wat dat betreft helemaal bont, ik verwacht bij een auto van zo'n 40.000 euro iets beters.

Is er iemand die de nieuwe MGS5 rijdt en mij kan vertellen wat de ervaringen met die auto zijn?
Dacht dat het ontwaseming probleem alleen bij de 1ste generatie was. Daar erger ik mij wel aan (MG ZS EV Luxury)

Nog steeds aan het kijken wat te doen qua andere auto. inruil is zeer slecht 10K. Bij nieuwe model 3 standaard dan natuurlijk wel 15k...

of zelf verkopen, maar daar zie ik wat tegenop.

  • HansHier
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 26-06 15:49
gertraaf schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:25:
[...]

Dacht dat het ontwaseming probleem alleen bij de 1ste generatie was. Daar erger ik mij wel aan (MG ZS EV Luxury)

Nog steeds aan het kijken wat te doen qua andere auto. inruil is zeer slecht 10K. Bij nieuwe model 3 standaard dan natuurlijk wel 15k...

of zelf verkopen, maar daar zie ik wat tegenop.
Was er een dealer die slechts 10K bood voor een Luxury Long Range van 2023...? Dat zou wel van de zotte zijn, op een Leapmotor B10 (duurste versie LR) krijg ik zonder meer al 19.000 geboden en dat vind ik al aan de lage kant. Mede omdat de kilometerteller nog net geen 20.000 aangeeft.

  • gertraaf
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:18
HansHier schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:49:
[...]

Was er een dealer die slechts 10K bood voor een Luxury Long Range van 2023...? Dat zou wel van de zotte zijn, op een Leapmotor B10 (duurste versie LR) krijg ik zonder meer al 19.000 geboden en dat vind ik al aan de lage kant. Mede omdat de kilometerteller nog net geen 20.000 aangeeft.
nee voor de 2020.

  • mrjixies
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 07:38
HansHier schreef op vrijdag 26 juni 2026 @ 12:13:
De grootste ergernissen van m'n MG ZS EV Luxury LR (05/2023) zijn de slechte voorruit ontwaseming waardoor ik bij bepaald weer de fan telkens moet aanzetten. Ook de slecht of soms helemaal niet vertaalde Engelse teksten op het display zijn een ergernis. De standaard navigatie maakt het wat dat betreft helemaal bont, ik verwacht bij een auto van zo'n 40.000 euro iets beters.

Is er iemand die de nieuwe MGS5 rijdt en mij kan vertellen wat de ervaringen met die auto zijn?
Inderdaad behoorlijk frustrerend die slechte ontwaseming. Ik heb altijd het gevoel of ik dan in een oude auto rijd. Al van alles geprobeerd maar niks werkt behalve de airco vol uit.

  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Wij gaan binnenkort een grotere reis maken
 waarbij wij onderweg moeten snelladen.
Kan de Marvel laden bij een Fastnet snellader
Of moet hij daar ook een fw update voor hebben
Zoals voor de Tesla super chargers?

[ Voor 4% gewijzigd door ducdreamer op 27-06-2026 10:13 . Reden: Opmaak ]


  • DonChaot
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 12:55
Rijd gewoon even in Nederland langs de snelladers van de grote ketens, Fastned, Ionity, Allego en Tesla. Die heb je vast ergens in je buurt. Daarmee heb je de bulk al te pakken en weet je of het wel of niet werkt op jouw auto. Die informatie kan je dan ook gebruiken met plannen in abrp en het geeft sowieso gemoedsrust.

  • Rick Astley
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Rick Astley

Never gonna give you up

ducdreamer schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 10:11:
Wij gaan binnenkort een grotere reis maken
 waarbij wij onderweg moeten snelladen.
Kan de Marvel laden bij een Fastnet snellader
Of moet hij daar ook een fw update voor hebben
Zoals voor de Tesla super chargers?
Fastned werkt gewoon. Enige waarvoor je die speciale BMS update nodig hebt zijn de Tesla laadpalen.

Never gonna let you down


  • ducdreamer
  • Registratie: Mei 2026
  • Laatst online: 13:20
Rick Astley schreef op zaterdag 27 juni 2026 @ 11:44:
[...]


Fastned werkt gewoon. Enige waarvoor je die speciale BMS update nodig hebt zijn de Tesla laadpalen.
Helemaal goed  
Dat is wat ik zocht 
Kan die opgeven in de routeplanner
Pagina: 1 ... 94 95 Laatste

Let op:
Voor subsidieaanvragen kunnen jullie terecht in Particuliere EV subsidie (SEPP)

Discussies over thuisopladen horen in Thuisladen van je EV deel 2