RDW trekgewicht en import auto

Pagina: 1
Acties:

• dikkiedik
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:14
Hi tweakers,

ik heb recent een auto geimporteerd uit Duitsland. Deze is inmiddels ingevoerd en staat op NL kenteken. Op de kentekencard staat bij trekgewicht van de aanhangers: gegevens niet bekend.

Dit betekent dus dat er geen aanhanger mee getrokken mag worden. De auto is weliswaar niet voorzien van een trekhaak, maar het chasis is hier wel voor geschikt. De zelfde auto's op NL kenteken zonder trekhaak (marktplaats) hebben ook gewoon een geregistreerd trekgewicht op kenteken.

RDW geeft aan dat deze niet op de duitse kentekenpapieren staan, dus daarom nemen ze deze niet over. Ik moet als ik een trekhaak er op wil laten zetten een extra keuring doen in lelystad á 500 piek.

Het is een hele courante Skoda en volledig origineel. Geen enkele reden om aan te nemen dat deze auto en chasis niet geschikt zouden zijn voor het trekgewicht (750/1600kg).

Zijn er mensen met ervaringen om het RDW deze gegevens toch op het kenteken te laten opnemen?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Aangezien het cbr dit moet doen zul je bij hun aanmoeten kloppen om dit toe te voegen.

En hoe dat gaat heb je al gehoord bij hun.

De aanname dat het geen probleem moet zijn om 750/1600 is een iets te makkelijke gedachte. Sommige mogen maar 450 ongeremd trekken omdat bijboorbeeld de remmen dan niet aan de regels voldoen.

• Tvdl2000
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 05-09 19:22
een dergelijk iets kwamen mijn ouders jaren terug ook tegen alleen dan met het inporteren van een honda CRV 2.0 4.4 hier in NL kregen ze niet meer dan 1000KG geremd er op (o.i.d) en in the us of a was dat ruim boven de 1600KG... gezwets van chassis balken dunner dittes en dattes kunnen niet garanderen blablabla.... denk dat je er niet onderuit gaat komen om die 500 te betalen

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:42
En heb je die auto ook bij een dealer gekocht, want dan krijg je normaliter alle papieren (incl. Certificaat van Overeenstemming) er bij. Welke papieren heb jij ontvangen?

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-08 17:29
Ik zou inderdaad eens kijken of je wat kan op basis van de (Europese) typegoedkeuring - dat is voor nieuwe auto's de basis voor de gegevens in de kentekenregistratie. Ze hebben hem nu ingeschreven op basis van de Duitse papieren, maar een beetje courant automodel is Europees gekeurd. Als jij via bijv certificaat van overeenstemming kan bewijzen dat de Duitse auto aan de Europese typegoedkeuring voldoet, zou je wellicht het trekgewicht daarvan kunnen overnemen.

• dikkiedik
Het is een heel courant europees model en in overvloede in NL beschikbaar.

De originele CVO heb ik en is ook aangeleverd bij de RDW tijdens de keuring. Op de CVO staat helaas ook trekgewicht niet genoteerd. Maar uiteraard is wel uit de CVO het type en chasis/bouw nummer te halen en met een legioen aan identieke nummers op NL kenteken met bijbehorende trekgewichten.

overigens maakt Skoda een europees model. Die zijn voor duitse en Nederlandse markt identiek. Geen enkel verschil is chasis balken e.d.

[ Voor 15% gewijzigd door dikkiedik op 14-09-2023 19:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:34
Dat is allemaal mooi maar je gaat niet onder die 500 euro uitkomen ben ik bang

Je situatie komt nl best vaak voor, ook in nl los van import, dat exact hetzelfde model 0kg of 1600 kg mag trekken. Zit dan bv in produxtiedatum (/keuring). Zie je best vaak vooral bij de “bijtellingklappers” laten we zeggen 2010-nu

Soms zit er wel daadwerkelijk versxhil in techniek maar dat zit dan meestal op niveau koeling (bv radiator). Ik zou dat wel eerst allemaal controleren voor je 500 uitgeeft aan keuring. Welke auto met welke motor gaat het om?

[ Voor 41% gewijzigd door laurens0619 op 14-09-2023 20:07 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gido2107
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 28-02-2024
Hoe is dit uiteindelijk afgelopen? Ik ben zeer benieuwd aangezien ik met het zelfde probleem zit. RDW kan hem opnieuw keuren maar dan wel met een bewijs van Skoda dat er toch een trekhaak gemonteerd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcwieger
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 04-09 13:26
Zelfde hier, ook met een Skoda. Hoor graag jullie tips/ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dikkiedik
is niet te omzeilen helaas. RDW gaat er niet aan beginnen. Bureaucratie ten top, maar het is niet anders.

Ik heb besloten geen trekhaak te monteren. Ik heb de luxe nog een Volvotje te hebben er naast die 1300kg kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jogger.nl
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 22-07 11:39
Zelfde probleem alhier. Van dealer naar RDW. Gaat dus niet gebeuren. Naar Pon, idem. Mail naar Skoda.cz, helaas, moet je toch in NL regelen.
Heb de haak helemaal niet nodig maar bij evt inruil....zou het nadelig KUNNEN zijn. Trekgewicht zou dus prettig zijn.

1 poging nog tzt, importeur Duitsland maar.....denk t al te weten. 🙂

Leve de regelgeving.....
Pagina: 1